200 کودک بی‌شناسنامه، وفور معتادین و کارتن‌خواب‌ها در محله‌ شهید هرندی
آساره کیانی
 محله‌ای که قدمت 200 ساله دارد، و فتوت و جوانمردی روزگاری از اصول آن بود به شکلی درآمده که دیگر اهالی آن نه تنها به فکر دیگری که حتی به فکر خود هم نیستند.  با نگاهی گذرا به وضعیت محله و با توجه به گفته‌های مسئولان«قرارگاه شهید جزمانی» که از سوی شهرداری منطقه 12 ، مسئولیت رسیدگی به امور مردم محله شهید هرندی را به عهده دارد، خود مردم این‌جا هم پیگیر امور مرتبط با خودشان نیستند؛ هیچ کسی در این محله از خود نمی‌پرسد چرا زباله درب منزل مرا نمی‌برند؟‌ چراغ بوستان محله من به چه دلیل خراب است و سوال‌هایی نظیر آن؛ مردم باید از مسئولان بخواهند و وظایفشان را به آن‌ها یادآوری کنند. آن‌ها نمی‌دانند شماره تلفن 1888 برای چیست؟ به نظر می‌رسد، زنان و مردان ساکن محله به حقوق و وظایف خود آگاه نیستند.
مشکلاتی که گریبانگیر مردم محله شهید هرندی است؛ از وفور معتادان و کارتن‌خواب‌های محله تا کودکان و زنان بی‌شناسنامه، نبود دبیرستان دخترانه و مساجدی که امام جماعت ندارند؛ محله را بیش از پیش بی متولی جلوه می‌دهند. اردشیر آل عوض، معاون امور اجتماعی و فرهنگی سازمان بازرسی شهرداری تهران می‌گوید در مدت چهل روزی که در این قرارگاه مشغول به فعالیت شده و از نزدیک مشکلات مردم را دیده فعالیت‌هایی انجام داده‌اند و امید دارند با افزایش آگاهی مردم محله از طریق اطلاع‌رسانی صحیح و به موقع به منظور افزایش آگاهی آن‌ها نسب به حقوق شهروندیشان، بتوانند محله را پاک کنند از وجود همه آسیب‌های ویرانگر.
زشتی‌ها بر زیبایی‌ها می‌چربند
اما آن‌چه که ممکن است در بازدید از محله به چشم شما بخورد شاید تنها زشتی باشد چرا که سرریز معتادان به بوستان‌های این منطقه که شب را هم در خیابان صبح می‌کنند چهره‌ای آفریده که سکنه قدیمی محله را هم به ستوه آورده است. بنا به گفته مسئولان قرارگاه شهید جزمانی، اتفاقات خوبی در این مدت توسط مسوولان در محله شهید هرندی رخ داده و سبب شده حیاتی نو در این محله به جریان بیفتد.
محله شهید هرندی دبیرستان دخترانه ندارد
به گفته مسئولان قرارگاه شهید جزمانی، تا پیش از این تمام مشکلات محله با اصلی به نام اعتیاد به حوزه فراموشی سپرده می‌شد و وجود معتادان زیاد بهانه‌ای بود که در این محله نمی‌توان کاری اساسی برای از بین بردن آسیب‌ها انجام  داد. اما پیرو دستورات شهرداری تهران اقدامات بایسته‌ای در حوزه خدمات شهری، اجتماعی، فرهنگی انجام گرفت.
به گفته مسئولان،  یکی از درخواست‌های مردم محله داشتن بازار روز میوه و تره بار بود که چند روز دیگر این محله شاهد افتتاح آن خواهد بود. محله شهید هرندی فاقد دبیرستان دخترانه است که رفع این کمبود همکاری و پیگیری وزارت آموزش و پرورش را می‌طلبد. استقرار کانکس‌های درمانی و اعزام پزشک از سطح مناطق و ویزیت رایگان بیماران از دیگر فعالیت‌های شهرداری برای این محله است که روحانیونی هم در این کانکس‌ها هستند تا بحث بهداشت روانی را همراه بحث سلامت جسمی پیگیری کنند و مشاوره مذهبی هم به مردم بدهند. بحث دیگر تعویض لامپ سوخته چراغ برق‌ها و تامین نور محله به منظور ایجاد امنیت در شب است که در حال پیگیری است.
