«تجارت» بررسی کرد؛
بر اساس لايجه بودجه سال 96 کل وصولي درآمدهاي مالياتي لايحه با رشد 21 درصدي نسبت بهامسال مواجه شده است. اين در شرايطي است که بر اساس نتايج پژوهشهاي آماري از جمله مرکز پژوهشهاي مجلس اين ميزان رشد بيش برآوردي است.
به عبارتي ديگر پيشبيني ميشود از محل درآمدهاي مالياتي در سال آتي، حدود ۷۵هزار ميليارد ريال عدم تحقق در منابع عموميدولت وجود داشته باشد.اين مقدار معادل 7 درصد خواهد بود. براساس بررسيهاي انجام گرفته از سوي مرکز پژوهشهاي مجلس، انتظار ميرود از کل منابع مالياتي عموميدر نظر گرفته شده براي سال ۱۳۹۶، به ميزان ۱.۱۲۷ هزار ميليارد ريال، حدود ۹۳ درصد از آن معادل ۱.۰۵۲هزار ميليارد ريال در سال آتي محقق شود. به عبارتي پيشبيني ميشود از محل درآمدهاي مالياتي در سال آتي، حدود ۷۵هزار ميليارد ريال عدم تحقق در منابع عموميدولت وجود داشته باشد.
در لايحه بودجه سال ۱۳۹۶ معادل ۱۲۷.۱ هزار ميليارد ريال به عنوان درآمدهاي مالياتي پيشبيني شده است. اين رقم نسبت به رقم درآمدهاي مالياتي مصوب در قانون بودجه سال ۱۳۹۵ که معادل ۱.۰۳۸ هزار ميليارد ريال بوده، از رشدي معادل ۶.۸ درصد برخوردار است. با توجه به روند فعلي وصول درآمدهاي مالياتي و نيز ساير شرايط اقتصادي، پيش بيني ميشود در سال ۱۳۹۵ کل وصولي درآمدهاي مالياتي معادل ۹۳۰ هزار و ۶۸۳ ميليارد ريال باشد که اين رقم با فرض تحقق ۸۸ درصدي ماليات بر واردات صورت گرفته است؛ بنابراين اگر فرض شود پيشبيني تحقق درآمدهاي مالياتي درست باشد، در اين شرايط رقم درآمدهاي مالياتي (منابع عمومي) لايحه بودجه سال ۱۳۹۶ رشدي حدود ۲۱ درصد نسبت به رقم عملکردي قابل برآورد در سال جاري خواهد داشت که اين رشد نشان از پيش برآوردي در اين بخش از درآمدها دارد. با توجه به شرايط اقتصادي کشور و مجموعه تحولات صورت گرفته در ساختار نظام مالي و مالياتي کشور، به نظر ميرسد درآمدهاي مالياتي عموميپيشبيني شده در برخي از اجزا به ويژه ماليات اشخاص حقوقي غيردولتي و ماليات بر ارزش افزوده، با بيش برآوردي همراه بوده است و در مجموع انتظار ميرود درآمدهاي مالياتي در سال ۱۳۹۶ حداکثر تا سقف ۰۵۲.۱ هزار ميليارد ريال يعني تحقق حدود ۹۳ درصد از منابع پيشبيني شده در لايحه از محل ماليات محقق شود. در اين ميان با توجه به سهم نسبتاً قابل توجه درآمدهاي مالياتي از منابع عموميدولت در لايحه بودجه(سهم ۳۵ درصدي)، هرگونه بيش برآوردي در ميزان وصول درآمدهاي مالياتي ميتواند اجراي بودجه را در عمل دچار مشکل کند. مجموع درآمدهاي مالياتي اعم از عموميو اختصاصي، پيش بيني شده براي سال ۱۳۹۶، معادل ۱.۱۴۶ هزار ميليارد ريال است. از اين رقم حدود ۱۹ هزار ميليارد ريال درآمدهاي مالياتي اختصاصي و ۱.۱۲۷ هزار ميليارد ريال نيز درآمد عموميمالياتي است که به عنوان بخشي از منابع عموميبودجه است. در بين پايههاي مختلف مالياتي نيز برخي از آنها به جهت سهم عمده در کل درآمدهاي مالياتي از اهميت بيشتري برخوردارند و پيشبيني وصول درآمد از اين منابع بايد با دقت نظر و احتياط بيشتري صورت پذيرد. اين اجزا عبارت از ماليات اشخاص حقوقي، ماليات بر درآمد و ماليات بر ارزش افزوده است که بر اساس برآوردهاي کارشناسانه به نظر ميرسد ارقام درآمدهاي مالياتي در لايحه سال ۱۳۹۶ در اين سه بخش، بر اساس فروض خوشبينانه و احتمالا عدم توجه کافي به واقعيتهاي اقتصاد ملي و تحولات آن صورت گرفته و با بيش برآوردي همراه است.
