پرواز فرودگاه ها عادی شد

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: با هماهنگی‌های انجام‌شده، محدودیت عملیاتی اعمال‌شده در برخی فرودگاه‌های کشور برطرف شده است. جعفر یازرلو اظهار کرد: ضمن عرض پوزش از مسافران محترم به‌دلیل مشکلات ناشی از ابطال یا تاخیر برخی پروازها، به اطلاع می‌رساند با هماهنگی‌های انجام‌شده محدودیت عملیاتی اعمال‌شده در فرودگاه‌ها برطرف و شرکت‌های هواپیمایی مجاز به انجام پروازهای برنامه‌ریزی‌شده هستند. وی خاطرنشان کرد: مسافران محترم می‌توانند جهت آگاهی از زمان دقیق پرواز خود با اطلاعات پرواز فرودگاه مبدا پرواز در تماس بوده یا به پیامک‌های ارسالی از شرکت هواپیمایی توجه کنند. همچنین رضا کارگر -مدیر روابط‌عمومی شرکت فرودگاه‌ها- اعلام کرد: تمام پروازهای فرودگاه مهرآباد به حالت بازگشت. اما همچنان از مسافران تقاضا می‌شود، پیش از عزیمت به فرودگاه از اطلاعات پرواز را چک کنند. به گزارش ایسنا، ساعاتی پیش با شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان، پرواز برخی از فرودگاه‌ها از جمله مهرآباد تهران با تعلیق مواجه شد.

 

خبر خوش/ خرید جت آزاد است!

رییس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه خرید و فروش هواپیماهای جت ۷ نفره برای عموم آزاد است، گفت: در حال حاضر هم بسیاری از مردم از این فضا استفاده می‌کنند و تاجرها، برخی از مسئولان، تیم‌های ورزشی و تیم‌های اقتصادی از مخاطبان جت‌های خصوصی هستند. محمد محمدی‌بخش درباره فعالیت هواپیماهای فوق‌سبک در ایران اظهار داشت: در حال حاضر ۲۵۰ فروند هواپیمای فوق سبک در ایران فعالیت دارند که البته از این هواپیماها برای مسیر سفر استفاده نمی‌کنند بلکه اغلب برای پروازهای تفریحی و آموزشی کاربرد دارند. وی ادامه داد: با توجه به محدودیت‌هایی پروازی امکان پرواز این هواپیماها غیر از پروازهای آموزشی و تفریحی تعریف شده وجود ندارد، هرچند این وسیله برای پروزاها (در قالب سفر) در مسافت‌های تعریف شده توانمند هستند، اما در حال حاضر اجازه این ماموریت را به این هواپیماهای کوچک نمی‌هیم. رییس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه مالک هواپیماهای فوق سبک می‌تواند افراد حقیقی باشد، اما بهره‌بردار حتما باید حقوقی باشد، گفت: البته به این هواپیماها اجازه فعالیت به عنوان حمل و نقل عمومی داده نمی‌شود و ملاحظات خاص خود را دارد.

به روزرسانی فناوری های صنعت هواشناسی
در راستای همکاری مشترک و به‌منظور استفاده بهینه از پتانسیل‌های موجود، ظرفیت‌ها و توانایی‌های علمی و پژوهشی، تفاهم نامه همکاری مشترکی بین پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور و دانشکده صنعت هواپیمایی کشوری منعقد شد. به گزارش ایرنا از پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور، این تفاهم نامه با امضای «مهدی رهنما» رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور و «اردوان کریم زاده» رئیس دانشکده صنعت هواپیمایی کشوری، منعقد و اجرایی شد. از اهداف اصلی انعقاد این تفاهم نامه همکاری مشترک که مورد تاکید طرفین قرار گرفت می‌توان به توسعه امور پژوهشی و تحقیقاتی، مطالعاتی و آموزشی و استفاده حداکثر از پتانسیل های موجود با رویکرد و تمرکز بر گسترش پژوهش های بین رشته ای، ارتقای سطح علمی و مهارتی نیروی انسانی طرفین و انتقال تجربیات از طریق برگزاری دوره‌های کاربردی و کارگاه های آموزشی و همچنین ایجاد بستری پویا، فعال و تخصصی در راستای تحقق ارائه چشم انداز، سند و مدیریت راهبردی کشور اشاره کرد.

