رفتار خصمانه‌ آمريکا، بهانه تخريب دولت
قائم مقام دبير کل حزب همبستگي با انتقاد از شتاب برخي دلواپسان که رفتار خصمانه سناي آمريکا را بهانه اي براي تخريب دولت قرار داده‌اند، گفت: به نظر مي‌رسد هجمه‌هاي اخير مخالفان تنها معطوف به رفتار خصمانه سناي امريکا عليه ايران نيست بلکه به حاشيه راندن و بي اهميت جلوه دادن موفقيت بزرگ ديپلماسي نفتي دولت در اجلاس اوپک را نيز هدف قرار داده‌اندتا پيروزي چشمگير ايران در برابر عربستان بازتاب مناسبي در افکار عمومي‌نداشته باشد. محمدسالاري در گفت و گو با ايرنا افزود: تمديد قانون داماتو نشان داد که‌امريکايي‌ها صداقت ندارند و بهتر بود که در راستاي احترام به قواعد بين المللي اين قانون به حالت تعليق درمي‌آمد.

 کمبود قاضي دليل طولاني شدن رسيدگي‌ها
رييس دوان عدالت اداري گفت: يکي از دلايل اصلي طولاني شدن رسيدگي‌ها در ديوان کمبود قاضي است.به گزارش ميزان، حجت الاسلام بهرامي‌در خصوص آخرين وضعيت رسيدگي به پرونده بورسيه‌ها گفت: در اين رابطه 250 پرونده به ديوان عدالت اداري وارد شده که در يک شعبه به طور يکنواخت تصميم گيري شود. رئيس ديوان عدالت اداري بيان کرد: بر اساس صحبتهايي که بوده و تحولاتي که رخ داده است گفته‌اند بورسيه‌ها را برگردانيد که در اين رابطه حدود 50 مورد از اين پرونده‌ها دوباره به ديوان عدالت اداري برگشته که مورد رسيدگي قرار گرفته و تشخيص داده شده است که 14 مورد بورسيه است و مابقي مسائل ديگري است که در شعب ديوان در حال بررسي است.

دشمن در اقيانوس‌ها گسترش پيدا کرده است
 فرمانده نيروي دريايي ارتش با تاکيد بر اينکه دشمنان ما کشورهاي همسايه نيستند بلکه دشمن ما در اقيانوس‌ها گسترش پيدا کرده است گفت: دريا براي ما فرصت بسيار خوبي است ولي اگر قدرت کنترل آن را نداشته باشيم اين فرصت به تهديدي جدي تبديل خواهد شد.به گزارش فارس، امير دريادار حبيب‌الله سياري گفت: قدرت دريايي ابعادي دارد که ناوگان نظامي‌از جمله آن است و بحمدالله نيروي دريايي اين بُعد را براي کشور عزيزمان به نحو احسن به ارمغان آورده و مرزهاي دفاعي ايران را تا آب‌هاي آزاد گسترش داده است.وي دلايل مورد آماج تهديد قرار گرفتن جمهوري اسلامي‌ايران را در موقعيت ژئوپوليتيک ايران، استکبار ستيزي، ...  و ذخاير نفتي دانست.


سخنگوي وزارت خارجه:
سخنگوي وزارت امور خارجه گفت: برجام توافق دو طرفه‌اي نيست بلکه توافق بين‌المللي است که با تصويب شوراي امنيت و استقبال متعدد روبرو شده و پشتوانه بين‌المللي دارد و نقض آن کار آساني نيست.
به گزارش ايلنا، بهرام قاسمي‌در نشست خبري درباره ابلاغ اعتراض شديد ايران به‌امريکا در ديدار صالحي با ارنست مونيز به دليل تمديد تحريم‌ها از سوي کنگره گفت: آقاي صالحي با آقاي مونيز ديدار داشتند و در آن جلسه مواضع ايران را بيان کردند. آنچه در رفتار امريکا شاهد بوديم، غيرطبيعي نيست و ملت ما به بدعهدي‌ و رفتارهاي غيرمسئولانه‌امريکا نسبت به ايران عادت دارد.
سخنگوي وزارت امور خارجه در مورد پيش‌بيني‌اش از اينکه دولت منتخب مردم آمريکا چه سياستي در قبال ايران اتخاذ خواهد کرد، اظهار داشت: ما وضعيت امريکا را رصد خواهيم کرد و بعد قضاوت خواهيم کرد. فعلا بايد منتظر ماند و نمي‌توان درباره دولت آتي و سياست‌هايش اعلام موضع کرد.
