6 ميليارد دلار به بازار آزاد تزريق شد 
عضو کميسيون اقتصادي در رابطه با جلسه ارزي سه ساعته روز گذشته به نقل از سيف گفت:در ماههاي اخير حدود ۶ ميليارد دلار به بازار آزاد تزريق شده است. به گزارش تسنيم، سيد حسن حسيني شاهرودي گفت: دراين جلسه سه ساعته سيف رئيس کل بانک مرکزي از تزريق 5.8 ميليارد دلار ارز به بازار آزاد به عنوان يکي از اقدامات بانک مرکزي به عنوان کنترل بازار ارز اشاره کرد.  طبق گفته سيف ورود بانکها به موضوع فروش ارز يکي از دلايل مهم کاهش قيمت دلار در روزهاي اخير بوده است. دبير کميسيون اقتصادي گفت: رئيس کل بانک مرکزي و وزير امور اقتصاد و دارايي دو عامل رواني واقعي را از دلايل اصلي افزايش قيمت ارز در هفته‌هاي اخير مي‌دانند.

بناي اقتصاد ايران بر خشت کج
يک اقتصاددان مي‌گويد: دولت يازدهم در سه سال و نيم گذشته براي ايجاد تغييرات محدوديت‌هاي زيادي داشته و اکنون نيز نمي‌توان برخي ناکارايي‌هاي بخش اقتصادي را به گردن دولت يا برخي اعضاي کابينه‌انداخت چرا که اين وضعيت حاصل مجموعه سياست‌هايي است که در چند دهه گذشته پيگيري شده است. پرويز صداقت در گفت و گو با ايسنا افزود: وخيم‌تر شدن وضعيت توزيع درآمدها در سال‌هاي اخير حاصل مجموعه‌ سياست‌هايي است که از اولين برنامه توسعه اقتصادي به صورت بي‌وقفه در ايران اجرا شده است. محورهاي کلي اين سياست‌ها که در چارچوب کلي تعديل اقتصادي صورت گرفت  که منجر به افزايش فقر نسبي گروه‌هاي مزدبگير و طبقات کارگر شده است.

قرائت گزارش FATF تا پايان سال در مجلس 
رئيس کميسيون اقتصادي مجلس، از قرائت گزارش FATF تا پايان سال در صحن علني مجلس خبر داد. محمدرضا پورابراهيمي‌، با اشاره به تدوين گزارش FATF در کميسيون متبوع خود گفت: بخشي از گزارش و فصلهاي آن تدوين شده است. وي ادامه داد: به دليل اينکه بحث بررسي لايحه برنامه ششم در دستور کار مجلس قرار گرفته است قدري زمان براي تدوين گزارش FATF کم شده است. رئيس کميسيون اقتصادي مجلس تصريح کرد: اين گزارش که تا پايان سال در صحن علني مجلس قرائت مي‌شود در 6 فصل تدوين شده است. پورابراهيمي‌با اشاره به تدوين طرح بانکداري اسلامي‌در کميسيون اقتصادي مجلس گفت: کميته‌هاي طرح بانکداري اسلامي‌در حال بررسي اين طرح هستند.



«تجارت» بررسی کرد؛
بر اساس لايجه بودجه سال 96 کل وصولي درآمدهاي مالياتي لايحه با رشد 21 درصدي نسبت به‌امسال مواجه شده است. اين در شرايطي است که بر اساس نتايج پژوهشهاي آماري از جمله مرکز پژوهشهاي مجلس اين ميزان رشد بيش برآوردي است.
