صادق ملکی، کارشناس و تحلیلگر ارشد سیاسی

در بحران قبرس برخی از افسران جوان و ملی گرایان ترک به عصمت اینونو مراجعه کرده و خواهان ورود ارتش ترکیه به قبرس شدند. وی در پاسخ گفت وارد شدن به قبرس آسان است اما شما بگویید چگونه می توان از آن خارج شد. امروز با گذشت چهار دهه از اشغال قبرس در دولت اجویت، همچنان بخش مهمی از ظرفیت سیاست خارجی ترکیه گرفتار این بحران است. به واقع عدم محاسبه ابعاد ورود به بحران و چگونگی خروج از آن و شرایط و پیچیدگی های حاکم مترتب بر صحنه سیاست، بعضا می تواند هزینه های سنگین بر نسل های متوالی یک کشور تحمیل نماید.

اردوغان در محاسبه ورود و چگونگی خروج از بحران سوریه دچار خطای راهبردی گردید. خطای که پایان دادن به گفتگوی های صلح میان پ.ک.ک و دولت ترکیه و عملیات انتحاری در آنکارا، بخشی از تبعات آن است. بی شک عملیات انتحاری آنکارا در نگاهی حاصل محاسبات غلط اردوغان است. اردوغان ارزیابی دقیقی از بحران سوریه و دامنه های آن نداشت. وی با محاسبه ای اشتباه ترکیه را وارد بحرانی کرد که هم این کشور و هم منطقه را سال ها با دامنه این بحران مواجه خواهد کرد. بحرانی که دامنه های آن در بخش هایی غیرقابل جبران خواهد بود.

دخالت ترکیه در سوریه و حمایت از داعش، این کشور و منطقه را وارد وضعیت پیچیده، دشواری و پر از ابهام نموده است. عملیات ترویستی آنکارا تنها گوشه ای از تبعات آن است. عملیات انتحاری آنکارا همانگونه که اولین عملیات از این نوع نبود، می تواند آخرین نیز نباشد. اگر ترکیه با داعش مواجه جدی نکرده و صلح با کردها احیا نگردد، با مد نظر گرفتن قدرت دولت پنهان در ترکیه تضمینی وجود ندارد که سراسر ترکیه در بحران عمیق فرو نرود. برخی از کانون های قدرت در ترکیه از حامیان چچنی های افراطی در دهه ۹۰ بودند و وقتی این حمایت پایان و یا کاهش یافت در واکنش به آنکارا، چچنی ها چندین عمل ترویستی را در استانبول انجام دادند. امروز نیز کاهش تاکتیکی حمایت آنکارا از داعش، در کنار ملاحظات مختلف می تواند از دلایل هدف قرار دادن پایتخت ترکیه توسط داعش باشد.

در ارتباط با عملیات تروریستی آنکارا، تحلیل دیگری که از لایه و سطح عمیقتری برخوردار است این ارزیابی را مطرح می نماید که اردوغان و همفکران وی از فاکتور داعش برای بالانس قدرت در داخل و تغییر موازنه سیاسی بنفع خود بهره می گیرند.

استفاده از اقدام های تروریستی و انجام عملیات خارج از عرف سیاسی و حقوقی یک سنت سیاسی در ترکیه بوده و قدمت آن به وسعت تاریخ معاصر این کشور است. قتل عام قهرمان ماراش، سیواس، کشتار ماه می و این اواخر عملیات انتحاری در سوروچ و دیاربکر نشان می دهد که ذهنیت ناامن کردن صحنه سیاسی، برای تحقق اهداف سیاسی توسط کانون های قدرت، همچنان در ترکیه یک گزینه غیرقابل اغماض است.

پیروزی کردها در انتخابات هفت ژوئن برای اردوغان و تیمش بسیار سنگین بود و از نظری در کنار عملیات های صورت گرفته بر علیه پ.ک.ک ، عملیات انتحاری آنکارا می تواند حلقه فشار به کردها را تکمیل نماید. موضوعی که رسانه های ترکیه کمتر روی آن مانور می دهند آن است که هدف عملیات انتحاری آنکارا کردها بوده اند. بنابر دعوت حزب دمکراتیک خلق ها و نهادهای صنفی چپ که عمدتا کردها را نمایندگی می کردند، بیش از چهارده هزار کرد و نیروهای چپ از شهرهای مختلف بخصوص کردنشین ترکیه در آنکارا گرد آمدند تا با ندای صلح، مردم ترکیه را در حالی که دولت این کشور بر طبل جنگ می کوبند، به صلح دعوت نمایند.

قرائن حاکی از انجام عملیات تروریستی توسط داعش است. اما سؤالی اساسی آن است که داعش چه بستری در ترکیه دارد که می تواند در پایتخت این کشور که از بالاترین ضریب امنیتی برخودار است، دست به این اقدام بزند. در دهه ۷۰ تجمعات علویان در سیواس و قهرمان ماراش و چندی پیش در سوروچ و دیاربکر گردهمایی های کردها بخاک و خون کشیده می شوند. نقطه مشترک علوی ها و کردها در به چالش کشیدن نظام و سیستم سیاسی ترکیه می باشد. این خود می تواند مهمترین دلیل وارد شدن کانون های قدرت در ترکیه علیه آنان باشد. شاید یافتن پاسخ این سؤال که چرا از گذشته و تا امروز این قبیل عملیات ها علیه کردها و یا علویان بوده و تجمعات جمعات دیگر چه سنی و چه سکولار را در بر نگرفته است، خود بتواند کمک به درک پیچیدگی های حاکم بر ترکیه بنماید.

صلح با کردها یکی از مهمترین رویکردها و دستاوردهای اردوغان بود. پیروزی حزب دمکراتیک خلق ها در انتخابات هفت ژوئن سب برهم ریختن محاسبات اردوغان شد. اردوغان انتظار داشت کردها همچنان در دایره نفوذ وی بمانند و پروژه صلح کردی توسط وی مدیریت شود. این هدف نه تنها تحقق نیافت، بلکه قبل از آن نیز با ظهور کانتون های کرد در سوریه و حادثه کوبانی وضعیتی را ایجاد کرد که کردهای سوری و نقش آنان در تحولات آینده، به مهمترین نگرانی آنکارا تبدیل گردید. از نگاهی کردها با ارتقای موقعیت و نقش خود در سوریه و ترکیه در دو جبهه داخلی و خارجی نقشه راه اردوغان را که بدنبال نوستالوژی عثمانی بود را بر هم زدند. حمایت ترکیه از گروههای تروریستی نه تنها به سقوط دو ماهه اسد منجر نشد، بلکه این کشور را با سیل آوارگان سوری و با نفوذ داعش در داخل از یک سو و از سوی دیگر تقویت موقعیت کردها در خارج و داخل مواجه نمود.

نکته مهم آنکه ترک ها از زمان جنگ سرد و تا امروز از فاکتور اسلام در سیاست داخلی و خارجی استفاده ابزاری کرده و می نمایند. تشکیل گروه کردی حزب الله توسط سرویس امنیتی ترکیه به هدف مبارزه با پ.ک.ک در گذشته و حال و استفاده از داعش ،النصره و... برای دستیابی به اهداف ژئوپلتیکی در سیاست خارجی می تواند این احتمال را مطرح نماید که اگر داعش وسیله رسیدن به اهداف سیاست خارجی ترکیه است، می تواند عامل کمک به سیاست داخلی حزب عدالت و توسعه نیز باشد.

در این میان همزمانی تقریبی حمله انتحاری داعش در آنکارا با تشدید حملات روس ها به مواضع داعش در سوریه و تغییر وضعیت میدانی صحنه نبرد، به تنهایی نیاز به توجه ویژه دارد.

