برتري پتروشيميايي‌ها در فرابورس 
در نخستين هفته معاملاتي در بازار شرکت‌هاي کوچک و متوسط که دوشنبه ۶ دي ۹۵ به طور رسمي‌گشايش يافت، شش ميليون ورقه از انواع اوراق مالي قابل معامله به ارزش ۱۸۰ ميليارد ريال دست به شد. به گزارش فارس، خبرهاي دريافتي از فرابورس نشان مي‌دهد، معاملات اين بازار در هفته منتهي به 10 آذر، با جابه جايي يک ميليون و 942 هزار ورقه به ارزش 7900 ميليارد ريال در 70 هزار نوبت روبرو بود. بر اساس اين گزارش، حجم معاملات مجموع بازارهاي فرابورس درمقايسه با هفته معاملاتي گذشته 26 درصد و تعداد معاملات 39 درصد افزايش يافته است. در ميان روزهاي معاملاتي اين هفته، روز پنجم دي‌ماه به لحاظ حجم و ارزش در صدر ايستاد.


 2 برابر شدن تقاضا براي «تسه»
هم اکنون کمترين قيمت‌ها براي هر برگه از اوراق تسهيلات مسکن 70 هزار و 800 تومان در بازار فرابورس اعلام مي‌شود. به گزارش فارس؛ نگاهي به‌امار معاملات بازار ابزارهاي نوين مالي فرابورس در هفته گذشته نشان مي‌دهد، اين بازار در هفته گذشته جابه جايي 31 ميليون انواع اوراق به ارزش 4432 ميليارد ريال بوده‌است. بر اساس اين گزارش خبر‌هاي دريافتي از فرابورس نشان مي‌دهد، طي هفت روز معاملاتي هفته اخير، در بازار اوراق تسهيلات مسکن 3000 ورقه انواع "تسه" به ارزش 221 ميليارد ريال در 19 هزار دفعه معامله شد که حجم، ارزش و تعداد معاملات اين اوراق در مقايسه با هفته گذشته به ترتيب 97، 93 و 126 درصد افزايش يافته است.


فسخ قرار داد مخابرات صحيح نيست 
نماينده مجلس شوراي اسلامي‌با بيان اينکه از نظر وي امکان فسخ قرارداد مخابرات وجود ندارد، گفت: دولت تصميم‌هايي در حوزه اوراق بدهي و تعيين نرخ سود مي‌گيرد که تصميم قبلي خود را دچار خدشه مي‌کند. محمد رضا پور ابراهيمي‌رييس کميسيون اقتصادي مجلس در گفت‌وگو با فارس؛ گفت: عرضه سهام کنترلي و مديريتي شرکت مخابرات ايران در حدود 7 سال قبل و بر اساس ضوابط و مقرراتي انجام شده که منجر به انتقال مالکيت از دولت به بخش خصوصي شده است که بعضاً سهامداران خُرد نيز در اين بين وجود دارند. وي افزود: امکان لغو اين قرارداد و يا به شکلي جايگزين کردن و حتي برگرداندن آن به دولت از نظر مجلس امکان پذير نيست.



مديرعامل شرکت بورس با اشاره به جديت در ارتقاي سامانه‌هاي معاملاتي
نقش ابزارهاي مشتقه در تامين نيازهاي سرمايه­ گذاران و فعالان بازارهاي مالي در سال‌هاي اخير غيرقابل انکار بوده و نشان از کارايي و توسعه يافتگي بازار است.
بسياري از کارشناسان و فعالان بازار سرمايه معتقدند عدم وجود چنين ابزارهايي، در بازار به شدت احساس مي‌شود. وجود اين ابزار باعث مي­شود نه تنها سرمايه‌گذار خارجي، بلکه سرمايه‌گذاران داخلي هم اقبال لازم و پرشوري نسبت به بازار داشته باشند. اهميت و کارايي ابزارهاي مشتقه در پوشش ريسک، متنوع سازي سبد سرمايه گذاري و بهبود فرآيند کشف قيمت دارايي‌ها به‌اندازه‌اي است که در بسياري از کشورهاي توسعه يافته حجم معاملات آن بسيار بيشتر از بازارهاي نقدي گزارش ميشود.