وي گفت: تصور ما اين بود که اوباما مصوبه معروف به ايسا را وتو کند ولي براساس اخبار او وتو نمي‌کند.
قاسمي‌در پاسخ به اين که رييس جمهور در مجلس اعلام کرد که ايران مناسبي به نقض برجام خواهد داشت. اين پاسخ چيست، گفت: اين اقدام کنگره يک خلاف وعده و نقض روشن است. برجام توافق دو طرفه‌اي نيست بلکه توافق بين المللي است که با تصويب شوراي امنيت و استقبال متعدد روبرو شده و پشتوانه بين المللي دارد و نقض آن کار آساني نيست.
سخنگوي وزارت خارجه ادامه داد: خوش بيني آن است که به مسير اصلي خود ادامه دهد و امريکا نمي‌تواندبا آن مخالفت کند. اميدواريم مسير در راه ديگري قرار گيرد که به نفع همه باشد. ما پيشقدم براي نقض برجام و ناديده گرفتن تعهدات‌مان نيستيم. وي تاکيد کرد: تا زماني که ساير کشورها اقدامي‌برخلاف برجام انجام ندهند، ايران براي عدم پايبندي به تعهداتش پيشقدم نخواهد شد ولي اگر يک طرف برجام را نقض کند دستمان باز است و همانطور که با هوشياري به توافق رسيديم به همان اندازه هوشياري و دقت براي پيش بيني درخصوص خلف وعده و نقض بايد داشته باشند. قاسمي‌با بيان اينکه در مورد نقض برجام پيش‌بيني‌هايي داريم و درباره آنها تصميم گيري خواهد شد، ادامه داد:‌ ملت ايران تلاش بسياري کرده و اجازه تضييع آن را نخواهيم داد و دولت نمي‌تواند اين اقدام امريکا آن را ناديده بگيرد. تصويب اين تحريم‌ها يک بحث است و امضا و وتو آن يا عدم اجراي تحريم بحث ديگر.
وي با تاکيد براينکه اعضاي ۱+۵ بايد دقت‌هاي لازم را نسبت به برجام داشته باشند، اظهار کرد: برجام نبايد قرباني انتقال قدرت در امريکا شود. ايران پس از ۳۸ سال نگران تحريم‌ها نيست زيرا در سال ۱۹۹۶ هم که اين تحريمها تصويب شد جايگاه‌امروز را نداشتيم ولي ايران امروز در جايگاه بالاي منطقه‌اي، علمي، سياسي و... است و کشورها نمي‌توانند به دوران تحريم‌ها بازگردند.
سخنگوي وزارت امور خارجه در مورد اظهارات علي‌اکبر ولايتي مبني بر اينکه نماينده پوتين حامل پيام براي ايران بوده، گفت: لاورنتينف حامل پيام‌هايي براي ما بود و مطالبي درباره مسايل منطقه‌اي، دوجانبه و منطقه وبخصوص سوريه مطرح کرد. باتوجه به روابط راهبردي و نزديک ايران و روسيه طبيعي است که اين سفرها صورت گيرد.
وي ادامه داد:‌ اميدواريم اين ديدارها به همکاري‌هاي بيشتر منجر شود. مي‌توان اين همکاري‌ها را تعميق بخشيم.
سخنگوي وزارت امور خارجه در پاسخ به اين پرسش که مقامات اتحاديه اروپايي گفته‌اند تا تصميم نهايي اوباما درخصوص تمديد قانون تحريم‌هاي ايران اظهارنظري نمي‌کنند. در اين مدت چه رايزني‌هايي با آنها در اين باره شده است، اظهار کرد: انتظار ما از اروپايي‌ها و کشورهاي اروپايي ۱+۵ اين است که به تعهداتشان پايبند باشند اما اگر تصور کنيد در مورد هر کشوري تضميني وجود داشته باشد که تا پايان کار با شما باشند اين تصور غلطي است.
وي با اشاره به اينکه کشورها براساس مصالح خودشان عمل مي‌کنند، ادامه داد: انتظار ما اين است که اروپا در کنار ايران در برجام باشد. اميدوارم اروپا به تعهدات تاريخي خود پايبند بماند و بتواند قابل اتکا و اعتماد باشد. ايران با تمام توان تلاش مي‌کند تا روند ايجاد شده در امريکا را متوقف کرده و به مسير قبلي بازگرداند. رايزني‌هايي با چين داشتيم و مواضع آنها مثبت بود.