 به عبارتي ديگر پيش‌بيني مي‌شود از محل درآمدهاي مالياتي در سال آتي، حدود ۷۵هزار ميليارد ريال عدم تحقق در منابع عمومي‌دولت وجود داشته باشد.اين مقدار معادل 7 درصد خواهد بود. براساس بررسي‌هاي انجام گرفته از سوي مرکز پژوهشهاي مجلس، انتظار مي‌رود از کل منابع مالياتي عمومي‌در نظر گرفته شده براي سال ۱۳۹۶، به ميزان ۱.۱۲۷ هزار ميليارد ريال، حدود ۹۳ درصد از آن معادل ۱.۰۵۲هزار ميليارد ريال در سال آتي محقق شود. به عبارتي پيش‌بيني مي‌شود از محل درآمدهاي مالياتي در سال آتي، حدود ۷۵هزار ميليارد ريال عدم تحقق در منابع عمومي‌دولت وجود داشته باشد.
در لايحه بودجه سال ۱۳۹۶ معادل ۱۲۷.۱ هزار ميليارد ريال به عنوان درآمدهاي مالياتي پيش‌بيني شده است. اين رقم نسبت به رقم درآمدهاي مالياتي مصوب در قانون بودجه سال ۱۳۹۵ که معادل ۱.۰۳۸ هزار ميليارد ريال بوده، از رشدي معادل ۶.۸ درصد برخوردار است. با توجه به روند فعلي وصول درآمدهاي مالياتي و نيز ساير شرايط اقتصادي، پيش بيني مي‌شود در سال ۱۳۹۵ کل وصولي درآمدهاي مالياتي معادل ۹۳۰ هزار و ۶۸۳ ميليارد ريال باشد که اين رقم با فرض تحقق ۸۸ درصدي ماليات بر واردات صورت گرفته است؛ بنابراين اگر فرض شود پيش‌بيني تحقق درآمدهاي مالياتي درست باشد، در اين شرايط رقم درآمدهاي مالياتي (منابع عمومي) لايحه بودجه سال ۱۳۹۶ رشدي حدود ۲۱ درصد نسبت به رقم عملکردي قابل برآورد در سال جاري خواهد داشت که اين رشد نشان از پيش برآوردي در اين بخش از درآمدها دارد. با توجه به شرايط اقتصادي کشور و مجموعه تحولات صورت گرفته در ساختار نظام مالي و مالياتي کشور، به نظر مي‌رسد درآمدهاي مالياتي عمومي‌پيش‌بيني شده در برخي از اجزا به ويژه ماليات اشخاص حقوقي غيردولتي و ماليات بر ارزش افزوده، با بيش برآوردي همراه بوده است و در مجموع انتظار مي‌رود درآمدهاي مالياتي در سال ۱۳۹۶ حداکثر تا سقف ۰۵۲.۱ هزار ميليارد ريال يعني تحقق حدود ۹۳ درصد از منابع پيش‌بيني شده در لايحه از محل ماليات محقق شود. در اين ميان با توجه به سهم نسبتاً قابل توجه درآمدهاي مالياتي از منابع عمومي‌دولت در لايحه بودجه(سهم ۳۵ درصدي)، هرگونه بيش برآوردي در ميزان وصول درآمدهاي مالياتي مي‌تواند اجراي بودجه را در عمل دچار مشکل کند. مجموع درآمدهاي مالياتي اعم از عمومي‌و اختصاصي، پيش بيني شده براي سال ۱۳۹۶، معادل ۱.۱۴۶ هزار ميليارد ريال است. از اين رقم حدود ۱۹ هزار ميليارد ريال درآمدهاي مالياتي اختصاصي و ۱.۱۲۷ هزار ميليارد ريال نيز درآمد عمومي‌مالياتي است که به عنوان بخشي از منابع عمومي‌بودجه است. در بين پايه‌هاي مختلف مالياتي نيز برخي از آنها به جهت سهم عمده در کل درآمدهاي مالياتي از اهميت بيشتري برخوردارند و پيش‌بيني وصول درآمد از اين منابع بايد با دقت نظر و احتياط بيشتري صورت پذيرد. اين اجزا عبارت از ماليات اشخاص حقوقي، ماليات بر درآمد و ماليات بر ارزش افزوده است که بر اساس برآوردهاي کارشناسانه به نظر مي‌رسد ارقام درآمدهاي مالياتي در لايحه سال ۱۳۹۶ در اين سه بخش، بر اساس فروض خوشبينانه و احتمالا عدم توجه کافي به واقعيت‌هاي اقتصاد ملي و تحولات آن صورت گرفته و با بيش برآوردي همراه است.

