بانک مرکزي نپال اسکناس‌هاي جديد 500 و 2000 روپيه اي هند را در اين کشور را بي اعتبار و ممنوع اعلام کرد.
به گزارش هندوستان تايمز، نارايان پودل سخنگوي بانک مرکزي نپال روز جمعه در گفت وگويي اظهار کرد تا زماني که براساس قانون مديريت ارز خارجي ، هند مجوز استفاده از اسکناس‌هاي 500 و 2000 روپيه اي را قانوني اعلام نکند،امکان استفاده از اين اسکناس‌ها در نپال وجود ندارد.بر اساس توافق هند و نپال،گردشگران هندي مي‌توانند 25 هزار روپيه هند را به هنگام سفر به نپال همراه داشته باشند.
نپال سال گذشته نيز استفاده از اسکناس‌هاي 500 و 1000 روپيه اي هند را در اين کشور غير قانوني اعلام کرد اما اين ممنوعيت پس از سفر 'نارندرا مودي' نخست وزير هند به نپال لغو شد.نارندرا مودي نخست وزير هند سه شنبه شب هفته گذشته در پيام فوري تلويزيوني اعلام کرد که اسکناس‌هاي 500 و 1000 روپيه اي از بامداد روز چهارشنبه از گردش پولي هند خارج مي‌شود.نخست وزير هند دليل اين تصميم فوري را مبارزه با اسکناس‌هاي تقلبي ،پول سياه ، فساد و تروريسم بر اقتصاد هند عنوان کرد.

بازار بورس و سهام آمریکا به جذب سرمایه گذاران ادامه میدهد .
به گزارش فایننشال تایمز در هفته های اخیر وال استریت با رشد بالایی روبرو شده است.
 بیش از 5.1میلیارد دلار در هفته اخیر به بازارهای بورس ریخته شده اند.درعین حال گردش سرمایه ها از اوراق قرضه به سوی سهام کالا رفته است. این خروج سرمایه پس از انتخاب دونالد ترامپ بیشتر شده است.
 بازار بورس جهانی 8.6 میلیارد دلار ضرر کرده است. بازارهای بورس اقتصادهای نوظهور نیز با خروج 2.9 میلیارد دلار سرمایه روبرو شده است. بازارهای سهام آمریکا نیز با خروج 3.5 میلارد دلار روبرو شدند. درمقابل، تمایل سرمایه گذاران به بورس کالای آمریکا بیشتر شده است که به دنبال پیام ترامپ درباره بهبود و رشد اقتصادی بود.افزایش ارزش دلار نیز به نفع شرکت های آمریکایی شده است.
 افزایش بورس اوراق قرضه نیز میتواند برای شرکتهای بزرگ آمریکایی سودمند باشد.علاوه بر علاقه سرمایه گذاران خارجی به بازارهای بورس آمریکا تقاضا برای اوراق قرضه نیز افزایش خواهد داشت.
انتقال شهدای حادثه تروريستي به ايران
حمله انتحاري گروه تروريستي داعش در منطقه شوملي واقع درجنوب حله مرکز استان بابل عراق باعث شهادت جمعي از زائران اربعين شدند.
انفجار يک تانکر سوخت بمب‌گذاري شده حامل 500 ليتر آمونيوم نيترات در پمپ بنزيني در شهر حله منجر به انفجار اتوبوس‌هاي حامل زائران کربلا ازجمله شهروندان ايراني شد.به گزارش رويترز اين حمله تروريستي باعث شهادت 100 نفر از کشورهاي پاکستان ، افغانستان و ايران شد. آسوشيتدپرس نيز تعداد کشته شدگان را 56 نفر اعلام کرد که 20 نفر ايراني بودند.پايگاه خبري اعماق وابسته به داعش با انتشار بيانه‌اي مسوليت انفجار در منطقه «الشومالي» بابل را به عهده گرفت. در قسمتي از اين بيانيه‌امده است «اين عمليات با توکل به خدا و براي آگاه سازي آن دسته از برادران عراقي که تحت تاثير القائات شيعيان قرار گرفته‌اند، انجام شد. در اين عمليات ٢٠٠ نفر کشته شدند و اين بهاي بسيار اندکي است که دولت عراق بايد بپردازد.»
