آزادي متهمان سانحه قطار سمنان تکذيب شد
مديرکل راه آهن شمالشرق( ۱) با تکذيب خبر آزادي متهمان سانحه قطار سمنان، گفت: کميسيون عالي سوانح راه آهن بالاترين مرجع قانوني در خصوص اعلام نظر کارشناسي در زمينه حوادث ريلي است. حميد درباغ عنبران ضمن رد خبري مبني بر آزادي مقصران سانحه قطار در محور سمنان-دامغان، اعلام کرد: کميسيون عالي سوانح راه آهن بالاترين مرجع قانوني در خصوص اعلام نظر کارشناسي در زمينه حوادث ريلي است و بر اساس مستندات موجود نسبت به بررسي اين مساله اقدام و راي خود را اعلام کرده است. وي با تکذيب خبر درج شده از سوي وي درخصوص آزادي مسببان اصلي سانحه به قيد وثيقه در برخي رسانه‌ها، افزود: در حال حاضر متهمان حادثه با حکم قضايي در بازداشت به سر مي‌برند.

  آغاز پذيرش مسافر در پروازهاي خروجي مشهد 
شرکت فرودگاههاي کشور از آغاز پذيرش مسافر در تمامي‌پروازهاي خروجي فرودگاه مشهد با توجه به پايداري شرايط جوي خبر داد. شرکت فرودگاههاي کشور در اطلاعيه شماره چهار خود اعلام کرد: با توجه به پايداري شرايط جوي و افزايش ديد افقي، پروازهاي فرودگاه بين‌المللي مشهد با ورود اولين پرواز به اين فرودگاه در ساعت ۱۳ و ۱۰ دقيقه، از
 سر گرفته شد. هم اکنون تمامي‌پروازهاي خروجي از فرودگاه مشهد در حال پذيرش مسافر هستند و اين فرودگاه به روي همه پروازها باز است. گفتنی است با وجود بارش نزولات آسمانی، ستاد عملیات زمستانی فرودگاه مشهد به موقع نسبت به پاکسازی سطوح پروازی اقدام کرد

رشد پنج برابري درآمد کشتي سازي 
مديرعامل مجتمع کشتي سازي و صنايع فراساحل ايران اعلام کرد: درآمد‌هاي اين مجتمع در پنج سال گذشته ازرشد پنج برابري برخوردار شده؛ به گونه اي که درآمدهاي اين شرکت از 90 ميليارد تومان در سال 1390 به 525 ميليارد تومان افزايش يافته است.
حميد رضاييان اصل افزود: اين رشد درآمدي ناشي از اقدام‌ها و برنامه‌هايي است که در اين سال‌ها به مرحله اجرا درآمده است.
وي بر تحقق اهداف و برنامه‌هاي آتي اين شرکت کشتي سازي تاکيد کرد و گفت: مديريت درست و اصولي موانع و مشکل‌هاي پيش رو مي‌تواند سهم اشتغال کشور را افزايش دهد.


معاون وزير مسکن خبر داد
معاون امور مسکن و ساختمان وزير راه و شهرسازي با اعلام اينکه هفته‌جاری موضوع مسکن اجتماعي ، نهايي و به هيات دولت ارسال مي‌شود، گفت: در دولت يازدهم هدف اصلي اين است که طرح مسکن مهر که ناتمام مانده تکميل شود حتي اگر همه بودجه‌هاصرف تکميل اين طرح شود.
به گزارش تسنيم، حامد مظاهريان در حاشيه همايش بين المللي شکوفايي شهري ، زنان و اهداف توسعه پايدار در جمع خبرنگاران گفت : در طرح جامع مسکن ، هدف اصلي اين است که ساختمان يک کالاي مصرفي باشد نه سرمايه اي و تا سال 1404 هم اين روند ادامه يابد. مظاهريان گفت : اميدواريم با پيش رونقي که‌امسال شاهد بوديم بتوانيم تا سال 1404 به پايداري قابل قبولي در بخش مسکن برسيم.
مظاهريان گفت : مسکن اجتماعي در واقع هر نوع اقدامي‌است که دولت براي تامين مصرف مسکن اقشار پايين دست جامعه مي‌کند و از اول پيروزي انقلاب اين موضوع در قالب تقسيم زمين صورت گرفت و بعد با عنوان اجاره به شرط تمليک و اخيرا به عنوان مسکن مهر اجرايي شد که همه اينها در قالب مسکن اجتماعي است.