بهرحال عملیات انتحاری آنکارا برای مردم ترکیه تلخ و برای کردهای این کشور در حکم یک تراژدی بود. تلخی و تراژدی که برای ترک ها و کردها هم پیام کلی و هم پیامی متفاوت داشت. اما همانگونه که اسد سقوط نکرد و نتایج سیاست های اشتباه آنکارا به پیچیده شدن بیشتر اوضاع سوریه و خطرات ناشی از آن برای ترکیه انجامید، گسترش درگیری با کردها نیز می تواند شرایطی بغرنج برای آنکارا ایجاد نماید. بحرانی نمودن صحنه سیاست به هدف تحقق اهداف انتخاباتی توسط اردوغان، شاید به دور کردن نسبی کردها از صحنه مشروع سیاسی منجر گردد اما این تحول از یک سو می تواند به قهر بیشتر کردها با سیستم و تشدید درگیری ها از یک سو و از سوی دیگر نیز می تواند به مساله کردهای ترکیه ابعاد بین المللی بخشیده و خطرات جدیتری را برای آنکارا ایجاد نماید. این ارزیابی هنگامی که به ورود جدی روسیه به نبرد سوریه توجه نمایم، می تواند بیشتر قابل تعمق و تأمل گردد.

ترکیه تحت رهبری اردوغان با عمق استراتژیک داوداوغلو نه تنها نتوانسته است نوستالژی نفوذ و بازگشت به خاورمیانه را تحقق بخشد، بلکه بستر ساز شرایطی گردیده که با انجام عملیات انتحاری، پایتخت ترکیه تداعی کننده فضای حاکم بر بغداد و دمشق گردد. کاشتن بذر ناامنی، بکارگیری سیاست سلبی و به آتش کشیدن خانه همسایه، می تواند دامنگیر شده و روند کنونی در ترکیه علایمی است که اگر دولتمردان ترکیه تدبیری بر آن نیندیشند، می تواند ابعاد گسترده تری در آینده بیابد. جهان و در این میان خاورمیانه باید یاد بگیرد که تروریست خوب و بد نداشته و گروه های تروریستی اگر چه کمک دریافت می نمایند، اما همیشه تحت فرمان نمی مانند. ترکیه امروز شاید تاوان عدم درک این نکته را می دهد

منبع : دیپلماسی ایرانی

.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد :
حضور ما در نمایشگاه فرانکفورت اعتراضی است

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌گوید: حضور ما در نمایشگاه کتاب فرانکفورت اعتراضی خواهد بود و همچنان برای هماهنگ کردن سایر کشورهای اسلامی برای پیوستن به این اعتراض تلاش می‌کنیم.
به گزارش ایسنا، سیدعباس صالحی درباره حضور نماینده ایران در نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت گفت: یک سری کارها باقی مانده است که نیاز به حل وفصل دارد؛ از جمله برنامه‌های مالی و اداری. امکان رها کردن فضای نمایشگاه به دلیل این مشکلات وجود نداشت. به همین سبب دو نفر برای حل مسائل باقی‌مانده به فرانکفورت رفتند. امکان بستن غرفه‌ها وجود ندارد اما فضای اعتراض‌آمیز در غرفه‌ها نشان داده خواهد شد. او در ادامه افزود: غرفه‌ها فضای اعتراض‌آمیز خودشان را تا پایان نمایشگاه خواهند داشت. با نصب بنرها و فضاسازی خارجی این اعتراض را نشان می‌دهند. البته ما در حال گفت‌وگو هستیم زیرا نمایشگاه هم مقررات خودش را دارد.
صالحی درباره توقع برای همکاری سایر کشورهای اسلامی اظهار کرد: نمایشگاه فرانکفورت و سایر نمایشگاه‌های بزرگ تصمیم‌های خود را دو ماه قبل از اجرا کردن نهایی می‌کنند اما چون تصمیم برای حضور سلمان رشدی در روزهای آخر گرفته شد فرصت هماهنگی به حداقل رسید و ما در این فرصت کم امکان همراه کردن را نداشتیم زیرا گفت‌وگوها نیاز به زمان طولانی دارد. چون فتوای امام (ره) در مورد سلمان رشدی در ایران داده شده ما باید پاسدار این فتوا باشیم. البته همچنان برای هماهنگی‌ها گفت‌وگو خواهیم داشت تا بخشی از فضای اعتراضی در غرفه‌های سایر کشورها نشان داده شود.
او درباره حضور برخی از انتشاراتی‌های ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت گفت: در این نمایشگاه انتشاراتی‌های دولتی حضور ندارند اما با توجه به اینکه برخی از انتشاراتی‌ها از قبل تصمیم به حضور گرفته بودند 10 ناشر که برخی داخلی و برخی خارجی هستند در این نمایشگاه حضور خواهند داشت. اما در گفت‌وگوها آن‌ها هم فضای اعتراضی را ابراز می‌کنند و در این راستا فردا در روز افتتاحیه یا همه یا بخش اصلی آن‌ها غرفه‌های خود را می‌بندند.
معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان بیان کرد: کتاب‌های ارسالی که در حال حاضر در نمایشگاه فرانکفورت است مربوط به قبل از تصمیم قطعی می‌شود زیرا ما بیشتر محموله‌ها را ارسال کرده بودیم. البته این کتاب‌ها یا در حین نمایشگاه یا بعد از آن به ایران برمی‌گردد.

معاون اول رییس‌جمهور:
معاون اول رییس‌جمهور گفت: من گاهی جملاتی می‌گویم که به برخی برمی‌خورد و قلم به دست می‌گیرند و شکایت می‌کنند.
به گزارش ایسنا اسحاق جهانگیری عصر دیروز در نشست با روسای دانشگاه‌ها، شهرک‌ها و پارک‌های علم و فناوری منتخب با اشاره به این‌که «من گفتم در سال 90 درآمدهای نفتی کشور 118 میلیارد دلار بود و امسال کشور با 18 میلیارد دلار اداره می‌شود» اظهار کرد: نفهمیدم چرا از من شکایت کردند. در این کاهش درآمد ثبات و آرامش اقتصاد به هم نخورد. در حالی که خیلی‌ها سعی می‌کردند القا کنند آرامش بازار به هم خورده اما چون مردم به دولت اعتماد داشتند آرامش در بازار با وجود کاهش قیمت نفت و کاهش بودجه دولت بوجود آمد.وی در ادامه با بیان این‌که «دولت و شخص رییس‌جمهور خود را به دانشگاهیان متکی می‌دانند» افزود: ما برنامه‌های خود را با اتکا به مجموعه دانشگاهی پیش برده‌ایم. نقطه نظرات و انتقادات نخبگان برای ما یک سرمایه بزرگ است.وی خاطرنشان کرد: ما در یک مقطع خاص و دشوار مسئولیت قبول کردیم و لازم بود در آن مقطع نخبگان به صحنه بیایند. ما هم سعی کردیم با تدوین برنامه‌های مناسب مشکلات کشور را حل کنیم. اولین مساله ما کاهش فشارهایی بود که به بهانه واهی هسته‌ای بر ما وارد شد. دشمن سعی داشت ایران‌هراسی را ترویج کند. بسیاری از دانشجویان و اساتید ایرانی در خارج از کشور این امکان را نداشتند که صاحب یک حساب بانکی شوند؛ زیرا در گذرنامه آن‌ها قید شده بود که آن‌ها متولد ایران هستند. دشمن به دنبال این بود که به ملت فشار بیاورد تا ملت دست از مقاومت برداشته و به مسئولان خود فشار بیاورد تا آن‌ها عقب نشینی کنند اما امروز با مقاومت ملت ما به یک توافق مهم دست یافتیم. معاون اول رییس‌جمهور با اشاره به این‌که «ما به تمام اهداف خود در این مذاکرات دست یافتیم» خاطرنشان کرد: در به دست آوردن این موفقیت‌ها نقش رهبری بیش از همه بوده است. ما سعی کردیم حتما میز مذاکرات به دست رهبری برسد و از راهنمایی‌های ایشان استفاده کنیم. سایر مولفه‌های قدرت ملی از جمله استقامت ملت هم به کمک ما آمد. از سوی دشمن نیز حوزه نفوذ جمهوری اسلامی را درک کرد و فهمید نمی‌تواند بدون ایران مشکلات منطقه را حل کند.
وی خاطرنشان کرد: امروز مجلس پس از یک بررسی طولانی درباره برجام و انجام گفت‌وگوهای طولانی فشرده مخالفان و موافقان با رای قاطع برجام را تایید کرد. ما از نمایندگان مجلس و خصوصا رییس مجلس صمیمانه تشکر می‌کنیم. وی با اشاره به این‌که «در ماه‌های آینده در دوران پساتحریم قرار می‌گیریم» گفت: ما باید برنامه جدیدی برای توسعه کشور تهیه کنیم. این برنامه مبتنی بر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است که این سیاست‌ها علمی، دقیق و مورد اجماع صاحب نظران و مدیران کشور است. البته دانشگاه و تحقیقات و پژوهش هم نقش موثری در توسعه کشور دارد که این بخش در اولویت دولت است البته ما محدودیت منابع هم داریم.
جهانگیری با تاکید بر این‌که «مسیر توسعه کشور از طریق توسعه علمی محقق می‌شود» خاطرنشان کرد:‌ ما باید همه الزامات توسعه علمی کشور را اجرایی کنیم و همه شاخص‌های توسعه علمی را مدنظر قرار دهیم. نباید اتکا به نفت را ترک کنیم و به جای آن به منابع معدنی متکی شویم؛ زیرا همه این‌ها جزو منابع طبیعی است. هیچ موضوعی جز علم و فناوری نمی‌تواند منشا رشد و توسعه کشور باشد. ما اکنون نیاز داریم هرکس که از دانشگاه خارج می‌شود بتواند کارآفرینی کند. ما باید ببینیم آیا فارغ التحصیلان توانایی این کار را دارند؟وی در پایان با اشاره به این‌که «پارک‌های علم و فناوری یک تجربه موفق جهانی و کانون توسعه کشورهاست» خاطرنشان کرد: باید به این پارک‌ها توجه کرد، آن‌ها را قانونمند کرد و از آن‌ها حمایت شفاف داشت. مطالب مد نظر روسای دانشگاه‌ها نیز باید جمع‌بندی شود. ما هم باید مشکلات دانشگاه‌ها را حل کنیم یا باید پاسخ مناسبی به آن‌ها بدهیم. به هر حال دولت محدودیت بودجه‌ای دارد و این محدویت‌ها باید به دانشگاه توضیح داده شود.
محسن حسینی قلاتی

