کاهش مجريان سرشماري به يک‌پنجم
معاون اقتصادي و محاسبات مرکز آمار ايران از کاهش ماموران اجرايي و نيروهاي پشتيباني‌کننده طرح سرشماري نفوس و مسکن کشور به حدود يک‌پنجم دوره قبل خبر داد.
محمدصادق علي‌پور کرد: با وجود افزايش جمعيت کشور در فاصله بين سال‌هاي ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵ به‌دليل برگزاري بخش مهمي‌از سرشماري امسال به‌صورت اينترنتي، تعداد نيروي انساني درگير اين طرح در کشور از بيش از ۱۱۰ هزار نفر در سال ۱۳۹۰ به کمتر از ۲۵ هزار نفر تقليل يافته که اين مهم به کاهش شديد هزينه‌ها و جلوگيري از اتلاف وقت و انرژي در کشور کمک شاياني مي‌کند.وي ادامه داد: بخش مهمي‌از اين ۲۵ هزار نفر نيز نيروهاي پشتيبان‌کننده هستند وگرنه تعداد افراد درگير با سرشماري امسال عدد بسيار کمتري است.

رفع موانع توليد موضوع جلسات اقتصاد مقاومتي
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات گفت: جلسات اقتصاد مقاومتي بايد جلسات موضوعي باشد و به گونه‌اي پيش نرود که فقط توضيح کارهاي انجام شده را مدنظر قرار دهد بلکه حل موانع توليد بايد اصلي‌ترين موضوع اين جلسات باشد.محمود واعظي در شانزدهمين جلسه ستاد اقتصاد مقاومتي که روز گذشته (سوم مهر)، با حضور استاندار و مسئولان البرزي در سالن شهداي دولت استانداري البرز برگزار شد، اظهار کرد: دولت تدبير و اميد به سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي اعتقاد راسخ دارد؛ چراکه اقتصاد مقاومتي نسخه نجات بخش اقتصاد کشور است.وي در ادامه بر ضرورت برگزاري جلسات اقتصاد مقاومتي تاکيد کرد و گفت: نبايد به اين جلسات فقط به عنوان انجام وظيفه نگاه کنيم بلکه بايد با همکاري و مشورت جمعي در اين جلسات به نتايج مطلوب برسيم.

اقدام براي توسعه طرح‌هاي‌هادي نيمه تمام
معاون عمران روستايي بنياد مسکن از تصويب ۴۰۰ هزار تن قير در سال جاري براي توسعه و تکميل طرح‌هاي‌هادي نيمه تمام در کشور خبر داد.محمدرضا شاملو در بازديد از روستاهاي کهگيلويه افزود: ۳۸هزار و ۱۳۱ روستاي بالاي ۲۰ خانوار در کشور وجود دارد و عمليات اجرايي و بهسازي در ۴۰ درصد اين روستاها انجام شده است.معاون عمران روستايي بنياد مسکن، اعتبارات ملي طرح‌هادي در کشور را ۲۵۰ ميليارد تومان عنوان و تصريح کرد: هنوز تخصيص‌ها ابلاغ نشده و به همين خاطر فعلا توزيع استاني انجام نمي‌شود.شاملو از تخصيص ۱۰۰ درصدي سهميه قير استان کهگيلويه و بويراحمد براي بهسازي و آسفالت روستاهاي آن خبر داد.
چه کساني مشمول جايزه سرشماري مي‌شوند؟
مرحله اول سرشماري سال 1395، از روز گذشته آغاز شد و افراد مي‌توانند با شرکت در اين مرحله از سرشماري که به صورت الکترونيکي انجام مي‌شود در قرعه‌کشي 1000 جايزه يک ميليوني نيز شرکت کنند.
روز گذشته (سوم مهر ۱۳۹۵)، هشتمين سرشماري کشور در سطح ملي آغاز شد و کساني که تمايل به شرکت اينترنتي در سرشماري دارند، مي‌توانند تا تاريخ ۲۴ مهر به سايت سرشماري الکترونيکي www.sarshomari95.ir مراجعه و داوطلبانه در ارايه اطلاعات لازم سرشماري سال ۱۳۹۵ همکاري کنند.
