رئیس جمهور در جشن شکرگزاري برداشت محصول:
رئيس جمهوري خودکفايي در توليد گندم را تبلور بزرگترين بخش اقتصاد مقاومتي دانست و گفت: امروز ملت بزرگ ما در بخش امنيت غذايي شاهد قدم مهم براي خوداتکايي و خودکفايي است و اين به معناي تضمين امنيت ملي کشور در يک بخش مهم و آن بخش غذايي است.
به گزارش ايرنا، حجت الاسلام حسن روحاني در آيين شکرگزاري برداشت محصول افزود: کشاورزي، مسئله اي نيست که چه مقدار از اشتغال يا رشد اقتصادي و يا توليد ناخالص داخلي در بر دارد؛ مهمتر از همه آن‌ها، قدرت و پايداري ملي و استقلال کشور است. رئيس دولت يازدهم با تاکيد بر اينکه توليد نفت قدرت چانه زني ما را در دنيا افزايش مي‌دهد گفت: هر چه قدرت چانه زني کشور را در سطح جهاني و مذاکرات بيشتر کند به معناي آن است که اقتدار ملي افزايش يافته است. با افزايش توليد نفت در کشور است که در اجلاس اوپک قدرت چانه زني و حرف زدن داريم. روحاني گفت: وقتي کارگران، مهندسين و مسئولان صنعت نفت ما قادرند ظرف چند ماه از اجراي برجام يعني همان روز عزاي اسرائيل؛ 26 دي ماه سال 94، که هم اسرائيل سياه پوش شد و هم يکي از کشورهاي منطقه که متاسفانه مسير غلط را طي مي‌کند، از آن روز تا امروز که در اوپک و غير اوپک که توليد کنندگان نفت براي کاهش توليد نفت به منظور افزايش قيمت نفت چانه زني مي‌کنند، ‌در طول اين 10 ماه توليد نفت ايران از يک ميليون بشکه به 2 ميليون و 300 هزار بشکه رسيده است.
روحاني افزود: اين قدرت است و وقتي قدرت داريم، به اوپک دعوت و اداره کننده اوپک مي‌شويم. چانه زني مي‌کنيم و در يک مذاکرات بين المللي موفق مي‌شويم؛ فقط در برجام نبود که پيروز شديم، در اوپک و خريد هواپيما هم موفقيت به دست آورديم، در محصولات کشاورزي هم موفقيت و افتخار به دست آورديم؛ در صحنه‌هاي ديگر هم موفق خواهيم بود.
رييس جمهوري گفت: نيروي انتظامي‌و بخش‌هاي مختلف گزارش‌هايي مي‌دادند؛ وضع گندم در برخي استان‌ها از 3 تا 15 روز بود، براي انتقال گندم از خارج و انتقال ارز مشکل داشتيم،‌ همه طرف سختي و مشکلات بود،‌آن مشکل باعث شد که وزارت کشاورزي در توليد مواد استراتژيک غذايي در مسير خود اتکايي و استقلال با قدرت حرکت کند.
روحاني ادامه داد: در جلسات اوليه آقاي حجتي اولين مشکل را نرسيدن کود مطرح مي‌کرد و توصيه کرد که ارز لازم را براي ورود کود و بذرهاي مورد نياز اختصاص دهيم؛ کشاورزي ابعاد مختلفي دارد،‌همان جا مي‌گفت اگر تا آخر شهريور به دست ما نرسد، تا آخر سال محصول نداريم.
رئيس جمهوري يادآور شد: حرکت بسيار خوبي از آغاز دولت شروع شد، کاري نداريم به افرادي که نسبت به دولت يازدهم غير منصفانه حرف مي‌زنند، بايد برايشان دعا کنيم تا خداوند مقداري انصاف براي دل آن‌ها نازل کند تا بتوانند منصفانه حرف بزنند.
رييس جمهوري تصريح کرد: وقتي در محصول گندم بي نياز هستيم سر خود را بالا مي‌گيريم و آمارها نشان دهنده تلاش کشاورزان و برنامه ريزي دقيق مسئولان کشاورزي در کشور است. محصولات مواد غذايي در بخش کشاورزي در سال 92 مجموعا 97 ميليون تن بوده که اين رقم در سال جاري به 117 ميليون رسيده است.
روحاني خاطرنشان کرد: در سال 83 کشور يک بار به خودکفايي در گندم رسيد و جشن خودکفايي گندم را برگزار کرد. در آبان ماه همان سال در دولت اصلاحات، آقاي خاتمي‌رييس جمهوري وقت اعلام کرد که بعد از 40 سال ايران در گندم به خودکفايي رسيد.
رييس جمهوري گفت: اما ادامه چه شد؟ در سال 84 و 85 به کجا رسيديم؟ در سال 80 نياز کشور به واردات گندم 6.77 ميليون تن بود و وقتي در سال 83 به خودکفايي رسيدم؛ بارديگر در سال 88 نياز کشور به واردات 6.77 ميليون تن بود.
وي افزود: در سال 94 توليد کشاورزي به داد کشور رسيد و در سالي که قيمت نفت کاهش يافت اگر رشد کشاورزي نبود، ممکن بود رشد اقتصادي به سمت منفي شدن برود و علت رسيدن به رشد اقتصادي نزديک به دو درصد به دليل رشد کشاورزي 5.4 درصد بود
رييس جمهوري به بحث تورم اشاره کرد و گفت: علت اينکه مي‌گوييم کنترل تورم افتخار دولت يازده است يعني از سال 92، سال به سال نرخ رشد تورم کاهش يافته و اگر بتوانيم ادامه دهيم مهم است در غير اين صورت اگر به تورم هفت درصد هم برسيم و بار ديگر به 15 درصد بازگرديم بي ارزش است. رييس جمهوري يادآور شد: پيش بيني ما خريد10 ميليون تن گندم در سال جاري بود که اين رقم به 11 ميليون و 600 هزار تن رسيد. وي گفت: ممکن است برخي بگويند دولت سطح زير کشت را افزايش داده در حالي که در سال 92 که سطح زيرکشت گندم 6.4 ميليون هکتار بود، در سال جاري به 5.9 ميليون هکتار رسيد. بنابراين مهم اين است که راندمان را افزايش دهيم و از بذر خوب و سم درست و ماشين آلات و فناوري نوين استفاده کنيم.
روحاني با بيان اينکه در طي چند سال گذشته 60 هزار تراکتور در اختيار کشاورزان قرار گرفت، گفت: وزارت جهاد و کشاورزان بايد از فناوري نوين استفاده کنند و امروز کشاورزي سنتي ديگر جوابگو نيست وبايد در توليد محصولات کشاورزي از تجربه جهاني استفاده کنيم.
وي تصريح کرد: عده اي فکر مي‌کنند اگر دور کشور ديوار بکشيم وضع خوب مي‌شود، بايد از پيامبر اکرم(ص) ياد بگريم که مومن بايد به دنبال علم و حکمت برود.
روحاني گفت: برخي مي‌گويند انسان از نسيان است که موجود فراموشکار مي‌باشد ولي برخي انسان را از انس مي‌دانند، بنابراين دستور خداوند اين است که از تجربه ديگران استفاده کنيم.
وي ادامه داد: دو مساله بسيار مهم است، يکي حفظ آب و يکي حفظ خاک. اگر اين دو را از دست دهيم در بلند مدت هيچي نخواهيم داشت. اين‌ها براي ما اساس است؛ ‌ما توسعه کشاورزي پايدار مي‌خواهيم، ‌نبايد بگذاريم خاک نابود شود، ‌اين بزرگترين سرمايه است. ‌در کشورهاي جنوبي خليج فارس، مي‌بينيد که خاک چقدر ارزش دارد و با لنچ خاک ايران را براي کشاورزي و ساير مقاصد مي‌برند.

معاون اول رييس جمهوري با تاکيد بر اين که سال‌هاي سال بايد تلاش کنيم تا بتوانيم وضع زندگي مردم به سال‌هاي گذشته بازگردد، گفت: پيشرفت و توسعه اقتصادي کشور آمال و آرزوي هر مسلمان و انقلابي است.
 به گزارش ايرنا، اسحاق جهانگيري در گردهمايي مديران قرارگاه سازندگي خاتم الانبيا (ص) با تبريک هفته وحدت گفت: دغدغه‌هايي اين ايام جهان اسلام را فرا گرفته و گروه‌هاي تکفيري در گوشه و کنار کشورهاي اسلامي‌دست به آشوب و خونريزي مسلمانان مي‌زنند و درگيري شيعه و سني را به عنوان يک حرکت ضد اسلامي‌دنبال مي‌کنند.
وي ادامه داد: اميدواريم خداوند عنايت کند اين درگيري‌ها و خونزيزي‌ها از امت اسلام دور شود و هم وحدت و انسجامي‌در جهان اسلام مستقر شود و گروه‌هاي تکفيري از صحنه حذف و آرامش به سوريه، يمن، عراق، ليبي و ديگر کشورهاي اسلامي‌بازگردد.
معاون اول رييس جمهوري گقت: خدا را سپاس مي‌گوييم که‌امروز ايران کانون ثبات و امنيت در منطقه است، در نقطه اي که همه کشورهاي اطرافش درگيري،بي ثباتي و ناامني وجود دارد با همت نيروهاي مسلح بهترين امنيت در کشور برقرار و فرصتي براي کار و تلاش بيشتر است.
جهانگيري اظهارداشت: پيشرفت و توسعه اقتصادي کشور آمال و آرزوي هر مسلمان و انقلابي است. جهانگيري افزود: براي اين که کشور خوب توسعه پيدا کند بايد اقدامات مناسبي انجام شود، زيرساخت‌هاي اقتصادي در کشور به صورت کامل مستقر و بسترهاي مناسبي براي حضور فعالان بخش خصوصي فراهم شود و بخش اقتصاد قادر باشد در مقابل شوک‌هاي بيروني مقاومت و استقامت به خرج دهد.
وي ادامه داد: در سال‌هاي اخير متوجه شديم با يک يا دو شوکي که از بيرون بر اقتصاد کشور تحميل شد هم قيمت انرژي در داخل افزايش داشت و هم قيمت ارز تغيير عمده اي پيدا کرد و هم تحريم‌هاي ظالمانه که بر کشور حاکم شد يکبار يک مطلب به همه ما به نمايش گذاشت و آن اين بود که مقاومت اقتصاد در مقابل برخي تکانه‌هاي بيروني و داخلي مي‌تواند ضعيف باشد.
معاون اول رييس جمهوري تصريح کرد: همين شوک‌ها در سال‌هاي گذشته کشور را وارد دوراني از رکود تورمي‌کرد که هنوز نتوانستم آثار آن دوران سخت را پشت سر بگذاريم.
جهانگيري افزود: رشد منفي 6.8 درصد و تورم 40 درصد و کاهش قدرت خريد مردم را شاهد بوديم که به عبارتي درآمد سرانه مردم نسبت به سال 90 در سال 91 و 92، 21 درصد کاهش پيدا کرد.
وي ادامه داد: سال‌هاي سال بايد تلاش کنيم تا بتوانيم وضع زندگي مردم به آن سال بازگردد.
معاون اول رييس جمهوري با تاکيد بر اينکه دولت به دولتي تبديل شد که به پيمانکار بدهکار است افزود: بانک‌هاي کشور در بدترين شرايط خود بسر مي‌برند، لذا يکي از مهم‌ترين اقداماتي که دولت بايد انجام دهد بايد تلاش کند پيمانکاران کشور از بين نروند.

نقد صریح حجت‌الاسلام ناطق نوری از وضعیت اقتصاد کشور
ناطق نوري گفت: اين که عده‌اي فقط حرف مي‌زنند که فلاني يا فرزندانش از فلان رانت استفاده کرده‌اند و مدرکي ارائه نمي‌کنند، نشان‌دهنده عمق فساد در جامعه است.
به گزارش ايلنا، حجت‌الاسلام ناطق نوري در همايش مبارزه با فساد که در اتاق بازرگاني تهران برگزار شد، با اشاره به سابقه دولت‌هاي پس از انقلاب گفت: من اعتقاد دارم همه دولت‌هايي که بر سر کار آمدند به نوعي چپ بودند. در آن زمان کشور از نظام پهلوي که بر اساس نظام سرمايه‌داري عمل مي‌کرد گذشته بود و مسئولان ما براي گذر از اين سيستم به آن طرف بوم افتادند در دولت‌هاي بعد حتي اگر رييس دولت چپ نبود، اما کارگزاران و مديران آن‌ها چپ بودند.
علي‌اکبر ناطق‌نوري ادامه داد: در مجلس اول وقتي بحث کشت موقت و بند جيم شد، ما عده کمي‌بوديم که مخالف اين طرح چپ‌گرايانه بوديم. پهلوي با اجراي طرح تقسيم اراضي کشاورزي را نابود کرد و اين طرح را فقط براي همراه کردن نيروهاي چپ داخل ايران گرفت. ما هم در آن زمان با طرح کشت موقت به بار شيشه‌اي بخش کشاورزي چوب زديم.
