افزايش 20درصدي توليد گاز در پارس جنوبي
مديرعامل مجتمع گاز پارس جنوبي از افزايش ٢٠ درصدي برداشت از مخزن مشترک پارس جنوبي نسبت به مدت مشابه پارسال خبر داد.
به گزارش شانا، مسعود حسني اظهار کرد: ارزش اضافه توليد در ٩ ماه‌امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ٥,٦ ميليارد دلار، معادل ٢٢ هزار ميليارد تومان
است.
وي با بيان اين که حفاظت از محيط زيست يکي ار مهمترين اهداف در اين مجتمع است، افزود: براي تحقق اهداف در افق ١٤٠٤ مجتمع گاز پارس جنوبي در هر سه ماه، اهداف را پايش و براي رفع اشکالاتي که وجود دارد برنامه‌ريزي و رفع اشکال مي‌کند.

روند افزايش قيمت نفت کند شد
روند افزايش قيمت نفت در بازارهاي جهاني که با نشست يکصد و هفتاد و يکم اوپک (١٠ آذرماه) آغاز شده بود در هفته منتهي به ٢٣ دسامبر کند شد.
به گزارش شانا، قيمت نفت خام سبک ايران در هفته منتهي به ٢٣ دسامبر (سوم دي‌ماه) با ٣٠ سنت افزايش به ٥٢ دلار و ١٦ سنت براي هر بشکه رسيد، ميانگين قيمت نفت خام سبک ايران از ابتداي امسال تاکنون ٤٠ دلار و ٨٤ سنت براي هر بشکه بوده است.
قيمت نفت خام سنگين ايران با چهار سنت کاهش به ٥١ دلار و ٦٦ سنت براي هر بشکه رسيد؛ ميانگين قيمت نفت خام سنگين ايران امسال تاکنون ٣٨ دلار و ٩٦ سنت براي هر بشکه بوده است.


وزير اسبق نيرو، معاون وزير نفت شد
بيژن زنگنه با صدور حکمي‌معاون جديد خود را در امور مهندسي، پژوهش و فناوري منصوب کرد.
به گزارش ايسنا، وزير نفت با صدور حکمي‌حبيب الله بيطرف را به عنوان معاون امور مهندسي، پژوهش و فناوري خود منصوب کرد.
در بخشي از متن حکم وزير نفت خطاب به حبيب الله بيطرف آمده است: «نظر به مراتب تعهد و تجارب دراز مدت و موفق مديريتي جنابعالي در حوزه مهندسي، بدينوسيله به عنوان معاون وزير در امور مهندسي، پژوهش و فناوري منصوب مي‌شويد.» بيطرف، وزير پيشين نيرو در سال‎هاي ١٣٧٦ تا ١٣٨٤ بود و اکنون رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان استان تهران است.




پس از سخنرانی وزیر نفت مجلس بساط رانت‌‌خواران را جمع کرد؛
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي‌در جريان بررسي جزئيات لايحه برنامه ششم، ماده ۵۳ اين لايحه در مورد نحوه تعيين قيمت خوراک پتروشيمي‌ها را از متن برنامه ششم حذف کردند. به نقل از ايسنا، در جلسه علني صبح ديروز مجلس، ماده ۵۳ لايحه برنامه ششم در مورد تعيين قيمت خوراک پتروشيمي‌ها مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
علي لاريجاني رئيس مجلس در ابتداي بررسي اين ماده، اظهار کرد: کسي که مي‌خواهد در حوزه پتروشيمي‌برنامه‌ريزي کند بايد بداند با چه سياستي مواجه است. در اينجا اختلاف نظري بين وزارتخانه‌هاي نفت و صنعت وجود دارد. وزارت صنعت مي‌گويد که اين مزيت نسبي کشور است لذا بايد آن را ارزان‌تر بدهيم تا سرمايه‌گذاري انجام شود. اما وزارت نفت و سازمان برنامه مي‌گويند که تعيين قيمت پايين براي خوراک پتروشيمي‌ها درآمد کشور را کاهش مي‌دهد. ما بايد راه‌حلي پيدا کنيم که هم از اين مزيت نسبتي استفاده شود و تشويق به سرمايه‌گذاري صورت گيرد و به درآمدها فشار نيايد.
