تدوین سیاست معدنی ایران در قاره آفریقا

معاون ارتقای کسب و کارهای بین‌المللی سازمان توسعه تجارت ایران ضمن اشاره به مزیت‌های تجاری ایران و قاره آفریقا، از اعزام هیات‌ معدنی ایرانی به شمال آفریقا برای بررسی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های معدنی این قاره خبر داد.
به گزارش ایسنا، سید محمدصادق قنادزاده، معاون ارتقای کسب و کارهای بین‌المللی سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اهمیت تجارت با قاره آفریقا، گفت: بی‌شماری فرصت‌های ناشناخته تجاری در این قاره بر همه تجار مسلم شده است؛ به بیان دیگر این ذهنیت وجود دارد که آینده تجارت دنیا در آفریقا رقم خواهد خورد.
وی آفریقا را دارنده منابع بکر استحصال نشده معرفی کرد و افزود: آفریقا انبار تامین منابع اولیه در دنیا محسوب می‌شود؛ با واکاوی رفتار قدرت‌های بزرگ تجاری این مهم مشخص می‌شود که آنها بر توسعه روابط تجاری با قاره آفریقا متمرکز شده‌اند؛ به عنوان نمونه چین و ترکیه حجم مراودات تجاری خود را با این قاره افزایش داده‌اند.
قنادزاده با تاکید بر اینکه ملت و دولت‌های آفریقایی با ایران زاویه سیاسی ندارند، تصریح کرد: از بعد تجارت عقلانی، افزایش حجم مبادلات تجاری با کشورهای آفریقایی یک امر مسلم است؛ همچنین مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری بر توسعه روابط تجاری و اقدامات ویژه با کشورهای آفریقایی تاکیدات ویژه دارند؛ در حالی که تجارت ایران با کشورهای این قاره در ۴ دهه اخیر به محاق رفته است؛ از این‌رو در تلاشیم که غفلت از این بازارها را پوشش بدهیم.

 

افزایش تعرفه خرید برق از نیروگاه های کوچک مقیاس

مدیرعامل توانیر گفت: براساس مصوبه نرخ خرید برق در سال 1403 قیمت خرید برق از نیروگاه‌های کوچک مقیاس متصل به شبکه در ساعات اوج مصرف به ٩٠٨ تومان به ازای هر کیلووات ساعت افزایش یافت. مصطفی رجبی مشهدی اظهار داشت: این مصوبه را وزیر نیرو با استناد به مواد ٧، ٩، ١٠ و ١٢ قانون سازمان برق و بند (ه) ماده یک قانون تأسیس وزارت نیرو ابلاغ کرده است.وی افزایش سرمایه گذاری و توسعه مولدهای مقیاس کوچک و استفاده از ظرفیت و مزیت‌های آنها به ویژه در ایام گرم سال ١٤٠٣ را از اهداف این ابلاغیه اعلام کرد و گفت: بر اساس این مصوبه، نرخ خرید برق از مولدهای مقیاس کوچک متصل به شبکه در ایام گرم سال (از ابتدای اردیبهشت تا پایان مهر ١٤٠٣) در ساعات کم باری شبکه ٢٢٧١ ریال، در ساعات میان باری ٤٥٤٣ و در ساعات پربار (اوج مصرف) ٩٠٨٦ ریال به ازای هر کیلووات ساعت تعیین شده است. مدیرعامل توانیر در عین حال یادآور شد: این نرخ‌ها برای خرید برق از نیروگاههای صنایع و نیروگاه‌های کمتر از ١٠٠ مگاوات با ضریب ٨ دهم محاسبه می‌شود. وی در پایان از اختصاص ٣ هزار میلیارد تومان اسناد خزانه بابت مطالبات نیروگاههای مقیاس کوچک خبر داد.