وي تاکيد کرد: ما بر تعهد خود استوار هستيم تا آنجا که ديگران استوار باشند. اگر به خود اجازه دهند و به تعهداتشان پايبند نباشند، وضعيت ما روشن است.ما هم تعهد حقوقي داريم و هم ابزارهاي ديگر که طرف مقابل‌مان آن‌ها را مي‌داند.
سخنگوي وزارت خارجه در مورد پيشنهاد مجلس براي پاسخ دادن به اقدام کنگره‌امريکا، گفت: مجلس حق ارائه هر طرحي دارد. اينکه ما با امريکا روابط تجاري داريم بله رابطه‌هايي وجود دارد ولي قابل اعتنا نيست و بيشتر يک پيام مهم نمادين به طرف مقابل است و ما منتظر روند تحولات خواهيم بود.
اين مقام وزارت خارجه ادامه داد:‌ ما درباره بدعهدي آمريکا انچه ادامه مي‌دهيم يک اقدام سياسي و حقوقي است و اگر به نتيجه نرسيم بسته‌هايي که از قبل با توجه به شرايط مختلف پيش بيني شده را اجرا مي‌کنيم.
سخنگوي وزارت خارجه در پاسخ به اين که آيا روس‌ها قرار است به نوژه بازگردند؟، اظهار کرد: همکاري‌هاي ايران و روسيه در برخي مسايل عميق و گسترده است. به اين همکاري‌ها ادامه مي‌دهيم. اينکه به نوژه نياز دارند، فکر نمي‌کنم ولي اگر نياز باشد مانع اساسي با توجه با هماهنگي قبلي وجود ندارد و مي‌توان به همکاري‌هايمان ادامه بدهيم.
وي در مورد واکنش احتمالي ايران به اجرايي شدن قانون ايسا، اظهار کرد: اگر قانون ايسا اجرايي شود نقض صريح برجام است. براساس برجام بخشي از اين قانون غيرفعال شده بود. اگر اين بخش از تحريم‌ها فعال شوند سنگ قبري براي برجام خواهد بود ولي من اميدوارم کساني باشند که خردورزي کنند.
سخنگوي وزارت خارجه تاکيد کرد: امروز 10 سال گذشته نيست. خيلي شدني نيست که‌امريکا بتواند اجماع سابق عليه ايران را مجددا ايجاد کند و از سوي ديگر نيز بعيد است کشورها به تحريم‌ها عليه ايران بپيوندند. گروه‌ها و کشورهاي جنگ طلب مانند اسراييل مي‌توانند تلاش‌هاي مذبوحانه اي داشته باشند ولي به جايي نمي‌رسند. با اجماع و وحدت ملي مي‌توان از مقطع فعلي عبور کرد.

دادستان تهران خبرداد:
عباس جعفري دولت آبادي در نوزدهمين نشست شوراي معاونين دادستان تهران در خصوص پرونده حقوق‌هاي نجومي، اظهار کرد: دادستاني تهران طي نامه‌هايي که خطاب به سازمان بازرسي کل کشور، سازمان اطلاعات سپاه، وزارت اطلاعات و ديوان محاسبات نوشت، خواستار ارسال مستندات موضوع توسط مراجع مذکور شد و تاکنون فقط سازمان اطلاعات سپاه دوازده مورد را گزارش کرده که نسبت به ارجاع موارد ارسالي به شعبه بازپرسي اقدام شده است.
