محمد نیشابوری
m.neyshabory@gmail.com

نمادبارزانقلابي‌گري درآمريکاي لاتين براي هميشه اين ديار فاني را ترک کرد."فيدل آلخاندرو کاسترو روث"درسال 1926 (۱۳۰۵ شمسي)درشهربيران استان اورينته کوبا به دنيا آمد.وي علاوه بررهبري انقلاب کوبا،ازسال ۱۹۵۹ تا ۱۹۷۶ به عنوان نخست وزير وسپس ازسال۱۹۷۶تا۲۰۰۸به عنوان رئيس جمهوراين کشورمشغول به فعاليت بود.اوازسال 1965 تا 2011 نيزرهبري حزب کمونيست کوبا را برعهده داشت.کاستروهمچنين به مدت دو دوره دبيرکل جنبش عدم تعهد بود.در دوران زمامداري او،‌ بسياري از صنايع اين کشور"ملي" شد وبه گفته حاميانش، کوبا به مردمش بازگردانده شد. وي به خاطر تلاش‌ها و مبارزات خود،‌ جوايز مختلفي را درعرصه بين‌الملل به دست آورد ودرکشورکوبا ودرکلِ آمريکاي لاتين به عنوان يک شخصيت ضدامپرياليسم و قهرمان مبارزه با استکبارجهاني آمريکا شناخته مي‌شد. کاسترو درسال 1959 پس ازخلاصي ازتبعيد وزندان،‌درحالي که تنها 32 سال داشت،به عنوان جوانترين رهبرآمريکاي لاتين الهام‌بخش استقلال وآزادي‌خواهي درآمريکاي جنوبي وآفريقا شد و براي ده‌ها سال يک تنه پرچم مبارزه با آمريکا را درآمريکاي لاتين به دوش کشيد.وي به گفته خودش درزمان حيات از634 فقره سوءقصد که ازسوي سازمان جاسوسي سيا و کوبايي‌هاي ساکن آمريکا سازماندهي شده بودند،‌جان سالم به دربرد .کاسترودرسال 2008 پس ازحدود نيم قرن زمامداري،به دليل بيماري ازمسئوليت خود کناررفت وقدرت را به برادرش "رائول" واگذارکرد.وي پس ازآن به دليل بيماري چندان درانظار عمومي‌ظاهرنشد وتنها درماه ارديبهشت بود که براي آخرين باردرکنگره حزب کمونيست کوبا به ايراد سخنراني پرداخت. شايد بشود ادعا کرد که با رفتن اين چريک پيرپرونده مبارزات چريکي در جهان بسته شد.پرونده اي که هنوزمجهولات زيادي درظهور،رشد وانفعال چريک‌ها درجهان مطرح است.کوبا،اگرچه نماد پيروزي چريک‌ها وپارتيزان‌ها است اما فقراقتصادي و فرهنگي هنوز دراين کشوربيداد مي‌کند.کاسترودرنهايت براي آنکه مجبورنشود دربرابرشورش‌هاي داخلي شبيه آنچيزي که در ليبي صورت گرفت قرار گيردخود از قدرت کناره گيري کرد.هرچند برخي تحليلگران سياسي معتقدند علت کناره گيري اوازقدرت براي ننشستن مقابل دشمن درجه يک خود يعني آمريکا بود اما آنچه شواهد وقراين نشان مي‌دهد خانه نشين شدنش بيشتر فراربه جلويي براي پيشگيري ازبحران‌هاي بزرگ اجتماعي و سياسي بوده است.حتي اگرهريک ازدودليل فوق را بعنوان علت العلل قلمداد کنيم درهوش و درايت کاسترو نمي‌توان ترديدي را وارد کرد.اوازبسياري ازرهبران شبيه خود باهوشتربود.رهبراني مانند صدام،قذافي،بن علي و...چراکه آنها تا پاي سقوط و درگيري مقابل مردم وجهان ايستادند اما فيدل،چريک پيروانقلابي به محض دريافت نخستين علايم اعتراضي مردم کوبا با يک تاکتيک سياسي از قدرت کنار رفت و برادرش با دکترين جديد سياسي حکومت را بدست گرفت.اگرچه فيدل تا آخرين روز حيات همچنان دربرابر آمريکا استقامت کرد اما همزمان برادرش باب مذاکره و رفت و آمد را گشود تا برادر همچنان اسطوره باقي بماند.مردان سياستمدار در چنين بزنگاه‌هايي از تاريخ خود را به ملت‌هايشان مي‌شناسانند.شايد اگر فيدل در سال 2008 از قدرت کنار نمي‌رفت امروز با يک عراق،ليبي و يا يمن ديگري مواجه بوديم.مردم کوبا اکنون هرچقدر هم در فشار اقتصادي باشند اما حتما دلشان براي سخنراني‌هاي چند ساعته فيدل و يا تصاوير زنده او در تلويزيون کوبا تنگ خواهد شد.
پـيام عابدي
abedi.payam@gmail.com

لايحه اصلاح قانون کار که قريب بر يک دهه است، صداي جامعه کارگري را بلند کرده است اين بار با فشار دولت و دست‌هاي پنهان در اتاق بازرگاني پيش مي‌رود چرا که به عقيده آنها موانع توليد را تنها مي‌توان در قانون کار يافت. به نظر مي‌رسد که موافقان اين لايحه چندان به تبعات اجتماعي آن توجه ندارند و اين روزها سعي دارند به صورت چراغ خاموش حرکت کنند؛ چرا که جامعه کارگري بيش از هر زمان ديگري مخالفت خود را با اين لايحه علني کرده است. آنطور که شب گذشته در برنامه «مناظره» شبکه يک سيما با موضوع بررسي تبعات لايحه اصلاح قانون کار ديديم بخش خصوصي و کارفرمايان بر سر باقي ماندن اين لايحه در کميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي‌اتفاق نظر دارند. استدلال بخش خصوصي براي باقي ماندن اين لايحه در مجلس اين است که اگر اين لايحه به دولت برگردد، سال‌ها بررسي آن به تعويق مي‌افتد که اين به زيان کارفرمايان است. البته جامعه کارفرمايي کشور مي‌گويد مي‌توان اين لايحه را با رعايت سه جانبه گرايي در مجلس مورد بحث و تدقيق قرار دارد. همين پافشاري جامعه کارفرمايان و حاميان آنها در اتاق بازرگاني براي جامعه کارگري شک برانگيز است چرا که آنان ديدگاه بخش خصوصي را در اين خصوص به روشني مي‌دانند. پيشتر در جلسات اتاق بازرگاني که از آن به عنوان کابينه در سايه ياد مي‌شود گفته شده بود که قانون کار بايد در جهت ارزان تر کردن نيروي کار تغيير يابد. صحبت از ارزان سازي نيروي کار در شرايطي به گفتمان مسلط در بخش خصوصي تبديل شده است که بخش خصوصي همزمان مي‌خواهد از مناسبات ناعادلانه حاکم بر روابط کار به نفع خود بهره برداري کند. از سويي ديگر اين پافشاري‌ها از جانب فعالان جامعه کارگري «بي جا» و خارج از قواعد رسمي‌کارگري، کارفرمايي ارزيابي شده است. لايحه اصلاح قانون کار را هم مي‌توان در اين راستا ارزيابي کرد چرا که تعريف کارگر به عنوان کسي که در قبال دريافت مزد کار مي‌کند را تغيير مي‌دهد و او را بيشتر وارد يک رابطه ارباب، رعيتي مي‌کند.  جايگزيني رابطه ارباب رعيتي با به تعبير دوران مدرن آن، «استاد، شاگردي» به محور اصلي شعارهاي مخالفان لايحه اصلاح قانون کار تبديل شده است.  البته طرح استاد، شاگردي در اولين پيش نويس لايحه اصلاح قانون کار نيز که توسط احمد توکلي تهيه شده بود وجود داشت اما در آن زمان توکلي پيشنهاد داد که از واژه‌هاي موجر و مستاجر به جاي کارگر و کارفرما استفاده شود. همين اصرار توکلي منجر شد که عمر وي در مقام وزير کار چندان طولاني نباشد. حال بايد منتظر ماند و ديد که علي ريبعي، وزير کار دولت يازدهم با لايحه اصلاح قانون کار و چالش‌هاي پيش روي آن چه مي‌کند.
آن سيلوين چسني
فايننشال تايمز

فرانسوا فيون ، نامزد پيشرو در حزب راست ميانه فرانسه در رقابت‌هاي انتخاباتي با کوبيدن نخبگان فرانسوي باعث جلب توجه جهاني و نگراني داخلي شد. در دوران نخست وزيري فيون در دوره رياست جمهوري نيکولا سارکوزي در سال 2007 اعلام کرد که اداره کشوري را در دست گرفته که از نظر مالي برشکسته است و با کمبود بودجع روبروست. اين سخنان باعث شد تا در جبهه راست ميان با انتقاد همراه بود و اين تمسخر در دروه پنج ساله وي ادامه يافت به طوري که به وي لقب " آقاي هيچکس " را دادند.اما آقاي فيون همچنان روي حرفش تاکيد دارد. اين سياستمدار 62 ساله که چندين سمت وزارت را در چهل دهه داشته نسبت به کاهش اقتصاد در فرانسه ابراز نگراني کرده است. نحوه سخن گفتن صادقانه فيون در انتخابات فرانسه به او کمک کرده تا پيشروي در انتخابات مقدماتي را داشته باشد. رقيب فيون ، سارکوزي بود که در اولين دور از رقابتها خارج شد، آلن ژوپه ديگر رقيب فيون نيز با 28 درصد دوم شد. اين انتخاب بازتابي از موج ضد سيستم دولتي است که توسط دونالد ترامپ در انتخابات آمريکا راه افتاد و در فرانسه نيز درميان بسياري به عنوان يک پيام به نخبگان ليبرال پاريسي تلقي شد.دراين ميان فيون مرکز راست‌هاي سنتي است که مخالف رويکرد ليبرالها هستند. اگر راي دهندگان حمايت خود را از فيون در دور دوم انتخابات مقدماتي نشان دهند فرانسه به دوره مارگارت تاچر خود نزديکتر خواهد شد. آقاي فيون زياد تمايلي به اتحاديه اروپا ندارد و اقتصاد را ترجيح مي‌دهد. وي وعده داده تا 500 هزار شغل را تعديل کند و هزينه‌هاي عمومي‌را کاهش دهد.انقلاب بازار آزاد در فرانسه يک امر تازه است. کشوري که براساس ايده اعتصابات کارگري ساخته شده است ولي بخش عمده اي از راي دهندگان راستگرا اکنون معتقدند تلاشهاي گذشته نجات منطقه پولي يورو موفق نبوده است.نظرسنجيها نشان مي‌دهند که اين نامزد راست ميانه به خوبي مي‌تواند در رقابتها دربرابر فرانسوا اولاند که محبوبيتش را از دست داده بياستد. او همچنين مي‌تواند مارين لوپن از حزب راست افراطي جبهه ملي را شکست دهد. آقاي اولاند نيز که هنوز نامزدي خود را اعلام نکرده ممکن است حس کند که پيروزي فيون به او کمک ميکند تا با متحد کردن چپ‌ها با امانوئل ماکارون وارد انتخابات شود.فرانسوا فيون وعده داده تا "شوک الکتريکي" را به اصلاحات اقتصاد کشور وارد کند . فرانسه که با بيکاري گسترده روبرو شده و به اصلاحات نيازمند است.
ترجمه: فاطمه مهتدي


آيت‌الله‌هاشمي‌رفسنجاني با اشاره با حادثه تروریستی حله خواستار شد:
مجمع تشخيص مصلحت نظام به رياست آيت‌الله‌هاشمي‌رفسنجاني تشکيل جلسه داد.
