معاون وزير راه وشهرسازي در پاسخ به «تجارت» اعلام کرد:
گروه راه ومسکن:رييس سازمان راهداري وحمل ونقل جاده اي با بيان اينکه مشکلي در مرزهاي کشور براي تردد کاميونهاي ايراني وخارجي وجود ندارد گفت: در طول يکسال اخير وپس از حوادث ترکيه مشکلاتي براي رانندگان ايراني پيش آمد اما خوشبختانه طي چند ماه اخير اين مشکل برطرف شده است.
داوود کشاورزيان در نشست خبري که با حضور خبرنگاران رسانههاي مختلف برگزار شد در پاسخ به تجارت گفت: به لحاظ امنيت در حمل ونقلهاي مرزي مشکلي براي رانندگان وجود ندارد اما در مرزهاي ترکمنستان وترکيه تدابير لازم اتخاذ شده است.وي بابيان اينکه نرخ بليت اتوبوس در اربعين حسيني امسال دوبرابر خواهد شد گفت: افزايش کرايهها در مناسبتهايي مانند اربعين حسيني بيشتر از ميزان کرايههاي اعلام شده غير قانوني است وبا آن برخورد ميکنيم.رئيس سازمان راهداري با بيان اينکهامسال پنج هزار دستگاه اتوبوس، زائران اربعين را جابجا ميکنند از ناکافي بودن زيرساختها در مرز مهران خبرداد.وي با بيان اينکه پنج هزار دستگاه اتوبوس براي جابجايي زائران اربعين در نظر گرفته شده است اظهارکرد: يکي از وظايف ذاتي ما نگهداري و بهسازي راهها است که در اين راستا نگهداري و بهسازي مسيرهاي منتهي به مرزهاي مهران و شلمچه را در دستور کار قرار داديم تا براي اين ايام آماده شوند.کشاورزيان افزود: به زودي سالن مسافري پايانه مرزي شلمچه با حضور وزير راه و شهرسازي تا قبل از ايام اربعين به بهرهبرداري ميرسد و ضمن آنکه گيتهاي مورد نياز در پايانههاي مرزي براي عبور زائران افزايش مييابد.معاون وزير راه و شهرسازي افزود: در مرز مهران روزانه حداکثر 15 هزار نفر مسافر ميتوانند تردد کنند اما در ايام اربعين اين رقم به روزانه 250 هزار نفر ميرسد و با اين حجم افزايش تقاضا نميتوان هيچ شرايط خدماترساني مطلوبي را فراهم کرد.وي افزود: با آنکه 96 گيت عبور در مرز مهران تامين شده است اما زائران انتظار خدمات مطلوب نداشته باشند و خدمات آنجا حداقلي است و قطعا مناسب نخواهد بود زيرا هر چه از زائران درخواست ميکنيم که از مرزهاي ديگر براي اربعين تردد کنند گرايش به مرز مهران به دليل نزديکي مسير زياد است.کشاورزيان گفت: سال گذشته 62 درصد زائران از پايانه مهران و 38 درصد از پايانه شلمچه و چزابه در بخش جادهاي استفاده کردند.وي ادامه داد: در حال حاضر 2500 شرکت تعاوني اتوبوسراني داريم که در کشور فعاليت ميکنند و نبايد اينگونه باشد،بنابراين هدفگذاري کردهايم که تعداد شرکتهاي تعاوني مسافري را در راستاي برندسازي کاهش دهيم.معاون وزير راه و شهرسازي گفت: متاسفانه هر فردي با دو سند اتوبوس، مجوز شرکت گرفته در حالي که در راستاي برندسازي و ارتقاي کيفيت خدمات بايد تعداد شرکتها کاهش يابد.وي افزود: در اين راستا برنامهريزي کردهايم که هر شرکتي براي خود مجوزي اخذ کند و در قالب همکاري با شرکت اصلي و برندها نمايندگان آنها را کسب و با آنها فعاليت کند.وي گفت: اين شرکت ميتواند اتوبوس نداشته باشد اما بايد يک غرفه در شهري که خط راهاندازي ميکند داشته باشد.کشاورزيان افزود: بدين ترتيب تغييري کوچک در آييننامه تاسيس شرکتهاي تعاوني ايجاد کرديم و هدفمان اين است 2500 شرکت موجود به 40 شرکت تعاوني داراي برند کاهش يابد و بقيه به عنوان زيرمجموعه و طرف قرارداد اين شرکتهاي اصلي فعاليت کنند،بنابراين اتوبوسهاي هر شرکت شکل و رنگ واحد مييابد، پرسنل لباس متحدالشکل خواهند داشت ضمن آنکه خدمات هر شرکت مثلا کترينگ و وايفاي ايجاد ميشود.معاون وزير راه و شهرسازي گفت: اعتبار نگهداري راهها بسيار محدود است،بهترين منابع براي تامين نگهداري راهها وضع عوارض بر سوخت است. اگر به سوخت عوارض وضع کنيم و بودجه کافي نگهداري راه تامين شود مزاياي مادي بعدي خواهد داشت و مردم آثار وجودي آن را لمس ميکنند. وي افزود: در قانون تنظيم مقررات دولت تنظيم ماده 70 بندي پيشبيني شد مبني براينکه 20 درصد عوارض گازوئيل به راه آهن و راهداري اختصاص يابد واين مورد سال گذشته و امسال اجرايي نشده است اما معتقديم بالاخره روزي قانون اجرا ميشود تا اعتبار کافي به نگهداري راهها اختصاص يابد.کشاورزيان گفت: براي نگهداري 215 هزار کيلومتر از انواع راهها 6 الي 7 هزار ميليارد تومان در سال اعتبار ميخواهيم اما سالانه حداکثر 3500 ميليارد تومان اعتبار ملي و استاني داريم.وي گفت: سال گذشته ميزان تخصيص پروژههاي عمراني در اين حوزه 20 درصد نقدي، 230 درصد اسناد خزانه اسلاميو 15 درصد در قالب قير بود کهامسال نيز شبيه سال قبل است.معاون وزير راه و شهرسازي افزود: در استانها اين اعتبارات عمدتا جاري است و صرف پرداخت حقوق ميشود؛ در استانها 6 الي 7 هزار نفر از پرسنل ما از محل طرحهاي عمراني و تملک دارايي حقوق ميگيرند.وي بيان کرد: پيمانکاران توان کار کردن نسيه را ندارند و دولت بايد منابع پايداري براي نگهداري راهها اختصاص يابد.کشاورزيان افزود: معتقديم اگر صد تومان عوارض به نرخ گازوئيل اضافه شد سالانه 5 هزار تومان اعتبار براي نگهداري راهها خواهيم داشت.وي در بخش ديگري از سخنان خود تصريح کرد: در گذشته به دليل اختلافات سازمان راهداري و پليس راه فقط در طول سالها 400 دستگاه دوربين در جادهها نصب شد اما تلاش کرديم طي قراردادي هزار دستگاه دوربين هوشمند ثبت تخلف در 34 هزار و 500 کيلومتر از محورهاي مواصلاتي نصب کنيم،ضمن آنکه شرکتهاي دانشبنيان در اين زمينه موضوعات اپراتوري و نگهداري آن را برعهده ميگيرند و از اين پس در جادهها شاهد وجود دوربينهاي مختلف نخواهيم بود.