کاهش کاهش آلودگي هوا با توسعه قطار حومه‌اي
عضو شوراي شهر تهران گفت: عملياتي شدن و گسترش خطوط قطارهاي حومه اي و مترو به عنوان حمل و نقل پاک ضروري‌ترين و اولويت دارترين اقدام در جهت کاهش معضلات شهرهاي بزرگ و صنعتي از جمله تهران است. مجتبي شاکري اظهار کرد: بهره گيري از قطارهاي درون و برون شهري بهترين و موثرترين وسيله درجهت کاهش آلودگي هواست چراکه علاوه بر کاهش آلودگي‌هاي درون شهري مانعي براي ورود خودروهايي هستند که به شکل تک سرنشين از شهرهاي اطراف وارد تهران مي‌شوند. وي افزود:در حال حاضر در برخي مسيرها اين قطارهاي برون شهري از شهرهايي همچون پرندک،اسلامشهر ،ورامين و... به سايرخطوط حمل و نقلي از جمله مترو متصل شده است.

 قانون پيش‌فروش ساختمان امکان اجرا ندارد
رئيس اتحاديه‌املاک کشور ضمن تاکيد بربازنگري قانون پيش‌فروش ساختمان،گفت:امکان اجراي اين قانون وجود ندارند چراکه شناسنامه فني واحد و ساختمان به عنوان مفادي از قانون مذکور هنوز در کشور نهادينه نشده است. حسام عقبائي درخصوص قانون پيش‌فروش ساختمان، گفت:اين قانون در کميسيون قضايي و حقوقي مجلس بررسي شد،درحالي که انتظار مي‌رفت اين موضوع در کميسيون عمران مجلس به نتيجه برسد. وي افزود:قانون پيش‌فروش ساختمان در سال 89 در مجلس به تصويب رسيد و علي رغم اينکه نهادها و بخش‌هاي خصوصي چون مشاوران املاک، سازمان نظام مهندسي و کارداني،شهرداري و حتي وزارت راه و شهرسازي و بنياد مسکن نظراتي درباره قانون پيش فروش ساختمان داشتند؛اما خروجي اين قانون کارآمد نبود.


در نظرگرفتن ميزان مکالمه در تعرفه مکالمات بين‌المللي 
مدير عامل شرکت ارتباطات زيرساخت معتقد است در تعيين تعرفه مکالمات بين‌المللي بايد فاکتورهاي مختلفي مانند ميزان ترافيک مکالمه دو کشور مورد توجه قرار گيرد. محمد جواد آذري جهرمي‌گفت: طي سال‌هاي اخير حجم مکالمات بين‌الملل صادره از ايران با شيبي ملائم در حال کاهش است. معاون وزير ارتباطات اضافه کرد: ما اکنون به‌طور دائم وضعيت ترافيک بين‌الملل را رصد کرده و براين اساس که در چه مواردي حجم تماس‌هاي بين‌الملل کاهش يافته يا خير تعرفه‌هاي متناسب را تعيين مي‌کنيم. مدير عامل شرکت ارتباطات زيرساخت يادآور شد: در خصوص مکالمات بين‌الملل ارتباطي دو سويه برقرار مي‌شود و لازم است در تعيين تعرفه وضعيت کشور مقصد نيز در نظر گرفته و به نوعي تعادل مالي ميان دو کشور حفظ شود.
با اشاره به ميانگين سني 23 سال ناوگان هوايي کشور؛
دبير انجمن شرکت‌هاي هواپيمايي با اشاره به لزوم خريد ناوگان تازه هوايي در کشور گفت: با توجه به اعمال تحريم‌هاي ظالمانه متأسفانه سن ناوگان هوايي کشور بالا و نزديک به ۲۳ سال است.
به گزارش ايسنا؛ مقصود اسعدي ساماني ، ميانگين سني ناوگان هواپيمايي کشور را در حال حاضر بالا خواند و گفت: با توجه به اينکه صنعت هواپيمايي ايران پس از انقلاب مورد تحريم‌هاي ظالمانه واقع شد، به همين دليل ميانگين سني هواپيماهاي ما حدود ۲۳ سال است لذا متأسفانه ما شاهد سن بالاي ناوگان هواپيمايي کشور هستيم.
