دکتر علیرضا بهبهانی
مشاور سرمايه گذاري فرودگاه بين‌المللي قشم

اين روزها وقتي صداي پيام نرم افزار اعلام قيمت ارز و سکه روي گوشي تلفن همراه مان مي‌آيد، با دقت به آن نگاه ميکنيم. تقريبا در همه جا اين تحليل عاميانه به گوش ميرسد که به زودي دلار 4 هزار تومان را رد خواهد کرد.
سال‌هاست که تغييرات قيمت ارز به شدت بر روند شادابي و خمودگي بازار و اقتصاد ما سايه افکنده، گاهي با افزايش قيمت دلار، قيمت عسل سبلان يا زيره کرمان هم بالا ميرود؟ به راستي چه وابستگي اي بين قيمت ارز و محصولات 100 درصد داخلي وجود دارد؟ آيا چيزي جز ترس از امنيت بازار بر روند افزايش قيمت کالاها موثر است؟
يکي از مهم‌ترين عوامل افزايش قيمت ارز در کشور ما عدم متخصص بودن فعالان اين حوزه است. اگر شناخت نسبي از خيلي از فعالان در اين کسب و کار داشته باشيد،غالبا حتي مسلط به زبان انگليسي هم نيستند،البته عده معدودي در اين دسته بندي قرار نميگيرند، دانش اقتصاد بين الملل که هيچ.
تا نوساني هم در بازار ارز رخ ميدهد به قول بازاري‌ها، خونگي به سمت خريد و فروش ارز روي مي‌آورد. کسي که حتي تجربه کاسب‌ها و دلالان اين حوزه را ندارد. حتي صرافي‌هاي داراي مجوز هم دانش آنچنان در اين حوزه ندارند و با دپوزيت سرمايه و رعايت يکسري نکات عادي و غيرتخصصي مجوز صرافي را اخذ نموده‌اند. شايد در ذهن مخاطب اين نکته عبور کند که اين مساله چه ارتباطي بر افزايش قيمت ارز در بازار دارد. واکنش اشتباه در سطح خرد در هنگام بروز بحران و تلاطم بازار ، عامل تولد حباب در ارزش کالاهاي مورد نياز ميشود، که در بحث حاضر دلار و ارز مي‌باشد. يکي ديگر از عوامل افزايش قيمت ارز ، افزايش تقاضا در مقابل کاهش عرضه است. مراسم اربعين سالانه باعث کاهش صدوق ذخيره ارز کشور ميشود، البته اين حجم آنقدر نگران کننده نيست که بر دولت و اقتصاد ملي فشار وارد کند، اما هرقدر هم که باشد تبعات افزايش تقاضا در هر بازاري باعث افزايش قيمت نيز خواهد شد، گاهي با تزريق آدرنالين‌هاي اقتصادي(يعني تزريق دلار بيش از حد در بازار اين مساله مديريت ميشود اما اين فشار بالاخره بعد از مدتي رخ نمون پيدا خواهد کرد). اگر فرض را بر خروج رسمي‌2 ميليون زائر بگذاريم (که خيلي از زائرين عزيز بصورت غيررسمي‌خارج شده‌اند)، و حدود ارز خارج شده توسط هر نفر را 100 دلار درنظر بگيريم، مبلغ 200 ميليون دلار طي 10 روز از کشور خارج شده و اگر در بازه زماني مذکور تاثيرات آن مشخص نشده باشد، امروز شاهد عواقب آن بر پيکره اقتصاد کشور هستيم که به زودي التيام خواهد يافت و بدون شک دوره نقاهت طولاني اي نخواهد داشت.
عوامل بين المللي مثل انتخابات ايالات متحده‌امريکا توانسته قدرت دلار را بصورت جهاني تا 5% افزايش دهد، و اين درصورتي است که دولت با کنترل عوامل بيروني بازار اجازه رشد قيمت تا 5% را به اين ارز سرکش نداده.
تصميم اخير اوپک مبني بر کاهش توليد نفت بدون شک باعث افزايش قيمت نفت و در مقابل کاهش ارزش دلار ميشود ولي اين تصميم آنچنان نيست که 5% رشد ارزش دلار در بازارهاي جهاني را پوشش دهد، در نتيجه تاثير آن را بر قيمت دلار در بازار داخل متوجه نخواهيم شد،چون دولت پيشتر مانع از رشد 5% شده.
دلار در بودجه سال 95 با ارزش 3100 تومان پيش بيني شده بود که خوشبختانه در طول 9 ماه گذشته همواره بالاتر از اين ارزش بوده و دولت را متوجه کسري نکرده، اما احتمال ميرود افزايش هزينه‌هاي پيش بيني شده دولت موجب کسري بودجه 95 شده باشد و همانطور که سخنگوي محترم دولت جناب آقاي دکتر نوبخت در بيانات خود فرمودند، دولت پيش بيني ميکند با دقت 94 تا 96 درصد، بودجه 95 را تا انتهاي سال به سرانجام برساند. اين درحالي است که در ظاهر حواشي بين المللي باعث افزايش هزينه‌ها بيش از 10درصد در سراسر دنيا بوده و اين يعني دولت حدود 4 تا 6 درصد با کسري ناخواسته روبرو ميشود، اگر هم چنين مساله اي اشتباه باشد ، افزايش توليد گندم و خريد تضميني از يک طرف و از طرف ديگر کسري 4 هزار ميلياردي بابت پاداش فرهنگيان فشاري را بر دولت وارد کرده و براي تامين منابع مالي مورد نياز جهت رفع تعهدات ، دولت به ناچار مجبور به بالابردن نرخ ارز براي پوشش کسري بوجود آمده تا مادام رفع معضل بر آمده است. لذا به نظر مي‌رسد با توجه به اينکه دولت کسري به وجود آمده را تامين مالي کرده به زودي شاهد بازکشت آرامش به بازار ارز باشيم. هيچيک از عوامل مطرح شده به تنهايي دليل افزايش قيمت ارز نيستند و هريک وزني در اين افزايش نرخ داشته‌اند. يادمان باشد، در دنيا بال زدن يک پروانه ميتواند، طوفاني عظيم ايجاد کند.
اميلي تورنبري
گاردين

حزب محافظه کاران نسبت به نقض حقوق بشر در عربستان سعودي به عنوان يک موضوع مزاحم برخورد مي‌کنند ولي تجارت نبايد با هزينه قانون مداري به خطر بيافتد.تنها پنج سال از سخنان ويليام هيگ وزير پيشين خارجه مي‌گذرد که مسئله حقوق بشر در دوره رياستش کاهش نخواهد داشت. درحالي که به روز حقوق بشر نزديک مي‌شويم اين امر بسيار تکان  دهنده است که محافظه کاران از تعهدات خود فاصله گرفتند و حتي بر ديپلماسي تجاري تاکيد دارند. نگراني درباره حقوق بشر در درجه دوم قرار دارد. سال گذشته جورج آزبورن وزير دارايي به چين سفر کرد و از اين کشور تمجيد کرد. اين امر درحال افزايش است رويکرد دولت در روابط بين الملل با چين، ترکيه تا مصر و کشورهاي حاشيه خليج فارس همين گونه است. نخست وزير تريزا مي‌در سفر به شوراي همکاري‌هاي خليج فارس از فصلي جديد در روابط انگليس در منطقه خبر داد. اين اولين باري بود که يک نخست وزير از بريتانيا در اين شورا حضور داشت.  ترزا مي‌درباره روابط بريتانيا با عربستان سعودي و بحرين با وجود گذشته ضعيف اين دو کشور درباره نقض حقوق بشر از نزديک تر شدن روابط صحبت کرد. در بحرين سرکوب مخالفان و اعتراضات مردمي‌، شکنجه زندانيان از حد گذشته است اما انگليس به‌اموزش نيروهاي امنيتي اين کشور ادامه مي‌دهد. در عربستان سعودي ، انگليس به نيروهاي زندانبان آموزش مي‌دهد و وزارت خارجه درباره اعدام‌هاي گسترده در اين کشور پاسخي ضعيف مي‌دهد. دولت محافظه کار صحبت درباره نقض حقوق بشر در رياض را براي خود مايه خجالت مي‌داند تا اينکه آنرا موضوعي نگران کننده بداند. درگيريها در يمن که با حملات هوايي عربستان سعودي هزاران شهروند عادي کشته مي‌شوند. حملاتي که باعث فلج شدن زيرساخت کشاورزي يمن شده و بحران انساني روبه رشد است و دراين ميان دولت انگليس به ارائه تسليحات به ائتلاف عربستان ادامه مي‌دهد. اين مدارک از دست داشتن دولت در نقض حقوق بشر است.  اما سخنان بوريس جانسون وزير خارجه در رم نشانگر چيزي بدتر است. وزير خارجه کاملا از نقش عربستان سعودي در خاورميانه آگاه است با وجود بحران ميليون‌ها غيرنظامي‌در مناطق درگير ، او به رياض سلاح مي‌فروشد تا جنگ را شلعه ور تر کند و سخنان او رياکاري به تمام معني است. با توجه به تنبيه او توسط ترزا مي، بوريس جانسون در روز حقوق بشر به طور آشکار درباره نگراني از نقض حقوق بشر صحبت نمي‌کند بلکه‌اماده سفر به رياض مي‌شود تا سخنان خود درباره عربستان را اصلاح کند. دولت مي‌گويد موضوعات مشکل درباره حقوق بشر درپشت پرده شکل مورد بحث قرار مي‌گيرد اما آيا اين امر با دلايل بالا ثابت مي‌شود؟ با بريگزيت و ورود رئيس جمهوري منزوي به کاخ سفيد ما بايد جايگاه خود را در جهان نسبت به تاثير گذاري انگليس مشخص کنيم. اين امر با پيشبرد احترام به حقوق بشر شکل مي‌گيرد و نه منافع تجاري و امنيتي.  
ترجمه: فاطمه مهتدي
مديرعامل بانک قرض الحسنه رسالت و مديران ارشد اين بانک با حجت الاسلام والمسلمين سيد حسن خميني ديدار کردند.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌بانک قرض الحسنه رسالت مديرعامل بانک قرض الحسنه رسالت و مديران ارشد اين بانک با حجت الاسلام والمسلمين سيد حسن خميني ديدار کردند آيت الله سيد حسن خميني، قرض الحسنه را نياز جامعه دانست وگفت: قرض الحسنه يک امر الهي و وظيفه ديني محسوب مي‌شود. وي افزود: بانک قرض الحسنه رسالت هدف بزرگي را در پيش گرفته و در مسير آن حرکت مي‌کند.
آيت الله سيد حسن خميني، قرض الحسنه را حرکتي عظيم و از دستورات الهي برشمرد و اظهارداشت: بانک قرض الحسنه رسالت خدمت بزرگي به مردم مي‌کند. مديرعامل بانک قرض الحسنه رسالت نيز در اين ديدار با ارائه گزارشي ازخدمات اين بانک از ابتدا تاکنون گفت: بانک قرض الحسنه رسالت با هدف اشاعه و ترويج سنت نيکوي قرض الحسنه فعاليت خود را آغاز کرده است و سعي در ارائه خدمات شرعي، آسان و ارزان به اقشار متوسط و پائين جامعه دارد.
محمدحسين حسين زاده افزود: کمک به ايجاد اشتغال خرد و خانگي از ديگر اهداف اين بانک است و در اين زمينه گام‌هاي برداشته شده است.  وي با بيان اينکه بانک قرض الحسنه رسالت با 280شعبه در سراسر کشور خدمات ارائه مي‌دهد، اظهارداشت: اين بانک بيش از چهار ميليون مشتري و سه هزار نيروي انساني دارد.

شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن بانک مسکن به دنبال پروژه‌هایی است که امکان توسعه ظرفیت آن‌ها در آینده وجود داشته باشد.
به گزارش روابط عمومی بانک مسکن ، محمدرضا امینی، مدیرعامل شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن بانک مسکن با بیان این مطلب گفت: ورود به پروژه‌های میان‌درآمدی از استراتژی های اصلی این شرکت است.
