نحوه دريافت وام ۱۰ ميليون توماني فرش
رئيس مرکز ملي فرش دستباف گفت: در تفاهم‌نامه منعقده بين مرکز فرش و صندوق کارآفريني ۵۰ ميليارد تومان براي پرداخت تسهيلات به خريداران لحاظ شده که اين اعتبار به زودي به ۵۵۰ ميليارد تومان افزايش مي‌يابد. حميد کارگر درباره پرداخت وام براي خريد فرش دستباف بيان داشت: اين تسهيلات اعتباري تا سقف 10 ميليون تومان با کارمزد 4 درصد و مدت زمان پرداخت 36 ماهه است. وي گفت: در فاز اول کارکنان دولت با معرفي‌نامه از طرف سازمان يا نهادها به صندوق کارآفريني اميد مي‌توانند کارت اعتباري اين صندوق را دريافت کنند و با آن کارت از فروشگاه عضو شبکه تا سقف 10 ميليون تومان خريد کنند.

زيان ركود براي واحدهاي معدني كشور
رييس سازمان نظام مهندسي معدن ايران گفت: به دليل وجود رکود اقتصادي، کرکره بسياري از شرکت‌هاي معدني پايين کشيده شده و در حال حاضر تعداد شرکت‌هاي معدني کاهش يافته است. نادعلي اسماعيلي اظهار کرد: کار در مهندسي معدن يک کار ميداني است و در صورتي که به استان‌ها سر نزنيم، مشکلات حل نخواهد شد. وي به ساماندهي مسئولان فني اشاره کرد و ادامه داد: در صورتي که مسئولان فني ساماندهي شوند، اثرات مثبت آن در بخش معدن نمايان خواهد شد. اسماعيلي گفت: در نظام مهندسي معدن سه اصل بايد رعايت شود، اين سه اصل عبارتند از اخلاق مهندسي، قانون مداري و نظم و انضباط.

لزوم اتصال زنجيره تامين پژو به قطعه‌سازان
يک فعال قطعه‌سازي کشور معتقد است چنانچه صنعت خودروسازي ايران بخواهد پيشرفت كند بايد هماهنگي لازم ميان قطعه‌ساز و خودروساز وجود داشته باشد. محسن رزم‌خواه افزود: برگزاري جلسات جهت تعيين زنجيره تامين توليد محصولات مشترک با شرکت‌هاي خارجي قطعا مي‌تواند در روند فعاليت قطعه‌سازان داخلي بسيار مفيد باشد. وي تصريح کرد: شرکت‌هاي خارجي همانند پژو در صورتي که بخواهند در بازار ايران حضور مستمر داشته باشد بايستي زنجيره تامين خود را به زنجيره تامين در ايران متصل نموده و کمک كنند تا قطعه‌سازان ايراني و فرانسوي به يکديگر وصل شوند. رزم‌خواه گفت: ادبيات توسعه صنعت ايران مونتاژ را نمي‌پسندد بلکه دنبال همکاري مشترك با شرکت‌هاي خارجي است.



«تجارت» دلايل رشد اقتصادي 4/4 درصدي را بررسي كرد
گروه صنعت، معدن و تجارت: چند روز قبل بود كه حسن روحاني، رئيس‌جمهوري در آيين گراميداشت روز ملي صنعت دفاعي، رشد اقتصادي پارسال را 1.3 درصد و اين ميزان در سه ماهه نخست امسال را 4.4 اعلام کرد.
رئيس‌جمهوري همچنين از هدف‌گذاري براي رشد اقتصادي پنج درصد تا پايان سال‌جاري خبر داد. اعلام رشد 4 درصدي اقتصاد كشور در اولين فصل از سال‌جاري طي روزهاي گذشته با واكنش‌هاي مختلفي مواجه شده است.