وي ادامه داد: ما بايد براي مبارزه با فساد اول مرز‌ها را درست کنيم و نگاه‌هاي محدودگرايانه را از اقتصاد برداريم. اقتصاد ما دولتي است حتي با وجود ابلاغ اصل ۴۴ و خصوصي‌سازي توسط رهبر انقلاب، متاسفانه باز خروجي مناسبي از ابلاغ اين دستور به وجود نيامد که اين امر ناشي از نگاه تنگ‌گرايانه و چپ‌گرايانه است به طوري که الان به صورت شوخي اصطلاح خصولتي را به کار مي‌بريم. ناطق نوري افزود: واگذاري بنگاه‌ها به تامين اجتماعي، بنياد مستضعفان و ستاد فرمان امام (ره) خصوصي‌سازي نيست و اين امر ضرر بيشتري متوجه کشور مي‌کند؛ زيرا اگر اين بنگاه‌ها دولتي مي‌ماندند، باز ديوان محاسبات يا نهادهاي نظارتي بر آن نظارت مي‌کردند اما الان هر کاري که بخواهند اين بنگاه‌ها انجام مي‌دهند.
وي با تاکيد بر اينکه اگر جامعه سالم باشم هيچ کس نمي‌تواند از اسم افراد سوء استفاده کند، خاطر نشان کرد: اگر از اسامي‌افراد شاخص جامعه در مواردي سوء استفاده مي‌شود اين نشانه ناسالم بودن جامعه است. ناطق نوري با اشاره به صحبت‌هاي دو سال قبل خود در مرقد امام گفت: من در آن زمان گفتم که سه چيز مانند موريانه اين انقلاب را دارد پودر مي‌کند؛ اول تملق، دوم رودبايستي و سوم باندبازي. اما اين صحبت‌ها باعث رنجش برخي از آقايان شد چنانچه براي من هزينه‌هاي زيادي به وجود آوردند.
وي ادامه داد: تا وقتي که اين سه مورد وجود دارد، هيچ مشکلي از کشور حل نمي‌شود. هر مسئولي تخلف کند مي‌گوييم که حالا خب مسئوليت دارد و با آن برخورد نمي‌کنيم. بعدا که دوران مسئوليت آن تمام مي‌شود، اين استدلال را مي‌آوريم که مرده لگد زدن ندارد. ما در کشور کمبود قانون نداريم، بلکه به قانون عمل نمي‌کنيم.
ناطق نوري ادامه داد: من با مطالعه رتبه ايران در فساد احساس حقارت کردم اينکه از رتبه ۸۶ به ۱۳۶ نزول کرده‌ايم با مباني انقلاب متضاد است آيا اين جمهوري اسلامي‌است. امروز با اين همه شهيد و خون که داده‌ايم بايد رتبه آخر را در مبارزه با فساد داشته باشيم. اين‌ها همه نتيجه اين است که وقتي فلان مدير را به خاطر هم‌گروهي بودن يا به مصلحت نبودن از فساد آن مي‌گذريم اين نتيجه براي ما به ارمغان مي‌آيد.
وي با اشاره به يکي از ملاقات‌هاي خود با رهبر انقلاب گفت: من چند روز پيش به رهبري گفتم که بنده با اين سابقه مديريتي و انقلابي اگر بخواهم يکي را براي گرفتن ۱۰ ميليون وام به بانک معرفي کنم نمي‌توانم اما چطوري يک نفر ۳۵۰ ميليارد تومان با وثيقه غيرواقعي به راحتي وام مي‌گيرد. وي ادامه داد: امروز پرونده‌هاي تخلفات برخي از بانک‌ها در دفتر بازرسي است و ما آن‌ها را پيگيري مي‌کنيم و نتيجه آن را به رهبري گزارش مي‌دهيم. ناطق نوري تصريح کرد: دولت نه کشاورز نه صنعتگر و نه تاجر خوبي است و نمي‌تواند اين کار‌ها را به نحو شايسته انجام دهد؛ وظيفه آن فقط هدايت و نظارت است به عقيده من ماليات بايد بر مصرف باشد نه توليد.
وي افزود: در اواخر دولت گذشته ۵۰۰ هزار نفر استخدام شدند و دولت بزرگ‌تر شد. استخدام اين افراد به صورتي است که نمي‌توان ديگر عذر آن‌ها را خواست و امروز کار دولت به جايي رسيده است که با قرض گرفتن و جابجا کردن مي‌تواند هزينه جاري خود را بدهد و هزينه‌هاي عمراني تعطيل شده است. يارانه هم ضربه ديگري بود که بر پيکر اقتصاد کشور وارد شد.
وي گفت: نمي‌توان هم اصول و ارزش‌ها را حفظ کرد هم تن به ذلت نداد هم اين موارد را در داخل‌‌ رها کرد و هم بخواهيم زنده بمانيم که اين‌ها شدني نيست. علي‌اکبر ناطق نوري در ادامه در پاسخ به سوالي مبني بر حضور فرزندان و بستگانش در فعاليت‌هاي اقتصادي و سوء استفاده از جايگاه وي، گفت: من دو پسر دارم و به آن‌ها گفته‌ام که نه در سازمان‌هاي دولتي کار کنند و نه فعاليت تجاري داشته باشند. وي ادامه داد: هفته‌اي دو گزارش به حراست رهبري ارسال مي‌شود مبني بر اينکه از اسم من استفاده شده است. من همين جا اعلام مي‌کنم هر کسي مدرکي از فساد اقتصادي فرزندان يا داماد و ساير بستگان من دارد مي‌تواند آن را منتشر کند. ناطق نوري در بخش ديگري اظهار داشت: بعد از آيات قرآن مثل اينکه آيات جديدي نازل شده است؛ السابقون السابقون اولئک المقربون ظاهرا شده الرابطون، الرابطون، اولئک المرتبطون، زماني که رابطه جاي ضابطه را بگيرد چه کسي مي‌تواند رقابت کند؟ وي افزود: مي‌گوييم که اسلام دين کامل است، چه بلايي سر دين کامل آورده‌ايم که مقام ما در دنيا از رتبه ۸۷ به ۱۳۶ رسيده است؟ وي ادامه داد: اينکه عده‌اي فقط حرف مي‌زنند که فلاني يا فرزندانش از فلان رانت استفاده کرده‌اند و مدرکي ارائه نمي‌کنند، خود نشان دهنده عمق فساد در جامعه است.
ناطق نوري با بيان اينکه ديگر آيت الله به من نگوييد، گفت: اين هم از همان مشکلات نظام ما است. همه چيز ارزان شده است، عناوين دکتر و آيت الله و اين‌ها هم ارزان شده است. بنده يک طلبه هستم اينکه شما بگوييد آيت الله، جاهاي ديگر هم به من مي‌گويند. پنج دفعه که به من بگويند آيت الله کم کم باورم مي‌شود، ششمين جا اگر کسي بگويد حجت الاسلام، مي‌گويم اين نمي‌دانم با من چه خرده حسابي دارد که نگفت آيت الله. او گفت: تلويزيون را نگاه مي‌کنيم صد‌ها تريلي قاچاق نشان مي‌دهند، اينکه مي‌گويند ۱۰ هزار انبار گرفته‌ايم، مگر قوطي کبريت است؟ بالاخره اين‌ها کجاست و مبارزه با فساد چگونه است؟
ناطق نوري تاکيد کرد: دو پسر دارم. هشت سال رييس مجلس بودم، اين‌ها مي‌آمدند جلوي در مجلس، جلويشان را مي‌گرفتند و اين‌ها را نمي‌شناختند. حق نداشتند در کار من دخالت کنند، به آن‌ها گفتم کار دولتي و تجارت نکنيد هر کسي از اين دو و از بستگان و داماد‌هاي من هرچه دارد مي‌تواند رو کند.

مدیرسابق نظارت بر بورس عنوان کرد:
مشتقات مالی، امکان جداسازی ریسک از دارایی و واگذاری آن به طرفی که علاقه‌مند به تقبل ریسک است را ایجاد می‌کند و برای موفقیت بازار مشتقه، این بازار باید بر اساس نیاز پوشش ریسک طراحی شود.
به نقل از مرکز مالی ایران، خواجه نصیری گفت: مشتقات مالی امکان جداسازی ریسک از دارایی و واگذاری آن به طرفی که علاقه‌مند به تقبل ریسک است را ایجاد می‌کند و برای موفقیت بازار مشتقه، این بازار باید بر اساس نیاز پوشش ریسک طراحی شود. به همین دلیل ابتدا باید سرمایه‌گذارانی با دارایی‌های در معرض ریسک بالا، شناسایی شوند و ابزاری با همبستگی بالا با دارایی پایه طراحی گردد.
مدیر سابق نظارت بر بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: با توجه به ریسک‌های بالای اقتصادی و مالی در اقتصادهای نوظهور، ابزارهای مشتقه می‌تواند ضمن مدیریت این ریسک‌ها به اقتصاد این کشورها کمک کند؛  از طرف دیگر توسعه موفق بازارهای مشتقه نیازمند حداقلی از سطح توسعه‌یافتگی کشور است و راه‌اندازی بازار مشتقه، تکمیل‌کننده توسعه زیرساخت‌های مالی است. خواجه نصیری، دانش پایین سرمایه‌گذاران، توسعه نیافتگی بازار دارایی‌های پایه، زیرساخت‌های ضعیف قانونی، عدم برخورداری از استانداردهای حسابداری مناسب، بهره نگرفتن از نوآوری، کارا نبودن بازار و زیرساخت‌های ضعیف را از چالش‌های توسعه بازارهای مشتقه در اقتصادهای نو ظهور عنوان کرد. مدیر سابق نظارت بر بورس‌ها و  بازارهای سازمان بورس و اوراق بهادار آگاهی سرمایه‌گذاران و شکل گیری بازار نقدی بزرگ و فعال برای دارایی‌های پایه را از پیش شرط‌های موفقیت بازارهای مشتقه دانست و اظهار داشت: تنوع ابزارهای مشتقه در دسترس برای معامله، نقدشوندگی بازار، اولین بودن ابزار، قوانین و مقررات و آمادگی شرایط اقتصادی و سیاسی برای راه‌اندازی بازار مشتقه، وجود نهاد صنفی کارگزاران و حمایت آن‌ها از تشکیل بازار مشتقه، طراحی صحیح قراردادهای مشتقه مالی و اندازه بهینه قرارداد، امنیت، کارایی و نوآوری از دیگر شرایط موفقیت بازار مشتقه به شمار می‌رود. وی گفت: آموزش کاربردی سرمایه‌گذاران، انجام تبلیغات بیشتر در این زمینه، استفاده از طرح‌های تشویقی، تسهیل قوانین معاملاتی برای سرمایه‌گذاران و کارگزاران، بهبود سیستم‌های معاملاتی و نرم‌افزاری و توسعه بازارهای خارج از بورس می‌تواند در توسعه بازار مشتقه موثر باشد.
رئيس قوه قضاييه با تاکيد بر لزوم تلاش هر چه بيشتر در جهت حفظ وحدت ميان مسلمانان، در واکنش به اظهارات سخيف مشاور دونالد ترامپ گفت: امروز ديني که پيامبر آن رحمهً للعالمين و تعاليمش سراسر دعوت به معنويت، توحيد، صلح و آرامش و البته ايستادگي در مقابل زورگويان و طواغيت است، از سوي ابوجهل‌هاي زمان به مانعي در برابر رشد بشريت متهم مي‌شود.
به گزارش قوه قضاييه، آيت‌الله‌املي‌لاريجاني در جلسه مسئولان عالي قضايي گفت: امروز جهان اسلام بيش از هر چيز به وحدت و اتحاد نياز دارد. رئيس قوه قضاييه تفرقه افکني را سياست قديمي‌و هميشگي دشمنان اسلام دانست و با بيان اينکه اين سياست بيش از هر زمان ديگري از سوي جهان استکبار دنبال مي‌شود افزود: رفتار آنها نشان مي‌دهد که در جهت تفرقه افکني بين مذاهب، ملل و جريانات مختلف در جهان اسلام از هيچ تلاشي فرو گذار نمي‌کنند و به اين ترتيب در پي تضعيف اقتدار مسلمانان و فراهم آوردن زمينه نفوذ و سلطه خود در جهان اسلام هستند.
آملي لاريجاني با تاکيد بر لزوم پذيرش وحدت از سوي مسلمين به عنوان يک وظيفه ديني و عقلي و تلاش در جهت پرهيز از هرگونه سخن و عمل تفرقه انگيز اظهار کرد: پيروان مذاهب اسلامي‌پيوندي تاريخي در کشور ما دارند و در طول تاريخ به صورت مسالمت‌آميز در کنار يکديگر زندگي کرده‌اند؛ لذا هيچ دليلي براي تفرقه وجود ندارد و همگي بايد هدف متعالي را که همان حفظ اسلام است مدنظر داشته باشند.
رئيس قوه قضاييه با تاکيد بر ضرورت وحدت پيروان مذاهب اسلامي‌حول محور مشترکات فراواني که در اين مذاهب وجود دارد، خاطرنشان کرد: کشورهاي استعماري تا آنجا که توانسته‌اند آتش فتنه قوم گرايي و اختلاف ميان مذاهب را در کشورهاي اسلامي‌شعله ور کرده‌اند و با همين سياست، جهان اسلام که زماني يکپارچه بود به کشورهايي کوچک تقسيم شد و ما همچنان پيگيري چنين سياستي را در مورد عراق و سوريه شاهد هستيم.