رئيس مجلس يادآور شد: ماده ۵۳ گزارش کميسيون تلفيق برنامه ششم هنوز پخته نيست و بهتر است به کميسيون مربوطه ارجاع شود و در جلسه‌اي با حضور وزراي نفت و صنعت و سازمان برنامه در اين زمينه تصميم‌گيري شود؛ زيرا وزير نفت معتقد است که وزارت نفت بايد در اين‌باره تصميم بگيرد و وزارت صنايع مي‌گويد اين موضوع بايد به هيأت وزيران ارجاع شود. ما بايد اين فرمول را تعيين کنيم و ريزه‌کاري در اختيار خود آنها قرار گيرد. حميدرضا حاجي بابايي، رئيس کميسيون تلفيق برنامه ششم نيز در ادامه پيشنهاد حذف ماده ۵۳ از متن لايحه برنامه ششم را ارائه کرد و گفت که دولت معتقد است اين مصوبه ۸۸ هزار ميليارد تومان بار مالي براي دولت به دنبال خواهد داشت. لذا من به عنوان عضو کميسيون تلفيق پيشنهاد حذف اين ماده را دارم زيرا مجلس و نمايندگان مهم‌تر از صنعت پتروشيمي‌هستند.
تقاضاي رو به رشد پتروشيمي‎ها براي دريافت خوراک
بيژن زنگنه، وزير نفت نيز در جريان بررسي جزئيات گزارش کميسيون تلفيق برنامه ششم توسعه در باره تعيين نرخ خوراک پتروشيمي‌ها گفت: مجلس در سال ٩٣ قانوني دائمي‌تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت براي تعيين نرخ خوراک پتروشيمي‌ها تعيين کرد که هنوز ٢ سال از عمر اين قانون سپري نشده که در برنامه ششم توسعه قانون جديدي براي آن وضع شده است. وزير نفت با بيان اين که در سال ٩٢ براي بودجه ٩٣ عده‌اي تصميم گرفتند که قيمت خوراک پتروشيمي‌ها را ٤ سنت کنند، افزود: در آن زمان برخي نمايندگان مجلس نرخ خوراک پتروشيمي‌ها را دنبال کردند و حداقل ١٣ سنت براي آن در نظر گرفته شد و با توجه به اين که اين قيمت بالا بود، در قانون دائمي‌تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت در سال ٩٣ براي دولت چارچوب‎هايي مشخص شده و به دولت دستور داده شد که بر اساس اين چارچوب‌ها عمل کند و وزارت نفت بر اساس اين چارچوب نرخ خوراک پتروشيمي‌ها را تعيين کرد.
وي با اشاره به اين که سرمايه گذاري در پتروشيمي‌ها بر اساس قانون پنج‎ساله صورت نمي‌گيرد، تصريح کرد: ما مي‌توانيم با قانون دائمي‌سال ٩٣ براي حدود ٢٠ سال نرخ خوراک پتروشيمي‌ها را تعيين کنيم، اما در ظاهر عده‌اي از اين موضوع خوششان نيامده و به دنبال بي‎ثباتي تعيين نرخ خوراک پتروشيمي‌ها هستند و در طول ٢ سال سه قانون جديد نوشته مي‌شود که نهايت بي ثباتي است. زنگنه با بيان اين که اگر مجلس اين قانون را تصويب کند وزارت نفت قانون تازه‎اي براي اصلاح آن مي‌نويسد، زيرا اين تعيين نرخ در برنامه ششم توسعه را ناعادلانه مي‌داند، عنوان کرد: ما هم اکنون پنج درصد به پالايشگاه‎ها تخفيف خوراک پتروشيمي‌ارائه مي‌دهيم که با تخفيف حداقل ١٠ درصدي در برنامه ششم توسعه حدود ١٢ ميليارد دلار براي دولت بار مالي ايجاد مي‌کند. وزير نفت با اشاره به اين که اگر قيمت خوراک پتروشيمي‌ها بالا بوده و غير اقتصادي است، چرا اين حجم بالاي سفارش به وزارت نفت ارسال مي‌شود، گفت: واضح است که قيمت خوراک پتروشيمي‌ها مناسب بوده و رقابت در اين بخش براي دريافت خوراک فراوان است و شرکت‌هايي که خوراک گازي مصرف مي‌کنند، حدود ٤٠ تا ٥٠ درصد سود خالص کسب مي‌کنند.
