سياستگذاران بانک مرکزي اروپا در آخرين نشست سال ۲۰۱۶ اين نهاد در نرخ بهره خود يعني صفر درصد تغييري ايجاد نکردند امري که مي‌تواند باعث کاهش معاملات اوراق قرضه در بازارهاي بورس شود.
به گزارش فايننشال تايمز، از سوي ديگر اجراي برنامه بازخريد ماهانه اوراق قرضه دولتي و خصوصي تا ماه دسامبر سال ۲۰۱۷ تمديد شد. اما حجم آن از ۸۰ ميليارد به ۶۰ ميليارد يورو تقليل يافت.در اين نشست همچنين وضعيت ايتاليا پس از راي منفي مردم اين کشور به اصلاحات قانون اساسي ماتئو رنتزي بررسي شد.ماريو دراگي، رييس بانک مرکزي اروپا گفت: «مدت زيادي است که با آسيب پذيري و شکنندگي سيستم بانکي و وضعيت ايتاليا مواجه هستيم. بايد در شرايط تغيير ايجاد شود. مطمئن هستم دولت ايتاليا راه حل را مي‌داند و تصميمات مناسبي را اتخاذ خواهد کرد.»بانک مرکزي اروپا پيش از اين برنامه بازخريد اوراق قرضه خود را به بخش خصوصي گسترش داده بود. هدف از اجراي چنين پروژه اي مقابله با نرخ بسيار پايين تورم در حوزه پولي يورو است که فعاليتهاي اقتصادي اين منطقه را مورد تهديد قرار داده است. هدف بانک مرکزي رسيدن به نرخ تورم ۲ درصدي است.

تعرفه‌ها قطعات وارداتي خودرو و يارانه‌هاي خودروهاي برقي در ميان مواردي هستند که در دوره ترامپ تغيير خواهند کرد و باعث نگراني خودروسازان داخلي آمريکا شده‌اند.
به گزارش نيويورک تايمز، در دوره اوباما صنعت خودرو سازي بار ديگر با قوانين و سياست گذاريها شکلي دوباره گرفت و باعث افزايش اشتغالزايي شد.
حال تحت رياست دونالد ترامپ صنعت خودروسازي بايد آماده يک تغيير کلي باشد. شايد هيچ صنعتي مانند خودرو سازي بيشتر از بقيه تحت تاثير دولت ترامپ نخواهد بود.تغيير تحت کنترل دولت ترامپ شامل افزايش تعرفه‌هاي قطعات يدکي وارداتي خودرو ، کاهش يارانه براي خودروهاي برقي و سياست منع خودروسازان در ايجاد خط توليد در مکزيک است. شرکت فورد در حرکتي رواني پس از روي کار آمدن ترامپ تصميم گرفت خط توليد خود را به جاي مکزيکو در کنتاکي مستقر کرد. کمپين ترامپ با سياست بررسي مجدد از قرارداد تجارات آزاد آمريکاي شمالي و تغيير در کاهش گازهاي گل خانه اي بود او هنوز تصميم اساسي و قطعي را اعلام نکرده است اما باعث شده تا کل صنعت خودرو سازي نسبت به تجارت در دنيا نگران شود.

پارلمان کره جنوبي با مردم همراه شد؛
به دنبال راي مثبت پارلمان کره جنوبي به استيضاح رئيس جمهور ابن کشور و تعليق وي، نخست‌وزير کره جنوبي رئيس جمهور موقت شده است.
به گزارش رويترز، ارتش کره نيز به حالت آماده باش درآمده است.
هوانگ در حال حاضر به دليل تعليق گئون‌هاي از رياست جمهوري تا زمان راي دادگاه قانون اساسي به برکناري رسمي‌گئون‌هاي و يا راي به ابقاي وي در رياست جمهوري، سمت رئيس جمهور موقت را به عهده دارند.
در همين حال "هان مين کو" وزير دفاع کره جنوبي نيز ديروز دستور آماده باش ارتش اين کشور به منظور رويارويي با هر گونه اقدام تحريک آميز کره شمالي را صادر کرده است.وزارت دفاع کره جنوبي در بيانيه‌اي اعلام کرد اين دستور بعد از تماس هوانگ کيو آن با شخص وزير دفاع و توصيه وي مبني بر ضرورت آماده بودن ارتش کره جنوبي براي مقابله با اقدامات احتمالي کره شمالي صورت گرفته است.