يکي از نکاتي که اين افراد بايد به آن توجه کنند، اين است که در پايان پروسه ثبت نام الکترونيکي به اين افراد کد ۱۲ رقمي‌ارايه مي‌شود که بايد آن را نگهداري کرده و با مراجعه مامور سرشمار به وي ارايه کنند.
بر اساس اين گزارش، از مزاياي شرکت اينترنتي در سرشماري اين است که افراد در قرعه‌کشي ۱۰۰۰ جايزه يک ميليون توماني مرکز آمار ايران نيز شرکت خواهند کرد.
با اين همه براي کساني که‌امکان شرکت الکترونيکي در نظر سنجي را ندارند نيز تدابيري انديشيده شده است. اطلاعات اين افراد در مرحله بعدي يعني از ۲۴ مهر تا ۲۵ آبان ماه توسط ماموران سرشماري جمع‌آوري خواهد شد.
کساني که در اين مرحله نيز امکان پاسخگويي به ماموران را نداشته باشند بايد با توجه به کد ۱۲ رقمي‌که مامور سرشمار هنگام مراجعه به درب منزل اعلام مي‌کند، در مرحله بعدي به صورت تلفني يا الکترونيکي اقدام به ارايه اطلاعات خود کنند.
فرم سرشماري نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ حاوي اطلاعات زير است:
*«اطلاعات مکان»
۱-استان ۲-شهرستان ۳-بخش ۴-شهر/دهستان ۵-حوزه ۶-بلوک/آبادي ۷-نوع معبر آخر
خيابان ... کوچه ... بلوار ... چهارراه ... پاساژ ... پارک‌وبوستان ... ميدان/ فلکه ... جاده ... بزرگراه ... بن‌بست ... ساير ...
۸-نام معبر آخر ۹-شماره پلاک ۱۰-شماره مکان اصلي ۱۱-شماره مکان فرعي ۱۲- آيا اين مکان اقامتگاه معمولي خانواري محسوب مي‌شود؟ ۱. بله ۲.خير
۱۳-وضعيت مکان
محل انجام - فعاليت اقتصادي- اقامتگاه ‌دوم- خالي مسکوني- خالي‌غيرمسکوني- دردست ساخت يا تخريب - ساير-
۱۴- کدپستي ... ۱۵-تعداد خانوار ساکن در مکان ...
*«اطلاعات خانوار»
۱۶-نوع خانوار
معمولي ساکن - گروهي -  مؤسسه‌اي ۲۰ نفر و کمتر -  موسسه‌اي بيش از ۲۰ نفر -
۱۷-نوع فعاليت خانوارمؤسسه‌اي (براي خانوارهاي مؤسسه‌اي)
خوابگاهي و پانسيون -  دفاعي انتظامي‌و امنيت عمومي‌- مددکاري اجتماعي و بيمارستاني -  ساير -
۱۸-وضعيت سرشماري خانوار
انجام مصاحبه-  دريافت کد آماري- خانوارغايب -ساير (عدم همکاري، ناتواني) -
۱۹-نام ونام خانوادگي سرپرست /نام مؤسسه ...
۲۰-کدآماري ... ۲۱-کد غايب ... ۲۲-تعداد مرد ... ۲۳-تعداد زن ...
۲۴-کد مؤسسه‌اي ... ۲۵-شماره تلفن ثابت ... ۲۶-شماره تلفن همراه ... ۲۷-ماه تکميل فرم ... ۲۸-روز تکميل فرم ...
۲۹-توضيحات ...
*«اقلام هويتي يا مشخصات افراد خانوار»
۳۰-نام و نام خانوادگي
۳۱-تابعيت
ايران - افغانستان- عراق - پاکستان - ترکيه - ساير کشورها -
۳۲- شماره ملي/کداتباع
۳۳-بستگي با سرپرست خانوار:
سرپرست خانوار - همسر - فرزند - عروس يا داماد - نوه يا نتيجه - پدر يا مادر - خواهر يا برادر - ساير خويشاوندان - غيرخويشاوند -
۳۴-جنس
مرد - زن -
۳۵- تاريخ تولد ...