وي ادامه داد: عده‌اي مي‌گويند که اين سود به جيب بازنشسته‌ها مي‌رود، اگر قرار است به بازنشسته‎ها ١٦ ميليارد دلار پول داده شود، چرا نبايد اين پول به صورت شفاف و از طريق بودجه به بازنشسته‌ها اختصاص يابد. زنگنه با تاکيد بر اين که وزارت نفت مسئول بخش پتروشيمي‎هاست، افزود: براساس قانون، همه مسئوليت‌هاي پتروشيمي‌از موافقت اصولي تا مجوز دادن با وزير نفت است. و وزیر صنعت طبق قانون هیچ مسئولیتی در این بخش ندارد، اینکه آقای نعمت زاده یک زمان مدیرعامل پتروشیمی بوده و الان دوست دارد در امور مربوط به پتروشیمی دخالت کند بحث دیگری است، ایشان مسئولیتی ندارد.
وزير نفت تصريح کرد: بنده هيچ وقت اقدامي‌نمي‌کنم که بخش پتروشيمي‌دچار اختلال شود، اما نبايد ١٦ ميليارد دلار از مردم گرفته شده و به جيب يک عده سرازير شود، بنده از بحث در کميسيون صنايع و ساير کميسيون‎ها در باره نرخ خوراک پتروشيمي‌ها استقبال مي‌کنم.
وي با بيان اين که قيمت تمام شده گاز بيش از ١٠ سنت در هر مترمکعب است، عنوان کرد: هرچه قيمت نرخ خوراک پتروشيمي‌ها پايين تعيين شود، وزارت نفت متضرر شده و از طرف ديگر به يک عده رانت داده مي‌شود، شرکت‌هاي خصوصي با نرخ خوراک پتروشيمي‌ها موافق هستند و نبايد بهشت مالي و پولي براي عده اي ايجاد کرد.
همچنين عبدالرضا مصري، عضو کميسيون تلفيق لايحه برنامه ششم نيز با انتقاد از پيشنهاد حذف حميدرضا حاجي بابايي، گفت: اين راه و رسم جديدي است که رئيس کميسيون به جاي دفاع از مصوبات کميسيون به گونه ديگري عمل مي‌کند.
وي افزود: ما چند صنعت در کشور داريم؛ ‌زماني صنعت نساجي را داشتيم که از بين رفت و حالا بايد توليدات نساجي کشورهاي همسايه را استفاده کنيم. زماني صنعت لوازم خانگي را داشتيم که ارج و آزمايش از بين رفتند و حالا بايد مارک‌هاي فلان و فلان را خريد کنيم. ديگر چه مزيتي براي سرمايه‌گذاري در کشور داريم؟ يک روز مي‌بينيم پتروشيمي‌را هم از دست داده‌ايم و چيزي براي دفاع باقي نمانده است. چرا با ذهن نمايندگان بازي مي‌کنيد و مي‌گوييد ۱۷ ميليارد دلار خسارت وارد مي‌شود؟
نمايندگان مجلس در ادامه با ۱۶۱ رأي موافق، ۳۰ رأي مخالف و ۳ رأي ممتنع از مجموع ۲۱۴ نماينده حاضر ماده ۵۳ لايحه برنامه ششم در مورد تعيين خوراک پتروشيمي‌ها را از متن لايحه حذف کردند.

سخنگوي شرکت ملي گاز ايران از توافق اوليه براي بررسي کارشناسي اختلاف في مابين شرکت ملي گاز ايران و شرکت ترکمن گاز خبر داد.