به گزارش تجارت آنلاين، برخي از كارشناسان اقتصادي و نمايندگان مجلس معتقدند كه ميزان نرخ رشد اقتصادي 4 درصدي اعلام شده از سوي دولتمردان مربوط به بهبود اوضاع توليد در كشور نيست و هنوز هم بسياري از واحدهاي توليدي كشور با مشكل ركود دست به گريبان هستند. به اين اعتقاد اين كارشناسان هرچند نشانه‌هايي از رشد مثبت اقتصادي كشور در ماه‌هاي گذشته خود را نشان داده، اما مهمترين عاملي كه موجب رشد مثبت اقتصاد كشور در اين مدت شده، مربوط به افزايش ميزان توليد و صادرات نفت و محصولات نفتي در كشور است. به عبارت ديگر برداشته شدن تحريم‌هاي نفتي هرچند همزمان با كاهش قيمت جهاني نفت همراه بوده، اما در مقابل با افزايش ميزان توليد و صادرات نفت در كشور شاهد بهبود آمارهاي مرتبط با رشد اقتصادي در كشور هستيم. از طرف ديگر برخي فعالان اقتصادي در كشور مي‌گويند كه نرخ رشد 4.4 درصدي اعلام شده از سوي دولت غيرقابل كتمان بوده و افزايش ميزان صادرات غيرنفتي و بهبود درآمدهاي ارزي طي ماه‌هاي گذشته يكي از عواملي است كه به صورت افزايشي در نرخ رشد اقتصادي كشور خود را به نمايش گذاشته است.
آمار گمرك از صادرات غيرنفتي
براساس گزارش گمرک ايران، صادرات قطعي کالاهاي غيرنفتي در چهارماه نخست امسال ۲۱.۱۱ درصد افزايش داشته است. در اين مدت ۱۶ ميليارد و ۳۰۸ ميليون دلار انواع کالاي غيرنفتي به خارج از کشور صادر شده و بر اين اساس، تراز تجاري کشور در اين مدت مثبت بود. همچنين بر پايه گزارش گمرك، عمده‌ترين دليل افزايش صادرات غيرنفتي در مدت ياد شده به رشد چشمگير صادرات پتروشيمي‌با ۴۱.۵۱ درصد و ساير کالاها با ۲۰.۷۱ درصد اختصاص داشت. بنابراين مجموع صادرات غيرنفتي با احتساب ميعانات گازي در چهار ماهه نخست امسال به ۱۶ ميليارد و ۳۰۸ ميليون دلار رسيد. اين رقم در چهار ماهه نخست پارسال با احتساب ميعانات گازي ۱۳ ميليارد و ۴۶۵ ميليون دلار بوده است.
گزارش گمرك در رابطه با ميزان صادرات كشور در بررسي علت رشد صادرات در چهار ماه نخست امسال اعلام کرده است كه اقلام صادراتي کشور در اين مدت به‌طور عمده با افزايش صادرات روبرو بوده، به‌طوري که فقط ۲۰ قلم نخست صادرات که بيش از ۶۰ درصد از کل را به خود اختصاص داده با وجود کاهش قابل توجه کالاهايي همچون ميعانات گازي، پلي اتيلن، متانول، اوره و… در مجموع رشد ۳۴ درصدي در وزن و ۲۵ درصدي در ارزش دلاري را به خود ديده است. از طرفر ديگر براساس آمار تجارت خارجي کشور، در اين مدت در صادرات کالاهاي پتروشيمي‌شاهد رکوردشکني سهم اين کالاها از کل صادرات بوديم، به‌طوري که با افزايش ۴۱.۵۱ درصدي صادرات اين کالاها سهم اين کالاها از کل صادرات غيرنفتي به ۴۱.۵۱ درصد افزايش يافت.