رييس قوه قضاييه در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به اظهارات اخير "ترزا مي" نخست وزير انگلستان در جريان سفر به کشورهاي حاشيه خليج فارس، اين اظهارات را سخيف توصيف کرد و گفت: شايد اين اظهارات براي کسي که چيزي از تاريخ انگلستان نمي‌داند قابل پذيرش باشد اما همه دنيا مي‌دانند که جزيره انگليس همواره در طول تاريخ نقش استعماري خود را ايفا کرده و کشوري که از هزاران کيلومتر آن سوتر براي ايجاد پايگاه نظامي‌به خليج فارس آمده، جمهوري اسلامي‌که همواره مدافع حريم همسايگان خود بوده است را متهم به دخالت و بر هم زدن امنيت منطقه مي‌کند. آملي لاريجاني با اشاره به اين تناقض ميان گفتار و کردار انگلستان، از نخست وزير اين کشور سئوال کرد: شما که در منطقه پايگاه نظامي‌ايجاد کرديد، در عراق نيرو آورديد و با فروش تسليحات، آن کشتار و فجايع را در يمن رقم مي‌زنيد و از حاکمان جنايتکار حمايت مي‌کنيد، به دنبال امنيت هستيد و جمهوري اسلامي‌بر هم زننده‌امنيت؟
رييس دستگاه قضا تاکيد کرد: گر چه وزير محترم امور خارجه پاسخ محکمي‌به اين گزافه گويي‌ها داده‌اند، اما انتظار مي‌رود که دولت در مقام عمل نيز پاسخ قاطع و دندان شکني به اين هتاکي بدهند تا انگليس بداند که تنها يک جزيره کوچک است و توهم دوران امپراطوري مبتني بر جهل مردم به پايان رسيده است.
آملي لاريجاني افزود: جمهوري اسلامي‌با اقتدار در منطقه حضور دارد و به پشتوانه قدرت مردم خود و رهبري‌هاي مقام معظم رهبري (مدظله العالي) جلوي کشورهاي سلطه و دخالت‌هاي بي معنا و سخنان سخيف آنها خواهد ايستاد؛ لذا از کنار چنين سخناني نبايد به راحتي بگذريم، بلکه بايد در عمل طوري رفتار کنيم که بدانند کوچک‌ترين سخن آنان هم واجد آثاري است. به عبارت ديگر، نبايد آنها از يک سو چنين حرف‌هايي بزنند و از سوي ديگر انتظار روابط اقتصادي و سياسي گرمي‌را داشته باشند.
مجتبي آزاديان
روزنامه‌نگار
mojtaba.azadiyan@gmail.com

صبح 19 آذر ماه اولین سفارش ساخت کشتی با فاینانس خارجی توسط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و هیوندای کره جنوبی بعد از توافق هسته‌ای به امضا رسید.
بر اساس این قرارداد گروه صنایع سنگین هیوندای، بزرگ‌ترین گروه کشتی‌سازی جهان اعلام کرد: قرارداد ساخت کشتی های کانتینری مگاسایز 14 هزار و500 TEU و تانکرهای حمل مشتقات نفتی و محمولات شیمیایی 49 هزار تنی را با تامین مالی بانک‌ها و شرکت‌های کره‌ای با کشتیرانی ایران به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های کشتیرانی خاورمیانه در سئول منعقد کرده است. به درخواست کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و به منظور توسعه صنایع کشتی سازی ایرانی، در کنار این قرارداد، شرکت کشتی‌سازی گروه صنایع سنگین هیوندای (HHI)، برنامه تبادل نظر و پیگیری همکاری فنی با یکی از یاردهای کشتی‌سازی داخلی را در دستور کار خود قرار داده است. کشتی‌های کانتینری سفارش شده، ابعادی برابر با 366 متر طول، 48.2 متر عرض و 29.9 متر ارتفاع داشته و تانکرهای حمل مشتقات نفتی و محمولات شیمیایی، 183 متر طول، 32.2 متر عرض و 19.1 متر ارتفاع دارند. کشتی‌های کانتینری در یاردهای کشتی‌سازی HHI و تانکر های حمل مشتقات نفتی و محمولات شیمیایی در یاردهای HMD در شهر اولسان کره، منطبق با آخرین استانداردهای سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO)، شامل مقررات محدود کننده انتشار گازهای NOX ساخته می‌شوند. لازم به ذکر است این قرارداد، به عنوان اولین سفارش ساخت کشتی برای شرکت‌های ایرانی در یاردهای بین‌المللی پس از توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 5+1 و اجرایی شدن برجام در دی ماه 1394، قلمداد می‌شود. همچنین روابط عمومی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: طی موافقتنامه اجرایی که توسط طرفین به امضا رسید شرکت هیوندایی متعهد شد نسبت به نهایی کردن برنامه آموزش نیرو، انتقال دانش طراحی، مهندسی و اطلاعات فنی و مدل‌های نرم‌افزاری با یکی از شرکت‌های سازنده کشتی در داخل کشور طی حداکثر چهار ماه اقدام کند. شرکت هیوندایی نیز همچنین متعهد شد از تولیدات و توانمندی‌های فناوری شرکت‌های دانش بنیان و تولیدی جمهوری اسلامی ایران نهایت استفاده را در ساخت و نصب تجهیزات و تولید نهایی محصولات دریایی بهره‌گیری کند. این اتفاق مهم موجب رشد و شکوفایی و توسعه پایدار صنایع کشتی‌سازی با استفاده از فناوری‌های نوین بین‌المللی خواهد شد. در حالی که قرارداد ایران با شرکت کره‌ای برای ساخت 10 فروند کشتی منعقد شده که قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا و زیرمجموعه‌هایش به شدت نسبت به این قرارداد موضع گرفته و آن را مقابله با تولید داخل و به زمین زدن صنعت و توان داخلی می‌دانند و فرمانده قرارگاه یکشنبه رسما از رئیس جمهور خواست که این قرارداد را ملغی کند. نگاهی به وقایع مختلف از ابتدای تحریم‌ها و اتکا به توانمندی‌های داخل و قراردادهای بسته شده و اجرایی شدن آنها، به خوبی نشان از این امر دارد که شرکت‌های داخلی به ویژه خاتم‌الانبیا و زیرمجموعه‌هایش مانند صدرا و نیز ایزایکو و ... مشکلات عدیده‌ای داشته‌اند و نتوانسته‌اند در این صنعت ساخت نفتکش توفیقی کسب کنند و به نظر می‌رسد که حداقل در این زمینه با توجه به پایبندی کره‌ای‌ها به تعهدات‌شان، اتکا نکردن دولت به توان تولید داخل، بهانه‌ای بیش نیست و بهتر است شرکت‌های تولید داخل ابتدا به مشکلات خود و رفع آنها توجه نشان دهند و سپس مدعی شوند. با نگاهی به قراردادهای پیشین کشتی‌سازی با صدرا و ایزایکو، متوجه می‌شویم که این شرکت‌ها در دوران تحریم به تعهدات خود در قراردادها از منظر قیمت نهایی و زمان تحویل، پایبند نبوده‌اند و به علل مختلف نتوانسته‌اند، خوش‌حسابی خود را به اثبات برسانند. در پایان باید گفت، حال که برجام چنین فرصتی را در اختیار ایران قرار داده که پس از سال‌ها تحریم بتواند در زمینه‌های مختلف با شرکت‌های خارجی قرارداد امضا کند، و با توجه به موقعیت و جایگاه شرکت کره‌ای به عنوان بزرگ‌ترین شرکت ساخت کشتی در جهان، و نیز پایبندی به تعهداتش حتی در قراردادهای پیش از تحریم‌ها، دیگر نباید فرصت را از دست داد و حال که قرارداد جدید حتی زمینه انتقال فناوری، برنامه آموزش نیرو، انتقال دانش طراحی، مهندسی و اطلاعات فنی و مدل‌های نرم‌افزاری با یکی از شرکت‌های سازنده کشتی در داخل کشور طی حداکثر چهار ماه را نیز برای شرکت‌های داخلی فراهم آورده است، نباید فرصت‌سوزی کرد و به بهانه حمایت از شرکت‌های ضعیف و ورشکسته و بی‌پول داخلی، این موقعیت بزرگ را از دست داد.
نيک باتلر
فايننشال تايمز

توافق نفتي وگازي ايران با شرکت رويال داچ شل نشانگر قدمي‌قابل توجه در تغيير در کشوري است که در دوره 18 ماهه اخير موضوع بحث و جذب سرمايه گذاريهاي بين المللي بوده است. ممکن است گام‌هاي بيشتري نيز در راه باشند از جمله ظهور ايران به عنوان منبع ثبات در منطقه.پس از يک سال پراز تلاطم در خاورميانه ، ايران تنها کشور بزرگي است که سال 2016 را ازنظر اقتصادي و سياسي قوي تر از بقيه به پايان مي‌رساند. عراق با وجود حمايت نيروهاي ائتلاف همچنان درگير جنگ است. تلاش براي بازپس گيري موصل از تروريست‌هاي داعش بيشتر از آنچه انتظار مي‌رفت ادامه پيدا کرده است. عربستان سعودي مجبور به رها کردن استراتژي خود نسبت به فشار به ديگر کشورها در کاهش توليد شد و در مقابل خودش مجبور به کاهش 486 هزار بشکه در روز شد تا قيمت‌ها را ثابت کند. اصلاحات اقتصادي در عربستان هيچ پيشرفتي نداشته و استانداردهاي زندگي در حال سقوط هستند. با شدت گرفتن درگيريها در سوريه و افزايش مشکلات در ترکيه پس از سرکوب کودتاي نافرجام، ايران به تنهايي به عنوان قدرتي تاثير گذار در منطقه درحال ظاهر شدن است. از زمان امضا توافق هسته اي بين تهران و گروه 1+5، خارجي‌ها بدون توجه به تحريم‌هاي باقي مانده‌امريکا ، درحال سرمايه گذاري هستند. در ديدار ماه نوامبر اوپک ، ايران توانست ميزان توليد خود را حفظ  و از سطح توليد خود دربرابر ديگر کشورها حفاظت کند. اين امر قدرتي محوري در سازمان اوپک شده است. ايران مشکلات زيادي دارد اما مسير تغيير خالي از اشتباه است. شايد مهمترين دليل پشت اين گردش آن است که برخلاف فشارها ايران کشوري با يک فرهنگ کاملا سياسي باقي مانده است ، کشوري واقعي و موثق با تاريخ متعلق به خود و نه کشوري شکل گرفته از يک اتفاق کشيده شده بر روي خطوط يک نقشه. از ابتداي سال 2016 توليد نفت در ايران بيش از 600هزار بشکه در روز بوده است. اين امر به نظر با توجه به قيمت کم نفت ميزاني زياد بوده است. ايران از ذخاير خوب نفت و گاز بهره مند است که ميتواند با هزينه کم در هر واحد توسعه يابد. هيئت‌هاي فرانسه، آلماني و چيني در ماههاي اخير در تهران بوده‌اند اما تا زمان اعلام قرارداد شل ، به نظر روسيه با قرارداد پنج ساله همکاري در اين زمينه پيشرو بود که شامل قرارداد 1 ميليارد دلاري دکل دريايي و سرمايه گذاري 1 ميليارد يورويي در نيروگاه‌هاي جديد بود. روسيه کانديداي مورد علاقه در کمک به ايران در قابليت‌هاي انرژي هسته اي است.توافق شل تاييدي برآن بود که برخي از شرکت‌هاي غربي اکنون آماده شکستن رده بندي‌ها و عبور از تحريم‌هاي آمريکا هستند.اين قرارداد نشانگر آن است که شل جاه طلبي و شجاعت خود را بازيافته و ذخاير کم هزينه قابل دسترس ايران را درک کرده و آنرا براي آينده رقابتي اش حياتي مي‌داند. ايران سهميه قابل توجهي را از اوپک گرفت ولي باقي ماندن پذيرش اين سهميه 3.8 ميليون بشکه در روز هنوز مشخص نيست تا چه زماني ادامه داشته باشد.براي ايران افزايش اين سهميه به يک ميليون بشکه ديگر ساده است به خصوص به دليل حضور فعال شرکت‌هاي روس و شل. حضور شرکت شل در ايران باعث افزايش فشار به دولت آينده‌امريکا خواهد شد تا اجازه رقابت شرکت‌هاي آمريکايي در ايران را بدهد. اگر دونالد ترامپ معامله را دوست داشته باشد و اين امر قابل تصور است که معامله فراتر از موضوعات انرژي خواهد رفت. ايران اکنون مي‌تواند ثبات را با استفاده از قدرتش در منطقه خاورميانه کسب کند چيزي که متحدان آمريکا چون ترکيه و عربستان به دست بياورند.
ترجمه: فاطمه مهتدي
رييس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام با تاکيد بر اين که سخنان نخست وزير انگليس به هيچ وجه اثر عملي نخواهد داشت، گفت: اين سخنان براي دلخوشي سعودي‌ها است که در همه ميدان‌ها شکست خورده‌اند.
