بررسی آمار پنج سال اخیر در تهران نشان می دهد :
هرچند همچنان هوای تهران در روز هوای پاک، ناسالم برای برخی گروههاست، اما امسال تهرانیها نسبت به سالهای گذشته روزهای پاک بیشتری تنفس کردند.
به گزارش خبرآنلاین، فراز و نشیب کیفیت هوا و ححم ذرات معلق کوچکتر از ۲.۵ میکرون که امسال گاه به گاه نفس تهران را تنگ می کرد، برخی روزها آسمان را پاک تر از سالهای گذشته کرد. امسال آسمان رکورد پاکی زد تا آبی آسمانی بیشتر از سالهای قبل بر شهر و کوهها حکمروایی کند. در ۱۰ ماهه امسال آسمان ۱۷روز هوای پاک وارد ریههای تهرانیها کرد که در مقایسه با سالهای قبل بی سابقه است.توزیع بنزین یورو ۴در کلانشهرها، ارتقای استاندارد سوخت توزیعی در کلانشهرها هر سه ماه یک بارُ ارتقای استاندارد خودروهای تولیدی کشور از یورو۲ به یورو۴، توقف تولید موتورسیکلتهای کاربراتوری از ابتدای مهر ۹۵ و چندین عامل دیگر در افزایش پاکی هوا سهم داشتند که از آغاز دولت یازدهم برای تحقق آنها برنامه ریزی شده بود. اولین گام دولت در زمینه رفع آلودگی هوا مصوبه برنامه جامع کاهش آلودگی هوا بود که در ماههای اول دولت خط مشی کشور مشخص و سازوکار مدیریت فرابخشی به واسطه آن فعال شد.
نگاهی به آمارهای آلودگی هوا در سالهای گذشته نشان می دهد که روزهای پاک به سختی به ۳روز در کل سال می رسیده است. به طوری که تهرانیها سال ۹۰ در کل سال ۳روز پاک تنفس کرده اند که دو روز آن در تاریخ ۶ و ۷ آبان بوده اند.سال ۹۱ نیز تعداد روزهای پاک از ۳روز تجاوز نمی کند در حالی که یک روز آن در تاریخ ۲۴آبان یعنی بازه زمانی مشخص شده است و دو روز دیگر آن در بهمن ماه است.سال ۹۲ وضعیتی بهتر از سالهای قبل از خود ندارد. سال ۹۲ که در چند سال گذشته همیشه رکورد آلودگیها را به نام خود زده بود تنها ۳روز پاک نصیب تهرانیها کرد؛ ۶فروردین، ۲خرداد و ۱۹آذر. اما سال ۹۳ که به یکباره وضعیت آلودگی هوا تغییر پیدا کرد و افزایش هوای پاک و سالم نشان می داد اقدامات رفع آلودگی هوا موثر افتاده است درکل سال ۱۶روز هوای پاک به تهرانیها هدیه داد. اما در بازه زمانی مورد مقایسه ۳روز پاک از سال ۹۴ کمتر دارد. روزهای پاک سال ۹۳ در تاریخ۲،۱۱،۹،۸و۱۲و۲۷و۲۸ فروردین، ۲۶و۲۷ مهر ، ۱۲، ۱۳ ، ۱۴ آبان، ۸آذر و ۲و ۱۴ و ۱۵ اسفند آسمان تهران آبی تر از سالهای گذشته بوده است. در ۱۰ماهه سال ۹۴ نیز تهرانیها با رکوردی جدید ۱۷روز هوای پاک تنفس کردند.اقدامات جدید برای رفع آلودگی هوا در آینده
اقدامات برای رفع آلودگی هوا همچنان ادامه دار است. دولت یازدهم برای رفع آلودگی برای سالهای بعد نیز برنامههایی را در دستور کار قرار داده است. هیأت دولت حدود مجاز خروجی واحدهای صنعتی را که 20 سال پیش به تصویب رسیده بود با هدف بهبود محیط زیست و کیفیت هوا مورد بازبینی و اصلاح قرار داد. تصویب این هدف گذاری جدید در هیات دولت باعث می شود تا برای نخستین بار اندازه گیری فلزات سنگین، اکسیدهای ازت، فوران، دی اکسینها، ناکس و به طور کلی منابع جدید آلایندگی همچون آلایندگی ناشی از فعالیت زباله سوزها در هوای کشور و هوای خروجی از دودکش صنایع مورد بررسی قرار گیرد.ابتکار با بیان این موضوع که پیش از این حدود مجاز آلایندگی برخی از صنایع دارای نواقص و ضعفهایی بود و تنها موارد معدودی از آلایندگیها مورد اندازه گیری قرار می گرفت، گفت: با اجرای مصوبه جدید، شاهد کاهش قابل ملاحظه ای آلایندگی خروجی از صنایع خواهیم بود.