در اين مدت ۶ ميليارد و ۷۶۹ ميليون دلار انواع کالاي پتروشيمي‌به وزن ۱۳ ميليون و ۶۸۴ هزار تن از ايران به ساير کشورها صادر شد. سهم کالاهاي پتروشيمي‌از کل صادرات کشور ما در چهار ماهه نخست پارسال ۳۵.۵۲ درصد بود. همچنين در اين مدت شاهد رشد صادرات ساير کالاها بوديم، به‌طوري که صادرات ساير کالاها از مرز ۶ ميليارد و ۶۲۷ ميليون دلار فراتر رفت و با افزايش ۲۰.۷۱ درصدي سهم ۴۰.۶۴ درصدي از کل ارزش صادرات غيرنفتي کشورمان را به خود اختصاص داد. با وجود افزايش صادرات پتروشيمي‌و ساير کالاها، شاهد کاهش صادرات ميعانات گازي در چهار ماهه نخست امسال بوديم، به طوري که در اين مدت، صادرات ميعانات گازي ۸.۷۷ درصد کاهش داشت و به مرز دو ميليارد و ۹۱۲ ميليون دلار رسيد و سهم ميعانات گازي از کل صادرات کشور به ۱۷.۸۶ درصد کاهش يافت و جاي خود را به محصولات پتروشيمي‌و ساير کالاها داد.
اثر افزايش صادرات بر رشد اقتصاد
در همين حال رييس کنفدراسيون صادرات ايران با اشاره به افزايش 21.11 درصدي صادرات غيرنفتي در چهار ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال، دستيابي به اين رشد اقتصادي را نتيجه افزايش صادرات عنوان کرد. به گزارش اتاق ايران، محمد لاهوتي با اشاره به رشد اقتصادي 4.4 درصدي اقتصاد کشور در بهار امسال، اضافه کرد: رشد اقتصادي يک مرتبه و اتفاقي نيست و دستيابي به آن نيازمند اجراي سياست‌ها و برنامه‌هاي کارشناسي شده است. عضو هيات نمايندگان اتاق تهران افزود: رشد اقتصادي تحقق يافته در بهار امسال بايد استمرار داشته باشد تا بتواند تغييراتي در اقتصاد کشور رخ دهد. رييس کنفدراسيون صادرات ايران تاکيد کرد: جدا از اين که در جزييات آماري اختلاف نظرهايي وجود دارد، اما بايد توجه کرد که رشد اقتصادي رخ داده است. البته در اين 21 درصد رشد صادراتي، دو رديف کالايي مربوط به صادرات گاز طبيعي قرار داده شده که در آمارهاي سال‌هاي گذشته وجود نداشته است. لاهوتي گفت: بايد همين روند حمايتي ادامه پيدا کند؛ دولت بايد راهبرد حمايت از توليد و صادرات را ادامه دهد تا اين رشد اقتصادي در داخل کشور ملموس شود. اين عضو هيات نمايندگان اتاق تهران افزود: ما به‌امار رشد اقتصادي اعتماد داريم اما وقتي به بنگاه‌ها و بازار داخلي نگاه مي‌کنيم تغيير آنچناني ايجاد نشده و قابل لمس نيست. وي ابراز اميدواري کرد دولت در بخش داخلي موفق شود اين تغييرات را ايجاد کند تا رشد قابل لمس شود.
نعمت‌زاده اعلام كرد
وزير صنعت با تاکيد بر اينکه آتش‌زدن خودروهاي قاچاق مدنظر نيست، گفت: کت و شلوار ايراني مي‌پوشم؛ اما برخي لوازم منزلم، خارجي است.
 به گزارش مهر، محمدرضا نعمت‌زاده در يك برنامه تلويزيوني، قاچاق خودرو به کشور را انکار کرد و گفت: اساسا خودرو قابل قاچاق نيست؛ چراکه از طريق گمرکات وارد کشور مي‌شود و اگر استثنايي هم باشد، از طريق مرز است و آن‌هم ديگر پلاک نمي‌شود و مشخص است که کالا قاچاق شده است. وزير صنعت، معدن و تجارت افزود: تجارت بايد با روش درست خود صورت گيرد؛ نه اينکه قاچاق باشد و به توليد لطمه بزند، اين در حالي است که وجود مرزهاي طولاني در شرق و غرب و همچنين سواحل جنوبي و مسائل امنيتي و اقتصادي همسايگان ايران، در وجود قاچاق کالا مؤثر است. نعمت‌زاده تصريح کرد: يکي از نقاطي که از طريق آن قاچاق صورت مي‌گيرد، مناطق آزاد است و ما در اين باره بررسي‌هايي صورت داده و گزارشي هم ارائه کرده‌ايم؛ اما اگر مناطق آزاد به درستي عمل کند، حمايت خواهد شد. در اين ميان، توصيه ما نيز به مناطق آزاد، حمايت از توليد و صادرات است.