۳۶-نوع تقويم
شمسي - ميلادي - قمري -
۳۷-ماه تولد ... ۳۸-سال تولد ... ۳۹-سن محاسبه شده ... ۴۰-سن ...
۴۱-وضع اقامت
حاضر-غايب موقت - خارج از کشور(براي کار يا تحصيل) - ساير -
۴۲-دين
مسلمان- مسيحيان آشوري يا کلداني - مسيحيان ارمني - ساير مسيحيان - کليمي‌ - زرتشتي - ساير -
۴۳-دفترچه بيمه
دارد- ندارد-
۴۴-نوع دفترچه بيمه
بيمه سلامت (خدمات درماني) - تأمين اجتماعي - کميته‌امداد - ساير -
*«وضع مهاجرت»
۴۵-آيا فرد از آبان ۱۳۹۰ تاکنون شهر يا آبادي محل زندگي خود را تغييرداده است؟
بلي - خير -
۴۶-مدت اقامت در همين شهر يا آبادي
کمتر از يک سال - يک سال - دو سال - سه سال - چهار سال - پنج سال
۴۷-محل اقامت قبلي
داخل کشور/آبادي - داخل کشور/آبادي - خارج از کشور -
استان/ کشور - شهرستان- نام شهر -
*«وضع سواد و تحصيل»
۴۸- آيا فرد در حال حاضرتحصيل مي‌کند؟
بلي (در ايران) - بلي(خارج از ايران) - خير -
۴۹- وضع سواد
باسواد - بي سواد -
۵۰-آخرين دوره يا مدرک تحصيلي
ابتدايي/ پايان ابتدايي /سوادآموزي - سيکل اول/ راهنمايي/ پايان راهنمايي/ متوسطه ۱ - سيکل دوم/متوسطه/متوسطه۲/فاقد مدرک ديپلم - ديپلم / پيش‌دانشگاهي - کارداني / فوق ديپلم - کارشناسي /ليسانس - کارشناسي ارشد /فوق ليسانس /دکتراي حرفه‌اي - دکتراي تخصصي /
فوق دکترا - تحصيلات حوزوي- دوره مقدماتي - تحصيلات حوزوي- سطح اول علوم ديني - تحصيلات حوزوي- سطح دوم علوم ديني - تحصيلات حوزوي- سطح سوم علوم ديني - تحصيلات حوزوي- دوره اول خارج - تحصيلات حوزوي- دوره دوم خارج - ساير -
۵۱- وضع فعاليت
در هفت روزگذشته کارکرده است - داراي شغلي است ولي در هفت روز گذشته به دلايلي کار نکرده، اما به آن کار برمي‌گردد- در ۳۰ روز گذشته در جست‌جوي کار بوده و آماده به کار است - در ۳۰ روز گذشته به دليل بازگشت به شغل قبلي يا انتظار شروع کار جديد در جست‌جوي کار نبوده ولي آماده به کار است- در حال تحصيل است - خانه‌دار است - داراي درآمد بدون کار است - ساير -
۵۲- وضع زناشويي و باروري
وضع زناشويي داراي همسر- بي‌همسر به دليل فوت همسر- بي‌همسر به دليل طلاق‌- هرگز ازدواج نکرده-
۵۳-آيا تا کنون فرزند زنده‌اي به دنيا آورده است؟ بلي - خير-
۵۴- تعدادکل فرزندان زنده به دنيا آورده ...
۵۵-تعداد فرزندان زنده به دنيا آورده (درحال حاضرزنده) ...
۵۶-آيا در ۳۶۵ روزگذشته فرزند زنده‌اي به دنيا آورده است؟ بلي- خير-
۵۷-تعداد کل فرزندان زنده به دنيا آورده در ۳۶۵ روزگذشته ...
۵۸- تعداد فرزندان زنده به دنيا آورده در ۳۶۵ روز گذشته (در حال حاضر زنده‌اند)
*اطلاعات مسکن
۵۹-نوع محل سکونت خانوار
واحد مسکوني آپارتماني - واحد مسکوني غيرآپارتماني - چادر، کپر، آلونک، زاغه يا موارد مشابه - ساير -
۶۰- نحوه تصرف واحد مسکوني
ملکي عرصه و اعيان/ اعيان - رهن/ استيجاري - ساير -
۶۱-مساحت زيربنا (مترمربع...)
