رهبرانقلاب اسلامي‌به مناسب سيزده آبان روزدانش آموز و روزملي مبارزه با استکباراين پرسش را از مقامات وزارت علوم و آموزش و پرورش مطرح کردند جاي هفتاد جلد ازاسناد بدست آمده ازسفارت امريکا دراين نظام کجاست وچرا دراين مورد بي توجهي مي‌شود.
نسرين نيکفال آذر
استاد دانشگاه

رهبرانقلاب اسلامي‌به مناسب سيزده آبان روزدانش آموز و روزملي مبارزه با استکباراين پرسش را از مقامات وزارت علوم و آموزش و پرورش مطرح کردند جاي هفتاد جلد ازاسناد بدست آمده ازسفارت امريکا دراين نظام کجاست وچرا دراين مورد بي توجهي مي‌شود. اين پرسش پاي مشکل عميقي تري را به ميان مي‌کشد. چرا نظام آموزش تنها به صورت انتزاعي به‌اموزش مي‌پردازد و چرا به آگاهي‌هاي سياسي،اجتماعي، ... اقتصادي وتاريخي کمترين توجه را دارند. اين کاستي محصول نهايي اين نظام را از کارآمدي مي‌اندازد.به نظر مي‌رسد وزير جديد آموزش و پرورش دکترفخرالدين دانش آشتياني درچند ماه پيش رو که تا پايان کار دولت مانده است وقت و انرژي خود را صرف تشکيل گروه‌هاي مطلعاتي کند و درگام اول دلايل بي اعتنايي اين نظام به آگاهي عمومي‌را بيابد و درگام بعد با تدوين استراتژي آگاهانه قدم به قدم اين نظام را درمدار درست اش قراردهد . بايد ازاقدامات صوري و ضربتي براي گنجاندن اسناد سفارت درکتاب‌هاي درسي خود داري کرد. چرا که هرعجله اي کار را به جايي مي‌رساند که بجاي تاثيرگذاري مثبت برکودکان، نوجوانان و جوانان آنها را شايد سرخورده کند. خوب است مسئولان نظام آموزشي از برخورد موردي با يک تذکرپرهيزکنند وبا همه جانبه نگري مشکل را به صورت انضمامي‌وکل نگرحل کنند.نظام آموزشي فراگردي مدام و نوبنو شونده است که ازنوزادي آغاز و تا پايان عمرادامه مي‌يابد. مدرسه ودانشگاه پرانتزي ما بين بقيه زندگي نيست. بايد با کليت زندگي گره بخورد،مهمترين نکته درآموزش آنست که بجاي محفوظات روش يادگيري را بياموزاند و بجاي هنرتست زني مهارت زندگي جمعي را آموزش دهد. مهارتي که درگروي آگاهي جامعه شناختي، روان شناختي و تاريخي است و ازهمه مهمتربه نيازهاي کوتاه، ميان وبلند مدت جامعه پاسخ مي‌دهد .اتفاقي که فقدانش درکشورما کاملا مشهود است. به نظر مي‌رسد براي بسط آگاهي‌ها نبايد دانش آموزان و حتي دانشجويان را نسبت به آنها شرطي و وادارشان کرد نمره قبولي بگيرند. چرا که بعد ازقبولي بلافاصله هرآنچه‌اموخته‌اند بدورمي‌اندازند. بايد روش‌هاي بهتري کشف کرد که خود آنها اهميت موضوع را درک کنند وبا همه وجود نسبت به‌اموختن شان شوق نشان دهند. شايد يکي ازراه‌هاي موثرايجاد فضاي گفت وگو و پرسش و پاسخ بدون ملاحظه است. چرا که آگاهي وقتي انتقادي مي‌شود درذهن براي هميشه جاگيرمي‌شود. يادمان باشد قبل ازدانش آموزان و دانشجويان معلمان واساتيد را بايد نسبت به موضوع حساس کرد؛ درغير اين صورت هيج برنامه اي درعمل محقق نمي‌شود.

گيدئون راکمن
فايننشال تايمز
ترجمه: فاطمه مهتدي

از مسکو تا مانيل ، پکن تا بوداپست، آنکارا تا دهلي، رهبران ناسيوناليست قدرتمند بازگشته‌اند. اگر آمريکا، دونالد ترامپ را در هفته آينده انتخاب کند، اين روند بين المللي ادامه خواهد يافت  و آمريکا يک دنباله رو خواهد بود و زمام امور را در دست نخواهد داشت. علاقه به داشتن رهبر قدرتمند دهانه اي بر دموکراسي است. رشد قدرت طلبي فردي باعث بي ثباتي بين المللي خواهد شد. چين در هفته گذشته قدمي‌خطرناکتر در جاده استبداد را برداشت و اعلام کرد "شي جينپينگ" رئيس جمهور چين نماينده بدنه رهبري حزب کمونيست است، لغبي که به يادآورنده دوره مائو است.شي ميزبان " رودريگو دوترته" رئيس جمهور فيليپين بود که رويکرد و رفتاري فردي خودکامه را دارد. ولاديمير پوتين سمبل بزرگترين مرد قوي درجهان است. ترکيبي از چارچوب دموکراسي و واقعيت خودکامگي توسط يک رهبر قدرتمند ديگر يعني رجب طيب اردوغان رئيس جمهور ترکيه ايجاد شده است و در سطحي ضعيفتر توسط ويکتور اوربان رئيس جمهور مجارستان اعمال ميگردد. درعين حال رهبران تکرو و قدرتمندي هم هستند که درون يک سيستم دموکراتيک کار مي‌کنند همانند "نارندا مودي"در هند و "شينزو ابه" در ژاپن، که جذابيت سياسي آنها براساس تفکر يک رهبر مصمم و ناسيوناليست است. روش سياسي ترامپ مشابه با ديگر مردان خودکامه قدرتمند چون پوتين و اردوغان است. رهبران ترکيه و روسيه ، جهان خارج را پراز نيروهاي خصومت آميز نشان مي‌دهند که عليه کشور توطئه مي‌کنند. آنها اغلب دشمنان داخلي را مرتبط و همکار با دشمنان خارجي مي‌خوانند. پوتين و اردوغان همانند شي وعده احياي ملي و جبران تمسخر خارجي را داده‌اند.ترامپ روايتي مشابه را در سياست خود استفاده مي‌کند که شامل عناصر ناسيوناليسم، ترحم به خود، تئوري توطئه و وعده احياي ملي است. ترامپ مدعي است که جهان به‌امريکا مي‌خندد و مخالفان داخلي اش جزو لابيگران خارجي هستند و او آمريکا را دوباره بزرگ ميکند. نامزد جمهوريخواه رقابت‌هاي رياست جمهوري آمريکا تاکييد دارد تمامي‌سيستم آمريکايي فاسد است و وعده "تخليه مرداب" را داده است. اين وعده‌هاي رياکارانه براي کنترل نخبگان صفت مشترک مردان خودکامه است. پوتين با نمايش سرکوب سرمايه داران روس، شي جينپينگ با مبارزه با فساد مالي از اين دست است. در درجات مختلف تمامي‌اين افراد فرهنگسازي فردگرايي را تشويق مي‌کنند. در سالهاي اخير سرودهايي در تقدير رئيس جمهور چين خوانده شده است. رسانه‌هاي روسيه پوتين را با ژست‌هاي قدرتمندانه نشان مي‌دهند. متاسفانه مشابهت با اين امر در دهه 30 ميلادي بسيار واضح است . درآن زمان شوک اقتصادي و رکود بزرگ باعث راديکالي شدن جهان گرديد. چيزي شبيه به بحران مالي 2008 ، حس تهديد جنگ در اروپا، خاورميانه و آسيا نيز منجر به تقاضا براي رهبران قدرتمند شده است. اين مردان سعي مي‌کند به جاي وابستگي به قوانين بين الملل خود رو در رو همه چيز را مرتب کنند. معامله گري ميان اين رهبران قابليت فروريختن را دارد. خودشيفتگي بيش از حد ترامپ ميتواند منجر به روشي بي ثبات در ديپلماسي شود. دراين ميان رشد اين مردان خودکامه با قدرت گرفتن زنان سياستمدار همزمان شده است . آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان و يا ترزا مي‌نخست وزير انگليس روند تازه اي را شکل مي‌دهند. زنانه شدن سياست غربي نيز مي‌تواند تمايل براي رهبران مرد قدرتمند را افزايش خواهد داد.


خسرو خواجه حسني مدير عامل بانک گردشگري گفت: اجراي صحيح سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي راه حل رفع رکود موجود و بسياري از مشکلات اقتصادي کشور است.
خسرو خواجه حسني مدير عامل بانک گردشگري گفت: اجراي صحيح سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي راه حل رفع رکود موجود و بسياري از مشکلات اقتصادي کشور است.
خسرو خواجه حسني مدير عامل بانک گردشگري گفت: اجراي صحيح سياستهاي اقتصاد مقاومتي راه حل رفع رکود موجود و بسياري از مشکلات اقتصادي کشور است.
به گزارش روابط عمومي‌بانک گردشگري ، وي افزود: با تکيه بر توانايي‌ها و منابع داخلي در عين استفاده از جذابيت‌هاي ايران براي سرمايه‌هاي خارجي، مي‌توانيم شتاب پيشرفت در کشور را بالا ببريم.
مدير عامل بانک گردشگري ظرفيت‌هاي اقتصادي ايران را مطلوب عنوان دانست و خاطر نشان کرد: شکي نيست که ايران از ظرفيت‌ها و پتانسيل‌هاي زيادي برخوردار است و همين، دليل استقبال گسترده سرمايه‌گذاران و فعالين اقتصادي دنيا براي سفر به ايران و بررسي شرايط فعاليت است.
خواجه حسني در ادامه اظهار داشت: قطعاً هيئت‌هاي اقتصادي که به ايران مي‌آيند از قبل مطالعات گسترده‌اي در مورد زمينه‌هاي کسب‌وکار در کشور ما داشته‌اند و به پشتوانه چشم‌اندازهاي موجود، ايران را به‌عنوان يک فرصت ارزشمند قلمداد مي‌کنند. در اين بين توجه به داشته‌هاي داخلي در کنار استفاده از امکانات و تکنولوژي سرمايه گذاران خارجي مي‌تواند پل عبور از شرايط فعلي باشد.
وي تصريح کرد : ورود سرمايه گذار خارجي بدون انتقال دانش فني راهگشا نيست و بعد از چند سال مصرف کننده صرف محصولات خارجي خواهيم شد اما دستيابي نيروهاي مشتاق و جوان کشور به تکنولوژي روز جهان و انتقال دانش فني در بدنه صنعتي کشور شرايط را براي رشد و توسعه اقتصادي فراهم مي‌کند.

