پرسش مهر رئیس جمهوری:
رئیس جمهوری در آغاز سال تحصیلی 96-95 پرسش مهر را اینگونه مطرح کرد: خشونت از کجا نشات گرفته و چگونه عده ای خشونت را می آموزند؟ در برابر خشونت چگونه می توان ایستادگی کرد و چگونه می توانیم جامعه ای داشته باشیم دارای رحمت نبوی؟ چگونه می توانیم جوامع منطقه و جهان را از خشونت برهانیم؟
به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی صبح شنبه در آئین آغاز سال تحصیلی جدید که در دبیرستان نمونه دولتی حضرت نرجس منطقه 6 تهران برگزار شد، این سوالات را از دانش آموزان سراسر کشور پرسید.
رییس جمهوری گفت: امروز روز بسیار مهمی برای سراسر کشور، دانش آموزان، دانشجویان، معلمان، اساتید، خانواده ها و همه آنهایی است که به دنبال آینده و توسعه کشور هستند. روحانی افزود: بی تردید بزرگترین سرمایه ای که خدای متعال به ما عنایت کرده سرمایه منابع انسانی، پرورش نوجوانان و جوانان کشور است و مدرسه بزرگترین منبعی است که می تواند عالی ترین سرمایه را تربیت کند. وی خطاب به دانش آموزان ادامه داد: شما باید به فکر آینده کشور، خانواده و خود باشید، بی ترید آینده کشور توسط علم، دانش، کار، کوشش و مهارت ساخته می شود. شما در آینده نزدیک مدیران و کارآفرینان این کشور خواهید شد و کشور به دست شما در مسیر تعالی و پیشرفت قرار می گیرد. رییس دولت تدبیر و امید اضافه کرد: محیط مدرسه که باید محیط تعلیم و تربیت باشد باید در کنار تلاش خانواده ،جامعه و دولت بتواند به اهدافش دست یابد. مدرسه، جامعه، دولت و خانواده به تنهایی نمی تواند به این اهداف دست یابد. اما اگر این چهار بخش دست به دست هم دهند آینده کشور به بهترین شکل ساخته خواهد شد. روحانی اظهار داشت: برای اینکه محیط مدرسه ما محیط علم، دانش و پیشرفت باشد باید محیط اخلاق، میانه روی، اعتدال و تدبیر در مراکز آموزشی حاکم گردد و مدرسه باید محیط اوهام، خرافات و خشونت نباشد. وی با تاکید بر اینکه کلاس درس باید کلاس احترام باشد، گفت: کودکان و نوجوانان ما باید از روز نخست زندگی در خانه و خانواده و سپس مدرسه و بعد در جامعه شاهد احترام به شخصیت خود باشند.
نبود اخلاق هم نوعی خشونت است
رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی با یادآوری این موضوع که امروز خشونت، مشکل بزرگ در منطقه و جهان است، افزود: شما امروز در یک محیط امن، درس و کلاس خود را در مدرسه آغاز می کنید اما در همسایگی ما عراق، سوریه، یمن و کشورهای دیگر منطقه و کنار ما مدارس ویران شده دارند، دوستان و دانش آموزان آنها به خاک و خون کشیده شده اند و معلمان فرصت تعلیم و تربیت را از دست داده اند. روحانی اضافه کرد: باید بدانید خشونت تا چه اندازه می تواند محیط اجتماعی، جوانان، نوجوانان و آینده کشور را تهدید کند، خشونت تنها جنگ و ترور نیست؛ بی احترامی به یکدیگر، نبود اخلاق برادری، خواهری و دوستی هم، نوعی خشونت است. وی با بیان اینکه محروم کردن نوجوان از مدرسه و تحصیل و وادار کردن کوکان و نجوانان به کار پر زحمت هم خشونت است، ادامه داد: رفتار داخل خانه خارج از چارچوب اخلاقی و دینی نسبت به کودکان و نوجوانان نیز خشونت به شمار می رود. رییس جمهوری تصریح کرد: مهم این است خشونت و بی اخلاقی از کجا آغاز می شود و چگونه عده ای خشونت را می آموزند و چه راهی برای ما در مبارزه با خشونت وجود دارد تا کشور، منطقه و جهان از خشونت آسوده شود.