جديدترين گزارش بانک مرکزي؛
جديدترين گزارش بانک مرکزي حکايت از افزايش هفت گروه کالايي ظرف يک هفته اخير دارد؛ بر اين اساس ميوه ظرف يک هفته ۴ درصد گران شده است.
گزارش‌هاي آماري بانک مرکزي از شاخص قيمت کالا و خدمات طي هفته منتهي به سوم ديماه سال جاري حکايت از افزايش قيمت هفت گروه کالايي لبنيات، برنج، حبوبات، گوشت قرمز، گوشت مرغ، ميوه‌هاي تازه و سبزي‌هاي تازه دارد.  بر اين اساس، قيمت لبنيات در اين هفته نسبت به هفته قبل از آن، ۱.۵ درصد، برنج ۰.۱ درصد، حبوبات ۱.۹ درصد، ميوه‌هاي تازه ۴.۱ درصد و سبزي‌هاي تازه ۲ درصد افزايش را نشان مي‌دهد، اين در حالي است که بهاي گوشت قرمز ۰.۶ درصد و گوشت مرغ نيز ۰.۶ درصد افزايش نشان
 مي‌دهد.
در عين حال، نرخ چاي و روغن نباتي نسبت به هفته قبل از موعد مورد بررسي بدون تغيير و بهاي قند و شکر ۰.۱ درصد و تخم مرغ نيز ۰.۴ درصد کاهش را نشان مي‌دهد.
لبنيات و تخم‌مرغ
در هفته مورد گزارش، در گروه لبنيات بهاي کره پاستوريزه نسبت به هفتـه قبـل معـادل ۲۲.۱ درصـد افزايش يافت و قيمت ساير اقلام اين گروه بدون تغيير بود. بهاي تخم مرغ معادل ۰.۴ درصـد کـاهش داشـت و شانه اي ٩٦٠٠٠ الي ١١٥٠٠٠ ريال فروش ميرفت.
برنج و حبوب
در اين هفته در گروه برنج قيمت برنج غيرتايلندي ثابت بـود. بهـاي بـرنج داخلـه درجـه يـک معـادل ۰.۱ درصـد کـاهش ولـي قيمـت بـرنج داخلـه درجـه دو ۰.۹ درصـد افـزايش يافـت. در گـروه حبـوب بهـاي لوبياچشم‌بلبلي معادل ۰.۶ درصد کاهش ولي قيمـت سـاير اقـلام ايـن گـروه بـين ۱.۴ درصـد تـا ۲.۹ درصـد افزايش داشت.
ميوه‌ها و سبزي‌هاي تازه
در هفته مورد بررسي، اقلام ميوه و سبزي تازه که تعدادي از آنها از نظـر کيفـي در مقايـسه بـا سـاير ميوه‌فروشي‌ها متفاوت بودند، به نرخ مصوب سازمان ميادين ميوه و تره‌بار عرضه مي‌گرديـد. ميوه‌فروشـي‌هـاي سطح شهر اقلام ميوه و سبزي تازه را عرضه مي‌نمودند که در گروه ميوه‌هاي تازه بهاي تمام اقـلام ايـن گـروه بين ۰.۷ درصد تا ۱۲ درصد افزايش يافت. در گروه سبزي‌هاي تازه قيمت لوبيا سبز معادل ١/١ درصد کـاهش ولي بهاي ساير اقلام اين گروه بين ۰.۱ درصد تا ۴.۳درصد افزايش داشت.
