هاشمي‌رفسنجاني:
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با تاکيد بر اينکه‌اميدواريم شياطين داخلي نتوانند انقلاب را زخمي‌کنند گفت: هنوز اسم و رفتار امام سرمايه اصلي انقلاب است و دشمنان فهميده‌اند تا وقتي امام، عزيز باشد انقلاب آسيبي نمي‌بيند بنابراين به فکر ترور شخصيت ايشان افتادند.
به گزارش ايسنا، آيت‌الله اکبر‌هاشمي‌رفسنجاني در گراميداشت چهلمين روز درگذشت آيت‌الله موسوي اردبيلي با بيان اين که من موسوي اردبيلي را به وظيفه‌شناسي مي‌شناختم اظهار کرد: آيت‌الله موسوي اردبيلي را از زماني که شناختم هميشه به تناسب زمان، وظايف خود را انجام مي‌داد.
وي افزود: ايشان در کنار آيت‌الله بهشتي همواره تندروي‌ها را کنترل مي‌کرد و در حادثه‌اي مانند هفتم تير که هدف از انجام آن از کار انداختن سه قوه بود، وضعيت به شکلي رقم خورد که بيماران را با برانکارد به مجلس آورديم تا جلسه به حد نصاب برسد که در آن مقطع نقش آيت‌الله موسوي اردبيلي بسيار مهم بود.
وي با بيان اينکه صداوسيما بايد برنامه‌ جامعي درباره مرحوم موسوي اردبيلي پخش مي‌کرد گفت: حق آن بود که صداوسيما برنامه جامعي براي ايشان پخش مي‌کرد نه اينکه لحظات آخر مشخص شود که چه کسي و کجا بر پيکر ايشان نماز مي‌خواند. رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با تأکيد بر اينکه عزيمت آيت‌الله موسوي اردبيلي به قم پس از رحلت امام (ره) براي ما ضرر داشت اظهار کرد: بعد از رحلت امام ايشان به قم رفتند و ما ضرر کرديم. البته در قم نيز به مثابه يک شاهد تاريخي براي انقلاب بودند و هرکس به قم مي‌رفت اطمينان داشت ايشان ستوني براي حفظ انقلاب در حوزه است اما پس از آن تندروي‌هايي رخ داد که نبايد اتفاق مي‌افتاد.
هاشمي‌رفسنجاني با تأکيد بر اينکه جوانان بايد شخصيت آيت‌الله موسوي اردبيلي را بهتر بشناسند اظهار کرد: جوانان ما ارشادات ايشان را به ياد ندارند و اين در حالي است که بيان مقاطع مختلف زندگي ايشان براي جوانان بسيار مهم است.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به اينکه سنت آيت‌الله موسوي اردبيلي در مقام قضاوت، بايد پس از وي ادامه مي‌يافت اظهار کرد: آيت‌الله موسوي اردبيلي در همان سال‌هاي اول انقلاب هم در سطح اجتهاد بود اما در حزب جمهوري اسلامي‌فعاليت مي‌کرد و در شوراي افتاء اين حزب، با کمک ايشان مواضع حزبمان را مي‌نوشتيم.
وي در بخش ديگري از سخنانش با تأکيد بر اينکه هنوز اسم امام و رفتار ايشان سرمايه اصلي انقلاب است اظهار کرد: همه ما در برابر شخصيت امام بسيار کوچک بوديم و هنوز هم اسم امام و رفتار ايشان سرمايه اصلي انقلاب است. دشمنان اين را فهميده‌اند که تا وقتي امام، عزيز باشد انقلاب آسيب نمي‌بيند. بنابراين به فکر ترور شخصيتي ايشان افتادند که اخيراً بهانه‌اي هم به دست آن‌ها داده شده و کارهايي هم کرده‌اند.
هاشمي‌رفسنجاني با بيان اينکه سيدحسن خميني و برادرانش سرمايه‌هاي انقلاب هستند اظهار کرد: شخصيتي مانند آيت‌الله حاج‌حسن آقا و برادران ايشان بسيار عالم هستند، از مدرسان خوب حوزه‌اند و سرمايه انقلاب به شمار مي‌روند.
وي افزود: بسيار نيازمند اين هستيم که آثار امام، بيت امام و خانواده ايشان را بزرگ نگه داريم.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به عزل آيت‌الله منتظري از قائم‌مقامي‌رهبري در سال ۶۸ گفت: وقتي امام تصميم گرفتند آيت‌الله منتظري نباشند، ما در يک جمع پنج نفره براي صرف شام خدمت ايشان رسيديم و گفتيم ما خودمان را براي رهبري يک مرجع آماده کرده بوديم اما اکنون چه کنيم؟ که‌امام نيز پاسخ دادند در خودتان چنين کسي را داريد همين آقاي خامنه‌اي.
وي ادامه داد: وقتي آيت‌الله گلپايگاني در مجلس خبرگان براي رهبري رأي نياوردند، آيت‌الله خامنه‌اي رأي بالايي آوردند و هرچند که خود ايشان در دفاع از شوراي رهبري سخنراني کردند اما در نهايت رهبري فردي، رأي آورد.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در پايان تأکيد کرد: اميدواريم شياطين داخلي نتوانند انقلاب را زخمي‌کنند.
در بخش ديگري از اين مراسم حجت الاسلام والمسلمين مجيد انصاري طي سخناني با بيان اينکه حوزه انقلابي بايد از مسير امام بگذرد اظهار کرد: امام در اوج خباثت گروهک‌هاي ضدانقلاب پيام هشت ماده‌اي صادر کردند و اي کاش که مباني فقهي اين پيام در حوزه‌ها تدريس شود. وي افزود: انقلابي بودن در حوزه علميه جز با احترام به بزرگان حاصل نمي‌شود و در آينده نه‌چندان دور فرزندان ما حسرت مي‌خورند که چرا بزرگان انقلاب تجليل نشدند. وي در پايان با اشاره به اين که صداوسيما بايد بيش از آن که انجام داد به بيان ابعاد شخصيت آيت‌الله موسوي اردبيلي مي‌پرداخت گفت: صداوسيماي عزيز آيا سهم آيت‌الله موسوي اردبيلي هميپن مقدار بود؟ جامعه ما نيازمند شناختن بيشتر امام و ياران ايشان است.
يک عضو شوراي سياسي انتخاباتي اصلاح طلبان گفت:با توجه به آنکه اصولگرايان استراتژي مشخصي براي رقابت با روحاني در فضاي سياسي ندارند به جاي رفتارهاي ايجابي از رفتارهاي سلبي استفاده مي‌کنند؛ از همين رو است که در چند ماه اخير شاهد تخريب دولت و روحاني هستيم.
 محمودميرلوحي در گفت‌وگو با ايسنا اظهار کرد: با توجه به فضاي سياسي موجود ، امسال شاهد نوعي انتخابات زودرس بوده‌ايم،با اينکه در معرفي کانديداهاي رقيب اصلاح طلبان و معتدلين تاخير وجود دارد اما تخريب‌ها از سوي رقبا از بعد از اعلام نتايج انتخابات سال 94 شروع شده است. وي ادامه داد: هر اقدامي‌که اعضاي دولت يازدهم انجام مي‌دهند را رقبا به حساب فعاليت‌هاي انتخاباتي مي‌گذارند؛ مثلا حقوق شهروندي کنترل تورم،‌قرارداد ايرباس، رونق اقتصادي ، قرارداد بوئينگ و ساير فعاليت‌هاي دولتي که به يک موفقيت تبديل شده است را فعاليت انتخاباتي مي‌خوانند. اين فعال سياسي اصلاح طلب تصريح کرد: رقبا به جاي آنکه دولت را به درستي نقد کنند و بگويند چرا حقوق شهروندي را آنقدر ديرهنگام و پس از گذشت سه سال از وعده‌اي که داده شده اعلام کرديد، مي‌گويند که اين منشور براي جذب مردم به انتخابات ارائه شده است و تنها کارکرد تبليغاتي دارد.
ميرلوحي همچنين در ارتباط با اين موضوع که کانديدهاي اصولگرا براي انتخابات رياست جمهوري آينده هنوز مشخص نشده‌اند، خاطر نشان کرد: اينکه رقباي آقاي روحاني هنوز به صحنه نيامده‌اند براي اين است که نتوانسته‌اند به اجماع برسند؛ از اين رو است که مي‌دانيم که در بلاتکليفي به سر مي‌برند؛ اما رفقاي روحاني که شامل اصلاح‌طلبان و معتدلين هستند خواهان ادامه چارچوب‌هايي‌اند که دولت طي اين سه سال نيم در آن فعاليت کرده است، پس به قطع کانديداي آن‌ها براي انتخابات آينده رياست جمهوري آقاي روحاني است.
وي افزود:‌ اصلاح طلبان و معتدلين به دنبال ادامه برجام حل و فصل مشکلات اقتصادي ، رونق اقتصاد ، کاهش تورم ، افزايش اشتغال و ‌حل منازعات بين‌المللي خواهند بود که از طريق انتخاب مجدد آقاي روحاني به عنوان کانديداي اصلح خود اين منش را ادامه مي‌دهند. اين فعال سياسي اصلاح طلب در بخش ديگري از اين گفت‌وگو يادآور شد:‌ تريبون‌هاي نماز جمعه و صدا و سيما در دست رقباي دولت است و در هر شرايطي از آن براي تخريب دولت استفاده مي‌کنند. الان در تريبون‌هاي نماز جمعه صداي نگراني کساني را مي‌شنويم که طي هشت سال به حرف کارشناساني که مي‌گفتند وضعيت اقتصادي اسفناک است گوش نمي‌دادند.
وي افزود:‌ داشتن دغدغه اشتغال خوب است اما مسئله آن جا است که دغدغه مندان امروز نه زماني که فروش نفت مان بسيار بالا اما تورم مان دو رقمي‌شده بود واقعا نگران وضعيت اقتصاد بودند و نه‌امروز که در سخنراني‌هاي خود معيشت مردم و اشتغال را به دولت يادآوري مي‌کنند.  اين عضو شوراي سياسي انتخاباتي اصلاح طلبان خاطر نشان کرد: زماني که آقاي خاتمي‌ دولت را به احمدي نژاد تحويل داد سي درصد از بودجه کشور را بودجه عمراني تشکيل مي‌داد. اين سي درصد سي هزار ميليارد تومان بود که با دلار 950 تومان به 32 ميليارد دلار تبديل مي‌شد. بعد از مديريت احمدي نژاد بر اقتصاد ايران و تحويل دولت به روحاني 13 درصد بودجه عمراني کشور که حدود 15 ميليارد دلار مي‌شد را بودجه عمراني تشکيل مي‌داد يعني با گذشت 11 سال نه تنها بودجه عمراني اين کشور دو برابر نشد بلکه از نصف هم کمتر شد.
وي در همين رابطه ادامه داد: سوال من اين است که حضراتي که‌امروز منتقد دولت روحاني هستند چطور آن سالها سکوت مي‌کردند. چطور نمي‌ديدند چه بر سر کشور آمده است و متوجه نمي‌شوند که دولت روحاني در چه شرايطي کشور را به دست گرفت. همين دغدغه مندان در چنين فضايي به معاون رئيس‌جمهور در نمازجمعه يزد هم حمله مي‌کنند. ميرلوحي در بخش ديگري از اين گفت‌وگو با انتقاد از تيم تبليغاتي و اطلاع رساني دولت، يادآور شد:‌ متاسفانه در درون دولت سازماني منسجم و خلاق براي تبليغات و اطلاع رساني وجود ندارد؛ اين در حالي است که رقبا با بي رحمي‌و با استفاده از تريبون‌هاي مختلفي که در اختيار دارند در هر شرايطي به دولت مي‌تازند. وي افزود: برجام را انکار مي‌کنند و موفقيت‌هاي دولت را در حوزه نفتي ناديده مي‌گيرند ، وقتي هم به آن‌ها گفته مي‌شود چندين برابر گذشته موفق به فروش نفت شده‌ايم، و اقتصادمان رشد کرده، مي‌گويند که تنها دليل کنترل تورم و رشد اقتصادي فروش مجدد نفت است. آيا اگر برجامي‌در ميان نبود ما مي‌توانستيم نفتمان را اين گونه بفروشيم. همين ديدگاه هم در حوزه کشاورزي به ويژه در زمينه خودکفايي گندم وجود دارد. اين فعال سياسي اصلاح طلب در پايان گفت:‌ با توجه به اينکه جريان اصولگرا استراتژي مشخصي براي رقابت سياسي ندارد،‌براي رقابت با روحاني به جاي رفتارهاي اثباتي از رفتارهاي سلبي استفاده مي‌کنند و دقيقا از همين طريق به دولت آسيب مي‌رسانند ؛از همين رو است که مي‌گوييم بهترين راه حل براي مقابله با آن‌ها ايجاد يک تيم منسجم اطلاع رساني براي دولت و تيم تبليغاتي خلاق در زمان رقابت‌هاي انتخاباتي براي روحاني ضروري است.