وی افزود: پروژه‌های دارای مقیاس وسیع و پروژه‌های دارای قابلیت دریافت تسهیلات برای ساخت و فروش، در اولویت قرار دارند تا بتوانیم هم در بخش ساخت و هم در بخش فروش، مزیت رقابتی ایجاد کنیم.  امینی بر اجرای پروژه‌ها با استفاده از فناوری‌های نوین تاکید کرد و ادامه داد: شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن به عنوان یک شرکت بزرگ در عرصه انبوه‌سازی، باید از فناوری‌های روز در اجرای پروژه‌ها استفاده کند.  مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری مسکن بانک مسکن همچنین با اشاره به ورود این شرکت به پروژه‌های بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده شهری گفت: در بافت‌های فرسوده کشور، فرصت‌های ساخت و ساز خوبی وجود دارد با وجود مشکلات خاص این بخش، تلاش ما بر این است که از این فرصت‌ها نهایت استفاده ممکن را داشته باشیم. در اولین اقدام و در تعامل با شرکت  عمران و بهسازی شهری ایران، در حال مذاکره برای اجرای پروژه‌ای در قطعه هشت هزار مترمربعی بافت فرسوده در محله سیروس تهران هستیم و الگوی مناسب و اقتصادی متناسب با این بافت را تعریف و به وزارت راه و شهرسازی ارائه کرده ایم.
بازار سرمایه؛ پتانسیل بالای نقدینگی پروژه‌ها
امینی بااشاره به اینکه بازار سرمایه ظرفیت مناسبی برای تامین مالی صنعت ساختمان است گفت: در این راستا صندوق‌های زمین و ساختمان به عنوان یک نهاد بازار سرمایه و با مجوز رسمی سازمان بورس و اوراق بهادار تاسیس شده‌اند، به طوری که تاکنون صندوق‌های سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان «مسکن شمال‌غرب»در تبریز و «نارون» در اراک هر یک با سرمایه 10 میلیارد تومان فعالیت خود را آغاز کرده‌اند .
در سال اقتصاد مقاومتي اقدام وعمل صورت گرفت؛
وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: در صورت آنکه رئيس اتاق اصناف ايران از اعضاي شوراي پول و اعتبار باشد، ما مي‌توانيم از نظرات نمايندگان اتاق اصناف ايران در شوراي پول و اعتبار استفاده کنيم.
محمدرضا نعمت زاده در هفتمين اجلاسيه دوره ششم نمايندگان اتاق اصناف ايران بر توسعه فروشگاه‌هاي زنجيره اي در کشور تاکيد کرد و گفت: سهم فروشگاه‌هاي زنجيره اي در کشورهاي صنعتي و پيشرفته ۷۰ درصد است اما متاسفانه سهم فروشگاه‌هاي زنجيره اي در کشور ما بسيار اندک است. وي افزود: با ايجاد فروشگاه‌هاي زنجيره اي هزينه‌هاي جاري و همچنين قيمت کالاها در کشور کاهش پيدا مي‌کند. وي در ادامه ضمن اشاره به اين مطلب که قيمت گذاري کالاها در کشور ما در مراکز توليدي متمرکز است اما در دنيا قيمت گذاري کالاها در مراکز توزيعي صورت مي‌گيرد، خواستار تقويت نقش برجسته ي مشتري مداري شد و تاکيد کرد: شفافيت تنها با ماده و تبصره‌هاي قانوني ايجاد نمي‌شود. وزير صنعت، معدن و تجارت در ادامه ضمن بيان اينکه صندوق‌هاي مکانيزه فروش به شفافيت در اقتصاد کمک بسياري مي‌کند، افزود: همه کشورهاي توسعه يافته و البته کشورهايي که سطح آنها پايين تر از کشور ما است، به سوي نصب و راه‌اندازي صندوق‌هاي مکانيزه فروش پيش رفتند. وي تصريح کرد: راه‌اندازي صندوق‌هاي فروش به نفع اصناف است بنابراين ضرورت دارد که ضرب الاجلي تعيين شود تا صندوق‌هاي فروش هر چه سريعتر در اصناف متمرکز شود. نعمت زاده در ادامه افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت با کمک دولت، اصناف و توليدکنندگان توانسته است که تعرفه ي کالاها را اصلاح و تعديل کند؛ در واقع ما در جايي که احساس کرديم، تعرفه مانع ورود رسمي‌کالا است، تعديل و اصلاحاتي را انجام داديم به عنوان مثال تعرفه پوشاک را که در گروه ۱۰ بود، از ۷۵ به ۵۵ رسانديم. وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: برخي اعتراضاتي را نسبت به کاهش تعرفه کالا‌ها مطرح مي‌کنند اما بايد اين نکته مورد توجه قرار گيرد که حاکميت بايد براي حفظ تعادل، تمامي‌بخش‌ها را اعم از توليد، توزيع، مصرف کننده، درامدهاي مالياتي در نظر بگيرد. وي در بخش ديگري از سخنان خود به موضوع مبارزه با قاچاق کالا اشاره کرد و با تاکيد بر اينکه با قاچاق کالا بايد در مبادي ورودي کالا برخورد شود و مسئله قاچاق کالا از مبادي ورودي کالا مورد بررسي و حل و فصل قرار گيرد، گفت: اخيرا و البته پس از يک سال تفاهم نامه اي را با وزارت کشور و استانداري‌ها پيرامون مبحث ته لنجي‌ها داشتيم تا موضوع ته لنجي‌ها حل شود ، به گونه اي برنامه ريزي کرديم تا ديگر کسي به اسم ته لنجي ۵۰ وانت بار به کشور نياورد و اشخاصي که حقوق دولتي را پرداخت نمي‌کنند، نتوانند عايدي داشته باشند. وي همچنين از تقديم لايحه اي به دولت به منظور درخواست عضويت رئيس اتاق اصناف ايران در شوراي پول اعتبار خبر داد و اعلام کرد که در صورت آنکه رئيس اتاق اصناف ايران از اعضاي شوراي پول و اعتبار باشد، ما مي‌توانيم از نظرات نمايندگان اتاق اصناف ايران در شوراي پول و اعتبار استفاده کنيم.

صالحي اميري تاکید کرد:
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي‌مسئله يارانه مطبوعات را مهم عنوان کرد و گفت: سياست قطعي اين وزارتخانه شفاف سازي و هدفمندي يارانه مطبوعات است.
به گزارش ايرنا، دومين نشست هم انديشي سيدرضا صالحي اميري وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي‌با مديران عامل خبرگزاريها و مطبوعات با عنوان طرح مسئله و بيان مسائل و مشکلات از طرف اصحاب رسانه برگزار شد. صالحي اميري در اين نشست هم انديشي با اصحاب رسانه را فرصت مغتنمي‌براي بيان مسائل و مشکلات اين قشر عنوان کرد و گفت: حجت الاسلام والمسلمين حسن روحاني رئيس جمهوري از من خواسته‌اند گزارشي از وضعيت کنوني اصحاب مطبوعات و رسانه‌اماده و خدمت وي ارائه کنم. وي افزود: نکات مطرح شده در اين نشست و نظرات و خواسته‌هاي اين قشر را به دولت ارائه مي‌کنم.
صالحي اميري، برگزاري نشست‌هاي بعدي خود با تعداد بيشتري از اصحاب رسانه مورد تاکيد قرار داد و افزود: علاوه بر نشست با وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي‌مناسب است که جلساتي نيز با ديگر وزرا به صورت مستمر و منظم با طرح سوال و پاسخ براي بيان مسائل و مشکلات حوزه مربوط به آن وزارتخانه برگزار شود. وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي‌خطاب به حاضران در اين نشست گفت: نکات مطرح شده در اين جلسه بعضا قابل دسترسي و برخي هم نيست اما تلاش مي‌کنيم که مسائل مهم و اساسي را جمع بندي و به دولت منتقل کنيم. صالحي اميري در ادامه با اشاره به نکات مطرح شده، موضوع يارانه مطبوعات را مهم برشمرد و تاکيد کرد: شفاف سازي و هدفمندي يارانه مطبوعات سياست قطعي و اولويت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي‌است. وي تصريح کرد: براين باورم که علاوه بر شفاف سازي بايد موضوع يارانه‌ها به اجماع خود اهالي مطبوعات هم برسد. وزير فرهنگ و ارشادت اسلامي‌از جمله مسائل مطرح شده در اين نشست، شکاف در نظام رسانه‌هاي دولتي و غير دولتي را برشمرد و افزود: بايد فرمول منطقي در اين زمينه پيدا کنيم تا در دولت براي نهايي شدن مطرح نماييم. عضو کابينه دولت تدبير و اميد در ادامه موضوع توجه به‌امنيت شغلي و معيشتي اصحاب رسانه را از ديگر مسائل مطرح شده مهم در اين نشست عنوان کرد و گفت: مسائل معيشتي و شغلي مربوط به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي‌را با جديت پيگيري خواهيم کرد. صالحي اميري درباره‌امنيت شغلي هم به ديدار اخير خود با حجت الاسلام و المسلمين غلامحسين محسني اژه اي معاون اول و سخنگوي قوه قضاييه اشاره کرد و گفت:‌ احضار به دادگاه اين قشر را دور از شان اين افراد دانسته و پيشنهاد کردم تدابيري اتخاذ شود تا قبل از احضار به دادگاه با مذاکره مسائل حل و فصل شود.
 وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي‌اظهار داشت: براي حل مسئله اصحاب رسانه خارج از مسئله قضايي بايد مکانيزمي‌تهيه و تعريف شود. صالحي اميري تصريح کرد: براين باورم اگر فرايند گفت وگو راه‌اندازي شود بسياري از چالش‌هاي پيش رو حل خواهد شد. عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي در ادامه مسئله شبکه‌هاي اجتماعي را از ديگر مسائل مطرح شده از سوي اصحاب رسانه عنوان کرد و گفت: عده اي اين شبکه‌ها را فرصت و عده اي آن را تهديد مي‌دانند.
کنایه محمدرضا عارف:
رئيس شوراي عالي سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان گفت: اصلاح‌طلبان نقش اصلي در حماسه خرداد ۹۲ داشتند و اين نقش انکار ناشدني است.
به گزارش ايسنا، محمدرضا عارف در ديدار جمعي از فعالان اجتماعي،فرهنگي و سياسي شهرستان نکا تصريح کرد: اينکه برخي از آقايان به نقش محوري اصلاح طلبان در انتخابات خرداد ۹۲ باور ندارند و هر از چند گاهي منکر اين نقش مي‌شوند بيشتر به يک توهم و غرور کاذب بر مي‌گردد، برادرانه مي‌گويم طرح اينگونه اظهارات کمکي به تداوم روند موجود در انتخابات آينده نمي‌کند.  وي با اشاره به سالگرد ۱۶ آذر، روز دانشجو با گرامي‌داشت ياد و خاطره شهداي دانشجو ،گفت:۱۶ آذر ۱۳۳۲ نقطه عطفي در حرکت مبارزاتي ملت ايران بود و جنبش دانشجويي را که همراه با مردم آزاديخواه در صدد حذف رژيم شاهنشاهي بود نظم بخشيد و در تحولات بعدي انقلاب اسلامي‌نقش محوري را ايفا کرد. عارف با بيان اينکه قشر دانشجو در قبل و بعد از انقلاب هزينه‌هاي فراواني براي آرمان‌خواهي خود پرداخت کرد ،يادآور شد: اگر جنبش دانشجويي در قبل از انقلاب به دنبال براندازي بود، بعد از انقلاب بيشترين همراهي را با نظام اسلامي‌داشت که حضور بي شمار دانشجويان در دوران دفاع مقدس و در سازندگي و محروميت زدايي و در مقاطع حساس انقلاب نشان از پايبندي دانشجويان به آرمانهاي انقلاب است .
زماني به جايي اينکه پاسخ انتقادات منطقي دانشجويان را با سعه‌صدر داده مي‌شد برخوردهاي حذفي و امنيتي با آنها صورت گرفت عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي با بيان اينکه مسئولان بايد پذيراي انتقادات دانشجويان باشند چرا که نقد سازنده‌امتيازي براي نظام محسوب مي‌شود،تاکيد کرد: در زماني به جايي اينکه پاسخ انتقادات منطقي دانشجويان را با سعه‌صدر داده مي‌شد برخوردهاي حذفي و امنيتي با آنها صورت گرفت و آسيب‌هاي جدي متوجه ساحت دانشگاه شد.