بر سرت سیمان می ریزیم و تو را در رآکتور اراک دفن می کنیم! این اخرین شاه بیت از مرثیه سرایی های اقلیتی از مجلس اصول گرایان است که همچنان شیفته سیاست خارجی دوران محمود احمدی نژاد باقی مانده اند. روز یکشنبه قرار بود صحن علنی مجلس شورای اسلامی محل بررسی کلیات طرح اقدام متقابل و متناسب دولت در اجرای برجام باشد. در واقع اگرچه با اعلام توافق هسته ای میان جمهوری اسلامی ایران و گروه 5+1، دولت و مقامات عالی رتبه کشوری توافق را تاریخی خواندند و این ماجرا به عنوان فرصتی دوباره برای گشودگی به جهان و بویژه دنیای غرب تفسیر شد، آن زمان کمتر کسی گمان می کرد گذار این توافق تاریخی به مجلس شورای اسلامی بیفتد تا با این حجم از حمله و مقاومت نمادین مواجه شود. با پایان گرفتن جلسات کمیسیون ویژه مجلس برای بررسی برجام اکنون نوبت به اظهار نظر کلیت مجلس در مورد برنامه جامع اقدام مشترک فرا رسیده بود. کمیسیون بررسی برجام که قرار بود منتخب نمایندگان مجلس برای بررسی بی طرفانه برجام باشد بدون حضور رئیس مجلس و با مدیریت علیرضا زاکانی برگزار شد. پس از جلسات متعدد، پرسش و پاسخ های فراوان و احضار اعضاء تیم هسته ای سرانجام گزارش کمیسیون ویژه برجام آماده و ارائه شد. خب از کوزه همان بیرون تراوید که در کوزه بود. گزارش به اندازه ای تند و یک جانبه نوشته شده بود که نه تنها انتقادات بیرون از مجلس، که صدای برخی از سرشناس ترین اعضاء کمیسیون برجام را هم درآورد. آن ها معتقد بودند که بررسی این سند بین المللی نباید به دست افراد ناآشنا و غیرمتخصص در مسائل کلان جهانی سپرده شود. برای نمونه علاءالدین بروجردی نماینده اصول گرا و از اعضاء فراکسیون رهروان ولایت گفت که گزارش نهایی کمیسیون برجام را افرادی خارج از مجلس، دانشگاهی و نزدیک به دولت نهم و دهم نوشته اند. او به خبرگزاری ایسنا گفت، علیرضا زاکانی، رئیس کمیسیون ویژه نیز این حرف را تائید کرده و گفته، گزارش نهایی را "عده‌ای از افراد دانشگاهی" نوشته‌اند[1]. با بالا گرفتن انتقادها از کمیسیون برجام و گزارش آن، رئیس مجلس ترجیح داد برای دردسر کمتر بررسی طرح اقدام متقابل و متناسب دولت در اجرای برجام را به کمیسیون امنیت ملی به ریاست علاءالدین بروجردی واگذار کند تا آن را تصویب کنند. چیزی که با اعتراض گسترده مخالفان توافق روبرو شد. سرانجام مجلس پس از کش و قوس های فراوان طرح مذکور را در دستور کار صحن علنی قرار داد تا کلیات آن را بررسی کند. واقعیت این است که اصول گرایان موافق توافق به وضوح در برابر انتقادات تند و اصول گرایانه مخالفان دست بسته بودند. آن ها دوست داشتند با صدای بلند فریاد بزنند: حرف های من را به خودم تحویل نده! اما نمی توانستند. راهبرد اصول گرایانه در سیاست خارجی به بن بست رسیده و در این شرایط کاری به جز همراهی با میانه روهای بیرون از مجلس نمی توان انجام داد. برجام بایستی از تصویب مجلس بگذرد. از همان ابتدا هم قرار نبود مجلس لزوما با نگاه رد یا تایید به مسئله نگاه کند، تردید کافی بود، هم مجلس را نزد افکارعمومی آبرومند می کند و هم برای اینکه بعدها به کار می آید. در چنین وضعیتی حضور نمایندگان دولت برای دفاع از برجام در این مجلس نه برای تاثیرگذاری در نتیجه رای گیری، که نمادین بود. مجلس که از ابتدا تمام تلاش خود را برای اعمال نظارت قانونی خود بر برجام انجام داد و در این مورد موفق شد، حالا باید تمام انتقادات و خشم خود از توافق را هم به نمایش بگذارد. برای همین هم به نمایندگان دولت با تندترین ادبیات حمله کردند. شدت حملات و تهدیدها تا آنجایی بود که وقتی نوبت به سخنرانی علی اکبر صالحی به عنوان نماینده دولت رسید؛ دیپلمات هسته ای و تکنوکرات باسابقه از شدت خشم فریاد کشید و گلایه کرد که از سوی نمایندگان و در صحن علنی مجلس تهدید شده در رآکتور اراک دفن خواهد شد! صالحی تلاش کرد به نمایندگان بقبولاند توافق هسته ای نه خیانت به کشور است و نه فعالیت های هسته ای را متوقف خواهد کرد. او گفت دولت تنها محدودیت های دستیابی به بمب اتم را پذیرفته است و این مسئله بلااشکال است، از آن جایی که ما اصولاقرار نیست بمب اتم داشته باشیم. در ادامه اعتراض مخالفان باعث قطع سخنان صالحی شد. سرانجام و پس از صحبت های نمایندگان موافق و مخالف طرح و همچنین دفاعیات نماینده دولت نوبت به رای گیری رسید. مخالفان طرح این بار درخواست رای گیری با ورقه و اسم را مطرح کردند و جالب اینکه این مسئله با مخالفت اکثریت نمایندگان مواجه شد؛ وقتی رئیس مجلس این نکته را گوشزد کرد که اسامی نمایندگان به تفکیک رای در روزنامه مجلس منتشر خواهد شد. اگرچه «کلیات طرح اقدام متقابل و متناسب دولت در اجرای برجام» در روز یکشنبه و جزییات آن در جلسه دیروز (سه شنبه) به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، با وجود این بهارستان این روزها شاهد جنب و جوشی درونی میان نگاه مصلحت اندیشانه با اصول گرایانه در برخورد با توافق هسته ای است.