روحانی یادآور شد: پیامبر(ص) ما پیامبر رحمت است؛ چگونه می توانیم از رحمت اسلامی و نبوی استفاده کنیم؟
نخستین درس معلمان درس امید باشد
رییس جمهوری با بیان اینکه محیط کلاس دانش آموزان باید محیط مهربانی باشد، گفت: رفتار دانش آموزان ما با یکدیگر و مدیران و معلمان با دانش آموزان رفتار رحمت و محبت باشد. روحانی در خطابی دیگر به معلمان اظهار داشت: کار تیمی در کلاس را از دبستان آغاز کنید، کلاس ها را به تیم های مختلف تقسیم و آنها را واردار به رقابت کنید. بخشی از کلاس را با بخش دیگر و کلاس را با کلاس دیگر به رقابت وادار کنید. می توانیم با رقابت علمی و بیان مطالب آینده بهتری را برای کشور پیش بینی کنیم. وی ادامه داد: امید کشور ما امروز به شما جوانان و نوجوانان است، امید را از کلاس آغاز کنید. نخستین درس معلمان به دانش آموزان درس امید باشد. رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: مدارس ما باید مدارس سرزنده باشد نه مدرس دل مرده؛ مدارس باید محیطی باشد که همه دانش آموزان احساس کنند که پناهگاه همگان است نه گریزگاه. پس تلاش و کوشش، امید، تدبیر و اعتدال را از مدرسه آغاز کنیم.
اعتدال را بیاموزیم/افراط و تفریط تخریب کننده زندگی است
رییس جمهوری گفت: از همه معلمان عزیز در سراسر کشور می خواهم در دولت یازدهم در کلاس های درس امید را به دانش آموزان و نشاط را به مدرسه برگردانید.
روحانی تاکید کرد: اعتدال و میانه روی را بیاموزیم و بدانیم افراط و تفریط تخریب کننده زندگی امروز و فردای ما خواهد بود، تدبیر و عقلانیت ما را به آینده روشن می رساند و خرافات باعث انحطاط جامعه خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: دولت همه تلاش خود را در حد توان و امکان خود برای رفاه معلمان انجام خواهد داد. اگر دولت امسال که نیمی از آن هم گذشته است، توانست اقداماتی را برای رفاه معلمان انجام دهد، در سایه آن بود که توانست برجام را اجرایی و عملیاتی کند.
بخش بزرگی از منابع دولت در سال جاری در سایه برجام است
رئیس جمهوری اضافه کرد: امروز بخشی از منابع مالی ما در سایه برجام است که شرایط مناسب کسب و کار و کسب منابع مالی برای دولت فراهم شده است، کسانی که می گویند ما آثار برجام را نمی بینیم باید بدانند بخش بزرگی از بودجه و منابع دولت در سال جاری در سایه اجرای برجام است.
روحانی ادامه داد: اگر کشور ما توانست بدون استفاده از ذخایرش روی پای خود بایستد و کشورهای دیگر تولید کننده نفت حداقل در طول یکسال گذشته صد میلیارد دلار از ذخایر خود برداشت کرده اند و هنوز هم کمبود دارند؛ در سایه تلاش مردم، کارآفرینان، وحدت و انسجام جامعه و تلاش دولت و محیط مناسب پس از اجرای برجام است.
وی تاکید کرد: دست به دست هم دهیم و آینده کشور را آباد کنیم، محیط زیست را سالم تر، محیط کسب و کار را آماده تر کنیم و جامعه مان را برای اینکه جامعه کار و تلاش برای جوانان باشد؛ بسازیم.