به گزارش ايلنا،‌ در اين جلسه، ادامه بررسي عملکرد اجراي سياست‌هاي کلي اقتصاد مقاومتي، با حضور اسحاق جهانگيري، معاون اول رئيس‌جمهور و فرمانده ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي و وزير امور اقتصادي و دارايي و دبير اين ستاد پيگيري شد و اعضاي مجمع سؤالات و پيشنهادهاي خود را در خصوص گزارش جلسه قبل جهانگيري از اجراي سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي، مطرح کردند که به سؤالات مطروحه پاسخ داده شد. در ابتداي جلسه، آيت‌الله‌هاشمي‌رفسنجاني، با ابراز تأسف از رحلت مرجع عاليقدر، شادروان آيت‌الله موسوي اردبيلي و تسليت مجدد اين ضايعه به مردم، حوزه‌هاي علميه و اعضاي مجمع، گفت: ايشان از دوران انقلاب تا پايان عمر شريفشان، منشاء خير و خدمات فراوان براي کشور و انقلاب بود. وي راهپيمايي ميليوني مسلمانان از سراسر جهان به ويژه زائران ايراني به مناسبت اربعين حسيني را شگفت‌آور و در کل جهان در خور تحسين دانست و گفت: عظمت اين حضور براي دنيا، معني‌دار و براي جهان اسلام وحدت‌بخش و الهام آفرين است. رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، با ابراز تأسف شديد از جنايت اخير گروهک تروريستي داعش در منطقه حلّه عراق که منجر به شهادت و مصدوميت جمع زيادي از زائران محترم کربلا و نجف به ويژه زائران ايراني شد، گفت: هر چند به برکت حضور هوشمندانه و مقتدرانه نيروهاي امنيتي، در داخل امنيت خوبي برخوردار است، ولي گروهک داعش که ضربات کاري و هولناکي را در مناطق سوريه و عراق متحمّل شده و به خطر جدّي افتاده‌اند، متأسفانه دست به اقدامات مذبوحانه زده و زائران بي‌دفاع عتبات را به شهادت مي‌رساند که بايد براي امنيت بيشتر زائران در خارج از مرزها نيز اقدامات مؤثرتري انجام شود. آيت‌الله‌هاشمي‌رفسنجاني، با اشاره به حادثه‌ تأسف‌بار تصادف دو قطار در مسير سمنان و دامغان که منجر به کشته و مجروح شدن جمعي از هموطنان شد، با تسليت اين اتفاق به خانواده‌هاي عزادار، مخصوصاً مردم استان آذربايجان شرقي و به ويژه شهر تبريز، گفت: متأسفيم که چنين حادثه‌اي رخ داد و اين انتظار از مسؤولان مربوطه مي‌رود که در خصوص علل آن، بررسي‌هاي لازم را انجام دهند و ضمن برخورد قاطع با مسببان احتمالي، نسبت به رسيدگي به‌امور مجروحان و تسلّاي خاطر بازماندگان سريعتر عمل نمايند. رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، با گراميداشت هفته بسيج، به تاريخچه تأسيس بسيج مستضعفين توسط امام(ره) اشاره کرد و گفت: ايشان با درايت، آينده‌انديشي و پيش‌بيني‌هاي لازمي‌که داشتند و با توجه به اينکه مطمئن بودند انقلاب به دليل ماهيت ظلم‌ستيزي خود، در آينده دچار موانع و مشکلات تحميلي داخلي و خارجي خواهد شد، به فکر تأسيس نيروي مردمي‌بسيج بيست ميليوني افتادند.
آيت‌الله‌هاشمي‌رفسنجاني، افزود: انقلاب اسلامي‌ايران با حضور پرشور مردم و بدون حمايت‌هاي خارجي پيروز شد و با حضور و مشارکت مردم تداوم يافت و کشوري که از چنگال استعمار و استثمار به دست مردم آزاد شده بود، قطعاً براي ادامه هم به حضور مردم نياز داشت و خواهد داشت.
وي افزود: طبيعي بود که اين انقلاب مردمي‌موجب وحشت ديکتاتوري به نام صدام در عراق و دشمنان جهاني شد، لذا بسيج مردم براي مقابله با اين حجم وسيع تهاجمات از ابداعات امام راحل بود، که آثار ارزشمندي در تاريخ برجاي گذاشت.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، حماسه آفريني بسيج در ۸ سال دفاع مقدس را بي‌نظير خواند و گفت: اين حماسه آفريني هيچ وقت از حافظه تاريخي مردم فراموش نخواهد شد، زيرا در اين دوران توانستيم به مدد جانفشاني نيروهاي مسلح و بسيج مردمي، جنگ را به خوبي اداره و پس از جنگ نيز حقانيت خود را در عرصه سياسي به دنيا اثبات کنيم.
مدير امور بين الملل بانک تجارت برنامه‌هاي اين بانک براي توسعه روابط کارگزاري با بانکهاي معتبر بين المللي را تشريح کرد.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌بانک تجارت ، علي مهرپور مدير امور بين الملل اين بانک روز شنبه در گفتگويي با اشاره به برنامه اين بانک براي توسعه روابط کارگزاري با بانکهاي بين المللي بويژه در کشورهاي هدف تجارت خارجي ايران گفت : بانک تجارت همزمان با آغاز مذاکرات کشورهاي 1+5 ، اقدامات اوليه براي از سرگيري مجدد روابط کارگزاري با بانکهاي خارجي و نهادهاي مالي منطقه اي و بين المللي را در دستور کار قرار داد و از جمله نخستين بانکهاي کشور بود که با اتصال به شبکه SWIFT، مسير دسترسي صاحبان صنايع و بازرگانان ايراني را به سيستم مالي جهاني را به سهم خود هموار ساخته است .
مدير امور بين الملل بانک تجارت با تاکيد بر اينکه بانک تجارت هم اينک با 60 بانک معتبر بين المللي ارتباط کارگزاري برقرار کرده است، به برخي از مهمترين مذاکرات انجام گرفته با بانکهاي خارجي براي آغاز روابط کارگزاري اشاره کرد و افزود : طي دو ماه گذشته جلسات متعدد مذاکره با نمايندگان برخي از مهمترين بانکهاي خارجي برگزار گرديده است و اميدواريم تا پايان سالجاري شاهد آغاز يا از سر گيري روابط کارگزاري با 40 بانک معتير خارجي ديگر نيز باشيم . مدير امور بين الملل بانک تجارت اظهار داشت : از جمله مهمترين اين جلسات مي‌توان به مذاکرات انجام گرفته با بانک مرکزي مالزي(Bank Negara Malaysia) وBank May مالزي که بزرگترين بانک تجاري اين کشور است ، شرکت بيمه دولتي فنلاند (Finnvera) و OP که بزرگترين بانک فنلاند است ، بانکهاي ايتاليايي avicenz di poplor Banca و UBI ، بانک کشور چک KBC و بانک دولتي Belfius بلژيک ، بانک توسعه جمهوري خلق چين (CDB) ، بانک Cesca Exportni و شرکت بيمه دولتي جمهوري چک (Egap) اشاره کرد مهرپور در ادامه اين جلسه همچنين به گفتگو با ژاک دي لاژوگ رئيس حوزه خاورميانه بخش اقتصادي وزارت امور خارجه فرانسه اشاره کرد و افزود : در اين گفتگو توضيحاتي در خصوص برنامه‌هاي بانک تجارت براي ارتقاء سطح همکاريها با بانکهاي فرانسوي ، دسترسي به بازارهاي بين المللي ، بهبود نسبت کفايت سرمايه و ارتقاء سودآوري بانک ارائه شد .  مدير امور بين الملل بانک تجارت در ادامه با اشاره به اينکه يکي از مهمترين موضوعات مورد توجه بانکهاي خارجي براي آغاز روابط کارگزاري با بانکهاي ايراني ، رعايت استانداردها، شفافيت فعاليتها و مبارزه با پولشويي است گفت : در همين راستا بانک تجارت با تشکيل کميته‌هاي ويژه ،اقدامات عملي مهمي‌را براي انطباق با مقررات و روندهاي جديد تجارت و بانکداري بين الملل (Compliance) مبارزه با پولشويي (ALM) و شناسايي مشتريان (KYC) و ذينفعان مشتريان (KYCC) و تجهيز واحدهاي ارزي به جديدترين سامانه‌هاي سخت افزاري و نرم افزارهاي مالي و کنترلي به انجام رسانده است.
 مدير امور بين الملل بانک تجارت در پايان اظهار داشت : بانک تجارت با بهره گيري از 40 واحد ارزي و شعبه ارزي – ريالي در اقصي نقاط کشور و شعب خود در ديگر کشورها، آماده ارائه کليه خدمات ارزي به هم ميهنان است.
خسرو خواجه حسني مدير عامل بانک گردشگري گفت: نقش نظارتي بانک مرکزي اطمينان خاطر براي مشتريان را به ارمغان خواهد آورد.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌بانک گردشگري، وي افزود: در شرايطي که موسسات اعتباري غير مجاز که با اتخاذ شيوه‌هاي غير اصولي اقدام به جذب سرمايه مشتريان کرده و باعث مخدوش شدن اعتماد مشتريان شده‌اند نقش نظارتي بانک مرکزي موجب استحکام اطمينان مشتري خواهد شد. مدير عامل بانک گردشگري خاطر نشان کرد: اقدام‌هاي نظارتي بانک مرکزي در جهت حفظ نظم مالي و افزايش اعتماد مشتري از طريق کاهش ريسک سرمايه گذاري براي سپرده گذاران انجام مي‌شود و مسلما با جلوگيري از شيوه‌هاي غير صحيح سرمايه گذاري سود دهي سرمايه گذاري مشتري را به نوعي تضمين مي‌کند. وي در ادامه اظهار داشت: نظارت دقيق بانک مرکزي حتي باعث کاهش مطالبات معوق شده و با بيشتر شده نظارت بانک مرکزي بر بانکها و موسسات مالي و اعتباري ديگر کمتر شاهد رشد بدهي و بدهکاران بانکي خواهيم بود. خواجه حسني تاکيد کرد: سياست‌هاي بانک گردشگري کاملا منطبق با سياستهاي پولي مالي اعلام شده از طرف بانک مرکزي است و اين بانک کاملا خود را ملزم به تبعيت از سازوکار بانک مرکزي مي‌داند.
دادستان تهران با انتقاد ازبرخی ادعاها خبر داد:
از روزي که مراسم سخنراني علي مطهري در مشهد به هم خورد، مدتي مي‌گذرد و نايب رييس مجلس دهم اقدامات قانوني را در اين رابطه انجام داده است اما امروزه علي مطهري کنار ايستاده و کسان ديگري وارد اين ماجرا شده‌اند.
علي لاريجاني در صحن علني مجلس در اين خصوص واکنش نشان داد و نسبت به اين رفتار ابراز تاسف کرد.
به دنبال آن نيز بسياري ديگر از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي،‌ نمايندگان خبرگان، فعالان سياسي و مسوولان واکنشهاي مثبت و منفي نسبت به اين ماجرا نشان دادند. اما آيت الله صادق آمل لاريجاني جدي‌ترين واکنش را نشان داد و با انتقاد تند از اين اظهار نظرها، بدون آنکه مانند گذشته در حاشيه سخن بگويد، به صورت شفاف روساي قواي مجريه و مقننه را مخاطب قرار داد و اين اظهارات را در راستاي تضعيف قوه قضاييه دانست و از محمود صادقي نماينده تهران در مجلس شوراي اسلامي‌که خواستار شفاف سازي حسابهاي منتسب به قوه قضاييه شده بود، انتقاد کرد.
دادستان تهران در نشست دادستان‌هاي شهرستان‌هاي استان تهران با ذکر توضيحاتي در خصوص ادعاهاي ضد انقلاب در مورد حساب‌هاي قوه قضاييه، گفت: نخستين بار در سال 1373 و در زمان رياست حجت‌الاسلام رازيني رئيس کل وقت دادگستري استان تهران در دوران رياست آيت‌الله يزدي و آقاي شاهرودي روساي سابق و اسبق قوه قضاييه حساب‌هاي مورد نظر با رعايت موازين شرعي و قانوني و اخذ مجوزهاي لازم به نام قوه قضاييه افتتاح شد.
به گزارش ايلنا، عباس جعفري دولت‌آبادي با اشاره به بازتاب اين موضوع در روزنامه‌ها در زمان محاکمه کرباسچي شهردار وقت تهران اظهار کرد: در آن زمان موضوع اين حساب‌ها عليه برخي مسئولان قوه قضاييه مطرح شد و طرح مجدد آن در اين دوره نيز قابل تأمل است.
جعفري دولت‌آبادي خاطرنشان کرد: مديران و مسوولان ارشد نظام از موضوع حساب‌ها به‌خوبي آگاه بوده و مي‌دانند اصل سپرده‌ها در بانک محفوظ بوده و قابل تصرف نمي‌باشد.
وي با اشاره به پخش اين ادعاها از سوي يک شبکه‌ تلويزيوني اينترنتي مورد حمايت برخي گروهک‌ها و افراد مساله‌دار اعلام کرد مصاحبه برخي افراد در داخل کشور با اين شبکه و حمايت از نشردهندگان اخبار کذب به ويژه پس از مصاحبه وزير اقتصاد در اين زمينه، قابل تعقيب قضايي است. جعفري دولت‌آبادي با اشاره به ماده‌ 9 قانون مطبوعات که افترا به مقامات، نهادها و افراد را ممنوع نموده و بند 9 ماده‌ 6 قانون مذکور که نقل مطالب از مطبوعات، احزاب و گروه‌هاي منحرف و مخالف اسلام (داخلي و يا خارجي) به نحوي که تبليغ از آن‌ها باشد را مجرمانه محسوب کرده و هم‌چنين به موجب بند 11 از ماده‌ 6 اين قانون انتشار شايعات و مطالب خلاف واقع ممنوع است، بيان کرد: ادعاي برخي افراد دائر بر تهديد رسانه‌ها در منع افشاگري عليه فساد از سوي دادستاني تهران مردود بوده و اقدام و عملکرد دادستاني تهران مستند به قانون مطبوعات و از جمله مواد فوق‌الذکر است.

