توسعه همکاری های تجاری ایران و پاکستان

وزیر راه از دستور کار قرار گرفتن تهاتر کالا با پاکستان خبر داد و گفت: ‌با توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای و بندری تجارت ۱۰ میلیارد دلاری دو کشور محقق می‌شود. رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و پاکستان، وجود بنادر مهم پاکستان از جمله کراچی و همچنین موقعیت بنادر ایران از جمله بندر چابهار و دسترسی به آب‌های آزاد را فرصت مناسبی برای توسعه روابط اقتصادی دو کشور دانست و افزود: توسعه بنادر پاکستان و ایران از دیگر موضوعاتی بود که در دیدارهای دوجانبه مطرح شد. بذرپاش با اشاره به هدف‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری تجارت دو کشور گفت: دستیابی به این هدف نیازمند توسعه جدی زیرساخت‌ها از جمله بنادر و تسهیل تردد کامیون‌ها در مرزهای دو طرف است. وزیر راه و شهرسازی گفت: موضوع همکاری‌های هوایی از جمله افزایش پروازها به‌ویژه میان لاهور و مشهد یا تهران نیز مطرح و مقرر شد برقراری پرواز میان تهران و اسلام‌آباد توسط شرکت‌های ایرانی اعلام شود تا بستر تردد راحت‌تر تجار فراهم شود. بذرپاش با بیان طرح موافقت‌نامه تجارت آزاد در این نشست گفت: علاوه بر این موافقت‌نامه، تعدادی موافقت‌نامه پیشنهادی از سوی سازمان‌های ایرانی به‌طرف پاکستانی ارسال شده بود که تا کنون نظر موافق یا مخالفی از سوی پاکستان اعلام نشده، به همین منظور قرار شد کارگروهی در وزارت مربوطه تشکیل و نشست‌های مجازی با سازمان‌های هم تراز برگزار شود تا هرچه سریع‌تر در مورد موافقت‌نامه‌ها نظر بدهند.

 

اعلام برنامه فرودگاه امام برای بازگشت حاجیان

مدیرعامل فرودگاه امام با بیان اینکه هیچ محدودیتی برای پذیرش بدرقه‌کنندگان و استقبال کنندگان از حاجی‌ها نداریم، گفت:‌ ظرفیت پارکینگ ترمینال سلام آمادگی پذیرش 10 هزار خودرو را دارد و در این زمینه هم مشکلی نیست. سعید چلندری درباره انجام پروازهای حج از فرودگاه امام اظهار داشت: پروازهای حج عمره مفرده از روز گذشته پس از 9 سال وقفه از فرودگاه امام آغاز شد و پروازهای رفت تا سیزدهم اردیبهشت ماه ادامه دارد. وی ادامه داد: ‌2 هزار و 680 زائر با 11 پرواز از فرودگاه امام عازم عربستان می‌شوند. پروازهای برگشت هم از 13 اردیبهشت آغاز و تا 23 اردیبهشت برقرار می‌شود و در مجموع برای عمره مفرده از/به فرودگاه امام 22 پرواز انجام می‌شود. مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی افزود:‌ نیمی از پروازهای حج عمره مفرده با جابه‌جایی زائران 8 استان از فرودگاه امام انجام می‌شود و 50 درصد پروازهای عمره مفرده هم از سایر فرودگاه‌های کشور برقرار خواهد شد. چلندری با اشاره به برنامه پروازهای زیارتی فرودگاه امام گفت: از 23 اردیبهشت ماه هم پروازهای حج تمتع از فرودگاه امام خمینی آغاز خواهد شد که احتمالا بین 30 تا 35 روز به طول بینجامد اما هنوز سازمان حج و زیارت جزییات تعداد حاجی‌ها و برنامه پروازی برای عملیات حج امسال را به بخش هوایی و فرودگاه امام اعلام نکرده‌است.