وي با اشاره به رابطه نزديک خود با دانشجويان،گفت: به خاطر ارتباطي که با جوانان و دانشجويان دارم به خوبي از مطالبات آنها باخبرم و مي‌دانم وضعيت موجود شايد آنچنان مطلوب آنها نباشد هنوز بعضا فضاي امنيتي در دانشگاه‌ها وجود دارد،هنوز دانشجويان محروم از تحصيل وجود دارند،هنوز احضارها و تهديدها و مداخله نهادهاي خارج از دانشگاه در مسائل داخل دانشگاه وجود دارد. اما با تمام اين مشکلات نااميدن شدن چاره کار نيست و بايد با صبر و مقاومت و فعاليت در چارچوب قوانين موجود ،از ناکارآمدي جنبش دانشجويي جلوگيري کرد.بايد تنگ نظري و نگاه قيم مابانه را از دانشگاه‌ها دور کرد تا شاهد تلاش و نشاط و اعتلاي علمي‌و فرهنگي بيشتر در دانشگاه‌ها بود.
رئيس فراکسيون اميد، اعتماد مردم بخصوص نخبگان دانشگاهي به حاکميت را امري مهم دانست و خاطرنشان کرد:تجربه نشان داده است اگر اعتماد بين حاکميت و مردم در وضعيت مطلوبي باشد رسيدن به اهداف و برنامه‌هاي نظام با مشکلات کمتري همراه خواهد بود ولي اگر اين اعتماد خدشه دار شود مسئولان نبايد انتظار همراهي اقشار مختلف مردم را داشته باشند.
وي صداقت مسئولان با مردم را عامل مهم اعتماد بين حاکميت و ملت دانست و گفت: تغيير روند کشور در خرداد ۹۲ که‌امري اجتناب ناپذير بود به خاطر رويگرداني مردم از دروغ و رفتارهاي عوام فريبانه بود و انتظار است مسئولان پاسخ اعتماد مردم به تفکر اصلاح‌طلبي و اعتدالي را با اخلاق و عقلانيت و عمل به وعده‌هاي داده شده بدهند.
عارف با بيان اينکه اصلاح‌طلبان نقش اصلي در حماسه خرداد ۹۲ داشتند و اين نقش انکار ناشدني است،تصريح کرد: اينکه برخي از آقايان به نقش محوري اصلاح طلبان در انتخابات خرداد ۹۲ باور ندارند و هر از چند گاهي منکر اين نقش مي‌شوند بيشتر به يک توهم و غرور کاذب بر مي‌گردد .برادرانه مي‌گويم طرح اينگونه اظهارات کمکي به تداوم روند موجود در انتخابات آينده نمي‌کند.
 عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به ظرفيت بالقوه استان مازندران بخصوص در زمينه‌هاي کشاورزي و گردشگري ، بحران آب در کشور را واقعيتي تلخ دانست و گفت:بايد براي حل اين بحران چاره‌انديشي شود و اين نياز به يک عزم جدي ملي دارد. وي با توجه به اهميت ساماندهي وضع اشتغال در کشور بر ضرورت همکاري مجلس شوراي اسلامي‌و دولت در اين زمينه تاکيد کرد و گفت: با کمال تأسف شهرهاي شمالي کشور از بيکاري جوان بخصوص جوانان تحصيلکرده رنج مي‌برد و رشد آمار بيکاري در استان مازندران زنگ خطري براي مسئولان کشور است.اميدوارم که دولت با اولويت به مسائل مهم رشد اقتصادي ، معيشت مردم و اشتغال بپردازد و در اين زمينه و ساير امور مربوط به توسعه و رشد، مجلس شوراي اسلامي‌آماده هرگونه همکاري با دولت است

«تجارت» از روند چرايي افزايش نرخ دلار گزارش می دهد؛
نرخ دلار ديروز هم با افزايش مواجه شد. ديروز در بازار ارز، قيمت دلار نسبت به آخرين روز معاملاتي هفته گذشته، 14 تومان گران شد و مردم هر دلار آمريکا را سه هزار و 926 تومان خريدند.
به گزارش گروه اقتصاد کلان روزنامه تجارت؛ اين گراني که در انتهاي سال ميلادي و سه ماه مانده به پايان سال 95 بازاردلار را تحت الشعاع خود قرار داده است محل مناقشه اين روزهاي کارشناسان اقتصادي و فعالان بازار شده است.
رشد تقاضاي فصلي و فرارسيدن زمان تسويه ارزي
نتايج حاصل از آخرين الگوريتم بازار و تاريخ بازار ارز کشور؛ روند افزايشي قيمت دلار را تا حدودي طبيعي نشان داده مي‌شود. براساس نشانه‌ها؛ عامل اصلي افزايش نرخ دلار به رشد تقاضاي فصلي ارز و فرارسيدن زمان تسويه ارزي با طرف‌هاي خارجي در پايان سال ميلادي است.
در کنار اين موضوع نوسان عرضه از سوي صادرکنندگان محصولات پتروشيمي‌ نيز مزيد بر علت شده است تا قيمت دلار روند رو به رشدي را طي کند. بانک مرکزي هم دراين دو سه هفته اخير بسيار فعال بوده است و بارها اين روند را طبيعي اعلام کرده است.
 به گفته سيف، افزايش عرضه ارز توسط پتروشيمي‌ها و همچنين خود بانک مرکزي در دوره انتهايي سال عامل کاهش قيمت ارزها در بازار است. با اين استدلال رئيس کل بانک مرکزي بايد به زودي منتظر کاهش نرخ دلار در بازار بود.
 چراغ سبز بانک مرکزي به افزايش نرخ دلار
در مقابل برخي از تحليلگران و کارشناسان نيز تاکيد دارند که در گراني‌هاي اخير ارزي، اراده بانک مرکزي و دولت نيز بي‌تاثير نبوده و در کنار ساير موارد از جمله فعاليت مخرب دلار فروشان "فردايي" بر عدم تعادل بازار دامن زده است.
اين گروه از تحليلگران؛ معتقدند وظيفه مقام ناظر سياست‌هاي ارزي اين است که تقاضاهايي که براي ارز در کشور به وجود خواهد آمد را پيش‌بيني کرده و براي آن برنامه‌ريزي کند.
اين عده از اقتصاددانان؛ بر اين باورند که‌امروزه سياست‌گذاري بانک مرکزي به طور جدي در نرخ ارز تاثير مي‌گذارد.
اين گروه مي‌گويند: اگر دولت و بانک مرکزي واقعا مدعي هستند که در قيمت ارز تاثيرگذار نيستند بايد اجازه بدهند که بورس و ارز راه بيفتند و همه بازيکنان ارزي از جمله دولت، شرکت‌هاي دولتي، بخش خصوصي، مردم و متقاضيان همه در آن حضور داشته باشند و قيمت ارز را مشخص کنند آنگاه مي‌توانيم بگوييم که بازار ارز وجود دارد.
*تعيين نشدن نرخ تعادلي ارز
در اين باره گروهي ديگر از فعالان و اقتصاددانان در عين حال با تاييد گفته‌هاي گروهي که اعلام مي‌کنند که دولت وبانک مرکزي در روند افزايشي قيمت دلار به نوعي دخالت دارند؛ بر اين استدلال هستند که اين دخالت بايد وجود داشته باشد چرا که نوسانات ارزي به دليل يک سري عوامل بنيادين و عوامل بازار رخ مي‌دهد.
آنها مي‌گويند: اگر نرخ ارز و عوامل تاثيرگذار بر آن را در دوسال قبل بررسي شود، آنچه که مشخص مي‌شود نرخ تعادلي ارز اکنون بايد در همان مرز ۴۰۰۰ تومان باشد.
آنها همچنين معتقدند که کشور با کسري بودجه در سال 95 مواجه شده است و ميزان بدهي‌هاي دولتي نيز افزايش داشته است لذا درآمدزايي از اين طريق در يک بازه کنترل شده و برنامه ريزي شده مناسب است.
عضو اتاق بازرگاني ايران در اين‌باره گفت: خود دولت صاحب دلارهاي نفتي و پتروشيمي‌است و با نرخ بالا مي‌فروشد تا کسري را جبران کند اما مجلس بايد برنامه‌ريزي کند و دولت رضايت دهد تا دلار به نرخ ۳۵۰۰ تا ۳۶۰۰ برسد و بتواند از عهده پرداخت بدهي‌ها و يارانه برآيد.
اسداله عسگراولادي گفته: دولت در ارائه بودجه عجله کرد و چاره‌اي هم نداشت زيرا نرخ ارز قبل از تحريم‌هاي اخير به نرخ 3300 دولت رسيده بود اما از نظر اقتصادي و بودجه مردم مطلوب نيست.
وي اظهار کرده: با اين وضع نمي‌توان ارز را تک نرخي کرد و بانک مرکزي تلويحاً با نرخ مورد قبول دولت موافقت کرده و در حال خريد و فروش است.
عسگراولادي ادامه داد: در چند سال اخير بانک مرکزي نتوانست جواب تقاضاي بازار را بدهد براي همين است که نرخ روبه بالا مي‌رود.
وي گفته: راهکار ما دلار3600 توماني است و دولت بايد با چند اقتصاددان مطرح مشورت کند تا دچار بدهي‌هاي معوقه و گرفتاري مالي نشود زيرا در چند سال اخير دچار بدهي‌هاي زيادي شديم و بزرگترين بدهکار کشور هم دولت است.
 تاکيد بر نرخ‌گذاري توسط بازارغيردولتي
به هر حال نرخ دلار با چراغ سبز بانک مرکزي به صورت کنترل شده روند رو به افزايش دارد اما در عين حال دولت نمي‌خواهد دستاورد خود را که کنترل نرخ تورم و ارز بوده است را با يک جهش بي‌سابقه قيمتي دلاراز دست بدهد لذا به نوعي محافظه کارانه بازار ارز را هدايت مي‌کند بدون آنکه دخالتي در نرخ‌گذاري در اين بازار داشته باشد.
اگر چه کارشناسان معتقدند که دولت بايد يا نرخ تعادلي را تعيين کند و يا به يکسان‌سازي نرخ ارز مبادرت کند چرا که هر چه برنامه‌ريزي‌ها منسجم‌تر و به سمت بازار غيردولتي حرکت کند نتايج مثبتي براي اقتصاد به همراه خواهد داشت و بازار ارز نيز با اين نوع شوک‌هاي قيمتي مواجه نخواهد شد.

صدور حواله خرید فقط برای هفت هزار تن پرتقال یخ‌زده
توان مديريت هيچ نعمتي را نداريم. از يک سو دايم دست به آسمان برداشته‌ايم که کشور در معرض خشکسالي است و از درگاه خداوند مي‌خواهيم که باران رحمت خود را نازل کند و از سوي ديگر با اولين بارش باران سيل راه مي‌افتد و خانه و زندگي مردم را با خودش مي‌برد يا بارش اولين برف باعث نابودي محصولات کشاورزي و بدبخت شدن کشاورزان مي‌شود.