دانيل دامبي
فايننشال تايمز

پس از يکسال پراز زلزله‌هاي سياسي به نظر نمي‌رسد که سال 2017 سالي آرام باشد. در راهنماي زير موارد تاثير گذار در سال نو ميلادي از به قدرت رسيدن دونالد ترامپ تا خروج آهسته بريتانيا از اتحاديه اروپا و احتمال پايان قدرت گروه تروريستي داعش در خاورميانه بررسي مي‌شوند. در ماه ژانويه دونالد ترامپ رسما قدرت را به عنوان چهل و پنجمين رئيس جمهور آمريکا در دست خواهد گرفت و با توجه به رفتار و خلق و خوي ترامپ ، رئيس جمهور آمريکا به سرعت مهر خود را بر سياست ايالات متحده خواهد زد. او وعده داده بود که پس از رسيدن به قدرت آمريکا را از پيمان تجارت آزاد ترنس پاسيفيک خارج کرده ، سياست‌هاي انرژي دولت اوباما را کاملا تغيير دهد و وعده‌هاي ديگر. لحن رئيس جمهور تازه در مراسم تاليف و عملکردش در اولين روزهاي حضور در کاخ سفيد زمينه را براي دولتش مشخص مي‌کند.يکي ديگر از مراسم قابل توجه اولين ديدار ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه با ترامپ است. با گذشت 9 ماه از همه پرسي برگزيت و به هدر رفتن نيم قرن سياست خارجي و اقتصادي انگليس ، دولت بريتانيا بايد مذاکره براي خروج خود در طي دوسال آينده را تا پايان ماه مارس مشخص خواهد شد. ترزا مي‌نخست وزير وعده داده تا اين روند به زودي شروع خواهد شد حتي اگر هنوز جزئياتي درباره استراتژي وي مشخص نباشد. خانم مي‌به دنبال جلوگيري از شوک به بازارها است و همچنين در تلاش براي تشويق سرمايه گذاران در داخل کشور است. گروه تروريستي داعش پس از ايجاد وحشت در جهان ، نيروهاي اين گروه تروريستي قلمروي خود را در دوکشور عراق و سوريه از دست داده‌اند. در ماههاي اخير کنترل موصل از دستان داعش خارج شد. با توجه به ادامه مبارزه نيروهاي عراقي و ائتلاف ، گام بعدي در اوايل سال 2017 در رقه سوريه رخ خواهد داد. چالش مهم براي دولت دونالد ترامپ ايجاد ائتلافي از نيروهاي سوري پاياني براي قدرت گروه داعش در منطقه باشد.  پس از برگزيت ، انتخاب دونالد ترامپ و راي منفي به دولت متئو رنتسي و وضعيت سياسي ايتاليا ، در ماه آوريل انتخابات فرانسه يکي از مهم‌ترين رويدادها در سال 2017 خواهد بود. بيشتر سازمان‌ها و احزاب فرانسه به دنبال مقاومت در برابر به قدرت رسيدن مارين لوپن از حزب افراطي جبهه ملي هستند. اگرچه او ممکن است در راي گيري پيروز شود اما انتظار مي‌رود که مارين لوپن در دور دوم انتخاباتي شکست خواهد خورد.  فرانسوا فيون نامزد محبوب محافظه کاران در انتخابات است. اما اختلاف درميان احزاب و استفاده مارين لوپن از حمايت طبقه کارگر و شوک رويدادهاي سال 2016در انتخابات رياست جمهوري فرانسه تاثير گذار خواهد بود و در صورت پيروزي لوپن ، اتحاديه اروپا با بزرگترين بحران خود روبرو خواهد شد. در چهار سال گذشته حسن روحاني از طريق توافق هسته اي با آمريکا و پنج قدرت جهاني ، مهر خود را بر سياست ايران زد. اما قابليت آقاي روحاني براي شکل دادن به اولويت‌ها در کشور با حملات مداوم مخالفانش روبرو شده است. حال با روي کار آمدن دونالد ترامپ ، توافق هسته اي تحت فشار قرار گرفته است. آقاي روحاني با چالش انتخاباتي و تاثير گذاري تندروها بر آرا روبروست. چه روحاني در اين چالش موفق باشد و چه شکست بخورد، ايران با راهي پر از تقابل روبروست که نتيجه آن فراتر از خاورميانه خواهد بود.  نرخ بهره بانکي در آمريکا با توجه به قيمت نفت و آمار اقتصادي قادر به تکان دادن جهان هستند. براي بسياري از مردم پرسش اصلي اين است که اين نرخ و قيمت‌ها تا چه حد در سال 2017 افزايش خواهند داشت. فدرال رزرو در ماه دسامبر نرخ بهره خود را افزايش داد و انتظار افزايش سه برابري در سال 2017 مي‌رود . بازارها مطمئن نيستند که اين رويکرد مدت زيادي ادامه داشته باشد ولي در واقعيت اين نرخ‌ها بيشتر افزايش خواهند داشت.  ارزهايي چون پزو مکزيک يا لير ترکيه که با انتخاب ترامپ ضربه خوردند با سياست‌هاي آينده وي بار ديگر آزمايش خواهند شد و تاثير سياست‌هاي ترامپ بر هزينه‌هاي ارزي در جهان مشخص خواهد شد. نزديک به پانزده سال رجب طيب اردوغان به دنبال گسترش قدرتش در ترکيه بوده است و در سال 2017 آقاي اردوغان مي‌تواند با برگزاري رفراندوم قدرت خود را افزايش دهد ويا مخالفانش از يک ديکتاتوري جلوگيري کنند.چين براي قرن‌ها به عنوان قدرتي در جهان بوده و شئي جينپينگ قدرتمند‌ترين رهبر کشور پس از مائو تسونگ بوده است.  شئي جينپينگ به دنبال برقراري آشتي در قدرت و جلب نظر کنگره حزب کمونيست خواهد بود و اين امر تقريبا مشخص است که وي تا سال 2022 قدرت را در دست خواهد داشت.دراين ميان چين با چالش‌هايي چون کاهش رشد اقتصادي و تنش احتمالي با ترامپ روبرو خواهد شد. آنگلا مرکل به عنوان قدرتمندترين رهبر در اروپا مطرح است اما در ماه سپتامبر و اکتبر 2017 او به دنبال دوره چهار صدر اعظمي‌آلمان خواهد بود و با چالشهاي انتخاباتي روبروست. احتمال برقراري ائتلاف ميان احزاب براي پيروزي مرکل مهم است و رويکرد وي درباره پناهجويان باعث ضعف قدرت حزب دموکرات مسيحي شده است با رشد حزب تندروي آلترناتيو، خانم مرکل به دنبال نشان دادن اين امر است که نقش او در عرصه بين الملل حياتي است و در خانه زير سئوال نخواهد رفت.
ترجمه: فاطمه مهتدي
ابوذرندیمی
مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه
ما از سه منظر می‌توانیم برنامه را در کمیسیون تلفیق و صحن علنی مجلس بررسی کنیم؛ نخست،‌ از منظر حق نمایندگی است که این حق را داشتند، از منظر تحقق که بسیاری از اینها باید احصای مالی شوند چراکه بسیاری از مواد دارای بار مالی فرابودجه‌ای هستند . سوم از منظر قوانین است. چون برخی از قوانین را تکرار و یا اصلاح کرده است در حالی‌که هیچیک وظیفه برنامه نیست. نوشتن قانون نیز دارای ضوابطی است و باید در این زمینه به واقعیت‌ها توجه داشت. لذا این برنامه فراتر از قانون‌نویسی و بودجه‌بینی است. اگرچه این حق نمایندگان است ولی در عین‌حال با دو بن‌بست شورای نگهبان و بار مالی احصا نشده مواجه می‌شود. دولت در ابتدا برنامه‌ای 35 ماده‌ای شامل جداول و احکام اجرای برنامه به مجلس ارائه کرد. در حال حاضر هم مواردی را که در جداول ارائه شده، قابل قبول است اما خارج از آن امکان‌پذیر نیست. حال با این تغییراتی که در مجلس روی برنامه صورت گرفته، باید بررسی مجدد انجام شود تا بتوان احکام را تبدیل به جداول کرد و برای بار مالی کف و سقف  تعیین کرد.  ما اکنون در حدود 300 هزار میلیارد تومان بودجه می‌نویسیم و به‌نظر می‌رسد که این رقم باید یک‌ونیم برابر افزایش پیدا کند تا مواد محقق شوند. به تعبیر دیگر، از نظر ما در پنج سال بودجه که سال نخست آنهم ارائه شده، یک‌ونیم تا دو برابر باید افزایش منابع داشته باشیم که این امر در همه بخش‌ها اعم از عمرانی، اقتصادی، سرمایه‌گذاری و حتی سرمایه‌گذاری خارجی ما محسوس است. طبق آماری که از 5 برنامه قبلی توسعه داشته‌ایم، خوشبینانه‌ترین آنها 25 درصد تحقق داشته است.  اگر بخواهیم به این برنامه نگاه کنیم، پیش‌بینی من این است کمتر از 25 درصد تحقق اهداف را خواهیم داشت. در عمل بخش عمده‌ای از بخش‌های این برنامه با مشکل تحقق منابع مواجه خواهند شد.  بنده در تمامی مراحل بررسی برنامه ششم توسعه تا زمان گزارش به صحن علنی حضور داشتم و به‌زودی نیز بار مالی تمامی احکام و جداول را اعلام می‌کنیم. وقتی تاکنون 5 برنامه نوشته‌ایم و تنها یک‌چهارم آنها محقق شده، به این معنی است که مطابق و متناسب با امکانات و منابع برنامه ننوشته‌ایم.
پس از سخنرانی وزیر نفت مجلس بساط رانت‌‌خواران را جمع کرد؛
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي‌در جريان بررسي جزئيات لايحه برنامه ششم، ماده ۵۳ اين لايحه در مورد نحوه تعيين قيمت خوراک پتروشيمي‌ها را از متن برنامه ششم حذف کردند. به نقل از ايسنا، در جلسه علني صبح ديروز مجلس، ماده ۵۳ لايحه برنامه ششم در مورد تعيين قيمت خوراک پتروشيمي‌ها مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
علي لاريجاني رئيس مجلس در ابتداي بررسي اين ماده، اظهار کرد: کسي که مي‌خواهد در حوزه پتروشيمي‌برنامه‌ريزي کند بايد بداند با چه سياستي مواجه است. در اينجا اختلاف نظري بين وزارتخانه‌هاي نفت و صنعت وجود دارد. وزارت صنعت مي‌گويد که اين مزيت نسبي کشور است لذا بايد آن را ارزان‌تر بدهيم تا سرمايه‌گذاري انجام شود. اما وزارت نفت و سازمان برنامه مي‌گويند که تعيين قيمت پايين براي خوراک پتروشيمي‌ها درآمد کشور را کاهش مي‌دهد. ما بايد راه‌حلي پيدا کنيم که هم از اين مزيت نسبتي استفاده شود و تشويق به سرمايه‌گذاري صورت گيرد و به درآمدها فشار نيايد.
رئيس مجلس يادآور شد: ماده ۵۳ گزارش کميسيون تلفيق برنامه ششم هنوز پخته نيست و بهتر است به کميسيون مربوطه ارجاع شود و در جلسه‌اي با حضور وزراي نفت و صنعت و سازمان برنامه در اين زمينه تصميم‌گيري شود؛ زيرا وزير نفت معتقد است که وزارت نفت بايد در اين‌باره تصميم بگيرد و وزارت صنايع مي‌گويد اين موضوع بايد به هيأت وزيران ارجاع شود. ما بايد اين فرمول را تعيين کنيم و ريزه‌کاري در اختيار خود آنها قرار گيرد. حميدرضا حاجي بابايي، رئيس کميسيون تلفيق برنامه ششم نيز در ادامه پيشنهاد حذف ماده ۵۳ از متن لايحه برنامه ششم را ارائه کرد و گفت که دولت معتقد است اين مصوبه ۸۸ هزار ميليارد تومان بار مالي براي دولت به دنبال خواهد داشت. لذا من به عنوان عضو کميسيون تلفيق پيشنهاد حذف اين ماده را دارم زيرا مجلس و نمايندگان مهم‌تر از صنعت پتروشيمي‌هستند.