ظریف در نشست اعضای اندیشکده روابط خارجی آمریکا:
وزیر امور خارجه ایران در جمع اعضای اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا گفت: ایران بعنوان یک طرف توافقنامه برجام به تعهدات هسته ای خود پایبند بوده اما در خصوص آمریکا به عنوان طرف دیگر، شاهد هیچگونه تلاش واقعی از سوی مقام های کاخ سفید در این رابطه نبوده ایم.
به گزارش ایرنا، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان روز جمعه میهمان ویژه اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا بود و با حضور و سخنرانی در جمع برخی از نخبگان، اندیشمندان و اصحاب فکر و قلم آمریکا به تبیین راهبرد اصولی سیاست خارجی ایران پرداخت.
وی در این جلسه که با اجرای فرید ذکریا تحلیلگر سیاسی ومجری برنامه های تلویزیونی آمریکا برگزار شد به تشریح دیدگاه های ایران در برجام، بحران سوریه، مسئله فلسطین، سیاست های تجاوزگرانه رژیم صهیونیستی و ادامه پروژه ایران هراسی از سوی معاندان و دشمنان جمهوری اسلامی ایران پرداخت.
رئیس دستگاه دیپلماسی ایران با اشاره به برخی جریان سازی ها گفت این دشمنی ها و فریب افکار عمومی موضوع تازه ای نیست اما بعد از اجرای برجام پروژه ایران هراسی در دستور کار اصلی بدخواهان ایران قرار گرفته و جالب است که امسال همزمان با شروع مجمع عمومی سازمان ملل متحد، دشمنان ما با نصب بیلبوردهایی در سطح شهر نیویورک و بمنظور تشدید جو ضد ایرانی عکس اینجانب را با این جمله منتشر کرده اند که منظور سیاسیون و رهبران ایران از مرگ بر آمریکا، همان مرگ بر مردم آمریکا است در حالیکه بنده هیچگاه علیه مردم آمریکا چنین سخنی به زبان نیاورده ام.
وزیر امور خارجه ایران با اشاره به موضوع برجام و پایبندی و احترام آمریکا به مفاد این توافقنامه گفت با توجه به تاریخ پیچیده روابط میان ایران و آمریکا آنچه که ایران از ابتدا هوشمندانه سعی کرد بر آن متمرکز باشد این بود که این مذاکرات صرفا موضوع برنامه های هسته ای ایران را در بر گیرد و نه هیچ موضوع دیگری را چرا که می دانست اگر وارد همه موارد اختلاف بشود درگیر بحث وجریان گفت وگویی می شد که می توانست تا ابد بدون نتیجه ادامه پیدا کند.
وی افزود: به همین دلیل بود که موضوع برنامه هسته ای ایران تنها محور گفت وگو های دوساله هسته ای بود اما اشتباهی که خیلی ها در آمریکا مرتکب می شوند این است که از این مذاکرات انتظار حل همه اختلاف ها و مشکلات میان دو کشور را داشته اند و همین موجب پیچیدگی هایی در این رابطه شده است. ظریف در ادامه گفت آنچه که از ایران بعنوان یک طرف این توافقنامه انتظار می رود پایبندی به تعهدات هسته ای خود در چهارچوب این توافقنامه و راستی آزمایی این پایبندی از سوی آژانس بین المللی انرژی هسته ای است که این راستی آزمایی ها صورت گرفته وآژانس بطور مکرر بر پایبندی ایران صحه گذاشته است.
وی افزود: اما در مورد آمریکا بعنوان یکی از طرف های دیگر برجام این تلاش تاکنون تقریبا از امضای پای اسناد این توافقنامه ازسوی رئیس جمهوری و وزیر امورخارجه این کشور فراتر نرفته و ما شاهد هیچگونه تلاش واقعی از سوی مقام های کاخ سفید در این رابطه نبوده ایم.
