کورش شرفشاهي
k.sharafshahi@gmail.com

همه چيز از آنجا شروع شد که يک نفر با سوء استفاده از روابط نزديک با "پارک گئون‌هاي" رئيس جمهوري کره جنوبي توانست به اسناد محرمانه کشور در نهاد رياست جمهوري دست
 يابد و مبالغي را به صورت کمک از شرکت‌هاي کره اي گرفته و به شرکت‌هاي خود واريز کند. نتيجه آن شد که مردم دست به تظاهرات گسترده اي زدند و پارلمان اين کشور با اکثريت آرا به عدم کفايت رييس جمهوري راي داد، اگرچه هنوز اين برکناري قطعي نيست و خانم پارک بايد منتظر تائيد دادگاه قانون اساسي بماند، اما چيزي تغيير نمي‌کند،‌ زيرا واکنش نمايندگان مردم کره جنوبي به اين فساد، تکليف را روشن کرده است. اين در حالي است که فساد در برخي از کشورها نهادينه شده و برخورد جدي با عوامل فساد صورت نمي‌گيرد يا برخوردها با تاخير صورت ميگيرد. امروزه در بسياري از کشورهاي آمريکاي لاتين، آفريقايي و آسيايي شاهد بروز فساد در اشکال گوناگون هستيم. متاسفانه در جمهوري اسلامي‌ايران نيز شاهد فساد در انواع گوناگون هستيم به نوعي که محمدرضا رحيمي‌معاون اول دولت احمدي نژاد هم اکنون در زندان به سر مي‌برد و بسياري از مسوولان و دولتمردان از گذشته تاکنون به اشکال مختلف محاکمه شده و به زندان افتاده‌اند. از سوي ديگر قوانين کشورمان بر مبناي شرع اسلام تعريف شده و عنوان مفسدفي الارض باعث مي‌شود تا بسياري از مخلان اقتصادي به مجارات اعدام محکوم شوند. فاضل خداداد در اولين ماجراي فساد مالي به اعدام محکوم شد. عدد 123 ميليون تومان رقمي‌بود که خداداد را به کام مرگ کشيد،‌ در حالي که اين رقم براي اختلاس گران فعلي، بسيار ناچيز است و امروزه با اختلاسهاي سه هزار ميليارد تومان، هشت هزار ميليارد تومان و حتي 92 هزار ميليارد تومان رو به رو هستيم و آخرين نمونه آن مربوط به بابک زنجاني است که حکم اعدام وي تاييد شده است. تعجب آور اينکه دايم شاهد اختلاس، رشوه و فساد در شهرداريها، شوراهاي شهر، گمرک، دستگاههاي دولتي و دستگاه قضا هستيم که نمونه آن را مي‌توانيم در اظهارات سخنگوي دستگاه قضا جستجو کنيم. برکناري وکلا و قضات متخلف يا شناسايي کارچاق کن‌ها در دستگاه قضا از جمله مواردي است که بارها از سوي حجت الاسلام غلامحسين محسني اژه اي اعلام شده است. تاسف آورتر وجود آقازاده‌هاست. آنهايي که با استفاده از رانت مقام وجايگاه پدرشان، دست به تخلفات سنگين مي‌زنند و نه تنها با آبروي خود بلکه با آبروي والدينشان که بزرگان نظام مي‌شوند نيز بازي مي‌کنند. البته بنا نداريم کارکنان صادق و سالم قواي سه گانه و ديگر دستگاهها را زير سوال ببريم و بي شک وجود افراد سالم بسيار بيشتر از افراد ناسالم است و امکان مقايسه آن وجود ندارد. با اين وصف وجود همين افراد باعث شده تا نظام اداري کشور زير سوال برود و احمد توکلي به صراحت اعلام کند که نظام اسلامي‌از هيچ چيز ضربه نمي‌خورد و تنها چيزي که نظام را تهديد مي‌کند، فساد است. در اين شرايط نيازمند يک روانشناسي اساسي هستيم. اگر عده اي با وضع مالي نامناسب دست به تخلف مي‌زنند، شايد توجيه پذير باشد، اما اينکه افرادي با داشتن سرمايه‌هاي کلان دست به اختلاس مي‌زنند و حتي جان خود را در اين راه مي‌گذارند، جاي سوال دارد. بايد پاسخ داده شود که چرا زياده خواهي پاياني ندارد؟ بايد پاسخ داده شود که چرا از دست دادن آبرو به‌امري طبيعي تبديل شده است؟ بايد بررسي شود که چرا پول بي حساب و کتاب جاي همه چيز را گرفته است؟ آيا اشکال از تربيت فرزندان است که در بزرگسالي آبرو و شرف خود را به آساني به پول مي‌فروشند؟ آيا بهتر نيست در کنار دستگاه قضا که بي امان و بدون هيچگونه ملاحظه اي دست به محاکمه مفسدان مي‌زند، کارگروهي کارشناسي نيز به ريشه يابي دلايل اين معضلات بپردازند؟

شاید پس از توافق تاریخی اوپک در وین در تاریخ دهم آذرماه، اعضای خوشحال و شادمان این سازمان به تنها مساله‌ای که فکر نمی‌کردند، تاثیر تصمیمات غیراوپکی‌ها بر بازار نفت بود.
مجتبي آزاديان
روزنامه‌نگار
mojtaba.azadiyan@gmail.com

از غیراوپکی‌ها تنها روسیه بود که پیش از اجلاس بر ساز همگرایی با اوپک می‌کوبید و پس از توافق خبر از کاهش 300 هزار بشکه‌ای تولید نفت خود در راستای سیاست‌های اوپک خبر داد. اما شاید کمتر کسی در آن زمان فکر می‌کرد که این توافق تاریخی به همان اندازه که از کاهش تولید اعضایش در جهت اهداف از پیش تعیین شده‌ (افزایش قیمت نفت) تاثیر می‌پذیرد، از افزایش نولید کشورهای خارج از اوپک نیز تاثیر می‌گیرد. با نگاهی به تحولات 10 روز اخیر در بازار نفت می‌توان به روشنی مشاهده کرد که روی قول روس‌ها برای حمایت نهایی، به هیچ عنوان نمی‌توان حساب کرد و اقدامات مکزیک برای افزایش 900 هزار بشکه‌ای تولید نفت خود نیز کاملا دو از دسترس و دخالت ایران و اوپکی‌ها برای اعمال فشار است و حتی می‌تواند به نوعی با توجه به فروش سهام شرکت مکزیکی به آمریکایی‌ها به پاشنه آشیل توافق نیز تبدیل شود و کارتِ آمریکایی‌ها برای مقابله با اوپکی‌ها جهت کنترل قیمت نفت باشد. به هر حال، توافق تاریخی اوپک، بسیار زودتر از آنچه پیش‌بینی می‌شد در حال بی‌اثر شدن است، نگاهی به معاف شدن چند کشور عضو اوپک از کاهش تولید و نیز افزایش تولید چند کشور غیر عضو اوپک از جمله روسیه و مکزیک، عملا کاهش 1.2 میلیون بشکه‌ای اوپک را بی‌اثر کرده و حتی در آینده نزدیک برخلاف آن پیش خواهد رفت.
بین تمام تهدیداتی که در کمین توافق اوپک است، افزایش تولید نیجریه و لیبی از نگاه کارشناسان مهم‌ترین آنها ارزیابی می‌شود. این دو کشور به علت مشکلات و ناآرامی‌های داخلی در حالی با توافق اعضای اوپک از شرکت در طرح کاهش تولید معاف شده‌اند که چنانچه برنامه‌های اعلام شده از سوی آنها برای افزایش تولید تا پایان سال جاری میلادی محقق شود، کاهش تولید روزانه 1.2 میلیون بشکه‌ای اعضای اوپک عملا خنثی خواهد شد. این تهدید در حالی برای توافق اوپک وجود دارد که به زعم کارشناسان توافقی که در وین برای کاهش تولید میان اعضای اوپک شکل گرفت، سندی ارزشمند در همکاری میان کشورهای عضو اوپک، با وجود اختلاف‌های عمیق بین آنها است.
سربلند بیرون آمدن این توافق از آزمونی که پیش رو دارد، به دو مساله بستگی دارد؛ همراهی روسیه به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده غیر اوپک و برنامه افزایش تولید از سوی لیبی و نیجریه و نیز اخبار نگران‌کننده افزایش تولید مکزیک با واگذاری حق امتیازهای تازه حفاری و برداشت نفت در میدان‌های نفت و گاز واقع در آب‎های عمیق. بعد از لیبی، نیجریه دیگر عضو اوپک است که تولیداتش با وجود حمله به خطوط انتقال نفت در ماه اکتبر، 1 میلیون و 628 هزار بشکه گزارش شده است. وزیر نفت این کشور در تازه‌ترین اظهارنظر اعلام کرده است که در حال حاضر تولیدات این کشور به سطح 1.95 میلیون بشکه در روز بازگشته است. با این وجود این احتمال مطرح می‌شود که 150 هزار بشکه از میزان اعلام شده از سوی وزیر نفت نیجریه، شامل میعانات گازی باشد که در محاسبات اوپک ارزیابی نمی‌شود. تمام اینها به این معنی است که اوپک باید در جلسات بعدی خود، نقش پررنگ‌تری برای ایجاد تعادل پایدار در بازار جهانی نفت ایفا کند. همچنین در خاورمیانه، جایی که قرار است بیشترین کاهش تولید اتفاق بیفتد نیز نشانه‌هایی مشاهده می‌شود که حکایت از افزایش تولید قبل از اعمال کاهش‌ها دارد.
با اتفاقات اخیر بر همگان آشکار شده است که اوپک و غیر اوپک دو بال پرواز بازار جهانی نفت به سوی بهبود قیمت ها و تعادل مازاد و عرضه در این بازار محسوب می شوند و چنانچه یک بال از وظیفه خود سر باز زند، تلاش بال دیگر راه به جایی نخواهد برد. برای اوپکی‌ها دیدیم که مازاد عرضه اوپک و عدم تعادل بین عرضه و تقاضا در بازار جهانی نفت که باعث کاهش قیمت نفت و ضرر رساندن به اقتصاد کشورهای عضو شده بود، این کشورها را بر آن داشت تا گرد هم جمع شوند و با اتخاذ تصمیمی اضاع را بهبود بخشند.
به همین دلیل برقرار کردن توازن در بازار جهانی نفت به تنهایی از عهده اوپک که ٤٠ درصد نفت جهان را تولید می‌کنند، بر نمی آید، و قرار بر این شده است که کشورهای غیر اوپک نیز همکاری کرده و این کشورها ۶۰۰ هزار بشکه از تولید خود بکاهند. در نهایت قرار است در اجلاسی که امروز بین این دو گروه در وین برگزار می شود، همکاری اوپک و غیراوپکی‌ها مشخص شود. نشستی که طبق اخبار خبرگزاری رویترز، تنها پنج کشور غیر عضو سازمان اوپک شامل جمهوری آذربایجان، قزاقستان، عمان، مکزیک و روسیه آمادگی خود را برای حضور در آن اعلام کرده‌اند. اجلاس مذکور به قدری حائز اهمیت است که کارشناسان اعتقاد دارند اگر کشورهای اوپک بر تعهد خود مبنی بر کاهش تولید پایدار باشند، اما کشورهای غیر اوپکی این کاهش تولید را جبران کنند باز هم بازار به نتیجه نمی‌رسد و برای اوپکی‌ها و غیراوپکی‌ها ضرر دارد؛ بنابراین همه باید متعهد باشند که برای افزایش قیمت تولید خود را کاهش دهند.
به گفته کارشناسان، جلسه اوپک و غیراوپک تکلیف اوپک را روشن کرده و ابهامی که در مورد توزیع نفت توسط کشورهای غیراوپک وجود دارد را برطرف می‌کند.


