اولين جايزه مالي اسلامي‌براي سازمان‌بورس
اولين جايزه مالي اسلامي، در دومين همايش مالي اسلامي‌به دو شخص حقيقي و حقوقي که در زمينه نشر دانش مالي - اسلامي‌تلاش بيشتري کرده‌اند، اعطا شد. به نقل از ايلنا، در حاشيه اين همايش که‌امروز يکشنبه ۱۲دي در دانشگاه الزاهرا(س) برگزار شد، جايزه شخص حقوقي به سازمان بورس و اوراق بهادار رسيد و دکتر شاپور محمدي رئيس اين سازمان به نمايندگي از سازمان بورس اين جايزه را دريافت کرد. همچنين حجت‌الاسلام والمسلمين سيدعباس موسويان دبير فقهي کميته فقهي سازمان بورس و اوراق بهادار نيز اولين شخص حقيقي برنده جايزه مالي اسلامي‌در ايران شد و جايزه خود را دريافت کرد. کتاب نخستين همايش مالي اسلامي‌نيز منتشر شد.

عرضه کالاهاي متروکه در بورس‌کالا
مديرعامل سازمان اموال تمليکي از عرضه کالاهاي متروکه سازمان اموال تمليکي قابل فروش در بورس کالاي ايران خبر داد. به نقل از فارس، امين دليري به مزاياي ورود کالاهاي متروکه سازمان اموال تمليکي به بورس کالا اشاره کرد و گفت: با اين اتفاق معاملات کالاهاي سازمان اموال تمليکي براي همگان شفاف تر خواهد شد، در واقع يکي از وظايف بورس کالاي ايران ايجاد شفافيت قيمت به‌صورت عادلانه و ايجاد فضاي رقابتي در بازار کالاهاست که براساس مکانيزم عرضه و تقاضا انجام شود. به گفته دليري، بورس کالاي ايران داراي قوانين و مقررات مشخصي است و از طرفي کالاهايي که سازمان اموال تمليکي امکان عرضه آن را در بورس دارد عموما کالاهاي متروکه هستند.

عرضه اوليه سهام يک شرکت نفتي در فرابورس
تعداد ۴۴ ميليون سهم شرکت صنايع تجهيزات نفت در بازار دوم فرابورس عرضه اوليه مي‌شود. به گزارش تسنيم؛ عرضه‌هاي اوليه به طور معمولا يکي از اتفاقاتي است که موجب ورود و يا دستکم گردش نقدينگي در بازار سرمايه مي‌شود، بويژه در زماني که بازار شرايط رکودي داشته و به بهانه‌اي براي رشد و تحرک همچون عرضه اوليه نيازمند است. بر اين اساس قرار است معارفه شرکت صنايع تجهيزات نفت براي عرضه اوليه در فرابورس فردا برگزار شود تا در پي آن 10 درصد از سهام اين شرکت معادل ٤٤ ميليون سهم روي ميز فروش برود. شرکت صنايع تجهيزات نفت که از زير مجموعه‌هاي سرمايه گذاري صندوق بازنشستگي کارکنان صنعت نفت است.


100 هزار ميليارد تومان تامين مالي از بازار سرمايه تا پايان سال
رييس سازمان بورس در دومين همايش انجمن مالي اسلامي‌با تاکيد بر اينکه بازار سرمايه بهترين فرصت براي کسب سود است گفت: همانند همه کشورها کساني که دنبال فرصت‌هاي سودآور هستند مي‌توانند وارد بازار سرمايه شوند. به نقل از ايلنا، شاپور محمدي به راه‌اندازي صندوق‌هاي جسورانه و ورود شرکت‌هاي دانش بنيان در فرابورس اشاره کرد و گفت: اين موضوع کانال ويژه و خاصي است که به ارزش گذاري فکر ناب، تامين مالي و فرصت سرمايه گذاري براي عام کمک مي‌کند. وي تاکيد کرد: ورود صندوق‌هاي جسورانه به بازار سرمايه صرفا فرصتي براي اين صندوق‌ها نيست. بلکه براي فعالان بازار سرمايه نيز فرصتي است که در شرکت‌هاي پر رشد پيشرو سرمايه گذاري کند. به اعتقاد رييس سازمان بورس و اوراق بهادار مکانيسم بازار سرمايه ساز و کار برد - برد است و فرصتي دو طرفه براي صندوق‌ها و سرمايه گذاران ايجاد شده است. وي با اشاره به قدمت پنجاه ساله بازار سرمايه ايران گفت: در اين سالها براي اين بازار زحمات زيادي کشيده شده و بازار گسترش قابل توجهي داشته است. محمدي با تاکيد بر اينکه تامين مالي تا پايان امسال به 100 هزار ميليارد تومان مي‌رسد، گفت: اين تامين مالي از محل‌هاي متنوعي از جمله افزايش سرمايه، اوراق سلف بورس کالا، انتشار انواع اوراق و پذيرش شرکت و صندوق‌ها است. در عين حال، تلاش مي‌شود تا پايان سال رقم تامين مالي از بازار سرمايه به 100 هزار ميليارد تومان برسد که رشد بالا و چند صد در صدي است. وي با اشاره به اينکه ابعاد راه‌اندازي اين ابزار شايد کمتر مورد توجه قرار گرفته است، گفت: برخي تصور مي‌کنند آپشن‌ها راه‌اندازي شده است تا افراد سود کسب کنند در صورتيکه اهداف ديگري هم وجود دارد. يکي از اين اهداف اين است که شرکت‌هاي سرمايه گذاري و صندوق‌ها بتوانند از پرتفويي که به عنوان استراتژي بلند مدت است درآمد کسب کنند. اين بخش موضوع مهمي‌است که کمتر مورد توجه قرار گرفته است. به گفته وي زماني که قيمت اختيار سهم با سهم مقايسه مي‌شود به موازنه بازار کمک مي‌کند که جزء اهداف مهم و کلان است. محمدي افزود: ابزار اختيار باعث ثبات بازار مي‌شود که يکي از اهداف مهم اقتصاد مقاومتي نيز ثبات بازارهاست.  محمدي به ابلاغ IFRS توسط سازمان بورس به گروهي از شرکت‌ها اشاره کرد و گفت: IFRS در شفافيت کل اقتصاد اثر دارد و بسياري از تصميمها و فعاليتهاي سازمان بورس براي شفافيت کل اقتصاد است.
وي افزود: کميته فقهي سازمان بورس با زحمات زيادي به اين مرحله رسيده است که بر اين اساس همه فعاليتها از کميته فقهي عبور مي‌کند چراکه سود وقتي مشروع است، ارزشمند خواهد بود.
رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار تصريح کرد: ابزارهاي بدهي هم تماما اسلامي‌است و ما در کشور به طور تقريبي داراي همه اوراق مالي- اسلامي‌دنيا معامله مي‌شود.
وي با تأکيد بر اينکه انجمن در اين حوزه بسيار مي‌تواند کمک کرده و نقش مشورتي داشته باشد، گفت: انجمن به گفتمان سازي و نزديکي ذهن‌ها کمک کند.
محمدي در پايان تصريح کرد: در بازار سرمايه ابزار دارايي بسيار مهم است و اين ابزار بر ابزار بدهي اولويت دارد . به عبارت ديگرابزار بدهي در کنار ابزار دارايي است که معنا مي‌يابد.