سنا، به همين بهانه و با توجه به سابقه بورس اوراق بهادار تهران در طراحي و معرفي ابزارهاي نوين مالي پاي گفتگو با دکتر حسن قاليباف اصل مديرعامل بورس اوراق بهادار تهران نشسته است.
آيا با توجه به توافقنامه برجام و گشايش‌هايي که در روابط بين المللي ايجاد شده است، بهتر نبود پروژه طراحي و راه‌اندازي اختيارات معامله که به نوبه خود مي‌تواند نقطه عطفي در بازار سرمايه ايران قلمداد شود، بر اساس آخرين زيرساخت‌هاي فناوري دنيا دنبال مي‌شد؟
ارتقا يا تغيير سامانه‌هاي معاملاتي از جمله اهدافي است که بورس تهران در سال جاري با جديت پيگيري کرده و مذاکراتي را نيز در اين رابطه انجام داده است. تغيير سامانه معاملات نه تنها بازار مشتقه بلکه تمامي‌فرآيندهاي اجرايي پيش از معاملات، معاملات و پس از معاملات ساير ابزارهاي مالي موجود در بازار را متاثر مي‌کند. بنابراين تأمين سامانه معاملاتي جديد جزو تصميمات کلان بازار سرمايه به حساب آمده و نيازمند همکاري و همفکري تمامي‌ارکان بازار سرمايه بوده و در کوتاه مدت امکانپذير نيست.
همچنين تجربيات بورس‌هاي جهان نشان داده است که راه‌اندازي ابزار مشتقه به ويژه قراردادهاي اختيار معامله بايد به صورت گام به گام صورت گيرد. بنابراين بورس تهران در نخستين گام راه‌اندازي اين بازار با توجه به قابليت‌هاي سامانه معاملاتي فعلي، تصميم به معرفي قراردادهاي اختيار معامله خريد سهام کرده است تا به موازات ارتقاي دانش عمومي‌بازار و همچنين بهبود سامانه معاملاتي، امکان معرفي کامل اين ابزار فراهم شود.
قراردادهاي اختيار معامله در مقايسه با ساير مشتقات مالي از پيچيدگي‌هاي محاسباتي نسبتاً بيشتري برخوردار است. آيا به نظر شما بازار در اين سطح از دانش مالي قرار دارد که بتواند ابزار فوق را در معاملات خود لحاظ کند؟
بورس تهران در زمينه‌اموزش و توسعه دانش مشتقات مالي اقدامات گسترده اي را تا به حال انجام داده است. تهيه سوالات متداول و بروشورهاي آموزشي در بخش قراردادهاي آتي و اختيار معامله سهام، برگزاري دوره‌هاي آموزشي در سطوح مختلف کارگزاران و عموم سرمايه گذاران، آسيب شناسي دوره اي ابزارهاي فوق و بهبود رويه‌هاي اجرايي از جمله اقداماتي است که در گذشته انجام شده و همچنان با جديت پيگيري مي‌شود. بازخورد شرکت کنندگان نيز در اين دوره‌ها نشان داده است که سطح دانش خوبي در بين فعالان بازار در خصوص ابزارهاي مشتقه علي الخصوص قراردادهاي اختيار معامله سهام وجود دارد و اين جاي بسيار خوشحالي است البته دانش مالي به خصوص مهندسي مالي که تمرکز آن بر ابزار مشتقه است در سال‌هاي گذشته در دانشگاه‌ها و آموزش عالي بسيار مورد تأکيد قرار گرفته است و در ضمن معرفي اين ابزار و در نتيجه تقاضا براي اين دانش باعث ارتقا سطح تحليل و دانش سرمايه گذاري در بازار سرمايه مي‌شود.
 آيا محدوديت‌هايي در خصوص معاملات قراردادهاي اختيار معامله از سوي بورس تهران تعريف شده است؟
با توجه به برخي ملاحظات فني و صلاحديدها، امکان ارائه کامل قراردادهاي اختيار معامله سهام وجود نداشته و اميد است در مدت زمان کوتاهي تمامي‌موانع و محدوديت‌ها رفع شود. از جمله اين محدوديت‌ها، اخذ موقعيت فروش در قراردادهاي اختيار معامله است. نظر به اينکه سامانه مديريت ريسک هنوز نهايي نشده است، امکان فروش اين قراردادها در حال حاضر براي عموم سرمايه گذاران وجود ندارد. به همين خاطر بورس تهران جلسات متعددي با برخي از سهامداران عمده شرکت‌ها داشته و توافقاتي مبني بر مشارکت اين گروه از فعالان بازار در بخش فروش قراردادهاي اختيار معامله صورت گرفته است. لازم به ذکر است مديريت فناوري بورس تهران با جديت در حال آماده سازي سامانه مديريت ريسک بوده تا هرچه سريعتر مشارکت همه سرمايه گذاران امکانپذير شود ضمناً معرفي اوراق اختيار فروش بر روي سهام و همچنين اوراق اختيار معامله بر روي سبد سهام جزو برنامه‌هاي اصلي و فوري بورس تهران است.