 دادستان تهران با تاکيد بر ضرورت انطباق اقدامات و فعاليت اصحاب رسانه بر قوانين و مقررات افزود: ادعاي مبارزه با فساد که از سوي برخي افراد مطرح مي‌شود از طريق انتشار اخبار کذب که صريحاً مخالف قانون مطبوعات است قابل پذيرش نبوده و مبارزه با فساد بايد در چارچوب قانون به عمل آيد.
وي اظهارات برخي مسوولين و افراد و انتشار شايعات اخير را با هدف فضاسازي، تخريب و تضعيف قوه قضاييه در برخورد قاطعانه با عوامل فساد دانست.جعفري دولت‌آبادي در خصوص وضعيت تعاوني‌هاي اعتبار غيرمجاز گفت: برخي موسسات مالي و تعاوني‌هاي اعتباري به دليل سودهاي زيادي که به سپرده گذاران مي‌پردازند باعث جذب سپرده‌هاي مردم در اين تعاوني‌ها شده‌ و بعد از مدتي به لحاظ مشکلاتي که پيدا مي‌کنند گرفتاري‌ها و شکايات‌ سپرده‌گذاران به مراجع قضايي سرازير مي‌شود.دادستان تهران به عنوان نمونه به پرونده تعاوني اعتبار ثامن الححج اشاره کرد و گفت: اين موسسه که ظرف دو سال گذشته پرونده‌اش در دادستاني تهران تحت رسيدگي است، اخيراً منحل شده و سپرده گذاران پول‌هاي زيادي در آن سرمايه‌گذاري کرده و عليرغم بازداشت متهم هنوز وجوه تعدادي از سپرده‌گذاران مسترد نگرديده است. دادستان تهران افزود: حسب اعلام بانک مرکزي تعاوني اعتبار فرشتگان بيش از 8 هزار ميليارد تومان سپرده‌هاي مردم را جذب نموده و در حال حاضر 4000 ميليارد تومان کسري و زيان دارد و در اينگونه پرونده‌ها، دادستاني با افرادي مواجه است که وجوه خود را با هر هدفي از جمله جذب سود بيشتر به اين تعاوني اعتبار سپرده‌اند، اما استرداد وجوه خود را از دادستاني مطالبه مي‌نمايند.
  اما ماجرا بدين جا ختم نشد و صادقي در نامه اي صريح پاسخ رييس قوه قضاييه را داد و با تاکيد بر اينکه هيچ اتهامي‌به قوه قضاييه نزده است اعلام کرد که در راستاي وظيفه نمايندگي خواستار شفاف سازي شده است.
 اما باز هم ماجرا به همين جا خاتمه نيافت و محمود صادقي عضو هيات رييسه فراکسيون اميد مجلس شوراي اسلامي‌ در صفحه توئيترش از احضارخود به دادسرا خبر داد. محمود صادقي در صفحه توئيترش نوشت: امروز يکي از اعضاي هيات رييسه مجلس به من اطلاع داد که از دادسرا تماس گرفته و خواسته‌اند اينجانب به دادسرا مراجعه کنم.وي در ادامه اين مطلب افزود: قرار شد مطابق قانون اخطاريه به مجلس ابلاغ شود و در هيات نظارت بر رفتار نمايندگان بررسي و اتخاذ تصميم شود.
از سوي ديگر دادستان کل کشور گفت: امروز ايجاد شکاف و اختلاف از هر کس و هر قوم و مذهب، خيانت به نظام، اسلام، کشور و خون شهداي انقلاب است.
به گزارش ميزان،حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظري در مراسم تکريم و معارفه دادستان‌هاي عمومي‌و انقلاب سابق و جديد مرکز استان سيستان و بلوچستان با بيان اينکه ما در دستگاه قضايي و اجراي عدالت با کسي تعارف نداريم، گفت: تأمين امنيت و حفظ آن مقوله‌اي مهم است و مسئولان در موضع گيري‌هاي شان نسبت به اين مسائل توجه کنند.
گاهي ديده مي‌شود فردي و يا مسئولي حرفي مي‌زند که چه بسا هدف او ناامن کردن جامعه نيست؛ اما به صورت وضعي آثار ناامني ايجاد مي‌کند و دشمن سوء استفاده مي‌کند.
دادستان کل کشوربا اشاره به حواشي ايجاد شده در رابطه با لغو يک سخنراني در مشهد افزود: در جريان مشهد رياست محترم قوه قضاييه دستور بررسي داده‌اند و هنوز به نتيجه نرسيده‌ايم و بايد ابعاد قضيه بررسي شود. اين مسئول عالي قضايي تأکيد کرد: يک جرياني اتفاق افتاد و ناگهان برخي مقامات از رئيس جمهور تا رئيس مجلس و برخي بدون انجام تحقيق لازم و بدون اينکه مشخص شود سرمنشا قضيه چه بوده موضع‌گيري‌هايي داشتند و يکي از نمايندگان نامه نوشت.
دادستان کل کشور ادامه داد: سئوال ما اين است که چطور شد اگر چنانچه جلوي سخنراني طرف مقابل را بگيرند و مانع سخنراني آن جناح در دانشگاهي شوند آقايان فرياد نمي‌زنند که آزادي از بين رفت!
چرا صداي اين آقاي نماينده مجلس که نائب رئيس مجلس است و ادعاي آزادي بيان مي‌کند براي مواردي که سخنراني طرف مقابل لغو شده بلند نمي‌شود و فرياد رئيس جمهور، رئيس مجلس و نماينده مجلس بلند نمي‌شود.
وي تصريح کرد: به عنوان مقام قضايي پرونده‌هايي از هر دو جناح داشته‌ايم که افراط کرده بودند که بنده با هر دو به يک زبان سخن گفتم؛ چراکه معتقدم افراط، زياده روي و تندروي از هرجناحي که باشد خلاف قانون است. اين مسئول عالي قضايي با بيان اينکه مردم اجازه تحرک به دشمنان را نمي‌دهند، يادآور شد: دشمن بداند اين دعواها مثل دعواهاي داخل خانواده است و اگر يک نفر خارج از خانواده بخواهد به دعوا ورود کند، همه اعضاي خانواده دست به دست هم مي‌دهند و با دشمن متجاوز برخورد مي‌کنند.  پس دشمن براي خودش دم تکان ندهد و هرگز اين ملت به دشمن و عناصر آن‌ها اجازه تحرک نخواهند داد و نمي‌دهد ولي بايد سعي کنيم در درون خودمان نيز اين مسائل پيش نيايد.

پيام رهبر انقلاب در پي حوادث شهادت زائران در عراق و تصادف قطار هفت‌خوان:
رهبر معظم انقلاب اسلامي‌در پي حوادث تلخ و دردناک شهادت ده‌ها نفر از زائران حضرت سيدالشهداء عليه‌السلام در عراق و همچنين جان‌باختن و آسيب‌ديدگي جمعي از مسافران و زائران حضرت امام رضا عليه‌السلام، در پيامي‌ضمن طلب رحمت و مغفرت الهي براي درگذشتگان و دعا براي شفاي آسيب‌ديدگان، تأکيد کردند: مسئولان از اين حوادث دردناک به آساني عبور نکنند و دغدغه‌ي حلّ ريشه‌ئي اين مصائب و امثال آن از مسائل مردم را در صدر اولويت‌هاي خود قرار دهند. به گزارش ايسنا، متن پيام حضرت آيت الله خامنه‌اي بدين شرح است: حادثه‌ي تلخ و اندوهبار شهادت ده‌ها نفر از زوّار ايراني و غير ايراني حضرت سيدالشهداء عليه‌السلام در عراق و نيز حادثه‌ي دردناک تصادف قطار که به جان‌باختن و آسيب‌ديدگي جمعي از مسافران و زوّار حضرت ابي‌الحسن‌الرضا عليه‌السلام انجاميد، اينجانب را همچون ديگر هم‌ميهنان و خانواده‌هاي عزادار، مصيبت‌زده کرد. در حادثه‌ي اول، گروههاي جنايتکار و شقاوت‌بار تکفيري که راه‌پيمائي عظيم اربعين و امنيت بي‌نظير زائران حسيني، چشم آنان را کور و توطئه‌هاي خباثت‌آلود آنان را خنثي کرده است، به انتقام بزدلانه و فجيع دست زدند و بار ديگر چهره‌ي خبيث و مَنيت پليد خود را به همه نشان دادند. از مناطق ديگر جهان همچون نيجريه و پاکستان و افغانستان نيز خبرهاي تلخ و تکان‌دهنده از جنايات هم‌مسلکان آنها مي‌رسد و خطر جريان تکفيري و دولت‌هاي حامي‌آنان را بار ديگر به همه‌ي مسلمانان و دلسوزان گوشزد مي‌کند. در حادثه‌ي دوم نيز قصور يا تقصير و بي‌تدبيري دست‌اندرکاران خانواده‌هائي را داغدار کرد و موجب جان‌باختن و آسيب‌ديدگي جمعي از مردم عزيزمان شد. اينجانب ضمن طلب رحمت و مغفرت الهي براي درگذشتگان و دعا براي شفاي آسيب‌ديدگان و عرض تسليت به خانواده‌هاي آنان، از مسئولان و دست‌اندرکاران در هر دو بخش داخلي و خارجي مي‌خواهم که از اين حوادث دردناک به آساني عبور نکنند و دغدغه‌ي حلّ ريشه‌ئي اين مصائب و امثال آن از مسائل مردم را در صدر اولويت‌هاي خود قرار دهند و اکنون نيز همه‌ي تلاش خود را براي علاج مصدومان و انتقال جان‌باختگان و کاستن از مصائب داغداران به کار برند.

کارشناسان درباره رکود ونقدينگي افزايش يافته دراقتصاد مطرح کردند؛
با انتشار نماگرهاي اقتصادي ۶ ماه نخست سال،آمارها نشان از افزايش حجم نقدينگي و کاهش تورم دارد،اين درحالي است که با تغيير فصل به تدريج نرخ تورم افزايش يافته و از حوالي 7 درصد به حوالي 8 درصد رسيد.
انتشار تازه‌ترين آمار نقدينگي که مقدار پول و شبه پول را در پايان نيمه اول سال جاري به تصوير کشيده، سبب انتشار موج تازه اي از هشدارها و پرسش‌ها پيرامون علل افزايش نقدينگي و پيامدهاي آن شده است.
 بنابر اعلام بانک مرکزي نقدينگي در پايان شهريور امسال با رشد ۱۰.۴ درصدي نسبت به اسفندماه سال گذشته و افزايشي 28.6 درصدي نسبت به شهريور ماه سال 94 به ۱۱۲۲ ميليارد تومان رسيده است.
 سؤال اصلي اين است که در شرايط رکودي فعلي که تمام فعالان اقتصادي از کمبود منابع مالي در تنگنا هستند، نقدينگي افزايش يافته کجاست؟ آيا اين مقدار پول اقتصاد ايران را تهديد مي‌کند؟
 در همين رابطه،‌هادي حق شناس،کارشناس اقتصادي درباره دلايل رشد نقدينگي گفت: آنچه در سه سال گذشته اتفاق افتاده و منتج به افزايش رشد نقدينگي شده ، عمدتا به افزايش بدهي دولت به بانک‌ها يا بدهي دولت به بانک مرکزي مرتبط مي‌شود؛ البته ريشه بدهي‌ها مربوط به دولت گذشته است و مربوط به سال‌هاي جاري نيست.
وي افزود: افزايش حجم نقدينگي عمدتا ناشي از چاپ پول نيست، بلکه ناشي از بدهي‌هاي دولت است.
مهدي تقوي، کارشناس اقتصادي با بيان اينکه هر جا دولت موقتا دچار مشکل شود اين بانک مرکزي است که به دولت کمک مي‌کند،اظهارداشت: اگر دولت از بانک مرکزي پول استقراض کرده و به هزينه‌ها و کسري بودجه خود اختصاص بدهد، خطرناک است؛اما به نظر مي‌رسد در شرايط کنوني اقتصاد راهي نداشته است. اگر دولت اوراق قرضه را چاپ نمي‌کرد،کسي استقبال نمي‌کرد به اين دليل که بانکها سود به مراتب بالاتري براي سپرده‌ها مي‌پردازند.از سويي نرخ رشد مثبت شده حتما بايد براي تشويق به خريد اين اوراق نرخ سود افزايش پيدا مي‌کرد.
 مهدي پازوکي ، کارشناس اقتصادي نيز گفت: بهترين راه افزايش درآمدهاي دولت، افزايش گستره مالياتي است. گستره مالياتي بعني جلوي معافيت‌هاي مالي را بگيريم و با فرار مالياتي مقابله کنيم.
 پازوکي عنوان کرد: از طرف ديگر هزينه‌هاي غير ضروري دولت بايد کاهش پيدا کند. مشکلي که از دولت گذشته به ارث برده‌ايم،يارانه‌ها است. دولت 3 هزار و 450 ميليارد تومان ماهيانه پول يارانه مي‌پردازد.
در همين خصوص، عباس آرگون، عضو هيات نمايندگان اتاق بازرگاني تهران نيز گفت: بهترين راهکاري که دولت مي‌تواند براي جبران کسري بودجه به کار بگيرد قطع يارانه‌هاي نقدي است.