ارز نیمایی از ۷ ردیف تعرفه پارچه حذف شد
بر اساس نامه دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت، ارز نیمایی از هفت ردیف تعرفه پارچه حذف شده است. این تصمیم بر اساس نامه قبلی معاونت صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت ابلاغ شده که بر اساس آن تخصیص ارز نیمایی از هفت ردیف تعرفه شامل پارچه‌های رومبلی، پارچه رویه و پرده‌ای حذف شده است. همچنین با توجه به درخواست حذف ارز نیمایی کالاهای مورد اشاره برای مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی و نظر به موافقت اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران، مقرر شده ردیف تعرفه‌های یاد شده علاوه بر مناطق آزاد شامل سرزمین اصلی نیز شده و به طور کلی از شمول دریافت ارز نیمایی خارج شود.

شیائومی پرواز کرد
لی جون، مدیرعامل شرکت چینی شیائومی اظهار کرد که فروش اولین خودروی برقی سازنده گوشی‌های هوشمند چینی سه تا پنج برابر بیشتر از حد انتظار بوده است زیرا این شرکت تحویل نسخه‌های استاندارد به اصطلاح SU۷ را زودتر از موعد مقرر به خریداران آغاز کرده است. به گزارش ایسنا، لی، بنیانگذار شیائومی، این نظرات را در جریان پخش زنده با بیش از ۳۴ میلیون بیننده عنوان کرد. شیائومی اواخر ماه گذشته خودروی خود را که نشانه‌های استایلی از پورشه می‌گیرد، وارد بازار شلوغ خودروهای برقی چین با برچسب قیمتی زیر ۳۰ هزار دلار کرد که ۴۰۰۰ دلار ارزان‌تر از مدل ۳ تسلا در چین است. وای جیان‌جون، مدیرعامل خودروساز چینی گریت وال موتور، او را در جریان پخش زنده همراهی می‌کرد و شیائومی را به خاطر تولید چنین خودرویی در سه سال تحسین کرد. لی گفت که شیائومی تحویل نسخه استاندارد خود را تا ۱۲ روز به جلو آورده است. او در پاسخ به سوال کاربران آنلاین در مورد برنامه‌های این شرکت گفت که شیائومی هیچ برنامه‌ای برای ساخت خودروهای آفرود ندارد و در درجه اول بر SU۷ تمرکز خواهد کرد. شیائومی قبلاً گفته بود که قصد دارد علاوه بر نسخه استاندارد، مدل‌های Max را در این ماه و مدل‌های Pro را تا پایان ماه می تحویل دهد. طبق گزارش رویترز، اولین خودروی برقی شیائومی موج‌هایی را در بازار چین ایجاد کرده است، به طوری که دیگر برندهای خودروهای برقی چینی با مدل‌های مشابه کاهش قیمت و یارانه را پس از عرضه آن اعلام کردند.

واگذاری ۱۰ هزار خودروی
برقی به ناوگان عمومی
در حال حاضر ۲۵۰۰ خودرو و تاکسی برقی از گمرک ترخیص شده است و در سه ماه آینده ۸ تا ۱۰ هزار خودروی برقی که بخشی از آنها در حال حمل و ترخیص است در معرض واگذاری قرار می‌گیرد. به گزارش تجارت‌نیوز، مدیریت شهری تهران از سال گذشته تلاش کرد تا زمینه ورود اتوبوس، تاکسی و حتی موتورسیکلت‌های برقی را در شهر تهران فراهم کند. در این راستا قرادادها و تفاهم‌نامه‌هایی با شرکت‌های چینی به امضا رسید و مقرر شد 27500 دستگاه خودروی برقی به تدریج وارد ناوگان تاکسیرانی تهران شوند. در این بین طبق توافقات صورت گرفته بین شهرداری تهران و وزارت صمت نیز قرار است 27000 دستگاه تاکسی برقی به شهرداری تهران ارائه شود تا گام بلند و مؤثر دیگری در راستای برقی‌سازی این ناوگان برداشته شود. سال گذشته تعدادی از تاکسی‌های وارداتی توسط وزارت صمت رونمایی شد که در مسیر پلاک‌گذاری قرار دارند و به محض انجام این امر، در خطوط تعیین شده فعالیت خود را آغاز خواهند کرد. در ادامه روند واردات تاکسی‌های برقی، حسن کریمی سنجری؛ مدیر طرح خودروهای برقی وزارت صنعت معدن تجارت نیز اعلام کرده که در حال حاضر 2500 خودرو و تاکسی برقی از گمرک ترخیص شده است و در سه ماه آینده 8 تا 10 هزار خودروی برقی که بخشی از آنها در حال حمل و ترخیص است در معرض واگذاری قرار می‌گیرد. به گفته وی، مجموع خودروهای سواری که تا سه ماه آینده به بازار عرضه می‌شود بین 8 تا 10 هزار خودرو دستگاه است که به دنبال ایجاد شرایط تحویل آن به ناوگان عمومی هستیم. اگرچه سهم شهرداری تهران از 10 هزار تاکسی مذکور اعلام نشده اما شواهد امر گویای این است که روند برقی‌سازی تاکسی‌ها در حال سرعت گرفتن است و امسال، سال طلایی و متفاوتی برای حمل و نقل عمومی از جمله تاکسیرانی رقم خواهد خورد.

