فروش 41 درصد اوراق مشارکت دولتي تا شهريور 
دولت براي تامين بخشي از هزينه‌هاي خود به ميزان 52 هزار و 958 ميليارد ريال اوراق مشارکت در پنج ماه نخست امسال منتشر کرد و آمارها نشان مي‌دهد حدود 41.4 درصد اين اوراق فروش رفته است.
بر اساس آمار مربوط به بازار سرمايه که بانک مرکزي آن را منتشر کرده، ارزش کل اوراق به فروش رفته در اين مدت 21 هزار و 941 ميليارد ريال بوده است.
شهرداري‌هاي کشور نيز در مدت گفته شده 11 هزار ميليارد ريال اوراق منتشر کرده‌اند که 45 درصد آن يعني چهار هزار و 973 ميليارد ريال آن به فروش رفته که متعلق به شهرداري مشهد بوده است.

معرفي اعضاي جديد هيات‌مديره بورس تهران 
مديرعامل شرکت بورس تهران گفت: سازمان بورس و اوراق بهادار، اعضاي جديد هيات‌مديره بورس تهران را تائيد کرده است و هفته آينده از آنان، براي شرکت در جلسه دعوت مي‌شود. به نقل از سازمان بورس و اوراق بهادار، حسن قاليباف اصل از تائيد اعضاي جديد هيات مديره بورس تهران خبرداد و گفت: بر اين اساس، مجتبي تقي‌پور، مهدي قدمي، اسماعيل فدايي‌نژاد، امين تفرشي، پژمان شعبان‌پور فرد، فرهاد عبداله‌زاده و جمشيد ايماني به عنوان اعضاي جديد معرفي و از سوي سازمان بورس تائيد شده‌اند. به گفته مديرعامل بورس تهران، هفته آينده نخستين نشست هيات مديره جديد شرکت بورس تهران تشکيل مي‌شود.

افزايش شاخص سهام فوتسي 100 لندن 
شاخص سهام بورس فوتسي 100 لندن در پايان معاملات روز پنجشنبه به رغم سقوط قيمت نفت خام برنت درياي شمال، روندي افزايشي داشت. ارزش شاخص سهام بورس فوتسي 100 لندن که در آن در هر روز کاري سهام 100 شرکت مهم و بزرگ انگليس از نظر ارزش بازاري سهام ثبت شده در بورس، ارزش گذاري و خريدوفروش مي‌شود در روز پنجشنبه، با افزايش 0.07 درصدي مواجه شد. به نقل از ايرنا، شاخص سهام بورس فوتسي 100 لندن، با 5 واحد افزايش، به 7 هزار 26 واحد رسيد. اما شاخص سهام بورس فوتسي 250 لندن با کاهش 0.53 درصدي مواجه بود و با 95 واحد کاهش ، به 17 هزار و 945 واحد رسيد.


يک کارشناس بازار سرمايه با انتقاد از نمادهاي بسته:
يک کارشناس بازار سرمايه معتقد است بستن نمادها باعث بلوکه کردن منابع مالي مردم شده و به نقد شوندگي که اصل اول بازار سرمايه است آسيب مي‌زند.
او مي‌گويد بايد رتبه مديران بر اساس اين معيار دسته‌بندي شود که چقدر به نقدشوندگي بازار کمک کرده‌اند نه مديراني که سعي در کنترل و هدايت شاخص داشتند. عباسعلي حقاني‌نسب درباره اهميت نقد شوندگي در بازار سرمايه اظهار کرد: اصل نقدشوندگي بايد اولويت اول بازار سرمايه قرار گيرد، چراکه بازار محلي است که عرضه‌کنندگان و متقاضيان با هم دادوستد دارند، پس مهم‌ترين موضوع نقدشوندگي است. من اعتقاد دارم که بستن نماد و بلوکه‌کردن منابع مردم به نقدشوندگي آسيب مي‌زند و در برخي موارد مصداق دخالت در بازار است.
