در سه ماهه ابتدايي سال 95،
آمار بانک مرکزي نشان مي‌دهد صدور پروانه‌هاي ساختماني مناطق شهري طي بهار امسال روند کاهشي شديدي را طي کرده، به‌طوريکه در تهران و شهرهاي بزرگ تعداد صدور اين پروانه‌هاي در سه ماه اول سال جاري نسبت به بهار پارسال به ترتيب ۲۱ و ۱۵ درصد کاهش يافته است.
به گزارش تجارت ، مطابق آمار بانک مرکزي سال گذشته تعداد پروانه‌هاي صادر شده در کل مناطق شهري نسبت به سال 93 با رشد منفي 13.4 درصدي به 101 هزار و 500 پروانه کاهش يافت. بر اين اساس در شهرهاي بزرگ با رشد منفي 10.7 درصدي در مقايسه با سال 93 بالغ بر 27 هزار و 200 پروانه ساختماني صادر شده است. در تهران نيز با کاهش 20.5 درصدي، تعداد پروانه‌هاي ساختماني به 8 هزار و 100 فقره کاهش يافته است. در ساير مناطق شهري نيز طي سال 94 بالغ بر 66 هزار و 200 پروانه ساختماني صادر شد.
اين در حالي است که در بهار سال جاري روند کاهشي صدور پروانه‌هاي ساختماني براي تهران، شهرهاي بزرگ، ساير مناطق شهري و کل مناطق شهري به تاسي از رکود بازار مسکن روند کاهشي داشته است. آمار بانک مرکزي نشان مي‌دهد در سه ماه اول امسال تنها 1800 پروانه ساختماني در تهران صادر شده که در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته 21.4 درصد کاهش يافته است. در بهار 94 و 93 به ترتيب 2300 و 2400 پروانه ساختماني در تهران صادر شده بود. در شهرهاي بزرگ ميزان کاهش در مقايسه با بهار سال گذشته 15.1 درصد بوده و تعداد پروانه‌هاي ساختماني به رقم 6500 فقره رسيده است. در بهار 94 تعداد پروانه‌هاي ساختماني صادر شده در شهرهاي بزرگ 7700 فقره بود و در بهار 93 اين رقم 8900 فقره بوده است. ميزان صدور پروانه‌هاي ساختماني در ساير مناطق شهري طي بهار امسال 19 هزار و 200 فقره بوده که در مقايسه با بهار سال گذشته 12.6 درصد (17 هزار و 100) کاهش يافته است. تعداد پروانه‌هاي ساختماني صادر شده در اين مناطق طي زمستان سال 93 بالغ بر 24 هزار فقره بوده است. در کل مناطق شهري نيز طي بهار امسال 27 هزار و 500 فقره پورانه ساختماني صادر شده است. اين رقم در مقايسه با مدت مشابه پارسال حاکي از کاهش 1.8 درصدي دارد. در بهار سال گذشته 27 هزار پروانه ساختماني در کل مناطق شهري صادر شده بود و اين رقم در زمستان 93 نيز با کاهش 23.3 درصدي در مقايسه با پاييز همان سال به 35 هزار و 300 فقره کاهش يافته بود.
همچنين کل سرمايه‌گذاري بخش خصوصي در ساختمان‌هاي جديد کل مناطق شهري بدون احتساب ارزش زمين طي بهار امسال 151 هزار ميليارد رالش بوده که نسبت به بهار سال 94 بالغ بر 23.6 درصد کاهش يافته است. سرمايه‌گذاري اين بخش در ساختمان‌هاي شروع شده تهران طي بهار امسال با ماهش 17.4 درصدي نسبت به بهار سال گذشته به 39 هزار ميليارد ريال رسيد. ميزان سرمايه‌گذاري در ساختمان‌هاي نيمه‌تمام طي بهار امسال با کاهش 15.7 درصدي به 90 هزار و 300 ميليارد راله و در ساختمان‌هاي تکميل شده با کاهش 49.8 درصدي (نسبت به بهار 94) به 21 هزار و 900 ميليارد رالر رسيده است.