 در صورتيکه فروشندگان اين قراردادها، سهامداران عمده شرکتها باشند، شائبه دستکاري قيمت در روزهاي منتهي به تاريخ سررسيد اختيارات توسط آنها وجود ندارد؟
با توجه به بحث‌هاي مديريت ريسک همانطور که توضيح داده شد در مرحله اول اين ابزار توسط نه تنها سهامداران عمده بلکه هر کسي که دارنده سهام پايه باشد قابليت انتشار دارد. با توجه به سطح ارزندگي سهم قاعدتا قيمت سهام بايد در بازار تعيين شود و اگر سهامدار عمده اي تلاش کند که قيمت سهام شرکت را پايين نگه دارد اگر سهام ارزنده باشد قاعدتا سهام خود را با قيمتهاي پايين از دست خواهد داد. ضمناً با توجه به اينکه در شروع کار اين بازار حجم اوراق اختيار نسبت به دارايي پايه بسيار کم است براي هيچ سهامدار عمده اي توجيه ندارد که ارزش دارايي خود را پايين نگه دارد. همچنين افزايش و کاهش قيمت سهام در بازار بر اساس معاملات و خريد و فروش سهام به معناي دستکاري قيمت نيست. دستکاري قيمت روشهاي خود را دارد که تخلف محسوب شده و با آن برخورد مي‌شود.
 ريسک اعتباري و نکول در اجراي تعهدات فروشنده چگونه پوشش داده مي‌شود؟
در حال حاضر فروشندگان قراردادهاي اختيار معامله، سهامداران عمده شرکتها هستند. طي توافقات صورت گرفته با اين شرکتها و همکاري ساير ارکان بازار سرمايه از جمله شرکت سپرده گذاري مرکزي و تسويه وجوه، مديريت فناوري و سازمان بورس و اوراق بهادار، تمهيدات لازم در خصوص دريافت وثايق و تضامين کافي انجام شده و لذا ريسکي از بابت نکول وجود ندارد.
آيا برنامه استراتژيک مدون و زمانبندي شده ‌اي براي توسعه بازار مشتقات تهيه شده است و اينکه گام بعدي بورس تهران در طراحي و معرفي ساير ابزارهاي مالي چيست؟
قطعاً بهبود و توسعه بازار مشتقه از اولويت‌هاي بورس تهران بوده و به همين منظور، واحدي مستقل در خصوص ابزارهاي نوين مالي ايجاد شده است. همچنين تشکيل کميته‌هاي تخصصي با حضور متخصصين اين بازار، تلاش براي ارتقاي سامانه‌هاي معاملاتي و بهبود دستورالعمل‌ها و رويه‌هاي مربوطه در کنار برگزاري دوره‌هاي آموزشي و اطلاع رساني به موقع همواره مدنظر بورس تهران بوده است.
در سال گذشته با تلاش همکاران در بورس تهران، مصوبه قراردادهاي آتي و اختيار معامله سبد سهام در کميته فقهي سازمان بورس و اوراق بهادار مطرح شد و در نهايت موفق به دريافت مصوبه اين دو ابزار جديد در بازار شديم. دستورالعمل‌هاي مربوطه نيز تهيه و ارسال شده است و اميدواريم بتوانيم در سال جاري قراردادهاي آتي سبد سهام را به بازار ارائه کنيم. همچنين از جمله اقدامات مهم ديگر بورس تهران، دريافت تاييديه کميته فقهي در خصوص فروش استقراضي سهام بوده است که با اجرايي شدن آن انتظار مي‌رود توسعه بازار مشتقات نيز با سرعت بيشتري صورت گيرد.