 به گزارش ايرنا، علي اکبر ولايتي در حاشيه ديدار با رمضان عبدالله رييس جنبش جهاد اسلامي‌فلسطين درمورد اظهارات نخست وزير انگليس عليه ايران افزود: انگليسي‌ها در حال حاضر هيچ اقتدار قائم به خودشان ندارند و از سياست‌هاي آمريکايي‌ها تبعيت مي‌کنند. وي ادامه داد: آمريکايي‌ها اگر در عراق، سوريه، لبنان و افغانستان شکست خورده‌اند انگليسي‌ها که تابعي از متغير آنها هستند حتما شکست خواهند خورد. رييس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصحلت نظام با تاکيد بر اين که انگليسي‌ها کاسب هستند، گفت: آنها به دنبال منافع خود و کسب مال در کشورهاي حوزه خليج فارس به خصوص عربستان هستند و اين که بتوانند سلاح‌هاي بي مصرف خودشان را در بازار کشورهاي خليج فارس بفروشند. ولايتي افزود: نخست وزير تازه به دوران رسيده انگليس بيش از آنکه اين سخنان را نسبت به ايران گفته باشد، براي دلخوشي سعودي‌ها که در همه ميدان‌ها شکست خورده‌اند، مطرح کرده است. رييس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام درمورد جلسه هفته گذشته هيات نظارت بر اجراي برجام گفت: جمهوري اسلامي‌ايران در برابر آمريکايي‌ها و مصوبات دو مجلس آن کشور حتما موضع مناسبي را اتخاذ خواهد کرد. ولايتي افزود: گفت و گو درمورد مقدمات آن در جلسه هفته گذشته هيات نظارت بر اجراي برجام انجام شد و در اين خصوص تصميماتي گرفته شد که جزئيات آن نيز در آينده توسط دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي به اطلاع مردم مي‌رسد. وي تاکيد کرد: بدون ترديد در اجراي برجام ايران به تعهدات خويش عمل کرده‌اما آمريکايي‌ها به خصوص در حوزه اقتصادي به آن عمل نکرده‌اند. رييس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام با يادآوري اين که‌امريکايي‌ها در سنا و کنگره تحريم‌ها را عليه ايران تمديد کردند و اين تمديدها بدون پاسخ نخواهد ماند، گفت: اگر رييس جمهوري آمريکا تحريم‌ها را امضاء کند شرايط متفاوت خواهد بود و اگر امضاء نکند شرايط به گونه ديگري است، اما به هر حال تا همين ميزان هم جمهوري اسلامي‌ايران نسبت به کاري که آنها انجام دادند واکنش مناسب را خواهد داشت.
ولايتي خاطرنشان کرد: يقينا پاسخ ايران با توجه به آنچه که ما قبل از آن گفتيم و با توجه به رهنمودهاي رهبر معظم انقلاب درمورد چگونگي اجراي برجام که فرمودند اگر آمريکايي‌ها در انجام تعهداتشان ذره اي هم نقض داشته باشد با واکنش قاطع، روشن و مناسب جمهوري اسلامي‌ايران مواجه مي‌شوند، خواهد بود.
نماينده سابق تهران در مجلس شوراي اسلامي‌گفت: اگر رسانه‌هاي آزاد وجود نداشته باشد، مردم نمي‌توانند به درستي وظيفه‌امر به معروف و نهي از منکر را انجام دهند.
به گزارش ايسنا ، احمد توکلي در همايش "نهادهاي ديده بان و فساد" اظهار کرد: به هنگام تصدي وزارت کار و امور اجتماعي دليل اختلاف بنده با نخست وزير وقت، دولتي شدن کارهاي اقتصادي بود که اين نگاه ناشي از واهمه واگذاري مسائل اقتصادي به بخش خصوصي به ويژه با توجه به تجربه سرمايه داري دوران شاه بود.
وي اضافه کرد: دولتي بودن اقتصاد فسادزا است، چرا که اقتصاد دولتي توزيع امکانات مي‌کند و جوازها خريد و فروش مي‌شوند.
وزير اسبق کار و امور اجتماعي کوتاهي در برخورد مناسب با مفاسد را يکي از دلايل فساد گسترده کنوني دانست و گفت: کودتا و انقلاب مخملي جمهوري اسلامي‌را سرنگون نمي‌کند، حتي تجاوز نظامي‌هم برعکس جواب مي‌دهد چون مردم پشت حکومت مي‌ايستند، ولي اگر با فساد مبارزه نشود اين امر منجر به صدمه جبران ناپذيري مي‌شود.
توکلي دليل ايجاد سمن "ديده بان شفافيت و عدالت" را مبارزه سيستماتيک با فساد سيستماتيک بيان کرد و افزود: مبارزه با فساد محدود به يک جناح سياسي يا يک مذهب نيست، بلکه هر کس که "مرد" است بايد با اين معضل مقابله کند.
رئيس سمن "ديده بان شفافيت و عدالت" دو مورد از اقدامات اين سازمان مردم نهاد را جلوگيري از خروج پتروشيمي‌از بورس کالا در زمان تصدي نعمت زاده و همچنين اصلاح قراردادهاي نفتي ايران (IPC) بيان کرد و گفت: اين قرارداد پيش از اصلاح بدون هيچ منطق اقتصادي و سياسي، امتياز به بيگانه مي‌داد و موجب اضمحلال شرکت‌هاي داخلي مي‌شد.  رئيس پيشين مرکز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي‌در پاسخ به سوالي در مورد عدم شفافيت مالي برخي نهادها گفت: "قانون ماليات بر مجموع در آمد" در ايران وجود ندارد، البته واحدهاي مختلف اين نهادها و سازمان‌ها بايد ماليات بپردازند و اين متفاوت با "قانون ماليات بر مجموع درآمد" است.
همچنين نهادهايي مانند خيريه‌ها که بخشي از کار حکومت را انجام مي‌دهند از دادن ماليات معاف هستند، چرا که مالياتي که گرفته مي‌شود در نهايت بايد به خودشان برگردد و صرف همين امور شود.  وي ادامه داد: ماليات يک امر معقول، واجب و نجات بخش است، ولي مردم ما به اين امر عادت نکرده‌اند و شايد يکي از علل آن فساد برخي مامورين مالياتي باشد.
نماينده سابق مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي‌ضمن اشاره به لزوم وجود رسانه‌هاي آزاد و مستقل، گفت: اگر رسانه‌هاي آزاد وجود نداشته باشند مردم نمي‌توانند به درستي وظيفه‌امر به معروف و نهي از منکر را انجام دهند و به دنبال آن اشرار بر مردم حاکم مي‌شوند
 و با قلم خود مردم را آزار مي‌دهند. مانند رشوه گرفتن، پارتي و غيره.

مديرعامل بانک توسعه صادرات:
مديرعامل بانک توسعه صادرات گفت: در خصوص صادرات محموله‌هاي کوچک مقياس تسهيلات ويژه اي در نظر گرفته‌ايم که از از آن جمله مي‌توان از صادرات پسته ، کشمش ، خرما و برخي از محصولات کشاورزي نام برد که تا کنون ۳۸۸۴ ميليارد ريال اعتبار براي ۱۹۸ واحد صادراتي تسهيلات پرداخت شده است.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌بانک توسعه صادرات دکتر علي صالح آبادي افزود:حمايت از صادرات را بايد کار ويژه بانک توسعه صادرات دانست که اين مهم به کمک ارائه تسهيلات ارزي و ريالي، استفاده از خطوط اعتباري و همچنين ارايه خدمات مشاوره و اطلاع رساني محقق شده است. مديرعامل بانک توسعه صادرات در اين رابطه در خصوص حمايت‌هاي اين بانک از فرآيند صادرات گفت: يکي از کارهاي ويژه و اصلي بانک توسعه صادرات همان گونه که از نام اين بانک نيز مشخص است بايد حمايت از صادرات باشد که در اين خصوص دو رويکرد اصلي را مي‌توان مد نظر قرار داد يکي اعطاي تسهيلات و ديگري ارائه خدمات بانکي. دکتر علي صالح ابادي در خصوص تسهيلات براي آغاز فعاليت‌هاي توليدي اين بانک پس از دريافت طرح و بررسي‌هاي توجيهي گفت: اين بانک حاضر است سرمايه اوليه طرح توليدي را پرداخت کرده و با توجه به زمان احداث و دوره بازپرداخت اقساط وام، در نهايت اقساط آن بين 8 تا 10 سال بازپرداخت خواهد شد. در خصوص سرمايه در گردش نيز قراردادهايي يکساله منعقد شده و بازپرداخت اقساط نيز يکساله است. اين در حالي است که با توجه به سرمايه بانک که نزديک به 80 درصد آن ارزي است ، همين حجم به صورت ارزي پرداخت شده و همين رقم نيز به صورت ارزي دريافت مي‌شود. مدير عامل بانک توسعه صادرات بخش ديگر حمايت‌هاي اين بانک را ارائه خدمات بانکي عنوان کرد و گفت: بانک توسعه صادرات هم اکنون در بسياري از نقاط جهان و در بانک‌هاي ديگر حساب‌هاي بانکي گسترده اي داشته و مي‌تواند به صورت مستقيم به ارائه خدمات حواله ارزي اقدام کند يعني صادرکننده خواهد توانست مبالغ ارزي خود را به نام خود در حساب‌هاي اين بانک حفظ کرده و اين در حالي است که صادرکننده اگر مايل بود با همان ارز حاصل از صادرات خود اقدام به خريد مواد اوليه يا ماشين آلات کند نيز اين توانمندي وجود دارد که اين مبالغ دقيقاً به حساب مورد نظر نيز واريز شده يا معادل نقدي آن به صورت ريال از طريق بانک يا شبکه صرافي به قيمت روز مورد معامله قرار گيرد. از طرف ديگر گشايش و ابلاغ LC به صادرکننده ايراني نيز به صورت ارزي و يا ريالي مي‌تواند در دستور کار قرار بگيرد. نکته ديگر نيز ارائه ضمانت نامه‌هاي ارزي و ريالي است که توسط بانک توسعه صادرات انجام مي‌پذيرد. در ادامه اين گفتگو صالح آبادي در خصوص صادرات خدمات فني و مهندسي به کشورهاي همسايه گفت: روابط پايدار و بلندمدت با کشورهاي همسايه يکي از اولويت‌هاي اقتصاد مقاومتي به شمار مي‌آيد و به اين منظور در حال تکميل خطوط اعتباري با کشورهاي همسايه هستيم که از آن جمله مي‌توان از تأمين مالي خط انتقال برق ارمنستان به ايران خبر داد که توسط بانک توسعه صادرات به کمک خط اعتباري بانک مرکزي در حال انجام است. در خصوص عراق نيز هم اکنون خط اعتباري 200 ميليون دلاري برقرار شده که به کمک آن صادرات خدمات فني – مهندسي به اين کشور همسايه نيز مورد حمايت قرار گرفته است. همچنين مديرعامل بانک توسعه صادرات به صادرکنندگان و توليدکنندگان کوچک و متوسط اشاره کرد که در ادبيات رايج اقتصادي به SME‌ها مشهور هستند و گفت: در خصوص صادرات محموله‌هاي کوچک مقياس تسهيلات ويژه اي در نظر گرفته‌ايم که از از آن جمله مي‌توان از صادرات پسته ، کشمش ، خرما و برخي از محصولات کشاورزي نام برد. به گفته وي تا کنون 3884 ميليارد ريال اعتبار براي ۱۹۸ واحد صادراتي به اين بخش از صادرات تسهيلات پرداخت شده که با مقرراتي که توسط بانک مرکزي تسهيل شده ، فضاي خوبي در خصوص در اين بخش از صادرات ايجاد شده است. مديرعامل بانک توسعه صادرات در پايان اين گفتگو به سفرهاي خود به استان‌هاي مختلف اشاره کرد و گفت: به صورت مرتب و به همراه مديران بانک به برخي از شعب در استان‌هاي مختلف سفر مي‌کنيم و در گفتگوهايي رو در رو با صادرکنندگان ، تلاش داريم تا از يک سو آخرين اطلاعات موجود را اطلاع رساني کرده و مخصوصاً با مشکلات اين بخش ارتباط بيشتري پيدا کنيم.
قرارگاه خاتم: لغو کنید هیوندا: تخفیف می‌دهیم
صبح 19 آذر ماه اولین سفارش ساخت کشتی با فاینانس خارجی توسط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و هیوندای کره جنوبی بعد از توافق هسته‌ای به امضا رسید.
در حالي که اخيرا قرارداد ايران به شرکت کره‌اي براي ساخت 10 فروند کشتي منعقد شده که قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبيا و زيرمجموعه‌هايش به شدت نسبت به اين قرارداد موضع گرفته و آن را مقابله با توليد داخل و به زمين زدن صنعت و توان داخلي مي‌دانند و فرمانده قرارگاه يکشنبه رسما از رئيس جمهور خواست که اين قرارداد را ملغي کند.