[1] . 17 مهر 94. ایسنا

درآمد سالیانه اقتصاد زیرزمینی 20 میلیارد تومان براورد شد
روند قاچاق کالا در ایران واقعیت تلخی است که همچنان ادامه دارد و خود جزیی از وصله ناچسب اقتصاد زیرزمینی ایران شده است. درآمد قاچاق پول کمی نیست و آنقدر اغواکننده است که حتی برخی نوجوانان در برخی از نقاط کشور هم نیمکت‌ها را رها مي‌کنند وگوشه‌ای از جریان قاچاق می شوند. تدوین و تصویب نخستین قانون مبارزه با قاچاق با عنوان قانون مجازات مرتکبین قاچاق در سال١٣١٢ گواه ریشه‌داربودن مشکل در کشور ماست. با وجود اندیشه مبارزه با قاچاق از دهه‌های گذشته، مساله قاچاق کالا که بعد‌ها قاچاق ارز هم با آن همراه شد ابعاد گسترده‌تر و پیچیده‌تری یافته است.
در این میان بیکاری، فقدان سرمایه‌گذاری در بخش‌های زیربنایی، سودآوری بالای کالای قاچاق در مقابل ریسک پایین آن، یارانه کالاها، تعرفه‌های گمرکی، کیفیت پایین کالاهای داخلی، بوروکراسی و ساختار اداری ناکارآمد و محرومیت ساکنان نقاط مرزی در کنار هزینه‌های هنگفت زندگی از انگیزه‌های اصلی روی‌آوردن به قاچاق است.
بررسی‌ها نشان می‌دهد حجم قاچاق کالا در ایران به ٢٠ میلیارد دلار نیز می‌رسد که در مقایسه با مراودات تجاری ایران، رقمی خیره‌کننده تلقی می‌شود.
سالانه ۲۵ میلیارد دلار کالا به کشور قاچاق می شود
در همین رابطه محمدرضا پورابراهیمی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به اینکه موضوع واردات به دو بخش قاچاق و رسمی تقسیم می‌شود، اظهار داشت:‌ قاچاق به دلیل عدم اجرای قانون روی می‌دهد و این در حالی است که 14 ماه از قانون مبارزه با قاچاق مصوب مجلس شورای اسلامی می‌گذرد.
وی با بیان اینکه آیین‌نامه مبارزه با قاچاق کالا و ارز با وجود تفسیر قانون همچنان نانوشته مانده است، گفت: هم اکنون شاهد شرایطی هستیم که تولید کنندگان به دلیل واردات بی رویه و قاچاق کالا با کمبود فروش و در نتیجه کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش مواجه شده‌اند.
پورابراهیمی با اعلام این خبر که سالانه بین 20 تا 25 میلیارد تومان کالای قاچاق وارد کشور می‌شود، گفت:‌ اگر این میزان به ریال تبدیل شود ارزش آن از میزان فروش نفت خام فراتر می‌رود و این امر آثار زیان‌باری در اقتصاد کشور دارد.نایب رئیس کمیسیون حمایت از تولید مجلس تاکید کرد: ماده 27 و 7 این قانون هم بر لزوم مبارزه با قاچاق و فراهم کردن شرایطی برای رهگیری کالاهای موجود در بازار تاکید دارد، اما همچنان اجرا نمی‌شود.
وی با اشاره به عزم جدی از سوی دولت برای مبارزه با قاچاق کالا گفت: واردات از مبادی غیر رسمی و به صورت غیرقانونی سودهای هنگفتی را برای برخی افراد ایجاد کرده است.
پورابراهیمی تاکید کرد: علاوه بر کالای وارداتی قاچاق از مبادی رسمی کالاهایی که ضرورتی برای ورود ندارند، اجازه ترخیص داده می‌شود که شامل اسباب‌بازی تا خودروهای لوکس خارجی می‌شود.
اجرایی‌کردن اقتصاد مقاومتی راهکار مقابله با قاچاق کالا است
از سوی دیگر عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی با اشاره به اینکه دولت بایدعزم جدی در مبارزه با قاچاق کالا از خود نشان دهد،گفت: فرهنگ سازی بازار مصرف تولیدات داخلی و مرغوب بودن کالاها می تواند از ورود کالاهای نامرغوب قاچاق به کشور جلوگیری کند.عزت‌الله یوسفیان‌ درگفت وگو با خانه ملت گفت: اینکه معضل ورود کالای قاچاق به کشور وجود دارد یک واقعیت است وتنها با ارایه برخی قوانین و برخی فرهنگ سازی‌ها می توان به مبارزه با این پدیده شوم رفت.
وی با اشاره به چگونگی مبارزه با قاچاق کالا، افزود:متاسفانه هر روز شاهد ورود کالاهای قاچاق از مرزهای غیر رسمی کشور هستیم وبا فرهنگ سازی بازارمصرف تولیدات داخلی و مرغوب بودن کالاها می توان از ورود کالاهای نامرغوب قاچاق به کشور جلوگیری کرد.
عضوستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی، با بیان این که باید تولید داخلی را افزایش دهیم، ‌تصریح کرد: الگو قرار دادن اقتصاد مقاومتی که همراه با راهکارهای مناسب مبارزه با قاچاق کالا است؛می تواند گرایش بیشتر به مصرف کالاهای داخلی را افزایش داد و میزان  تولید داخلی را بالابرد.
یوسفیان ملا افزود: دولت باید عزم جدی درمبارزه با کالای قاچاق داشته باشد و با تقسیم مسئولیت‌ها سازمان‌های خود را دراین زمینه فعال کند.
وی وجود بازارهای غیر رسمی را عاملی مهم در افزایش قاچاق کالا برشمرد وگفت: بالابودن تعرفه‌های گمرکی، نبود نظارت کافی و نبود عزم جدی در دولت از دیگردلایل افزایش قاچاق کالا به کشور است.
گفتنی است، مسعود خسروتاج قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست اخیر خود با اعضای اتاق بازرگانی تهران، گفت: براساس ریز آمارهای ستاد مبارزه با قاچاق کالا بر اساس کشفیات اعلام‌شده سالانه ۳ میلیارد دلار طلا، ۲.۷ میلیارد دلار پوشاک، ۲ میلیارد دلار لوازم خانگی، ۹۱۲ میلیون دلار سیگار، ۱.۵ میلیارد دلار رایانه و قطعات، ۱.۵ میلیارد دلار لوازم یدکی، ۱.۱ میلیارد دلار لوازم آرایشی و ۱.۸ میلیارد دلار گوشی،‌ تبلت و تلفن همراه به کشور قاچاق می‌شود.
به گفته خسرو تاج، پوشاک، موبایل،‌لپ‌تاپ‌،‌ تبلت، سیگارولوازم آرایشی بیشترین کالاهای قاچاق به داخل کشور هستند که با ارایه آمار غیررسمی می توان آن را برابر با 16 میلیارد دلار یعنی  1600 کانتینر بار کامیون در روز دانست.
طی معاملات روز گذشته بازار سهام رخ داد