به نقل از ايلنا، مجيد بوجارزاده با اعلام اين خبر افزود: بر اساس توافق دو جانبه دو کشور بايد با انجام مذاکرات بيشتر در خصوص موارد مورد اختلاف گفتگو و در نهايت توافق نهايي بين دو کشور انجام شود.جزئيات اين توافق طي روزهاي آينده اعلام خواهد شد.
مذاکرات ادامه دارد
ارائه پيشنهاد غيرمنطقي ترکمنستان مبني بر افزايش قيمت گاز وارداتي به ايران و تهديد کشورمان مبني بر قطع کردن واردات گاز به ايران باعث شد هياتي از ايران با هدف مذاکره در اين مورد به اين کشور سفر کند. مذاکره اي که نتيجه آن اين بود که ضمن ادامه روند فعلي واردات گاز از ترکمنستان به ايران، انجام مذاکرات به قوت خود باقي بماند.
در اين راستا، يک مقام آگاه در گفت‌وگو با ايسنا، با تاکيد بر اين‌که توافق اوليه بين دو کشور حاصل شده‌اما هيچ تفاهم‌نامه‌اي هنوز به‌امضا نرسيده است، افزود: ترکمن‌ها تهديد کرده بودند که واردات گاز خود به ايران را از اول ژانويه قطع مي‌کنند اما طبق نتيجه مذاکرات قرار شد واردات گاز به ايران قطع نشود و مذاکرات طبق چارچوب قرارداد همچنان ادامه داشته باشد.
وي افزود: در واقع مقام‌هاي دو کشور پذيرفتند که همچنان روند واردات گاز از ترکمنستان به ايران همانند گذشته ادامه داشته باشد و در کنار آن مذاکرات در اين مورد بين دو کشور انجام شود.
اين درحالي است که توافق اوليه حاکي از بررسي کارشناسي اختلاف بين شرکت ملي گاز ايران و شرکت ترکمن گاز است و تاکيد شده بر اساس توافق دو جانبه دو کشور بايد با انجام مذاکرات بيشتر در خصوص موارد مورد اختلاف گفتگو و در نهايت توافق نهايي بين دو کشور انجام شود که جزئيات اين توافق طي روزهاي آينده اعلام خواهد شد.

صبح شنبه تفاهم نامه مطالعه 5 ميدان نفتي و گازي با شرکت تنکو زيرمجموعه قرارگاه خاتم الانبيا امضا شد. به نقل از فارس شرکت ملي نفت ايران با امضاي تفاهم‎نامه‎اي مطالعه ميدان‎هاي آزادگان جنوبي، منصوري، آب‎تيمور و فرزاد A و B را به شرکت تنکو (زير مجموعه قرارگاه خاتم الانبيا) سپرد.
اين تفاهم‎نامه همکاري صبح امروز ميان غلامرضا منوچهري، معاون توسعه و مهندسي مديرعامل شرکت ملي نفت ايران و حسين شريف‎آبادي، رئيس هيئت مديره شرکت تنکو و حسن درگاهي، مديرعامل اين شرکت شد. بر اساس اين گزارش، شرکت ملي نفت ايران پيش از اين نخستين موافقت‎نامه (HOA) همکاري را در قالب قراردادهاي جديد نفتي با شرکت نفت و گاز پرشيا امضا کرده بود و امروز نيز نخستين تفاهم‎نامه (MOU) همکاري با شرکت‎هاي داخلي در مسير اجراي الگوي جديد قراردادهاي نفتي امضا شد. چندي قبل فرمانده قرارگاه سازندگي خاتم الانبيا اعلام کرده بود به زودي در خصوص ميدان آزادگان جنوبي با شرکت ملي نفت ايران تفاهم نامه اي را امضا مي‌کنيم. تاکنون مطالعه بر روي اين ميدان به شرکت‌هايي از کشورهاي انگليس، ژاپن، فرانسه و چين سپرده شده است. پيشتر علي کاردر مديرعامل شرکت ملي نفت ايران اعلام کرده بود شرکت‌هاي ايراني نمي‌توانند به طور مستقل در ميدان آزادگان جنوبي ورود پيدا کنند و در صورت استقبال از توسعه ميدان آزادگان جنوبي مي‌توانند با يک شرکت خارجي جوينت شوند.