اعزام نخستین قطار ترانزیتی افغانستان
معاون بهره‌برداری و بازرگانی راه‌آهن با اشاره به عدم هماهنگی با راه‌آهن در بارگیری قطار ترانزیتی افغانستان- ترکیه، گفت: اقدامات لازم برای اعزام آزمایشی این قطار با مساعدت راه‌آهن انجام شد. مرتضی جعفری، معاون بهره‌برداری و بازرگانی راه‌آهن در خصوص اعزام قطار ترانزیتی از مبدأ افغانستان به ترکیه، گفت: پیرو بازدید انجام شده سال گذشته توسط تیم عالی فنی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، شامل معاون فنی و زیربنایی و مدیران کل حوزه‌های مختلف سیر و حرکت، ایمنی و فنی و زیربنایی، از محور ریلی افغانستان حدفاصل شمتیغ تا روزنک و مذاکرات به‌عمل‌آمده در جلسه برگزار شده در وزارت راه و شهرسازی با حضور کاظمی قمی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در افغانستان، بر لزوم رفع نواقص و مشکلات ایجاد شده برای خط جهت حمل محمولات تجاری تأکید و مقرر شد اصلاحات فنی و رفع نواقص و کاستی‌های موجود حدفاصل مرز شمتیغ تا ایستگاه روزنک، با هدف ارتقای سطح ایمنی موردنیاز از وضعیت عملیاتی به شرایط استاندارد فنی، به‌منظور امکان سیر قطارهای تجاری انجام شود. جعفری افزود: بر اساس توافقات صورت‌گرفته با حضور سفیر، کنسرسیوم فوق‌الذکر متعهد شدند که به‌سرعت نواقص را رفع کرده و پس از ارتقای خط مبتنی بر استانداردهای ریلی، به راه‌آهن جمهوری اسلامی منعکس شود تا پس از بازدید از اقدامات انجام شده، امکان سیر ایمن قطار به تأیید کارشناسان فنی برسد.

خط ونشان برای سایت های دیوار و شیپور
مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن از انسداد بخش املاک سکوهای دیوار و شیپور تا هفته آینده در صورت عدم فراهم آوردن احراز هویت مالک و کد پستی ملک خبر داد. ابوالفضل نوروزی مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن با اشاره به انتشار آگهی املاک در سکوهای دیوار و شیپور، اظهار کرد: بعضاً دلالان و سوداگران از این بستر استفاده کرده و املاکی را که اصلاً وجود خارجی ندارند را در این سکوها آگهی می‌کنند. وی با بیان این‌که این کار به صورت گسترده و با هماهنگی دلالان برای قیمت‌سازی انجام می‌شود، افزود: با توجه به مصوبه شورای عالی مسکن برای انتشار آگهی در سکوهای اینترنتی باید احراز هویت مالک و کد پستی انجام شود. وی با تاکید بر این‌که املاکی که قرار است آگهی شود باید در سامانه املاک و اسکان باشند، تاکید کرد: اگر این سکوها تا هفته آینده این بخش وب‌سرویس را انجام ندهند، بخش املاک آنها با مجوز شورای امنیت و دستگاه‌های امنیتی مسدود خواهد شد.

«تجارت» گزارش می‌دهد؛

گروه راه و مسکن: بازار مسکن مانند هر بازار اقتصادی دیگر تابع قانون عرضه و تقاضا بوده و هرگاه عرضه به اندازه کافی صورت نگیرد، در بازار شاهد یک انباشتگی نیاز و جهش قیمتی بالا خواهیم بود. همان اتفاقی که طی دهه گذشته به دلیل ترک فعل دولت قبل اتفاق افتاده و علت اصلی این تورم لجام گسیخته در بازار مسکن است. به گزار «تجارت»، با گذشت بیش‌از نیمی از عمر دولت سیزدهم و عدم نتیجه سیاست‌های ساخت مسکن، سوال اینجاست با به توجه سال پایانی این دولت، وعده ساخت و تحویل ۴ میلیون واحد مسکونی چه زمانی محقق می‌شود؟ مسکن به عنوان مهمترین نیاز اولیه انسان، نقش مهمی در محافظت و امنیت وی دارد، که در همین راستای رهبر معظم انقلاب اسلامی (۱۰ بهمن‌ماه سال ۱۴۰۰) فرمودند: «آمارهای اقتصادی دهه‌ی ۹۰ حقّاً و انصافاً در این زمینه خرسند کننده نیست، آمار مربوط به تأمین ماشین‌آلات به هیچ وجه مطلوب نیست، یا مسکن و امثال اینها. اینها حقایقی است که اگر مسؤولین می‌توانستند وضعیّت را در جهت این آمارها به شکل بهتری هدایت کنند، یقیناً وضع اقتصاد کشور امروز خیلی بهتر بود. خب، آثار این حقایق در زندگی مردم هم نمود پیدا کرده. اینکه درباره‌ی معیشت مردم اظهار نگرانی می‌کنیم، مربوط به همین چیزها است. عامل این مشکلات هم صرفاً تحریم نیست؛ البتّه تحریم بلاشک مؤثّر بوده امّا صرفاً تحریم نیست؛ بخش مهمّی ناشی از برخی تصمیم‌گیری‌های غلط یا کم‌کاری‌ها و امثال اینها است؛ می‌توانست این جور نباشد». براساس تأکیدات مقام معظم رهبری یکی از مهمترین محورهای بیان شده وی حول مساله مسکن عنوان شده، داشتن مسکن هم‌اکنون جز محورهای اصلی زندگی هر فرد محسوب می‌شود؛ زیرا ارتباط مستقیم با افزایش سطح کیفیت و رفاه زندگی دارد؛ اما هم‌اکنون قیمت مسکن به حدی افزایش پیدا کرده است که جز دغدغه‌های اصلی مردم به شمار می‌آید. بر اساس این گزارش، اگر بگوییم مسکن برای مردم به رؤیا تبدیل شده است، بیراه نیست؛ افزایش قیمت مسکن همراه با رکود تورمی در بازار مسکن عواقب بدتری در پی خواهد داشت. افزایش قیمت مسکن در بازار، مانع بزرگی برای ازدواج و رشد جوانی جمعیت خواهد بود.