۶۲-نوع اسکلت بناي واحد مسکوني
اسکلت فلزي - بتون آرمه - ساير -
۶۳-مصالح به کار رفته در بناي واحد مسکوني
آجر و آهن يا سنگ و آهن - آجرو چوب يا سنگ و چوب - بلوک سيماني (با هر نوع سقف) - تمام آجريا سنگ وآجر - تمام چوب - خشت و چوب - خشت و گل - ساير -
۶۴-تلفن ثابت ...
۶۵-تلفن همراه ...
۶۶-نام ونام خانوادگي پاسخگو ...
لازم است افراد اطلاعات مذکور را آماده و در دست داشته باشند که در صورت مراجعه ماموران سرشماري بتوانند آن‌ها را ارائه کنند.
*اطلاعات افراد محرمانه مي‌ماند
مسئولات مرکز آمار ايران در روزهاي گذشته وعده داده‌اند که اطلاعات افراد جامعه را محرمانه حفظ کنند و رئيس مرکز آمار ايران حتي قسم جلاله خورده است که به هيچ دستگاه و يا سازماني که به دنبال دريافت اطلاعات مردم در هر زمينه‌اي باشد پاسخ مثبت نخواهد داد.
به نقل از ايسنا، اطلاعات سرشماري‌ها معمولا در برنامه‌هاي توسعه ملي و منطقه‌اي کار کرد داشته و پايه اطلاعات برنامه‌ريزان را تشکيل مي‌دهند، لذا براي شکل‌گيري پايه اطلاعاتي متقن در جهت برنامه‌ريزي دقيق در راستاي منافع ملي، همکاري افراد جامعه و ارايه اطلاعات صحيح از سوي آن‌ها ضروري است.

معاون وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي:
معاون وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي با بيان اينکه در بخش تعاون تحرک چشمگيري را در کشور شاهد بوديم، گفت: با توجه به طرح تکاپو در زمينه اشتغال، در سه سال گذشته هر سال در بحث اشتغال حدود ۶۷۰ هزار شغل در کشور ايجاد شد.
جمشيد تقي‌زاده در مراسم توديع و معارفه سرپرست جديد اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعي با اشاره به مشکلاتي که نمايندگان بخش‌هاي مختلف صنعت استان در اين جلسه مطرح کردند، اظهار کرد: تمام آنها را شنيدم و قول مي‌دهم که تک تک آنها را به صورت مکتوب به وزير اعلام کنم.
وي با اشاره به مهم‌ترين برنامه اين وزارت، افزود: مهم‌ترين برنامه وزارت کاستن از رنج مردم و افزايش رفاه اجتماعي است که در حوزه رفاه اجتماعي دولت داراي دو نشان شاخص امنيت غذايي و بيمه‌ها است که حرف اصلي در اين حوزه را وزارت کار زده است.
به نقل از ايسنا، معاون وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي گفت: در بخش تعاون تحرک چشمگيري را در کشور شاهد بوديم. با توجه به طرح تکاپو در زمينه اشتغال، در سه سال گذشته هر سال در بحث اشتغال حدود ۶۷۰ هزار شغل در کشور ايجاد شد.
تقي‌زاده اضافه کرد: با توسعه تشکل‌هاي کارگري و کارفرمايي روابط خوبي بين اين دو قشر ايجاد شده است و هر اندازه که اين تشکل‌ها گسترش يابد، قدرت وزارتخانه نيز افزايش مي‌يابد اما در بحث روابط کار به تحول نياز داريم.
وي ادامه داد: کارگروه‌هاي مختلفي براي تنظيم روابط کار به وجود آورده‌ايم از جمله کارگروه تأمين اجتماعي و فني و حرفه‌اي که تفاهم نامه‌اي را نيز براي اعزام کارگر ماهر به ايرلند امضا کرده‌اند. در زمينه بيمه بيکاري نيازمند تحول اساسي هستيم. همچنين با فعال کردن کلينيک‌هاي کار و اشتغال سعي در شناسايي بازار کار داشته‌ايم. در زمينه صندوق‌ها نيز اقدامات مؤثري انجام شده است اما نياز به يک جراحي اساسي دارد.معاون وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي با اشاره به بيمه سلامت، اظهار کرد: تا کنون ۱۱ ميليون نفر تحت پوشش اين بيمه قرار گرفته‌اند و اميدواريم مجلس نيز در برنامه ششم از بيمه سلامت حمايت کند.