شرکت بیمه نوین با حضور در دوازدهمين همايش بين المللي سواحل، بنادر و سازه هاي دريايي، به معرفی محصولات بیمه ای خود و فرصت های همکاری مشترک می پردازد.
شرکت بیمه نوین با حضور در دوازدهمين همايش بين المللي سواحل، بنادر و سازه هاي دريايي، به معرفی محصولات بیمه ای خود و فرصت های همکاری مشترک می پردازد.
به گزارش روابط عمومی بیمه نوین، شرکت بیمه نوین با حضور در این همایش علاوه بر ایجاد فضای تبادل تجربیات و ارتقای سطح همکاری با كارشناسان و شرکت های فعال در حوزه مهندسی سواحل، بنادر و سازه های دریایی به معرفی محصولات و خدمات بیمه ای خود به شرکت کنندگان و بازدیدکنندگان می پردازد.
دوازدهمين همايش بين المللي سواحل، بنادر و سازه هاي دريايي (ICOPMAS 2016) از تاريخ 10 لغايت 12 آبان ماه سال 1395 با حضور بیش از ۵۰ شرکت مهندسین مشاور و پیمانکار داخلی و خارجی در محل هتل المپيك تهران برگزار مي شود.
رهبر انقلاب در ديدار دانش‌آموزان و دانشجويان:
حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي‌در آستانه سيزدهم آبانماه روز دانش آموز و روز ملي مبارزه با استکبار جهاني، در ديدار هزاران نفر از دانش آموزان و دانشجويان با هشدار نسبت به برخي حرکت‌ها و تلاش‌هاي خطرناک براي تحريف حقيقت و منطق ايستادگي امام(ره) و ملت در مقابل آمريکا، در اذهان نسل جوان و همچنين القاي اين موضوع که تنها راه حل مشکلات کشور مذاکره و سازش با آمريکاست تأکيد کردند: آنچه که مشکلات کشور را حل خواهد کرد، روحيه و تفکر انقلابي به معناي توکل به خدا، اعتماد به درون، شجاعت اقدام و عمل، بصيرت، عمل به توصيه‌هاي امام، ابتکار ورزي، اميدواري به آينده، نترسيدن از دشمن و تسليم نشدن در برابر او است.
  حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي‌در آستانه سيزدهم آبانماه روز دانش آموز و روز ملي مبارزه با استکبار جهاني، در ديدار هزاران نفر از دانش آموزان و دانشجويان با هشدار نسبت به برخي حرکت‌ها و تلاش‌هاي خطرناک براي تحريف حقيقت و منطق ايستادگي امام(ره) و ملت در مقابل آمريکا، در اذهان نسل جوان و همچنين القاي اين موضوع که تنها راه حل مشکلات کشور مذاکره و سازش با آمريکاست تأکيد کردند: آنچه که مشکلات کشور را حل خواهد کرد، روحيه و تفکر انقلابي به معناي توکل به خدا، اعتماد به درون، شجاعت اقدام و عمل، بصيرت، عمل به توصيه‌هاي امام، ابتکار ورزي، اميدواري به آينده، نترسيدن از دشمن و تسليم نشدن در برابر او است.
رهبر انقلاب اسلامي‌با اشاره به مناسبت‌هاي تاريخي روز سيزدهم آبان، برجسته ترين آنها را حادثه تسخير لانه جاسوسي دانستند و گفتند: اين روز، در واقع روز جوانانِ مومن، انقلابي، شجاع، دلاور و مبتکر است که با اقدام خود در تسخير لانه جاسوسي، دشمن را از هرگونه حرکت بازداشتند.
حضرت آيت الله خامنه اي با يادآوري توصيف امام بزرگوار(ره) از تسخير لانه جاسوسي بعنوان «انقلاب دوم» افزودند: اين توصيف و نامگذاري به دليل توطئه‌ها و خباثت‌هاي آمريکا در قبل و بعد از انقلاب، برضد ملت ايران بود زيرا دولت آمريکا از هيچ تلاش و اقدام رسمي‌و غير رسمي‌براي به شکست کشاندن انقلاب اسلامي‌فروگذاري نميکرد و جوانان انقلابي، در آن زمان، با تسخير لانه جاسوسي، توطئه ي او را خنثي کردند.
ايشان با اشاره به مدارک بدست آمده از داخل سفارت آمريکا خاطر نشان کردند: اين مدارک که به هنگام تسخير لانه جاسوسي، به صورت کاغذهاي خُرد شده در آمده بودند و با تلاش و زحمت جوانان انقلابي، جمع آوري و بازسازي شدند، عمق توطئه‌ها و دشمني آمريکا بر ضد ملت ايران را نشان ميدهند.
رهبر انقلاب اسلامي‌به تدوين حدود هفتاد جلد کتاب از مدارک بدست آمده از سفارت آمريکا اشاره کردند و با انتقاد از بي توجهي به اين کتاب‌هاي مهم و ارزشمند، در مدارس و دانشگاهها گفتند: چرا هيچ نشاني از اين کتابها در مجموعه دروس مدارس و دانشگاهها نيست؟
حضرت آيت الله خامنه اي با تأکيد بر لزوم پيگيري اين موضوع از جانب وزير جديد آموزش و پرورش و وزير علوم، در جمع بندي اين بخش از سخنان خود افزودند: تسخير لانه جاسوسي در ۱۳ آبان سال ۱۳۵۸، در واقع واکنش طبيعي به توطئه‌ها و دشمني‌هاي ابر قدرتي زياده خواه بود که سالها ايران را براي خود ميدانست و منابع و ثروت ملت ايران را غارت ميکرد، اما با پيروزي انقلاب اسلامي‌اين کشور از دست او خارج شد.
ايشان تأکيد کردند: رهبر اين حرکت بزرگ هم شخص امام(ره) بودند زيرا در همان زمان تحرکات مختلفي براي خنثي کردن حرکت جوانان انقلابي در تسخير لانه جاسوسي در جريان بود اما امام قاطعانه در مقابل آنها ايستاد.
رهبر انقلاب اسلامي‌سپس به برخي حرکت‌ها و تلاش‌هاي خطرناک براي القاء دو اشتباه در اذهان و افکار عمومي‌به ويژه جوانان اشاره کردند و گفتند: اين دو اشتباه عبارتست از: ۱) ايستادگي امام بزرگوار در مقابل آمريکا و اينکه مي‌فرمود: «هر چه فرياد داريد بر سر آمريکا بکشيد» از سرِ تعصب و لجبازي بود ۲) حل مشکلات کشور در گرو مذاکره و سازش با آمريکاست.
حضرت آيت الله خامنه اي افزودند: اين دو تفکر غلط از طرف آمريکا و همچنين عوامل وابسته آنها و برخي پشيمان شده‌ها و از نَفَس افتاده‌ها و دنيا طلب‌ها، در حال تزريق به جامعه بويژه در مطبوعات و دانشگاه‌ها است.
ايشان در خصوص تفکر غلط اول گفتند: اينکه تبليغ ميکنند ايستادگي امام(ره) در مقابل آمريکا به علت تعصب و لجاجب و غرور بوده، به معناي آن است که‌امام در ايستادگي خود در برابر آمريکا منطقي نداشته است! در حاليکه ايستادگي نظام اسلامي‌و ملت ايران در برابر آمريکا بر اساس استدلال‌هاي کاملاً منطقي است.
رهبر انقلاب اسلامي‌در بيان اين استدلالها افزودند: سياست و ذات دولت استکباري آمريکا، بر اساس افزون طلبي و زياده خواهي است که در طول ساليان متمادي اين سياست را در نقاط مختلف جهان به ويژه منطقه غرب آسيا و ايرانِ قبل از انقلاب اِعمال کرده است، بنابراين اگر در همان ماههاي اول انقلاب کمترين غفلتي ميشد و امام در برابر آمريکا نمي‌ايستاد، دشمني که از در بيرون شده بود، مجدداً از پنجره وارد ميشد.
حضرت آيت الله خامنه اي يکي ديگر از دلايل منطقي ايستادگي امام در برابر آمريکا را، دفاع از ارزشهاي انساني خواندند و تأکيد کردند: نظام آمريکا با ارزش‌هاي انساني فرسنگها فاصله دارد و هنگامي‌که‌امام (ره) مي‌فرمود «هر چه فرياد داريد بر سر آمريکا بکشيد» يعني «مرگ بر دولت و نظامي‌که هيچ سنخيتي با ارزش‌هاي انساني ندارد».
ايشان با اشاره به مناظره‌هاي دو کانديداي انتخابات رياست جمهوري آمريکا گفتند: اين دو کانديدا اين روزها حقايق و فجايعي را از داخل آمريکا صراحتاً افشا ميکنند که ما قبلاً بسيار کمتر از آن را ميگفتيم اما عده اي باور نمي‌کردند و يا نمي‌خواستند باور کنند اما اکنون اظهارات آنها در مناظره‌ها نشانگر نابودي ارزش‌هاي انساني در آمريکاست.
رهبر انقلاب اسلامي‌با استناد به مطالب مناظره‌هاي اخير انتخابات رياست جمهوري آمريکا در خصوص تبعيض نژادي و فقر در آمريکا و تعلق ۹۰ درصد ثروت آمريکا به يک درصد از مردم اين کشور، خاطر نشان کردند: لگدمال شدن ارزش‌هاي انساني و حقوق بشر، تبعيض و نژاد پرستي از واقعيت‌هاي امروز جامعه‌امريکاست.
حضرت آيت الله خامنه اي يکي ديگر از دلايل منطقي امام براي مخالفت با آمريکا را پناه دادن به محمدرضا پهلوي در همان روزهاي اول انقلاب و تلاش براي طراحي مجدد آنچه در کودتاي ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ اتفاق افتاد، دانستند و گفتند: امام (ره) با بيان اينکه «هرچه فرياد داريد بر سر آمريکا بکشيد» در واقع ملت را بيدار کرد و به آنان آگاهي داد و مانع از شکل گيري يک توطئه بزرگ در اوايل انقلاب اسلامي‌شد.
ايشان به اشاره به توطئه‌هاي مختلف آمريکا در اوايل پيروزي انقلاب و حمايت همه جانبه از صدام در ۸ سال جنگ تحميلي، و همچنين عملکرد آمريکا بعد از جنگ تا به‌امروز و به ويژه در موضوع برجام و بعد از آن افزودند: همين چند روز پيش مذاکره کننده‌امريکا در مذاکرات هسته اي صراحتاً گفت که «ما بعد از برجام هم ايران را تحريم کرديم»، لذا واقعيت اين است که ما با چنين دولتي طرف هستيم.
رهبر انقلاب اسلامي‌تأکيد کردند: اگر ملت ايران در دوران امام در مقابل آمريکا ايستاد و اگر امروز نيز همچنان بر ضد آمريکا شعار ميدهد و در مقابل او مي‌ايستد، بر اساس يک منطق محکم و مستدل است.
حضرت آيت الله خامنه اي در ادامه به يک تفکرِ غلط ديگر که‌امريکاييها و برخي‌ها بدنبال تزريق آن در جامعه هستند، اشاره کردند و گفتند: در اين تفکر که بسيار خطرناک است، گفته ميشود اگر ما با آمريکا سازش کنيم همه مشکلات کشور حل خواهد شد!
ايشان با تأکيد بر اينکه استدلالهاي دقيقي براي اثبات دروغ، غلط و فريب بودن اين سخن و تفکر وجود دارد، افزودند: يک نمونه بارز براي اثبات نادرست بودن اين تفکر، موضوع برجام و عملکرد آمريکاييها پس از آن است.
رهبر انقلاب اسلامي‌با اشاره به سخنان مکرر خود از ابتداي مذاکرات هسته اي در خصوص بد عهدي و دروغگويي آمريکاييها، خاطر نشان کردند: اکنون ديگر اين من نيستم که مي‌گويم آنها بدعهد هستند، بلکه مسئولان محترم کشور و حتي خودِ مذاکره کنندگان که زحمت بسياري را نيز متحمل شدند، سخن از بد عهدي آمريکا ميگويند.
حضرت آيت الله خامنه اي افزودند: در حاشيه نشست اخير مجمع عمومي‌سازمان ملل متحد در نيويورک، وزير امور خارجه کشورمان در جلسه وزراي امور خارجه طرفهاي مقابل، يک کيفرخواست طولاني از بدعهدي آمريکاييها در برجام بيان کرد، که البته آنها جوابي نداشتند.
ايشان گفتند: اين واقعيت آمريکاست و عده اي ميگويند برويم با همين آمريکا بر سر سوريه، حزب الله لبنان، عراق، افغانستان، يمن و حتي مسائل داخلي کشور مذاکره و سازش کنيم!
رهبر انقلاب اسلامي‌افزودند: آيا دولتي که لحظه اي از دشمني با ملت ايران فروگذار نميکند، مشکلات کشور را حل خواهد کرد؟
حضرت آيت الله خامنه اي خاطر نشان کردند: هدف اصلي آمريکا، جلوگيري از رشد و پيشرفت ايران است. آيا مذاکره با اين کشور مشکلات اقتصادي ما را حل خواهد کرد؟
ايشان تأکيد کردند: مذاکره با آمريکاييها مشکلات ما را حل نخواهد کرد زيرا اولاً؛ آنها دروغگو، بدعهد، فريبکار و از پشت خنجر زن هستند و ثانياً؛ آمريکا خودش دچار بحران است و کشور بحران زده چگونه ميتواند مشکلات يک کشور ديگر را حل کند؟
رهبر انقلاب اسلامي‌با اشاره به اذعان مراکز مهم بين المللي و حتي خود آمريکاييها به وجود بحران اقتصادي، سياسي، بين المللي و اخلاقي در آمريکا افزودند: اکنون بدهي‌هاي آمريکا نزديک به توليد ناخالص ملي اين کشور شده است و بر اساس شاخص‌هاي جهاني، اين، نشانه بحران است.
حضرت آيت الله خامنه اي گفتند: آيا چنين کشور بحران زده اي، بدنبال حل مشکلات اقتصادي ايران است؟ يا اينکه بدنبال استفاده از منابع و ثروت ايران براي رهايي خود از بحران؟
ايشان در تبيين بحران سياسي در آمريکا نيز افزودند: امروز در هر نقطه اي از دنيا هر ملتي که بر ضد يک دولت يا حکومت مستبد قيام ميکند، اولين شعارش «مرگ بر آمريکا» است. آيا بحران از اين بالاتر وجود دارد؟
رهبر انقلاب اسلامي‌با اشاره به طراحي آمريکا براي خاورميانه بزرگ با محوريت رژيم صهيونيستي در زمان جنگ ۳۳ روزه لبنان گفتند: اکنون وضع آمريکاييها به گونه ايست که در قضاياي سوريه، عراق، لبنان، يمن و شمال آفريقا درمانده شده‌اند. آيا اين وضعيت، بحران نيست؟
حضرت آيت الله خامنه اي موقعيت جمهوري اسلامي‌ايران در منطقه را نقطه مقابل آمريکا دانستند و خاطر نشان کردند: به لطف خداوند ملت ايران به واسطه شجاعت، بصيرت و استقامت خود، مشکلات را تحمل کرد و اکنون در منطقه غرب آسيا و منطقه خليج فارس يک چهره درخشان است.
ايشان بحران اخلاقي را يکي ديگر از مشکلات جامعه‌امريکا بويژه در ميان سياستمداران و دولتمردان اين کشور برشمردند و افزودند: سخناني که اين دو نامزد انتخابات رياست جمهوري آمريکا در هفته‌هاي اخير درباره مسائل غير اخلاقي بيان کردند که احتمالاً حرف بي حساب هم نيست، براي نابودي آبروي آمريکا کافي است.
رهبر انقلاب اسلامي‌با انتقاد شديد از تلاش براي ترويج گذاره غلطِ «حل مشکلات کشور در گرو سازش با آمريکا است» تأکيد کردند: مذاکره با آمريکا نه تنها مشکلات را حل نمي‌کند بلکه افزايش هم ميدهد.
حضرت آيت الله خامنه اي گفتند: مشکلات را بايد خودمان و با اتکاء بر توانايي‌ها و نيروهاي جوان در داخل حل کنيم.
ايشان جوانان را اميدهاي ملت و آينده سازان و اداره کنندگان کشور در آينده نه چندان دور خواندند و خطاب به جوانان گفتند: عزيزان من، علاج مشکلات کشور در گرو توکل به خداوند متعال و جوشيدن اراده و استقامت از درون ملت، عزم راسخ، ايستادگي، بصيرت، اعتماد به نفس قوي و ترويج روحيه انقلابي گري است.
رهبر انقلاب اسلامي‌خاطر نشان کردند: روحيه انقلابي گري به معناي داشتنِ شجاعت در اقدام و عمل، ابتکار ورزي براي بن بست شکني، نترسيدن از دشمن و تسليم نشدن در برابر او، اميد به آينده و ايمان به وعده الهي است.
حضرت آيت الله خامنه اي گفتند: متأسفانه برخي‌ها به جاي ترويج روحيه انقلابي گري، به گونه اي سخن ميگويند و مديريت ميکنند که نسل جوان به آينده و انقلاب بي اعتماد و از راه‌امام دور ميشود و سپس همين افراد از زمانه شکوه و گلايه ميکنند. ايشان افزودند: زمانه را ما مي‌سازيم و اگر ميگوييد زمانه بد است بايد ببينيم چگونه عمل کرده‌ايم که تصور ميکنيم زمانه بد شده است؟
ايشان تأکيد کردند: هنگامي‌که ما گام‌هايمان را محکم برنداريم، به توصيه‌هاي امام عزيز در وصيت نامه عمل نکنيم و به نام آزادي گري، مردم و جوانان را به سمت لا ابالي گري سوق دهيم و به اسم نگاه عقلاني، سازش و تسليم را در برابر دشمن القاء کنيم معلوم است که زمانه بد ميشود.
رهبر انقلاب اسلامي‌با اشاره به حديثي از حضرت اميرالمومنين علي عليه السلام، افزودند: آن حضرت علت واژگوني برخي دلها را که روزي در مسير درست و مستقيم بودند، آلوده شدن به دنيا و محبت‌هاي بي جا، جاه طلبي، رفيق بازي و جناح بازي بيان ميکنند.
حضرت آيت الله خامنه اي جوانان را به بصيرت روزافزون توصيه و خطاب به جوانان خاطر نشان کردند: مراقب باشيد هر سخني را از هر گوينده اي نپذيريد و آنچه که اصل و مهم است انقلاب و راه‌امام عزيز است و بايد حرف او را حجت بدانيد.
ايشان در پايان تاکيد کردند: اگر امام بزرگوار امروز حضور داشت همان نداي ابراهيمي‌بت شکن خود را که زمينه ساز بيداري ملت شد، فرياد مي‌کِشيد.