وي افزود: همان‌طور که شاپور محمدي در ابتداي رياستش در سازمان بورس مطرح کرد سازمان بايد به دنبال اين باشد که مهم‌ترين اصل بازار که همان نقدشوندگي است را احياء کند. در نتيجه بايد اين‌طور باشد که هر مشکلي که در بازار سهام ايجاد مي‌شود اول به اين موضوع توجه شود که آيا آن موضوع به نقدشوندگي سهم ضربه مي‌زند يا خير. اگر به نقدشوندگي ضربه نمي‌زد موضوعات ديگري مانند شفافيت و تامين مالي را در اولويت قرار دهيم.
*توقف نمادها، دامنه نوسان و حجم مبنا؛ 3 دليل اصلي لطمه به بورس
اين کارشناس بازار سرمايه، افزود: در حال حاضر سه چيز به بازار سرمايه ما لطمه مي‌زند يکي بحث توقف نمادها و موضوع دوم وجود دامنه نوسان و مبحث بعدي وجود حجم مبناست. متاسفانه در مورد بعضي از اين موضوعات به صورت سليقه‌اي تصميم‌گيري مي‌شود.
حقاني‌نسب اظهار کرد: به نظر من بايد رتبه کارمندان و مديران بر اساس اين معيار دسته‌بندي شود که چقدر به نقدشوندگي بازار کمک کرده‌اند، چراکه تمام اين موانع نقدشوندگي بازار هم فقط توسط مديراني انجام شده که سعي کرده‌اند به نوعي شاخص را کنترل کنند البته شايد اهداف خاصي هم با حسن نيت صورت گرفته باشد.
وي با بيان اين‌که بايد به موضوع حاکميت شرکتي بيشتر توجه شود، گفت: خيلي از مديران به ويژه در بحث افزايش سرمايه‌ها و حق تقدم‌هاي استفاده نشده عملا منافع سهامداران خود را در نظر نمي‌گيرند. سازمان بورس بايد به اين موضوع توجه ويژه‌اي داشته باشد.
اين کارشناس بازار سرمايه تصريح کرد: قانوني در بازار سرمايه وجود دارد که در آن سهامدار عمده ملزم است زماني که افزايش سرمايه اتفاق مي‌افتد حق تقدم‌هاي استفاده نشده را خريداري کند در اين موضوع منافع‌ سهامداران در حق‌ تقدم‌هاي استفاده نشده به طرقي زيرپا گذاشته مي‌شود.
حقاني‌نسب گفت: به تازگي هم جايزه نوبل به افرادي تعلق گرفت که در حوزه تئوري قراردادها کار کردند. ما مي‌توانيم در بازار سرمايه به تضاد منافع سهامداران و مديران توجه کنيم و اين موضوع را تبديل به همسويي منافع آنها کنيم. اين جايزه نوبل نشان مي‌دهد چقدر دنيا و اقتصاددانانِ جهان به اين موضوع اعتقاد دارند که مديران هميشه نماينده سهامداران خرد نبوده‌اند، حتي در مواردي نماينده سهامداران عمده هم نبودند و در برخي از موارد سعي کردند که در راستاي منافع خود هزينه‌هاي بالايي را به سهامداران تحميل کنند.
اين کارشناس بازار سرمايه ادامه داد: البته رييس سازمان بورس به اين موضوعات تاکيد زيادي دارد و ما اعتقاد داريم که در اين مسير بايد حرکت شود. اجراي حاکميت شرکتي فلسفه‌اي دارد در راستاي سياست فساد ساختاري، چرا که از اين طريق مدافع حقوق سهامداران هستيم.
وي تاکيد کرد: ما از سازمان بورس انتظار داريم که زمينه‌اي را ايجاد نکند حق‌تقدم‌هاي سهامداران که به دليل مشکلِ مالي حق تقدم خود را نمي‌توانند بخرند به ثمن‌بخس فروخته شود، چرا که وقتي مديران شرکت‌ها اختيار فروش حق‌تقدم‌ها را در اختيار مي‌گيرند ممکن است در راستاي منافع سهامداران عمده يا در راستاي منافع خود استفاده کنند.
حقاني‌نسب اضافه کرد: مسئولان شرکت‌ها بايد بازاريابي کاملي را براي فروش حق‌تقدم‌هاي خود انجام دهند و آن را به بهترين قيمت بفروشند. سازمان نيز بايد زمينه‌هاي لازم را براي فروش درست حق تقدم‌ها را مهيا کند. مثلا اگر حق تقدم استفاده نشده‌اي بايد به صورت بلوکي فروخته شود، اين کار انجام شود چراکه در درصدهاي مديريتي حق تقدم استفاده نشده به قيمت بالاتري از قيمت تابلو فروخته مي‌شود.