تقي زاده با اشاره به جنبش‌هاي کارگري گفت: جنبشي را براي شنيدن حرف‌هاي کارگران ترتيب داده‌ايم که انتظار داريم اصفهان در اين زمينه پيگيري‌هاي لازم را انجام دهد.
وي با اشاره به سقف مديريتي چهار ساله، افزود: استراتژي دولت بر اين مبناست که هر مدير تا چهار سال در سمت رياست بماند و پس از آن مدير جديد از بدنه همان اداره انتخاب شود. ممکن بود اگر سقف چهار ساله رياست وجود نداشت، آقاي قادري همچنان در اين سمت باقي مي‌ماند.
معاون وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي افزود: در روزهاي گذشته با افراد زيادي براي انتخاب مدير جديد مصاحبه کرديم و ۲۰ آيتم براي انتخاب مدير جديد تعيين کرديم. در آخر محسن نيرومند را انتخاب کرديم و پس از آن يک ماه طول کشيد که وي را متقاعد کنيم که اين سمت را بپذيرد تا کسي ديگر را براي رياست اين اداره کل به اصفهان منتقل نکنيم.
تقي زاده گفت: استراتژي وزارت اين گونه است که مدير جديد ابتدا به عنوان سرپرست منصوب شود و بعد از جمع بندي برنامه‌هايش پس از دو سه ماه به عنوان مديرکل تثبيت شود.
وي در واکنش به صحبت‌هاي يکي از حضار در جلسه مبني بر اصلاح قانون کار و اينکه اين قانون نيازمند نظرخواهي از کارگران و کارفرمايان است و اينکه آنها خواهان استرداد اين لايحه هستند و همچنين اصلاح اصل ۱۴۸ قانون اساسي، گفت: اين موضوعات را شنيدم و تمام آنها را به عنوان يک مقام اجرايي از مجلس پيگيري خواهم کرد.

معاون اول رييس جمهور ابلاغ کرد
هيئت وزيران، اساسنامه صندوق ضمانت سرمايه‌گذاري تعاون را اصلاح کرد.
متن مصوبه هيئت وزيران به شرح زير است:
اساسنامه صندوق ضمانت سرمايه‌گذاري تعاون، موضوع تصويب نامه شماره 244930/ت42683هـ مورخ 10/ 12/ 1388 و اصلاحات بعدي آن به شرح زير اصلاح مي‌شود:
1- در انتهاي ماده (1)، عبارت "صندوق از نظر مالي به صورت خودگردان اداره مي‌شود و چنانچه تکاليف و مأموريت‌هاي خاصي از جانب دولت به آن محول شود از محل اعتبارات عمومي‌تأمين اعتبار خواهد شد." اضافه مي‌شود.
 2- در ماده (2)، عبارت "و به صورت شرکت سهامي‌خاص" پس از عبارت "براي مدت نامحدود" اضافه مي‌شود.
3- تبصره ماده (4) به شرح زير اصلاح مي‌شود:
"تبصره - افزايش سرمايه صندوق به تصويب مجمع عمومي‌‌صندوق خواهد رسيد."
4- ماده (5) به شرح زير اصلاح مي‌شود:
الف- متن زير جايگزين صدر ماده مذکور مي‌شود:
"ماده 5- هدف صندوق، فراهم آوردن موجبات توسعه سرمايه‌گذاري و فعاليت در بخش تعاوني از طريق انجام تضمين‌ها و اقدامات به شرح موضوع فعاليت‌هاي زير است:"
ب- متن زير به انتهاي بند (الف) ماده مذکور اضافه مي‌شود:
"و شرکت‌هاي تعاوني سهامي‌‌عام و شرکت‌هاي تعاوني فراگير ملي موضوع بندهاي (8)، (9) و (10) ماده (1) قانون اجراي سياست‌هاي کلي اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسي و نيز اتحاديه‌هاي تعاوني، اتاق‌هاي تعاون و شرکت‌هايي که بيش از (50%) سهام آنها متعلق به شرکت‌هاي مذکور باشد که در اين اساسنامه "اشخاص حقوقي بخش تعاوني" ناميده مي‌شوند." پس از عبارت "شرکت‌هاي تعاوني" اضافه مي‌شود.