وي با اشاره به اينکه در دولت يازدهم هدف اصلي اين است که طرح مسکن مهر که ناتمام مانده تکميل شود حتي اگر همه بودجه‌ها صرف تکميل اين طرح شود، افزود: هفته آينده موضوع مسکن اجتماعي ، نهايي و به هيات دولت ارسال مي‌شود.
معاون مسکن و ساختمان وزير راه و شهرسازي اضافه کرد: اين موضوع مبني بر ساخت 200 هزار مسکن اجتماعي است که شامل وديعه، اجاره و امار ساخت مسکن مي‌شود که بنياد مسکن انقلاب اسلامي‌مجري آن است تا به دهک‌هاي پايين جامعه تحويل داده شود.
مظاهريان گفت : همه اين اقدامات براي دهک‌هاي يک تا چهار جامعه است که در قالب مسکن اجتماعي نام گذاري شده‌اما اولويت اصلي و اول ما اين است که طرح‌هاي ناتمام مسکن مهر به پايان برسد.
وي در ادامه گفت : براساس ماده 18 قانون اصلاح انرژي تدوين آيين نامه اي در اختيار وزارت راه و شهرسازي قرار دارد که مراحل نهايي خود را مي‌گذراند و پيش بيني شده است همه ساختمان‌هاي کشور برچسب انرژي بگيرد تا افرادي که مي‌خواهند خانه بخرند يا در آن سکونت کنند ، بدانند اين ساختمان از نظر مصرف انرژي چه وضعي دارد.
مظاهريان افزود : هدف اين است که اول بخش دولتي تعهد خود را نشان بدهد و ملزم خواهد شد در دو سال برنامه خود را براي هر ساختمان به تصويب برساند و در 5 سال آن را اجرايي کند.
وي گفت : اگر چنين نشد مقدار هزينه انرژي دو برابر محاسبه خواهد شد که مي‌تواند ابزار مناسبي باشد و دولت به عنوان نماينده مردم بايد از خودش شروع کند و ميزان مصرف انرژي را در ساختمان‌هاي دولتي کاهش دهد.
مظاهريان افزود: ساختمان‌هاي درحال ساخت هم طبق قانون مبحث 19 مقررات ملي که ناظر بر کاهش مصرف انرژي است ملزم هستند آن را اجرا کنند که در اين بخش شهرداري‌ها موظفند ساختمان‌هايي که اين مقررات را رعايت نمي‌کنند ، پايان صادر نکنند.
وي گفت : در ساختمان‌هاي موجود هم درحال بررسي هستيم که در اين ساختمان‌ها در زمان خريد و فروش با استفاده از ابزارهايي که‌امکانپذير است مانند استفاده از شيشه دوجداره، داشتن سقف عايق حرارتي و اصلاح موتورخانه در زمان خريد و فروش ؛ خريدار حق تحويل ساختماني با مصرف بهينه انرژي باشد.
معاون وزير راه و شهرسازي افزود: همه اين فرآيند در قالب برچسب انرژي که ميزان مصرف انرژي در آن مشخص مي‌شود ، در رتبه‌هاي A, C, D, E, F, G رده بندي خواهد شد.
مظاهريان درباره رشد قيمت مسکن نيز گفت: آمارها از ابتداي امسال رشد قرارداد خريد و رشد قيمت مسکن را نشان مي‌دهد که البته زير قيمت تورم است و وقتي در 8 ماهه گذشته اين روند رو به رشد بود در حقيقت اجماع کارشناسان اين است که بخش مسکن در آستانه خروج از رکود است. وي افزود: سال‌هاي 90 و 91 افزايش لجام گسيخته قيمت‌ها را شاهد بوديم که به هيچ وجه ديگر دنبال نمي‌کنيم و هدف اين نيست که رونق به معناي افزايش شديد قيمت باشد و مردم هم تلاش کنند دارايي‌ها را به ملک ساختماني تبديل کنند.
مظاهريان با اشاره به اينکه در سه سال اخير به مسکن به عنوان کالاي مصرفي نگاه مي‌شود، گفت: اگر کسي در سه سال گذشته ساختماني را با هدف کالاي سرمايه اي خريده ، ضرر کرده است چون بازارهاي موازي ، سود بيشتري نصيب سرمايه گذار مي‌کند.