وي عنوان کرد: شيوه اي که دولت از بانک مرکزي استقراض کند، شيوه درست و مورد قبولي نيست، چرا که در گذشته نيز اين تجربه بکار گرفته شد و نتايج تورمي‌به بار آورد. اين روش مي‌تواند در آينده تورم زا باشد و سيستم بانکي را نيز با مشکل رو به رو کند. از سويي دستاورد کاهش تورم که از دستاورد‌هاي دولت است را دچار مشکل مي‌کند.
مشاور وزير مسکن و شهرسازي هم بر اين باور است که: مهمترين چالش دولت يازدهم،بحران بدهي‌هاست که از دولت قبل آغاز شد.
غلامرضا سلامي‌ادامه داد: تا قبل از سال 91 کشور درآمد نفتي خوبي داشت و اقتصاد به درآمد نفتي بالا عادت کرده بود،به همين دليل در هزينه و تعهداتي که داده شد، زياده روي صورت گرفت.
سيد رضي حاجي آقاميري، عضو هيات نمايندگان اتاق بازرگاني تهران هم مي‌گويد: دولت هنوز گرفتار سياست‌هاي غلط دولت‌هاي نهم و دهم است و جبران آنها زمان مي‌برد.
وي افزود: افزايش صادرات غير نفتي مي‌توانست افزايش يابد و بخشي از کسري بودجه دولت را جبران کند اما اين اتفاق نيفتاد.همچنان اقتصاد کشور متکي به پول نفت است،وضعيت درآمدهاي نفتي هم چندان خوب نيست، در نتيجه بدهي‌هاي دولت سرجايش مانده و حتي بيشتر هم شده است.
بايزيد مردوخي، کارشناس اقتصادي با اشاره به کاهش بهاي نفت و فصل بودجه ريزي از سوي دولت اظهارداشت: سياست‌ها بايد به سمتي هدايت شود که تمرکز بودجه اي ما از صرف مسائل نفتي به حوزه‌هاي ديگر منتقل شود. حال که درآمد نفت کاهش يافته به نظر من يکي از راه‌هاي مهم خروج از اين وضعيت اين است که به فکر منابع مردمي‌در استان‌ها باشيم.

در انتقاد سهامداران و کارشناسان از بلوکه شدن سرمايه‌ها مطرح شد؛
کارشناسان و فعالان بازار سرمايه هشدار مي‌دهند سهامداران خرد به عنوان بزرگترين قربانيان توقف طولاني مدت نمادهاي بانکي در بورس، با بلوکه کردن پول و سرمايه شان، سرگردان و دلسرد شده و در نهايت از بازار سرمايه خارج خواهند شد.
در ماه‌هاي اخير، وضعيت نمادهاي بانکي در بورس که با هدف شفاف سازي و استانداردسازي گزارش‌هاي مالي متوقف شده‌اند، آشفته و مبهم بوده و سهامداران نيز در وضعيت سرگردان و بلاتکليفي به سر مي‌برند. نمادهاي برخي بانک‌ها در بورس، مدت‌هاست که به دليل اختلاف بانک مرکزي، بانک‌ها و بورس متوقف بوده و مشخص نيست چه زماني به تالار معاملاتي باز مي‌گردند.  نمادهاي بانکي به علت اختلاف با بانک مرکزي درباره استانداردهاي جديد تنظيم صورت‌هاي مالي متوقف مانده و رايزني مسوولان بازار سرمايه براي تعيين تکليف آنها نيز بي نتيجه مانده است.  طولاني شدن زمان توقف نمادهاي بانکي که‌امکان خريد و فروش را به مالکان سهام اين نمادها نمي‌دهد، باعث سرگرداني و اعتراض سرمايه گذاران شده و وعده‌ها درباره برگزاري مجامع اين شرکت‌ها و بازگشايي نمادها نيز تاکنون تحقق نيافته است.  با اين‌وجود، سازمان حسابرسي در چند ماه گذشته، استانداردهاي جديد حسابداري مورد نظر بانک مرکزي را نمي‌پذيرفت و همين اختلاف نظر سبب تاخير در برگزاري مجامع عمومي‌بانک‌ها شد. البته اين اختلافات در ماه‌هاي گذشته و از طريق رايزني سازماني حسابرسي و بانک مرکزي رفع شده است و اغلب بانک‌ها اعم از دولتي، خصوصي و خصوصي شده صورت‌هاي مالي خود را بر مبناي اين استانداردها تدوين و مجامع خود را برگزار کردند که مي‌توان نتيجه گرفت هر بانکي که صورت‌هاي مالي ابلاغي بانک مرکزي داده اين بانک در اسرع وقت موضوع را بررسي و اعلام نظر کرده است و بانک‌هاي مذکور نيز مجامع خود را برگزار کردند. با اين همه، بازار سرمايه همچنان شاهد توقف نماد بانکهاست و مسئولان بورس در اين زمينه تاکيد دارند که مشکل به بحث نظارتي بانک مرکزي باز مي‌گردد.
انتقاد سهامداران خرد از بلوکه کردن پول سهامداران
عبداللهي، از سهامداران خرد بورس که سهام يک بانک را در سبد سهام خود دارد، گفت: اختلاف نهادهايي مانند بورس و بانک مرکزي، ارتباطي به مردم و سهامداران ندارد.  وي افزود: برخي مردم مانند من به بورس اعتماد کرده و خودروي خود را فروخته و با پول آن وارد بازار سرمايه شده‌اند که سود به دست بياورند، نبايد با بهانه‌هاي مختلف، پول‌هاي آنها بلوکه شود.
نهادهاي عالي، تعيين تکليف کنند
ايمان مقدسيان کارشناس بازار سرمايه نيز درباره توقف نمادهاي بانکي در بورس گفت: براي حل مشکل توقف طولاني مدت نمادها در بورس، بايد نهادهاي عالي مانند شوراي عالي بورس تصميم گيري و ورود کنند تا اين چالش رفع شود، زيرا هر از چند گاه دچار اين معضل مي‌شويم که نماد يک صنعت خاص به دلايلي متوقف مي‌شود.
بانک مرکزي، به جاي سود سهام بانکي، سود سپرده‌ها را کنترل کند
حسين عبده تبريزي عضو شوراي عالي بورس و اوراق بهادار پيش از اين در گفت و گو با خبرنگار اقتصادي ايرنا گفته بود: کنترل سود سهام بانکي به دليل اين که رقم بزرگي را تشکيل نمي‌دهد، مشکلي را حل نمي‌کند، بانک مرکزي، نظارت خود براي کنترل سود سهام بانکي را بايد به کنترل سود سپرده‌ها تغيير دهد.  با اين حال توضيح کارشناسان اداره نظارت بانک مرکزي‌ به ايرنا گوياي آن است که اکنون مشکلي در زمينه صورت‌هاي مالي بانک‌هاي بورسي وجود ندارد و به احتمال زياد سازمان بورس بخاطر برخي مصالح و يا مشکلاتي که ممکن است بازگشايي يکباره اين نمادها در بازار سرمايه ايجاد کند، آن را به تعويق انداخته است. علت اصلي توقف نمادهاي بورسي که هر از چند گاه براي صنايع مختلف رخ مي‌دهد، هر چه باشد بايد به گونه اي اجرا شود که تاوانش را سهامداران خرد ندهند.  سنگيني توقف طولاني مدت نمادهاي بورسي بر دوش سهامداران خرد که باعث بلوکه شدن پول و سرمايه سرمايه گذاران کوچک مي‌شود، نتيجه اي جز دلسردي و فرار آنها از بازار سرمايه را در پي ندارد.

وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح درباره اظهارات مقامات روسي مبني بر گفت‌وگوي ايران و روسيه براي قرارداد نظامي‌10 ميليارد دلاري، اظهار کرد: ما براي تأمين نيازهاي دفاعي خود با هر مرجعي به جز آمريکا و اسرائيل که قادر به تأمين نيازها و همراهي و همپايي با صنايع دفاع باشد حتماً مذاکره خواهيم کرد.
به گزارش ايسنا، حسين دهقان در حاشيه گردهمايي بزرگ 5 هزار نفر از بسيجيان وزارت دفاع در جمع خبرنگاران درباره تمايل حضور روس‌ها در پايگاه نوژه همدان، اظهار کرد: در حمايت و پشتيباني از دولت قانوني سوريه و نيازهايي که آنها اعلام مي‌کنند، قطعاً با دوستان روس خود همکاري‌هايي داريم و متناسب با الزامات شرايط ميداني اقداماتي را انجام مي‌دهيم، حال اگر اقتضاء اين باشد که بخواهيم براي پشتيباني از عمليات در ميدان، همکاري‌هاي مجددي با روسيه در نوژه داشته باشيم چنين اقدامي‌را انجام مي‌دهيم. وي در پاسخ به پرسشي مبني بر بازگشت تروريست‌ها به موصل با تأکيد بر اينکه ايران به دنبال ريشه‌کن کردن جريانات تروريستي منطقه است و قطعاً از دولت‌هاي عراق و سوريه در اين زمينه حمايت مي‌کند، اظهار کرد: اينکه آيا به طور مطلق بگوييم اين مناطق پاکسازي خواهد شد، بستگي به اين دارد که چقدر زمينه حضور تروريست‌ها در متن مردم وجود داشته باشد. با اين وجود ما فکر مي‌کنيم که پس از اين عمليات‌هاي صورت گرفته تروريست‌ها انسجام، تشکل و رهبري لازم جهت انجام عملياتي تأثيرگذار را از دست خواهند داد. وي در واکنش به بمب‌گذاري اخير تروريست‌هاي داعش در حله عراق و کشته شدن تعدادي از زائران ايراني در جريان اين اقدام تروريستي با تأکيد بر اينکه از دولت عراق مي‌خواهيم که عوامل اين جريان تروريستي را پيدا و آنها را سرکوب کنند، گفت: اينکه ما بخواهيم در اين قضيه ورود مستقيم پيدا کنيم قاعدتاً منتفي است. وزير دفاع درباره نوسازي تجهيزات نيروي هوايي با بيان اينکه خريد جنگنده «سوخو30» از روسيه در دستور کار وزارت دفاع قرار دارد، اظهار کرد: هر نوع همکاري با طرف فروشنده بايد مستلزم در اختيار قرار گرفتن بازار، فناوري و سرمايه‌گذاري مشترک باشد. ما در جريان مذاکره با روسيه نيز اين موضوع را مطرح کرده‌ايم و و آنها نيز آن را پذيرفته‌اند. دهقان درباره اينکه آيا ايران از چين خريد نظامي‌خواهد داشت يا خير، خاطرنشان کرد: در جريان سفر اخير وزير دفاع چين توافقنامه‌اي به عنوان توافق بين دولتي امضا شد و طي آن همکاري‌هاي دفاعي و صنعتي را پيش‌بيني کرديم و قطعاً متناسب با آن نيز جلو مي‌رويم و در مواردي خاص تصميم‌گيري خواهيم کرد. وي در ادامه در تحيلي از نتايج انتخابات رياست جمهوري آمريکا و تأثير انتخاب ترامپ بر امنيت منطقه با بيان اينکه هر کسي که در آمريکا به قدرت برسد به دنبال منافع خود در منطقه است، اظهار کرد: ممکن است آمريکا رئيس جمهور خود را تغيير دهد يا برخي اولويت‌هاي خود را جابجا کند اما در اصل موضوع تغييري نمي‌کند. به همين دليل براي ما اينکه کلينتون رأي مي‌آورد يا ترامپ رأي آورده هيچ تفاوتي نمي‌کند.
برف روسیاه شد
برف و سرمازدگي روزهاي گذشته که عمده آن در استان مازندران اتفاق افتاد، پيامدهاي ناگواري براي بخش‌هاي مختلف کشاورزي به همراه آورد که رئيس سازمان کشاورزي اين استان اعلام کرد: براساس برآوردهاي اوليه حدود ۷۰۰ ميليارد تومان خسارت به بخش‌هاي مختلف کشاورزي و دامپروري اين استان وارد شده و نتايج دقيق اين برآوردها در روزهاي آينده مشخص مي‌شود.
به گزارش ايسنا، با موج سرمايي که طي هفته گذشته به همراه بارش سنگين برف و باران وارد فلات ايران شد، بسياري از استان‌هاي کشور را با خود درگير کرد؛ گرچه براي مناطقي مانند پايتخت که با آلودگي هوا دست و پنجه نرم مي‌کردند نعمتي ارزشمند محسوب مي‌شد اما پيامدها و خسارت‌هاي ناگواري را براي برخي استان‌هاي کشور مانند مازندران به همراه داشت. دلاور حيدرپور - رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان مازندران - به ايسنا گفت: برف و سرمازدگي‌ که طي هفته گذشته در استان مازندران رخ داد براساس برآوردهاي اوليه حدود ۷۰۰ ميليارد تومان خسارت به بخش‌هاي مختلف کشاورزي اين استان وارد و مي‌توان به زيربخش‌هاي زراعت، باغباني و دامپروري اشاره کرد.
