فيليپ‌هاموند، وزير دارايي بريتانيا اولين برنامه بودجه کشور پس از برکسيت را معرفي خواهد کرد. به گزارش گاردين، بيانيه‌هاموند در حمايت از اقتصادي انگلستان خواهد بود.
فيليپ‌هاموند، وزير دارايي بريتانيا اولين برنامه بودجه کشور پس از برکسيت را معرفي خواهد کرد. به گزارش گاردين، بيانيه‌هاموند در حمايت از اقتصادي انگلستان خواهد بود. بسياري معتقدند‌هاموند پيش بيني‌هاي جورج آزبورن درباره رشد اقتصادي را مردود خواهد دانست. پيش از اين وزير دارايي اعلام کرده بود در برنامه بودجه ساز و کارهايي براي مقابله با تبعات ناشي از خروج بريتانيا از اتحاديه اروپا در نظر گرفته شده است.
موسسه ملي آمار بريتانيا داده‌هاي مربوط به حجم استقراض و ميزان بدهي‌هاي دولتي اين کشور را منتشر کرد.بر اين اساس درهفت ماهه اول سال مالي ۲۰۱۶-۲۰۱۷ حجم استقراض دولتي بريتانيا به رقم ۴۸ ميليارد و ۶۰۰ ميليون پوند رسيده که نسبت به سال مالي پيش از آن ۱۰.۳ درصد کاهش يافته است. حجم استقراض دولتي اين کشور از سال مالي ۲۰۱۴-۲۰۱۵ روندي نزولي به خود گرفته است.اما از سوي ديگر آمارها نشان مي‌دهد حجم بدهي‌هاي دولت بريتانيا نسبت به سال مالي ۲۰۱۵-۲۰۱۶ روندي صعودي دارد. بدين ترتيب در سال مالي ۲۰۱۶-۲۰۱۷ بدهي‌هاي اين کشور به رقم يک هزار و ۶۴۱ ميليارد پوند رسيده است. اين رقم معادل ۸۳.۸ درصد توليد ناخالص داخلي بريتانيا است.

با آغاز بروز عواقب اجراي سياست رياضت اقتصادي در عربستان ماه عسل پادشاه اين کشور به پايان رسيده بخش غيرنفتي اين کشور در آستانه اولين رکود اقتصادي طي سه دهه گذشته قرار گرفته است.
با آغاز بروز عواقب اجراي سياست رياضت اقتصادي در عربستان ماه عسل پادشاه اين کشور به پايان رسيده بخش غيرنفتي اين کشور در آستانه اولين رکود اقتصادي طي سه دهه گذشته قرار گرفته است. به گزارش فايننشال تايمز، طي ماه جاري عربستان 27 ميليارد دلار براي پرداخت بخشي از بدهي خود به بخش خصوصي اين کشور اختصاص داده است که همين مسأله نشان‌دهنده وخيم بودن شرايط براي بخش خصوصي اين کشور ناشي از تأخير در پرداخت ديون دولتي است چرا که اين شرکت‌ها حتي براي پرداخت حقوق کارگران خود با مشکل روبه‌رو هستند.
مقامات بخش خصوصي عربستان معتقدند که به تأخير انداختن پرداخت ديون دولتي به بخش خصوصي کار اشتباهي بوده است. از سوي ديگر چشم‌انداز کاهش بيشتر اختصاص يارانه به سوخت از سوي دولت، کاهش مستمري‌ها و همچنين افزايش دريافت ماليات از سال 2018 نارضايتي‌هاي بيشتري را در ميان شهروندان سعودي به بار آورده است.قمار شاهزاده محمد درباره برنامه چشم انداز اقتصادي و رياضت مالي در عربستان سعودي که به نفت وابسته است موفق نبوده است اگرچه بسياري به اصلاحات اعتقاد دارند اما نارضايتي از عملکرد اين برنامه برخواسته است.