تقاضاي رو به رشد پتروشيمي‎ها براي دريافت خوراک
بيژن زنگنه، وزير نفت نيز در جريان بررسي جزئيات گزارش کميسيون تلفيق برنامه ششم توسعه در باره تعيين نرخ خوراک پتروشيمي‌ها گفت: مجلس در سال ٩٣ قانوني دائمي‌تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت براي تعيين نرخ خوراک پتروشيمي‌ها تعيين کرد که هنوز ٢ سال از عمر اين قانون سپري نشده که در برنامه ششم توسعه قانون جديدي براي آن وضع شده است. وزير نفت با بيان اين که در سال ٩٢ براي بودجه ٩٣ عده‌اي تصميم گرفتند که قيمت خوراک پتروشيمي‌ها را ٤ سنت کنند، افزود: در آن زمان برخي نمايندگان مجلس نرخ خوراک پتروشيمي‌ها را دنبال کردند و حداقل ١٣ سنت براي آن در نظر گرفته شد و با توجه به اين که اين قيمت بالا بود، در قانون دائمي‌تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت در سال ٩٣ براي دولت چارچوب‎هايي مشخص شده و به دولت دستور داده شد که بر اساس اين چارچوب‌ها عمل کند و وزارت نفت بر اساس اين چارچوب نرخ خوراک پتروشيمي‌ها را تعيين کرد.
وي با اشاره به اين که سرمايه گذاري در پتروشيمي‌ها بر اساس قانون پنج‎ساله صورت نمي‌گيرد، تصريح کرد: ما مي‌توانيم با قانون دائمي‌سال ٩٣ براي حدود ٢٠ سال نرخ خوراک پتروشيمي‌ها را تعيين کنيم، اما در ظاهر عده‌اي از اين موضوع خوششان نيامده و به دنبال بي‎ثباتي تعيين نرخ خوراک پتروشيمي‌ها هستند و در طول ٢ سال سه قانون جديد نوشته مي‌شود که نهايت بي ثباتي است. زنگنه با بيان اين که اگر مجلس اين قانون را تصويب کند وزارت نفت قانون تازه‎اي براي اصلاح آن مي‌نويسد، زيرا اين تعيين نرخ در برنامه ششم توسعه را ناعادلانه مي‌داند، عنوان کرد: ما هم اکنون پنج درصد به پالايشگاه‎ها تخفيف خوراک پتروشيمي‌ارائه مي‌دهيم که با تخفيف حداقل ١٠ درصدي در برنامه ششم توسعه حدود ١٢ ميليارد دلار براي دولت بار مالي ايجاد مي‌کند. وزير نفت با اشاره به اين که اگر قيمت خوراک پتروشيمي‌ها بالا بوده و غير اقتصادي است، چرا اين حجم بالاي سفارش به وزارت نفت ارسال مي‌شود، گفت: واضح است که قيمت خوراک پتروشيمي‌ها مناسب بوده و رقابت در اين بخش براي دريافت خوراک فراوان است و شرکت‌هايي که خوراک گازي مصرف مي‌کنند، حدود ٤٠ تا ٥٠ درصد سود خالص کسب مي‌کنند.
وي ادامه داد: عده‌اي مي‌گويند که اين سود به جيب بازنشسته‌ها مي‌رود، اگر قرار است به بازنشسته‎ها ١٦ ميليارد دلار پول داده شود، چرا نبايد اين پول به صورت شفاف و از طريق بودجه به بازنشسته‌ها اختصاص يابد. زنگنه با تاکيد بر اين که وزارت نفت مسئول بخش پتروشيمي‎هاست، افزود: براساس قانون، همه مسئوليت‌هاي پتروشيمي‌از موافقت اصولي تا مجوز دادن با وزير نفت است. و وزیر صنعت طبق قانون هیچ مسئولیتی در این بخش ندارد، اینکه آقای نعمت زاده یک زمان مدیرعامل پتروشیمی بوده و الان دوست دارد در امور مربوط به پتروشیمی دخالت کند بحث دیگری است، ایشان مسئولیتی ندارد.
وزير نفت تصريح کرد: بنده هيچ وقت اقدامي‌نمي‌کنم که بخش پتروشيمي‌دچار اختلال شود، اما نبايد ١٦ ميليارد دلار از مردم گرفته شده و به جيب يک عده سرازير شود، بنده از بحث در کميسيون صنايع و ساير کميسيون‎ها در باره نرخ خوراک پتروشيمي‌ها استقبال مي‌کنم.
وي با بيان اين که قيمت تمام شده گاز بيش از ١٠ سنت در هر مترمکعب است، عنوان کرد: هرچه قيمت نرخ خوراک پتروشيمي‌ها پايين تعيين شود، وزارت نفت متضرر شده و از طرف ديگر به يک عده رانت داده مي‌شود، شرکت‌هاي خصوصي با نرخ خوراک پتروشيمي‌ها موافق هستند و نبايد بهشت مالي و پولي براي عده اي ايجاد کرد.
همچنين عبدالرضا مصري، عضو کميسيون تلفيق لايحه برنامه ششم نيز با انتقاد از پيشنهاد حذف حميدرضا حاجي بابايي، گفت: اين راه و رسم جديدي است که رئيس کميسيون به جاي دفاع از مصوبات کميسيون به گونه ديگري عمل مي‌کند.
وي افزود: ما چند صنعت در کشور داريم؛ ‌زماني صنعت نساجي را داشتيم که از بين رفت و حالا بايد توليدات نساجي کشورهاي همسايه را استفاده کنيم. زماني صنعت لوازم خانگي را داشتيم که ارج و آزمايش از بين رفتند و حالا بايد مارک‌هاي فلان و فلان را خريد کنيم. ديگر چه مزيتي براي سرمايه‌گذاري در کشور داريم؟ يک روز مي‌بينيم پتروشيمي‌را هم از دست داده‌ايم و چيزي براي دفاع باقي نمانده است. چرا با ذهن نمايندگان بازي مي‌کنيد و مي‌گوييد ۱۷ ميليارد دلار خسارت وارد مي‌شود؟
نمايندگان مجلس در ادامه با ۱۶۱ رأي موافق، ۳۰ رأي مخالف و ۳ رأي ممتنع از مجموع ۲۱۴ نماينده حاضر ماده ۵۳ لايحه برنامه ششم در مورد تعيين خوراک پتروشيمي‌ها را از متن لايحه حذف کردند.

«تجارت» بررسی کرد؛
بر اساس لايجه بودجه سال 96 کل وصولي درآمدهاي مالياتي لايحه با رشد 21 درصدي نسبت به‌امسال مواجه شده است. اين در شرايطي است که بر اساس نتايج پژوهشهاي آماري از جمله مرکز پژوهشهاي مجلس اين ميزان رشد بيش برآوردي است.
 به عبارتي ديگر پيش‌بيني مي‌شود از محل درآمدهاي مالياتي در سال آتي، حدود ۷۵هزار ميليارد ريال عدم تحقق در منابع عمومي‌دولت وجود داشته باشد.اين مقدار معادل 7 درصد خواهد بود. براساس بررسي‌هاي انجام گرفته از سوي مرکز پژوهشهاي مجلس، انتظار مي‌رود از کل منابع مالياتي عمومي‌در نظر گرفته شده براي سال ۱۳۹۶، به ميزان ۱.۱۲۷ هزار ميليارد ريال، حدود ۹۳ درصد از آن معادل ۱.۰۵۲هزار ميليارد ريال در سال آتي محقق شود. به عبارتي پيش‌بيني مي‌شود از محل درآمدهاي مالياتي در سال آتي، حدود ۷۵هزار ميليارد ريال عدم تحقق در منابع عمومي‌دولت وجود داشته باشد.
در لايحه بودجه سال ۱۳۹۶ معادل ۱۲۷.۱ هزار ميليارد ريال به عنوان درآمدهاي مالياتي پيش‌بيني شده است. اين رقم نسبت به رقم درآمدهاي مالياتي مصوب در قانون بودجه سال ۱۳۹۵ که معادل ۱.۰۳۸ هزار ميليارد ريال بوده، از رشدي معادل ۶.۸ درصد برخوردار است. با توجه به روند فعلي وصول درآمدهاي مالياتي و نيز ساير شرايط اقتصادي، پيش بيني مي‌شود در سال ۱۳۹۵ کل وصولي درآمدهاي مالياتي معادل ۹۳۰ هزار و ۶۸۳ ميليارد ريال باشد که اين رقم با فرض تحقق ۸۸ درصدي ماليات بر واردات صورت گرفته است؛ بنابراين اگر فرض شود پيش‌بيني تحقق درآمدهاي مالياتي درست باشد، در اين شرايط رقم درآمدهاي مالياتي (منابع عمومي) لايحه بودجه سال ۱۳۹۶ رشدي حدود ۲۱ درصد نسبت به رقم عملکردي قابل برآورد در سال جاري خواهد داشت که اين رشد نشان از پيش برآوردي در اين بخش از درآمدها دارد. با توجه به شرايط اقتصادي کشور و مجموعه تحولات صورت گرفته در ساختار نظام مالي و مالياتي کشور، به نظر مي‌رسد درآمدهاي مالياتي عمومي‌پيش‌بيني شده در برخي از اجزا به ويژه ماليات اشخاص حقوقي غيردولتي و ماليات بر ارزش افزوده، با بيش برآوردي همراه بوده است و در مجموع انتظار مي‌رود درآمدهاي مالياتي در سال ۱۳۹۶ حداکثر تا سقف ۰۵۲.۱ هزار ميليارد ريال يعني تحقق حدود ۹۳ درصد از منابع پيش‌بيني شده در لايحه از محل ماليات محقق شود. در اين ميان با توجه به سهم نسبتاً قابل توجه درآمدهاي مالياتي از منابع عمومي‌دولت در لايحه بودجه(سهم ۳۵ درصدي)، هرگونه بيش برآوردي در ميزان وصول درآمدهاي مالياتي مي‌تواند اجراي بودجه را در عمل دچار مشکل کند. مجموع درآمدهاي مالياتي اعم از عمومي‌و اختصاصي، پيش بيني شده براي سال ۱۳۹۶، معادل ۱.۱۴۶ هزار ميليارد ريال است. از اين رقم حدود ۱۹ هزار ميليارد ريال درآمدهاي مالياتي اختصاصي و ۱.۱۲۷ هزار ميليارد ريال نيز درآمد عمومي‌مالياتي است که به عنوان بخشي از منابع عمومي‌بودجه است. در بين پايه‌هاي مختلف مالياتي نيز برخي از آنها به جهت سهم عمده در کل درآمدهاي مالياتي از اهميت بيشتري برخوردارند و پيش‌بيني وصول درآمد از اين منابع بايد با دقت نظر و احتياط بيشتري صورت پذيرد. اين اجزا عبارت از ماليات اشخاص حقوقي، ماليات بر درآمد و ماليات بر ارزش افزوده است که بر اساس برآوردهاي کارشناسانه به نظر مي‌رسد ارقام درآمدهاي مالياتي در لايحه سال ۱۳۹۶ در اين سه بخش، بر اساس فروض خوشبينانه و احتمالا عدم توجه کافي به واقعيت‌هاي اقتصاد ملي و تحولات آن صورت گرفته و با بيش برآوردي همراه است.

بحران در دموکراسي‌هاي‌غربي با انتخاب ترامپ
جهان سال 2016 را با انتخابات، رفراندوم‌ها، تروريسم و جنگ گذراند. از خاورميانه تا اروپا جهان با اخبار شوکه کننده روبرو شد. برگزيت ، ترامپ، سوريه، حملات مرگبار داعش کلماتي بودند که صحبت‌ها و شبکه‌هاي اجتماعي ما را در سال 2016 به خود اختصاص دادند.