جديدترين گزارش بانک مرکزي؛
جديدترين گزارش بانک مرکزي حکايت از افزايش هفت گروه کالايي ظرف يک هفته اخير دارد؛ بر اين اساس ميوه ظرف يک هفته ۴ درصد گران شده است.
گزارشهاي آماري بانک مرکزي از شاخص قيمت کالا و خدمات طي هفته منتهي به سوم ديماه سال جاري حکايت از افزايش قيمت هفت گروه کالايي لبنيات، برنج، حبوبات، گوشت قرمز، گوشت مرغ، ميوههاي تازه و سبزيهاي تازه دارد. بر اين اساس، قيمت لبنيات در اين هفته نسبت به هفته قبل از آن، ۱.۵ درصد، برنج ۰.۱ درصد، حبوبات ۱.۹ درصد، ميوههاي تازه ۴.۱ درصد و سبزيهاي تازه ۲ درصد افزايش را نشان ميدهد، اين در حالي است که بهاي گوشت قرمز ۰.۶ درصد و گوشت مرغ نيز ۰.۶ درصد افزايش نشان
ميدهد.
در عين حال، نرخ چاي و روغن نباتي نسبت به هفته قبل از موعد مورد بررسي بدون تغيير و بهاي قند و شکر ۰.۱ درصد و تخم مرغ نيز ۰.۴ درصد کاهش را نشان ميدهد.
لبنيات و تخممرغ
در هفته مورد گزارش، در گروه لبنيات بهاي کره پاستوريزه نسبت به هفتـه قبـل معـادل ۲۲.۱ درصـد افزايش يافت و قيمت ساير اقلام اين گروه بدون تغيير بود. بهاي تخم مرغ معادل ۰.۴ درصـد کـاهش داشـت و شانه اي ٩٦٠٠٠ الي ١١٥٠٠٠ ريال فروش ميرفت.
برنج و حبوب
در اين هفته در گروه برنج قيمت برنج غيرتايلندي ثابت بـود. بهـاي بـرنج داخلـه درجـه يـک معـادل ۰.۱ درصـد کـاهش ولـي قيمـت بـرنج داخلـه درجـه دو ۰.۹ درصـد افـزايش يافـت. در گـروه حبـوب بهـاي لوبياچشمبلبلي معادل ۰.۶ درصد کاهش ولي قيمـت سـاير اقـلام ايـن گـروه بـين ۱.۴ درصـد تـا ۲.۹ درصـد افزايش داشت.
ميوهها و سبزيهاي تازه
در هفته مورد بررسي، اقلام ميوه و سبزي تازه که تعدادي از آنها از نظـر کيفـي در مقايـسه بـا سـاير ميوهفروشيها متفاوت بودند، به نرخ مصوب سازمان ميادين ميوه و ترهبار عرضه ميگرديـد. ميوهفروشـيهـاي سطح شهر اقلام ميوه و سبزي تازه را عرضه مينمودند که در گروه ميوههاي تازه بهاي تمام اقـلام ايـن گـروه بين ۰.۷ درصد تا ۱۲ درصد افزايش يافت. در گروه سبزيهاي تازه قيمت لوبيا سبز معادل ١/١ درصد کـاهش ولي بهاي ساير اقلام اين گروه بين ۰.۱ درصد تا ۴.۳درصد افزايش داشت.
گوشت قرمز و گوشت مرغ
در هفته مورد گزارش قيمت گوشت تازه گاو و گوساله بدون تغيير بود. بهاي گوشـت گوسـفند معـادل ١/١ درصد و گوشت مرغ ۰.۶ درصد افزايش يافت.
قند، شکر، چاي و روغننباتي
در اين هفته قيمت شکر معادل ۰.۳ درصد کاهش و بهاي قنـد، چـاي خـارجي و انـواع روغـننبـاتي ثابت بود.
انجمن اقتصاددانان ايران در نامه به رئيس جمهور؛
انجمن اقتصاددانان ايران در بيانيهاي خطاب به رئيس جمهور و رئيس مجلس، اختصاص ۱.۵ ميليارد دلار از صندوق توسعه براي روستاها را شتابزده توصيف کرد.