تکذيب خسارت ۶۰ درصدي به کيوي مازندران
وي افزود: در استان مازندران ۱۸۰ هزار تن کيوي توليد مي‌شود که حدود ۴۵ درصد از آن قبل از وقوع اين اتفاق و سرمازدگي برداشت شده بود و در جريان اين برف و سرمازدگي به ويژه سرماي شب گذشته که در برخي مناطق مانند تنکابن به حدود منفي دو درجه رسيده بود و در برخي مناطق ديگر مانند گلوگاه که دما تا منفي پنج درصد نيز سرد شده بود پيش‌بيني مي‌شود بخشي از کيوي برداشت نشده اين استان با سرمازدگي مواجه شود که مسلماً به ۶۰ درصد نخواهد رسيد.
حيدرپور ادامه داد: سرمازدگي کيوي را به طور کامل از بين نمي‌برد و تنها خاصيت سردخانه‌اي و ماندگاري آن را کاهش مي‌دهد که بايد آن را سريع‌تر روانه بازار کرد يا براي آبميوه‌گيري استفاده کرد.
سرمازدگي ۳۵۰ هزار تن پرتقال و نارنگي
رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان مازندران اعلام کرد: براي ديگر توليدات باغي استان مازندران نيز سرمازدگي و برف اخير پيامدهاي منفي به همراه داشت که به عنوان مثال مي‌توان به حدود ۵۰ هزار تن نارنگي که دچار سرمازدگي شده‌اند، اشاره کرد چراکه پيش از وقوع اين حادثه ۷۰ درصد نارنگي مازندران برداشت شده بود و تنها ۳۵ درصد از ۱۵۰ هزار تن نارنگي باقي‌مانده روي درخت باقي مانده بود که پيش‌بيني آسيب‌ديدگي و سرمازدگي براي آنها مي‌شود که البته مجدداً تاکيد مي‌شود اين محصولات دورريختني نيستند و بايد سريعتر در بازار تازه‌خوري عرضه شوند يا به عنوان آبميوه مورد استفاده قرار گيرند.وي اضافه کرد: پرتقال نيز پيش‌بيني مي‌شود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تن آن دچار مشکل شده باشد که البته با توجه به سرماي شب گذشته در اين استان و پايان نيافتن ارزيابي‌هاي اوليه مشخص شدن خسارت دقيق وارده طي روزهاي آينده ميزان خسارت دقيق نيز اعلام خواهد شد.
حيدرپور همچنين تصريح کرد: براي بخش زراعت نيز خسارت‌هايي در زمينه توليد علوفه‌هايي مانند شبدر و دانه روغني کلزا که ۱۵ هزار هکتار سطح زيرکشت آن است، پيش‌بيني‌هايي براي خسارت‌زدگي صورت گرفته که هم‌اکنون در حال ارزيابي دقيق آن هستيم و حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد باغ‌هاي شهرستان‌هاي قائمشهر، عامل، ساري، نوشهر، چالوس، تنکابن و غيره آسيب ديده‌اند.
خسارت ۵ ميليارد توماني سرمازدگي براي دامداري‌ها
رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان مازندران اظهار کرد: در دامداري و مرغداري‌هاي صنعتي استان مازندران خسارت چنداني گزارش نشده است و اگر برخي از آنان با مشکل قطعي گاز مواجه شدند پيش از آن براي جايگزين کردن سوخت زيرساخت‌هاي لازم براي آنها فراهم شده بود و يا آنکه به سرعت با هماهنگي‌هاي صورت گرفته با شرکت نفت سوخت در اختيار آنها قرار گرفت اما حدود ۵۰۰ راس دام سبک در ارتفاعات کلاردشت بر اثر برف سنگين و سرمازدگي تلف شدند که عمده آنها بز بودند و تعدادي دام سنگين نيز در اين ميان تلف شد که خسارت در حوزه دامپروري به حدود پنج ميليارد تومان رسيده است.  البته در حوزه طيور صنعتي و سنتي گزارش قابل توجهي ارائه نشده است. وي همچنين درخصوص انتقاد برخي کشاورزان و کارشناسان در حوزه بيمه‌هاي کشاورزي گفت: کشاورزان انتظار دارند هنگامي‌که محصول يا عرصه توليدي خود را بيمه مي‌کنند به هنگام خسارت بايد کل آن را از بيمه دريافت کنند و در شرايطي که با عدم تامين اعتبارات و کندي پرداخت از سوي بيمه کشاورزي مواجه مي‌شوند براي آنها بي‌انگيزگي و نارضايتي به دنبال دارد در حالي که آنها بايد بدانند که بيمه به عنوان کمک‌هزينه و جبران بخشي از خسارت‌هاي آنها در نظر گرفته شده است و کشاورزان بايد با انگيزه بيشتري به سرعت همه توليدات خود را بيمه کنند تا در چنين شرايطي کمتر خسارت ببينند.
حمايت دولت از صادرات غيرنفتي ادامه دارد
گروه صنعت، معدن و تجارت: توسعه صادرات به ويژه صادرات غيرنفتي يكي از مهمترين برنامه‌هاي اقتصادي دولت يازدهم از ابتدا بوده است.
طي بيش از سه سال گذشته از دوره چهارساله دولت تدبير و اميد، برنامه‌هاي مختلف و بسته‌هاي حمايتي گوناگوني براي بهبود وضعيت صادرات پيش‌بيني و ابلاغ كرده است. همچنين تاكنون تسهيلات مختلفي براي كمك به وضعيت صادركنندگان نيز ارائه شده است. به گزارش تجارت آنلاين، مسئولان صندوق ضمانت صادرات كشور مي‌گويند كه طي سال‌جاري حدود 850 ميليون دلار تسهيلات براي كمك به صادركنندگان فعال در سطح كشور در نظر گرفته شده است. از طرف ديگر طي سال‌جاري ضمانت‌نامه‌هاي مختلف اجرايي و پوشش‌هاي بيمه‌اي نيز براي بهبود وضعيت صادرات در كشور در دستور كار مسئولان قرار دارد. آنطور كه پيش از اين مسئولان صندوق ضمانت صادرات كشور اعلام كرده‌اند، تلاش‌هايي نيز در كشور در حال انجام است كه طي آن براي جذب فاينانس خارجي اقداماتي صورت خواهد گرفت. از طرف ديگر اكثر كارشناسان معتقدند كه بهبود شرايط ايجاد شده در اثر به نتيجه رسيدن توافق هسته‌اي و آغاز اجرايي شدن برجام و لغو تحريم‌ها موجب ايجاد دورنماي اميدواركننده‌اي براي اقتصاد كشور شده است. بسته حمايت از توسعه صادرات غيرنفتي که چهارم خردادماه سال‌جاري ابلاغ شد. هرچند به اعتقاد كارشناسان اين بسته حمايتي نياز به تکميل برخي فرايندهاي عملياتي مانند تهيه شيوه‌نامه‌ها، فهرست شرکت‌هاي پيشنهادي، بانک اطلاعاتي و... پشتوانه‌ها و ابزارهاي نظارتي متعددي براي پيشبرد درون‌زايي و برون‌گرايي اقتصاد توليدي داشت، اما تا حدودي اجراي آن در دستور كار قرار گرفت تا حمايت دولت يازدهم از صادركنندگان وارد فاز عملياتي خود شود. اين اما تنها اقدام دولت براي حمايت از صادرات طي يك سال جاري نبوده است. مسئولان دولتي بارها اعلام كرده‌اند كه براي بازگشت رونق به بخش‌هاي توليدي واحدهاي مختلف بايد به نوعي دنبال كننده سياست توليد صادرات محور در كشور باشند تا از اين طريق به توليد كالاهاي باكيفيت و توان رقابت در بازارهاي منطقه‌اي و جهاني بپردازند.
اختصاص 850 ميليون دلار به صادركنندگان
مديرعامل صندوق ضمانت صادرات ايران با اشاره به اختصاص ۸۵۰ ميليون دلار تسهيلات به صادرکنندگان در سال جاري، گفت: امسال در بخش پوشش‌هاي بيمه‌اي و ضمانتامه رشد خوبي داشتيم. سيدکمال سيدعلي در گفتگو با مهر درخصوص تسهيلاتي که از ابتداي امسال در اختيار صادرکنندگان قرار گرفته است، گفت: صندوق برنامه‌هاي زيادي را براي حمايت از صادرکنندگان به اجرا مي‌رساند که در اين راستا امسال ۸۵۰ ميليون دلار تسهيلات در اختيار متقاضيان قرار گرفت. وي با بيان اينکه با ۴ کشور تفاهم‌نامه همکاري امضا کرده‌ايم، افزود: ما با ۴ شرکت در کشورهاي آلمان، سوئيس، مجارستان و سريلانکا تفاهم‌نامه و يادداشت تفاهم به‌امضا رسانده و در زمينه مباحث اعتبار سنجي، آموزش، محتواي داخلي و بيمه‌هاي مشترک همکاري داشته باشيم. مديرعامل صندوق ضمانت صادرات ايران با اعلام اينکه‌امسال در بخش پوشش‌هاي بيمه‌اي و ضمانتامه رشد خوبي داشته‌ايم، اظهار داشت: به هر حال با ايجاد روابط کارگزاري با خارج از کشور، کار ما در صندوق ضمانت صادرات خيلي بيشتر خواهد شد و نياز داريم که در بخش‌هاي مختلف توسعه داشته باشيم. سيدعلي درخصوص نارضايتي برخي صادرکنندگان از خدمات اين صندوق، گفت: ما بايد خدماتي که به صادرکنندگان مي‌دهيم مطلوب باشد و در اين سال‌ها هم تلاش ما اين بوده که خدمات خوبي به صادرکنندگان ارائه شود. در اين مدت هم چندين شرکت با يک ميليون دلار کار را شروع کردند و امروز ۶۰ ميليون دلار از ما اعتبار گرفتند. وي با اعلام اينکه صندوق ضمانت صادرات ايران يک سازمان دولتي است و وظيفه حمايت از صادرکنندگان را برعهده دارد، گفت: اين صندوق در اين مدت ۲۰۰ ميليون دلار افزايش سرمايه داشته که کمک زيادي به صادرکنندگان مي‌کند. پيش از اين مديرعامل صندوق ضمانت صادرات تاكيد كرده بود كه راهي به جز استفاده از سرمايه‌هاي خارجي براي پيشبرد اهداف اقتصادي نيست. به نظر مي‌رسد مسئولان صندوق ضمانت صادرات به اين نتيجه رسيده بود كه منابع داخلي براي حجم عظيم سرمايه‌گذاري‌هاي مورد نياز پاسخگو نخواهد بود و به همين دليل هم اعلام شده كه راهي جز استفاده از منابع و سرمايه‌هاي خارجي در کنار استفاده بهينه از منابع مالي داخلي براي پيشبرد اهداف اقتصادي وجود نخواهد داشت. بر همين اساس صندوق ضمانت صادرات با برنامه‌ريزي‌هايي تصميم گرفته تا خلاءهايي را که در جذب فاينانس از طرف موسسات مالي خارجي ايجاد شده را پر کند. براساس برخي گزارش‌ها جمهوري اسلامي‌ايران در سال‌هاي ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۶ رتبه‌هاي اول تا سوم جذب فاينانس بلندمدت را در جهان داشته است، جايگاهي كه حالا در اختيار تركيه، عربستان و امارات است. به اعتقاد كارشناسان پيش‌نياز جذب منابع مالي خارجي را بهبود شاخص‌هاي ريسک ايران و بهبود فضاي کسب و کار است. به عبارت ديگر مي‌توان ادعا كرد كه بهبود گروه ريسک ايران از ۷ به ۶ به عنوان دستاوردي در پسابرجام بوده و بهبود بيشتر جايگاه ايران در ماه‌هاي پاياني سال جاري ميلادي و سال آينده، دور از دسترس نيست.
جزئيات بسته حمايت از صادرات دولت
بسته ابلاغ شده از سوي دولت براي حمايت از صادركنندگان چهار بخش بود كه عبارتند از منابع پيش‌بيني شده كه شامل منابع صندوق توسعه ملي، بانکي و بودجه‌اي، شيوه استفاده از مشوق‌ها، پرداخت جوايز صادراتي و کالا و خدمات و ساير حمايت‌ها كه در 23 ماده و 14 تبصره از سوي معاون اول رئيس‌جمهوري ابلاغ شده بود. بر پايه اين بسته، منابعي مانند يک ميليارد دلار سپرده ارزي دوساله براي پرداخت تسهيلات به خريداران خارجي کالاها و خدمات ايراني با نرخ ثابت حداکثر 3.5 درصد و 20 هزار ميليارد ريال سپرده گذاري يکساله براي ارائه تسهيلات با شرکت‌هاي صادراتي کشور اختصاص يافته است. همچنين نرخ سود تسهيلات موسسه‌هاي مالي و بانک‌ها تا 14 درصد براي صادرات محصولات کشاورزي و صنايع دانش بنيان و 16 درصد براي صادرات صنعتي کاهش مي‌يابد. در بودجه سال 1395 نيز اختصاص سه هزار ميليارد ريال براي اعطاي مشوق صادرات غيرنفتي و غيرپتروشيمي‌با اولويت صادرات دانش بنيان، يک هزار ميليارد ريال يارانه سود تسهيلات واحدهاي توليدي با اولويت توليدات صادراتي و پنج هزار ميليارد ريال از محل هدفمندسازي يارانه‌ها پيش‌بيني شده است. در اين ميان صندوق سپرده‌گذاري ارزي توسعه ملي نزد بانک‌هاي عامل براي ارائه تسهيلات سرمايه در گردش شرکت‌هاي فعال در زمينه صادرات کالا و صادرات خدمات فني و مهندسي پيش‌بيني شده که البته مبلغ آن نوشته نشده است.