سخنان ترامپ اقتصاد دنیا را به هم ریخت
گروه بین‌الملل- فاطمه مهتدی، بازارهاي جهاني رويکرد خوبي را در معاملات خود داشتند.به گزارش وال استريت ژورنال، بازار مالي وال استريت روز کاري خود را با افزايش بهاي شاخص‌هاي سهام حاضر در اين بازار به پايان رساند.شاخص داو جونز ۰.۳۵ درصد افزايش داشت و شاخص اسپنسر اند پورز ۵۰۰ هم .۲۲ دردصد بالا رفت.
گروه بین‌الملل- فاطمه مهتدی،  بازارهاي جهاني رويکرد خوبي را در معاملات خود داشتند.به گزارش وال استريت ژورنال، بازار مالي وال استريت روز کاري خود را با افزايش بهاي شاخص‌هاي سهام حاضر در اين بازار به پايان رساند.شاخص داو جونز ۰.۳۵ درصد افزايش داشت و شاخص اسپنسر اند پورز ۵۰۰ هم .۲۲ دردصد بالا رفت. قيمت دلار نيز رکورد تازه اي داشت و به بالاترين سطح در 14 سال اخير رسيد.به گزارش منابع نزديک به اين بازارهاي مالي، از زمان پيروزي نامزد جمهوريخواهان در انتخابات آمريکا شاخص‌هاي اين بازارها رو به افزايش گذاشته است.
اين دومين روز متوالي بود که شاخص سهام‌ها در بازارهاي مالي نيويورک با افزايش همراه هستند. افزايش شاخص‌هاي سهام حاضر در وال استريت پس از پيام ويدئويي دونالد ترامپ، رئيس جمهور منتخب آمريکا نيز ادامه يافته است. دونالد ترامپ روز دوشنبه در پيامي‌اعلام کرده بود در نخستين روزهاي کاري خود، پيمان تجارت ميان کشورهاي دو سوي اقيانوس آرام را ترک خواهد کرد.  داده‌هاي کميسيون اروپا نشان مي‌دهد ميزان اعتماد مصرف کنندگان در حوزه پولي يورو در ماه نوامبر سال جاري نسبت به ماه پيش از آن اندکي بهبود يافته است.
براين اساس شاخص اعتماد مصرف کنندگان از منفي ۸ واحد به منفي ۶.۱ واحد رسيده است.ميزان اعتماد مصرف کنندگان يکي از شاخصهاي مهم سنجش آهنگ رشد اقتصادي منطقه و رشد در آینده بازارهای بورس محسوب مي‌شود.

کاهش سرمايه گذاري در بازارهاي اروپا

در اروپا رويکرد بازارهاي مالي نشانگر رويکرد متفاوت سرمايه گذاران نسبت به سياستگذاريهاي مالي در آمريکا و اروپا بود. درحاليکه دلار با افزايش قابل توجهي روبرو شد اما معاملات اوراق قرضه آلمان باکاهش زياد روبرو شد. ارزش يورو به پايين‌ترين سطح در يک سال اخير رسيد. در انگليس ارزش پوند کاهش داشت. در آسيا بازارها به دنبال رشد در بازارهاي بورس آمريکا سود خوبي داشتند. با توجه به بازار بورس کالا، معامله اوراق قرضه‌امريکا نيز با اقبال کم روبرو شده است.باتوجه به سياستگذاريهاي مالي بانک مرکزي اروپا برخي از اوراق قرضه در کشورهاي اروپايي افزايش خواهند داشت. بازارهاي نوظهور سعي دارند تا با خروج سرمايه‌ها به‌امريکا مقابله کنند. تحليلگران معتقدند خروج آمريکا از قرارداد تجارت آزاد ترانس پاسيفيک ميتواند روند حمايتگرايانه را جايگزين جهاني سازي کند.

رشد پوپوليسم مانعي بر رشد اقتصادي جهان

بانک جهاني در گزارش  اخير خود بحران پناهجويان، اوضاع بد اقتصادي و برکسيت را عوامل گسترش عوام گرايي يا همان «پوپوليسم» در جوامع معرفي کرده است.در گزارش اين نهاد آمده اين عوامل در بلند مدت موانع بزرگي برسر راه رشد اقتصادي بويژه در اتحاديه اروپا و آسيا هستند.همچنين در گزارش بانک جهاني به عدم افزايش حقوق و دستمزدها و گسترش نابرابري‌هاي اجتماعي نيز اشاره شده است.بانک جهاني اعتقاد دارد ادامه داشتن مشکلات و معضلات اقتصادي در جوامع موجب مي‌شود اعتماد مردم نسبت به احزاب سنتي سلب شود. بدين ترتيب گرايشها به سمت احزاب تندرو و پوپوليست افزايش خواهد يافت.