وزارت دفاع کره جنوبي اعلام کرده فعلا هيچ فعاليت مشکوکي از جانب کره شمالي در پي استيضاح پارک گئون‌هاي مشاهده نکرده است. همچنين دفتر پارک گئون‌هاي نيز اعلام کرده که وي قصد دارد بعد از استيضاحش با اعضاي کابينه خود ديدار کند.
طرح استيضاح رئيس جمهور که به راي دو سوم نمايندگان نياز داشت با ۲۳۴ راي موافق در برابر ۵۶ راي مخالف به تائيد پارلمان رسيد. هفته گذشته ۱۷۱ نفر از نمايندگان مستقل و مخالف دولت از طرح استيضاح حمايت کرده بودند.نمايندگان مخالف دولت تهديد کرده بودند که در صورت عدم تصويب طرح استيضاح از سمت خود کناره گيري خواهند کرد.طرح استيضاح رئيس جمهوري کره جنوبي به دنبال هفته‌ها بحران سياسي در اين کشور به راي گذاشته شد.
در اين مدت تظاهرات متعددي بر ضد پارک گون هه برگزار شده بود و تظاهرکنندگان خواستار کناره گيري او شده
بودند.
 اتهام فساد خانم پارک به دليل ارتباط او با خانم «چوي سون سيل» از دوستان قديمي‌وي بود که با سوء استفاده از روابط نزديک با رئيس جمهوري توانسته به اسناد محرمانه کشور در نهاد رياست جمهوري دست يابد و از طريق حمايت وي، مبالغي را نيز به صورت کمک از شرکت‌هاي کره اي گرفته و به شرکت‌هاي خود واريز
 کند.
رأي پارلمان به عدم کفايت رياست جمهوري هر چند بلافاصله منجر به خلع پارک گون هه از قدرت مي‌شود، اما همچنان بايد به تائيد دادگاه قانون اساسي برسد.
 امري که مي‌تواند شش ماه به طول انجامد. راي پارلمان به معني سقوط سياستمداري است که زماني به دليل قابليتش در جمع کردن حاميان و حزبش به ملکه انتخابات معروف شده بود.
حال منتقدان ميگويند غيبت خانم پارک پس از اعلام اتهاماتش ، منعکس کننده رويکرد پدرش رئيس جمهور کره در دهه 60 و 70 بود که با وجود سوق دادن کشور به توسعه صنعتي به دليل نقض حقوق بشر از قدرت کنار گذاشته شد. منتقدان خانم پارک را متهم به سرکوب اعتراضات ضد دولتي و آزادي رسانه‌ها
کردند .

روسيه اعلام کرد که براي آغاز مذاکرات سوريه درباره حلب و تضمين موفقيت آن، حملات اين کشور و ارتش سوريه به بخش شرقي حلب متوقف شده است.
به گزارش روزنامه مستقل راي اليوم، اين تصميم ناگهاني روسيه پس از يک دوره مذاکرات بي نتيجه جان کري و سرگي لاوروف، وزراي خارجه‌امريکا و روسيه در آلمان اتخاذ شده است و به نظر مي‌رسد تلاشي از سوي روسيه باشد تا روند پيچيده مذاکرات درباره حلب را به نتيجه برساند.آنگونه که وزارت خارجه روسيه اعلام کرده، حملات هوايي و توپخانه‌اي ارتش سوريه به مناطق شرقي حلب که در کنترل شبه نظاميان شورشي سوري است، متوقف شده تا غير نظاميان که در اين منطقه مدت‌هاست در محاصره قرار گرفته‌اند از آن خارج شوند.سرگي لاورف، وزير خارجه روسيه در حاشيه نشست سازمان امنيت و همکاري اروپا گفت: مي‌توانم به شما بگويم که عمليات جنگي ارتش سوريه در شرق حلب متوقف شده است چرا که عمليات گسترده‌اي براي خارج کردن غير نظاميان در جريان است.وي تصريح کرد: گذرگاه‌امني براي خارج کردن 8000 تن در مسافت 5 کيلومتر وجود خواهد داشت. لاورف همچنين گفت که مذاکرات نظامي‌و ديپلماتيک در روز شنبه در ژنو برگزار خواهد شد تا مقدمات حل مشکلات و پايان درگيري‌ها در شرق حلب فراهم شود.در همين حال جاش ارنست، سخنگوي کاخ سفيد در واکنش به اظهارات لاورف گفت: اين نشانه اين است که‌امر مثبتي ممکن است رخ دهد.در همين حال سازمان ملل نيز مجددا خواهان آتش بس در شرق حلب شد.ديدبان حقوق بشر سوريه که نهادي نزديک به مخالفان سوري است پس از اين تصميم روسيه اعلام کرد، شدت درگيري‌ها در حلب به شکل چشمگيري کاهش يافته است و حملات هوايي متوقف شده‌اما حملات توپخانه‌اي گاه و بي گاه مشاهده مي‌شود.

