اصغر نعمتی
مدیر مسئول


محمد رضا نعمت زاده وزيرصنعت،معدن وتجارت درآئين افتتاح کارخانه توليد ريل ملي درذوب آهن اصفهان ازبانک‌ها خواست پيچ سخت گيري را شل کنند ومنابع بيشتري را به صنايع سرريزکنند.اما ايشان ازياد مي‌برند بانک‌ها با کاهش سود،بدهي عظيم دولت به سيستم بانکي و بحث معوقه‌هاي کلان وام گيرندگان، خود در وضعيت بحراني و اضطراري به سرمي‌برند وممکن است با شل کردن پيچ وام دهي ازمرزهاي خطرناکي بگذرند و بجاي حل مشکل ديگران فروبپاشند وکل اقتصاد کشوررا با خود غرق کنند . اين مشکل را چطور مي‌شود حل کرد و آيا بايد براي هميشه پول را حلال مشکلات بدانيم ويا حل معما اقتصاد کشور جاي ديگر است و روش‌هاي ديگر ممکن مي‌شود.
متاسفانه درکشورمراکز پژوهشي زيادي وجود دارند ولي هيچکدام نه مي‌خواهند ونه سفارس مي‌گيرند که دست به تحقيقات و پژوهش‌هاي بنيادي بزنند وبه پرسش‌هاي مغفول مانده پاسخ دهند. سه سال پيش دولت روحاني که تازه کارش را آغاز کرده بود خود را با بحران رکود تورمي‌حادي روبروديد وقبل ازهرچيزبه کنترل تورم پرداخت؛با اين اميد که  درپسابرجام با ورود سرمايه‌هاي خارجي وايجاد اميد درميان سرمايه داران و نهادهاي قدرتمند داخلي رونق به صورت خود بخود اتفاق بيفتد ولي اين انتظار خوش بينانه درعمل تحقق نيافت وخود دولت برآن شد با تزريق پول ازطريق منابع بانک‌ها اين مشکل را حل کنداما روزي که اين تزريق پول به صنايع فلج نتيجه مطلوب را ندهدما شاهد خواهيم بود ضمن تداوم رکود دوباره تورم تازنده ازخواب بيدار شود وگره خوردگي اقتصاد را بيشتروبيشترکند.آنگاه وضعيت به حدي برسد که حل مشکل ناممکن،سخت، دشواروزمان برباشد ومردم ديگر طاقت صبوري را ازکف بدهد.اگردولت بجاي بازي در زمين خوش بيني وبدبيني ازمراکز پژوهشي،دانشگاه‌ها و صاحب نظران مي‌خواست با تحقيقات ميداني و فرضيه سازي دلايل واقعي رکود تورمي‌را بيابند وسهم هردليل را به صورت واقعي نشان دهند تا تدابيراتخاذ شده بتواند بهتر و سريع ترمشکلات را حل کنند وبجاي جابجايي معضلات ازاين بخش به بخش‌هاي ديگر راه حل بهينه واصلي را بيابد ودرعمل محقق کنند، متاسفانه اين اتفاق نيفتد.امروزهم انتظار مي‌رود که اين تحقيقات انجام شود تا با خطاهاي مکرر روبرو نشويم . شايد در اين تحقيقات مشخص شود بجاي کمبود منابع روش‌هاي مديريتي بخشي نگرکه عاجز از نگاه انضمامي‌است دليل اصلي اين رکودند وبا حل اين بخشي نگري خودبخود کمبود منابع حل مي‌شود.نعمت زاده ازوزير راه دراين آيين خواست ازريل‌هاي ساخت داخل استفاده بکند تا اين بخش رونق بگيرد. بايد يک تحقيق ميداني صورت بگيردکه آيا مراکز توليدي خود وزارت صنايع ازامکانات هم بخوبي استفاده مي‌کنند تا الگويي براي ديگر وزارتخانه‌ها باشند و يا بجاي همياري راه ساده واردات را درپيش مي‌گيرند.آيا قطعه سازان وتراشکاران ايراني بخاطراين مراکزديگرظرفيت خالي ندارند يا بايد دراين بخش‌ها ظرفيت سازي کرد. متاسفانه همه اين بخش‌ها دچاررکودند وبا کمبود تقاضا روبرويند که همين بخشي نگري آنها را فلج کرده است. اگراين ارکسترسازهماهنگي مي‌زد مي‌شد با پيش فروش محصولات نيازبه منابع بخش بانکي را کاهش داد. چون اين تحقيقات انجام نشده است همه راه‌ها به گفتن ازکمبود منابع مي‌رسد بدون آنکه ذره اي سرريزاين منابع مشکلات را حل کند.




خطيب نماز جمعه مشهد گفت: پيامبر (ص)در روايتي مي‌فرمايند «من فتنه‌ها را لابلاي خانه‌هاي شما مي‌بينم» و کدام خانه از مجلس شوراي اسلامي‌و خانه ملت بالاتر؟ امروز فتنه در مجلس است که عده‌اي مدافع فتنه‌امريکايي ۸۸ شده‌اند.
به گزارش ايلنا، حجت‌الاسلام علم‌الهدي در خطبه نماز جمعه مشهد به بيان خصوصيات افراد سازش‌کار با استکبار پرداخت و گفت: امروز هم يک دار و دسته‌اي در کنار جامعه باصلابت ولايي ما در مقابل آمريکا، چشمشان به دست آمريکا است و حساب مي‌کنند سازش با آمريکا، مشکلات کشور را حل مي‌کند، مقام معظم رهبري در فرمايشات پريروزشان فرمودند «نسخه سازش با آمريکا که بعضي‌ها فکر مي‌کنند سازش با آمريکا مشکلات ما را حل مي‌کند، اين نسخه مال سه دسته است.
علم‌الهدي اضافه کرد: يک دسته وابسته‌ها و مزدوران آمريکايي که مي‌خواهند در جريانات سياسي مملکت خود را نشان دهند؛ يک عده از نفس افتاده‌ها، کساني که از انقلاب خسته شدند، پير شدند، نفس راه رفتند در مسير انقلاب و ادامه انقلاب را ندارند، حاضر هم نيستند بروند در خانه بنشينند و دسته سوم، کساني که دنياطلب‌اند؛ اين‌ها فکر مي‌کنند عياشي‌ها، جفتک زدن‌ها، آزادي در گناه، فسق و فجور و فحشا در اين است که‌امريکا به کشور بيايد»؛ اين سه دسته هستند که مي‌گويند سازش با آمريکا، مشکلات ما را حل مي‌کند.
وي به سه تجربه سازش دولت‌هاي ايران با آمريکا اشاره و اظهار کرد: برادران، خواهران، در تاريخ ۳۷ ساله بعد از پيروزي انقلاب، ما سه بار با امريکا سازش کرديم و ببينيد نتيجه آنچه شد؛ در دولت سازندگي، آمريکايي‌ها را گروگان گرفتند جوانان حزب‌الله لبنان، دولت ايران آمد وساطت کرد، پادرمياني کرد و گروگان‌هاي آمريکايي را از چنگال رادمردان حزب‌الله نجات داد و آزادشان کرد، بلافاصله، آمريکا اسم رييس‌جمهور آن‌وقت، آقاي‌هاشمي‌را به پليس بين‌الملل داد که به‌عنوان يک مفسد تعقيب کند، اين اولين برخوردشان با ما در مقابل اولين خدمتي که به آنان کرديم، بود.
علم‌الهدي به دومين تجربه سازش و تنش‌زدايي با آمريکا اشاره و عنوان کرد: در دولت اصلاحات، آمدند به‌عنوان سياست خارجي و تنش‌زدايي، همه مشکلات با آمريکا را حل کنند، کار به‌جايي رسيد که در افغانستان آمريکايي‌ها را کمک کردند، آنان آمريکايي‌ها را بر طالبان مسلط کردند، آمريکا با کمک اين‌ها وارد افغانستان شد و بلافاصله، رييس‌جمهور آمريکا، ايران را محور شرارت خطاب کرد، اين هم سازش دوم.
وي، سومين تجربه اعتماد به‌امريکا را امضاي برجام عنوان و بيان کرد: سازش سوم هم در اين دولت، در اين برجام است که نتيجه‌اش را ديديد؛ مقام معظم رهبري فرمودند «سازش با آمريکا، نتيجه‌اش اين برجام است» ديگر از اين بهتر نمي‌شود، در دو سازش قبل، سرمايه هم نداديم، اينجا سرمايه هم داديم، فناوري‌هاي هسته‌اي‌مان را هم داديم، يعني اين‌ها آن‌قدر نابکار و بدجنس هستند، آن‌قدر شيطان هستند که حتي ما سرمايه داديم در راه اين سازش و بعد خود وزير خارجه‌امريکا، جان کري اعلام مي‌کند تحريم‌هاي بعد از برجام، بيش از تحريم‌هاي ما قبل از برجام بوده است.
علم‌الهدي بابيان اين‌که عده‌اي در داخل، مدافع فتنه‌امريکايي ۸۸ شده‌اند، ادامه داد: شما ببينيد وضع ما به کجا رسيده، آن‌وقت يک عده بيايند بشوند مدافع آمريکا، از فتنه ۸۸ که فتنه‌امريکايي هست، دفاع کنند، بابا فتنه ۸۸، خود همين خانم کلينتوني که مي‌خواهد رييس‌جمهور شود، همان زمان که وزير خارجه بود گفت و هم الآن در سخنراني‌هاي تبليغاتي‌اش مي‌گويد، مي‌گويد فتنه ۸۸ را ما راه‌انداختيم، ما با توييتر اين تشنج را در ايران رهبري کرديم، رسماً مي‌گويد فتنه ۸۸ مال ما بود و بعد يک عده در خانه ملت، در چنين مکان مقدس مي‌گويند «از فتنه دم زدن تا کي؟»، اين‌ها دارند فتنه مي‌کنند شمارا از دينتان برگردانند، اگر بتوانند؛ يعني از فتنه دم زدن تا آنجا، با فتنه جنگيدن تا آنجا.
وي، زمينه نفوذ فتنه‌امروز را در خانه ملت عنوان کرد و افزود: وجود مقدس پيغمبر اکرم به ما اعلام‌خطر کردند، در روايتي که لسان العرب در ماده فتن نقل مي‌کند در آن روايت مي‌فرمايند «إني أَرَى مَوَاقِعَ الْفِتَنِ خِلَالَ بُيوتِکُمْ»، من پيغمبر فتنه‌ها را لابلاي خانه‌هاي شما مي‌بينم و کدام خانه‌اي از مجلس شوراي اسلامي‌و خانه ملت بالاتر؟ امروز فتنه در مجلس است، پيغمبر گفتند، «إني أَرَى مَوَاقِعَ الْفِتَنِ خِلَالَ بُيوتِکُمْ»، اين‌ها مدافع فتنه ۸۸ شدند، بعد مي‌گويند فتنه تا کي؟
نماينده ولي‌فقيه در خراسان رضوي اضافه کرد: حالا شما به بنده و امثال بنده اهانت کنيد و بگوييد کاسب فتنه، مهم نيست، ما سرباز قضيه‌ايم، سرباز بايد ترکش بخورد، بايد گلوله بخورد، بايد جان دهد، براي ما مهم نيست اما مقام معظم رهبري را چه مي‌گوييد که فرمودند فتنه ۸۸، خط قرمز ما هست. وي، استکبارستيزي در جمهوري اسلامي‌را نقطه اقتدار ملي خواند و گفت: ببينيد عزيزان، اين‌ها وابسته به همان‌هايي هستند، دنباله‌روي همان خطي هستند که وقتي جوان‌هاي ما از ديوار سفارت‌خانه بالا رفتند، امام آن صلابت را نشان داد، اين‌ها استعفا دادند و دولتشان سقوط کرد، دنباله همان خط آمده‌امروز آمده آن حرف‌ها را مي‌زند ولي خوشبختانه، استکبارستيزي ما قوي‌تر از آن روز ادامه دارد؛ مسئله استکبارستيزي ما امروز به يک نقطه اقتدار ملي مبدل شده که در منطقه، اول قدرت هستيم.
گزارشی درباره نحوه پرداخت تسهیلات صندوق توسعه به صادرکنندگان
گروه اقتصاد کلان: رکود، تورم دو واژه مانوس اقتصاد ايران بوده و هستند و ايراني‌ها مثل زماني که سفره هفت سين خود را مي‌چينند اين دو همواره حضور کم و بيش مستمر داشته‌اند.
اقتصاد مه گرفته ايران که از اوايل دولت نهم يعني زماني که احمدي نژاد بر صندلي پاستور تکيه زد با انواع بيماري‌ها دچارشده است و نسخه‌هاي متنوع نيز نتوانسته آن رااز رکود و تورم خارج کند.
در همين دولت احمدي نژاد بود که "پژوهيان" متخصص اقتصاد و تئوريسين آن روزهاي اقتصاد که تقريبا هشت سال بود و از سال 84 تا 92 ادامه داشت نسخه‌اي با نام هدفمندي يارانه‌ها ارائه شد اما اين جراحي به قول احمدي نژادي‌ها وسکته مغزي به قول منتقدان اقتصادرا از توده بدخيم رکود تورمي‌نجات بدهد.
دولت يازدهم همان دولت تدبير و اميد ابتدا تلاش کرد در سال 93؛ با نسخه خروج از رکود اين اقتصاد به شدت گرفتار در سلولهاي سرطامي‌رکود را نجات دهد اما موانع بيشمار مثل تحريم‌ها، گسترده تر شدن رکود به دليل عملکرد ضعيف دولت گذشته و موانعي ديگر موجب شد که عملا اين نسخه شفابخش نيز تنها در بايگاني‌ها جستجو شود.