قیمت نفت تسلیم کاهش هفتگی شد
قیمت نفت در معاملات روز جمعه بازار جهانی با اندکی افزایش بسته شد اما تحت تاثیر نشانه‌های عدم تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه، کاهش هفتگی یافت. به گزارش ایسنا، بهای معاملات نفت برنت با ۱۸ سنت معادل ۰.۲۱ درصد افزایش، در ۸۷ دلار و ۲۹ سنت در هر بشکه بسته شد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت برای تحویل در ماه مه، با ۴۱ سنت معادل ۰.۵ درصد افزایش، در ۸۳ دلار و ۱۴ سنت در هر بشکه بسته شد. قرارداد تحویل ژوئن با ۱۲ سنت افزایش، رد ۸۲ دلار و ۲۲ سنت در هر بشکه بسته شد. هر دو شاخص در ابتدای معاملات روز جمعه در پی انتشار گزارش‌هایی از شنیده شدن انفجار در اصفهان، بیش از ۳ دلار در هر بشکه افزایش پیدا کرده بودند اما پس از این که منابعی ایرانی اعلام کردند شنیده شدن صداهای انفجار در اصفهان، ناشی از فعال‌ شدن سامانه‌های پدافندی بوده و حمله موشکی به ایران، صورت نگرفته است، رشد قیمت نفت معکوس شد. تیم اسنایدر، اقتصاددان شرکت ماتادور اکونومیکس گفت: بازارها به همان سرعتی که صعود کرده بودند، کاهش قیمت یافتند. بازارها به دقت اقدامات احتمالی رژیم صهیونیستی پس از پاسخ ایران به حمله تروریستی این رژیم به ساختمان کنسولی ایران در دمشق را زیر نظر دارند. در این بین، صندوق بین المللی پول پیش بینی کرد اوپک پلاس، افزایش تولید نفت خود را از ژوئیه آغاز کند.

