اصغر نعمتي
مدیر مسئول

مناطق آزاد درعمل مينياتوري از ايده‌آل‌هاي بسياري ازاقتصاددانان ومديران ارشد کشور را درمعرض تماشا مي‌گذارندواگرعملکرد اين مناطق را به صورت کارشناسي مورد مداقه قراردهيم درمي‌يابيم آيا راهبردهاي کلان کشوردرنهايت محصولي مفيد مي‌دهد و يا همچنان ما درمدارتوسعه نيافتگي باقي خواهيم ماند.
طرفداران اقتصاد آزاد باوردارند عدم حاکميت قانون کارو نبود تعرفه‌هاي گمرگي وازهمه مهمترحذف مقررات بازدارنده اگردرکليت نظام کشورحاکم بشود ما خيلي زودبه رشد اقتصادي شتابان دست خواهيم يافت . اين اتفاق مدت‌هاست درمناطق آزادافتاد ولي ما اثري ازتوليد ثروت مولد مولد درآنها نمي‌بينيم،حتي اگردراين مورد شکاف طبقاتي و توزيع ناعادلانه ثروت‌ها را درپرانتزقرارمي‌دهيم اين پرسش مطرح مي‌شود چرا اين مناطق نتوانستند نمونه اي موفق ازيک اقتصاد پويا وآزادرا به نمايش بگذارند وبرعکس اين مناطق درعمل محل توزيع رانت‌ها و واردات اجناس بنجل چيني شده است.اگراين پرسش را جدي بگيريم مي‌توانيم درراهبردهاي کلي کشورهم تجديد نظرکنيم وبفهيم گيراصلي کاردرجاي ديگري است.نايب رئيس کميسيون صنايع ومعادن مجلس سعيد باستاني درگفت وگويي با تجارت آنلاين ياد آورشد مناطق آزاد درراستاي اهداف تعيين شده حرکت نکرده است و با واردات بي رويه به اقتصاد کشورلطمه زده است.ايشان براساس شواهد موجود درست مي‌گويند.قراربود اين مناطق با حذف موانع بازدارنده محل پردازش صادرات شود وبا اين کارازتوليد کالاهاي ايراني حمايت کند.مناسفانه‌اماردقيقي از ميزان صادرات ازاين مناطق وجود ندارد ولي اگر نسبت آنرا با واردات بسنجيم خيلي راحت مي‌توانيم ازاين ميزان صادرات صرفنظرکنيم واگراين مناطق را با سواحل آن سوي خليج فارس بسنجيم جزتاسف ازبرباد رفتن منابع کشورحسي ديگري به ما دست نمي‌دهد.دولت بنا دارد مناطق آزاد را گسترش دهد، ولي قبل ازاين کارلازم است يک کارگروه مستقل ومتشکل ازافراد متخصص وصاحب نظر مامور بشوند که که تمام عملکرد اين مناطق درسال‌هاي گذشته وحتي درحال حاضررا مورد واکاووي قراردهند تا مشخص شود آيا اين مناطق سودي براي کشور و مردم داشته‌اند و يا خير.اگرپاسخ مثبت است مي‌توان براي گسترش اين مناطق اقدام کرد واگر اين نتيجه گيري منفي باشد بايد دلايل اين مشکل را به صورت دقيق مورد مطالعه قرارداد وحاصل کاررا سنجيد وفهميد چرا لوکس گرايي،اشراف گرايي،زمين خواري و پول شويي جايگزين توسعه اقتصادي شد واگراين مهم درمعرض فهم قراربگيردخواهيم دانست که اين فرمول‌هاي اقتصادي نيستند که رشد اقتصادي و توليد ثروت را برمي‌انگيزند بلکه اين اراده ملي براي آبادي کشور،خواست عمومي‌وتعهد اجتماعي است که اگردرجان اين فرمول‌ها بنشيندمي‌توانندراه صعب رشد همه جانبه و پايداررا هموارکنند وکشوررا وارد فرايند توسعه سازند.کمبودعزم ملي براي توسعه درمناطق آزاد بعد ازمدت کوتاهي به تمامي‌خود را نشان داد وازيک راه حل خوب ومنطقي اکنون معضلي مهم ساخته است.دولت يازدهم طي سه سال گذشته سعي کرده است تا حد ممکن تصورات غلط از اين مناطق را تصحيح وبا تدوين نقشه راهبردي مشخص سهم مناطق آزادا از توسعه وحمايت توليدات داخلي را افزايش دهد.برخوردهاي قاطع با قاچاق وزدو بندهاي منفعت طلبانه با موضوع صادرات و واردات اگرچه هنوزنتوانسته مشکل را به صورت اساسي حل کند اما سهم آن سهمي‌غيرقابل انکاراست.



فيليپ استفنز فايننشال تايمز
ترجمه فاطمه مهتدي


پوپوليسم به نيرويي مخرب تبديل شده که درميان افراد و گروههاي رانده شده جذاب هستند. زماني که هيلاري کلينتون طرفداران دونالد ترامپ را " سبدي رقت انگيز" حاوي افراد نژادپرست، ضد زن، اسلام هراس و بيگانه هراس خواند.
او يک اشتباه سياسي کرد. حمله به رقيب شما امري عادي است اما حمله به طرفداران متعصب اشتباه است و درنهايت راي آنها نيز مهم است. خانم کلينتون به سرعت از اين تعميم نمودن گسترده عذرخواهي کرد. نامزد حزب دموکرات اولين فردي نيست که اين اشتباه را کرده است. باراک اوباما يکبار آمريکاييهاي ساکن شهرهاي کوچک را "متمايل به سلاح يا دشمني با افرادي که با آنها تفاوت دارند " خواند. اين حرف درجريان انتخابات سال 2008تاثيرگذار بود. هرکسي که چيزي مخالف با نامزد جمهوريخواه‌امريکا نوشته باشد احساسات خانم کلينتون را درک مي‌کند. پوپوليسم سياست را در هردوسوي اقيانوس آتلانتيک در اندازه‌ها و اشکال مختلف تغيير مي‌دهد. در جبهه راست‌ها شاخصه‌هاي خاصي به طور مشترک وجود دارد. ناسيونالسيم باعث شده تا خطوط مرزي چپ و راست درباره دين، هويت و قوميت جابجا شود . پوپوليست‌ها خواهان بي اعتبار کردن موسسات دموکراتيک و جهاني سازي هستند و از آنها به عنوان توطئه‌هاي نخبگان سياسي سخن ميگويند.آنها کاپيتاليسم کشوري خود را به بازارهاي جهاني ترجيح مي‌دهند. با نگاه به کمپين تبليغاتي ترامپ يا پوپوليست‌هاي اروپا ميتوان گفت که اين جريانها افراد ناراضي را به خود جلب کردند. حزب جبهه ملي فرانسه اسلام هراسان را به جمع يهود ستيز در پايگاه خود افزوده است و حزب آلترنتيو آلمان نيز برخي مواضع مشترک با نئو نازي‌ها را دارد و البته ترامپ طرفداران زيادي در نژادپرستان سفيدپوست دارد. دموکراسي‌ها هميشه گوشه‌هاي رقت باري نيز داشته‌اند که طبيعت جوامع آزاد و ليبرال است. در عصر ديجيتالي اين نفرت بدتر و بيشتر مي‌شود. جريانهاي خاص پوپوليستي امروز نه تنها ناشي از رشد افراد متعصب بلکه وجود عوامفريباني چون ترامپ و مارين لوپن است که توانسته‌اند فراتر از تعصب و توهم بروند. درواقع پوپوليسم به نيرويي مخرب از افراد جدا افتاده يک جامعه تبديل شده است.سياستگذاريهاي ترامپ کاملا غيرقانوني است اما چنين بحث‌هايي زماني که دولت قبلي مشکلات اين گروه را درک نکند کاملا وجهه قانوني به خود مي‌گيرد. رکود درآمد خانواده‌هاي طبقه متوسط و کارگر يا کاهش امنيت شغلي به علاوه جهاني سازي در بازارهاي ليبرال دنيا، اعتراض به موج پناهجويان و تصور نادرست از نخبگان چه در سياست و چه در تجارت منجر به موجي مخالف با جهاني سازي خواهد شد.


 بیمه کشاورزی یکی از برنامه های مهم اقتصاد مقاومتی است و با اجرای صحیح آن کلیه شاخص های کشاورزی در مزرعه ارتقا پیدا خواهد کرد.
به گزارش روابط عمومی بانک کشاورزی، دکتر مرتضی شهید زاده رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل بانک کشاورزی در هم اندیشی مدیران ستادی واستانی صندوق بیمه کشاورزی سخن می گفت، چالش های اصلی و بنیادی بیمه کشاورزی را تشریح کرد.
وی با اشاره به اینکه وجود دیدگاهی نا مناسب به بیمه کشاورزی نخستین چالش اصلی و بنیادی  بیمه کشاورزی است گفت:در حال حاضر صندوق بیمه کشاورزی تنها نهاد متولی پوشش ریسک در بخش کشاورزی است درحالی که در بسیاری از کشورهای جهان یک "نظام جامع مدیریت ریسک" برای بخش کشاورزی وجود دارد و بیمه فقط جرئی از این نظام مدیریتی است.
مدیرعامل بانک کشاورزی افزود: این دیدگاه که بیمه کشاورزی را تنها ابزاری برای مدیریت ریسک بخش کشاورزی  می داند نگاهی ناصواب و غیر قابل دوامی است زیرا نقش سازمان ها و نهاد های مسئول از سازمان دامپزشکی، سازمان حفظ نباتات و ..) در بخش کشاورزی و سایر بخش ها که عملکرد آنها می تواند بر بروز ریسک در بخش تاثیر بسیار داشته باشد نادیده می گیرد ضمن اینکه نقش موثر تولید کنندگان بخش و نهاد های مردمی (NGO) مرتبط با آن را به حساب نمی آورد و نقش صندوق بیمه را در حد صندوق پرداخت خسارت کاهش می دهد.
دکتر شهیدزاده با اشاره به روند رو به افزایش بروز خسارت در بخش کشاورزی و ضرورت تدوین نظام جامع مدیریت ریسک در این بخش اضافه کرد: برای تدوین واجرای یک نظام جامع مدیریت ریسک برای بخش کشاورزی باید راهکاری اساسی ارائه شود و تمام دست اندرکاران و سازمان های ذیربط در مدیریت ریسک بخش کشاورزی در کنار هم قرار بگیرند تا در آینده ای نه چندان دور که آثار تغییر اقلیمی بخش کشاورزی را بیشتر تحت تأثیر قرار خواهد داد بتوانیم مشکلات را مدیریت کنیم.
وی به مشکلات موجود در ساختار مدیریت ریسک کشاورزی کشور به عنوان یکی دیگر از چالش های موجود در بیمه کشاورزی اشاره کرد و گفت: پراکندگی نهادها و دستگاه های دست اندرکار در مدیریت ریسک کشور که چند نهاد و سازمان از کمیته امام (ره) تا نهاد ریاست جمهوری و وزارت کشور به صورت پراکنده دست اندرکار این حوزه هستند، جزو مسائلی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
مدیرعامل بانک کشاورزی با تأکید بر شفافیت نقش و وظایف دستگاه های دست اندرکار مدیریت ریسک ، نبود شفافیت  را موجب ایجاد فشار بیشتری بر صندوق بیمه کشاورزی دانست.
دکتر شهیدزاده بر لزوم ایجاد سیستم مدیریتی یکپارچه و جامع ریسک در کشور تأکید کرد و یادآور شد: در کشور ما مرکز مستقلی برای مدیریت ریسک های بخش کشاورزی چه دولتی و چه خصوصی وجود ندارد.
مدیرعامل بانک کشاورزی با بیان اینکه  نبود الگوها و روش های مناسب مدیریت ریسک یکی دیگر از چالش های اصلی و بنیادی بیمه کشاورزی است اظهار داشت: علیرغم اینکه در بسیاری کشورها بیمه اتکایی توسط شرکت های بیمه خصوصی در بازار بین المللی صورت می گیرد يا مانند برخی کشورها از جمله پرتقال دولت یا شرکت های دولتی این نقش را ایفا می کنند، در ایران بیمه اتکایی وجود ندارد. وی در تشریح چالش های درونی بیمه کشاورزی بر ضرورت توسعه ابزار های مناسب و پیشرفته بیمه ای تأکید کرد و گفت: بیمه منطقه ای و  بیمه شاخص آب و هوایی مواردی هستند که باید در این زمینه مورد توجه قرار گیرد.
وی با بیان اینکه وجود نواقص در پایه آماری (Data base) دسترسی به اطلاعات لازم برای رصد کردن رفتارهای  مشتریان را برای ما فراهم نمی کند بر ضرورت ایجاد رابطه سیستمی بین کارگزار و بیمه گزار با هدف جلوگیری از برخی مشکلات و همچنین برطرف کردن نواقص حوزه نظارتی بیمه تأکید کرد.
 مدیرعامل بانک کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود و در تشریح چالش های دورنی صندوق بیمه به ضرورت استقرارنظام هشدار به بیمه گزاران  اشاره کرد و یادآور شد:با این روش می توانیم قبل از بروز خسارت به تولیدکنندگان هشدارهای لازم را برای کاهش خسارت بدهیم.
 دکتر شهیدزاده با بیان اینکه تغییر نگرش در صندوق بیمه موجب درآمدزایی خواهد شد اضافه کرد: همه باید تلاش کنیم تا از طریق اصلاح عملکرد، توسعه روش های نوین بیمه ای، افزایش مشارکت بخش خصوصی جایگاه بیمه کشاورزی را در مدیریت جامع ریسک برای کلیه ذینفعان تبیین کنیم.
مدیرعامل بانک کشاورزی گفت:تدوین بیمه های تکمیلی(بیمه تک خطر، عوامل ناشناخته وفاجعه بار)،ارائه بیمه های جدید با در نظر گرفتن میزان خطر پذیری نوع احداث باغ (بیمه انگور روسیمی)،ارائه بیمه های عمومی و تکمیلی به منظور جدا کردن لایه های ریسک،ایجاد تغییرات اساسی در بیمه طیور و توزیع بهینه یارانه ها مطابق با سیاست ها و برنامه های بخش کشاورزی از دیگر برنامه های صندوق در سال زراعی 95-94 است. دکتر شهید زاده در خاتمه سخنانش عملکرد صندوق بیمه را مثبت ارزیابی کرد.