حالا دو سال از آن زمان گذشته و تحريم‍ها به نوعي از بين رفته‌اند و دولت در صدد برآمده که 2 هزار ميليارد تومان تسهيلات تشويقي به صادر کنندگان براي صادرات کالاهاي غير نفتي آن هم از محل صندوق توسعه تعاون ارائه دهد که شايد اين رکود دست از سر بخش عمده اي از اقتصاد بردارد.
اين در حالي است که بر سراين نسخه نيز مجادلاتي هست.
 متخصصان اقتصاد نسبت به اين موضوع نگاه خاکستري دارند.
نگاهي که شايد تا حدي قابل تصور است. چرا که نرخ گران تسهيلات باعث شده قيمت تمام شده کالاي صادراتي افزايش يابد بنابراين امکان رقابت و افزايش صادرات کمتر خواهد شد.
ارائه اين ميزان از تسهيلات در مقابل حجم عظيمي‌از کسري نقدينگي نيز بر ترديدها افزوده است.
تاثيراندک تسهيلات بر صادرات
مقوله اي که پدرام سلطاني نيز آز آن بيم دارد و به صورت محافظ کارانه دراين باره اظهار نظر مي‌کند.
"البته که اين تسهيلات طبيعتاً در اندازه خودش تأثير دارد. اما نکته اصلي اين است که چه ميزان تأثير دارد؟ به گمان من تأثير اعطاي وامي‌با بودجه‌اي دو هزار ميليارد توماني محدود و کم خواهد بود. چرا که قد و اندازه اقتصاد ايران تناسبي با اين عدد ندارد، همچنين اين عدد در مقابل شکاف تأمين مالي در ايران، عدد کوچکي است."1
نايب رئيس اتاق بازرگاني با اين اظهار نظر خاکستري؛ چشم انداز خوبي را براي اين موضوع متصور نيست و سهم ناچيز صنعت نقدينگي را معيار نگاه خود مي‌داند. با اين حال پدرام سلطاني از روي استيصال؛ ارائه اين تسهيلات را با نرخ سود 11 درصد را مناسب مي‌داند و اين ضرب المثل در ذهن تداعي مي‌شود که لنگه کفش در بيان نعمت است. "اما بااين‌حال به نظر مي‌رسد که با توجه به نرخ سود پاييني که برايش در نظر گرفته‌شده است در مقابل نرخ سود عادي بانکي رقم مناسبي باشد. به‌هرحال الان نرخ سود تسهيلات بانکي به‌طور نسبي 18 درصد است که البته به‌طور واقعي و درنهايت چيزي حدود همان 20 درصد مي‌شود، بنابراين نرخ 11 درصدي تسهيلات تقريباً 10 درصد پايين‌تر از نرخ‌هاي عادي تسهيلات بانکي است."1
مديرعامل صندوق ضمانت صادرات نيز بر اين موضوع صحه مي‌گذارد و مي‌گويد:
"اثرگذاري مشوق‌ها بايد محسوس باشد کارمزدها تقليلد پيدا کرد، اما اگر درست استفاده نشود کارايي نخواهد داشت".2
رئيس کنفدراسيون صادرات ايران نيز دراين باره گفته:" بايد در مورد منابع تسهيلاتي ارائه شده نظارت دقيقي شود تا صادرات با کالاي ارزش افزوده غيرنفتي توسعه يابد لذا نرخ گران تسهيلات باعث شده قيمت تمام شده کالاي صادراتي افزايش يابد بنابر اين امکان رقابت و افزايش صادرات کمتر خواهد شد".2
سايه فضاي رانتي براقتصاد به رکود رفته
سلطاني يک دغدغه ديگر نيز دارد و آن هم ايجاد رانت است.
از وقتي که به به ياد داريم اقتصاد ايران گرفتار رانت و توطئه است.
اقتصادي که با تنشهاي سياسي نيز بيشتر در گل و لاي رانتي فرو رفته و مي‌رود.
در همين دولت گذشته بود که مرکزمبادلات ارزي ايجاد شد و چه رانت‌هايي که ايجاد شد و خيلي‌ها سود بردند و و يا رانت‌هايي که فسادهاي سه هزار ميلياردي را رقم زد البته اين در دولت گذشته بود و در دولت فعلي هم بي نصيب از اين فسادها نبوده است. و شايد نايب رئيس اتاق بازرگاني نيز با اين نو ع ذهنيت نگران اين موضوع است. "اما نبايد فراموش کرد که همين نرخ پايين مي‌تواند متقاضيان زيادي داشته باشد. چرا که بيشتر صادرکنندگان مايل به استفاده از آن و بهبود قيمت محصولات صادراتي‌شان هستند.  همين ماجرا هم نگراني‌هايي را ايجاد مي‌کند که اين فرصت براي عده‌اي تبديل به رانت شود و درنهايت اين تسهيلات به افرادي که استحقاقش را دارند، نرسد. البته که اصولاً بايد روش‌ها و سيستم‌هايي روي کار باشد تا اين قبيل انحراف‌ها به حداقل برسد. روش‌ها و سيستم‌هايي که البته نياز به تصميم پايه‌اي دارد".1
رئيس کل بانک مرکزي هم نگران اين موضوع بوده و همواره دغدغه داشته است. سيف گفته:" مبادا سرنوشت حمايت از واحدهاي توليدي به سرنوشت بنگاه‌هاي زودبازده يا طرح‌هاي ضربتي اشتغال دچار شود."3 موضوعي که به گفته سيف در سال‌هاي گذشته اقتصاد کشور را آسيب پذيرکرده است. "قرار نيست بانک‌ها اصول بانکي خود را زير پا بگذارند. بايد به پروژه‌هايي تسهيلات داد که بتوانند منابع را به بانک بازگردانند و نگاه «يکبار مصرف» بر تسهيلات حاکم نشود."3
شکاف مالي و سهم ناچيز صادرات از وام‌هاي بانکي شکاف مالي مهمترين دغدغه اصلي دراين مقوله است که اقتصاد را دچارسکته مالي کرده است.
"آمارهاي سه ماهه بانک مرکزي حاکي از آن است که بخش بازگاني ۱۱ هزار و ۸۰۰ ميليارد تومان و خدمات تا ۴۰ هزار ميليارد تومان از منابع ۹۳ هزار ميلياردي پردختي بانکها را به خود اختصاص داده‌اند."4با اين تفاسير اگر تسهيلات دو هزار ميليارد توماني تخصيص يافته به واحدهاي صاراتي ارائه شود و سازو کار مناسب براي اين موضوع تعريف شود شايد صادرات از سکته مالي که دچارشده است تا حدودي بهبود يايد. چراکه صادرات نيازمند اين شوک است.
منابع:
1- ایرنا 2- شبکه خبر 3- اقتصاد آنلاین
4- ایسنا

خبر مهم بورس که در هفته گذشته نادیده گرفته شد؛
به گزارش تجارت، پايگاه اطلاع‌رساني بازار سرمايه (سنا)، در بسته خبري، به بررسي مهم‌ترين اخبار بازار سرمايه در هفته‌اي که گذشت پرداخت.
بخشنامه قيمت نفتا و گازها لغو شد
در پي صدور اطلاعيه از سوي شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران خطاب به پالايشگاه‎ها مبني بر نحوه تعيين نرخ تسعير ارز در فروش داخلي فرآورده‎هاي ويژه توليدي پالايشگاه‎ها، از آن جايي که وزارت نفت مسئوليتي در تعيين نرخ تسعير ارز پالايشگاه‎هاي غير دولتي در فروش فرآورده‎هاي ويژه توليد آنها بر عهده ندارد، لذا بيژن زنگنه، وزير نفت دستور داد که اين بخشنامه فورا لغو و کان لم يکن اعلام شده و فروش داخلي محصولات ياد شده به روال معمول ادامه يابد.
سرعت حرکت دولت در مسير خروج از رکود مناسب است
به گفته حجت الاسلام مصباحي‌مقدم حقيقت اين است که در مسير خروج از رکود از نقطه منفي 6.8 به جايي رسيده‌ايم که‌امروز نسبت به سه سال قبل مي‌توانيم بگوييم وضعيت ما بهبود پيدا کرده است. حجت الاسلام مصباحي مقدم در گفتگويي در مورد مسائل مهم اقتصادي، شرايط پيوستن به FATF و عملکرد دولت در ايجاد رشد اقتصادي نظر خود را بيان کرد و با ارزيابي اين موضوعات از زواياي مختلف، در مجموع عملکرد دولت را مثبت دانست.
دستورالعمل حسابداري اوراق تسويه و اوراق اجاره
معاون نظارت مالي و خزانه دار کل کشور از ابلاغ دستورالعمل حسابداري اوراق تسويه خزانه و اوراق اجاره خبر داد و گفت اين دستور العمل‌ها بر اساس استانداردهاي حسابداري بخش عمومي‌تدوين گرديد و به تاييد ديوان محاسبات کشور رسيده است. سيدرحمت اله اکرمي‌با اعلام اين خبر اظهار داشت: اجراي اين دستور العمل در کنار دستورالعمل حسابداري اسناد خزانه اسلامي، موجب افزايش شفافيت مالي در بازار بدهي و انعکاس اين اوراق در صورت‌هاي مالي واحدهاي گزارشگر و به تبع آن صورت‌هاي مالي دولت خواهد داشت.
ميزگرد تخصصي هوشمندي مالي: چالش‌ها و راهکارها
ميزگرد تخصصي "هوشمندي مالي: چالش‌ها و راهکارها" در نخستين کنفرانس ملي "نوآوري در مديريت سيستم‌ها و فناوري اطلاعات با رويکرد هوشمندي کسب ‌و کار" با حضور خبرگان و مديران بازار پول و سرمايه و نيز اساتيد دانشگاهي در دانشگاه الزهرا برگزار شد. طبق بحث‌‌هاي صورت گرفته در اين نشست، اين نتيجه حاصل شد که هوشمندي مالي بايد سبب شفاف ‌سازي اطلاعات شود به گونه اي که با ايجاد کارآيي اطلاعاتي، فرصت‌هاي يکساني در اختيار همگان قرار گيرد و از اين طريق بازدهي بازار سرمايه افزايش يابد. هدف از سيستم‌هاي هوشمند مالي آن است که بتوان اطلاعات درست را در زمان درست و در مکان درست، در اختيار کاربر قرار داد.
بازار سرمايه؛ مسير امن تامين مالي بنگاه‌ها
مشاور وزير مسکن و عضو شوراي عالي بورس معتقد است، بازار سرمايه هم اکنون به يک واقعيت اقتصادى تبديل شده است که مي‌تواند نقش مؤثرى در تامين مالى صنايع بزرگ و متوسط داشته باشد. به گفته دکتر حسين عبده تبريزي، عضو شوراي عالي بورس، مديران ارشد اقتصادي مثل رييس بانک مرکزي و وزير امور اقتصادي و دارايي به شکل رسمي‌تاکيد کرده‌اند که شرکت‌هاي بزرگ بايد به سمت بازار سرمايه حرکت کنند.
بازنده‌ها و برنده‌هاي بازار پس از تک نرخي شدن ارز
اولين مديرعامل فرابورس معتقد است با توجه به سياست‌هاي بانک مرکزي مي‌توان پيش بيني کرد ارز تک نرخي با 20درصد نوسان، نرخي مابين ارز آزاد و مبادله اي خواهد داشت. اميدقايمي‌اظهار داشت: برخي شرکت‌ها محصولاتي توليد مي‌کنند که مشابه خارجي آن با نرخ ارز مبادله اي وارد کشور مي‌شود ؛ طبيعي است که با تک نرخي شدن ارز، رانت رقباي خارجي از بين رفته و باعث افزايش فروش و رشد سودآوري بنگاه‌هاي توليدي داخل کشور مي‌شود.
لغو بخشنامه قيمت نفتا و گازها به نفع صنعت پتروشيمي‌است
به گفته دبير انجمن صنفي کارفرمايي صنعت پتروشيمي، لغو اطلاعيه شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران خطاب به پالايشگاه‎ها مبني بر نحوه تعيين نرخ تسعير ارز در فروش داخلي فرآورده‎هاي ويژه توليدي پالايشگاه‎ها، توسط وزير نفت به نفع صنعت پتروشيمي‌کشور است.
آمادگي دولت براي افزايش نقش بازار سرمايه در اقتصاد ايران
مشاور سازمان مديريت و برنامه ريزي کشور، بازار سرمايه را از ارکان قابل توجه در حوزه اقتصادي دانست و گفت: دولت براي افزايش نقش بازار سرمايه در اقتصاد ايران آمادگي دارد. ابوذر نديمي‌افزود: در قانون برنامه اين فرصت به مديران بازار سرمايه داده شده است که بورس را بر اساس" ايده محوري" و "پروژه گرايي" مديريت کنند؛ به نحوي که هم کارآفرين مورد حمايت باشد و هم سهم بازار سرمايه در اقتصاد کلان و تامين مالي پروژه‌ها افزايش يابد.
سهم 28 درصدي صنعت نفت از تامين مالي در بازار سرمايه
به گفته مديرعامل شرکت تامين سرمايه بانک ملت، 43 هزار ميليارد ريال اوراق سلف موازي استاندارد منتشر شده که از اين ميزان سهم صنعت نفت و پتروشيمي‌در تامين مالي از طريق بازار سرمايه حدود 28 درصد بوده است. علي قاسمي‌ارمکي افزود: گردش مالي قابل توجه و فعاليت‌هاي توسعه‌اي پيش‌رو، صنعت نفت را به شاهراه توسعه کشور و در عين حال راهبردي تبديل و لزوم برنامه‌ريزي‌هاي جدّي در زمينه تأمين مالي، فعاليت‌هاي توسعه آن را اجتناب‌ناپذير کرده است.