سازمان پيمان آتلانتيک شمالي (ناتو) اعلام کرد پس از رايزني مشترک با مقامات کويتي مرکز منطقه اي خود در خاورميانه را اوايل طي هفته‌هاي نخست سال 2017 در کويت راه‌اندازي خواهد کرد.
نشريه القبس ينس استونتلبرگ دبيرکل سازمان ناتو با اشاره به اينکه مرکز منطقه اي سازمان ناتو شرايط را براي همکاري هرچه بيشتربا کشورهاي منطقه فراهم مي‌کند، گفت: سازمان ناتو به دنبال تقويت روابط و شراکت با کشورهاي منطقه مي‌باشد.روابط کويت با ناتو که بخش اعظم فعاليت‌هاي آنها توسط آمريکا هدايت مي‌شود به دليل روابط نزديک و استراتژيک کويت و واشنگتن و حضور بيش از 15 هزار نيروي آمريکايي در اين کشورهمواره پس از جنگ دوم خليج فارس در سطح بالايي قرار داشته است و واگذاري مسئوليت حفظ امنيت مرزهاي کويت به ناتو اقدامي‌درجهت تحقق منافع ملي کويت تلقي شده است.پيش از اين نيز دبيرکل سازمان پيمان آتلانتيک شمالي (ناتو) درسفر خود به کويت توافق همکاري بين اين سازمان و کويت با هدف گسترش همکاري‌هاي دو طرف را به‌امضا رسانده بود. بعد از امضاء اين توافق دبيرکل ناتو از اقدام کويت که زمينه‌هاي حضور نظامي‌ناتو درمنطقه خليج فارس را براي اولين بار تسهيل مي‌کند، تقدير کرد.پيشتر دراجلاس سران ناتو در شهر استانبول سران اين پيمان تصميماتي را براي گسترش همکاري‌ها با ديگر کشورهاي خاورميانه تحت عنوان ابتکار استانبول (ICI) اتخاذ کرده بودند، که مي‌توان توافق اخير را در راستاي اجرايي کردن تصميمات اتخاذ شده در اجلاس استانبول دانست.نيکولاي دي سانتوس مديرکل مرکز خاورميانه و امور سياسي سازمان ناتو نيز در صدر هيأتي و براي انجام هماهنگي‌هاي لازم جهت تاسيس مرکز نمايندگي ناتو به تازگي به کويت سفر کرد و مذاکراتي را با دست اندرکاران ارشد سازمان امنيت اين کشور انجام داد.

اظهارات وزيرخارجه انگليس درباره جنگ نيابتي عربستان و ايران، ديدگاه شخصي است.دفتر نخست‌وزيري انگليس اعلام کرد: سخنان وزير امور خارجه درباره جنگ‌هاي نيابتي عربستان و ايران ديدگاه شخصي است و موضع دولت نيست.
به گزارش بي‌بي‌سي، سخنگوي ترزا مي، نخست‌وزير انگليس گفت که اظهارات بوريس جانسون وزير امور خارجه اين کشور درباره جنگ نيابتي ايران و عربستان در منطقه خاورميانه، مواضع شخصي خودش است. جانسون در هفته‌اي که گذشت در يک سخنراني گفت: در ميان سياستمداران افرادي هستند که از سياست سوءاستفاده مي‌کنند تا به اهداف سياسي خود برسند. سخنگوي نخست‌وزير انگليس همچنين گفت که لندن خواستار تقويت روابط با رياض است. وزرات خارجه انگليس براي جلوگيري از ايجاد هر گونه تنش با عربستان سعودي، يکي از مشتريان اصلي خريد تسليحات انگليس، بر "اهميت بالاي روابط لندن-رياض" تاکيد کرد. سخنگوي نخست وزير بريتانيا ولي تاکيد کرد اگرچه صحبت‌هاي وزير خارجه ‌مواضع دولت اين کشور را بيان نکرده با اين وجود نخست وزير از بوريس جانسون حمايت مي‌کند. به گفته ترزا مي‌بريتانياي کبير يکي از همپيمانان نزديک عربستان سعودي در مبارزه عليه تروريسم به شمار مي‌آيد. سخنگوي مي‌اضافه کرد که آقاي جانسون در ديدار آتي خود از منطقه خاورميانه اين امکان را خواهد داشت که مناسبات بريتانياي کبير با عربستان سعودي را ارزيابي و تشريح بکند.بوريس جانسون، شهردار سابق لندن يکي از رهبران اصلي کمپين خروج بريتانيا از اتحاديه اروپا  بوده است.  به اين ترتيب وزير امور خارجه بريتانيا که بسياري او را به خطاهاي ديپلماتيک متهم مي‌کنند، اين بار نيز آشکارا از دولت عربستان که از متحدان کشور اوست، انتقاد کرد.اين سخنان جنجالي بوريس جانسون در حالي منتشر مي‌شود که ترزا مي، نخست وزير بريتانيا در بازديد اخير خود از خليج فارس، رهبري «دورانديشانه» خاندان سلطنتي عربستان سعودي، اين متحد صد ساله بريتانيا را ستوده بود.