اغلب مردم محله بیماری کلیوی دارند
به گفته اعضای قرارگاه شهید جزمانی یکی از بیماری‌های غالب مردم محله شهید هرندی بیمار کلیوی است؛ آب این منطقه با مشکل مواجه است که با فعالیت نهادهای ذی ربط باید مرتفع شود. باید این سوال را مطرح کرد که چرا شبکه بهداشت و درمان به فکر راه‌اندازی درمانگاه شبانه‌روزی در این محله نیست؟ افرادی که وسیله ندارند و اگر در ساعات نیمه شب حالشان بد شود برای انتقال به درمانگاه باید تا صبح صبر کنند.
200 کودک بی‌شناسنامه در محله شهید هرندی
در این محله حدود 200 کودک بی‌شناسنامه وجود دارد. در محله هرندی با یک دسته از خانواده‌هایی مواجه می‌شوید که ترجیح می‌دهند صبح زود از محله خارج شوند و علت آن این است که گمان می‌کنند اگر در این محله دیده شوند تحقیر می‌شوند. مادری که دختر جوانی در خانه دارد از حضور افراد معتاد در محله شکایت می‌کند و می‌گوید شرایط محله سبب شده هیچ‌کس به خواستگاری دخترش نیاید.
محله‌ای فاقد امنیت
آل عوض می‌گوید: شهرداری تا حد توان خود توانسته دالان امنی را در محلاتی که خود در آن به فعالیت در محله می ‌پردازد ایجاد کند تا مردم در محوطه‌ای که از معتادین پاکسازی شده قدم بگذارند. از سوی دیگر، فضایی برای ورزش بانوان در این محله تعبیه نشده و بانوان این محله درخواست مجدانه‌ای دارند که مکانی تحت عنوان «شهربانو» ایجاد شود و به احتمال زیاد از ابتدای مهرماه فضاهایی به این منظور به وجود بیاید.
مساجدی که امام جماعت ندارند
مساجد محله شهید هرندی عموما امام جماعت ندارند و فعال شدن این 29 مسجد می‌تواند کمک بسیار موثری در کاهش درصد آسیب‌های اجتماعی داشته باشد. شهردای تهران مذاکراتی را در این زمینه با نهادهای ذی‌ربط انجام داده است.
محله تابلوهای راهنمایی ندارد
یکی دیگر از مشکلات محله شهید هرندی نداشتن تابلوهای راهنما بوده؛ کتابخانه فردوسی که یکی از کتابخانه‌های فعال یا بیش از 500 عضو است تابلوی راهنما ندارد؛ برخی مساجد هم همین‌طور که قرار است با نصب تابلو این مشکل هم حل شود.
معتادین تنها معضل محله نیستند
اما به گفته مسئولان قرارگاه شهید جزمانی اگر تا حد زیادی روی بحث معتادین مانور داده شود، یک سری از وظایف ما رو به فراموشی می‌گذارد؛‌ فرض را بر این بگذارید که اگر محله‌ای عاری از معتاد داشته باشیم، بچه‌هایی که شناسنامه ندارند، فقر غدایی دارند،‌ مدرسه نمی‌توانند بروند، چه می‌شوند.
در صحبت‌های مسئولین قرارگاه متوجه می‌شویم که معتادان و کودکان بی‌شناسنامه نمی‌توانند بزرگترین معضلات محله شهید هرندی باشند؛ در این محله چهار زن  به عقد جوان 18 ساله‌ای درآمده‌اند که به نوعی منبع درآمد او محسوب می‌شوند؛ این چهار زن به خیابان می‌روند، اسپند دود می‌کنند، گدایی می‌کنند و کارهایی از این قبیل در حالی که جوان مذکور که به عقد او درآمده‌اند بیکار است و فرزندان این زنان شناسنامه ندارند.