وی در ادامه بعنوان نمونه به موضوع مبادلات تجاری ایران با کشور های جهان اشاره کرد وافزود که آمریکا از طرفی با صدور بخشنامه هایی به موسسه های مالی این کشور می گوید که هیچ منعی برای مبادلات تجاری با ایران وجود ندارد وآنها می توانند با ایران وارد داد و ستد های مالی وتجاری شوند اما درانتهای آن یک اما اضافه می کند که تعداد موارد این 'اما' ها چنان زیاداست که شرکت های آمریکایی را بوحشت می اندازد ومانع مشارکت آن ها در این داد و ستد ها می شود.رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در خصوص بحران سوریه و راه حل آن گفت: مشکل بزرگی که در برخورد با این بحران ویافتن راه حلی برای آن وجود دارد این است که برخی از بازیگران تمرکز خود را در این مذاکرات به کناره گیری یک فرد و آن هم رئیس جمهوری سوریه معطوف کرده اند که همین مسئله موجب پیدایش بن بستی در مذاکرات شده است. ظریف با اشاره به تجربیاتی که در مذاکرات هسته ای کسب کرده یاد آورشد که بسیاری از طرف ها مذاکرات هسته ای در ابتدا تاکید داشتند که بعنوان نخستین شرط، برنامه های هسته ای ایران باید به حد صفر تنزل پیدا کند که نتیجه این مذاکرات در نهایت نشان داد که این یک خواسته منطقی و قابل توافقی نمی توانست باشد و همین مسئله در مورد تاکید و تمرکز بر کناره گیری اسد بعنوان شرط محوری حل بحران سوریه نیز صادق است. وی در ادامه اظهارکرد: آنچه که از نظر ایران مهم جلوه می کنداین است که مردم سوریه سرنوشت دولت و آینده کشورشان را تعیین کنند اما بازیگرانی که در این بحران دارای نقش هستند باید تلاش کنند فضای مساعدی را ایجاد کنند تا مردم سوریه در آرامش بتوانند به تصمیم گیری در این رابطه بپردازند. ظریف در ادامه با اشاره به موضع اخلالگرانه ای که عربستان سعودی در رابطه با این بحران پیش گرفته گفت: دیدگاه جمهوری اسلامی ایران برخلاف سران ریاض که خواهان کنار گذاشتن ایران در رابطه با حل این بحران هستند همواره این بوده است که حل بحران های منطقه با کنار گذاشتن یکی از بازیگران مهم و مطرح امکان پذیر نخواهد بود و به همین خاطر از نظر ایران، عربستان یکی از بازیگران مطرحی است که می تواند به حل این بحران و بازگرداندن صلح وآرامش به سوری کمک کند اما با موضع گیری هایی از قبیل حمایت از گروه های شورشی و تروریستی و مسلح کردن آن ها تاکنون موجب وخامت بیشتر این بحران شده است. مجری برنامه فرید ذکریا با اشاره به سرمقاله اخیر دکتر ظریف در نیویورک تایمز و برخورد انتقادی او از سیاست های آل سعود گفت که به نظر نمی رسد چشم اندازی برای گفت وگو وتوافق میان ایران و عربستان سعودی وجود داشته باشد.
عارف در جمع خبرنگاران:
رئیس مجمع نمایندگان تهران گفت: اظهارات رئیس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل هشدار جدی به غرب به خصوص آمریکا بود که به تعهدات همه باید وفادار باشند.
به گزارش ایسنا، محمدرضا عارف در حاشیه مراسم آغاز سال تحصیلی جدید در دبیرستان شهید کدخدایی در جمع خبرنگاران در ارزیابی از اظهارات رئیس جمهور در محل سازمان ملل، گفت: ‌صحبت‌های خوبی مطرح شد و در عین حال هشدار جدی به غرب و به خصوص آمریکا بود که باید همه به تعهدات خود وفادار باشند و همه برای اجرایی شدن برجام که یک تعهد بین‌المللی است تلاش کنند و این مسأله الگویی برای حل چالش‌های آینده بین کشورها باشد.
نماینده مردم تهران در مجلس همچنین در پاسخ به سوالی درباره عذرخواهی مرتضوی، گفت:‌ این مسأله یک بحث اخلاقی است و ریشه در فرهنگ اسلامی ما دارد که اگر خطایی کردیم عذرخواهی کنیم. البته عذرخواهی منعی برای پیگیری‌های حقوقی و قضایی ندارد.