از طرف دیگر توجه به آلودگی هوا در بودجه سال 95 و برنامه ششم توسعه نیز مشخص است. از اقدامات مهم در این برنامه وجود فصلی جدا برای مدیریت فرابخشی محیط زیست است. معصومه ابتکار رییس سازمان حفاظت محیط زیست معتقد است این برنامهها بدون هیچ کم توجهی و مماشات توسط سازمان حفاظت محیط زیست دنبال میشود؛ چراکه رییس جمهور و دولت بر روی این موضوع تاکید بسیاری دارند.
تجربه کشورهای موفق
ایجاد معضل آلودگی هوا و رفع آن جزو مسایل کوتاه مدت دسته بندی نمی شوند. و برای رفع آن سالها زمان نیاز است. نگاهی به تجربههای کشورهای موفق در این زمینه به خوبی بیانگر اهمیت گذر زمان در این موضوع است. شهر لندن که سالها با آلودگی بسیار شدیدتر از آلودگی فعلی ایران دست و پنجه نرم می کرد در ابتدا لایحه هوای پاک را در پارلمان به تصویب رساند. این قانون سوزاندن زغال سنگ در منازل را محدود کرد و به موجب آن، کارخانهها به مناطق اطراف و دور از شهرها منتقل شدند. افرادی هم که می خواستند با خودرو وارد مناطق مرکزی لندن شوند باید هزینه ای سنگین را به عنوان عوارض پرداخت می کردند.همین اقدام باعث کاهش چشمگیر حجم ترافیک و افزایش سرعت متوسط خودروها در مناطق مرکزی شده و آلودگی را کم کرد. همچنین برای تولید کنندگان خودرو در چارچوب برنامههای اتحادیه اروپا مقررات سختی در نظر گرفته شد تا خودروهایی مناسب تولید کنند. تعویض وسایل نقلیه آلاینده از جمله اتوبوسها با اتوبوسهای با گنجایش بیشتر و آلایندگی کمتر نیز از جمله برنامههای اجرا شده در لندن بود.
مکزیکو سیتی
مکزیکوسیتی به عنوان یکی از موفق ترین شهرهای دنیا در مقابله با آلودگی هوا شناخته می شود. سال 1992 سازمان ملل این شهر را به عنوان آلوده ترین شهر جهان معرفی کرد. مشهور بود که در این شهر به خاطر آلودگی هوا پرندهها در هنگام پرواز می مردند و روی زمین می افتادند. در سال 1990، 330روز شاخص آلایندهها در این شهر بالاتر از حد استاندارد بود.امروز اما با اجرای برنامههای منسجم مقابله با آلودگی دیگر نام این شهر حتی در میان 10 شهر اول آلوده جهان به چشم نمی خورد. کیفیت نامطلوب سوخت و خودروهای فرسوده یکی از مهمترین دلایل آلودگی هوای مکزیکو سیتی بود. دولت مکزیک با سرمایه 3/9 میلیارد دلار پالایشگاههایی برای تولید سوخت مناسب (با میزان گوگرد پایین) راه اندازی کرد. اصلاح کیفیت بنزین را می توان مهم ترین سیاست دولت مکزیک در مهار آلودگی هوای مکزیکوسیتی دانست.