به گفته مسئولان قرارگاه، باید گفت که این افراد از گدایی رنج نمی‌برند چه بسا در مناطق شمالی کشور صاحب ملک و املاک هم باشند؛‌ رفع این معضلات نیاز به کار فرهنگی مستمر دارد که منجر به تغییر رفتار شود؛ معضل اعتیاد که به محله هرندی کشیده شده و آیتم‌هایی در زیر این زنگار هست که اگر از سوی دستگاه‌های متولی مورد توجه قرار بگیرد شاهد تغییرات عظیمی در این زمینه خواهیم بود.
اماکن کاری به محله هرندی ندارد
به گفته مسئولان قرارگاه شهید جزمانی، «اماکن» هم اینجا را جزو مکان‌هایی حساب نمی‌کند که به درستی به آن‌ها سرکشی کند؛ در این محله برخی مغازه‌ها تا صبح بازند و محلی برای رد و بدل مواد مخدر تبدیل شده‌اند.
تلاش برای فرهنگ‌سازی
مسئولان می‌گویند: چند سال است که کمیته امداد امام خمینی(ره) راه افتاده؟  اما باز می‌بینیم که مردم به متکدیان کمک مالی می‌کنند اگر کمک نمی‌کردند شاید دیگر گدایی در شهر دیده نمی‌شد.
محله شهید هرندی حدود چهار دهه پیش 9 عالم صاحب‌قلم داشته است. شهدای زیادی تقدیم انقلاب کرده،؛ مردم محله توقع دارند حداقل مساجد محله راه بیفتند تا آن‌ها بتوانند دو نوبت نماز را به راحتی بخوانند. کودکی شش ساله  در نشستی که مسئولان قرارگاه با اعضای شورای شهر ترتیب داده‌اند، می‌گوید: من خیلی دوست داشتم فیلم شهر موش‌ها را ببینم اما سینما نداریم.
باید این سوال را از خود پرسید که کجای تهران خیابان‌ها خط‌کشی ندارند؟  کجای تهران بوستان‌ها مانع ترافیکی ندارند تا موتورسواران حامل مواد مخدر به راحتی به درون پارک‌ها تردد کنند؟
به نظر می‌رسد فعالیت در محلاتی که با مشکل مواجه هستند نیاز به همدلی مسئولان با مردم محله دارد؛ این‌که مردم،  محله را از خود بدانند و احساس وظیفه کنند که هر جا هستند به فکر مشکلات محله و مردم آن باشند و به نوعی نسبت به آن احساس تعلق داشته باشند.
همسان گزيني؛ سامانه اي براي ازدواج آسان و عاقلانه
سارا حبیب الهی
"تنها يك مورد از 30 مورد مراجعه جوانان به سامانه همسان گزيني منجر به خواستگاري مي‌شود"  اين مطلب را زهره حسيني مدير پروژه همسان گزيني  بيان داشت و افزود: روال معرفی از طریق واسطان به این شکل است که مشخصات فرد به صورت کلی در اختیار جوان و خانواده‌اش قرار می‌گیرد، در این صورت خانواده مجاز است که با توجه به معیارها و ویژگی‌هایی که برای ازدواج فرزند خود مد نظر دارد، شخص مطرح شده را بپذیرد یا رد کند.  بعد از معرفی جوانان به یکدیگر از طریق واسطان نوبت به انتخاب توسط جوان و خانواده وی مي‌‌رسدکه دراین مرحله دیگر نظر واسطان مطرح نیست ونگاه خانواده به شخص و پذیرش وی مهم است.حسینی با اشاره به این مطلب که بعد از معرفی جوانان در برخی از موارد خانواده‌‌ها در مرحله اول اعلام مي‌‌کنند که فرد معرفی شده مد نظرشان نیست و بنابراین این معرفی وارد مرحله آشنایی نخواهد شد. بیشترین علت جوانان برای رد یکدیگر بعد از معرفی از طریق سامانه همسان گزینی پسند ظاهری و تفاوت‌های فرهنگی جوانان است. به هرصورت مي‌‌توان گفت از مجموع متوسط سه هزار معرفی که تاکنون انجام شده است به این نتیجه رسیدیم همانطورکه پیش‌تر اشاره شد از هر 30 معرفی به طور متوسط تنها یک مورد به مرحله خواستگاری راه پیدا می‌کند.مدیر پروژه همسان گزینی تبیان با بیان اینکه در برخی از موارد افرادی که به مرحله خواستگاری مي‌‌رسند از طریق مشاوران رد می‌شوند، اذعان کرد: در مرحله بعد از خواستگاری نیز باید مشاوره‌‌های لازم به افراد ارائه شود، در برخی از این معرفی‌‌ها نیز شاهد هستیم که در مراحل بعدی به عبارتی هنگام مراجعه جوانان به مشاورموضوع ازدواج این افراد منتفی مي‌‌شود.