وزير صنعت، معدن و تجارت درباره ميزان تسهيلات پرداختي به واحدهاي توليدي متوسط و کوچک، تصريح کرد: تاکنون سه هزار واحد توليدي از تسهيلات مصوب به ميزان کامل و يا بخشي از آن استفاده کرده‌اند و تا پايان شهريور، همه‌ هفت هزار واحد توليدي از اين تسهيلات بهره‌مند خواهند شد. نعمت‌زاده افزود: در مجموع ۸۰ هزار واحد کوچک و متوسط در کشور داريم که طبق برنامه‌ريزي‌ها، تا پايان شهريور به ۱۰ درصد از آنها که مشکل اصلي‌شان کمبود نقدينگي است؛ تسهيلات پرداخت مي‌شود تا موجب رونق توليد و اشتغال شود؛ ضمن اينکه در اين باره بخش نظارتي ايجاد کرده‌ايم تا کار به نتيجه مورد نظر برسد، بر همين اساس پيش‌بيني مي‌کنيم ۹۵ درصد اين واحدها فعال شوند. وي با بيان اينکه تاکنون ۳.۶ ميليارد ريال سرمايه‌گذاري خارجي در قالب ۱۲۵ طرح صورت گرفته است، گفت: از اين ميزان ۵۰ طرح به توليد منجر شده و عمده سرمايه‌گذاري‌ها بر روي مصالح ساختماني، کالاهاي مصرفي، تجهيزات صنعتي و ماشين‌آلات سنگين و صنايع معدني است؛ در عين حال، صادرات غيرنفتي ايران به خارج در چهار ماه نخست امسال ۲۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزايش داشته است.
نعمت‌زاده درباره كيفيت كالاهاي توليد داخل ادامه داد: از کيفيت محصولات ايراني راضي هستم؛ اما همچنان بايد تلاش کنيم تا سطح کيفي کالاها بهتر شود. قبل از تحريم به فرانسه و آلمان، قطعات خودرو صادر مي‌کرديم؛ بنابراين معتقدم با حمايت از توليد داخل مي‌توان هم به توان داخل افزود و هم صادرات را افزايش داد. وي گفت: کت، شلوار و کفشم ايراني است و هميشه تعصب کالاي ايراني را داشته‌ام؛ اما در منزل بعضي کالاها ايراني و بعضي خارجي است.
وزير صنعت، معدن و تجارت درباره آخرين وضعيت صدور کارت‌هاي اعتباري براي خريد کالاي ايراني نيز تصريح کرد: تاکنون ۶۰ هزار کارت صادر و ۴۰۰ ميليارد تومان نيز از محل کارت‌ها، اجناس خريداري شده؛ البته سازمان مديريت و برنامه‌ريزي شرايط را در اين کارت براي خريد سخت کرده بود و ما از آقاي نوبخت درخواست کرديم که شرايط آسان شود. وي افزود: همچنين تفاهمي‌صورت گرفت تا براساس آن به خريداران فرش‌هاي دستباف ايراني ۱۰ ميليون تومان تسهيلات با اقساط سه ساله پرداخت شود. به گفته نعمت‌زاده، عمده مذاکرات با شرکت‌هاي اروپايي و ژاپني بوده و به علت شرايطي که ما متفاوت‌تر از گذشته، داشتيم، اندکي امضاي قراردادها زمان مي‌برد. البته طرف‌هاي خارجي بايد در همکاري براي توليد خودرو ۴۰ درصد ساخت را در ابتدا به داخل و رفته رفته ۸۰ درصد ساخت را به توليد توان توليد داخلي بسپارند و علاوه بر آن، توليدات داخل به خارج صادر شود؛ چراکه منطقه ما بازار بسيار خوبي براي توليدات خواهد بود.
