هر سال 12 تا 15 هزار مزرعه پسته به دليل نبود آب از بين مي‌رود
کم آبي باغات پسته ايران را تهديد مي‌کند و اجراي طرح‌هايي مثل مديريت مصرف آب، کشت ارقام مقام تر در برابر کم آبي، و برداشتن محدوديت‌هاي گمرکي مي‌تواند جايگاه ايران در بازار پسته جهان را ارتقا دهد.
به گزارش تسنيم، المانيتور طي گزارشي نوشت: هرچند ايران در سطح جهان به داشتن منابع عظيم نفت و گاز معروف است، اما پسته با کيفيت و مرغوب ايران نيز يکي از محصولات شناخته شده اين کشور است. توليد بسته در ايران به قرن پنجم پيش از ميلاد بر مي‌گردد. در سال 1394، ايران 261 هزار تن پسته توليد کرد که 50 درصد از آن به خارج از کشور صادر شد. بر اساس آمارهاي رسمي، ايران 1.2 ميليارد دلار از محل صادرات 130 هزار تن پسته در سال گذشته درآمد کسب کرده که بزرگترين منبع درآمد اين کشور در بخش کشاورزي محسوب
 مي‌شود.
پسته ايران زماني بي رقيب بود و اين کشور مهمترين توليد کننده پسته جهان محسوب مي‌شد. استان کرمان به عنوان قطب توليد طلاي سبز به شمار مي‌رفت. اما اين روند در سال‌هاي اخير تغيير کرده است. در سال 2012، به دنبال کم آبي و استفاده کنترل نشده از سفره‌هاي آب زيرزميني، محصول پسته ايران کاهش يافت و آمريکا براي اولين بار به بزرگترين توليد کننده و صادر کننده پسته جهان تبديل شد.
تغييرات آب و هوايي موجب بروز خشکسالي گسترده در ايران شده و 85 درصد از سرزمين اين کشور به عنوان مناطق خشک يا نيمه خشک طبقه بندي شده‌اند. کاهش متوسط بارش‌هاي سالانه و کمبود آبهاي سطحي کشاورزان را وادار ساخته تا چاه‌هاي بيشتري حفر کنند و آب را با پمپ از زير زمين به بيرون بکشند. تقريبا نيمي‌از 750 هزار پمپ آب فعال در مزارع ايران غيرقانوني هستند و اين نشان مي‌دهد که چرا استفاده کنترل نشده از آب‌هاي زيرزميني در بخش کشاورزي دليل اصلي هدررفت آب در ايران
 است.
وضعيت در استان کرمان که 70 درصد از پسته کشور را توليد مي‌کند ناخوشايند
 است.
 محسن جلال پور، رئيس سابق اتاق بازرگاني ايران يکي از کارشناساني است که بارها درباره خطرات متوجه توليد پسته هشدار داده است. وي ماه گذشته گفت: «صنعت پسته کرمان بيش از 10 سال دوام نخواهد آورد.»
به گفته جلالپور، خشکسالي دارد مزارع پسته کرمان را خشک مي‌کند و هر سال 12 تا 15 هزار مزرعه پسته به دليل نبود آب از بين مي‌روند.
صنعت پسته ايران همچنين از تحريم‌هاي مرتبط با هسته اي نيز آسيب ديده است.
 اين صنعت به طور مستقيم هدف تحريم نبوده، اما فروش پسته به بازارهاي خارجي از جمله اروپا به دليل مشکلات و محدوديت‌هاي بانکي و کشتيراني با مانع مواجه بوده است. به رغم موانع داخلي و خارجي، ايران همچنان از توليد کنندگان و صادرکنندگان مهم پسته در جهان به شمار مي‌رود. پس از قرار گرفتن آمريکا در صدر توليد کنندگان پسته جهان در سال 2012، ايران در سال 2015 توانست در نتيجه دسترسي بهتر به بازارهاي جهاني به دليل لغو تحريم‌ها و کاهش توليد پسته‌امريکا مقام اولي خود را باز پس بگيرد. طرح‌هاي مختلفي از سوي دولت براي کاهش تاثير کمبود آب انديشيده شده که برخي از آنها با موفقيت اجرايي شده‌اند. اين طرح‌ها شامل مديريت استفاده از آب براي حفظ ذخاير آبي زيرزميني مي‌شود. به علاوه، دولت مي‌خواهد با اختصاص کمک به کشاورزان براي تجهيز مزارع به روش‌هاي آبياري مدرن، حفاظت از آب را در کشور تشويق کند. بسياري از کارشناسان طرفدار توسعه مزارع در مناطقي با خاک و منابع آب بهتر در کنار استفاده از شيوه‌هاي مدرن آبياري کشت انواع جديد پسته با مقاومت بالا در برابر کمبود آب و آفات مختلف
 هستند.