راه‌اندازي صندوق تخصصي طلا تا پايان سال
مديرعامل تامين سرمايه لوتوس پارسيان از احتمال راه‌انداري صندوق تخصصي طلا تا پايان سال خبر داد و گفت: با راه‌اندازي معاملات گواهي سپرده کالايي در بورس کالا، صندوق‌هاي سرمايه گذاري مي‌توانند براي مشتريانشان سرويس‌هاي بهتري در حوزه ابزارهايي که تکميل کننده مديريت ثروت هستند، ارائه کنند. علي تيموري در خصوص آخرين وضعيت راه‌اندازي صندوق تخصصي طلا گفت: براي راه‌اندازي صندوق تخصصي طلا منتظر اعلام نظر سازمان بورس و اوراق بهادار هستيم که با توجه به عزمي‌که در سازمان بورس براي راه‌اندازي صندوق‌هاي کالايي وجود دارد، به نظر مي‌رسد که صندوق تخصصي طلا تا پايان سال راه‌اندازي شود.
دلايلي منطقي براي روند صعودي بازار
به گفته مدير عامل کارگزاري خبرگان سهام، در حال حاضر صندوق‌هاي سرمايه گذاري عملکرد بسيار خوبي در بازار سرمايه دارند تا جايي که برخي از صندوق‌ها بازدهي ماهيانه 50 درصدي داشتند و بهتر است سرمايه گذاران غير حرفه اي از طريق اين صندوق‌ها در بازار سرمايه گذاري کنند محمد کفاش پنجه شاهي گفت: متغيرهاي پيش رو نشان مي‌دهند بازار هرچه به ماه‌هاي پاياني سال نزديک شود شرايط بهتري را تجربه مي‌کند.
عبور بورس از ساير بازار‌ها
به گفته مدير موسسه اقتصاد ايرانيان، در ماه گذشته و پس از اتمام سال مالي اکثر کارگزاري‌ها و تزريق دوباره اعتبارات اين نهاد‌ها به بازار، ميانگين روزانه ارزش معاملات خرد از مرز 200 ميليارد تومان عبور کرد و از آنجا که معامله ‌گران حقيقي اصلي‌ترين استفاده ‌کننده اعتبارات هستند، شاهد افزايش تحرکات حقيقي‌ها در گرو‌هاي مختلف بوديم. اميررضا حسني، در گفتگو با "سنا" اظهار داشت: اگرچه متوسط بازدهي بورس در سال 95 هنوز منفي است، اما رشد شاخص‌ها در مهرماه بخش عمده‌اي از نزول‌ها در سال 95 را جبران کرد و کارنامه بورس تهران در نخستين ماه از پاييز سال جاري با رشد 2.1 درصدي شاخص کل بسته شد تا بازار سهام براي دومين بار در سال جاري، ساير بازارهاي رقيب (ارز، سکه و بازار پول) را پشت سر بگذارد.
مسير اجراي 300 طرح استارتاپي هموار است
مدير توسعه کسب‌وکار صندوق سرمايه گذاري جسورانه رويش لوتوس وابسته به تامين سرمايه لوتوس پارسيان گفت: استارتاپ‌ها و شرکت‌هاي دانش بنيان مي‌توانند اخبار مثبت بسياري را به بازار سرمايه تزريق کنند و به همين دليل هم مي‌توان انتظار داشت از بازدهي مثبتي برخوردار باشند و اين شرايط پيش از اين نيز در بورس ما ديده شده است و تا کنون شرکت‌هاي رايانه اي، شرکت‌هاي مخابراتي و شرکت‌هايي که درصنعت فناوري اطلاعات و ارتباطات فعال هستند بازدهي‌هاي خيلي خوبي داشته‌اند. عطاءاله افتخاري با اشاره به ظرفيت حضور استارتاپ‌ها گفت: ارزش بورس ايران در حال حاضر حدود 300 هزار ميليارد تومان با برخورداري از 40 صنعت متنوع است که به نظر يک دهم اين رقم يعني 30 هزار ميليارد تومان آن مي‌تواند به راحتي به حوزه تکنولوژي اختصاص يابد.
رونق بازار سرمايه در نيمه دوم سال
ابراهيم نوايي با اشاره به راهکارهاي تداوم رشد بورس در نيمه دوم سال گفت: دولت و وزيران اقتصادي به دنبال افزايش رونق بازار سرمايه هستند و براي تحقق اين امر، چند راه کار پيش روي تصميم گيران اقتصادي کشور است. به گفته اين کارشناس ارشد بازار سرمايه، تامين نقدينگي بنگاه‌هاي توليدي، جذب سرمايه‌هاي سرگردان و جلوگيري از رقابت بانک‌ها براي جذب سپرده‌ها، تسريع در جذب سرمايه گذاري خارجي، ثبيت نرخ ارز و برنامه‌ها اقتصادي کشور از راهکار‌هاي تداوم رونق بورس در نيمه دوم سال است و پيش بيني مي‌شود بورس در نيمه دوم سال روند رو به رشدي داشته باشد.
صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري تا ۱۰ درصد نقدينگي کشور را جذب کردند
به گفته مديرعامل شرکت سرمايه ايرانيان، برآورد مي‌شود جذب منابع در صندوق‌هاي سرمايه گذاري بين 90 تا 100 هزار ميليارد تومان شود و ازاين منابع بين 36 تا 40 هزارميليارد تومان صرف خريد اوراق بهادار در بازار سرمايه شود. احسان مرادي اظهار داشت: با دستورالعمل سازمان بورس ميزان سپرده به ۶۰ درصد و ميزان اوراق پذيرفته شده تا ۴۰ درصد افزايش يافته و تا ۱۵ درصد هم مي‌توانند سهام خريداري کنند.
بازار سرمايه، ساز و کار منطقي تامين مالي شرکت‌هاي دانش بنيان
به گفته مدير عامل شرکت آتيه داده پرداز، شرکت‌هاي دانش بنيان به عنوان بنگاه‌هاي اقتصادي نوين، نقش محوري در ساختار اقتصاد مقاومتي ايفا مي‌کنند. با توجه به ويژگي‌هاي ذاتي شرکت‌هاي دانش بنيان و نيز انعطاف بالاي آنها در مقابل تغييرات، به نظر مي‌رسد اين شرکت‌ها حتي در شرايط محدود اقتصادي نيز با بازدهي مثبت همراه باشند. امير جليلوند اظهار داشت: از طريق بورس فضاي مناسبي براي تامين مالي و سرمايه گذاري شرکت‌هاي دانش بنيان ايجاد شده است و حضور در بازار سرمايه کشور، براي بنگاه‌هاي اقتصادي از جمله شرکت‌هاي دانش بنيان فرصت‌هاي بي بديلي فراهم کرده است .
نرخ بهره بانکي همچنان غير منطقي است
سيد مصطفي صفاري، استاد دانشگاه و مدير عامل شرکت سبدگردان سرمايه ايرانيان اظهار داشت: کاهش نرخ بهره تنها موضوع بازار سرمايه نيست. توسعه اقتصادي کشور به اجراي دقيق و کامل طرح کاهش نرخ بهره وابسته است و ضرورت دارد دولت براي افزايش رشد اقتصادي بين نرخ تورم و نرخ بهره بانکي تناسب منطقي ايجاد کند. براي توجيه پذير بودن سرمايه گذاري، نزديکي نرخ تورم و نرخ بهره‌امري بديهي است و کاهش نرخ بهره، عامل افزايش بازدهي بازار سرمايه خواهد بود.

به منظور رهگيري از توليد تا توزيع:
امروزه محصولات کشاورزي يکي از مهمترين مسايل در عرصه سلامت است.
از يک سو آفتهاي بسياري به محصولات کشاورزي هجوم مي‌آورند و از سوي ديگر استفاده گسترده از آفت کشها باعث شده تا جان انسانها نيز درمعرض تهديد قرار گيرد. به همين منظور محدوديتهايي در استفاده از سموم تعيين شده که تابع استاندارهاي خاص است. اما با کمال تاسف شاهد اين هستيم که اين محدوديتها از سوي کشاورزان رعايت نمي‌شود و چون خطرات زيادي متوجه جان انسانهاست، امکان شناسايي فرد متخلف که از سموم خطرناک استفاده کرده، وجود ندارد. براي همين منظور مديرکل دفتر ترويج سازمان تحقيقات، آموزش و ترويج کشاورزي در جشنواره انار ميوه قرآني اعلام کرد : در تفاهمي‌با سازمان استاندارد از اين پس همه محصولات کشاورزي پس از تأييد کلينيک‌هاي گياه‌پزشکي کد استاندارد مي‌گيرند.
بهمن اميري لاريجاني در جشنواره انار ميوه قرآني ، در مورد پيگيري سلامت محصولات کشاورزي و باقي‌مانده سموم بر روي اين محصولات اظهار داشت: براي تأمين سلامت محصولات کشاورزي تفاهم‌نامه‌اي را با سازمان ملي استاندارد برقرار کرده‌ايم که از اين پس همه محصولات کشاورزي آرم استاندارد داشته باشند، تا امکان رهگيري از توليد تا توزيع وجود داشته باشد.  وي با اشاره به اينکه با اجراي اين طرح، مشخص مي‌شود که محصول در کدام استان و کدام باغ توليد مي‌شود، خاطرنشان کرد: قبل از نصب آرم استاندارد، کد 16 رقمي‌از سوي سازمان حفظ نباتات روي محصول درج مي‌شود که کلينيک‌هاي گياه‌پزشکي با نمونه‌گيري از محصول و انجام آزمايش‌هاي مختلف از جمله باقي‌مانده سموم آن را تأييد خواهند کرد.  مديرکل دفتر ترويج سازمان تحقيقات، آموزش و ترويج کشاورزي تصريح کرد: پس از تأييد آزمايشگاه‌هاي گياه‌پزشکي، محصول وارد فرآيند استاندارد مي‌شود و اگر بتواند رده‌هاي بالاي استاندارد را هم طي کند، گواهينامه ارگانيک را هم دريافت خواهد کرد.
وي همچنين از همکاري مشترک با شرکت‌هاي سرمايه‌گذار خارجي براي توليد محصولات ارگانيک در کشور خبر داد و گفت: در بسياري از استان‌ها مي‌توانيم محصول سالم و بدون استفاده از آفت‌کش‌ها را توليد کنيم، به شرط آنکه از ابتدا پيش‌شرط‌هاي توليد سالم از جمله تهيه نهال مرغوب و استاندارد، انجام آزمايشات خاک را رعايت کنيم.
انار از بروز سرطان پيشگيري مي‌کند
انار براي سلامت قلب و عروق، جلوگيري از تصلب شريانها و بروز سکته، پيري زودرس، آلزايمر و سرطان پروستات به کار مي‌آيد پس مصرف انار براي بيماران قلبي عروقي مي‌تواند بسيار مفيد باشد.
غلامرضا رفيعا مدير اجرايي جشنواره گفت: انار براي بيماران مبتلا به پرفشاري خون مفيد است و با داشتن حدود ۲۶۰ ميلي‌گرم پتاسيم در مقابل ۳ ميلي‌گرم سديم در هر ۱۰۰ گرم در کاهش فشارخون مفيد است.
وي با بيان اينكه انار منبع خوبي از آنتي اکسيدان، اسيدفوليک، پتاسيم، ويتامين سي و آهن است گفت: انار ترش طبع سرد و خشک دارد و انار شيرين تا حدودي معتدل است.
مدير چهارمين جشنواره انار ميوه قرآني عنوان كرد: انار براي سلامت قلب و عروق، جلوگيري از تصلب شريانها و بروز سکته، پيري زودرس، آلزايمر و سرطان پروستات به کار مي‌آيد پس مصرف انار براي بيماران قلبي عروقي مي‌تواند بسيار مفيد باشد.
وي افزود: از طرف ديگر انار به واسطه داشتن مواد آنتي‌اکسيداني و الاژيک اسيد از بروز سرطان جلوگيري کرده و رشد تومورهاي سرطاني مانند سرطان پوست و پروستات را کند مي‌کند.
رفيعا با بيان اين كه انار خون را تصفيه كرده و تقويت كننده قلب و كليه است معتقد است: انار اشتها آور است و بهتر است قبل از غذا مصرف شود.
مصرف انار براي سلامت پوست و رفع لکهاي صورت بسيار مفيد است، انار براي رفع خستگي و آرامش اعصاب بسيار کارآمد است.
وي با اشاره به اينكه انار يک ميوه نيست بلکه يک پزشک و يک درمان کننده بيماريهاي زيادي است افزود: اين ميوه بيماريهاي کبد، مسوميتهاي خون، خستگي جسمي‌و عصبي و بالاخره رفع کننده سرماخوردگي و بيماريهاي عفوني و انگلهاي دستگاه گوارش را بهبود مي‌بخشد.
رفيعا يادآورشد: عصاره انار آثار ضدباکتريايي داشته و به عنوان مثال با باکتري‌هاي ايجادکننده پلاک‌هاي دنداني مقابله کرده در سلامت دندان و دهان موثر است همچنين آب انار و پوست آن، خواص ضعيف استروژني داشته و لذا مي‌توانند در برطرف کردن عوارض يائسگي موثر باشد.
وي توصيه كرد: افرادي که مشكل نفخ معده دارند بايد مصرف انار را محدود کنند، ضمن اينکه زياده‌روي در مصرف انار ترش، زخم معده به دنبال دارد ، همچنين افراط در خوردن انار باعث يبوست - ناراحتي معده و زبر شدن گلو مي‌شود همچنين افرادي که مبتلا به ناراحتي ريوي هستند در مصرف انار احتياط کنند.