دونالد ترامپ، رئيس‌جمهوري منتخب آمريکا در مصاحبه با نيويورک تايمز به بررسي مسائل مختلف جهان در راس آن بحران سوريه و درگيري اسرائيل و فلسطين پرداخت. ترامپ از تمايل خود براي عادي سازي روابط با روسيه خبر داد.
دونالد ترامپ، رئيس‌جمهوري منتخب آمريکا در مصاحبه با نيويورک تايمز به بررسي مسائل مختلف جهان در راس آن بحران سوريه و درگيري اسرائيل و فلسطين پرداخت. ترامپ از تمايل خود براي عادي سازي روابط با روسيه خبر داد. تيرگي رابطه ميان دونالد ترامپ و روزنامه نيويورک تايمز سرانجام با حضور رئيس جمهوري منتخب آمريکا در دفتر مرکزي اين روزنامه در نيويورک تا اندازه اي تغيير کرد. نيويورک تايمز نوشته است که گفتگوي ۷۵ دقيقه اي با دونالد ترامپ، گفتگويي نسبتا صميمي‌و در مواردي انتقادي بوده است.به نظر مي‌رسد دونالد ترامپ در ملاقات با سردبيران و روزنامه نگاران نيويورک تايمز از برخي از وعده‌هاي انتخاباتي اش عقب نشيني کرده باشد. او درباره تغييرات اقليمي‌بر خلاف سخنان گذشته اش اکنون معتقد است بين فعاليت‌هاي انساني و افزايش گرمايش زمين رابطه وجود دارد.او همچنين درباره به زندان انداختن هيلاري کلينتون گفته است که نمي‌خواهد او را اذيت کند و اعمال يگ گروه راست افراطي موسوم به «آلت رايت» را محکوم کرد. آقاي ترامپ همچنين درباره استفاده از تکنيک‌هاي شکنجه مظنونان تروريستي ابراز ترديد کرده است.
دونالد ترامپ همچنين درباره انتصاب استيون بانون به عنوان مشاور عالي خود گفته است اگر فکر مي‌کرد او نژادپرست يا راست افراطي است هرگز به انتصاب او فکر نمي‌کرد.ديدار از دفتر نيويورک تايمز تنها ملاقات دونالد ترامپ با مطبوعات در هفته جاري نبود. او همچنين روز دوشنبه با مديران و مجريان رسانه‌هاي خبري از جمله سي ان ان، اي بي سي، ان بي سي، سي بي اس و فاکس نيوز در لابي برج ترامپ ديدار کرده بود. ترامپ که تاکنون ترجيح مي‌داد از توئيتر استفاده کند به نظر مي‌رسد در حال بهبود رابطه اش با رسانه‌هاي رسمي‌است.