استیضاح رئیس جمهور کره جنوبی از چشم انداز دولتی تازه خبر می دهد که علارقم روابط نزدیک این کشور به آمریکا ، رویکردی بدبین به واشنگتن و تجارت آزاد خواهد داشت.
الستر گیل
وال استریت ژورنال

تصمیم بزرگ پارلمان کره جنوبی برای استیضاح خانم "گئون هی پارک" با 234 رای موافق و 56 رای مخالف زلزله ای تازه بر نظم سیاسی جهان است که پس از رفراندوم پوپولیست ها در انگلیس و پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات رخ می دهد. تصویب کناره کذاشتن بلافاصله خانم پارک از قدرت نشانگر گردشی اساسی در کره است که پس از بحرانی سیاسی و اعتراضات میلیونها کره ای صورت گرفت. معترضین که در بیرون از پارلمان درانتظار تصمیم گیری نمایندگان بودند با شنیدن خبر استیضاح پارک جشن گرفتند.خانم پارک متهم است که اسنادی محرمانه را به دوستش نشان داده و از قدرت خود برای سود مالی دوستش سو استفاده کرده است. درصورتی که دیوان عالی در هفته های دیگر استیضاح خانم پارک را تصویب کند انتخابات ریاست جمهوری تا کمتر از دو هفته برگزار خواهد شد. خانم پارک از شرکت در انتخابات منع خواهد شد و در بررسی جرمش همه مصونیت های خود را از دست می دهد. اما درصورتی که رای به نفع خانم پارک باشد او به سمت خود بازمیگردد و تا پایان دوره اش یعنی سال 2018 رئیس جمهور باقی می ماند. با این وجود رای پارلمان آغاز کننده دوره ای تازه از بی ثباتی در چهارمین کشور بزرگ آسیا خواهد بود و دیپلماسی را در یکی از مناطق حساس برای دولت ترامپ پیچیده تر می کند. ترامپ که پیشتر اتحاد دفاعی واشنگتن و سئول را زیر سئوال برده بود حال با چالشی تازه روبرو می شود. دیپلماتهای کره ای و آمریکایی معتقدند روابط میان دو کشور تحت قدرت دولت محافظه کار خانم پارک در نزدیک ترین سطح همکاری از دهه 50 میلادی تاکنون بوده است. واشنگتن و سئول درباره قرارداد تجارت آزاد در سال 2012 پیش از ورود خانم پارک به قدرت به توافق رسیده بودند. طبق تفاهم نامه امنیتی ، آمریکا نزدیک به 28 هزارو پانصد نیروی خود را برای حفاظت از کره جنوبی به آبهای این کشور فرستاد. کره جنوبی همچنین به ژاپن دیگر متحد آمریکا نزدیک شده است و تنش های دیپلماتیک و تاریخی گذشته را با امضای توافق همکاری اطلاعاتی نظامی کاهش داد. با وجود توافق های دفاعی و دیپلماتیک همکاری کره جنوبی با آمریکا با انتقادات احزاب مخالف چپ میانه کره روبرو شده است که بیشتر به بهبود روابط با پیونگ یانگ و پکن تمایل دارند.مخالفت شدید به برنامه موشکی آمریکا در کره از سوی چین باعث شد تا رهبران احزاب چپ کره جنوبی از منتقدین این طرح شوند. احزاب مخالف اکثریت پارلمان این کشور را به دست آوردند و حال هم با استیضاح پارک موافقت نمودند تا از بازگشت وی جلوگیری کنند. نظر سنجی ها نشان میدهد که بیشتر افرادی که احتمالا در انتخابات ریاست جمهوری شرکت خواهند کرد از احزاب چپ هستند و حزب خانم پارک با رسوایی مالی تضعیف شده است.با توجه به آزمایش موشکی کره شمالی در ماه ژانویه ، واشنگتن و سئول باعث تایید تحریم ها علیه این کشور شدند اما مشخص نیست با ریاست جمهوری ترامپ تحریم ها علیه کره شمالی ادامه داشته باشد.ترامپ در کمپین انتخاباتی از تمایل به دیدار با رهبر کره شمالی سخن گفته بود. تنش تجاری با آمریکا درصورت انتخاب فردی از احزاب چپ افزایش میابد. حزب دموکرات کره جنوبی از مخالفان قرارداد تجارت آزاد با آمریکا بود که باعث کاهش تعرفه های واردات از آمریکا بود. قابل ذکر است درمیان معترضان به فساد دولت پارک کشاورزان و اتحادیه های کارگری نیز حضور داشتن که به سیاستگذاریهای تجاری دولت اعتراض داشتند.سقوط خانم پارک به دلیل خشم عمومی بود که طعمی از پوپولیسم آمریکا و اروپا در مقابل منافع اقتصادی و سیاسی یک قشر خاص را دارد.  
ترجمه: فاطمه مهتدی
رئيس انجمن حمايت از مصرف کنندگان مطرح کرد؛
رئيس انجمن حمايت از مصرف کنندگان تصريح کرد: هر روز با تابلوها يا بنرهايي بر سر در مغازه‌ها روبرو مي‌شويم که اين واحد صنفي به دليل عدم رعايت بهداشت يا تخلف صنفي پلمب يا جريمه شده‌اما تا حالا کمتر مرکز درماني را ديده‌ايم که در مورد تخلف آن اطلاع رساني شود.
مسيح انصاري در گفت‌وگو با ايلنا با اشاره به موارد قانوني حمايت از مصرف کننده گفت: ماده 5 قانون حمايت از مصرف کننده و ماده 15 قانون نظام صنفي کشور بر درج قيمت هرگونه خدمات در مقابل ديد مصرف کننده تاکيد کرده‌امري که 95 درصد از مراکز درماني در کشور آن را رعايت نمي‌کنند.
وي ادامه داد:امروز کمتر مرکز درماني در کشور وجود دارد که در اورژانس خود ليست قيمت‌ها را گذاشته باشد به طور مثال همه مراکز اورژانس اعم از خصوصي و دولتي بايد نرخ سرم وصل کردن،اکو قلب و ساير خدمات را به طور دقيق در جلوي ديد مصرف کننده قرار دهند در صورتي که اين کار انجام نمي‌شود اين درحالي است که بيشتر مطب پزشکان نيز قيمت ويزيت خود را درج نکرده‌اند.
وي تصريح کرد: شبهه اي که اينجا به وجود مي‌آيد برخورد دوگانه وزارت بهداشت است چطور اين وزارتخانه با مراکز توزيع و فروش مواد غذايي به دلايل مختلف برخورد مي‌کند اما با مراکز درماني و پزشکان که از همکاران مديران اين وزارتخانه محسوب مي‌شوند برخورد جدي ندارد.
انصاري ادامه داد:به صرف نبودن شکايت و گله نمي‌توان از امر نظارت غافل شد ضمن اينکه مردم به جايي رسيده‌اند که فکر مي‌کنند اگر شکايت کنند تاثيري در اصلاح امور نخواهد داشت.
رئيس انجمن حمايت از مصرف کنندگان تصريح کرد: هر روز با تابلوها و بنرهايي بر سر در مغازه‌ها روبرو مي‌شويم که اين واحد صنفي به دليل عدم رعايت بهداشت يا تخلف صنفي پلمب يا جريمه شده‌اما تا حالا کمتر مرکز درماني را ديده‌ايم که در مورد تخلف آن اطلاع رساني شود.
انصاري ادامه داد: چندي پيش وزارت بهداشت خبر از برخورد با يک شرکت را داد که در آن شربت سرماخوردگي کودکان با وجود درج قيمت 1400 تومان به قيمت 4 هزار تومان به فروش مي‌رسيد اما اسم آن شرکت اعلام نشد تا مصرف کننده آن را بشناسد.
وي در پايان تصريح کرد:با توجه به اينکه پزشکان قشر تحصيلکرده جامعه هستند انتظار مي‌رود اين گروه بيش از سايرين به قانون احترام بگذارند و ديگران را نيز به رعايت قانون تشويق کنند.

ظريف در جمع اعضاي موسسه‌امور بين‌الملل ژاپن:
وزير خارجه کشورمان در گفت: ما به همراه دوستان خود در جامعه بين‌المللي تلاش خواهيم کرد که برجام و اجراي آن ادامه پيدا کند.
به گزارش ايسنا، محمدجواد ظريف در جمع اعضاي موسسه‌امور بين‌الملل ژاپن (jlla)با بيان اينکه در مسائل جهاني و حل آنها نمي‌توان بازي «برد و باخت» داشت و به قيمت باخت ديگران به پيروزي رسيد با اشاره به برنامه هسته‌اي ايران و روند مذاکرات مربوط به آن گفت: فرض طرف مقابل به تلاش براي رسيدن به پيروزي باعث شد که سال‌ها مساله هسته‌اي حل نشود و هر کدام از طرفين بر مواضع خود پافشاري مي‌کردند، ايران بر حق خود تاکيد داشت و آمريکا نيز مي‌گفت که ايران حتي نبايد يک سانتريفيوژ داشته باشد، اما وضع نمي‌توانست به اين منوال ادامه پيدا کند.
ظريف تصريح کرد: کاري که ما کرديم اين بود که با رياست‌جمهوري اين مساله را بازتعريف کرديم که چطور مي‌توانيم مساله هسته‌اي را حل کنيم و روش متفاوتي در قبال تعريف مساله در پيش گرفتيم.
وي در پاسخ به سوالي درباره ترامپ و موضع وي در قبال پايان دادن به توافق هسته اي گفت: توافق هسته اي يک توافق يکجانبه ميان ايران و آمريکا نيست، بلکه توافقي چندجانبه است که از سوي ديگر کشورها تقويت شده و اتحاديه اروپا به طور مستقيم در آن مشارکت داشته و در نهايت از سوي شوراي امنيت سازمان ملل طي قطعنامه اي تصويب شده است.
وزير خارجه کشورمان ادامه داد: به نظر من اين به نفع آمريکا و بقيه جامعه بين المللي است که به اين توافق بين المللي پايبند باشند. بنابراين نکته اول اين است که اين يک توافق دوجانبه نيست که‌امريکا بخواهد به سادگي سخن از مذاکرات مجدد يا خروج از آن را به ميان آورد. دوم اين که اين به نفع خود آمريکا نيز هست که به توافق پايبند باشد.
دليش اين است که از نظر آمريکايي‌ها بهترين حالت اين خواهد بود که بتوانند تحريم‌ها را به آن گونه که قبل از برجام داشتند، اعمال کنند. در صورتي هم که‌امريکا اين توانايي را داشته باشد که تحريم‌ها را اعمال کند چه چيزي عايدش خواهد شد؟ اصلا چرا از همان ابتدا آمريکا پاي ميز مذاکرات آمد؟ اگر با اعمال تحريم‌ها مي‌توانست اقتصاد ما را نابود کند چرا پاي ميز مذاکره‌امد.
وي با تشبيه روند گسترش تحريم‌هاي امريکا عليه ايران در گذشته به تزريق واکسن گفت: به سبب اين گونه اقدامات آمريکا ما هم واکسينه شده‌ايم و ياد گرفتيم که چگونه روي پاي خود و بر پايه اقتصاد خود بايستيم. ما ياد گرفتيم که چگونه‌امنيت خود را بر پايه اتکا به مردم تضمين کنيم. اگر چه براي تعامل با دنيا آمده‌ايم، اما اگر اين رابطه قطع شود نخواهيم مرد. آنها به اين نتيجه رسيدند و به همين دليل پاي ميز مذاکره‌امدند.
ظريف با اشاره به پيشرف‌هاي ايران با وجود تحريم‌ها گفت: همه اينها مويد اين امر بود که تحريم‌ها اثر ندارند و تحريم‌ها اراده ايراني‌هاي را نخواهد شکست. از اين رو ما به همراه دوستان خود در جامعه بين المللي تلاش خواهيم کرد که برجام و اجراي آن ادامه پيدا کند. در ديدارهايي که در اين دو روز اخير در ژاپن با نخست وزير و وزير امور خارجه داشتم و در ديدارهايم در چين و قبل از آن در هند، همه بر اين امر تاکيد داشتند که اين توافق هسته اي يک توافق بين المللي است و بايد به آن احترام گذاشت، اما اين به آن معني نيست که گزينه‌هاي ما محدود هستند.
ظريف ادامه داد: با توجه به اين مسائل و مقدماتي که اشاره کردم من اعتقاد دارم توافق برجام به حيات خود ادامه خواهد داد.
وي در پاسخ به سوالي درباره تحريم‌هاي معاملات بانکي با دلار گفت: اين آمريکا است که خود را با محدود کردن تعامل دلاري با ايران محروم کرده است. از اين رو ما با ديگر کشورها با پول ملي خود آنها معامله مي‌کنيم و با ژاپن نيز با ين و يورو معامله مي‌کنيم.