«جاستين والکر» مدير بخش جرائم مالي 'انجمن بانکداران انگليس' در سخناني اظهار داشت که اين نهاد از بانک‌هاي انگليسي که علاقه مند به گسترش همکاري‌هاي اقتصادي با ايران هستند، حمايت مي‌کند.
به گزارش ايرنا،«جاستين والکر» مدير بخش جرائم مالي انجمن بانکداران انگليس در سخناني در جريان کنفرانس «چشم‌انداز تجارت و سرمايه‌گذاري انگليس و ايران» گفت: شماري زيادي از بانک‌هاي عضو انجمن بانکداران بريتانيا راغب هستند تا با تهران روابط شان را گسترش دهند و در همين راستا اين انجمن تلاش مي‌کند تا به آنها در چارچوب همکاري‌هاي قانوني با ايران مشورت دهد.
اين عضو ارشد انجمن بانکداران بريتانيا تصريح کرد: ما از اعضايي که علاقه مند به از سرگيري روابط بانکي با ايران هستند حمايت خواهيم کرد.
والکر با اين حال بيان داشت که نمي‌توان تحريم‌هاي اوليه‌امريکا و دستورالعمل‌هاي اتحاديه اروپا در خصوص تجارت با ايران را ناديده گرفت.
وي همکاري‌هاي بانکي با آمريکا و حضور پرسنل آمريکايي در سمت‌هاي تصميم گيرنده در بانک‌هاي بزرگ را مانع اصلي گسترش روابط مالي با ايران دانست.
والکر اضافه کرد که ايران در کانون توجه جرائم مرتبط با گروه ويژه اقدام مالي (FATF) قرار دارد و اين مساله به ابهامات بانک‌هاي بزرگ در رابطه با گسترش همکاري‌هاي اقتصادي با ايران افزوده است.
اين فعال اقتصادي، صدور دستورالعمل‌هاي اصلاحي در خصوص تسهيل مراودات اقتصادي با ايران از سوي اوفک (دفتر کنترل سرمايه‌هاي خارجي) در ماه جولاي گذشته را مفيد توصيف کرد، اما افزود: همچنان روشنگري‌هاي بيشتري بايستي صورت گيرد.
وي درهم تنيدگي مسائل سياسي و اقتصادي با يکديگر را عامل اصلي روند آهسته حل موانع بانکي غرب با ايران توصيف کرد.
والکر چالش‌هاي بانکي ميان کوبا و آمريکا را تقريبا مشابه مشکلات کنوني ايران دانست و بيان داشت که به رغم لغو تحريم‌هاي ثانويه عليه کوبا اما بانک‌هاي بزرگ همچنان رغبتي به از سرگيري مناسبات بانکي با اين کشور ندارند.
وي بيان داشت که تسهيل روابط کارگزاري ميان بانک‌هاي بزرگ با ايران «زمان بر و پيچيده» است و نمي‌توان آن را ناديده گرفت.  مدير بخش جرائم انجمن بانکداران بريتانيا، فقدان دستورالعمل مشخص از سوي وزارت خزانه داري آمريکا در رابطه با آنچه «سعي و کوشش» بانک‌هاي بزرگ به منظور ازسرگيري روابط کارگزاري با بانک‌هاي ايراني خوانده مي‌شود را مورد انتقاد قرار داد و گفت: آمريکا بايستي گام‌هاي بيشتري را در راستاي شفاف سازي براي همکاري‌هاي اقتصادي با ايران بردارد.
وي افزود: مي‌توان اقدامات بيشتري را در رابطه با تسهيل موانع بانکي نسبت به شرايط فعلي صورت داد.
«گيلز تامسون» معاون امور تحريم و اعتبارات غيرقانوني وزارت دارايي انگليس نيز در سخناني در اين کنفرانس از آمادگي اين نهاد انگليسي براي مشورت دادن به ايران در خصوص ابعاد و راهکارهاي پايبندي به قوانين مرتبط با فتف (گروه ويژه اقدام مالي) خبر داد.
وي هر گونه توطئه چيني از سوي دستگاه‌هاي نظارتي بر نظام بانکي ايران را رد کرد و گفت: «فتف» با هدف آزار نظام بانکي ايران تعبيه نشده است.  در همين حال «ريچارد دالتون» سفير سابق انگليس و عضو ارشد اتاق بازرگاني انگليس - ايران نيز از تاخير در اجراي کامل برجام از سوي طرف انگليسي ابراز تاسف کرد و افزود: به رغم تعهد سياسي در پايبندي به برجام، اما تعهد لازم براي رفع موانع باقي مانده وجود ندارد.  وي صدور دستورالعمل‌هاي اداري، براي گسترش همکاري‌هاي اقتصادي با ايران کافي ندانست و افزود که بايستي فهرستي از موانع باقي مانده استخراج و براي آن نقشه راهي مشخص شود. دالتون همچنين بر لزوم تعيين تاريخي مشخص براي حل تمامي‌موانع گسترش روابط اقتصادي با ايران تاکيد کرد.
در جريان دومين کنفرانس تجاري ايران که تحت عنوان 'چشم‌انداز تجارت و سرمايه‌گذاري انگليس و ايران ' و با حضور شماري از مقامات ارشد انگليسي و نيز سفير جمهوري اسلامي‌ايران روز چهارشنبه در لندن برگزار شد، مساله وجود موانع ارتباطات بانکي با ايران از جمله مواردي بود که از سوي سخنران اصلي نيز کاملا مورد اشاره قرار گرفت.
حميد بعيدي نژاد سفير جمهوري اسلامي‌ايران در جريان اين کنفرانس با اشاره به ظرفيت‌هاي زياد براي توسعه روابط اقتصادي و تجاري ميان تهران و اروپا، تصريح کرده بود ادامه موانع بانکي و برداشت‌هاي غلط و غيرواقع در خصوص وضعيت لغو تحريم‌ها مانع اصلي در گسترش روابط کارگزاري ميان بانک‌هاي بزرگ با بانک‌هاي ايراني است.
بعيدي نژاد توجيه بانک‌هاي بزرگ در عدم همکاري و ارائه تسهيلات بانکي به ايران را «غيرقابل‌قبول» دانست و برداشت‌هاي غلط و غيرواقع در خصوص وضعيت لغو تحريم‌ها عليه ايران را عامل مانع اصلي گسترش روابط کارگزاري ميان بانک‌هاي بزرگ با ايران دانست.
بعيدي نژاد تصريح کرد که هيچ تحريم اروپايي عليه ايران وجود ندارد و شما مي‌توانيد در صورت هرگونه ابهام موضوع را از دفتر اتحاديه اروپا در اين بروکسل سؤال و پيگيري کنيد.
«ليام فاکس» وزير تجارت انگليس نيز در سخناني در اين کنفرانس، با بيان اينکه تهران به تعهداتش در چارچوب برجام عمل کرده است، بيان داشت: حل موانع تعاملات بانکي با ايران در اولويت دولت انگليس قرار دارد.
وي بيان داشت که شرکت‌هاي انگليسي مجذوب تنوع فرصت‌هاي اقتصادي در ايران هستند و افزود: ايران دومين ذخيره گاز دنيا، چهارمين ذخيره نفت دنيا و هفتمين ذخيره معادن دنيا را در اختيار دارد. علاوه بر اينکه بازار مصرفي ايران بسيار گسترده است. وزير تجارت انگليس با بيان اينکه «انگليس به درستي بايستي روابط تجاري اش را با ايران گسترش دهد» افزود: ايران در معرض بازگشت به مدار اقتصاد جهاني قرار دارد بنابراين اين مهم است که ما با يکديگر همکاري کنيم تا از فرصت‌هاي تجاري و سياسي به طور کامل بهره مند شويم.
وي تصريح کرد: منابع ايران گسترده و فرصت‌هاي زيادي را در اختيار دارد. انگليس آماده است تا در چارچوب تجارت آزاد از تمام فرصت‌هاي اقتصادي با ايران بهره مند شود.
فاکس گفت: 'ايران هم‌اکنون فرصتي بي‌همتا براي سرمايه‌گذاري است.' وي بيان داشت که بعد از فروپاشي شوروي، ايران بزرگترين اقتصادي است که به تجارت جهاني بازمي‌‌گردد. لرد «نورمن لامونت» فرستاده ويژه دولت انگليس در امور تجاري با ايران نيز در جريان سخنراني اش در اين کنفرانس با انتقاد از اهمال طرف‌هاي غربي در اجراي کامل تعهداتشان در چارچوب برجام، از جمله رفع موانع بانکي با تهران، تصريح کرد ايران شايسته بهره مندي از منافع کامل برجام است.
اين سياستمدار انگليسي از تاخير در اجراي کامل برجام از سوي طرف‌هاي غربي ابراز تاسف کرد و خاطر نشان کرد: به عنوان نماينده ويژه دولت انگليس در امور تجاري با ايران تلاش مي‌کنم تا بر روي دولت در رفع موانع باقي مانده فشار بياورم.
رويارويي دوباره نعمت‌زاده با نظام بانکي
تقاضامنديم وزارت راه در بهره برداري و يا نوسازي راه آهن کشور سفارشات خارجي خود را کاهش دهد.
اگرچه وجود فاينانس براي خريد از خارج کشور رغبت ايجاد مي‌کند.محمدرضا نعمت زاده در آئين افتتاح کارخانه توليد ريل ملي در ذوب آهن اصفهان با بيان اين مطلب و با اشاره به اين‌که اينکه ذوب آهن سرمنشا تحولاتي بزرگ در استان و کشور بوده است اظهار کرد: قرار بود درست يک سال پيش اين ريل به بازار تحويل داده شود اما متاسفانه کمبود نقدينگي وجود داشت و منابع پيش بيني شده در سال ۹۳ حاصل نشد. پروژه کارخانه توليد ريل ملي بدون کمک تسهيلات بانکي اجرا شده است.وي افزود: ريلي که توليد مي‌شود با فولاد مورد تاييد شرکت راه آهن جمهوري اسلامي‌ايران است.وزير صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: تيرآهن‌هاي بازپهن که با کمبود آن در کشور مواجهيم بلافاصله در همين خط توليد خواهد شد.وي با تقاضا از وزارت راه جهت استفاده از ريل توليد داخل در پروژه‌ها اظهار کرد: تقاضامنديم وزارت راه در بهره برداري و يا نوسازي راه آهن کشور سفارشات خارجي خود را کاهش دهد. اگرچه وجود فاينانس براي خريد از خارج کشور انگيزه ايجاد مي‌کند. اميدوارم طلسم خريد ريل از خارج از کشور شکسته شود و به سمت توليدات داخلي، صادرات و بازاريابي حرکت کنيم.نعمت زاده اضافه کرد: از ۳۳ طرحي که در راستاي اقتصاد مقاومتي به وزارت صنعت، معدن و تجارت ابلاغ شده بود، تاکنون ۱۴ طرح به بهره برداري رسيده است که بهره برداري از کارخانه توليد ريل ملي در ذوب آهن اصفهان يکي از اين طرح‌ها بوده است و اميدواريم تا پايان سال باقي طرح‌ها نيز به بهره برداري برسد.نعمت زاده اضافه کرد: همچنين قرار بود ۵۰۰۰ طرح نيمه تمام نيز تکميل شوند و به بهره برداري برسند که تاکنون ۲۹۰۰ طرح به بهره برداري رسيده و اميدواريم تا پايان سال بتوانيم تمام اين ۵۰۰۰ طرح را تکميل کنيم.وزيرصنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: تاکنون ۱۵۰۰۰ واحد صنعتي و توليدي در کشور تسهيلات دريافت کرده‌اند و ۱۱ هزار ميليارد تومان از تسهيلات از طريق بانک‌ها تامين شده است. از بانک‌ها تقاضا منديم با واحدهاي صنعتي و توليدي همکاري بيشتري داشته باشند و پيچ سختگيري را شل کنند.اين در حالي است که دولت يازدهم نيز سال گذشته با بروز آثار کاهش شديد قيمت نفت بر اقتصاد از يک¬ سو و حاکم شدن فضاي انتظارات بر فعاليت-‌هاي اقتصادي تا زمان رفع تحريم‌ها از سوي ديگر، نگراني‌هايي در خصوص افت سطح فعاليت¬‌هاي اقتصادي در کشور ايجاد شده که انجام اقدامات پيش‌گيرانه‌اي را از سوي دولت را ضروري ساخته است و در اين خصوص بسته اي براي خروج از رکود اقتصادي در نظر گرفت که پرداخت ۱۶ هزار ميليارد تومان تسهيلات يکي از اين مفاد بود که به گفته کوروش پرويزيان، رئيس کانون بانک‌هاي خصوصي بيش از ۱۰ هزار ميليارد پرداخت شده است.پيش از اين رمضانعلي صادق زاده، معاون آموزش، پژوهش و فناوري وزارت صنعت، معدن و تجارت از ۱۶ هزار ميليارد تومان تسهيلات براي کمک واحدهاي صنعتي تعطيل، نيمه تعطيل و داراي رکود در کشور خبر داده بود.در بخش مسکن نيز، پيش از اين، حامد مظاهريان، معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره به اجراي سياست‌هاي خروج از رکود مسکن، گفته بود: وقتي خريد و فروش مسکن بر پايه سيستم تسهيلات و پس‌انداز باشد، بر کاهش تورم اثرگذار است. سياست ما مبتني بر بازار رهن و پس‌انداز است؛ بنابراين وقتي خريد‌و‌فروش مسکن بر پايه سيستم تسهيلات و پس‌انداز باشد، اثرات کاهشي بر تورم داشته و اقتصاد سالمي‌را به وجود مي‌آورد. وي با بيان اينکه در نتيجه اجراي چنين سيستمي، مسکن از رکود خارج شده و تورمي‌را هم در اين بخش نداريم، افزود: ابزارهاي تأمين مالي که تاکنون پيش‌بيني شده، براي اجراي اين سياست است؛ چرا‌که ما براي خروج از رکود نياز به سرمايه‌گذاري داريم؛ به همين منظور براي طرف‌هاي عرضه و تقاضا ابزارهاي مالي پيش‌بيني شده است. معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازي با اشاره به تسهيلات صندوق پس‌انداز مسکن يکم و دريافت وام از محل اوراق تسه، گفت: اين تسهيلات براي افزايش توان مالي در طرف تقاضا تعريف شده تا توان اقتصادي متقاضيان را افزايش دهد. مظاهريان به برنامه‌هاي افزايش تمايل سرمايه‌گذاران براي ورود به بازار مسکن اشاره کرد و افزود: وام ۱۵۰‌ميليون‌توماني ساخت مسکن هم که از سوي بانک مسکن اعلام شده، شرايط تأمين مالي را براي پروژه‌هاي بخش مسکن فراهم مي‌کند که پيشنهاد جذابي براي سرمايه‌گذاران بخش مسکن است. براساس مصوبه هيأت‌مديره بانک مسکن، سازندگان و شرکت‌هاي انبوه‌سازي که اقدام به ساخت مسکن با تکنولوژي جديد کنند، تسهيلات ساخت مسکن بدون سپرده دريافت خواند کرد؛ بنابراين اگر سازنده‌ها تکنولوژي‌اي را وارد ساخت‌وساز کنند که موجب صرفه‌جويي در انرژي شود تا سقف ۱۵۰ ميليون تومان به آنها تسهيلات پرداخت مي‌شود.