دبير کانون سراسري انبوه سازان :
دبير کانون سراسري انبوه‌سازان کشور با انتقاد از عدم تحقق وعده وزير راه براي شکستن انحصار بانک مسکن،‌گفت: با توجه به رکود بازار و همچنين تسهيلات با سود بالاي ۱۸ درصد ديگر ساخت و ساز مسکن صرفه اقتصادي ندارد.
به گزارش تسنيم، فرشيد پورحاجت با بيان اين که ساخت و ساز مسکن همچنان در رکود به سر مي‌برد درباره تسهيلات ساخت اظهار کرد:‌ واقعيت اين است راهي غير از استفاده از وام بانک مسکن براي
ساخت و ساز نداريم، چون غير از اين سيستمي‌براي تامين منابع مالي عملا وجود ندارد.
وي تصريح کرد: يک بانک مسکن در کشور داريم که هيچ رقيبي ندارد،‌در واقع براي اين بانک در راستاي بهبود وضعيت ساخت و ساز رقيبي ايجاد نکرده‌ايم.
وي با بيان اين‌که دولت هيچ سياستي در اين زمينه نداشته و ندارد از سود 18 درصدي تسهيلات بانک مسکن انتقاد کرد و افزود: چرا وقتي دولت اعلام مي‌کند نرخ تورم به زير 8 درصد کاهش يافته است، توليد کننده بايد تسهيلات را با نرخ بالاي 18 درصدي دريافت کند.
دبير کانون سراسري انبوه‌سازان ادامه داد:‌ اين يک ايراد اساسي است اما واقعيت آن است که در حال حاضر بايد مسائل حوزه توليد را فراتر از تسهيلات بانکي نگاه کنيم، به عبارتي هم‌اکنون فعاليت در حوزه ساخت و ساز مسکن صرفه اقتصادي ندارد و بايد براي آن چاره‌انديشي کرد.
پورحاجت يادآور شد:‌شرايط رکود در اين بخش به نحوي است که سازندگان رغبتي به توليد ندارند و آنهايي هم وارد شده‌اند چشم انتظار روزهاي خوب هستند که البته شرايط کنوني برخلاف انتظارات است.
وي با تاکيد بر اين‌که تسهيلات 150 ميليون توماني مي‌توان بخشي از هزينه‌هاي ساخت را در خيلي از مناطق کشور تامين کند در عين حال بيان کرد:‌ اما حوزه تقاضا اتفاقي روي نداده است،‌شايد بتوانيم به هر نحوي به توليدکننده فشار بياوريم تا با وام بالاي 18 درصد سود ساخت و ساز را انجام دهد اما براي حوزه تقاضا چه کاري انجام داده‌ايم؟
وي با طرح اين پرسش که دولت چه کاري براي جوانان در راستاي تامين مسکن انجام داده‌ است، گفت:‌ سمت تقاضا پاشنه آشيل حوزه توليدکنندگان است، مردم توان بازپرداخت تسهيلات با اين اقساط (ماهانه 2 ميليون تومان) را ندارند .
دبير کانون سراسري انبوه‌سازان کشوريادآور شد: چند ماه قبل پيشنهادي را به دولت براي رونق حوزه ساخت و ساز و بازار مسکن داديم که چند روز پيش بانک مسکن اشاره اي به آن کرد. پيشناد داده بوديم که تسهيلات را به صورت فروش اقساطي به خريداران -پس از دوره ساخت
- منتقل کرد. يعني تسهيلات 100 تا 150 ميليون توماني قابل انتقال به خريداران باشد، ضمن آن‌که سود اين تسهيلات براي خريداران ديگر 18 درصد نباشد.