وي خريد هواپيماهاي تازه و افزوده شدن آن‌ها به ناوگان را يک اتفاق مثبت دانست و اظهار کرد: قطعاً هواپيماهاي جديد بايد رده سني کمتري داشته باشند البته اين نوع هواپيماها نيز دست‌دوم هستند اما مدنظر دولت اين است که حداکثر سني هواپيماهاي خريداري‌شده ۱۶ سال باشد.
دبير انجمن شرکت‌هاي هواپيمايي ادامه داد: طبيعتاً با خريد هواپيماهاي تازه تعدادي از هواپيماها از رده خارج مي‌شود کما اينکه در حال حاضر نيز بالغ‌بر ۱۰۰ فروند هواپيماي ما به دليل کمبود قطعات زمين‌گير هستند.
ساماني برجام را در ايجاد برخي گشايش‌هاي لازم در صنعت هوايي بسيار مؤثر خواند و گفت: با توجه به اينکه صنعت هوايي کشور ما مورد تحريم قرارگرفته بود بعد از برجام طبعاً گشايش‌هايي رخ داد که باعث شد ارتباط شرکت‌هاي هواپيمايي با کشورهاي ديگر برقرار شود لذا در برخي از موارد تحريم قطعات و برقراري ارتباط و تعمير موتور هواپيماها و برخي از تسهيلات مربوط به سوخت‌ها فراهم‌شده است.
وي افزود: اميدواريم طي روندي که در پيش داريم شاهد گشايش بيشتري در اين موارد باشيم البته همان‌طور که اطلاع داريد، توافقي که ايران با ايرباس و بوئينگ داشته مي‌تواند يکي از اين گشايش‌ها تلقي شود.
دبير انجمن شرکت‌هاي هواپيمايي کشور آزادسازي نرخ بليط هواپيماها را عامل افزايش کيفيت دانست و بيان کرد: شرکت‌هاي هواپيمايي به‌عنوان بنگاه‌هاي اقتصادي، همواره به دنبال بهبود کيفيت هستند اما چون تا امروز نرخ‌هاي تکليفي بر اين عرصه حاکم بوده است
 شرکت‌هاي هواپيمايي مجبور بودند که خود را سر پا نگاه‌دارند تا بتوانند جابه‌جايي مسافرين را انجام دهند بنابراين به‌طورقطع آزادسازي نرخ بليط‌ها به ارتقاي کيفيت اين عرصه کمک شاياني خواهد کرد.
ساماني با ناکافي دانستن ميزان حمايت بخش دولتي از شرکت‌هاي هواپيمايي خصوصي، اظهار کرد: متأسفانه بخش خصوصي تا امروز حمايت لازم را نداشته است لذا توقع اين است که حمايت بيشتري را شاهد باشيم البته آزادسازي نرخ بليط در اين راستا گشايش خوبي را در اين صنعت ايجاد کرده است اما در بحث قوانين و مقررات زائدي که دست‌وپاي صنعت را بسته نياز به حمايت دولت و مجلس داريم.
قائم مقام وزير راه و شهرسازي با بيان اين که نمايندگان ايرباس و بويينگ اظهارات اخير خود را به صورت رسمي‌و کتبي به ما اعلام نکرده‌اند، گفت: جلسه بعدي مذاکرات با نمايندگان ايرباس و بويينگ در هفته جاري برگزار مي‌شود.
به گزارش ايلنا؛اصغر فخريه کاشان، عضو ارشد مذاکره کننده تيم هوايي ايران ، در واکنش به اظهارات منتشر شده از سوي مقامات ايرباس و بويينگ مبني بر اين که اگر دولت آمريکا فروش هواپيما به ايران را ممنوع کند به اين تصميم احترام مي‌گذارند و يا اين که وضعيت بلاتکليفي براي فروش هواپيما به ايران ايجاد شده، گفت: هنوز نمايندگان ايرباس و بويينگ به صورت رسمي‌چيزي را به ما اعلام نکرده‌اند.
وي ادامه داد: نمايندگان ايرباس و بويينگ به صورت مستمر و دائم با ما در تماس هستند اما هنوز موضوعي را به صورت رسمي‌و کتبي به ما اعلام نکرده‌اند.
فخريه کاشان در پاسخ به اين سوال که گفته مي‌شود، يک فروند ايرباس جديد A321 در مراحل چک نهايي براي ورود به ناوگان هوايي ايران است، اين ايرباس چه زماني وارد ناوگان ايران اير مي‌شود؟ ، اظهار داشت: ايرباس 321 از جمله 5 فروند ايرباسي است که تا پايان سال شمسي وارد ناوگان هوايي کشورمان مي‌شود.