وی تصریح کرد: به نظرم این عذرخواهی دیرهنگام بود؛ در عین حال قابل تقدیر  است و می‌تواند الگویی برای موارد دیگر باشد.
عارف در ادامه در پاسخ به این سوال که گفته شد مرتضوی از مسائلی عذرخواهی کرد که زمانی تبرئه شده بود، اظهار کرد: دادگاه باید حرف آخر را بزند، قاضی که نیستیم، عذرخواهی نزد افکار عمومی قابل قبول‌تر است.
رئیس مجمع نمایندگان تهران در رابطه با آخرین برنامه‌ها و فعالیت‌های شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان نیز اظهار کرد: این شورا روند خوبی را طی می‌کند و امیدواریم با ارزیابی عملکرد از دور اول بتوانیم شورای منسجم‌تر و با اجماع بیشتری را داشته باشیم.
وی همچنین درباره فعالیت‌های شورای هماهنگی جبهه اصلاحات نیز گفت: این شورا، شورای احزاب تأثیرگذار بوده است که اکنون هم باید حضور داشته باشد و تمام احزاب اصلاح‌طلب با جدیت در صحنه حضور داشته باشند. عارف خاطرنشان کرد: برای ما مهمترین مسأله حضور مردم در انتخابات است و این را رسالتی برای همه احزاب می‌دانیم. ضمن اینکه در این شورا چهره‌های برجسته اصلاح‌طلب غیرحزبی وجود دارد که تأثیرگذار هستند. وی ادامه داد: شأن نزول شورای سیاست‌گذاری این بود که از یک طرف از ظرفیت احزاب استفاده کند و از طرف دیگر از ظرفیت اشخاص برجسته که ان‌شاءالله این مسیر را ادامه دهیم. این عضو کمیسیون آموزش مجلس در رابطه با تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان، ‌گفت: جهت‌گیری فراکسیون امید مقابله با فقر،‌ فساد و تبعیض است، به ویژه فساد. در واقع هر جایی که تخلف و خطایی باشد ما حمایت می‌کنیم.


کری: همه دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران را غیرمحتمل می‌دانستند
وزیر امور خارجه آمریکا بدون توجه به ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای کشورمان گفت که ایران به جهان نشان داد که مایل است از مسیر سلاح هسته‌ای فاصله بگیرد. به گزارش ایسنا، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه در نشستی در شورای امنیت سازمان ملل در خصوص معاهده جامع منع آزمایش‌های هسته‌ای در بخش‌هایی از سخنانش به توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 اشاره کرد و گفت: ایران و آمریکا به تازگی توانستند پس از دو سال مذاکره طولانی به توافقی دست یابیم که همگی آن را غیرمتحمل می‌دانستند. با کشوری که پیش از این با آن مذاکره نکرده بودیم. ملت‌هایی که از سال 1979 با یکدیگر گفت‌وگو نکرده بودند، مذاکراتی را با یکدیگر درست در پشت این اطاق آغاز کردند، یعنی اولین‌باری که من در مجمع عمومی سازمان ملل شرکت کردم و ما آن را به کشوری تبدیل کردیم که یک برنامه هسته‌ای را متوقف کرد و به دنیا نشان داد که مایل است برای امن‌تر کردن جهان، از مسیر سلاح هسته‌ای فاصله بگیرد. بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آمریکا، کری در ادامه سخنانش آزمایش هسته‌ای اخیر کره شمالی را چالشی در برابر رهبری شورای امنیت سازمان ملل و تهدیدی برای ثبات بین‌المللی دانست و بر لزوم پیوستن کشورها به معاهده جامع منع آزمایشات هسته‌ای تاکید.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا خبرداد:
افزايش 15 درصدي تعداد دانشجویان ایرانی
 در آمریکا