جعفري دولت‌آبادي با اعلام عدم ارسال گزارش از سوي وزارت اطلاعات و ديوان محاسبات در پاسخ به نامه دادستاني و بيان اين که سازمان بازرسي فهرست اسامي‌اشخاصي که حقوق‌هاي نجومي‌دريافت مي‌نمايند را براي دادستاني ارسال نموده، افزود: اين فهرست صرفاً شامل نام و فاقد مستندات است و مقرر شده سازمان بازرسي کل کشور گزارش تفصيلي مرتبط با مصاديق حقوق‌هاي نجومي‌را جداگانه ارسال نمايد. وي از ارجاع اين پرونده‌ها به يک شعبه بازپرسي در دادسراي کارکنان دولت خبر داد. دادستان تهران به وصف مجرمانه دريافت حقوق‌هاي نجومي‌پرداخت و با اشاره به اينکه برخي دريافت اين حقوق‌ها را قانوني تلقي مي‌کنند، اظهار داشت: اين که آيا وجوه دريافتي کلان به عنوان حقوق، اخذ مال نامشروع يا اکل مال به باطل محسوب مي‌شود يا خير مورد اختلاف است و دادستاني تهران در مورد برخي مصاديق معتقد است حقوق‌هاي نجومي‌مي‌تواند داراي وصف مجرمانه داشته باشد. وي با اشاره به بر ضرورت رسيدگي و اعلام اينکه دادستاني احضارها را شروع کرده است، افزود: کساني که خارج از مقررات حقوق گرفته‌اند، بايد وجوه دريافتي را مسترد نموده و چنانچه عمل آن‌ها مصداق تحصيل مال نامشروع باشد، تعقيب کيفري نيز خواهند شد.  جعفري دولت‌آبادي درخصوص پرونده واگذاري املاک شهرداري با اشاره به برخي اظهارنظرها و مطالب منتشره در سايت‌ها و شبکه‌هاي اجتماعي با ادعاي اين که دادستاني به جاي مبارزه با فساد، با افشاکننده آن مقابله کرد تاکيد کرد: افشاي تحقيقات مقدماتي مراجع قضايي جرم است و اين امر مغايرتي با رسيدگي به پرونده واگذاري املاک شهرداري ندارد.
وي تاکيد کرد: دادستاني در اين پرونده مانع مبارزه با فساد نشده ولي کسي حق ندارد بدون احراز اتهام و صدور حکم محکوميت آبروي افراد را در مبارزه با فساد ببرد. وي از احضار 25 از مسئولين شهرداري و تشکيل پرونده براي آنان خبر داد و افزود: فعلاً از مسولين شهرداري شروع کرده‌ايم و سپس به ساير افراد خواهيم پرداخت؛ روزانه 3 تا 4 نفر احضار و از آنان تحقيق مي‌شود و براي ارزيابي املاک واگذاري موضوع به کارشناس رسمي‌ارجاع مي‌گردد. دادستان تهران به دفاع برخي از متهمان پرونده‌املاک شهرداري، از جمله اظهارات يک ورزشکار که مدعي شده ملک واگذاري را به عنوان جايزه دريافت نموده، اشاره کرد و گفت: رسيدگي به اين پرونده آغاز شده و پس از انجام تحقيقات، نتيجه با لحاظ ممنوعيت قانوني در خصوص اعلام اسامي‌متهمان، به اطلاع عموم خواهد رسيد. دادستان تهران موضوع ورود برخي افراد مساله‌دار به کشور را مورد توجه قرار داد و ضمن انتقاد از عدم حساسيت برخي نهادها و مسولين نسبت به اين مهم، به عنوان نمونه اظهار کرد: اخيراً خانمي‌به نام «آنکه لوکه» وارد کشور شده و پس از ارتباط‌گيري با برخي محکومان فتنه، با به همراه داشتن بيش از 60 فيلم زيرزميني و غيرمجاز قصد خروج از کشور را داشت که حين خروج دستگير شد. جعفري دولت‌آبادي با اشاره به نمونه‌هاي ديگري از ورود افراد مساله‌دار به کشور از جمله برخي هنرپيشه‌ها که در مدلينگ فعاليت مي‌نمايند و طرح اين سؤال که اين اشخاص چگونه وارد کشور مي‌شوند، از مسوولان خواست ضمن بررسي، به اين سؤال پاسخ دهند و با حساسيت نشان دادن به موضوع، از وقوع اتفاقات مشابه جلوگيري نمايند. دادستان تهران با اشاره به تأييد حکم محکوميت اعدام بابک زنجاني در ديوان عالي کشور گفت: هدف اصلي دادستاني در رسيدگي به اتهامات بابک زنجاني استرداد اموال و وجوه متعلق به بيت‌المال بوده و به موجب حکم صادره از ديوان‌عالي محکوم‌عليه مي‌تواند با استرداد وجوه و اموال متعلق به دولت، جبران خسارات وارده و اظهار ندامت و پشيماني از مقررات ذيل ماده 114 قانون مجازات اسلامي‌بهره‌مند شود. جعفري دولت‌آبادي با تاکيد بر ضرورت تعقيب افراد و مسؤولاني که مرتکب جرم مي‌شوند، انتساب اتهامات بي‌مبنا به مسئولان نظام را تقبيح نمود گفت: رسيدگي به پرونده محمود صادقي در دادسراي تهران ادامه خواهد يافت؛ کما اين که پرونده‌هاي قبلي علي مطهري کماکان در دادسرا مفتوح است.