علاوه بر اقدامات پيش گفته، به اعتقاد کارشناسان ايران مي‌تواند با بهبود کيفيت پسته توليد خود از جمله از طريق کشت بهتر، ميزان صادراتش را افزايش دهد. برداشتن محدوديت‌هاي گمرکي، ايجاد ساز و کارهاي بانکي براي مرتبط ساختن توليد کنندگان و صادر کنندگان و حمايت از صادر کنندگان براي انعقاد قراردادهاي بلند مدت از ديگر اقداماتي هستند که مي‌تواند موجب رشد بيشتر صنعت پسته ايران
 شود.
يک کارشناس اقتصادي گفت: افرادي که مجوز ورود کالاي ته لنجي را دارند با سواستفاده ازآن اقدام به ورود کالاهاي قاچاق به کشور مي‌کنند.
ولي قاسمي‌ مسئول دبيرخانه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان هرمزگان درگفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت:کالاهايي که تحت عنوان ته لنجي به کشور وارد مي‌شود مشکلات زيادي را ايجاد کرده است.
وي افزود: کالاهاي ته لنجي مجوز فروش در خارج از استان را ندارند و اين موضوع باعث شده تا تفکيک اين کالاها از کالاهاي قانوني براي بازرسان اصناف بسيار مشکل باشد.
قاسمي‌تصريح کرد:از طرفي بسياري از افرادي که مجوز ورود کالاي ته لنجي را دارند با سواستفاده ازآن اقدام به ورود کالاهاي قاچاق به کشور مي‌کنند.
وي تاکيد کرد:در زمينه ورود کالاهاي ته لنجي قانون محکمي‌وجود ندارد ومنتظر ابلاغ قوانين،طرح‌ها وبرنامه‌هاي جديدي دراين راستا هستيم.
وي همچنين به بيان گزارشي از روند بازرسي اصناف در استان هرمزگان پرداخت وگفت: از ابتداي سال جاري طرح بازرسي اصناف در جلسه کميسيون استان برگزار شد که پس از دريافت ابلاغيه رسمي‌از ستاد مبارزه با قاجاق کالا وارز کشور ادامه روند اين عمليات شکل جدي تري به خود گرفت.
جانشين مسئول دبيرخانه ستاد مبارزه با قاچاق کالا وارز استان هرمزگان تصريح کرد: پس از تصويب جدي اين طرح توسط ستاد مبارزه باقاچاق کالا،درکميسيون استان هرمزگان،اولويت به بازرسي به صنف لوازم خانگي برقي داده شد و لازم بذکر است که بازرسان منتخب از اعضاي اتحاديه مذکور بوده وهيچ بازرسي از ستاد مبارزه باقاچاق در اين عمليات دخالت نکرده است.
قاسمي‌همچنين بيان کرد: خودبازرسي اصناف با نظارت وزارت صنايع و معادن و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز صورت گرفت چراکه به طور قطع اتحاديه‌ها واصناف اشراف بيشتري بر واحدهاي تحت پوشش خود درسطح هر استاني
دارند.
اين مسئول ستاد مبارزه با قاچاق کالاوارز گفت: استان هرمزگان يک استان ساحلي بوده وبا داشتن نزديک به 1200 کيلومتر مرز آبي نمي‌تواند در مدت زمان کوتاه و با عمليات محدود، قاچاق را بطور کامل ريشه کن کند و از طرف ديگر سود بالاي واردات اين نوع کالاها باعث شده تا بسياري از بوميان منطقه دست به قاچاق کالا از اين
طريق بزنند.
سازمان توسعه تجارت با تأخير ۵ ماهه ممنوعيت واردات ۱۸ گروه لوازم‌خانگي بدون نمايندگي مجاز فروش توسط شرکت خارجي را به گمرکات و مناطق آزاد ممنوعي اعلام و ثبت سفارش‌هاي انجام شده از تاريخ از ۲۶ مرداد را تا تعيين تکليف نهايي غيرفعال کرد.
به گزارش تسنيم مديرکل دفتر مقررات واردات و صادرات سازمان توسعه تجارت با ارسال نامه به گمرکات و مناطق آزاد کشور واردات 18 رديف تعرفه‌هاي گروه لوازم‌خانگي و برق و الکترونيک که ثبت سفارش و ترخيص آنها منوط به ارائه گواهي نمايندگي شرکت خارجي از سوي مرکز امور اصناف و بازرگانان است را اعلام
کرد.