حجت‌الاسلام سیداحمد خاتمی:
خطیب نماز جمعه تهران گفت: امیدواریم اوباما روز دوشنبه آینده تحت‌تاثیر صهیونیست‌ها قرار نگیرد و این تحریم‌ها را امضا نکند؛ چرا که امضا کردن با روسیاهی تا ابد همراه خواهد بود.
به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام سیداحمد خاتمی در خطبه‌ نماز جمعه تهران ضمن تبریک پیروزی‌های اخیر حلب و موصل گفت: دنیای استکبار روی حلب و موصل شرط بسته بود اما در هر دو این مکان رزمندگان ارتش عراق، سوریه، بسیج مردمی و حشدالشعبی پیش می‌روند و ما ضمن خدا قوت به آن‌ها، این پیروزی را تبریک می‌گوییم.
خطیب موقت نماز جمعه تهران همچنین با اشاره به تمدید تحریم‌های داماتو و نقض عهد در برجام یادآور شد: مقام معظم رهبری این مسئله را نقض برجام دانسته و تاکید کردند که ایران واکنش نشان خواهد داد و با این حال امیدواریم اوباما روز دوشنبه آینده تحت‌تاثیر صهیونیست‌ها قرار نگیرد و این تحریم‌ها را امضا نکند؛ چرا که امضا کردن با روسیاهی تا ابد همراه خواهد بود.
او اضافه کرد: وحدت خوبی که در این رابطه در کشور صورت گرفت، ستودنی است و وحدتی که دنبال آن هستیم، همان وحدت حول محور ولایت است. یعنی با رهنمودهای رهبری گزینشی برخورد نکنیم. ایشان تقدیر از مذاکره‌کنندگان داشت اما هشدار هم داد. رهبری فرمود در برجام نقض عهد شده اما برخی گفتند مجبور بودیم.
خاتمی با اشاره به آیه ۱۰ سوره توبه خاطرنشان کرد: همان‌طور که بارها گفته‌ایم دنیای استکبار قابل‌اعتماد نیست. خوی تجاوزگری که در کفار هست، اساساً با عهد و پیمان جور نیست و چنین کسی عهد و پیمانی نمی‌شناسد و نکته دیگر این‌که آن‌چنان که تجربه نیز ثابت کرده، مستکبران اهل منطق، اخلاق و مذاکره نیستند.
او اعلام کرد: پاسخ زور، زور است و جواب کلوخ‌انداز، سنگ است و آن‌چه آن‌ها را سر جای خود می‌نشاند و باید در مقابل تجاوزگری آن‌ها انجام داد، مقابله به مثل است.
خطیب موقت نماز جمعه تهران یادآور شد: نکته دیگر این‌که تا کنون ندیده‌ایم سیاست لبخند و خوش و بش، جواب بدهد و این درحالی است که سیاست مقاومت در این مملکت جواب داده است. آن‌چنان که قرآن نیز بارها تاکید کرده، درصورتی که بایستیم، جواب خواهیم گرفت.
او گفت: امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز به وحدت داریم و این وحدت نیاز به محور دارد که آن محور، ولایت است و رفتاری که نیاز دارد، سعه صدر و تحمل است. در حدود یک سال و نیم گذشته، بسیاری این روزها را می‌دیدند اما به آن‌ها گفتند افراطی و تندرو هستید. حال فهمیدید اشتباه کردید، این اشتباه را تکرار نکنید.
خاتمی همچنین تصریح کرد: همه امید ما باید به خداوند و نگاه به درون باشد. دیدید نگاه به بیرون جواب نداد. باید به مومنان اعتماد کنید.
او همچنین با اشاره به برگزاری انتخابات در ابتدای سال آینده گفت: انتخابات در این کشور جشن سیاسی است و این نشاط سیاسی، نعمتی است که باید قدرش را بدانید و شکرش را بجا بیاورید.
خطیب موقت نماز جمعه تهران گفت: یکی از اشکال شکر نعمت این است که بداخلاقی نداشته باشیم. تنگنظری‌ها بداخلاقی است و این معنا ندارد که بگوییم در جامعه آزاد، فقط من حق حرف زدن دارم. در جامعه آزاد همه چه موافق و چه مخالف، حق حرف زدن دارند. بر هم زدن سخنرانی‌ها هر شکلی که باشد و چه در جناح ما باشد و چه غیر از آن، بد و مایه شرمساری است چرا که در جامعه آزاد تریبون گرفتن معنا ندارد.
خاتمی همچنین سوءاستفاده از آزادی بیان را جلوه‌ای از بداخلاقی سیاسی دانست و گفت: هنگامی که می‌توانیم با یکدیگر صحبت کنیم، دلیل ندارد به یکدیگر توهین کنیم. برخی تا فضا را باز می‌بینند شعارهای هنجارشکنانه سرمی‌دهند و در برخی از دانشگاه‌ها نیز این اتفاق افتاده است. از سوی دیگر عده‌ای نیز به بهانه حمایت از مظلوم نیز نباید به نظام ظلم نکنیم. برخی به بهانه حمایت از مظلوم به نظام بد می‌کنند که این‌ها بداخلاقی است.
او گفت: سیاسیون باید توجه کنند که این انقلاب به آسانی و مفت به دست نیامده، این‌که جریان‌هایی بیایند، نظام را فدای مصالح شخصی کنند، درست نیست و ناجوانمردی است.
خطیب موقت نماز جمعه تهران یادآور شد: انتظار از روسای سه قوه این است که معلم اخلاق باشند. این دعواهای رسانه‌ای چه معنایی دارد؟ شما که جلسات خصوصی دارید، باید در این جلسات دعوا را سروسامان دهید. البته آغازگر دعوا مستحق توبیخ بیشتر است.
او با تاکیدبراینکه نباید به بهانه انتخابات قوای سه گانه کشور مورد ضعیف قرار گیرند، گفت: گویا امروز نوبت به قوه‌قضاییه رسیده است. شما با فتنه‌گران درافتادید و در حقوق‌های نجومی ورود کردید و این هزینه آن است. مقاومت کنید و از میدان بیرون نروید، که نمی‌روید؛ چرا که قرآن نیز تاکید کرد که باید ایستادگی کنید.
خطیب موقت نماز جمعه تهران همچنین با اشاره به سخنان اخیر نخست وزیر بریتانیا در نشست شورای همکاری‌های خلیج فارس،‌گفت: این حرف‌ها کهنه است و گفتن این مسائل برای انگلیسی که سیاه‌ترین پرونده را در ایران دارد، تنها یه خروجی دارد و آن چیزی نیست جز همین یک کلمه «مرگ بر انگلیس»
خاتمی تصریح کرد: هر جا پای تفرقه، آن‌جا پای انگلیس است و به فضل خداوند امروز در ضعیف‌ترین جایگاه خود قرار دارد و آن‌ها که بی‌آبرو هستند، با این حرف‌ها بی‌آبروتر می‌شوند.
وی در خطبه اول نماز جمعه این هفته تهران نیز به بیان زیان‌های دروغ در عرصه سیاسی پراخت و گفت: کوچک‌نمایی هم نوعی دروغ به حساب می‌آید. به طور مثال حقوق‌های نجومی دل متدینین را رنجانده و رهبر انقلاب را متاثر کرده اما حالا مدام مصاحبه می‌‌کنند و می‌گویند که قانونی بوده است.مگر هر چیزی که روی کاغذ نوشته شد در هر شرایطی قانون تلقی می‌شود؟  فردی که حقوق‌های میلیاردی گرفته نمی‌داند چند درصد مردم زیر خط فقر هستند؟ آیا این حقوق از گلویش پایین می‌رود؟ خاتمی گفت: برخی فکر می‌کنند می‌توانند درباره کسی که مسئول است هرچه می‌خواهند بگویند و اگر آماری داده و آنها شک دارند نباید متهم به دروغ کرد.

احمد توکلي در نشست «در برابر فساد»
رئيس هيئت مديره ديده‌بان شفافيت و عدالت گفت: وزيري عضو هيئت مديره ۱۸ شرکت است که با فشار آن‌ها را کنار گذاشت اما امروز ۱۴ شرکت در دست همسر و فرزندان او است.
به گزارش تسنيم، احمد توکلي در نشستي با عنوان "در برابر فساد" پيرامون بررسي علل ناکارآمدي مبارزه با فساد با بيان اينکه نخستين علت ناکارآمدي مبارزه با فساد در جامعه ترک امر به معروف و نهي از منکر است افزود: علت ديگر فساد، عملکرد دو دسته از افراد در جامعه است که اگر آن‌ها سالم باشند جامعه نيز سالم مي‌شود و اگر آنها فاسد شوند، جامعه نيز فاسد مي‌شود.
رئيس هيئت مديره ديده‌بان شفافيت و عدالت با اشاره به محدود بودن آزادي بيان و قلم گفت: بدون آزادي بيان و قلم مبارزه با فساد ممکن نيست، آزادي بيان و رسانه براي شفافيت و شفافيت براي مبارزه با فساد، بسيار لازم و ضروري به‌شمار مي‌روند و اين عناصر به يکديگر وابسته هستند.
نماينده سابق مجلس با اشاره به عملکرد دستگاه‌هاي مبارز با فساد تصريح کرد: دستگاه‌هايي که مبارز با فساد هستند اگر خود به صورت نسبي آلودگي پيدا کنند، آن وقت سيستم به صورت خودکار از خود دفاع نخواهد کرد.
وي با بيان اينکه وقتي مفسدان در مجاري تصميم‌گيري نفوذ مي‌کنند قانون به شکلي تنظيم مي‌شود که انجام فساد به صورت قانوني به نفع آن‌ها تمام ‌شود، تصريح کرد: وزيري عضو هيئت مديره 18 شرکت است که با فشار، آن‌ها را کنار گذاشت اما امروز 14 شرکت در دست همسر و فرزندان او است، اين در حالي است که با اين موضوع مبارزه‌اي نشد.
رئيس هيئت مديره ديده‌بان شفافيت و عدالت افزود: در مجلس قبل به‌دنبال تصويب طرحي براي مبارزه با سوداگري مسکن و زمين بوديم، اعلام کرديم ظرف 5 سال ماليات اين بخش 27 درصد شود اما وزير راه و شهرسازي نامه نوشت که تورم را بالا مي‌برد و اجازه ندادند طرح عملياتي شود.
وي با اشاره به تسخير فساد و درگير شدن سيستم گفت: ما فساد را سيستمي‌مي‌بينيم، درباره اين نوع نگاه البته به ما انتقاد شد، اما در اين راستا ديده‌بان شفافيت و عدالت را راه‌اندازي کرديم تا براي مبارزه در اين زمينه وارد عمل شويم.
رئيس هيئت مديره سازمان ديده‌بان شفافيت و عدالت با اشاره به راه‌اندازي شعبه اين موسسه در اصفهان گفت: ما در ديده‌بان کار سياسي غيرسياسي انجام مي‌دهيم يعني در جهت مصالح کشور کار کرده‌اما دارا و ندار نمي‌کنيم. ما در اين موسسه مفسده‌هاي بزرگ را شناسايي کرده و آن‌ها را به دستگاه قضا اعلام مي‌کنيم، اين فضاي سيستمي‌را به‌جز حمايت همه مردم نمي‌توانيم رصد کنيم.
توکلي اظهار داشت: آموزش حقوق شهروندي يکي از راهکارهايي است که مي‌تواند سبب برانگيخته شدن مردم پيرامون مبارزه با فساد شود. درباره حقوق‌هاي نجومي‌نيز اقداماتي انجام شد که کافي نيست، براساس قانون سمن‌ها ما مي‌توانيم در اين زمينه کميته حقيقت ياب تشکيل دهيم.
اين نشست در قالب مناظره قرار بود با حضور حسين راغفر استاد اقتصاد دانشگاه و از فعالان اصلاح طلب برگزار شود که در ابتداي برنامه عنوان شد وي به دليل پاره‌اي مشکلات شخصي قادر به حضور در نشست نشده است.