پ- در بند (ب)، عبارت «شرکت‌هاي تعاوني» به عبارت «اشخاص حقوقي بخش تعاوني» اصلاح مي‌شود.
ت- بند (ث) به شرح زير اصلاح مي‌شود:
"ث- جلب همکاري بانک‌ها، مؤسسات مالي و اعتباري، بيمه‌ها و صندوق‌هاي ضمانت مجاز داخلي و خارجي و همکاري متقابل در راستاي تحقق هدف صندوق و انجام فعاليت‌هاي مشترک در موضوع فعاليت مشترک، قبول يا واگذاري ضمانت اتکايي، سپرده‌گذاري نزد بانک‌ها و مؤسسات اعتباري مجاز با اولويت بانک توسعه تعاون."
ث- در بند (ج)، واژه "متقابل" حذف مي‌شود.
ج- متن زير به عنوان بند (ح) به ماده مذکور اضافه مي‌شود:
"ح- کمک به ايجاد و توسعه شرکت‌هاي تعاوني ضمانت سرمايه‌گذاري در چارچوب قانون بخش تعاوني اقتصاد جمهوري اسلامي‌‌ايران و ساير قوانين مربوط و در صورت لزوم ضمانت اتکايي و مشارکت در تأسيس آنها با رعايت ماده (17) قانون بخش تعاوني اقتصاد جمهوري اسلامي‌ايران و مواد (10) و (11) قانون اجراي سياست‌هاي کلي اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسي و اصلاحات بعدي آن‌ها."
چ- متن زير به عنوان تبصره (2) به ماده مذکور الحاق و تبصره قبلي به عنوان تبصره (1) تلقي مي‌شود:
"تبصره 2- صندوق مي‌تواند در هر سال مالي حداکثر تا (30%) از مبلغ خدمات خود را در صورت عدم وجود تقاضاي اشخاص حقوقي بخش تعاوني به بنگاه‌ها و فعاليت‌هاي اقتصادي مجاز در قالب اشخاص حقيقي و حقوقي بخش خصوصي خرد و کوچک تا (50) نفر شاغل (S.M.E) با اولويت مشاغل و بنگاه‌هاي اقتصادي عضو شرکت‌هاي تعاوني تأمين نياز حرفه اي با تأکيد بر مشاغل خانگي، خوداشتغالي و شرکت‌هاي دانش بنيان اختصاص دهد. چگونگي عملکرد اين موضوع بايد در گزارش سالانه به مجمع عمومي‌تصريح شود."
5- در انتهاي بند (2) ماده (6)، عبارت "و ساير اوراق بهادار و سرمايه گذاري و سپرده گذاري‌هاي صندوق در چارچوب قوانين و مقررات مربوط" اضافه مي‌شود.
6- ماده (8) ‌به شرح زير اصلاح مي‌شود:
"ماده 8- مجمع عمومي‌از اعضاي زير تشکيل مي‌شود:
الف- وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي (رييس مجمع)
ب- وزير جهاد کشاورزي
پ- وزير صنعت، معدن و تجارت      
ت- وزير امور اقتصادي و دارايي   
ث- رييس سازمان مديريت و برنامه‏ريزي‏کشور"
7- بندهاي (4) و (7) ماده (9) به شرح زير اصلاح مي‌شود:
"4- پيشنهاد اصلاح اساسنامه صندوق به مراجع قانوني ذي ربط."
"7- تصويب آيين نامه‌هاي مورد نياز براي فعاليت صندوق که از طرف هيئت مديره پيشنهاد مي‌شود و در صورت لزوم ارايه آن به مراجع ذي ربط براي اتخاذ تصميم نهايي."
8- بند (3) ماده (12) به شرح زير اصلاح مي‌شود:
"3- تدوين آيين نامه‌ها و دستورالعمل‌هاي مورد نياز براي فعاليت صندوق و ارايه آن به مجمع عمومي."