قائم مقام وزير راه و شهرسازي درباره اظهارات مسئولان ايرباس مبني بر اين که به شرط پرداخت نقدي يک فروند ايرباس نو را تا پايان سال به ايران تحويل مي‌دهد، گفت: هنوز هيچ مذاکره‌اي درباره پرداخت نقدي براي خريد هواپيماهاي نو نداشته‌ايم. هنوز هيچ يک از اين اظهارات به طور رسمي‌به ما اعلام نشده است.
وي در پاسخ به اين پرسش که اگر شرط ايرباس پرداخت نقدي باشد، ايران اين شرط را خواهد پذيرفت؟ ، گفت: منبع مالي براي خريد نقدي هواپيماهاي نو از ايرباس نداريم اما تاکيد مي‌کنم هنوز ايرباس درباره اين درخواست خود به صورت رسمي‌با ما وارد مکاتبه و مذاکره نشده است.  
عضو ارشد مذاکره کننده تيم هوايي ايران درباره احتمال خريد هواپيماهاي شرقي از جمله سوخو تاکيد کرد: تمام سازندگان هواپيما قصد فروش هواپيما به ايران را دارند اما ما هيچ تغييري را در برنامه خريد هواپيماهاي جديد نداشته‌ايم.
فخريه کاشان همچنين درباره خريد هواپيما از ابمائر و بمباردير گفت: مذاکرات با تمام فروشندگان هواپيما در حال انجام است و تماس‌هاي مستمر برقرار است. مدل هواپيماهاي بمابردير و ابمائر از جمله هواپيماهاي کوچک هستند و برخي از قطعات اين هواپيماها هم از آمريکا تامين مي‌شود بنابراين مشکلاتي که براي خريد ايرباس و بويينگ وجود دارد شامل حال هواپيماهاي بمابردير و ابمائر مي‌شود. قائم مقام وزير راه و شهرسازي درباره جلسه بعدي مذاکره با نمايندگان ايرباس و بويينگ گفت: در هفته جاري جلسه‌اي براي ادامه مذاکرات با نمايندگان ايرباس و بويينگ برگزار مي‌شود.
معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره به اهميت احيا و بهسازي بافت‌هاي تاريخي، گفت: دولت در سال جاري نزديک به يک هزار ميليارد تومان جهت بازآفريني بافت‌هاي تاريخي کشور اختصاص داده است.
به گزارش ايسنا، محمد سعيد ايزدي اظهار کرد: صندوق يکم نيز يکي ديگر از منابعي است که براي خريد مسکن در اين بافت‌ها تشکيل شده و تسهيلاتي را با سود تک رقمي‌هشت درصد به متقاضيان پرداخت مي‌کند.
به گفته وي، اين تسهيلات به زوجين ۱۲۰ ميليون تومان و براي شهرهاي بزرگ بين ۸۰ ميليون تومان، ۱۲۰ تومان و ۱۶۰ ميليون تومان اختصاص يافته که ۸۰ درصد خريد مسکن را پوشش مي‌دهد.
ايزدي پرداخت تسهيلات قرض الحسنه براي نوسازي، مقاوم سازي و وديعه مسکن را از ديگر اهرم‌هاي تشويقي دولت جهت بازآفريني و احياي زندگي در بافت‌هاي تاريخي بيان کرد.
مديرعامل شرکت عمران و بهسازي شهري ايران، اقدام ديگر دولت را جهت ترغيب مردم به مشارکت در بازآفريني بافت‌هاي تاريخي، راه‌اندازي نهاد توسعه گر بيان کرد و گفت: اين نهاد به منظور ترغيب بخش خصوصي و پيوند بين منابع دولتي و بخش خصوصي ايجاد شده است.
ايزدي افزود: در حال حاضر شهرهاي کشور از مسايل اجتماعي اقتصادي بسيار جدي رنج مي‌برند که از جمله آنها فقر شهري، عدم ايمني واحدهاي مسکوني مستقر در آنها، ناکارآمدي نظام حمل و نقل و بحران هويت مي‌باشد.
به گفته وي، بازآفريني و توجه به بافت‌هاي تاريخي، ناکارآمد و سکونتگاه‌هاي غيررسمي‌از مسايل اولويت دار و اصلي است که مورد تاکيد مقام معظم رهبري نيز قرار گرفته است.