شاخص کل بورس و اوراق بهادار در جریان معاملات چهارمین روز کاری هفته و همزمان با تصویب برجام در مجلس شورای اسلامی با 137 واحد رشد به ارتفاع 61 هزار و 434 واحدی رسید.
ضمن آنکه تمام نماگرهای بورسی ديروز صعودی و تالار سبزپوش بود. به گزارش ایرنا در پایان معاملات روز گذشته بازار سهام، داد و ستد 524 میلیون سهم و حق تقدم به ارزش 112میلیارد تومان در 31 هزار نوبت رقم خورد. بورس تهران که ماههاست تحت تاثیر ابهامات سیاسی و اقتصادی با روند نزولی و کاهش بهای سهام شرکتها مواجه شده است، در معاملات دیروز به تصویب جزئیات برجام در مجلس واکنش نشان داد و بعد از مدتها مثبت شد. به این ترتیب اهالی تالار حافظ که این روزها چشم به خبرهای حوزه سیاست و اقتصاد دوخته اند، به اتفاقات رخ داده در بهارستان واکنش نشان دادند و به خریداری سهم اقدام کردند. البته ادامه ابهامات اقتصادی ، رکود حاکم بر اقتصاد و وضعیت نامناسب صنایع مانع از این شد تا فعالان تالار شیشه‌ای از این تصمیم به گرمی استقبال کنند، اما همین موضوع نیز موجب شد تا سیگنال‌های مثبتی به بورس تهران وارد شود و دمانسج بازار سرمایه بعد از مدتها روند ریزشی رشد را تجربه کند.به این ترتیب انتشار این خبر مثبت در حوزه سیاسی موجب تزریق اندکی امید به تالار حافظ نسبت به آینده شد و خرید سهم توسط حقیقی ها را تقویت کرد. بدین ترتیب نمادهای شرکت مپنا، ایران خودرو، بانک ملت، سایپا و صنایع ملی مس ایران در بیشترین تاثیر را در تقویت شاخص برجای گذاشتند و گسترش انفورماتیک و پالایش نفت بندرعباس در کاهش شاخص اثرگذار بودند.دیروز همچنین معامله‌گران بورسی به نمادهای بانک ملت، ایران خودرو، پالایش نفت بندرعباس، بانک صادرات، پارس خودرو، نفت و گاز و پتروشیمی تأمین و صنایع مس ایران بیشتر مراجعه کردند. در فرابورس ایران نیز شاخص کل با 8 واحد تقویت به 686 واحد و ارزش روز بازار اول و دوم به 46 هزار میلیارد تومان رسید.
دیروز شرکتهای توسعه ساختمان ، سیمان فارس و خوزستان و قند قزوین از بیشترین تقاضای خرید برخوردار شدند و فولاد خراسان و سیمان قائن بیشترین تقاضای فروش را به خود اختصاص دادند.
همچنین روز گذشته از میان 37 صنعت بورسی نیز 22 گروه با رشد مثبت شاخص همراه شدند و 10 صنعت افت شاخص تا سطح یک درصد را تجربه کردند. بیشترین حجم و ارزش معاملات در میان صنایع بورسی امروز در اختیار گروه خودرو و ساخت قطعات بود، ضمن اینکه بیشترین رشد شاخص نیز به این صنعت به میزان2.06 درصد اختصاص داشت.
در اخبار تاثی گذار مرتبط با گروه خودرویی، وزیر صنعت در دیدار با وزیر خارجه ژاپن و هیات همراه با بیان اینکه در زمینه خودرو با شرکای سابق از فرانسه و فولکس واگن و فیات درحال مذاکره هستیم گفت: علاقمندیم شرکت های خودروساز ژاپنی نیز همکاری اساسی داشته باشند. وی با اشاره به علاقه ایران برای همکاری با شرکتهای ژاپنی گفت: این شرکتها اگر علاقه مند به همکاری دراز مدت با ایران هستند، باید روی سرمایه گذاری به صورت جدی فکر کنند زیرا همکاری مشترک و دراز مدت مدنظر ما است. ما همچنین علاقه مند با همکاری با ژاپن در زمینه مهندسی،‌ دانش فنی و تولید هستیم. کارشناسان معتقدند، بعد از رفع تحریمها و اجرای جزئیات برجام صنعت خودروسازی از جمله مهمترین صنایع بورسی به شمار می رود که می تواند علاوه بر اینکه موتور محرک رشد بازار سهام باشد، نقش انکارناپذیری نیز در رونق اقتصادی کشور ایفا کند.
سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری خارجی‌ها در یک آزادراه
معاون ساخت آزادراه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور از ورود یک میلیارد دلار سرمایه خارجی به ایران در چارچوب ساخت یک پروژه آزادراهی خبر داد.حسن احمدی نوری در گفت‌وگو با ایسنا تصریح کرد: در چارچوب توافقی که شرکت ساخت با یک سرمایه‌گذار ترک داشته بناست برای ساخت یک آزادراه حدود یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در کشور صورت گیرد.وی اضافه کرد: آزادراه بزرگ تبریز، مرند و بازرگان که از نظر اهداف زیرساختی کشور به عنوان یکی از اهداف بزرگ به حساب می آید و یک مرز اصلی ایران را به شبکه آزادراهی متصل می‌کند با توجه به مذاکرات صورت گرفته از سوی یک سرمایه‌گذار خارجی جذب منابع اعتباری خواهد داشت و در آینده نزدیک وارد فاز اجرایی می‌شود.معاون ساخت آزادراه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور با بیان اینکه این حجم از سرمایه‌گذاری در یک پروژه زیربنایی برای کشور اهمیت بسیاری خواهد داشت، تصریح کرد: ما امیدواریم در قالب همایش‌هایی که برگزار می‌شود امکان بحث‌های مقدماتی و فراهم کردن شرایط شناخت از ایران برای سرمایه‌گذاران خارجی فراهم شود و ما بتوانیم بخش بیشتری از پروژه‌های عمرانی بزرگ خود را در قالب این همایش‌ها عرضه کنیم.احمدی نوری افزود: با توجه به رسیدن شبکه آزادراهی کشور از تهران به سمت زنجان و سپس تبریز می‌توان انتظار داشت با نهایی شدن کار ساخت آزادراه تبریز، مرند و بازرگان یکی از مهم‌ترین مرزهای زمینی کشور به خطوط آزادراهی متصل شود و این مساله نحوه دسترسی پایتخت را به استان‌های شمال شرقی راحت می کند.وی ابراز امیدواری کرد که با نهایی شدن طرح سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری در این آزادراه مهم که طولی بیش از 250 کیلومتر دارد سرمایه‌گذاران خارجی به دیگر پروژه‌های مهم آزادراهی کشور نیز ورود کنند و مقدمات را برای رساندن سطح پوشش آزادراهی ایران به استانداردهای جهانی فراهم کنند.