نگاهي به وقايع مختلف از ابتداي تحريم‌ها و اتکا به توانمندي‌هاي داخل و قراردادهاي بسته شده و اجرايي شدن آنها، به خوبي نشان از اين امردارد که شرکت‌هاي داخلي به ويژه خاتم‌الانبيا و زيرمجموعه‌هايش و نيز ايزايکو و ... مشکلات عديده‌اي داشته‌اند و نتوانسته‌اند در اين صنعت ساخت نفتکش توفيقي کسب کنند و به نظر مي‌رسد که حداقل در اين زمينه با توجه به پايبندي کره‌اي‌ها به تعهداتشان، اتکا نکردن دولت به توان توليد داخل، بهانه‌اي بيش نيست و بهتر است شرکت‌هاي توليد داخل ابتدا به مشکلات خود و رفع آنها توجه نشان دهند و سپس مدعي شوند.
در همين زمينه فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبياء اعلام کرد: قرارداد ساخت کشتي با کره اي‌ها، به ضرر توليد داخلي است.
فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبيا در نشست خبري تشريح برنامه‌ها در دستاوردهاي قرارگاه سازندگي خاتم الانبياء (ص) سپاه پاسداران انقلاب اسلامي‌با بيان اين مطلب که قرارداد ساخت کشتي با کره جنوبي به ضرر توليد داخلي است، تاکيد کرد: آماده ساخت کشتي‌هاي سفارش داده شده به خارجي‌ها، هستيم.
صدرا به مجموعه‌اي رو به ورشکستگي تبديل شد
سردار عبادالله عبداللهي افزود: کشتي سازي صدرا به عنوان بزرگترين مجموعه کشتي سازي که توانست در زمان فعاليتش کشتي اقيانوس پيما بسازد بعد از سال‌ها به مجموعه اي رو به ورشکستگي تبديل شد و عده اي قصد داشتند اين مجتمع بزرگ صنعتي را ورشکسته اعلام کنند.
وي گفت: مدت 10 ماه است که پس از مشکلات فراوان قرارگاه سازندگي خاتم الانبياء (ص) اين مجتمع را به شکل جدي تحويل گرفته و مشکلات آن را با بانک‌ها و افراد برطرف کرده است.
سردار عبداللهي با بيان اينکه مديريت خوبي در صدرا حاکم است، افزود: متأسفانه برخي در گذشته اقدام به عقد قرارداد 215 ميليون دلاري با کره اي‌ها به منظور ساخت 10 فروند کشتي منعقد کرده است که به علت تحريم‌ها، آنان از فعاليت سرباز زدند اما امروز معاون اول محترم رئيس جمهور و وزير صنعت، معدن و تجارت با ساخت اين کشتي‌ها در داخل موافق هستند ولي عده اي از زيرمجموعه به دستور آنان تمکين نمي‌کنند.
وي گفت: در صورتي که رئيس جمهور دستور دهد امکان لغو اين قرارداد وجود دارد و ما آمادگي آن را داريم با سرمايه گذاري 85 درصد به شکل فاينانس اين 10 فروند کشتي را بسازيم که ساخت هر کدام 1000 نفر را در کشور مشغول به کار مي‌کند.
سردار عبداللهي، همچنين از 65 طرح اولويت دار شناسايي شده‌اماري اميدوارکننده داد و گفت: اين طرح‌ها که به دست متخصصان قرارگاه خاتم در حال تکميل است، بيش از 80 تا 85 درصد نيز پيشرفت داشته است.
 ۱۰۰ ميليون دلار داديم يک نفتکش نساختند
در همين زمينه‌امروز يک مقام مسئول با اشاره به پرداخت نزديک به ۱۰۰ ميليون دلار به صدرا براي ساخت نفتکش، گفت: پس از ۱۳ سال هنوز حتي يک کشتي هم تحويل نشده و مشکل کشتي‌سازان داخلي نه مالي بلکه مديريتي است.
محمد رشدي در واکنش به اظهار نظر فرمانده قرارگاه سازندگي خاتم الانبيا مبني بر واگذاري قراردادهاي ساخت کشتي‌سازي به سازندگان داخلي، گفت: شرکت ملي نفتکش ايران در دوران تحريم نتوانست نوسازي ناوگان خود را انجام دهد به همين دليل عمر ناوگان به بيش از ۱۰ سال رسيده است و اينک علاوه بر نوسازي، ناوگان نيز بايد توسعه پيدا کند.
رئيس پروژه‌هاي طراحي و ساخت شرکت ملي نفتکش ايران با بيان اينکه شرکت ملي نفتکش ايران و کشتيراني جمهوري اسلامي‌ايران از پيشگامان صنعت دريايي ايران بوده‌اند و اولين شرکت‌هايي بودند که به صنايع داخلي کشتي سفارش دادند، به سفارش ساخت کشتي به شرکت کشتي سازي ايزوايکو اشاره کرد و گفت: در سال ۱۳۸۱ و ۸۲ (۲۰۰۳ ميلادي) شرکت ملي نفتکش ايران ساخت دو فروند کشتي فرآورده‌بر ۳۵ هزار تني را به ايزوايکو و همزمان سه فروند ۳۵ هزارتني را هم به HMD يا هيوندايي ميپو کره جنوبي سفارش داد.
اين مقام مسئول، افزود: سفارشاتي که به کره جنوبي داده شد، پس از هفت ماه اولين کشتي، يک ماه و نيم بعد از آن، دومين کشتي و يک ماه پس از آن نيزکشتي سوم تحويل شرکت ملي نفتکش شد. به عبارت ديگر در کمتر از ۱۲ ماه سه کشتي فرآورده نفتي‌بر تحويل نفتکش شد.
وي با اعلام اينکه در آن زمان قيمت هر کشتي ۲۵ ميليون دلار بود در صورتي که در زمان آغاز برش فولاد کشتي، قيمت کشتي‌ها به ۳۷ ميليون دلار رسيده بود، اما کره اي‌ها به قرارداد وفادار بودند و قيمت را افزايش ندادند، تصريح کرد: در نهايت کشتي‌هايي که قرار بود ۱۳ ماهه تحويل شرکت نفتکش شود در طول ۱۱ ماه يعني دو ماه کمتر تحويل شد.
رشدي با تاکيد بر اينکه شرکت ايزوايکو در زمان سفارش ساخت دو کشتي عنوان کرده بود که با قيمت کمتر و در زمان کمتري از کره اي‌ها اين دو کشتي را تحويل نفتکش مي‌دهد، بيان کرد: پس از گذشت يک سال ايزوايکو قيمت هر کشتي را پنج ميليون دلار افزايش داد که پس از بحث‌هاي بسيار، قيمت هر کشتي ۳۰ ميليون دلار شد.
رئيس پروژه‌هاي طراحي و ساخت شرکت ملي نفتکش با اشاره به سفارش ساخت سه فروند نفتکش به کشتي سازي صدرا، افزود: همزمان با اين قراردادها، سه فروند نفتکش ۶۳ هزار تني براي تردد در درياي خزر به کشتي سازي صدرا در نکاء از سوي نفتکش ملي ايران سفارش داده شد. به گفته وي قيمت هر کشتي ۴۰ ميليون دلار، که با توجه به افزايش قيمت فولاد، کشتي سازي‌ها ۱۵ ميليون دلار به قيمت هر کشتي اضافه کردند و گفتند اگر اين مبلغ پرداخت نشود هيچ کدام از کشتي‌ها را نمي‌سازند.
رشدي همچنين ياد آور شد: هم اکنون حدود ۱۳ سال از آن سفارش‌ها مي‌گذرد اما هنوز اولين کشتي نفتکش فرآورده بر تنها ۷۰ درصد و دومين کشتي فقط پنج درصد ساخته شده و از ۶۲۴ بلوک سه کشتي ۶۳ هزار تني در شمال، تنها ۶۸ بلوک ساخته شد.
رئيس پروژه‌هاي طراحي و ساخت شرکت ملي نفتکش ايران با اعلام مبلغ پرداخت شده به کشتي سازهاي يادآور شد: براي ساخت کشتي‌هاي فرآورده بر ۴۶ ميليون و ۴۰۰ هزار دلار پول پرداخت شد تا حداقل ساخت يکي از آنها کشتي به پايان برسد، به عبارتي حتي پول کشتي دوم صرف کشتي اول شد، اين درحالي است که براي ساخت کشتي‌هاي ۶۳ هزار تني صدرا نکاء ۹۷ ميليون و ۴۰۰ هزار دلار پول پرداخت شده است.
رشدي، ادامه داد: بنابراين به ضرس قاطع مي‌توان گفت مشکل کشتي سازي‌هاي داخلي مالي نيست بلکه مشکل سوء مديريت و سازماندهي عدم مديريت مالي است.
وي با اشاره به مسئله اخذ گواهي‌هاي بين‌المللي کيفيت هم اظهار داشت: در حال حاضر هر مقدار پول به اين صنعت پرداخت شود باز هم کشتي‌ها ساخته نخواهند شد، چراکه کشتي سازي‌ها بدهکار هستند. آنها بايد مشخص کنند که چه نوع کشتي اي با چه سايزي مي‌توانند بسازند سپس کشتيراني‌ها بررسي کنند که آيا آن نوع از کشتي‌ها را لازم دارند يا خير. نه اينکه بگويند مي‌توانيم شناورهاي LPG، VLGC و LNG بسازيم. اين مقام مسئول، ادامه داد: کشتي سازي‌هاي چيني پس از اينکه پنج سال با فرانسوي‌ها مشارکت کردند به تازگي توانسته‌اند گواهي کيفيت دريافت کنند اما در داخل به سادگي مي‌گويند «کشتي مي‌سازيم» و به کشتيراني‌ها اصرار مي‌کنند براي ساخت، سفارش دهند.
رشدي عدم موفقيت کشتي سازي‌ها در ساخت را در ۲۱ عامل فهرست کرده و در اين باره گفت: شرکت ملي نفکتش عدم موفقيت کشتي سازي‌ها در ساخت را بررسي کرده و ۲۱ عنوان استخراج کرده است که فقدان برنامه ريزي مشخص، عدم برنامه ريزي مؤثر، تغيير پياپي مديريت‌هاي ناموفق، عدم توجه به انتقال تکنولوژي، نامشخص بودن توانايي‌ها، قوانين دست و پا گير گمرگ و ... از آن جمله است.
ايزوايکو توانمندي کامل براي ساخت کشتي‌هاي کشتيراني را دارد
همچنين حميد رضائيان اصل با اشاره به حمايت‌ها و هدايت سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران به ويژه شخص دکتر معظمي‌رئيس هيات عامل آن گفت: اين حمايت‌ها باعث شد که ايزوايکو بتواند مسائل و مشکلات گذشته را پشت سر بگذارد و امروز به توانمندي‌هاي بسياري دست يابد.
مديرعامل شرکت ايزوايکو با اشاره به دستاوردهاي چهار سال گذشته اين شرکت گفت: با برنامه‌هايي که در ايزوايکو تدوين و در حال اجراست ، فضاي اشتغال چندبرابر افزايش مي‌يابد.
 ما کره‌اي‌ها را کشتي‌ساز کرديم!
رضائيان با تاکيد بر اينکه اگر قرار است کشور کشتي ساز شود، همه بايد هزينه‌هاي آن را بپردازند، افزود: ما کره اي‌ها را کشتي ساز کرديم اما حاضر نيستيم اين فرصت و تجربه را در اختيار شرکت داخلي قرار دهيم.
مديرعامل مجتمع کشتي سازي و صنايع فراساحل ايران با اشاره به اينکه کشتي سازي امروز ما کشتي سازي ديروز نيست، تصريح کرد: به آب انداختن کشتي ايران کاشان خيلي از مسائل و شبهات را شفاف و رفع کرده است.
وي در بخش ديگري از سخنان خود به عملکرد و برنامه آينده ايزوايکو اشاره و تصريح کرد: در چهار سال گذشته شرکت توانست بدهي‌هاي خود را پرداخت کند، پروژه‌هاي معوقه را انجام دهد و کارخانه را به سود دهي برساند. رضائيان افزود: درآمد ايزوايکو در پنج سال گذشته پنج برابر شده و از ۹۰ ميليارد تومان به ۵۲۵ ميليارد تومان رسيده است. مديرعامل ايزوايکو تصريح کرد: در استراتژي چهار سال آينده تلاش داريم اين شرکت را به يکي از شرکت‌هاي برتر در حوزه کشتي سازي تبديل کنيم و در تفاهمنامه‌هايي که در حال نهايي شدن است در تلاشيم ظرفيت شرکت را به پنج برابر کنوني افزايش دهيم.
رضائيان با بيان اينکه شايد در ۲۰ سال گذشته عملکرد صنعت کشتي سازي چندان مناسب نبوده خاطرنشان کرد: اکنون اين توانمندي براي ساخت کشتي در هر مقياس در کشور وجود دارد اما متاسفانه اعتمادي نيست و اگر نگاه ملي در صنايع کشتي سازي باشد هيچ چيز از دنيا کم نداريم. مديرعامل ايزوايکو با اشاره به اينکه کشتي‌هاي ساخت اين شرکت هم اکنون با استانداردهاي جهاني در آبهاي بين المللي در حال تردد هستند، گفت: مذاکرات خارجي خوبي با برخي از کشورهاي منطقه در خصوص ساخت و تعمير کشتي داشته‌ايم.

واردات پوشاک و پارچه تسهيل شد
اقتصاد کشور در بخشهاي گوناگون کشاورزي، صنعت و خدمات تعريف مي‌شود اما هيچيک از اين بخشها مستقل نيست و برقراري ارتباط بين بخشي مي‌تواند باعث رونق و شکوفايي شود.