با 2/44 ميليون بشکه در روز رقم خورد
وزير نفت با بيان اين که پاسخ دروغ‌پردازي‎ها بايد در کوتاه‌ترين زمان ممکن داده شود، گفت: وزارت نفت يکي از وزارتخانه‎هايي است که به دليل تاثيرش در موفقيت دولت يازدهم، با هجمه‎هاي شديدي روبروست.
وزير نفت با بيان اين که پاسخ دروغ‌پردازي‎ها بايد در کوتاه‌ترين زمان ممکن داده شود، گفت: وزارت نفت يکي از وزارتخانه‎هايي است که به دليل تاثيرش در موفقيت دولت يازدهم، با هجمه‎هاي شديدي روبروست.
بيژن زنگنه در هشتمين جشنواره روابط عمومي‎هاي برتر صنعت نفت، با بيان اين که در سال‌هاي اخير وزارت نفت فعاليت‎هاي زيادي انجام داده که بازتاب زيادي در جامعه نداشته است، افزود: البته برخي کارها همانند توسعه فناوري، دانش بنيان و همکاري با دانشگاه‎ها‎ مورد توجه افراد محدودي است اما کاهش مصرف نسبي گازوئيل را کسي نمي‌تواند ناديده گيرد. زنگنه ادامه داد: ايران هم اکنون بدون اين که پالايشگاه بزرگي وارد مدار شود، از يک واردکننده گازوئيل به صادرکننده اين فرآورده نفتي بدل شده است.
وزير نفت ميانگين کنوني صادرات گازوئيل را ٢٠ ميليون ليتر اعلام کرد و افزود: ايران هم اکنون به جز در بخش بنزين، صادرکننده ديگر فرآورده‌هاي‎ نفتي است و ان شاء ا.. تا پايان سال، موضوع بنزين هم حل مي‌شود.
زنگنه، ورود ايران به باشگاه صادرکنندگان فرآورده‎هاي نفتي را نتيجه تلاش گسترده در عرضه گازرساني دانست و تصريح کرد: برخي از کارهايي که براي توليد گاز در کشور انجام شد براي شرکت ملي گاز ايران نيز قابل باور نيست.
وي با بيان اين که تا پايان امسال و با محاسبه سه سال اخير، ١١ فاز پارس جنوبي وارد مدار توليد شده است، افزود: وارد شدن اين تعداد فاز جديد به مدار توليد، کار بزرگي است که افزون بر يک افتخار ملي، مردم بايد از اين دستاورد خوشحال شوند.
وزير همچنين به طرح موفق پيمايش اشاره کرد و افزود: همچنين فعاليت در بخش گازرساني، انتقال و توزيع، پتروشيمي‌و همه بخش‌هاي توليد در سال‎هاي اخير موفقيت آميز بوده است.
صادرات نفت تا پايان اکتبر؛ ٢,٤٤٠ هزار بشکه در روز
زنگنه در ادامه به افزايش توليد نفت ايران پس از برجام اشاره کرد و با بيان اينکه کسي در سال گذشته گمان نمي‌کرد توليد و صادرات نفت ايران در ظرف مدت کوتاهي (چهار ماه) بيش از يک ميليون بشکه در روز افزايش يابد، افزود: صادرات نفت خام ايران تا پايان ماه اکتبر به ٢ ميليون و ٤٤٠ هزار بشکه در روز رسيده که از بي سابقه‌ترين رقم‎هاي تاريخي است.
وي بر ضرورت اطلاع رساني و بازتاب اين خبرها از سوي روابط عمومي‎ها تاکيد کرد و تصريح کرد: از روابط عمومي‌ صنعت نفت انتظار بيشتري داريم. وزير نفت، يکي از ضعف‌هاي روابط عمومي‌را خطوط راهنمايي دستگاه‌ها دانست و گفت: روابط عمومي‎ها بايد از خطوط راهنماي اخبار مطلع شوند و برخي از اين محورها به‎صورت هفتگي تعيين شود.
تعيين فرمول قيمت اتان بدون مشورت با مديران پتروشيمي‌دروغ است
زنگنه، پاسخگويي به دروغ پراکني‎ها را از وظايف روابط عمومي‎ها عنوان کرد و گفت: برخي اوقات اخباري منتشر مي‌شود که کسي پاسخ آن را نمي‌دهد و اين در ذهن جامعه جا مي‌افتد که آن خبر دروغي که عنوان شده است، صحت دارد. وي افزود: به قول رئيس جمهوري نبايد فرصت پاسخگويي به اين دروغ پراکني‎‎ها را از دست داد و بايد ثانيه اي به آن پاسخ داده شود. زنگنه نمونه اي هم گفت: يکي از رسانه‎ها روز گذشته عنوان کرد که فرمول قيمت اتان در حالي از سوي وزير نفت ابلاغ شده که براي تعيين آن هيچ مشورتي با مديران پتروشيمي‌نشده، که دروغ است. وزير نفت با تاکيد بر اين که بايد جواب دروغها به سرعت داده شود، گفت: روابط عمومي‎ها بايد در جلسه‎هاي مديران حضور داشته باشند تا با توجه به سياست‎ها و حساسيت‎ها از دستاوردها مراقبت کنند.
وي، فعاليت رسانه‎اي را کار لحظه اي عنوان کرد و گفت: بايد براي قدرت گرفتن اين بخش تلاش کنيم.
زنگنه در ادامه با بيان اين که دولت با هجمه عظيم و غيرمنصفانه روبروست، افزود: در حالي که کارها در کشور به خوبي پيش مي‌رود و فعاليت‎هاي بزرگي انجام شده است اما به خوبي بيان نمي‌شود و اين موضوع سبب ضايع شدن حق مي‌شود بنابراين بايد تلاش کرد اين مشکل حل شود.
وي بزرگ کردن يک کار کوچک را وظيفه روابط عمومي‌ندانست و افزود: ما نيازي نداريم کارهاي کوچک را بزرگ کنيم همان کاري که انجام مي‌دهيم به همان اندازه بيان کنيم، خوب است. زنگنه تصريح کرد: کارهاي بزرگي در کشور در حال انجام است و انجام خواهد شد.
قدرت شبکه‎هاي مجازي
وزير نفت به قدرت شبکه‎هاي مجازي اشاره کرد و با بيان اين که ظرف چند سال آينده حکومت مطلق در دست شبکه‎هاي مجازي است، گفت: ظرف چند سال آينده تلويزيون نيز تابع اين رسانه‎ها خواهد شد.
وي ادامه داد: در فضاي مجازي کسي نمي‌تواند جلو کسي را بگيرد و شبکه‎هاي مجازي به يک ابرقدرت در جهان بدل مي‌شوند که بيش از پول به تدبير نياز دارد.
زنگنه، ابتکار، خلاقيت و تخصص گرايي را براي روابط عمومي‌بسيار مهم عنوان کرد و گفت: کار روابط عمومي‌تبليغ رئيس نيست بلکه بهبود روابط درون سيستم با مديريت، ارتباط با مردم و ذينفعان است. وزير نفت ضمن قدرداني از دست اندرکاران روابط عمومي‌هاي صنعت نفت کشور، گفت: همکاران ما در صنعت نفت زحمات زيادي کشيدند.
وي با بيان اين که وزارت نفت يکي از وزاتخانه‎هايي است که به دليل اهميتي که در موفقيت دولت داشته، حمله‎هاي شديدي به آن شده است، تصريح کرد: برخي فکر مي‌کنند با تضعيف وزارت نفت دولت هم از کار مي‌افتد.
زنگنه ادامه داد: آمريکائي‎ها وقتي خواستند ايران را تحريم کنند، صنعت نفت را هدف گرفتند و گفتند اگر نفت تحريم شود بقيه بخش‌ها نيز به خودي خود تحريم خواهد شد، هم اکنون نيز برخي که با دولت مشکل دارند سعي مي‌کنند به نفت حمله کنند. وي با بيان اين که هرکسي خدمتگزار و موثرتر باشد هدف حمله بيشتري قرار مي‌گيرد، يادآور شد: البته اين موضوع بحث يک رسانه نيست اين يک جريان کلي است که از جايي هدايت مي‌شود که بايد پاسخ آنها داده شود.
وزير نفت گفت: ما قوي و برحق هستيم و بايد دستاوردهاي صنعت نفت با روحيه بالا بازتاب داده شود.