احمد توکلي:
نماينده دوره‌هاي اول، هفتم، هشتم و نهم مجلس با بيان اينکه اگر با فساد مبارزه نکنيم حتما جمهوري اسلامي‌را ساقط مي‌سازد، گفت: فساد هر حکومتي را ساقط مي‌کند و اين مساله فقط مربوط به جمهوري اسلامي‌نيست.
به گزارش ايسنا احمد توکلي با تاکيد بر اينکه جمهوري اسلامي‌را فساد تهديد نمي‌کند بلکه در حال خراب کردن اوضاع است گفت: تهديد مربوط به زماني مي‌شود که اتفاقي رخ نداده باشد.
وي افزود: عقيده‌ام بر اين است که جمهوري اسلامي‌تا چشم کار مي‌کند و افق را مي‌بيند کودتا نمي‌اندازد و با ترکيب سياسي اجتماعي که دارد معلوم نيست که کودتا شود، تجاوز نظامي‌هم آن را برنمي‌اندازد، چون مردم ايران نشان داده‌اند وقتي پاي بيگانه به ميان مي‌آيد متحد مي‌شوند، انقلاب مخملي هم نتيجه اي نمي‌دهد، اما اگر با فساد مبارزه نکنيم حتما جمهوري اسلامي‌را ساقط مي‌سازد؛ فساد هر حکومتي را ساقط مي‌کند و اين مساله فقط مربوط به جمهوري اسلامي‌نيست؛
نماينده دوره‌ نهم مجلس با اشاره به اينکه پيامبر اکرم (ص) مي‌فرمايند حکومت با کفر مي‌ماند اما با ظلم نمي‌ماند گفت: اقتصاد سياسي بيان مي‌کند که چرا فساد همه چيز را از بين مي‌برد؛ توليد را نابود مي‌کند، سرمايه گذاري را به تاخير مي‌اندازد، هزينه سرمايه گذاري را بالا مي‌برد، اشتغال کم و بيکاري زياد مي‌شود، اختلاف طبقاتي را شدت مي‌دهد، باعث تغيير رفتار و اخلاق مي‌شود، به هنجاري‌هاي اجتماعي آسيب وارد مي‌کند، و مثل يک موريانه در همه ارکان نظام اختلال ايجاد مي‌کند.
وي با تاکيد بر اينکه در مرحله اي هستيم که فساد سيستمي‌شده است گفت: در هر سيستمي‌راه‌هايي براي بقاي سيستم پيش بيني شده است مثل اين که در سيستم بدن ما خداوند گلبول‌هاي سفيد را براي دفاع از عوامل مخرب خلق کرده است، فساد سيستمي‌زماني ايجاد مي‌شود که گلبول‌هاي سفيد دچار مشکل بشوند، درنتيجه با هرگونه فشار بدن هم دچار مشکل مي‌شود؛ وقتي که دستگاه‌هاي مسئول حفاظت سيستم، خود به درجاتي گرفتار فساد بشوند آغازي براي فساد سيستمي‌است. توکلي با تاکيد بر اينکه ما به درجاتي از فساد گرفتار هستيم که افراد فاسد در مجاري تصميم گيري حضور پيدا مي‌کنند گفت: درنتيجه تصميماتي اتخاذ و روش‌هايي تعبيه مي‌شود که به طور سيستماتيک کارکرد سيستم به توزيع نابرابر درآمد منجر مي‌شود، يعني شکاف را بيش تر مي‌سازد و منابع را به سمت افراد فاسد سوق مي‌دهد که ما از اين جهت هم مبتلا هستيم. وي افزود: کشورهايي که به اين امر مبتلا شدند، دو کار انجام دادند و نتيجه بخش بوده است؛ يکي از اين کارها اين است که زماني که دستگاه‌هاي رسمي‌حکومت ممکن است وظيفه خود را در مبارزه با فساد انجام ندهند، ستاد ضد فسادي را زيرنظر بالاترين قدرت کشور تشکيل داده‌اند و قضات، افسران و مامورين مورد اطمينان تر را دستچين کرده‌اند و آن‌ها را در اين ستاد گذاردند تا موارد خاص و مهم را آن‌ها موردبررسي قرار بدهند تا امکان نفود کم تر باشد، اين به اين معنا نيست که در يک سيستم رسمي‌همه جا اعمال نفوذ مي‌شود اما ديگر تضميني ندارد و با تشکيل اين ستاد تضمين آن بيش تر مي‌شود و با قاطعيت و بدون هيچ اغماضي برخورد مي‌کنند. نماينده دوره‌ نهم مجلس افزود: در اين شرايط مردم به دستگاه‌هاي رسمي‌کم اعتماد مي‌شوند، برخي حتي بي اعتماد مي‌شوند و به طورکلي بر اعتماد آن‌ها لطمه وارد شده و سرگردان و حيران مي‌مانند، درنتيجه کمکي که بايد به مردم بشود تا از اين فضا جلوگيري شود روي نمي‌دهد، گزارش و پيگيري هم صورت نمي‌گيرد چون مايوس هستند و آن را بي حاصل مي‌دانند. توکلي با تاکيد بر اينکه ممکن است قانوني داشته باشيم که فسادزا باشد گفت: وقتي که نظارتي نداشته باشيم، و غفلت کنيم يا سيستم آلوده باشد و به کشف مطلب کمک نکند، اين قوانين امکان بقاي بيش تري مي‌يابد، ولي من اثبات کردم و جوابي هم دريافت نکرده‌ام که تمام دريافت‌هايي که تحت عنوان پرداخت‌هاي نجومي‌بيان شد، همه حرام، نامشروع و غيرقانوني است. من معتقد هستم که تمام اين‌ها غيرقانوني بوده، بنابراين هم نامشروع مي‌شود. وي با يادآوري اينکه مردم ايران يا کارمند هستند يا کارگر و اکثر آن‌ها حقوق بگير هستند گفت: به هر حال هر خانواده اي يک حقوق بگير دارد، وقتي شرايط به اين سختي در کشور وجود دارد، بشنوند مديري که سابقه وزارت داشته، يعني حتي پس از استعفا هم حقوق مقامات را دريافت مي‌کند. کسي که قرار بود سرمشقي براي آن‌ها باشد اين حقوق را دريافت مي‌کند و حقوق او را با حقوق خودش مقايسه مي‌کند، چون اين مقايسه براي تک تک مردم ايران پيش آمد براي اولين بار تمام ملت خواهان مجازات مقصرين شدند؛ نماينده ادوار مجلس افزود: اين يک تهديد و يک فرصت بود، تهديد از اين لحاظ که همه مردم گفتند که عجب مملکتي است، 57 ميليون تومان در ماه؟! من اين را به زلزله 8 ريشتري تعبير کردم که خانه اعتماد بسياري را خراب کرد، فرصت از اين لحاظ است که تمام مردم پشت مسئولين هستند تا مبارزه کنند. وي در پاسخ به اينکه مردم در بدنه جامعه درمورد فساد چه مي‌گويند گفت: فعلا ياس از تاثير و نتيجه دادن اقدامات وجود دارد. اين امر بسيار بد است، آقاي روحاني مي‌توانست اين ياس را به شدت به‌اميدي بزرگ تبديل کند، اين دولت دولت اميد است و يکي از دلايلي که من در ابتدا از اين دولت حمايت کردم همين بود که در اين شرايط اميد، سرمايه اي بسيار گرانقدر براي کشور است. مي‌توانستند اين اميد را چندين برابر کنند، من تضمين مي‌دهم که اگر ايشان درحال حاضر هم اين کار را انجام بدهند دور بعد رئيس جمهور مي‌شود و آدمي‌محبوب در تاريخ ايران باقي مي‌ماند. وي در مورد رفتار نمايندگان مجلس گفت: فيلمي‌دارم که در آن نماينده اي براي اهالي روستايي صحبت مي‌کند که وزرا با ما در مجلس کار دارند و از ما راي مي‌خواهند، ما هم بايد به آن‌ها کمک کنيم و راي مي‌دهيم، سپس آن‌ها از ما شماره حساب مي‌خواهند و به حساب ما پول واريز مي‌کنند، و مي‌گويد من براي خود آن را صرف نمي‌کنم! براي هر زهرماري خرج کند اين کار فساد است.
رييس جمهوري ايران اعلام کرد:
حجت الاسلام حسن روحاني در راس هياتي بلند پايه به آسيا سفر کرد. وي ابتدا وارد ويتنام شد و مورد استقبال رسمي‌رييس جمهور اين کشور قرار گرفت.
سپس در ديدارروساي جمهوري اسلامي‌ايران و جمهوري سوسياليستي ويتنام توافق شد که حجم مبادلات دو کشور به پنج برابر رقم کنوني ارتقاء يابد و به بيش از 2 ميليارد دلار برسد.
حجت‌الاسلام روحاني و «تراي داي کوانگ» پس از امضاي دو سند همکاري به خبرنگاران گفتند که تمام توان خود را براي تحقق اين مهم بکار مي‌گيرند.
رييس جمهور ايران گفت: مردم ايران، ويتنامي‌ها را به عنوان مردمي‌مقاوم با استقامت در برابر تجاوز خارجي‌ها، استقلال خواه، سخت کوش، توسعه گرا و صلح طلب مي‌شناسند.روحاني گفت: دو طرف معتقد بوديم که براي روابط اقتصادي و تجاري و بويژه سرمايه گذاري در دو کشور ظرفيت‌هاي بسيار فراواني وجود دارد و اقتصاد دو کشور مي‌تواند مکمل يکديگر باشند.وي به همکاري‌هاي دو کشور در عرصه انرژي اشاره کرد و گفت: فرصت بسيار خوبي براي صادرات نفت، گاز، انرژي و پتروشيمي‌از ايران به ويتنام وجود دارد و تهران براي فراهم کردن بستر حضور شرکتهاي ويتنامي‌و سرمايه گذاري در بخش نفت و گاز ايران آمادگي دارد.رييس جمهور از آمادگي تهران براي صدور مصالح ساختماني از قبيل فولاد، سنگ و گچ به ويتنام خبر دارد و گفت: دو کشور در زمينه کشاورزي و شيلات نيز مي‌توانند همکاري‌هاي خود را توسعه دهند و ايران براي کشت فراسرزميني در ويتنام آمادگي دارد.وي افزود: ايران به‌ويژه‌اماده ارائه خدمات فني و مهندسي به ويتنام در عرصه‌هاي نيروگاه، انتقال آب و جاده است.روحاني، تقويت همکاري‌هاي بانکي و فرهنگي از جمله تبادل استاد و دانشجو و ايجاد مراکز فناوري و پارک‌هاي علمي، تقويت روابط پارلماني و گردشگري و توريسم را از ديگر محورهاي گفت و گو با همتاي ويتنامي‌خود ذکر کرد.رييس جمهور به اشتراک نظر دو کشور در برخي از مسايل مهم بين المللي اشاره کرد و گفت: ايران و ويتنام خواهان تقويت صلح و ثبات در شرق اسيا و خاورميانه هستند و ضمن مخالفت با جنگ، خشونت و تروريسم، گفت و گو را بهترين راه براي حل اختلافات مي‌دانند و به حمايت از مواضع يکديگر در مجامع بين المللي ادامه مي‌دهند.روحاني با دعوت از رييس جمهوري ويتنام براي ديدار از تهران، ابراز اميدواري کرد که اين سفر و دستاوردهاي آن، نقطه عطفي در روابط تهران و‌هانوي باشد. «تراي داي کوانگ» رييس جمهور ويتنام نيز گفت: در نشست هيات‌هاي عاليرتبه درباره توسعه و تعميق همکاريهاي تهران و‌هانوي و راه‌هاي تحقق آن، گفت و گو و تبادل نظر کرديم.وي به توافق دو کشور در عمده مسايل سياسي، اقتصادي و فرهنگي اشاره کرد و گفت: ويتنام از ايده رييس جمهوري اسلامي‌ايران مبني بر جهان عاري از خشونت و افراطي گري حمايت مي‌کند.رييس جمهور ويتنام به همکاري‌هاي تجاري دو کشور اشاره کرد و با تاکيد بر ظرفيت‌ها و توانمندي‌هاي اقتصادي ايران و ويتنام گفت: در حوزه اقتصادي ظرفيت اقتصادي دو کشور بسيار عظيم است و ما متقاضي خدمات فني - مهندسي و محصولات پتروشيمي‌ايران هستيم و تلاش داريم حجم مبادلات تجاري دو کشور به بيش از 2 ميليارد دلار افزايش يابد و در همين ارتباط آماده‌ايم تسهيلات لازم را براي فعاليت شرکتهاي خصوصي دو کشور فراهم کنيم.
بازگشت سطح روابط به قبل از تحريم
در ادامه سفر رييس جمهور به آسيا، حسن روحاني وارد مالزي شد که مورد استقبال رسمي‌نخست وزير اين کشور قرار گرفت. پس از ديدار مسوولان دو کشور، حسن روحاني اعلام کرد که تهران و کوالالامپور مصمم هستند سطح روابط خود را در مرحله نخست به دوره قبل از تحريم‌ها بازگردانده و در مرحله بعدي نيز بسرعت ميزان مبادلات خود را به دو برابر افزايش دهند. وي گفت: ما همچنين تصميم داريم سال 2016 ميلادي را به سال تحرک در توسعه و تقويت روابط مشترک در حوزه‌هاي اقتصادي ، سياسي ، علمي‌و فرهنگي مبدل کنيم. روحاني افزود: ايران و مالزي داراي روابط بسيار خوب و برادرانه اي بوده‌اند اما در سالهاي اخير به دليل تحريمها، روابط اقتصادي دو کشور کاهش يافته است. امروز تصميم گرفتيم سطح روابط را در مرحله نخست به دوره پيش از تحريم‌ها بازگردانيم و در مرحله بعد نيز بسرعت آن را به دو برابر افزايش دهيم.
روحاني اظهارداشت:ما علاقه منديم در شرايط پسابرجام و پساتحريم که سرمايه گذاري‌هاي فراواني به سمت ايران سرازير شده ، مالزي هم در بخش‌هاي مختلف حضور داشته باشد. رييس جمهوري تصريح کرد: فضاي بسيار خوبي براي فعاليت و سرمايه گذاري ايرانيان در مالزي و مالزيايي‌ها در ايران وجود دارد که دو دولت از اين مسير حمايت و پشتيباني مي‌کنند.
روحاني با بيان اينکه در دو نشستي که با نخست وزير مالزي داشتيم درباره راههاي حرکت سريع در روند همکاريها گفت و گو و تبادل نظر کرديم، گفت: مهمترين مساله تسريع در تحرک بخشيدن به روابط بانکي دو کشور است .ما همچنين بايد بخش‌هاي خصوصي دو کشور را از ظرفيت‌هاي مشترک به طور کامل مطلع کنيم .
رييس جمهوري افزود: ايران از سرمايه گذاري شرکتهاي مالزيايي در بخش‌هاي نفت ، گاز و پتروشيمي‌حمايت مي‌کند . دو کشور همچنين مي‌توانند در زمينه صنايع غذايي حلال با هم مشارکت و همکاري کنند.
روحاني با اشاره به پيشرفتهاي ايران و مالزي در فناوري‌هاي پيشرفته ، گفت: دو کشور توافق کردند که همکاري‌هاي خود را در بخش‌هاي دانشگاهي و فناوري توسعه بخشند.
رييس جمهوري در ادامه به تقويت همکاري‌هاي دو کشور در عرصه توريسم و گردشگري اشاره کرد و افزود: ايران و مالزي داراي جذابيت‌هاي توريستي هستند و مردم دو کشور مي‌توانند از اين جاذبه‌ها لذت ببرند . همچنين زمينه‌هاي فراواني براي سرمايه گذاري در بخش صنعت توريسم ايران وجود دارد که ما از مشارکت سرمايه گذاران مالزيايي در اين زمينه استقبال مي‌کنيم. روحاني همچنين به موضوع روغن پالم که مالزي يکي از صادرکنندگان آن است ، اشاره و با بيان اينکه نخست وزير مالزي اشاره دارند که مالزيايي‌ها از اين روغن استفاده و سلامتي آنان نيز خوب است ، گفت: براي تبيين ويژگي‌هاي اين روغن از لحاظ سلامتي ، ما منتظر سفر هياتي از طرف مالزي به ايران هستيم. رييس جمهوري، گفت و گو درباره دنياي اسلام و مسايل منطقه را از ديگر محورهاي تبادل نظر با نخست وزير مالزي دانست و افزود:موضوع اختلافات ناخواسته اي که از طرف دشمنان به جهان اسلام تحميل شده به عنوان يک نگراني مشترک بود و هر دو معتقد بوديم که همه مذاهب اسلامي‌يک هدف دارند و از يک ريشه و سرچشمه ،نشات گرفته‌اند.
روحاني افزود: همچنين معضل تروريسم به عنوان يک نگراني مشترک در منطقه و جهان مورد نظر دو طرف بود و تاکيد داشتيم که دولت‌ها و کشورها در مبارزه با تروريسم بايد از همه ابزارها استفاده کنند.