مديرعامل شرکت فرودگاه‌ها:
مديرعامل شرکت فرودگاه‌ها از فراهم شدن زيرساخت‌هاي قانوني براي آزادسازي تعرفه خدمات فرودگاهي خبر داد و گفت: استراتژي سازمان هواپيمايي کشوري اين است که ديگر هيچ فرودگاهي ساخته نشود.
به گزارش مهر؛ رحمت‌الله مهابادي گفت: هيچ يک از فرودگاههاي کشور اقتصادي نبوده و در مدار تجارت قرار ندارند، اين در شرايطي است که مدل‌هاي اقتصادي فرودگاه‌ها را بايد اصلاح و مطابق روش‌هاي نوين و متکي بر منافع ذي‌نفعان طراحي کنيم.
وي تصريح کرد: براي بهبود صنعت هواپيمايي کشور با مدل اقتصادي، بايد شيوه بهره‌گيري از فرودگاه‌ها تغيير کند؛ ضمن اينکه تعرفه‌هاي فرودگاهي هم بايد واقعي شود؛ در غير اين صورت نمي‌توانيم فرودگاه‌هاي کنوني را بهره‌ور کرده و توسعه دهيم.
مديرعامل شرکت فرودگاهها بيان کرد: آزادسازي تعرفه‌هاي فرودگاهي اعم از خدمات حمل ونقل بار و جابجايي مسافر، موضوعي است که در قانون برنامه پنجم توسعه و در ماده ۱۶۱ به آن اشاره شده است.
 اين مقام مسئول با اشاره به اهميت تامين منابع مالي براي اصلاح مدل‌هاي اقتصادي فرودگاه‌ها، گفت: باتوجه به اينکه دولت منابعي در اين زمينه در نظر نمي‌گيرد دو راهکار بهره‌گيري از سرمايه‌گذاري خارجي و واقعي‌کردن تعرفه‌هاي فرودگاهي بهترين گزينه‌ها هستند.
وي افزود: جذب سرمايه‌گذاري خارجي در همه فرودگاه‌ها جوابگو نيست؛ ولي زيرساخت‌هاي قانوني آزادسازي تعرفه‌ها از سوي دولت يازدهم فراهم شده است.
مهابادي درباره ساخت ۶ فرودگاه جديد در کشور، گفت: شبکه فرودگاهي کشور تقريبا کامل است و مردم به طور متوسط در هر ۱۰۰ کيلومتر، به يک فرودگاه دسترسي دارند؛ بر همين اساس نيازي به ساخت فرودگاه جديد در کشور وجود ندارد.
مديرعامل شرکت فرودگاه‌ها ادامه داد: سياست دولت و همچنين سازمان هواپيمايي کشوري بر اين است که ساخت فرودگاه جديد تنها با سرمايه شخصي امکان‌پذير باشد؛ زيرا دولت منابعي براي ساخت فرودگاه جديد ندارد.
وي افزود: ارزيابي نيازمندي کشور به فرودگاه جديد، وابسته به نظر سازمان هواپيمايي کشوري است که بر اساس نظر اين سازمان، در حال حاضر نيازي به ساخت فرودگاه جديد وجود ندارد.
به گفته اين مقام مسئول، سرمايه‌هاي هنگفتي در برخي مناطق براي ساخت فرودگاه هزينه شده است که‌امکان بهره‌برداري اقتصادي از آن وجود ندارد.
مهابادي بيان کرد: نبود فرودگاه در مناطق مختلف کشور موجب مي‌شود که بسياري از بيمارستان‌ها و مراکز آموزش عالي تعطيل شوند و فعالان اقتصادي تمايلي به سرمايه‌گذاري در اين مناطق نداشته باشند و به تبع آن عدالت اجتماعي هم از ميان برود.
به گفته وي، فرودگاه‌هاي اصلي کشور ضريب اشغالشان تکميل شده است و برخي فرودگاه‌ها مانند اهواز سه برابر ظرفيت، بهره‌برداري مي‌شوند.