پيش از آن نيز شرکت پرشيا متعلق به ستاد اجرايي فرمان امام(ره) اعلام آمادگي براي توسعه ميدان آزداگان جنوبي کرده بود که با مخالفت مسؤولان صنعت نفت مواجه شد. اين گزارش اضافه مي‌کند همچنين از سوي يک شرکت نفتي هندي مذاکرات جدي براي توسعه ميدان گازي فرزاد B که با کشور عربستان مشترک است در حال انجام است اما ظاهرا هنوز پيشنهاد مالي هندي‌ها براي توسعه اين ميدان گازي مورد موافقت قرار نگرفته است.

اعمال قيمت 150 توماني در بخش خانگي و تجاري
قبوض جديد ارسال شده گاز با بند جديدي همراه است که اعلام مي‌کند: مشترک گرامي‌با توجه به مصوبه قانون بودجه سال 95، تعرفه فروش گازبهاي خانگي از تاريخ 95/07/03 الي تاريخ 95/08/03 براساس نرخ مصوب 1500 ريال به ازاي هر متر مکعب گاز محاسبه مي‌شود.
به نقل از فارس مدتي است برخي از مصرف کنندگان گاز در بخش خانگي از افزايش يکباره قيمت گاز بها گلايه مند هستند و اعلام مي‌کنند قبض گازي که در گذشته برايشان به رنگ سبز مي‌آمد و قيمت کمي‌را بابت گاز پرداخت مي‌کردند در قبوض جديد به يکباره چندبرابر شده است.
اين در حالي است که در انتهاي قبوض جديد گاز بندي اضافه شده که مي‌گويد: « مشترک گرامي‌با توجه به مصوبه قانون بودجه سال 95، تعرفه فروش گازبهاي خانگي از تاريخ 03/07/95 الي تاريخ 30/08/95 براساس نرخ مصوب 1500 ريال به ازاي هر متر مکعب گاز محاسبه مي‌گردد».
پيگيري خبرنگار فارس حاکي از ان است که ظاهرا با ابلاغيه هيئت دولت قيمت هر متر مکعب گاز در بخش خانگي و تجاري در مدت ابتداي فروردين ماه تا پايان آبان ماه که پيشتر براساس جدول و پلکان مصرف تعيين مي‌شد از تاريخ 3 مهر ماه سال 95 با نرخ ثابت هر متر مکعب 150 تومان محاسبه مي‌شود.
مديرشرکت گاز استان تهران در همين رابطه گفت: همه بخشهاي مصرف کننده گاز مانند صنايع، نيروگاه‌ها، پتروشيمي‌ها و غيره قيمت گاز بهايي که پرداخت مي‌کردند ثابت بود اما با اين ابلاغيه هيئت دولت بخش خانگي و تجاري نيز نرخ گاز بهايشان در مدت 8 ماه گرم سال نيز ثابت و در مدت 4 ماه سرد سال يعني از بتداي آذرماه تا پايان اسفند ماه براساس پلکان تعيين خواهد شد و مشترکين بايد گاز بهاي خود را براساس فرمول پرداخت کنند.
وي با اشاره به اينکه اگرچه در قبوض تاريخ سوم مهر ماه مندرج شده است اما از ابتداي فروردين ماه سال جاري لازم الاجرا است که در تاريخ مهرماه اجرايي شده است.
اين مقام مسئول تصريح کرد: اين موضوع مختص به تمام مصرف کنندگان گاز در کل کشور است و تنها شامل استان تهران نمي‌شود.
اين گزارش حاکي است ظاهرا اين تصميم به دليل کاهش مصرف گاز در بخش خانگي و تجاري در مدت گرم سال اخذ شده است.
قيمت گاز در فصل سرد سال در 4 اقليم و 12 پله تعيين مي‌شود که حداقل قيمت به ازاي هر متر مکعب گاز 41 تومان و حد اکثر قيمت نيز 483 تومان تعيين شده است.

ماجراي کنار گذاشتن چيني‌ها در ايران
معاون شرکت نفت از احتمال توافق دو شرکت نفتي چيني با شرکت‌هاي شل و توتال براي توسعه ميادين نفتي ايران در غرب کارون خبر داد.