با حمايت ملي‌گرايان پارلمان ترکيه از طرح جنجالي رجب طيب اردوغان براي اصلاح قانون اساسي، تلاش‌هاي او براي تغيير سيستم سياسي کشورش به جمهوري تحت رهبري رئيس‌جمهور جان تازه‌اي مي‌گيرد و به او اجازه مي‌دهد تا ۲۰۲۹ در قدرت بماند.
با حمايت ملي‌گرايان پارلمان ترکيه از طرح جنجالي رجب طيب اردوغان براي اصلاح قانون اساسي، تلاش‌هاي او براي تغيير سيستم سياسي کشورش به جمهوري تحت رهبري رئيس‌جمهور جان تازه‌اي مي‌گيرد و به او اجازه مي‌دهد تا ۲۰۲۹ در قدرت بماند. به گزارش روزنامه گاردين، دولت باغچلي، رهبر بلوک ناسيوناليست‌هاي ترکيه (حزب حرکت ملي‌گرا) در اقدامي‌که زمينه رفراندوم سراسري را در بهار فراهم مي‌کند، گفت: اصلاحات پيشنهادي براي اعطاي اختيارات بيشتر به رياست جمهوري ترکيه منطقي است.حزب عدالت و توسعه اردوغان موسوم به آک‌پارتي احتمالا لايحه رفراندوم قانون اساسي را در ماه‌هاي آتي تقديم پارلمان مي‌کند و با حمايت ناسيوناليست‌ها انتظار مي‌رود که لايحه مذکور تاييد شود. براساس جزئياتي از اين اصلاحات که به رسانه‌ها درز کرده است، اردوغان مي‌تواند رياست جمهوري خودش را تا سال ۲۰۲۹ ادامه دهد.مقام‌ها همچنين گفتند که پست نخست‌وزيري ملغي مي‌شود و رئيس‌جمهوري منتخب دو معاون خواهد داشت و علاوه بر اين، اختيارات بيشتري براي عملي‌ کردن سياست‌هاي اجرايي مي‌گيرد. رئيس‌جمهوري همچنين احتمالا ارتباط با حزب خودش را حفظ خواهد کرد. طبق قانون کنوني، رئيس‌جمهوري پس از انتخاب شدن بايد ارتباط حزبي خودش را قطع کند.مساله تغيير قانون اساسي ترکيه در هفته‌هاي اخير مجددا پس از آن مطرح شد که ناسيوناليست‌ها براي بررسي اين پيشنهاد ابراز تمايل کردند و همزمان احزاب اپوزيسيون پارلمان ترکيه گفتند که آن را رد خواهند کرد. پيش‌نويس اين لايحه در روزهاي گذشته براي ملي‌گرايان ارسال شد تا مورد بحث و بررسي قرار بگيرد.مقام‌هاي دولتي مدت‌هاست که بر تغيير سيستم سياسي به يک جمهوري تحت رهبري رئيس‌جمهور همانند فرانسه و آمريکا تاکيد دارند و مي‌گويند که ساختارهايي همانند دولت‌هاي ائتلافي ترکيه را به عقب باز مي‌گرداند.
همزمان با تشديد درگيري‌ها ميان داعش و نيروهاي عراقي در شرق موصل و پيشروي نيروهاي پليس فدرال عراق در محور جنوبي، نيروهاي حشد شعبي نيز در چارچوب مرحله چهارم عمليات خود در غرب موصل شهرستان تلعفر را به طور کامل محاصره کردند.
همزمان با تشديد درگيري‌ها ميان داعش و نيروهاي عراقي در شرق موصل و پيشروي نيروهاي پليس فدرال عراق در محور جنوبي، نيروهاي حشد شعبي نيز در چارچوب مرحله چهارم عمليات خود در غرب موصل شهرستان تلعفر را به طور کامل محاصره کردند. به گزارش خبري اسکاي نيوز عربي، رئيس پليس فدرال عراق اعلام کرد که نيروهايش کنترل تل نص، تل ناصر، تل السمن، تل واعي، تل الهشيم و تل الذهب را در جنوب موصل در دست گرفته‌اند. نيروهاي مبارزه با تروريسم عراق نيز توانستند وارد محله الزهور در ساحل چپ در شرق موصل شوند و کنترل مسجد و کلينيکي در اين محله را در دست بگيرند. به گفته منابع نظامي‌عراقي، درگيري‌هاي شديد ميان نيروهاي مبارزه با تروريسم و داعش در شرق موصل رخ داده و اين نيروها براي کنترل آخرين محله در اين محور تلاش مي‌کنند.به گفته اين منابع، داعش از طريق بمباران مناطق مسکوني با موشک‌ها و خمپاره مقاومت سختي از خود نشان داده است.در همين حال جنگنده‌هاي ائتلاف آمريکا پلي روي رود دجله در شهر موصل را منهدم کردند که موجب محدود شدن حرکت تروريست‌هاي داعش بين محله‌هاي غربي و شرقي شهر شده است. ائتلاف آمريکا تاکنون چهار پل را براي ايجاد موانع در حرکت داعشي‌ها و انتقال تجهيزات در موصل منهدم کرده است. از سوي ديگر حشد شعبي عراق در مرحله چهارم عمليات آزادي غرب موصل توانست تروريست‌هاي داعش را در شهر تلعفر محاصره و خطوط امدادرساني داعش به اين شهر را قطع کند.به گفته منابع عراقي، حشد شعبي به شهر تلعفر حمله کرده و وارد درگيري‌هايي با داعش در روستاي عين الحصان در غرب اين شهر و جاده بين تلعفر و سنجار شده است.شهرستان تلعفر صحنه بمباران هوايي شديد است. به گفته منابع در حملات جنگنده‌هاي ائتلاف به برخي محله‌هاي تلعفر ۱۵ تن کشته و ۳۳ تن زخمي‌شدند.

