وزير راه و شهرسازي خبرداد:
وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه هدف اصلي ايران در عرصه دريايي افزايش قدرت رقابتپذيري با بنادر منطقه است، اظهار کرد: در اين راستا استفاده حداکثري از تمام ظرفيت ۵۸۰۰ کيلومتري سواحل کشور يک الزام جدي است که وزارت راه و شهرسازي در اين زمينه برنامهريزيهاي گستردهاي انجام داده است.
به گزارش ايسنا، عباس آخوندي در چهارمين نمايشگاه بينالمللي صنايع دريايي، افزود: ما بايد با توجه به شرايط سواحل و بنادرمان سهميمتناسب با اين ظرفيتها براي خود به وجود آوريم وخوشبختانه در طول ماههاي گذشته صحبتهاي زيادي مبني بر افزايش سرمايهگذاري داخلي و خارجي صورت گرفته که اين امر ميتواند ما را به اهداف نهاييمان نزديک کند.وي با بيان اينکه علاوه بر اينکه نوسازي و بهسازي بنادر، بازاريابي بينالمللي دريايي ايران نيز امري بسيار مهم به حساب ميآيد، گفت: در طول ماههاي گذشته اتفاقهاي بسيار مثبتي در افزايش ظرفيت در بندر شهيد رجايي به وجود آمده که ما ميتوانيم پس از نوسازي فاز يک، فاز دو را نيز نهايي کنيم و به زودي فاز سوم توسعه اين بندر را نيز در دستور کار قرار دهيم. در کنار آن بحث افزايش ظرفيت در بنادر امام خميني (ره) و خرمشهر در جنوب و بنادر اميرآباد، نوشهر و انزلي در درياي خزر نيز به عنوان يکي از اصليترين اولويتها در دستور کار قرار گرفته است.وزير راه و شهرسازي با اشاره به افزايش ظرفيت بندر شهيد بهشتي چابهار از 5/2 ميليون به 5/8 ميليون تن ظرفيت سالانه تخليه و بارگيري، تاکيد کرد: خوشبختانه با پيگيريهاي صورت گرفته حدود ۴۰۳ ميليون دلار منابع مالي جديد براي اين بندر از طريق صندوق توسعه ملي تامين شده است و در قالب دو تفاهمنامه جداگانه با هنديها نيز بنا را بر آن گذاشتهايم که در قالب دو برنامه ۸۵ و ۱۵۰ ميليون دلاري آنها را در اين بندر شريک کنيم.آخوندي از نهايي شدن طرح شبکهکردن بنادر ايران خبر داد و گفت: بنادري مانند ديلم، کنگان و چاسک که در طول سالهاي دور نقشي مهم در درياهاي ايران داشتهاند در طول اين سالها با مشکلات عدم توجه لازم روبرو بودند واز اينرو ما با پيگيري کردن طرح شبکه بنادر ايران به دنبال آن هستيم که در کنار بنادر بزرگ سهم بنادر کوچک را نيز در عرصه دريايي افزايش دهيم.وي با اشاره به ظرفيت بالاي ايران در حوزه نفت و پتروشيمي، اظهار کرد: براي افزايش بهرهوري اين بنادر و حرکت آنها در توسعه صادرات، وزارت راه و شهرسازي بحث استفاده حداکثري از پسکرانه را مطرح کرده است. در بندر امام خميني (ره) ما حدود ۱۱ هزار هکتار پسکرانه داريم و در ديگر بنادر نيز ظرفيتي نزديک آن وجود دارد. از اينرو استفاده حداکثري از آنها به عنوان يک اولويت در دستور کار خواهد بود.وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه اتصال بنادر به خطوط ريلي نيز به عنوان يک مساله مهم در دستور کار قرار دارد، ادامه داد: ما برنامه را اينطور چيدهايم که تمام بنادر ايران در مدت زماني کوتاهامکان دسترسي به خطوط ريلي را داشته باشند ودر کنار آن استفاده از طرحهايي مانند بنادر خشک نيز ميتواند کارمان را در افزايش سهم ترانزيت با سرعت بيشتري به پيش ببرد.آخوندي گفت: مساله مهم ديگر در اين عرصه وجود فرودگاههاي قدرتمند در بنادر ايران است وما بايد بهترين فرودگاهها را به بنادرمان انتقال دهيم تا به اين ترتيب زيرساختهاي حملونقل در اين عرصههاي مهم اقتصادي فراهم شود. همچنين وزير صنعت، معدن و تجارت با بيان اينکه از حدود دوسال قبل برنامهريزيهاي کلاني براي بهبود شرايط راهبردي عرصه دريا در نظر گرفته شده، اعلام کرد: با پايان يافتن برنامهريزيها در اين زمينه تا ماه آينده برنامه راهبردي صنايع دريايي منتشر خواهد شد.محمدرضا نعمتزاده اظهار کرد: استفاده از ظرفيتهاي دريا يکي از اصليترين مسائلي است که ميتواند در پيگيري سياستهاي کلان اقتصاد مقاومتي براي ما نقشي کليدي ايفا کند ودر تمام متون تاريخي و مذهبي ما بر روي استفاده از دريا تاکيدي حداکثري صورت گرفته و از اينرو برنامهريزي براي توسعه دريايي يک اولويت بسيار جدي است.به گفته وي، در حال حاضر درصد زيادي از نقل و انتقالهاي تجاري جهان از طريق دريا انجام ميگيرد و اين موضوع در ايران نيز سهميبسيار بيشتر دارد وبرنامهريزي براي افزايش سرمايهگذاري بخش خصوصي در اين عرصه يکي از اصليترين سياستهايي است که بايد در دستور کار قرار گيرد. همچنين مدير عامل سازمان بنادر و دريانوردي اعلام کرد: مقدمات ابتدايي کار براي اجراي مناقصه بندر شهيد رجايي اجرايي شده است، اما بعيد به نظر ميرسد اين موضوع تا پايان مهرماه اجرايي شود.محمد سعيدنژاد درحاشيه آغازبه کار نمايشگاه صنايع دريايي ايران در پاسخ به سوال ايسنا دربارهي آخرين وضعيت برگزاري مناقصه در بندر شهيد رجايي، گفت: در طول هفتههاي گذشته پيگيريهاي لازم براي نهايي شدن انتخاب اپراتور از فاز نخست اين بندر اجرايي شده است که البته کار در ديگر فازها نيز ادامه دارد. با وجود آنکه گامهاي نخست در اين حوزه برداشته شدهاما نميتوان با قطعيت از نهايي شدن اين مناقصه در مهرماه سال جاري خبر داد.وي همچنين درباره چگونگي مشارکت کشورهاي خارجي در نمايشگاه صنايع دريايي ايران نيز، اظهار کرد: در حال حاضر ۸۳ شرکت داخلي و ۱۳ شرکت خارجي در اين نمايشگاه حاضر شدهاند و ما ميهماناني از کشورهاي آلمان، انگليس، ايتاليا، ژاپن، کره جنوبي و چين داريم که مذاکراتشان را براي همکاري با طرفهاي ايراني آغاز کردهاند.مدير عامل سازمان بنادر و دريانوردي با بيان اينکه سازمان بنادر به دنبال افزايش نقش بخش خصوصي در بنادر اقتصادي ايران است، تاکيد کرد: ما آمادگي آن را داريم که بنادر کوچک را بهطور کامل به سرمايهگذاران بخش خصوصي واگذار کنيم البته در حوزههاي مختلف دريايي ايران ظرفيتهاي گستردهاي وجود دارد که ما اميد زيادي داريم با ورود سرمايهگذاران داخلي و خارجي شرايط براي استفاده حداکثري آنها فراهم شود.