آغاز ساخت 2 میلیون و 518 هزار
مسکن در کشور
دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی گفت: از تامین چهار میلیون واحد مسکن هدف گذاری شده، عملیات اجرایی ساخت ۲ میلیون و ۵۱۸ هزار واحد آغاز شده است. روح‌الله اکبری دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی در حاشیه مراسم آغاز عملیات آماده سازی سایت ۲۰۵ هکتاری سمنان که روز پنجشنبه ۳۰ فروردین و همزمان با سفر رئیس جمهوری به این استان برگزار شد، در جمع خبرنگاران بیان کرد: عملیات ساخت ۲ میلیون و ۵۱۸ هزار واحد مسکونی در کشور آغاز شده و در مراحل مختلف ساخت قرار دارد که ۵۰۰ هزار واحد آن تحویل متقاضیان شده است.
وی با بیان اینکه این طرح ها در قالب مسکن شهری و روستایی است، افزود: بخشی از طرح های نهضت ملی مسکن که حدود ۲۰۰ هزار واحد را شامل می شود در حوزه شهری به صورت خودمالکی و با حمایت دولت در دست احداث است. دستیار ویژه وزیر راه و شهر سازی با اشاره به اینکه ۲۶۰ هزار واحد مسکونی نیز در بافت فرسوده در دست احداث است، گفت: بخشی دیگر تعهد دولت، در حوزه بهسازی و نوسازی روستایی قرار دارد که تاکنون عملیات احداث ۴۹۰ هزار واحد مسکونی آغاز شده است.

همزمان با اعلام خبر واگذاری تسهیلات بانک ها اعلام شد

گروه راه ومسکن: تامین مسکن در قالب خرید، رهن و اجاره با شرایط مطلوب از اولویت های دولت ها در دنیا تلقی می شود و در این راستا مسئولان در تلاش برای ایجاد زیرساخت و شرایط مطلوب برای عملیاتی شدن این مهم هستند، اما بر اساس فرمولی نانوشته تامین تمام تسهیلات مورد نیاز در این بخش برعهده بانک ها گذاشته شده است که این مراکز مالی نیز در شرایط کنونی و درگیری با ناترازی های گسترده، اجرای مصوبه های اعلام شده در این خصوص را در اکثر اوقات بلاتکلیف باقی می گذارد. اما بر اساس آنچه که مشهود است؛ مهاجرت معکوس ظرفیت و تقاضا برای ساخت و ساز در روستاها را افزایش داده است و همین مساله باعث می شود تا همه ساله و طبق قانون ۲۰۰ هزار فقره تسهیلات مسکن روستایی به متقاضیان پرداخت و هر سال نیز سقف آن افزایش یابد. از اوایل دهه ۸۰ دولت بر آن شد تا برای مقاوم سازی واحدهای مسکونی روستایی تسهیلات بانکی ارزان قیمت به متقاضیان ارائه کند.

تسهیلات روستایی به منظور کاهش روند مهاجرت
به گزارش «تجارت»، اگر چه در طی سال های گذشته همت و تلاش دولت بر این بوده است تا واحدهای مسکن روستایی با استفاده از تسهیلات بانکی مقاوم شود اما به واقع هنوز برای رسیدن به نتایج قابل قبول در این زمینه فاصله وجود دارد به طوریکه تاکنون ۵۰ درصد واحدهای مسکن روستایی مقاوم شده اند. سال گذشته برای نخستین بار بود که وام مسکن روستایی از ۲۰۰ هزار فقره به ۳۵۰ هزار فقره افزایش می یافت و این خود یک موضوع خاص و در نوع خود بی نظیر بود. اما کارشناسان بر این باور هستند که امسال با توجه به رشد تورم نهاده های تولید مسکن نیز افزایش خواهد داشت. مراحل ادارای تضمین نامه وام ۳۵۰ میلیون تومانی در سال گذشته اگر چه مشکلات زیادی را برای متقاضیان و حتی ۹ بانک عامل ایجاد کرد اما آنطور که روسای بنیاد مسکن اعلام می کنند آمار معرفی به بانک ها و تشکیل پرونده، آماری مناسب و خوب بوده است.