پورحاجت ادامه داد: زماني که نرخ اعلامي‌تورم از سوي دولت 8.5 درصد بود پيشنهاد داديم نرخ تسهيلاتي که قرار است به خريداران منتقل شود 12 درصد باشد تا آنها بتوانند از اين وام استفاده کنند. متاسفانه تا امروز در اين رابطه اقدام مثبتي صورت نگرفته و بانک مرکزي هم اعلام کرده اين مسئله در حوزه اختيارات شوراي پول و اعتبار است و بايد اين شورا تصميم‌گيري کند.
 وي بيان کرد:‌اگر به فکر حوزه توليد مسکن هستيم بايد اقدام واقعي صورت گيرد و شوراي پول و اعتبار يکبار براي هميشه در حوزه تسهيلات بخش مسکن تصميم‌گيري کند.
وي با بيان اين‌که شاهد بيداد بي عدالتي در حوزه تسهيلات بانکي بخش ساخت و ساز مسکن هستيم، اظهار کرد:‌ بانک مسکن اعلام مي‌کند بدون سپرده گذاري به انبوه سازان وام مي‌دهيم،‌ حال اين‌که اين بخشنامه سال گذشته شوراي پول و اعتبار است. اين شورا پارسال مصوب کرده که بدون هيچ فرآيندي تسهيلات بايد در اختيار انبوه‌سازان قرار گيرد به عبارت ديگر نبايد هيچ فرآيندي در پرداخت تسهيلات انجام شود که منجر به افزايش هزينه پول شود.
وي با اشاره به اين که سيستم بانکي کشور مصوبه شوراي پول و اعتبار را اجرا نمي‌کند، افزود: بعد از يکسال بانک مسکن اعلام مي‌کند بدون سپرده گذاري وام مي‌دهد، کجاي دنيا چنين سيستم بانکي داريم.
 به گزارش تسنيم، يکي از شعارهاي وزير راه و شهرسازي در ابتداي ورودش به ساختمان دادمان "شکستن انحصار بانک مسکن در پرداخت تسهيلات" بود. آخوندي تا پيش از "ورشکسته اعلام کردن بانک مسکن" بارها از بر ضرورت ورود ساير بانک‌ها به حوزه پرداخت تسهيلات ساخت و ساز مسکن تاکيد کرد.
دبير کانون سراسري انبوه سازان کشور در خصوص اين وعده وزير راه به مثالي اشاره کرد و گفت: در حوزه پرداخت تسهيلات تسه (اوراق حق تقدم مسکن) چرا در سيستم بانکي شرايط اين اوراق فقط بانک مسکن مناسب است؟ چرا بانک‌هاي ديگر به حوزه ورود پيدا نکرده‌اند؟ وقتي مي‌بينيم در پرداخت اوراق تسه فقط بانک مسکن عمليات را انجام مي‌دهد جوان
 ايراني بايد تحت فشار هر برگه از اوراق تسه را با قيمت 80 تا 100 هزار تومان خريداري کرده تا بتواند تسهيلات را دريافت کند.
پورحاجت تاکيد کرد: اين در حالي است که شوراي پول و اعتبار بخشنامه داده که هيچ فرآيندي در پرداخت تسهيلات نبايد انجام شود که هزينه آنرا افزايش دهد.
وي با بيان اين‌که در اين ماجرا قانون دوره زده شده، افزود: بانک مسکن تسهيلات تسه را با سود 17.5 درصد را پرداخت مي‌کند اما همين بانک فرآيندي را تعريف و عملياتي کرده که با احتساب هزينه خريد اوراق حق تقدم سود اين تسهيلات به 24 درصد افزايش مي‌يابد. از سوي ديگر هيچ بانکي نيست که با اين سيستم بانک مسکن رقابت کند يا اين‌که تمايل به ورود به اين حوزه داشته باشد.
وي بيان کرد: اگر مي‌خواهيم اتفاق خوبي در حوزه ساخت و ساز و بازار مسکن روي دهد بايد بين بانک‌ها رقابت واقعي صورت بگيرد و يک بانک انحصاري فعاليت نکند.

رئيس انجمن انبوه سازان تهران از ارائه سه پيشنهاد از سوي شرکت عمران و بهسازي شهر تهران براي همکاري با انجمن و نوسازي بافت فرسوده استان تهران خبر داد.