نعمت‌زاده همچنين تصريح کرد: پژو ۲۰۰۸ نيز در اوايل اسفند وارد بازار خواهد شد که حداقل ۴۰ درصد آن ساخت داخل است، علاوه بر آن، قرارداد با سيتروئن نيز حداکثر طي دو ماه به‌امضا مي‌رسد؛ اما بايد توجه داشت که در امضاي قرارداد با طرف‌هاي خارجي، يک قرارداد مادر و ده‌ها قرارداد فرعي درباره خدمات پس از فروش و انتقال فناوري منعقد مي‌شود.

انجمن جهاني آهن و فولاد اعلام کرد توليد فولاد ايران در ۷ ماه نخست سال جاري ميلادي با رشد ۴.۷ درصدي نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شد و به ۱۰ ميليون و ۱۰۱ هزار تن رسيد.
به گزارش تسنيم، انجمن جهاني آهن و فولاد در جديدترين گزارش خود از رشد 4.7 درصدي توليد فولاد ايران در 7 ماهه نخست سال جاري ميلادي خبر داد. توليد فولاد ايران که در 7 ماه نخست سال 2015 بالغ بر 9.645 ميليون تن گزارش شده بود در 7 ماه نخست سال جاري ميلادي به 10.101 ميليون تن افزايش يافته است. براساس اين گزارش توليد فولاد جهان در 7 ماهه نخست سال جاري ميلادي نسبت به مدت مشابه سال قبل افت 1.2 درصدي داشته و به 929 ميليون تن رسيده است. در جولاي 2015 توليد فولاد ايران بالغ بر 1.273 ميليون تن بوده است که اين رقم با رشد 6.2 درصدي در مدت مشابه سال جاري به 1.351 ميليون تن
رسيده است.

صادرات کالاهاي آلماني به ايران در ۶ ماهه نخست پس از اجراي برجام ۱۵ درصد افزايش يافته و به ۱.۳ ميليارد يورو رسيده است.
به گزارش رويترز، آمارهاي رسمي‌نشان مي‌دهد که صادرات آلمان به ايران، عمدتا شامل ماشين‌آلات و تجهيزات در شش ماهه نخست بعد از لغو تحريم‌هاي غرب، رشد قابل توجهي داشته است. اداره فدرال آمار آلمان اعلام کرد، صادرات اين کشور به ايران در 6 ماهه نخست سال 2016، 15 درصد افزايش يافته و به 1.13 ميليارد يورو (1.3 ميليارد دلار) رسيده است. اين در حالي است که کل صادرات آلمان در همان مدت 1.4 درصد افزايش يافته است. در سال 2015، صادرات آلمان به ايران 14 درصد کاهش يافته بود. ميشائيل توکاس، رئيس اتاق بازرگاني ايران و آلمان گفت: تقاضاي زيادي در ايران براي تجهيزات کارخانجات وجود دارد. وي افزود: محصولات شيميايي و مهندسي برق نيز تقاضاي خوبي دارد. توکاس افزود: انتظار مي‌رود در کل سال 2016، 25 درصد و در سال 2017، 30 درصد رشد کند.

محمدرضا احمدي، مديركل روسازي شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور وابسته به وزارت راه و شهرسازي همراه با تني چند از ديگر مديران و كارشناسان اين شركت و حسن ماسوري مديركل راه آهن اصفهان اول شهريور ماه سال‌جاري ضمن حضور در ذوب‌آهن اصفهان از خط توليد ريل بازديد نموده و با اردشير افضلي، معاون بهره‌برداري شركت و ديگر مديران و دست‌اندركاران پروژه ريل به تبادل نظر پرداختند.