وعده درست، اما روند اشتباه
یکی‌از وعده‌های انتخاباتی سیدابراهیم رئیسی ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی طی ۴ سال ابتدایی دولت بود که در ابتدا اجرای این وعده انتخاباتی موانع و چالش‌هایی پیش‌روی دولت قرار گرفت. برخی موانع با برنامه‌ریزی‌های مناسب هموار شد اما تأمین منبع مالی با توجه به بودجه محدود دولت قطعاً کار دولت سیزدهم را دشوار کرده است. عده‌ای از کارشناسان، هدف گذاری ساخت سالانه یک میلیون مسکن را نه تنها شدنی بلکه حداقل نیاز دانسته و مشکل را در راهبرد انتخاب شده توسط دولت می‌دانند و اعلام می‌کنند دولت به جای آنکه دنبال مقصر وضع موجود باشد باید به وعده انتخاباتی ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی نیز پایبند باشد. به منظور تأمین بخشی از منابع مالی طرح نهضت ملی مسکن، در سال گذشته صندوق توسعه ملی در نشستی که با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری و سایر مسئولان مرتبط با بخش مسکن برگزار شده پیشنهاد دادند در قبال دریافت حواله‌های نفتی ۲ میلیارد دلار در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهد. دولت در سال گذشته تصمیم گرفت برای کنترل التهابات بازار و جلوگیری از افزایش نجومی قیمت‌ها در بازارهای مالی و سرمایه‌ای سیاست‌هایی را اجرا کند اما به مرور زمان با انتشار آمارها و بررسی‌های میدانی مشخص شد که این سیاست‌ها نمی‌تواند در بلندمدت مشکلات اقتصاد کلان کشور را رفع کند.

وضعیت تولید مسکن کشور مطلوب نیست
مجید گودرزی کارشناس مسکن در گفت‌وگو با مهر، با اشاره به اینکه وضعیت مسکن در کشور مطلوب نیست، گفت: مسکن به عنوان یک عامل پمپاژ تورم در کشور تبدیل شده و سهم زیادی از تورم کشور را نسبت به خود درگیری کرده و در حال حاضر بازار مسکن حدود ۸۶ درصد تورم دارد و تورم عمومی اقتصاد حدود ۳۸ درصد می‌باشد که با توجه به چنین آماری، مشخص است که بخش قابل اهمیت اقتصاد عمومی کشور «مسکن» است. این کارشناس مسکن در ادامه تاکید کرد: البته باید به این موضوع اشاره کرد که وعده انتخاباتی رئیس جمهور به‌جا بود و ۴ میلیون واحد مسکونی قطعاً نیاز کشور است. البته اجرای چنین ابر پروژه ملی نیازمند راهکارهای مناسب از سوی تمامی کابینه‌های دولت است و انتخاب مهرداد بذرپاش به عنوان وزیر جوان راه و شهرسازی برخی از موانع را در این مسیر هموار کرد اما تأمین منبع مالی با توجه به بودجه محدود دولت کار دشواری خواهد بود.