در اين رابطه بارش سنگين برف اخير در استانهاي گلستان، ‌مازندران و گيلان، باعث يخ زدگي باغات مرکبات شد که خسارت‌هاي زيادي را به باغداران مرکبات وارد کرد. اگرچه هنوز رقم دقيقي از اين خسارات اعلام نشده، اما اظهار نظرها باعث نگراني‌هاي بيشتر شده است. به نوعي که يک مقام آگاه در گفت‌وگو با فارس درمورد آخرين وضعيت باغات مرکبات شمال که طي دو هفته اخير بر اثر بارش برف و سرماي زياد با مشکل مواجه شده است، اظهار داشت: طبق برآوردها 500 هزار تن از مرکبات شمال براثر سرما از بين رفته است و از طرف ديگر به دليل عدم تنظيم بازار از سوي دولت، دلالان وارد بازار شده و آن را خراب کرده‌اند. وي اضافه کرد: کار به جايي رسيده که دلالان مرکبات را به يک سوم قيمت سال گذشته از باغداران مي‌خرند و چون باغداران از تنظيم بازار اطمينان لازم را ندارند اقدام به عرضه بيش از حد محصول در بازار کرده‌اند که سبب افت شديد قيمت مرکبات شده است. اين منبع مطلع به اقدامات کمرنگ دولت در بحث خريد تضميني مرکبات هم اشاره کرد و گفت: دولت براي خريد محصولات خسارت ديده اقدام جدي نکرده است و کشاورزان با يک نوع بحران هرج و مرج در زمينه مرکبات و حتي کيوي مواجه شده‌اند و زحمات يکساله‌شان در حال نابودي است. وي در پاسخ به اينکه با اين حساب نمي‌توان چشم‌اندازي براي صادرات مرکبات داشت، گفت: صادرات که هيچ، پيش‌بيني ما اين است که با اين اوضاع براي تنظيم بازار شب عيد هم با مشکل مواجه شويم و بايد زودتر دولت فکري به حال اين موضوع بکند.
نابودي۲۰ تا ۳۰ درصد باغهاي مرکبات
از سوي ديگر موسوي مديرکل دفتر مديريت بحران وزارت جهاد کشاورزي که از باغات مرکبات سه استان بازديد کرده بود به فارس گفت که ۲۰ تا ۳۰ درصد باغات مرکبات از بين رفته است و تمام ماجرا هم فقط يخ زدگي محصول و تلخ شدن مرکبات نيست بلکه در برخي نقاط درختان نيز شکسته‌اند.
خريد ضايعات از کشاورزان
اما دولت هم بي تفاوت ننشسته و سخنگوي جهادکشاورزي مازندران گفت: در يک هفته اخير براي خريد هفت هزارتن پرتقال‌هاي يخ زده از سوي شرکت تعاون روستايي حواله صادرشد. مهدي خليلي در گفت و گو با ايرنا افزود : در اين مدت واحدهاي فراوري فعال در اين استان افزون بر 2 هزار و 800 تن پرتقال يخ زده ( درجه 3) باغداران را خريداري کردند. وي قيمت خريد پرتقال درجه سه را از باغداران درب کارخانه هر کيلوگرم پنج هزار و 500 ريال اعلام کرده است. وي اضافه کرد : هم اکنون در مازندران سه واحد فراوري ، پرتقال‌هاي يخ زده را با همکاري جهادکشاورزي و تعاون روستايي استان خريداري مي‌کنند. به گفته وي با هماهنگي ايجاد شده يک واحد فراوري شهرستان چابکسر استان گيلان نيز براي خريد مرکبات باغداران اين استان وارد عمل شد. مديرروابط عمومي‌جهادکشاورزي مازندران علت کندي خريد مرکبات يخ زده از سوي واحدهاي فراوري مرکبات را ناشي از پايين بودن ظرفيت و مناسب نبودن تجهيزات اين واحدها براي پرتقال تامسون اعلام کرد.خليلي افزود : واحدهاي موجود متناسب با پرتقال‌هاي کوچک و آبدار غرب مازندران احداث شد و براي فراوري پرتقال تامسون بايد اين محصول خرد شده و سپس براي آبگيري آماده شود و زمانبر بودن اين کار، تحويل مرکبات را با کندي مواجه کرد.به گفته وي در شرايط فعلي اين واحدها ظرفيت خريد 300 تا 400 تن پرتقال را در روز دارند. سخنگوي جهاد کشاورزي مازندران ترس باغداران از احتمال برگشت احتمالي سرما و يخبندان باعث شده تا آنها براي تحويل مرکبات تعجيل کنند و صف‌هاي طولاني در برابر واحدهاي فراوري تشکيل شده است.خليلي افزود : همچنين برخي از باغداران محصول درجه يک و دوم خود را با قيمت مصوب به اين واحدها تحويل مي‌دهند که ضرر باغداران را به دنبال دارد.وي اضافه کرد : دولت دستور خريد تمام محصول مرکبات باغداران استان را در قالب درجه يک، دو و سه صادر کرد و باغداران براي فروش محصول عجله نکنند و تمام اين محصول با قيمت مناسب خريداري مي‌شود.مازندران 110 هزار هکتار باغ مرکبات دارد که پيش بيني مي‌شود 2.5 ميليون تن مرکبات از اين باغات برداشت شود و برف و يخبندان اوايل آذرماه به حدود 30 درصد از سردرختي ( پرتقال و نارنگي ) خسارت زد.دولت تدبير و اميد براي جبران بخشي از خسارت‌هاي ناشي از برف و يخبندان دستور پرداخت سه هزار ميليارد ريال تسهيلات ارزان قيمت، خريد پرتقال درجه 3 با نرخ پنج هزار و 500 ريال و تمديد تسهيلات باغداران را صادر کرد.

رئیس کل بانک مرکزی خبر داد:
رئیس کل بانک مرکزی گفت: حدود ۴۵ درصد از دارایی‌های نظام بانکی کشور، دارایی منجمد است و از حیز انتفاع برای اعطای تسهیلات خارج است.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از خبرگزاری تسنیم از شیراز، ولی‌الله سیف در پایان بازدید از شرکت افزارکیمای فارس در جمع خبرنگاران با اشاره به برنامه‌های بانک‌مرکزی در حمایت از واحدهای صنعتی کوچک و متوسط اظهار داشت: با برنامه‌ریزی صورت گرفته پرداخت
تسهیلات سرمایه در گردش از اولویت‌های بانک مرکزی برای واحدهای کوچک، متوسط و همچنین واحدهایی است که توانایی افزایش تولید دارند.
در سال 95 بیش از 17 هزار واحد کوچک و متوسط تولیدی کشور از طریق کارگروه‌های استانی شناسایی شده و نظام بانکی نیز پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش آنان را در برنامه دراد.
وی با بیان اینکه تاکنون 12 هزار میلیاردتومان سرمایه در گردش به صنایع کوچک و متوسط پرداخت شده است بیان کرد: این مهم تا پایان سال ادامه دارد.
 با توجه به نقش واحدهای کوچک و متوسط در اشتغالزایی، رشد و توسعه اقتصادی در دورافتاده‌ترین نقطه کشور، سیستم بانکی تاکنون 417 هزار میلیارد تومان  تسهیلات پرداخت کرد که امسال پیش‌بینی می‌شود به حدود 500 هزار میلیارد تومان برسد. در پرداخت تسهیلات کارگروه‌های استانی و ستادهای رفع موانع تولید از جمله استان فارس نقش مثبت و موثری داشته‌اند.
رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه در حال حاضر آمار ناخوشایندی داریم و آن این است که حدود 45 درصد از دارایی‌های نظام بانکی کشور، دارایی منجمد است و از حیز انتفاع برای اعطای تسهیلات خارج است گفت: تلاش ما این است که این دارایی‌ها به چرخه اصلی نظام بانکی برگردانده و تبدیل به تسهیلات نظام بانکی شود. باید تلاشمان این باشد 90 درصد از دارایی منابع بانکی دارایی مالی و تسهیلاتی باشد که آن را به بنگاه‌های اقتصادی و واحدهای تولیدی ارائه دهیم.در آن حالت نظام بانکی اثرگذار است.
رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم در مورد بدهی صنایع و کارخانه‌ها به بانک‌ها گفت: این بدهی‌ها به نوعی جاری است و با توجه به اینکه از آن تولید و اشتغال برمی‌خیزد، جای نگرانی ندارد.
سیف با بیان اینکه بخشی از مطالبات بانکی لاوصول و متوقف است و این جای نگرانی دارد، افزود: این موضوع نیز روند نزولی دارد به‌طوری که مطالبات جاری غیربانکی از ابتدای دولت یازدهم حدود 15 درصد بوده که در حال حاضر به دامنه 11 درصد رسیده و تلاش می‌کنیم
 به نرم‌های قابل قبول برسانیم. در زمینه بدهی به بانک‌ها نرم جهانی 3 تا 4 درصد است و باید تلاش کنیم به این مهم دست یابیم.
با راه اندازی ابزار «آپشن» صورت می‌گیرد
وجود ابزارهاي مالي گوناگون در بازار سرمايه، انگيزش و مشارکت بيشتر معامله‌گران و سرمايه‌گذاران را در تأمين منابع مالي فعاليت‌هاي اقتصادي به همراه خواهد آورد، در اين راستا عملکرد بورس کالا در طراحي و بکارگيري ابزارهاي مالي و راه‌اندازي قراردادهاي آپشن در آينده‌اي نزديک، قابل قبول بوده و اين تنوع ابزارهاي مالي از نظر ترکيب ريسک و ماهيت سود، مي‌تواند گروه‌هاي مختلفي را به سوي خود جذب کند.
استاد صاحب کرسي اقتصاد دانشگاه علامه طباطبايي و مولف کتاب «ابزارهاي مشتقه مالي» با بيان مطلب فوق به ايسنا گفت: توسعه ابزارهاي مشتقه کالايي علاوه بر گسترش دامنه دارايي‌ها، به پوشش ريسک خريداران و فروشندگان در صنايع مختلف کمک خواهد کرد. مهدي تقوي در رابطه با گسترش ابزارهاي مالي در بازار سرمايه گفت: گسترش اين ابزارها سبب اقبال معامله گران به اين حوزه شده و نقدشوندگي اين بازار را تا حد قابل‌قبولي تضمين خواهد کرد.
ابزار شناخته شده بورس‌هاي دنيا در ايران
وي به راه‌اندازي قراردادهاي آپشن در بورس کالاي ايران اشاره کرد و افزود: اگرچه اين‌گونه ابزارها که در ايران، جديد و تقريبا ناشناخته‌اند اما در بورس‌هاي پيشرفته، بسيار جاافتاده و پرکاربرد است، به اين ترتيب با راه‌اندازي چنين بازاري مي‌توانيم شناخت بيشتري به معامله گران دهيم؛ پس امر آموزش در خصوص راه‌اندازي ابزارهاي مالي جديد، بسيار مهم تلقي مي‌شود.
تقوي در ادامه به مزيت‌هاي معاملات آپشن اشاره کرد و افزود: با راه‌اندازي معاملات آپشن علاوه بر اينکه ابزار کارآمدي براي پوشش ريسک معاملات در اختيار فعالان بازار قرار مي‌گيرد، به نظر مي‌رسد اين ابزار مالي بتواند براي سرمايه‌گذاران خارجي که قصد ورود به بازار سرمايه ايران را دارند جذاب باشد، چرا که کاهش ريسک سرمايه‌گذاري‌ها از فاکتورهاي اصلي قرارداد آپشن است. به گفته وي، براي سرمايه‌گذاران خارجي، موانع مربوط به ابزارهاي مالي و برخي مقررات بسيار اهميت دارد، بنابراين با ايجاد چنين ابزارهايي و کاهش ريسک مي‌توان شرايط اطمينان معامله گران خارجي به بازار سرمايه ايران را نيز فراهم کرد. وي ادامه داد: همچنين پوشش ريسک بنگاه‌هاي اقتصادي، کاهش هزينه‌هاي تامين مالي، افزايش بازده دارايي‌ها، تعديل سريع ساختار جريان نقدي دارايي‌ها و معافيت‌هاي مالياتي را مي‌توان از مهمترين مزيت‌هاي راه‌اندازي معاملات آپشن در بورس کالاي ايران برشمرد.