در آخرين هفته مهر ماه شاخص کل توانست ۴۳۶ واحد رشد کند و کانال ۷۸ هزار واحدي را پشت سر گذارد در اين مدت حجم معاملات هم تا حدودي تقويت شد و بازار بي رمق سرمايه توانست اندکي تحرک را در ۵ روز کاري گذشته تجربه کند.
در هفته اي که گذشت شاخص کل بازاده نقدي و قيمتي از تراز ۷۷ هزار و ۶۵۵ واحدي به رقم ۷۸ هزار و ۹۱ واحدي رسيد و توانست ۴۳۶ واحد رشد داشته باشد همچنين شاخص آزاد شناور که در ۱۹ مهر مقدار ۸۶ هزار و ۵۸۹ واحدي قرار داشت ۳۷۷ واحد رشد را تجربه کرد و به مقدار ۸۶ هزار و ۹۶۶ واحدي رسيد.
شاخص بازار اول نيز در اين مدت ۲۵۹ واحد رشد کرد و از عدد ۵۴ هزار و ۴۱۸ واحدي به تراز ۵۴ هزار و ۶۷۷ واحدي رسيد. همچنين شاخص بازار دوم نيز توانست با ۱۲۲۲ واحد رشد کانال ۱۷۰ هزار واحدي را رد کند و تا ۱۷۰ هزار و ۵۸۱ بالا بيايد.
در اين هفته تعداد ۱۰۰ ميليون سهم، معادل ۱۰ درصد از سهام شرکت آسان پرداخت پرشين به عنوان پانصدمين شرکت پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در نماد معاملاتي "آپ" ۹۹۹ تومان کشف قيمت شد که تعداد ۴۰ ميليون سهم از آن به منظور عرضه به کارکنان شرکت آسان پرداخت پرشين تخصيص يافت در مورد نحوه تخصيص سهام اين شرکت انتقادهاي زيادي صورت گرفت. اين طور که شرکت بورس اعلام کرد به اين علت که در سامانه معاملات مشکلي ايجاد نشود اين سهام توسط کارگزاري‌ها بين افراد تقسيم شد ولي بسياري به نحوه تخصيص آن توسط کارگزاري‌ها اعتراض داشتند و معتقد بودند که در اين نحوه تخصيص، عدالت رعايت نمي‌شود و به نوعي سهم معامله گران آنلاين در اين عرضه ناديده گرفته شده
 است.
در ۵ روز کاري هفته گذشته ارزش کل معاملات سهام و حق تقدم به ۱۶۷۷۲ ميليارد ريال بالغ شد که نسبت به هفته قبل ۱۳۳ درصد افزايش يافت.
همچنين تعداد ۵۲۱۵ ميليون سهم در ۴۳۷ هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت و به ترتيب۸۲ درصد و ۱۲۱ درصد افزايش را نسبت به هفته گذشته تجربه کردند.
 براين اساس ۶ ميليون برگه اوراق مشارکت به ارزش ۶۰۱۷ ميليارد ريال معامله شد که به ترتيب ۲۳۶ درصد و ۲۲۹ درصد افزايش نسبت به هفته گذشته را نشان مي‌دهد.
در اين مدت در فرابورس ايران نيز تعداد ۱۵۷۹ ميليون ورقه بهادار به ارزش ۹۷۸۲ ميليارد ريال دادوستد شد که با رشد ۱۵۸ درصدي حجم و افت ۳۰ درصدي ارزش معاملات همراه بود.
بازارهاي اول، دوم و پايه فرابورس ايران نيز با افزايش حجم و ارزش معاملات روبه‌رو شدند در حالي که بازار ابزارهاي نوين مالي در مقابل رشد بيش از ۵۰ درصدي حجم نقل و انتقال اوراق بهادار، افت ۵۲ درصدي ارزش آن را تجربه کرد.