برنامه دولت کاهش شعب بانکها
رئيس کانون بانک‌هاي خصوصي و موسسات اعتباري از برنامه کاهش شعب بانکها خبر داد و گفت: بيش از ۱۰ هزار ميليارد تومان از تسهيلات ۱۶ هزار ميليارد توماني خروج از رکود، پرداخت شده است.کوروش پرويزيان، افزود: اين تسهيلات به ۱۲ هزار و ۵۰۰ واحد اختصاص يافته است که‌اميدواريم با مجوز بانک مرکزي بتوانيم تا پايان سال همه ۱۶ هزار ميليارد تومان را به بنگاه‌ها بدهيم.وي با بيان اينکه دغدغه‌هاي مراجع و بزرگان کشور درباره جريمه‌هاي تاخير در بازپرداخت اقساط بانکي را مدنظر داريم، گفت: در اين باره بايد توافقي در مجلس و دولت صورت گيرد زيرا در طرح موجود مقرر شده است اين جريمه‌ها از طريق بانک مرکزي دريافت و سپس به بانک‌ها پرداخت شود.پرويزيان با اشاره به اينکه بايد حقوق همه ذي نفعان را رعايت کنيم، افزود:در مقررات، شرايط براي افراد خوش حساب در نظام بانکي در مقايسه با افراد بدحساب به گونه اي است که بيشتر مقررات وضع شده از بدحسابي حمايت مي‌کند که اين موضوع با نظم پولي و برگشت مطالبات به شبکه بانکي مغايرت دارد.وي گفت: به عنوان کانون بانک‌هاي خصوصي تقاضا مي‌کنيم مقررات به گونه اي وضع شود که تعامل منطقي ميان ذي نفعان بر قرارداد انتظام پولي، ترجيح داده شود.رئيس کانون بانک‌هاي خصوصي بيان کرد: شبکه بانکي بايد منابع را به توليد صادراتي و کسب و کارهاي کوچک اختصاص دهد و اين در حالي است که بر اساس آماربانک مرکزي ۵۰ درصد منابع بانکي در چرخه تسهيلات دهي به توليد نيست.پرويزيان درباره انتقاد بانک‌ها به اختصاص ۲ درصد از محل کارمزد تراکنش‌ها به نيروي انتظامي‌افزود: بانک‌ها در مقايسه با سرمايه گذاري‌هايي که انجام دادند از محل تراکنش‌ها مبلغ خاصي را دريافت نمي‌کنند و برخي بانک‌ها با زيان مواجه شدند.وي تصريح کرد: سهمي‌از درآمد تراکنش‌ها را بايد ارايه کنندگان خدمات دريافت کنند که اکنون بخشي از اين درآمد را شرکت‌هاي پرداخت و بخشي را شرکت‌هاي تابعه بانک مرکزي مانند شتاب دريافت مي‌کنند، از اين رو سهم دريافتي بانک در مقايسه با سرمايه گذاري انجام شده ناچيز و در بيشتر موارد با زيان همراه است. رئيس کانون بانک‌هاي خصوصي، گفت: زيرساخت‌هاي دسترسي مردم به خدمات بانکي بايد متنوع باشد زيرا بعضي از مردم تمايل دارند خدمات را مستقيم از شعبه دريافت کنند و برخي ديگر تمايل دارند از طريق گوشي همراه يا ابزارهايي مانند اينترنت خدمات بانکي را بگيرند.پرويزيان افزود : در آينده تعداد شعب و بانک‌هاي ارايه کننده خدمات محدود خواهد شد البته اين موضوع به شرايط اقتصادي برمي‌گردد.
گزارشي درباره سرنوشت مسکن مهر؛
همين چند روز پيش بود که علي نيک زاد وزير سابق مسکن و شهر سازي با ارائه چند سوال به اظهارات وزيرفعلي راه و شهرسازي درباره شلختگي مسکن مهر واکنش نشان داد.
آنچه که مشخص است مسکن مهر حالا حالاها به پايان نمي‌رسد و عباس آخوندي آ نرا هزارگاهي مثل يک پتک بر سر دولت گذشته مي‌کوبد اين امر باعث شد تا نيکزا د در مقاام پاسخگويي بر بيايد.
"وقتي ماهانه به طور متوسط 800 ميليارد تومان در دولت دهم به پروژه مسکن مهر تزريق مي‌شد و اين عدد در دولت يازدهم به 200 ميليارد رسيده است، نشان از ناتواني کامل و عدم عزم جدّي اين دولت به لحاظ مديريتي و مهندسي در اتمام اين پروژه را دارد."
نيکزاد گفته: دولت به مردم پاسخ دهد اگر مسکن مهر پروژه خوبي نبوده است چرا از منابع آن در طرحهاي ديگر استفاده مي‌کنند؟
خبرگزاري مهر نيز به نوعي درباره اين موضوع گزارشي نوشته است. دراين گزارش به وعده جهار ساله مسولان مبني بر اتمام طرح مسکن مهر، همچنان وضعيت اجراي اين طرح و آمار واحدهاي فروش رفته وآماده تحويل بدليل عدم تخصيص منابع لازم اشاره کرده است.
در اين گزارش مي‌خوانيم.با وجود آنکه مسئولان وعده داده بودند طرح مسکن مهر به طور کامل به انجام مي‌رسد اما بدليل عدم تخصيص بودجه لازم به اين طرح عظيم، پايان کار طرح مسکن مهر به تعويق افتاده و اين مساله نارضايتي متقاضيان را بدنبال داشته است. در اين ميان رشد قيمت دربرخي شهرها از جمله پرديس، پرند و ... مشکلي به مشکلات طرح مسکن مهر افزوده است.
علاوه بر آگاه سازي متقاضيان طرح مسکن مهر، بايد همخواني ميان واحدهاي فروش رفته و آماده تحويل مشخص شود، وزير راه و شهرسازي در گزارشي اعلام کرد که بيش از ۱.۴ ميليون واحد مسکوني فروش اقساطي شده درحالي که براساس همان گزارش تنها ۱ ميليون و ۱۱۸ هزار واحد تحويل شده است.
نگاهي به اين آمار نشان مي‌دهد که واحدهاي مسکن مهر درحالي فروش اقساطي شده‌اند که هنوز اماده سکونت نيستند، البته در گزارش جديد مجلس شوراي اسلامي‌هم عنوان شده که تنها ۱.۲ ميليون واحد مسکن مهر تحويل مردم شده است و طي يک سال گذشته دولت با وجود آماده نبودن واحدها، ۳۰۰ هزار واحد ديگر را به صورت اقساطي فروخته است.
عدم اجراي مصوبه دولت دهم درباره افزايش قيمت مسکن مهر، از ديگر ابهاماتي است که بايد به آن پاسخ داده شود. با توجه به آنکه تورم سال ۹۱ و ۹۲ موجب شد هزينه تمام شده مسکن مهر افزايش يابد، دولت وقت در سال ۹۲ مصوب کرد که تسهيلات مسکن مهر بايد از ۲۵ ميليون تومان به ۳۰ ميليون تومان افزايش يابد تا بخشي از افزايش قيمت را پوشش دهد اما اين مصوبه در دولت يازدهم با ۱۸ ماه تاخير و در دي ماه سال ۹۳ اجرايي شد.
عدم اجراي به موقع مصوبه دولت، موجب خواب سرمايه پيمانکاران و افزايش هزينه اجرايي آنها شد اين اتفاق در حالي رخ داد که گزارش کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي‌در سال ۹۴ نشان مي‌دهد که بيش از ۷ هزار ميليارد تومان منابع دراختيار بانک مسکن براي تخصيص به مسکن مهر قرار گرفته است (۵ هزار ميليارد تومان از محل بازگشت اقساط مسکن مهر و ۲ هزار ميليارد تومان از خط اعتباري) دراين ميان نگاهي به گزارش کميسيون عمران مجلس هم نشان مي‌دهد که تخصيص ماهانه مسکن مهر از ۵۶۰ ميليارد تومان به کمتر از ۸۰ ميليارد تومان رسيده است.
فارغ از تاخير درافزايش ميزان تسهيلات مسکن مهر، منابع لازم هم به مسکن مهر اختصاص نيافت. برهمين اساس اگرچه صورت مالي بانک مسکن در سال ۹۳ نشان مي‌دهد که اين بانک بيش از ۸ هزار ميليارد تومان تسهيلات بين بانکي داده‌اما منابع ضروري مسکن مهر را اختصاص نداده است که اگر اين ميزان منابع مالي به طرح مسکن مهر اختصاص مي‌يافت، امروز شاهد پايان طرح مسکن مهر و اتمام سرگرداني تعداد بسياري ازمتقاضيان بوديم.
برای نخستین بار در سال 96 رقم می خورد؛
معاون وزير نفت با تشريح جزئيات راه‌اندازي ۳ طرح جديد بنزين‌سازي ايران، اعلام کرد: سال آينده براي نخستين بار ايران عضو باشگاه صادرکنندگان بنزين جهان مي‌شود.
اخبار خوش مسئولان وزارت نفت در خصوص صادرات بنزين درحالي در چند روز اخير مطرح مي‌شود که کماکان مشکلات فراواني در خصوص عرضه بي‌کيفيت بنزين مطرح مي‌شود و اين سوال را براي مردم تداعي مي‌کند که اگر ايران قدرت و امکان توليد بنزين باکيفيت خوب را داراست، به گونه اي که از سال آينده قرار است به باشگاه صادرکنندگان بنزين بپيوند، چرا بنزين مصرفي در داخل همچنان با کيفيت بسيار پايين عرضه مي‌شود؟
عباس کاظمي‌درباره برنامه جديد افزايش توليد بنزين با استاندارد يورو چهار، گفت: امسال دو طرح جديد بنزين‌سازي با هدف افزايش ظرفيت توليد بنزين کشور با استاندارد يورو چهار اتحاديه اروپا در پالايشگاه‌هاي نفت لاوان و بندرعباس در مدار بهره‌برداري قرار مي‌گيرد.
معاون وزير نفت با اعلام اينکه هم اکنون آخرين مراحل راه‌اندازي طرح بهبود کيفيت و افزايش ظرفيت توليد بنزين در پالايشگاه نفت بندرعباس در حال اجرا است، تصريح کرد: با بهره‌برداري از اين مجتمع جديد بنزين‌سازي ظرفيت توليد بنزين کشور حدود ۳.۵ ميليون ليتر در روز افزايش مي‌يابد.
مديرعامل شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي با تاکيد بر اينکه با اجراي اين پروژه علاوه بر افزايش توليد بنزين، ظرفيت توليد بنزين کشور با استاندارد يورو چهار هم حدود هشت ميليون ليتر در روز افزايش مي‌يابد، تصريح کرد: در شرايط فعلي واحد «ايزومريزاسيون» پالايشگاه نفت لاوان هم با ظرفيت توليد روزانه ۸۰۰ هزار ليتر بنزين آماده راه‌اندازي شده است.
به نقل از مهر، اين مقام مسئول با بيان اينکه در پالايشگاه نفت لاوان در کنار افزايش توليد بنزين، ظرفيت توليد بنزين با استاندارد يورو چهار هم حدود سه ميليون ليتر در روز افزايش مي‌يابد، اظهار داشت: در مجموع با بهره‌برداري از اين دو طرح تا پيش از پايان سال حدود ۴.۲ ميليون ليتر به ظرفيت توليد بنزين و حدود ۱۱ ميليون ليتر به ظرفيت توليد بنزين يورو چهار ايران افزوده خواهد شد.