به گزارش مهر؛ حسن محتشم، افزود: جلسه مشترکي بين شرکت عمران و بهسازي شهري و انجمن انبوه سازان تهران، براي همکاري در نوسازي بافت فرسوده استان تهران برگزار شد و براساس برنامه قرار شد که اين شرکت، پروژه‌هاي آماده براي نوسازي را در اختيار انبوه سازان قرار دهد. وي اظهار داشت: براي آغاز اين همکاري، شرکت عمران و بهسازي شهري تعدادي از پلاک‌هاي تجميعي، تملکي و اراضي آزاد شده را در اختيار انبوه سازان قرارمي‌دهد تا بدين صورت نوسازي بافت‌هاي فرسوده تهران با همراهي بخش خصوصي و دولتي رونق بگيرد.
وي ادامه داد: با همکاري اين دو بخش، نوسازي بافت فرسوده در تهران بهبود مي‌يابد و تمايل ساکنان اين بافت‌ها براي همکاري با شرکت عمران و فروش املاک کلنگي افزايش مي‌يابد.
به گفته رئيس انجمن انبوه سازان تهران، واحدهاي ساخته شده در اختيار ساکنان همان محله قرار گيرد.
محتشم بيان کرد: باتوجه به‌امادگي شرکت عمران و بهسازي شهري و انجمن انبوه سازان تهران، نوسازي بافت فرسوده به زودي وارد فاز اجرايي مي‌شود و مناطقي که بيشترين حجم بافت فرسوده را دارند در اولويت نوسازي و بهسازي قرار مي‌گيرند.
وي به سه پيشنهاد شرکت عمران براي نوسازي بافت فرسوده اشاره کرد و گفت: محور پيشنهاد اول بر مبناي مشارکت در سهم بين شرکت عمران و انجمن انبوه سازان تهران است و پس از واگذاري زمين يا ملک از سوي شرکت عمران، ساخت و ساز از سوي انبوه ساز آغاز و پس از آماده سازي، سهم هر کدام براساس درصد تعيين مي‌شود.
اين مقام مسئول بخش خصوصي اضافه کرد: پيشنهاد بعدي بر اين مبناست که از همان ابتدا هزينه ساخت و ساز مشخص شود، اين فعاليت انجمن به نوعي پيمانکاري محسوب مي‌شود زيرا پس از پايان کار با قيمت کارشناسي شده سهم ملک انبوه ساز در اختيار وي قرار مي‌گيرد.
محتشم اضافه کرد: در پيشنهاد سوم، سهم شرکت عمران و انجمن پس از ساخت و انجام هزينه‌ها تعيين مي‌شود.
رئيس انجمن انبوه سازان مطرح کرد: انبوه سازان مي‌توانند با توجه به‌امکاناتشان يکي از اين روش‌هاي پيشنهادي را انتخاب کنند و در اين زمينه اجباري وجود ندارد.
وي درباره زمان آغاز همکاري شرکت عمران و انجمن انبوه سازان تهران، گفت: پس از برگزاري جلسه مشترک ميان انبوه سازان و واگذاري پروژه‌ها به صورت مزايده و مناقصه، زمان آغاز فعاليت‌هاي اجرايي مشخص مي‌شود اما پيش بيني مي‌شود که تا پايان سال، اجراي برخي پروژه‌هاي نوسازي در استان تهران شروع شود.

معاون برنامه ريزي و منابع وزيرراه و شهرسازي، بهره گيري از منابع مالي پيمانکاران بخش خصوصي در تبديل بزرگراه به آزاد راه‏ را روشي براي حمايت از آنها دانست.
امير اميني در گفتگو با مهر افزود: با کمبود منابع موجود امکان اجراي پروژه‌هاي راهسازي و راهداري وجود ندارد زيرا مطالبات پيمانکاران اين حوزه در حال افزايش است.