گوشت قرمز و گوشت مرغ
در هفته مورد گزارش قيمت گوشت تازه گاو و گوساله بدون تغيير بود. بهاي گوشـت گوسـفند معـادل ١/١ درصد و گوشت مرغ ۰.۶ درصد افزايش يافت.
قند، شکر، چاي و روغن‌نباتي
در اين هفته قيمت شکر معادل ۰.۳ درصد کاهش و بهاي قنـد، چـاي خـارجي و انـواع روغـن‌نبـاتي ثابت بود.

انجمن اقتصاددانان ايران در نامه به رئيس جمهور؛
انجمن اقتصاددانان ايران در بيانيه‌اي خطاب به رئيس جمهور و رئيس مجلس، اختصاص ۱.۵ ميليارد دلار از صندوق توسعه براي روستاها را شتابزده توصيف کرد.
به گزارش فارس، هيات اجرايي انجمن اقتصاد‌دانان ايران بيانيه‌اي خطاب به رئيس جمهور و رئيس مجلس، در باره بودجه سال 96 کشور صادر کرد. در اين بيانيه‌امده است، با توجه به بررسي بودجه سال 1396 در مجلس شوراي اسلامي، انجمن اقتصاد‌دانان ايران توصيه‌هاي زير را خدمت شما و همکاران محترمتان تقديم مي‌دارد. 1-با توجه به جهات اقتصادي، اجتماعي و سياسي بحران اشتغال، توجه ويژه به آن در بخش‌هاي مختلف بودجه از اولويت بالائي برخوردار است که اين مهم زمينه ساز رشد پايدار در کشور نيز خواهد بود. در اين راستا از آنجا که ايجاد شغل پايدار و مولد در کشور توسط بخش خصوصي امکان‌پذير است توصيه ما بر آن است تلاش و تمرکز بيشتري بر رفع موانع توليد و سرمايه‌گذاري در مواد مرتبط در بودجه صورت گيرد. 2-رقم بودجه عمراني امسال نسبت به سال گذشته افزايش يافته است که شايسته قدرداني است. متأسفانه بودجه عمراني مصوب سال‌هاي گذشته هيچ گاه کاملا تخصيص نيافته و به رديف‌هاي جاري انتقال يافته است.توصيه مي‌شود با تفاهم مجلس و دولت، ماده‌اي تصويب شود که انتقال رديف‌هاي بودجه عمراني به بودجه جاري ممنوع شود.
3- تامين و مصرف درست آب از معضلات اساسي حال و آينده کشور است. توصيه مي‌شود در بودجه سال آينده توجه و اهتمام بيشتري بر روي آن صورت گيرد.
4- با توجه به حاد شدن مسايل و آسيب‌هاي اجتماعي در کشور، تخصيص بودجه به‌امور اجتماعي اولويت بيشتري يابد و زمينه‌هاي ورود سازمان‌هاي مردم نهاد به خدمات اجتماعي، که با وجود محدوديت‌هاي موجود عملکرد خوبي داشته‌اند، بيشتر مهيا گردد. 5- از اقدامات شتاب زده و مطالعه نشده مانند تخصيص ۱.۵ ميليارد دلار از صندوق توسعه ملي به‌امور روستائي اجتناب شود. اختصاص چنين بودجه‌هائي يادآور وامهاي خوداشتغالي و بنگاههاي زودبازده است که خاطره ناخوشايندي را در اذهان زنده مي‌کند.
6- امر کوچک سازي دولت در دستور کار قرار گيرد و از اهرم‌هاي بودجه اي ادغام و حذف سازمانها و وظايف موازي، غيرضرور و غير مرتبط به دولت استفاده شود. اميد است با اتکال به خداوند متعال و واقع نگري بيشتر دولتمردان ونمايندگان، بودجه کشور در مسير توسعه و پيشرفت قرار گيرد.

رييس سازمان برنامه و بودجه:
رييس سازمان برنامه و بودجه بر مشخص بودن منابع و مصارف هدفمندي يارانه‌ها تاکيد کرد و گفت: نبايد با ارائه گزارش ناقصي در اين باره، القاي شبهه کرد.