اين عضو هيات مديره شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي با يادآوري اينکه فاز اول پالايشگاه ستاره خليج فارس هم حداکثر در طول سه ماهه نخست سال آينده با ظرفيت توليد روزانه ۱۲ ميليون ليتر بنزين يورو چهار به بهره برداري مي‌رسد، تاکيد کرد: واحد سي سي آر اين پالايشگاه ميعانات گازي امسال به بهره برداري مي‌رسد.
کاظمي‌با اشاره به آغاز نصب کمپرسورهاي اين پالايشگاه توسط شرکت زيمنس آلمان، يادآور شد: در مجموع فقط با راه‌اندازي فاز اول اين پالايشگاه ايران از سال آينده نه تنها نيازي به واردات بنزين ندارد بلکه به جمع کشورهاي صادرکننده اين فرآورده نفتي تبديل خواهد شد.
معاون وزير نفت با بيان اينکه هم اکنون ايران يکي از بزرگترين صادرکنندگان انواع فرآورده‌هاي نفتي شامل گازوئيل، نفت سفيد، گاز مايع و نفت کوره است، خاطرنشان کرد: سال ۹۶ براي نخستين بار بنزين هم به سبد صادرات فرآورده‌هاي نفتي کشور افزوده خواهد شد.
*هوافروشي به جاي بنزين؟
مردم معتقدند جايگاه‌هاي سوخت کم‌فروشي مي‌کنند اما سند چنداني براي اثبات ادعاي خود و احقاق حقوقشان ندارند. جايگاهداران سوخت هميشه اين موضوع را رد کرده‌اند و معتقدند، ادعاي هوافروشي در پمپ بنزين علمي‌و واقعي نيست.
به نقل از ايلنا، روزنامه شهروند نوشت: «١٠ ليتر بنزين زدم اما خودروام به‌اندازه ٥ ليتر راه رفت!»، «بنزين فلان جايگاه زودتر تمام مي‌شود»، «به جاي بنزين هوا مي‌فروشند»، «بنزين را با نفت سفيد مخلوط مي‌کنند» و... اينها جملاتي است که بين مردم کوچه و بازار شايع شده است؛ مردمي‌که معتقدند جايگاه‌هاي سوخت کم‌فروشي مي‌کنند اما سند چنداني براي اثبات ادعاي خود و احقاق حقوقشان ندارند. اين موضوع در حالي رخ مي‌دهد که جايگاهداران سوخت هميشه اين موضوع را رد کرده‌اند و معتقدند، ادعاي هوافروشي در پمپ بنزين علمي‌و واقعي نيست.
با اين وجود، بيژن زنگنه، وزير نفت اين کم‌فروشي جايگاهداران سوخت را رد نمي‌کند و ناصر رياحي رئيس شرکت پخش و پالايش فرآورده‌هاي نفتي به «شهروند» مي‌گويد: هواي بنزين در واقع همان بخارهاي بنزين است که متوليان توزيع بنزين تصميم دارند با اجراي طرح «کهاب» بخارهاي موجود در جايگاه‌هاي سوخت را جمع‌آوري کنند و دوباره به پالايشگاه برگردانند؛ طرحي که به گفته محمد رئيسي‌فرد رئيس کانون جايگاهداران سوخت کشور از زمان اجراي آن در ‌سال ٨٧ تاکنون نيمه‌کاره مانده است و جايگاهداران به دليل هزينه سنگين اجراي آن، حاضر به همکاري نيستند و تنها برخي جايگاه‌هاي سوخت اين طرح را اجرا کرده‌اند. با اين وجود آرش نجفي، نايب‌رئيس انجمن انرژي، صنايع پالايشي و پتروشيمي‌نيز با اشاره به تجهيزات قديمي‌برخي جايگاه‌هاي سوخت و بخارهاي بنزين، مسأله کم‌فروشي را نيز رد نمي‌کند و مي‌گويد: چگونه ممکن است خودرويي که باک ٧٥ ليتري دارد، ٨٥ ليتر بنزين را در خود جاي دهد؟ و اصولا حجم بخار بنزين آن‌ قدري نيست که تا اين اندازه روي ميزان بنزيني که مصرف‌کننده مي‌زند، تأثير داشته باشد.
*مردم بخار بنزين مي‌خرند
ناصر رياحي، رئيس شرکت پخش و پالايش فرآورده‌هاي نفتي با بيان اين‌ که طرح «کهاب» مانع انتشار روزانه ٦‌هزارمترمکعب بخارات بنزين به هوا مي‌شود، مي‌گويد: طرح ملي «کهاب» داراي مصوبه هيأت دولت بوده و محدوده عملکرد آن شامل تجهيز ٨٠ انبار نفت، ١٠‌هزار نفتکش و ٣٤٠٠ جايگاه است.
او با بيان اين‌ که بازيافت بخارات بنزين از باک خودرو به مخزن سوخت را در قالب طرح برندينگ دنبال مي‌کنيم، ادامه مي‌دهد: بخارات بنزين موجود در باک خودرو به دليل نبود امکانات لازم در هوا آزاد مي‌شود که نه‌ تنها موجب بالا رفتن حجم اتلاف سوخت شده، بلکه لطمات زيست‌محيطي فراواني را نيز به بار مي‌آورد. بنابراين اجراي اين طرح با توجه به حجم بالاي مصرف بنزين در کشور ضروري به نظر مي‌رسد.
با اجرايي‌شدن طرح «کهاب»، بخار منتشر شده از باک خودروها و مخازن زيرزميني جايگاه‌ها جمع‌آوري مي‌شود و به سمت نفتکش‌ها هدايت مي‌شود. پس از اين نفتکش جهت سوختگيري مجدد به انبار نفت مراجعه مي‌کند. پس از اين فرآيند نفتکش‌ها با بهره‌جويي از طرح تکميلي بازوهاي بارگيري، بخار بنزين را براي استحصال به واحد بازيافت بخار (VRU) منتقل مي‌کند و از بخار مايع بنزين به دست مي‌آيد. اما در حالي‌ که رئيس شرکت پخش و پالايش فرآورده‌هاي نفتي اجراي اين طرح را براي اقتصاد و محيط‌زيست کشور ضروري مي‌داند، جايگاهداران سوخت بر اين باورند که هزينه اجراي اين طرح براي جايگاهداران بسيار بالاست و با توجه به شرايط فعلي قيمت‌ها، اجراي آن هيچ توجيهي به لحاظ اقتصادي براي جايگاهداران ندارد.
*هزينه ١٥٠‌ميليون توماني تجهيز هر تلمبه
محمد رئيسي‌فرد، رئيس کانون جايگاهداران سوخت کشور با بيان اين‌ که اجراي طرح «کهاب» از ‌سال ۸۷ در کشور کليد خورد و تا‌ سال ۹۰، سه‌ هزار و ٥٠٠ جايگاه در مرحله نخست (1Stage) به سيستم بازيافت بخار بنزين مجهز شدند، مي‌گويد: اين طرح در دو مرحله اجرا مي‌شود و جايگاهداران سوخت بايد در مرحله اول و دوم لوله مجزايي را تا مخزن ايجاد کنند که اين مرحله نيز در تعدادي از جايگاه‌هاي سوخت کشور اجرايي شده است. اما مرحله سوم مهم‌ترين مرحله اجراي اين طرح در جايگاه‌هاي سوخت است که رئيسي‌فرد اجراي آن را غيرممکن مي‌داند. به گفته او تجهيز تلمبه‌هاي سوخت‌گيري به سيستم تخليه بخار بنزين و انتقال آن به مخزن، حداقل ١٥٠‌ميليون تومان براي جايگاهداران هزينه به بار خواهد داشت. به عبارت ديگر جايگاهدار براي تجهيز يک جايگاه با ١٠ تلمبه حداقل بايد ١,٥‌ميليارد تومان هزينه کند که با توجه به شرايط اقتصادي حاکم بر کشور و نحوه قيمت‌گذاري سوخت در ايران چنين هزينه‌اي هيچ توجيه اقتصادي ندارد.
رئيس کانون جايگاهداران سوخت در بخش ديگري از سخنان خود کوتاهي دولت در ايجاد بسترهاي لازم براي اجراي طرح «کهاب» را مورد انتقاد قرار داد و افزود: در حالي‌ که اجراي اين طرح ابتدا بايد از نفتکش و انبارها آغاز مي‌شد و دولت اين بخش‌ها را به سيستم لازم تجهيز مي‌کرد، از جايگاه‌هاي سوخت در کشور آغاز شد.
به گفته او ميزان بخار بنزين در هر‌ هزار ليتر بايد ٤,٥ ليتر باشد، حال آن‌ که اين رقم در استان‌هاي گرمسير بيش از ١٠ ليتر و استان‌هاي سردسير و تهران ٥ ليتر به ازاي هر ‌هزار ليتر است که اين مسأله مورد اعتراض خود جايگاهداران نيز است. با اين حال جايگاهداران در حالي خود از بالا بودن بخار بنزين زيان مي‌بينند که در نهايت ناچار به پرداخت جريمه کم‌فروشي بنزين نيز مي‌شوند. بعضا شاهد هستيم جايگاهي که گردش مالي ماهانه آن حدود ١٥‌ميليون تومان است، در نهايت مجبور به پرداخت جريمه ٢٠٠‌ميليون تومان در پايان ‌سال مي‌شود؛ در حالي ‌که هيچ نقشي در اين هدررفت و به اصطلاح کم‌فروشي‌ها نداشته است.
*اما و اگرهاي کم‌فروشي در پمپ بنزين‌ها
او در حالي‌ که هرگونه هوافروشي و کم‌فروشي در پمپ‌بنزين‌ها را تکذيب مي‌کند، با بيان اين‌ که سيستم‌هاي نصب‌ شده در جايگاه‌هاي سوخت منسوخ شده و قديمي‌هستند، ادامه مي‌دهد: اين مسأله باعث شده که تبخير در جايگاه‌هاي سوخت بيش از حد مجاز باشد. در واقع آنچه مصرف‌کننده گمان مي‌کند، هواست، گاز درون بنزين است که متصاعد نمي‌شود.
رئيسي‌فرد افزود: با توجه به نظارت واحد مهندسي شرکت و پلمپ‌ بودن کليه تجهيزات تلمبه که شامل ١٤ عدد پلمپ در هر تلمبه است و با وجود کنترل سازمان‌هاي مربوطه از جمله سازمان استاندارد و واحد کنترل کيفي شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران، امکان کم‌فروشي در جايگاه‌ها وجود ندارد.
او با تأکيد بر اين‌ که خريد هوا موضوعي غيرعلمي‌و اثبات نشده در جايگاه‌هاي سوخت کشور است، تصريح کرد: مردم هوا نمي‌خرند بلکه بخار بنزين را خريداري مي‌کنند.
رئيسي‌فرد با يادآوري اين‌ که در طول ۶ماهه نخست ‌سال نرخ تبخير به دليل افزايش دماي هوا بيشتر از ۶ ماهه دوم‌ سال است، مي‌گويد: با ورود به فصل سرما عملا با کاهش دماي هوا ميزان تبخير بنزين در جايگاه‌هاي سوخت کاهش مي‌يابد.
*تعريف مدل‌هاي مالي جديد براي تجهيز جايگاه‌هاي سوخت
در اين ميان هستند کارشناساني که نظري متفاوت با جايگاهداران سوخت دارند. آرش نجفي، نايب‌رئيس انجمن انرژي، صنايع پالايشي و پتروشيمي‌در حالي‌ که اظهارات دبير کانون جايگاهداران سوخت را رد مي‌کند، مي‌گويد: چگونه ممکن است در باکي که حجم استانداردش ٧٥ ليتر است، ٨٥ ليتر بنزين جاي گيرد. آيا اين دليلي جز اختلاط هوا با بنزين مي‌تواند داشته باشد.
او با بيان اين‌ که اين کم‌فروشي در تمامي‌حوزه‌ها ديده مي‌شود، تأکيد مي‌کند: بايد نظارت دقيق‌تري بر عملکرد جايگاه‌هاي سوخت اعمال شود؛ ضمن اين‌ که بخشي از اين مشکل هم به فرسوده بودن تجهيزات مصرفي در جايگاه‌هاي سوخت برمي‌گردد.
اين فعال اقتصادي که معتقد است دولت بايد مدل‌هاي مالي جديدي را براي حمايت از جايگاهداران سوخت و نوسازي و تجهيز دستگاه مصرفي در جايگاه‌ها تعريف کند، ادامه مي‌دهد: دولت مي‌تواند با دادن وام براي خريد تجهيزات بازي دو سر برد خود را دنبال کند. از يکسو زمينه کاهش اتلاف سوخت خام در کشور را فراهم کند و از سوي ديگر هزينه‌هاي ناشي از بالابودن آلاينده‌هاي زيست‌محيطي را کاهش دهد.
به گفته اين فعال اقتصادي، سود جايگاهداران در مقابل خواب سرمايه‌شان بسيار ناچيز است. نه اين‌که سود نمي‌برند اما اگر ميزان سرمايه را در جاي ديگر سرمايه‌گذاري کنند، سود بيشتري کسب خواهند کرد. بر همين اساس دولت بايد خود نسبت به تجهيز جايگاه‌ها براي اجراي طرح «کهاب» اقدام کند.»

رئيس انجمن سکته مغزي ايران:
رئيس انجمن سکته مغزي ايران با اشاره به اينکه شيوع سکته مغزي در جهان 130 در 100 هزار است گفت: روزانه در پايتخت 100 نفردچارسکته مغزي مي‌شوند.