بر اين اساس واردات گروه‌هاي کالاهاي انواع دستگاه تهويه مطبوع، يخچال و فريزهاي توأم شده مجهز به درهاي خارجي جداگانه، ظرف‌شويي، ماشين لباس‌شويي دوقلو اتومات 5 کيلو و بالاتر، چرخ دوزندگي از لوازم خانگي، جاروبرقي و ساير جاروهاي مکنده، فر و ماکروويو، پکيج دومنظوره، مانيتور با صفحه 14 led لغايت 24 اينچ، انواع گيرنده ديجيتال تلويزيون، و تلويزيون منوط به داشتن نمايندگي مجاز فروش از طرف شرکت خارجي در ايران شد.
بنابراين گزارش از نکات جالب توجه در اين نامه سازمان توسعه تجارت به گمرکات و مناطق کشور براي واردات اين گروه‌هاي لوازم‌خانگي، اعلام غيرفعال شدن کالاهاي ثبت شده بعد از تاريخ 26 مرداد سال جاري، براي تعيين تکليف نهايي است درحالي که اين نامه در تاريخ 8 دي‌ماه سال جاري يعني با حدود 5 ماه تأخير ابلاغ شده
 است.
اين امرتعلل باعث بلاتکليفي فعالين اقتصادي مي‌شود که با احتساب فعاليت سامانه ثبت سفارش، اقدام با ثبت سفارش براي خريد کالايي کرده‌اند. بر اين اساس مشخص نيست که چرا سازمان توسعه تجارت اين اطلاعيه را با 5 ماه تأخير به فعالين اقتصادي اعلام و جلوي سازمانه ثبت سفارش خواد را در وقت مقرر(26 مرداد سال جاري)
نگرفته است.
سابقه نشان داده است که در موارد اين چنيني، وارد کنندگاني که به اين صورت اقدام به ثبت سفارش کرده‌اند بعد از مدت کوتاهي و با رايزني‌هاي که انجام مي‌دهند بالاخره کالاي مورد نظر خود را حتي بعد از زمان ممنوعيت با راهکار "ثبت سفارش شده از قبل" وارد
مي‌کنند.

افزايش 15 درصدي قيمت تلفن همراه
رئيس اتحاديه فروشندگان تلفن همراه مرکز مازندران از افزايش ۱۵ درصدي قيمت‌ها در بازار گوشي‌هاي همراه خبر داد. رضا پلنگ افکن با بيان اينکه نوسانات نرخ‌ ارز تاثير مستقيمي‌بر بازار گوشي‌هاي همراه دارد؛ افزود: تغييرات نرخ ارز همواره زمينه تغيير قيمت در بازار را فراهم مي‌کند و اين تاثير به ويژه در بازارهايي که تاثير مستقيمي‌از نرخ ارز مي‌پذيرند، ملموس تر است. رئيس اتحاديه فروشندگان تلفن همراه در مرکز مازندران تصريح کرد: افزايش اين روزهاي قيمت دلار، اثر خود را بر بازار موبايل کشور گذاشت و هم اکنون شاهد افزايش ۱۵ درصدي قيمت‌ها در بازار گوشي‌هاي همراه هستيم. پلنگ افکن با اشاره به افزايش ۱۰ درصدي نرخ ارز به ويژه دلار طي روزهاي اخير، خاطرنشان کرد: در حالي که در هفته‌هاي اخير نرخ ارز حدود ۱۰ درصد افزايش داشت؛ اما افزايش قيمت‌ها در بازار موبايل بيش از افزايش نرخ ارز و حدود ۱۵ درصد است.