به گزارش فارس، هيات اجرايي انجمن اقتصاددانان ايران بيانيهاي خطاب به رئيس جمهور و رئيس مجلس، در باره بودجه سال 96 کشور صادر کرد. در اين بيانيهامده است، با توجه به بررسي بودجه سال 1396 در مجلس شوراي اسلامي، انجمن اقتصاددانان ايران توصيههاي زير را خدمت شما و همکاران محترمتان تقديم ميدارد. 1-با توجه به جهات اقتصادي، اجتماعي و سياسي بحران اشتغال، توجه ويژه به آن در بخشهاي مختلف بودجه از اولويت بالائي برخوردار است که اين مهم زمينه ساز رشد پايدار در کشور نيز خواهد بود. در اين راستا از آنجا که ايجاد شغل پايدار و مولد در کشور توسط بخش خصوصي امکانپذير است توصيه ما بر آن است تلاش و تمرکز بيشتري بر رفع موانع توليد و سرمايهگذاري در مواد مرتبط در بودجه صورت گيرد. 2-رقم بودجه عمراني امسال نسبت به سال گذشته افزايش يافته است که شايسته قدرداني است. متأسفانه بودجه عمراني مصوب سالهاي گذشته هيچ گاه کاملا تخصيص نيافته و به رديفهاي جاري انتقال يافته است.توصيه ميشود با تفاهم مجلس و دولت، مادهاي تصويب شود که انتقال رديفهاي بودجه عمراني به بودجه جاري ممنوع شود.
3- تامين و مصرف درست آب از معضلات اساسي حال و آينده کشور است. توصيه ميشود در بودجه سال آينده توجه و اهتمام بيشتري بر روي آن صورت گيرد.
4- با توجه به حاد شدن مسايل و آسيبهاي اجتماعي در کشور، تخصيص بودجه بهامور اجتماعي اولويت بيشتري يابد و زمينههاي ورود سازمانهاي مردم نهاد به خدمات اجتماعي، که با وجود محدوديتهاي موجود عملکرد خوبي داشتهاند، بيشتر مهيا گردد. 5- از اقدامات شتاب زده و مطالعه نشده مانند تخصيص ۱.۵ ميليارد دلار از صندوق توسعه ملي بهامور روستائي اجتناب شود. اختصاص چنين بودجههائي يادآور وامهاي خوداشتغالي و بنگاههاي زودبازده است که خاطره ناخوشايندي را در اذهان زنده ميکند.
6- امر کوچک سازي دولت در دستور کار قرار گيرد و از اهرمهاي بودجه اي ادغام و حذف سازمانها و وظايف موازي، غيرضرور و غير مرتبط به دولت استفاده شود. اميد است با اتکال به خداوند متعال و واقع نگري بيشتر دولتمردان ونمايندگان، بودجه کشور در مسير توسعه و پيشرفت قرار گيرد.
رييس سازمان برنامه و بودجه:
رييس سازمان برنامه و بودجه بر مشخص بودن منابع و مصارف هدفمندي يارانهها تاکيد کرد و گفت: نبايد با ارائه گزارش ناقصي در اين باره، القاي شبهه کرد.
به گزارش ايرنا، محمدباقر نوبخت در جلسه علني روز شنبه مجلس شوراي اسلاميدر هنگام بررسي پيشنهاد الحاقي به ماده 49 لايحه برنامه ششم توسعه درباره شفافيت منابع و مصارف هدفمندي يارانهها، افزود: يکي از تصميمات مهم مجلس در برنامه ششم تعيين تکليف اجراي قانون هدفمندي است. وي ادامه داد: گزارش ناقصي درباره منابع و مصارف درآمدهاي حاصل از هدفمندي از سوي برخيها ارائه ميشود که گاهي شبهه ايجاد ميکند، البته قصد القاي شبهه نيست بلکه اطلاعات در اين موضوع ناقص است. نوبخت اضافه کرد: مواد يک و دو قانون هدفمندسازي يارانهها، افزايش قيمت حاملهاي انرژي و آب را تصويب کرده و درآمدهاي حاصله را بر اساس مواد 7 و 8 بين مردم، توليد و خزانه کشور واريز ميکند. وي در ادامه به درآمدهاي ناشي از افزايش قيمت حاملهاي انرژي اشاره کرد و گفت: بر اساس گزارشهاي رسميدولت، بنزين معمولي به قيمت ليتري 1000 تومان و با مصرف روزانه 68 ميليون و 300 هزار ليتر، درآمد 24 هزار و 900 ميليارد تومان؛ بنزين سوپر به نرخ ليتري 1200 تومان و مصرف روزانه 4.1 ميليون ليتر در روز، 1800 ميليارد تومان، نفتگاز و سوخت هوايي در مجموع 36 هزار و 800 ميليارد تومان درآمد توليد ميکند. از صادرات نيز 13 هزار و 800 ميليارد تومان حاصل ميشود و جمع درآمدها از ناحيه فرآوردههاي نفتي 50 هزار و 800 ميليارد تومان است. رئيس سازمان برنامه و بودجه گفت: آنطور که برخي نمايندگان سخن گفتهاند انگار دولت از مردم 77 تا 80 هزار ميليارد تومان از ناحيه افزايش قيمت حاملهاي انرژي پول ميگيرد، ولي 35 هزار ميليارد تومان بازتوزيع و 7000 ميليارد تومان بابت ماليات بر ارزش افزوده اختصاص ميدهد و بقيه آن که رقميبالغ بر 42 هزار ميليارد تومان است، نيز در اختيار دولت باقي ميماند.