پیشنهاد افزایش سقف وام مسکن تا ۴۰۰ میلیون تومان
غلامرضا صالحیرئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در گفتگو با خبرنگار «اقتصاد آنلاین» در پاسخ به این پرسش که آیا رشد تورم عمومی و بالا رفتن قیمت نهاده های تولید مسکن باعث خواهد شد تا امسال نیز پیشنهاد افزایش سقف وام مسکن روستایی به دولت ارائه شود؟ گفت: تسهیلات مسکن روستایی از بهمن ماه سال گذشته بعد از طی مراحل اداری اخذ تضامین بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه به ۹ بانک عامل ابلاغ و آغاز شد. اما از اول دی ماه سال ۱۴۰۲ پرداخت تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومانی آغاز و در این مدت حدود ۳ ماه بیش از ۲۶۰ هزار نفر به بانک ها برای وام مسکن روستایی معرفی و ۱۱۰ هزار واحد مسکونی هم عقد قرارداد شده است. وی ادامه داد: اینطور که آمارها نشان می دهد و استقبال خوبی که از سوی متقاضیان شده است به نظر می رسد سهمیه ۳۵۰ میلیون تومانی سال ۱۴۰۲ و معرفی به بانک های عامل تا خرداد ماه امسال به اتمام برسد پس بنابراین بسته و پیشنهاد افزایش سقف وام مسکن تا ۴۰۰ میلیون تومان را آماده کرده و به دولت ارائه خواهیم کرد. صالحی در پاسخ به این پرسش که آیا بانک های عامل با این پیشنهاد موافقت خواهند کرد؟ چرا که سال گذشته نیز بر سر میزان افزایش تا ۳۵۰ میلیون تومان و ابلاغ آن دچار مشکلاتی شده بودید؟ ادامه داد: اگر چنانچه بانک های عامل همراهی خوبی داشته باشند می توانیم سقف وام مسکن روستایی را افزایش دهیم. به هر حال ظرفیت خوبی در روستاها وجود دارد و میزان ساخت و ساز رونق خوبی گرفته است. رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه مهاجرت به روستاها می تواند یک مزیت باشد چرا که ظرفیت و تقاضا برای ساخت و ساز در روستاها را افزایش داده است اضافه کرد: مهاجرت معکوس روند صعودی به خود گرفته است و همین مساله تقاضا برای ساخت و ساز را افزایش و رونق داده است.

برآورد هزینه ساخت و ساز در روستاها
صالحی در پاسخ به این پرسش که هزینه ساخت و ساز در روستاها به نظر می رسد سال گذشته افزایش زیادی داشت؟ آیا مشخص است هزینه ساخت مسکن در روستاها هر متر چقدر است؟ گفت: هزینه ساخت مسکن بسته به متریال به کار رفته به طور متوسط و پایه هر متر ۸.۵ میلیون تومان است. البته این هزینه و این مبلغ مربوط به هزینه های سال ۱۴۰۲ است و امسال این مبالغ متفاوت خواهد بود. او در پاسخ به این پرسش که آیا می توان انتظار داشت که امسال هزینه ساخت مسکن در روستاها ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش یابد؟ گفت: به هر حال امسال هزینه ساخت مسکن در روستاها تا میزان تورم عمومی افزایش خواهد داشت و اگر بخواهیم تورم عمومی را 30 درصد بدانیم باید پیش بینی کرد که هزینه ساخت مسکن در روستاها نیز به همین میزان افزایش خواهد داشت.

«تجارت» از رشد شاخص کل بورس پس از کاهش هیجانات سیاسی گزارش می‌دهد؛

گروه اقتصادی:پس از کاهش ریسک‌های سیستماتیک در فضای عمومی اقتصاد، بازار بورس دیروز با رشد بیش از ۷۷ هزار واحد مواجه شد تا شاخص کل به دو میلیون و ۲۸۵ هزار واحد برسد.به گزارش تجارت، به دنبال ایجاد آرامش در فضای عمومی اقتصاد و کاهش ریسک‌های سیستماتیک، شاخص کل بازار سرمایه در روز شنبه ۷۷ هزار و ۶۴۲ واحد افزایش یافت و به دو میلیون و ۲۸۵ هزار و ۸۵۶ واحد رسید. اغلب گروه‌ها و نمادها نیز در بازار دیروز سبزپوش شدند.شاخص هم‌وزن نیز ۲۱ هزار و ۴۵۴ واحد رسید کرد و در عدد ۷۴۵ هزار و ۲۱ واحد ایستاد. همچنین دیروز بیش از ۳۹۹ هزار معامله در بورس انجام شد که ارزش آن به ۷۹۴۴ میلیارد تومان رسید.فملی، فولاد و شپنا بیشترین تاثیر را بر شاخص بورس داشتند که همگی مثبت شدند. از نمادهای پرتراکنش نیز می‌توان به ذوب، خودرو و شستا اشاره کرد.در اولین روز هفته بازار فرابورس نیز رشد ۵۹۱ واحد را تجربه کرد و به ۲۵ هزار و ۲۰۷ واحد رسید.دیروز بیش از ۸۳ هزار فقره معامله در فرابورس به ارزش ۵۵۰۰ میلیارد تومان انجام شد.شگویا، وسپهر، وهرمز بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص فرابورس داشتند. از نمادهای پرتراکنش نیز فزر، فن‌افزار و خاور بودند.