دکتر ايزدي، تلاش جدي براي کارآمدي طرح‌هاي توسعه شهرها و هماهنگي فعاليت‌هاي جزيره اي دستگاه‌هاي دخيل و عدم همراهي‌ها آنها را از راهکارهاي احياي زندگي در اين مناطق بيان کرد.
 مديرعامل شرکت عمران و بهسازي شهري ايران اضافه کرد: با تصويب سند بازآفريني شهري، هم راستا کردن منابع و تلاش براي انجام کارهاي وسيع در دستور کار جدي دولت و وزارت راه و شهرسازي قرار گرفته است.
وي، گرگان را از نمونه‌هاي بي بديل ايران شهرهاي کشور خواند و ادامه داد: بازخواني ادبيات گذشته و تطابق آن با شرايط کنوني مي‌تواند گرگان را پايلوت بازآفريني شهرهاي کشور قرار دهد و آن را به جهانيان معرفي کند.
ايزدي با تاکيد بر استفاده از توان بخض خصوصي و نقش بسيار مهم تشکل‌هاي غيردولتي(سمن‌ها) در بازآفريني شهرها، افزود: تنها با مشارکت اين بخش است که مي‌توان کارهاي بزرگ را در اين مناطق انجام داد.

وزير ارتباطات با اشاره به برقراري۴۴ ميليون دقيقه تماس دراربعين؛
وزير ارتباطات با اشاره به استقبال زائران از تخفيف‌هاي ارايه شده در تعرفه ارتباطي آنها گفت: ارايه تخفيف‌ها باعث شد تا تماس مردم از ايران به عراق بيشتر باشد به گونه اي که طي مدت زمان دو هفته، بيش از ۷۳درصد تماس‌ها صادره بوده که نشان دهنده استقبال مردم از تخفيف‌هاي ارايه شده است.
به گزارش ايسنا، محمود واعظي گفت: از اربعين سال گذشته ستاد برگزاري اربعين در وزارت ارتباطات تشکيل و طي اين مدت تلاش‌هاي زيادي صورت گرفت به نحوي که ظرفيت زيرساخت ارتباطي بين دو کشور بيش از ۲ برابر افزايش يافت، همچنين نصب و راه‌اندازي بيش از ۸۰۰ کيوسک تلفن ثابت رايگان و بيش از ۱۰۰ سايت ثابت و سيار تلفن همراه و ۲۰۰ کيوسک واي فاي در مسير پياده روي زائرين اربعين بخش از فعاليت‌هاي صورت گرفته است.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با اشاره به تعرفه مکالمات زائرين افزود: همچنين تعرفه ارتباطي را کاهش داديم که از طرف جمهوري اسلامي‌ايران با ۵۰ درصد تخفيف مد نظر قرار گرفت و اجرايي شد به نحوي که ارتباط از ايران به عراق دقيقه اي ۵۵۰ تومان منظور شد.
واعظي در خصوص آخرين آمار مکالمات صورت گرفته اظهار کرد: همين تخفيف باعث شد تا تماس مردم از ايران به عراق بيشتر باشد به گونه اي که طي دو هفته تعداد ۳۴.۶ ميليون مکالمه با زمان ۴۴ ميليون دقيقه برقرار شد که از اين ميزان ۲۵.۳ ميليون مکالمه با زمان ۳۱ ميليون دقيقه ارتباط از ايران به عراق بوده است که يعني بيش از ۷۳ درصد تعداد تماس‌ها صادره بوده که نشان دهنده استقبال مردم از تخفيف ارايه شده است.
مسوول حوزه ICT کشور تصريح کرد: البته به علت تراکم زائرين در مناطق خاص و عدم تکاپوي زيرساختهاي ارتباطي کشور عراق احتمال وجود اختلال در شبکه وجود دارد، ليکن تمام تلاش همکاران ما کاهش اين اختلالات و افزايش کيفيت ارتباطي بوده است که به همين جهت از همه اين عزيزان تشکر مي‌کنم.
بنابر اين گزارش، در ادامه بخش‌هايي از فعاليت‌هاي انجام شده توسط کارگروه‌هاي اجرايي، رگولاتوري و رسانه اي شبکه ملي اطلاعات مورد بحث و بررسي قرار گرفته و تصميمات لازم در خصوص تدوين قوانين و مقررات مناسب به منظور توسعه هر چه سريعتر فاز دوم شبکه ملي اطلاعات اتخاذ شد.