خروج مسکن از رکود، اقتصاد را تکان می‌دهد
رئیس انجمن صنفی کارفرمایی انبوه‌سازان مسکن استان تهران با بیان اینکه ساخت و ساز واحدهای کوچک تا حدودی رونق گرفته، گفت: رکود مسکن وارد سومین سال خود شده و این موضوع حالت معمولی و عادی نیست اما همه می دانیم که خروج مسکن از رکود اقتصاد را تکان می‌دهد.حسن محتشم در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به این سؤال که برخی آمارها حاکی از این است که خریدوفروش و ساخت و ساز واحدهای کوچک رونق گرفته است، گفت: به‌دلیل بالا بودن قیمت مسکن و پایین بودن قدرت خرید متقاضیان این روزها خریدوفروش واحدهای کوچک و به تبع آن ساخت و ساز این واحدها رونق گرفته است.وی افزود: از آنجا که تسهیلات بانک‌ها کفاف خرید واحدهای مسکونی بزرگ را نمی‌دهد، متقاضیان تلاش می‌کنند با تسهیلات بانکی به سمت واحدهای کوچک بروند.محتشم با اشاره به اینکه 5/1 تا 2 درصد رشد معاملات را در ماه گذشته شاهد بودیم، خاطرنشان کرد: سیاست دولت در بخش اقتصاد کلان بیش‌تر بر کنترل تورم متمرکز بوده است و این باعث شده تا در سایر بخش‌های اقتصادی و به‌خصوص مسکن رکود حاکم شود.محتشم با تأکید بر اینکه مسکن جزء بخش‌های مولد و پیشران اقتصادی کشور است، گفت: مسکن با صنایع مختلف زیادی در ارتباط است و اگر مسکن فعال شود، این صنایع تولیدی را تحت تأثیر قرار خواهد داد، پس وقتی مسکن دچار رکود شود، سایر محصولات تولیدی مرتبط با مسکن نیز که تعداد آن هم کم نیست، دچار رکود می‌شوند.رئیس انجمن صنفی کارفرمایی انبوه‌سازان مسکن استان تهران با تأکید بر اینکه اگر مسکن از رکود خارج شود، اقتصاد کشور نیز تکان خواهد خورد، گفت: سهم مسکن به‌طور واقعی در اقتصاد کشور 16 درصد است، پس می‌بینیم که بخش مسکن در اقتصاد کشور تأثیر به‌سزائی دارد و اگر رونق بگیرد، می‌تواند باعث ایجاد اشتغال و پویا شدن اقتصاد شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی خبرداد:
معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با اشاره به لغو انتخابات هفتمین دوره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، گیلان و فارس، گفت: احتمال بروز توطئه، خرابکاری یا سهل‌انگاری در این انتخابات وجود دارد.
به گزارش تسنیم، حامد مظاهریان درباره دلیل لغو انتخابات هفتمین دوره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان‌های تهران، گیلان و فارس مورخ 16 مهرماه و برگزاری انتخابات مجدد در 23 مهرماه اظهار کرد: رخ دادن اشکال فنی در عملیات مهندسی دور از ذهن نیست اما آن چه اهمیت دارد فرآیند مواجهه و نحوه رسیدگی به آن است.وی تصریح کرد: از نقطه نظر مهندسی فرآیند رسیدگی به بروز اشکال فنی معمولاً بدین نحو است که ابتدا گزارش‌هایی از گروه‌های درگیر در موضوع درخواست می‌شود. این گزارش‌ها که اولیه خواهند بود به مشاهدات و بیان واقعه و ابعاد آن می‌پردازد. مراحل بعدی شامل تحلیل واقعه، مشخص‌کردن نواقص، کاستی‌ها، مسئولیت‌ها و آموختن از آن برای تجربیات بعدی است. در طی همین مراحل با اعمال ضرایب امنیتی مناسب، زمینه برای ادامه عملیات (در این مورد خاص انجام رای‌گیری) فراهم می‌شود. از روزهای ابتدایی هفته جاری کمیته‌ای کارشناسی برای رسیدگی به موضوع و تهیه گزارش در وزارت راه و شهرسازی تشکیل و شروع به فعالیت کرده است.وی ادامه داد: برگزاری انتخابات سراسری و تمام الکترونیکی تصمیم بزرگی در این دوره از انتخابات بود اگرچه انجام آن در برخی از استان‌ها با اختلال مواجه شد اما اهمیت پرداختن به آن همچنان پابرجاست. فرضیه‌های مختلفی برای بروز این اشکال قابل طرح است که دایره آن از توطئه، خرابکاری یا سهل‌انگاری تا ضعف زیرساخت‌های اینترنتی در کشور و دانش فنی را می‌تواند در بر بگیرد.معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: اختلال در اجرای انتخابات نظام مهندسی که به صورت الکترونیکی طراحی شد اتفاق ناخوشایندی تلقی می‌شود و شخصاً تأسف خود را ابراز می‌کنم وبا وجود تلاش شش ماهه همکاران در معاونت مسکن و ساختمان و ادارات کل استانی برای برگزاری مناسب انتخابات وقوع اشکال فنی غیر قابل پیش‌بینی، بیشتر از هر کس برای من و همکارانم باعث تاسف شد و خود را ملزم می‌دانم تا مشخص شدن نحوه بروز، دلایل و ابعاد این واقعه و انتشار گزارش موضوع را پیگیری کنم.مظاهریان با اشاره به اینکه در ساعات اولیه برگزاری انتخابات هفتمین دوره نظام مهندسی ساختمان تصور بر این بود که مشکل اندک و با کمی تامل قابل حل است افزود: در عمل به دلیل باقی ماندن مشکل در سه استان و گزارشات واصله از هیات‌های‌ اجرایی مشخص شد که برای اطمینان کامل از صحت انتخابات و صیانت از آرای اعضا و دوری از هر گونه شائبه، انتخابات در سه استان متوقف شده و در اسرع وقت در روز دیگری برگزار شود.