نقش مثبت صندوق تثبیت بازار
در این رابطه،مدیر عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه بیان کرد: در مجموع‌ طی ۱۱ روز کاری (از ۱۴ تا ۲۹ فروردین ماه) حدود ۲.۵۵۰ همت خرید حمایتی از بازار سهام توسط صندوق تثبیت بازار سرمایه صورت گرفت.‌ روح‌اله شریفیان با اشاره به عملکرد صندوق تثبیت بازار سرمایه در روزهایی که معاملات بازار تحت تاثیر هیجانات دچار نوسانات شدید می‌شود، افزود: بر اساس بند الف ماده 28 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، اساسنامه فعالیت صندوق تثبیت بازار سرمایه در سال 1394 به تصویب هیات وزیران رسیده، در نهایت این صندوق در دوره مالی سال 1396 راه‌اندازی و فعالیت خود را آغاز کرده است.
مدیر عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه به گذشت 6 سال از فعالیت صندوق تثبیت در بازار سرمایه تاکید کرد و گفت: این صندوق‌ به مرور زمان به منابع تجهیز و نقدینگی لازم توسط دولت، سازمان بورس و اوراق بهادار، صندوق توسعه ملی و شرکت رایان بورس تامین شده است. مدیرعامل صندوق تثبیت بازار سرمایه اعلام کرد: در فروردین ماه امسال صندوق توسعه ملی رقمی معادل 1.7 همت را طی دو روز کاری به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز کرده که با احتساب آخرین واریزی‌ها، مجموع واریزی‌های نقدی انجام شده طی 4 سال گذشته از سوی صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه رقمی حدود 10 همت است.
وی خاطرنشان کرد: در نخستین مرحله، رقمی معادل یک همت و در مرحله بعد 700 میلیارد تومان به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز و کل این منابع صرف حمایت از بازار سهام شد.
شریفیان با بیان اینکه اکنون مجموع دارایی صندوق تثبیت بازار سرمایه رقمی حدود 23 همت است، گفت: این رقم طی 6 سال گذشته در چند نوبت به صندوق تثبیت بازار سرمایه تزریق شد، به همان نسبت این منابع صرف حمایت و سرمایه‌گذاری در بورس و فرابورس شده است.
مدیر عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه در ادامه با اعلام این موضوع که فعالیت‌ این صندوق درچارچوب اساسنامه مصوب انجام می‌شود، به سنا گفت: در این اساسنامه به صراحت اعلام شده که این صندوق باید در مواعد خاص مخاطرات سامانه‌ای، فرادستگاهی و در شرایط بحران به بازار ورود و منابع نقدی موجود را صرف حمایت از بازار سهام کند. بالتبع در این خصوص باید بخشی از منابع این صندوق در سپرده‌های بانکی و صندوق‌های با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری و از نقدشوندگی بالا برخوردار باشند، تا در مواقع ضروری نسبت به تزریق آن در بازار سهام اقدام شود. شریفیان اظهار داشت: در مجموع‌ طی 11 روز کاری (از 14 تا 29 فروردین ماه) حدود 2.550 همت خرید حمایتی از بازار سهام توسط صندوق تثبیت بازار سرمایه صورت پذیرفته است.
مدیر عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه با بیان اینکه بیش از مبلغ واریز شده به صندوق تثبیت بازار سرمایه خرید حمایتی صورت پذیرفته، به سنا گفت: در صورت لزوم حمایت‌ها ادامه خواهد داشت.
وی با بیان اینکه در فروردین ماه به هیچ عنوان فروش خرد در بازار نداشتیم، افزود: تمرکز فعالیت این صندوق در سمت خرید بوده و بر این اساس در روزهای آینده و با توجه به محدودیت اعمال شده در دامنه نوسان، در صورت لزوم خریدهای حمایتی را خواهیم کرد.
مدیر عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه اظهار داشت: در زمینه معاملات بلوکی سعی کرده ایم تا مراوداتی را با نهادهای مالی فعال در بازار داشته باشیم و منابع آزاد شده حاصل از فروش سهام بلوکی را، به صورت خرید خرد سهام، صرف حمایت از بازار کنیم. وی خاطرنشان کرد: همچنین قصد داریم در جهت حمایت از بازار سهام با استفاده از ابزارهای مالی جدید از پتانسیل بازار مشتقه و سازوکاز اوراق تبعی و دیگر ابزارهای ممکن، بستر حمایتی جدیدی را برای حمایت از بازار سهام فراهم کنیم، البته در این راستا باید برخی از الزامات اساسنامه تامین و همچنین مجوزهای لازم در این زمینه اخذ شود.