آیا وزیر مقصر است؟
تجارت- ايليا پيرولي: در پي حادثه برخورد دو قطار در استان سمنان بار ديگر اتيضاح وزير راه و شهرسازي کليد خورد و به نظر مي‌رسد که اين بار استيضاح رنگ واقعيت به خود بگيرد و با استيضاح‌هاي ديگر که به سرانجام نمي‌رسيد تفاوت فاحش داشته باشد.
به عبارتي ديگرزبانه‌هاي آتش زير خاکستر شعله ور شدند و ديگر نمي‌توان اين آتش را خاموش کرد.
آخوندي از زمان آغاز به کار خود در وزارت راه و شهرسازي از سال ۹۲ تاکنون؛ همواره از سوي نمايندگان مجالس نهم و فعلي با انتقادهايي مواجه بوده است.
اگر او در۱۴ مهر ۹۴ به علت نبود برنامه در حمل و نقل ريلي، عدم انجام تعهدات در حوزه راه روستايي، عدم پيگيري و حل مشکلات مسکن مهر، عدم ساماندهي بازار مسکن، عدم حمايت از مسکن محرومان، عدم اجراي احکام برنامه پنجم استيضا ح شد و البته نمايندگان را متقاعد کرد دوباره بر مسند وزارتخانه باقي بماند اما اين بار نه تنها نتوانسته آن مواد استيضاح را حل کند بلکه موجب نارضايتي مردم را نيز به وجود آورده است.
شايد ديگر دولت هم به دليل تناقض و عملکرد ضعيف وزارت راه و شهر سازي در اين دوره حق را به نمايندگان بدهد و از وزير منتخب خود دفاعي قاطع نداشته باشد.
به قولي ديگر حرفي براي گفتن باقي نمانده است. و آخوندي فرصت‌هاي زيادي براي گفتن داشت.
اگر به تاريخ وزارت راه و شهر سازي در دوران آخوندي نگاهي داشته باشيم؛ بيشتر حجم انتقادات قابل درک خواهد بود.
چرايي اين انتقادات را بايد در عملکرد وزير راه و شهر سازي بايد جستجو کرد.
مرداده ماه سال ۹۲ و دربهارستان؛ عباس آخوندي با وجود اينکه مورد آماج حملات راديکال‌هاي مجلس نهم قرارگرفته بود اما با ارائه برنامه‌اي هدفمند براي مسکن و حمل و نقل نمايندگان آن دوره مجلس را متقاعد کرد که به او راي اعتماد بدهند.
او از مسکن مهر حمايت کرد و قول داد که مسکن اجتماعي و از طرح جامع مسکن را تدوين و اجرايي کند.
اما اين فقط در پشت تريبون بهارستان و خطاب به نمايندگان مجلس بود چرا که تنها چندماه از تصدي خود بر مسند وزارت راه نگذشته بود که طرح مسکن مهر را شکست خورده و بانک مسکن را گروگان اين طرح اعلامک کرد و دستور توقف آن را در آبان‌‌ همان سال داد.
اين اقدام با واکنش نمايندگان مواجه شد؛ نامه رسمي‌علي لاريجاني با پيوست گزارش ماده ۴۹ کميسيون عمران در خصوص ناکارآمدي وزارت راه و شهرسازي در حوزه مسکن به‌ويژه «مسکن مهر» براي رييس جمهور ارسال شد.
ورود دولت به بخش مسکن مهرو همچنين طرح استيضاح آخوندي که گرچه به سرانجام نرسيد و اعلام وصول نشد همه واکنش‌هايي به ناکارآمدي وزارت راه و شهر سازي دردوره آخوندي بود که در ابتداي سال ۹۴ به اوج خود رسيد.
ايده‌هايي از قبيل مسکن اجتماعي، رهن ثانويه و صندوق پس انداز مسکن از ديگر طرح‌هاتي آخوندي در اين دوره است که هنوز عملياتي نشده‌اند و بازار مسکن با افزايش رکود مواجه شده است.  
راهکار آخوندي براي تامين مسکن سه دهک ضعيف، «طرح مسکن اجتماعي» است.   در اين طرح، مسکن از سوي دولت، نهاد‌هاي عمومي‌و يا بخش خصوصي ساخته و به مردم اجاره داده مي‌شود.
 بر همين اساس، بسياري از کار‌شناسان مسکن اجتماعي را به هيچ عنوان جايگزين طرحي مانند مسکن مهر نمي‌دانند، از طرف ديگر، وزير راه و شهرسازي ميزان ساخت مسکن اجتماعي در ۱۰ سال آينده را ۱. ۵ ميليون واحد اعلام کرد.  به‌عبارت ديگر در طي هر سال ۱۵۰ هزار واحد ساخته مي‌شود و اين در حالي است که تقاضاي ساليانه مسکن در کشور برابر با ۲ ميليون واحد است.
حتي اگر با توجه به سخنان آخوندي، اين مسکن جهت تامين مسکن سه دهک اول باشد، حداقل بايد ۶۰۰ هزار واحد در سال باشد که در صورت اجراي اين طرح باز هم بخش مسکن با کمبود جدي مواجه شود.
وزير راه و شهرسازي در بخش مسکن عرضه را کاهش داده است. از طرفي آخوندي با افزايش وام خريد مسکن، تقاضا را تحريک کرده است. بر همين اساس و با توجه به کمبود عرضه در بازار مسکن، پيش بيني مي‌شود که تحريک جانب تقاضا توسط وزير راه و شهرسازي دولت يازدهم نهايتاً موجب افزايش قيمت مسکن و ايجاد تورم در بازار مسکن شود.
در حوزه حمل و نقل اگر حاشيه‌هاي سياسي در بخش خريد هواپيما را کنار بگذاريم اما نمي‌توان در باره عملکرد ضعيف آخوندي در مورد خريد هواپيما و اينکه آيا اصلا توجيه اقتصادي دارد يا نه و همچتنين نحوه خريد اين هواپيما بايد حرفي به ميان نياورد.
به هر حال حالا ديگر آخوندي شايد کيش و مات شده باشد، کسي که مقتدرانه بدون آنکه تغييري در حوزه راه و مسکن ايجاد کند حالا نه تنها پاسخگوي نمايندکان مجلس بايد باشد بلکه موکلان آن‌ها نيز از او خواهند پرسيد که آقاي وزير؛ وعده‌ها چه شد؟
آخوندي: علت برخورد قطار، خطاي انساني است
حالا وزیر راه و شهرسازی در تازه‌ترین اظهار نظر خود درباره حادثه برخورد دو قطار در هفت خوان سمنان در مقام پاسخگویی برآمده است که شاید ضمن همدردی با بازماندگان حادثه و خانواده‌های آنها تا حدودی از زیر تیغ انتقادات خود را دور کند
آخوندی  با بيان اينکه کميسيون رسيدگي به سوانح راه‌آهن در حال بررسي اين مسئله است که دستور حرکت قطار دوم درچه وضعيتي صادر شد، گفت: خطاي انساني باعث برخورد دو قطار شده است.
وی باشاره به تشکيل کميسيون بررسي سوانح راه‌آهن در خصوص سانحه برخورد دو قطار در محور دامغان- سمنان اظهار داشت: امروز در اين جلسه که با حضور معاون اول رئيس‌جمهوري برگزار شد، گزارشي از شرح ماجرا و اتفاق رخ‌داده با توجه به وجود يک سيستم تمام‌اتوماتيک براي کنترل قطار و سير و حرکت ارايه و از مسئولان فني خواسته شد تا اين مدارک را جهت ارائه به مردم در اختيار صداوسيما قرار دهند.
وي افزود: طبق اين گزارش، قطار اول در ساعت ۶:۳۰ دقيقه در حدود ۵ کيلومتري ايستگاه هفتخوان به دليل مشکلات فني متوقف مي‌شود و به همين خاطر تمامي‌تراک‌هاي مسير به حالت قرمز درمي‌آيند تا قطار بعدي نتواند با قطار جلوي تصادم پيدا کند.
وزير راه و شهرسازي بيان داشت: قطار بعدي که از تهران حرکت خود را آغاز کرده در ساعت ۷:۱۳ دقيقه به نزديک ايستگاه مي‌رسد، اما بلافاصله سيستم اتوماتيک قطار را متوقف مي‌کند و جلوي حرکت قطار را مي‌گيرد که تا اين لحظه سيستم کنترل هوشمند قطار به وظيفه خود به‌خوبي عمل کرده است.
آخوندي ادامه داد: سپس لکوموتيوران با مرکز کنترل ترافيک تماس مي‌گيرد و اعلام وضعيت مي‌کند و دقيقاً در همين لحظه خطاي انساني حاصل مي‌شود که مرکز CTC اجازه حرکت به‌قطار را صادر مي‌کند که منجر به برخورد با قطار جلويي و وقوع حادثه مي‌شود.
به گفته وي، کميسيون رسيدگي به سوانح راه‌آهن در حال بررسي اين مسئله است که در چه وضعيتي اين دستور صادر و چگونه چنين خطايي را مرکز CTC مرتکب شده است. لذا اين کميسيون طي ديروز و امروز تشکيل جلسه داده است و تمام مکالمات بين لکوموتيوران و مرکز کنترل ترافيک را از روي صوت‌هاي ضبط‌ شده پياده کردند و دقيقاً گوش دادند و موضوع در دست بررسي است.
وزير راه و شهرسازي ضمن ابراز اميدواري نسبت به اعلام نتايج بررسي سانحه از سوي کميسيون بررسي سوانح راه‌آهن در اسرع وقت خاطرنشان کرد: علاوه بر اينکه جهانگيري معاون اول رئيس‌جمهوري هيئت ۵نفره‌اي شامل آقايان ترکان، استانداران دو استان، مديرعامل اسبق راه‌آهن و يکي از کارشناسان را مسئول رسيدگي به اين پرونده کرده است، بنده نيز به تمامي‌معاونان خود از جمله معاون حمل‌ونقل و مديرعامل شرکت راه‌آهن و ساير اعضاي کميسيون سوانح راه‌آهن دستور داده‌ام که تمام اطلاعات را در اختيار مهندس ترکان قرار دهند تا هيچ اطلاعاتي باقي نماند.
آخوندي با اشاره به هدف از اتخاذ چنين تصميمي‌گفت: در نظر داريم تمام اطلاعات را به‌صورت شفاف در اختيار مردم قرار دهيم و هم‌زمان با بررسي کميسيون عالي سوانح، شرکت راه‌آهن نيز از مجاري اداري به پرونده ورود پيداکرده است و در حال بررسي فرايندها و خطاهاي اداري هستند و اميدواريم بتوانيم بدون فوت وقت علت حادثه را به‌طور دقيق مشخص کنيم و با افرادي که قصور و بي‌تدبيري داشتند برخورد صورت گيرد.
وي تصريح کرد: سيستم‌هاي CTC و ATC به خاطر وقوع حادثه در سه سال قبل در محور مشهد نصب شد تا از عامل انساني در وقوع حوادث ريلي جلوگيري شود.
 اما مجدد نياز داريم که تمام فرايندها و اقدامات را بار ديگر جز به جز کنترل کنيم تا فارغ از اينکه مقصران مورد توبيخ قرار گيرند از جهت فرايندي هم مطمئن شويم تمام فرايندها به شکل صحيح پيش مي‌رود و مجدداً چنين خطايي رخ نخواهد داد.
 وزير راه و شهرسازي با اشاره به زمان ارائه نتايج کميسيون سوانح راه‌آهن گفت: تا حدود زيادي در حال حاضر براي ما موضوع مشخص‌شده زيرا تمام اطلاعات در سيستم ثبت‌شده است و تمام اطلاعات لحظه‌به‌لحظه حرکت قطارها و حتي مکالمات بين لکوموتيوران
 و مرکز کنترل ترافيک ثبت‌شده است و قاعدتاً نياز است که کميسيون تمام دست‌اندرکاران را مورد بازخواست قرار دهد و بازجويي کند که چرا مجوزها خارج از حالت اتوماتيک و روند کنترل ترافيک صادر شده است و از طرفي بايد نقص فني قطار اول را بررسي کنيم. در واقع کميسيون نياز به دريافت اطاعات بيشتري دارد.