صندوق‌هاي جسورانه حامي‌ايده‌هاي فناورانه
دليري با اشاره به نقش صندوق‌هاي جسورانه در توسعه اقتصادي کشور از علم بازار يابي به عنوان مکملي براي موفقيت شرکت‌هاي دانش بنيان ياد کرد. به نقل از سنا، عليرضا دليري، معاون توسعه مديريت و منابع معاونت علمي‌و فناوري رياست جمهوري در برنامه تيتر امشب درباره تامين منابع مالي شرکت‌هاي دانش بنيان گفت: در سه سال گذشته کانون دانش بنيان را عملياتي کرديم . بستري که قانون گذار اماده کرده بود راه‌اندازي صندوق نوآوري و شکوفايي بود وتمرکز بيشتر در وام دادن به شرکت‌ها بوده است. بعضي شرکت‌ها در اين راستا رشد کردند، اما برخي نتوانستند، چون بيشتر تمرکز آنها روي مسائل علمي‌بود، بنابراين تصميم گرفتم افرادي باتجربه اقتصادي و جذب سرمايه گذار انجام دهيم. وي افزود: توافقي که با سازمان بورس کشور داشتيم اين بود که با همکاري هم صندوق جسورانه را راه‌اندازي کنيم.
معاون توسعه مديريت و منابع معاونت علمي‌و فناوري رياست جمهوري درباره نقش صندوق‌هاي جسورانه در توسعه اقتصادي کشور گفت: در ورود به بازار کسب و کار و سيستم‌هاي اداري علم فقط کافي نيست، بلکه بازاريابي زمان رسيدن به مقصود را کوتاه تر مي‌کند. وي افزود: شرکت‌هايي که افرادي که تجربه کافي داشتند، به سرعت رشد کردند و بزرگ شدند، در بررسي‌ها شاخص آنها مثبت بوده است چون هم تجربه کافي داشتند هم با علمي‌که داشتند زودتر به هدف رسيدند.
وي افزود: با برنامه ريزي انجام شده هنگام خلق ايده‌هاي نو، مراکز فناوري ايجاد کرديم که بتوانيم در مراحل بعدي سرمايه گذاري‌هاي لازم را در مورد آن بکار گيريم.
دليري در ادامه گفت: در معاونت فناوري کشور اولويت‌ها مهم است که کدام اولويت در زندگي مردم مهتر و موثرتر است که تمرکز بيشتر باشد. در همين زمينه 15 استاد بالادستي فناوري در راستاي اولويت‌هاي کشور راه‌اندازي شده است. سندي هم که مصوب شده وضعيت موجود تا مطلوب را از طريق تمرکز بر بخش خصوصي مشخص شده است.
معاون توسعه مديريت و منابع معاونت علمي‌و فناوري رياست جمهوري در ادامه گفت: در کشورهاي پيشرفته بازار سرمايه تامين منابع را انجام مي‌دهند، در کشور ما تامين منابع مالي را بانک انجام مي‌دهد که در آينده در نظر داريم تامين منابع مالي از طريق بازار سرمايه انجام شود.
وي گفت: وقتي به بانک مي‌رويم پروسه طولاني مثل سرمايه و ضمانت و ... بايد انجام شود و ممکن است در اين راه زمان را از دست بدهيم اما در بازار سرمايه بدون بروکراسي و ضمانت مراحل طي مي‌شود و زودتر به نتيجه مي‌رسد. در بازار سرمايه سهامداران عضو مي‌شود و زمان نيز مطرح نيست چون در شرکت‌هاي دانش بنيان افراد نخبه با درجات علمي‌بالا هستند، محصول آنها ارتقا يافته است و مرتب رو به رشد هستند. وي گفت: بايد روي معاونت فناوري تمرکز شود، تمرکز سرمايه گذاري هلدينگ‌هاي بزرگ و بانک‌ها به طرف حفاظت از سرمايه با تمرکز روي طرح‌هاي دانش بنيان بايد باشد تا تحول اقتصادي در کشور صورت گيرد. وي گفت: در اين زمينه تمرکز بايد در نيازهاي جدي جامعه باشد، دولت نيز بايد پشتيباني کند. به طور مثال، در دنيا داروهاي گياهي جايگزين داروهاي شيميايي مي‌شود، ظرفيت کشور ما در اين زمينه زياد است که با ورود به اين حوزه اتفاقات خوبي رقم خواهد خورد. ظرفيت ايده پردازي در کشور ما زياد است، اما بايد تمرکز بيشتر باشد. در علوم انساني ظرفيت بالايي داريم که بايد تمرکز و حمايت روي ايده پردازي باشد. در حوزه‌هاي علوم شناختي، بايد ايده پردازي شود. مدل‌ها و الگوهاي خوب بومي‌در حوزه‌هاي مالي نيز مي‌تواند تحول بزرگي در حوزه مالي کشور ايجاد کند.