معاون اول رئیس‌جمهور:
معاون اول رییس جمهور با اعلام اینکه وزرا و معاونین رییس جمهور به عنوان جانشینان ستاد اقتصاد مقاومتی در استان‌ها تعیین شده‌اند، گفت: هر مدیری که قادر به همراهی با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نیست آبرومندانه کنار برود.
موضوع اقتصاد مقاومتی و ابلاغ سیاست های مربوط به آن از سوی مقام معظم رهبری، نقشه راه جدیدی پیش روی اقتصاد ایران قرار داده و ریل‌گذاری تازه ای برای دستیابی به رشدهای اقتصادی مثبت و همچنین توسعه پایدار محسوب می‌شود.
دولت در سال جاری به منظور دستیابی به سیاست‌ها و پیش‌بینی‌های صورت گرفته در زمینه اقتصاد مقاومتی ستاد فرماندهی تشکیل داده و جلسات متعددی را در اینباره تاکنون تشکیل داده و علاوه بر آن وظایف و مسئولیت‌هایی نیز برای دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها تعیین شده است.
برنامه‌ریزی‌ها به این نحو است که هر دستگاه و وزارتخانه با انجام یکسری امور و مسئولیت‌ها در جهت دستیابی به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی گام بر خواهد داشت. دولت اعلام کرده درباره اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و تکیه به توان داخلی جدی است و تحقق این امر را تا پایان دنبال می‌کند.
توجه اصلی اقتصاد مقاومتی تکیه بر توان داخلی و استفاده از ظرفیت‌های داخلی است و از اینرو دولت به دنبال شناخت ظرفیت‌های موجود در دستگاه‌ها و همچنین به حرکت در آوردن توانمندی‌های داخلی است.
اسحاق جهانگیری؛ معاون اول رییس جمهور در روزهای گذشته پیرامون این موضوع سخن گفت و با هشدار به مدیرانی که در این زمینه کم‌کاری می‌کنند، گفت: اقتصاد مقاومتی نقشه راه رسیدن به توسعه پایدار است و هر مدیری که نمی‌تواند در مسیر اقتصاد مقاومتی آنطور که باید همراهی کند بهتر است آبرومندانه کنار رود.
معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی موضوعی جدی است و در این مسئله با هیچکس شوخی نداریم، گفت: هر مدیری که احساس می‌کند ملاحظاتی دارد و نمی‌تواند در این مسیر آنطور که باید همراهی کند، مصلحت در این است که به صورت آبرومندانه کناره‌گیری کند. جهانگیری به سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی اشاره و خاطرنشان کرد: اقتصاد مقاومتی در حقیقت جهت‌گیری اصلی ماست و در وهله نخست باید بدانیم که این سیاست‌ها به صورت اصولی چه تعریفی دارند.
وی تصریح کرد: مخاطب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی فقط دولتمردان نیستند بلکه همه کشور و قوای سه‌گانه، ائمه جمعه، علما و همه آحاد جامعه مخاطب اقتصاد مقاومتی هستند چرا که اقتصاد مقاومتی سیاست‌هایی است که حرکت و مسیر رسیدن به توسعه پایدار برای کشور را روشن کرده و در حقیقت نقشه راهی در اختیار همگان قرار داده است.
جهانگیری اظهارداشت: یکی از دلایلی که در مقطع فعلی اقتصاد مقاومتی ابلاغ شد این بود که همواره در میان صاحبنظران اقتصادی اختلاف نظرهای جدی وجود دارد اما با ابلاغ این سیاست‌ها یک انسجام و هماهنگی در میان همگان به وجود آمد و قوای سه‌گانه و همه بخش‌ها پذیرفتند که اقتصاد مقاومتی باید مبنای همه کارها باشد.
معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب اقتصاد را موضوع اول و اولویت نخست کشور اعلام کرده اند افزود: هر کس که دلسوز نظام است نباید موضوعات دیگر و مسائل حاشیه ای را برجسته کند و مانع از تمرکز بر اقتصاد مقاومتی شود.
وی ادامه داد: اقتصاد مقاومتی موضوع همگان است و همه در هر جایگاهی که هستیم باید فکر کنیم که برای تحقق اقتصاد مقاومتی چه کار کرده‌ایم و چه قدمی در این مسیر برداشته‌ایم.
جهانگیری با بیان اینکه در سال ۱۳۹۵ علاوه بر اینکه باید اقتصاد مقاومتی اجرا شود، نامگذاری سال هم متناسب با اقتصاد مقاومتی اعلام شده است، افزود: سیاست‌های اقتصاد مقاومتی عمدتاً برنامه‌هایی بلندمدت هستند که برخی از آنها ممکن است ضرورت داشته باشد تا ۲۰ سال نیز پیگیری شود.
معاون اول رییس جمهور ادامه داد: یکی از موضوعات اقتصاد مقاومتی افزایش بهره‌وری است که برای تحقق آن نیازمند اصلاحات ساختاری، فرهنگ‌سازی و بسترسازی‌های لازم هستیم تا بتوانیم بهره‌وری را در کشور به نقطه قابل قبولی برسانیم.
وی اضافه کرد: به عنوان مثال دیگر در اقتصاد مقاومتی تاکید شده که برای فروش نفت باید مشتریان مطمئن در بازار جهانی پیدا کنیم که اینگونه برنامه‌های بلندمدت ممکن است تا ۲ برنامه پنج ساله نیازمند پیگیری باشد.
جهانگیری با اشاره به اینکه برخی مباحث اقتصاد مقاومتی موضوعاتی اساسی و ریشه‌ای و زمان‌بر هستند، تصریح کرد: برخی این موضوعات را در برنامه ششم توسعه لحاظ کرده‌ایم و حتماً باید در برنامه هفتم نیز مدنظر باشند. البته برنامه ششم توسعه برنامه‌ای مبتنی بر اقتصاد مقاومتی است چرا که این موضوع مورد تاکید رهبر معظم انقلاب نیز بوده و امیدوارم برنامه ششم که هم‌اکنون در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است به شکل مناسبی تصویب و در اختیار دولت قرار گیرد.
معاون اول رییس جمهور در ادامه با اشاره به انتخاب ۱۲۰ طرح در حوزه اقتصاد مقاومتی و برنامه اولویت دار برای سال ۹۵ گفت: دولت این طرح ها را به گونه ای انتخاب کرده که اگر در سال جاری اجرایی شوند، در اقتصاد کشور تحول ایجاد کنند و بتوانند شعار اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل را جامه عمل بپوشانند.
وی همچنین با اشاره به فعال شدن ستاد اقتصاد مقاومتی در تمامی استان ها خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌ها در این راستا این بود که موانع پیش روی ارائه تسهیلات بانکی به ۷۵۰۰ واحد صنعتی راکد و نیمه فعال را برطرف کنیم و از نظام بانکی خواسته‌ایم که در این مسیر همراهی لازم را انجام دهند.
جهانگیری اضافه کرد: البته بر این موضوع نیز تاکید شده که نظام بانکی باید فقط به واحدهایی تسهیلات دهد که مطمئن باشد این واحدها پس از دریافت تسهیلات قادر خواهند بود فعالیت خود را احیا کنند و در بازار به رقابت بپردازند.
معاون اول رییس جمهور گفت: خوشبختانه نظام بانکی کشور با وجود مشکلات فراوان به خوبی پای کار آمده و در این مسیر همراهی مناسبی داشته است. اقتصاد مقاومتی موضوعی است که در راس نظام و از سوی رهبر معظم انقلاب بر آن تاکید ویژه شده و دولت نیز وقت و همت زیادی برای تحقق آن مصروف داشته از این‌رو از هیچکس پذیرفته نیست که بخواهد در این مسیر کوتاهی کند.
وی یکی دیگر از اقدامات انجام شده در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی از سوی دولت را تعیین وزرا و معاونین رییس جمهور به عنوان جانشین رییس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در استان های مختلف عنوان کرد و گفت: هر یک از وزرا و معاونین رییس جمهور در یک یا چند استان ماموریت پیدا کرده‌اند تا علاوه بر بررسی عملکرد استان در زمینه اقتصاد مقاومتی، پیگیری‌های لازم را در مرکز و در دولت انجام دهند.