انتقال 71 جسد به ايران
سرکنسول ايران در کربلا با بيان اينکه 71 کيسه شامل 59 جسد سوخته تقريبا کامل و 14 جسد متلاشي، براي تشخيص هويت تا به ايران انتقال يافت، گفت تا مشخص شدن هويت قربانيان ، از طريق آزمايش دي ان اي بايد صبر کنيم. مسعود حسينيان که در محل بيمارستان جمهوري شهر حله مرکز استان بابل عراق با خبرنگار ايرنا، گفت وگو مي‌کرد، افزود: هم اکنون کار تشريفات انتقال اجساد تمام شده و در حال انتقال به فرودگاه نجف است تا از آنجا به ايران منتقل شود.وي که براي نظارت بر امر تشريفات و تسريع در انتقال اجساد قربانيان حادثه حمله تروريستي روز گذشته در شوملي ، به همراه استاندار بابل و مقام‌هاي امنيتي استان و شهرستان حله در اين بيمارستان حضور داشت، گفت، با انجام آزمايش دي ان اي در ايران، هويت شهدا که ممکن است ايراني، افغان و يا عراقي باشند، مشخص خواهد شد.سرکنسول ايران درباره پيدا شدن تعدادي مدارک هويتي از ايرانيان، در محل حادثه و وضعيت زائران ايراني گفت: فعلا هيچ جسد قابل تشخيص از شهروندان ايراني وجود ندارد ، اما تعداد 28 مدرک شناسايي ايراني، شامل عابر بانک، گذرنامه، شناسنامه و کارت ملي درمحل حادثه پيدا شده است.وي در عين حال اين راه هم گفت که اين مدارک را نمي‌توان به منزله شهادت صاحبان آن تلقي کرد و تنها بعد از آزمايش دي ان اي اجساد ، مي‌توان اسامي‌و تعداد قربانيان را اعلام کرد.
محکوميت حمله تروريستي
حسن روحاني رئيس جمهور ايران اقدام سبعانه و مذبوحانه تروريست‌ها در منطقه حله عراق و شهادت شماري از زائران حسيني را نمايش عمق درماندگي کوردلان سفاک دانست و آمادگي دولت ايران براي همکاري و همياري در رسيدگي به آسيب‌ديدگان و مجروحان اين حادثه تلخ را اعلام کرد.
کاخ سفيد نیز حمله تروريستي عناصر تکفيري داعش به زائران شيعه در شهر حله عراق، را به شدت محکوم کرد.به گزارش خبرگزاري فرانسه، «ند پرايس» سخنگوي شوراي امنيت ملي آمريکا، روز پنجشنبه در بيانيه‌اي حمله تروريستي داعش به زائران حسيني در شهر «حله» عراق را که به شهادت صدها تن از جمله تعدادي از زائران شيعه ايراني انجاميد،‌ محکوم کرد. رئيس جمهوري عراق انفجار تروريستي شهر حله که زائران اربعين را هدف گرفته بود، محکوم و تاکيد کرد که چنين حملاتي بدون مجازات نخواهد ماند. داعش در بيانيه‌اي مسئوليت اين حمله را بر عهده گرفته است. وي با تسليت به خانواده‌هاي شهدا تاکيد کرد: اين حملات تروريستي جنايت کارانه بدون مجازات عادلانه و سريع عاملان آن نخواهد ماند. کشور ترکيه نيز اين حمله تروريستي را محکوم و به خانواده قربانيان تسليت گفت.

نخست وزير پيشين فرانسه و نامزد احتمالي راستگرايان فرانسه در انتخابات رياست جمهوري سياست‌هاي کشورش در قبال سوريه را شکست خورده خواند و گفت که بايد اين سياست‌ها را تغيير داده و با روسيه و ايران وارد مذاکره شد.