 به گزارش ايرنا، محمدباقر نوبخت در جلسه علني روز شنبه مجلس شوراي اسلامي‌در هنگام بررسي پيشنهاد الحاقي به ماده 49 لايحه برنامه ششم توسعه درباره شفافيت منابع و مصارف هدفمندي يارانه‌ها، افزود: يکي از تصميمات مهم مجلس در برنامه ششم تعيين تکليف اجراي قانون هدفمندي است. وي ادامه داد: گزارش ناقصي درباره منابع و مصارف درآمدهاي حاصل از هدفمندي از سوي برخي‌ها ارائه مي‌شود که گاهي شبهه ايجاد مي‌کند، البته قصد القاي شبهه نيست بلکه اطلاعات در اين موضوع ناقص است. نوبخت اضافه کرد: مواد يک و دو قانون هدفمندسازي يارانه‌ها، افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي و آب را تصويب کرده و درآمدهاي حاصله را بر اساس مواد 7 و 8 بين مردم، توليد و خزانه کشور واريز مي‌کند. وي در ادامه به درآمدهاي ناشي از افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي اشاره کرد و گفت: بر اساس گزارش‌هاي رسمي‌دولت، بنزين معمولي به قيمت ليتري 1000 تومان و با مصرف روزانه 68 ميليون و 300 هزار ليتر، درآمد 24 هزار و 900 ميليارد تومان؛ بنزين سوپر به نرخ ليتري 1200 تومان و مصرف روزانه 4.1 ميليون ليتر در روز، 1800 ميليارد تومان، نفت‌گاز و سوخت هوايي در مجموع 36 هزار و 800 ميليارد تومان درآمد توليد مي‌کند. از صادرات نيز 13 هزار و 800 ميليارد تومان حاصل مي‌شود و جمع درآمدها از ناحيه فرآورده‌هاي نفتي 50 هزار و 800 ميليارد تومان است. رئيس سازمان برنامه و بودجه گفت: آنطور که برخي نمايندگان سخن گفته‌اند انگار دولت از مردم 77 تا 80 هزار ميليارد تومان از ناحيه افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي پول مي‌گيرد، ولي 35 هزار ميليارد تومان بازتوزيع و 7000 ميليارد تومان بابت ماليات بر ارزش افزوده اختصاص مي‌دهد و بقيه آن که رقمي‌بالغ بر 42 هزار ميليارد تومان است، نيز در اختيار دولت باقي مي‌ماند.
موارد هزينه هدفمندي اعلام شود
رئيس مجلس شوراي اسلامي‌گفت: ديوان محاسبات گزارشي درباره اعداد و ارقام هزينه کردهاي هدفمندي يارانه‌ها تهيه کرد و ارائه خواهد داد. به گزارش مهر، در جلسه علني ديروز مجلس شوراي اسلامي‌و در جريان ادامه بررسي جزئيات لايحه برنامه ششم توسعه، محمدباقر نوبخت رئيس سازمان برنامه و بودجه گفت: در اين جلسه ۲ نوع عدد و رقم اعلام شد که مي‌تواند ذهنيت نمايندگان و افکار عمومي‌را تحت تاثير قرار دهد. وي افزود: درباره هشتاد هزار ميليارد تومان درآمد ناشي از يارانه‌ها، گفته مي‌شود که چهل هزار ميليارد تومان آن صرف پرداخت به مردم شده و مابقي معلوم نيست که چه مي‌شود. نوبخت ادامه داد: مابقي اين هزينه‌ها صرف اقداماتي که در همين مجلس انجام آن تصويب مي‌شود، خواهد شد. مثلاً صرف پرداخت قير رايگان که شما تصويب کرديد. رئيس سازمان برنامه و بودجه تصريح کرد: درخواست من از رياست مجلس اين است که دستور دهند کميسيون انرژي مجلس و ديوان محاسبات کل کشور گزارشي از اين اعداد و ارقام تهيه و به مجلس ارائه دهند تا ذهنيت افکار عمومي‌و نمايندگان به اشتباه شکل نگيرد. علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي‌در پاسخ به درخواست نوبخت گفت: حتماً اعلام مي‌کنيم که ديوان محاسبات گزارشي در اين باره تهيه و ارائه کند.