آسیب‌شناسی اقتصاد در سه دولت از نگاه فرشاد مومني؛
عضو هيات علمي‌دانشگاه علامه طباطبايي با بيان اينکه آن ميزان هزينه‌کرد دلار نفتي براي خلق توليد ناخالص ملي طي سال‌هاي ۸۴ تا ۹۲ بي‌سابقه‌ترين سطح فساد و ناکارآمدي در ۵۰ سال اخير را رقم زد، گفت: از سال ۸۴ تا امروز دائم مي‌گوييم اي کاش به رشد هشت درصدي برسيم و اينجاست که تفاوت نزول ۴۰۰ درصدي از دوران اصلاحات را مي‌فهميم.
به گزارش ايسنا، فرشاد مومني در اختتاميه چهارمين همايش ملي تعامل صنعت و دانشگاه که در دانشکده علوم دانشگاه فردوسي برگزار شد، اظهار کرد: با عملکرد اقتصادي دولت اصلاحات مخالفت جدي داشتم اما با اين حال طرفدار اصول اين دولت بودم. يک فرمول‌هايي در همين چارچوب کنوني در آن زمان هم وجود داشت و در زمان دولت اصلاحات خيلي بهتر رعايت مي‌شد؛ به طوري که مهر ماه سال ۱۳۹۲ از جانب مرکز پژوهش‌هاي مجلس گزارش‌هايي تهيه شد که در آن عنوان شده بود وابستگي به ارز نفتي براي هر يک واحد توليد ناخالص داخلي در دوران احمدي‌نژاد پنج برابر دولت اصلاحات بوده است.
وابستگي اقتصاد در دولت قبل بيشتر بود
وي ادامه داد: ژست آن عزيزان اين بود که دارند مشت محکمي‌بر دهان استکبار مي‌زنند؛ موضوع هولوکاست را خود افراد مرتبط با آن فراموش کرده بودند اما اين عزيزان اين موضوع را رها نمي‌کردند. در زمينه اقتصادي در دولت قبل طوري عمل شده بود که وابستگي ايران را به همان استکباري که خودشان مي‌گفتند، بيشتر مي‌شد. مومني با بيان اينکه آن ميزان هزينه‌کرد دلار نفتي براي خلق توليد ناخالص ملي طي سال‌هاي ۸۴ تا ۹۲ بي‌سابقه‌ترين سطح فساد و ناکارآمدي در ۵۰ سال اخير را رقم زد، گفت: از سال ۸۴ تا امروز دائم مي‌گوييم اي کاش به رشد هشت درصدي برسيم و اينجاست که تفاوت نزول ۴۰۰ درصدي از دوران اصلاحات را مي‌فهميم. اگر در حال حاضر علم‌محوري و توليدمحوري را به همان اندازه دوران اصلاحات داشته باشيم، عملکردمان ۴۰۰ درصد بهبود مي‌يابد. وي در خصوص وضعيت نگران کننده اقتصاد ايران يادآور شد: اينکه در حال حاضر اين اندازه‌اميدواريم، ماجرا اين است که وضع کنوني بسيار نگران کننده است اما به معني ياس و سرخوردگي ما نيست. عضو موسسه دين و اقتصاد با بيان اينکه اگر خرد متعارف را به کار گيريم، مي‌توان براي بکار گيري ظرفيت‌هاي موجود کشور اقدام کرد، خاطرنشان کرد: وزارت جهاد کشاورزي در شرايط بحران آب قرار دارد و اگر بتواند اندکي دانايي را وارد تابع توليد خود کند، جهش بزرگي در آن ايجاد خواهد شد.
وي افزود: به طور مثال در موردي از کاشت محصولات جاليزي با ورود دانايي و علم براي کاشت محصولات، ميزان آب مصرفي ۹۰ درصد کاهش، ميزان زمين‌بري ۸۵ درصد کاهش و بازدهي هفت درصد افزايش يافت. عضو هيات علمي‌دانشگاه علامه طباطبايي با بيان اينکه در پنج سال‌ گذشته ايران رتبه اول در فرار مغزها را داشته است، عنوان کرد: اين همه براي آموزش فرزندان‌مان خرج مي‌کنيم، بعد آن‎ها را سرخورده کرده و تقديم‌شان مي‌کنيم به همان استکبار جهاني؛ در اصل در ايران نبايد لاف زدن‌ها را جدي بگيريم و بايد طرز عمل را فقط نگاه کرد. مومني اظهار کرد: در حال حاضر اقتصاد ايران شرايط پيچيده و پر تب و تابي دارد که در اين شرايط مي‌بينيم به ندرت مي‌شود نهادي خوب کار کند زيرا با يکسري مشکلات بنيادي روبرو هستيم. وي افزود: مسائل بنيادي هم مسائلي نيستند که بشود با تعامل حل شود بلکه با برخوردهاي سهل انگارانه و دور زدن باعث شده اين مسائل شکل بدتري پيدا کند. در حال حاضر طبق اسنادي که در حالت‌هاي خوشبينانه تعريف شده‌اند، براي اقتصاد ايران وضعيت بحراني اعلام شده است.
عضو هيات علمي‌دانشگاه علامه طباطبايي خاطرنشان کرد: يکي از مسائل بنيادي ما که بعد از انقلاب تقريبا هر شيوه‌اي براي حل آن در دستور کار قرار گرفته است، پيوند ساخت دانايي و ساخت عمل است. تمام استانداردها، تعريفات، موعظه‌ها و... در دستور کار براي اين پيوند قرار گرفته‌اما اين مساله يعني جدايي دانايي از عمل به قوت باقي است. وي با بيان اينکه پيوند زدن علم و صنعت بايد به شکل بنيادي مورد توجه قرار گيرد، يادآور شد: بايد اين موضوع را از ديدگاه توسعه و توسعه نيافتگي نگاه کنيم. شايد از زاويه صورت بندي نظري اين ماجرا به نکته‌هايي برسيم که در نگاه چشم‌هاي غيرمسلح مساله اساسي در نظر قرار نمي‌گيرد. مومني ادامه داد: وقتي مساله را در مسائل توسعه‌اي نگاه کنيم، مي‌بينيم که دو موضوع هم راستايي منافع فردي با منافع جمعي و هم راستايي ملاحظات کوتاه مدت با ملاحظات بلند مدت مطرح مي‌شود.
ساختار نهادي ايران ضد توليد است
عضو هيات علمي‌دانشگاه علامه طباطبايي با طرح اين سوال که چرا کار ايران در زمينه اقتصاد جلو نمي‌رود؟ يادآور شد: بستر نهادي به گونه‌اي سامان يافته که افراد عموما وقتي منافع خود را حداکثر مي‌کنند، اين منافع در سطح فردي براي منافع جمعي اختلال ايجاد مي‌کند. عضو موسسه دين و اقتصاد اضافه کرد: همچنين اقدامات کوتاه مدت در ايران هم راستايي با ملاحظات بلند مدت ندارد و فقط در دو حالت مي‌شود اين دو مورد هم راستاي هم باشد؛ به اين شکل که در فرايندهاي تصميم‌گيري و تخصيص منابع، بايد علم فصل‌الخطاب باشد. وي با بيان اينکه در اقتصاد مي‌گوييم دانايي يک نهادي است که در آن استهلاک وجود ندارد، عنوان کرد: در همه نهادها مساله حياتي مساله کميابي است اما در علم و دانايي مساله وفور آن است اما بايد توجه داشت علم لازم است اما کافي نيست. بايد زور اجتماعي علم از زور غير علم بيشتر باشد و اين يک گرفتاري بزرگ است که زور علم از زور غير علم کمتر است. علم بايد محور باشد و متاسفانه در اين زمينه نسبت آنچه که تصور ماست و آنچه در دنياي واقعي وجود دارد، بسيار پر فاصله است.
وي تصريح کرد: ايران يکي از فاجعه‌آميزترين اوضاع و احوال را در خصوص خلق ارزش افزوده توسط علم دارد. متاسفانه هميشه در ايران ظواهر شکل و شمايل بيش از حد مورد توجه قرار مي‌گيرد. مومني با بيان اينکه شرط ديگر براي همراستايي‌ منافع اين است که ساختارهاي نهادي بايد مشوق توليد باشد، افزود: در حال حاضر ساختار نهادي ايران دقيقا پشت به توليد کرده است. آن‌هايي که سراغ توليد مي‌روند، بيشتر رنج و خطر و آسيب مي‌بينند اما افرادي که به سمت فعاليت‌هاي غيرمولد مي‌روند، برخوردارترند. عضو هيات علمي‌دانشگاه علامه طباطبايي يادآور شد: در حال حاضر جوامع بشري به اين جمع بندي رسيده‌اند که چهره اصلي خداگونه انسان، خلاقيت آن است و مساله توليد نيز در اقتصاد همان شکل ديگر خلاقيت است.
وي با بيان اينکه گزينه رقيب خلاقيت را توزيع مجدد مي‌گويند، عنوان کرد: توزيع مجدد يعني چيزي که خلق شده و موجود است، مجددا اجرا و توزيع شود. توزيع مجدد مي‌تواند بحران آفريني کند و به شکل رانت، ربا و فساد ايجاد شود. مومني ادامه داد: در جامعه‌اي که عده‌اي زور بيشتري دارند، چيزي را خلق نمي‌کنند اما قدرت جابجا کردن آن را دارند. وقتي توزيع مجدد در جامعه بيش از حد بسط پيدا کند، بقاي جامعه تهديد مي‌شود. بحران کميابي تشديد شده و به دنبال آن رقابت‌ها به شکل حذفي و مخرب پيش مي‌رود به طوري که الگوي جامعه به سمت ستيز رفته و هرکسي که دست بياندازد براي دارايي، بايد ديگري را حذف کند. مومني ادامه داد: در مقايسه با پاکستان، افغانستان، سوريه و عراق کشور ما از امنيت بالايي برخوردار است اما با وجود اين امنيت کسي حاضر به سرمايه‌گذاري توليدي نيست. بيش از ۹۰ درصد از بنگاه‌هاي اقتصادي يک نفره اداره مي‌شود و اگر امنيت داشتيم، اين فرهنگ منحط‌گرايي و فردي وجود نداشت. امروز در بازار همه شراکت را مساله ناميموني مي‌دانند. وي با بيان اينکه در حال حاضر بيش از دو دهه است که متوسط نرخ بهره در ايران سه تا پنج برابر ميانگين جهاني است، گفت: در حاضر بخش‌هاي غيررسمي‌بسيار گسترش يافته که اين موضوع يکي از شيوه‌هاي تعرض به حقوق افراد است. اين کارشناس مسائل اقتصادي با بيان اينکه بانک مرکزي در سال ۹۱ عنوان کرد که بازار رسمي‌پول فقط مي‌تواند يک چهارم نيازهاي مالي توليدکنندگان را پاسخگو باشد، تصريح کرد: در چند سال اخير ۷۰۰۰ بنگاه توليدي تعطيل شد و يک نفر اعتراض نکرد؛ اين درحالي است که زماني که براي طلافروشان ارزش افزوده در نظر گرفته بودند، دولت با اعتراض فراواني روبه‌رو شده و کلا اجراي قانون ارزش افزوده براي طلا فروش‌ها به صورت غيرقانوني متوقف شد.
با بازنشستگی ریال؛
یک کارشناس بازار سرمایه می‌گوید تبدیل واحد پولی ایران از ریال به تومان در نهایت باعث کاهش ارزش پول ملی می‌شود و در نتیجه قیمت ارزهای خارجی از جمله دلار بالا خواهد رفت؛ بنابراین این موضوع در کوتاه‌مدت سبب رونق بورس اوراق بهادار تهران خواهد شد.
فردین آقابزرگی درباره اثرات تغییر واحد پولی ایران از "ریال" به "تومان" اظهار کرد: این اقدام ارزش پول ملی را کم کرده و قیمت دلار را بالا می‌برد در نتیجه باعث رشد در بورس اوراق بهادار تهران می‌شود، چرا که این موضوع  باعث رونق برخی صنایع  و افزایش درآمد حاصل از صادرات برخی تولیدات در تعدادی از شرکت‌های پذیرفته شده در بورس  شده و حاشیه سود آن شرکتها نسبت به گذشته افزایش خواهد داشت.
وی اضافه کرد: کاهش ارزش پول مساله نگهداری دارایی و سرمایه گذاری را جذابیت بیشتری خواهد بخشید و این موضوع می‌تواند موجب اقبال سرمایه‌گذاری در بورس گردد، کاهش ارزش پول ملی بر سایر زمینه های سرمایه گذاری نیز  تاثیر مثبت گذاشته و نهایتا نگهداری پول نقد، از نظر درجه اولویت برای یک سرمایه گذار، در رتبه اول قرار نمی‌گیرد.
مدیرعامل کارگزاری بانک آینده درباره رشد شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تا کانال ۸۱ هزار واحدی در روزهای گذشته گفت: اغلب فعالان بازار با این سوال مواجه هستند که چرا با وجود بالا رفتن شاخص در ۹ ماه ابتدای سال، در کل ضرر کرده اند. اولا باید گفت در حال حاضر شاخص کل حدودا به نقطه ابتدای سال رسیده و در مجموع حدود نیم درصد بازدهی داشته است. این در حالی است که اگر نرخ بازده بدون ریسک در ایران را معادل نرخ بلندمدت بهره بانکی و برابر ۱۵ درصد در نظر بگیریم و نرخ تورم را آن طور که اعلام شده ۱۰ درصد بدانیم سرمایه‌گذاری باید بازده ۲۵ درصد به دست آورد و تازه این مقطع،   نقطه تعادل محسوب می‌شود.
آقابزرگی تأکید کرد: با این توضیحات اگر از امروز تا پایان سال ۱۳۹۵ بورس تهران بتواند به سرمایه گذاران، بازده ۱۰ درصدی  داشته باشد (شاخص به حدود ۹۰ هزار برسد)   از آنجاکه بازده سربه‌سر ۲۵ درصد محسوب می شود همچنان فعالان بازار سرمایه با  ۱۵ درصد زیان در مقایسه با فرصت‌های از دست داده در امر سرمایه گذاری قرار گرفته اند. اگرچه طی دوره مورد بحث ممکن است سرمایه گذاری‌هایی در بورس وجود داشته باشد که بازدهی خوبی هم داشته‌ ولی در هر حال ما باید شرایط متوسط بازدهی در بورس را در نظر بگیریم.
به نقل از ایسنا، این کارشناس بازار سرمایه افزود: از دلایل وقوع چنین رخدادهایی می‌توان به  موضوع دخالت مقام ناظر  و مدیریت شاخص اشاره کرد؛ به طور مثال نمادهای خاص به موقع بازگشایی نمی‌شوند و بطور مثال نماد شرکتی که دارای تعدیل مثبت قابل توجهی است در زمانی که بازار منفی است باز می شود و این موضوع باعث می‌شود که شرایط منفی بازار به واقه نمایان نشود و علیرغم اینکه سرمایه‌گذاران با بازدهی منفی روبرو هستند، شاخص کل شرایط مساعدتری را نشان دهد.
وی افزود: با همه این موضوعات با توجه به کاهش تنش‌ها در روابط بین الملل، فکر می کنم برای کوتاه مدت در بورس تهران شاهد رشد باشیم. البته برآورد می‌شود این رشد با حداقل بازدهی مورد انتظار سرمایه‌گذاران برابر باشد.
این کارشناس بازار سرمایه که به تازگی از نهادِ نظارتیِ بازارِ مالیِ آلمان بازدید کرده است درباره تفاوت بافین و سازمان بورس و اوراق بهادار تهران اظهار کرد: تفاوت عمده این دو نهاد در تفکیک وظایف مقام ناظر، مجری، مقام قانون‌گذار و قضاوت‌کننده است. از آنجاکه در سازمان بورس ایران وظایف مقام ناظر، مقام قانون‌گذار و مقام قضاوت‌کننده تفکیک نشده است، ساختار سازمانی ما دارای کارایی لازم در این زمینه نیست و ایرادهایی دراین زمینه وجود دارد، چرا که قانون‌گذار، باید  نظارت کند که درچه موضوعاتی، قانون‌های وضع شده با بایسته ها تطابق دارد و درچه مواردی این تطابق وجود ندارد.
آقابزرگی اضافه کرد: مقام ناظر کشورهای پیشرفته از جمله آلمان به هیچ وجه اجرا کننده نیستند و نسبت به افزایش و کاهش قیمت سهام دخالتی ندارند. از اصلی ترین وظایف آنها، افشای اطلاعات و نظارت بر نحوه صحیح افشاست. وقتی همه اختیارات از جمله قانون‌گذاری، اجرا و نظارت را یک جا به یک یک نهاد واگذار کنیم، نتیجتا برخی مشکلات و ابهامات  بوجود خواهد آمد. در این زمینه تجربه بین‌المللی اثبات نموده است که رویه معمول در کشور ما دارای اشکالاتی است که باید مورد رسیدگی قرار بگیرد.