«تجارت» بررسی کرد

گروه انرژی: یکی از راه‌هایی که برق ایران می‌تواند از آن طریق به اروپا برسد، کشور ترکیه است، باتوجه به مذاکرات و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تبادل برق ایران و ترکیه وارد فاز عملیاتی شده و اکنون مذاکرات برای رسیدن برق ایران به اروپا در جریان است. به گزارش تجارت، ترکیه اکنون یکی از مصرف کنندگان بزرگ برق در منطقه است و علاوه بر آن از امکان انتقال انرژی به اروپا نیز برخوردار است که این موضوع زمینه برای تبادل انرژی میان دو کشور را به لحاظ اقتصادی به شدت توجیه پذیر می‌کند. یکی از ویژگی‌های مهم صنعت برق ایران تفاوت قابل توجه میان ظرفیت تولید و مصرف در دو فصل زمستان و تابستان است که همین موضوع زمینه را برای تبادل برق با کشور ترکیه به عنوان یکی از همسایه‌های راهبردی کشور توجیه پذیر می‌کند. گفتنی ست مجموع تبادل برق ایران با کشورهای همسایه ۳۰۰۰ مگاوات است و قرار شده که با کشور ترکیه نیز به‌زودی عملیات تبادل به طور رسمی آغاز شود. به گزارش ایسنا، ایران با حدود ۹۳ هزار مگاوات ظرفیت منصوبه یکی از کشورهای بزرگ تولیدکننده برق در منطقه است و در حال حاضر با تمام کشورهایی که مرز خاکی دارند، تبادل انرژی انجام می‌دهد. این موضوع در حالی است که از سه کشور شمالی آذربایجان، ارمنستان و ترکمنستان واردات و به سه کشور عراق، پاکستان و افغانستان صادرات برق انجام می‌شود. همچنین با کشور ترکیه تبادل دوطرفه یعنی هم صادرات و هم واردات انجام می‌شود. سیاست کشور در تبادل برق بر محور تراز صفر دنبال می‌شود، بر این اساس در مواقعی که مازاد تولید وجود دارد، برق به کشورهای هدف صادر می‌شود و در زمان کمبود آن که بیشتر در فصل گرم سال است، واردات صورت گیرد. در این سیاست با توجه به تفاوت ساعت شرعی، روزهای تعطیلی و اوج بار موضوع واردات تعادل پیدا می کند (ترکیه روزهای شنبه و یکشنبه تعطیل است و ایران پنجشنبه و جمعه و بر این اساس و پیک ایران و ترکیه نیز با یکدیگر تفاوت دارد). مطالعاتی در حال انجام است که اتصال الکتریکی به کشور قطر میسر شود، مجموع تبادل الکتریکی که میان ایران و همسایگان انجام می‌شود بیش از ۳ هزار مگاوات است.

چند پروژه برای رسیدن برق ایران به اروپا
اواسط فروردین‌ماه، وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران با وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه دیداری داشتند و در این دیدار اعلام شد که تبادل برق ایران و ترکیه وارد فاز عملیاتی شده است. با عملیاتی شدن تبادل برق ایران و ترکیه، برق ایران در مسیر اروپا هم قرار گرفته است، آنطور که محمد اله‌داد - معاون انتقال و تجارت خارجی شرکت توانیر به ایسنا گفته برنامه‌ریزی و اقدامات لازم برای صادرات برق به اروپا انجام شده، دو پروژه «ایر» و «آگیر» برای ارتباط بین ایران و روسیه در دست اقدام است و از طریق ترکیه نیز امکان صادرات برق وجود دارد. وی با بیان اینکه امکان صادرات برق به اروپا در فاز اول با تاسیسات موجود بدون اینکه شبکه را تقویت کنیم تا ۳۰۰ مگاوات از مسیر آذربایجان و ارمنستان تبادل برق با روسیه وجود دارد و با تقویت خطوط پروژه ایر تا ظرفیت ۱۰۰۰ مگاوات نیز امکان صادرات و واردات وجود خواهد داشت، گفت: اجرای این طرح زمان‌بر است به دلیل اینکه شبکه‌هایی که احداث می‌شوند در سه کشور نیازمند ایجاد سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی بوده و باید موضوعات دیپلماسی برطرف شود. به گفته معاون انتقال و تجارت خارجی شرکت توانیر زمان دقیق اجرای این طرح بستگی به اراده آن کشورها دارد که آیا تمایل دارند این کار به سرعت انجام شود و یا ممکن است اولویت کشور آذربایجان در شرایط کنونی این موضوع نباشد. بعد از سنکرون ترکیه امکان اتصال برق بین ایران و اروپا فراهم شده و درحال حاضر از طریق ترکیه می توانیم ۴۰۰ مگاوات را صادر کنیم که عملیاتی است. آنطور که به نظر می‌رسد دولت برای توسعه تبادلات برقی خود مصمم است و مذاکرات برای رسیدن برق ایران به اروپا به‌طور جدی انجام می‌شود. مجتبی اکبری - رئیس مرکز بین‌الملل و هماهنگی دیپلماسی وزارت نیرو در خصوص آخرین وضعیت سنکرون برق ایران و ترکیه و صادرات برق به اروپا از آن طریق، به ایسنا گفت: در تلاش هستیم با استفاده از خط بک‌توبک وان خوی بتوانیم تا دو ماه آینده کار را پیش ببریم و اکنون در حال مذاکره هستیم. وی افزود: به دنبال این هستیم که الزامات قانونی را هماهنگ کنیم.