وزير دفاع آمريکا وارد افغانستان شد
اشتون کارتر، وزير دفاع آمريکا در سفري اعلام نشده ، صبح ديروز وارد افغانستان شد. به گزارش النشرة، خبرگزاري رويترز از ورود وزير دفاع آمريکا به افغانستان خبر داده است.به نوشته اين خبرگزاري، قرار است کارتر در اين سفر از پيش اعلام نشده ضمن بازديد از نيروهاي آمريکايي مستقر در افغانستان با اشرف غني، رئيس جمهور اين کشور نيز ديدار و گفت‌وگو کند.

پارلمان انگليس به آغاز خروج اين کشور
از اتحاديه اروپا راي داد
پارلمان انگليس در تاييد مصوبه دولت اين کشور براي خروج از اتحاديه اروپا، به مقدمات اين خروج پيش از پايان ماه مارس 2017 راي داد.در اين راي گيري، 461 نماينده مجلس انگليس موافق خروج از اتحاديه اروپا بودند و تنها 89 نفر با اين طرح مخالفت کردند.نمايندگان پارلمان همچنين از درخواست حزب کارگر اين کشور حمايت کردند که خواهان الزام دولت به انتشار عمومي‌جدول زمان‌بندي خروج از اتحاديه اروپا بود.به گزارش بي‌بي‌سي بر اساس جدول زمان‌بندي دولت انگليس، اين کشور در سال ۲۰۱۹ اتحاديه اروپا را پس از مذاکراتي دو ساله ترک خواهد کرد. در رفراندمي‌که اخيرا برگزار شد مردم اين کشور با اکثريت 52 درصد در مقابل 48 درصد به خروج از اتحاديه اروپا راي دادند.راي مردم بريتانيا به خروج از اتحاديه اروپا پيامدهاي گسترده در اين کشور و در سطح بين‌المللي داشت و از جمله ديويد کامرون، نخست وزير بريتانيا که مخالف خروج بود از مقام خود استعفا کرد و ترزا مي‌جانشين او شد.

وزير اقتصاد نيوزيلند جانشين نخست وزير
وزير اقتصاد نيوزيلند با کناره‌گيري رقباي خود به صورت رسمي‌به عنوان نخست وزير آتي اين کشور معرفي شود.به گزارش خبرگزاري رويترز جاناتان کولمن، وزير بهداشت و جوليت کولينز وزير پليس نيوزيلند پس از آنکه مشخص شد 52 تن از اعضاي پارلمان از بيل انگليش، وزير اقتصاد اين کشور حمايت مي‌کنند، از رقابت بر سر پست نخست‌وزيري کنار کشيدند.انگليش در پي کناره‌گيري رقباي خود با حضور در ساختمان پارلمان اين کشور در جمع خبرنگاران گفت: وحدت بين حزب حاکم قرار است به ما به عنوان دولت اين اجازه را بدهد دولتي خوب را پس از "جان کي" به مردم کشور ارائه دهيم. انگليش که 13 سال پيش شاهد شکستي وحشتناک در انتخابات بود، اکنون در شرايط بسيار خوب اقتصادي قدرت را در نيوزيلند به دست خواهد گرفت.