«تجارت» موانع عدم تحقق برنامه‌هاي بازرگاني دولت را بررسي كرد
گروه صنعت، معدن و تجارت: آمارهاي هفت ماهه سال‌جاري مهر تاييدي است بر صحبت‌هاي مطرح شده از سوي نعمت‌زاده، وزير صنعت در روز ملي صادرات؛ صحبت‌هايي كه براساس آن صادرات از برنامه سال 95 عقب مانده است.
گروه صنعت، معدن و تجارت: آمارهاي هفت ماهه سال‌جاري مهر تاييدي است بر صحبت‌هاي مطرح شده از سوي نعمت‌زاده، وزير صنعت در روز ملي صادرات؛ صحبت‌هايي كه براساس آن صادرات از برنامه سال 95 عقب مانده است. هرچند آمارهاي منتشر شده از سوي گمرک درباره حجم تجارت خارجي در هفت ماهه‌امسال همچنان از مثبت بودن تراز تجاري كشور خبر مي‌دهد. به گزارش تجارت آنلاين، آمارهاي گمرك نشان دهنده سبقت صادرات از واردات طي ماه‌هاي گذشته است. با اين حال حجم صادرات اعلام شده در اين آمار نشان مي‌دهد با توجه به هدف‌گذاري 68 ميليارد دلاري براي صادرات کالا و خدمات در سال 95، در اين مدت، هنوز ميزان صادرات در بخش کالا به 25 ميليارد دلار نيز نرسيده است. پيش از اين محمدرضا نعمت‌زاده، وزير صنعت، معدن و تجارت در روز ملي صادرات عنوان کرده بود که با توجه به اينکه برنامه افزايش 10 ميليارد دلاري صادرات کالا و خدمات نسبت به سال گذشته در دستور کار دولت قرار دارد، اما در 6 ماه نخست امسال 5/ 28 ميليارد دلار کالاهاي غيرنفتي و خدمات صادر شده است. مطابق برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت صادرات کالا و خدمات تا پايان سال‌جاري بايد به 68 ميليارد دلار برسد که 50 ميليارد دلار آن مربوط به بخش کالا در سه گروه صنايع و معادن، کشاورزي و ميعانات گازي و 18 ميليارد دلار مربوط به بخش خدمات است.
موانع عدم تحقق برنامه‌هاي صادراتي
در همين رابطه كارشناسان موارد مختلفي را به‌عنوان مانع تحقق برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته براي بخش تجارت كشور مطرح مي‌كنند. به اعتقاد کارشناسان تحقق اعداد و ارقام پيش‌بيني شده در صادرات کشور براي پايان سال 95 ملزوماتي دارد که بخشي از آن به رفع مشکلات حوزه صادرات مربوط مي‌شود. به اين ترتيب ناهماهنگي و عدم نگاه سيستمي‌ميان سياست‌هاي بخش بازرگاني با بخش‌هاي ديگر، عدم ثبات اقتصادي در سياست‌هاي دولت در زمينه بازرگاني به‌خصوص در تغيير مستمر نرخ‌هاي تعرفه واردات و اعمال مجوزهاي صادراتي، وجود نرخ‌هاي تعرفه بالا در برخي كالاهاي خاص، عدم عضويت در سازمان تجارت جهاني و وجود قوانين متفاوت با كشورهاي شريك تجاري، سطح پايين تعاملات و مناسبات سياسي با كشورهاي داراي قدرت اقتصادي، نبود زيرساخت‌هاي مناسب از جمله ناوگان حمل‌ونقل جاده‌اي، هوايي، دريايي، ريلي و وجود مشكلات ديوان‌سالارانه در بنادر، گمركات و فرودگاه‌ها، تعدد موافقت‌نامه‌هاي منعقده با كشورهاي مختلف در حوزه بازرگاني بدون‌توجه به كارآيي آنها و اولويت نداشتن ديپلماسي تجاري در سياست خارجي از جمله موانعي است که براي صادرات عنوان مي‌شود.
مستندات كاهش ارزش صادرات
در همين حال مي‌توان گفت كه سياست‌هاي توسعه‌اي ادوار اخير و تاکيد بر راهبرد جايگزيني واردات، ساختار تعرفه‌ کشور با هدف حمايت از صنايع داخلي و کنترل استاندارد و مسائل فني به دليل ساختاري اصلي در تغييرات تراز تجاري کشور عنوان شده است. در اين خصوص ميزان تجارت خارجي ايران با کم شدن واردات رسمي‌و افزايش صادرات رسمي‌همراه بوده که دليل اصلي مثبت شدن تراز تجاري ايران است. در اين ميان با توجه به برخي مستندات مي‌توان اعلام كرد كه کاهش واردات به کشور چهار دليل عمده داشته که به ترتيب کاهش قيمت کالاهاي اساسي در جهان که عمدتا همبستگي بالايي با قيمت نفت دارند، کاهش واردات کالاهاي اساسي عمده و حجيم همچون گندم، کاهش واردات کالاهاي مصرفي بادوام همچون لوازم خانگي و کاهش واردات برخي مواد خام و واسطه‌‌اي است. همچنين در مورد تغييرات تراز تجاري کشور با کاهش ارزشي برخي اقلام صادراتي همراه بوده‌ايم که به ترتيب کاهش قيمت جهاني محصولات پتروشيمي، ميعانات گازي و ساير فرآورده‌هاي نفتي که متاثر از کاهش قيمت‌هاي جهاني نفت و گاز، ثبات نرخ ارز و عدم ملاحظه افزايش هزينه‌ها در اين مورد، ناامني‌هاي حاد منطقه پيراموني و کاهش درآمدهاي نفتي کشورهاي نفتي پيراموني و در نتيجه کاهش واردات آنها از دلايل عمده اين مسائله بوده‌اند.
تدابير اتخاذ شده از سوي مسئولان
در همين حال آنطور كه برخي خبرگزاري‌ها گزارش داده‌اند طي ماه‌هاي گذشته توسط مسوولان تدابيري اتخاذ شده که در اين زمينه مي‌توان به مديريت واردات، کاهش واردات کالاهاي اساسي با توجه به برنامه‌هاي حمايت از توليد داخلي و اجازه ورود برخي کالاها به جاي نرخ مبادله‌اي با ارز آزاد، گران کردن واردات با هدايت اقلام وارداتي به سمت استفاده از نرخ ارز متقاضي به جاي نرخ ارز رسمي‌اشاره کرد. به اين ترتيب در شش ماهه نخست سال‌جاري تراز تجاري صادرات کالاها و ميعانات گازي بدون احتساب واردات به ۱.۴ ميليارد دلار رسيده که در مدت مشابه سال گذشته ۱۷۴ ميليون دلار (کسري) بوده است. اين در حالي است که متوسط ارزش هر تن کالاي صادراتي در اين دوره ۳۶۷ دلار بوده که در سال قبل با ۴۳۴ دلار حاکي از کاهش ۱۵ درصدي آن است و متوسط ارزش براي واردات ۱۳۸۶ دلار در مقايسه با ۱۲۱۳ دلار در سال گذشته نشان‌دهنده رشد شش درصدي است.
اجراي نيمي‌از هدف‌گذاري صادراتي
حال آمار هفت ماه منتهي به مهر امسال نشان مي‌دهد که حتي نيمي‌از هدف‌گذاري صادراتي در بخش کالا نيز محقق نشده است. آخرين آمار منتشر شده از سوي گمرک ايران نشان مي‌دهد در هفت ماه منتهي به مهر سال‌جاري، تجار ايراني توانستند بالغ بر 72 ميليون و 245 هزار تن کالا را به ارزش 24 ميليارد و 657 ميليون دلار صادرکنند. در عين حال وارد‌کنندگان نيز در همين مدت 18 ميليون و 728 هزار تن کالا را به ارزش 24 ميليارد و 51 ميليون دلار به ايران وارد کرده‌اند. از اين‌رو ميزان واردات در هفت ماه منتهي به مهر سال‌جاري نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته به لحاظ وزني با افت بيش از 7 درصد و به لحاظ ارزشي نيز با افت 10/ 0 درصد مواجه شده است. براساس ارقام مذکور، به لحاظ وزني ميزان صادرات در هفت ماه منتهي به مهر سال‌جاري نشان مي‌دهد که در اين شاخص نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته بيش از 31 درصد رشد را شاهد بوده‌ايم و به لحاظ ارزشي نيز در اين مدت، صادرات از رشد بيش از 4 درصدي نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته برخوردار بوده است.

