نماينده اردکان در مجلس شوراي اسلامي‌با انتقاد شديد ازعملکرد آل سعود گفت: به راستي رفتاري که آل سعود انجام مي‌دهد، درشان مديريت بر مکه و مدينه نيست و بايد هرچه سريعتر مسووليت اين اماکن متبرکه را ازاينها گرفت.
حج ابزاري سياسي دردست آل سعود شده است
نماينده اردکان در مجلس شوراي اسلامي‌با انتقاد شديد ازعملکرد آل سعود گفت: به راستي رفتاري که آل سعود انجام مي‌دهد، درشان مديريت بر مکه و مدينه نيست و بايد هرچه سريعتر مسووليت اين اماکن متبرکه را ازاينها گرفت. محمدرضا تابش در گفتگو با تجارت آنلاين با تاکيد براينکه درهرصورت حج يک عمل عبادي است که جنبه‌هاي سياسي هم درآن نهفته است گفت: ازابتدا به ويژه قبل از انقلاب به جنبه‌هاي عبادي آن توجه مي‌شد اما در دوران پس ازانقلاب به جنبه‌هاي سياسي و اجتماعي آن نيز توجه شد که عربستان نتوانست اين بخش مناسک حج را که درآيين اسلام نهفته است، تحمل کند.
وي با تاکيد براينکه ما درهمه ابعاد مي‌خواهيم حج را برگزارکنيم گفت: قرارنيست مردم به سفرحج بروند و اين سفر خروجي نداشته باشد و مانند يک سفرسياحتي باشد.
 حج بايد پيام دهنده باشد ورسالت انسان و اسلام را براي هم نوعانش متجلي کند.تابش با اعلام اينکه درحج بايد وسيله وابزاربه جا آوردن پديده اي سياسي مذهبي فراهم شود گفت: با اين روشي که حکام سعودي در پيش گرفتند و تحقيري که عليه مسلمانان ايران وجهان انجام مي‌دهند، بهتراست حجاج رفتني نشوند.
وي با اشاره به اينکه متقاضيان حج مي‌خواهند اعمال عبادي وساير جنبه‌هايي که درآن مستتر است را انجام دهند گفت: حجاج ايراني کاري خلاف شرع انجام نمي‌دهند اما رفتارآل سعود به دور از عزت است و به نظر من رفتن به چنين حجي درست نيست.
نماينده اردکان با تاکيد براينکه برگزاري مراسم حج يک امرعبادي است گفت: آنچه ما نظر مي‌دهيم، نظريه‌هاي سياسي و اجتماعي است و نظريه‌هاي شرعي بردوش مراجع تقليد است که ديديم آنان نيزفرمايش کردند برگزاري حج درشرايطي که عزت و امنيت حجاج ما تامين نشود جايز نيست.
وي با تاکيد بر اينکه مقلدان بايد به نظرات مراجع توجه داشته باشند گفت: درآخرين ديداري که وزيرارشاد با مراجع داشت، همه آنان رفتاري که موجب تحقير ملت وحکومت اسلامي‌ايران شود را تحريم کردند و براي مقلدان نيزحکم آنها مطاع است.
تابش در خصوص رفتار آل سعود در عرصه‌هاي سياسي و اقتصادي گفت: رفتارآل سعود دور از شان و شخصيت و جايگاه کشوري است که پرده دار خانه خداست. رفتار رژيم عربستان براي برگزاري اين مناسک تحقيرکننده است درحالي که آنان نبايد وارد اين عرصه‌ها شوند و مراسم حج نبايد ابزاري سياسي دردست آل سعود براي تهديد و تحقير مسلمانان جهان شود.