آخوندي خاطر نشان کرد: گزارش اين کميسيون پس از تکميل و دستيابي به نتايج در اولين فرصت به اطلاع مردم مي‌رسد.
مشاور سيف درخصوص یکسان سازی نرخ ارز هشدار داد؛
مشاور رئيس‌کل بانک مرکزي با تاکيد بر ضرورت توافق بازار پول و سرمايه براي اجراي يکسان‌سازي نرخ ارز گفت: برخي با فعاليت سوداگرايانه در صددند تا مردم را به ورود به بازار ارز و طلا تشويق کنند.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از خبرگزاري مهر سيدغلامرضا کاظمي‌دينان با اشاره به نزديک شدن به زمان وعده دولت براي اجراي يکسان‌سازي نرخ ارز و ضرورت مديريت افکار عمومي‌به منظور جلوگيري از رفتارهاي هيجاني در بازار گفت: چند عامل باعث مي‌شود که فضاي هيجاني براي ارز ايجاد شود، عامل اول اين است که بتوان ارتباطات بين بانکي با کشورهاي خارج از ايران برقرار کرد و به راحتي انتقال ارز داشته باشيم؛ ضمن اينکه بتوان واردات ارز را براي گشايش اعتبارات نيز به سهولت انجام داد؛ اين موضوع مي‌تواند در پيشبرد دقيق اهداف يکسان‌سازي نرخ ارز اثرگذار باشد. مشاور رئيس‌کل بانک مرکزي افزود: در زمان يکسان‌سازي نرخ ارز اگر نتوان تامين مناسب ارز براي واردات و نياز مشتريان داشته باشيم، مجبوريم کارهاي غيرمتعارف انجام داده و هزينه‌هاي غيرمتعارف پرداخت کنيم که اين هزينه‌ها اجازه نمي‌دهد ارز ثبات پيدا کند، به همين دليل تا زماني که ارتباطات بين بانکي با دنيا برقرار نشده و به خصوص با بانک‌هاي بزرگ جهان، کار پيش نرود، اعمال سوداگرايانه به شکل فعلي ادامه مي‌يابد و مردم اين اطمينان را براي قيمت ارز ندارند. وي تصريح کرد: از سوي ديگر، تا زماني که پول در دست مردم شناور است و آنها نمي‌دانند با اين پول چه کنند، ممکن است تحرکاتي در بازار ارز انجام شود که به نفع اقتصاد نباشد، ضمن اينکه از آنجايي که سيستم بانکي در حال کاهش نرخ سود بانکي است؛ مردم احساس مي‌کنند پول و سرمايه‌شان اگر در بانک بماند، ممکن است سود کمتري دريافت کنند؛ همچنين عده‌اي افراد سودجو نيز در بازار ارز و خريد و فروش طلا فعال شده و تلاش مي‌کنند براي توفيق فعاليت‌هاي سوداگرايانه خود، مردم را تشويق کنند تا پول‌هاي خود را به جاي اينکه به سيستم بانکي يا بازار سرمايه هدايت کنند؛ به بازارهايي همچون ارز و طلا بياورند، بنابراين نوسانات زيادي ممکن است در قيمت ارز به وجود آيد.
کاظمي‌دينان معتقد است بازار سرمايه و بازار پول بايد با هم به يک توافق برسند تا در مسير يکسان‌سازي نرخ ارز ياري‌رسان دولت باشند، به اين معنا که بازار پول يعني سيستم بانکي کار بانکي خود را انجام دهد و به ارايه وام‌هاي کوتاه‌مدت، تامين سرمايه در گردش براي بخش توليد و مواردي از اين دست را انجام داده تا اين بخش بتواند به حيات خود ادامه دهد؛ در عين حال بازار سرمايه نيز بايد وظيفه خود که تامين سرمايه بلندمت يا زيربنايي است را به بهترين شکل صورت داده و وقتي اين دو با توافق با هم عمل کنند، هر يک مي‌توانند کار خود را به خوبي انجام دهند. وي اظهار داشت: در چنين شرايطي، اطمينان خاطر بين کساني که داراي سرمايه‌هاي بزرگ و کوچک هستند، رخ خواهد داد و بهتر مي‌توانند تصميم بگيرند که پول خود را در کدام بخش هزينه کنند؛ به اين معنا که اگر مردم بدانند در بازار سرمايه مي‌توانند سرمايه‌گذاري کرده و اطمينان از برگشت پول داشته باشند و ثباتي در بازار سرمايه ايجاد شود؛ مطمئنا در بازار، به دنبال خريد ارز نخواهند رفت و باعث نخواهند شد قيمت‌ها بالا و پايين شود. مشاور رئيس‌کل بانک مرکزي خاطرنشان کرد: اگر اين هماهنگي بين بازار پول و سرمايه رخ دهد، بانک مرکزي خيلي راحت مي‌تواند مثل چند سال پيش، دلار را تک‌نرخي کرده و بنابراين خيال همه راحت خواهد شد، ضمن اينکه توليدکننده، واردکننده و صادرکننده مي‌داند تکليفش چيست؛ در حاليکه اکنون نه هنوز صادرکننده تکليف خود را مي‌داند نه واردکننده مي‌داند در چه فضاي قيمتي ارز بايد تجارت کند؛ ضمن اينکه به دليل اينکه بانکها نمي‌توانند پول را در خارج جابجا کرده يا گشايش اعتبار کنند؛ توليدکننده مجبور مي‌شود نياز خود را از بازار آزاد ارز تهيه کرده و براي خريد کالا و مواد اوليه به مصرف برساند؛ پس بازار دچار نوسان مي‌شود. وي گفت: به نظر مي‌رسد طي يک تا دو سال اخير، بازار ارز نوسانات آنچناني نداشته و تحرکات کنترل شده است؛ ولي ايده‌آل نيست؛ نبايد فاصله ميان ارز آزاد و دولتي تا اين اندازه زياد باشد؛ حتي بايد بگوييم که اصلا نبايد فاصله‌اي وجود داشته باشد؛ بنابر اين اگر فاصله حذف شود، مردم هم مي‌توانند شرايط بهتري را تجربه کرده و در عين حال، ثبات اقتصادي بيشتر خواهد شد.

در بررسی آخرين جزئيات از حادثه ريلي هفت‌خوان سمنان صورت گرفت؛
گروه اجتماعي: عمليات امداد حادثه ريلي سمنان، بعد از ظهر روز جمعه پايان يافت و حدود سال 18 و 30 دقيقه بود كه اعلام شد شرايط حمل و نقل ريلي منطقه به حالت عادي برگشته است.
براساس آخرين اعلام از سوي مركز اورژانس كشور، آمار کشته‌شدگان اين حادثه ۴۴ تن اعلام شده است. اين در حالي است كه برخي منابع آمار قربانيان حادثه ريلي سمنان را 45 و برخي ديگر هم 46 تن اعلام کرده‌اند، اما جمعه شب گذشته با پايان عمليات امدادي اين حادثه، آخرين آمار کشته شدگان از سوي اورژانس کشور ۴۴ تن و مصدومان آن نيز 82 تن اعلام شد. اين آمار در شرايطي اعلام شده که به دليل شدت سوختگي برخي از مصدومان، احتمال افزايش تلفات اين حادثه وجود دارد. مديرعامل راه آهن، تغيير شيفت مسئول کنترل ايستگاه هفت خان سمنان و بي‌اطلاعي فرد جايگزين از توقف قطار تبريزـ مشهد در فاصله 5 کيلومتري سمنان به دليل يخ زدگي سيستم ترمز را علت بروز اين سانحه اعلام کرده است.
دستور سران سه قوه براي پيگيري حادثه
پس از کشته شدن ده‌ها نفر از هموطنانمان در حادثه تصادف قطارها در سمنان، سران سه قوه کميته‌هايي را مامور بررسي ماجرا کردند. براساس اين گزارش روساي قواي سه گانه کميته‌هايي را براي بررسي دقيق علل بروز سانحه، معرفي مقصران احتمالي و برخورد قانوني با آنها تعيين کرده‌اند. جمعه بعد از ظهر بود كه رييس‌جمهور به دنبال سانحه برخورد دو قطار مسافربري در استان سمنان در دستور به اسحاق جهانگيري، خواهان بررسي و اعلام دلايل وقوع اين حادثه تلخ و معرفي مقصرين احتمالي و بکارگيري تمام اقدامات لازم براي درمان سريع‌تر مصدومان شد.
جهانگيري نيز در پيامي‌ضمن تسليت اين مصيبت دردناک به عموم ملت ايران، تاکيد کرد: اطمينان مي‌دهم که با بررسي دقيق و فوري و همه جانبه موضوع، با عوامل و مقصران احتمالي بروز اين حادثه ناگوار، برخورد جدي خواهد شد. همچنين در پي اين حادثه آيت‌الله‌املي لاريجاني، رئيس قوه قضائيه پيامي‌خطاب به رئيس کل دادگستري استان سمنان صادر کرد و در آن ضمن تسليت تاكيد كرد كه مسئولين اجرايي مکلفند در اسرع وقت ضمن بررسي علل وقوع اين سانحه دلخراش نسبت به شناسايي مقصرين حادثه و معرفي آنها به دستگاه قضايي اقدام نمايند. همچنين محمدرضا رضايي، رييس کميسيون عمران از ماموريت علي لاريجاني، رييس مجلس به اين کميسيون براي بررسي ابعاد حادثه برخورد دو قطار مسافربري در سمنان خبر داد.
بازداشت 3 نفر در ارتباط با حادثه ريلي سمنان
د‌‌‌رهمين حال قاضي آسيابي، د‌‌‌اد‌‌‌ستان عمومي‌و انقلاب سمنان از تشکيل پروند‌‌‌ه قضائي براي حاد‌‌‌ثه برخورد‌‌‌ ٢ قطار د‌‌‌ر سمنان خبر د‌‌‌اد و اعلام كرد كه براي شناسايي هويت برخي اجساد‌‌‌ آزمايش‌هاي DNA لازم است که د‌‌‌ر اين زمينه هماهنگي لازم با سازمان پزشکي قانوني صورت گرفته تا د‌‌‌ر اسرع وقت نسبت به اين موضوع اقد‌‌‌ام شود‌‌‌. همچنين روز گذشته آسيايي، دادستان عمومي‌و انقلاب سمنان در گفتگو با ايسنا از بازداشت 3 نفر از عوامل برخورد دو قطار مسافربري در منطقه هفت‌خوان سمنان خبر داد. وي اظهار کرد: پيروي دستور رييس قوه قضائيه و دادستان کل کشور در رابطه با پيگيري اين حادثه، دادستاني با قاطعيت و بدون فوت وقت به اين موضوع ورود کرد و شب گذشته با اعطاي نيابت از سوي شعبه سوم دادسراي مرکز استان سمنان به دادستان شاهرود، دستور شناسايي عوامل و مقصرين اين حادثه صادر شد. وي با بيان اينکه در جريان رسيدگي به اين پرونده 3 نفر از عوامل از جمله مسئول مرکز کنترل فرماندهي راه آهن شمال شرق کشور که در شاهرود مستقر است، مسئول مرکز کنترل خطوط و مسئول شيفت مرکز کنترل بازداشت شدند، ادامه داد: دادستان شاهرود و قاضي کشيک از ساعت 7 شب جمعه تا 3 بامداد شنبه مشغول انجام تحقيقات اين حادثه بودند و افراد بازداشت شده تفهيم اتهام و با صدور قرار تامين روانه زندان شدند.
تشکيل کميته مشترك دولت و مجلس براي بررسي حادثه
از طرف ديگر نماينده مردم سمنان، مهديشهر و سرخه از اعزام يک گروه از دولت و مجلس براي بررسي حادثه قطار در استان سمنان خبر داد. احمد همتي اظهار کرد: معاون پارلماني وزير راه و شهرسازي، رييس کميسيون عمران مجلس و چند تن از نمايندگان و اعضاي اين کميسيون براي بررسي اين سانحه راهي سمنان شدند. وي از تشکيل يک کميته حقيقت‌ياب در اين راستا خبر داد و تصريح کرد: قرار است اين کميته پس از بررسي دقيق اين سانحه گزارشي به مجلس و دولت ارائه دهد. عضو فراکسيون اميد اظهار اميدواري کرد: بررسي دقيق و کارشناسانه اين سانحه و اقدامات ثانوي به‌ايمني بيشتر سفرها در کشورمان بيانجامد. همتي با اشاره به قطعي بودن خطاي انساني در اين سانحه يادآور شد: ارزيابي مجدد وزارت راه و شهرسازي و راه‌آهن جمهوري اسلامي‌از سامانه‌هاي کنترلي خطوط ريلي کشور و بروز کردن آنها امري ضروري است. همتي برلزوم بررسي دقيق اين حادثه تاکيد کرد و گفت: در بررسي چنين حوادثي بايد همه افراد و گروه‌ها در کنار هم باشند تا از حجم حوادث کاسته شود.

فيدل کاسترو رهبر انقلابي کوبا در 90 سالگي درگذشت
گروه بين الملل – فاطمه مهتدي: فيدل کاسترو، رهبر انقلابي کوبا در سن 90 سالگي درگذشت.