سفره مردم با افزايش نرخ ارز کوچک نمي‌شود
رئيس صندوق ضمانت صادرات ايران با بيان اينکه، سفره ي مردم با افزايش قيمت ارز کوچک نمي‌شود، گفت: دلار طي يک سال اخير با افزايش قيمت ۱۲ درصدي در سطح جهان روبه رو بوده است. به گزارش تسنيم، سيد کمال سيد علي معاون اسبق بانک مرکزي درباره سياستهاي ارزي بانک مرکزي گفت: دولت و بانک مرکزي بايد به هيجانات و انتظارات مردم توجه کند و تنها راه حل براي کنترل و کاهش نرخ ارز، کنترل تورم است. بانک مرکزي وظيفه مواجهه ي به موقع با اين موضوع دارد. به نظر من سياست بانک مرکزي در اين باره بايد سکوت و دعوت به آرامش باشد. وي درباره دلايل افزايش قيمت دلار توضيح داد: دلار طي يک سال اخير با افزايش قيمت 12 درصدي در سطح جهان روبه رو بوده و همچنين طي دوماه اخير انتخابات آمريکا از جمله ديگر عواملي بود که در روند افزايشي نرخ ارز تاثير به سزايي داشت. سيد علي ادامه داد: درباره نرخ ارز در جامعه نبايد به صورتي اظهار نظر شود که باعث التهاب و هياهو در جامعه باشد.بايد به اين موضوع توجه شود که آيا کاهش نرخ ارز در شرايط فعلي به نفع اقتصاد کشور است يا خير؟ اين کارشناس اقتصادي با اشاره به اينکه از سال 92 تاکنون حدود 60 درصد قيمت ارز افزايش يافته است، ادامه داد: به نظر من سفره ي مردم با افزايش قيمت ارز کوچک نمي‌شود بلکه با کاهش توليد، اشتغال و ... باعث مي‌شود تا هم درآمد مردم روند کاهشي داشته باشد و هم سفره ي آن‌ها کوچک شود. سيدعلي معاون اسبق بانک مرکزي درباره يکسان سازي نرخ ارز گفت: يکسان سازي نرخ ارز پيش از اين انجام شده و الان هم به دنبال اين هستيم تا دوباره اين موضوع اجرايي شود زيرا چند نرخي بودن ارز فسادآور است اما نکته ي مهم اين است که آيا شرايط فعلي اقتصاد کشور آماده يکسان سازي نرخ ارز هست يا خير؟

ايران ۱۰ ميليارد دلار پول و طلا پس از توافق هسته‌اي دريافت کرد
مقامات دولت آمريکا اعلام کردند دولت ايران از سال ۲۰۱۳ تاکنون به دليل کاهش تحريم‌هاي پس از توافق اوليه هسته اي با آمريکا و قدرت‌هاي جهاني مجموعا ۱۰ ميليارد دلار به صورت نقدي يا در قالب طلا دريافت کرده است. به گزارش تسنيم، روزنامه واشنگتن پست به نقل از مقامات دولت آمريکا گزارش داد، دولت ايران از سال 2013 تاکنون به دليل کاهش تحريم‌هاي پس از توافق اوليه هسته اي با آمريکا و قدرت‌هاي جهاني مجموعا 10 ميليارد دلار به صورت نقدي يا در قالب طلا دريافت کرده است. اين ارقام گزارش شده، شامل پرداخت يک رقم 1.4 ميليارد دلاري به ايران در فاصله نهايي شدن توافق و اجراي آن است که تاکنون اعلام نشده بود. واشنگتن پست خاطر نشان مي‌سازد که اين رقم 10 ميليارد دلاري که ايران دريافت کرده، به دليل محدوديت‌هاي اعمال شده، از طريق بانک‌هاي سنتي در دسترس ايران نبوده است. بر اساس اين گزارش، دولت آمريکا بايد معافيت‌هايي را براي کشورهاي خريدار نفت ايران امضا مي‌کرده تا اين پول‌ها سپس به يک کشور دوم در خاورميانه منتقل شوند. از آنجا اين پول‌ها به صورت نقدي يا در قالب طلا به ايران منتقل گشته است. ايران و قدرت‌هاي جهاني در جولاي 2015 به توافقي در زمينه برنامه هسته اي اين کشور دست يافتند که بر اساس آن بخش‌هايي از برنامه هسته اي ايران به مدت 10 سال تعطيل يا محدود شد. اين توافق به صورت رسمي‌از ژانويه 2016 اجرايي شد.