وي ادامه داد:درسه سال گذشته(۹۲ تا ۹۵)نسبت به سه سال قبل مشابه آن(۸۹ تا ۹۱)، پروژه‌هاي حوزه راهداري و راهسازي پيشرفت قابل قبولي داشته است. به گفته معاون برنامه ريزي و منابع وزير راه و شهرسازي، اگرچه تاکنون منابع لازم براي اجراي پروژه‌هاي عمراني صنعت حمل و نقل از طريق اسناد خزانه، اوراق مشارکت و بهره وري حاصل از فعاليت‌هاي سازمان راهداري تاحدودي تامين شده است اما ادامه وضع موجود غير ممکن است.
اميني اظهار داشت:درصورتي که مطالبات پيمانکاران پرداخت نشود تداوم شرايط موجود امکان پذير نيست و پيمانکاران تغيير حرفه مي‌دهند.
وي بيان کرد: براي حمايت از پيمانکاران بخش خصوصي، آنها را در سرمايه گذاري طرح‌هايي مانند تبديل بزرگراه به آزاد راه مشارکت مي‌دهيم تا پيمانکاران از اين طريق در چرخه حمل و نقل عمومي‌باقي بمانند. اين مقام مسئول درباره مفاد لايحه بودجه سال ۹۶ درباره صنعت حمل و نقل، گفت: برنامه‌هاي حوزه حمل و نقل چند بعدي هستند و نمي‌توان به يک بخش خاص توجه ويژه داشت و ساير بخش‌ها را ناديده گرفت بلکه توسعه همه جانبه را بايد در دستور کار قرار دهيم.
اميني تصريح کرد: حمل و نقل حوزه هوايي در جابه جايي مسافر پيشرفت خوبي داشته و اين اقدام با وجود کمبود ناوگان انجام شده است اگرچه بايد ظرفيت فرودگاه‌هاي کوچک را افزايش دهيم و هواپيماهاي کوتاه برد خريداري کنيم.
وي اضافه کرد: در حوزه ريلي، توسعه حمل و نقل حومه اي بايد در اولويت قرار گيرد ضمن اينکه توسعه ظرفيت‌هاي خالي، برقي کردن و ... هم بايد در دستور کار قرار گيرد.
معاون وزيرراه و شهرسازي به اهميت حوزه حمل ونقل جاده اي اشاره کرد و گفت: در توسعه حمل ونقل عمومي‌از لحاظ فرهنگي موفق عمل نکرديم و مردم همچنان علاقه مند به استفاده از خودروي شخصي هستند که اين موضوع هم حادثه آفرين است و هم ايمني را کاهش مي‌دهد. اميني افزود: درصورتي که ۱۲ هزار ميليارد تومان منابع مالي در سال آينده به بخش حمل و نقل اختصاص يابد مي‌توانيم به برنامه‌هاي ذکر شده در لايحه برنامه ششم توسعه نزديک شويم.
وي اضافه کرد: اهداف برنامه ششم توسعه، افزايش ظرفيت حمل ونقل جاده اي، ريلي به ويژه توسعه راه‌هاي شرياني، آزاد راه‌ها و بزرگراه‌ها است که با تامين منابع مي‌توانيم به اهداف طرح جامع حمل و نقل در افق ۱۴۰۴، دست يابيم.