راي انگليسي‌ها به خروج از اتحاديه اروپا، انتخاب غيرمنتظره دونالد ترامپ در انتخابات رياست جمهوري آمريکا، استيضاح و کناره گذاشتن ديلما روسوف رئيس جمهور برزيل بخش‌هايي از زلزله‌هاي سياسي بودند که دنيا را در اين سال تکان داد و حتی از رويدادهاي مهمي‌که بر خاورميانه از نظر سياسي و اقتصادي تاثير گذار بود. با اين وجود به طور حتم انتخاب ترامپ و رشد جنبش‌هاي پوپوليست رويداد مهم سال بود.ماه نوامبر، ماه شگفتي آور بود. برخلاف نتيجه نظرسنجي‌ها درباره پيروزي هيلاري کلينتون در انتخابات رياست جمهوري، دونالد ترامپ ميليارد آمريکايي از حزب جمهوريخواه در انتخابات رياست جمهوري پيروز شد و در اولين نطق تلويزيوني گفت در اولين روز کارش پيمان تجارت آزاد اقيانوس آرام را لغو خواهد کرد. اين پيمان بين ۱۲ کشور حوزه اقيانوس آرام از جمله‌امريکا، کانادا، ژاپن و استراليا بسته شد و در مرحله تصويب در مجالس بعضي از اين کشورها بود. اين اقدام آقاي ترامپ نشانه کوچکي از سياست‌هاي اقتصادي مخالف جهاني سازي است که‌امريکا در پيش روي خود دارد. در مورد دونالد ترامپ و نيروهاي حامي‌او در آمريکا بايد گفت که به‌رغم تفاوت در برخي مسائل چون مخالفت با اتحاديه اروپا تقريباً در بيشتر زمينه‌ها آنها با پوپوليست‌هاي اروپايي هم‌نظر هستند. ترامپ نيز همانند اروپاييان مخالف پذيرش مهاجر و پناهجو در آمريکاست. وي خواهان سياست‌گذاري خارجي وامنيتي از سوي دولت خود است و به نظر هم‌پيمانان کمتر توجه دارد. ترامپ خواهان خروج آمريکا از نهاد‌هاي فرامنطقه‌اي در عرصه‌هاي اقتصادي است و بيشتر به مسائل داخلي آمريکا توجه دارد و راه‌حل‌هاي ملي براي مشکلات جهاني ارائه مي‌کند.پوپوليسم جديد نتيجه مشکلات جدي در کشورهاي غربي است و نبايد آن را پديده‌اي گذرا ارزيابي کرد. در سال ۲۰۱۶ شاهد پيروزي اين جنبش سياسي در جريان برکسيت ، پيروزي دونالد ترامپ در آمريکا، شکست ماتئو رنتسي در ايتاليا براي تغيير قانون اساسي اين کشور و استقبال فزاينده‌ي را‌ي‌دهندگان از نيروهاي پوپوليست در اغلب کشورهاي اروپايي هستيم. برخي از تحليل‌گران سياسي نيروها و احزاب پوپوليستي را پديده‌اي گذرا ارزيابي مي‌کنند و بر اين باورند که اتحاد تمامي‌نيروهاي دموکرات مانع از قدرت‌گيري آنان در اين يا آن کشور خواهد شد. آنها به موفقيت آلکساندر وان بلن در انتخابات رياست جمهوري اتريش در مقابل نوربرت هوفر نماينده حزب آزادي‌خواه (حزب پوپوليستي و ناسيوناليستي اتريش) اشاره مي‌کنند. اين تحليل‌گران فراموش مي‌کنند که هوفر در اين انتخابات بيش از ۴۶ درصدر آرا را از ‌‌آن خود کرده و عملاً جامعه اتريش را دچار شکافي ژرف نموده است. برخي از تحليل‌‌گران سناريوي مشابهي را براي پيروزي فرانسوا فيون، نامزد محافظه‌کاران در انتخابات رياست جمهور فرانسه در سال ۲۰۱۷ در نظر مي‌گيرند. به گزارش دويچه وله، بنا به ارزيابي آنان در صورتي که انتخابات فرانسه به دور دوم کشيده شود و خانم مارين لوپن از حزب پوپوليستي و راست‌گراي "جبهه ملي" رقيب فيون شود، وظيفه تمامي‌نيروهاي محافظه‌کار، سوسياليست و چپ در فرانسه حمايت از فيون است. پوپوليست‌ها بيش از آنکه بر اساس برنامه‌اي منضبط ، دقيق و تحليلي اهداف سياسي خود را متحقق کنند به "روش‌‌هاي عوام‌پسندانه" گرايش دارند. بنا به آخرين نظرسنجي خطر پيروزي حزب پوپوليستي خيرت وايلدرز ازحزب آزادي PVV در انتخابات پارلماني هلند در سال ۲۰۱۷ بسيار جدي است. در کشورهاي فنلاند، ايتاليا، بريتانيا و دانمارک حدود ۵۰ درصد راي‌هندگان به نظرات پوپوليستي گرايش دارند. در کشورهاي آلمان، اسپانيا، سوئد و ليتواني گرايش به نظرات پوپوليستي آشکارا کمتر است. براي مثال تنها ۱۸ درصد راي‌دهندگان در آلمان از سياست‌هاي پوپوليستي طرفداري مي‌کنند. بزرگترين نماينده نظرات پوپوليستي در آلمان در حال حاضر "حزب آلترناتيو براي آلمان" است که به‌طور قطع در انتخابات پارلماني اين کشور در سال ۲۰۱۷ موفقيت خواهد داشت. حضور "حزب آلترناتيو براي آلمان" در پارلمان اين کشور پديده‌اي جديد و منحصر به فرد پس از جنگ جهاني دوم در آلمان به حساب مي‌آيد. موفقيت‌هاي اخير گروه‌ها و سياستمداران پوپوليست در کشورهاي غربي مي‌تواند مباني دموکراسي در اين جوامع را به خطر بياندازد.
این هفته هوای پایتخت روی سلامت را نخواهد دید
گروه اجتماعي: «در روزهاي آلايندگي هوا 30 نفر به فوت‌شدگان اضافه مي‌شود». اين مطلب را روز گذشته رحمت‌الله حافظي، رئيس کميسيون سلامت، محيط زيست و خدمات شهري شوراي شهر تهران مطرح كرد.
 طي روزهاي گذشته موج جديدي از آلودگي هوا در خيابان‌هاي پايتخت خود را به نمايش گذاشته است. آنطور كه مشخص است، راهكارهاي پيش‌بيني شده براي مقابله با آلودگي هواي تهران ديگر پاسخگو نيست و حالا آنطور كه مديرکل پيش‌بيني و هشدار سازمان هواشناسي گفت بايد منتظر افزايش آلايندهاي جوي در روزهاي آينده بود.  طي تمام سال‌هاي گذشته افزايش ساعت طرح ترافيك و اعمال محدوديت‌هاي ترافيكي مهمترين راه حل انديشيده شده براي حل مشكل آلودگي هواي تهران بوده است. به نظر مي‌رسد اين رويه همچنان ادامه دارد. پيش از اين رئيس پليس راهور تهران بزرگ از افزايش زمان و محدوده طرح ترافيک از شنبه تا سه‌شنبه هفته جاري خبر داد و گفت: اين طرح با تصميم کميته اضطرار آلودگي هواي تهران اجرا مي‌شود و متخلفان اعمال قانون خواهند شد. سردار محمدرضا مهماندار همچنين گفته بود كه از روز گذشته (شنبه ١١ دي) محدوده طرح ترافيک به محدوده زوج و فرد افزايش پيدا خواهد کرد و اجراي اين طرح بر اساس مصوبه تا روز سه شنبه ادامه خواهد داشت. به گفته رئيس پليس راهور تهران، زمان طرح ترافيک نيز تا ساعت ١٩ ( ٧ عصر) افزايش زمان خواهد داشت.
تذكر 217 واحد اطراف تهران به‌علت آلايندگي
در همين حال مديرکل محيط زيست استان تهران در ادامه طرح ضربتي پايش صنايع آلاينده در اطراف تهران گفته است كه تاکنون 980 واحد مورد بررسي قرار گرفتند که براي 217 واحد اخطاريه صادر شد. ناصر مهردادي در گفتگو با فارس گفت: تا چند روز اخير نزديک به 980 واحد صنعتي در سطح استان تهران مورد پايش قرار گرفت که براي 217 مورد اخطاريه صادر شد که پايش‌ها تا دو ماه آينده ادامه خواهد داشت. وي درخصوص نقش اين صنايع در آلودگي هواي تهران گفت: آنگونه که مطرح است 80 درصد آلودگي هوا در تهران مربوط به خودروها و 20 درصد مربوط به صنايع اطراف تهران است. مديرکل محيط زيست استان تهران اظهار داشت: با روند پايشي که آغاز شده‌اميدواريم از 20 درصد آلودگي صنايع اطراف تهران کاسته شود و اگر بتوانيم از همان 20 درصد، تنها 30 درصد کاهش دهيم بازهم گام مثبتي در مسير کاهش آلودگي هواي تهران برداشته شده است. مهردادي درخصوص آخرين وضعيت کيفيت هواي تهران گفت: بر اساس آمار ميزان غلظت آلاينده‌ها به صورت ساعتي رو به کاهش است که بر همين اساس براي فردا تعطيلي مدارس را نخواهيم داشت.
افزايش آلايندهاي جوي در روزهاي آينده
در همين حال مديرکل پيش‌بيني و هشدار سازمان هواشناسي مي‌گويد كه به سبب تداوم پايداري جو، افزايش آلاينده‌هاي جوي در شهرهاي صنعتي و پرجمعيت همچنان ادامه خواهد داشت. احد وظيفه در گفتگو با ايسنا، افزود: به سبب تداوم پايداري جو، افزايش آلاينده‌هاي جوي در شهرهاي صنعتي و پرجمعيت همچنان ادامه خواهد داشت. وي در ادامه گفت: امروز (يکشنبه 12 دي) در بخش‌هايي از غرب، زاگرس مرکزي و دامنه‌هاي جنوبي و ارتفاعات البرز مرکزي بارش‌هاي پراکنده‌اي رخ خواهد داد که به تدريج با حرکت اين موج به سمت شمال شرق بارش‌هاي پراکنده‌اي نيز در اين ناحيه اتفاق مي‌افتد. همچنين انتظار نمي‌رود که اين ناپايداري ضعيف منجر به بهبود وضعيت آلودگي هوا شود و بنابراين کيفيت هواي پايتخت براي روزهاي آينده نيز در وضعيت ناسالم براي گروه‌هاي حساس باقي خواهند ماند.
30 فوتي بيشتر در روزهاي آلوده تهران
در همين حال روز گذشته رحمت‌الله حافظي، رئيس کميسيون سلامت، محيط زيست و خدمات شهري شوراي شهر تهران در گفتگويي با خبرنگاران درباره ترافيک موجود در شهر تهران خاطرنشان كرد: هيچ‌کجا نگفته‌ام که آقاي شهردار ترافيک را ايجاد کرده است. در يک ماه و نيم گذشته مي‌بينيم که ترافيک افزايش يافته است و دلايل کارشناسي خاص خود را نيز دارد. عضو شوراي اسلامي‌شهر تهران گفت: سياسي کردن ترافيک و آلودگي هوا ظلم به مردم است. در روزهاي عادي 160 نفر در تهران فوت مي‌شوند که در روزهاي آلايندگي هوا 30 نفر به اين جمعيت اضافه مي‌شود. بنابراين حتي براي کمک به خانواده خود بايد نسبت به کاهش آلودگي هوا اقدام شود. حافظي يادآور شد: اگر ما نسبت به زيرساخت‌هاي لازم در حمل و نقل عمومي‌اقدام کنيم قطعاً مردم از وسايل نقليه شخصي استفاده نمي‌کنند و روي به حمل و نقل عمومي‌مي‌آورند.

400 هزار واحد مسکونی ساخته‌شده بدون مشتری؛
بازار مسکن تهران همچنان در رکود به سر مي‌برد. مسکن شهر تهران در شرايطي قرار دارد که به دليل عدم نيازسنجي از تقاضاي بازار با عرضه مازاد در بخش املاک لوکس، نيمه لوکس و دامنه قيمتي بيش از 300 ميليون تومان مواجه شده و مشتري براي 300 تا 400 هزار واحد خالي وجود ندارد.
خانه‌هاي مناسب اقشار کم درآمد در محدوده نوساز کم متراژ، کهنه ساز کم متراژ و کهنه ساز متوسط متراژ در مناطق جنوب شهر تهران قرار دارد.
علائم دريافتي از داده‌هاي معاملات مسکن شهر تهران نشان مي‌دهد خانه‌هاي داراي سه ويژگي "محدوده 100 ميليون تومان"، "کهنه ساز" و "کمتر از 60 متر مربع" حدود نيمي‌از معاملات مسکن پايتخت را به خود اختصاص مي‌دهد.
بر اين اساس فاز فروش اين واحدها در شرايطي که مسکن در رکود به سر مي‌برد مي‌تواند عنوان گروه شلوغ را به خود بگيرد.