مقامهای شهری با الگو گرفتن از اتوبوسرانی سریع در پایتخت کلمبیا،نوعی سیستم اتوبوسرانی به نام «متروباس» راه انداختند که علاوه بر افزایش حجم مسافران در اتوبوس، آلودگی بسیار کمتری دارد. در این طرح اتوبوسهای فرسوده و کوچک با سرمایه گذاری سریع با اتوبوسهای جدید با حجم مسافر بیشتر تعویض شدند. کارخانههای و مراکز صنعتی مجبور شدند که حومه شهر را ترک کنند و به مناطق دورتر بروند. با پرداخت وام خودروها و تاکسیهای فرسوده با روالی منظم تعویض شدند.
متروی مکزیکوسیتی خیلی سریع با کمک الزامی همه بخشها راه اندازی شد که حالا 12 خط دارد. با سهولت استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی مردم تشویق شدند تا کمتر از خودروهای شخصی استفاده کنند. 5 میلیون خودرویی که در آن روزها در شهر تردد می کردند، بر اساس قانون یک روز در هفته در خانهها و پارکینگها ماندند.
تابوی ورود بخش خصوصی به"سلامت"بشکند
وزیر بهداشت سرمایهگذاری در حوزه سلامت را منطقی و سودآور خواند و از سرمایهگذاران خواست تا در کنار سرمایهگذاری در سایر حوزهها، در حوزه سلامت نیز سرمایهگذاری کنند؛ چراکه ریسکپذیری این حوزه کمتر است و همه پروژهها تعریف شده و کاملا توجیه اقتصادی دارند. دکتر سیدحسن هاشمی در اولین همایش ملی معرفی فرصتهای سرمایهگذاری در حوزه سلامت که پس از لغو تحریمها و اجرای برجام، برگزار شد، افزود: متاسفانه در حوزه سلامت به دلایل مختلف عقبماندگیهایی وجود دارد که ناشی از عدم تعریف صحیح برای حضور سرمایهگذاران اعم از داخلی و خارجی است. ما سالها در حوزههایی مانند برق، گاز، مخابرات و... رنج میبردیم؛ چراکه میخواستیم همه کارها را دولت انجام دهد.
ارائه وام نوسازی به تاکسیرانان
معاون شهرداری تهران با بیان اینکه نوسازی تاکسیهای فرسوده شهر در دستور کار قرار گرفته است، گفت: با هماهنگی بانک شهر وام تاکسیها برابر نرخ وام دولت که به مالکان خودروهای شخصی پرداخت شد ارائه میشود.
به گزارش تسنیم، سیدجعفر تشکری هاشمی در حاشیه جلسه مردمی 1888 مدیران حمل و نقل وترافیک شهرداری تهران در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: بالغ بر 50 تماس تلفنی وحضوری از سوی شهروندان صورت گرفت که توسعه حمل ونقل عمومی، احداث خطوط اتوبوسرانی به ویژه درغرب تهران و کاهش سرفاصله حرکت اتوبوسها در خطوط کم مسافر بیشترین مطالبه شهروندان از شهرداری بود.
انتقاد وزیر آموزش و پرورش از نمایندگان مجلس
وزیر آموزش و پرورش ضمن انتقاد از مطرح شدن موضوعاتی از قبیل خصوصی سازی مدارس توسط آموزش و پرورش گفت: آنچه اکنون در کمیسیون آموزش مجلس در حال بررسی و طی مراحل است، لایحه دائمی شدن مدارس غیر دولتی است و خصوصی سازی نیست. علی اصغر فانی در مراسم گرامیداشت هفته شوراهای آموزش و پرورش با اشاره به اینکه هزینههای جاری 105 هزار مدرسه نیازمند اعتبار هستند گفت: همیشه کسری بودجه داریم و گاهی اوقات در رسانهها و در مجلس از وزیر انتقاد میکنند که چرا مطالبات را پرداخت نکرده است. باید از آنها پرسید شما چقدر بودجه دادهاید که حالا انتظار د ارید؟ هرچه میدهید همانقدر باید انتظار داشته باشید.