گفتني است براساس بند «ب» ماده ۱۶۱ قانون برنامه پنجم توسعه، دولت مکلف است تا پايان سال اول برنامه، نسبت به متنوع‌سازي نرخ خدمات حمل و نقل هوايي بار و مسافر اقدام نمايد و از ابتداي سال سوم، ضمن آزادسازي کامل نرخ حمل و نقل هوايي، خدمات فرودگاهي و شبکه پروازي، لغو تخفيفات تکليفي و هرگونه معافيت در زمينه بهره‌برداري از خدمات ناوبري هوايي، فرودگاهي، نشست و برخاست، خدمات پروازي، واگذاري اماکن و ساير موارد مرتبط نسبت به واقعي‌نمودن نرخ آنها اقدام کند.
در اين ميان، اگرچه آزادسازي تعرفه خدمات فرودگاهي همواره با مخالفت شرکت‌هاي هواپيمايي همراه بوده؛ اما به نظر مي‌رسد که اين بار شرکت فرودگاهها تصميم دارد که اين اقدام را عملي سازد و نشانه‌هاي آن را مي‌توان در افزايش نرخ تعرفه پارکينگ تمام فرودگاهها از ۱۲ آذر ماه جست و جو کرد؛ موضوعي که رحمت‌الله مهابادي، مدير عامل شرکت فرودگاهها در گفتگو با مهر به صورت تلويحي به آن اشاره کرد.

معاون بندري سازمان بنادر:
معاون بندري سازمان بنادر با بيان اينکه پس از بازگشايي پاکت‌هاي قيمت‌ها و مشخص شدن نرخ، اپراتور بندر شهيد رجايي مشخص مي‌شود، گفت: تا ماه آينده اپراتور فاز اول بندر شهيد رجايي تعيين خواهد شد.
جليل اسلامي‌با بيان اينکه ‌در انتخاب اپراتور فاز اول بندر شهيد رجايي تلاش مي‌کنيم اپراتور ايراني با جوينت خارجي باشد، بيان کرد: ‌فراخوان بين‌المللي براي جذب اپراتور‌ برگزار شد که‌ به حضور 28 اپراتور داخلي و خارجي انجاميد. وي با اشاره به اينکه در حال برگزاري مزايده هستيم، گفت: پس از بازگشايي پاکت‌هاي قيمت‌ها و مشخص شدن نرخ، برنده معرفي خواهد شد‌. معاون بندري سازمان بنادر و دريانوردي با اشاره به اينکه در پايانه شماره يک‌ بندر شهيد رجايي يک اپراتور خواهيم داشت، تأکيد کرد: تا ماه آينده اپراتور فاز اول بندر شهيد رجايي تعيين مي‌شود. اسلامي‌اضافه کرد: همچنين در پايانه‌ شماره 2 هم يک اپراتور خواهيم داشت. بنابراين گزارش در حال حاضر در فاز يک بندر شهيد رجايي دو اپراتور «سينا» و «بتا» فعاليت مي‌کنند که طبق اعلام معاون بندري سازمان بنادر و دريانوردي اين دو اپراتور نيز ‌در فراخوان مزايده شرکت کرده‌اند.
به گزارش فارس، روند انتخاب اپراتور بندر شهيد رجايي بدين ترتيب بود که جمعاً پس از بررسي‌هاي انجام شده چهار گروه از نظر کيفيت مورد تأييد قرار گرفتند که از آنها درخواست شد پيشنهادات خود را از نظر قيمتي ارائه دهند و شرايط و چارچوب‌هايي که سازمان بنادر‌ مد نظر دارد نظير تعهد ميزان و حجم بار که بايد براي اين بندر در نظر بگيرند، خصوصاً بارهاي ترانشيپي را مد نظر قرار دهد.