گروه پالايشي‌ها، حمل و نقل، انبارداري و ارتباطات و فلزات اساسي نيز به‌ترتيب سهم ۲۲، ۱۳ و ۹ درصدي از ارزش معاملات بازار سهام فرابورس ايران در اختيار گرفتند.
در نهايت در آخرين روز معاملاتي فرابورس ايران در مهرماه به‌ترتيب بازارهاي دوم، پايه و اوراق بدهي بيشترين سهم از ارزش بازار را به ميزان ۴۵، ۲۶و ۱۴ درصد به خود اختصاص دادند.

بازار سهام ايران بيشترين کارمزد را در قبال کمترين خدمات به مشتريان دريافت مي‌کند و اين در حالي است که نرم‌افزارهاي معاملاتي اين بازار همچنان دچار اختلال هستند و متوليان آن به جاي آينده نگري دوباره به گذشته باز مي‌گردند.
روز دوشنبه هفته‌اي که گذشت عرضه اوليه 10درصد سهام شرکت آسان پرداخت (آپ) در بورس تهران با حاشيه‌هاي متفاوتي نسبت به همه عرضه‌هاي اوليه صورت گرفته در بورس تهران مواجه بود.
عرضه اوليه اين سهم جديد پس از امروز و فرداي بسيار بالاخره با اقدامي‌عجيب از سوي متوليان اين بازار صورت گرفت، به نحوي که از تخصيص سهام به معامله گران برخط چشم پوشي شد.
اين اقدام به ظاهر تدبيري بود که متوليان اين بازار در برابر ايراد فني هسته مرکزي سامانه معاملات که شرکت مديريت فناوري بورس متولي آن است انديشيده شده بود. شرکتي که وابسته به سازمان بورس و اوراق بهادار بوده و از کارمزد معاملات سهم مي‌برد. در اين ارتباط حسن قاليباف اصل مديرعامل بورس تهران در گفت‌وگو با فارس، علت تغيير رويه عرضه‌هاي اوليه را ناشي از قطعي اينترنت کاربران سامانه معاملات آنلاين و در عين حال اجراي عدالت ميان همه متقاضيان سهام اعلام کرده است.
اين در حالي است ‌که معامله‌گران بورس تهران عنوان مي‌کنند: مشکل فني سامانه قديمي‌معاملات سهام همواره در پشت بهانه گيري متوليان بازار سرمايه در عرضه‌هاي پنهان شده است. کما اينکه در روز عرضه اوليه نيروگاه کهنوج نيز همين اتفاق تکرار شده است. يک سهامدار که بازنشسته‌اموزش و پرورش است، به خبرنگار ما مي‌گويد: در جريان عرضه اوليه آپ در روز دوشنبه بايد حداقل 25درصد از کل سهميه دريافتي کارگزاران با رعايت انصاف و عدالت به معامله‌گران آنلاين داده مي‌شد، اما چنين چيزي هنوز اتفاق نيافتاده و همه چيز براي کارگزار و نورچشمي‌هاي آنها گويا تقسيم شده است. همزمان با افزايش اين اعتراض‌ها، بورس تهران ديروز ترکيب خريداران حقيقي و حقوقي تعداد 82ميليون و 560 هزار سهم «آپ» را اعلام کرد تا شايد از حجم انتقادها اندکي بکاهد.
به گفته معاونت بازار بورس تهران در مجموع 64هزار و 164سهامدار خرد و کلان قادر به خريد سهام شرکت تازه وارد آپ شده‌اند که شامل 63هزار و 149سهامدار حقيقي و يک هزار و 17شخص حقوقي هستند.
به اين ترتيب 92درصد بازار اين سهم را حقيقي‌ها به‌خود اختصاص دادند و فقط 8درصد اين خريدها نصيب حقوقي‌ها شد. با اين همه هنوز اغلب سهامداران و معامله گران حرفه اي بازار سهام نسبت به برخي ناهنجاري‌ها و عملکرد خنثي متوليان سازمان بورس و اوراق بهادار براي جلوگيري از تضييع حقوق عموم سهامداران معترض هستند. يک سهامدار حاضر در تالار بورس تهران به خبرنگار فارس مي‌گويد: از زمان رياست فعلي سازمان بورس، متاسفانه شرکت مديريت فناوري بورس و به ويژه سايت ‌سايت معاملات ( TSETMC) همواره دچار مشکل و ايراد فني بوده و حتي روند معاملات بازار در برخي از نيز تحت تاثير همين باگ‌ها بوده است.