غلامرضا منوچهري در گفتگو با مهر درباره احتمال کنار گذاشتن شرکت‌هاي چيني پس از امضاي دو تفاهم نامه توسعه ميادين نفتي يادآوران و آزادگان با شرکت‌هاي شل انگليس و توتال فرانسه از دو ميدان بزرگ نفتي ايران در غرب کارون، گفت: در شرايط فعلي افزايش ضريب بازيافت از ميادين نفتي يادآوران و آزادگان يکي از برنامه‌هاي اولويت‌دار شرکت ملي نفت براي توسعه اين دو ميدان مشترک نفتي است.
معاون مهندسي و توسعه شرکت ملي نفت ايران با تاکيد بر اينکه هم اکنون ضريب بازيافت اين دو ميدان نفتي حدود ۵.۵ تا ۶ درصد است، تصريح کرد: برنامه شرکت نفت افزايش ضريب بازيافت اين دو ميدان نفتي به حدود ۲۰ درصد است.
اين عضو هيات مديره شرکت ملي نفت با بيان اينکه براي توسعه اين دو ميدان نفتي اولويت با پيشنهادهاي فني بوده که‌امکان تحقق بالاترين ضريب بازيافت از اين ميادين مشترک نفتي را ارائه کنند، اظهار داشت: تاکنون براي توسعه اين دو ميدان نفتي تفاهم نامه‌هايي با شرکت‌هاي شل انگليس، توتال فرانسه، اينپکس ژاپن، پتروناس مالزي و ... امضا شده است.
اين مقام مسئول در پاسخ پرسش مهر مبني بر احتمال کنار گذاشتن شرکت‌هاي چيني از توسعه فاز دوم ميادين نفتي آزادگان شمالي و يادآوران هم توضيح داد: شرکت ملي نفت ايران تاکنون مذاکراتي با شرکت‌هاي ساينوپک و CNPC چين براي توسعه فاز دوم آزادگان شمالي و يادآوران انجام داده و به دنبال کنار گذاشتن شرکت‌هاي چيني نيست.
منوچهري با اشاره به تمايل شرکت‌هاي چيني براي مشارکت و ايجاد شراکت با شرکت‌هاي بزرگ اروپايي همچون شل و توتال، تاکيد کرد: از مشارکت چيني‌ها و اروپايي‌ها براي توسعه ميادين نفتي استقبال مي‌کنيم.
معاون مهندسي و توسعه شرکت ملي نفت با بيان اينکه ايران به دنبال ارتقاي ضريب بازيافت در ميادين نفت و گازي خود است، خاطرنشان کرد: اگر اين اتفاق با مشارکت چند شرکت اروپايي، آسيايي و به همراه شريک ايراني آنها بيافتد قطعا از اين مشارکت حمايت خواهيم کرد.
منوچهري اخيرا در پاسخ به مهر با بيان اينکه اولين مناقصه بين‌المللي نفت ايران در سال ۲۰۱۷ ميلادي براي توسعه ميدان نفتي آزادگان جنوبي برگزار مي‌شود، گفته است: پيش‌بيني مي‌شود در طول سه ماهه نخست سال آينده ميلادي، مناقصه توسعه اين ميدان نفتي با مشارکت شرکت‌هاي بزرگ بين‌المللي برگزار شود. شرکت ملي نفت ايران اخيرا تفاهم نامه و قرارداد محرمانگي با شرکت‌هاي توتال فرانسه و شل انگليس براي انجام مطالعات توسعه فاز دوم ميادين نفتي آزادگان و يادآوران امضا کرده است.