در يک مناقصه 3 پاکت در نظر گرفته مي‌شود که يکي «اسناد فني» است، پاکت ديگر، «پاکت ضمانت‌نامه» است و سومين گزينه «پاکت قيمت» است. طبق گفته‌هاي قبلي مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي به فارس، ‌اسناد کيفي در اين باره بررسي‌ و پاکت‌هاي ارزيابي فني باز شد‌، پاکت‌هاي اسناد فني هم در حضور اعضاي کميسيون باز شد و مورد بررسي قرار گرفت که شامل 28 پاکت بود که تعداد چهار پاکت تأييد شد، حال اين چهار شرکت بايد‌ قيمت را ارائه دهند و هر وقت پاکت قيمت باز شد صورتجلسه شده و برنده به صورت رسمي‌اعلام مي‌شود و سپس با آنها قرارداد بسته مي‌شود. بنا به گفته محمد سعيدنژاد، اين چهار شرکت ترکيب ايراني-خارجي هستند،‌ از آن منظر که بايد پايه اين کار داخلي باشد، شرکت مذکور هم بايد ايراني باشد. در اين زمينه تجربيات مفيدي هم داريم اما وجود شرکت‌هاي خارجي هم از آن منظر مهم است که بايد متعهد شوند دو هدف را براي ما محقق کنند،‌ اول موضوع «تأمين بار و جذب خطوط» مدنظر است و دوم موضوع «انتقال دانش فني» براي اين کار خصوصاً در بخش نرم‌افزاري مدنظر است که شرکت‌هاي خارجي بايد تعهد دهند اين اهداف را محقق مي‌کنند؛ به هر حال يکي از تعهدات طرف خارجي تأمين بار است، جذب سرمايه‌گذاري و انتقال دانش فني از ديگر الزامات سرمايه‌گذار خارجي در مدت زمان بهره‌برداري است. مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي پيش از اين گفته بود که ‌تا پايان مهرماه‌امسال برنده اپراتوري ترمينال شماره يک بندر شهيد رجايي معرفي خواهد شد.

شرکت هواپيمايي آسمان در پاسخ به تحريم اتحاديه اروپا؛
شرکت آسمان پس از اعلام اتحاديه اروپا مبني بر قرار دادن اين شرکت در فهرست ايمني پرواز کشورهاي اين اتحاديه با ادعاي رعايت نکردن استانداردهاي بين‌المللي اعلام کرد هيچ پروازي به اتحاديه اروپا ندارد.
به گزارش فارس، پنجشنبه گذشته خبري به نقل از رويترز اعلام شد مبني بر اينکه اتحاديه اروپا شرکت هواپيمايي آسمان را از پرواز در حوزه اين اتحاديه به واسطه آنچه که نگراني‌هاي ايمني پرواز خوانده‌اند، منع کرده است.
طبق تحليل رويترز اين اقدام اتحاديه اروپا ضربه‌اي به ايران بوده است که در حال خريد هواپيماي جديد براي نوسازي ناوگان فرسوده خود پس از لغو تحريم‌هاي غرب عليه اين کشور است.
بنابر اين گزارش کميسيون اروپا روز پنجشنبه گذشته در بيانيه‌اي اعلام کرد که شرکت هواپيمايي آسمان به ليست ايمني پروازهاي اتحاديه اروپا اضافه شده است که اين فهرست شامل شرکت‌هاي هواپيمايي است که استانداردهاي بين‌المللي را رعايت نمي‌کند. پس از انتشار اين خبر ديروز روابط عمومي‌شرکت هواپيمايي آسمان اطلاعاتي را درباره اين موضوع در اختيار خبرگزاري فارس قرار داد. طبق اعلام روابط عمومي‌شرکت هواپيمايي آسمان اين شرکت هواپيمايي تاکنون پروازي به کشورهاي عضو اتحاديه اروپا نداشته است و هم اکنون نيز برنامه‌اي براي انجام پروازها به اين کشورها ندارد. در ادامه اين اطلاعيه شرکت هواپيمايي آسمان آمده است: در آينده هر گاه که قرار باشد اين کشورها در مقاصد پروازي هواپيمايي آسمان قرار گيرند الزامات و استانداردهاي اروپا رعايت خواهد شد و مجوزهاي لازم اخذ مي‌شود.
در پايان اين اطلاعيه‌امده است: هم اکنون شرکت هواپيمايي آسمان تحت استانداردهاي ايمني و نظارت سازمان هواپيمايي کشور جمهوري اسلامي‌ايران پروازهاي خود را انجام مي‌دهد.
بنابراين گزارش با وجود امضاي توافقنامه برجام اتحاديه اروپا سعي مي‌کند به هر طريقي موضوع تحريم‌هاي صنعت حمل و نقل هواپيمايي ايران را زنده کند که اين مساله مي‌تواند يکي از مصاديق نقض برجام محسوب شود.
از حدود 2 سال پيش تاکنون، وعده‌‌هاي متعددي براي زمان انتخاب اپراتور جديد فاز اول بندر شهيد رجايي مطرح شده است که تا اين لحظه به نتيجه نينجاميده است؛ فعلاً اپراتوري فاز اول بندر شهيد رجايي در دست دو شرکت «سينا» و «بتا» است که پس از رفتن تايدواتر از اين بندر به دليل تحريم، انتخاب آنها در زمان خود در‌هاله‌اي از ابهام قرار دارد و احتمالاً با ترک تشريفات، انجام شد‌ه است.