کارشناسان عنوان کردند؛
سهام شرکت بورس اوراق بهادار تهران که تا پيش از جلسه پذيرش هفته گذشته، در بازار پايه فرابورس معامله مي‌شد، سرانجام با ابلاغيه‌اي که با تغييرات قوانين در بازار پايه همراه بود و همچنين موافقت هيات پذيرش بورس، راهي بورس شد تا به اين ترتيب بيش از گذشته شاهد ارتقاي شفافيت و بهبود عملکرد «بورس» باشيم.
پذيرش بورس‌ها در خودشان يا همان (self- listing) دومين گام بعد از شرکتي شدن بورس‌ها است؛ وقتي بورس‌ها شرکتي شوند، براي استفاده از منافع اين موضوع که مهم‌ترين‌ آنها انعطاف‌پذيري و امکان رقابت در بازارهاي جهاني است، تلاش مي‌کنند و در گام بعد اقدام براي پذيرش در خودشان دارند تا به عبارتي ديگر سهامشان را قابل معامله سازند و به اين ترتيب از مزيت‌هاي بازار براي سهامداران خود نيز استفاده کنند.  تجربه جهاني نشان داده که تمامي‌بورس‌هايي که شرکتي شدند پس از طي مراحلي در خودشان پذيرفته شده و سهام‌شان قابليت معامله در همان بورس را پيدا کرده که اين موضوع بيانگر آن است که بورس محلي براي اعتماد، اطمينان و شفافيت خواهد بود، چون وقتي بورسي حاضر است سهام خود را در خودش معامله کند به نوعي نمادي از وجود بازاري شفاف و کاملا سلامت را به نمايش خواهد گذاشت.
نماد معاملاتي «بورس» نيز در اين راستا حرکت کرده، اما به‌خاطر وجود مقررات و قوانين حاکم بر بازار سرمايه تا پيش از اين اجازه معامله در بازار پايه فرابورس را داشت که البته نه تنها بورس، بلکه معامله سهام ساير شرکت‌هاي زيرمجموعه سازمان از قبيل فرابورس، بورس انرژي و کالا نيز در اين بازار صورت مي‌گرفت. در حدود يک ماه گذشته با تغييراتي که در قوانين بازار پايه انجام شد و ابلاغيه جديد اين بازار، امکان پذيرش «بورس» در بورس اوراق بهادار ميسر شد و جلسه هيات پذيرش بورس نيز در هفته گذشته با اين موضوع موافقت کرد و مقرر شد که نماد بورس تهران از بازار پايه فرابورس به بورس تهران منتقل شود. هر‌چند هنوز جزئيات و نحوه معامله در اين بازار مشخص نيست و از آنجا که در حال حاضر سه نماد بورس يک، دو و سه در بازار پايه فرابورس معامله مي‌شوند بايد در اين خصوص کارگروهي تشکيل شده و تصميم‌گيري کند که اين معاملات به‌صورت تجميع يا تفکيکي انجام شود. به هر حال پذيرش «بورس» در «بورس» با در اختيار داشتن 6هزار و 700نفر سهامدار به‌عنوان بيشترين درصد سهام شناور آزاد، گامي‌مثبت در جهت افزايش نقدشوندگي و شفافيت خواهد بود. در اين ميان نبايد تضاد منافع احتمالي ناشي از پذيرش بورس اوراق بهادار تهران را ناديده گرفت که در رأس آن مواردي از قبيل برآورده کردن کامل الزامات پذيرش، رعايت مقررات افشاي اطلاعات و گزارش‌دهي، نظارت بر معاملات سهام بورس و سختگيري بورس در پذيرش شرکت‌هاي رقيب قرار دارد.
 کشف قيمت در تابلوي اصلي
در اين خصوص سيد روح‌الله حسيني‌مقدم، معاون ناشران و اعضاي بورس تهران با بيان اينکه بورس‌ها براي نشان دادن اعتبار خود، سهام خود را مي‌پذيرند، اظهار کرد: بورس اوراق بهادار تهران نيز در سال 1385 و در تبعيت از روند جهاني تغيير ساختار بورس‌هاي اوراق بهادار و براي مواجه شدن راحت‌تر با رقابت جهاني، اقدام به تغيير ساختار خود از يک سازمان عمومي‌غير‌انتفاعي به شرکت سهامي‌عام انتفاعي کرد. وي ادامه داد: حال پس از گذشت 10سال و الگوبرداري از آخرين ساختارهاي معتبر دنيا، ساختار جديدي را پايه‌ريزي کرد و با موافقت هيات پذيرش بورس تهران، راهي بورس شد.
حسيني‌مقدم در ادامه با اشاره به اينکه درج نماد بورس طي روزهاي آينده انجام خواهد شد، گفت: پس از درج در بازار مراحل کشف قيمت و معامله آن در تابلوي اصلي بازار اول بورس آغاز خواهد شد. وي در پاسخ به اين سوال که نحوه معاملات بورس با وجود تعدد نمادها چگونه خواهد بود؟ گفت: احتمالا سهم شرکت بورس در قالب يک نماد معامله خواهد شد و سه نماد کنوني بورس يک، دو و سه در يک نماد تجميع و مجددا کشف قيمت خواهد شد که ممکن است قيمت بالاتر يا پايين‌تر از قيمت‌هاي کنوني باشد. حسيني‌مقدم با اشاره به اينکه در حال حاضر سه نماد بورس۱ مربوط به کارگزاران، بورس۲ مربوط به نهادهاي مالي بورس و بورس۳ مربوط به ساير اشخاص و در واقع حقيقي‌ها است، گفت: البته بعد از درج نماد يک کارگروه سه نفره قرار است در اين خصوص تصميم‌گيري کند که اين معاملات به‌صورت تجميع يا تفکيکي انجام شود.
 مزاياي پذيرش در خود
حسيني‌مقدم در ادامه با اظهار اين مطلب که در دنيا بورس‌ها پس از تغيير ساختار سنتي به‌صورت شرکتي، در پي پذيرش خود به‌عنوان يک واحد تجاري در بورس هستند، به مزاياي اين امر اشاره کرد و گفت: پذيرش بورس مزايايي همچون ايجاد ساختارهاي حاکميتي بهينه، تسهيل دسترسي به منابع مالي، تسهيل دسترسي به سرمايه‌هاي انساني، سود محرکي براي رشد و توسعه، توان بيشتر در جذب شرکت‌ها براي پذيرش، افزايش اعتبار ملي و بين المللي، توان همگرايي بين‌المللي، برخورداري از مزاياي قانوني، دسترسي مستقيم به بازار، ارزيابي صحيح ارزش بازار دارد.
به گفته حسيني‌مقدم از ديگر مزاياي پذيرش بورس در تعيين راهبردهايي است که مي‌تواند ارزش دارايي سهامداران بورس را افزايش دهد؛ ايجاد اعتبار و ديد بهتر را نيز مي‌توان از مزاياي پذيرش بورس دانست. وي ادامه داد: با اين حال پذيرش بورس محدوديت‌ها و تضاد منافعي را نيز به دنبال دارد که مهم‌ترين آنها برآورده نکردن کامل الزامات پذيرش، رعايت مقررات افشاي اطلاعات و گزارش‌دهي، نظارت بر معاملات سهام بورس، ايجاد انحصار در مالکيت سهام و سختگيري بورس در پذيرش شرکت‌هاي رقيب است. وي خاطر‌نشان کرد: البته مقام ناظر در کشورهاي مختلف از دامنه وسيعي از ساز و کارها و ابزارهاي نظارتي براي مديريت تضاد منافع بهره مي‌گيرند.
 تضاد منافع احتمالي ناشي از پذيرش بورس
معاون ناشران و اعضا بورس تهران در ادامه يکي از دغدغه‌هاي موجود در اين موضوع را مربوط به تضاد منافع، عنوان کرد و گفت: با توجه به اختيارات تنظيمي‌و نظارتي بورس‌ها، زماني که بحث پذيرش آنها مطرح مي‌شود، يکي از دغدغه‌هاي مقام ناظر مباحث مربوط به تضاد منافعي است که ممکن است با اين اقدام ايجاد ‌شود که از مهمترين اين موارد مي‌توان به برآورده کردن کامل الزامات پذيرش، رعايت مقررات افشاي اطلاعات و گزارش‌دهي، نظارت بر معاملات سهام بورس و سختگيري بورس در پذيرش شرکت‌هاي رقيب اشاره کرد.
وي در ادامه توضيح داد: يکي از نگراني‌ها در فرآيند پذيرش بورس‌ها، عدم رعايت کامل الزامات پذيرش توسط بورس به‌عنوان يک واحد خود پذيرش‌کننده است، هنگامي‌که بورسي به‌دنبال پذيرش سهام خود است، ممکن است از برخي موارد مربوط به خود به خاطر مصالح بورسي صرف‌نظر کند؛ در حالي‌که همين موارد را براي ساير شرکت‌هاي خواستار پذيرش الزامي‌بداند که اين موضوع ممکن است نگراني‌هايي را براي شرکت‌هاي پذيرفته شده و متقاضي پذيرش و نيز سهامداران ايجاد کند. حسيني‌مقدم در ادامه افزود: در پاسخ به اين مساله و به‌منظور برطرف کردن نگراني‌هاي ناشي از آن مي‌توان گفت که براساس قوانين بازار اوراق بهادار ايران، وظيفه پذيرش در بورس برعهده هيات پذيرش است و سازمان بورس به‌عنوان مقام ناظر نقش تعيين‌کننده‌اي دارد؛ بنابراين، سازمان مي‌تواند در صورت رعايت مقررات و برآوردن الزامات مورد نظر با پذيرش بورس موافقت کند و بورس را مانند ساير شرکت‌ها به اجراي مقررات پذيرش ملزم کند. وي خاطرنشان کرد: از اين رو مي‌توان گفت که در حوزه الزامات پذيرش با نظارت دقيق مقام ناظر هيچ‌گونه تضاد منافعي بروز نخواهد کرد.
 رعايت مقررات افشاي اطلاعات
وي درخصوص رعايت مقررات و افشاي اطلاعات نيز توضيح داد: شرکت‌هاي پذيرفته شده در بورس‌ موظف به ارائه اطلاعات شفاف و منظم به سهامداران هستند و معمولا بورس‌ها موظفند اين اطلاعات را پيگيري کنند و بر نحوه ارائه آنها نظارت داشته باشند. وي ادامه داد: حال زماني که يک بورس در خود پذيرش مي‌شود، بر اساس روال بايد بر اطلاعات و گزارش‌هاي ارائه شده توسط خود نظارت داشته باشد که اين موضوع مي‌تواند در برخي از موارد به‌صورت کارا انجام نشود و اين امر به زيان سهامداران است. وي راهکار موجود براي برطرف شدن اين موضوع را نظارت سازمان بورس عنوان کرد و گفت: بر اساس مقررات مربوط به ناشران، شرکت‌هاي پذيرفته شده در بورس تهران گزارش‌هاي مالي ادواري خود را به سازمان بورس ارائه مي‌دهند و سازمان پس از تاييد، آنها را منتشر مي‌کند. حسيني‌مقدم ادامه داد: به‌عبارت ديگر، سازمان بورس بر اجراي مقررات افشاي اطلاعات شرکت‌هاي پذيرفته شده در بورس تهران نظارت مي‌کند. بنابراين هنگامي‌که گزارش‌هاي مالي بورس توسط سازمان بورس نظارت و تاييد مي‌شود، امکان رعايت نکردن مقررات وجود ندارد و بورس با ساير شرکت‌ها در ارائه اطلاعات يکسان است. بنابراين احتمال بروز تضاد منافع در اين حوزه وجود ندارد.
 نظارت بر معاملات سهام بورس
وي درخصوص نحوه نظارت بر معاملات سهام بورس نيز عنوان کرد: بورس به‌عنوان فراهم‌کننده بسترهاي معاملاتي و نظارت‌کننده معاملات بايد تخلفات معاملاتي را شناسايي کند و اقدامات لازم را در اين راستا انجام دهد ودر صورتي که بورس بخواهد بر معاملات خود نظارت داشته باشد، ممکن است در برخي موارد ميان منافع شرکت و نحوه انجام صحيح معاملات، تضاد وجود داشته باشد.
 سخت‌گيري در پذيرش شرکت‌هاي رقيب
معاون ناشران و اعضاي بورس تهران در ادامه اظهار کرد: بورس‌ها در ارائه برخي خدمات رقبايي دارند که ممکن است تمايل داشته باشند در بورس پذيرفته شوند. از جمله اين شرکت‌ها مي‌توان به فرابورس، شرکت خدمات فناوري بورس و شرکت‌هاي سپرده‌گذاري اشاره کرد. حسيني‌مقدم ادامه داد: با توجه به اينکه ممکن است به‌عنوان يک روند طبيعي، بورس در ارائه خدمات، خواستار پيشي گرفتن از رقباي خود باشد، امکان دارد اقدامات سخت‌گيرانه‌اي را در پذيرش شرکت‌هاي رقيب در پيش گيرد يا در فرآيند گزارش‌دهي آنها موانعي را ايجاد کند. به گفته حسيني‌مقدم در بورس‌هاي مختلف براي برطرف کردن نگراني شرکت‌هاي رقيب بورس در پذيرش اوراق بهادارشان در بورس، در زمان پذيرش اين‌گونه شرکت‌ها نظارت دقيقي صورت مي‌گيرد، در چنين شرايطي سازمان بورس مي‌تواند در بررسي درخواست پذيرش و اطلاعات ارائه‌شده از سوي شرکت‌هاي ياد‌شده توسط بورس، نظارت دقيق و مستمر داشته باشد. وي خاطرنشان کرد: در ايران با توجه تغييرات ساختاري ايجاد شده در حوزه بازار سرمايه نقش نظارتي سازمان بورس و اوراق بهادار از اهميت زيادي برخوردار شده و مي‌تواند بر تمام تضادهاي احتمالي ناشي از پذيرش بورس فائق شود.
تجربه‌هاي بورسي شدن در بورس‌هاي دنيا
اگرچه آغاز فرآيند تغيير ساختار بورس‌هاي اوراق بهادار به دهه 1990 بر‌مي‌گردد، اما در سال‌هاي اخير از شتاب چشمگيري برخوردار بوده است؛ به‌‌گونه‌اي‌که نسبت بورس‌هاي شرکتي از 38 درصد در سال 1998، به حدود 75 درصد در سال 2005 رسيده است. پس از آن نيز در سال 2006 بزرگ‌ترين بورس دنيا يعني بورس نيويورک تغيير ساختار داده است؛ به‌طوري که مي‌توان گفت تا سال 2010 تقريبا تمام بورس‌هاي بزرگ دنيا نسبت به تغيير ساختار خود اقدام کرده‌اند. همان‌طور که در جدول بالا مشاهده مي‌شود، اکثر بورس‌هاي بزرگ دنيا از اوايل قرن 21 به ‌سمت تغيير ساختار و شرکتي شدن حرکت کرده‌اند. همچنين بسياري از آنها در فاصله زماني کوتاهي از تاريخ شرکتي شدن، موفق به عرضه اوليه سهام خود در بورس شده‌اند که نشان‌دهنده اهميت فرآيند تغيير ساختار از در بورس‌هاي اوراق بهادار ديدگاه بين‌المللي است.
بورس‌هاي اروپايي نيز همگام با ساير بورس‌ها اقدام به پذيرش سهام خود کرده‌اند، اين اقدام بورس‌ها با چهار بورس بزرگ‌تر، از لحاظ سرمايه و تعداد شرکت‌هاي پذيرفته ‌شده نظير بورس استکهلم، لندن، آلمان و يورونکست آغاز شد. روند پذيرش بورس‌‌‌‌ها با پذيرش سهام بورس هلسينکي در بورس اسلو و اخيرا سهام بورس ايتاليا در همان بورس ادامه يافت. پذيرش سهام بورس اسلو پس از شرکتي ‌شدن مدتي طول کشيد؛ زيرا ابتدا عمليات خود را سازمان‌دهي کرد و پس از آنکه مديريت شرکت مدتي در اختيار بخش خصوصي قرار داشت و نيز پس از بررسي وضعيت بازار، در بورس پذيرفته شد.