بارش‌هاي ايران کمتر از نصف شد
وزارت نيرو با اشاره به بارش حدود ۸۴ ميليارد مترمکعب آب از ابتداي مهرماه تاکنون، اعلام کرد: حجم بارش‌ها نسبت به مدت مشابه پارسال به کمتر از نصف کاهش يافته است. وزارت نيرو ديروز با انتشار گزارشي درباره آخرين وضعيت بارش‌هاي کشور در سال جديد آبي، اعلام کرد: ارتفاع ريزش‌هاي جوي از ابتداي مهرماه‌امسال تا امروز (شنبه ۱۰ دي ماه)، به ۵۱ ميلي‌متر رسيد. اين مقدار بارندگي نسبت به ميانگين دوره‌هاي مشابه درازمدت با ۷۱ ميلي‌متر، ۲۸ درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال آبي گذشته با ۱۰۴ ميلي‌متر، ۵۱ درصد کاهش نشان مي‌دهد. بيشترين بارش در ۶ حوضه آبريز اصلي کشور مربوط به حوضه آبريز درياي خزر با ۱۴۳ ميلي‌متر بارش بوده که در مقايسه با سال آبي گذشته ۲۷ درصد و در مقايسه با متوسط ۴۸ ساله يک درصد کاهش داشته است. کمترين ميزان بارش هم در حوضه‌هاي ۶ گانه اصلي کشور مربوط به حوضه آبريز مرزي شرق با يک ميلي‌متر بارش ثبت شده که در مقايسه با سال آبي گذشته ۹۶ درصد و در مقايسه با متوسط ۴۸ ساله، ۹۵ درصد کاهش داشته است. بيشترين ميزان بارش‌ها در ايستگاه ديناسرا در استان مازندران با ۷۶۶ ميلي‌متر و کمترين ميزان بارش‌ها در ايستگاه‌هاي چابهار و هوشک سروان در سيستان و بلوچستان و جنت آباد جنگل در خراسان رضوي با صفر ميلي‌متر به ثبت رسيده است. وزارت نيرو تاکيد کرده است: حجم بارش اول مهر تا پايان ۱۰ دي معادل ۸۴ ميليارد و ۴۹ ميليون مترمکعب است.

مصرف 4200 مگاواتي برق در بخش صنايع کشور
ذخيره نيروگاهي در اين روز با ثبت عدد 11 هزار و 113 مگاوات گزارش شده که در مقايسه با مدت مشابه ديروز 2 هزار و 118 مگاوات افزايش داشته است. به نقل از ايلنا، گزارش‌هاي مربوط به روز جمعه نشان مي‌دهد ميزان مصرف برق صنايع در اين روز برابر با 4 هزار 200 مگاوات بوده که در مقايسه با روز پنجشنبه 330 مگاوات افزايش داشته است. بر اساس آمارها پيک شبانه مصرف برق ديروز (شنبه) با ثبت عدد 31 هزار و 481 مگاوات نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 31 مگاوات کاهش نشان داد. همچنين آمارها حاکي از اين است پيک مصرف برق در اين روز نسبت روز گذشته با کاهش بيش از 2 هزار و 351 مگاواتي روبرو بوده است. اين گزارش مي‌افزايد؛ در اين روز مبادلات روزانه برق با کشورهاي همسايه 2 هزار و 293 مگاوات گزارش شد، که يک هزار و 731 مگاوات آن صادر و 563 مگاوات آن وارد شده است. همچنين ذخيره نيروگاهي نيز در اين روز با ثبت عدد 11 هزار و 113 مگاوات گزارش شده که در مقايسه با مدت مشابه ديروز 2 هزار و 118 مگاوات افزايش داشته است. مصرف برق صنايع در اين روز با ثبت عدد 4 هزار و 200 مگاوات، نسبت به مدت مشابه روز گذشته با افزايش 330 مگاواتي روبرو شد.

ترويج فرهنگ ايمني و مصرف گاز در مدارس
به نقل از روابط عمومي‌شرکت گاز استان اصفهان، در راستاي سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي و به منظور ترويج فرهنگ ايمني و مصرف بهينه گاز طبيعي در سطح ادارات آموزش و پرورش و تربيت همياران گاز در مدارس استان اصفهان و انتقال آن به خانواده‌ها، شرکت گاز و آموزش و پرورش استان اصفهان توافقنامه همکاري امضاء کردند. دامنه اجراي اين توافقنامه، ادارات آموزش و پرورش و مدارس استان اصفهان در ۳ سطح مديران مدارس، مسؤولين خدمات و رابطين آموزشي ادارات آموزش و پرورش و دانش آموزان مدارس مي‌باشد.  به موجب اين توافقنامه اداره کل آموزش و پروش استان متعهد به تهيه ليست اسامي‌معاونين آموزشي و نيروهاي خدماتي و سرايداران به تفکيک شهرستان‌ها و اعلام به شرکت گاز و همچنين تخصيص فضاي آموزشي مناسب در هر شهرستان گرديد.