اما هرکدام از اين بخشها چالشهاي خاص خودش را دارد. گسترده‌ترين بخش اقتصاد، خدمات است و پس از آن مي‌توان به صنعت اشاره کرد. صنايع نيز بخشهاي گوناگوني دارد که صنعت نساجي، پارچه و پوشاک يکي از گسترده‌ترين بخشهاي صنعت است زيرا مي‌تواند کشاورزي را نيز به دنبال خود به حرکت وادار کند. اما متاسفانه شاهد بحران‌هاي جدي در صنعت نساجي هستيم به نوعي که کارخانه‌هاي بزرگ نساجي کشور يکي پس از ديگري تعطيل شده و اکنون به سوي وابستگي کامل گام بر مي‌داريم. در اين شرايط نيازمند حمايت جدي اين صنعت هستيم. اما گاهي اتفاقاتي در کشور رخ مي‌دهد که همه چيز را زير سوال مي‌برد. کاهش ۲۰ درصدي تعرفه واردات پوشاک از ۷۵ درصد به ۵۵ درصد به صورت همزمان با کاهش هشت درصدي تعرفه واردات پارچه از ۴۰ درصد به ۳۲ درصد در دستور کار قرار گرفت تا بدين منظور حمايت از بخش توليد، کاهش قيمت پوشاک و نيز جلوگيري از قاچاق مدنظر قرار گيرد. اما به نظر مي‌رسد که کاهش تعرفه به زيان توليد کننده خواهد بود. در اين رابطه محمد جواد صدق‌آميز - مدير مرکز پژوهش‌هاي اتحاديه‌هاي صنف پوشاک تهران - در گفت‌وگو با ايسنا، در رابطه با کاهش تعرفه واردات پوشاک از ۷۵ درصد به ۳۵ درصد و تبعات اين تصميم اظهار کرد: تعرفه واردات پوشاک در اسفندماه سال ۱۳۹۳به ميزان ۲۰۰ درصد بود که پس از آن به ترتيب در فروردين‌ماه ۱۳۹۴ به ۱۵۰ درصد، شهريورماه ۱۳۹۵ به ۷۵ درصد و در مرحله‌ آخر که اخيرا در ارتباط با آن تصميم‌گيري شده به ۵۵ درصد کاهش يافته است.
وي با اشاره به اين‌که کاهش تعرفه واردات دو مزيت را با خود به همراه دارد، عنوان کرد: کاهش تعرفه واردات پوشاک همزمان با کاهش تعرفه واردات پارچه قطعا مثمرثمر خواهد بود و در وهله‌ اول موجب گسترش فضاي واردات رسمي‌پوشاک مي‌شود و در وهله دوم فضاي رقابتي را براي توليدکنندگان‌ داخلي ايجاد مي‌کند. مدير مرکز پژوهش‌هاي اتحاديه‌هاي صنف پوشاک تهران با اعلام اين‌که کاهش تعرفه واردات پوشاک همزمان با کاهش تعرفه واردات پارچه همراه شده است، اعلام کرد: تعرفه واردات پارچه نيز همزمان با کاهش تعرفه واردات پوشاک از ۴۰ درصد به ۳۲ درصد کاهش يافته است و اين مساله موجب خواهد شد تا مواد اوليه با هزينه کمتري در اختيار توليدکنندگان قرار بگيرد و فضاي توليد به صرفه شود تا توليدکنندگان بتوانند در فضاي رقابتي با رقباي خارجي خود قرار بگيرد.
به گفته صدق‌آميز با توجه به همزمان شدن تعرفه واردات پوشاک و تعرفه واردات پارچه توان رقابتي توليدکنندگان داخلي حفظ مي‌شود که هم در خصوص صادرات و هم در خصوص واردات قيمت محصولات به صرفه خواهد بود.
وي با اشاره به علل بالابودن قيمت پوشاک در ايران خاطرنشان کرد: متاسفانه بالابودن قيمت مواد اوليه و نيز بالابودن قيمت تمام شده محصولات به دليل ضعف در مديريت موجب شده تا قيمت پوشاک در ايران بالا باشد، اما قطعا بدانيد که با بالارفتن دانش مديريتي مي‌توان موجب افزايش بهره‌وري شد و با منطقي شدن قيمت مواد اوليه مي‌توان فضايي را ايجاد کرد که قدرت رقابتي براي توليدکنندگان افزايش يابد و حتي بتوانيم با کشورهايي از جمله چين در بازارهاي جهاني رقابت کنيم.
مدير مرکز پژوهش‌هاي اتحاديه‌هاي صنف پوشاک تهران، ادامه داد: مهم‌ترين اتفاقي که در خصوص کاهش همزمان تعرفه واردات پوشاک و تعرفه واردات پارچه رخ مي‌دهد، اين است که قيمت پوشاک در نهايت کاهش مي‌يابد و اين مساله به نفع اقتصاد خانواده ايراني است و علاوه بر اين توليدکنندگان داخلي مي‌توانند از فضاي رقابتي ايجاد شده با ساير کشورهاي دنيا استفاده کنند.
صدق‌آميز با اشاره به اين‌که تعرفه ابزاري براي حمايت از توليد و تنظيم بازار است، عنوان کرد: کساني که طراحي اين ابزار را برعهده دارند قصد کرده تا در يک بازه زماني سه تا پنج ساله با استفاده از کاهش تعرفه با ايجاد فضاي رقابتي موجبات استفاده از ظرفيت‌هاي داخلي را فراهم کنند.
وي ادامه داد: کاهش تعرفه به منظور حمايت از توليد و جلوگيري از قاچاق در دستور کار قرار گرفته است، هرچند که در بخش دوم که مربوط به پديده قاچاق است چندان نتايج درخوري نداشته است. به گزارش ايسنا، اخيرا وزير صنعت، معدن و تجارت از کاهش ۲۰ درصدي تعرفه واردات پوشاک خبر داد و عنوان کرد که براساس بررسي‌هاي صورت گرفته اين تعرفه بايد بيش از اين نيز کاهش يابد.
وي در ادامه صحبت‌هايش در خصوص تعديل تعرفه‌ واردات پوشاک، توضيح داد: براي تعديل تعرفه واردات پوشاک اقداماتي انجام داده‌ايم. تعرفه واردات پوشاک در حال حاضر از ۷۵ درصد به ۵۵ درصد کاهش يافته و اعتقاد داريم که اين رقم بايد بيش از اين پايين آيد. در حاکميت بايد تمامي‌شرايط را در نظر بگيريم. مواردي مانند توليد، توزيع، مصرف‌کننده، قاچاق، درآمد مالياتي و... بايد در تصميم‌گيري‌ها مدنظر قرار بگيرد.

رییس کل بانک مرکزی:
رییس کل بانک مرکزی از توسعه و به روز رسانی سامانه چکاوک برای پایش همه مبادلات چک اعم از درون بانکی و بین بانکی خبر داد و گفت: استانداردسازی دسته چک ها در قالب سامانه صدور یکپارچه الکترونیکی دسته چک «صیاد» در بانک مرکزی پیگیری می شود.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از ایرنا، «ولی اله سیف» روز دوشنبه در یادداشتی که در کانال خود در فضای مجازی منتشر کرد، آورده است: توسعه و به روزرسانی سامانه چکاوک که در بیش از یکسال از شروع فعالیت آن به شدت مورد استقبال مردم قرار گرفته، در قالب نسخه دوم آن، که تمام مبادلات چک اعم از درون بانکی و بین بانکی را در یک سامانه متمرکز قابل رصد و پایش خواهد کرد، در دست پیگیری است.
« همچنین استانداردسازی دسته چک ها در قالب سامانه صدور یکپارچه الکترونیکی دسته چک «صیاد»، که تمامی چک ها با ظاهری یکسان و امنیت بالاتر عرضه و با ایجاد محدودیت صدور دسته چک جدید برای کسانی که از چک استفاده صحیح نکرده و چک برگشتی رفع سوءاثر نشده دارند، طرح مهم دیگری است که بانک مرکزی آن را دنبال می کند.»
در یادداشت سیف آمده است: نقش اساسی چک به عنوان یکی از ابزارهای مهم پرداخت در تسهیل مبادلات در کشور و لزوم توجه به آمار چک های برگشتی و اتخاذ تصمیم لازم برای اصلاح روند آن، از مواردی بود که از ابتدای شروع فعالیتم در بانک مرکزی، به آن پرداختم.
« سامانه مدیریت چک (چکاوک) که به لطف خدا و تلاش بسیار همکارانم در بانک مرکزی و شبکه بانکی کشور به صورت آزمایشی از چند استان راه اندازی و در نهایت از اوایل تابستان سال گذشته گستره و پوشش کشوری پیدا کرد، کار انتظام بخشی این مهم را از طریق انتقال تصویر چک و تسریع در فرآیند تسویه چک های بین بانکی به عهده گرفت.»
«این طرح یکی از بزرگترین طرح های حوزه فناوری های نوین بانک مرکزی است که توانسته با ایجاد بستری امن برای انتقال اطلاعات چک، زمان تسویه چک های بین بانکی را به کمتر از 24 ساعت کاهش دهد.»
سیف افزود:این طرح ارزشمند علاوه بر تسریع در فرایند تسویه چک، امکان رهگیری آنی وضعیت چک های اشخاص، اتصال برخط به اطلاعات و سوابق مشتریان، ابلاغ سریع چک های برگشتی، و شفاف سازی و امکان نظارت متمرکز و موثر بانک مرکزی بر نحوه و حجم تبادل چک های اشخاص را به ارمغان آورد و از رفت و آمدهای غیر ضروری و مخاطرات معاملات مبتنی بر چک و هدر رفت منابع، کاست و افزایش انضباط مالی در بانک ها و کاهش اضافه برداشت آنها از منابع بانک مرکزی را نیز سبب شد.
« آنچه که در روزهای اخیر در برخی محافل رسانه ای تحت عنوان افزایش چک های برگشتی در کشور عنوان می شود و باعث نوشتن این مطلب شد، مقایسه نادرست تعداد چک های برگشتی در سامانه چکاوک نسبت به شیوه سنتی پردازش چک در اتاق پایاپای بانکی است.»
« تعداد و مبلغ چک های برگشتی به شرایط رونق و رکود اقتصاد و افت و خیزهای فصلی ناشی از آن بستگی دارد و افزایش تعداد و مبلغ چک های برگشتی با افزایش تعداد و مبلغ مبادلات در اقتصاد امری طبیعی و پذیرفته است و اگر بخواهیم قضاوتی درست و قابل اتکا داشته باشیم، بایستی به نسبت (تعداد و مبلغ) چک های برگشتی به کل چک های تبادل شده نگاه و توجه کنیم.»
« آمارها نشان می دهد روند نسبت چک های برگشتی به کل چک ها در دوره پیش از راه اندازی چکاوک و پس از آن تفاوت چندانی ندارد و حتی در برخی دوره ها کاهش نیز یافته است.»
« توسعه و به روزرسانی سامانه چکاوک که طی بیش از یکسال از شروع فعالیت آن به شدت مورد استقبال مردم قرار گرفته؛ در قالب نسخه دوم آنکه تمام مبادلات چک اعم از درون بانکی و بین بانکی را در یک سامانه متمرکز قابل رصد و پایش خواهد کرد و نیز استاندارد سازی دسته چک ها در قالب سامانه صدور یکپارچه الکترونیکی دسته چک «صیاد»، که تمامی چک ها با ظاهری یکسان و امنیت بالاتر عرضه و با ایجاد محدودیت صدور دسته چک جدید برای کسانی که از چک استفاده صحیح نکرده و چک برگشتی رفع سوءاثر نشده دارند؛ دو طرح مهمی است که با جدیت توسط همکارانم در بانک مرکزی دنبال می شود.»
رییس کل بانک مرکزی در پایان ابراز امیدواری کرد، به فضل الهی ارتقای کیفیت و توسعه و تعمیق خدمات این سامانه ها و اعتماد و اعتبار بیشتر چک در کشور را باعث شود.

مذاكره تجار ايراني با بزرگترين هيات تجاري روسيه در تهران
گروه صنعت، معدن و تجارت: تجار ايراني نتوانسته‌اند از فرصت طلايي بازارهاي روسيه استفاده كنند.
بزرگترين مشكل نبود شناخت كافي از بازارهاي اين كشور است. با اين حال قرار است طي روزهاي آينده بزرگترين هيات تجاري و اقتصادي روسيه براي مذاكره به ايران بيايند. به گزاش تجارت آنلاين، روسيه بزرگترين همسايه ايران است، با اين حال سهم كوچكي از بازارهاي اين كشور در اختيار تجار ايراني قرار دارد. صادرات ايران به اين کشور ۳۵۰ تا ۴۵۰ ميليون دلار بوده است. واردات كالاهاي روسي به كشور اما سهم بيشتري را به خود اختصاص داده است. سال گذشته رقم تجارت دو کشور ۱.۴ ميليارد دلار بوده که پيش‌بيني مي‌شود امسال به ۲ ميليارد دلار برسد. با اين حال بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه در سال‌جاري حجم مبادلات با روسيه ۸۰ درصد افزايش يافته است.