متولدان دهه 60 صدرنشین آمار ثبت نام کنندگان در سامانه همسان گزینی
زهره حسینی از ثبت نام بیش از 15 هزار متقاضی ازدواج در سامانه همسان‌گزینی خبر داد و اظهار کرد: تا به حال اطلاعات این تعداد از افراد در سامانه مورد نظر ثبت شده است.
 بیشتر ثبت‌نام کنندگان ساکن استان تهران هستند
وی با اشاره به اینکه این سایت در حال حاضر تنها برای استان تهران فعالیت می‌کند، تصریح کرد: بر این اساس اکثريت متقاضیانی که به این سامانه مراجعه و در آن نام‌نویسی کرده‌اند را ساکنان استان مذکور تشکیل می‌دهند.
ليسانسه‌ها بيشترين ثبت نام كنندگان
مدیر پروژه همسان گزینی تبیان در پاسخ به این پرسش که افرادی که نام نویسی کرده‌اند، در چه رده سني و تحصيلي قرار دارند؟ بیان کرد: از لحاظ رده سنی بيشترين ثبت نام کنندگان متعلق به دهه 60هستند. همچنین مي‌‌توان گفت از بیشترین فراوانی مربوط به رده تحصيلی کارشناسی بوده و سپس افراد دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری به ترتیب در رتبه دوم و سوم جای گرفته‌اند.
 8 درصد افراد متارکه کرده یا همسرشان
 فوت شده است
حسینی با بیان اینکه افرادی که در رده متوسط از نظر اقتصادي قرار دارند نیز بيشترين تعداد ثبت نام کنندگان را تشکیل مي‌‌دهند، اظهار کرد: نزدیک به هشت درصد از ثبت نام کنندگان افرادی هستند که همسرشان فوت شده است یا بنا به دلایلی متارکه کرده‌اند که در تمامی گروه‌‌های سنی از این قشر ثبت نام کننده داریم .
هدف احیاء سنت حسنه وساطت در ازدواج است
وی درباره میزان تاثیرگذاری این سامانه بر افزایش آمار ازدواج در کشور نیز گفت: آنچه که طرح همسان گزینی به دنبال آن است در درجه اول احیاء سنت حسنه وساطت در امر ازدواج است که در منابع دینی ما بر آن بسیار تاکید شده است. علاوه بر این با توجه به جمعیت بالای مجردان در کشور تلاش مي‌‌شود تا با افزایش امکان معرفی‌‌ها آن به یکدیگر در قالب معرفی علمی، اصولی و آگاهانه میزان نشاط و امیدواری در جامعه افزایش یابد، همچنین اگر ازدواجی از این طریق صورت گیرد به علت معرفی افراد هم‌تراز و همسان به یکدیگر شاهد ازدواج‌‌های موفق و پایدار خواهیم بود.