دو چهره اصلي و نهايي جناح راست ميانه فرانسه پس از غلبه بر پنج کانديداي ديگر در انتخابات درون حزبي براي تصاحب کرسي رياست جمهوري فرانسه، آلن ژوپه و فرانسوا فيون، در مناظره تلويزيوني پنجشنبه شب رو در روي هم قرار گرفتند. فرانسوا فيون در جريان مناظره با آلن ژوپه رقيب انتخاباتي خود گفت: تأکيد مي‌کنم سياستي که طي چهار سال اخير در قبال سوريه در پيش گرفتيم، شکست خورده است و جنگ داخلي بيشتر شده است.روسيه و ولاديمير پوتين، رئيس جمهوري اين کشور، در عرصه سياست خارجي از جمله محورهاي مناظره اين دو سياستمدار محافظه کار فرانسه بود.آلن ژوپه با اشاره به استقبال پوتين و کاخ کرملين از رياست جمهوري احتمالي فرانسوا فيون گفت:«فکر مي‌کنم اين اولين بار در تاريخ انتخابات سياسي فرانسه است که در آن رئيس جمهوري روسيه نامزد خود را برگزيده و اين تا حدي مايه تعجب من است.» رسانه‌هاي روسي رويکرد آقاي فيون در قبال روسيه را متعادلتر و معتدلر از رويکرد آلن ژوپه ارزيابي مي‌کنند.دو نامزد حزب جمهوريخواه در خصوص اشتغالزايي، ماليات، اقتصاد و انجام اصلاحات در فرانسه برنامه‌هاي کم و بيش مشابهي دارند. دور دوم و نهايي انتخابات درون حزبي جناح راست ميانه فرانسه يکشنبه ۲۷ نوامبر (هفتم آذر) برگزار مي‌شود و يکي از اين دو سياستمدار نامزد رسمي‌حزب جمهوريخواه فرانسه براي تصاحب کرسي رياست جمهوري در کاخ اليزه مي‌شود.
مصر با دور شدن از عربستان سعودي، هجده خلبان به سوريه اعزام کرده است و به گفته برخي منابع، حضور نظامي‌خود را از روز بيست و سوم ژانويه 2017 با اعزام نيروهاي بيشتري تقويت خواهد کرد.
به گزارش السفير، جهش کوچک در روابط بين سوريه و مصر که چهار روز پيش وليد المعلم وزير خارجه سوريه از آن سخن گفت شايد اتفاق افتاده باشد و براي آنکه اين جهش به زودي تقويت شود منتظر ورود يک ديپلمات مصري بلند پايه به دمشق است و امکان دارد سامح شکري وزير خارجه مصر يا يکي از معاونان ارشد وي به سوريه سفر کنند. وليد المعلم گفته بود «جهش کوچکي نياز است تا روابط سوريه - مصر به حال طبيعي خود بازگردد .»مصري‌ها ديگر از اينکه فقط نظاره گر رويدادهاي سوريه باشند دست برداشته‌اند و تصميم گرفته‌اند فراتر از کنجکاوي در آنچه در جبهه شام و در زمينه‌امنيت ملي شان رخ مي‌دهد عمل کنند و به تدريج در حال ورود به سوريه هستند. از روز دوازدهم ماه نوامبر، يک يگان مصري متشکل از هجده خلبان در پايگاه هوايي حماه فعاليت مي‌کند که خلبانان بالگرد هستند. برخي منابع به نقل از يک مسئول امنيتي سوري بلند پايه گفتند مصريها به طرف سوري وعده داده‌اند که به سوريه نيرو اعزام کنند و بيست و سوم ژانويه آينده ساعت صفري خواهد بود که پس از آن ورود نظامي‌مصر به سوريه شدت خواهد يافت اما از نظر رسمي‌مشخص نشده است که سقف و حد و مرز ورود نظامي‌مصر به سوريه تا چه حدي خواهد بود.دراين ميان روابط ميان مصر و عربستان رو به سردي مي‌رود . منابعي در رياست جمهوري مصر مي‌گويند، رئيس جمهورشان تأکيد کرده که مصر کشور کوچکي نيست که تابع عربستان باشد.

شهر آدانا واقع در جنوب ترکيه پنجشنبه شاهد وقوع انفجار در مقابل دفتر فرمانداري بود که بر اثر آن ۳۵ نفر کشته و زخمي‌شدند.