ايران و روسيه مدت‌هاست كه تبديل به مهمترين شرکاي سياسي در منطقه شده‌اند. اين دو كشور حالا قصد دارند تا در زمينه‌هاي ديگر از جمله اقتصاد نيز روابط خود را توسعه دهند. روسيه بزرگترين همسايه ايران است كه بازارهاي بزرگي دارد. اين بازارها فرصت خوبي براي كالاهاي ايراني است، هرچند بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه ورود به بازار سرزمين تزارها و كسب جايگاه و يافتن مشتري براي كالاهاي توليد ايران، آنچنان كه به نظر مي‌رسد، ساده نيست. بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه روابط دو کشور ايران و روسيه در زمينه تجاري و اقتصادي چندان وضعيت مناسبي ندارد. به همين دليل در سال‌هاي اخير دو کشور سعي کرده‌اند راهکارهايي براي توسعه روابط اقتصادي بيابند. در سال‌هاي اخير و به دنبال تحريم‌هاي اتحاديه اروپا بر عليه روسيه، نياز به ارتباط بيشتر ميان دو کشور احساس شد و تجار روس علاقه‌مندي خود را براي همکاري با بخش خصوصي ايران نشان دادند. در اين ميان برخي مشکلات از جمله تعرفه‌ها و عدم شناخت بخش خصوصي ايران از بازار روسيه موجب شد که سطح روابط تجاري دو کشور به سطح رضايت بخشي نرسد. هرچند در ماه‌هاي گذشته تلاش‌هايي از سوي دو کشور براي توسعه اين روابط اقتصادي و تجاري انجام گرفته، اما برخي مشكلات هنوز هم پابرجاست. در همين حال آنطور كه خبرگزاري‌ها اعلام كرده‌اند، قرار است طي روزهاي آينده هياتي متشکل از ۳۰۰ نفر و از ۱۸۰ شرکت عمده از کشور روسيه به ايران سفر کرده تا به‌طور مستقيم با بخش خصوصي و بخش دولتي ايران به گفتگو بپردازند و زمينه‌ساز بهبود روابط اقتصادي دو كشور شوند.
روس‌ها به دنبال يافتن شركاي تجاري از ايران
در اين راستا قدير قيافه، نايب رئيس اتاق مشترک ايران و روسيه در گفتگو با مهر با بيان اينکه هيات ورودي در قالب کميسيون مشترک همکاري‌هاي اقتصادي و فرهنگي و علمي‌ايران و روسيه به کشور ما سفر کرده، گفت: موضوع کميسيون مبحث توسعه همکاري‌ها در قالب کميسيون دولتي و بخش خصوصي است که در کميته‌هاي تخصصي موضوعات مورد بررسي قرار مي‌گيرد. وي با بيان اينکه روس‌ها در تامين مايحتاج خود در حوزه‌هاي مختلف ظرفيت‌هاي ايران را شناسايي کردند، افزود: اين هيات تجاري به ايران آمده تا شرکاي تجاري خود را پيدا کرده و در بخش‌هاي مختلف انتقال تکنولوژي همکاري کنند. اين فعال بخش خصوصي با اشاره به اينکه موضوع انتقال تکنولوژي و تامين نيازهاي کشور روسيه در اين جلسات مورد بررسي قرار مي‌گيرد، گفت: در همايشي که به اين منظور برگزار مي‌شود، بين ۵۰۰ تا ۶۰۰ فعال اقتصادي کشور حضور دارند و به بررسي و آسيب‌شناسي روابط دو کشور مي‌پردازند همچنين در انتها راهکارهايي براي توسعه روابط پيشنهاد خواهد شد.
مذاكره براي حل موانع توسعه روابط اقتصادي
قيافه موضوع نفت و گاز و پتروشيمي‌و تامين مالي پروژه‌ها را از ديگر مسائلي عنوان کرد که ميان دو طرف مورد بحث و بررسي قرار مي‌گيرد و اظهار داشت: يکي از موانع توسعه روابط با روسيه مسائل بين بانکي است که نياز است در اين خصوص جلساتي برگزار شده و مشکلات و موانع و راهکارها بررسي شود. وي با اعلام اينکه بايد بين دو کشور در حوزه بانکي روابط کارگزاري ايجاد شود، گفت: يکي ديگر از مباحثي که مورد بررسي قرار خواهد گرفت در حوزه صادرات غيرنفتي دو کشور است که در اين جلسات مقامات دو کشور و بخش خصوصي حضور يافته و به بحث و تبادل نظر مي‌پردازند. وي با بيان اينکه در حوزه انتقال تکنولوژي در بخش‌هاي صنعت و معدن هم بين مقامات روسي و ايراني جلساتي برگزار مي‌شود، افزود: اميدواريم اين جلسات به توسعه روابط دو کشور کمک کند البته در اين بخش نيازمند تلاش و همت فعالان بخش اقتصادي دور کشور و فراهم‌سازي زيرساخت‌هاي نرم‌افزاري و قانوني مناسب ميان دو کشور است.
تجار ايراني شناخت خوبي از روسيه ندارند
نايب رئيس اتاق مشترک ايران و روسيه با اعلام اينکه کشور روسيه ظرفيت‌هاي بالايي در بخش‌هاي مختلف اقتصادي دارد، گفت: سهم ما از واردات روسيه بسيار ناچيز است و صادرات ما به اين کشور ۳۵۰ تا ۴۵۰ ميليون دلار بوده است که بسيار اندک است. قيافه با بيان اينکه تجار ما شناخت خوبي از بازار روسيه ندارند، اظهار داشت: نياز است که بخش‌هاي عمومي‌و دولتي و بخش خصوصي دو کشور تلاش‌هايي را براي شناسايي ظرفيت‌هاي دو کشور داشته باشند. وي حجم با بيان اينکه در سال‌جاري حجم مبادلات با روسيه ۸۰ درصد افزايش يافته، گفت: البته بازهم رقم بسيار ناچيز و اندکي است به‌طوري که سال گذشته رقم تجارت دو کشور ۱.۴ ميليارد دلار بوده که پيش‌بيني مي‌کنيم امسال به ۲ ميليارد دلار برسد. اين فعال بخش خصوصي درخصوص جايگزيني روبل و ريال در معاملات بين دو کشور، اظهار داشت: با توجه به اينکه عمده درآمد هر دو کشور از محل نفت و گاز و مواد خام است و قيمت اين مواد هم تحت تاثير بازارهاي جهاني است بنابراين ارزش پول ملي هر دو کشور از بازارهاي جهاني تاثير مي‌گيرد. قيافه در پايان با اشاره به اينکه پول ملي دو کشور وابسته به ارز آمريکا است و از اين پول تاثير مي‌گيرد، گفت: هر دو کشور از ثبات اقتصادي مناسبي برخوردار نيستند و اقتصاد آنها فراز و نشيب زيادي دارد بنابراين اينکه از پول ملي دو کشور در مبادلات استفاده شود، کار را سخت مي‌کند.
معاون وزير راه و شهر سازي با اشاره به رکود مسکن از سال 92 تاکنون؛
معاون وزير راه و شهرسازي با برشمردن راهکارهاي دولت براي تحريک تقاضا در بخش مسکن گفت: البته قدرت خريد مردم متناسب با افزايش نرخ زمين و ساختمان رشد نکرده است.
به گزارش مهر، حامد مظاهريان در سومين اجلاس مشترک توسعه کيفيت حمل و نقل و ساختمان راه و شهرسازي با رويکرد افزايش بهره‌وري در حوزه تعاون و بخش‌خصوصي گفت: مسکن از سال ٩٢ همچنان دچار رکود بوده و يکي از عوامل رکود در اين بخش، طرف تقاضا است.
معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه وزارت راه و شهرسازي در دولت يازدهم با توجه به طرف تقاضا تلاش کرد که به توانمندسازي خانوار کمک کند تا بتوانند به خريد مسکن مبادرت نمايند، افزود: بايد مسکن به جاي کالاي سرمايه‌اي، به عنوان کالاي مصرفي مورد استفاده قرار بگيرد.
وي با اشاره به اينکه قدرت خريد مردم متناسب با افزايش قيمت زمين و ساختمان رشد نکرده است، گفت: براي خريد مسکن بايد طرف تقاضا تحريک شود و در همين راستا پرداخت وام مسکن به ميزان ٨٠ ميليون تومان در تهران، ٦٠ ميليون تومان در کلان‌شهرها و ٤٠ ميليون تومان در شهرهاي کوچک از اقداماتي براي طرف تقاضا در دستور کار قرار گرفته که بر اساس آن، پرداخت اين تسهيلات براي زوجين نيز تا دو برابر سقف فراهم شد. وي به افزايش حدود ٥ برابري وام مسکن در دولت فعلي اشاره کرد وافزود: نرخ سود تسهيلات مسکن در حال حاضر براي مناطق شهري ۹.۵ درصد و در بافت فرسوده ۸ درصد با بازپرداخت ۱۲ ساله است.
مظاهريان با اشاره به اينکه طي سال‌هاي ٨١ تا ٩٢ افزايش حدود ۵ برابري کالاها، رشد ۵ برابري دلار و رکود ٦.٨ درصدي را تجربه کرديم گفت: در همين مدت قيمت زمين ١٤ برابر و ساختمان ١١.٦ برابر افزايش يافت.
وي خطاب به سرمايه گذاران در بخش ساختمان گفت: افرادي که در سه سال گذشته براي نياز نسبت به خريد مسکن اقدام کردند اقدام مناسبي انجام دادند اما اگر افراد با انگيزه سرمايه گذاري وارد بخش ساختمان شدند سودي نبردند چراکه سود چند برابري اتفاق نيفتاده است.
ايجاد تعاوني‌هاي صوري مسکن مهر!
معاون وزير راه و شهرسازي تامين مسکن محرومان را سياست دولت يازدهم عنوان کرد و گفت: به همين منظور بايد نهادهاي توسعه اي در کشور ايجاد شود. وي ادامه داد: هنوز براي بانکهاي توسعه اي آيين نامه و قانون نداريم که مي‌توان لايحه‌اي براي آن تهيه کرد.
مظاهريان درباره عملکرد تعاوني‌هاي مسکن مهر نيز گفت: تعاوني‌ها در بخش مسکن مهر عملکرد موفقي نداشتند و برخي از تعاوني‌هاي شکل گرفته، صوري بودند و بسياري از پروژه‌هاي ناتمام مسکن مهر به دليل شکل گيري تعاوني‌هاي صوري بود.

گام‌هاي اوليه صنعت برق ايران براي جهاني شدن با عضويت يک ايراني در کارگروه تدوين کننده استانداردهاي IEC و پذيرفته شدن پيشنهاد ايران در تدوين استاندارد بين المللي مقره‌هاي هيبريدي برداشته شد.
به نقل از ايلنا، کميسيون الکتروتکنيکي بين‌المللي IEC (International Electrotechnical Commity) يک موسسه استاندارد غيرانتفاعي غيردولتي است که استانداردهاي بين‌المللي همه فناوري‌هاي مرتبط با الکترونيک و الکتريسيته (در کنار هم با نام الکتروتکنولوژي شناخته مي‌شوند) را تهيه و منتشر مي‌کند. مقر اين کميسيون در شهر ژنو کشور سوييس است. مقره يا گيره چيني پايه عايقي است که در دکل‌هاي انتقال برق در محل اتصال کابل‌هاي برق با دکل به کار مي‌رود. در خطوط انتقال نيرو لازم است‌هادي‌هاي تحت ولتاژ به نحوي از برج‌ها ايزوله شوند و براي اين کار از مقره‌ها استفاده مي‌شود. اين مقره‌ها دو وظيفه عمده دارند. وظيفه اصلي مقره‌ها، ايزوله کردن‌هادي از بدنه برج است و بايد بتوانند بدون داشتن جريان نشتي، ولتاژهاي بالاي خطوط انتقال را از بدنه برج ايزوله کنند. مقره‌ها همچنين بايد تحمل نيروهاي مکانيکي حاصل از وزن‌هادي‌ها و نيروهاي اعمالي ناشي از باد و يخ را داشته باشند. در همين راستا، «داود محمدي» مجري طرح توسعه فناوري انرژي‌هاي تجديدپذير در پژوهشگاه نيرو در گفت وگو با خبرنگار پزوهشگاه نيرو گفت: استفاده از مقره‌ها در صنعت برق به عنوان عايق‌هاي الکتريکي در خطوط توزيع و انتقال دکل‌ها و تيرهاي برق، قدمتي افزون بر 120 سال دارد و وظيفه آنها ايجاد ايزولاسيون خطوط برق و خطوط پرفشار از زمين است. به گفته اين مقام مسوول، حدود 40 سال است مقره‌هاي پليمري (مقره‌هاي نسل دوم) پا به عرصه گذاشته‌اند که برخلاف مقره‌هاي سراميکي و شيشه اي (مقره‌هاي نسل اول)، سبک و آب گريز بوده و با جذب اندک آلودگي‌ها، در محيط‌هاي آلوده کاربرد مطمئن تري دارند. نسل سوم مقره‌ها، مقره‌هاي هيبريدي هستند که در آنها از ترکيبي از دو نسل پيشين استفاده شده است.