تبادل برق ایران چقدر است؟
ایران با حدود ۹۳ هزار مگاوات ظرفیت منصوبه یکی از کشورهای بزرگ تولیدکننده برق در منطقه است و در حال حاضر با تمام کشورهایی که مرز خاکی دارند، تبادل انرژی انجام می‌دهد. این موضوع در حالی است که از سه کشور شمالی آذربایجان، ارمنستان و ترکمنستان واردات و به سه کشور عراق، پاکستان و افغانستان صادرات برق انجام می‌شود. همچنین با کشور ترکیه تبادل دوطرفه یعنی هم صادرات و هم واردات انجام می‌شود. سیاست کشور در تبادل برق بر محور تراز صفر دنبال می‌شود، بر این اساس در مواقعی که مازاد تولید وجود دارد، برق به کشورهای هدف صادر می‌شود و در زمان کمبود آن که بیشتر در فصل گرم سال است، واردات صورت گیرد. در این سیاست با توجه به تفاوت ساعت شرعی، روزهای تعطیلی و اوج بار موضوع واردات تعادل پیدا می کند (ترکیه روزهای شنبه و یکشنبه تعطیل است و ایران پنجشنبه و جمعه و بر این اساس و پیک ایران و ترکیه نیز با یکدیگر تفاوت دارد). مطالعاتی در حال انجام است که اتصال الکتریکی به کشور قطر میسر شود. درحال حاضر مجموع تبادل الکتریکی که میان ایران و همسایگان انجام می‌شود بیش از ۳۰۰۰ مگاوات است.