9- متن زير به عنوان ماده (20) اضافه و شماره ماده (20) قبلي به (21) تغيير مي‌يابد:
"ماده 20- مواردي که در اين اساسنامه پيش‌بيني نشده است حسب مورد تابع قانون تجارت و لايحه قانوني اصلاح قسمتي از قانون تجارت (در مواردي که مغاير شرع نباشد) و ساير قوانين و مقررات مربوط مي‌باشد."
اين متن به موجب نامه شماره 2219/ 102/ 95 مورخ 17/ 6/ 1395 شوراي نگهبان تأييد شده است.
 اسحاق جهانگيري، معاون اول رييس جمهور، اين مصوبه را براي اجرا به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي – وزارت امور اقتصادي و دارايي ابلاغ کرد.

روزنامه جهان صنعت در بخشي از سرمقاله خود با عنوان «انتخابات آمريکا و ژست سياسي ايران» نوشته است: زماني منوچهر متکي، آن هنگام که وزير امورخارجه بود، در جلسه‌اي غيررسمي‌در پاسخ به اين سوال که برنده شدن چه کسي در انتخابات ايالات متحده به سود ايران است، تاکيد کرده بود که ايران مي‌خواهد ضعيف‌ترين نامزد، پيروز انتخابات ايالات متحده باشد.
 اما حالا حسن روحاني در يک نشست رسمي‌و در پاسخ به خبرنگاري تصريح مي‌کند که براي ايران تفاوتي نمي‌کند چه کسي در انتخابات ايالات متحده پيروز شود. ممکن است اين موضع رياست جمهوري اسلامي‌ايران از آن رو اتخاذ شده باشد که هر کسي در اين انتخابات پيروز و وارد کاخ سفيد شود، ايران بايد براي حفظ منافع خودش تدبير و ماهي‌هاي خودش را از درياي مناسبات سياسي صيد کند.
شايد هم روحاني با اين پاسخ در واقع مي‌خواسته بگويد که تهران سياست‌هاي راهبردي را براي هر دو نامزد تدوين کرده و هر يک از دو نامزد اصلي که به کاخ سفيد راه يابد، موضوع مهم و غيرمنتظره‌اي براي تهران نيست چراکه راهبرد‌نويسان رفتار اين دو نامزد را رصد کرده و امروز تهران درک نسبتا دقيق و انتخاب‌هاي خوبي درباره نامزد احتمالي راه يافته به کاخ سفيد دارد.
ممکن است اين سخن به معناي آن باشد که از نظر اصولگرايان که وزنه تاثير‌گذار مناسبات ايران و ايالات متحده هستند، آمريکا اساسا غيرقابل اعتماد و دشمن محسوب مي‌شود ‌بنابراين هرکس که در انتخاباتي که نزديک به يک ماه ديگر در آمريکا برگزار مي‌شود پيروز باشد مناسبات خصمانه تهران- واشنگتن تغيير چنداني نمي‌کند. اما قرائن قابل اعتمادي وجود دارد که نشان مي‌دهد اين موضع‌گيري و امثال آن ژست سياسي است. هنگامي‌که در جلسه‌هاي غيررسمي‌مقامات ايراني صحبت مي‌کنند، معلوم مي‌شود که روند انتخابات ايالات متحده را به دقت و از نزديک دنبال مي‌کنند و درباره آن تحليل و موضع دارند. هم‌اکنون مبارزات انتخاباتي در گرجستان هم جريان دارد. آيا آگاهي و موضع رهبران ايران درباره انتخابات‌ گرجستان و ايالات متحده يکسان است؟ روشن است که چنين نيست.
روزنامه کسب و کار نيز در قسمتي از سرمقاله خود با عنوان «مزاياي سرمايه‌گذاري خارجي» نوشته است: منظور از بهره‌وري اين است که با افزايش ميزان هر يک از نهاده‌هاي توليد چه مقداربه توليد اضافه مي‌شود. از آنجايي که نيروي کار و سرمايه دو نهاده مهم توليد هستند ...