در حاشيه اين بازديد محمدرضا احمدي در گفتگويي ضمن اشاره به اينکه ذوب‌آهن اصفهان همواره در سطح بين‌المللي افتخار آفرين بوده، گفت: در اين بازديد رشد و شکوفايي جديدي به لحاظ توليد ريل در اين شرکت شاهد بوديم. اين مهم حاصل تلاش‌هاي پيشکسوتان و تلاشگران فعلي اين صنعت بزرگ است كه در راستاي توليد ريل ملي همت نمودند. وي افزود: دستگاه‌هاي جديد و به روزي براي توليد ريل خريداري و نصب شده است و به زودي شاهد راه‌اندازي اين پروژه عظيم و ورق خوردن افتخار بزرگ ديگري در دفتر افتخارات اين مجتمع عظيم صنعتي
خواهيم بود.
حسن ماسوري مديركل راه‌آهن اصفهان نيز گفت: در سال «اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل» اجراي پروژه ريل يك گام اساسي و اقدام و عمل در جهت تحقق اقتصاد مقاومتي و خودكفايي به شمار مي‌رود. ماسوري اجراي اين پروژه را از نيازهاي اساسي كشور خصوصا صنعت حمل و نقل كشور و خطوط ريلي
آن دانست.

ارزش صادرات گروه خودروسازي سايپا به روسيه تاکنون 60 ميليون دلار بوده است. به گزارش سايپانيوز، همزمان با آغاز نمايشگاه اتومکانيکاي مسکو، گروه خودروسازي سايپا با حضور گسترده در اين نمايشگاه به‌عنوان مهمترين رويداد قطعات خودرويي روسيه، درصدد معرفي توانمندي‌ها و پيشبرد اهداف خويش است.
حضور شرکت‌هاي سايپا، رادياتور ايران، فنرسازي زر، رينگ سايپا و ماليبل در اين نمايشگاه، ضمن نمايش قطعات قابل رقابت در بازار آن کشور، زمينه‌ساز بازاريابي و مذاکره براي شناسايي مشتريان جديد خواهد بود.
گروه خودروسازي سايپا در ادامه فعاليت‌هاي صادراتي خود در روسيه و با بهره‌مندي از تجارب کسب شده طي بيش از يک دهه فعاليت مستمر صادراتي در بازار قطعات خودرويي اين کشور، اقدام به برنامه‌ريزي منسجمي‌براي گسترش و تعميق حضور خود در اين بازار با بهره‌گيري از پتانسيل‌هاي رقابتي شرکت‌هاي زيرمجموعه خود، نموده است.
از منظر گروه خودروسازي سايپا، بازار قطعات يدکي روسيه نه تنها به واسطه وسعت جغرافيايي اين کشور و همچنين حضور رقباي بزرگ و در حال رشد خارجي، از جايگاه ويژه‌اي در ميان بازارهاي هدف صادراتي اين گروه برخوردار است، بلکه بواسطه برقراري روابط مناسب سياسي با آن کشور، فضاي مناسبي جهت بهره‌برداري حداکثري از اين موضوع در زمينه افزايش صادرات قطعات خودرويي و کسب سهمي‌از زنجيره تامين اين بازار درقالب قطعات اصلي خط توليد علاوه بر ارائه قطعات يدکي مورد نياز بازار را در اختيار قرار مي‌دهد.