به گزارش «سي ان ان ترک» از وقوع انفجار در مقابل دفتر فرمانداري شهر آدانا واقع در استاني به همين نام در جنوب ترکيه خبر داد.گفتني است که در اثر اين انفجار ۳۳ نفر زخمي‌و دو نفر کشته شده‌اند.در تصاوير منتشر شده از سي ان ان ترک، صحنه اي از يک خودرو در حال اشتعال نشان داده مي‌شود که در مقابل ساختمان فرمانداري پارک شده است.همچنين دودي غليظ، آسمان آدانا را که در ۴۰ کيلومتري ساحل شرقي مديترانه واقع شده، فرا گرفته است.خودروهاي امداد رساني به محل اين حادثه که هنوز علت آن مشخص نيست، اعزام شده‌اند.در سال‌هاي اخير، مسئوليت انفجارهاي رخ داده در شهرهاي ترکيه يا بر عهده داعش بوده است يا گروه‌هاي کرد مخالف دولت آنکارا. اين انفجار در يک خودروي بمب گذاري شده نزديک ورودي فرمانداري شهر روي داد. خودروهاي موجود در پارکينگ نيز بر اثر انفجار به شدت صدمه ديدند و در برخي از آنها آتش شعله ور شد.به گزارش خبرنگار العالم ساختمان فرمانداري نيز خسارت ديد و در بخشهايي از آن آتش شعله ور شد. تيم‌هاي آتش نشاني براي خاموش کردن آتش وارد ساختمان شدند.
عمر چيليک وزير امور اتحاديه اروپا و نيز نماينده آدانا گفت که اين حمله تروريستي بوده است و ما تا پايان با تروريسم مبارزه خواهيم کرد.به گفته خبرنگارالعالم احتمالا اين حمله توسط يک زن انجام شده‌اما هيچ طرفي فعلا مسئوليت اين حادثه را به عهده نگرفته است؛ اما دولت همواره حزب کارگران کردستان را متهم مي‌کند.

پيش بيني بانک جهاني از رشد کم اقتصادي آسياي مرکزي
بانک جهاني در پيش بيني اخير خود اعلام کرد: رشد اقتصادي در منطقه آسياي مرکزي در سال آينده 2.3 درصد را تشکيل خواهد داد.بانک جهاني طي اين گزارش، قيمت پايين نفت و ديگر کالاهاي مصرفي در کنار مشکلات ساختاري-سياسي کشورهاي منطقه آسياي مرکزي را از جمله عواملي اعلام کرده است که مانع رشد اقتصادي در منطقه خواهند شد.بانک جهاني در ادامه مي‌افزايد، رشد اقتصاد در آسياي مرکزي در مسير مطلوبي قرار دارد، اما سرعت حرکت کشورهاي منطقه، امکاني براي کاستن از ميزان اضطراب افکار عمومي‌مردمان آسياي مرکزي را ندارد.البته بانک جهاني اصطلاح نااميد کننده را براي اين ميزان رشد اقتصادي کشورهاي آسياي مرکزي بکار برده است.در سال جاري ميلادي، ميزان رشد اقتصادي مجموع کشورهاي آسياي مرکزي، کمتر از يک درصد برآورد مي‌گردد.

هشدار بانک مرکزي اروپا نسبت به ثبات اقتصادي
بانک مرکزي اروپا نسبت به برهم خوردن ثبات مالي-اقتصادي در حوزه پولي يورو و احتمال ناتواني برخي کشورها در مديريت بحران بدهي‌هاي خود ابراز نگراني کرده است.دليل عمده اين خطرات انتخاب دونالد ترامپ بعنوان رييس جمهوري جديد ايالات متحده‌امريکا و تغييرات سياسي در اين کشور عنوان شده است. اين تغيير و تحولات مي‌تواند منشاء نوسان در بازار، افزايش نرخ بهره بانکهاي مرکزي و در نهايت بالارفتن نرخ بهره استقراض دولتي باشد.بانک مرکزي اروپا اعتقاد دارد ترديدهاي سياسي موجب مي‌شود الويت به برنامه‌ها و طرحهاي اقتصادي داخلي داده شود امري که مي‌تواند در مبادلات تجاري بازرگاني بين المللي اختلال ايجاد کند.