گروه انرژی: وزیر نیرو با بیان اینکه وزارت نیرو گام اول اجرای برنامه هفتم توسعه را محکم برداشت، گفت: بر اساس قانون برنامه هفتم و به دنبال اصلاح نظام مالی صنعت برق از این پس تمامی شرکت‌های توزیع نیروی برق، انرژی موردنیاز خود را از بورس انرژی خریداری خواهند کرد و در قالب این سازوکار هزینه خرید برق از نیروگاه‌ها به صورت نقدی پرداخت می‌شود. به گزارش ایسنا، علی اکبر محرابیان در نشست مشترک با مدیران ارشد صنعت برق کشور با تاکید بر لزوم تسریع در فرایند اصلاح نظام مالی و اقتصادی صنعت برق کشور گفت: یکی از مشکلات کلیدی صنعت برق کشور در دهه‌های گذشته نبود نظام مالی مبتنی بر نظام بنگاه‌داری در این صنعت بود که منجر به تولید فراوان بدهی می‌شد و این مسئله فرایند توسعه در صنعت برق را نیز با اشکالات فراوانی رو به رو کرده بود.
وی افزود: با توجه به اختیاراتی که برنامه هفتم توسعه و دیگر قوانین بالادستی به وزارت نیرو داده است، باید نظام‌های مالی شرکت‌های فعال در صنعت برق به گونه‌ای اصلاح شود تا شرکت‌ها بر اساس سازوکار نظام بنگاه‌داری و اصول حاکمیت شرکتی مسیر توسعه خود را طی کنند و از روندهای گذشته که موجب انباشت بدهی در این شرکت‌ها می‌شد، فاصله بگیرند.
رشد قابل توجه تبادل برق در بورس انرژی
محرابیان با بیان این که مطابق با برنامه هفتم توسعه باید میزان معاملات خارج از بازار عمده فروشی صنعت برق به ۶۰ درصد برسد، گفت: وزارت نیرو گام اول را در اجرای برنامه هفتم محکم برداشت و در سال ۱۴۰۳ این بند را محقق کرد؛ مطابق این اقدام شرکت‌های توزیع و مشترکان بالای یک مگاوات از این پس باید برق مورد نیاز خود را از طریق بورس انرژی و در یک فضای شفاف و کاملاً رقابتی خریداری کنند. وزیر نیرو پرداخت نقدی پول به نیروگاه‌ها در ساز و کار جدید را از محاسن اجرای این طرح عنوان کرد و افزود: در گذشته به دلیل اینکه پرداخت هزینه فروش برق به نیروگاه‌ها با تاخیر فراوانی انجام می‌شد، عملاً نیروگاه‌ها در فرایند توسعه و مدیریت امور جاری با مشکلات فراوانی رو به رو می‌شدند که در روش جدید این مشکل برطرف خواهد شد. محرابیان در خصوص دیگر محاسن اجرای این قانون گفت: اصلاح و توسعه متوازن صنعت برق در نقاط مختلف کشور، جبران بدهی‌های گذشته، استقرار نظام واقعی شرکتی در صنعت برق و در عین حال تامین عادلانه منافع خریداران و فروشندگان برق کشور از دیگر محاسنی است که با اجرای این قانون محقق خواهد شد. وزیر نیرو با اشاره به رویه‌های گذشته که در آن شرکت‌های توزیع برق در حد اداره امور جاری تنزل پیدا کرده بودند، اظهار داشت: شرکت‌های توزیع برق سراسر کشور باید به معنای واقعی کلمه به صورت شرکتی اداره شوند و درآمد و هزینه‌های خود را در یک رقابت سالم و شفاف تامین و پرداخت کنند. وزیر نیرو در همین رابطه خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته نبود استقلال کافی در شرکت‌های توزیع برق به ویژه در حوزه مالی، مشکلات فراوانی را به این شرکت‌ها تحمیل کرد که نتیجه آن اخلال در روند توسعه صنعت برق کشور و افزایش میزان بدهی شرکت‌ها با وجود فروش خدمات و انرژی فراوان بود.