با واردات بي‌کيفيت از چین و پاکستان رقم می خورد؛
د‌‌رست از زماني که لامپ‌‌هاي کم مصرف به جامعه مصرف معرفي شد‌‌ حرف و حد‌‌يث‌هايي نيز د‌‌رباره آن‌ها مطرح شد‌‌؛ اينکه چقد‌‌ر اين گفته که "نور اين لامپ‌ها سرطان زاست" واقعيت د‌‌ارد‌‌ يا اينکه "آيا همه اين لامپ‌ها خطرناک هستند‌‌ يا فقط لامپ‌هاي سفيد‌‌ خطرناک است" و همچنين اينکه "سرطان‌زا بود‌‌ن اين لامپ‌ها د‌‌ر صورت شکسته شد‌‌ن" چقد‌‌ر صحت د‌‌ارد‌‌ و سوالاتي از اين د‌‌ست که عضو سند‌‌يکاي صنعت برق به برخي از اين سوالات پاسخ د‌‌اد‌‌.
به گزارش ايسنا، پد‌‌رام مهد‌‌يان د‌‌ر جمع خبرنگاران گفت: مصرف لامپ د‌‌ر کشور حد‌‌ود‌‌ ۱۰۰ ميليون تخمين زد‌‌ه مي‌شود‌‌ و د‌‌ر حال حاضر حجم توليد‌‌ اين کارخانه ۳.۵ ميليون انواع لامپ کم مصرف از پنج وات تا ۱۵۰ وات است و لامپ‌هاي LED نيز از ۵ تا ۱۵۰ وات د‌‌ر ليست توليد‌‌ات ما قرار د‌‌ارند‌‌. وي افزود‌‌: طي چند‌‌ سال گذشته برخي مي‌خواستند‌‌ لامپ‌هاي LED  را که به قيمت بالاتري به فروش رساند‌‌ه و مرد‌‌م را راضي به خريد‌‌ اين نوع لامپ‌ها کنند‌‌ لذا بحث سرطان زا بود‌‌ن کم مصرف‌ها را مطرح کرد‌‌ند‌‌ د‌‌ر حالي که لامپ‌هاي کم مصرف همان مهتابي‌هايي هستند‌‌ که ۷۰ سال د‌‌ر کل د‌‌نيا از جمله اروپا و امريکا د‌‌ر حال مصرف هستند‌‌.
وي با اشاره به اينکه هيچ محصولي تا فايد‌‌ه ند‌‌اشته باشد‌‌ د‌‌ر د‌‌نيا فراگير نمي‌شود‌‌، اد‌‌امه د‌‌اد‌‌: آنچه به عنوان سرطان زا بود‌‌ن لامپ‌هاي کم مصرف اشاره مي‌شود‌‌ اينکه مي‌گويند‌‌ UV د‌‌ارد‌‌، د‌‌ر حالي که ميزان آن يک پنجاه تا ۰.۰۱ حد‌‌ مجاز است و وزارت بهد‌‌اشت کاناد‌‌ا نيز د‌‌ر سال ۲۰۰۹ طبق تحقيقي مفصل اين موضوع را کلا رد‌‌ کرد‌‌ه تا نگراني مرد‌‌م برطرف شود‌‌. اين عضو سند‌‌يکاي صنعت برق تاکيد‌‌ کرد‌‌: قبلا جيوه از طريق د‌‌ود‌‌کش نيروگاه‌ها بواسطه سوخت‌هاي فسيلي وارد‌‌ اتمسفر مي‌شد‌‌؛ به طوري که به ازاي هر لامپ رشته اي ۱۰۰ وات معاد‌‌ل عمر يک لامپ کم مصرف ۱۰ ميلي گرم جيوه از طريق نيروگاه‌ها وارد‌‌ هوا مي‌شد‌‌ و از طريق باران به زمين مي‌باريد‌‌ و وارد‌‌ چرخه غذايي و آب د‌‌رياها و رود‌‌ها مي‌شد‌‌ که با آمد‌‌ن لامپ‌هاي کم مصرف که مصرف برق را يک پنجم کرد‌‌، ميزان انتشار د‌‌ود‌‌ه از طريق نيروگاه‌ها به يک پنجم کاهش يافت يعني ۱۰ ميلي گرم تبد‌‌يل به د‌‌و ميلي گرم شد‌‌. د‌‌ر لامپ کم مصرف هم بين ۲.۵ تا ۳ ميلي گرم جيوه مصرف مي‌شود‌‌ يعني برايند‌‌ اين است که اگر يک لامپ کم مصرف د‌‌ر د‌‌نيا استفاد‌‌ه مي‌شود‌‌ پنج ميلي گرم مصرف جيوه د‌‌ر د‌‌نيا پايين مي‌آيد‌‌. بنابراين با ورود‌‌ تکنولوژي لامپ کم مصرف، ميزان جيوه منتشر شد‌‌ه د‌‌ر محيط زيست نصف شد‌‌ه است. وي اد‌‌امه د‌‌اد‌‌: بايد‌‌ به خاطر د‌‌اشت که ميزان جيوه استفاد‌‌ه شد‌‌ه د‌‌ر لامپ‌هاي کم مصرف ۲.۵ تا ۳ ميلي گرم يعني به‌اند‌‌ازه يک نقطه روي کاغذ است و تا زماني که لامپ شکسته نشود‌‌ نگراني وجود‌‌ ند‌‌ارد‌‌ اما پس از شکستن توصيه مي‌شود‌‌ که بد‌‌ون تماس د‌‌ست جمع آوري شد‌‌ه و د‌‌ر کيسه‌هاي سر بسته د‌‌فع شود‌‌. مهد‌‌يان با اشاره به اينکه نمي‌توان لزوما بين لامپ کم مصرف و LED تفکيک قائل شد‌‌ و يکي را بر د‌‌يگري ارجح د‌‌انست، اظهار کرد‌‌: لامپ LED تحول بزرگ د‌‌ر صنعت روشنايي بود‌‌ه از جمله باعث بالا رفتن کارايي و بازد‌‌هي شد‌‌ يعني با مصرف يک وات برق حد‌‌ود‌‌ ۱۰ تا ۱۲ وات نور د‌‌ريافت مي‌کنيم اما با ورود‌‌ لامپ رشته اي ميزان د‌‌ريافت نور به ۶۰ واحد‌‌ رسيد‌‌.
وي د‌‌ر اد‌‌امه اجباري نبود‌‌ن استاند‌‌ارد‌‌ عملکرد‌‌ي و همچنين وارد‌‌ات محصولات بي کيفيت از چين و پاکستان را از جمله آسيب‌هاي وارد‌‌ه به اين صنعت د‌‌انست و گفت: د‌‌ر لامپ LED استاند‌‌ارد‌‌ عملکرد‌‌ي اجباري نشد‌‌ه مثلا ممکن است لامپ ۲۰ وات به جاي ۵۰ وات فروخته شود‌‌ البته اين قضيه د‌‌ر مورد‌‌ لامپ‌هاي کم مصرف حل شد‌‌ه است. وي افزود‌‌: با مصرف لامپ‌هاي غير کم مصرف پول کشور د‌‌ور ريخته مي‌شود‌‌ و مصرف برق بيشتر است. زماني که د‌‌ر لامپهاي LED پوشش فسفر از بين مي‌رود‌‌ و نور آبي از خود‌‌ش ساطع مي‌کند‌‌، مضر خواهد‌‌ بود‌‌ ضمن اينکه آنچه قطعي است اينکه يک لامپ LED بي کيفيت و بنجل وارد‌‌اتي ۵۰ برابر به مصرف کنند‌‌ه زيان مالي وارد‌‌ مي‌کند‌‌. وي اد‌‌امه د‌‌اد‌‌: طول عمر، ميزان و کيفيت نور نيز اهميت د‌‌ارد‌‌ زيرا ممکن است استفاد‌‌ه کنند‌‌ه مسموم شود‌‌ و انرژي کافي نگيرد‌‌ و ۱۰ برابر جيوه اي که بابت شکستن لامپ ضرر د‌‌ارد‌‌، آسيب مي‌رساند‌‌. پيشنهاد‌‌ ما اين است که مراکز حاکميتي مثل شهرد‌‌اري‌ها و وزارت صنايع براي جلوگيري از شکستن لامپها کمک کنند‌‌ که اين لامپها بازيافت شوند‌‌ و د‌‌ر مقابل مرد‌‌م تشويق شوند‌‌. مهد‌‌يان تاکيد‌‌ کرد‌‌: با توجه به اينکه صنعت الکترونيک د‌‌ر کشور ما اصلا پا نگرفته است بيشتر اقلام مورد‌‌ نياز براي توليد‌‌يک لامپ وارد‌‌اتي است. البته د‌‌ر تمام د‌‌نيا مواد‌‌ اوليه لوازم الکترونيک از چين وارد‌‌ مي‌شود‌‌. بواسطه حمايت‌هاي وزارت نيرو که د‌‌ر فاصله سالهاي ۸۰ تا ۸۸ لامپ کم مصرف بصورت يارانه اي د‌‌اد‌‌ه شد‌‌ از اين لامپ‌ها استقبال خوبي صورت گرفت و ايران يکي از کشورهاي پيشرو د‌‌ر اين زمينه است. وي خاطرنشان کرد‌‌: بواسطه رونق استفاد‌‌ه از لامپ‌هاي کم مصرف د‌‌ر کشور ۱.۵ ميليارد‌‌ بشکه نفت د‌‌ر مصرف انرژي صرفه جويي شد‌‌ه که ۱۵ د‌‌رصد‌‌ مصرف کل کشور است.