در نتيجه تعيين شرايط براي صادرات و اشکال تراشي
ظرفيت‌هاي اقتصادي و اشتغالزايي در بخش کشاورزي يکي از جدي‌ترين و ماندگارترين ظرفيتهاست. نياز به محصولات کشاورزي نه تنها کاهشي ندارد، بلکه به دليل رشد جمعيت، روز به روز در حال افزايش است.
کورش شرفشاهي
ظرفيت‌هاي اقتصادي و اشتغالزايي در بخش کشاورزي يکي از جدي‌ترين و ماندگارترين ظرفيتهاست. نياز به محصولات کشاورزي نه تنها کاهشي ندارد، بلکه به دليل رشد جمعيت، روز به روز در حال افزايش است. با اين شرايط توجه لازم به کشاورزي ايران نمي‌شود و به دليل سوءمديريت يا زياده خواهي، با مشکلات فراواني رو به رو هستيم. بر اساس آمار وزارت کشاورزي ايالات متحده‌امريکا (USDA) در سال 2014 ميلادي، کشورهاي چين، اتحاديه اروپا، آمريکا، ترکيه، هندوستان، روسيه، برزيل، شيلي، اکراين و آفريقاي جنوبي با مجموع توليد 67.5 ميليون تن از کل توليد 71.6 ميليون تني جهان (94 درصد کل سهم از کل توليد) به ترتيب عمده‌ترين کشورهاي توليد کننده سيب درختي بوده‌اند که کشور چين به تنهايي بيش از نيمي‌از اين سهم را در اختيار دارد. در اين بين سهم ايران با عنايت به توليد 3 ميليون تني در سال 1392 بر اساس آمار وزارت جهاد کشاورزي، 4.3 درصد توليد جهاني است و به لحاظ جايگاه در مقام چهارم توليد جهاني پس از چين، اتحاديه اروپا و آمريکا قرار دارد. از مجموع توليد جهاني، حدود 84 درصد به صورت تازه‌خوري و حدود 15 درصد در صنايع فرآوري به مصرف مي‌رسد که 49 درصد مصرف تازه خوري و 36.5 درصد مصرف سيب در صنايع فرآوري به کشور چين اختصاص دارد. اروپا با در اختيار داشتن 28 درصد صادرات محصول، بزرگترين صادر کننده و روسيه با در اختيار داشتن 23 درصد واردات، بزرگترين وارده کننده سيب در جهان هستند. بنابر اين مي‌بايست از اين ظرفيت غافل نشويم. اما به راستي ناتواني در مديريت محصولات کشاورزي يکي از عمده‌ترين مشکلات مديريتي کشور است.
تعيين شرايط براي صادارت
در اين رابطه نماينده اروميه در مجلس شوراي اسلامي‌گفت: علي‌رغم آنکه وزارت جهاد و کشاورزي قانون صادرات سيب در قبال واردات موز را گذاشته ، اما سخت‌گيري‌هاي سليقه‌اي بر سر راه صادرات سيب اعمال مي‌شود. روح‌الله حضرت‌پور در گفت‌وگو با فارس، گفت: وزارت کشاورزي براي کمک به صادرات سيب اروميه قانون صادرات سيب در ازاي واردات موز را ابلاغ کرد، اما متأسفانه در اجراي اين قانون اعمال سليقه مي‌شود. وي با اشاره به اينکه اکنون سردخانه‌هاي اروميه مملو از سيب است، خاطرنشان کرد: براي صادرات سيب شرط گذاشته‌اند که وزن و رنگش چنين باشد و چنان، در حالي که اگر کيفيت کالا حفظ شود، چه اشکالي دارد که سيب درجه 2 هم به کشورهايي که مي‌خواهند آن را تبديل به پوره يا کنستانتره کنند صادر شود که نمونه آن، کشور ترکمنستان است که سيب درجه 2 مي‌خواهد. به گفته نماينده اروميه ، از کل محصول سيب توليدي مگر چند دانه سيب دست‌چين و درجه يک است که بتوان آن را صادر کرد؟ اين در حالي است که علي‌رغم توليد زياد و خوب سيب در استان آذربايجان غربي، همواره فروش و صادرات اين محصول دغدغه کشاورزان بوده و هر ساله با ضايعات زيادي همراه است و در کنار آن قيمت تمام‌شده اين محصول در بازار صادراتي اطراف نسبت به ساير کشورها بالاتر است که به گفته صادرکنندگان، هزينه حمل و نقل صادراتي عامل اين موضوع است.
قطع گسترده درختان سيب مشگين‌شهر
اما قطع گسترده درختان سيب در مشگين شهر به دليل نبود بازار مناسب براي فروش سيب توليدي باغداران اين شهرستان خبري بود که فعالان عرصه کشاورزي را شوکه کرد. مسوول باغباني جهاد کشاورزي مشگين شهر گفت: به دنبال قطع درختان سيب در اين منطقه بيش از يک هزار تن چوب به کارخانه‌هاي چوب بري شمال کشور ارسال شد. حسن اصغري افزود: نبود بازار مناسب براي عرضه محصول سيب و نداشتن صرفه اقتصادي از دلايل اصلي قطع درختان سيب در منطقه است. او وارد شدن خسارت پي در پي بر اثر حوادث و بلاياي طبيعي از جمله سرمازدگي و تمام شدن عمر مفيد برخي از باغ‌ها را از ديگر دلايل قطع درختان سيب و جايگزيني آنها با ديگر درختان مثمر از جمله شليل بيان کرد. وي گفت: آوازه سيب توليد شده در شهرستان مشگين شهر در سال‌هاي نه چندان از مرزهاي کشور فراتر رفته بود و سيب قرمز مشگين شهر مشتريان فراواني در کشورهاي حاشيه خليج فارس داشت. اصغري افزود: متاسفانه در نوروز سال 95 به رغم تکميل بودن ظرفيت تمام سردخانه‌هاي شهرستان فقط مقدار ناچيزي به عنوان ميوه شب عيد توسط دولت خريداري شد و اين در حالي بود که نياز استان اردبيل به اين ميوه از ديگر مناطق کشور تامين شد. وي با بيان اينکه تغيير کاربري در باغ‌هايي که درختان آنها قطع شده به هيچ وجه مقدور نيست از باغداران خواست براي تعيين کشت جايگزين با کارشناسان باغباني مديريت جهاد کشاورزي مشگين شهر مشاوره کنند. اين درحالي است که شهرستان مشگين شهر داراي 14 هزار هکتار باغ ميوه است که سالانه در اين باغ‌ها بيش از 350 هزار تن انواع محصولات سردرختي توليد مي‌شود.
راه‌اندازي بورس براي فروش سيب
از سوي ديگر مدير جهاد کشاورزي مراغه از راه‌اندازي دفتر نمايندگي بورس محصولات کشاورزي در مراغه خبر داد و گفت: هدف اصلي در راه‌اندازي اين نمايندگي فروش محصول سيب مراغه به دور از مشکلات واسطه گري است. محمد نريماني در گفت وگو با ايرنا افزود: باغداران مراغه مي‌توانند در صورت تمايل محصولات باغي به ويژه سيب مرغوب اين شهرستان را در بورس محصولات کشاورزي عرضه کنند. وي تنظيم بازارميوه، عرضه مستقيم و بدون واسطه محصولات کشاورزي و ايجاد بازارهاي جديد را از اهداف ديگر راه‌اندازي اين دفتر نمايندگي در مراغه اعلام کرد. وي با بيان اينکه اين دفتر نمايندگي بورس به صورت دائمي‌در مراغه فعاليت مي‌کند، افزود: اين نمايندگي از سوي بخش خصوصي راه‌اندازي شده است.

معاون بانک مرکزي در حالي از بهبود شرايط بازار مسکن خبر داده است که مرکز آمار ايران درروز‌هاي گذشته از کاهش صدور پروانه‌هاي ساختماني گزارش داده بود.
معاون بانک مرکزي در حالي از بهبود شرايط بازار مسکن خبر داده است که مرکز آمار ايران درروز‌هاي گذشته از کاهش صدور پروانه‌هاي ساختماني گزارش داده بود.
جدا از آمارهاي متناقض دو مرکز آماري کشور، شواهد حکايت از افت تداوم معاملات و ادامه روند رکود در اين بخش مهم اقتصادي کشور دارد.
اين در حالي است براساس گزارش تجارت فردا؛ دوره رکودي اخير بازار مسکن ايران تقريباً از سه سال پيش آغاز شده است و کماکان نيز ادامه دارد. علاوه بر اين سرمايه‌گذاري واقعي در ساختمان‌هاي شروع شده نيز طي اين مدت به شدت افت کرد و مقدار آن در سال 1394 به دوسوم اين مقدار در سال 1391 تنزل کرد. بر اساس آمار صدور پروانه‌هاي ساخت و سرمايه‌گذاري بخش خصوصي در بخش مسکن براي فصل اول سال 1395 تعداد پروانه‌هاي ساختماني صادر شده نسبت به فصل قبل حدود ۰.۹ درصد و نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۱۹.۷ درصد کاهش يافته است. در بهار سال ۱۳۹۵، تعداد ۳۱۸۰۸ پروانه ساختماني توسط شهرداري‌هاي کشور صادر شده است که نسبت به فصل گذشته حدود ۱۷.۴ درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود ۱۰.۹ درصد کاهش داشته است.
اين عدم تمايل به سرمايه‌گذاري جديد اگرچه واکنش طبيعي بازار به هجوم سرمايه‌گذاري در سال‌هاي گذشته است، ادامه يافتن آن مي‌تواند به کمبود عرضه مجدد در دوره رونق بعدي منجر شده و در چند سال آينده مشکل‌آفرين شود.
داده‌هاي مرکز آمار نيز از افت 8 /8‌درصدي ارزش افزوده بخش ساختمان و افت 8 /8‌درصدي تشکيل سرمايه در ساختمان حکايت دارند. اگرچه اين آمار شامل بخش دولتي نيز مي‌شود، اما با تقريب خوبي مي‌تواند تاييدکننده ادامه رکود در ساخت و ساز واحدهاي مسکوني طي اين مدت باشد.  پيمان قرباني همچنين گفته است: در راستاي بهبود بخش مسکن، معرفي ابزارهاي جديد مالي، افزايش سقف تسهيلات، کاهش نرخ سود تسهيلات و تقويت منابع مالي ازجمله بخش‌هايي است که دنبال مي‌کنيم.
قرباني از فعال شدن شعب خارجي بانک‌هاي کشور خبر داد و گفته: در راستاي گسترده شدن فعاليت‌ها، شعب خارجي بانک‌هاي کشور و همچنين دفاتر نمايندگي بانک‌هاي خارجي نيز در حال فعال شدن در ايران هستند که از جمله اين‌ها مي‌توان به ووري بانک کره، مسقط عمان و يوکو بانک هند اشاره کرد. وي خاطرنشان کرد: با توجه به بهبود چشم‌انداز اقتصادي کشور، پيش‌بيني صندوق بين‌المللي پول حاکي از افزايش رشد اقتصادي کشور به سطوح بالاي ۴.۵ درصد و کاهش نرخ تورم به حدود ۹.۲ درصد است. پيمان قرباني گفته است: نيروي کار ارزان و زيرساخت‌هاي مناسب در کشور از مزاياي اقتصاد ايران است که مي‌توان به سرمايه‌گذاران خارجي گوشزد کرد. اين در حالي است که محمد وطن پورکارشناس مسکن در گفت و گو با يکي از رسانه‌ها، درباره علت تداوم رکود در بخش مسکن گفته: واکنش زودهنگام فروشندگان مسکن به افزايش ناچيز معاملات در ماه‌هاي اخير و انتظار دريافت سود از يک بخش نيمه راکد را علت افت مجدد اين بازار عنوان کرد. وطن‌پوراظهار کرده: در شش ماه اخير و در شرايطي که معاملات مسکن مقداري افزايش يافته بود، قيمت‌ها روند صعود نسبي را در پيش گرفت که اين افزايش منجر به از دست رفتن تعداد اندک مشتريان شد و ديديم که در مهرماه تعداد معاملات نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۱ درصد و نسبت به ماه قبل ۳۸ درصد افت کرد. وي افزوده: بخش عرضه مسکن دچار توهم جهش قيمت در سال آينده شده و با اين پيش فرض، مشتريان فعلي را از دست مي‌دهد. فروشندگان فکر مي‌کنند امکان دارد با توجه به بحث برجام تغييرات مثبتي در قيمت دلار اتفاق بيفتد و به همين دليل روي رقم فروش يا نحوه پرداخت سخت گيري بيشتري از خود نشان مي‌دهند.
اين کارشناس مسکن با بيان اينکه به نظر مي‌رسد رفتار اخير عرضه متاثر از افزايش تقاضاي وام مسکن باشد، تصريح کرد: گفته مي‌شود در ماه‌هاي اخير تعداد ثبت نام براي دريافت وام خانه اولي‌ها به حدود هزار نفر در ماه رسيده است. اين سيگنال باعث شده تا طرف عرضه فکر کند سال آينده بازار مسکن با انباشت تقاضا مواجه مي‌شود؛ در حالي که ملاک قرار دادن يک آيتم براي چنين نتيجه گيري، منطقي نيست.
وطن پور، تحليل زودهنگام از بازار غيرشفاف مسکن را اشتباه محاسباتي دانست و گفت: تاثير متقاضيان دريافت وام بر بازار مسکن در سال آينده بايد از چند جنبه بررسي شود؛ اينکه اين هزار نفر که روزانه ثبت نام مي‌کنند چه حجمي‌را در سال آينده روانه بازار مي‌کند، جامعه هدف اين وام‌ها چه کساني هستند، يا در چه نقاطي با حجم تقاضا مواجه مي‌شويم از هم اکنون قابل پيش بيني نيست. ممکن است سه - چهار ماه مانده به سررسيد وام‌ها انبوه سازان طرح فروش بگذارند و همه منابع را از آن خود کنند. لذا اگر فعالان اقتصادي و مالکان سنتي بازار مسکن که بعضا تخصص لازم را در اين زمينه ندارند منتظرند خانه‌هاي خود را در سال آينده با قيمت‌هاي بالا بفروشند دچار نوعي کم دقتي هستند.
وي ادامه داد: از ويژگي‌هاي بازار مسکن اين است که فعالان اين بخش بر اساس حدس و گمان حرکت مي‌کنند. عده اي نيز چندين تحليل را در جيبشان مي‌گذارند و صبر مي‌کنند ببيند چه پيش مي‌آيد. بعد لباسي بر تن يکي از تحليل‌ها مي‌کنند تا نتيجه دلخواه خود را بگيرند. در حالي که شرايط آينده لزوما نمي‌تواند با شرايط مطلوب ما منطبق باشد.