اسلاميان مجد با اين پرسش که چه کسي پاسخ زيان سهامداران را بايد بدهد، مي‌گويد: نه تنها سامانه‌هاي شرکت مديريت فناوري بورس بلکه سامانه معاملات برخط (آنلاين) نيز در برخي روزها و بويژه در روز عرضه‌هاي اوليه با ايراد‌هاي فني و قطع شدن‌هاي بسياري مواجه است.

از سوي معاون عمليات و نظارت بورس کالا صورت گرفت:
علي پناهي معاون عمليات و نظارت بورس کالا در خصوص عرضه محصولات فولاد مبارکه در بورس کالا و شائبه انحصار در اين عرضه‌ها گفت: عرضه‌هاي فولاد مبارکه در بورس کالا به لحاظ تعدد عرضه بسيار بالا بوده و به دليل ظرفيت توليدي که دارد بزرگترين عرضه کننده محصولات تخت فولادي در ايران است.
با اين حال هيچ انحصاري از سوي بورس در عرضه محصولات فولادي متصور نيست و ساير شرکت‌ها نيز مي‌توانند محصولات خود را مشروط به ارايه ضمانت‌هاي لازم در بورس کالا عرضه کنند. معاون عمليات و نظارت بورس کالا بيان کرد: اين ادعا که قيمت گذاري محصولات فولاد توسط فولاد مبارکه و بالاتر از بازار تعيين مي‌شود نيز درست نيست چرا که طبق قانون و دستورالعمل‌هاي مرتبط اعلام قيمت پايه جزء حق عرضه کننده است اما تاييد يا عدم تاييد آن جزو حقوق و اختيارات بورس کالاست و معيار اين رد و تاييد‌ها توسط بورس براساس شاخص‌هايي نظير قيمت‌هاي جهاني ، هزينه حمل احتمالي، نرخ تسعير ارز، تعرفه و... است که در خصوص کالا به عنوان مثال براي محصولات فولادي برآورد و سپس با قيمت پايه مد نظر فولاد مبارکه مي‌سنجد؛ چنانچه قيمت تعيين شده به گونه اي باشد که خريدار مورد نظر ترغيب به خريد از بورس کالا نشود يا بالاتر از نرخ بازار باشد بورس از تاييد آن خودداري خواهد کرد. وي تاکيد کرد: با تمام اين شرايط تا به حال نشده که فولاد مبارکه محصولات خود را عرضه کند و خريداري تقاضاي خريد نداشته باشد سوال اينجاست که اگر فولاد مبارکه گران فروشي دارد چرا شرکت‌هاي مورد نظر فولاد خود را از طريقي غير از بورس کالا تامين نمي‌کنند؟ آن‌ها مي‌توانند واردات انجام دهند. معاون عمليات و نظارت بورس کالا خاطر نشان کرد: بر فرض محال بورس کالا در تاييد قيمت پايه محصولات فولادي و فروش به توليد کنندگان داخلي که توسط عرضه کنندگان تعيين مي‌شود، دچار خطا شود اما با توجه ماهيت سيستم حراج و شناخت کامل خريداران از بازار جهاني و داخلي، اين تاييد اشتباه به طور طبيعي منجر به عدم فروش محصولات خواهد شد در صورتي که اين اتفاق تا به حال نيفتاده است.

 سبزپوشي بازارهاي فرابورس ايران در مهر ماه
آيفکس در مسير صعودي
نخستين ماه از فصل پاييز در حالي براي بازار فرابورس به پايان رسيد که بازارها ضمن افزايش حجم و ارزش معاملات نسبت به شهريورماه، شاهد دو عرضه اوليه سهام در بازار دوم، آغاز و اتمام پذيره‌نويسي سه اوراق بدهي، عرضه اوليه اسناد خزانه اسلامي‌مرحله دهم و معامله عمده ۳.۱۳ درصد از سهام غيرمديريتي شرکت سرمايه‌گذاري ميراث فرهنگي و گردشگري ايران بودند.