قرارداد خريد ۱۰ فروند کشتي
 با کره‌جنوبي امضا شد
به فاصله سه روز پس از خبر وال استريت ژورنال مبني بر قصد کشتيراني براي امضاي قرارداد خريد کشتي با کره‌اي‌ها خبر مي‌رسد که کشتراني جمهوري اسلامي‌اولين قرارداد سفارش ساخت کشتي با هيوندايي را امضا کرد. اين قرارداد شامل ۱۰ فروند کشتي است.
به گزارش تسنيم، صبح ديروز اولين سفارش ساخت کشتي با فاينانس خارجي توسط کشتيراني جمهوري اسلامي‌ايران و هيونداي کره جنوبي بعد از توافق هسته اي به‌امضا رسيد.
بر اين اساس اين قرارداد گروه صنايع سنگين هيونداي، بزرگترين گروه کشتي سازي جهان اعلام کرد، امروز قرار داد ساخت کشتي‌هاي کانتينري مگاسايز 14 هزار و500 TEU و تانکر‌هاي حمل مشتقات نفتي و محمولات شيميايي 49هزار تني را با تامين مالي بانک‌ها و شرکت‌هاي کره اي با کشتيراني جمهوري اسلامي‌ايران به عنوان يکي از بزرگترين شرکت‌هاي کشتيراني خاورميانه در سئول منعقد کرد. مذاکرات اوليه سفارش ساخت کشتي که با حسن نيت طرفين از اوايل دي ماه سال 1394 آغاز شده بود. بر اساس اين گزارش به درخواست کشتيراني جمهوري اسلامي‌ايران و به منظور توسعه صنايع کشتي سازي ايراني، در کنار اين قرارداد، شرکت کشتي سازي گروه صنايع سنگين هيونداي ( HHI)، برنامه تبادل نظر و پيگيري همکاري فني با يکي از ياردهاي کشتي سازي داخلي را در دستور کار خود قرار داده است. کشتي‌هاي کانتينري سفارش شده، ابعادي برابر با 366 متر طول، 48.2 متر عرض و 29.9 متر ارتفاع داشته و تانکرهاي حمل مشتقات نفتي و محمولات شيميايي، 183 متر طول ، 32.2 متر عرض و 19.1 متر ارتفاع دارند .
کشتي‌هاي کانتينري در يارد‌هاي کشتي سازي HHI و تانکر‌هاي حمل مشتقات نفتي و محمولات شيميايي در ياردهاي HMD در شهر اولسان کره ، منطبق با آخرين استانداردهاي سازمان بين المللي دريانوردي (IMO)، شامل مقررات محدود کننده انتشار گازهاي NOX ساخته مي‌شوند. اين کشتي‌ها در نوع خود اولين شناورهاي نسل جديد با چنين ابعادي است که در اختيار ناوگان ملي جمهوري اسلامي‌قرار مي‌گيرد. بر اساس اين قرار داد اولين کشتي نيمه اول سال 1397 تحويل خواهد شد. طي موافقت نامه ي اجرايي که توسط طرفين به‌امضا رسيد شرکت هيوندايي متعهد شد نسبت به نهايي کردن برنامه‌اموزش نيرو، انتقال دانش طراحي، مهندسي و اطلاعات فني و مدل‌هاي نرم افزاري با يکي از شرکت‌هاي سازنده کشتي در داخل کشور طي حد اکثر چهار ماه اقدام کند. شرکت هيوندايي نيز همچنين متعهد شد از توليدات و توانمندي‌هاي فناوري شرکت‌هاي دانش بنيان و توليدي جمهوري اسلامي‌ايران نهايت استفاده را در ساخت و نصب تجهيزات و توليد نهايي محصولات دريايي بهره گيري کند.
قرارداد امضا شده با هيونداي شامل دو فروند کشتي مگاسايز 14 هزار و 500 TEU  و 6 فروند شناور 49 هزار تني است.