ابوذرندیمی
مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه
ما از سه منظر می‌توانیم برنامه را در کمیسیون تلفیق و صحن علنی مجلس بررسی کنیم؛ نخست،‌ از منظر حق نمایندگی است که این حق را داشتند، از منظر تحقق که بسیاری از اینها باید احصای مالی شوند چراکه بسیاری از مواد دارای بار مالی فرابودجه‌ای هستند . سوم از منظر قوانین است. چون برخی از قوانین را تکرار و یا اصلاح کرده است در حالی‌که هیچیک وظیفه برنامه نیست. نوشتن قانون نیز دارای ضوابطی است و باید در این زمینه به واقعیت‌ها توجه داشت. لذا این برنامه فراتر از قانون‌نویسی و بودجه‌بینی است. اگرچه این حق نمایندگان است ولی در عین‌حال با دو بن‌بست شورای نگهبان و بار مالی احصا نشده مواجه می‌شود. دولت در ابتدا برنامه‌ای 35 ماده‌ای شامل جداول و احکام اجرای برنامه به مجلس ارائه کرد. در حال حاضر هم مواردی را که در جداول ارائه شده، قابل قبول است اما خارج از آن امکان‌پذیر نیست. حال با این تغییراتی که در مجلس روی برنامه صورت گرفته، باید بررسی مجدد انجام شود تا بتوان احکام را تبدیل به جداول کرد و برای بار مالی کف و سقف  تعیین کرد.  ما اکنون در حدود 300 هزار میلیارد تومان بودجه می‌نویسیم و به‌نظر می‌رسد که این رقم باید یک‌ونیم برابر افزایش پیدا کند تا مواد محقق شوند. به تعبیر دیگر، از نظر ما در پنج سال بودجه که سال نخست آنهم ارائه شده، یک‌ونیم تا دو برابر باید افزایش منابع داشته باشیم که این امر در همه بخش‌ها اعم از عمرانی، اقتصادی، سرمایه‌گذاری و حتی سرمایه‌گذاری خارجی ما محسوس است. طبق آماری که از 5 برنامه قبلی توسعه داشته‌ایم، خوشبینانه‌ترین آنها 25 درصد تحقق داشته است.  اگر بخواهیم به این برنامه نگاه کنیم، پیش‌بینی من این است کمتر از 25 درصد تحقق اهداف را خواهیم داشت. در عمل بخش عمده‌ای از بخش‌های این برنامه با مشکل تحقق منابع مواجه خواهند شد.  بنده در تمامی مراحل بررسی برنامه ششم توسعه تا زمان گزارش به صحن علنی حضور داشتم و به‌زودی نیز بار مالی تمامی احکام و جداول را اعلام می‌کنیم. وقتی تاکنون 5 برنامه نوشته‌ایم و تنها یک‌چهارم آنها محقق شده، به این معنی است که مطابق و متناسب با امکانات و منابع برنامه ننوشته‌ایم.