گروه صنعت و تجارت: در هشتاد و پنجمین گزارش از سلسله گزارش‌های «پایش تحولات تجارت جهانی» مجموعه‌ای از تحولات اخیر در دولایه جهانی و منطقه‌ای محیط ژئواکونومیک ایران ارائه‌شده و خلاصه‌ای از آخرین گزارش‌ها و انتشارات بین‌المللی در قالب بخش پژوهش‌ها و کتاب‌های تازه، ارائه‌شده است. در تحولات جهانی، کاترین تای، نماینده تجاری ایالات‌متحده، در سخنرانی خود در شورای تجارت و فناوری اروپا، بر اهمیت روابط فرا آتلانتیک تأکید کرد و خواستار همکاری نزدیک‌تر با اتحادیه اروپا به‌منظور مقابله با چالش‌های ناشی از چین شد. اتحادیه اروپا همچنین قصد دارد به‌منظور ممانعت از ایجاد عدم تعادل در بازارهای خود توسط روسیه و بلاروس و آرام کردن کشاورزانی که ماه‌هاست نسبت به واردات ارزان‌قیمت اعتراض دارند، تعرفه‌هایی را بر واردات غلات از این دو کشور اعمال کند. درواقع با توجه به افزایش صادرات گندم روسیه از 35 میلیون تن به 50 میلیون تن، کمیسیون اروپا نگران خطر افزایش واردات از این کشور است. از سوی دیگر و بر اساس داده‌های تجارت بین‌المللی کالا که اخیراً توسط یوروستات منتشر شده، اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۳ موفق به کسب مازاد تجاری قابل‌توجهی در تجارت کالا به ارزش ۳۸ میلیارد یورو شد؛ این رقم در مقایسه با سال ۲۰۲۲ که اتحادیه اروپا با کسری ۴۳۶ میلیارد یورویی مواجه بود، نشان‌دهنده بهبود چشمگیری است. کسری تجاری اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۲، عمدتاً ناشی از افزایش قیمت انرژی بود که نهایتاً منجر به افزایش ارزش واردات تجاری این بلوک شده بود. رئیس‌جمهور فرانسه، در طی سفر اخیر خود به برزیل، توافق تجاری پیشنهادی بین اتحادیه اروپا و بلوک مرکوسور آمریکای جنوبی را به‌شدت مورد انتقاد قرار داده و آن را«معامله بسیار بد» خوانده است. علت انتقاد رئیس‌جمهور فرانسه از این توافق، عدم توجه کافی به مسائل مربوط به تنوع زیستی و استانداردهای حفظ محیط‌زیست بوده است. در تحولات منطقه‌ای، اخیراً شورای عمومی سازمان تجارت جهانی با اتفاق آرا، نماینده دائم عربستان سعودی را به‌عنوان رئیس ارگان حل اختلاف برای دوره ۲۰۲۴-۲۰۲۵ انتخاب کرد. این امر، گام مهمی در جهت افزایش نقش و نفوذ عربستان سعودی در سازمان تجارت جهانی و همچنین در عرصه تجارت بین‌الملل به شمار می‌رود. همکاری میان قزاقستان و امارات متحده عربی در زمینه دیجیتال و هوش مصنوعی، توافق نفتی عربستان و بنگلادش توسعه زیرساخت‌های انرژی بنگلادش و تقویت امنیت انرژی این کشور، توافق‌های تجاری جدید افغانستان و پاکستان در ارتباط با صادرات زغال‌سنگ و پنبه، رفت‌وآمد آزادانه رانندگان و حل چالش‌های تجارتی و ترانزیتی از دیگر اخبار مهم منطقه است. در بخش پژوهش‌های تازه آنکتاد اخیراً در گزارشی تحت عنوان «روندهای کلیدی تجارت جهانی در سال 2023» نکات و داده‌های مهمی را در مورد روندهای تجارت جهانی بیان کرده و از امکان تغییر در الگوهای سنتی تجارت جهانی سخن گفته است. نظارت دقیق بر این تحولات برای درک پیامدهای این پویایی‌های تجاری در حال تحول برای کشورهای درحال‌توسعه، حیاتی است. آنکتاد در گزارش مهم دیگری تحت عنوان «اقیانوسی از فرصت‌ها: پتانسیل جلبک دریایی برای پیشبرد ابعاد غذایی، محیط زیستی و جنسیتی توسعه پایدار» به بررسی فرصت‌های این صنعت نوپا پرداخته است. از آنجاکه اقتصاد دریا پایه یا دریا محور در سال‌های اخیر به یکی از اهداف کلیدی توسعه اقتصادی ایران بدل شده است، این گزارش برای سیاست‌گذاران ایرانی و نیز فعالان بخش خصوصی در این حوزه نکات مهمی در بر دارد. بانک جهانی نیز در گزارشی که اخیراً منتشر کرده، وضعیت اقتصاد پاکستان را ناپایدار برشمرده و این کشور را در نقطه عطف تاریخی دانسته است، نقطه‌ای که اتخاذ تصمیمات دشوار برای نجات اقتصاد این کشور را ضروری می‌سازد. مرکز پژوهش‌های اتاق ایران در حرکتی منسجم و کارشناسی، تهیه و انتشار سلسله گزارش‌های «پایش تحولات تجارت جهانی» را با هدف بررسی رویدادهای کلیدی در محیط ژئواکونومیک ایران در دستور کار قرار داده است و در این گزارش‌ها مسائل مهم روز از منظر تأثیرگذاری بر دیپلماسی اقتصادی و موقعیت ژئواکونومیک ایران موردبحث و بررسی قرار می‌گیرند.