مسکن شهر تهران در شرايطي قرار دارد که به دليل عدم نيازسنجي از تقاضاي بازار با عرضه مازاد در بخش املاک لوکس، نيمه لوکس و دامنه قيمتي بيش از 300 ميليون تومان مواجه شده و مشتري براي 300 تا 400 هزار واحد خالي وجود ندارد.
در اين شرايط کارشناسان با تذکر نسبت به اينکه‌املاک گران قيمت ديگر سوددهي سابق را ندارد به سازندگان توصيه مي‌کنند با صنعتي سازي در بخش واحدهاي کوچک متراژ به خرج از رکود مسکن کمک کنند. بر اين اساس دهکهاي پايين مي‌توانند بازار هدف جديدي براي انبوه سازان باشند.
يک تحليلگر بازار مسکن با بيان اينکه ساخت مسکن متراژ بالا در تهران توجيه اقتصادي ندارد به مقايسه‌امار فروش مسکن در سالهاي ۱۳۸۹ و ۱۳۹۵ پرداخت و خاطرنشان کرد: فروش واحد مسکوني از ۱۲۰ هزار مورد در سال ۱۳۸۹ به ۴۰ هزار واحد رسيده و رقابت بين فروشندگان، حداکثري شده است. در اين شرايط فعالان بخش مسکن به دو دسته تقسيم مي‌شوند؛ عده اي ۸۰ درصدي که گران اداره مي‌شوند و عده اي ۲۰ درصدي که ارزان اداره مي‌شوند. طبيعي است که بخش ۸۰ درصدي مي‌گويد مسکن در رکود است و بخش ۲۰ درصدي مي‌گويد مسکن رکود ندارد.
محمدحسين اديب در بيان راهکار خروج از رکود مسکن گفت: راه حل‌هاي رکود مسکن بسيار ساده است. يک راه حل اين است که قيمت مسکن ۵۰ درصد پايين بيايد. راه ديگر اين است که قدرت خريد بالا که با توجه به قيمت نفت جهاني تا سه چهار سال ديگر به اين فکر نکنيد. راه سوم اين است که متراژ واحدهاي مسکوني نصف شود و متناسب با قدرت خريد مردم باشد.
وي تاکيد کرد: بايد به ازاي يک مسکن يک شغل بايد ايجاد شود. اگر شغل ايجاد نشود مسکن فروش نمي‌رود. بسياري از شغلهايي که با نفت گران ايجاد شده بود با نفت ارزان از بين رفته است.  ۸۰ درصد کساني که سر کار مي‌روند براي اين مي‌روند که فاميل نگويد بيکار شده‌اند. برخي سازندگان انتظار دارند من طوري حرف بزنم که تورم سنگيني در بخش مسکن در راه است. اما اينگونه نيست. اين بيزينس‌ها ديگر جواب نمي‌دهد. آنها گران اداره مي‌شوند. بعد براي کساني که توان خريد ندارند خانه مي‌سازند.
به گفته اديب، شرايط تجاري امروز مي‌گويد با توجه به اسکان جمعيت و کاهش مهاجرت، توليد مسکن در کلانشهرها و با مساحت بالا ديگر توجيه اقتصادي ندارد اما مي‌بينيم که هنوز ۱۱.۲ درصد خانه‌هاي توليد شده در تهران بيش از ۱۳۰ متر مساحت دارند. يعني شما براي کساني خانه مي‌سازيد که اصلا وجود ندارند. تازه‌ترين گزارشي که بانک مرکزي از تحولات بازار مسکن در تهران منتشر کرده، نشان دهنده ثبت قيمت ۴.۴ ميليون توماني هر متر زيربناي واحد مسکوني براي خريد و فروش است. اين تغيير از رشد نيم درصدي نسبت به آبان ماه و ۷.۷ درصدي در قياس با آذر ماه سال گذشته حکايت دارد. اما آمارها در هر دو شاخص تورم نقطه به نقطه و نيز تورم ۱۲ ماهه منتهي به آذرماه نشان مي‌دهد قيمت مسکن هنوز افت قيمت را تجربه مي‌کند. يکي از شاخص‌ها براي اثبات اين موضوع تعداد معاملات است. تعداد معاملات آپارتمان مسکوني شهر تهران در آذرماه به ۱۱.۸ هزار واحد رسيد که نسبت به ماه قبل ۵.۱ درصد و در مقايسه با ماه مشابه سال قبل ۵.۹ درصد کاهش دارد. از سوي ديگر تعداد معاملات آذرماه در مقايسه با ميانگين ۹ ماهه ابتداي سال جاري ۱.۲ درصد کمتر شده است. رشد قيمت واقعي مسکن شاخص ديگري است که‌امارها به نفع اين بخش حکايت نمي‌کند. از آنجاکه قيمت مسکن در سال ۱۳۹۵، به‌طور ميانگين حدود ۰.۵ تا دو درصد نوسان داشته است، در حال حاضر سطح ميانگين قيمت مسکن در آذرماه معادل ۷.۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل يعني آذر ۱۳۹۴، افزايش داشته که البته اين ميزان افزايش در «قيمت اسمي» مسکن در مقايسه با نرخ تورم نقطه به نقطه آذرماه ۱۳۹۵ که معادل ۹.۲ درصد بوده است، حکايت از افت ۱.۵ درصدي «قيمت واقعي» مسکن در آخرين ماه فصل پاييز دارد. نکته‌ ديگر پايين بودن تورم مسکن نسبت به تورم عمومي‌است. در حال حاضر که تورم اقتصاد به شدت کاهش يافته هنوز از رشد قيمت مسکن در ۹ ماهه ابتداي سال جاري بيشتر است. در آذرماه‌امسال نرخ تورم ۷.۲ درصد گزارش شد در حالي که رشد قيمت مسکن در ۹ ماهه منتهي به آذرماه ۴.۷ درصد بوده است و اگر نسبت ۱۲ ماهه هر دو بخش را با يکديگر مقايسه کنيم قطعا مسکن شرايط بدتري را خواهد داشت.
«تجارت» كارنامه بازرگاني تهران و آنکارا را بررسي كرد
گروه صنعت، معدن و تجارت: نام تركيه هنوز هم در ميان پنج كشور نخست داراي مبادلات تجاري با ايران است. اين كشور پس از چين، امارات و كره جنوبي، چهارمين شريك بازرگاني اين روزهاي ايران است. با اين حال طي يک دهه گذشته از سال ۱۳۸۴ تا سال ۱۳۹۴ همواره تراز تجاري ايران با ترکيه منفي بوده است.
به گزارش تجارت آنلاين، بررسي كارنامه 10 ساله بازرگاني ميان ايران و تركيه نشان دهنده سنگيني كفه واردات كالا بر صادرات است. به‌عبارت ديگر طي 10 سال گذشته تراز تجاري اين دو كشور براي ايران منفي بوده است. بررسي گزارش‌هاي مربوط به بازرگاني در 9 ماهه سال‌جاري نيز كاهش ميزان صادرات ايران به تركيه را نشان مي‌دهد. كاهش 10 درصدي ميزان صادرات كالاهاي ايراني به تركيه در حالي صورت گرفته كه صادرات كالا به كشورهاي ديگري مانند كره‌جنوبي و چين با افزايش مواجه شده است.
مبادلات 8 ميليارد دلاري در 10 ماه
رقم مبادلات بازرگاني ايران و ترکيه فقط در ماه اکتبر سال 2016 ميلادي به ۸۶۷ ميليون و ۶۴۰ هزار دلار رسيد که نسبت به اکتبر ۲۰۱۵ ميلادي ۱۶.۳ درصد افزايش دارد. اما مهمترين نقطه‌اي که در مبادلات بازرگاني دو کشور همسايه در ۱۰ ماه نخست سال گذشته ميلادي دقت برانگيز است. برهم خوردن توازن تجاري به نفع ترکيه است، در حاليکه در ۱۰ ماه سال ۲۰۱۶ ميلادي ترکيه معادل ۴.۳ ميليارد دلار به ايران صادرات داشت، در همين دوره معادل ۳.۷ ميليارد دلار از ايران واردات داشته است. بررسي داده‌هاي بازرگاني خارجي ترکيه که از سوي موسسه‌امار دولتي ترکيه منتشر شد، نشان مي‌دهد، در اکتبر سال 2016 ميلادي صادرات ترکيه به ايران با افزايش قابل توجهي به ميزان ۵۷.۲ درصد نسبت به اکتبر سال گذشته از ۳۱۸ ميليون و ۵۱۱ هزار دلار به ۵۰۰ ميليون و ۸۳۰ هزار دلار رسيده است. در مقابل واردات ترکيه از ايران در ماه اکتبر همان سال با ۱۴.۳ درصد کاهش از ۴۲۸ ميليون و ۱۲۲ هزار دلار به ۳۶۶ ميليون و ۸۱۰ هزار دلار رسيد. اما در بررسي فرايند ۱۰ ماهه مبادلات تجاري ديده مي‌شود که در اين دوره نيز صادرات ترکيه به کشورمان ۴۴۶ درصد افزايش و واردات اين کشور از ايران نيز ۲۹.۶ درصد نسبت به بازه زماني مشابه سال گذشته کاهش دارد.
ناظران آگاه در آنکارا با اشاره به اينکه در سال ۲۰۱۵ ميلادي حجم مبادلات بازرگاني دو کشور با نزديک به ۲۹ درصد کاهش نسبت به سال ۲۰۱۴، به ۹ ميليارد و ۷۶۱ ميليون و ۴۸۲ هزار دلار رسيده، با لحاظ مبادلات ۱۰ ماهه سال‌جاري پيش‌بيني مي‌کنند رقم سال‌جاري نيز تغيير فاحشي با سال پيش نداشته باشد. اين در حالي است که دو طرف در هر فرصتي بر هدف ۳۰ ميليارد دلاري در صادرات تاکيد مي‌کنند. بازرگاني خارجي به‌عنوان يکي از مهمترين محرکه‌هاي اصلي اقتصاد ترکيه تحت تاثير تحولات در بازارهاي جهاني در ۱۰ ماه نخست سال‌جاري ميلادي با حدود ۴.۵ درصد افت روبه رو شده که اين افت در صادرات به ميزان ۲.۸ درصد و در واردات به ميزان ۵.۸ درصد بوده است.
10 سال تجارت ميان ايران و تركيه
طي يک دهه گذشته از سال ۱۳۸۴ تا سال ۱۳۹۴ همواره تراز تجاري ايران با ترکيه منفي بوده است. علاوه بر اين ترکيب کالاهاي صادراتي طي مدت مذکور تغيير چنداني نداشته و فرآورده‌هاي مس، روي و مشتقات نفت در صدر فهرست کالاهاي صادراتي ايران به ترکيه قرار دارند. بررسي‌هاي انجام شده طي يک دهه گذشته در سال‌هاي ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۴ نشان مي‌دهد همواره تراز تجاري ايران با ترکيه منفي بوده و از سال ۱۳۹۱ (سالي که فاصله ميان ارزش واردات و صادرات به بالاترين حد خود در ۱۰ سال گذشته رسيد) تراز تجاري حرکت به سمت صفر را آغاز کرده است. ترکيب سبد کالاهاي صادراتي نيز طبق مشاهدات تغيير چنداني نداشته و فرآورده‌هاي مس و روي و مشتقات نفت در صدر فهرست کالاهاي صادراتي ايران به ترکيه قرار دارد. واردات ترکيه از ايران تقريبا از الگوي مشابهي با واردات اين کشور از کل جهان تبعيت مي‌کند و به عبارت ديگر تداوم روابط تجاري با اين کشور در شرايط تحريم‌ها نيز از تضمين بيشتري برخوردار است.