وزیر بهداشت مطرح كرد:
وزیر بهداشت با بیان اینکه قوانین کنونی در حوزه متخلفان تغذیه بازدارندگی ندارد، گفت: وقتی که بزرگترین متخلف پالمی را که با سلامت مردم در ارتباط بود به دادگاه معرفی کردیم، آن را ۳ میلیون تومان جریمه کردند.
به گزارش فارس، سیدحسن هاشمی در دیدار با مشاوران امور زنان دستگاه‌های اجرایی، هفته سلامت بانوان را تبریک گفت و افزود: متأسفم این هفته در تقویم ما به ثبت نرسیده است. وی سپس در مورد فاجعه منا تأکید کرد: ما در مورد این فاجعه با احتیاط صحبت می‌کنیم، اما این عزیزان شهید محسوب می‌شوند و اجرشان با خداوند است، گرچه شهید درجه یک به کسی گفته می‌شود که در معرکه اسلام علیه باطل کشته شده باشد. هاشمی با اشاره به اینکه بهترین تفسیر را حضرت امام(ره) از جایگاه زن با جمله «از دامن زن مرد به معراج می‌رود» ارائه کرده است، گفت: جایگاه زن در خانواده به مانند عمود خیمه است، به خصوص امروز که مردان به دلیل سختی زندگی گرفتارند و مسئولیت خانواده بر دوش زنان قرار دارد. وزیر بهداشت ادامه داد: تمام زنان ازدواج کرده از نظر ما بهداشت‌یار هستند و می‌توانند در عین حال که از بیماری‌ها جلوگیری می‌کنند، بیماری‌زا نیز باشند.
وی توضیح داد: منظور ما از بیماری‌زا بودن این است که یک زن خانواده می‌تواند با ایجاد محیطی ناایمن، فضای روانی خانواده را به سمت ایجاد بیماری‌های روانی ببرد یا اینکه با رعایت نکردن اصول آشپزی و استفاده از روغن، نمک و ... سلامتی اعضای خانواده را به خطر بیندازد. وزیر بهداشت به نقش مادران در تربیت فرزندان اشاره کرد و گفت: کودکان موفق، مادرانی دلسوز و مسئول دارند که با وجود گروکشی و کشمکش‌های میان زنان و مردان اجازه نداده‌اند که فرزندشان قربانی شود. وی با امیدواری نسبت به تلاش برای ارتقاء آموزش بهداشتی زنان گفت: از اینکه زنان طول عمر بیشتری نسبت به مردان دارند غبطه می‌خوریم و ما هم دوست داریم که زیاد عمر کنیم، گرچه مردان نیز مشکلاتی دارند و مهمترین آن این است که به فکر سلامت خود نیستند.
هاشمی به تحقیقی که در مورد که 11 هزار نفر از مردم که همسرشان فوت شده اشاره کرد و گفت: تحقیقات نشان می‌دهد که خانم‌ها به طور متوسط 6.5 سال بعد از مرگ همسرشان زنده هستند و آقایان 1.5 سال.
وزیر بهداشت در مورد وضعیت غذا و سلامتی آن نیز صحبت کرد و گفت: وضع غذای ما اصلاً مناسب نیست، اما این حرف به این معنی نیست که در سایر نقاط دنیا وضعیت مطلوب است. ما شاهد هستیم که مهمترین موضوع در آمریکا بحث سلامت غذا است.
وی ادامه داد: امیدواریم تصمیماتی در مجلس و دولت گرفته شود که برای متخلفان در حوزه تغذیه، بازدارندگی داشته باشد. ما بدون بازدارندگی نمی‌توانیم به وظیفه خود عمل کنیم و یک عده که در کشور همیشه مطالبه‌گر هستند و می‌مانند، بدانند اگر امکانات نظارتی و بازدارندگی به ما بدهند، ما می‌توانیم متخلفان را شناسایی کرده و با آنها برخورد قاطع انجام دهیم. وزیر بهداشت به موضوع پالم و عدم بازدارندگی قوانین اشاره کرد و گفت: ما متخلفان غذایی را شناسایی می‌کنیم، اما جریمه دادگاه برای آنها بسیار کم است، به طور مثال؛ بزرگترین متخلف پالمی را تنها 3 میلیون تومان جریمه کردند و برای بهداشت محیط نیز جریمه 5 هزار تومانی درنظر گرفته‌اند که این اعداد اکنون کارآمدی ندارد و ابزار لازم برای بازدارندگی موجود نیست. وزیر بهداشت ادامه داد: حتی در موضوع گوشت نیز وظیفه نظارت با دامپزشکی و ناظر آن است، اما در کمال تعجب مشاهده می‌کنیم که حقوق ناظر دامپزشکی را شخص تولیدکننده گوشت می‌پردازد، حال در این میان آیا ناظر می‌تواند نسبت به گوشت تولیدی اعتراض کرده و خواستار معدوم شدن آن شود؟ مسلماً اینطور نیست و اگر دستور به معدوم شدن بدهد، تولیدکننده حقوقش را پرداخت نخواهد کردو هیچ کس نیز به دنبال قطع شدن حقوق و دستمزدش نیست. هاشمی به موضوع سلامت جنسی نیز اشاره کرد و گفت: از این موضوع نباید غافل شویم، چرا که مشکلات زیادی را ایجاد کرده است. وی ادامه داد: ما می‌ترسیم که در مورد آن صحبت کنیم، اما باید بی‌پروا و در عین حال با رعایت اخلاق در مورد سلامت جنسی صحبت کرد، چرا که بخشی از طلاق‌ها و بیماری‌های اعصاب و روان به آن مربوط می‌شود.
رئیس کل بانک مرکزی پیش‌بینی کرد
رئیس کل بانک مرکزی در جلسه صندوق بین‌المللی پول گفت: سیاست‌ها و اصلاحات اقتصادی باید به گونه‌ای طراحی و اجرا شوند که منجر به بهبود زندگی تمام اقشار مردم شوند.
به گزارش تجارت، به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، رئیس کل بانک مرکزی در جلسه وزرای امور اقتصادی و رؤسای کل بانک‌های مرکزی عضو منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا با مدیرعامل صندوق بین‌المللی پول، به ایراد سخنرانی پرداخت.
سرکار خانم لاگارد، مدیر عامل محترم، از شما به خاطر میزبانی این نشست تشکر می‌کنم. همچنین از جناب آقای مسعود احمد، به خاطر فراهم سازی عالی مقدمات برگزاری نشست و ارسال دستور جلسه، پیش از برگزاری، تشکر می‌کنم.
در ابتدا فرصت را مغتنم می‌شمارم تا در این برهه مهم تصویری کلی از اقتصاد ایران ارائه کنم، سپس به برخی موارد دستور جلسه خواهم پرداخت. توافق اخیر بین ایران و گروه 1+5 اثرات جهانی و منطقه ای بسیار مهمی را در پی خواهد داشت. رفع تحریم های
بین المللی، به ایران این اجازه را خواهد داد تا صادرات نفت خام را از سر بگیرد، سرمایه‌های خارجی را جذب و با سایر کشورهای جهان در تمام حوزه‌های اقتصادی ارتباط برقرار کند.چشم‌‌انداز روشن رفع تحریم‌ها، فضایی از خوش بینی و اشتیاق را در بین فعالین اقتصادی، شامل طرف های تجاری ایران و سرمایه‌گذاران خارجی، ایجاد کرده است. روشن است که تغییر در فضای بین‌المللی، این فرصت را در اختیار ما قرار می‌دهد تا اصلاحات اقتصادی را که چندی پیش و در یک فضای دشوار آغاز کرده بودیم شتاب بخشیده و با سرعت بیشتری دنبال کنیم. همان طور که برخی از شما حضار در جلسه مطلع هستید، ایران طی مدت طولانی مواجه با شرایط سخت اقتصادی بوده است. در عین حال مواجهه  با این شرایط سخت، اقتصاد ما را بسیار انعطاف‌پذیر و کارآفرینان و صاحبان کسب و کار را برای چیره شدن بر مشکلات و تطبیق با شرایط متغیر و نامطمئن مبتکر و خلاق کرده است. دولتی که از زمان انتخاب جناب آقای دکتر روحانی به عنوان رئیس جمهور بر سرکار آمده تلاش مجدانه‌ای برای ثبات بخشیدن به اقتصاد کشور از طریق اتخاذ سیاست‌های حساب‌‌شده پولی و مالی آغاز کرده است. این تلاش‌ها منجر به ایجاد رشد مثبت اقتصادی در سال 2014 و کاهش نرخ تورم از بالای 40 درصد در سال 2013 به کمتر از 15 درصد در سال 2015 شده است. بازار ارز خارجی در کشور نیز به ثبات رسیده و پیشرفت‌هایی نیز در انجام اصلاحات یارانه های انرژی حاصل شده است. هرچند رشد اقتصادی در سال 2015 کاهش داشته است، اما انتظار داریم در سال 2016 اقتصاد به مسیر فزاینده رشد بازگردد و رشدی در حدود 5 درصد، که در اولین مرحله عمدتا ناشی از افزایش تولید نفت خام بوده و انتظار می‌رود به حدود 2 میلیون بشکه در روز برسد، ایجاد شود. لازم به ذکر است که در حال حاضر ارزیابی دقیق اثرات بلند مدت رفع تحریم‌های بین‌المللی بر اقتصاد ایران بسیار دشوار است. با وجود این، انتظار داریم عملکرد نسبتاً مناسبی را در بخش‌های مختلف شاهد باشیم. این در حالی است که هرگونه اثرات احتمالی رفع تحریم‌ها بر سطح تورم، تحولات بودجه و نرخ ارز را هوشیارانه رصد می کنیم. دولت نسبت به ضرورت انجام اصلاحات در بسیاری از