تفاوت آتي و آپشن
وي در پاسخ به اين سوال که معاملات آپشن و آتي چه تفاوتي با هم دارند پاسخ داد: قراردادهاي آتي (futures contract) نوعي ابزار مشتقه است که قابليت خريد و فروش در بازارهاي مالي را دارد. در اين قرارداد فروشنده توافق مي‌کند در سررسيد معين، مقدار معيني از کالاي مشخص را در عوض قيمتي که اکنون تعيين مي‌کنند به خريدار تحويل دهد که اين قرارداد نقش بسيار مهمي‌را نيز ‌در کنترل ريسک بازي مي‌کنند. تقوي اظهار کرد: اما آپشن (Option)، قراردادي است بين يک خريدار و يک فروشنده به نحوي که خريدار Option، حق خريد يا فروش يک دارايي مشخص را در يک قيمت توافقي و تا يک زمان معين، از فروشنده خريداري کرده و مبلغي براي در اختيار داشتن اين حق تا آن زمان مي‌پردازد. تقوي در پاسخ به اين سوال که چه عواملي بر ارزش Option تاثير خواهد گذاشت، گفت: ارزش Option تابع پارامترهاي متعددي از جمله ارزش دارايي پايه از جمله ارز، کالا، نرخ بهره و شاخص سهام است و در اين معاملات، قابليت‌ها و کاربردهاي متنوع و منحصر به فرد به عنوان يک ابزار قدرتمند در کنترل ريسک سرمايه گذاري و ايجاد سودآوري در شرايط مختلف نوسانات بازار بررسي مي‌شود.
توسعه بازار مشتقه در دستور کار بورس کالا
از اهداف مهم بورس کالا، توسعه و پيشي گرفتن حجم معاملات اوراق مشتقه از معاملات نقدي و فيزيکي است تا اين بورس، مطابق با استانداردهاي بين المللي، سرويس‌هاي مورد نياز فعالان اقتصادي را ارائه دهد؛ از اين رو قرار است قرارداد اختيار معامله در کنار ساير ابزارهاي مالي بازار سرمايه به زودي در بورس کالا راه‌اندازي شود. با توجه به تجربه موفق قرارداد آتي سکه طلا در بورس کالا و استقبالي که از اين ابزار طي سال‌هاي اخير صورت گرفته است، به نظر مي‌رسد راه‌اندازي قرارداد اختيار معامله سکه طلا نيز با موفقيت و استقبال فعالان بازار روبه رو شود. همچنين قاسم محسني، عضو شوراي عالي بورس در گفتگو با سنا، در خصوص راه‌اندازي معاملات قراردادهاي آپشن در بورس کالاي ايران گفت: از اهداف مهم بورس کالا، توسعه و پيشي گرفتن حجم معاملات اوراق مشتقه از معاملات نقدي و فيزيکي است تا اين بورس، مطابق با استانداردهاي بين المللي، سرويس‌هاي مورد نياز فعالان اقتصادي را ارائه دهد؛ از اين رو قرار است قرارداد اختيار معامله در کنار ساير ابزارهاي مالي بازار سرمايه به زودي در بورس کالا راه‌اندازي شود.
 آپشن طلا با استقبال مواجه مي‌شود
محسني با بيان اينکه تاکنون استقبال خوبي از اوراق مشتقه اي که روي سکه طلا تعريف شده، صورت گرفته است، گفت: البته براي رونق ابزارهاي مالي جديد در بازار سرمايه، بايد فرهنگ سازي مناسب بين فعالان کالاها صورت بگيرد تا آنها با ابزارها و کاربردهاي آن آشنا شوند؛ در اين بين وجود بازار آتي سکه کمک زيادي به رونق بازار آپشن سکه مي‌کند تا پس از رونق معاملات مشتقه سکه، ابزارهاي مالي بر پايه ساير کالاها نيز راه‌اندازي شود. عضو شوراي عالي بورس با بيان اينکه قراردادهاي اختيار معامله يکي از ابزارهاي مهم پوشش ريسک در بازارهاي مالي دنياست، تصريح کرد: بايد علاوه بر سکه طلا روي انواع کالاهايي که‌امکان استاندارد شدن دارند همچون محصولات فلزي، پتروشيمي‌و برخي از کالاهاي کشاورزي، ابزارهايي همچون قراردادآتي و اختيار معامله تعريف شود که اين موارد در دستور کار بورس کالا قرار دارد. به گفته وي، بورس‌هاي کالايي معتبر دنيا داراي معاملات مشتقه کالايي قوي هستند که بورس کالاي ايران علاوه بر تقويت معاملات فيزيکي در مسير گسترش معاملات اوراق مشتقه و گواهي سپرده کالايي در حرکت است.

رئيس مجمع واردات گفت: تجربه نشان داده که افزايش هزينه‌هاي بنگاه‌هاي رسمي، علاوه بر اينکه موجب ضرر و زيان مصرف‌کننده مي‌شود، به تقويت مشوق‌هاي قاچاق نيز دامن خواهد زد.
عليرضا مناقبي در گفتگو با ايلنا، با اشاره به بوروکراسي کند اداري در دستگاه‌هاي صادرکننده مجوز واردات اقلام مصرفي، اظهار داشت: واردکنندگان شناسنامه‌دار، مخالف انجام مراتب اداري در دستگاه‌هاي نظارتي نيستند ولي مسئله اين است که دقت و سرعت بايد در کنار يکديگر لحاظ شوند. وي ادامه داد: بوروکراسي حاکم بر فرايندهاي صدور مجوز بايد همراه با رعايت اصول نظارتي و دقت‌هايي که مانع سوءاستفاده مي‌شود، باشد به گونه‌اي که مانع از هدر رفتن زمان و انرژي فعالان بخش خصوصي شود. به گفته مناقبي، تجربه نشان داده که افزايش هزينه‌هاي بنگاه‌هاي رسمي، علاوه بر اينکه موجب ضرر و زيان مصرف‌کننده مي‌شود، به تقويت مشوق‌هاي قاچاق نيز دامن خواهد زد. در واقع قاچاقچي از اختلاف قيمت ميان واردات رسمي‌و غيررسمي‌ارتزاق مي‌کند و هر چقدر اين اختلاف قيمت بيشتر باشد، سودآوري قاچاق تضمين شده‌تر مي‌شود. مناقبي تصريح کرد: لازم است که کميته ويژه‌اي با حضور نمايندگان تشکل‌هاي صنفي و تخصصي به‌عنوان بازوي مشورتي در کنار دولتمردان براي حذف مقررات اضافي در زمينه واردات رسمي‌قرار داشته باشد.

رونمايي از ابعاد جديد حادثه هفتخوان سمنان؛
با گذشت حدود دو هفته از حادثه تلخ برخورد دو قطار مسافربري به يکديگر که به کشته شدن حدود ۵۰ نفر از مسافران اين قطارها انجاميد، تکميل شدن مراحل مختلف بررسي کار باعث شده تصويري که از اين حادثه ارائه مي‌شود، شفاف‌تر از هميشه باشد.
اظهارات متناقض در اين مدت از يک سو در کنار اظهارات صريح جعفرزاده‌ايمن آبادي مبني بر اينکه وزير مسکن جعل سند کرده است و دستگاه‌ها ي خريداري شده تقلبي بودند ابعاد اين واقعه تلخ را پيچيده کرد. عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس با تاکيد بر اينکه وزير راه بايد استعفا و خود را به دستگاه قضا معرفي کند گفت: وزارت راه بعد از آتش سوزي دو قطار و براي فرار از مسئوليت جعل سند کرد. به گزارش خانه ملت؛ غلامعلي جعفرزاده‌ايمن آبادي، نماينده مردم رشت و نايب رييس فراکسيون مستقلين مجلس دهم در خصوص استيضاح عباس آخوندي، وزير راه و شهرسازي در پي حوادث اخير در مباحث راه به خصوص حادثه تصادف قطار سمنان گفت: در مورد اين حادثه بررسي‌هاي زيادي انجام شده است و به يقين مي‌توان گفت تصميم براي استيضاح آخوندي سياسي نيست. اين نماينده حامي‌دولت تصريح کرد: تقصيرها را به گردن سوزن باني مي‌اندازند که حتي يک ساعت آموزش ضمن خدمت نديده است. عضو کميسيون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شوراي اسلامي‌در ادامه اين مطلب افزود: نبايد با اين رويکرد که بايد از دولت حمايت کرد چشم خود را بر روي واقعيت زنده زنده سوخته شدن هم وطنانمان در اين حادثه ببنديم.
دستگاه‌هاي خريداري شده توسط وزارت راه تقلبي بوده است
وي با اشاره به نقص تجهيزات و دستگاه‌هاي به کار رفته در لوکوموتيوراني و قطارها تصريح کرد:متاسفانه دستگاه‌هايي که وزارت راه از چين خريدند تقلبي بوده و در 18 ماه 4 هزار خطا داشته است يعني به قرار روزي 7 و نيم خطا و هيچ اقدامي‌در جهت رفع اين خطاها انجام نشده است. نايب رييس فراکسيون مستقلين ولايي مجلس همچنين گفت: چطور دستگاه‌ها در اين درجه حرارت يخ بسته و قطار در سيبري حرکت مي‌کند و يخ نمي‌بندد، جز اين است که دستگاه‌هاي قلابي خريده‌اند و کلک زده‌اند و متوجه هم نشده‌اند و در برابر بروز خطاهاي مکرر آن نيز سهل انگاري کردند. جعفرزاده‌ايمن آبادي همچنين تاکيد کرد: افرادي که مي‌گوييم عامل خطاي انساني بودند حتي يک ساعت آموزش ضمن خدمت نديدند و سوزن بان عادي بوده‌اند و اين‌ها را مقصر کرده‌اند و مي‌خواهند سر اين‌ها را ببرند در حالي که موضوع از اساس به اين شکل نيست. وي ادامه داد: بخش نامه و شيوه نامه اي که دو ماه صادر شده مورد هيچ اقدامي‌قرار نگرفته و هيچ نظارتي هم بر اين عدم آموزش نشده است.
وزارت راه بعد از آتش سوزي براي فرار از مسئوليت جعل سند کرده است
جعفرزاده‌ايمن آبادي همچنين گفت: بعد از اتفاق آتش سوزي شروع به جعل سند کرده‌اند و برخي مدارک بعد از آتش سوزي جعل شده است و اين شجاعت نبوده که بگويند مقصر بوديم.
هليکوپتر سه ساعت بعد بدون کپسول اطفاء حريق سر صحنه حادثه رسيده است
جعفرزاده‌ايمن آبادي با انتقاد از مديريت بحران در اين موضوع خاطر نشان کرد: ساعت 7 و 22 دقيقه تصادف شده و دو هليکوپتر حدود ساعت 10 و بيست دقيقه رسيده‌اند يعني سه ساعت بعد بدون حتي يک کپسول آتش سوزي.
داخل قطار براي شکستن شيشه‌ها حتي يک چکش نبوده است
نايب رييس فراکسيون مستقلين مجلس ادامه داد: زمان آتش سوزي و تصادف درهاي قطار قفل مي‌شود و يک چکش نبوده که شيشه را بشکنند و بيرون بيايند.
وي افزود: تصور کنيد اعضايي از يک خانواده برخي براي هواخوري بيرون آمده‌اند و در همان زمان تصادف رخ داده، از بيرون شاهد زنده زنده سوختن خانواده‌هايشان در قطار بودند و هيچ امکاني براي شکستن شيشه‌ها نبوده است.
با چه مجوزي قطار دستي اجازه حرکت با سرعت 132 کيلومتردر ساعت را گرفته است
جعفرزاده‌ايمن آبادي با اشاره به سرعت غيرمجاز حرکت قطار گفت: قطاري که بايد به صورت دستي حرکت مي‌کرده و حداکثر سرعت آن 30 کيلومتر بوده اجازه حرکت 132 کيلومتر در ساعت را داشته است. وي افزود: تغيير شيب نيز با 20 دقيقه تاخير انجام شده و به حق با اين اوضاع تا قبل از اين تصادف نيز خدا به ما رحم کرده بوده است. اين نماينده مجلس دهم تاکيد کرد:بر اساس اصول مديريت قطار هر 50 کيلومتر بايد يک قطار باشد در حالي که مجوز هر 4 کيلومتر يک قطار را داده‌اند و اين ضريب امنيتي را کاهش مي‌دهد چرا که احتمال تصادفات را افزايش مي‌دهد. جعفرزاده‌ايمن آبادي خاطر نشان کرد: چطور پيش بيني نشده است که بايد خدمات اورژانسي ارائه شود و تا اين اندازه خدمات دير رسيده است.