به گزارش فارس، بابک زماني در حاشيه همايشي که به مناسبت روز جهاني سکته مغزي در پارک ملت تهران برگزار شد اظهار داشت: سکته مغزي دومين علت مرگ و مير و مهمترين علت ناتواني در ايران است و ابتلا به آن مي‌تواند سالها سبب ناتوانايي و کم توانايي فرد در زندگي شود.وي با اشاره به اينکه از هر 100 هزار نفر 130 نفر امکان ابتلا به سکته مغزي دارند و اين آمار شيوع اين بيماري در جهان به شمار مي‌رود افزود: در تهران روزانه 100 نفر دچار سکته مغزي مي‌شوند.رئيس انجمن سکته مغز ايران ادامه داد: 20 تا 40 سالگي شايع‌ترين سن ابتلا به‌ام اس است که در همين مدت شيوع سکته مغزي دو برابر ام اس در جهان بوده البته بايد توجه داشت که هرچه تشخيص بهتر باشد و سريعتر اين مشکل شناسايي شود درمان آن موفق تر است. زماني اضافه کرد: درمان سکته مغزي فقط در سه ساعت اول امکان پذير بوده و پس از آن اين مسئله محقق نمي‌شود و هر عملي که انجام مي‌گيرد جهت بهبودي عوارض و جلوگيري از سکته‌هاي بعدي است.رئيس انجمن سکته مغزي ايران ادامه داد: در زمينه سکته مغزي بيش از آنکه به پزشک ماهر نياز داشته باشيم به هماهنگي اقشار مختلف و ارتقاي آگاهي آنان نيازمنديم و متاسفانه در حال حاضر اطلاعات عمومي‌مردم و حتي پزشکان متخصص در مورد سکته مغزي خيلي درست نيست و عمق کافي ندارد.زماني با تاکيد بر اينکه درمان سکته در سه ساعت اوليه آن مفيد است افزود: انجمن سکته مغزي تلاش کرده بيشترين فعاليت خود را اکنون به موضوع اطلاع رساني جهت درمان به موقع سکته و پيشگيري از آن اختصاص دهد.
 سالانه ۱۰۰ هزار ايراني دچار سکته مغزي مي‌شوند
يک عضو انجمن سکته مغزي ايران هم با اشاره به علائم بروز سکته مغزي در افراد گفت: سالانه حدود ۱۰۰ هزار نفر در کشور دچار سکته مغزي مي‌شوند که ۷۰ درصد آنان از کار افتاده خواهند شد.مجتبي خاکپور در حاشيه همايش روز جهاني سکته مغزي که در پارک ملت تهران برگزار شد اظهار داشت: سکته مغزي آسيب مغزي حاد ناشي از انسداد و پارگي رگ‌هاي مغزي است و علائم آن فلج ناگهاني دست و پا انحراف صورت اختلال ناگهاني در صحبت کردن،‌سرگيجه، عدم تعادل ناگهاني و اخلال در ديد است.وي افزود: فشار خون بالا، ديابت،‌سيگار کشيدن،‌چربي خون، بيماري قلبي و کم تحرکي عوامل خطر در سکته مغزي بوده و بهترين زمان براي درمان سکته مغزي در طي سه ساعت ابتداي شروع علائم سکته مغزي است.عضو انجمن سکته مغزي ايران با اشاره به اينکه 20 درصد سکته‌هاي مغزي در افراد کمتر از 55 سال است افزود: تعداد افراد جوان و ميانسال کمتر از 55 سال که در يکسال مبتلا به سکته مغزي مي‌شوند بيشتر از مجموع بيماران ام اس است.خاکپور با اشاره به اينکه در ايران سالانه 100 هزار سکته مغزي به وقوع مي‌پيوندد گفت: 70 درصد اين افراد از کارافتاده خواهند شد و نيمي‌از آنان زمين گير مي‌شوند. همچنين در ايران متوسط سن بيماران سکته مغزي نسبت به ميانگين در ساير نقاط دنيا پايين تر و درصد مرگ و مير آن بالاتر است. وي خاطرنشان کرد: سکته مغزي قابل درمان است لذا در صورت مواجه شدن فردي با اين شرايط بايد هرچه سريعتر با 115 تماس گرفته که سه ساعت از شروع علائم که در واقع زمان طلايي است از دست نرود.عضو انجمن سکته مغزي ايران گفت: تزريق داروهاي حل کننده لخته خون طي 4 ساعت و نيم شانس بهبودي را تا 30 درصد افزايش داده و بستري در بيمارستان‌هاي داراي واحد مراقبت ويژه سکته مغزي را شانس بهبودي را 4 درصد بيشتر مي‌کند.
12 درصد از مرگ و ميرهاي کشور ناشي از سکته مغزي
معاون اجتماعي وزير بهداشت نيز با اشاره به اينکه 12 درصد از مرگ و ميرهاي کشور ناشي از سکته مغزي است، گفت: آشنايي مردم با علائم اوليه سکته مغزي ضرورت داشته و بر همين اساس با همکاري شهرداري و هلال‌احمر اقداماتي را جهت افزايش آگاهي مردم انجام مي‌دهيم. محمدهادي ايازي در حاشيه نمايشي که به مناسبت روز جهاني سکته مغزي در بوستان ملت تهران برگزار شد، اظهار داشت: دومين عامل مرگ و مير در کشور س از بيماري‌هاي قلبي و عروقي، سکته مغزي بوده و 12 درصد از مرگ و ميرها ناشي از اين مسئله است.وي با اشاره به اينکه نجات بيمار در يک ساعت اوليه و ابتدايي بروز اين مشکل بسيار حائز اهميت است،‌افزود: انتقال بيماري به مراکز درماني واجد صلاحيت تخصصي در اين زمينه ضرورت دارد چرا که اگر درمان به بعد از سه ساعت بعد از ابتلا به اين بيماري انجام گيرد ممکن است منجر به معلوليت و احتمالاً فوت فرد شود.ايازي با بيان اينکه مردم بايد با علائم اوليه سکته مغزي حتماً آشنا باشند،‌گفت: همچنين در اين زمينه بايد با 115 تماس گرفته شود و رويکرد ما در وزارت بهداشت اين بوده که از سازمان‌هاي مردم‌نهاد در اين زمينه حمايت کنيم.وي برگزاري چنين مراسمي‌را در بوستان‌ها و پارک‌هاي سراسر کشور جهت پيشگيري از سکته مغزي مثبت برشمرد و خاطر نشان کرد: برنامه‌امروز نيز با مشارکت شهرداري و هلال‌احمر برگزار شده که در امر اطلاع‌رساني مردم بسيار حائز اهميت است.معاون اجتماعي وزير بهداشت گفت: در مهر ماه‌امسال نيز در 24 سراي محله تهران برنامه در اين زمينه اجرا شد و قرار است در ساير استان‌ها نيز در سراي محلات و مراکز بهداشت و درمان برنامه‌هاي آموزشي در مورد علائم سکته مغزي و پيشگيري از آن داشته باشيم.

مربی آبی ها در 71 سالگی درگذشت
منصور پورحیدری پیشکسوت استقلال که با عنوان پدر استقلال شناخته می شد بعد از حدود یک سال مبارزه با بیماری سرطان، در سن ۷۱ سالگی جان به جان آفرین تسلیم کرد.
نگاهی به کارنامه پر افتخار این مرد بزرگ و متواضع نشان دهنده میزان دِین فوتبال ایران به اوست. به گزارش ایسنا، منصور پورحیدری پیشکسوت بزرگ فوتبال دار فانی را در هفتاد و یک‌سالگی وداع گفت. مردی که به قول متنی که اخیرا آرش برهانی نوشته بود، کسی که هیچگاه نگفت من استقلال را قهرمان کردم. منصور پورحیدری به جرات یکی از سه نفری بود که در این فوتبال حق و صلاحیت داشت راجع به همه چیز صحبت کند با اینحال هیچوقت از دایره ادب خارج نشد و هرگاه انتقادی هم نسبت به مسئله ای داشت، آن را به صورت دلسوزانه مطرح می‌کرد.
از تولد تا آغاز فوتبال
مرحوم پورحیدری در ۶ بهمن ۱۳۲۴ در خانواده‌ای ۷ نفره حوالی میدان خراسان تهران به دنیا آمد. خانواده او در ابتدای نوجوانی‌اش به محله قلهک تهران نقل مکان کردند و همان زمان‌ها بود که پورحیدری فوتبال در زمین‌های خاکی را سرگرمی‌ اصلی خود کرده بود. مرحوم پورامیر ظاهرا اولین کسی بود که استعداد پورحیدری را کشف کرد. او معلم منصور پورحیدری بود. اولین تیم رسمی پورحیدری تیم دخانیات بود که به نوعی وابسته به باشگاه دارایی محسوب می‌شد. مرحوم پورامیر منصور پورحیدری را به غلامحسین نوریان در باشگاه دارایی معرفی کرد و در سال ۴۱ پورحیدری در تیم دخانیات بازی کردن را آغاز کرد.
دوران بازیگری
منصور پورحیدری در ابتدای دوران بازیگری‌اش در پست مدافع میانی بازی می‌کرد اما بعدا مربیانش تشخیص دادند که بهتر است از او در پست دفاع راست استفاده کند. پورحیدری زمانی که در تیم دخانیات بازی کرد، ۱۷ سال داشت و در سال ۴۵ از تیم دارایی با وجود قهرمانی در لیگ باشگاه‌های تهران، جدا شد و به تیم تاج پیوست. پورحیدری تا آخر دوران بازیگری‌اش در تاج بازی کرد و در همین تیم هم از فوتبال خداحافظی کرد. منصور پورحیدری در مقام بازیگری به چند قهرمانی دست یافت از جمله آن‌ها می‌توان به قهرمانی در باشگاه‌های تهران، قهرمانی در باشگاه‌های ایران، جام دوستی، سه دوره قهرمانی جام میلز هندوستان، سومی در جام باشگاه‌های آسیا و در نهایت قهرمانی در جام باشگاه‌های آسیا در سال ۴۹ اشاره کرد. مطمئنا بزرگ‌ترین افتخار منصور پورحیدری در دوران بازیگری کسب عنوان قهرمانی جام باشگاه‌های آسیا در سال ۱۳۴۹ بود جایی که در کنار افرادی مثل مرحوم ناصر حجازی، مرحوم غلامحسین مظلومی، جواد قراب، اکبر کارگر جم، کارو حق‌وردیان، مرحوم عزت جان ملکی، مسعود معینی، علی جباری و. . . توانست این عنوان را به دست بیاورد. منصور پورحیدری ۱۱ بار به عنوان بازیکن تجربه بازی در داربی پایتخت را دارد. او ۵ بار با پیراهن استقلال برابر پرسپولیس به پیروزی رسید، سه بار طعم شکست را تجربه کرد و سه بار هم تجربه تساوی برابر پرسپولیس را دارد. منصور پورحیدری در سال ۵۴ و در سن ۳۰ سالگی از دنیای فوتبال خداحافظی کرد. وی در همان سال با خانم دکتر فریده شجاعی که آن روزها عضو تیم بسکتبال تاج بود، ازدواج کرد که حاصل این ازدواج یک دختر و یک پسر به نام‌های عسل و علی است.
آغاز دوران مربی‌گری
پورحیدری بعد از کنار گذاشتن فوتبال در سن ۳۰ سالگی مدت کوتاهی دستیار رایکوف سرمربی وقت تاج شد. رایکوف تا سال ۵۳ سرمربی استقلال بود و بعد از آن علی دانایی فرد هدایت آبی‌ها را بر عهده گرفت و در همان زمان هم پورحیدری دستیار دانایی فرد بود. در سال ۵۴ جکیچ سرمربی استقلال شد و او هم پورحیدری را به عنوان دستیار خود انتخاب کرد. اما اولین تجربه سرمربی‌گری پورحیدری در تیم امید استقلال بود. وی اولین سرمربی تیم امید استقلال هم محسوب می‌شود.
تغییر نام تاج به استقلال
بعد از انقلاب اسلامی و شرایط انقلاب تیم تاج دچار مشکلاتی شد. منصور پورحیدری به همراه افرادی همچون عنایت‌الله آتشی، عباس کرد نوری و. . . نام این تیم را به استقلال تغییر داد. مرحوم پورحیدری در اظهاراتی که چندین سال پیش در این رابطه داشت اشاره کرده بود که از بین سه نام تختی، استقلال و آزادی در نهایت نام استقلال انتخاب شده بود. اولین جامی که استقلال با نام جدیدش در آن به میدان رفت، جام شهید اسفندیاری بود. شهید اسفندیاری خودش مدتی شاگرد پورحیدری بود و سابقه بازی در تیم تهران جوان را هم داشت.