ایلیا پیرولی
روزنامه‌نگار
ilyapirvali@gmail.com

سناريو تغيير در کابينه دولت يازدهم سرانجام با راي اعتماد به وزاري حوزه فرهنگي کابينه به پايان رسيد. رئيس جمهوري در روز دفاع از اعضاي پيشنهادي خود به مجلس در بهارستان برعدم تغييرات ديگر در دولت تاکيد کرد. البته اينکه روحاني مثل رئيس جمهوري سابق نخواسته و يا نمي‌خواهد دست به ترکيب کابينه بزند (مگر اينکه بنا بر ضرورت اين کار را انجام دهد) نکته قابل تاملي است. چرا که هر چه ثبات در دولت وجود داشته باشد کارآمدي آن نيز افزايش مي‌يابد. اما آنچه که از سال 92 و با آغاز به کار اين دولت دغدغه مردم و يکي از شعارهاي دولت بود بهبود معيشت مردم و رونق اقتصاد بود. افتصادي که در پي تحريم‌ها و سياست‌هاي کارشناسي نشده و غير سيستماتيک با بحرانهاي متعددي مثل تورم، رکود و سقوط بسياري از شاخصهاي اجتماعي مواجهه شده بود. هرچند که تيم اقتصادي دولت يازدهم توانست تورم را کنترل کند اما نبود انضباط مالي و پولي و همچنين تداوم رکود بي سابقه با وجود رفع بسياري از تحريمها چشم انداز اقتصادي کشور را با چالشهاي جدي تري مواجه کرده است. اين عوامل باعث شده‌اند که بسياري از کارشناسان غير سياسي تغييرات در تيم اقتصادي دولت رابراي کاهش نابساماني‌ها در اقتصاد را اولين اقدام بدانند. اما با تغييرات در حوزه فرهنگي دولت و همچنين دفاع از عملکرد تيم اقتصادي دولت از سوي رئيس جمهوري عملا اين موضوع از سوي وي ناديده گرفته شود و بسياري به اين باور برسند که تغييرات نگاه سياسي داشته است. هر چند که دولت همچنان مدعي است که در بسياري از شاخصها ببود نسبي مشاهده شده است اما آنچه که مشخص است دولت شايد در کاهش تورم عملکرد موفقيت آميزي داشته است اما بي انضباطي پولي را چگونه مي‌تواند توجيه کند.
رشد سر سام آور نقدينگي، تعطيلي پي در پي واحدهاي توليدي، افزايش ميزان رشد بيکاري و کاهش ميزان مشارکت اقتصادي را بر چه معيارهاي مي‌تواند پاسخگو باشد. نکته قابل تامل اينکه دولت مبادرت به ارائه‌امارهاي مي‌کند که به مانند دولت گذشته داراي تناقضهاي فاحشي است . نمونه بارز اين موضوع را در اعلام ميزان نرخ بيکاري و به قول وزير کار افزايش اشتغال جستجو کرد.
وقتي آمارها از حال خراب مي‌گويند
در سال ۸۵ نرخ رشد اقتصادي ۷.۳ درصد و نرخ بيکاري نيز ۱۱.۳ درصد بود که در سال ۸۶ با وجود افزايش نرخ رشد اقتصادي به ميزان حدود ۰.۵ درصد، اما نرخ بيکاري ۰.۸ درصد کاهش يافت.
اما در سال ۸۷ نرخ رشد اقتصادي با افت شديد ۷ درصدي از ۷.۸۴ درصد در سال ۸۶، به ۰.۸۳ درصد کاهش يافت و همزمان نرخ بيکاري هم در همين سال با کاهش ۰.۱ درصدي از ۱۰.۵ درصد در سال ۸۶ به ۱۰.۴ درصد در سال ۸۷ رسيد. در واقع عليرغم کاهش شديد نرخ رشد اقتصادي، تاثيري در نرخ بيکاري مشاهده نمي‌شود. طي سال ۸۸ نيز نرخ رشد اقتصادي به ۳.۱۶ درصد افزايش يافت اما نه تنها به تبع اين رشد نرخ بيکاري کاهش نيافت بلکه‌امار بيکاري هم‌جهت با رشد اقتصاد روند صعودي داشت و به ۱۱.۵ درصد رسيد. همچنين در سال ۸۹ به رغم دستيابي به رشد ۶.۳۸ درصدي بازهم نرخ بيکاري نسبت به سال ۸۸ با افزايش ۱.۶ درصدي به ۱۳.۵ درصد رسيد.  علاوه بر اين، نرخ رشد اقتصادي در سال ۹۰ با کاهش حدود ۳ درصدي نسبت به سال ۸۹ به مثبت ۳.۲ درصد رسيد و نرخ بيکاري نيز با کاهش ۱.۲ درصدي به ۱۲.۳ درصد رسيد. در سال ۹۱ اما نرخ رشد اقتصادي حدود ۸ درصد کاهش يافت و منفي ۵.۴ درصد شد که با وجود اين کاهش قابل توجه، نرخ بيکاري فقط ۰.۱ درصد نسبت سال ۹۰ تنزل پيدا کرد. در حالي که طبق نظر موافقان رابطه اين دو شاخص اقتصادي، با کاهش شديد نرخ رشد اقتصادي، نرخ بيکاري نيز بايد با کاهش چشمگير مواجه مي‌شد؛ اما نشد. اما در سال ۹۲ تقريبا رابطه معنا داري بين دو شاخص نرخ رشد اقتصادي و نرخ بيکاري مشاهده مي‌شود؛ در اين سال در حالي که نرخ رشد اقتصادي با ۳.۲ درصد رشد نسبت به سال ۹۱ از منفي ۵.۴ درصد به منفي ۲.۲درصد رسيد، اما نرخ بيکاري ۱.۸ درصد کاهش يافت؛ در عين حال با وجود افزايش رشد اقتصادي در سال ۹۳ به ميزان ۵.۲ درصد نسبت به ۹۲ اما نرخ بيکاري از ۱۰.۴ درصد در سال ۹۲ به ۱۰.۶ درصد در سال ۹۳ افزايش يافت. طي سال ۹۴ نيز نرخ رشد اقتصادي با ۲ درصد کاهش به مثبت يک درصد و در مقابل نرخ بيکاري با ۰.۴ درصد رشد به ۱۱ درصد رسيد. بر اين اساس، از بررسي دو شاخص مذکور طي يک دهه اخير اين جمع بندي حاصل مي‌شود که پيش بيني رشد ۸ درصدي اقتصاد در برنامه ششم توسعه نمي‌تواند متضمن کاهش نرخ بيکاري باشد دولت براي بهبود وضعيت اشتغال و کاهش نرخ بيکاري بايد سياست‌هاي تکميلي ديگري در کنار رشد اقتصادي به کار بگيرد. حالا روحاني نه تنها دست به تغييرات در تيم اقتصادي خود نمي‌زند بلکه از آنها نيز دفاع مي‌کند، اين موضع رئيس جمهوري را فرشاد مومني اقصاد دان اصلاح طلب اين گونه تفسير مي‌کند: "روحاني علاقه‌مند به راه رفتن روي يک ستون است، قادر نيست يا نمي‌خواهد که ديدگاه‌هاي کارشناسي جامع‌تر را در اطراف خود ايجاد کند". حالا شايد تفسير مومني به تمام سوالات بي پاسخ در باره عدم تغبيرات پاسخ داده است. مومني در اين باره مي‌گويد: "شخصا از تحليل‌هايي که از زبان آقاي روحاني نقل شده است، انتقاد کرده‌ام که چون ايشان علاقه‌مند به راه رفتن روي يک ستون هستند، قادر نبودند يا نخواستند که ديدگاه‌هاي کارشناسي جامع‌تر را در اطراف خود ايجاد کنند. ايشان مطلبي را درحيطه اقتصاد بر زبان مي‌آورند که نسبت اندکي با توسعه ملي دارد. براي مثال وقتي ايشان اين تحليل را ارائه کردند که بحران تقاضاي موثر دراقتصاد ايران ريشه در به تعويق انداختن خريد توسط مردمي‌که مشکلي براي خريد ندارند ولي انتظار سقوط قيمت‌ها را دارند، نشان مي‌دهد که با بررسي‌هاي شخصي بيان شده است، لذا به اين نتيجه مي‌رسيم که گزارش و تحليل‌هايي که به ايشان داده مي‌شود از اعتبار‌هاي کارشناسي لازم برخوردار نيست و نسبت به مسائل حياتي کشورمانند آنچه نسبت به سرنوشت غم‌انگيزي که براي توليد‌کنندگان وجود دارد - که بخش عمده‌اي از آن ميراث دولت قبلي است- دولت يازدهم از همت کافي براي بر طرف کردن آن مشکلات برخوردار نيست". حالا تنها چند ماه ديگر به انتخابات مانده است و ديگر شايد شاهد تغييراتي نباشيم و فقط به انتظار بنشينيم که تيم اقتصادي دولت در اين چند ماه اخير آيا مي‌تواند به اعتماد رئيس جمهوري پاسخ مناسبي بدهند و اين اقتصاد فرو رفته در باتلاق را تجات دهند.