آخوندي بايد استعفا و خود را به دستگاه قضا معرفي مي‌کرد
نايب رييس فراکسيون مستقلين ولايي مجلس تاکيد کرد: ضمن احترامي‌که براي همه اعضاي دولت قائل هستم آقاي آخوندي بايد استعفا مي‌داد و مردانه خود را به دستگاه قضا معرفي مي‌کرد چه حرفي است که در استيضاح از خودم دفاع مي‌کنم. وي تصريح کرد: 50 نفر سوختند و هر جور بررسي مي‌کنيم وزارت راه و راه آهن مقصر است.
** شش کيلومتر مانده به ايستگاه اخطار توقف قطار را داده بوديم
در همين حال شرکت سازنده( ATC سيستم کنترل هوشمند قطار)" مهندسي مهاران " که گمانه‌زني‌هاي زيادي درباره عملکرد آن منتشر شد، از اقداماتش دفاع کرده است. اين شرکت در توضيح عملکرد سيستم خود اعلام کرده اين اولين مورد در تاريخ است که سيستم علائم به درستي با وارد عمل شدن و متوقف کردن قطار در شش کيلومتر مانده به وقوع سانحه اين اخطار را به کليه متصديان کنترل قطار و سير و حرکت داده‌ است ولي برعکس عوامل انساني با غيرفعال کردن آن قطار را به سوي سانحه حرکت داده‌اند. سيستم ATC مشهد تاکنون چند هزار افزايش سرعت غيرمجاز و عبور از چراغ قرمز را تشخيص داده و آن را با ترمز متوقف کرده است که هر کدام از آنها از سانحه احتمالي جلوگيري کرده است. شرکت راه‌آهن در سال ۱۳۹۴ اعلام کرد که با همکاري يک شرکت داخلي تجهيزات مربوط به کنترل هوشمند قطار در کشور ساخته شده و به عنوان نخستين محور در مسير تهران – مشهد به کار گرفته خواهد شد.
توافق غيراوپکي‌ها براي کاهش 600 هزار بشکه‌اي توليد نفت
تجارت - شايد پس از توافق تاريخي اوپک در وين در تاريخ دهم آذرماه، اعضاي خوشحال و شادمان اين سازمان به تنها مساله‌اي که فکر نمي‌کردند، تاثير تصميمات غيراوپکي‌ها بر بازار نفت بود.
از غيراوپکي‌ها تنها روسيه بود که پيش از اجلاس بر ساز همگرايي با اوپک مي‌کوبيد و پس از توافق خبر از کاهش 300 هزار بشکه‌اي توليد نفت خود در راستاي سياست‌هاي اوپک خبر داد.
اما شايد کمتر کسي در آن زمان فکر مي‌کرد که اين توافق تاريخي به همان اندازه که از کاهش توليد اعضايش در جهت اهداف از پيش تعيين شده‌ (افزايش قيمت نفت) تاثير مي‌پذيرد، از افزايش نوليد کشورهاي خارج از اوپک نيز تاثير مي‌گيرد. با نگاهي به تحولات 10 روز اخير در بازار نفت مي‌توان به روشني مشاهده کرد که روي قول روس‌ها براي حمايت نهايي، به هيچ عنوان نمي‌توان حساب کرد و اقدامات مکزيک براي افزايش 900 هزار بشکه‌اي توليد نفت خود نيز کاملا دو از دسترس و دخالت ايران و اوپکي‌ها براي اعمال فشار است و حتي مي‌تواند به نوعي با توجه به فروش سهام شرکت مکزيکي به‌امريکايي‌ها به پاشنه آشيل توافق نيز تبديل شود و کارتِ آمريکايي‌ها براي مقابله با اوپکي‌ها جهت کنترل قيمت نفت باشد.
به هر حال، توافق تاريخي اوپک، بسيار زودتر از آنچه پيش‌بيني مي‌شد در حال بي‌اثر شدن است، نگاهي به معاف شدن چند کشور عضو اوپک از کاهش توليد و نيز افزايش توليد چند کشور غير عضو اوپک از جمله روسيه و مکزيک، عملا کاهش 1.2 ميليون بشکه‌اي اوپک را بي‌اثر کرده و حتي در آينده نزديک برخلاف آن پيش خواهد رفت. رؤساي نمايندگي کشوهاي عضو و غيرعضو سازمان کشورهاي صادرکننده نفت (اوپک) از ظهر ديروز شنبه در يک صبحانه کاري در هتل اينترکنتيننتال وين مذاکرات غير رسمي‌را آغاز کرده‌اند. نشست مشترک کشورهاي عضو و غيرعضو اوپک از ظهر ديروز در محل دبيرخانه سازمان کشورهاي صادرکننده نفت (اوپک) برگزار شد. ١٣ کشور عضو اوپک شامل عربستان، عراق، ايران، کويت، امارات، قطر، الجزاير، ليبي، نيجريه، آنگولا، گابن، ونزوئلا و اکوادور و کشورهاي غيرعضو اين سازمان شامل روسيه، مکزيک، قزاقستان، جمهوري آذربايجان، عمان، گينه، سودان جنوبي، سودان، بوليوي، مالزي و بحرين در اين نشست حضور يافتند.
شرکت کنندگان در اين نشست مشترک قرار بود جزئيات طرح کاهش توليد نفت و سهم عرضه هر يک از کشورها را بررسي کنند، برآوردها حاکي از آن است که در صبحانه کاري و پيش از آغاز نشست رسمي‌کشورهاي عضو و غيرعضو اوپک بخش عمده اي از توافق‏‎ها حاصل شود.
خوشبيني عربستان به نشست توليدکنندگان عضو و غيرعضو اوپک
در همين حال، خالد الفالح، وزير انرژي، صنايع و منابع معدني عربستان جمعه (١٩ آذرماه) اعلام کرد که به نشست توليدکنندگان عضو و غيرعضو اوپک خوشبين است. وي در پاسخ به اين‎که آيا انتظار دارد کشورهاي غير عضو ديگري به جز روسيه سطح توليد نفت را کاهش دهند، گفت: در اين نشست سهم توليد هر يک از کشورهاي غيرعضو اوپک مشخص خواهد شد و پيش‌بيني مي‌کنم حدود ١٠ يا ١١ کشور نيز متعهد شوند توليد خود را کاهش دهند. اعضاي اوپک که از سال ٢٠٠٨ ميلادي تاکنون نقشي انفعالي در سياست‌هاي خود داشت چهارشنبه هفته گذشته (١٠ آذرماه)، براي کاهش توليد تا سقف ٣٢ ميليون و ٥٠٠ هزار بشکه به توافق رسيدند. سنگ بناي اين توافق در نشست الجزاير در مهرماه ٩٥ گذاشته شد و با رايزني‌هاي گسترده ميان اعضا، در نشست يکصدو هفتاد و يکم اوپک به ثمر نشست. با تصميم نشست اخير اوپک، همه کشورها موظف شدند 4.5 درصد از آخرين توليد خود را که بر پايه ماه اکتبر سال ٢٠١٦ است کاهش دهند جز ايران؛ پايه توليد نفت خام ايران، بر مبناي بالاترين رقم توليد تاريخي ايران در سال ٢٠٠٥ بر مبناي گزارش منابع ثانويه، سه ميليون و ٩٧٥ هزار بشکه در روز گذاشته شد.
در نشست اوپک اعضا موافقت کردند ايران در ٦ ماه سال آينده، به طور ميانگين سه ميليون و ٧٩٧ هزار بشکه نفت توليد کند، البته بايد توجه کرد که منابع ثانويه رقم توليد نفت را کمتر از ميزان واقعي نشان مي‌دهد. روسيه نيز به‌عنوان بزرگترين توليدکننده نفت جهان اعلام کرد که براي همراهي با اوپک براي کاهش ٣٠٠ هزار بشکه‌اي توليد خود آمادگي دارد. اعضاي اوپک در نشست ١٠ آذرماه خود توافق کردند به مدت ٦ ماه از يک ژانويه سال ٢٠١٧ ميلادي روزانه يک ميليون و ٢٠٠ هزار بشکه از توليد خود بکاهند و مجموع آن را به ٣٢ ميليون و ٥٠٠ هزار بشکه در روز برسانند و اين منوط به همکاري کشورهاي غيرعضو اوپک و کاستن روزانه ٦٠٠ هزار بشکه نفت از توليدشان است.
در پي توافق اوپک براي کاهش و تثبيت سطح توليد، عربستان توليد خود را ٤٨٦ هزار بشکه در روز کاهش مي‌دهد.
بازار نفت چشم انتظار اعلام نتيجه نشست اوپک و غيراوپک
قرار بر اين بود کنفرانس مطبوعاتي نشست مشترک کشورهاي عضو و غيرعضو سازمان کشورهاي صادرکننده نفت (اوپک) با حضور وزيران چهار کشور عضو اوپک پس از نشست وزراي نفتي اوپک و غيراوپک برگزار شود؛ کنفرانسي احتمالا که آبستن خبرهاي خوبي براي توليدکنندگان و در مجموع بازار نفت جهان خواهد بود. پيش‌بيني‌ها از نشست ديروز (١٠ دسامبر) مثبت بوده است. الکساندر نواک، وزير انرژي روسيه نيز ديروز در صبحانه کاري با وزيران کشورهاي عضو و غيرعضو اوپک گفت: بعيد است در دستيابي به توافق، موفق نباشيم.
شرايط براي ثبت يک توافق تاريخي در بين توليدکنندگان نفت آماده است؛ اوضاع براي افزايش قيمت نفت خام مهياست. آيا اين نشست، مهر تاييد ديگري بر همگرايي بازيگران نفت خواهد زد؟! برگزاري نشست مطبوعاتي وزيران ايران، عربستان، روسيه و الجزاير به اين پرسش پاسخ خواهد داد.
تصميم بي‌سابقه اوپک و غيراوپک در ۱۵ سال گذشته
همچنين خبرگزاري رويترز از وين گزارش داد که محمد بارکيندو، ديروز شنبه (٢٠ آذرماه)، پيش از برگزاري نشست مشترک کشورهاي عضو و غيرعضو سازمان کشورهاي صادرکننده نفت (اوپک) در پايتخت اتريش، گفت: انتظار مي‌رود که کشورهاي غيرعضو اوپک روزانه ٦٠٠ هزار بشکه يا بيشتر از توليد خود بکاهند.
وي ادامه داد: بنابراين نشست کشورهاي عضو و غيرعضو اوپک بي سابقه و تاريخي خواهد بود که سبب تقويت شرايط اقتصادي جهان خواهد شد و به برخي کشورهاي عضو سازمان توسعه و همکاري‌هاي اقتصادي (OECD) براي رسيدن به اهداف خود در باره نرخ تورم کمک خواهد کرد.
تثبيت بازار نفت از نيمه دوم ٢٠١٧ آغاز مي‌شود
در همين حال، برنامه کاهش سطح توليد نفت سازمان کشورهاي صادرکننده نفت (اوپک) شايد بتواند بازار اين کالا را تا ميانه سال ٢٠١٧ ميلادي به توازن برساند، اما اين ميزان کاهش براي پايين آوردن سطح ذخاير و مازاد عرضه کافي نخواهد بود.
امانوئل ايبه کاچيکوو، وزير نفت نيجريه، بر اين باور است که بازار نفت ميانه سال آينده ميلادي به توازن خواهد رسيد و به سه سال نبود توازن ميان عرضه و تقاضا پايان خواهد داد.
گزارش بلومبرگ که بر مبناي داده‌هاي اوپک است، نشان مي‌دهد که حتي اگر اين سازمان، کشورهاي غيرعضو را متقاعد به اجراي توافق کاهش سطح توليد کند، تا پايان سال ٢٠١٧ ميلادي تنها ميزان کمي‌از سطح جهاني ذخاير اين کالا کاسته خواهد شد.
تاماس وارگا، عمده‌ترين شرکت واسطه‌گر مستقل نفت «پي وي ام اويل» مستقر در لندن گفت: حتي با اجراي کامل برنامه کاهش توليد کشورهاي عضو و غيرعضو اوپک، کاهش سطح ذخاير جهان در نيمه نخست سال آينده ميلادي دور از انتظار است.