ضربه برکناری  به نظم سیاسی جهان
ادامه از صفحه 1
...جهان است که پس از رفراندوم پوپولیست ها در انگلیس و پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات رخ می دهد. تصویب کناره کذاشتن بلافاصله خانم پارک از قدرت نشانگر گردشی اساسی در کره است که پس از بحرانی سیاسی و اعتراضات میلیونها کره ای صورت گرفت. معترضین که در بیرون از پارلمان درانتظار تصمیم گیری نمایندگان بودند با شنیدن خبر استیضاح پارک جشن گرفتند.خانم پارک متهم است که اسنادی محرمانه را به دوستش نشان داده و از قدرت خود برای سود مالی دوستش سو استفاده کرده است. درصورتی که دیوان عالی در هفته های دیگر استیضاح خانم پارک را تصویب کند انتخابات ریاست جمهوری تا کمتر از دو هفته برگزار خواهد شد. خانم پارک از شرکت در انتخابات منع خواهد شد و در بررسی جرمش همه مصونیت های خود را از دست می دهد. اما درصورتی که رای به نفع خانم پارک باشد او به سمت خود بازمیگردد و تا پایان دوره اش یعنی سال 2018 رئیس جمهور باقی می ماند. با این وجود رای پارلمان آغاز کننده دوره ای تازه از بی ثباتی در چهارمین کشور بزرگ آسیا خواهد بود و دیپلماسی را در یکی از مناطق حساس برای دولت ترامپ پیچیده تر می کند. ترامپ که پیشتر اتحاد دفاعی واشنگتن و سئول را زیر سئوال برده بود حال با چالشی تازه روبرو می شود. دیپلماتهای کره ای و آمریکایی معتقدند روابط میان دو کشور تحت قدرت دولت محافظه کار خانم پارک در نزدیک ترین سطح همکاری از دهه 50 میلادی تاکنون بوده است. واشنگتن و سئول درباره قرارداد تجارت آزاد در سال 2012 پیش از ورود خانم پارک به قدرت به توافق رسیده بودند. طبق تفاهم نامه امنیتی ، آمریکا نزدیک به 28 هزارو پانصد نیروی خود را برای حفاظت از کره جنوبی به آبهای این کشور فرستاد. کره جنوبی همچنین به ژاپن دیگر متحد آمریکا نزدیک شده است و تنش های دیپلماتیک و تاریخی گذشته را با امضای توافق همکاری اطلاعاتی نظامی کاهش داد. با وجود توافق های دفاعی و دیپلماتیک همکاری کره جنوبی با آمریکا با انتقادات احزاب مخالف چپ میانه کره روبرو شده است که بیشتر به بهبود روابط با پیونگ یانگ و پکن تمایل دارند.مخالفت شدید به برنامه موشکی آمریکا در کره از سوی چین باعث شد تا رهبران احزاب چپ کره جنوبی از منتقدین این طرح شوند. احزاب مخالف اکثریت پارلمان این کشور را به دست آوردند و حال هم با استیضاح پارک موافقت نمودند تا از بازگشت وی جلوگیری کنند. نظر سنجی ها نشان میدهد که بیشتر افرادی که احتمالا در انتخابات ریاست جمهوری شرکت خواهند کرد از احزاب چپ هستند و حزب خانم پارک با رسوایی مالی تضعیف شده است.با توجه به آزمایش موشکی کره شمالی در ماه ژانویه ، واشنگتن و سئول باعث تایید تحریم ها علیه این کشور شدند اما مشخص نیست با ریاست جمهوری ترامپ تحریم ها علیه کره شمالی ادامه داشته باشد.ترامپ در کمپین انتخاباتی از تمایل به دیدار با رهبر کره شمالی سخن گفته بود. تنش تجاری با آمریکا درصورت انتخاب فردی از احزاب چپ افزایش میابد. حزب دموکرات کره جنوبی از مخالفان قرارداد تجارت آزاد با آمریکا بود که باعث کاهش تعرفه های واردات از آمریکا بود. قابل ذکر است درمیان معترضان به فساد دولت پارک کشاورزان و اتحادیه های کارگری نیز حضور داشتن که به سیاستگذاریهای تجاری دولت اعتراض داشتند.سقوط خانم پارک به دلیل خشم عمومی بود که طعمی از پوپولیسم آمریکا و اروپا در مقابل منافع اقتصادی و سیاسی یک قشر خاص را دارد.  
ترجمه: فاطمه مهتدی
استیضاح رئیس جمهور کره جنوبی از چشم انداز دولتی تازه خبر می دهد که علارقم روابط نزدیک این کشور به آمریکا ، رویکردی بدبین به واشنگتن و تجارت آزاد خواهد داشت.