معاملات سکه و طلا با احتياط انجام مي‌شود
رييس اتحاديه طلا و جواهر تهران مي‌گويد: حباب ۵۵۰ تا ۶۵۰ هزار ريالي قيمت هر قطعه سکه بهار آزادي، حاشيه ريسکي براي خريداران و فروشندگان به همراه داشته است و بر همين اساس، معاملات با احتياط انجام مي‌شود. محمد کشتي آراي در گفت وگو با ايرنا درباره آخرين وضعيت بازار طلا و سکه در روز جاري افزود: قيمت طلا و سکه اين هفته تحت تاثير نرخ ارز بود و روندي افزايشي داشت. به گفته اين مقام مسوول، هم اينک قيمت سکه در بازار تهران ۱۲ ميليون و ۲۵۰ هزار ريال است که در مقايسه با روز نخست هفته جاري (۱۱ ميليون و ۵۷۰ هزار ريال) اختلاف فاحشي دارد. کشتي آراي افزود: اين در حالي است که قيمت هر اونس طلا در بازارهاي جهاني در اين مدت فقط هشت دلار افزايش داشته است.رييس اتحاديه طلا و جواهر تهران تصريح کرد: محاسبه قيمت‌هاي جهاني، حاکي از حباب قيمتي بين ۵۵۰ تا ۶۵۰ هزار ريالي در قيمت هر قطعه سکه است و همين مساله حاشيه ريسکي را براي خريداران و فروشندگان به همراه داشته است.وي به گفته‌هاي مسوولان بانک مرکزي در خصوص پايدار نبودن نرخ ارز اشاره و خاطرنشان کرد: هم اينک معاملات در بازار تهران در حد معمول بوده، اما با احتياط انجام مي‌شود و تقاضاي جديدي در بازار مشاهده نمي‌شود.

 به دنبال افزايش نرخ ارز، کره هم گران شد
ستاد تنظيم بازار در جلسه تصميماتي را براي کاهش قيمت کره و رفع کمبود آن در بازار اتخاذ کرد. عضو ستاد تنظيم بازار در گفت‌وگو با فارس، در مورد آخرين وضعيت تصميمات ستاد تنظيم بازار براي تعيين قيمت کره گفت: در جلسه اين ستاد مقرر شد تا تعرفه واردات کره کاهش يابد، چرا که از ابتداي امسال تعرفه واردات کره از 16 درصد به 20 درصد افزايش يافته بود.به گفته اين منبع آگاه حذف 9 درصد ماليات بر ارزش افزوده تصميم ديگري بود که اعضاي ستاد تنظيم بازار همگي بر سر آن به توافق رسيدند.اين منبع آگاه تأکيد کرد: تمام اين سه تصميم قرار شد تا طي يک هفته از نظر کارشناسي بررسي شود و هفته آينده تصميم نهايي اخذ خواهد شد.طي دو ماه اخير قيمت جهاني کره در هر تن از 3850 يورو به 5100 يورو در هر تن رسيده و ا ين در حالي است که قيمت کره طي سه سال اخير بنابر تصميم سازمان حمايت ثابت مانده است. در عين حال از ابتداي امسال ارز مبادلاتي براي واردات کره به ارز متقاضي تغيير يافته و تعرفه واردات نيز از 16 به 20 درصد افزايش يافته است.

بهينه سازي ترکيب پرتفوي ، استفاده از توانمندي و خلاقيت شبکه فروش
نايب رييس هيات مديره و مدير عامل بيمه دانا، استفاده بيشتر از ظرفيت‌هاي نمايندگان و شبکه فروش را عامل تاثيرگذاري در تقويت ارائه خدمات بيمه اي به مشتريان و بيمه گزاران اين شرکت توصيف کرد . به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌بيمه دانا، دکتر بيژن صادق در جمع مديران ارشد شبکه فروش و سرپرستان مناطق، ضمن قدرداني از زحمات و تلاش‌هاي نمايندگان، ايجاد انگيزه بيشتر در بين ايشان را موجب جذب پرتفوي‌هاي جديد و سودآور دانست و اظهار داشت : توجه به توانمندي و ظرفيت نمايندگان و برقراري تعامل و حمايت همه جانبه از نمايندگان با توجه به پتانسيل بسيار بالاي آنها ، موجب کسب پرتفوي‌هاي جديد و سهم بيشتر از بازار بيمه خواهد شد . وي، تغيير نگاه در طراحي برنامه‌ها در حوزه نظارت بر خسارات را مورد تاکيد قرار داد و افزود : بايد از توانمندي نيروهاي درون شرکت و شبکه فروش براي اصلاح امور نهايت بهره برداري را به عمل آورد تا نتايج حاصله موجب بهبود وضعيت شرکت شود .