تعهد کاهش توليد غيراوپک به ٦١٢ هزار بشکه در روز رسيد؟
ميزان تعهد کشورهاي غير عضو سازمان کشورهاي صادرکننده نفت (اوپک) براي کاهش توليد از ٦٠٠ هزار بشکه در روز فراتر رفت. اين نشست تا چند ساعت پيش از پايان، نتيجه مطلوبي تاکنون در پي داشته است.
کشورهاي غيرعضو اوپک که قرار بود توليد نفت خود را براي همراهي با غيراوپکي‌ها ٦٠٠ هزار بشکه در روز کاهش دهند، از اين رقم فراتر رفتند و تا اين ساعت ١٤:١٦ به وين وين توافق کردند ١٢ هزار بشکه ديگر به کاهش توليد خود بيفزايند؛ يعني ٦١٢ هزار بشکه در روز.
اوپک و غير اوپک به توافق رسيدند
اطلاعات اوليه نشان مي‎دهد توليدکنندگان نفت عضو و غير عضو اوپک به توافق براي کاهش توليد نزديک شده‎اند و در حال نهايي کردن جزئيات هستند.
خبرگزاري ايتارتاس روسيه از وين گزارش داد که نماينده يکي از کشورهاي غير عضو اوپک حاضر در نشست ديروز توليدکنندگان نفت، اعلام کرده است وزيران حاضر در اين رويداد به توافق دست يافته‎اند و در حال نهايي کردن جزئيات هستند.
اين منبع گفت: در واقع، توافق به دست آمده است و شرکت‎کنندگان، در حال نهايي کردن جزئيات نشست هستند؛ همه چيز به خوبي پيش رفت.
اطلاعات اوليه نشان مي‎دهد که شرکت‎کنندگان در نشست ديروز، توافق کرده‌اند که نشست کشورهاي غير عضو اوپک بيش از ٦٠٠ هزار بشکه در روز کاهش يابد.

در همايش ازدواج کودکان مطرح شد
گروه اجتماعي: مشكلات ازدواج كودكان در سنين پايين حالا وارد فازهاي ديگري شده است.
اگر تا مدتي قبل جامعه‌شناسان نسبت به ازدواج دخترها در سنين پايين هشدار مي‌دادند، حالا مشخص شده كه آسيب‌هاي ازدواج در سنين پايين براي دختربچه‌ها و پسربچه‌ها به يك ميزان خواهد بود. از طرف ديگر در حالي كه براساس برخي آمارها 700 ميليون نفر در سنين كودكي در جهان ازدواج كرده‌اند، حالا آمار بيوه‌هاي كم سن و سال كشورمان به مرز دو هزار نفر رسيده است. روز گذشته همايش بررسي ازدواج کودکان از سوي جمعيت امام علي (ع) با حضور کارشناسان، اساتيد دانشگاه و فعالان حوزه مدني برگزار شد. همايشي كه شركت‌كنندگان در آن با اظهار نگراني درخصوص وجود آمار ۱۷ درصدي در زمينه ازدواج کودکان در کشور بر ضرورت اصلاح قوانين در اين زمينه تاکيد کردند. در اين همايش، شهلا اعزازي عضو هيئت علمي‌دانشگاه علامه طباطبايي با اشاره به لزوم حمايت کودکان در تمامي‌عرصه‌ها گفت: آموزش‌هاي عمومي‌از طريق صدا و سيما و ارائه الگوهاي رفتاري والدين با کودک همچنين ترسيم ويژگي‌هاي رواني کودکان و توجه به اوقات فراقت کودکان از جمله مسائلي است که مي‌تواند در کاهش آسيب‌هاي دوران کودکي مثل ازدواج کودکان در سنين پايين کمک کند. وي تاکيد کرد: در بسياري از کشورها، دولت به مسائل داخل خانواده مثل تعداد فرزندان هم دخالت دارد. اين در حالي است که ازدواج دختران و پسران در سنين پايين در ايران بدون هيچ نظارتي از سوي دولت انجام مي‌شود.
اين جامعه‌شناس با بيان اينکه براساس قوانين بين‌المللي، افراد تا ۱۸ سالگي کودک محسوب مي‌شوند، خاطرنشان کرد: اين به آن معنا است که تا ۱۸ سالگي افراد بايد تحت پوشش خانواده باشند و در صورتي که خانواده توان يا صلاحيت لازم را نداشته باشد، حمايت از کودکان برعهده دولت است. اعزازي با اشاره به تناقض موجود ميان سن قانوني براي انجام برخي مسئوليت‌هاي اجتماعي و پايين بودن سن قانوني ازدواج در ايران، گفت: اگر يک دختر براي نخستين بار بخواهد ازدواج کند، تا هر سني حتي ۴۰ سالگي نيازمند اجازه ولي است، اما قانون اين اجازه را مي‌دهد که پدر حتي در سنين زير ۱۳ سالگي دختر خود را به ازدواج فردي درآورد.
اين مدرس دانشگاه ادامه داد: در حال حاضر ۴۳ هزار ازدواج دختربچه‌هاي ۱۰ تا ۱۵ ساله در کشور داريم که از اين تعداد ۲ هزار دختربچه و پسربچه از همسر خود جداشده يا بيوه شده‌اند. اعزازي اضافه کرد: اگر فکر کنيم آمار ازدواج دختران در روستاها بيشتر است، اين غلط است؛ زيرا بيش از نيمي‌از ازدواج کودکان در شهرها رخ مي‌دهد. اين جامعه‌شناس افزود: مسئله ازدواج در سنين پايين به همان اندازه که براي دختران آسيب دارد، براي پسرها هم مشکل‌آفرين است. اعزازي با اظهار نگراني از افزايش آمار ازدواج کودکان در کشور گفت: در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳ تعداد ازدواج کودکان ۱۰ هزار مورد افزايش داشت و طلاق آنها هم روند افزايشي دارد. وي خاطرنشان کرد: هيچ تحليل کيفي در زمينه ازدواج کودکان وجود ندارد اما آداب و رسوم محلي، ناآگاهي والدين و عوامل خارجي همچون نبود مدرسه در مناطق محروم از جمله دلايل ازدواج کودکان است.
اراده مجلس براي كاهش ازدواج كودكان
در ادامه اين همايش، فاطمه ذوالقدر با اشاره به اينکه مسئله ازدواج دختران و پسران در سنين پايين ريشه در مشکلات فرهنگي و اقتصادي دارد، گفت: در استان‌هاي مرزي مثل سيستان و بلوچستان و هرمزگان، دختران به دليل نبود امکانات آموزشي يا بايد در سنين پايين ازدواج کنند و يا در زمين‌هاي کشاورزي مشغول کار شوند. عضو فراکسيون زنان مجلس افزود: دختران ازدواج کرده در سنين پايين چون مراحل کودکي و نوجواني را طي نکرده‌اند، نمي‌توانند همسر و مادران خوبي باشند و تجربه نشان داده بيشتر آنها دچار مشکلات روحي و افسردگي مي‌شوند. ذوالقدر خاطرنشان کرد: در قانون مدني، نکاح دختر قبل از ۱۳ سالگي و براي پسر قبل از ۱۵ سالگي نياز به اذن ولي و تشخيص دادگاه دارد و بر اين اساس دختران بدون منع قانوني از ۶ سالگي مي‌توانند ازدواج کنند. اين نماينده مجلس دهم افزود: مجلس، اصلاح اين قانون را در اولويت قرار مي‌دهد تا با يک طرح مناسب، مانع انجام اينگونه ازدواج‌ها شويم. عضو فراکسيون زنان مجلس اظهارکرد: در اين زمينه بايد با مراجع صحبت کنيم زيرا سوءاستفاده‌هاي زيادي از اين قانون مي‌شود. همچنين بايد مدارس تا مقاطع بالاتر براي دختران در مناطق محروم ايجاد شود.
ازدواج كودكان پديده‌اي جهاني است
در بخش ديگري از اين همايش، شيرين احمدنيا، معاون پيشگيري از آسيب‌هاي سازمان بهزيستي با بيان اينکه در فرهنگ سنتي ايران قراردادهاي جديد اجتماعي هنوز مورد پذيرش کامل قرار نگرفته، گفت: در کنوانسيون حقوق کودک تمام افراد زير ۱۸ سال کودک تلقي مي‌شوند. با اين حال ازدواج کودکان يک پديده جهاني است. وي افزود: براساس آمار بين‌المللي از هر سه دختر در کشورهاي در حال توسعه يک نفر در سنين کودکي ازدواج مي‌کند، به‌طوري که ۷۰۰ ميليون نفر در جهان در سنين کودکي ازدواج کرده‌اند. اين مدرس دانشگاه ادامه داد: طي چند دهه گذشته، جمعيت شهري ايران چند برابر شده، اما تصوير واقع‌بينانه اين است که بيشتر جمعيت شهري ما همان فرهنگ روستايي گذشته را دارد.
احمدنيا اضافه کرد: اصلاح قوانين در اين زمينه بسيار مهم است زيرا بايد قوانين به جاي تسهيل ازدواج، اين شرايط را دشوار کند. همچنين رويه‌هاي فرهنگي در همسرگزيني بايد عوض شود و مصالح فرد بالاتر از مصالح خانواده مورد توجه قرار گيرد. وي با مهم دانستن توجه به ابعاد مختلف بلوغ خاطرنشان کرد: ازدواج در سنين پايين، بارداري زودرس را در پي دارد که اين فرصت‌هاي فرد را براي رشد در جامعه و قبول مسئوليت‌هاي اجتماعي کم مي‌کند. احمدنيا افزود: بر اساس آمار سال ۲۰۱۵، کشور نيجر با ۷۶ درصد آمار ازدواج کودکان، بالاترين ميزان را به خود اختصاص داده است و کشورهايي همچون چاد، مالي و هند در رتبه‌هاي بعدي قرار دارند. اين در حالي است که ايران با ۱۷ درصد آمار ازدواج کودکان زير ۱۸ سال در وضعيت نسبتاً بدي قرار دارد.

پرسپولیس جنگید تا تیم قلعه‌نوعی را به زیر بکشد
سرمربی تیم پرسپولیس می‌گوید تیمش مقابل پدیده چهره تیم قهرمان را نشان داده و تا ثانیه‌های پایانی برای برد جنگیده است.
 به گزارش ایسنا، برانکو ایوانکوویچ بعد از پیروزی ۲ بر یک پرسپولیس مقابل پدیده مشهد در وقت‌های اضافه عنوان کرد: طبیعی است از این برد خوشحالیم. ما در نیمه دوم تیم بهتری بودیم و استحقاق پیروزی را داشتیم. خوشحالم که بازیکنانم تمام توان‌شان را گذاشتند و همین طور به خاطر اینکه تماشاگران از بازی لذت بردند، خوشحالیم. وی افزود: امروز حریفی را بردیم که بسیار سخت و قدر بود و تا به حال با این تیم مشکل داشتیم. به جز بخشی در نیمه اول که حریف خطرناک ظاهر شده و دو موقعیت گل به دست آورد، در سایر دقایق ما به بازی مسلط بودیم و این باعث شادی ماست. سرمربی پرسپولیس ضمن بیان این مطلب که تیمش امروز چهره تیم برنده و قهرمان را نشان داد، گفت: این مهم است که تا دقایق و ثانیه‌های آخر قصد داشتیم پیروز بازی باشیم که با ضربه کرنر کار را تمام کردیم. بهترین بازیکن پدیده هم شهاب گردان بود که موقعیت‌های زیادی از ما گرفت. برانکو با تشکر از هماهنگ کنندگان و دست‌اندرکاران باشگاه پدیده که شرایط برگزاری بازی را پس از برف دیروز فراهم کردند، گفت:‌ تیم پدیده نسبت به فصل قبل خیلی بهتر ظاهر شده و در ادامه فصل باید درجایگاه‌ بالاتری قرار بگیرد. سرمربی پرسپولیس همچنین در نشست خبری با بیان اینکه بازیکنانش تمام انرژی‌شان وقف پیروزی در این بازی کردند، افزود: ما تا آخرین لحظه دست از پیروزی برنداشتیم و استحقاق این برد را داشتیم. فکر می‌کنم بازی خوب و جالبی را مشاهده کردیم. هر دو تیم موقعیت‌های خوبی داشتند و بازیکنانم تا ثانیه‌های آخر تلاش کردند که بازی را پیروز شوند. او با تشکر از میزبان بازی گفت: از هیات فوتبال خراسان و تمام دست‌اندرکاران برگزاری این بازی تشکر می‌کنم. با وجود بارش سنگین برف توانستند زمین را آماده بازی کنند. فراهم کردن این شرایط بسیار سخت بود. به گزارش ایسنا، دو تیم پرسپولیس و پدیده در ورزشگاه ثامن مشهد از ساعت ۱۴ دیروز با قضاوت موعود بنیادی‌فر به مصاف هم رفتند که در پایان پرسپولیس با نتیجه دو بر یک برابر میزبان به پیروزی رسید تا بار دیگر به صدر جدول بازگردد. گل‌های پرسپولیس را مهدی طارمی (۱۹) و وحید امیری (۹۲) زدند و تک گل پدیده را نیز محسن یوسفی در دقیقه ۲۵ به ثمر رساند.