منظور از بهره‌وري اين است که با افزايش ميزان هر يک از نهاده‌هاي توليد چه مقداربه توليد اضافه مي‌شود. از آنجايي که نيروي کار و سرمايه دو نهاده مهم توليد هستند، افزايش هر يک از آنها نشانگر افزايش شاخص واقعي بهره‌وري نيروي کار و سرمايه به‌طور جداگانه است. هر چقدر سرمايه در رشد توليد اثرگذار‌تر باشد، بهره‌وري سرمايه بيشتر مي‌شود بنابراين با اين توضيح که اگر عامل رشد توليد نيروي کار باشد، بهره‌وري نيروي کار بالا مي‌رود، بهره‌وري سرمايه نيز به ميزان اثر‌گذاري سرمايه در رشد توليد مربوط است. معمولا سرمايه‌گذاران براي سرمايه‌گذاري در بخش خاصي ميزان مشخصي از سرمايه را درنظر مي‌گيرند؛ استفاده از تکنولوژي‌هاي روز دنيا اين ميزان سرمايه را کاهش مي‌دهد. با تکيه بر فناوري‌هاي دنيا هزينه توليد کاهش پيدا کرده و سرمايه بازدهي بيشتري خواهد داشت.
«بازار بي‌تعارف در مقابل نهادهاي خجالتي» عنوان سرمقاله روزنامه دنياي اقتصاد است. در بخشي از اين يادداشت آمده است: اگر باب استفاده از اوراق خزانه براي دولت باز شود، آيا دولتيان به بازار اوراق بهادار هم به ديد يک منبع استقراض نگريسته، آنقدر از منابعش صرف هزينه‌هاي دولت مي‌کنند تا خشک شود، يا خير؟ هدف اين مقاله ارزيابي اين نگراني، رفع آن و معرفي يک نگراني جدي‌ ديگر است. در شرايط ايده‌آل، در بلندمدت هزينه‌هاي دولت از محل منابع مالياتي تامين مي‌شود؛ در کوتاه‌مدت، دولت نوسانات درآمد مالياتي را با استقراض از بازار جبران مي‌کند.
در ايران دولت بخشي از هزينه‌هاي خود را از محل درآمدهاي نفتي تامين مي‌کند و بخشي را با استقراض از بانک‌مرکزي. منابع نفتي سهم نسل‌هاي بعد هم هست، بنابراين دولت هفتم حساب ذخيره‌ ارزي را تاسيس کرد تا بخشي از درآمد نفتي را از دسترس دولت دور کرده، وارد حساب ذخيره ‌ارزي کند. بعدا دولت نهم چنان از ذخاير ارزي هزينه‌ کرد که اين حساب و اندوخته صندوق توسعه ملي، هر دو به ته رسيدند. پس از آن دولت دهم به سراغ چاپگرهاي بانک‌مرکزي رفت، تا با استقراض از بانک‌مرکزي هزينه‌هاي خود را تامين کند. حاصل چنان تورمي‌شد که در سال‌هاي ۹۱ و ۹۲ مشاهده کرديم.
اشکال حساب ذخيره ارزي، صندوق توسعه ملي و بانک‌مرکزي، رودربايستي داشتن با دولت است. نقطه مقابل آن بازار است که با هيچ‌کس، دولتي و خصوصي، تعارف ندارد. حساب ذخيره ‌ارزي يک حساب است و دست‌‌اندازي به آن آسان. صندوق توسعه ملي هم چندان از دسترس دولت دور نيست. تعيين‌کننده هيات‌عامل صندوق توسعه ملي اعضاي هيات‌امنا هستند. رياست هيات امناي صندوق توسعه ملي با رئيس‌جمهور و دبيري‌اش با رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي است. ديگر اعضاي هيات‌امناي صندوق، وزير اقتصاد، وزير کار و وزير نفت هستند. رئيس اتاق ايران به‌عنوان يک عضو غيردولتي حق راي ندارد! با اين ساختار، طبيعي است که هيات‌عامل صندوق با دولت رودربايستي داشته باشد. اگر دولت خواست بخشي از منابع صندوق را در جهت هزينه‌هاي خود هدايت کند، هيات‌عامل ياراي مقاومت نخواهد داشت؛ چراکه نماينده بخش خصوصي در هيات‌امناي صندوق از اختيار قانوني برخوردار نيست.