گزارش وزارت کشور درباره‌ املاک نجومي‌  
وزير کشور درباره ورود وزارت کشور به موضوع املاک نجومي‌در شهرداري تهران گفت: شهرداري‌ها زيرمجموعه وزارت کشور نيستند اما براي اينکه گزارشي تقديم هيات دولت شود، به معاونت عمراني دستور داديم که پيگيري کند. به گزارش ايرنا عبدالرضا رحماني فضلي افزود: اين موضوع از طرف افکار عمومي‌نيز ابهام مطرح شده و بايد نسبت به رفع اين ابهام‌ها تلاش کرد و درباره اينکه خلاف و فسادي رخ داده است يا نه، اطلاع رساني شود. وي گفت: نبايد درباره اين موضوعات از پاسخگويي فرار کنيم زيرا موجب بي اعتمادي مردم مي‌شود و براي اينکه وزارت کشور گزارشي به دولت ارائه دهد به معاونت عمراني دستور دادم تا اين موضوع را بررسي کند.


تاثير اجراي دقيق برجام بر اعتمادسازي  
رييس مرکز پژوهش‌هاي مجلس درمورد توافق هسته اي ايران و 1+5 و روند اجراي برجام گفت: اجراي دقيق برجام بسيار مي‌تواند در مسير اعتمادسازي موثر باشد. به گزارش ايرنا، کاظم جلالي نماينده تهران با اعلام اينکه ايران به دنبال گسترش روابط با کشورهاي همسايه است و در اين راه از تمامي‌راهکارهاي ديپلماسي استفاده مي‌کند گفت: متاسفانه بعد از توافق هسته اي ميان ايران و گروه 1+5، عربستان سعودي به صورت جدي راهکار انزواي ايران را دنبال مي‌کند، در حالي که ما به دنبال صلح و آرامش منطقه و کشورهاي همسايه و گفتگو در سطح بين الملل هستيم. متاسفانه هيات حاکمه جديد عربستان سعودي رويکردهاي خصمانه اي را در منطقه در پيش گرفته است.


راه براي فعاليت احزاب باز است  
قائم مقام وزير کشور گفت: بر اساس ماده 10 قانون احزاب، تمامي‌کساني که مشتاقند در چهارچوب قانون به فعاليت سياسي بپردازند قانون گذار راه اين فعاليت را براي آنها بازگذاشته و اگر در اين زمينه اقدام نشود، کوتاهي از سوي احزاب و تشکل‌ها بوده است.به گزارش ايرنا، محمدحسين مقيمي‌افزود: از نظر قوانين هيچ محدوديتي براي فعاليت قانونمند و شناسنامه دار احزاب وجود نداشته و احزاب مي‌توانند در تمامي‌طول سال، و نه تنها در زمان انتخابات، به کار سياسي خود مشغول باشند. وي ادامه داد: دولت تدبير و اميد در سه سال گذشته کوشيده احزاب منتقد و رقيب و نيز احزاب هم راستا با خود را فعال نگاه داشته تا شور و نشاط سياسي در جامعه را افزايش دهد.


رهبر انقلاب در ديدار خانواده‌هاي شهداي منا تاکید کردند:
رهبر معظم انقلاب اسلامي‌در ديدار خانواده‌هاي شهداي مِنا و مسجدالحرام، کوتاهي و بي‌کفايتي آل سعود در اين حادثه را، اثبات مجدد بي لياقتي اين شجره خبيثه‌ي ملعونه در تصدي و اداره حرمين شريفين خواندند و تأکيد کردند: اگر راست مي‌گويند و در حادثه بي تقصيرند، بگذارند يک هيأت حقيقت ياب اسلامي- بين المللي، واقعيات مسئله را از نزديک بررسي و روشن کند.
رهبر معظم انقلاب اسلامي‌در ديدار خانواده‌هاي شهداي مِنا و مسجدالحرام، کوتاهي و بي‌کفايتي آل سعود در اين حادثه را، اثبات مجدد بي لياقتي اين شجره خبيثه‌ي ملعونه در تصدي و اداره حرمين شريفين خواندند و تأکيد کردند: اگر راست مي‌گويند و در حادثه بي تقصيرند، بگذارند يک هيأت حقيقت ياب اسلامي- بين المللي، واقعيات مسئله را از نزديک بررسي و روشن کند.