قمار بر سر مصرف مواد در سرما
گروه اجتماعي: كمتر از 10 روز به آغاز زمستان باقي مانده است. پاييز امسال با كاهش شديد دما، موجب شد تا زمستان زودتر از سال‌هاي گذشته ميهمان شهرهاي مختلف ايران شود.
سرد شدن هوا در اين فصل از سال هرچند موضوعي غيرطبيعي نيست، اما همراه خود مشكلات و معضلات فراواني را به نمايش مي‌گذارد.
بيش از 15 هزار كارتن خواب در پايتخت زندگي مي‌كنند. اين آماري است كه طي سال‌هاي گذشته شهرداري تهران اعلام كرده است. حقيقت اين است كه‌امكان سرشماري و پايش دقيق از تعداد كارتن خواب‌هاي تهران وجود ندارد. با سرد شدن هوا مشكلات كارتن خواب‌ها بيشتر و بيشتر مي‌شود. هرچند طي سال‌هاي گذشته شهرداري پيش‌بيني‌هايي براي احداث و راه‌اندازي گرمخانه‌ها در جهت بهبود وضعيت كارتن خواب‌ها انجام داده، اما برخي بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه گروه معدودي از اين گرمخانه‌ها استقبال مي‌كنند. بخش زيادي از كارتن خواب‌ها سرما را به حضور در گرمخانه‌ها ترجيح مي‌دهند. اين موضوع زماني تلخ‌تر مي‌شود كه فعالان اجتماعي دليل اين عدم استقبال را اعتياد اين افراد معرفي مي‌كنند. حضور در گرمخانه‌هاي پيش‌بيني شده از سوي شهرداري هرچند موجب مي‌شود كه كارتن خواب‌ها موقتا شب را در محلي گرم سپري كنند، اما اين موضوع كه اجازه استعمال مواد مخدر در اين محل‌ها وجود ندارد موجب مي‌شود كه سرما را ترجيح دهند. خواب در سرما اما مشكلات فراواني دارد و در مواردي حتي منجر به مرگ مي‌شود. تجربيات جهاني و داخلي به ما مي‌گويد که از هر 100 معتاد تنها 20 نفر به زندگي بدون مواد رو مي‌آورند و درمان مي‌شوند. اين در حالي است که 80 نفر ديگر مواد برايشان مهم است.
انتخاب كارت خواب‌ها ميان گرمخانه و مواد
در همين حال يک پژوهشگر حوزه کارتن‌خوابي و حاشيه‌نشيني گفت: براي معتادان کارتن‌خواب مصرف مواد از مردن مهم‌تر است بنابراين براي ادامه مصرف مواد از دست ماموران فرار مي‌کنند و به گرمخانه‌ها هم نمي‌روند زيرا مي‌دانند در شلترها و گرمخانه‌ها اجازه مصرف مواد ندارند. داريوش محمدي مجد در گفتگو با ايلنا درباره ضرورت رسيدگي به کارتن‌خواب‌ها در فصل سرما گفت: در حال حاضر در وضعيت اضطراري فصل سرما هستيم و براي کاهش مرگ و مير کارتن‌خواب‌ها بايد فکري کرد. بالاي 90 درصد از کارتن‌خواب‌هاي تهراني معتاد هستند و در اين فصل تنها دو انتخاب دارند يعني يا بايد به گرمخانه بروند يا اينکه در فضاي بيرون در اثر سرما جان خود را از دست بدهند، که معمولا مورد دوم را انتخاب مي‌کنند و مصرف مواد از مردن برايشان مهمتر است. وي با اشاره به اينکه اين افراد معمولا براي ادامه مصرف مواد از دست ماموران فرار مي‌کنند و به گرمخانه‌ها هم نمي‌روند زيرا مي‌دانند در گرمخانه‌ها اجازه مصرف مواد ندارند ادامه داد: معتادان بي‌خانمان معمولا به جاهايي پناه مي‌برند که غيرقابل دسترس و دور از چشم است و در انجا به مصرف مواد مخدر اقدام مي‌کنند. محمدي مجد همچنين با بيان اينکه برخي از معتادان نمي‌دانند که در اثر مصرف بيشتر مواد دماي بدنشان پايين آمده و جانشان را از دست مي‌دهند، خاطرنشان کرد: معتاداني که ناشي‌تر بوده و تازه کارتن‌خواب شده‌اند فکر مي‌کنند در اين شب‌هاي سرد با مصرف مواد گرم مي‌شوند لذا ميزان مصرف خود را افزايش مي‌دهند اين درحالي است که مصرف بيش از حد مواد باعث افت فشار خون، يخ‌زدگي زود هنگام و مرگ و مير مي‌شود. اين جامعه‌شناس با تاکيد بر اينکه معمولا اجساد اين افراد نيز دير پيدا مي‌شود، چراكه همانطور که گفته شد به نقاط دور از دسترس پناه مي‌برند تا مجبور به رفتن به شلترها نباشند، تصريح کرد: در اين روزهاي سرد اولين اقدام براي متوليان امر آن است که مصرف مواد را در گرمخانه‌ها آزاد کنند تا اين افراد از رفتن به گرخانه اجتناب نکنند. اين جامعه‌شناس با بيان اينکه شلترها اتاق سيگار دارند اما بايد اتاق مواد هم برايشان گذاشته شود، بيان کرد: در اين‌صورت اصلا لازم نيست دنبال کارتن خواب‌ها بگرديم آنها خودشان به گرمخانه‌ها خواهند رفت. اگر به دنبال درمان واقعي و بازگشت آنها به خانواده و جامعه هستيم اين اعتمادسازي خواهد بود و در ادامه با فعالسازي نهادهاي مردمي‌و تخصصي مي‌توان وارد فرايند درمان همه‌جانبه اين افراد شد.
آمار کارتن خواب‌هاي بي‌پناه تهران
در همين حال مديرعامل سازمان خدمات اجتماعي شهرداري تهران از جمع‌آوري و استقرار حدود 3175 کارتن خواب در مددسراهاي شهرداري طي آخر هفته گذشته و همزمان کاهش دماي هوا خبر داد. به گزارش شورا آنلاين، رضا قديمي‌با اشاره به پيش‌بيني برودت هوا در روزهاي پنجشنبه و جمعه هفته گذشته گفت: به منظور جلوگيري از هرگونه اتفاق ناگوار براي کارتن خواب‌ها هماهنگ کرديم 50 اتوبوس گرم با ظرفيت 2300 صندلي در مجاورت کلوني‌هاي آسيب مستقر شوند تا در صورت عدم تمايل احتمالي مددجويان به حضور در مددسراها از امکانات اين گرمخانه‌هاي سيار استفاده کنند. وي افزود: البته براساس آماهاي موجود مددجويان ترجيح دادند تا به‌جاي استفاده از اتوبوس‌هاي گرم به‌طور مستقيم به مددسراها انتقال داده شوند که بر اين اساس طي روزهاي پنجشنبه و جمعه مورخ هجدهم و نوزدهم آذرماه 95 حدود 3175 نفر از سطح شهر جمع‌آوري و در مددسراها مستقر شدند. به گفته مديرعامل سازمان خدمات اجتماعي شهرداري تهران در پنجشنبه 18 آذرماه 1507 کارتن خواب و در روز جمعه نيز 1570 نفر در مددسراها مستقر شدند. قديمي‌در ادامه به تعداد زنان حاضر در مددسراها پرداخت و عنوان کرد: براساس آمارها روز پنجشنبه 48 نفر و روز جمعه 19 آذرماه 50 نفر در مددسراي چيتگر حضور پيدا کردند. وي با اشاره به مددسراهايي که بيشترين ميزان مددجو را در خود جاي داده‌اند، گفت: مددسراهاي منطقه 15 با پذيرش 1457 نفر و مددسراي منطقه 9 با پذيرش 268 نفر به ترتيب بيش‌ترين ميزان حضور مددجو را در آخر هفته گذشته داشته‌اند. مديرعامل سازمان خدمات اجتماعي شهرداري تهران در پايان با يادآوري ظرفيت همراه‌سراها در مناطق 3 و 6 بيان کرد: به‌طور کلي در شرايط عادي ظرفيت همراه‌سراي منطقه 3، 50 تخت و منطقه 6، 120 تخت است که با توجه به شرايط جوي و برودت دما در آخر هفته گذشته 285 نفر از همراهان بيمار در دو همراه سراي شهرداري مستقر شدند و امکانات لازم در اختيارشان قرار گرفت تا از سرما مصون بمانند.

سايه تاريک بر آينده روابط واشنگتن و پکن
چين به طور جدي نسبت به سياست خارجي ترامپ نگران است. به گزارش گاردين، دولت چين هشدار داد که جدا نگران رابطه با آمريکا است.
کارشناسان معتقدند اگر آمريکا بخواهد سياست چين واحد را تغيير دهد اين امر باعث لرزش دربنيان روابط چين آمريکا خواهد شد که نتيجه آن غيرقابل تصور است.مقامات پکن هشدار دادند در صورت ناديده گرفتن سياست چين واحد ، چيزي براي بحث باقي نخواهد ماند. در چهل دهه اخير اين موضوع جزو سياست واشنگتن بوده است. عملکرد ترامپ در ارتباط با تايوان و زيرسئوال بردن چين واحد باعث شد تا سخنگوي وزارت خارجه اعلام کند روابط دو جانبه و رشد خوب روابط چين و آمريکا در صورتي که ترامپ از سياست چين واحد روي گرداند، ديگر بدون معني خواهد بود. رسانه‌هاي دولتي چين ، پس از آنکه دونالد ترامپ بار ديگر گفت قصد دارد در زمينه نحوه برخورد و تعامل آمريکا با تايوان تجديد نظر کند، به شدت نسبت به اين قضيه واکنش نشان دادند. روزنامه گلوبال تايمز چاپ پکن در شماره دوشنبه با درج گزارشي در اين باره ساعاتي پس از اظهارات ترامپ با شبکه فاکس نيوز، ترامپ را فردي ساده لوح و بي تجربه لقب داد و توصيه کرد ترامپ بايد کتابهاي مربوط به روابط چين و آمريکا را مطالعه کند و طرح اظهارات قلدرمآبانه را بر ضد پکن متوقف سازد. رئيس‌جمهور منتخب آمريکا اخيرا در مصاحبه اي اعلام کرد که تعهد کشورش به سياست «چين واحد» که عملا استقلال تايوان را به رسميت نمي‌شناسد، در صورت عدم همکاري پکن در ديگر زمينه‌ها، از بين رفتني است «دونالد ترامپ» رئيس‌جمهوري منتخب آمريکا، روز يکشنبه در مصاحبه با شبکه خبري «فاکس»،اين احتمال را مطرح کرده که کشورش از سياست «چين واحد» که عملا استقلال تايوان را به رسميت نمي‌شناسد، در صورت عدم همکاري پکن در ديگر زمينه‌ها کنار بکشد. دونالد ترامپ گفت: «من نمي‌خواهم چين به من امر و نهي کند. اشاره ترامپ به گفت‌وگوي تلفني خود با «اينگ‌وان» رئيس‌جمهوري تايوان بود؛ گفت‌وگويي که طي دهه‌هاي گذشته، ميان يک رئيس‌جمهوري يا رئيس‌جمهوري منتخب آمريکا و رئيس‌جمهوري تايوان، سابقه نداشته و با اعتراض رسمي‌چين همراه شده است رئيس‌جمهوري منتخب آمريکا در عين حال به برخي ديگر سياست‌هاي چين نيز اعتراض کرده‌ و براي نمونه از «دستکاري در ارزش» يوان، واحد پول چين، ماليات‌ها و ساخت‌وسازها در درياي چين جنوبي انتقاد کرده‌است. ترامپ در عين حال مي‌گويد پکن در مورد کره شمالي نيز «هيچ همکاري» با آمريکا نکرده‌است.واحد پولي چين از سال 2014 دربرابر دلار افزايش 30درصدي داشته است ولي از اين زمان به بعد 15 درصد کاهش داشته است.تحليل گران صندوق بين المللي پول معتقدند ارزش يوآن به طور زياد وابسته به بازار است اگرچه بانک مرکزي چين متداوم از سقوط ارزش يوآن جلوگيري مي‌کند. در ادامه واکنش‌ها به خبر دست داشتن هکر‌هاي روسيه در تغيير نتيجه انتخابات آمريکا ، ترامپ با مضحک خواندن گزارش سازمان اطلاعات مرکزي (سيا) درباره نقش هکرهاي روسي در انتخابات کشورش، اين گزارش را رد کرد. دونالد ترامپ در مصاحبه‌اي با شبکه فاکس نيوز گفت، اعضاي حزب دموکرات که تصور چنين شکست سنگيني در انتخابات را نمي‌کردند، به اين گزارش‌ها متوسل شدند. رئيس‌جمهوري منتخب آمريکا در اين مصاحبه تصريح کرد: آنها (سازمان اطلاعات مرکزي آمريکا) نمي‌دانند روسيه يا چين دست به اين کار مي‌زنند يا اين که فرد ديگري از جايي در دنيا بر روي تخت خود اين کار را انجام مي‌دهد. وي افزود: در پشت اين گزارش، حزب دموکرات آمريکاست، نه سازمان اطلاعات مرکزي، چون آنها شکست سنگيني در انتخابات خوردند