افتتاح راه‌آهن آستارا- آستارا تا سه ماه آينده
مديرکل امور بين‌الملل شرکت راه‌آهن از اتمام عمليات ساخت راه‌آهن آستارا-آستارا در سمت آذربايجان خبر داد. به گزارش تجارت ، عباس نظري با بيان اينکه اين پروژه در بخش ايراني آن ۴۰ درصد پيشرفت فيزيکي دارد و تا سه ماه آينده اين خط‌آهن به بهره‌برداري مي‌رسد گفت : ۸.۵ کيلومتر از راه‌آهن ۱۰۰ کيلومتري آستارا-آستارا به همراه پل روي رودخانه آستاراچاي تکميل شده و ۱۴۰۰ متر باقيمانده از اين پروژه در ايران از ۴۰ درصد پيشرفت فيزيکي در بخش زيرسازي برخوردار است. وي افزود: فقط ۲۰۰ متر پاياني اين پروژه در مراحل رفع معارض و آزادسازي اماکن مسکوني قرار دارد که در دستور کار قرار گرفته است. مديرکل امور بين‌الملل شرکت راه‌آهن با اشاره به توافق اوليه با آذربايجان براي جذب فاينانس ۵۰۰ ميليون دلاري در اين خط آهن گفت: بلافاصله بعد از افتتاح اين پروژه در ادامه همکاري‌هاي بين المللي با کشور آذربايجان، تامين مالي و جذب فاينانس ۵۰۰ ميليون دلاري راه‌آهن رشت-آستارا در دستور کار قرار خواهد گرفت و اقدامات حقوقي و اسنادي از سوي دو طرف در حال پيگيري است.

ايرلاين‌ها براي دريافت مجوز سرمايه خود را به 350 ميليارد برسانند
در طول ماه‌هاي گذشته درخواستهاي بسياري براي آغاز به کار ايرلاين‌هاي جديد به سازمان هواپيمايي کشوري ارائه شده و اين سازمان با بررسي آنها، به برخي درخواستها مجوز رسمي‌فعاليت داده است. به گزارش ايسنا، علي عابدزاده اظهار کرد: با توجه به بهبود نسبي جايگاه صنعت هوايي ايران پس از اجرايي شدن توافق هسته‌اي، سرمايه‌گذاران جديدي در طول ماه‌هاي گذشته درخواستهاي رسمي‌را براي تاسيس ايرلاين‌هاي جديد به سازمان هواپيمايي کشوري ارائه کرده‌اند. به گفته وي اين سازمان با بررسي دقيق اين درخواستها و سنجش شرايط آنها با توجه به دستور العمل‌هاي موجود، نسبت به آغاز به کار آنها تصميم گيري کرده است.
معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه در ماه‌هاي گذشته بين پنج تا شش ايرلاين مجوزهاي ابتدايي براي آغاز به کار را دريافت کرده‌اند، گفت: اين شرکتها با دريافت مجوز، اقدامات ابتدايي خود براي تامين سرمايه لازم و خريد و وارد کردن هواپيماهاي جديد به شبکه هوايي کشور را آغاز کرده‌اند که نتيجه اقدامات آنها در آينده نزديک مشخص خواهد شد.
عابدزاده درباره احتمال صدور مجوز جديد نيز اظهار کرد: پس از مجوزهايي که سازمان هواپيمايي در ماه‌هاي قبل صادر کرده، شرايط در حال ارزيابي است تا آغاز به کار اين شرکتها کليد بخورد، طبق ضوابط و قوانين موجود، سازمان درخواستهاي رسمي‌را بررسي خواهد کرد و درصورت فراهم بودن شرايط به سرمايه گذاران اجازه فعاليت در اين حوزه داده خواهد شد.
رييس سازمان هواپيمايي کشوري خاطر نشان کرد: طبق دستورالعمل‌هاي ارائه شده، چه ايرلاين‌هاي جديد و چه شرکتهايي که از گذشته در اين حوزه فعاليت مي‌کنند، بايد به کف کفايت سرمايه برسند و شرايط ناوگان خود را نيز با استانداردهاي در نظر گرفته شده هماهنگ کنند. سازمان هواپيمايي کشوري ايرلاين‌ها را موظف کرده براي دريافت مجوز پرواز در تمام کلاس‌هاي پروازي سرمايه خود را به 350 ميليارد تومان برسانند. هرچند از مهلت شش ماهه اين دستورالعمل چند ماه مي‌گذرد اما اين سازمان اعلام کرده با توجه به اقدامات مثبتي که شرکتهاي هواپيمايي داشته‌اند، به آنها امکان ادامه فعاليت داده خواهد شد. تاکنون بعضي از ايرلاين‌ها به کف درخواستي سازمان هواپيمايي رسيده‌اند و شرکتهاي باقي مانده نيز فعاليت‌هايي در اين زمينه انجام داده‌اند. خريد پنج هواپيماي ملکي و ثبت رسمي‌آنها يکي ديگر از شروط آغاز به کار ايرلاين‌هاي جديد در آسمان ايران است.