تسويه ديون دولت از طريق بازار سرمايه
عضو کميته فقهي سازمان بورس و اوراق بهادار در دومين همايش مالي اسلامي‌با ارائه مقاله اي تحت عنوان "اوراق اجاره روي دارايي طلبکاران" به راهکار جديد براي تسويه ديون دولت از طريق بازار سرمايه در ايران پرداخت. به نقل از ايلنا؛ سيدعباس موسويان پژوهشگر ارشد مالي اسلامي‌با بر شمردن مشکلات انباشت بدهي‌هاي دولت گفت: انباشته شدن بدهي‌هاي دولت ضمن کاهش توان پيمانکاران، امکان شروع پروژه‌هاي جديد را که به توسعه اشتغال زايي و رشد توليد منجر مي‌شود از بين مي‌برد.
موسويان با اشاره به سازماندهي بدهي‌هاي دولت از طريق بازار بدهي اظهار داشت: امروزه يکي از چالش‌هاي دولت بدهي‌هايي است که دولت به بخش خصوصي دارد و صاحبنظران اقتصادي معتقدند که تعيين بدهي‌هاي دولت و پرداخت آن به پيمانکاران شاه کليد عبور از رکود فعلي اقتصاد ايران است.
وي ادامه داد: دولت از طريق سازماندهي بازار بدهي شرايط برون رفت از شرايط رکودي را فراهم مي‌کند و همچنين براي سرمايه گذاران ابزارهاي نويني به ارمغان آورده مي‌شود.
اين پژوهشگر مالي و اسلامي‌راه کارهاي پرداخت بدهي دولت را برشمرد و گفت: استقراض از بانک مرکزي و تامين مالي از طريق بازار سرمايه از جمله راهکارهاي پرداخت بدهي دولت است.
وي در خصوص تامين مالي از طريق بازار سرمايه هم عنوان کرد: اسناد خزانه اسلامي‌و اوراق بهادار اسلامي‌(صکوک) از جمله اين راهکارهاست که شامل اوراق مشارکت، اوراق اجاره، اوراق منفعت، اوراق سلف و اوراق مرابحه مي‌شود.
اين مقام مسوول اوراق بهادار را اوراقي با نام و قابل انتقال دانست که نشاندهنده مالکيت مشاع دارنده آن در دارايي با مبناي انتشار اوراق اجاره است و افزود: انواع قراردادهاي اجاره مورد قبول در انتشار اوراق اجاره عبارت است از: اجاره به شرط تمليک و اجاره با اختيار فروش دارايي در سررسيد اجاره با قيمت معين.
وي در خصوص اسناد خزانه اسلامي‌گفت: اين اسناد پس از تاييد مجلس و فقهاي شوراي نگهبان از سال 84 عملياتي شد که در چند مرحله نيز به تحقق پيوست. سيد عباس موسويان در ادامه، به دو مدل تامين مالي دولت از طريق بازار سرمايه اشاره کرد. وي ادامه داد: در مدل نخست، طلبکار دولت دارايي خود را به صورت فروش نسيه به دولت واگذار مي‌کند، سپس دولت روي آن اوراق اجاره تامين مالي منتشر مي‌کند و پس از آن نهاد واسط دارايي را براي استفاده به طلبکار اجاره مي‌دهد؛ طلبکار بايد اجاره بها پرداخت کند، اما از آنجايي که از دولت بابت فروش نسيه دارايي طلب دارد، پرداخت اجاره بهاي استفاده از دارايي را به دولت حواله مي‌دهد. وي مدل دوم را اين گونه تشريح کرد: طلبکار دولت دارايي خود را بصورت فروش نقد به سرمايه گذاران واگذار مي‌کند و بر اساس مدل متداول اوراق اجاره، تامين مالي انجام مي‌دهد. آنگاه دولت در قرارداد اجاره به شرط تمليک دومي‌به طلبکار واگذار مي‌کند وطلبکار با دولت بدهي همديگر را تهاتر مي‌کنند. عضو کميته فقهي سازمان بورس در انتهاي سخنان خود براي انتشار اوراق بدهي دو منطق شرعي و مالي قيد کرد.