بررسي عملکرد وزارت صنعت
 در کميسيون اقتصادي
رئيس کميسيون اقتصادي مجلس گفت: در نشست کميسيون اقتصادي با حضور وزير صنعت، گزارش عملکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت بررسي و نعمت‌زاده توضيحاتي در رابطه با ميزان سرمايه‌گذاري خارجي و ساماندهي واحدهاي صنعتي مسئله‌دار ارائه داد. به گزارش خانه ملت، نشست مشترک اعضاي کميسيون اقتصادي با وزير صنعت، معدن و تجارت و معاونان اين وزارتخانه انجام شد و در اين جلسه مباحث مشترک اقتصادي با بخش صنعت بررسي شد. محمدرضا پورابراهيمي‌داوراني گفت: در اين جلسه آخرين وضعيت بخش‌هاي مختلف صنعت گزارش شد و مباحث و نکات مدنظر نمايندگان مجلس در اين رابطه بيان شد. وي ادامه داد: در اين جلسه وزير صنعت عملکرد اين وزارتخانه را به صورت کلي در طول فعاليت دولت يازدهم تشريح کرد و گزارش نهايي در رابطه با فعاليت‌هاي انجام شده در چند ماه اول سال‌جاري بود و مقايسه اين آمار با آمار مشابه سال قبل بيانگر افزايش صادرات بود. پورابراهيمي‌داوراني افزود: موضوعاتي مانند سرمايه‌گذاري خارجي و ساماندهي 7500 واحد صنعتي دچار مشکل و 16 هزار ميليارد تومان منابع در نظر گرفته شده براي رفع مشکلات، در جلسه کميسيون اقتصادي مطرح و بررسي شد.

بررسي نحوه بازنگري سند اهداف و سياست‌هاي صنعت خودرو
​در ادامه سلسله جلسات نحوه بازنگري سند اهداف و سياست‌هاي صنعت خودرو که در محل سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران با حضور معاونين و مشاورين وزير صنعت، معدن و تجارت در حوزه خودرو، مديران و دبيران انجمن خودروسازان و قطعه‌سازان برگزار مي‌شود، معاونت توسعه سرمايه‌گذاري‌هاي صنعتي ايدرو در نظر دارد با استفاده از راهنمايي‌ها و تبادل نظر ويرايش مجدد سند اهداف و سياست‌هاي توسعه صنعتي خودرو مبتني بر بازخوردهاي دريافت شده و تغييرات عوامل محيطي موثر را انجام دهد. حاضران در اين جلسه اهم موارد مطروحه در بحث عارضه‌يابي سند موجود از جمله ضعف وجود برنامه‌هاي اجرائي و عمليات قوي در سند، عدم حضور فعال خودروسازان مطرح دنيا به دليل شبه دولتي بودن صنعت خودرو عدم تشکيل شراکت‌ها به دليل تغييرات متعدد در مديريت و مقررات حاکم و عدم وجود تشويق و تنبيه کافي براي اجراي مفاد سند به ويژه در جايگزيني خودروهاي فرسوده را مورد بررسي قرار داده و مقرر گرديد سند اهداف و سياست‌هاي صنعت خودرو با وضعيت جديد اقتصادي ايجاد شده و فرصت‌هاي بزرگ به دست آمده با توافق برجام تدوين گردد.

برگزاري دومين نمايشگاه تخصصي
ايران پروژه در باکو
نمايشگاه تخصصي ايران پروژه در باکو در حالي دومين سال برگزاري خود را تجربه مي‌کند که با سفر رييس‌جمهوري کشورمان به آذربايجان و امضاي 6 سند و يادداشت تفاهم همکاري بين دو کشور، زمينه براي حضور فعالان اقتصادي ايران در اين همسايه شمالي بيش از پيش فراهم شده است. به گزارش سازمان توسعه تجارت، مدير برگزاري نمايشگاه تخصصي ايران پروژه در باکو ضمن اعلام برگزاري اين نمايشگاه در شهريور امسال گفت: تجار و سرمايه‌گذاران ايراني با مشارکت در اين نمايشگاه جاي پاي خود را در آذربايجان مستحکم‌ مي‌کنند. حسن مرتجي با بيان اين خبر افزود: با توجه به سفر رييس‌جمهوري کشورمان به آذربايجان و تحکيم روابط سياسي و اقتصادي با اين همسايه شمالي، برگزاري نمايشگاه فرصت مغتنمي‌براي بخش خصوصي ايران است تا فرصت‌ها و ظرفيت‌هاي حضور در آذربايجان را شناسايي کند و براي صادرات به اين کشور برنامه‌ريزي بلندمدت داشته باشد. مرتجي خاطرنشان کرد: دومين نمايشگاه تخصصي ايران پروژه آذربايجان با موضوعات نفت، گاز و پتروشيمي، صنعت ساختمان و انرژي، آب و برق، محصولات و تکنولوژي‌هاي کشاورزي و تجهيزات وابسته و خدمات فني و مهندسي 29 تا 31 شهريورماه سال جاري در اکسپو سنتر شهر باکو برگزار مي‌شود.