هاموني: صندوق‌هاي جسورانه سود بالايي دارند
هاموني مديرعامل فرابورس ايران ديگر ميهمان حضوري برنامه گفت: صندوق‌هاي جسورانه که بيش تر به نام صندوق‌هاي نوآورانه و ريسک پذير شناخته مي‌شد، امروزه به اين نام تغيير يافته زيرا اين صندوق‌ها ريسک پذير هستند و به همان اندازه سود بالايي هم دارند. وي افزود: صندوق‌هاي جسورانه از ايده تا انتهاي پروژه منابع مالي را تامين مي‌کنند. صندوق‌هاي جسوراني در قالب يک هلدينگ تشکيل مي‌شوند که زير مجموعه آن شرکت‌هاي دانش بنيان قرار مي‌گيرند، اين صندوق‌ها در ازاي سهام با آن شرکت‌ها شريک مي‌شوند و حتي در نحوه حساب و کتاب‌ها و نقل و انتقال پول نيز نقش مهمي‌دارد.

آينده اختيار معاملات روشن است
مديرعامل بورس کالاي ايران، آينده اختيار معاملات را در بازارهاي مالي کشور، روشن و موفق ارزيابي کرد.
به گزارش ايلنا؛ حامد سلطاني نژاد، گفت: اگرچه معاملات اختيار پيچيدگي‌هاي بالايي دارد ولي بورس کالاي ايران تجربه نزديک به يک دهه معاملات مشتقه از نوع قراردادهاي آتي را دارد که اين امر خود باعث آموزش و فرهنگ‌سازي ضمني در بين فعالان اين بازار شده است؛ از طرفي تجربه نسبتاً موفق در زمان کوتاهي که از معاملات اختيار در بورس کالاي ايران مي‌گذرد، مويد اين مطلب است که آينده اين معاملات در بورس کالاي ايران و بازارهاي مالي موفق خواهد بود.  وي افزود: آموزش گسترده از طريق ابزارهاي متنوع آموزشي از جمله کلاس‌هاي مستمر و روزانه‌اموزشي در بورس کالاي ايران، ايجاد محتواي آموزشي مناسب از جمله انيميشن‌ها بروشورها و... کمک شاياني به فرهنگ سازي و آموزش فعالان بازار کرده است و خواهد کرد. مديرعامل بورس کالا در پاسخ به اين سوال که نظر به کارکرد مهم مشتقات مالي بويژه اختيارات معامله و اينکه در حال حاضر امکان فروش استقراضي هم وجود ندارد، اختيارات معامله تا چه‌اندازه مي‌تواند در بازار مالي ايران جايگاه خود را پيدا کند، گفت: در معاملات مشتقه کالايي چنين محدوديتي وجود ندارد و شروع قابل قبول و غير منتظره معاملات نيز نشان مي‌دهد، که آينده روشني براي اين ابزار در آينده وجود دارد.
 وي اظهار داشت: در معاملات اختيار بورس کالاي ايران با وجود سيستم مديريت ريسک انجام معاملات در هر يک از طرفين خريد و فروش براي تمامي‌فعالان بازار فراهم است و مانع و محدوديتي براي فعاليت فعالان در هيچ سمتي از طرفين خريد و فروش وجود ندارد. سلطاني نژاد، درخصوص چگونگي پوشش ريسک‌هاي اعتباري و نکول ممکن در اجراي تعهدات ناشر هم گفت: در بورس کالاي ايران ريسک نکول ناشر اختيار از طريق سيستم مديريت ريسک موجود که به صورت داخلي در بورس کالاي ايران طراحي شده است، مورد پايش قرار گرفته و با اخذ وجوه تضمين لازم از طريق اين سيستم ريسک معاملات پوشش داده مي‌شود.