امضاي توافق جديد صلح ميان کلمبيا و فارک
رهبران نيروهاي انقلابي کلمبيا موسوم به فارک و دولت اين کشور از امضاي نهايي توافق ميان دو طرف خبر دادند. اين توافق پس از مذاکرات دوباره در روز دوازدهم نوامبر ميان دولت کلمبيا و رهبران فارک به دست آمده است. خوزه مانوئل سانتوس، رئيس جمهوري کلمبيا در اين باره در يک پيام تلويزيوني گفت: « پنجشنبۀ آينده ما يک توافق جديد را در سالن تئاتر کولوئن امضا خواهيم کرد.»براي امضاي اين توافق، فرماندهان اصلي فارک از جمله تيموشنکو، رهبر نيروهاي انقلابي کلمبيا براي نخستين بار طي پنجاه سال گذشته وارد پايتخت اين کشور خواهند شد. هر دو طرف اميدوارند اين توافق هر چه سريع تر به تصويب برسد تا با اجراي آن آتش بس ميان اين دو گروه پايدار شود.توافق قبلي که در ماه سپتامبر و پس از نزديک به چهار سال مذاکره ميان دولت کلمبيا و رهبران فارک به‌امضا رسيده و در پارلمان هم تصويب شده بود، روز دوم اکتبر گذشته به همه پرسي عمومي‌گذاشته شد. در اين همه پرسي مردم کلمبيا به اين توافق صلح پاسخ نه دادند و با آن مخالفت کردند.جنگ داخلي ميان نيروهاي دولتي و فارک طي نيم قرن گذشته بيش از ۲۵۰.۰۰۰ کشته برجاي گذاشته و نزديک به پنجاه هزار نفر نيز مفقود شده‌اند.رئيس جمهوري کلمبيا که جايزۀ نوبل صلح امسال را به خاطر تلاش‌هايش براي صلح با فارک از آن خود کرده است قصد دارد پي از نهايي شدن صلح با فارک، مذاکرات براي توافق با ارتش آزاديبخش ملي (ELN) را آغاز کند.

۵۲ حمله شيميايي داعش در سوريه و عراق
براساس يک بررسي مستقل مشخص شد که داعش دست کم ۵۲ بار از تسليحات شيميايي شامل گازهاي کلر و خردل در سوريه و عراق از ۲۰۱۴ استفاده کرده است.به گزارش روزنامه نيويورک تايمز، براساس ارزيابي سرويس تحليل و جمع آوري اطلاعات IHS Conflict Monitor مستقر در لندن، مشخص شد که بيش از يک سوم حملات شيميايي در داخل و حومه موصل از سوي داعش صورت گرفته است.اين تحليل بر مبناي گزارش‌هاي محلي جديد، رسانه‌هاي اجتماعي و تبليغات داعش نشان دهنده مجموعه‌اي از حملات شيميايي در اين درگيري‌هاست. نيروهاي نظامي‌عراقي و آمريکايي نگراني فزاينده خود را بابت دورنماي حملات شيميايي بيشتر در حالي مطرح کرده‌اند که متحدان به دنبال باز پس گيري موصل و رقه از داعش هستند براساس اين تحليل، دست کم ۱۹ مورد از ۵۲ مورد حمله شيميايي در داخل و اطراف موصل بوده‌اما ارزيابي‌ها نشان دهنده کاهش حملات پيش از حمله به شهر تحت رهبري نيروهاي عراقي است.. داعش از آنها در عراق و سوريه در گذشته استفاده کرده و ما انتظار داريم که از انواع ديگري از اين تسليحات استفاده کند.کمپين هوايي تحت رهبري آمريکا براي هدف قرار دادن داعش و تضعيف آن در استفاده از تسليحات شيميايي مواضع و تاسيسات ساخت تسليحات شيميايي آنها را بمباران کرده است. در سپتامبر ۲۰۱۶، به عنوان مثال جنگنده‌هاي ائتلاف يک کارخانه توليدات شيميايي در شمال عراق را که گمان مي‌رفت براي توليد تسليحات شيميايي است، هدف قرار داد.