كارنامه صادرات و واردات دو كشور
به ترتيب در سال ۱۳۸۴ ارزش صادرات از ايران به ترکيه ۲۰۵ ميليون دلار، در سال ۱۳۸۵ معادل ۳۲۶ ميليون دلار، در سال ۱۳۸۶ معادل ۵۶۳ ميليون دلار، در سال ۱۳۸۷ معادل ۵۳۰ ميليون دلار، در سال ۱۳۸۸ معادل ۵۸۹ ميليون دلار، در سال ۱۳۸۹ معادل ۱۰۵۶ ميليون دلار، در سال ۱۳۹۰ معادل ۱۴۳۳ ميليون دلار، در سال۱۳۹۱ معادل ۱۴۷۷ ميليون دلار، در سال ۱۳۹۲ معادل ۱۶۴۰ ميليون دلار، در سال ۱۳۹۳ معادل ۱۹۳۰ ميليون دلار و در سال ۱۳۹۴ معادل ۱۳۱۵ ميليون دلار بوده است. اين در حالي است که ارزش واردات از ترکيه به ايران در سال ۱۳۸۴ معادل ۸۶۷ ميليون دلار، در سال ۱۳۸۵ معادل ۸۸۶ ميليون دلار، در سال ۱۳۸۶ معادل ۱۲۴۶ ميليون دلار، در سال ۱۳۸۷ معادل ۱۵۰۴ ميليون دلار، در سال ۱۳۸۸ معادل ۲۰۰۶ ميليون دلار، در سال ۱۳۸۹ معادل ۲۶۴۶ ميليون دلار، در سال ۱۳۹۰ معادل ۳۰۷۵ ميليون دلار، در سال ۱۳۹۱ معادل ۳۷۷۰ ميليون دلار، در سال ۱۳۹۲ معادل ۳۶۲۴ ميليون دلار، در سال ۱۳۹۳ معادل ۳۷۷۹ ميليون دلار و در سال گذشته معادل ۲۹۹۵ ميليون دلار بوده است.
صادرات به ترکيه کاهش نيافته است
در همين حال دبيرکل شوراي مشترک بازرگاني ايران و ترکيه عنوان کرد که ميزان صادرات ايران به ترکيه پس از بحران‌هاي سياسي در اين کشور کاهش نيافته و همچنان در وضعيت قبلي قرار دارد. سيدجلال ابراهيمي‌در گفتگو با ايسنا، ‌گفت: اقتصاد ترکيه و واحد پولي اين کشور (لير) در بحران قرار گرفته، اما تاکنون تاثير منفي در روابط اقتصادي ايران و ترکيه نداشته است. وي درباره تاثيرات بحران‌هاي سياسي ترکيه در مبادلات تجاري بين ايران و ترکيه توضيح داد: صادرات ايران به ترکيه همچنان مانند گذشته است و ميزان صادرات‌مان به ترکيه پايين نيامده، چون همچنان سفارش‌هاي قبلي در حال انجام است و حداقل ۴۵ روز طول مي‌کشد که اتفاقات اخير در ترکيه تاثيرات خود را در وضعيت صادرات و به‌طور کلي مبادلات تجاري نشان دهد. ابراهيمي‌با اشاره به تاثيرات بحران‌هاي سياسي ترکيه در وضعيت گردشگري اين کشور گفت: وضعيت ورود گردشگران به ترکيه با توجه به شرايط بحراني و بمب گذاري‌هايي که در برخي شهرها از جمله آنکارا و استانبول اتفاق افتاده است و ادامه وضعيت اضطراري در ترکيه تاثيرات منفي در بازار گردشگري اين کشور داشته و از تعداد گردشگران به ترکيه کاسته شده است.

روحاني در ديدار با مسوولان عالي رتبه دمشق:
«علي مملوک» مشاور امنيت ملي بشار اسد و «وليد المعلم» وزير امور خارجه سوريه به کشورمان سفر کردند و با مسوولان کشورمان ديدار و گفت و گو داشتند. اين نمايندگان سوري ابتدا با محمد جواد ظريف،‌ وزير امور خارجه کشورمان در محل اين وزارت خانه ديدار و رايزني کردند و سپس به ديدار دبير شوراي عالي امنيت ملي رفتند.
اين مسوولان سوري در ادامه نيز با رئيس جمهوري کشورمان ديدار کردند که حسن روحاني در اين ديدار با بيان اينکه جمهوري اسلامي‌ايران از برقراري آتش‌بس در سوريه استقبال مي‌کند، تأکيد کرد: بايد مراقب بود تا در دوران آتش‌بس فرصتي براي تقويت تروريست‌ها بوجود نيايد.حجت الاسلام حسن روحاني با تبريک موفقيت‌ها و پيروزي‌هاي دولت، ‌ارتش و مردم مقاوم سوريه در مبارزه با تروريسم بويژه در حلب،‌ گفت: پيروزي حلب اين پيام را براي تروريست‌ها به همراه داشت که، در راه غلطي که با جنايت و خونريزي انتخاب کرده‌اند، هرگز موفق نخواهند بود.
رئيس‌ جمهوري با بيان اينکه‌امروز پس از پيروزي حلب شرايط خوبي براي انجام اقدامات ميداني عليه تروريست‌ها و فعاليت‌هاي سياسي براي بازگرداندن ثبات و امنيت به سوريه فراهم شده است، اظهار اميدواري کرد اقدامات آتي براي حل بحران سوريه و مذاکرات صلح، منجر به حاکميت دمشق بر کل سوريه، ايجاد امنيت براي مردم سوريه و حفظ تماميت ارضي اين کشور شود.
روحاني خاطرنشان کرد: جمهوري اسلامي‌ايران در ميدان مقاومت و عرصه‌هاي مختلف سياسي همواره در کنار ملت سوريه بوده و در آينده نيز به اين حمايت خود ادامه مي‌دهد و مطمئن هستيم در نهايت ملت سوريه پيروز و موفق خواهد بود.
رييس‌ جمهوري با تأکيد بر اينکه محور مذاکرات صلح بايد حاکميت دمشق بر سوريه و بازگرداندن ثبات و امنيت پايدار به اين کشور باشد، اظهار داشت: ايران، روسيه و سوريه با اتحاد و هماهنگي در اقدامات و برنامه‌ريزي‌هاي آينده مي‌توانند در اين راستا موفق باشند.
روحاني همچنين اظهار اميدواري کرد دستاورد اجلاس آتي در آستانه قزاقستان، رسيدن به راه‌حلي براي برقراري صلح پايدار در سوريه باشد.
تاثير ايران در تقويت روحيه مقاومت سوريه
وليد معلم وزير امور خارجه سوريه در اين ديدار ضمن ابلاغ قدرداني و درودهاي 'بشار اسد' رييس‌ جمهوري اين کشور به دولت و ملت ايران، گفت: هيچ شکي نداريم که حمايت‌هاي همه جانبه جمهوري اسلامي‌ايران تأثير بسزايي در تقويت روحيه مقاومت ملت سوريه در برابر تروريست‌ها داشته و خواهد داشت.
وزير امور خارجه سوريه با تقدير از تلاش‌ها و حمايت‌هاي ايران و روسيه از دولت و ملت سوريه در مسير مبارزه با تروريسم، بر ضرورت هماهنگي و همکاري بيشتر 3 کشور در اين راستا تأکيد کرد. وليد معلم جمهوري اسلامي‌ايران را داراي نقش و جايگاهي با اهميت در منطقه دانست و خواستار توسعه و تقويت مناسبات و حمايت‌هاي تهران از دمشق شد.
همچنين اين سياستمداران سوري به ديدار شمخاني رفتند که وي با يادآوري تلاش‌هاي گسترده و فداکاري مردم، دولت و ارتش سوريه در طي سالهاي مبارزه با فتنه تروريسم در اين کشور تاکيد کرد: سوريه درجنگ جهاني تروريسم عليه اين کشور پيروز شده است.
به گزارش ايرنا علي شمخاني در خصوص تحولات مهم سوريه و روندهاي استمرار مبارزه با گروه‌هاي تروريستي ، با آنان گفت وگو کرد.
دبير شوراي عالي امنيت ملي و هماهنگ کننده اقدامات سياسي، امنيتي و دفاعي ايران با سوريه و روسيه بازگشت گروه‌هاي مسلح به ميز مذاکره و پذيرش شروط آتش بس دولت را حاصل دستاوردها و پيروزي‌هاي ميداني به ويژه آزادسازي شهر راهبردي حلب دانست و افزود: با توجه به سوابق بدعهدي و نقض آتش بس در گذشته از سوي اين گروه‌ها تنها ضمانت پايبندي مسلحين به توافقات، حفظ اقتدار نظامي‌و تسلط بر تحرکات و فعاليت‌هاي آنان است.
شمخاني گفت: هر مسير سياسي و گفت وگويي که منجر به تضعيف حاکميت دولت فراگير و قانوني اين کشور بر تمام سرزمين سوريه شود و يا بخواهد بخشي از سرزمين سوريه را در اختيار گروه‌هاي تروريستي و يا اشغال نظامي‌خارجي قرار دهد برخلاف منافع مردم و تهديدي براي کشورهاي منطقه و محکوم به شکست خواهد بود.  دبير شوراي عالي امنيت ملي آزادي حلب را نقطه عطفي در تحولات سياسي- نظامي‌سوريه و معادلات قدرت در منطقه ذکر کرد و يادآور شد: جنگ با تروريستهاي داعش و جبهه النصره در سوريه ادامه خواهد داشت و گروههاي مسلحي که ازجبهه تروريسم پيروي نمي‌کنند بايد از فرصت آتش بس استفاده نموده و به ميز مذاکره با دولت قانوني سوريه بازگردند.
وي افزود: تنها مسيري که مي‌تواند آرامش و امنيت را به سوريه بازگرداند مبارزه بي امان با تروريسم و تمرکز برگفتگوهاي سوري-سوري براي دستيابي به توافقي ملي به منظور برگزاري انتخاباتي فراگير است. دبير شوراي عالي امنيت ملي با بيان تاثيرگذاري راهبردي پيروزي حلب بر شکست تروريستهاي جبهه النصره و جبهه حامي‌آن‌ها گفت؛ اين مسئله ضمن خنثي سازي نقشه راه تجزيه منطقه که توسط غربي‌ها دنبال مي‌شود، اثبات کننده‌امکان پيروزي بر تروريست‌ها به شرط حفظ انسجام و هماهنگي در جبهه مقاومت است.
هماهنگ کننده اقدامات سياسي، امنيتي و دفاعي ايران با سوريه و روسيه افزود: اگر طرف‌هاي مقابل به پشتيباني‌هاي مالي، فني و تسليحاتي از عناصر تروريستي خاتمه دهند، طي زمان کوتاهي آرامش به منطقه و به تبع آن کشورهاي اروپايي نيز بازخواهد گشت و به جاي سيل آوارگان، خشونت و تخريب ميراث جهاني شاهد استقرار امنيت و دستيابي به آرمان محو کامل تروريسم خواهيم بود. نماينده مقام معظم رهبري ضمن محکوم نمودن استفاده ابزاري از تروريسم براي پيشبرد اهداف سياسي و منتسب کردن آن به دين حنيف اسلام به منظور توسعه اسلام هراسي و ايجاد تفرقه ميان مسلمانان تصريح کرد: رژيم صهيونيستي در سايه اختلافات و بحران امنيتي منطقه درحال گسترش سرکوب‌ها و تثبيت پروژه فلسطين زدايي است. سرلشکر علي مملوک مشاور امنيت ملي رئيس جمهور سوريه و وليد المعلم وزير امور خارجه اين کشور نيز در اين ديدار طي سخنان جداگانه اي با ارائه گزارشي از تحولات ميداني و سياسي اخير و فرايند توافق آتش بس با معارضان مسلح تاکيد کردند: مبارزه بي امان با عناصر داعشي و جبهه النصره و گروه‌هاي مرتبط با آنان در کنار پيگيري مسيرهاي سياسي ادامه خواهد يافت ودولت و ملت قهرمان سوريه، اجازه تجزيه و تداوم حضور تروريست‌ها در اين کشورو يا اشغال نظامي‌خارجي را نخواهند داد.

برنامه‌های دولت جواب داد؛
رئيس بانک مرکزي با بيان اينکه افزايش نرخ ارز در روزهاي گذشته به دليل تقاضاي فصلي بوده است گفت:با اقدامات بانک مرکزي روند کاهشي نرخ ارز آغاز شده و اين روند ادامه مي‌يابد.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از خبرگزاري خانه ملت ولي الله سيف درباره نشست جلسه کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي‌گفت:افزايش نرخ ارز در روزهاي گذشته به دليل تقاضاهاي فصلي بوده که در اين مدت به اوج خود رسيده است،اما با اقدامات بانک مرکزي روند کاهشي نرخ ارز شروع شده و اين روند ادامه مي‌يابد.
رئيس بانک مرکزي ادامه داد: بانک مرکزي ترجيح مي‌دهد کمتر در رابطه با نرخ ارز صحبت کند تا با اقدامات خود باعث شود کساني که مي‌خواهند با سفته بازي در بازار ارز سود ببرند،زيان ببيند و پيش بيني مي‌شود سفته بازان در بازار ارز در نهايت با زيان و خسارت رو به رو شوند.