هنوز زمان قضاوت نرسیده است
مدیر پروژه همسان گزینی تبیان در پاسخ به این پرسش که آیا در مدت زمانی که سامانه مورد نظر آغاز به کار کرده است توانسته به اهداف تعيين شده دست یابد؟ تصریح کرد: همانگونه که اطلاع دارید، طرح مورد نظر در سال 93 به شکل آزمایشی در شهر تهران اجرایی شده است که در طول دوره آزمایشی با توجه به بازخوردهای مختلفی که داشتیم، طرح و روند اجرای آن را کامل‌تر کردیم. در نهایت توانستیم در 25 خردادماه امسال از سامانه همسان گزینی در استان تهران رونمایی کنیم. با توجه به مدت زمان کوتاهی که از رونمایی این سامانه مي‌‌گذرد هنوز نمی‌توان به طور قطع و یقین در مورد دستیابی به اهداف تعیین شده در طرح همسان گزینی قضاوت کرد.
اعلام معیارهای مد نظر واسطان برای معرفي
وی درباره معيارها و شاخصه‌‌هايي مد نظر واسطان برای معرفي افراد به يکديگر نیز گفت: معیارها در چند دسته شناسایی و مقایسه مي‌‌شوند . از جمله این معیارها مي‌‌توان به دینداری و ایمان، ارزش‌های اخلاقی، خصوصیات جسمی و صلاحیت خانوادگی اشاره کرد. علاوه براین شاخصه‌‌هایی مانند خصوصیات اقتصادی، ویژگی‌‌های اجتماعی و معیارهای روانشناختی نیز در این زمینه مورد توجه قرار دارد.
 تقاضای همکاری از سوی برخی نهادها
مدیر پروژه همسان گزینی تبیان در خاتمه افزود: در مدتی که سامانه همسان گزینی آغاز به کار کرده است، برخی از نهادها پیشنهاد همکاری باآن را داشته‌اند که در حال حاضر مشغول بررسی این پیشنهادات هستیم. گفتنی است سامانه ملی همسان گزینی با هدف ترویج سنت حسنه ازدواج و تسهیل شرایط تشکیل خانواده برای جوانان راه‌اندازی شده است که در آن چهار شبکه معرفی، مشاوران ، راستی آزمایان و امنا و ارزیابان همکاری مي‌‌کنند. در این سامانه 20 ملاک برای همسرگزینی در نظر گرفته است که ویژگی‌های روانشناختی، سن، تأهل، پوشش، میزان تقید دینی، وضعیت اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده زوج‌‌ها، درآمد، شغل، تندرستی و شایستگی خانوادگی از جمله این ملاک‌‌هاست. این سامانه با همکاری مؤسسه تبیان و سازمان تبلیغات اسلامی و معاونت ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان طراحی و راه اندازی شده است. این در حالی است که براساس اظهارات مسئولان پلیس فتا 300 سایت غیرقانونی در زمینه همسریابی فعالیت می‌کنند و امید مي‌‌رود سامانه ملی همسان گزینی بتواند با فراهم کردن شرایط مناسب از فعالیت غیر قانونی سایت‌‌های همسریابی تا حد زیادی جلوگیری کند.
واسطه‌ها در سامانه همسان‌گزيني نقش پررنگي دارند
حجت الاسلام سید حسین شاهمرادی در نشستی که در موسسه تبیان در مورد سایت همسان گزینی این موسسه برگزار شد، درباره راه اندازی این سامانه اظهار کرد: سایت‌‌های همسریابی برخی با مجوز و برخی بدون مجوز مشغول فعالیت هستند. این درحالی است که سایت همسان گزینی بعداز انقلاب یکی از سایت‌‌های معتبری است که در حال حاضر فعالیت مثبتی را درزمینه کمک به جوانان برای تشکیل خانواده انجام می‌دهد.وی بابیان این مطلب که شیوه نامه ای به منظور سامان یابی این سایت‌‌ها در حال تدوین است، تصریح کرد: تنها برخی ازسایت‌های همسر گزینی فعالیت مناسبی دارند. حجت الاسلام شاهمرادی با تاکید بر اینکه از دید شورای فرهنگ عمومی کشورسایت همسان گزینی که متعلق به موسسه تبیان است مورد تایید است، خاطرنشان کرد: در این سایت آموزش برای انتخاب همسر، مشاوره و راهنمایی صورت مي‌‌گیردکه به لحاظ علمی دینی دارای یک مترو میزان قابل قبول است.دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در ادامه مطرح کرد: اینکه خانواده در مباحث فرهنگی و هنجاری برای ازدواج فرزندانشان دلسوزی مي‌‌کنند قابل تقدیر است، اما با توجه به اینکه امروزه جوانان در بحث ازدواج گرایش به تکنولوژی و سایت‌‌های فعال در این حوزه دارند بهتراست این موارد با آموزه‌های دینی همراه باشد. وی با تاکید بر اینکه دستور اصلی جلسات شورای فرهنگ عمومی در سال جاری تحکیم خانواده است، عنوان کرد: ازدواج یکی از آموزه‌های اصلی دین اسلام است که به طور قطع این شورا نیز به آن اهتمام ویژه‌ای دارد.حجت‌الاسلام شاه‌مرادی درباره شیوه فعالیت سایت همسان گزینی خاطرنشان کرد: این سایت با همان نگاه معرفی واسطه‌ها در امر ازدواج با توجه به تکنولوژی روز فعالیت می‌کند.این شیوه با واسطه‌گری در امر ازدواج با فرهنگ عمومی و دینی کشور مطابقت دارد. دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با اذعان به این مطلب که بسیاری از طلاق‌‌ها در سال‌‌های ابتدایی ازدواج رخ می‌دهد گفت: این امر نشان مي‌‌دهد که زوج‌‌ها انتخاب‌‌های درستی نداشته‌اند.وی درخاتمه افزود: باید با افزایش واسطان در شهرستان‌‌ها واستان‌‌ها به توسعه و فرهنگ سازی استفاده از این سایت بپردازیم.
انتخاب همسر؛ يك انتخاب سخت
علیرضا طالب پور مدیرعامل سایت همسان گزینی  در نشست خبری که با حضور معاون سابق امـــور جوانان و حجـــت‌الاسلام شاهمــرادی دبیر شورای فرهنگی عمومی تشکیل شد، با بیان این مطلب که انتخاب همسر یک انتخاب سخت برای جوانان شده است، تصریح کرد: مشکلی که به علت توسعه جوامع و تحول سلایق پیش آمده است، ناتوانایی انتخاب شریك زندگی هم‌کفو در بین جوانان است. وی در ادامه افزود: به اشتراک گذاری اطلاعات افرادی که به عنوان واسط برای معرفی افرادی به صورت منفرد فعالیت مي‌‌کنند در سایت موجود است. این افراد شبکه ای را تشکیل مي‌‌دهند، همچنین شبکه‌های تخصصی برای معرفی این افراد در دیگر استان‌‌ها از دیگر اقداماتی است که در نظر گرفتیم مدیرعامل سایت همسان گزینی با اشاره به اینکه سیستم به صورت هوشمند در شهر تهران در حال فعالیت است، مطرح کرد: رابط‌‌‌های سایت همسان گزینی فقط در تهران درحال فعالیت هستند و سعی داریم  این طرح را به تمامی استان‌‌ها معرفی کنیم و با کمک شورای فرهنگ عمومی کشور توسعه دهیم.طالب پور با تاکید بر اینکه در شبکه معرفان چهار شبکه طراحی شده است که دختر و پسرها را از طریق خانواده‌‌های‌شان به یکدیگر معرفی می‌کنند، ادامه داد: در شبکه مشاوران افراد توسط واسطه به یکدیگر معرفی می‌شوند و در این شبکه مشاوران در انتخاب مناسب و آموزه‌های بعد از ازدواج این افراد را راهنمایی کنند، شبکه راستی آزمایان افرادی که احراز هویت افراد را به عهده دارند و اشخاصی که در سیستم همسریابی وارد مي‌‌شوند یا معرفان می‌شناسند یا اینکه هیچ کدام از معرفان آنها را نمی‌شناسد این افراد به صورت حضوری باید به معرفان مراجعه کنند تا عوامل ثبت شده شان با شناسنامه و مدارک‌شان مطابقت داده شود تا جعلی در کار نباشد.