ايران يازدهمين کشور دنيا در ساخت بناهاي بلند
معاون مسکن و ساختمان وزير راه و شهرسازي با اشاره به رشد بيش از ۷۰ درصدي جمعيت شهرنشين در ايران،‌ گفت: ايران سازدهمين کشور دنيا در ساخت بناهاي بلند است.
به گزارش تجارت ، حامد مظاهريان در نشست هم‌انديشي استادان، مديران و صاحبان حوزه صنايع ساختمان درباره برگزاري سومين کنفرانس بناهاي بلند، اظهار داشت:پيش‌بيني‌ها حاکي است که در اين کنفرانس بيش از يکهزار نفر از فعالان صنعت ساخت و ساز کشور، متخصصان و حرفه‌مندان حضور پيدا کنند که اين تعداد شرکت‌کننده متخصص مي‌توانند نقشي تعيين‌کننده را در برگزاري کنفرانس و اهدافي که اين کنفرانس به دنبال آن است ترسيم کنند و مسير پيشِ‌رو را براي آيندگان آسان‌تر نمايند. مظاهريان با اشاره به اينکه ايران در مقام يازدهمين کشور در ساخت بناهاي بلند در کل دنياست، افزود: بناهاي بلند واقعيت امروز شهرهاي معاصر هستند که به دليل استفاده حداکثري از زمين و منابع و تاسيسات به عنوان يک راهکار حل مشکلات شهري پيش روي کارشناسان و صاحبنظران و در عين‌حال، دست‌اندرکاران ارشد قرار دارد. مظاهريان گفت: آمارهاي بين‌المللي نشان مي‌دهند که بيش از ۵۰ درصد جمعيت دنيا، شهرنشين هستند و اين آمارها در ايران به بيش از ۷۰ درصد رسيده است. هبيتات ۳ که در ماه‌هاي گذشته در اکوادور با حضور وزير راه و شهرسازي به عنوان نماينده ايران و ساير کشورهاي دنيا برگزار شد، پيامدهاي روشني داشت که با بندهاي مختلفي که تمامي‌کشورهاي دنيا بر روي آن به جمع بندي رسيدند دورنماي جمعيت شهرنشين و شهرهاي آينده را براي ۲۰ سال آتي ترسيم کرد و ايران نيز به آنها پايبندي نشان مي‌دهد و موارد متعدد آن را در دستور کار شهرهاي خود قرار خواهد داد.

صنعت ساختمان تا پنج سال آينده نيروهاي فني خود را از دست مي‌دهد
رييس سازمان نظام کارداني ساختمان استان تهران با اشاره به روند هجوم کاردان‌هاي ساختماني به سوي دانشگاه‌ها براي گرفت مدرک مهندسي گفت: صنعت ساختمان تا کمتر از پنج سال آينده تمام نيروهاي فني خود را که آستين بالا مي‌زنند و کار مي‌کنند از دست مي‌دهد. به گزارش ايسنا، مهدي موذن اظهار کرد: قانون مي‌گويد هر مهندس ساختمان بايد سه نفر کاردان فني در اختيار داشته باشد اما الان تناسب به طرز عجيبي برعکس شده و به ازاي يک کاردان، هفت مهندس وجود دارد. بر اساس آمار ثبت شده سازمان نظام مهندسي ۴۰۰ هزار نيرو در اختيار دارد و اعضاي سازمان نظام کارداني فقط ۶۰ هزار نفر هستند؛ زيرا به دليل نبود کار براي کاردان‌ها همه به سمت دانشگاه‌ها براي گرفتن مدرک مهندسي هجوم برده و دست کشور از نيروي انساني کاربلد خالي شده است.