برگزاری هفتمین نمایشگاه بین المللی خودرو، قطعات و صنایع وابسته
هفتمین نمایشگاه بین المللی خودرو، قطعات و صنایع وابسته از 16 تا 19 شهریور ماه با حضور و مشارکت خودرو سازان بزرگ کشور و همچنین ده ها شرکت وکارخانه مختلف قطعه ساز و مجوعه های خودرو، در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی اراک، مرکز استان مرکزی، برگزار خواهد شد.
 به گزارش خبرگزاری صدا و سیما در هفتمین نمایشگاه بین المللی خودرو، قطعات و صنایع وابسته؛ شرکت های مختلف داخلی از جمله ایران خودرو، سایپا و همه شرکت های تابع و زیر مجموعه آنها و همچنین شرکت های خارجی جدیدترین تولیدات، تجهیزات،قطعات، صنایع و خدمات مرتبط با خودرو را عرضه و به نمایش می گذارند. در هفتمین نمایشگاه بین المللی خودرو، قطعات و صنایع وابسته اراک؛ انواع خودروهای تولیدی ، قطعات و مجموعه های خودرو، انواع ماشین آلات و تجهیزات قطعه سازی، مجموعه های تحقیقاتی و طراحی مهندسی، مواد اولیه و تجهیزات جانبی خودرو، بازرگانی و خدمات پس از فروش ، نشریات تخصی صنعت خودرو ، لوازم تزئیناتی خودرو ، تعمیر و نگهداری خودرو ، محصولات پاک کننده خودرو و سایر تجهیزات و خدمات این حوزه در معرض دید علاقه مندان قرار خواهدگرفت که در این میان عرضه تجهیزات و ماشین آلات ساخت داخل که با تکنولوژی روز تولید شده از اهمیتی ویژه برخوردار است.

در جلسه بيمه‌اي‌ها با سايپا چه گذشت؟
قائم‌مقام مرکز مطالعات گروه سايپا مي‌گويد اصلاح ساختار سرمايه‌اي که در گروه سايپا رخ داده باعث شد ارزش سهام اين خودروساز ۵۰۰۰ ميليارد تومان افزايش پيدا کند.
به گزارش ايسنا، حسن قره‌ي، قائم مقام مرکز مطالعات گروه سايپا در مراسم نخستين نشست هم‌انديشي شرکت سايپا و شرکت‌هاي بيمه، گفت: در پنج سال گذشته شرکت سايپا از لحاظ مالي شرايط نامناسبي داشت و از سال گذشته در اين شرکت اصلاح ساختار سرمايه و ترازنامه شرايط مساعدتري پيدا کرد. آمار روزانه توليد سايپا در سال‌هاي گذشته به ۸۳۱ دستگاه رسيده بود، ولي در حال حاضر اين آمار به ۱۹۸۹ رسيده است. وي گفت: احتمالا در آينده نزديک آمار اين صادرات افزايش پيدا کند. اتفاق‌هايي که در بورس افتاد باعث شد ارزش سهام سايپا ۵۰۰۰ ميليارد تومان افزايش پيدا کند. وي ادامه داد: براي امسال توليد ۴۶۰ هزار دستگاه در برنامه‌مان بود، اما اين آمار را اکنون به ۵۳۰ هزار دستگاه افزايش داده‌ايم. در پنج ماه اول سال برنامه توليد به صورت کامل پوشش داده شد. توليد ما تا انتهاي تيرماه ۱۸ درصد رشد داشت. قره‌يي افزود: در حال حاضر آمار پيش فروشمان به ۲۴۰ هزار دستگاه رسيده و برنامه‌مان اين است که هيچکدام از شرکت‌هاي گروه ضرر نکند.