رقابت 2600 نفر از قاریان و حافظان کشور در نهمین دوره مسابقات دارالقرآن امام علی(ع)
نهمین دوره مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) ویژه برادران، با حضور 2600 نفر از قاریان و حافظان برتر سراسر کشور در تهران برگزار می شود. مرتضی نجفی قدسی مدیر دارالقرآن امام علی(ع) با اعلام این خبر گفت: این مسابقات طی روزهای پنجم تا نهم بهمن ماه در محل یادمان شهدای هفتم تیر، واقع در سرچشمه تهران برگزار خواهد شد. وی افزود: در این مسابقات که در نوع خود بزرگترین رقابت قرآنی قاریان و حافظان کشور محسوب می شود، 310 نفر در رشته حفظ کل قرآن، 265 نفر در رشته حفظ 20 جزء، 450 نفر در رشته حفظ 10جزء، 440 نفر در رشته حفظ 5جزء، 250 نفر در رشته حفظ دوجزء، 360 نفر دررشته ترتیل خوانی و 525 نفر در رشته قرائت قرآن به رقابت می پردازند. وی اضافه کرد: این مسابقات در دو مقطع سنی زیر 16 سال و بالای آن برگزار می شود که حدود 830 نفر در مقطع سنی زیر 16 سال و حدود 1800 نفر در مقطع سنی بزرگسالان شرکت دارند. نجفی قدسی تاکید کرد: ثبت نام کنندگان به جدول زمانبندی این مسابقات توجه لازم را داشته باشند و طبق برنامه تعیین شده در مسابقات شرکت نمایند. وی گفت: مراسم اختتامیه این مسابقات در روز جمعه نهم بهمن ماه در همان محل یادمان شهدای هفتم تیر برگزار خواهد شد و جوایز نفرات برتر و همچنین هدایای نقدی داوطلبان استانهای تهران و البرز، که حدنصاب لازم را در نمرات کسب کرده اند، در همان مراسم تقدیم خواهد شد. وی افزود: از مجموع 2600 نفر متقاضی شرکت در این مسابقات، حدود 1000 نفر از استانهای تهران و البرز و حدود 1600 نفر از دیگر استانهای کشور هستند.
فک پلمب رستوران KFC با دستور ناجا
مدیرکل حوزه ریاست دیوان عدالت اداری گفت: فک پلمب رستوران KFC در شهرک غرب با دستور ناجا صورت گرفت.
علی اکبر بختیاری در گفتوگو با فارس، در خصوص فک پلمب رستوران KFC در شهرک غرب گفت: این رستوران با دستور دیوان عدالت اداری فک پلمب نشد، بلکه نیروی انتظامی دستور فک پلمب را داد. وی افزود: تا آنجایی که میدانم این دستور فک پلمب ناشی از درخواست اتاق اصناف تهران بوده و در این راستا مهلت یک ماههای به مالک رستوران داده شده تا اقدامات مناسب را جهت دریافت پروانه انجام دهد. مدیرکل حوزه ریاست دیوان عدالت اداری تصریح کرد: حسب نامه نیروی انتظامی این فرصت یک ماهه منوط به این است که رستوران مذکور طی این مدت هیچگونه فعالیتی نداشته باشد. وی تأکید کرد: دستور موقتی که از سوی یکی از شعب دیوان عدالت صادر شده بود، مربوط به پیش از اطلاع از این موضوع بود که با دستور ناجا، دستور موقت دیوان لغو شد.