سيا:روسيه در انتخابات آمريکا دخالت کرد
سازمان اطلاعات مرکزي آمريکا (سيا) در گزارشي روسيه را متهم به دخالت در انتخابات رياست جمهوري امسال کشورش براي پيروزي «دونالد ترامپ» کرده است اما تيم انتقالي ترامپ در واکنش به اين گزارش مي‌گويد اين گزارش را همان کساني تهيه کرده‌اند که مي‌گفتند «صدام حسين» تسليحات کشتار جمعي دارد. روزنامه واشنگتن پست روز گذشته (19 آذر) در گزارشي به نقل از برخي مقام‌هاي آمريکايي آگاه از اين گزارش سيا نوشت: مسکو اين اقدام را نه تنها براي تضعيف اعتماد به نظام انتخاباتي آمريکا بلکه براي پيروزي «دونالد ترامپ» انجام داده است.
واشنگتن پست تصريح کرد: اين سازمان، مرتبطين با دولت روسيه را شناسايي کرده است. اين افراد هزاران ايميل هک شده کميته ملي دمکرات‌ها و ديگران از جمله رئيس ستاد انتخاباتي هيلاري کلينتون را به سازمان افشاگر ويکي ليکس تحويل دادند.باراک اوباما، رئيس جمهوري ايالات متحده‌امريکا به دستگاه‌هاي اطلاعاتي اين کشور فرمان داد تا حملات سايبري و دخالت خارجي در انتخابات هشتم نوامبر را بررسي کنند. بر اساس دستور رئيس جمهوري ايالات متحده‌امريکا، نتيجه اين بررسي بايد تا پيش از پايان کار دولت به کاخ سفيد ارايه شود.اريک شولتز، معاون مدير ارتباط با رسانه‌هاي کاخ سفيد در يک نشست خبري گفت: «امسال دستگاه‌هاي اطلاعاتي تشخيص دادند که اقدامات مخرب سايبري به منظور مداخله در انتخابات ما صورت گرفته است و با ارزيابي قريب به يقين در ماه اکتبر منتشر شد. دستگاه‌هاي اطلاعاتي روشن کرده‌اند که اين اقدامات از سوي سطوح بالاي دولت روسيه هدايت شده بود. بنابراين ما به وضوح بيان کرده‌ايم که متعهد به تضمين صحت انتخابات خود هستيم.»دونالد ترامپ، نامزد جمهوري خواهان در دوران رقابت بر سر مقام رياست جمهوري با اشاره به موضوع ايميل‌هاي شخصي رقيب دموکرات در دوران مسووليتش در وزارت امورخارجه، خطاب به روسيه گفته بود که «اميدوارم ايميل‌هاي مفقود شده هيلاري کلينتون را پيدا کنيد.» اين سخن آقاي ترامپ انتقادهاي فراواني را برانگيخت و گفته شد که وي روسيه را به جاسوسي در امورداخلي ايالات متحده تشويق کرده است.
تعطيلي شرکت‌هاي ترامپ در عربستان
دونالد ترامپ، رئيس جمهور منتخب آمريکا، چند روز پس از انتخابات رياست جمهوري تعدادي از شرکت‌هاي خود در عربستان سعودي را تعطيل کرد. بنا بر اطلاعات ثبت شرکت در ايالت «دلاوير،» 4 شرکت تعطيل‌شده ترامپ با يک کسب و کار عربستاني مرتبط بوده‌اند. اين خبر در حالي منتشر مي‌شود که قرار است ترامپ در چند روز آينده تغييراتي را در نحوه انجام امور تجاري خود اعلام کند تا در انجام وظايفش به عنوان رئيس جمهور آمريکا اختلال و قانون‌شکني ايجاد نشود.به گفته مقامات «سازمان ترامپ،» تعطيلي اين 4 شرکت – از ميان 9 شرکتي که پس از انتخابات تعطيل شده‌اند – امري عادي تلقي مي‌شود و ترامپ در عربستان سعودي، کسب و کار و فعاليت تجاري ندارد.ترامپ هم‌اکنون بيش از 500 شرکت خصوصي را در اختيار دارد؛ اما ماهيت، عملکرد و تعامل آن‌ها با کشورهاي خارجي براي آمريکايي‌ها مجهول است. ترامپ – بر خلاف ساير رؤساي جمهور منتخب آمريکا – اسناد مرتبط با پرداخت‌هاي مالياتي خود را منتشر نکرده است و همين امر به رازآلود ماندن ماهيت و عملکرد شرکت‌هايش دامن مي‌زند.

کاظم جلالي در نمايشگاه دستاوردهاي هسته اي کشور:
سي و ششمين نمايشگاه دستاوردهاي تخصصي صنعت هسته اي کشور تا چهارشنبه هفته جاري در دانشگاه صنعتي شاهرود داير است که مراسم افتتاحيه آن با حضور مسوولان برگزار شد.
رييس مرکز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي‌در اين مراسم با اشاره به انتخاب رييس جمهوري جديد امريکا و تمديد تحريم‌ها درکنگره‌امريکا گفت: نبايد با اين اقدامات به خودسرزنشي در داخل دست زد و کل مذاکرات انجام شده در برجام را زيرسوال ببريم. به گزارش ايرنا، کاظم جلالي خويشتن داري ايران در مقابل نقض برجام را عالمانه ذکر کرد و افزود: ما نمي‌خواهيم ناقض برجام باشيم اما درمقابل نقض آن از سوي طرف‌ها، رفتار هوشمند خواهيم داشت. وي اظهار اميدواري کرد رييس جمهور منتخب و کنگره‌امريکا و اروپايي‌ها حساسيت موضوع را به طور کامل درک کنند و به هوش باشند و فرصت برجام را نابود نکنند. وي با بيان اين که ايران در دستيابي به انرژي صلح آميز هسته اي مسير درستي را پيموده است، گفت : نظام جمهوري اسلامي‌با وجود کارشکني‌هاي دشمنان، توانست فناوري صلح آميز هسته اي را در اختيار بگيرد. وي با اشاره به اين که‌امروز تعقل در رفتار ايران برابر طرف‌هاي مذاکره ديده مي‌شود خاطرنشان کرد: مسير جمهوري اسلامي‌درمورد انرژي صلح آميز هسته اي گفت گو بود نه تقابل. جلالي با اشاره به اين فرمايش رهبري که 'اين مذاکرات،اتمام حجت است'، يادآور شد: اگر مذاکره نمي‌کرديم و اتفاقي مي‌افتاد، در آن صورت خرده مي‌گرفتند که چرا از فرصت گفت وگو استفاده نشده است. رييس مرکز پژهش‌هاي مجلس با اشاره به پيامدهاي پيروزي ترامپ در انتخابات رياست جمهوري آمريکا در روابط بين الملل گفت : بايد با هوشمندي عمل کرد تا وجه المصالحه برخي کشورها قرار نگيريم.وي تصريح کرد: همه کشورها براي خود اولويت‌هايي دارند بايد اولويت سياسي آن‌ها را شناخت و متناسب با آن ، سياست چند وجهي را در پيش بگيريم.جلالي تاکيد کرد : مسوولان کشور با وجود اختلاف سليقه در امور سياسي ‌از ابتدا در امور هسته اي سياست واحد داشته‌اند و امروز هم مسوولان پشت سر رهبري با صداي واحد ايستاده‌اند.وي مصوبه کنگره‌امريکا را نقض فاحش برجام خواند و گفت: براي ايران هم راه برگشت پذيري وجود دارد و اين امر هم در قانون پيش بيني شده و هم در سازمان انرژي اتمي‌راهکار آن طراحي شده است.
ادامه فعاليتهاي هسته اي تا قله‌هاي دانش
در ادامه اين مراسم معاون سازمان انرژي اتمي‌با اشاره به پيشرفت ايران اسلامي‌در انرژي هسته اي گفت: پويايي ايجاد شده در فعاليت‌هاي صلح آميز هسته اي و ديگر بخش‌هاي علمي‌کشور با همکاري صنعت و دانشگاه تا رسيدن به قله‌هاي دانش ادامه خواهد داشت. به گزارش ايرنا، علي اصغر زارعان با بيان اين که بايد باور کنيم که‌امريکا ديگر ابرقدرت نيست ، افزود: نظام اسلامي‌با بصيرت و دشمن شناسي توانسته است راه پيشرفت را در بخش‌هاي علمي‌بپمايد و امروز سازمان انرژي اتمي‌نماد اقتدار کشور و نظام اسلامي‌است. وي با اشاره به بد عهدي برخي طرف‌هاي مذاکره برجام خاطرنشان کرد : از آغاز اجراي برجام با پيش بيني‌ها احتمالي در مورد بدعهدي طرف‌هاي مذاکره، مقرر شد براي پاسخ دادن به آن‌ها بسته‌هاي فني به عنوان نقشه راه طراحي شود.
وي تصريح کرد : اين موضوع از روز اول در دستور کار قرار گرفت تا در زماني که نظام تصميم به بازگشت به شرايط قبل را داشت ، در زمان کوتاه انجام شود.
زارعان يادآور شد : سازمان انرژي اتمي‌فارغ از اين که چه دولتي روي کار باشد مجري تصميم‌هاي نظام است و نگراني خاصي در عرصه فني براي پاسخ دادن به بدعهدي طرف‌هاي مذاکره وجود ندارد. وي به توليد آب سنگين در کشور اشاره و اضافه کرد : ايران با کيفيت‌ترين آب سنگين دنيا را با خلوص بسيار بالا توليد مي‌کند و به کشورهايي که اين توان دانشمندان ايران را باور نداشتند، صادر مي‌کند. وي صادرات اين محصول را در راستاي تجاري سازي و انحصار شکني آن دانست و گفت : اولين محموله آب سنگين به وزن 28 تن به‌امريکا و دومين محموله آب سنگين به وزن 32 تن به روسيه صادر شد. وي يادآور شد : برخي از کشورهاي اروپايي هم در خواست خريد اين محصول را داده‌اند.
زارعان شناسايي توانمندي‌هاي علمي‌کشور را جمله اهداف برگزاري نمايشگاه دستاوردهاي هسته اي کشور در دانشگاه‌ها برشمرد و افزود : مذاکره اي با مسئولان دانشگاه صنعتي شاهرود براي انجام چند طرح علمي‌انجام شده است. وي با تاکيد بر دستيابي ايران اسلامي‌به قله‌هاي علمي‌گفت: تا زماني که در توليد دانش و بهره برداري از آن رشد نکنيم ، دشمني‌ها ادامه خواهد داشت. زارعان ساخت سانتريفيوژ براي توليد واکسن‌هاي دامي‌را يکي از اين دستاوردهاي اين بخش برشمرد و گفت : تحقيق و توسعه پس از برجام با شدت بيشتري در حال انجام است که دستاورهاي بسيار خوبي در پي داشته است. وي با تاکيد بر اينکه با اجراي برجام هيچ چيزي را در بعد فني از دست نداده‌ايم، يکي از دستاورهاي ديگر برجام را واردات 230 تن کيک زرد در مقابل صادرات 8.5تن اورانيم غني شده اعلام کرد و گفت: اين درحالي است که براي توليد8.5تن اورانيم 63 تن کيک زرد مورد نياز بود.