رییس کل بانک مرکزی در دیدار با رییس مجلس قبرس خبر داد:
رئیس کل بانک مرکزی علت عمده تردید بانک‌های اروپایی در بازسازی روابط با ایران را بی اطلاعی دانست و افزود: در سند توافق نامه برجام و اسناد و بیانیه‌های OFAC، زمینه‌های مجاز فعالیت و همکاری با ایران به صورت شفاف آمده که نشان می‌دهد هیچ مانعی برای گسترش روابط بانکی وجود ندارد.
رئیس کل بانک مرکزی علت عمده تردید بانک‌های اروپایی در بازسازی روابط با ایران را بی اطلاعی دانست و افزود: در سند توافق نامه برجام و اسناد و بیانیه‌های OFAC، زمینه‌های مجاز فعالیت و همکاری با ایران به صورت شفاف آمده که نشان می‌دهد هیچ مانعی برای گسترش روابط بانکی وجود ندارد.
به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، ولی‌اله سیف ظهر روز گذشته در دیدار با رییس مجلس نمایندگان قبرس ضمن اشاره به قدمت دیرینه همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور ایران و قبرس گفت: زمینه همکاری بسیار وسیع است و بانک‌های دو کشور به توسعه روابط علاقه نشان می‌دهند که لازم است مورد بهره برداری قرار گیرد.
سیف با ارایه توضیحاتی درباره شرایط ایران در دوران پسابرجام، گفت: اقتصاد کشور ایران طی سه سال گذشته با مشکلاتی از جمله محدودیت در روابط تجاری بین‌المللی همچون فروش نفت مواجه بوده است. علیرغم این مشکلات و دیگر مسایل مانند کاهش اخیر قیمت نفت و شوک شدید اقتصادی، با برنامه‌ریزی و مساعدت تمام بخش‌ها، وضعیت اقتصاد کشور بهبود یافته و نرخ تورم 40 درصدی به  زیر 10 درصد رسیده است.
وی افزود: پس از اجرای برجام در ژانویه امسال، روند بهبود شرایط اقتصادی استمرار یافته و هم‌اکنون در ایران تورم تک‌رقمی شده و به عدد 8.7 درصد رسیده است. به گفته وی ، علیرغم وجود رکود و اثر عمیق کاهش قیمت نفت بر اقتصاد، رشد اقتصادی ایران در سه ماهه ابتدای امسال به 5.4 درصد رسیده است.
سیف با اشاره به نوسانات شدید نرخ ارز پیش از دولت یازدهم گفت: با اقدامات مناسب بانک مرکزی  و انضباط پولی دولت یازدهم، ثبات و آرامش به این بازار بازگشته است و اکنون سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی می توانند با اتکا به روند منطقی و قابل پیش بینی قیمت ارز، نسبت به سرمایه گذاری در بخش های اقتصادی مبادرت کنند.
سیف رفتار غیر شفاف آمریکا را در اجرای معاهده برجام مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: از زمان اجرای برجام در ژانویه گذشته، زمینه گسترش همکاری‌های اقتصادی فراهم آمده است ولی بانک‌های بین‌المللی به دلیل ترس از جریمه‌های آمریکا، که در برخی موارد هیچ ارتباطی با ایران ندارد، در بازسازی روابط بانکی و اقتصادی خود تردید نشان می‌دهند.
وی افزود: البته بانک مرکزی در ماه‌های فوریه و مارس طی مذاکراتی با بانک‌های اروپایی به رفع این ابهامات پرداخت و در حال حاضر بانک‌های گوناگون اروپایی، ازجمله بانک‌های مرکزی ایتالیا، اتریش و هلند در اروپا و بانک‌های مرکزی هند، چین، کره و ترکیه در آسیا روابط مناسبی را با ایران آغاز کرده‌اند.
وی افزود: هم‌اکنون ابهامات بانک‌های بین‌المللی از طریق این مذاکرات برطرف شده است و با بیانه‌ اخیر دفتر کنترل دارایی‌های خارجی (OFAC) و نیز علاقه فراوان این بانک‌ها برای حضور در ایران، مانعی برای گسترش روابط بانکی و اقتصادی وجود ندارد.
وی افزود: اجرای دقیق مفاد برجام بر عهده کمیته‌ای متشکل از نمایندگان کشورهای اروپایی، OFAC و ایران است و البته شخصاً نیز در ملاقات‌هایی که با روسای بانک‌های مرکزی اروپایی از جمله ماریو دراگی، رئیس بانک مرکزی اروپا و جک لو، وزیر خزانه داری آمریکا داشتم، اجرای موثر برجام را پیگیری کردم.
سیف به ضوابط و شرایط فعالیت بانک‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی در ایران اشاره کرد و گفت: بانک‌های بین المللی در ایران  با ارایه درخواست خود و پس از بررسی‌های لازم از سوی بانک مرکزی، می‌توانند به تاسیس شعبه و یا دفتر نمایندگی اقدام کنند. همچنین این بانک‌ها می‌توانند تا سقف 40 درصد از سهام را در سرزمین اصلی و برای مناطق آزاد تجاری-صنعتی، بدون محدودیت و 100 درصد از سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری را در اختیار بگیرند و از این طریق در صنعت بانکداری ایران نیز سرمایه گذاری کنند.
 رئیس شورای پول و اعتبار به تاریخچه روابط بانکی با قبرس اشاره کرد و گفت: در گذشته بانک‌های ایرانی با بانک‌های قبرس روابط کارگزاری مناسبی داشتند که به دلیل تحریم‌ها متوقف شده بودند. پس از برجام، مذاکرات برای بازسازی این روابط از سر گرفته شد و بانک قبرس از جمله بانک‌هایی است که هم‌اکنون روابط خود را با بانک مرکزی ایران و دیگر بانک‌های ایرانی آغاز کرده است. در این نشست دمیتیریس سیلوریس، رئیس مجلس نمایندگان قبرس، ضمن ابراز خرسندی از حضور در ایران گفت: برجام برای گسترش اقتصادی ایران موفقیت بزرگی به شمار می‌آید و امیدوارم برگزاری چنین جلساتی برای تحقق هدف اصلی این جلسات، که همانا افزایش روابط تجاری میان دو کشور است، مفید واقع شود.

احتمال ثبات نرخ بهره بانکي قوت گرفت؛
سياستگذاران بانک مرکزي آمريکا نشست دو روزه خود در واشنگتن، مقر اين نهاد را آغاز کردند.
سياستگذاران بانک مرکزي آمريکا نشست دو روزه خود در واشنگتن، مقر اين نهاد را آغاز کردند. اين آخرين اجلاس بانک مرکزي پيش از برگزاري انتخابات رياست جمهوري در اين کشور است. به گزارش يورونيوز، در اين نشست وضعيت اقتصادي کشور و شاخص‌هايي از جمله تورم، نرخ بيکاري و حجم اشتغالزايي بررسي مي‌شود.پيش بيني مي‌شود در پايان اين اجلاس در سياست‌هاي پولي بانک مرکزي تغييري ايجاد نشود. اما زمينه تغيير در صورت مناسب بودن شرايط براي نشست ماه دسامبر مهيا شود.نتيجه انتخابات رياست جمهوري در ايالات متحده مي‌تواند برروي سياست‌هاي پولي بانک مرکزي اين کشور تاثير مستقيم داشته باشد. دونالد ترامپ، نامزد جمهوري خواه پيشتر از جانت يلن، رييس بانک مرکزي به خاطر عدم تغيير در نرخ بهره اين نهاد انتقاد کرده بود. عدم اطمينان در بازارهاي بورس که به دليل انتظار درباره نتيجه انتخابات است باعث عقب نشيني سرمايه گذاران شده است که ممکن است از ديد سياستگذاران فدرال رزرو افزايش نرخ بهره بانکي را بدون تغيير بگذارد.پس از اينکه‌امار صنعتي نشان داد که موجودي ذخاير نفتي آمريکا به طور غيرمنتظره‌اي افزايش يافته است، قيمت نفت در معاملات ديروز براي چهارمين روز متوالي سقوط کرد. به گزارش رويترز، موسسه نفت آمريکا اعلام کرد: ذخاير نفتي آمريکا در هفته منتهي به 28 اکتبر 9.3 ميليون بشکه افزايش داشته که بيش از 9 برابر ميزان افزايش مورد انتظار تحليلگران نظرسنجي رويترز بوده است. قيمت‌ها در روزهاي اخير و در پي کمرنگ شدن اميدها براي حصول توافق در خصوص کاهش توليد سقوط کرده است.با توجه به اينکه بازارها در انتظار نتيجه نشست فدرال‌رزرو هستند تا سرنخ‌هايي از زمان افزايش احتمالي نرخ بهره به دست آورند، طلا نيز در معاملات ديروز در نزديکي بالاترين سطح يک ماه اخير خود معامله شد. در پي نشانه‌هايي از نزديک‌تر شدن دونالد ترامپ به هيلاري کلينتون در نظرسنجي‌ها، ديروز، بازارهاي سهام آسيايي سقوط کرده و دلار نيز حالت تدافعي به خود گرفت.
شاخص MSCI آسيا-پاسيفيک خارج از ژاپن با افتي 0.5 درصدي مواجه شد.انتظار مي‌رود فدرال‌رزرو نرخ بهره را بدون تغيير نگه دارد، اما مي‌تواند شرايط را براي افزايش نرخ بهره در ماه دسامبر مهيا کند.
در ميان افزايش توليد و استخدام، فعاليت کارخانه‌هاي آمريکا در ماه اکتبر براي دومين ماه متوالي افزايش يافت؛ موضوعي که نشان مي‌دهد بخش توليد ممکن است در سه‌ماه چهارم رشد خوبي داشته باشد.مدل پيش‌بيني GDP فدرال‌رزرو آتلانتا در روز سه‌شنبه نشان داد که اقتصاد آمريکا در سه‌ماهه چهارم احتمالا رشدي 2.3 درصدي را به ثبت خواهد رساند و هزينه‌هاي مصرف‌کننده و سرمايه‌گذاري کلي در اين کشور کمتر خواهد شد.
در آسيا، بانک مرکزي ژاپن با وجود به تعويق انداختن مجدد زمان رسيدن به هدف تورمي، از اعمال محرک‌هاي پولي بيشتر سرباز زده و سياست‌هاي پولي خود را تغيير نداده است.بر اساس اين گزارش، دارايي‌ها در SPDR، بزرگترين صندوق معاملاتي طلا با رشدي 0.28 درصدي در روز سه‌شنبه به 945.26 تن رسيد.