نايب رييس کميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با «تجارت» تأکید کرد؛
ايجاد مناطق آزاد يکي از خواسته‌هاي جدي بسياري از نمايندگان است زيرا باعث رونق اقتصادي منطقه مي‌شود.
در حال حاضر هفت منطقه آزاد اقتصادي در کشور داريم که بسياري از نمايندگان مجلس به دنبال اين هستند تا از مجلس براي حوزه انتخابيه خودشان مجوز منطقه آزاد را بگيرند اما مي‌بينيم که کميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي‌با اين درخواست مخالفت کرده است. در اين رابطه با سعيد باستاني، سخنگوي کميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي‌گفت و گو کرديم. وي معتقد است که مناطق آزاد در راستاي اهداف تعيين شده حرکت نکرده و با واردات بي رويه، به اقتصاد کشور لطمه زده است. باستاني تاکيد دارد که ابتدا بايد مناطق آزاد را قانونمند کنيم و سپس به فکر افزايش تعداد آنها باشيم. اينکه وضعيت مناطق آزاد تجاري در حال حاضر چگونه است، آيا در حال حاضر به‌اندازه کافي مناطق آزاد داريم و چرا برخي از نمايندگان به دنبال اين هستند که در حوره انتخابيه شان مناطق آزاد ايجاد کنند، سوالاتي است که سعيد باستاني به آنها پاسخ داده است.
 وضعيت مناطق آزاد تجاري را چگونه مي‌بينيد؟
مناطق آزاد بر اساس قانون براي اهداف خاصي تشکيل مي‌شود. به عبارت بهتر سه هدف عمده را دنبال مي‌کند. اولين هدف بحث توليد است. بحث دوم صادرات محصولات و توليدات داخلي کشور است و در بخش سوم مي‌بايست به واردات کالاهاي ضروري توجه شود. اگر بخواهيم اين موارد را تقسيم بندي کنيم، بايد ببينيم در مناطق آزاد تاچه‌اندازه به رونق توليد داخلي پرداخته‌ايم. اين مناطق چقدر به صادرات کمک کرده و تا چه‌اندازه کالاهايي که وارد کرده‌ايم، براي کشور ضروت داشته است. بنابر اين اگر هر کدام از اين موارد مشکل داشته باشد، مناطق آزاد تجاري به خواسته مطلوب نمي‌رسد و نه تنها مفيد نيست بلکه زيان آور است.
 اکنون هفت منطقه آزاد اقتصادي داريم. آيا اين تعداد پاسخگوي نياز کشور است؟
اگر اين سه اهداف ايجاد مناطق آزاد اتفاق بيفتد، مناطق آزاد براي کشور هنوز هم کم است. در صورتي که‌امروزه 24 سال سابقه ايجاد منطقه آزاد داريم و به هردليل تاکنون اين اهداف در مناطق آزاد محقق نشده است. يعني در مناطق آزاد توليد آنچناني که قابل توجه باشد، نداريم که دليل آن نبود کارخانه‌هاي متعدد در اين مناطق است. در بحث صادرات هنوز نتوانسته‌ايم کالاهاي توليد داخل را از طريق اين مناطق صادر کنيم که دليل آن هم انبارهاي پراز کالاي کارخانه‌هايي است که کالاي توليد شده آنها را نتوانسته‌ايم صادر کنيم. به عنوان مثال اکنون منطقه آزاد چابهار را داريم اما به درستي تاکنون تا چه‌اندازه از اين منطقه صادرات داشته‌ايم و اگر اين منطقه آزاد را نداشتيم، تا چه‌اندازه مي‌توانستيم از آنجا کالا به خارج از کشور صادر کنيم. يا اينکه چابهار يک بندر است و ماهيت خودش را دارد اما هيچ تاثيري در کمک به توليد نداشته است. در مورد واردات کالاهاي ضروري هم درست عمل نشده است. اگر به‌امارها نگاه کنيم، کالاي مورد نياز کشور تاکنون وارد نشده‌اما تا دلتان بخواهد کالاهاي غير ضروري که در برخي موارد به توليد داخل هم ضربه زده وارد کشور شده است.
 چرا واردات کالا از مناطق آزاد زياد است؟
به دليل آنکه قانون، مناطق آزاد را محکوم کرده که به درآمد داخلي کشور نياز نداشته باشند و هزينه‌هاي خودشان را از سه بخش توليد، صادرات و واردات تامين کنند. سوال اين است که اين منطقه آزاد از کجا مي‌خواهند هزينه‌هايشان را تامين کنند؟ توليد که ندارند، به صادرات هم که توجه نمي‌کنند، بنابر اين بايد اجازه دهند کالا به وفور وارد منطقه آزاد بشود تا هزينه‌هاي اداره منطقه آزاد را تامين شود. اما مشکل اينجاست که مناطق آزاد کشور به يک بارانداز کالاهاي بي کيفيت چيني و کالاهاي غير ضروري تبديل شده تا منطقه آزاد بتواند با فروش آنها به حيات خود ادامه بدهد.
 چرا در کميسيون صنابع و معادن مجلس با مناطق آزاد مخالفت شد؟
البته به همين سادگي با ايجاد مناطق آزاد مخالفت نشد، بلکه بررسي‌هاي زيادي کرديم و به اين نتيجه رسيديم که منطقه آزاد هر مشکلي که دارد، اول آن مشکلات را رفع کنيم و عملکرد مناطق آزاد را روي ريل درست بيندازيم و سپس بگوييم اکنون 10 منطقه آزاد ديگر براي کشور نياز داريم و سپس نياز سنجي کنيم که در کجاي کشور منطقه آزاد جديد ايجاد شود. بنابر اين ما با افزايش مناطق آزاد مخالف نيستيم بلکه با افزايش بي حساب و کتاب مناطق آزاد مخالف هستيم.
  مناطق آزاد درآمدزايي خوبي براي مردم منطقه دارد و باعث کاهش معضل بيکاري مي‌شود، آيا همين نکته‌امتياز مهمي‌نيست؟
اين طور هم نسيت و بايد محاسن و معايب را با هم ببينيم و سپس تصميم بگيريم. به عنوان مثال اگر به منطقه آزاد ماکو برويم، مي‌بينيم که براي يک عده خاص درآمدزايي خوبي دارد، اما در کنار آن براي بقيه مردم مشکل آفرين است. اگر يک گزارش ميداني از مناطق آزاد بگيريد، متوجه مي‌شويد که فاصله طبقاتي براي مردم در مناطق آزاد بسيار زياد است. يک عده منافع بسياري خوبي دارند زيرا به آنها مجوز داده‌ايم که هر کالايي که دلشان مي‌خواهد، وارد کنند. به عنوان مثال اکنون خودروهاي لوکس منطقه آزاد ارس در شهرهاي همجوار از جمله تبريز جولان مي‌دهند و در عمل اختلاف طبقاتي بين مناطق آزاد با شهرهاي مجاور آن را بالا برده‌ايم. بنابر اين به يک عده اجازه داده‌ايم که از مناطق آزاد به هر شکل ممکن کسب درآمدهاي کلان داشته باشند و بقيه محروم بمانند.
 به هر حال اين يک ظرفيت است. اگر به انحراف رفته است، بگوييد مشکل از کجاست؟
مشکل از آنجا شروع مي‌شود که منطقه آزاد محدود به تامين هزينه‌هاي خودش است و مديريت منطقه آزاد هم از هر منفذي به دنبال کسب درآمد است. بنابر اين يک عده در منطقه آزاد کار مي‌کنند و عده اي ديگر بايد افسوس درآمدهاي آنان را بخورند. به عنوان مثال اگر به منطقه آزاد ماکو سري بزنيد يا به چابهار برويد، در کنار خودروهاي لوکس وارداتي که ارزان در اختيار عده اي قرار گرفته است، مي‌توانيد پابرهنه‌ها را نيز ببينيد که براي تامين هزينه‌هاي زندگي خود با مشکل رو به رو هستند.
  به هر حال اکنون مناطق آزاد شکل گرفته و بنابر اعلام نظر خودتان، به مناطق آزاد بيشتر نياز داريم، براي رفع مشکلات مناطق آزاد موجود بايد از کجا شروع کنيم؟
شک نداريم که مشکلات مناطق آزاد بايد مرتفع شود. به همين دليل با آقاي اکبر ترکان رييس مناطق آزاد کشور مذاکره کرديم و به ايشان گفتيم که اين نظرات ما را در نظر بگيرند. اگر اين مناطق آزاد مشکل مديريتي يا قانون گذاري دارد و اگر به کمک مجلس شوراي اسلامي‌نياز دارند، راهکارهاي قانوني مشخص شود و مسوولان خواسته‌هاي خودشان را به صورت لايحه به مجلس شوراي اسلامي‌ارايه دهند. حتي به آقاي ترکان اعلام کرديم که قبل از ارايه لايحه، مشکلات را با ما در ميان بگذارند و در جلسات مکرر به يک همفکري و هماهنگي برسيم و سپس وارد بحث قانونگذاري يا اصلاح قوانين موجود بشويم. بحث ما بر سر اين است که ابتدا مناطق آزادي که در حال حاضر در کشور وجود دارد، به يک نقطه مطلوب برسانيم و سپس تقاضاي افزايش مناطق آزاد را بدهيم.
 تاخير در ايجاد مناطق آزاد و ناديده گرفتن اين ظرفيت، مشکل ساز نيست؟
بايد اين را بپذيريم که هدف مجلس شوراي اسلامي‌ناديده گرفتن اين ظرفيت نيست، بلکه هدف ما اين است که ابتدا مشکلات را بررسي و موانع را مرتفع کنيم و سپس به فکر ايجاد منطقه آزاد جديد باشيم. هيچ عجله اي هم براي اين کار نداريم. اگر با همين شرايط هم کار ادامه داشته باشد، اتفاق خاصي نمي‌افتد. اصلا بحث ما اين است که ايجاد مناطق آزاد جديد به اين دوره از مجلس هم نرسد و در مجلس بعدي تصويب شود، مشکل ساز نيست. اما زماني که مناطق آزاد جديد ايجاد مي‌شود، دست توليد داخل و کارخانه‌هايي که کالاهاي بسياري در آنها انبار شده و بازار فروش ندارند را بگيرد و از ورود کالاهاي بي کيفيت که به توليد داخلي ضربه مي‌زند را بگيرند.
 با اين شرايط چه اصراري بر ايجاد مناطق آزاد جديد وجود دارد؟
در شرايط فعلي نيازي به ايجاد مناطق آزاد بيشتر احساس نمي‌شود و تنها فشار برخي نمايندگان است که مي‌خواهند براي حوزه انتخابيه خودشان منطقه آزاد تجاري بگيرند.
نظر شما با ايجاد منطقه ويژه اقتصادي چيست؟
ما با منطقه ويژه اقتصادي مشکلي نداريم و آنها بهتر عمل کرده‌اند. مناطق آزاد در جاهايي قرار گرفته‌اند که سر مرزها و مبادي ورود و صدور کالا به کشور است. اما با اين ظرفيت نتوانسته‌ايم اهداف آن را دنبال کنيم و در نتيجه منطقه آزاد تجاري به محل ورود کالاهاي خارجي از نوع بي کيفيت و غيرضروري تبديل شده است. اما بحث منطقه ويژه اقتصادي متفاوت است. به عنوان مثال وقتي منطقه ويژه اقتصادي سلفچگان را بررسي کنيم، مي‌بينيم که در وسط کشور قرار دارد، وظايف آن مشخص است و در راستاي وظيفه خودش عمل مي‌کند. بدين معنا که کالاهاي مورد نياز در آنجا دپو مي‌شود و سپس به ساير نقاط کشور تقسيم مي‌شود و اين گونه نيست که هر کسي هر کاري را در آنجا انجام بدهد و هر کسي بيايد و برود و هر اتفاقي در آنها بيفتد.
 تا چه‌اندازه توانسته‌ايد نظرات خودتان را به رييس مناطق آزاد و درخواست کنندگان تحميل کنيد؟
بحث ما تحميل نيست بلکه به دنبال منطق هستيم. ما نمي‌خواهيم با همکاران خودمان در مجلس به مشکل بخوريم يا اينکه آنان احساس کنند که خصومتي در اين زمينه وجود دارد يا مي‌خواهيم براي آنان مشکل ايجاد کنيم. بلکه حرف ما اين است که مي‌خواهيم پايه کار براي مناطق آزاد را درست کنيم و مشکلات آن را که مخالف با اقتصاد مقاومتي است، برطرف کنيم و سپس به درخواستهاي ديگر نمايندگان براي ايجاد منطقه آزاد بيشتر بپردازيم. حرف ما اين است که منطقه آزاد کارآمد بشود و به نفع کشور باشد، چه اشکالي دارد که تعداد آنها را بيشتر کنيم و اگر هزار مورد هم باشد، اشکالي ندارد.
 وضعيت مناطق آزاد در ديگر نقاط جهان چگونه است؟
در کشورهاي جهان تعداد مناطق آزاد بسياري وجود دارد و اينکه بگوييم در کشورهاي ديگر منطقه آزاد وجود ندارد، حرف درستي نيست. اين را هم قبول داريم که در کشور ما ظرفيت افزايش مناطق آزاد وجود دارد و مي‌تواند بيش از اينها باشد، ولي با همين روش مديريت فعلي، اگر مناطق آزاد را از هفت مورد به 100 مورد افزايش بدهيم، هيچ اتفاق خاصي نمي‌افتد مگر اينکه به صنايع کشور لطمه شديدي مي‌خورد. حرف ما با درخواست کنندگان ايجاد مناطق آزاد اين است که اگر تمام کشور را منطقه آزاد کنيم، اشکالي ندارد، به شرط آنکه در راستاي اهدافش گام بردارد. اکنون سوال ما از درخواست کنندگان اين است که کداميک از مناطق آزاد در راستاي اهداف خود گام بر مي‌دارد و درخواست کنندگان چه تضميني مي‌دهند که به محض ايجاد منطقه آزاد جديد، در راستاي اهدافش گام بردارد و به جاي صادرات و توليد، به واردات نپردازد؟
بسياري از قوانين در مناطق آزاد اجرا نمي‌شود و کارگران از بابت اجرا نشدن قانون کار در منطقه آزاد گلايه دارند. اين تا چه‌اندازه به جامعه کارگري لطمه زده است؟
مناطق آزاد در همه جاي دنيا يک شرايط خاصي دارد که با توجه به شرايط آن کشور ايجاد مي‌شود. در ايران هم اين طور است. اما اگر ما بدانيم در مناطق آزاد ايران صنايعي ايجاد شده که توليدات آن به صادرات منجر مي‌شود، قبول مي‌کرديم که قانون کار اجرا نشود تا کارفرمايان بتوانند با خيال راحت آنجا کار کنند، اما در واقع اين طور نيست. وقتي براي کشور استراتژي صنعت را پياده مي‌کنيم، بايد کار درستي انجام بدهيم، اما اين مهم وجود ندارد. در اين استراتژي صنعتي مشخص مي‌کنيم اگر صنعتي داريم که قرار است توليدات آن صادر شود، بهتر است اين کارخانه به مناطق آزاد يا مرزي برود تا توليدات آن بدون نياز به هزينه حمل و نقل صادر شود. به عنوان مثال خط لوله اتلين غرب را تا تبريز مي‌بريم و چندين پتروشيمي‌را در مناطق بي آب احداث مي‌کنيم و هنگامي‌که مي‌خواهيم توليدات اين پتروشيمي‌ها را صادر کنيم، بايد به يک بندر حمل کنيم تا دوباره محصول را صادر کنيم. بنابر اين نگاه استراتژي صنعت با عملکردها همخواني ندارد.
 وقتي اين قبيل صنايع توجيه ندارد و هزينه حمل باعث گراني محصول مي‌شود، چرا چنين اتفاقاتي مي‌افتد؟
به خاطر آنکه نمايندگان مجلس، وزرا و مسوولان را تحت فشار مي‌گذارند و آنها را مجبور مي‌کنند که به اين مصوبات تن بدهند. به عنوان مثال اگر به کشور چين توجه کنيم، مي‌بينيم که در تمامي‌نقاط اين کشور کارخانه و کارگاه وجود دارد اما صنايعي که اهداف صادراتي دارد، در مناطقي احداث مي‌شود که به اسکله‌ها و مبادي صادراتي نزديک است.
 اما در کشورمان اين کار را نکرده‌ايم و نتيجه آن مي‌شود که در مناطق آزاد، مشاغل کاذب بيشتر است. از سوي ديگر اگر صنايعي را به مناطق آزاد ببريم که توجيه اقتصادي دارد، مشکلات کارگري حل مي‌شود و حتي کارفرما نيز با کارگر به توافق خواهد رسيد. اما واقعيت اين است که اکنون کاري در مناطق آزاد انجام نمي‌شود که بخواهيم مشکلات کارگري از جمله مشکل اجراي قانون کار را حل کنيم. کدام توليدي را در مناطق آزاد راه‌انداخته‌ايم که مشکل کارگري داشته باشد. کدام کارخانه اي در کيش يا قشم داريم که نگران مشکلات کارگري باشيم. بنابر اين مي‌بينيد که مناطق آزاد از بيخ و بن مشکل دارند.
= آيا شما در کميسيون صنايع مجلس بنا داريد جلوي توسعه مناطق آزاد اقتصادي را بگيريد؟
بناي ما بر اين است که دولت براي مناطق آزاد يک راهکاري ارايه بدهد تا از واردات محوري خارج شود و کارآمد بشود، سپس مناطق آزاد را گسترش بدهيم. ما نيز هيچگونه مخالفتي نداريم. کميسيون صنايع مجلس با افزايش مناطق آزاد مخالف است اما کميسيون اقتصادي با آن موافقت کرده و شايد پس از طرح در صحن علني، نمايندگان به ايجاد مناطق آزاد راي بدهند. به عبارت بهتر کميسيون صنايع که کميسيون تخصصي ايجاد مناطق آزاد است، با افزايش اين مناطق مخالفت کرده‌اما کميسيون اقتصادي با آن موافقت کرده در حالي که ما به دنبال قانونمند کردن آن هستيم.