نايب رئيس مجلس ششم گفت: با درايت و تدبيري که در نظام مي‌بينيم هر گونه نقض برجام يک چالش بزرگ براي آمريکا خواهد بود و ديپلمات‌هاي ما توان منزوي کردن آمريکا را دارند.
محمد رضا خاتمي‌در گفت و گو با ايرنا افزود: در هر دو طيف در خارج و داخل ايران از ابتدا مخالف برجام بوده و هستند. آنها هميشه مي‌خواستند اثبات کنند برجام هيچ دستاوردي نداشته و هنوز هم دنبال اين کارند. طيف مخالفين داخلي برجام آنهايي هستند که انگيزه انتخاباتي دارند و مي‌خواهند از اين نمد در انتخابات رياست جمهوري سال آينده براي خود کلاهي بسازند. وي اظهار داشت: اين طيف در آمريکا به تازگي با دست گرفتن دولت، کنگره و سنا قدرت پيدا کرده‌اند. اما بايد توجه داشت دولت ترامپ پس از روي کار آمدن، دنبال لغو برجام نخواهد رفت بلکه دنبال بهانه اي است که بگويد برجام از جانب ايران نقض شده است تا تمام دنيا را پشت سر خود بسيج کند. البته ما مي‌توانستيم از فرصت يکساله اي که از وقوع توافق تا پايان کار باراک اوباما، وجود داشت استفاده بيشتري کنيم که اين کار صورت نگرفت. اين فعال سياسي اصلاح طلب افزود: البته درباره اينکه مصوبه اخير کنگره‌امريکا نقض برجام حساب مي‌شود يا خير؛ نظرات کارشناسي متفاوتي بيان شده است. اما اين اجازه به دولت آمريکا داده شده که قسمت‌هايي از مصوبه را که ناقض برجام است ، متوقف کند. از اين رو بايد صبر کرد و ديد که دولت اوباما چه واکنشي انجام خواهد داد. خاتمي‌گفت: چنانچه برجام از سوي آمريکا نقض شده باشد در خود برجام، ساز و کارهايي براي مقابله با آن وجود دارد. برجام يک قرارداد بين ايران و همه دنيا است نه ايران و آمريکا که يکي از طرفين بخواهد آن را نقض کند. نايب رييس مجلس ششم اضافه کرد: امضا کنندگان برجام هم کشورهايي داراي حق وتو هستند و ما با استفاده از توان ديپلماسي خود، در صورت نقض برجام مي‌توانيم آمريکا را در انزوا و محکوميت قرار دهيم. از اين رو نبايد خود ما بگوييم مي‌خواهيم برجام را نقض کنيم و با اين کار در زمين ديگران بازي کنيم. وي تصريح کرد: برجام توانست تحريم‌ها را که آثار بسيار سوء و گرفتاري‌هاي زيادي براي ما داشت از سر کشور باز کند. به نظر من ارکان مختلف حکومت در همه سطوح، به هيچ وجه دنبال بازگشت مجدد تحريم‌ها نيستند.

بستن فضا براي دانشجويان مورد قبول نيست
  با بيان اينکه ايجاد فضاي دو قطبي و اختلاف به نفع نظام و دانشگاه‌ها نيست افزود: عده اي به دنبال ايجاد فضاي دو قطبي در جامعه هستند و هنر مديريت اين است که درکنار ايجاد فضا براي دانشجويان از ايجاد اختلاف جلوگيري کنيم.به گزارش ايرنا سيدحسين‌هاشمي‌در نشست مشترک با روساي دانشگاه‌هاي استان تهران افزود: شفاف اعلام کرديم که مديريت داخلي دانشگاه‌ها به طور کامل در زمان مراسم و مناسبت‌ها در اختيار مسئولان دانشگاه‌ها است وفقط موضوعات امنيتي خارج از دانشگاه‌ها را به عهده داريم.وي با بيان اينکه نظر کميته سه نفره در دانشگاه‌ها براي انتخاب سخنرانان مورد تاييد است اظهار کرد: در سه سال اخير مناسبت‌ها و حضور سخنرانان با امنيت کامل در دانشگاه‌ها برگزار شده است.استاندار تهران، رعايت اصول اعتقادي و با اهميشت در نظام را در برگزاري مراسم و سخنراني‌هاي روز دانشجو مهم برشمرد و تصريح کرد: محدود کردن دانشجو و بستن فضا براي دانشجويان مورد قبول نيست و نياز است ارتباط اساتيد و مديران دانشگاه‌ها با دانشجويان همواره برقرار باشد.