برگزاري دومين نشست مديرعامل بيمه‌کوثر با نمايندگان حقوقي
دومين نشست مديرعامل شرکت بيمه‌کوثر با نمايندگان حقوقي به‌منظور همفکري و بررسي چالش‌هاي پيش‌روي شبکه فروش برگزار شد. به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط‌عمومي‌و اعلام مدير امور نمايندگان بيمه‌کوثر؛ اين جلسه باحضور مديران ستادي و نمايندگان حقوقي شرکت برپا شد. معصومه نجات‌بخش رعايت دستورالعمل‌ها و ضوابط قانوني و ابلاغيه‌هاي بيمه مرکزي را سرلوحه‌امور و برنامه‌هاي نمايندگان شرکت دانست و گفت: برنامه‌ريزي هدفمند به‌منظور توسعه مناسب شبکه فروش، هدايت و نظارت تخصصي بر عمليات اجرايي نمايندگان و پشتيباني از آن‌ها از وظايف مديران ستادي و سرپرستي‌هاي استان‌ها در سراسر کشور است و اميد است در نهايت منجربه افزايش رضايت بيمه‌شدگان شود. وي افزايش رضايت‌مندي بيمه‌شدگان و مشتريان را يکي ازاهداف برگزاري اين نشست برشمرد و افزود: نمايندگان با افزايش هماهنگي ميان نمايندگان و سرپرستي‌ها و همچنين اجراي دقيق برنامه‌هاي ابلاغي شرکت که براساس طرح‌هاي توسعه‌اي است، به‌طور قطع موجبات تعالي سازماني و تحقق اهداف و سياست‌هاي کلان شرکت را به‌همراه خواهد داشت. مدير امور نمايندگان با اشاره به شعار شرکت در حوزه بيمه‌هاي عمروسرمايه‌گذاري "کوثر زندگي را بيمه مي‌کند"، تصريح‌کرد: شايسته است، باتوجه‌به سياست‌هاي اتخاذ شده در زمينه بازنگري سبد فروش سال 95 و اهميت موضوع تحقق شعار شرکت و همچنين تاثير و جايگاه بيمه‌هاي زندگي در بهبود شرايط زندگي افراد در طولاني مدت مي‌طلبد که نمايندگان اهتمام بيشتري در فروش بيمه‌هاي زندگي داشته باشند. معصومه نجات‌بخش در پايان خاطرنشان‌کرد:دريافت نقطه‌نظرها و پيشنهادهاي نمايندگان، برنامه‌ريزي براي حل‌وفصل مشکلات مطروحه، ايجاد هماهنگي و افزايش تعامل ميان ستاد با شبکه فروش از اهم موضوع‌هاي مطروحه در اين جلسه بود.
 
قهرماني شيرين بيمه رازي در نيم فصل «جام کوثر»
هفته پاياني از دور رفت ليگ ليگ جوانان و بزرگسالان زنان در حالي با قهرماني تيم بيمه رازي به پايان رسيد که اين تيم نخستين حضور خود در «جام کوثر» را تجربه مي‌کرد.  به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌بيمه رازي ، رقابت‌هاي هفته دهم و يازدهم (پايان دور رفت) از دوازدهمين دوره ليگ جوانان و بزرگسالان گروه زنان «جام کوثر»، روز گذشته (سه شنبه) با حضور 184 هوگوپوش و در قالب 12 تيم همياران ورزش هيات تکواندوي دورود، هيات تكواندوي البرز يک، هيات تكواندوي خراسان رضوي، هيات تکواندوي گيلان، لوازم خانگي کن، هيات تکواندوي البرز، آينده سازان لوازم خانگي کن، اداره ورزش و جوانان هشتگرد، بيمه رازي، هيات تکواندوي شمال شرق، نانوحيات (سيناژن) و لوازم ورزشي کوروش در خانه تکواندو برگزار شد. در پايان نيم فصل اين رقابت‌ها، تيم بيمه رازي با 10 پيروزي و يک تساوي توانست اولين حضور خود را شيرين آغاز کند و با کسب 31 امتياز قهرماني «نيم فصل» را به نام خود ثبت نمايد، حال بايد ديد اين تيم در ادامه و دور برگشت نيز مي‌تواند با اقتدار گام بردارد و اولين تجربه حضورش را با قهرماني رقم بزند، تيم لوازم خانگي کن نيز با دو پله صعود و کسب 30 امتياز در جايگاه دوم قرار گرفت و تيم هيات تکواندوي گيلان نيز با 25 امتياز توانست رده سوم جدول را به خود اختصاص دهد. تيم‌هاي هيات تکواندو شمال شرق، لوازم ورزشي کوروش، هيات تکواندوي خراسان رضوي، آينده سازان لوازم خانگي کن، اداره ورزش و جوانان هشتگرد، هيات تکواندو البرز، همياران ورزش هيات تکواندو دورود، هيات تکواندو البرز يک، نانو حيات (سيناژن) به ترتيب در جايگاه چهارم تا دوازدهم قرار گرفتند.