به گزارش رويترز، رائول کاسترو رئيس جمهور کوبا در پيامي‌تلويزيوني خبر مرگ فيدل کاسترو را تاييد کرد و بدون ذکر دليل و جزئيات درباره مرگ اين رهبر انقلابي را اعلام کرد که طبق رسوم کوبا، جسد کاسترو سوزانده خواهد شدو خاکستر وي در تاريخ 4 دسامبر در قبرستان سانتياگو دفن خواهد شد. مردم کوبا مي‌توانند در مراسم يادبودي که در تاريخ 28 و 29 نوامبر برگزار مي‌شود به وي اداي احترام کنند. رئيس‌جمهوري سابق کوبا سال‌ها مشکلات جسماني داشت و ظاهرا از بيماري‌هاي روده‌اي رنج مي‌برد، اما با اين حال علت مرگ او هنوز اعلام نشده است.سخنگوي وزارت امور خارجه به خبرنگار ايسنا گفت: هياتي از طرف جمهوري اسلامي‌ايران در مراسم گراميداشت فيدل کاسترو شرکت خواهد کرد .اين ديپلمات ارشد کشورمان ادامه داد: هنوز مشخص نيست که اين هيات در چه سطحي خواهد بود .فيدل کاسترو رهبر انقلابي کشوري کمونيستي را در پشت درب‌هاي ايالات متحده ساخت و براي پنج دهه درمقابل تلاشهاي آمريکا براي براندازي اش مقاومت کرد. کاسترو به عنوان يک شخصيت مقاوم در قرن بيستم ايدئولوژي خود را حتي پس از سقوط اتحاد جماهير شوروي حفظ کرد و در بيشتر نقاط جهان که در حال مبارزه با استعمار بودند به عنوان يک قهرمان شناخته مي‌شد.
بازخورد جهاني مرگ فيدل کاسترو
رهبران مختلف جهان درگذشت فيدل کاسترو را تسليت گفتند. جايکوب زوما، رئيس جمهور آفريقاي جنوبي در بيانيه اي از کاسترو به دليل حمايتش در سرکوب آپارتايد تشکر کرد. فرانسوا اولاند رئيس جمهور فرانسه مرگ کاسترو را تسليت گفت و او را شخصيتي استوار در قرن بيستم خواند.ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه ، کاسترو را سمبل دوران مدرن خواند.پوتين در پيامي‌به برادر کاسترو گفت فيدل کاسترو دوست قابل اتکا و خوب روسيه بود. دولت اسپانيا ، السالوادور ، بنياد نلسون ماندلا نيز ابراز تسليت کرد. نارندا مودي ، نخست وزير هند ، نيکولا مادورو رئيس جمهور ونزوئلا، رئيس جمهور مکزيک از ديگر افرادي بودند که در توئيتر نسبت به مرگ کاسترو ابراز تاسف کردند. امران خان سياستمدار پاکستاني و بازيکن سابق کريکت در توييت خود از کمک‌هاي فيدل کاسترو به پاکستان در زمان وقوع زلزله شديد در اين کشور تشکر کرد. عکسهاي بسياري از کاسترو در فضاي مجازي به اشتراک گذاشته شد ازجمله عکس‌هاي وي درکنار ديگر شخصيت‌هاي بزرگ چون چگوارا ، ارنست همينگوي ، محمدکلي ، مالکوم ايکس و نلسون ماندلا.در مقابل گاردين از شادي جامعه کوبايي تبارها در ميامي‌آمريکا از مرگ فيدل کاسترو خبر داد.
زندگي يک انقلابي
فيدل کاسترو متولد ۱۳ اوت ۱۹۲۶ ميلادي در شهر "بيران" واقع در شرق کوبا در خانواده‌اي زمين‌دار و نسبتا مرفه به دنيا آمد. دوره اوليه‌اموزش را در همين شهر گذراند و سپس در‌هاوانا از دانشکده حقوق فارغ‌التحصيل شد. به عنوان حقوقدان جوان به مبارزه عليه رژيم باتيستا پيوست. پس از حمله ناموفق به پادگان مونکادا در سال ۱۹۵۳، سه سالي را در زندان و تبعيد گذراند.اواخر سال ۱۹۵۶ با گروهي از انقلابيان که تعدادشان به ۸۰ نفر مي‌رسيد به کوه‌هاي "سيرا ماسترا" رفت و جنگ چريکي عليه رژيم باتيستا را آغاز کرد. سه سال بعد، در سال ۱۹۵۹ کاسترو با نيروهاي خود پيروزمندانه وارد‌هاوانا شد.کاسترو سپس در راس قدرت با ملي کردن شرکت‌ها و موسسات خصوصي و اصلاحات ارضي، ايالات متحده‌امريکا را به عنوان دشمن شماره يک خود معرفي کرد که کوبا را در محاصره تجاري قرار داده بود.
بحران موشکي با آمريکا
 واشنگتن قدرت يافتن انقلابيون در کوبا را نفوذ شوروي در حياط خلوت خود مي‌دانست. از اين رو در سال 1961 به دستور جان کندي، رئيس جمهور وقت ايالات متحده‌امريکا و با ارزيابي اشتباه سازمان سيا، نيروي 1700 نفري از ضد انقلابيون کوبايي با کمک عوامل سيا در خليج خوک‌ها در جنوب کوبا پياده شدند تا حکومت نوپاي فيدل کاسترو را سرنگون کنند. اما نيروهاي کوبا، با غافلگير کردن ضد انقلابيون کوبايي، ظرف 48 ساعت نيروهاي شرکت کننده در عمليات خليج خوک‌ها را ناکام گذاشتند کاسترو در کشمکش خود با آمريکا، از حمايت همه‌جانبه اتحاد جماهير شوروي برخوردار شد که اوج آن به "بحران موشکي کوبا" در سال ۱۹۶۲ معروف است. شوروي با استقرار موشک‌هاي ميان‌برد اتمي‌در کوبا در حمايت اين رژيم کاسترو تا آستانه جنگ اتمي‌با آمريکا پيش رفت.پس از فروپاشي بلوک سوسياليستي در سال ۱۹۹۰، کوبا در بحران شديد اقتصادي فرورفت. اين بحران حکومت کاسترو را وادار کرد که به اصلاحات اقتصادي دست بزند. در سال‌هاي اخير و پس از روي کار آمدن رائول کاسترو، کوبا در حال حرکت به سوي اقتصاد بازار آزاد است. کاسترو از سال ۱۹۵۹ تا ۱۹۷۶ علاوه بر رهبري انقلاب کوبا به عنوان نخست‌وزير کوبا و سپس به عنوان رئيس‌جمهوري کوبا از سال ۱۹۷۶ تا ۲۰۰۸ مشغول فعاليت بود.
حزب کمونيست کوبا که تنها حزب سياسي در نظام تک‌حزبي کوباست، از سال ۱۹۶۵ تا سال ۲۰۱۱ تحت رهبري او اداره مي‌شد.  کاسترو يکي از نمادهاي انقلاب کمونيستي در آمريکاي لاتين به شمار مي‌رود. در دوران زمامداري او در کوبا صنايع و تجارت ملي‌سازي شد و اصلاحات سوسياليستي دولت در سراسر جامعه به اجرا درآمد.
کاسترو هم‌چنين دو دوره دبير کل جنبش عدم تعهد بود. فيدل کاسترو در کوباي تک‌حزبي براي تقريبا نيم قرن حکومت کرد و نهايتا سال 2008 قدرت را به برادرش رائول کاسترو منتقل کرد. حاميان او، کاسترو را مردي مي‌دانند که کوبا را به مردمش بازگرداند.فيدل کاسترو ماه آوريل در اقدامي‌نادر در آخرين روز کنگره حزب کمونيست کوبا حاضر شد و سخنراني کرد. او در آن سخنراني به کهولت سن خود اشاره کرد اما گفت که مفهوم کمونيست کوبا همچنان "معتبر" است و مردم کوبا "پيروز خواهند شد." رائول از سال ۲۰۰۸ تقريبا تمام قدرت را در اين کشور به دست گرفت. در سال ۲۰۱۵ آشتي تاريخي ميان ايالات متحده‌امريکا و کوبا به وقوع پيوست و مناسبات ديپلماتيک دو کشور پس از ۵۰ سال دوباره از سرگرفته شد. روند آشتي کوبا با آمريکا با سفر ماه مارس ۲۰۱۶ باراک اوباما به‌هاوانا تکميل شد. اگرچه فيدل کاسترو با اوباما ديدار نکرد و پس از سفر رئيس جمهور آمريکا در مقاله اي در ستون يک روزنامه سخنان اوباما را پوشيده با عسل خواند و به مردم کوبا ياداوري کرد که‌امريکا به دنبال تضعيف دولت کمونيست بوده است. اگرچه برخي معتقدند با مرگ کاسترو روابط دو کشور به سوي عادي شدن مي‌رود ولي انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئيس جمهور آمريکا اين امر را سخت خواهد کرد. کاسترو يکي از شخصيت‌هاي تاثيرگذار جهان معاصر بوده است. نلسون ماندلا رهبر آفريقاي جنوبي پس از آزادي از زندان از کاسترو به خاطر تضعيف دولت آپارتايد تشکر کرد. او جوايز مختلف بين‌المللي به دست آورده و حاميانش او را قهرمان سوسياليسم، ضد امپرياليسم و بشردوستي و کسي که توانسته استقلال کوبا را در برابر امپرياليسم آمريکا حفظ کند، مي‌دانند.
خانواده کاسترو
 از فيدل کاسترو هفت فرزند پسر و دو فرزند دختر باقي مانده است.به گزارش اينديپندنت هويت فرزندان و نام مادران آنها چندين دهه مخفي بوده و تنها دايره نزديک افراد وفادار به فيدل کاسترو از آن باخبر بودند.همسر اول فيدل ، "ميرتا دياز بالارت" در اواسط دهه 50 از وي جدا شد و به همراه فرزند پسرش " فيدلتو" به ايالات متحده رفت. درحاليکه رائول کاسترو از افراد مورد اطمينان فيدل کاسترو بود ، خواهر وي جوانا در جنوب فلوريدا در تبعيد زندگي مي‌کند.هيچ يک از فرزندان کاسترو در سياست حضور و فعاليت نداشتند. قابل ذکر است رائول کاسترو وعده داده تا پس از پايان دوره رياست جمهوري اش در سال 2018 از قدرت کناره گيري کند و رهبران جوان حزب کمونيست از جمله ميگل دياز کنل معاون رئيس جمهور کنوني جانشين آينده رياست جمهوري است وزراي خارجه و اقتصاد نيز از ديگر نامزدها هستند.
سفر فيدل کاسترو به تهران
فيدل کاسترو رهبر انقلاب کوبا،‌ با حضرت آيت‌الله خامنه‌اي چند بار ديدار کرد. اولين بار در شهريور 1365 در حاشيه اجلاس غيرمتعهدها اين ديدار صورت گرفت و آخرين بار 15 سال قبل در ارديبهشت 1380 ، کاسترو براي ديدار با مقامات کشورمان به تهران سفر کرد. پس از آنکه رئيس جمهور وقت ايران براي نخستين بار در شهريور 1379 براي شرکت در چهاردهمين اجلاس سران غيرمتعهدها به‌هاوانا سفر کرد براي سفر به ايران از فيدل کاسترو دعوت شد. دانشگاه تهران با ارائه درجه دکتري افتخاري از فيدل کاسترو تقدير کرد و فيدل کاسترو در سخنراني طولاني خود از اين تقدير تشکر کرد . حسن روحاني رئيس جمهور ايران امسال در سفر خود به اجلاس غيرمتعهد‌ها در‌هاوانا با فيدل کاسترو ديدار کرد. از ديگر ديدارهاي مقامات ايراني مي‌توان به سفر ابراهيم يزدي به وزيرامورخارجه به‌هاوانا در سال 1358 اشاره کرد.
علاقه به ساعت رولکس و گرمکن آديداس
فيدل کاسترو همانند ديگر همرزم انقلابي اش چگوارا از طرفداران ساعت رولکس بود که اغلب اين ساعت را به دليل ضد آب بودن و دقت آن به دست داشت. رهبر انقلابي کوبا همچنين علاقه خاصي به پوشيدن گرمکن آديداس داشت. در زمان بيماري فيدل کاسترو در بيمارستان با گرمکن آديداس به رنگ آبي قرمز و سفيد ديده شد. در بيشتر عکسهاي کاسترو در محل سکونتش وي در گرمکن آديداس ظاهر مي‌شد. اين موضوع به نحوي معروف شد که رياست بخش روابط عمومي‌شرکت آديداس در نيويورک تايمز نوشت «اين امري مثبت نيست ما يک برند ورزشي هستيم و توليدات ما براي ورزشکاران است و آنها را براي رهبران نمي‌سازيم اين مقام همچنين اعلام کرد گرمکن کاسترو متعلق به فدراسيون ورزشي کوبا مي‌باشد.»