به گزارش ايسنا، حضرت آيت الله خامنه اي، ديدار با خانواده‌هاي شهيدان منا و مسجدالحرام را يادآور حوادث دردناک سال گذشته دانستند و افزودند: حادثه منا و جان باختن حاجيان ايراني در حال عبادت و با لبان تشنه و در زير آفتاب سوزان، حادثه‌اي عميقاً غم‌انگيز و فراموش‌نشدني است، البته اين حادثه ابعاد گوناگون و روشنگري از لحاظ سياسي، اجتماعي، اخلاقي و ديني دارد که اين ابعاد نبايد فراموش شوند.
رهبر انقلاب اسلامي‌گفتند: سال گذشته، مواجه شدن خانواده‌ها با خبر درگذشت عزيزان‌شان و بازگشت جنازه‌هاي آنان بسيار سخت و دشوار بود اما در مقابل اين مصيبت، توجه به اين واقعيت که آن عزيزان همچون شهدا در سايه مغفرت، رحمت و نعمت الهي هستند مي‌تواند مايه تسلّي و آرامش باشد.
حضرت آيت الله خامنه اي سپس با اشاره به شهادت حدود ۷ هزار تن از زائران خانه خدا در حادثه منا اين انتقاد جدي را مطرح کردند که چرا کشورها و دولتها به اين حادثه سنگين و تأثربار، عکس العملي نشان ندادند؟
ايشان، سکوت دولتها و حتي علما، فعالان سياسي، روشنفکران و نخبگان جهان اسلام در قبال شهادت ۷ هزار زائر بي‌گناه را، «بلاي بزرگ امت اسلامي» خواندند و افزودند: حساس نبودن در قبال مسائلي نظير حادثه سخت و جانکاه منا، مصيبت واقعي جهان اسلام است.
رهبر انقلاب، خودداري حکام سعودي از يک عذرخواهي زباني را اوج وقاحت و بي شرمي‌آنان برشمردند و افزودند: حتي اگر تعمدي در کار نبوده باشد، اين همه بي تدبيري و بي‌کفايتي براي يک مجموعه حاکميتي و سياسي، جرم محسوب مي‌شود.
حضرت آيت الله خامنه اي، سخنان خود را در جمع خانواده‌هاي داغدار شهداي منا با طرح يک سئوال مهم ادامه دادند: وقتي يک رژيم، حتي از اداره ميهمانان خدا که براي او درآمدزا نيز هستند عاجز مي‌ماند، چه تضميني وجود دارد که در اوقات مشابه، حوادث مشابه منا روي ندهد؟
رهبر انقلاب اسلامي‌افزودند: ملت ايران شجاعانه در مقابل جهالت و گمراهي آل سعود ايستاده و مواضع قرآني و بر حق خود را، با افتخار و صريح بيان مي‌کند و ملتها و کشورهاي ديگر نيز بايد شجاعانه، گريبان سعودي‌ها را بگيرند.
ايشان خاطرنشان کردند: بي کفايتي سعودي‌ها و ناامني تحميل شده از سوي آنان بر حجاج خانه خدا، حقيقتاً نشان داد اين حکومت، لايق اداره حرمين شريفين نيست که اين واقعيت بايد در جهان اسلام ترويج شود و جا بيفتد.
حضرت آيت الله خامنه اي، بُعد ديگر حادثه منا را سکوت مرگبار مدعيان حقوق بشر دانستند.
رهبر انقلاب اسلامي‌با اشاره به جنجال سياسي - تبليغاتي سازمانهاي مدعي دفاع از حقوق بشر در قبال اجراي احکام قضايي در برخي کشورها افزودند: سکوت محض در قبال کوتاهي يک حکومت در اداي وظايفش و جان باختن ۷ هزار انسان مظلوم و بي‌گناه، هويت دروغين مدعيان جهاني حقوق بشر را آشکار کرد و کساني که به مجامع و سازمانهاي بين المللي اميد بسته‌اند، بايد از اين واقعيت تلخ درس
 بگيرند.
حضرت آيت الله خامنه اي، تشکيل يک هيأت حقيقت ياب را از جمله کارهاي واجب و ضروري کشورهاي اسلامي‌و مدعيان حقوق بشر خواندند و افزودند: با وجود گذشت يک سال از آن حادثه غم‌بار، بررسي اسناد ديداري، شنيداري و مکتوب، حقايق ماجرا را تا حدود زيادي روشن خواهد کرد.