به نقل از ايسنا، در مهرماه تعداد ۴ هزار و ۲۳۹ ميليون ورقه بهادار در ۶۰۱ هزار دفعه در بازارها دست به دست شد که ارزش آن به ۳۵ هزار و ۷۰۴ ميليارد ريال رسيد. به اين ترتيب با ثبت اين ميزان معامله در مهرماه شاهد رشد بيش از ۵۰ درصدي حجم و تعداد دفعات معاملات و ۱۰۰ درصدي ارزش دادوستدها بوديم.
طي اين ماه بازارهاي اول، دوم و پايه به‌ترتيب نقل و انتقال ۱۰۶۶، ۱۹۸۳ و ۱۰۹۶ ميليون سهم به ارزش ۲۲۸۰، ۷۲۲۹ و ۲۰۶۸ ميليارد ريال را تجربه کردند که نسبت به شهريورماه حاکي از رشد ۲۲، ۸۴ و ۵۱ درصدي حجم معاملات و افزايش بيش از ۱۰۰ درصدي ارزش معاملات در اين بازارها است.
در همين حال بازار ابزارهاي نوين مالي نيز همچون ساير بازارها از روند رو به رشدي در معاملات برخوردار بود به طوري که ۹۵ ميليون ورقه به ارزش ۲۴ هزار و ۱۲۶ ميليارد ريال در اين بازار دست به دست شد که با رشد ۴۱ و ۸۸ درصدي حجم و ارزش معاملات همراه بود.
به‌طور کلي در ماه مهر و طي ۱۸ روز معاملاتي، روزانه تعداد ۲۳۵ ميليون ورقه به ارزش ۱۹۸۴ ميليارد ريال در بازار فرابورس ايران مورد مبادله قرار گرفت و شاخص کل با رشد ۹ واحدي در آخرين روز معاملاتي اين ماه به ارتفاع ۸۲۵ واحدي
 رسيد.
روند رو به رشد بازار بدهي فرابورس
در ماهي که پشت سر گذاشتيم ابزارهاي مالي از قبيل اوراق بدهي، صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري قابل معامله و اوراق تسهيلات مسکن نيز با رشد ارزش معاملات روبه‌رو شدند.
اوراق بدهي دادوستد ۲۳ ميليون ورقه به ارزش ۲۲ هزار و ۷۰۱ ميليارد ريال را تجربه کرد که با رشد بيش از ۹۰ درصدي حجم و ارزش معاملات همراه بود. همچنين صندوق‌هاي سرمايه گذاري قابل معامله و اوراق تسهيلات مسکن نيز با نقل وانتقال ۶۹۷ و ۷۲۸ ميليارد ريال اوراق روبه‌رو شدند که رشد ۷۳ و ۱۳ درصدي نسبت به شهريورماه را به ثبت رساند.
صنايع پيشرو معاملات
سه صنعت پالايشي‌ها، عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم و صنعت فلزات اساسي به‌ترتيب سه صنعتي بودند که بيشترين سهم از ارزش معاملات بازار سهام فرابورس را به خود اختصاص دادند. گروه پالايشي‌ها با ارزش معاملاتي بالغ بر ۱۳۱۱ ميليارد ريال سهم ۱۴ درصدي، گروه عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم با دادوستد ۱۱۳۴ ميليارد ريال، سهم ۱۲ درصدي و گروه فلزات اساسي با معاملاتي به ارزش ۱۰۶۲ ميليارد ريال سهم ۱۲ درصدي را از مجموع ارزش معاملات سهام در بازارهاي اول، دوم و پايه در اختيار گرفتند. در نهايت در ماهي که گذشت عرضه اوليه سهام دو شرکت شير پاستوريزه پگاه گلستان و توليد نيروي برق ماهتاب کهنوج در بازار دوم رقم خورد. همچنين اوراق اجاره شرکت تامين سرمايه لوتوس پارسيان، اوراق مرابحه گندم و اوراق مشارکت شرکت ليزينگ اميد به ارزش مجموع ۱۱ هزار و ۴۸۰ ميليارد ريال پذيره‌نويسي شدند.