محدوديت توسعه روابط با ارمنستان نداريم
معاون اول رييس جمهور گفت: ارمنستان جايگاه ويژه اي در سياست خارجي جمهوري اسلامي‌ايران دارد و ما هيچ سقف و محدوديتي براي توسعه روابط قايل نيستيم.به گزارش ايسنا، اسحاق جهانگيري در ديدار «آشوت مانوکيان» وزير انرژي ارمنستان، گفت: خوشبختانه بخشي از توافقات گذشته عملياتي شده و بايد با پيگيري کميسيون مشترک دو کشور و رفع موانع روند اجرايي بخشهاي ديگر نيز سرعت يابد.معاون اول رييس جمهور توسعه همکاري‌هاي بانکي وگمرکي براي افزايش حجم مبادلات دو کشور را ضروري دانست و گفت: متاسفانه روابط اقتصادي و حجم تجارت ميان طرفين متناسب با روابط سياسي و عزم و اراده مسولان عالي رتبه دو کشور براي افزايش تعاملات افزايش نيافته و جا دارد تا کميسيون مشترک دوجانبه در اين زمينه بيشتر فعال باشد.

خوش به حال جامعه بدون   دانشجوي زنداني
صادق خرازي گفت: کساني که دغدغه استقلال،‌ آزادي و پيشرفت مردم را دارند، بايد بدانند تنها راه بقاي آزادي انديشه و ماندگاري انقلاب در ذهن هر انساني، حرمت به دانشگاه و دانشجو ست.به گزارش ايسنا، صادق خرازي گفت: امروز پرسش‌هاي زيادي در ذهن از فتنه براي دانشجويان وجود دارد و همه کنشگران سياسي اين نگراني را دارند که آيا آزادي بيان و آزادي انديشه به عنوان مولفه‌هاي جامعه مدني در دانشگاه تحمل مي‌شود يا خير.وي گفت: مناديان انديشه آيا در جامعه‌امروز تحمل مي‌شوند يا خير؟ و آيا مي‌شود با پشتوانه قوي جامعه علمي‌کشور از مجاهدات مردان بزرگي چون مصدق و بازرگان و شريعتي و خاتمي‌سخن گفت يا خير؟رئيس شوراي مرکزي حزب نداي ايرانيان، تصريح کرد: خوش به حال جامعه‌اي که يک دانشجوي زنداني نداشته باشد و بدا به حال جامعه‌اي که در آن دانشجوي زنداني وجود داشته باشد. يعني فقط نبايد در حرف از آزادي بيان و انديشه سخن گفت؛ چرا که در عمل جامعه نيازمد خانه‌تکاني است و با توجه به پيماني که رئيس جمهور با مردم براي پاسداري از هويت دانشگاه و دانشجو مي‌بندد در آستانه انتخابات بايد بپرسيم آيا چنين حقيقتي، تحقق يافته است يا خير.

دولت ترامپ دولت مصالحه گري است
سفير پيشين ايران در مسکو تاکيد کرد: احتمال وجه المصالحه شدن ايران ميان روسيه و امريکا وجود دارد. نعمت‌الله ايزدي در گفت‌وگو با ايلنا، با اشاره به گفت‌وگوي تلفني چندي پيش حسن روحاني و ولاديمير پوتين تصريح کرد: احتمالا اين تماس براي جلوگيري از اثرگذاري عناصر ثالث است. ما چندي پيش شاهد برگزاري انتخابات آمريکا بوديم که پيروز آن انتخابات از همکاري بيشتر و نزديکي روسيه و آمريکا سخن مي‌گفت و اين احتمال وجود دارد تا ارتباطات ميان مسکو و واشنگتن افزايش يابد. وي در پاسخ به اين که در دوره رياست جمهوري ترامپ و احتمال نزديکي آمريکا و روسيه تا چه‌اندازه ممکن است ايران وجه المصالحه ميان آن دو کشور قرار بگيرد، عنوان کرد: احتمال اين مساله زياد است زيرا به نظر مي‌رسد دولت ترامپ، دولت معامله‌گري باشد.