وي افزود:نرخ فعلي ارز در بازار واقعي نيست و متغيرهاي اقتصادي گوياي شرايطي است که در نتيجه آن روند نزولي قيمت ارز آغاز مي‌شود.
سيف درباره معرفي فروشندگان عمده ارز به سازمان امور مالياتي گفت: سازمان مالياتي به موجب قانون مي‌تواند اطلاعاتي را از بانک مرکزي اخذ کند تا از طريق مرکز اطلاعات بانکي حساب‌هاي پرترافيک را در رابطه با فعاليت‌هاي مختلف کنترل کند؛بنابراين زماني که حجم عمليات هرحسابي بالا باشد،مي‌تواند باعث دقت سازمان امور مالياتي شود که آيا صاحبان اين حساب‌ها اظهارنامه مالياتي ارائه داده‌اند يا خير.
وي افزود:به طور مثال اگر شخصي اجير شده باشد تا در بازار فعاليت‌هايي انجام دهد؛از طريق سازمان امور مالياتي مي‌توان فعاليت‌هاي او را مورد ارزيابي قرار داد.
رئيس بانک مرکزي درباره موضوع يکسان سازي نرخ ارز گفت: موضوع يکسان سازي نرخ ارز در بلندمدت اقتصاد کشور يک الزام است،البته از قول من اظهارنظرهايي شده است اما موضوعي را که من عنوان کردم براين اساس است که براي دستيابي به يکسان سازي کامل نرخ ارز نيازمند اطمينان از پيش نيازها وجود دارد.
سيف افزود: يکي از پيش نيازها؛ ارتباطات بانکي مناسب در حد نياز براي انجام امور مربوط به تسويه حساب‌هاي بين المللي است.
وي ادامه داد: در حال حاضر نسبت به برجام از شرايط مناسبي برخوردار هستيم و پيشرفت‌هايي در کارها وجود دارد و اقدامات انجام شده نتايج مثبتي را به همراه داشته و بخشي از مسير کار انجام شده و اين موضوع پيگيري مي‌شود.
سيف درخصوص بخشش جريمه ديرکرد و سود وام‌هاي معوق تا 100 ميليون تومان،گفت: براساس مصوبه مجلس مقرر شده است که از موضوع تسعير نرخ از 45 هزار ميليارد تومان پس از کسر نيازهاي لازم براي تسويه حساب‌هاي قديم و مطالعات بانک‌ها،به موضوع بخشش جرايم ديرکرد و سود وام‌هاي معوق کشاورزي توجه شود.
وي در اين رابطه ادامه داد: پس از کسور لازم از 45 هزار ميليارد تومان درآمدهاي حاصل از تسعير مبلغ 10 هزار ميليارد تومان باقي ماند که بخشي بايد براي افزايش سرمايه بانک‌ها، بخشي براي تسويه بدهي‌هاي دولت و بخشي براي تسويه حساب بانکي براساس مصوبه صحن علني اختصاص يابد البته به شرطي که پايه پولي را افزايش ندهد.
سيف افزود: بايد توجه داشت اگر مصوبه اجرايي شود پايه پولي با افزايش روبرو مي‌شود و اين موضوع بانک مرکزي را دچار يک معضل کرده است و بايد مکانيزمي‌براي عملياتي شدن موضوع لحاظ شود.
رئيس بانک مرکزي افزود:درجهت بخشش جرايم ديرکرد و سود وام‌هاي معوق با مديران عامل بانک‌ها نشستي برگزار شد و از آنها خواسته شد بدون مطالبه با بانک مرکزي حداکثر اختيارات خود را براي بخشش جرايم ديرکرد و سود وام‌هاي معوق تا 100 ميليون تومان به کار ببندند و اميدواريم اين اقدامات نتيجه بخش باشد.
رئيس بانک مرکزي افزود: يکي از حداقل موضوعاتي که در بخشش سود و جريان ديرکرد مذکور بايد رعايت شود،بخشش جريمه ديرکرد 6 درصدي است که بانک‌ها دراين زمينه اعلام آمادگي کردند و اين موضوع در اختيار هيأت مديره بانک‌ها است.
هشدار نمايندگان به خودروسازان درباره افزايش قيمت در بازار
گروه صنعت، معدن و تجارت: هرچند بازار خودروهاي داخلي همچنان در ركود به سرمي‌برد، اما طي روزهاي گذشته زمزمه‌هاي گوناگوني درباره احتمال افزايش قيمت خودرو توسط خودروسازان شنيده شده است.
آنطور كه خودروسازان مدعي شده‌اند تاثيرات افزايش قيمت دلار طي هفته‌هاي گذشته به قطعه‌سازان و واحدهاي خودروسازي رسيده و حالا بايد در انتظار افزايش قيمت خودروهاي داخلي در بازار بود. اين در حالي است كه چند روز پيش رضا شيوا، رئيس شوراي رقابت در گفتگويي هرگونه افزايش قيمت خودرو داخلي را تا ارديبهشت ماه سال آينده منتفي دانسته بود. از طرف ديگر اين روزها موضوع دستورالعمل وزارت صنعت براي واردكنندگان خودرو حاشيه‌هايي را ايجاد كرده كه به گفته احتشام‌زاد، رئيس انجمن واردكنندگان خودرو، خودروسازان داخلي با فشار به وزارت صنعت، معدن و تجارت عامل ايجاد دشواري در مسير واردات خودرو به كشور شده‌اند. در اين ميان نايب رئيس کميسيون صنايع و معادن مجلس از واکنش مجلس نسبت به هرگونه تغيير يا افزايش قيمت خودرو توسط خودروسازان خبر داد و گفت: در صورتي که مجلس به اين نتيجه برسد که خودروسازان در جريان قيمت‌ها به صورت انحصاري عمل مي‌کنند ممکن است نسبت به کاهش تعرفه واردات خودروهاي خارجي تصميماتي بگيرند که مسلما خودروسازان داخلي، لطمه‌اي را خواهند خورد که قابل جبران نخواهد بود. داريوش اسماعيلي در گفتگو با خبر خودرو با اشاره به اينکه نبايد شرکت‌ها با هر بهانه‌اي به دنبال گراني خودرو باشند، تصريح کرد: در جريان افت تقاضا در بازار خودرو هرگونه افزايش قيمت به بهانه گراني نرخ ارز به ضرر توليدکننده و مصرف‌کننده خواهد بود. وي تصريح کرد: زماني که از رکود در بازار صحبت به ميان مي‌آيد بدين معني است که تقاضايي در بازار وجود ندارد از اين رو در صورتي که قيمت‌ها افزايش يابد اوضاع مناسبي را نمي‌توان براي بازار خودرو پيش‌بيني كرد. وي اظهار داشت: با وجود تلاش شرکت‌ها در تعديل هزينه‌ها، به خودروسازان توصيه مي‌شود که در وضعيت کنوني نرخ ارز به هيچ وجه به فکر افزايش قيمت خودرو نباشند. اسماعيلي تاکيد کرد: هرچند نرخ ارز در مقطعي افزايش يافته، اما اميدواريم به قيمت قبلي بازگردد البته در چنين موارد دولت و وزارت صنعت و معدن بايد وارد شده و به توليدکنندگان به نحوي کمک كند تا نه خودروساز و قطعه‌ساز لطمه ببينند و نه فشاري به مصرف‌کنندگان وارد شود. نايب رئيس كميسيون صنعت و معدن مجلس با اشاره به برخي اقدامات حمايتي دولت در سال‌هاي قبل به منظور رونق بازار و حمايت از مصرف‌کننده گفت: در اين شرايط نيز لازم است تا دولت چنين طرح‌هايي را اجرا كرده و تسهيلاتي را در قالب وام ارائه كند تا در سايه رشد تقاضا در بازار شاهد حمايت از خودروسازان داخلي و به نوعي مشتريان داخلي باشيم. وي تصريح کرد: در صورتي که قيمت خودرو از آستانه مورد نظر عبور کنند ممکن است اتفاقاتي رخ دهد که خودروسازان به شدت متضرر شوند. اسماعيلي به منظور رفع مشکل تحميل هزينه‌هاي ناشي از افزايش نرخ ارز بر توليدکنندگان ، خواستار تشکيل کميته‌اي کارشناسي به منظور تدوين راهکاري در اين زمينه شد و افزود : بايد کميته‌هاي کارشناسي تشکيل شود و درخصوص راهکار تعديل هزينه‌هاي شرکت‌هاي خودروساز و قطعه‌ساز پيشنهاداتي ارائه شود. وي تاکيد کرد: کميسيون صنايع و معادن مجلس امادگي دارد تا جلساتي را با مجموعه‌هاي خودروسازي و قطعه‌سازي برگزار كند تا در اين راستا راهکاري تدوين شود که کمترين ضرر متوجه کشور و بخش‌هاي توليدي شود.

با کشف ۱۵۰۰ تن ميوه قاچاق و انهدام ۵ باند اثبات شد؛
کورش شرفشاهي – مدتهاست از قاچاق به عنوان بزرگترين معضل ياد مي‌شود و دستگاههاي بسياري مامور مبارزه با قاچاق شده‌اند، اما متاسفانه هنوز اين پديده ناميمون بر سر توليد داخل سايه‌انداخته و سودي که مي‌بايست توليد کننده به دست بياورد به جيب قاچاقچي مي‌رود.
از سوي ديگر نيروي کار در بخشهايي که قاچاق رونق بيشتري دارد، تهديد بيشتري مي‌شود و اخراج، تعديل و بيکاري کارگران آزارکننده تر است. يکي از اين بخشها که بسيار اهميت دارد، بخش کشاورزي است. اگر نتوانيم کشاورزي را رونق بدهيم، انگيزه اي براي ماندن روستاييان در شهرها باقي نمي‌ماند و مهاجرت به شهرها بحرانهاي جدي تري را دامن مي‌زند. در اين شرايط به وفور شاهد واردات انواع ميوه‌ها هستيم و تاسف آورتر اينکه با واردات برخي محصولات کشاورزي که تنوعي محسوب مي‌شود و البته قيمت بالايي دارد، رغبت مردم به ويژه پولدارها به استفاده از ميوه‌هاي ايراني کاهش مي‌يابد و درنهايت کشاورزان کشورمان زيان مي‌بينند.
اگرچه مبارزه با قاچاق به صورت هدفمند پيگير مي‌شود و اتاق اصناف نيز مسوول و مامور بازرسي از صنوف شد، اما خروجي اين بازرسي‌ها مناسب نيست. به نوعي که سخنگوي ستاد مرکزي مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کرد: گرچه حجم قاچاق ميوه نسبت به توليد و مصرف آن در کشور بسيار ناچيز است، اما با توجه به پيامدهاي بهداشتي و بيوتروريسم قاچاق ميوه، اقداماتي در راستاي به حداقل رساندن آن از طريق هوشمند کردن کارت باربري براي ماشين‌هاي حمل ميوه، نظارت بيشتر بر ترانزيت ميوه و استقرار گمرک در مناطق آزاد در دستور کار قرار گرفته است.
قاسم خورشيدي در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار کرد: مجموعه اقدامات انجام شده در زمينه‌ قاچاق ميوه و تره‌بار طي سال‌هاي گذشته سبب شد تا اين اقدامات نتيجه‌بخش باشد و باعث کاهش حجم و ميزان ميوه قاچاق شود که البته به آن قانع نيستيم، اما در هفت ماهه‌امسال بالغ بر ۱۵۲۰ تن ميوه قاچاق به ارزش ۱۱۳ ميليارد ريال کشف شده که براي آنها ۴۰۵ پرونده تشکيل شده و پنج باند قاچاق منهدم شده‌اند.
وي افزود: گرچه در مقايسه با حجم نياز و مصرف ميوه و محصولات باغي در کشور که به بيش از ۱۷ ميليون تن در کشور مي‌رسد ميزان قاچاق وارد شده بسيار ناچيز است اما با همکاري سازمان ميادين ميوه و تره‌بار شهرداري‌ها و سازمان حمل‌ونقل جاده‌اي نظارت بيشتري بر ميوه‌هاي وارد شده به بازار انجام داده‌ايم و در ميدان مرکزي ميوه و تره‌بار در صدديم تا با راه‌اندازي و اجراي طرح هوشمند کردن کارت باربري وانت‌بارها و ماشين‌هاي حمل‌ ميوه و صدور بارنامه براي حمل‌ونقل ميوه و تره‌بار امکان جابه‌جايي ميوه خارجي قاچاق به حداقل برسد.