قائم مقام بانک مرکزی:
قائم مقام بانک مرکزی گفت: مصوبه اخیر هیات دولت درباره تغییر واحد پول از ریال به تومان در راستای احترام به عرف جامعه است و این موضوع ارتباطی با حذف صفر از پول ملی ندارد.
هیات وزیران در جلسه اخیر خود با آغاز بررسی لایحه «قانون بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران» موادی از آن را تصویب کرد. در ماده دو پیش نویس این لایحه که پیشتر بانک مرکزی آن را منتشر کرده بود، واحد پول ایران «ریال» تعیین شده بود اما در مصوبه داولت واحد پول ایران، «تومان» و برابر با 10 ریال ‏تعیین شد.‏
«اکبر کمیجانی» با اشاره به اینکه در ماده دو لایحه تقدیمی بانک مرکزی به دولت، واحد پول ایران، ریال عنوان شده است، گفت: همانگونه که در قانون پولی بانکی مصوب سال 1351 که اکنون نیز در دست اجرا است، واحد پولی ایران ریال و یک ریال معادل 100 دینار است، بانک مرکزی نیز در لایحه خود به دولت واحد پول ایران را ریال تعیین کرده بود.
وی افزود: اما هیات دولت تصمیم گرفته برای انطباق با واقعیت ها و احترام به عرف، واحد پول را از ریال به تومان تغییر دهد چرا که در معاملات و گویش های روزمره، تومان بیش از ریال مصطلح است. بر این اساس واحد پولی ایران تومان معرفی شده و یک تومان برابر با 10 ریال است.
کمیجانی یادآور شد: البته مصوبه هیات دولت برای تصویب و تبدیل شدن به قانون به مجلس شورای اسلامی ارسال می شود و تصویب نهایی آن منوط به نظر نمایندگان مجلس شورای اسلامی در روزهای آتی است.
وی اعمال مفهوم تومان و جایگزینی آن با مفهوم ریال را به معنای اصلاح پولی ندانست و تصریح کرد: عملیاتی شدن مفهوم تومان به معنای اصلاح پولی نیست.
قائم مقام بانک مرکزی تاکید کرد: اکنون مطالعات بسیاری برای اصلاح و حذف صفر از پول ملی در جریان بوده و در لوایح بانک مرکزی و بانکداری ایران به این موضوع پرداخته نشده است و در آینده این موضوع به شکل جامعی و در قالب لایحه ای جداگانه مطرح خواهد شد. به گفته کمیجانی، اصلاح پولی فعالیت جامع تری است و در آن باید همه جوانب مالی، اقتصادی و حسابداری در نظر گرفته شود. وی با ذکر این نکته که در صورت تصویب این موضوع در مجلس شورای اسلامی، امکان دارد اصلاحاتی جزیی در چاپ اسکناس های جدید در آغاز سال آینده صورت گیرد، گفت: این امکان وجود دارد که در اسکناس های جدید ملاحظات رعایت شود. البته در این باره هرگونه تغییر و اصلاح به مردم اطلاع داده خواهد شد.
قائم مقام بانک مرکزی با بیان اینکه این بانک در سالیان گذشته، مطالعاتی را روی اصلاح قوانین پولی و بانکی در دستور کار داشته است، گفت: خوشبختانه این مطالعات به مراحل پایانی خود نزدیک شده است و با همکاری وزارت امور اقتصاد و دارایی کار اصلاح لوایح بانکداری و بانک مرکزی نیز به اتمام رسیده و این لایحه به هیات دولت تقدیم شده و از هفته جاری در دستور کار دولت قرار گرفته است. در فرایند بررسی مواد این دو لایحه، اصلاحاتی صورت خواهد گرفت و این لایحه توسط دولت به مجلس ارایه خواهد شد.
بر اساس قانون اساسی، لوایح مصوب دولت باید برای تبدیل شدن به قانون، به مجلس شورای اسلامی ارسال شود و پس از تصویب نمایندگان ملت و تایید شورای نگهبان، لازم الاجرا شود.
بررسي کارنامه تجارت خارجي ایران نشان مي‌دهد
گروه صنعت، معدن و تجارت: از دهه ۵۰ تا سال ۹۴، با کاهش صادرات نفتي و توجه ويژه به درآمد غيرنفتي؛ صادرات غيرنفتي ايران ۷۰ درصد رشد داشته است.
از طرف ديگر با وجود سابقه طولاني کشور در زمينه تجارت و داشتن تجربه‌هاي مفيد در اين زمينه، امروزه با بازارهاي جديدي در جهان روبه‌رو هستيم که اين بازارهاي روز به مديريت، استراتژي و تفکر جديد نياز دارد. به گزاش تجارت آنلاين، در حال حاضر شرايط اقتصادي و توليد بسيار آسيب‌پذير است اما شاهد رشد چشمگير آن هستيم. طبق آمار از دهه ۵۰ تا سال ۹۴، سهم صادرات نفت از ۹۴ درصد به ۳۰ درصد کاهش پيدا کرده است. اين کاهش در سخت‌ترين شرايط در زمينه تبادل پول و تجارت براي فضاي اقتصادي کشور ايجاد شد. با اين حال بايد در خاطر داشت که ايران، کشوري جوان است و در ۱۵ سال گذشته با 1000 درصد رشد صادرات غيرنفتي روبه‌رو بوديم و از ۴.۲ ميليارد دلار در سال ۱۳۸۰ به ۴۲.۵ ميليارد دلار در سال ۱۳۹۴ رسيديم.
آثار مستقيم و غيرمستقيم صادرات
افزايش صادرات به‌عنوان يکي از اجزاي توليد ناخالص داخلي، به‌طور طبيعي منجر به بهبود رشد اقتصادي مي‌شود که اين مهم «اثر مستقيم» صادرات گفته مي‌شود. ميزان اثرگذاري صادرات بر رشد، فراتر از اثر مستقيم آن است و حضور هرچه بيشتر در بازارهاي جهاني و فشار رقابت‌پذيري ناشي از آن، بهبود مقياس‌هاي اقتصادي، استفاده بيشتر از ظرفيت‌ها، صرفه‌هاي بهره‌وري، تنوع محصولات، ارتقاي سطوح تکنولوژي‌ توليد و بهبود فرآيند‌هاي مديريتي بنگاه را به همراه مي‌آورد که همگي «اثر غيرمستقيم» صادرات بر رشد را شکل مي‌دهند. صادرات صنعتي کشور از 9 ميليارد دلار در برنامه اول و 5/ 12 ميليارد در برنامه دوم، طي برنامه سوم و چهارم به ترتيب به 5/ 20 و 7/ 85 ميليارد دلار رسيد.
همچنين از ابتداي برنامه پنجم تا پايان سال 1394 نيز ارزش صادرات صنعتي از مرز 5/ 140 ميليارد دلار عبور کرده است. بعد از رشد متوسط 42 درصدي صادرات صنعتي در برنامه اول، برنامه دوم شاهد افت 6درصدي صادرات صنعتي بود. اين افول طي برنامه‌هاي سوم و چهارم با نرخ‌هاي رشد 16و25 درصدي جبران شد. روند نرخ‌ رشد صادرات محصولات کشاورزي نيز نشان مي‌دهد که در تمامي‌برنامه‌هاي توسعه، همواره رشد صادرات بخش صنعت از رشد صادرات بخش کشاورزي بيشتر بوده است. در همين حال موفق‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترين منطقه در صادرات به ايران طي يک دهه گذشته، منطقه آسياي شرقي بوده که در ابتداي دهه اين منطقه در رتبه سوم بعد از کشورهاي حوزه جنوب غرب آسيا و اروپاي غربي قرار داشت، اما در سال 1388 صادرات اين منطقه به ايران با عبور از مرز 10 ميليارد دلار و در سال 1393 با عبور از مرز 15 ميليارد دلار صادرات به رتبه دوم صعود کرد. مهمترين عامل تحليل تغييرات واردات از کشورها به‌ويژه در نيمه دوم دهه در وهله اول، جايگاه کشورها در راهبردهاي تحريم‌شکني و در وهله دوم ميزان همکاري‌ آنها در دور زدن تحريم‌ها بوده است.
تحميل هزينه عدم هماهنگي به بخش خصوصي
در ساختار تجاري موجود کشور مشکلاتي در مسير رونق بازرگاني وجود دارد و هنوز راه براي صادرات هموار نيست. از يک سو فعالان بخش خصوصي تلاش مي‌کنند تا سهم خود را در بازارهاي جهاني افزايش دهند. از طرف ديگر عملکرد دولت يازدهم در کشور طي سه سال گذشته به نحوي بوده که گويي تلاش‌هايي براي رشد صادرات صورت گرفته است. در اين ميان به دليل عدم هماهنگي، هزينه‌هايي به فعالان اقتصادي تحميل مي‌شود که عمده آن را در عل بخش خصوصي پرداخت مي‌کند. در اين ميان با توجه به رويکرد دولت يازدهم، اين اميدواري وجود دارد که هماهنگي‌هاي لازم هرچه سريع‌تر ايجاد شود. همچنين با توجه به درخواست‌هاي مکرر سازمان توسعه و تجارت در زمينه صادرات، مي‌توان اميدوار بود که در آينده شش درصد زير نرخ بهره خدمات بانکي پرداخت شود، در زمينه مشوق‌هاي صادرات نيز نمايندگان مجلس بايد حمايت کنند تا ۲ درصد از سهم واردات اقلام غيراساسي و غيردارويي را به‌عنوان مشوق صادرکنندگان اختصاص دهند تا مشوق پايداري به سهم صادرات برسد.
پيگيري حمايتي سازمان توسعه تجارت
با اين حال در حوزه مربوط به بسته‌هاي حمايتي سازمان توسعه تجارت از ابتداي سال به صورت جدي پيگيري شده و مواردي درخصوص ماليات بر ارزش افزوده مورد بررسي قرار گرفت. همچنين اين احتمال وجود دارد که اين فرايند يک ماهه تسهيل شود. همچنين در حوزه بسته حمايتي نيز ۳۰ درصد را برنامه و بودجه اختصاص داده است که به زودي پرداخت مي‌شود. براساس صحبت‌هاي مسئولان سازمان توسعه تجارت صندوق توسعه ملي نيز در زمينه ۲۰۰۰ ميليارد توماني که ۳۰۰ ميليارد آن پرداخت شده، در قالب ۱۲ بانک تا پايان سال ۱۷۰۰ ميليارد تومان با بهره ۱۱ درصد در اختيار توليدکنندگان قرار مي‌گيرد و نياز به برنامه‌ريزي دارد. همچنين براي افزايش سهم بازار صادرات خود بايد به دو نکته اساسي توجه کرد، ابتدا اين که درست است که ما در کشور رشد خوبي داشتيم اما با مقايسه با کليات عدد خوبي نيست، از طرفي اقتصاد جهاني در حال انقباض است و از سهم ۱۹ تريليون دلاري که تجارت کالاي خارجي داشته است ما به سهم ۱۶.۵ تريليون دلار رسيده‌ايم.
مجلس به دنبال تسهيل صادرات
در همين حال يک نماينده مجلس دهم گفت: مهمترين مشکلي که در زمينه صادرات وجود دارد، مديريت ناکارآمد است چراکه صادرکنندگان موفقي در شرايط فعلي در حال فعاليت هستند که نشان از مديريت کارآمد آنهاست. به گزارش ايسنا، سيدحميده زرآبادي تصريح کرد: ما در مجلس به دنبال حل مشکلات قانوني صادرات هستيم تا بتوانيم صادرات را تسهيل کنيم و طي بررسي‌هاي صورت گرفته مشکلات صنعت به دو بخش مشکلات داخلي و مشکلات بين‌المللي تقسيم مي‌شود. وي افزود: مشکلات داخلي شامل مواردي مانند پايين بودن کيفيت محصولات، بالا بودن هزينه‌هاي تمام شده، بالا بودن هزينه‌هاي حمل و نقل و جابجايي، مشکلات بسته‌بندي، بازاريابي، تبليغات است، علي‌رغم اين که قدمت بالايي در صنعت داريم اما در بخش بسته‌بندي با مشکلاتي رو به رو است. زرآبادي ادامه داد: علاوه بر همه اين مشکلات، مشکل اساسي ما در سياست‌گذاري صادراتي و ارزي است، در واقع ما به صورت قانوني موانعي براي توليدکننده و صادرکننده ايجاد کرديم که اگر کسي بخواهد به صورت قانوني راه خود را پيش ببرد مشکلاتي دارد که اگر به صورت غيرقانوني عمل کند آن مشکلات وجود ندارد و قيمت تمام شده نيز کاهش مي‌يابد. وي تصريح کرد: صادرات ما در بخش بين‌المللي نيز با مشکلاتي روبه‌رو است، کالاهايي که ما مي‌توانيم صادر کنيم و کشورهايي که ما مي‌توانيم به آنها صادر کنيم محدود هستند و به دلايل مختلف داخلي محصولات ما قابل رقابت يا قابل عرضه در تمام کشورها نيست.