فساد رئيس جمهور کره به شرکت سامسونگ کشيد
ماموران تحقيق درباره اتهام فساد رئيس‌جمهور کره جنوبي، به دفاتر شرکت سامسونگ يورش بردند.به گزارش رويترز، ماموران تحقيق در کره‌جنوبي، ديروز به دفتر گروه سامسونگ يورش بردند. اين حمله در راستاي رسوايي‌هاي مطرح شده در رابطه با «پارک گئون‌هاي» رئيس‌جمهوري اين کشور انجام گرفته است.ماموران تحقيق همچنين به بزرگترين موسسه ملي سرمايه‌گذاري در اين کشور حمله کردند. خبرگزاري يونهاپ گزارش داد که دادستانان در حال تحقيق در رابطه با تصميم اين موسسه مالي براي تاييد ادغام هشت ميليارد دلاري سامسونگ و يک گروه صنعتي ديگر هستند.موسسه مالي بازنشستگي ملي کره‌جنوبي، سومين موسسه مالي از اين دست در جهان بوده و از سوي رسانه‌ها و گروه‌هاي مدني به دليل تاييد ادغام دو شاخه گروه سامسونگ مورد انتقاد قرار گرفته است.  حمايت اين موسسه از اين ادغام موجب موفقيت شرکت سامسونگ شده و اين موضوع مورد توجه دادستانان قرار گرفته است.يک سخنگوي گروه سامسونگ تاييد کرد که ماموران تحقيق از مراکز اين گروه ديدار کرده‌اما جزئيات ديگري در اين زمينه ارائه نکرده است.

درگيري‌هاي تازه در کشمير
حمله نيروهاي هندي به يک اتوبوس در منطقه مرزي کشمير تحت کنترل پاکستان، شماري از سرنشينيان آن را به قتل رساند.به گزارش رويترز، مقام‌هاي پاکستاني اعلام کردند که نيروهاي هندي در مرز کشمير تحت کنترل پاکستان به يک اتوبوس حمله کردند که اين برخورد منجر به کشتن حداقل ۹ تن و زخمي‌شدن ۱۱ تن ديگر شده است. تيراندازي ارتش هند به اتوبوسي در نزديکي مرزهاي کشمير هشت کشته و ۱۱ زخمي‌برجا گذاشت.براساس اين گزارش، اين اتوبوس راهي «مظفر آباد» مرکز ايالت کشميرِ تحت کنترل پاکستان بود که هدف نيروهاي امنيتي هند قرار گرفت. اخيرا درگيري‌ها بين هند و پاکستان در مناطق مرزي کشمير شدت گرفته است و در چند روز گذشته طرفين بارها اقدام به تبادل آتش در مرزها کرده‌اند و اين امر منجر به کشته و زخمي‌شدن نيروهاي امنيتي دو کشور شده است. .روابط ميان پاکستان و هند به دليل درگيري‌هاي موجود در منطقه مرزي کشمير، از چند ماه پيش دچار تنش شده است.کشمير در قلب تنش‌هاي ميان دو کشور قرار گرفته است. دو کشور از زمان استقلال از انگليس در سال ۱۹۴۷ تاکنون، تاکنون ۲ بار بر سر موضوع حاکميت کشمير وارد جنگ شده‌اند.