جلسات پيگيري و کنترل پروژه شبکه ملي اطلاعات به صورت هفتگي با حضور وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات و کليه بخش‌هاي فعال اين شبکه اعم از اپراتورهاي تلفن همراه، FCP‌ها، ارايه دهندگان محتوي و ... برگزارمي‌شود و قرار است فاز دوم شبکه ملي اطلاعات در ايام دهه مبارک فجر امسال بهره برداري شود.

رييس اتحاديه شرکت‌هاي تعاوني مسافربري با اشاره به عدم افزايش قيمت بليت بازگشت از پايانه‌هاي مرزي گفت: تمام ناوگان اتوبوسراني بين شهري براي برگشت زائران اربعين حسيني(ع) بسيج شده است.
به گزارش مهر احمد رضا عامري افزود: قيمت بليت برگشت از پايانه‌هاي مرزي مهران، شلمچه و چذابه نسبت به نرخ بليت رفت تغييري نکرده است و بليت اتوبوس با همان قيمت رفت عرضه مي‌شود. وي ادامه داد: باتوجه به حجم بالاي زائران اربعين، تمامي‌توان ناوگان حمل و نقل عمومي‌براي بازگشت زائران اربعين حسيني بسيج شده و حجم گسترده‌اي از اتوبوس‌هاي بين شهري به سمت پايانه‌هاي مرزي در حرکت هستند. عامري اظهار داشت: نمايندگان تشکل‌هاي صنفي، ستاد اربعين و همچنين استانداري‌ها در پايانه‌هاي مرزي حضور دارند تا به تخلفات انجام شده در زمينه قيمت و نحوه ارائه بليت رسيدگي کنند و گزارش‌هاي رسيده حاکي از آن است که تعداد تخلفات نسبت به حجم ترددها ناچيز بوده است. به گفته رييس اتحاديه شرکت‌هاي تعاوني مسافربري، مرز مهران نسبت به مرز شلمچه وچذابه شرايط ويژه‌اي دارد و زائران تمايل بيشتري براي استفاده از اين مرز دارند زيرا اين پايانه ۱۵۰ کيلومتر نسبت به دو پايانه ديگر به شهرهاي نجف و کربلاء نزديکتر است و هزينه کمتري براي زائران در بر دارد. وي درباره راهکارهاي ارائه شده براي کاهش ترافيک در مرز مهران گفت: با توجه به تردد بيشتر زائران در مرز مهران پيشنهاد مي‌شود که مسئولان با ارائه‌امتيازاتي به استفاده کنندگان از مرز چذابه و شلمچه، انگيزه زائران را دراين زمينه افزايش دهند.

پس از ورود قطار گردشگري لوکس عقاب طلايي از طريق مرز سرخس به کشور و اقامت گردشگران در مشهد، به دليل نقص فني اين قطار‌، قطار نورالرضا جايگزين ‌شد.
به گزارش روابط عمومي‌شرکت قطار‌هاي نورالرضا، چهارمين قطار گردشگري بين‌المللي عقاب طلايي که از 21 آبان‌ماه سفر خود را با 32 گردشگر و 20 خدمه و مهماندار آغاز کرده بود روز 29 آبان با عبور از مرز سرخس وارد ايران شد و سپس در مشهد توقف دو روزه داشت. اين قطار پس از عبور از کشورهاي روسيه، قزاقستان، ازبکستان و ترکمنستان در روز 29 آبان ‌به دليل تفاوت ريل‌هاي ايران با ريل کشورهاي حوزه CIS در ترکمنستان با تغيير بوژي وارد ايران شد اما به دليل ناامن بودن بوژي‌هاي مورد استفاده ‌براي امنيت مسافران اين قطار که از سه قاره جهان براي بازديد از مناسک مذهبي و آثار تاريخي وارد کشور شدند، يک رام قطار نورالرضا جايگزين قطار عقاب طلايي شد‌.
بنابراين گزارش گردشگران خارجي قطار لوکس عقاب طلايي امروز دوشنبه از ساعت 15:30 از ايستگاه مشهد با قطار نور به سمت يزد عازم مي‌شوند و تا روز هفتم آذر علاوه بر اين دو شهر از ديدني‌هاي کرمان، اصفهان، شيراز و تهران نيز بازديد مي‌کنند.