تجارت ازحضورسرمايه گذاران چيني وآلماني در بخش راه آهن کشور گزارش مي‌دهد:
گروه راه ومسکن:پس از اجراي برجام وبازشدن راه براي فاينانس‌هاي خارجي به منظور سرمايه گذاري در کشور حوزه ريلي ايران از مهم‌ترين بخش‌هاي فعال در زمينه جذب سرمايه گذار خارجي بوده است به طوري که طي کمتر از يکسالي که از اجراي برجام مي‌گذرد مديران حوزه ريلي کشورمان قراردادهاي متعددي را در حوزه جذب فاينانس خارجي به کمپاني‌هاي معتبر ريلي دنيا امضا کرده‌اند به طوري که مديرعامل شرکت راه آهن کشور با اشاره به جزييات قرارداد با زيمنس براي ساخت۱۲۰لکوموتيو ديزلي وبرقي،گفت:۱۰۰در صد لکوموتيوها درشرکت مپنا و با بهره گيري از تکنولوژي شرکت زيمنس آلمان توليد مي‌شود. محسن پورسيد آقايي افزود: ۵۰ دستگاه لکوموتيو ديزلي براي سرويسدهي به کل خطوط مسافري راه آهن توليد مي‌شود و با گشايش اعتبارمالي، فرآيند ساخت آنها آغاز مي‌شود.وي گفت: پس ازعقد قرارداد با زيمنس براي توليد ۵۰ دستگاه لکوموتيو ديزلي بايد فاينانس بين بانک‌هاي ايران و آلمان انجام و سپس ساخت لکوموتيوها شروع شود ضمن اينکه انتظار مي‌رود فرآيند توليد ۵۰ دستگاه لکوموتيو ديزلي حداکثر دوسال بعد از تأمين اعتبار مالي تمام شود.به گفته پورسيدآقايي، موافقت‌نامه توليد ۷۰ دستگاه لوکوموتيو برقي هم امضا شده است که اين لکوموتيوها به صورت ويژه براي خط تهران- مشهد مورد استفاده قرارمي‌گيرند.وي درباره زمان تحويل لکوموتيوهاي برقي، اظهارکرد: با توجه به اينکه خط تهران- مشهد در حال برقي شدن و انجام اين کار حداقل نيازمند سه سال زمان است وطراحي و ساخت لکوموتيوها هم براي سه سال آينده و پس از برقي شدن خط تهران- مشهد به پايان مي‌رسد.مديرعامل شرکت راه آهن تصريح کرد: براساس برنامه قراراست که ۴۰۰ ميليون يورو براي ساخت ۱۲۰ لوکوموتيو ازسوي چين و آلمان فاينانس شود.پورسيد آقايي اضافه کرد: تأمين اعتبار ساخت ۷۰ لوکوموتيو برقي از بانک‌هاي چيني فاينانس و ۵۰ لوکوموتيو ديزلي هم از بانک‌هاي آلماني تأمين اعتبار مي‌شود، به عبارت ديگر سهم چيني‌ها در فاينانس بيشتر از آلماني‌هاست.معاون وزير راه وشهرسازي اضافه کرد: امضاي قرارداد ميان ايران و آلمان براي ساخت ۱۲۰ لکوموتيو نشان مي‌دهد که بسياري از کشورها به دنبال افزايش همکاري اقتصادي با ايران هستند و بايد از اين فرصت براي انتقال تکنولوژي وپيشرفت بهره برد.از سوي ديگرمعاون ناوگان شرکت راه آهن با بيان اينکه مذاکراتي با شرکت‌هاي خارجي براي ورود به عرصه ريلي ايران ادامه دارد، تاکيد کرد: هرچند هنوز اين مذاکرات به نتيجه قطعي نرسيده‌اما افق‌هاي روشني پيش روي آن‌ها قرار دارد.بابک احمدي، با اشاره به حضور پرتعداد شرکت‌هاي خارجي در ايران در طول ماه‌هاي گذشته تاکيد کرد: خوشبختانه عرصه ريلي کشور توانايي آن را دارد که در بخش‌هاي مختلف به طور خاص در تامين ناوگان سرمايه‌گذاران خارجي را جذب کند وهمين موضوع باعث شده است درهفته‌هاي گذشته که مذاکرات مختلفي با شرکت‌هاي خارجي داشته باشيم.وي ادامه داد: هرچند هنوز به جز توافق نهايي شده با آلماني‌ها مذاکرات ديگر به نتيجه قطعي نرسيده، اما مي‌توان گفت که در آينده نه چندان دور، خبرهاي خوشي در اين زمينه منتشر خواهد شد.معاون ناوگان راه آهن درباره شرايط مشارکت طرف‌هاي ايراني در قراردادهاي بسته شده با خارجي‌ها نيز گفت: قطعا نمي‌توان انتظار داشت وقتي يک شرکت خارجي در ايران سرمايه‌گذاري مي‌کند، هيچ سهمي‌از توليد را براي کشور خود در نظر نگيرد و ايران نيز اين حق مرسوم را تاييد مي‌کند.احمدي ادامه داد: اما تلاش ما اين بوده که در جريان تمام مذاکرات با طرف‌هاي خارجي سهمي‌معقول و منطقي به واگن‌سازهاي داخلي اختصاص يابد که همان طور که در قراردادهاي گذشته مشاهده شد، در آينده نيز همين روند ادامه خواهد داشت.به گفته وي مذاکرات با سرمايه‌گذاران هم در عرصه واگن‌هاي باري و هم در بخش واگن‌هاي مسافري پيگيري مي‌شود و اين اميدواري وجود دارد که در هفته‌هاي آينده بخشي از اين قراردادها به‌امضا برسد.مديرعامل شرکت راه آهن اعلام کرده تا پايان سال قرارداد وارد شدن ۳ هزار واگن جديد به ناوگان ايران نهايي خواهد. بنابراين با توجه به صحبت‌هاي مديرعامل راه آهن ومعاونش درباره حضور فاينانس‌هاي خارجي همچون آلماني‌ها وچيني‌ها در کشور به نظر مي‌رسد توسعه ريلي کشورمان طي چند سال آينده با حضور کمپاني‌هاي معتبر ريلي جهان شتاب بيشتري به خود بگيرد واين در حالي است که اجراي برجام درشتاب گرفتن اين روند توسعه اي نقش بسزايي داشته است.