مدیرعامل سایت همسان گزینی تصریح کرد: شبکه امنا کارشان نظارت بر واسطه‌‌ها و ناظر بر ارزیاب شبکه معرفی بوده و محور اصلی این طرح هستند.وی هدف از ایجاد و راه‌اندازی این سایت را انتخاب درست برای ازدواج مطرح کرد و ادامه داد: شبکه مشاوران در تهران و استان‌های دیگر راه‌اندازی می‌شود که این امر منجر به انتخاب بهتر همسر می‌شود.طالب‌پور با بیان این مطلب که شورای فرهنگ عمومی فعالیت سایت همسان‌گزینی را در تهران و استان‌ها تایید کرده است، اذعان کرد: محور سایت همسان گزینی واسطه‌ها و معرفان بوده که با افزایش تعداد معرفان این طرح به موفقیت نزدیک‌تر می‌شود.وی افزود: درهر استان به فضای فیزیکی برای رفت و آمدها واسطه‌های ازدواج نیاز داریم. بنابراین باید در شورای فرهنگ عمومی استان‌ها بودجه‌ای برای این کار تخصیص پیدا کند.

سعید ضروری
آرامستان گردی واژه ای است که در صنعت گردشگری طرفداران خاص خودش را دارد که با عناوین مختلف (Tombstone tourist و grave hunter و taphophile) گردشگران را به خود جذب می کند و در ایران با توجه کمی مواجه شده است. در این میان گروهی از افراد دارای معلولیت و غیر معلول با نام  باوری های ماجراجو به آرامستان ممنوعه تهران رفتند. هر چند به عنوان ماجراجو از آنها انتظار می رود همواره در حال کنکاش آسمان  و اعماق دریاها و جنگل ها باشند اما این بار آنها در جستجوی کشف دنیای مردگان پا به آرامستان ممنوعه دولاب تهران نهادند تا با زندگی و داستان بسیاری از چهره ها و شخصیت هایی که در دوران خودشان بر روی پیشرفت و تحول ایران تاثیر گذاشته اند یا با کوله باری از درد و رنج حاصل از جنگ جهانی در بازگشت به کشور خود ناکام ماندند آشنا شوند. آنچه می خوانید سفرنامه مختصری از تجربه آرامستان گردی این گروه است:
 حس کشف و آشنایی با انسان هایی که به نوعی در دوران گذشته مهمان ایرانی ها بوده اند و به اندازه خود تاثیر مثبت یا منفی بر سیر تحول تاریخی این کشور بزرگ داشته اند کاملا حس شور و هیجان را در اعضا باشگاه باما زنده می کرد. ساعت 7 صبح روز پنجشنبه 19 شهریور 94 حرکت به سمت آرامستان ممنوعه تهران واقع در منطقه دولاب تهران  با اتوبوس مناسب سازی شده برای افراد داری معلولیت آغاز شد. سفر با اتوبوس و سوار شدن با ویلچر برای برخی از اعضا اتفاقی جالب بود. متاسفانه این اتوبوس ها برای سفر های خارج از تهران قابل استفاده نیستند، موضوعی که با رفع آن تحولی در گردشگری افراد دارای معلولیت رخ خواهد داد. با رسیدن به محل آرامستان دیوار های طولانی مانع از آن می شد که افراد بتوانند حس کنجکاوی خود را در اولین گام سفر برطرف کنند. پس از پیاده شدن با راهنمایی راهنما، افراد گروه از در اصلی وارد شدند و با منظره ای سرسبز که بیشتر به باغ شبیه بود تا گورستان مواجه شدند. سنگ قبرهای زیبایی که گاها تاریخ های دهه 40-50 میلادی بر روی آنها درج شده بودند حس مواجه شدن با تجربه ای جدید و متفاوت را در افراد گروه القا می کردند. حرکت در آرامستان بدون مشکل خاصی صورت می گرفت و در بعضی نقاط راهنما  در رابطه با زندگی افراد خفته زیر خروار ها خاک توضیح می داد؛ پزشکان خارجی دربار، درجه داران نظامی و خارجی، و... . ایشان همچنین به توضیح آیین ها و آداب دفن در ادیان مختلف پرداختند که هر کدامشان خاص و در نوع خود برای گروه جالب بودند. در بخشی از آرامستان گورهایی منظم که روی همه آنها تاریخ مرگ 1942 درج شده بود توجه اعضا باشگاه را به خود جلب کردند. گورها متعلق به شهروندان لهستانی هستند  که پس از آزادی از اردوگاه‌های کار اجباری استالین در سیبری و قزاقستان، از راه ایران به اروپا باز می‌گشتند و بر اثر بیمارهای همه گیر، گرسنگی و...در راه بازگشت به وطن خود جان باختند. در این گورستان 1937 لهستانی در کنار هم آرمیده اند. پذیرایی در آرامستان به فراخور محیط،  حلوا و چای بود و راهنمای برنامه توضیحاتی در رابطه با  مراحل متلاشی شدن جسد پس از مرگ ارائه داد که در نوع خود جالب و نو بودند.