قطار‌هاي نور متعلق به شرکت نورالرضا يکي از بهترين قطارهاي مسافري کشور از لحاظ ايمني، کيفيت و خدمات به مسافر است که وابسته به گروه توسعه ترابر ايرانيان است.
براساس اعلام وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات:
نزديک به 60 هزار کيلومتر فيبر نوري تاپايان شهريور در کشور نصب شد
دفتر بررسي‌هاي فني اقتصادي معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات اعلام کرد: امسال و تا پايان شهريور ماه نزديک به 60 هزار کيلومتر فيبر نوري بين شهرهاي کشور نصب شده است. فيبر نوري يا تار نوري رشته باريک و بلندي از يک ماده شفاف مثل شيشه يا پلاستيک است که مي‌تواند نوري را که از يک سرش به آن وارد شده، از سر ديگر خارج کند. فيبر نوري داري پهناي باند بسيار بالاتر از کابل‌هاي معمولي است و با فيبر نوري مي‌‌توان داده‌هاي تصوير، صوت و داده‌هاي ديگر را به راحتي با پهناي باند بالا تا 10 گيگابايت بر ثانيه و بالاتر انتقال داد. در همين ارتباطات و براساس گزارش دفتر بررسي‌هاي فني اقتصادي معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات 59 هزار و 773 کيلومتر فيبرنوري تا پايان شهريورماه بين شهرهاي کشور نصب شده که اين آمار در پايان خرداد ماه 57 هزار کيلومتر بوده است. براساس آخرين آمارهاي منتشر از سوي اين دفتر، ظرفيت پهناي باند اينترنت کشور تا پايان شهريورماه‌امسال به 643 گيگابايت برثانيه رسيد که اين ظرفيت تا پايان خردادماه 564 گيگابايت بر ثانيه گزارش شده بود. آمارهاي منتشر شده نشان مي‌دهد ظرفيت شبکه اينترنت داخلي (IP داخلي) به 4 هزار گيگابايت بر ثانيه رسيده و ظرفيت مسافت شبکه انتقال ارتباطات کشور 13 ميليون و 327 هزار گيگابيت بر کيلومتر برآورد شده است. براساس اين بررسي‌ها ميزان دسترسي در مدت اندازه گيري در شبکه انتقال 99.96درصد و ميزان دسترسي در مدت اندازه گيري در شبکه ارتباطات داده 99.14 درصد اعلام شده است.


قيمت نهايي مسکن مهر پرديس اعلام شد
قيمت تمام شده مسکن مهر برخي پروژه‌هاي مسکن مهر پرديس در حالي از سوي شرکت عمران شهرهاي جديد نهايي و اعلام شد که ضمن واقعي بودن ، امکان اتمام آنها نيز فراهم شود. شرکت عمران شهر جديد پرديس طي اطلاعيه اي اعلام کرد:به اطلاع کليه متقاضيان پروژه‌هاي شرکت‌هاي اميرساوالان کومه و پرديس سازان نويد (اولويت اول افتتاح مسکن مهر فاز 8 شهر جديد پرديس) مي‌رساند: به دنبال افتتاح تعداد 4550 واحد در فاز 11 و تعداد 1134 واحد در فاز 3 در سال جاري ، قيمت نهايي اين پروژه‌ها تعيين و به اين ترتيب گامي‌مهم در مسير رفع مشکلات برداشته شد. دراين رابطه تلاش شده است با استفاده از دستورالعمل‌هاي يکسان ابلاغي از سوي وزارت راه و شهرسازي و با بهره گيري از منابع داخلي شرکت عمران پرديس، قيمت نهايي پروژه‌ها به نحوي تعيين شود که ضمن واقعي بودن ، امکان اتمام آنها نيز فراهم شود. بنابراين گزارش، تلاش شده است وضعيت مالي متقاضيان در نظر گرفته شده و بخش قابل توجهي از هزينه‌ها ، بجاي دريافت از متقاضيان، از محل منابع داخلي شرکت عمران شهر جديد پرديس تامين شود.


با هدايت متخصصان ايراني؛
اميراني: ايمني روزانه ۲۰۰۰ پرواز‌ محقق شد
مديرکل ارتباطات و ناوبري شرکت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران گفت: متخصصان الکترونيک هوايي ايراني با حفظ زيرساخت‌هاي مورد نياز صنعت هوانوردي، ايمني بيش از 2 هزار پرواز را روزانه بر فراز آسمان ايران تحقق بخشيده‌اند.