گزارش «تجارت» از اظهارنظرهای ضد ونقیض درباره نرخ سوخت درکشور
گروه نفت وانرژي:پس از اينکه دولت يازدهم ومجلس دهم بر تک نرخي ماندن بنزين تاکيد کردند ولايحه حذف کارت سوخت وتک نرخي شدن بنزين به تصويب بهارستان نشين‌ها رسيد اينک زمزمه‌هايي به منظور گران شدن بنزين تا پايان سال جاري به گوش مي‌رسد به طوري که رئيس انجمن جايگاه‌داران سوخت کشور با بيان اينکه‌امسال قطعا شاهد افزايش قيمت بنزين و گازوئيل خواهيم بود،از احتمال افزايش قيمت هر ليتر بنزين به ليتري ۱۲۰۰ تومان و گازوئيل به ۵۰۰ تومان خبر داد.بيژن حاج محمدرضا در درباره تغييرات جديد قيمت فرآورده‌هاي نفتي، گفت: بر اساس قانون بودجه سال ۹۵، دولت تا پيش از به پايان رسيدن سال، قيمت فرآورده‌هاي نفتي به ويژه بنزين و گازوئيل را افزايش مي‌دهد.رئيس انجمن جايگاه‌داران سوخت سراسر کشور با اعلام اينکه‌امسال قطعا شاهد افزايش قيمت بنزين و گازوئيل در کشور خواهيم بود، تصريح کرد: بر اين اساس افزايش قيمت هر ليتر بنزين معمولي از ۱۰۰۰ تومان فعلي به ليتري ۱۲۰۰ تومان و بهاي هر ليتر بنزين سوپر از ۱۲۰۰ تومان فعلي به ۱۵۰۰ تومان محتمل به نظر مي‌رسد.وي با تاکيد بر اينکه قيمت هر ليتر گازوئيل هم به ۵۰۰ تومان افزايش مي‌يابد، اظهارکرد: بر اساس مصوبات ابلاغ شده قانون بودجه، دست دولت براي افزايش قيمت‌ها باز است.حاج محمدرضا همچنين در خصوص زمان بندي افزايش قيمت بنزين هم بيان کرد: پيش بيني مي‌شود با توجه به ابلاغيه حذف کارت هوشمند بنزين و توقف عرضه کارتي اين فرآورده نفتي، افزايش قيمت‌ها به فاصله چند هفته پس از جمع آوري کارت‌هاي بنزين اتفاق بيافتد.رئيس انجمن جايگاه داران سوخت سراسر کشور همچنين در پاسخ به اين پرسش که آيا با توجه به سقوط آزاد قيمت نفت خام در بازار جهاني، افزايش قيمت بنزين در داخل کشور نوعي گران فروشي نيست؟ بيان کرد: هم اکنون قيمت يک ليتر بنزين با اکتان بالا در بازار فوب خليج فارس کمتر از ۱۰۰۰ تومان بوده و بهاي يک ليتر بنزين در امارات حدود يک درهم است.وي با يادآوري اينکه از ابتداي امسال تاکنون به طور متوسط ۷۰ تا ۷۱ ميليون ليتر بنزين در کشور مصرف شده است، تاکيد کرد: عملا هم اکنون تقاضا براي مصرف بنزين در کشور با افزايش قابل توجهي همراه نيست.حاج محمدرضا با بيان اينکه با توجه به ثابت ماندن تقاضا عملا جايگاه داران سوخت مخالف افزايش دوباره قيمت بنزين در کشور هستند، خاطرنشان کرد: با توجه به هزينه‌هاي بالاي انتقال، ذخيره‌سازي و توزيع، عملا قيمت توليد و عرضه يک ليتر بنزين در داخل کشور بالا است و از اين رو دولت براي کاهش هزينه‌هاي خود اقدام به افزايش قيمت بنزين خواهد کرد. از سوي ديگرمديرعامل شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران با تکذيب خبر افزايش قيمت سوخت تا پايان امسال گفت: دولت هيچ برنامه اي براي افزايش قيمت بنزين و گازوئيل ندارد.منصور رياحي گفت: شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران به عنوان متولي سوخت رساني در کشور موضوع افزايش قيمت سوخت را از پايه بي اساس و فضاسازي مي‌داند.وي درباره سخنان اخير جايگاه‌داران درباره دستور جمع آوري کارت سوخت بنزين تا ١٠ روز آينده گفت: اين موضوع صحت ندارد و شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران به هيچ جايگاهي دستوري مبني بر جمع آوري کارت سوخت نداده است.به گفته مديرعامل شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران، هنوز مصوبه اي از سوي دولت براي حذف کارت سوخت بنزين به ما ابلاغ نشده است.وي ادامه داد: کارت‌هاي سوخت بنزين تا زمان ابلاغ مصوبه از سوي دولت، اعتبار دارند درحقيقت صحبت‌هاي ضد ونقيض مبني بر افزايش ويا عدم افزايش قيمت بنزين تا پايان سال جاري موجب شده است تا شاهد يک وبام ودوه واي ديگري در قيمت گذاري بنزين باشيم هر چند پيش از اين وزير نفت از ثابت ماندن قيمت بنزين تا پايان سال جاري خبر داده بود.بنابراين با تک نرخي شدن بنزين وحذف کارت سوخت در دولت يازدهم شاهد تغييراتي گسترده در بخش سوخت کشورمان هستيم اما اين موضوع که قيمت بنزين تا پايان سال جاري افزايش داشته باشد ويا نه؟ موضوعي است که نگاه بسياري از اقشار مختلف جامعه به آن است وبايد براي تعيين تکليف شدن آن منتظر ماند.
با تصمیم شوراي عالي استان‌ها صورت گرفت؛
گروه اجتماعي: اقتصاد شهري در كشورما يكي از مسائلي است كه سال‌هاي متمادي از آن غفلت شده است.
برای حل مسائل و مشکلات شهری، نظریه‌های اقتصاد خرد و کلان هر دو کاربرد دارند. مسائلی مانند در آمد، تورم، بیکاری، هزینه‌های دولتی، صادرات و واردات در سطح یک شهر یا مناطق شهر اقتصاد کلان را مورد بررسی و تحلیل قرار می‌گيرد. از طرف ديگر در صورتی که مسائل واحدهای کوچک مانند کارخانه و خانوار در شهر از طریق اقتصاد خرد نيز بررسي مي‌شود. با چنين نگاهي شناخت نظریه‌های اقتصاد خرد وکلان برای توضیح حقایق شهری پایه و اساس خواهد بود. البته بايد در خاطر داشت كه دامنه استفاده از این نظریه‌ها برای توضیح حقایق شهری محدود خواهد بود؛ چراكه مسائل شهری زیادی در اقتصاد شهری وجود دارد که امکان بررسی آنها بدون در نظر گرفتن فضا و فاصله وجود ندارد، در صورتی که نظریه‌های اقتصاد خرد و کلان برای توضیح حقایق اقتصادی آنها را در نظر نمی‌گیرند. از طرف ديگر اقتصاد کلان در بررسی مسائل چند جانبه‌ای مانند اشتغال، درآمد و تولید با محدودیت نظریه‌ای مواجه است.
در علم اقتصاد شهری سعی می‌شود برای توضیح مسائل شهری، ابزارهای اقتصادی به کار گرفته شود، نه اینکه شهر را در مطالعات اقتصادی وارد کنند. اقتصاد شهری برخلاف علم اقتصاد مجرد، به کارگر به‌عنوان یک عامل تولیدکننده نگاه نمی‌کند بلکه او را به‌عنوان یک مصرف‌کننده، یک رای دهنده، فردی که موجب شلوغی، موجب آلودگی محیط می‌شود و بالاخره فردی که درگیر مسائل و مشکلات شهری است می‌نگرد. اقتصاد شهری هم مسائل بین شهری وهم مسائل درون شهری را موردبررسی قرار می‌دهد. در چنين شرايطي و در حالي كه طي تمام اين سال‌ها كمتر توجهي به مساله‌اي مانند اقتصاد شهري از سوي مسئولان شده، پنجشنبه هفته گذشته طرحي از سوي شوراي عالي استان‌ها تصويب و براي تصويب نهايي به مجلس شوراي اسلامي ارسال شد، كه هدف اصلي آن ايجاد منابعي پايدار براي درآمدهاي شهرداري‌هاست.
طرح جامع درآمد شهرداري‌ها در مجلس
آنطور كه مصطفي چمران، رئيس شوراي عالي استان‌ها مي‌گويد طرح درآمد پایدار شهرداری‌ها برای تصویب به مجلس رفته است. مهدی چمران همچنين با اشاره به بررسی طرح تنظیم بخشی از مقررات درآمدی شهرداری‌ها اظهار داشت: به منظور افزایش درآمدهای پایدار و کاهش وابستگی به منابع درآمدی به شوراهای اسلامی شهرهای سراسر کشور اجازه داده می‌شود تا براساس اختیارات موضوع بندهای ۱۶ و ۲۳ ماده ۱۷ و ۷۷ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شورای اسلامی کشور و انتخابات شهرداری‌ها نسبت به برقراری عوارض و بهای خدمات اقدام کنند. وی افزود: ما در حوزه درآمدهای پایدار بحث‌هایی داشتیم که بیشترین آن مربوط به بحث عوارض است. چمران گفت: یکی از این عوارض مربوط به مشاغل است که از پیش نیز وجود داشته و اکنون برخی مشاغل، آن را حذف کرده‌اند. بحث عوارض استفاده از معابر شهری توسط سازمان‌هایی که از معابری که شهرداری احداث کرده استفاده می‌کنند، عوارض جریمه حذف پارکینگ، صدور گذرنامه، خودرو، نوسازی و ... از جمله این عوارض است.
درآمدهاي پايدار شهرداري كدام است؟
طبق آنچه در طرح جامع درآمدهاي پايدار و ساير منابع مالي شهرداري تهران آمده، درآمدهاي پايدار عبارت است از آن دسته از درآمدهاي شهرداري كه از خصايص آن: 1- تداوم‌پذيري (داراي ثبات بوده و حداقل در كوتاه‌مدت دچار نوسانات شديد نشوند) 2- مطلوب بودن (كسب درآمد از آن محل موجب ارتقاء رويكرد عدالت‌محوري شود و به ساختارهاي زيست محيطي، كالبدي، اجتماعي و اقتصادي لطمه نياورد) 3- انعطاف‌پذيري (پايه درآمدي در طي زمان بزرگ شود و همپاي با گسترش مخارج گسترش يابد تا از  طرح جامع درآمدهاي پايدار و ساير منابع مالي شهرداري تهران 3 مضيقه مالي اجتناب شود) برخوردار باشند و براي وصول آن بتوان برنامه‌ريزي‌هاي اجرايي لازم را تعريف كرد.
طرح جامع درآمد چيست؟
همچنين اين طرح در تعريف خود آورده است كه سند سياست‌گذاري درآمدي است مبتني بر سند چشم‌انداز شهر تهران و راهبردهاي مرتبط با سند طرح جامع تهران كه پس از تصويب و ابلاغ از سوي مراجع قانوني ذي‌ربط ملاك عمل قرار خواهد گرفت و در چارچوب وظايف و ماموريت‌هاي قانوني شهرداري تهران كه راهبردها و مجموعه اقدامات جهت اصلاح و تأمين منابع درآمدي و كارآيي بخشي به نظام تشخيص و وصول درآمد شهرداري تهران و واحدهاي اجرايي ذيربط را مشخص نموده و انتظار مي‌رود شهرداري تهران با عملياتي كردن آن از طريق ارائه لوايح به شوراي اسلامي شهر تهران و تلاش براي اصلاح قوانين و مقررات از طريق ساير مراجع ذي‌صلاح ( شوراي عالي استان‌ها، دولت و مجلس) براساس برنامه زماني مشخص نسبت به تحقق آن اقدام نمايد.
يوزهاي ايراني آماده رويارويي با چشم‌بادامي‌ها؛
تجارت: تیم ملی فوتبال ایران روز پنجشنبه در سومین دیدار خود در مرحله نهایی انتخابی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه در تاشکند موفق شد تیم ملی ازبکستان را با یک گل شکست بدهد و به صدر جدول گروه اول برسد.
درحالي که سه هفته از مرحله نهايي انتخابي‌تيم‌هاي آسيايي براي حضور در جام جهاني ۲۰۱۸ روسيه گذشته است هيچ تيمي‌نتوانسته ‌امتيازات کامل را کسب کند اما مدعيان شانس اول صعود مستقيم هستند. هفته سوم مرحله نهايي انتخابي‌جام جهاني ۲۰۱۸ روسيه عصر پنجشنبه در گروه‌هاي اول و دوم برگزار شد که در يکي از مهمترين ديدارهاي گروه اول تيم ملي فوتبال ايران موفق شد با پيروزي در خانه ازبکستان به مسير صعود مستقيم بازگردد. تيم ملي فوتبال ايران در شرايطي راهي ازبکستان شد که صدر جدول را به رقيب خود واگذار کرده بود و از دست دادن امتياز در اين ديدار مي‌توانست کار شاگردان کي‌روش را سخت کند. اين سختي از آنجايي بيشتر مي‌شد که کره هم قطر را شکست داد و موقتا به صدر جدول رسيده بود. با اين حال تيم ملي ايران که در دو بازي ابتدايي خود برابر قطر سه‌ امتياز گرفتند و از ديدار خارج از خانه برابر چين هم يک امتياز گرفته بود، براي آنکه در جاده مستقيم صعود قرار داشته باشد ناگزير به پيروزي برابر ازبکستان بود که با تدبير خوب کي‌روش و نمايش قابل قبول بازيکنان به‌اين مهم دست پيدا کرد. تيم ملي فوتبال کره جنوبي‌که يکي از رقيبان اصلي تيم ملي ايران براي صعود مستقيم به جام جهاني است در ديداري که دقايق آخرش را با يک بازيکن کمتر سپري کرد در خانه خودش برابر قطر به پيروزي رسيد تا با ايران هم امتياز شود و ديدار روز ۲۰ مهرماه دو تيم تعيين‌کننده صدرنشين باشد. کره‌اي که به نظر مي‌رسد با تيم روزهاي اوجشان فاصله دارند در اين ديدار هم دو گل دريافت کردند. آنها در بازي با چين هم دو گل خورده بودند و برابر سوريه هم مساوي کردند. اين تيم در هر دو ديداري که به پيروزي رسيده است دو گل دريافت کرده است. پس از برگزاري هفته سوم تيم ملي فوتبال ايران با ۷ امتياز و تفاضل گل بهتر نسبت به کره جنوبي‌در صدر جدول است. کره با همين امتياز دوم است. ازبکستان با ۶ امتياز سوم است و سوريه با ۴ امتياز چهارم است. چين با يک امتيازي که از ايران گرفته بود پنجم است و قطر هم بدون امتياز در رده ششم ايستاده است. اما در گروه دوم اين مسابقات تيم‌هاي ملي استراليا، ژاپن، امارات و عربستان رقابت نزديکي با هم دارند و جالب اينکه در اين گروه هم دو تيم صدرنشين ۷ امتيازي هستند و هيچ تيمي‌نتوانسته ۹ امتياز کامل سه هفته اول را کسب کند. در اين گروه البته رقابت شديدتر از گروه اول است و دو تيم ۶ امتيازي هم رقابت نزديکي با هم دارند. استراليا و عربستان ۷ امتيازي هستند و ژاپن و امارات هم با ۶ امتياز در تعقيب آنها هستند.
کی‌روش: بازی با کره جنوبی یک فینال است
در عين حال سرمربی تیم ملی فوتبال ایران بعد از پیروزی مقابل ازبکستان و صعود به صدر جدول گروه اول تاکید کرد که بازی بعدی تیمش حکم یک فینال را دارد. تیم ملی که با کارشکنی ازبکستانی‌ها ساعاتی بعد از این بازی در فرودگاه معطل شده بود، سرانجام بعد از حل مشکلات خروجی، راهی تهران شد تا اردوی بعدی خود را از روز گذشته آغاز کند. دیدار بعدی تیم ملی ایران روز سه شنبه این هفته در ورزشگاه آزادی با کره جنوبی برگزار خواهد شد. کارلوس کی‌روش در بازگشت تیم ملی ایران در خصوص دیدار بعدی تیمش مقابل کره جنوبی که تیم دوم گروه است، گفت: بازی با کره جنوبی برای ما حکم یک فینال دیگر را دارد. تک تک بازی‌ها برای ما حکم یک فینال را دارد.
سرمربی تیم کره جنوبی: مقابل تیم ملی ایران هجومی بازی می‌کنیم
همچنين سرمربی تیم ملی فوتبال کره جنوبی با بیان اینکه تماشاگران ایران می‌توانند در ورزشگاه آزادی برای هر تیمی ایجاد فشار کنند، گفت: مقابل ایران هجومی بازی می‌کنیم چرا که این مسابقه تعیین‌کننده است. «اولی اشتیلیکه» سرمربی تیم کره‌جنوبی با اشاره به دشواری‌های بازی تیمش مقابل ایران در ورزشگاه آزادی، گفت: «تماشاگران مشتاق ایران می‌توانند ایجاد فشار کنند اما این یک بازی بسیار مهم است چرا که تعیین‌کننده خیلی از مسائل است.» تیم کره جنوبی در حالی مقابل ایران قرار خواهد گرفت که «کیم مین هیون» که در تیم «ساگان توسو» ژاپن بازی می‌کند در بازی مقابل ایران به جای هونگ ژئونگ به میدان خواهد رفت. سرمربی کره جنوبی با اشاره به این تغییر در تیمش تاکید کرد که تغییری در سبک بازی کره ایجاد نخواهد شد. اشتیلیکه گفت: «تمرکز ما روی بازی هجومی و حمله است. این بدان معناست که می‌توانیم روی ضد حملات آسیب‌پذیر باشیم. با این حال ما قصد نداریم سبک و فلسفه بازی خود را تغییر دهیم. اگرچه ما به شدت به تقویت دفاع خود هم نیاز داریم.»