دکتر محمود اسعدی
از میان اشکال قدرت-دانایی، خشونت و ثروت- گویا ثروت ابزار مناسب تری است چون کیف پرپول هم انعطاف بیشتری دارد هم می شود به شیوه ای مثبت یا منفی از آن بهره برد. اما "دانایی" بهترین و مهمترین نوع قدرت است شاید به همین جهت نظارت و کنترل ارتباطات و سیستم های مرتبط  به اخذ آگاهی این قدر حساس و جدی شده است. از جمله شاخص های دانایی علم پزشکی است که منجر به ارائه یک خدمت ویژه می شود که همگان به آن محتاجند. همه به یاد داریم پزشکان سفیدپوش را که با تسلط بر دانش طب همه راههای نفوذ مردم و جامعه را در زمینه دسترسی به این دانش بسته بودند.
نوشتن نسخه ها به انگلیسی آن هم با خط بسیار ناخوانا و گفتگوها نیز به زبان تقریباً رمز و کنایه، بیماران را در جهل مطلق نگاه می داشت. کتابها و نشریات پزشکی هم در انحصار عده ای خاص بود و کنفرانس های پزشکی نیز با عوام  نسبتی نداشت. حالا با ظهور شبکه های اجتماعی و رایانه شخصی هر کس می تواند تازه ترین اطلاعات را از اصلی ترین مراکز علمی جهان اخذ کند و به اطلاعات لازم دسترسی یابد. حتی بیش  از آنکه یک پزشک عمومی در آن مورد خاص باید بداند می توان آگاهی لازم را به کمک پایگاههای علمی به چنگ آورد. اکنون می توان با قطعیت اظهار کرد که  دوران انحصار علمی پایان یافته است. با این حال هنوز برخی پزشکان بر همان منوال چند دهه قبل عمل می کنند گویی هیچ اتفاق شاخصی نیفتاده است!
 صرف نظر از تعداد انبوه دانشجویان پزشکی، پزشکان و متخصصان حرفه ای جوان-که برخی از آنان جویای کار یا در  انتظار مراجعه بیمارند- مردم قادرند برنامه های تخصصی را از شبکه های تلویزیونی و اجتماعی ببیند بی آنکه تصمیم نهایی برای معالجه بیماری خود را بگیرند. آنها اکنون با "اطلاعات" و "دانش" کافی به پزشک مراجعه می کنند و به "حقوق" انسانی خود واقفند. اتفاقی که  تا دو دهه پیش هرگز امکان آن نبود. البته این تحول در اغلب رشته های علمی دیگر نیز که اطلاعات بشدت تحت انحصار متخصصان قرار داشت رخ داده است اما تأثیر و تأثر آن به میزان رشته پزشکی نبوده است. با این وصف افول پزشک سالاری به معنی پایان دوران مراجعه  به پزشکان نیست بلکه رویکرد جدیدی را بشارت می دهد که در صورت درک حقوق طرفین، بیمار و پزشک هر دو  از مزایای آن بهره خواهند برد.