سهم ICT در توليد ناخالص ملي
بايد به ۴ درصد برسد
معاون وزير ارتباطات گفت: سهم ICTدر توليد ناخالص ملي کشور ۲.۷ درصد است که البته‌اميدواريم اين سهم در برنامه ششم توسعه به چهار درصد برسد. به گزارش تسنيم، برات قنبري در چهارمين مراسم هم‌انديشي توسعه بخش ICT کشور با بيان اينکه سهم شرکت‌هاي فناوري اطلاعات از بازار ICT کشور کمتر از 30 درصد است، اظهار کرد: هم‌اکنون ارزش بازار ICT کشور چيزي حدود 34 هزار ميليارد تومان است که بيش از 75 درصد آن را بخش ارتباطات شامل مي‌شود در حاليکه براساس گزارشات بين‌المللي اين عدد تا سه برابر قابل افزايش است. وي با اشاره به توازن ميزان سرمايه‌گذاري بخش IT و ارتباطات در دنيا ابراز کرد: در دنيا اين سهم 60 به 40 درصد است و بيشتر سرمايه‌گذاري از آن بخش ارتباطات است که البته نسبت به کشورمان سهم کمتري را شامل مي‌شود. معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي وزارت ارتباطات با بيان اينکه‌امروزه توسعه کشورها بايد براساس يکپارچگي، امنيت، شفافيت و حريم خصوصي افراد برنامه‌ريزي شود، عنوان کرد: هم‌زمان با ورود به نسل پنجم، کارشناسان معتقدند که دوره Openluad‌ها مي‌رسد و عنوان طيف فرکانسي تخصيص داده شده تغيير مي‌کند. قنبري با بيان اينکه نگاه‌مان اين است که دولت در حوزه IT حداقل مداخله و حداکثر مشارکت را داشته باشد بر ضرورت ساماندهي فرکانس تاکيد کرد. او با تاکيد بر سهم اشتغال از طريق ايجاد فناوري‌هاي جديد در برنامه ششم، افزود: اين درحاليست که بعضي از اپراتورها در زمان ارايه خدمات، اشتغال را جزو اولويت‌هاي خود محسوب نمي‌کنند.

مسکن با نسخه ۲۰ سال پيش
 وارد رونق نمي‌شود
نايب رئيس کميسيون عمران مجلس با تأکيد بر اينکه در سياست گذاري بخش مسکن اقدامات مناسبي نشده است و در خارج نشدن مسکن از رکود هم مجلس و هم دولت کوتاهي کرده‌اند گفت: وجود ۲۰۰ هزار خانه خالي از سکنه در تهران نشان مي‌دهد که مشکل کمبود عرضه نداريم.  به گزارش فارس؛ سيد‌هادي بهادري با اشاره به اينکه کميسيون عمران مجلس خروج مسکن از رکود را در دستور کار خود قرار داده است اما هنوز وارد صحن نشده است گفت:براي قشرهاي و دهک‌هاي مختلف نيازمند سناريوهاي مختلف و متفاوتي هستيم و متاسفانه تاکنون به اين شکل بوده است که براي کم درآمدها به دنبال تسهيلات و يا افزايش سقف تسهيلات بوديم و اين همان اشتباهي است که باعث شده تا مسکن همچنان بعد از 4 سال از رکود خارج نشود. وي ادامه داد:به خوبي مي‌دانيم که سرمايه نياز اوليه ساخت و ساز است اما سئوال اين است که قشر کم درآمد سرمايه اي ندارد که بخواهد وارد ساخت و ساز شود تا مسکن از رکود خارج شود پس در اين خصوص بايد توجه داشت که قشرهاي پردرآمد نيز بايد مورد توجه قرار گيرند چرا که برخي از گروه‌هاي پردرآمد هستند که دوست دارند در ساختمانهاي ويلايي سکونت کنند پس بايد به فکر اين قشر از جامعه نيز بود و تنها به گروه‌هاي کم درآمد طرح و برنامه نداد. نماينده مردم اروميه با تاکيد بر اينکه وجود 200 هزار خانه خالي از سکنه در تهران نشان مي‌دهد که مشکلي از کمبود عرضه مسکن در تهران نداريم اما قدرت خريد پايين است که اين واحدها به فروش نمي‌رسند خاطر نشان کرد:بايد نياز بازار مسکن را ارزيابي مجدد کرد چرا که با نسخه 20 سال پيش نمي‌توان مسکن را از رکود خارج کرد.