مربی‌گری در دهه ۶۰ و ۷۰
در اکثر سال‌های دهه ۶۰ سرمربی‌گری استقلال را به طور متناوب منصور پورحیدری و عباس رضوی در اختیار داشتند. در سال ۵۹ و بعد از جدایی پورحیدری از استقلال وی به کشور امارات رفت و در کنار جکیچ در باشگاه الاهلی امارات مشغول به کار شد. او در سال ۶۲ بار دیگر به استقلال برگشت و با این تیم به قهرمانی رسید. بدون شک بزرگ‌ترین افتخار منصور پورحیدری در دوران مربی‌گری در رده باشگاهی، قهرمانی با استقلال در جام باشگاه‌های آسیا و در سال ۱۹۹۰ میلادی بود. تیمی که در آن ستاره‌های زیادی از جمله احمدرضا عابدزاده، برادران بیانی، امیر قلعه‌نویی، مهدی فنونی‌زاده، مجید نامجو مطلق، عبدالعلی چنگیز، مرحوم رضا احدی، صمد مرفاوی، رضا حسن‌زاده، صادق ورمزیار، عباس سرخاب و. . . حضور داشتند و پایه‌گذار این نسل طلایی استقلال هم خود مرحوم پورحیدری بود. البته پورحیدری کمی هم بدشانس بود. او می‌توانست در سال ۱۹۹۱ یک بار دیگر با استقلال قهرمانی آسیا را تجربه کند اما این تیم در فینال از الهلال عربستان شکست خورد تا رکورد تاریخی دو قهرمانی پیاپی در جام باشگاه‌های آسیا برای او رقم نخورد. پورحیدری یک بار هم با استقلال به مقام سومی آسیا رسید. این اتفاق در فروردین سال ۸۱ شمسی رخ داد و بازی معروف استقلال و آنیانگ و باتلاق ورزشگاه آزادی برای هواداران فوتبال یادآور آن دوره است اتفاقی که هرچند استقلال را از یک قهرمانی دیگر در آسیا دور نگه داشت و این تیم به عنوان سومی قناعت کرد، اما حداقل سبب این شد که چمن ورزشگاه آزادی یک بار به صورت اساسی ترمیم شود. یکی از نقاط عطف دوران مربی‌گری منصور پورحیدری زمانی بود که او با توصیه دوست قدیمی‌اش جلال طالبی هدایت تیم ملی فوتبال ایران را بر عهده گرفت. او این تیم را در سال ۱۹۹۸ میلادی قهرمان بازی‌های آسیایی بانکوک تایلند کرد. پورحیدری دوران خوبی را در تیم ملی فوتبال ایران پشت سر گذاشت و از به یادماندنی‌ترین نمایش‌های تیم او می‌توان به تساوی مقابل دانمارک در خاک این کشور اشاره کرد. بازی‌ای که سکوی موفقیت بزرگی برای هادی طباطبایی دروازه‌بان آن روزهای تیم ملی ایران بود.
گذشت از تیم ملی به خاطر استقلال
اما دوران پورحیدری در تیم ملی چندان ادامه دار نبود و او در یک اقدام غافلگیر کننده برای کمک به استقلال از تیم ملی کناره‌گیری کرد. در آن دوره سوکوموروخوف سرمربی روس‌تبار استقلال نتایج بدی را با این تیم می‌گرفت و بعد از دعوت علی فتح‌الله‌زاده از پورحیدری، او عطای تیم ملی را به لقایش بخشید و به استقلال برگشت. شاید اگر او در تیم ملی می‌ماند، این تیم می‌توانست در جام ملت‌های ۲۰۰۰ لبنان به قهرمانی دست پیدا کند و این حسرت تاریخی برای فوتبال ایران باقی ماند. کناره‌گیری پورحیدری از تیم ملی اوج علاقه او به استقلال را نشان می‌دهد. اما اتفاق تلخ دیگری برای او در راه بود. در خرداد سال ۸۱ استقلال با هدایت پورحیدری در یک قدمی قهرمانی در اولین دوره از رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران بود. آن‌ها تنها با یک تساوی برابر ملوان می‌توانستند قهرمان شوند اما استقلال در عین ناباوری با یک گل از حریفش شکست خورد و پرسپولیس با شکست فجر سپاسی قهرمان لیگ برتر شد. منصور پورحیدری چند بار از خیانت‌هایی که به او در آن بازی شد، سخن به میان آورد اما هیچ گاه به صورت شفاف در این باره صحبت نکرد.  او در اظهار نظری در آن رابطه گفت که یک روز اتفاقات بازی با ملوان را افشا می‌کنم. روزی که بخواهم برای همیشه از ایران بروم.  متاسفانه هیچ گاه پورحیدری درباره اتفاقات آن بازی صحبت نکرد تا ابهام بزرگی در تاریخ لیگ برتر فوتبال ایران باقی بماند.
آخرین تجربه سرمربی‌گری استقلال
پورحیدری بعد از اتفاقات دیدار استقلال و ملوان از این تیم کناره‌گیری کرد و امیر قلعه‌نویی در ادامه راه موفق شد آن تیم را به قهرمانی جام حذفی برساند. پورحیدری سال بعد به صنعت نفت آبادان رفت اما بعد از نتایج ضعیف کخ سرمربی آلمانی وقت استقلال، بار دیگر به این تیم برگشت تا به استقلال کمک کند. این آخرین تجربه پورحیدری و استقلال به صورت سرمربی بود و بعد از این پورحیدری تنها چند سال در صنایع اراک به عنوان مربی کار خود را دنبال کرد.
این سال‌ها
در چند سال‌گذشته منصور پورحیدری با عناوینی مثل مدیر فنی، عضو هیات مدیره و یا سرپرست در کنار استقلال بود و در این میان هواداران استقلال بیشتر او را با نام پدر استقلال می‌شناختند. بدون شک منصور پورحیدری حق بزرگی بر گردن فوتبال ایران دارد. بسیاری از نسل فعلی مربیان ایرانی شاگرد پورحیدری بوده‌اند.
مربیان ایرانی و دِین به پورحیدری
پورحیدری همواره بر علم فوتبال تاکید داشته و از دستیاران خارجی مثل بونژاک و یا یورگن گده استفاده کرد. سیستم معروف ۲-۵-۳ ابتدا توسط پورحیدری و با پیشنهاد بونژاک در فوتبال ارائه شد. کسانی مثل پرویز مظلومی، حسین فرکی، جواد زرینچه، مجید نامجو مطلق، مهدی پاشازاده، صمد مرفاوی و بسیاری دیگر از مربیان فوتبال ایران، کار خود را به عنوان مربی در کنار پورحیدری آغاز کردند. منصور پورحیدری ۳۰۹ بار به عنوان سرمربی روی نیمکت استقلال نشست و با این تیم به افتخارات قابل توجهی رسید. منصور پورحیدری ۱۸ بار به عنوان سرمربی هدایت استقلال را در داربی‌های پایتخت بر عهده داشت که حاصل آن ۶ پیروزی، ۸ مساوی و ۴ باخت بود. او سرانجام پس از چیزی حدود یک سال مبارزه با بیماری سرطان، جان به جان‌آفرین تسلیم کرد. ضایعه درگذشت او تا همیشه در فوتبال ایران باقی خواهد ماند. بخش بزرگی از تاریخ باشگاه استقلال که این روزها محبوب میلیون‌ها هوادار فوتبال در ایران است، مدیون زحمات منصور پورحیدری است. اهالی فوتبال بر این مطلب صحه می‌گذارند که پورحیدری زمانی که در استقلال حضور نداشت هم دلش با این تیم بود و هیچ گاه برای این تیم حاشیه‌سازی نکرد. هیچ گاه شایعات مربوط به فساد در زمینه‌های مختلف پیرامون پورحیدری مطرح نشد و مطمئنا نام او به نیکی در تاریخ فوتبال ایران باقی می‌ماند.
وداع مردم جلوی بیمارستان
طرفداران فوتبال و علاقمندان به منصور پورحیدری در اطراف بیمارستان ایران‌مهر حضور پیدا کرده و با پدر استقلال وداع کردند. طرفداران تیم فوتبال استقلال که طی روزهای گذشته بارها و بارها برای پدر استقلال در مقابل بیمارستان دعا کرده بودند، روز گذشته در خیابان شریعتی تهران و در حوالی این بیمارستان حضور پیدا کرده و خواستار خداحافظی با یکی از بزرگ‌مردان تاریخ باشگاه استقلال هستند. در این مسئولان و رفقای قدیمی منصور پورحیدری از جمله پیشکسوتان این باشگاه در محل بیمارستان حاضر شده و با همسر و پسر وی ابراز همدردی کردند. علی پورحیدری فرزند منصور در این لحظات شرایط مناسبی نداشت و صدای گریه‌های او به میان مردم رسیده بود. همچنین تعدادی از مسئولان باشگاه استقلال به همراه کاظم اولیایی در محل بیمارستان ایران‌مهر حاضر شده و به خانواده پورحیدری تسلیت گفتند. حسن روشن با گریه های شدید و پرویز مظلومی و کاظم اولیایی با چشمانی اشکبار به بیمارستان آمدند. بهرام افشارزاده مدیرعامل اسبق باشگاه استقلال با حضور در بیمارستان پیگری امور خاکسپاری این پیشکسوت بود. . .
پورحیدری خوب آمد و نیک رفت
فرامرز ظلی درباره درگذشت منصور پورحیدری، اظهار کرد: به هیچ طریقی نمی‌شود با تقدیر مبارزه کرد. انسان به دنیا می‌آید، زندگی می‌کند و می‌میرد. خوشا به حال کسانی که در زندگی صادقانه، عالمانه، شرافت‌مندانه و طوری زندگی کنند که جای پایشان دیده شود و مردم بفهمند. منصور پورحیدری خوب آمد و نیک رفت.
بدترین خبر ممکن برای استقلال
سیدرضا افتخاری مدیرعامل باشگاه استقلال درگذشت مرد پرافتخار فوتبال ایران را تسلیت گفت. به گزارش ایسنا، در پیام مدیرعامل باشگاه استقلال آمده است: منصور پورحیدری مرد پرافتخار و فراموش نشدنی فوتبال ایران و باشگاه استقلال، آسمانی شد. پورحیدری چندین دهه با عناوین مختلف برای استقلال افتخار آفرینی کرد و نام خود را به عنوان یکی از بزرگان فوتبال ایران به ثبت رساند. بدون تردید خبر درگذشت ایشان، بدترین خبر ممکن برای باشگاه استقلال و هوادارانش است.
مرد پرافتخار فوتبال ایران
سرمربی تیم فوتبال استقلال در پیامی درگذشت منصور پورحیدری را تسلیت گفت. در پیام علیرضا منصوریان آمده است: درگذشت منصورخان عزیز، ضایعه ای بزرگ برای فوتبال ایران و خانواده استقلال محسوب می‌شود. ایشان سال‌ها برای استقلال بازی کرد و سال‌های سال نیز در مسئولیت‌های فنی و مدیریتی در این باشگاه حضور داشت. او مرد پرافتخار فوتبال ایران است و قهرمانی های متعددی برای استقلال به ارمغان آوره و چهره ای جاودان و فراموش نشدنی است. درگذشت او بدترین خبر ممکن برای فوتبال ایران، باشگاه استقلال و هوادارانش است و ضربه بدی برای خود من محسوب می شود. درگذشت مرد پرافتخار و بزرگ استقلال را تسلیت می گویم و برای خانواده ایشان از خداوند طلب صبر دارم.
پیام تسلیت فدراسیون فوتبال
فدراسیون فوتبال در پیامی درگذشت سرمربی سابق، سرپرست و پیشکسوت تیم ملی فوتبال و باشگاه استقلال را تسلیت گفت. فدراسیون فوتبال این ضایعه دردناک را به خانواده محترم پورحیدری، جامعه ورزش و فوتبال ایران به خصوص باشگاه استقلال و هوادران این تیم تسلیت گفت و از خداوند متعال برای آن مرحوم علو درجات وبرای بازماندگانش صبر جزیل خواستار شد.
پورحیدری انسانی وارسته و فهمیده بود
در پی درگذشت پیشکسوت نامدار استقلال، سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس پیام تسلیتی در اختیار خبرگزاری فارس قرار داد. برانکو در پیام تسلیت خود، نوشته است: رفتن پورحیدری از بین مردم قطعا یک فاجعه برای ایرانی‌ها و علاقمندان به فوتبال به حساب می‌آید چرا که پورحیدری و امثال او نوابغی هستند که تکرار شدنی نخواهند بود و مطمئنا فوتبال ایران همچون پورحیدری را سال‌های سال به خود نمی‌بیند. فقدان درگذشت پورحیدری یک ضایعه بزرگ نه تنها برای باشگاه استقلال بلکه برای کل فوتبال ایران خواهد بود که اثرات آن هیچ گاه پاک نخواهد شد. اتفاقی که امروز رخ داد یک ضایعه تلخ برای خانواده بزرگ استقلال و خانواده محترم پورحیدری بود که جای خالی او با هیچ چیزی پر نخواهد شد. از زمانی که به ایران آمدم تا همراه با میروسلاو بلاژوویچ در تیم ملی حضور داشته باشم افتخار آشنایی با بزرگ مردی را پیدا کردم که متوجه شدم نامش منصور پورحیدری است و بدون اغراق می‌گویم در تمام این سال‌ها هیچ خاطره بدی از او پیدا نکردم و به راستی پورحیدری یک انسان فهمیده و یک جنتلمن واقعی بود. پورحیدری همیشه در ذهن من یک انسان وارسته خواهد بود که درگذشتش اثر زیادی بر فوتبال ایران خواهد گذاشت. من همواره او را انسان صادق و فهمیده می‌دیدم و حیف شد که او از بین ما رفت.
منصور با عزت زندگی کرد
پیشکسوت فوتبال کشورمان گفت: از درگذشت منصور پورحیدری ناراحتم؛ فوتبال ایران عزادار شد. علی پروین در گفت‌وگو با فارس، در خصوص درگذشت منصور پورحیدری پیشکسوت فوتبال کشورمان گفت: با اینکه منصور در بستر بیماری بود اما واقعا ازشنیدن خبر فوتش شوکه شدم. وی ادامه داد: پورحیدری فقط متعلق به استقلال نبود بلکه او متعلق به همه مردم ایران بود و قرمز و آبی دوستش داشتند. خدا رحمتش کند و بعد از ناصر حجازی وغلامحسین مظلومی او هم ما را تنها گذاشت اما خوشحالم که با عزت زندگی کرد و با آبرو از این دنیا رفت. پروین تصریح کرد: منصور از درد راحت شد. در این چند روز آخر واقعا اوضاع بدی داشت و درد زیادی می‌کشید. حتی وقتی به ملاقاتش رفتم اصلا اوضاع خوبی نداشت. من به همه مردم ایران تسلیت می‌گویم.