معاون وزير مسکن خبر داد
معاون امور مسکن و ساختمان وزير راه و شهرسازي با اعلام اينکه هفته‌جاری موضوع مسکن اجتماعي ، نهايي و به هيات دولت ارسال مي‌شود، گفت: در دولت يازدهم هدف اصلي اين است که طرح مسکن مهر که ناتمام مانده تکميل شود حتي اگر همه بودجه‌هاصرف تکميل اين طرح شود.
به گزارش تسنيم، حامد مظاهريان در حاشيه همايش بين المللي شکوفايي شهري ، زنان و اهداف توسعه پايدار در جمع خبرنگاران گفت : در طرح جامع مسکن ، هدف اصلي اين است که ساختمان يک کالاي مصرفي باشد نه سرمايه اي و تا سال 1404 هم اين روند ادامه يابد. مظاهريان گفت : اميدواريم با پيش رونقي که‌امسال شاهد بوديم بتوانيم تا سال 1404 به پايداري قابل قبولي در بخش مسکن برسيم.
مظاهريان گفت : مسکن اجتماعي در واقع هر نوع اقدامي‌است که دولت براي تامين مصرف مسکن اقشار پايين دست جامعه مي‌کند و از اول پيروزي انقلاب اين موضوع در قالب تقسيم زمين صورت گرفت و بعد با عنوان اجاره به شرط تمليک و اخيرا به عنوان مسکن مهر اجرايي شد که همه اينها در قالب مسکن اجتماعي است.
وي با اشاره به اينکه در دولت يازدهم هدف اصلي اين است که طرح مسکن مهر که ناتمام مانده تکميل شود حتي اگر همه بودجه‌ها صرف تکميل اين طرح شود، افزود: هفته آينده موضوع مسکن اجتماعي ، نهايي و به هيات دولت ارسال مي‌شود.
معاون مسکن و ساختمان وزير راه و شهرسازي اضافه کرد: اين موضوع مبني بر ساخت 200 هزار مسکن اجتماعي است که شامل وديعه، اجاره و امار ساخت مسکن مي‌شود که بنياد مسکن انقلاب اسلامي‌مجري آن است تا به دهک‌هاي پايين جامعه تحويل داده شود.
مظاهريان گفت : همه اين اقدامات براي دهک‌هاي يک تا چهار جامعه است که در قالب مسکن اجتماعي نام گذاري شده‌اما اولويت اصلي و اول ما اين است که طرح‌هاي ناتمام مسکن مهر به پايان برسد.
وي در ادامه گفت : براساس ماده 18 قانون اصلاح انرژي تدوين آيين نامه اي در اختيار وزارت راه و شهرسازي قرار دارد که مراحل نهايي خود را مي‌گذراند و پيش بيني شده است همه ساختمان‌هاي کشور برچسب انرژي بگيرد تا افرادي که مي‌خواهند خانه بخرند يا در آن سکونت کنند ، بدانند اين ساختمان از نظر مصرف انرژي چه وضعي دارد.
مظاهريان افزود : هدف اين است که اول بخش دولتي تعهد خود را نشان بدهد و ملزم خواهد شد در دو سال برنامه خود را براي هر ساختمان به تصويب برساند و در 5 سال آن را اجرايي کند.
وي گفت : اگر چنين نشد مقدار هزينه انرژي دو برابر محاسبه خواهد شد که مي‌تواند ابزار مناسبي باشد و دولت به عنوان نماينده مردم بايد از خودش شروع کند و ميزان مصرف انرژي را در ساختمان‌هاي دولتي کاهش دهد.
مظاهريان افزود: ساختمان‌هاي درحال ساخت هم طبق قانون مبحث 19 مقررات ملي که ناظر بر کاهش مصرف انرژي است ملزم هستند آن را اجرا کنند که در اين بخش شهرداري‌ها موظفند ساختمان‌هايي که اين مقررات را رعايت نمي‌کنند ، پايان صادر نکنند.
وي گفت : در ساختمان‌هاي موجود هم درحال بررسي هستيم که در اين ساختمان‌ها در زمان خريد و فروش با استفاده از ابزارهايي که‌امکانپذير است مانند استفاده از شيشه دوجداره، داشتن سقف عايق حرارتي و اصلاح موتورخانه در زمان خريد و فروش ؛ خريدار حق تحويل ساختماني با مصرف بهينه انرژي باشد.
معاون وزير راه و شهرسازي افزود: همه اين فرآيند در قالب برچسب انرژي که ميزان مصرف انرژي در آن مشخص مي‌شود ، در رتبه‌هاي A, C, D, E, F, G رده بندي خواهد شد.
مظاهريان درباره رشد قيمت مسکن نيز گفت: آمارها از ابتداي امسال رشد قرارداد خريد و رشد قيمت مسکن را نشان مي‌دهد که البته زير قيمت تورم است و وقتي در 8 ماهه گذشته اين روند رو به رشد بود در حقيقت اجماع کارشناسان اين است که بخش مسکن در آستانه خروج از رکود است. وي افزود: سال‌هاي 90 و 91 افزايش لجام گسيخته قيمت‌ها را شاهد بوديم که به هيچ وجه ديگر دنبال نمي‌کنيم و هدف اين نيست که رونق به معناي افزايش شديد قيمت باشد و مردم هم تلاش کنند دارايي‌ها را به ملک ساختماني تبديل کنند.
مظاهريان با اشاره به اينکه در سه سال اخير به مسکن به عنوان کالاي مصرفي نگاه مي‌شود، گفت: اگر کسي در سه سال گذشته ساختماني را با هدف کالاي سرمايه اي خريده ، ضرر کرده است چون بازارهاي موازي ، سود بيشتري نصيب سرمايه گذار مي‌کند.

تهران نخستین پاتک نفتی را به «داماتو» زد:
ايران در اولين گام پاسخ به تمديد داماتو درحالي قانوني براي ممنوعيت ورود شرکت‌ و کالاهاي آمريکايي به صنعت نفت را تصويب مي‌کند که در گام دوم پروژه زمين زدن شيل گس‌هاي آمريکا کليد زده است.
تمديد ۱۰ ساله تحريم‌هاي «داماتو» که سرمايه گذاري‌هاي جديد نفتي در ايران به ويژه توسط شرکت‌هاي آمريکايي را با محدوديت‌هايي روبرو مي‌کند بار ديگر روابط «تهران- واشنگتن» را شکرآب کرد. اين تحريم جديد درحالي توسط سنا به صنعت نفت ايران تحميل مي‌شود که پيشتر مقامات مختلف وزارت نفت و شرکت ملي نفت ايران از همکاري و مشارکت با شرکت‌هاي آمريکايي در صنايع نفت و گاز ايران استقبال کرده بوده و تاکيد مي‌کردند: «محدوديتي براي بازگشت شرکت‌هاي آمريکايي به صنعت نفت ايران در دوران پسا برجام وجود ندارد.» بيژن زنگنه وزير نفت هم در طول سه سال گذشته تاکنون با تاکيد بر اينکه ايران شرکت‌هاي نفتي آمريکايي را تحريم نکرده است، تاکيد کرده بود: «شرکت‌هاي آمريکايي اگر با ايران قرارداد ببندند تا زماني‌که ميدان را به توليد نرسانند هيچ بازپرداختي به آنها داده نمي‌شود، حتي اگر توليد شروع شود و به هر دليل قطع شود بازپرداخت‌ها به اين شرکت‌ها متوقف مي‌شود.» در طول دوران پيش از اعمال تحريم‌ها فعاليت‌هاي مشترک بين شرکت‌هاي ايراني و آمريکايي در حوزه صنعت نفت تقريبا نزديک به صفر بود و اگر از همکاري نصف و نيمه شرکت «هاليبرتون» و شعبه اروپايي «شلمبرژه» بگذريم تقريبا اکثر شرکت‌هاي بزرگ آمريکايي همچون شورون، کونکو فيليپس، اکسون موبيل و ... عملا هيچگونه فعاليتي به صورت مستقيم و غيرمستقيم در صنعت نفت ايران نداشته‌اند.
همزمان با تصويب دوره تمديد تحريم داماتو توسط سناي آمريکا، هفته جاري شرکت انگليسي-هلندي شل به عنوان يکي از بزرگ‌ترين شرکت‌هاي فعال در بخش بالادستي نفت جهان با شرکت ملي نفت ايران تفاهم نامه‌اي به منظور توسعه سه ميدان نفت و گازي امضا کرد.
اين تفاهم نامه جديد نفتي درحالي بين ايران و شل انگليس امضا مي‌شود که در طول چند هفته گذشته تاکنون چندين تفاهم نامه همکاري با شرکت‌هاي بزرگ نفتي اروپايي و آسيايي از جمله موافقت نامه اصولي توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبي به ارزش ۴.۸ ميليارد دلاري با شرکت توتال فرانسه‌امضا شده است.
از سوي ديگر در حالي ايران به دنبال تعيين تکليف روند توسعه ميادين نفت و گاز خود در دوران پسابرجام بوده که اخيرا اوپکي‌ها به يک توافق تاريخي براي مديريت عرضه توليد نفت دست يافته‌اند که مهم‌ترين دستاورد اين توافق بزرگ، افزايش قيمت نفت به سطوح بالاتر و رونق گرفتن سرمايه گذاري جديد در کشورهايي همچون ايران بوده که توليد نفت و گاز با کمترين ريسک عملياتي و توسعه همراه است.
به عبارت ديگر با ورود به دوره گراني قيمت نفت، شرکت‌هاي بزرگ بين‌المللي جهان مي‌توانند با حضور در بازار ۲۰۰ ميليارد دلاري ايران عملا از مزيت طلايي توليد نفت و گاز کم هزينه و بدون ريسک در ايران استفاده کنند که اين مزيت منجر به شکل گيري توافق‌هاي «برد-برد» در دوران پسابرجام خواهد شد.
گام اول: ورود آمريکايي‌ها ممنوع مي‌شود
به نقل از مهر، همزمان با تمديد دوره تحريم داماتو، طرح مشترکي در دولت و مجلس به منظور اعمال محدوديت‌هاي جديد در استفاده از کالا، خدمات فني و مهندسي شرکت‌هاي آمريکايي در ايران در دست مطالعه و تصويب است.
غلامرضا منوچهري معاون شرکت ملي نفت ايران درباره واکنش احتمالي شرکت نفت به تحريم‌هاي داماتو که در مرحله نخست سرمايه گذاري‌هاي نفتي را هدف قرار داده‌اند، گفت: تحريم داماتو پيشتر هم وجود داشته و نکته قابل توجه آن است که در دهه ۷۰ هم با اعمال اين تحريم‌ها، ايران موفق به‌امضاي قرارداد توسعه فاز ۲ و ۳ پارس جنوبي با توتال فرانسه شد.
اين عضو هيات مديره شرکت ملي نفت ايران با تاکيد بر اينکه هم اکنون با گذشته بيش از ۲۰ سال از امضاي قرارداد توسعه فاز ۲ و ۳ پارس جنوبي، هم اکنون مشغول تکميل و بهره‌برداري فازهاي ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبي هستيم، تصريح کرد: بر اين اساس عملا تحريم‌ داماتو تاثيري بر روند توسعه صنعت نفت و گاز ايران ندارد.
اين مقام مسئول در پاسخ به اين پرسش که آيا طرح تنبيهي براي شرکت‌هاي نفتي آمريکايي پيش بيني شده است؟ اظهار داشت: هم اکنون در دولت و مجلس شوراي اسلامي‌طرحي در مرحله بررسي و تصويب است.
منوچهري در پاسخ به پرسش ديگر مهر که آيا در صورت تصويب اين طرح‌ها در شرکت ملي نفت ايران اجرايي خواهد شد؟ توضيح داد: در صورتي‌که هر طرح محدوديت سازي در دولت و يا مجلس به تصويب برسد آماده اجراي آن در شرکت ملي نفت ايران هستيم.
گام دوم: گاز ايران «شيل‌گس» آمريکا را زمين مي‌زند
احمد جزايري در تشريح سود و زيان‌هاي دولت آمريکا از تمديد دوره تحريم داماتو، گفت: با توافق اخير اوپک عملا در کنار افزايش قيمت نفت، رونقي در حوزه سرمايه گذاري در صنايع نفت و گاز جهان ايجاد مي‌شود که در اين بين ايران از مزيت‌هاي طلايي براي سرمايه گذاري کم ريسک براي شرکت‌هاي خارجي برخوردار است.
اين تحليلگر بازار نفت با تاکيد بر اينکه هم اکنون جهان وارد عصر گازي شده و عملا دوره نفت خام رو به پايان است، تصريح کرد: گزارش تمامي‌موسسات تحقيقاتي و اطلاعاتي جهان نشان مي‌دهد که تقاضا براي مصرف گاز طبيعي در مقايسه با نفت خام رو به افزايش بوده و عملا در يک افق ۱۰ ساله سهم گاز طبيعي در مقايسه با نفت خام با افزايش چشمگيري مواجه مي‌شود.
به گفته اين کارشناس اقتصاد انرژي، مطابق با گزارش چند روز قبل آژانس بين‌المللي انرژي تا ۲۴ سال آينده تقاضا براي گاز طبيعي در سبد انرژي جهان با افزايشي حدود ۱.۵ برابري همراه خواهد شد.
وي با بيان اينکه در حال حاضر امنيت انرژي کشورهاي اروپايي بيش از آنکه به نفت وابسته باشد به گاز طبيعي وابسته شده است، اظهار داشت: هم اکنون ايران با ۳۴ تريليون مترمکعب بزرگترين ذخاير گاز جهان را در اختيار دارد و در کنار ذخاير عظيم، مشخصات گاز ايران در مقايسه با بسياري از کشورهاي جهان به ويژه ذخاير شيل گس آمريکا از حيث ارزش حرارتي (BTU)، برداشت برش‌هاي مختلف گازي همچون اتان، پروپان، بوتان و ... داراي ويژگي‌هاي متمايزتري است.
جزايري با بيان اينکه‌امريکا از حدود چهار سال قبل سرمايه گذاري عظيم بر روي توسعه و توليد گاز از ذخاير نامتعارف خود را آغاز کرده است، اظهار داشت: همزمان با آغاز سرمايه گذاري گازي آمريکايي‌ها، عملا صنعت گاز ايران به دليل اعمال تحريم توسعه کمتري داشته است و با ورود به دوره پسا‌برجام ايران مي‌تواند با جذب سرمايه گذاري، انتقال دانش، تکنولوژي‌هاي نوين و امضاي قراردادهايي با شرکت‌هايي همچون شل و توتال نسبت به توسعه ميادين بزرگ گازي خود همچون کيش، پارس جنوبي، پارس شمالي، زاگرس جنوبي و جمع آوري گازهاي همراه نفت اقدام کند.
اين تحليلگر بازار نفت و گاز با تاکيد بر اينکه ظرفيت توليد گاز ايران سال آينده با بهره برداري از تعدادي از فازهاي جديد پارس جنوبي از مرز يک ميليارد مترمکعب در روز عبور مي‌کند، يادآور شد: علاوه بر اين با توسعه ساير ميادين گازي کشور پتانسيل توليد روزانه بيش از يک ميليارد و ۴۰۰ ميليون مترمکعب گاز در ايران وجود دارد.
وي با بيان اينکه در کنار افزايش توليد گاز، ظرفيتي هم براي توليد ساير محصولات جانبي گاز طبيعي همچون ميعانات گازي ميعانات گازي، اتان، پروپان، بوتان و ... فراهم مي‌شود، تاکيد کرد: اين محصولات گازي هم مي‌تواند خوراک صنايع پتروشيمي‌کشور را تامين کند.
جزايري با اشاره به مزيت‌هاي متعدد توليد گاز ارزان قيمت در ايران، گفت: با محدودسازي ورود شرکت‌هاي آمريکايي به ايران عملا شرکت‌هاي اروپايي، چيني و روسي از اين فرصت براي توسعه صنعت گاز و مشارکت در حوزه‌هاي مختلف گازي کشور استفاده مي‌کنند که اين بزرگترين تهديد براي صنعت نوپاي «شيل گس» آمريکا است.
اين کارشناس اقتصاد انرژي با بيان اينکه ايران از مزيت صادرات LNG و گاز از مسير خط لوله به کشورهاي اروپايي برخوردار است، خاطرنشان کرد: با توجه به افزايش قيمت نفت و غيبت آمريکايي‌ها، قطعا شرکت‌هاي اروپايي و آسيايي از اين فرصت طلايي براي مشارکت گازي با ايران استفاده خواهند کرد که تکميل اين زنجيره قطعا اختلالاتي در تحقق روياي آمريکا براي تبديل به يک کشور صادرکننده گاز ايجاد مي‌کند.