آخرين هفته مهرماه چگونه گذشت؟
در آخرين هفته از مهرماه تعداد ۱۵۷۹ ميليون ورقه بهادار به ارزش ۹۷۸۲ ميليارد ريال در بازارهاي فرابورس دادوستد شد که با رشد ۱۵۸ درصدي حجم و افت ۳۰ درصدي ارزش معاملات همراه بود. بازارهاي اول، دوم و پايه فرابورس ايران نيز با افزايش حجم و ارزش معاملات روبه‌رو شدند در حالي که بازار ابزارهاي نوين مالي در مقابل رشد بيش از ۵۰ درصدي حجم نقل و انتقال اوراق بهادار، افت ۵۲ درصدي ارزش آن را تجربه کرد.
گروه پالايشي‌ها، حمل و نقل، انبارداري و ارتباطات و فلزات اساسي نيز به‌ترتيب سهم ۲۲، ۱۳ و ۹ درصدي از ارزش معاملات بازار سهام فرابورس ايران در اختيار گرفتند.
در نهايت در آخرين روز معاملاتي فرابورس ايران در مهرماه به‌ترتيب بازارهاي دوم، پايه و اوراق بدهي بيشترين سهم از ارزش بازار را به ميزان ۴۵، ۲۶ و ۱۴ درصد به خود اختصاص دادند.

رشد توليد و تعادل بازار پتروشيمي‌با انعقاد قراردادهاي بلندمدت در بورس کالا
به گفته ميرشاه محمدي، انعقاد قراردادهاي بلندمدت پتروشيمي‌تندگويان با صنايع پايين دست و همچنين احتمال انتشار قراردادهاي بلندمدت پي وي سي در آينده اي نزديک به نفع صنايع پايين دست پتروشيمي‌است.
به نقل از ايلنا، مهدي ميرشاه محمدي مديرعامل کارگزاري پگاه ياوران نوين با بيان اين مطلب گفت: با انعقاد قراردادهاي بلندمدت محصولات پتروشيمي‌هم توليدکنندگان با مشکل فروش در برخي از ماه‌ها روبه رو نميشوند و هم اينکه شرکت‌هاي مصرف کننده نگراني در خصوص تهيه مواد نخواهند داشت.
وي تاکيد کرد: قراردادهاي بلندمدت در بورس کالاي ايران براي محصولاتي که توليدکننده و خريدار مشخص دارد مي‌تواند بازار اين محصولات را به سوي آرامش هدايت کند و از توزيع رانت نيز جلوگيري خواهد شد.
مزاياي عرضه کامل محصولات در بورس
ميرشاه محمدي با بيان اينکه توليد اکثر محصولات پتروشيمي‌بيش از نياز مصرف کنندگان در بازار داخل است، گفت: اگر شرکت‌هاي پتروشيمي‌به طور کامل محصولات‌شان را در بورس کالا عرضه کنند، نيازي به پالايش خريداران وجود ندارد اما بعضا شاهد عرضه قطره چکاني برخي محصولات هستيم که‌اميدواريم با حمايت مسوولان و همچنين تشکيل کارگروه پتروشيمي‌اين موضوع به کلي حل شود.
وي معتقد است، عرضه کامل مواد در بورس کالا چندين مزيت دارد که اصلي‌ترين آنها تامين نياز مصرف کنندگان و به تبع آن رشد توليد، تنظيم بازار و جلوگيري از نوسانات قيمت و همچنين با امکان ورود همه خريداران به بورس کالا ديگر شاهد برخي مشکلات در سهميه بندي خريد در سامانه بهين‌ياب نخواهيم بود.
وي معتقد است، آمارهاي شفاف معاملات بورس کالا در بخش‌هاي مختلف از جمله پتروشيمي‌مي‌تواند به تنظيم بازار و همچنين سياست‌گذاري‌هاي مسئولان کمک شاياني بکند از اين رو تمرکز معاملات کالاها در بورس در راستاي شفافيت اقتصادي کشور ضروري است.
ميرشاه محمدي در پايان گفت: اعلام عرضه و اورهال محصولات پتروشيمي‌در برنامه‌اي بلندمدت به خريداران، سبب مي‌شود التهابات ناشي از شايعات و تغيير خط‌هاي توليد گريدها کاهش يافته و از هجوم خريداران جلوگيري شود.