گزارش تلگرامي دولتي‌ها از یک اتفاق مهم؛
گروه اجتماعي: زنگ خطر آسيب‌هاي اجتماعي به صدا درآمده است. اين موضوع را مي‌توان از تاكيدات ويژه صورت گرفته از سوي مقامات عالي‌رتبه نظام دريافت.
گروه اجتماعي: زنگ خطر آسيب‌هاي اجتماعي به صدا درآمده است. اين موضوع را مي‌توان از تاكيدات ويژه صورت گرفته از سوي مقامات عالي‌رتبه نظام دريافت. سه روز پيش از اين و در دهم آبان‌ماه چهارمين جلسه بررسي آسيب‌هاي اجتماعي در حضور مقام معظم رهبري برگزار شده است. جلسه‌اي كه حالا پس از چند روز گزارش‌هاي مربوط به اين جلسه در رسانه‌ها منتشر مي‌شود. نخستين گزارش‌ها در رابطه با اين جلسه‌اما در شبكه‌هاي مجازي دولتمردان انعكاس پيدا كرده است. روز گذشته يك وزير و يك معاون رئيس‌جمهور درباره موارد مطرح شده در اين جلسه در كانال تلگرامي‌خود مطالبي را منتشر كردند.
گزارش تلگرامي‌وزير بهداشت از مهمترين جلسه نظام
براساس اين گزارش وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي گزارش کار اين وزارتخانه را در جلسه «بررسي آسيب‌هاي اجتماعي» در حضور رهبر معظم انقلاب ارائه کرد و در اين گزارش آسيب‌هاي اجتماعي کشور را دردناک اما درمان‌پذير معرفي کرد. سيدحسن قاضي‌زاده‌هاشمي‌در کانال تلگرام خود گزارش اين جلسه را چنين روايت کرد: چهارمين جلسه «بررسي آسيب‌هاي اجتماعي» در حضور رهبر معظم انقلاب برگزار شد و مسئولان برخي دستگاه‌ها که در حوزه آسيب‌هاي اجتماعي فعاليت دارند، گزارش کار خود را مطرح کردند. در اهميت اين نشست، همين بس که رهبري آن را مهمترين جلسه‌ نظام خواندند و با دقت و صبورانه، ساعت‌ها براي آن وقت گذاشتند. وي افزود: من گزارشي از فعاليت همکارانم در حوزه بهداشت و درمان حاشيه شهرها و نتايج بررسي‌هايي که در زمينه طلاق، اعتياد و سلامت روان انجام شده، ارائه دادم.
هاشمي‌ادامه داد: رهبري نيز بياناتي فرمودند که در اين فرصت اندک تنها به دو مورد آنها اشاره مي‌کنم؛ نخست اينکه ما به‌جاي گزارش، بايد اثر اقدامات دستگاه‌ها را در تغيير شاخص‌ها و کاستن از معضلات به‌طور ملموس ببينيم و بعد؛ با اشاره مجدد به آسيب‌هاي اجتماعي به‌عنوان معضلي دردناک، فرمودند که اين کاري است که هر کسي ايران را دوست دارد يا حتي هر کسي که وجدان دارد، بايد به آن اهتمام ورزد. وزير بهداشت افزود: آنچه باعث مباهات بنده و همکارانم (در وزارت بهداشت) است اينکه ايشان تصريح کردند، دستگاهي که در حاشيه‌ شهرها فعاليت داشته، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي است. هاشمي‌تصريح كرد: اينجانب در پايان صحبت‌هايم خطاب به ايشان عرض کردم با وجود گزارش‌هاي مثبتي که در اين جلسه ارائه شد، متأسفانه شرايط خوب نيست و نگراني‌هاي جدي در زمينه ‌آسيب‌هاي اجتماعي و سلامت روان مردم وجود دارد و به دو نکته هم اشاره کردم. «ابتدا عرض کردم که من از موضع مسئوليتم بايد در کنار درمان، بر پيشگيري هم تاکيد داشته باشم؛ از اين بابت لازم است به فقر که منشا تمام آسيب‎هاست، بيشتر توجه کنيم و چون هزينه‌هاي درمان، يکي از مواردي است که طبقات ضعيف را به کام فقر مي‌کشاند، بايد طرح تحول را بيش از پيش دريابيم. طرحي بزرگ و خدمتي موثر که خودش به دليل عدم حمايت‌هاي لازم، اين روزها حال خوشي ندارد. سپس ادامه دادم؛ مدتي است عده‌اي فرهنگ شفافيت را به عمد با افشاگري يکي گرفته‎اند و چنان در اين مسير مي‌تازند که گويي شبکه‌هاي معاند ديگر نيازي به توليد محتوا عليه نظام و مسئولان آن ندارند.
هاشمي‌نوشت: همين که نوشته ‌برخي شبه رسانه‌ها و سخنان مطرح شده در بعضي تريبون‌هاي عمومي‌را بازنشر دهند، به هدف دست يافته‌اند. اين نوع برخورد با مسائل کشور، باعث صدمات فراوان به سلامت روان جامعه مي‌شود؛ مردم را به نظام بدبين مي‌سازد و به عنوان مهمترين آسيب و بلکه خيانت، جوانان عزيزي را که سرمايه اصلي بالندگي انقلاب و کشورند، به آينده نا اميد مي‌کند. پس لازم است در اين مورد نيز چاره‌اي عاجل انديشيد. وزير بهداشت در کانال تلگرام اضافه کرد: در پايان اين جلسه مقرر شد 6ماه بعد، دستگاه‌ها گزارش اقدامات خود را دوباره خدمت ايشان ارائه دهند.
گزارش تلگرامي‌مولاوردي درباره آسيب‌هاي اجتماعي
از طرف ديگر معاون امور زنان و خانواده رياست جمهوري گفت: زنگ خطر آسيب‌هاي اجتماعي که در جامعه به صدا درآمده است، ‌موجب شد رهبرمعظم انقلاب اسلامي‌شخصا به اين موضوع ورود کند. شهيندخت مولاوردي نيزدر کانال تلگرامي‌خود به موضوع آسيب‌هاي اجتماعي پرداخته و نوشته است: دراين جلسه که با فاصله 6 ماهه از جلسه قبلي برگزارمي‌شود، گزارش اقدامات برخي دستگاه‌هاي اجرايي ذيربط در موضوع آسيب‌هاي اجتماعي ارائه شده و براساس گزارش شوراي اجتماعي کشور با اقدامات انجام شده، رشد برخي آسيب‌هاي اجتماعي متوقف شده يا کمي‌کاهش يافته است. مولاوردي اضافه کرد: زنگ خطر آسيب‌هاي اجتماعي که زنگ خطر آن مدت‌هاست در جامعه ما به صدا درآمده است و ريشه در عوامل متعددي دارد، از حدود يک سال پيش موجبات نگراني و دغدغه خاطر در عالي‌ترين سطح نظام را فراهم کرده و در دستور کار جدي و کانون توجه قرار گرفته است. مولاوردي خاطرنشان کرد: اين توجه و نگراني در حدي است که رهبر معظم انقلاب شخصا پيگير اقدامات فوق العاده، عملياتي و ضربتي متوليان بوده و هر 6 ماه يکبار ساعت‌ها شنونده گزارش اين اقدامات و نه اقدامات عادي و روتين و روزمره دستگاهها به زعم خودشان به‌عنوان مهم‌ترين جلسه نظام هستند، با اين رويکرد که آسيب ديدگان و قربانيان اين وضعيت را بايد عائله نظام دانست و نه مجرم و تبهکار. معاون امور زنان و خانواده رييس‌جمهوري گفت: امروز فرصت مرور يادداشت همکار و دلسوز و بزرگوارم (دکتر‌هاشمي، وزير بهداشت) در باره آنچه در جلسه دهم آبان گذشت را پيدا کردم که در آن به دو نکته مهم به نقل از رهبري اشاره شده بود: بايد گزارش‌ها به سمتي برود که اثر اقدامات دستگاه‌ها را در تغيير شاخص‌ها و کاستن از معضلات به‌طور ملموس مشاهده کرد و اينکه هر کس که ايران را دوست دارد و حتي هر کس که وجدان دارد بايد در رفع اين معضلات اهتمام بورزد.

مدیرعامل بورس تهران از دلایل اختلال در هسته معاملات گفت؛
مدیر عامل بورس تهران با بیان اینکه طولانی شدن برخی نمادهای معاملاتی به دلیل وجود برخی مقررات و دستورالعمل‌ها است، گفت: اختلال در هسته معاملات ناشی از تحریم‌ها در سال‌های گذشته و عدم به روزرسانی آن شده است.
مدیر عامل بورس تهران با بیان اینکه طولانی شدن برخی نمادهای معاملاتی به دلیل وجود برخی مقررات و دستورالعمل‌ها است، گفت: اختلال در هسته معاملات ناشی از تحریم‌ها در سال‌های گذشته و عدم به روزرسانی آن شده است.
حسن قالیباف اصل مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران در گفت‌وگو با فارس، در حاشیه نمایشگاه بورس، بانک و بیمه در جزیره کیش، گفت: توقف طولانی مدت نمادهای معاملاتی به هیچ وجه مورد علاقه نهاد ناظر و نهاد اجرا در بورس و فرابورس نبوده و همواره نقدشوندگی دارایی‌ها مورد تأکید ناظران این دو بازار است، اما براساس دستورالعمل‌ها و مقررات موجود در برخی موارد چاره‌ای به جز این وجود ندارد.
وی افزود: برخی ناشران به دلایلی حتی امکان برگزاری مجامع سالیانه و یا تصویب صورتهای مالی و یا ارائه گزارش‌های عملکردی حسابرسی شده را ندارند و این در حالی است که براساس آمارهای موجود نمادهای معاملاتی که در هر لحظه آن زمان فعال هستند، نسبت به نمادهای معاملاتی متوقف در سال‌های اخیر بیشتر بوده است، منتهی موضوع گزارش‌گری و مجامعی که برگزار نشده، باعث شده تا نهاد ناظر با توقف طولانی برخی نمادهای معاملاتی مواجه باشد.
وی در برابر این پرسش فارس مبنی بر اینکه چرا در برخی نمادهای معاملاتی قیمت بازاری سهم متناسب با سود تحقق یافته در بودجه‌های ناشران نیست، گفت: بازار قیمت سهام را تعیین کرده و بورس تنها به عنوان ناظر بستر عرضه و تقاضا را فراهم می‌کند و در فرایند قیمت‌گذاری دخالتی ندارند.
قالیباف اصل در ادامه با اشاره به مشکلات ایجاد شده از سوی هسته معاملات برای بازار سهام، گفت: هسته معاملات بورس ناشی از وجود نرم‌افزار بین‌المللی است که به خاطر سایه تحریم‌ها در سال‌های گذشته امکان به روز رسانی آن فراهم نشده و حتی باگ‌هایی را نیز شاهد بوده است، ضمن اینکه شاید در برخی مواقع از جمله در عرضه‌های اولیه که با افزایش تقاضای سهام در بازار مواجه هستیم، به درستی از این نرم‌افزار استفاده نشده باشد.
وی با اشاره به تغییر رویه عرضه‌های اولیه سهام در حداکثر 2 ماه آینده، گفت: هم‌اکنون با تغییر برخی دستورالعمل‌ها فرایند عرضه اولیه سهام براساس کشف قیمت دفتری (بوک بیلدینگ) در دستور کار قرار گرفته تا نحوه تخصیص سهام برای متقاضیان در بازار حل و فصل شود.
 در عین حال شرکت ارائه دهنده خدمات نرم‌افزاری بورس جلسه‌ای را با شرکت بورس داشته، مبنی بر اینکه نرم‌افزار هسته معاملات در اختیار آنها قرار داده شود تا مشکلات نرم‌افزاری به این ترتیب حل شوند.
قالیباف اصل در عین حال از رشد 60 درصدی سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در سال 2014 براساس آمار بانک جهانی خبرداد و گفت: حجم سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در این سال در حالی 1670 میلیارد دلار بوده که 1116 میلیارد دلار از آن در بورس‌ها انجام شده است.
محرومیت دو بازیکن و یک مربی؛ تبعات اتفاقات دیدار با قطر
فدراسیون بین‌المللی فوتبال پس از بررسی اتفاقات رخ داده در دیدار تیم های ملی فوتبال ایران و قطر حکم نهایی خود را صادر و دو بازیکن و یک مربی تیم ملی ایران را محروم کرد.
فدراسیون بین‌المللی فوتبال پس از بررسی اتفاقات رخ داده در دیدار تیم های ملی فوتبال ایران و قطر حکم نهایی خود را صادر و دو بازیکن و یک مربی تیم ملی ایران را محروم کرد. به گزارش مهر، پس از دیدار ایران برابر قطر که با پیروزی دو بر صفر تیم ملی همراه شد، فیفا با ارسال نامه‌ای به فدراسیون فوتبال ایران آرای صادره خود را درباره این بازی به این شرح اعلام کرد: ۱- یک جلسه محرومیت تایید شده سردار آزمون، ۲- یک جلسه محرومیت تایید شده احسان حاج صفی، ۳- سه جلسه محرومیت تایید شده جواد نکونام، ۴- به سایر اعضای کادر فنی و بازیکنان شامل پژمان منتظری که نامش در گزارش‌های اولیه ارسالی ناظر بازی به مقامات فیفا و ای اف سی اشاره‌های متعدد شده بود، محرومیتی تعلق نگرفت. البته فدراسیون فوتبال ایران اطلاعی از نامه محرومیت‌های احتمالی ارسالی فیفا به فدراسیون فوتبال قطر در خصوص حوادث این دیدار ندارد، از این رو ضمن تاکید بر این نکته که این اطلاعیه صادر شده تنها مرجع مورد قبول فدراسیون در اطلاع رسانی احکام صادره به حساب می‌آید، اعلام می‌دارد سایر اظهار نظرها در این خصوص وجاهت نداشته و پس از بررسی و تحلیل‌های لازم، طی نشستی خبری با حضور مقامات فدراسیون فوتبال، اطلاعات مرتبط در اختیار رسانه های محترم قرار خواهد گرفت. دیدار تیم های ملی فوتبال ایران و قطر در مرحله نهایی انتخابی جام جهانی در ورزشگاه آزادی تهران برگزار شد و با برتری ۲ بر صفر دقایق پایانی شاگردان کی‌روش به پایان رسید. با این حال بعد از گل ایران درگیری شدیدی بین بازیکنان دو تیم به‌وجود آمد که جواد نکونام در این درگیری حضوری پررنگ داشت. اتفاقاتی که در دیدار ایران و قطر رخ داد و برخی از آن به عنوان غیرت ایرانی یاد کردند حالا لطمه‌ای بزرگ را به تیم ملی خواهد زد. دیدار تیم های ملی فوتبال ایران و قطر در مرحله نهایی انتخابی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه روز ۱۱ شهریورماه سالجاری به میزبانی ورزشگاه آزادی برگزار شد و طی آن تیم ملی ایران با دو گل دقایق پایانی به برتری رسید. بعد از گل نخست ایران که در دقایق پایانی بازی توسط رضا قوچان‌نژاد به ثمر رسید جواد نکونام که نخستین حضورش به عنوان مربی را روی نیمکت تیم ملی تجربه می کرد وارد زمین شد و بر درگیری بازیکنان دو تیم شدت بخشید. فیفا پس از بررسی های لازم حکم خود در مورد این دیدار را اعلام کرد که طی آن جواد نکونام سه جلسه از همراهی تیم ملی محروم شد. اما لطمه بزرگ این اتفاقات برای دیدار با سوریه به تیم ملی ایران خورد و احسان حاجی صفی و سردار آزمون از این بازی محروم شدند. سردار آزمون که امید اول گلزنی تیم ملی در خط حمله بود در دیدار سه شنبه شب روستوف برابر اتلتیکومادرید در لیگ قهرمانان اروپا هم گلزنی کرده بود و شرایط خوبی برای دیدار  با سوریه داشت.