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با بیان این‌که ایران به تعهداتش در برجام پایبند بوده است، گفت: واشنگتن به دنبال این است که مردم ایران منفعت اقتصادی حاصل از این توافق را در زندگی خود احساس کنند. به گزارش ایسنا، سحر نوروززاده، سخنگوی فارسی زبان وزارت امور خارجه آمریکا و مسوول امور ایران در ستاد سیاست‌گذاری دفتر وزیر امور خارجه در گفت‌وگو با خبرگزاری ترند در پاسخ به سوالی درباره شکایت ایران از این‌که آمریکا به‌طور کامل به تعهداتش بر اساس برجام عمل نکرده است، گفت: ما درک می‌کنیم، با وجود این‌که آمریکا تمام تعهداتش را بر اساس برجام انجام داده است، شاید یک مقدار طول بکشد تا مردم ایران بهبود اقتصادی را در زندگی روزمره خود ببینند اما باید به خاطر داشته باشیم که حدود 10 سال جامعه بین‌الملل نگرانی شدیدی نسبت به برنامه هسته‌ای ایران داشت و هم اکنون تنها هشت ماه از اجرای برجام می‌گذرد.  او ادامه داد: همان‌طور که حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران نیز در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل گفتند، با وجود این که تنها هشت ماه از اجرای برجام می‌گذرد، ایران رشد اقتصادی و کاهش تورم داشته و حجم فروش نفت ایران به سطح دوران پیش از تحریم‌ها رسیده است. به هر حال، آمریکا نیز تلاش‌های خود را ادامه می‌دهد و به دنبال این است که مردم ایران در طول زمان منفعت اقتصادی را در زندگی روزمره خود حس کنند.
نوروززاده با اشاره به دیدار اخیر وزیران امور خارجه عضو گروه 1+5 و ایران در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل گفت: آن‌ها در این نشست اجرای برجام را مرور کرده‌اند و قرار شد هم آمریکا و هم اروپا به گفت‌وگوهای خود با بانک‌ها و شرکت‌های بین‌المللی ادامه دهند تا هم جزییات لغو تحریم‌ها را تشریح کنند و هم مشخص کنند که چه فرصت‌هایی در پسابرجام برای آن‌ها به‌وجود آمده است.سخنگوی فارسی زبان وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آیا از دیدگاه وی ایران به تعهدات خود در قالب برجام عمل کرده است، بیان کرد: اخیرا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در گزارش خود تایید کرد که ایران تا کنون به مفاد توافق هسته‌ای پایبند بوده است. وی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت دانشجویان ایرانی در آمریکا، خصوصا تسهیل صدور ویزا و اقامت در آمریکا بعد از برجام گفت: دانشجویان آمریکا در میان دیگر دانشجویان بین‌المللی خلاق‌ترین و باهوش‌ترین‌ها هستند. پیش از برجام نیز آمریکا تلاش می‌کرد که ارتباط میان مردم دو کشور افزایش یابد و یکی از این موارد تبادلات آکادمیک بوده است. در 10 سال اخیر تعداد دانشجوی ایرانی در آمریکا 15 درصد افزایش یافته و هر سال بیش‌تر می‌شود. البته الان افزایش خاصی در ارتباط با برجام ندیدیم.این مقام وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا چشم‌اندازی برای عادی شدن روابط میان تهران و واشنگتن وجود دارد؟ تصریح کرد: نمی‌توان به‌طور دقیق پیش‌بینی کرد اما آمریکا همیشه امیدوار بوده و باقی خواهد ماند. شاید سه سال پیش کسی فکر نمی‌کرد که با دیپلماسی سازنده می‌شود به توافق هسته‌ای دست یافت. به هر حال برای کاهش تنش‌ها تابوهایی شکسته شده، اقداماتی انجام شده و اگر هم اختلافات جدی و متنوع در میان دو کشور باشد، امیدواریم که در آینده گفت‌وگوهای سازنده داشته باشیم تا نگرانی‌ها و سوء‌تفاهم‌ها را بتوانیم از طریق گفت‌وگو حل و فصل کنیم.