سخنگوي ستاد مرکزي مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ادامه داد: براي ترانزيت ميوه از کشور نيز تمهيداتي انديشيده شده تا بتوانيم از آن طريق نظارت بيشتري بر اين روند داشته باشيم و از سوي ديگر در صدديم تا با استقرار گمرک جمهوري اسلامي‌ايران در مبادي ورودي و خروجي مناطق آزاد نظارت را بر ورود و خروج ميوه و ديگر محصولات از مناطق آزاد امکان قاچاق آن را کاهش دهيم تا به گونه‌اي شرايط را کنترل کنيم که محصولات ورودي به مناطق آزاد به سرزمين اصلي قاچاق نشود.
خورشيدي تصريح کرد: علاوه بر ضرورت‌هاي اقتصادي که براي مقابله با قاچاق ميوه وجود دارد، ضرورت ديگر در اين زمينه به سلامت ميوه‌هاي وارداتي برمي‌گردد که براين اساس کالاهاي وارداتي در اين زمينه بايد از حيث مسائل قرنطينه‌اي، نباتي و بهداشتي هيچ‌گونه مشکلي نداشته باشند و مساله ديگر نيز به بيوتروريسم باز مي‌گردد، چرا که هم‌اکنون ايران کشوري است که در معرض تهديدات زيادي از سوي دشمنان قرار دارد و احتمال ورودي عمدي آفاتي که بتوانند سرمايه کشاورزي را تحت تاثير قرار دهد، وجود دارد بنابراين مجموعه‌ها و دستگاه‌هاي متولي مانند وزارت جهاد کشاورزي، سازمان غذا و دارو، گمرک جمهوري اسلامي‌ايران و غيره براي مقابله و مبارزه با قاچاق ميوه و محصولات کشاورزي بايد همه تلاش خود را به کار بندند و بيش از پيش با يکديگر هماهنگ باشند.
ميوه قاچاق در تره‌بار ناياب شد
اما در اين رابطه رييس اتحاديه بارفروشان گفته بود: از زمان آغاز به کار گشت‌هاي بازرسي در ميدان مرکزي ميوه و تره‌بار تهران هيچ گونه ميوه ي قاچاقي مشاهده و رويت نشده است و حجمِ ميوه‌هاي قاچاق در اين ميدان به صفر رسيده است.حسن صابري با اشاره به ماده 18 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مبني بر ضبط کالا و تعيين جريمه نقدي براي اشخاصي که مرتکب قاچاق کالا و ارز و حمل و يا نگهداري آن مي‌شوند، گفت: همزمان با اجراي طرح برخورد با کالاي قاچاق در سطح عرضه، ميوه‌هاي قاچاق از ديد عموم پنهان شد.وي افزود: واردکنندگان ميوه‌هاي قاچاق، اين ميوه‌ها را در انبارهاي مرغداري و يا سردخانه‌هاي غيردولتي نگهداري مي‌کنند و براي فروش آن از نيسان‌هاي توزيع ميوه در درب منازل کمک مي‌گيرند.صابري در خصوص چگونگي ورود ميوه‌هاي قاچاق به کشور اظهار داشت: از آنجا که ميوه يک کالاي سريع الفساد است، واردات آن فقط با کانتينرهاي يخچال دار امکانپذير است.رئيس اتحاديه بارفروشان تصريح کرد: معمولا ميوه‌هاي قاچاق را با ميوه‌هاي داراي مجوز مخلوط و در تزانريت جابه جا مي‌کنند ضمن آنکه در برخي موارد براي واردات ميوه‌هاي قاچاق، اقلام ديگري را در گمرک اعلام مي‌کنند.

کارشناس بازار سرمايه عنوان کرد:
يک کارشناس بازار سرمايه گفت: با وجود اهميت ثبات قيمت ارز براي رشد و شکوفايي اقتصاد، اين بازار از ابزارهاي پوشش ريسک نوسانات قيمت محروم است و نبود اين ابزار باعث افزايش هزينه فعاليتهاي اقتصادي در ايران به ويژه براي سرمايه گذاران خارجي شده است.
عليرضا باغاني در گفتگو با تسنيم با اشاره به افزايش نرخ دلار و عبور آن از مرز 4 هزار تومان در روزهاي گذشته گفت: با بالا گرفتن تب قيمت دلار در کشور باز هم موضوع نحوه قيمت‌گذاري ارز و شيوه مبادلات آن مورد توجه قرار گرفته است. اين کارشناس بازار سرمايه با بيان اينکه در صورت ادامه‌دار بودن اين روند و افزايش قيمت دلار به دليل نبود يک بازار رسمي‌و قابل وثوق، بايد منتظر جولان دلالان در بازار و حبس دلار براي بالا بردن قيمتها بود، افزود: در اين شرايط جاي خالي بازاري قابل نظارت و علمي‌و روزآمد در خصوص ارز به شدت حس مي‌شود؛ به علاوه اينکه با دامه روند کنوني باز هم بايد شاهد جولان دلالان و رانت‌هاي آن چناني ناشي از سياست گذاري‌هاي خاک خورده دستوري دولتي بود.
بازارهاي مختلف ارزي
باغاني با بيان اين که از ميان بازارهاي مختلف ارز شامل بازار بين بانکي، بازار خرده فروشي، بازار بورسي و بازار فارکس مهمترين بازار مبادلات ارزي بازار مبادلات بين بانکي است اضافه کرد: در اين بازار بانکها بر اساس تقاضاي مشتريان بزرگ خود اقدام به خريد و فروش ارز مي‌کنند که اين بازار در کشور کارايي خود را تا حدي از دست داده است.
وي با اشاره به اين که از ديگر بازارهاي ارز که عمده فروشان و خرده فروشان ارز را در کنار هم قرارداده و به يکديگر وصل مي‌کند مي‌توان به بازار فارکس اشاره کرد گفت: اين بازار نيز به مانند بازار مبادلات بين بانکي از جمله بازارهاي خارج از بورس است. البته بازار فارکس به صورت 24 ساعته و از طريق سيستم‌هاي الکترونيک در سراسر دنيا فعال است و غير از اين دو بازار، بازار سوم بازار خرده فروشي ارز نيز وجود دارد که از طريق بانکها و صرافي‌ها به افراد امکان معامله نقدي ارز مي‌دهد.
فاصله معنادار بازار ارز ايران با بازار جهاني
اين کارشناس بازار سرمايه در ادامه اظهار داشت: انحصار بانک مرکزي، غيررقابتي بودن بازار ارز، نبود بازار بين بانکي فعال، وجود بازار غيررسمي، چند نرخي بودن ارز، فقدان ابزارهاي پوشش ريسک و محدود بودن به مرزهاي داخل از جمله ويژگيها بازار ارز ايران است که بويي از همگام شدن با بازار جهاني ارز ندارد. وي با اشاره به اين که تمام اين ويژگيهاي خاص به علت گستردگي فعاليتهاي دولت در اقتصاد ايران مربوط مي‌شود گفت: در اين بازار بانک مرکزي عرضه کننده اصلي ارز بوده و به همين دليل قيمتهاي رسمي‌ارز از انعطاف پذيري بالايي برخوردار نمي‌باشد.
*ابزارهاي پوشش ريسک، گزينه مغفول در بازار ارز ايران
اين کارشناس بازار سرمايه ادامه داد: با وجود اهميت ثبات قيمت ارز براي رشد و شکوفايي اقتصاد ايران، اين بازار از ابزارهاي پوشش ريسک نوسانات قيمت محروم است و نبود اين ابزار باعث افزايش هزينه فعاليتهاي اقتصادي در ايران به ويژه براي سرمايه گذاران خارجي و فعالان داخلي مرتبط با بخش خارجي گشته و نيز تبديل به مانعي بر سر راه تشکيل بورس ارز در کشور شده است. اين در حالي است که در کشورهاي مختلف جهان شاهد اين امر هستيم که سازکارهاي موجود مورد استفاده قرار مي‌گيرد و قراردادهاي آتي در پاسخ به ريسکهاي جديد و يا مديريت بهتر ريسک موجود طراحي شده است.
اين کارشناس بازار سرمايه افزود: از اين رو در بازارهاي جهاني شاهد اين امر هستيم که حجم معاملات قراردادهاي آتي و اختيار معامله ارزي که در بورس‌هاي مختلف معامله شده‌اند از 75 ميليون قراداد در سال 2003 به بيش از 2 ميليارد قرارداد در سال 2014 رسيده است. به عبارت بهتر حجم معاملات اين قراردادها در طول دوره زماني 2003 تا 2014 ساليانه به طور متوسط بيش از 35 درصد رشد داشته است، که رقم قابل توجهي است.
باغاني تصريح کرد: همچنين آمارها نشان مي‌دهد که حجم معاملات مشتقات ارزي مورد مبادله در سال 2014 بيش از معاملات مربوط به محصولات کشاورزي، فلزات و انرژي بوده و اين آمارها بيش از هر چيزي بيانگر اهميت فزاينده و کارکردهاي حياتي اين ابزاهاي مالي براي اقتصاد ملي است.
بازار آتي در ايران
اين کارشناس بازار سرمايه اظهار داشت: با توجه به اينکه اولين معاملات قراردادهاي آتي در جهان بر روي کالاها و بورس‌هاي کالايي انجام شده است، در ايران اولين قرارداد آتي بر روي شمش طلاي يک اونسي از سال 87 راه‌اندازي شده و در آذر ماه اين سال قرارداد آتي بر روي سکه طلاي بهارآزادي با حجم 10 سکه آغاز و تاکنون ادامه دارد و تقريبا فعال‌ترين بازار آتي موجود در کشور است که در بورس کالاي ايران در حال فعاليت است.
وي افزود: از اين رو با توجه به توسعه بازارهاي آتي و رشد فزاينده حجم معاملات آتي ارز در جهان، ايران نيز بايد به سمت توسعه ابزارهاي مالي و فاصله گرفتن از نظام قديمي‌و دولتي حرکت کند و بايد ساز و کارهاي لازم به جهت حرکت بازار ارز به سمت استفاده از ابزار‌هاي جديد مهيا و شرايط براي آغاز به کار نمودن بازار آتي ارز و بازارهاي رسمي‌با نظارت دولت ايجاد شود.
باغاني اضافه کرد: در شرايط فعلي ملاحظاتي براي راه‌اندازي قراردادهاي آتي ارز در ايران از جمله تک نرخي شدن قيمت ارز، تعميق و سازماندهي بازار نقدي و راه‌اندازي بازار بين بانکي وجود دارد.
نقش بانک مرکزي
وي گفت: از سوي ديگر با توجه به جايگاه بانک مرکزي در عرضه ارز در بازار اين پرسش مطرح است که با اين شرايط، راه‌اندازي قراردادهاي آتي ارز امکان پذير است يا نه؟ از اين رو بايد به اين نکته توجه کرد که تراز تجاري کشور طي چند سال گذشته، جريانهاي ورودي ارز به کشور تا 80 درصد به صادرات نفت و گاز وابسته بوده است اما در حال حاضر اين ترکيب تغيير يافته و سهم در آمدهاي ارزي ناشي از صادرات نفت و گاز به مراتب کمتر شده است و عرضه کنندگان بيشتري براي ارز در بازار ايجاد شده و نقش بانک مرکزي تا حدي کاهش يافته است.
اين کارشناس بازار سرمايه افزود: بنابراين با توسعه اين شرايط مي‌توان انتظار داشت که تا حدي انحصار عرضه ارز در بازار کاهش داشته و در اين خصوص مشکل خاصي ديده نمي‌شود. همچنين از طرف ديگر تجارب کشورهاي ديگر نشان مي‌دهد که بانک‌هاي مرکزي عمدتا نقش نظارتي، مرجع مقرراتي و توسعه دهنده بازار را دارند. از اين رو بانک مرکزي مي‌تواند با ساماندهي بازار نقدي و توسعه بازار بين بانکي، به گسترش بازار قراردادهاي آتي کمک کند و با تنظيم بازار نقدي در مواقع اضطراري مانع از سرايت نوسانات بازار نقدي به بازار آتي باشد. وي در پايان اظهار داشت: البته بايد به اين موضوع توجه داشت که بهبود بازار ارزي و تخصصي شدن اين بازار با استفاده از ابزارهاي نوين مالي به کاهش رانت و نوسانات هيجاني در بازار کمک خواهد کرد و در اين خصوص بانک مرکزي هم مي‌تواند با استفاده از ابزارهاي نظارتي خود و کنترل بازار، ريسکهاي موجود را به حداقل رسانده و در شفافيت و قيمتگذاري صحيح قيمت ارز در بازار بهبود بخشد.