‌به‌ گزارش شرکت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران، محمد اميراني‌ اظهار داشت: حفظ ايمني پروازهاي هوايي براي ما اهميت زيادي دارد و متخصصان الکترونيک هوايي ايران‌ با ‌همه پيچيدگي‌ها و حساسيت‌ها به‌طور ميانگين روزانه بيش از 2 هزار پرواز را در آسمان کشور هدايت مي‌کنند تا همه پروازها با امنيت کامل از آسمان ايران عبور کنند. وي ادامه داد: با تلاش متخصصان شرکت فرودگاه‌ها هم‌اکنون 40 درصد کنترل و هدايت هواپيماها در راه‌هاي هوايي به‌صورت ماهواره‌‌اي انجام مي‌شود. اميراني افزود: هدايت هر هواپيما در آسمان نيازمند برقراري ارتباط کلامي‌است و با وجود ارتفاعات بلند و گسترده در مناطق مختلف کشور، نبايد براي برقراري اين ارتباط 24 ساعته خللي وارد شود. مديرکل ارتباطات و ناوبري شرکت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران يادآور شد: به‌طور ميانگين روزانه 2 هزار پرواز و هر ساعت حدود 100 هواپيما در آسمان ايران پرواز مي‌کنند و ارتباط کلامي‌بين مرکز کنترل و خلبان نبايد لحظه‌‌اي قطع شود. اميراني اضافه کرد: از سال گذشته که از زيرساخت‌هاي ماهواره‌‌اي VSAT به‌عنوان سيستم پشتيباني کننده استفاده کرديم در مجموع قطعي‌هاي ارتباط کلامي‌بين مرکز کنترل و خلبان هم اکنون به صفر رسيده است.
وي افزود: براي کنترل هواپيما در آسمان علاوه بر برقراري ارتباط کلامي، مسير حرکت هواپيما در آسمان بايد بر روي رادار مشاهده شود تا سيستم‌هاي راداري بتوانند هواپيما را در آسمان رهگيري کنند.

مديرعامل کشتيراني خبر داد:
راه‌اندازي خطوط لاينري از خليج‌فارس
 به تمام نقاط دنيا
مديرعامل کشتيراني جمهوري اسلامي‌ايران با اشاره به راه‌اندازي خطوط لاينري از خليج‌فارس به تمام نقاط دنيا گفت: کشتي‌هاي ما به راحتي مي‌توانند در همه بنادر دنيا بدون هيچ محدوديتي پهلوگيري کنند. به گزارش تسنيم، محمد سعيدي ضمن بر شمردن موفقيت‌هاي کشتيراني جمهوري اسلامي‌ايران در پسابرجام، عوامل موثر در توسعه تجارت و جذب بازارهاي هدف را مورد بررسي قرار داد و فعال شدن خطوط لاينر از خليج فارس به اقصي نقاط دنيا و اجرايي شدن قراردادها را از ديگر افتخارات اين شرکت اعلام کرد. وي افزود: بايسته است شرکت‌هاي گروه در جهت اهداف تعيين شده حرکت کرده و تمام تلاش خود را براي تصاحب بازار معطوف کنند. وي پيش‌تر نيز از برنامه ريزي براي افزايش ظرفيت بانکرينگ ايران در خليج فارس به 500 هزار تن خبر داده و با بيان اين که مي‌خواهيم کشتي‌هاي خارجي ديگر در فجيره سوختگيري نکنند،گفته بود: کشتي‌هاي ايراني بدون هيچ محدوديتي مي‌توانند در بنادر دنيا پهلوگيري نکنند. مديرعامل کشتيراني افزود: در بخش بيمه اي توانسته‌ايم پوشش بيمه 580 ميليون دلاري در ابعاد مختلف را بگيريم و کشتي‌هاي ما به راحتي مي‌توانند در همه بنادر دنيا بدون هيچ محدوديتي پهلوگيري کنند. سعيدي بانکرينگ را يکي ديگر از سياست‌هاي کشتيراني اعلام کرد و افزود: هم اکنون ظرفيت ما در اين بخش حدود 100 هزار تن است که با همکاري منطقه آزاد قشم آنرا به 500 هزار تن افزايش مي‌دهيم. به دنبال اين هستيم که کشتي‌هاي خارجي ديگر در فجيره (امارات) سوختگيري نکرده و به قشم بيايند.