ايشان با تأکيد به مسئولان کشور براي پيگيري جدي تشکيل هيأت حقيقت ياب افزودند: آل سعود اگر به ادعاي بي تقصيري خود در حادثه منا مطمئن است، دهانها را با پول نبندد و بگذارد هيأت حقيقت ياب، مسئله را از نزديک دنبال کند.
رهبر انقلاب در بخش ديگري از سخنانشان حاميان رژيم سعودي را شريک جنايات اين رژيم در فاجعه منا خواندند و افزودند: رژيم بي شرم سعودي به پشتوانه همراهي امريکا، وقيحانه در مقابل مسلمانان ايستاده و در يمن، سوريه، عراق و بحرين خونريزي مي‌کند، بنابراين امريکا و ديگر حاميان رياض در جرم و جنايات سعودي‌ها شريکند.
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به تلاش دستگاههاي تبليغاتي وابسته براي القاي جنايت منا به عنوان نمونه اي از اختلاف و درگيري «شيعه و سني» يا «عرب و غيرعرب» افزودند: حاميان تبليغاتي حکام سعودي در حالي اين دروغ محض را تکرار مي‌کنند که اکثرِ ۷ هزار شهيد منا، از جمله تعداد زيادي از شهداي ايراني، اهل سنت هستند.
ايشان افزودند: آل سعود و تروريستهاي جلادِ ساخته و پرداخته دست آنان در يمن و سوريه و عراق، مردم عرب را به خاک و خون مي‌کشند، بنابراين بر خلاف تبليغات خباثت آلود غربي‌ها، سعوديها حامي‌مردم عرب نيز نيستند و ماجراي مِنا ربطي به درگيري ساختگي و رسانه‌اي عرب و غيرعرب ندارد.
رهبر انقلاب تأکيد کردند: واقعيت ماجرا اين است که سعوديهاي منفور، يک گروه در درون جهان اسلام هستند که برخي از آنها دانسته و برخي نادانسته به دشمني با مسلمانان مشغولند و جهان اسلام بايد با ايستادگي در مقابل آنان، از اربابان سعودي‌ها يعني امريکا و انگليس خبيث اعلام برائت و بيزاري کند.
حضرت آيت الله خامنه اي در پايان سخنانشان دستگاههاي مختلف از جمله وزارت امور خارجه، بعثه، سازمان حج و بنياد شهيد را به اَداي کامل و پيگيري جدي وظايف خود در قبال حادثه عظيم منا فراخواندند.

رييس جمهور:
رييس جمهوري با تاکيد بر اينکه دولت و نظام هرگز از خون شهيدان مظلوم منا نخواهند گذشت، گفت: دولت سعودي امسال علاوه بر همه جرائم گذشته، کارنامه خود را به گناه صد عن سبيل الله هم آلوده کرد.
رييس جمهوري با تاکيد بر اينکه دولت و نظام هرگز از خون شهيدان مظلوم منا نخواهند گذشت، گفت: دولت سعودي امسال علاوه بر همه جرائم گذشته، کارنامه خود را به گناه صد عن سبيل الله هم آلوده کرد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري، حجت الاسلام حسن روحاني در جلسه هيات دولت افزود: کشورهاي منطقه و دنياي اسلام براي حل مشکلات و تنبه دولت عربستان بايد اقدامات هماهنگ انجام دهند.رييس جمهوري گفت: دولت و نظام جمهوري اسلامي‌ايران هرگز از خون اين شهيدان مظلوم نخواهند گذشت و به پيگيري‌هاي حقوقي و سياسي خود براي احقاق حقوق آنان ادامه خواهد داد.
روحاني با تأکيد بر اينکه اساس برگزاري مناسک حج براي عظمت دنياي اسلام است، گفت: مراسم حج غير از عبادت خداي بزرگ، ايامي‌است که بايد منافع جهان اسلام، وحدت مسلمانان و تصميماتي که آنجا اتخاذ مي‌شود، در مقابل ديدگان جهانيان قرار بگيرد اما متأسفانه در بسياري از سال‌هاي ايام حج بويژه سال گذشته نه تنها شاهد ايفاي منافع جهان اسلام و اهداف بلندي که قرآن مجيد براي مناسک حج مشخص مي‌کند نبوديم، بلکه با کمال تاسف، عزت، کرامت و حتي جان مسلمانان زير دست و پا قرار گرفتند.