بخش‌های اقتصادی آگاهی کامل دارد و این اقدامات بر مبنای تلاش‌هایی خواهد بود که تاکنون برای انجام اصلاحات جامع در بخش‌ مالی، سیستم ارزی، یارانه انرژی، چارچوب سیاست پولی و فضای کلی کسب و کار صورت گرفته است. این اصلاحات در نهایت باید به ارتقای بهره‌وری و بهبود کارایی در اقتصاد منجر شود و فرصت‌های شغلی برای جویندگان درحال رشد کار را افزایش دهد،البته علاقمند هستیم از تجارب بین‌المللی کارشناسان صندوق بین‌المللی پول برای انجام این اصلاحات در بخش‌های مختلف استفاده کنیم. سروران گرامی اجازه می‌خواهم مطالبی هم در خصوص نقش صندوق در برنامه فراگیر رشد اقتصادی در جهان مطرح کنم. بنده با اهمیت موضوع کاملا موافق هستم، اما معتقدم این سیاست‌ها و اصلاحات اقتصادی باید به گونه‌ای طراحی و اجرا شوند که منجر به بهبود زندگی تمام اقشار مردم شوند. به عقیده ما این که فرصت‌های برابر برای همه از طریق سیستم تحصیلی، آموزشی، ایجاد شغل، بهداشت، شبکه زیرساخت‌ها و فرصت برابر برای دسترسی به خدمات دولتی فراهم شود، از اهمیت بالایی برخوردار است. این فرصت‌ها لازم است در مناطق مختلف، برای تمام جنسیت‌ها و سطوح مختلف درآمدی یکسان باشد. با وجود این، نتایج به عوامل مختلفی نظیر شکست‌های بازار بستگی خواهد داشت که لازم است از طریق سیاست‌های مالیاتی، مخارج دولت و سیاست‌های پولی و بازار سرمایه اصلاح شوند. یادآور می‌شود در ایران، دسترسی به آموزش و شبکه سلامت برای همه رایگان است و بخش بزرگی از مخارج دولت برای ایجاد زیرساخت‌های لازم و ارایه خدمات ضروری به مناطق محروم صرف می‌شود. علاوه بر این، ایران به شبکه گسترده تأمین اجتماعی خود متکی است که شامل نهادهای خیریه‌ای است که بنیاد نامیده می‌شوند. این نهادها به گروه‌هایی از مردم که از سطح معیشتی مناسبی برخوردار نیستند خدمات مختلف ارائه و از آنها حمایت می‌کنند. با وجود این پیش زمینه، ما آمادگی داریم با کارشناسان صندوق در خصوص قدم‌هایی که نیاز است برای تقویت بیشتر برنامه رشد اقتصادی برداشته شود تبادل نظر کنیم.
جزئیات برجام در مجلس تصویب شد
در جلسه علنی ديروز مجلس شورای اسلامی جزئیات برجام به تصویب نمایندگان رسید. نمایندگان در اولین دستور خود در جلسه صبح ديروز، جزئیات برجام را با 161 رأی موافق، 59 رأی مخالف و 13 رأی ممتنع تصویب کردند. به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس با ارائه چهار پیشنهاد و چهار تغییر تقریباً جزئی،‌ جزئیات طرح برجام را به تصویب رساندند. بر این اساس بند یک به این شرح اصلاح شد:
بر اساس فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی هیچ دولتی در ایران حق تولید و به‌کارگیری سلاح هسته‌ای را ندارد و دولت موظف است سیاست‌ خلع سلاح هسته‌ای جهانی را به طور فعال دنبال کند و در کلیه تلاش‌های بین‌المللی، حقوقی و دیپلماتیک برای نجات بشریت از خطر سلاح‌های هسته‌ای و اشاعه آنها از جمله از طریق ایجاد مناطق عاری از سلاح‌های کشتار جمعی به ویژه در ایجاد ائتلاف منطقه‌ای خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای «به خصوص در زمینه خلع سلاح هسته‌ای رژیم صهیونیستی»، فعالانه مشارکت نماید. این پیشنهاد با 216 رأی موافق، 5 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع تصویب شد و پس از تصویب آن نمایندگان فریاد مرگ بر اسرائیل سر دادند. بند دو نیز به این شرح اصلاح شد: پایه برنامه جامع اقدام مشترک بر همکاری و احترام متقابل قرار دارد و هر گونه اقدام مبتنی بر فشار و تهدید به هر بهانه‌ای «به خاطر اجرای برجام و یا غیر آن» با تشخیص شورای عالی امنیت ملی موجب تجدید نظر در این همکاری می‌شود و لازم است در آن صورت مطابق مصوبات این شورا اقدامات متقابل در نظر گرفته شود. این پیشنهاد با 209 رأی موافق، 7 رأی مخالف و 12 رأی ممتنع تصویب شد. همچنین نمایندگان بند سه را نیز به این ترتیب اصلاح کردند: دولت موظف است هرگونه عدم پایبندی طرف مقابل در زمینه لغو موثر تحریم‌ها و یا بازگرداندن تحریم‌های لغو شده و یا وضع تحریم تحت هر عنوان دیگر را به دقت رصد کند و اقدامات متقابل در جهت احقاق حقوق ملت ایران انجام دهد و همکاری داوطلبانه را متوقف نماید و توسعه سریع برنامه‌ی هسته‌ای صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران را سامان دهد به طوری که ظرف مدت دو سال ظرفیت غنی سازی کشور به 190 هزار سو افزایش یابد. شورای عالی امنیت ملی مرجع رسیدگی به این موضوع می‌باشد. دولت باید ظرف مدت 4 ماه برنامه خود را برای این منظور جهت تصویب به شورا ارائه نماید. این پیشنهاد نیز با 204، رأی موافق، 10 رأی مخالف و 14 رأی ممتنع مورد تصویب نمایندگان قرار گرفت. همچنین بند 9 نیز به این ترتیب اصلاح شد: دولت موظف است منابع ملی آزاد شده را در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی و رونق تولید، سرمایه گذاری‌های ضروری و با اولویت نیازهای بخش خصوصی و تقویت صندوق توسعه ملی «در چارچوب قانون» صرف کند. این پیشنهاد نیز با 210 رأی موافق، 3 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع مورد تصویب نمایندگان قرار گرفت. در نهایت نیز نمایندگان مجلس جزئیات این طرح را با 161 رأی موافق، 59 رأی مخالف و 13 رأی ممتنع تصویب کردند.
حاشيه هايي از جلسه علني مجلس شوراي سالامي
به گزارش ایسنا زنگ آغاز جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس در حالی به صدا درآمد که ظریف و تخت روانچی نیز برای بررسی جزئیات برجام در جلسه امروز حاضر بودند تا نمایندگان مجلس که روز یکشنبه کلیات برجام را تصویب کردند، وارد بررسی جزئیات آن شوند. در حالی که علی لاریجانی در جلسه غیررسمی روز سه‌شنبه در سخنانی بر این مسأله تأکید کرد که برجام عامل شکاف نباشد و عباسعلی منصوری آرانی عضو کمیسیون ویژه بررسی برجام نیز در گفت‌وگو با ایسنا هشدار داده بود که در جریان بررسی جزئیات برجام از سوی برخی نمایندگان ممکن است اخلال ایجاد شود، در جلسه ديروز مجلس در جریان بررسی جزئیات برجام، نمایندگانی که به عدم بررسی پیشنهاداتشان درباره جزئیات این طرح انتقاد داشتند فضای جلسه را متشنج کردند. در نهایت نیز با شروع رأی‌گیری نمایندگان به صندلی‌های خود بازگشتند. پس از تصویب طرح برجام نیز کوچک‌زاده به همراه رسایی فضای جلسه مجلس را برای دقایقی متشنج کرده و باعث اجتماع تعدادی از اعضای جبهه پایداری در انتهای جلسه علنی شدند. مهدی کوچک‌زاده درتذکری مطرح کرد که برآیند نظر مجلس در مورد برجام نظر مقام معظم رهبری نبوده است. علی لاریجانی در ادامه به این نماینده مجلس توضیح داد که رای به برجام تصمیم مجلس بوده و رهبری در این قضیه نقشی نداشته است. علی لاریجانی رئیس جلسه علنی مجلس هم‌چنین پس از فریادهای رسایی در جلسه علنی خطاب به وی گفت: آقای رسایی شما خوب می‌دانید که در مورد برجام چه اتفاقی افتاده و خوب است همه به یک چارچوب و قواره‌هایی پایبند باشیم. احمد توکلی نیز در تذکری اظهار کرد: امروز مهمترین مسأله سیاست خارجی کشور با خواست رئیس مجلس در عرض 20 دقیقه به سرانجام رسید و تصویر این وضع برای کشور مضر است. لاریجانی هم در پاسخ تصریح کرد که اول مجلس در جلسه قبل اصل موضوع را با بحث زیاد و زمان کافی تصویب کرد و اصل موضوع مورد قبول قرار گرفت و در ادامه نیز در مورد جزئیات قبل از جلسه علنی بحث شد و یک وفاقی بین نمایندگان حاصل شد تا در کل ما این طرح را بپذیریم و با توجه به مشکلات کشور کار سریع‌تر پیش برود و الزامی نبود.