دستاورد توافق تاريخي صلح فارک و دولت کلمبيا
خوان مانوئل سانتوس، رييس جمهوري کلمبيا به عنوان برنده جايزه صلح نوبل امسال معرفي شد.کميته نروژي نوبل وابسته به پارلمان اين کشور که برنده جايزه صلح نوبل را مشخص مي‌کند، اعلام کرد رييس جمهوري کلمبيا، برنده جايزه صلح نوبل در سال ۲۰۱۶ شد.
به گزارش سايت نوبل، انتخاب مانوئل سانتوس به دليل تلاش‌هاي وي براي برقراري صلح با شورشيان فارک بوده که توافقنامه آن اخيرا در کوبا امضا شد اگرچه مردم کلمبيا در همه‌پرسي خود اين توافقنامه را نپذيرفتند. توافق صلح ميان دولت کلمبيا و فارک اواخر ماه سپتامبر در‌هاوانا امضا شد. کميته صلح نوبل از رييس جمهور و مردم کلمبيا خواسته تا تلاش‌هاي خود براي صلح را کنار نگذارند. تلاش‌هاي رييس جمهوري کلمبيا باعث شده تا جنگ ۵۰ ساله با شورشيان فارک که ۲۲۰ هزار کشته و ۶.۵ ميليون آواره برجاي گذارد، به آتش بس ختم شود.برندگان جوايز نوبل در ساير رشته‌ها توسط کميته‌هاي اعطاي جايزه نوبل در سوئد تعيين و اعلام مي‌شوند اما تعيين برنده جايزه صلح نوبل برعهده يک کميته پنج نفره منتخب پارلمان نروژ است.امسال تعداد نامزدها به رقم بي‌سابقه ۳۷۶ رسيد که شامل ۲۲۸ فرد و ۱۴۸ نهاد بود.رازداري اعضاي کميته نوبل پيش‌بيني برنده جايزه را بسيار دشوار مي‌کند. در پنجاه سال گذشته نوبل هرگز نام نامزدها را رسما اعلام نکرده، اما کساني که صلاحيت معرفي نامزد براي اين جايزه را دارند - مثل اعضاي پارلمان‌ها، استادان دانشگاه و برندگان سابق نوبل - معمولا اعلام مي‌کنند چه کساني را براي دريافت جايزه پيشنهاد داده‌اند.پيش از اين ديپلمات‌هاي حاضر در مذاکرات هسته‌اي ايران، کلاه سفيدهاي سوريه، مذاکره‌کنندگان توافق صلح کلمبيا و ناديا مراد، زن ايزدي به عنوان شانس‌هاي اصلي دريافت جايزه معرفي شده بودند.پارسال اين جايزه به "هيات چهارگانه گفت‌وگوي ملي تونس" رسيد که به گفته کميته صلح نوبل به روند انتقال اين کشور به دموکراسي کمک کرده بودند.پاداش مالي جايزه صلح نوبل از عوايد موقوفه آلفرد نوبل، مخترع ديناميت، تامين مي‌شود و سال گذشته ارزش مالي اين جايزه ۸ ميليون کرون سوئد، معادل ۹۷۰ هزار دلار بوده است.از سال ۱۹۰۱ که اهداي جايزه صلح نوبل آغاز شده تاکنون ۹۶ بار اين جايزه اعطا شده است.
برنده چگونه انتخاب مي‌شود:
کساني که صلاحيت معرفي نامزد دارند - مانند اعضاي پارلمان‌ها و استادان دانشگاه - فهرست نامزدهاي خود را تا تاريخ اول فوريه همان سال ميلادي ارائه مي‌دهند. اعضاي کميته نوبل خود زمان بيشتري براي معرفي نامزدهاي خود دارند.کميته - که پنج عضو آن را پارلمان نروژ انتخاب مي‌کند - فهرست نامزدها را بررسي مي‌کند و ليست کوتاه‌تري شامل ۲۰ تا ۳۰ نفر از ميان آنها انتخاب مي‌کند.گروهي از مشاوران نروژي و بين‌المللي گزارش‌هايي درباره نامزدهاي ليست نهايي ارائه مي‌دهند. اعضاي کميته با استفاده از اين گزارش‌ها و مستندات ديگر تعداد نامزدها را به چند نفر مي‌رسانند.تصميم درباره برنده نهايي در آخرين جلسه کميته گرفته مي‌شود که معمولا در اواخر سپتامبر يا اوايل اکتبر برگزار مي‌شود.اگر اعضا به اجماع نرسند، راي اکثريت به حساب مي‌آيد.بعد از اعلام برنده جايزه در مراسمي‌در روز ۱۰ دسامبر، تاريخ مرگ آلفرد نوبل به برنده اعطا مي‌شود.

هميشه خبرنگارها محکوم شده‌اند
نماينده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس دهم گفت: وقتي خطاي مرتضوي ثابت شد، کسي جز خدا از خبرنگاران هزينه داده دلجويي نکرد. سهيلا جلودارزاده در گفت‌وگو با ايلنا، با اشاره به احضار مدير مسئول ايلنا و تفهيم اتهام به او در پرونده شهرداري تهران گفت: ما يک اصل اخلاقي داريم که همه بايد آن را رعايت کنيم و آن هم حفظ آبروي مسلمان است. اين حفظ آبروي مسلمان دوطرفه است و همانطور که رسانه‌ها نبايد دروغي بگويند و آبروي کسي را ببرند، از اين طرف وقتي يک فعال رسانه‌اي بازداشت مي‌شود، به آبرو و حيثيت او لطمه مي‌خورد که اين درست نيست. نماينده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس تاکيد کرد: متاسفانه در دو دهه اخير همواره برعکس بوده است و هميشه خبرنگار‌ها محکوم شده‌اند و حتي وقتي خطاهاي افراد شکايت کننده مشخص مي‌شود؛ مثل مورد آقاي مرتضوي هيچ کس از خبرنگاران اعاده حيثيت نمي‌کند به جز خداوند و افکار عمومي‌هيچ‌کس از خبرنگاراني که اين مسائل را مطرح کرده بودند، دلجويي نکرد. جلودارزاده با تاکيد بر اينکه‌اميدواريم دادستان در اين زمينه‌ها دخالت کند و از رسانه‌ها حمايت بيشتري شود، گفت: به هر حال اميدواريم تحقيق و تفحص در پرونده واگذاري املاک شهرداري هر چه سريع‌تر انجام شود و به نتيجه برسد.

«امنيت» بايد ريشه در «عدالت» داشته باشد
يادگار گرامي‌امام گفت: تفاوت «امنيت غير عادلانه» با «امنيت همدوش با عدالت و رفاه»، در وجود شبکه‌هاي متصلب و بسته اي است که ممکن است به قيمت امنيت، حقوقي را از مردم پايمال کنند.به گزارش جماران، حجت الاسلام سيدحسن خميني با ذکر روايتي از امام صادق(ع) که مي‌فرمايند «سه چيز است که مردم بدان احتياج دارند؛ امنيت، عدالت و فراواني(آباداني و رفاه)»، يادآور شد: در طول تاريخ اولين وظايف حکومت‌ها ايجاد و تحکيم امنيت بوده و در دوره دولت‌هاي مدرن نيز که وظايف جديدي بر دوش حکومت‌ها قرار گرفته، اين ضرورت همچنان باقي است.وي خطاب به مسئولان نيروي انتطامي‌افزود: به همت نيروهاي نظامي‌و با همت رهبري انديشمند انقلاب يک امنيت مثال زدني در جمهوري اسلامي‌ايران برقرار شده است.يادگار امام ادامه داد: در سال‌هاي اخير کمترين تنش از ناحيه پليس با آحاد جامه وجود داشته که درخور تقدير است و البته برادري با مردم هرچه بيشتر شود بهتر است و يک ارزش محسوب مي‌شود.سيد حسن خميني با بيان اينکه به دليل وضع آشفته منطقه، مردم امنيت موجود در کشور را لمس مي‌کنند، به عدالت به عنوان دومين وظيفه حکومت‌ها اشاره کرد و تأکيد کرد: امنيت مهمترين لازمه جامعه است اما مقصود، امنيتي است که ريشه در عدالت داشته باشد و امنيت پايدار و مردم نهاد محسوب شود.


50درصد کاربران اينترنتي خاورميانه
 ايراني هستند
معاون علمي‌و فناوري رئيس جمهوري گفت: 50 درصد کاربران اينترنتي خاورميانه، ايراني هستند و هزاران شرکت ايراني در زمينه فناوري اطلاعات و ارتباطات در کشور فعاليت مي‌کنند.به گزارش ايرنا، سورنا ستاري، افزود: سال آينده بازار فناوري اطلاعات و ارتباطات ايران به 80 ميليارد دلار خواهد رسيد و اين نشان مي‌دهد که ما در اقتصاد دانش بنيان فعاليت‌هاي زيادي را در اين بخش خواهيم داشت.به گفته وي ، بيش از 50 ميليون دستگاه تلفن همراه هوشمند در ايران مورد استفاده قرار مي‌گيرد و شبکه جهاني اينترنت نيز در سال‌هاي اخير در ايران بسيار توسعه يافته تا شاهد ايجاد پايه‌هاي بزرگ اقتصادي در ايران باشيم.معاون علمي‌و فناوري رياست جمهوري اظهار کرد: پيشرفت‌هاي زيادي در سال‌هاي اخير در زمينه نانو تکنولوژي و بيوتکنولوژي داشته‌ايم و با وجود تحريم‌هاي ظالمانه و با استفاده از ظرفيت‌هاي داخلي، هم اکنون 98درصد داروهاي مورد نيازخود را در داخل توليد مي‌کنيم.معاون رئيس جمهوري گفت: هم اکنون بيش از پنج ميليون دانشجو در دانشگاه‌هاي کشور در حال تحصيلند و با وجود 33 ميليون جوان بين 20 تا 40 سال ، ايران به چهارمين تربيت کننده مهندس در جهان تبديل شده که انتظار داريم در آينده اين جوانان در توليد ناخالص ملي در ايران نقش مهمي‌را ايفا کنند.

دشمنان به دنبال تفکر ايران هراسي هستند
وزير دفاع گفت: دشمنان به دنبال تفکر ايران هراسي هستند، اما بدانند اين ملت، مجموعه اي شکست ناپذير در مقابل هيمنه استکبار است و در سايه همين حرکت‌هاي انقلابي، به نقطه اي رسيده‌ايم که به دنبال آن هستند که تفکر و شعله‌هاي فروزان انقلاب اسلامي‌را کم فروغ کنند.به گزارش ايرنا، سرتيپ حسين دهقان به سرنوشت کشورهايي که جنگ را عليه ملت ما تحميل کردند، اشاره کرد و گفت: همگان ديدند صدام معدوم مثل يزيد ملعون چه سرنوشتي پيدا کرد. وي با بيان اينکه‌امروز جمهوري اسلامي‌در جهان به نيروي بازدارندگي رسيده، تصريح کرد: آمريکايي‌ها و رژيم صهيونيستي جرات حمله به کشور ما را ندارند. وي افزود: اگر امروز نظام مقدس جمهوري اسلامي‌ايران در عرصه جهاني از عزت، اقتدار و احترام برخوردار است؛ متاثر از ريشه دار بودن انقلاب ديني ماست که ريشه در فرهنگ عاشورايي دارد.وي افزود: امام حسين (ع)قيام کرد تا ظلم، جهل، تبعيض، انحراف، بدعت و بدعت گزاران ، ظالمان و کساني که مانع پيشبرد دين الهي در جامعه بودند؛ برچيده شود و جامعه در معرض تابش انوار مکتب حيات بخش اسلام قرار گيرد.وزير دفاع با ابراز انزجار از رفتار آل سعود در برقراري رابطه با رژيم صهيونيستي گفت: امروز عربستان افتخار مي‌کند با اين رژيم رابطه برقرار کرده، حال آنکه اين چه افتخاري دارد؟

شانس بالاي ظريف و کري براي جايزه نوبل
خبرگزاري فرانسه با مطرح کردن اين سوال که چه کسي برنده جايزه صلح نوبل سال 2016 خواهد بود به برخي نامزدهاي دريافت اين جايزه مثل کري و ظريف براي دستيابي به توافق تاريخي برجام اشاره کرد.به گزارش ايسنا، پيتر والن استين، استاد دانشگاه آپسالا سوئد در مورد شانس اعطاي اين جايزه به وزراي خارجه‌امريکا و ايران گفته است:‌ با توجه به اين‌که توافق برجام نشان داد که اين راه براي رفع موضوع هسته‌اي ايران کارآمد بوده است.در اين صورت اين جايزه مي‌تواند به جان کري، محمد جواد ظريف يا فدريکا موگريني، مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا و همين‌طور ارنست مونيز وزير انرژي آمريکا و علي‌اکبر صالحي، رئيس سازمان انرژي اتمي‌ايران اعطا شود.يک فعال حقوق بشر روسيه، نيروهاي امدادي داوطلب سوريه که به «کلاه سفيد»‌ها معروف هستند و شامل دانش‌آموزان و معلمان هستند و هم‌چنين ادوارد اسنودن، کسي که وسعت نظارت‌هاي و شنودهاي گسترده و محرمانه‌امريکا را فاش کرد.هم‌چنين نام لوران فابيوس، وزير خارجه پيشين فرانسه براي نقش سازنده خود در جريان نشست تغييرات آب و هوايي پاريس به چشم مي‌خورد.