خسارت 10 ميليون يورويي لوفتهانزا
خلبانان شرکت هواپيمايي لوفتهانزاي آلمان اعتصاب خود بر سر افزايش حقوق را در روز شنبه نيز ادامه مي‌دهند؛ اعتصابي که باعث سرگرداني و اختلال در برنامه مسافرتي ده‌ها هزار نفر شده است.خلبانان خواستار افزايش ۳.۶۶ درصدي حقوق خود در سال هستند و مي‌گويند پنج سال گذشته نيز بايد لحاظ شود. شرکت لوفتهانزا اما موافق افزايش ۲.۵ درصدي است.انتظار مي‌رود اعتصاب خلبانان آلماني همچون دو روز چهارشنبه و پنجشنبه، روز جمعه نيز باعث لغو بيش از ۸۰۰ پرواز شود.مسئولان شرکت لوفتهانزا زيان روزانه اي که اعتصاب خلبانان متوجه اين شرکت مي‌کند را ۱۰ ميليون يورو برآورد مي‌کنند.

امضاي توافق جديد صلح فارک و دولت کلمبيا
سرانجام روز پنجشنبه در کلمبيا توافق نهايي صلح توسط رهبر«نيروهاي مسلح انقلابي کلمبيا» موسوم به فارک و رئيس جمهوري اين کشور امضا شد.پيش از اين، اولين بار در ماه سپتامبر و پس از نزديک به چهار سال مذاکره، توافق نامه اي به‌امضا رسيد اما راي «نه» مردم به اين توافقنامه در همه پرسي دوم اکتبر منجر به از سر گيري مذاکرات و اصلاح متن آن شد. خوزه مانوئل سانتوس، رئيس جمهوري کلمبيا پس از امضا توافقنامه نهايي گفت: «نسل جديدي که فرداي کلمبيا را مي‌سازد، از ما کشوري را تحويل خواهد گرفت که با آنچه به ما به ارث رسيده بود متفاوت است. کشوري که در آن خشونت و مرگ عادي محسوب نمي‌شود، کشوري آزاد از زنجيرهاي نفرت، جايي که همه ما حق زندگي داريم.» دليل اصلي مخالفت مردم با توافق اول آن بود که آن گروه از رهبران فارک که مرتکب جناياتي مانند قتل و آدم ربايي شده بودند، زنداني نمي‌شدند. همچنين به فارک اجازه داده مي‌شد تا دفتر سياسي خود را حفظ کنند.اميد مي‌رود توافق جديد که سندي ۳۱۰ صفحه اي است به ۵۲ سال درگيري در چهارمين اقتصاد آمريکاي لاتين پايان دهد؛ درگيري‌هايي که بيش از ۲۲۰ هزار کشته و ميليونها آواره بر جاي گذاشت.

از بين رفتن 6 ميليون فرصت کاري در مکزيک
تحليل گران اقتصادي بر اين باور هستند که شدت گرفتن تنش اقتصادي ميان مکزيک و آمريکا موجب ضرر هنگفت به مردم دو کشور خواهد بود و حيات ۶ ميليون فرصت شغلي را در معرض خطر قرار خواهد داد. بسياري از کارشناسان اقتصادي بر اين باور هستند که سياست‌هاي ترامپ مي‌تواند براي اقتصاد مکزيک بسيار مخرب باشد. رئيس بانک مرکزي مکزيک هم چندي پيش اعلام کرد، در صورتي که بدترين سناريو بروز کند، ممکن است مقام‌هاي مکزيکي نيز به همان طريق به آن پاسخ دهند. او گفته بود: ما در حال گفت و گو درباره يک طرح احتياطي با وزير دارايي خود هستيم.
در ساعات اوليه پيروزي ترامپ، ارزش پزو، واحد پول مکزيک به يکباره تا ۱۳ درصد سقوط کند؛ البته بخشي از اين سقوط پس از مدتي جبران شد. با اين وجود اما پيروزي ترامپ به تضعيف دارايي‌هاي مکزيک منجر شده چرا که مکزيک به شدت از نظر اقتصادي و سياسي به‌امريکا وابسته است و ترامپ اعلام کرده که روابط آمريکا با اين کشور را به خصوص در حوزه اقتصاد دستخوش تغيير قرار خواهد داد که عمدتا به ضرر مکزيک است همچنين تحليل‌گران معتقد هستند که از بين رفتن روابط تجاري دو کشور مي‌تواند به شکل‌گيري رکود اقتصادي در دنيا
کمک کند.