الستر گیل
وال استریت ژورنال

تصمیم بزرگ پارلمان کره جنوبی برای استیضاح خانم "گئون هی پارک" با 234 رای موافق و 56 رای مخالف زلزله ای تازه بر نظم سیاسی جهان است که پس از رفراندوم پوپولیست ها در انگلیس و پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات رخ می دهد. تصویب کناره کذاشتن بلافاصله خانم پارک از قدرت نشانگر گردشی اساسی در کره است که پس از بحرانی سیاسی و اعتراضات میلیونها کره ای صورت گرفت. معترضین که در بیرون از پارلمان درانتظار تصمیم گیری نمایندگان بودند با شنیدن خبر استیضاح پارک جشن گرفتند.خانم پارک متهم است که اسنادی محرمانه را به دوستش نشان داده و از قدرت خود برای سود مالی دوستش سو استفاده کرده است. درصورتی که دیوان عالی در هفته های دیگر استیضاح خانم پارک را تصویب کند انتخابات ریاست جمهوری تا کمتر از دو هفته برگزار خواهد شد. خانم پارک از شرکت در انتخابات منع خواهد شد و در بررسی جرمش همه مصونیت های خود را از دست می دهد. اما درصورتی که رای به نفع خانم پارک باشد او به سمت خود بازمیگردد و تا پایان دوره اش یعنی سال 2018 رئیس جمهور باقی می ماند. با این وجود رای پارلمان آغاز کننده دوره ای تازه از بی ثباتی در چهارمین کشور بزرگ آسیا خواهد بود و دیپلماسی را در یکی از مناطق حساس برای دولت ترامپ پیچیده تر می کند. ترامپ که پیشتر اتحاد دفاعی واشنگتن و سئول را زیر سئوال برده بود حال با چالشی تازه روبرو می شود. دیپلماتهای کره ای و آمریکایی معتقدند روابط میان دو کشور تحت قدرت دولت محافظه کار خانم پارک در نزدیک ترین سطح همکاری از دهه 50 میلادی تاکنون بوده است. واشنگتن و سئول درباره قرارداد تجارت آزاد در سال 2012 پیش از ورود خانم پارک به قدرت به توافق رسیده بودند. طبق تفاهم نامه امنیتی ، آمریکا نزدیک به 28 هزارو پانصد نیروی خود را برای حفاظت از کره جنوبی به آبهای این کشور فرستاد. کره جنوبی همچنین به ژاپن دیگر متحد آمریکا نزدیک شده است و تنش های دیپلماتیک و تاریخی گذشته را با امضای توافق همکاری اطلاعاتی نظامی کاهش داد. با وجود توافق های دفاعی و دیپلماتیک همکاری کره جنوبی با آمریکا با انتقادات احزاب مخالف چپ میانه کره روبرو شده است که بیشتر به بهبود روابط با پیونگ یانگ و پکن تمایل دارند.مخالفت شدید به برنامه موشکی آمریکا در کره از سوی چین باعث شد تا رهبران احزاب چپ کره جنوبی از منتقدین این طرح شوند. احزاب مخالف اکثریت پارلمان این کشور را به دست آوردند و حال هم با استیضاح پارک موافقت نمودند تا از بازگشت وی جلوگیری کنند. نظر سنجی ها نشان میدهد که بیشتر افرادی که احتمالا در انتخابات ریاست جمهوری شرکت خواهند کرد از احزاب چپ هستند و حزب خانم پارک با رسوایی مالی تضعیف شده است.با توجه به آزمایش موشکی کره شمالی در ماه ژانویه ، واشنگتن و سئول باعث تایید تحریم ها علیه این کشور شدند اما مشخص نیست با ریاست جمهوری ترامپ تحریم ها علیه کره شمالی ادامه داشته باشد.ترامپ در کمپین انتخاباتی از تمایل به دیدار با رهبر کره شمالی سخن گفته بود. تنش تجاری با آمریکا درصورت انتخاب فردی از احزاب چپ افزایش میابد. حزب دموکرات کره جنوبی از مخالفان قرارداد تجارت آزاد با آمریکا بود که باعث کاهش تعرفه های واردات از آمریکا بود. قابل ذکر است درمیان معترضان به فساد دولت پارک کشاورزان و اتحادیه های کارگری نیز حضور داشتن که به سیاستگذاریهای تجاری دولت اعتراض داشتند.سقوط خانم پارک به دلیل خشم عمومی بود که طعمی از پوپولیسم آمریکا و اروپا در مقابل منافع اقتصادی و سیاسی یک قشر خاص را دارد.  
ترجمه: فاطمه مهتدی