معاون شهردارمنطقه 6 از پس گرفته شدن فضاي سبز فروخته شده خبر داد
گروه اجتماعي: رسانه‌اي شدن يكي از واگذاري‌هاي شهرداري تهران طي هفته‌هاي گذشته با حاشيه‌هايي همراه بود.
اين مرتبه نه خبري از املاك و مستقلات نجومي‌بود و نه گزارشي درباره تهاتر بخشي از بدهي‌هاي شهرداري منتشر شد. ماجرا فروش قطعه زميني در منطقه شش پايتخت با كاربري فضاي سبز بود، اتفاقي كه با واكنش رحمت‌الله حافظي، رئيس کميسيون سلامت شوراي اسلامي‌شهر تهران رسانه‌اي شد. حالا معاون برنامه‌ريزي، توسعه شهري و امور شوراهاي شهرداري تهران درباره زميني در منطقه شش که به گفته رييس کميسيون سلامت شوراي شهر از فضاي سبز تغيير کاربري داده شده بود گفت: اين زمينه فروخته شده بزودي تهاتر و به فشاي سبز تبديل خواهد شد. پيش از اين نيز حافظي، ضمن انتقاد از فروش اين زمين تصريح کرده بود كه بررسي گزارش حسابرس از مناطق در دستور کار شورا قرار دارد. در سال ٩١ يکي از نهادها اين زمين را مطابق مقررات و با کاربري فضاي سبز از شهرداري خريداري کرده و اخيرا براي پروانه ساخت اقدام کرده که شهرداري منطقه شش به درستي به دليل اخطار عدم قابليت صدور پروانه ( داشتن کاربري فضاي سبز) از صدور پروانه خودداري کرده و به نهاد مربوط اعلام کرده است. حافظي هفته گذشته نيز در گفتگو با ايسنا درباره اين تغيير كاربري فضاي سبز و واگذاري آن توسط شهرداري گفته بود كه معاون شهردار اعلام كرده بود كه براي اين واگذاري مجوز كميسيون ماده پنج موجود است. واگذاري اين قطعه زمين با كاربري فضاي سبز تنها نمونه اين رفتارها توسط شهرداري تهران نيست. موارد متعدد و مختلفي درباره اين واگذاري‌ها وجود دارد كه با انتقاداتي نيز همراه بوده است. از طرف ديگر برخي صاحب نظران معتقدند كه اين شيوه عملكرد شهرداري چوب حراج زدن به دارايي‌هاي با ارزش شهر تهران است. اتفاقاتي كه طي سال‌هاي گذشته نمونه آن كم نبوده است. در همين حال به اعتقاد كارشناسان بهتر است شهرداري در عوض واگذاري‌هاي نجومي‌و گرفتن مجوز براي تغيير كاربري فضاي سبز شهري، بهبود وضعيت بافت‌هاي فرسوده شهري را مورد توجه قرار دهد.
تصميم نهايي شهرداري درباره يك واگذاري
در همين حال ناصر اماني، معاون توسعه شهري شهرداري تهران در گفتگو با ايسنا، در مورد حواشي فضاي سبز فروخته شده توسط شهرداري تهران گفت: در گزارش حسابرسي منطقه شش تهران که هفته گذشته در جلسه شورا قرائت شد، حسابرس در منطقه به زميني با کاربري فضاي سبز اشاره کرد که از سوي شهرداري به يکي از مجموعه‌ها واگذار شده و پس از پيگيري مشخص شد هيچ فضاي سبزي در اين زمين، نه در حال حاضر و نه در گذشته وجود نداشته است و زمين مذکور همواره فاقد هرگونه پوشش گياهي مانند درخت و چمن بوده به‌طوري که حتي در بيش از دو دهه گذشته بنايي هم در آن احداث شده بود. وي ادامه داد: اين زمين در مرکز يک بافت مسکوني قرار گرفته و با توجه به اين شرايط، نظر شهرداري منطقه بر اين بوده است که با پيشنهاد به کميسيون ماده 5 به دليل موقعيت زمين در بافت مسکوني، تغيير کاربري به بافت مسکوني انجام شود؛ با اين تصور که‌امکان تغيير کاربري در کميسيون ماده 5 وجود دارد اين زمين واگذار شد اما از آنجا که نظر شهرداري تهران بر اين نيست که با توجه به محدوديتي که در خصوص فضاي سبز داريم اين کاربري‌ها تغيير کند بنابراين تصميم بر اين شد با کساني که زمين به آنها واگذار شده است مذاکره شود. اماني درباره تصميم نهايي شهرداري تهران براي اين زمين گفت: شهرداري به دنبال آن است که با تهاتر اين زمين را مجدد در اختيار بگيرد و علي رغم آنکه در هيچ زماني فضاي سبز نبوده است و حتي در آن بنايي هم احداث شده بود، اگر بتوانيم با مالکين زمين به توافق برسيم آن را به صورت تهاتر در اختيار گرفته و به فضاي سبز تبديل خواهيم کرد.

پارلمان کره جنوبي با مردم همراه شد؛
به دنبال راي مثبت پارلمان کره جنوبي به استيضاح رئيس جمهور ابن کشور و تعليق وي، نخست‌وزير کره جنوبي رئيس جمهور موقت شده است.
به گزارش رويترز، ارتش کره نيز به حالت آماده باش درآمده است.
هوانگ در حال حاضر به دليل تعليق گئون‌هاي از رياست جمهوري تا زمان راي دادگاه قانون اساسي به برکناري رسمي‌گئون‌هاي و يا راي به ابقاي وي در رياست جمهوري، سمت رئيس جمهور موقت را به عهده دارند.
در همين حال "هان مين کو" وزير دفاع کره جنوبي نيز ديروز دستور آماده باش ارتش اين کشور به منظور رويارويي با هر گونه اقدام تحريک آميز کره شمالي را صادر کرده است.وزارت دفاع کره جنوبي در بيانيه‌اي اعلام کرد اين دستور بعد از تماس هوانگ کيو آن با شخص وزير دفاع و توصيه وي مبني بر ضرورت آماده بودن ارتش کره جنوبي براي مقابله با اقدامات احتمالي کره شمالي صورت گرفته است.
وزارت دفاع کره جنوبي اعلام کرده فعلا هيچ فعاليت مشکوکي از جانب کره شمالي در پي استيضاح پارک گئون‌هاي مشاهده نکرده است. همچنين دفتر پارک گئون‌هاي نيز اعلام کرده که وي قصد دارد بعد از استيضاحش با اعضاي کابينه خود ديدار کند.
طرح استيضاح رئيس جمهور که به راي دو سوم نمايندگان نياز داشت با ۲۳۴ راي موافق در برابر ۵۶ راي مخالف به تائيد پارلمان رسيد. هفته گذشته ۱۷۱ نفر از نمايندگان مستقل و مخالف دولت از طرح استيضاح حمايت کرده بودند.نمايندگان مخالف دولت تهديد کرده بودند که در صورت عدم تصويب طرح استيضاح از سمت خود کناره گيري خواهند کرد.طرح استيضاح رئيس جمهوري کره جنوبي به دنبال هفته‌ها بحران سياسي در اين کشور به راي گذاشته شد.
در اين مدت تظاهرات متعددي بر ضد پارک گون هه برگزار شده بود و تظاهرکنندگان خواستار کناره گيري او شده
بودند.
 اتهام فساد خانم پارک به دليل ارتباط او با خانم «چوي سون سيل» از دوستان قديمي‌وي بود که با سوء استفاده از روابط نزديک با رئيس جمهوري توانسته به اسناد محرمانه کشور در نهاد رياست جمهوري دست يابد و از طريق حمايت وي، مبالغي را نيز به صورت کمک از شرکت‌هاي کره اي گرفته و به شرکت‌هاي خود واريز
 کند.
رأي پارلمان به عدم کفايت رياست جمهوري هر چند بلافاصله منجر به خلع پارک گون هه از قدرت مي‌شود، اما همچنان بايد به تائيد دادگاه قانون اساسي برسد.
 امري که مي‌تواند شش ماه به طول انجامد. راي پارلمان به معني سقوط سياستمداري است که زماني به دليل قابليتش در جمع کردن حاميان و حزبش به ملکه انتخابات معروف شده بود.
حال منتقدان ميگويند غيبت خانم پارک پس از اعلام اتهاماتش ، منعکس کننده رويکرد پدرش رئيس جمهور کره در دهه 60 و 70 بود که با وجود سوق دادن کشور به توسعه صنعتي به دليل نقض حقوق بشر از قدرت کنار گذاشته شد. منتقدان خانم پارک را متهم به سرکوب اعتراضات ضد دولتي و آزادي رسانه‌ها
کردند .