در اين توافقنامه مقررشد؛ برنامه ريزي و اجراي آموزش‌هاي تخصصي به منظور بازرسي گاز مدارس و صدور گواهينامه براي شرکت کنندگان در گروه‌هاي 80 نفره توسط شرکت گاز صورت پذيرد و همچنين اين شرکت در خصوص اطلاع رساني و آموزش مفاهيم ايمني و مصرف بهينه گاز طبيعي به دانش آموزان پايه ششم مدارس با همکاري مديران مدارس و ادارات آموزش و پرورش برنامه ريزي نمايد. اين توافقنامه در آبان ماه 1395 تهيه و اعتبار آن تا پايان سال تحصيلي 96-95 تعيين و توسط علوي مديرعامل شرکت گاز استان و محمد حسن قائديها مديرکل آموزش و پرورش استان اصفهان امضاء شد.

بازديد رسانه‌هاي خراسان از تاسيسات شرکت پالايش گاز شهيد‌هاشمي‌نژاد
جمعي از اعضاي خانه مطبوعات استان خراسان با هدف آشنايي با روند توليد و فرآورش گاز طبيعي، از تاسيسات عظيم شرکت پالايش گاز شهيد‌هاشمي‌نژاد بازديد کردند. به نقل از روابط عمومي‌شرکت پالايش گاز شهيد‌هاشمي‌نژاد، در اين بازديد مديرعامل اين شرکت طي سخناني گفت: اين مجتمع گازي به عنوان تنها پالايشگاه گاز، تامين انرژي پاک شمال و شمال شرق کشور را بر عهده دارد. سيد مجيد منبتي اضافه کرد: رسانه‌ها به خصوص اهالي مطبوعات و خبرگزاري‌هاي کشور، تاثير شگرفي در بالابردن آگاهي‌هاي جامعه در مصرف بهينه گاز طبيعي دارند. وي تصريح کرد: امروزه 55 تا 60 درصد انرژي گاز در بخش خانگي به مصرف ميرسد که بايد اين روند را به سمت اقتصاد کشور تعميم دهيم زيرا اين موضوع از طرفي کاهش مصارف انرژي را بدنبال دارد و از بعد ديگر به کاهش آلايندگي‌هاي محيطي کمک مي‌کند. منبتي بيان داشت: امروزه نقش ما مديران در اين حوزه از صنعت، تامين انرژي پاک براي استفاده جامعه است و از طرفي ديگر با تاثير فرهنگي که رسانه‌ها در جامعه دارند مي‌توانند به مصرف بهينه گاز در جامعه کمک کنند. اين مقام مسئول اذعان کرد: متاسفانه اين روزها شاهد مصرف بي رويه گاز در بخش خانگي هستيم که از عموم جامعه درخواست داريم در مصرف بهينه گاز صرفي جويي کنند که در اين زمينه رسانه‌ها نقش مهمي‌در روشنگري مسائل مهم جامعه دارند. مديرعامل شرکت پالايش گاز شهيد‌هاشمي‌نژاد همچنين به نقش اصحاب رسانه و قلم اشاره کرد و يادآور شد: همه روزه خودروهاي ترانزيتي از محور مشهد _ سرخس عبور مي‌کنند که متاسفانه عدم دسترسي کامل به جاده مناسب در اين محور ترانزيتي سبب ايجاد خطرات ناگوار و تصادفات زيادي براي کارکنان پالايشگاه و شهروندان سرخسي که در اين جاده عبور مي‌کنند شده است و از اهالي رسانه درخواست داريم با پيگيري مشکلات اين جاده در رسانه‌هاي خود، ما را در راه خدمت رساني به مردم کمک کنند.