رييس جمهوري تصريح کرد: کساني که در دنيا به واسطه حرمين شريفين القاب زيبايي براي خود کسب کردند، بايد بدانند که وظيفه اوليه آنها احترام واقعي به حرم‌هاي شريف و زائرين حرمين است و يکي از وظايف اوليه آنها ايجاد امنيت و آسايش براي حجاج است.روحاني اضافه کرد: سال گذشته در مراسم حج تعداد زيادي از حجاج و مسلمانان از جمله حجاج ايراني مظلومانه به شهادت رسيدند و دولت عربستان بايد در قبال اين حادثه پاسخگو باشد، اما متأسفانه اين دولت حتي از عذرخواهي زباني نيز از مسلمانان و کشورهاي اسلامي‌سر باز زده است در حالي که عذرخواهي و قول به جبران آن مشکل، و نيز جلب همفکري با ساير کشورهاي اسلامي‌براي تأمين امنيت آينده مراسم حج مي‌توانست تا حدودي بر بي کفايتي‌هاي انجام شده سرپوش بگذارد، اما نه عذرخواهي انجام شد و نه خسارتي جبران گرديد و نه براي سال‌هاي آينده براي مسلمانان استمداد و همفکري اتخاذ شد و شاهد برنامه ريزي جديدي هم براي بهبود وضعيت آينده نيستيم.
رييس جمهوري گفت: امروز در شرايطي هستيم که شايد پيگيري اقدامات حقوقي در اين راستا در داخل عربستان دشوار باشد، چرا که سفارتخانه کشورمان در آنجا بسته شده، اما دولت، مسئولين و نظام هرگز از خون عزيزان خود نخواهد گذشت و به اقدامات حقوقي و سياسي به منظور احقاق حقوق مردم ادامه خواهند داد.رييس جمهوري خاطر نشان کرد: دولت عربستان در قبال بي کفايتي خود تحت فشار سياسي و حقوقي دولت ايران قرار گرفت و به دنبال بهانه اي بود که خود را از آن رها کند و متأسفانه تعدادي نادان و احساساتي اين بهانه را در اختيار دولت عربستان قرار دادند تا با فرار رو به جلو و نمايش قطع رابطه سياسي، خودش را از فشارهاي سياسي و حقوقي دولت ايران برهاند.روحاني تأکيد کرد: البته اگر مشکل موجود با دولت عربستان صرفا مسأله حج و منا بود، شايد مي‌شد راه حلي براي برطرف کردن آن پيدا کرده و آن را در مسير درست قرار داد، اما متأسفانه اين دولت با جنايت‌هايي که در منطقه انجام مي‌دهد و با حمايت خود از تروريسم، بواقع خون مسلمانان را در عراق، سوريه و يمن، مي‌ريزد و روزانه زنان و کودکان يمني را زير بمباران وحشيانه خود قرار مي‌دهد.
رييس جمهوري با تأکيد بر اينکه مشکل موجود با عربستان فراتر از مسايلي مانند حج است، تصريح کرد: کشورهاي منطقه و دنياي اسلام براي حل مشکلات موجود و تنبه دولت عربستان بايد اقدامات هماهنگي انجام دهند تا از يکسو حج شرافتمندانه و ابراهيمي‌به معناي واقعي کلمه در مکه و مدينه و حرمين الشريفين انجام شود و از سوي ديگر کشورهاي منطقه از حمايت‌هاي اين رژيم از تروريسم نجات يابند و مردم يمن نيز بتوانند در صلح و امنيت زندگي کنند.
روحاني با گراميداشت ياد و خاطره شهداي 17 شهريور، اظهار داشت: ايثار و فداکاري‌هاي انجام شده در روز 17 شهريور، نقطه آغازيني در شتاب بخشيدن به حرکت مردم به منظور پيروزي انقلاب اسلامي‌بود.