ابریشم چشم بادامی ها ارزانتر از ابریشم پارسی هاست!
جايگاه پنجم کشورمان در پرورش کرم ابريشم دنيا و توليد ابريشم باکيفيت ايراني به دليل واردات بي‌رويه اين محصول به مخاطره افتاده است؛ به گونه‌اي که در استان گيلان به عنوان قطب توليد، بسياري از توتستان‌ها متروکه و کارخانه‌هاي پيله‌خشک‌کني تعطيل شده‌اند و طبق اعلام شرکت پرورش کرم ابريشم حدود ۱۳ هزار خانوار از اين بخش از توليد کنار رفته‌اند.
به گزارش ايسنا، پرورش کرم ابريشم که نوغان‌داري ناميده مي‌شود بنا به دلايل تکراري مانند واردات بي‌رويه و اجناس بي کيفيت چيني که باعث ضعيف شدن بسياري از مشاغل و صنايع کشور شده، در حال از بين رفتن است و بسياري از نوغان‌داران در حال ترک شغل اجدادي خود هستند. کساني هم که مانده‌اند به گفته‌ خودشان به دليل علاقه شخصي به آفريده لذت‌بخشي به نام کرم ابريشم بوده‌ است. در اين رابطه سرپرست شرکت سهامي‌پرورش کرم ابريشم گفت: چين با توليد ۸۵ درصد، جايگاه نخست را در توليد ابريشم در دنيا دارد و ايران نيز با توليد يک درصد از ابريشم توليدي جهان در جايگاه پنجم قرار گرفته است. مهدي پورحسين با بيان اين که در ايران ۹۹ درصد از ابريشم توليدي صرف توليد فرش مي‌شود، ادامه داد:‌ ابريشم به دليل اينکه مي‌تواند طرح و بافت و رنگ را نگه دارد، صرف توليد فرش مي‌شود اما براي استفاده‌هاي ديگر مانند توليد لباس بايد ضخامت نخ را نازک‌تر کرد که در ايران استفاده زيادي از آن نمي‌شود. سرپرست شرکت سهامي‌پرورش کرم ابريشم با اشاره به مصرف ابريشم در ايران ادامه داد: مصرف داخلي بين ۷۰۰ تا ۷۵۰ تن است که ۷۵ تا ۱۰۰ تن آن در داخل توليد مي‌شود و باقي آن وارداتي است. وي با وجود تفاوت فاحش بين مصرف و توليد در ايران، از کاهش تعداد توليدکنندگان ابريشم در ايران خبر مي‌دهد و دليل اصلي آن را ورود بي‌رويه ابريشم به ايران مي‌داند. وي با بيان اينکه در سال‌هاي جاري تعداد خانوارهايي که به نوغان‌داري مشغول بوده‌اند کاهش يافته‌است، گفت: در گذشته ۲۰۰ هزار جعبه تخم نوغان توزيع مي‌شد و ۵۰ هزار خانوار به توليد نوغان مي‌پرداختند، اما امروزه ۳۰ هزار جعبه کمتر توزيع مي‌شود و تقريبا ۱۲ تا ۱۳ هزار خانوار توليدکننده نوغان کاهش يافته‌اند که دليل اصلي اين کاهش، واردات بي رويه نخ و پيله ابريشم به ايران است. سرپرست شرکت سهامي‌پرورش کرم ابريشم ادامه داد: طبق آمار رسمي‌گمرک از سال ۱۳۸۰ تا سال گذشته که‌امار رسمي‌اعلام شده است سالانه ۴۰۰ تا ۵۰۰ تن نخ ابريشم وارد شده در صورتيکه اين ميزان واردات بر حسب نياز نبوده است. به گفته پور حسين، هزينه توليد هر کيلوگرم ابريشم در ايران بين ۴۵ تا ۵۰ دلار است در صورتيکه قيمت هر کيلوگرم نخ وارداتي ۱۰ دلار است. چگونه ممکن است تا اين اندازه تفاوت بين نخي باشد که در داخل توليد شده و نخي که پس از طي مسافت بيشتر و پرداخت هزينه حمل و نقل و پس از آن گذشتن از گمرک، در بازار مصرف داخلي عرضه مي‌شود؟ وي با تاکيد براين که قيمت نخ وارداتي واقعي نيست، گفت:‌ اگر واردات از مسير صحيح صورت گيرد نخ وارداتي نمي‌تواند از هيچ نظر با نخ توليد داخل رقابت کند. در اين صورت به نوغان‌دار گفته مي‌شود که شرايط را بررسي کند و در صورتي که برايش صرف کرد، به نوغان‌داري بپردازد اما در اين شرايط هيچ کس نمي‌تواند رقابت کند. سرپرست شرکت سهامي‌پرورش کرم ابريشم ادامه داد: از ديگر مشکلات بازار نوغان ورود دولت است. دولت بايد پايش را از اين بخش کنار بکشد زيرا اين به ضرر نوغاندار است. دولت بايد از نوغان‌دار حمايت کند اما نه به اين صورت که به خريد و فروش بپردازد. ابراهيم قنبرزاده - يکي از نوغان‌داران گيلاني گفت: قبلا نخ صومعه‌سرا بهترين نخ بود و شرکت پرورش کرم ابريشم در اين منطقه ۵۰۰ - ۶۰۰ هکتار توتستان داشت و چند کارخانه پيله خشک کني نيز مشغول به فعاليت بودند، اما اکنون اين کارخانه‌ها بسته شده‌اند و توتستان‌ها نيز تقريبا متروکه‌اند و مردم از ادامه اين کار سرد شده‌اند.
از سوي ديگر کاظم نگين‌راز ، نوغان‌دار لنگرودي گفت: هر چه مي‌گوييم در حد شعار است و امدادگري وجود ندارد. چند وقت پيش جلسه اي در استان داشتيم که کشاورزان، نوغان‌داران، رييس دانشگاه گيلان و رييس جهاد کشاورزي استان در آن حضور داشتند، اما هيچ کدام از نمايندگان مردم گيلان در آن حضور نيافتند تا صداي ما را به مجلس برسانند. وي اظهار کرد که قيمت پيله ابريشم سال ۱۳۹۳ که بخش خصوصي وارد بازار شد، ۳۰ تومان بود، در صورتي که با وجود تورم اکنون پيله را به قيمت ۲۰ تومان از ما مي‌خرند و قيمت تضميني خريد دولت زير ۱۶ تومان است. علاوه بر آن پيله و نخ وارداتي نيز از ديگر مشکلات نوغانداران است. گويا يک کارخانه‌ ريسندگي و بافندگي در لاهيجان شروع به‌کار کرده‌ که نخ ابريشم را از چين وارد و در آن کارخانه به مدل نخ ايراني تبديل مي‌کند اما کيفيت نخ وارداتي به هيچ وجه به خوبي نخ توليد داخل نيست.

رئيس اتحاديه نايلون و پلاستيک تهران گفت: صادرات مواد اوليه پتروشيمي‌به صورت خام فروشي به معناي توقف توليد است اما اگر اين مواد وارد چرخه توليد و به محصول تبديل شود، صادرات مواد اوليه خام حذف و صادرات محصول افزايش مي‌يابد.
سيدرحيم مقيمي‌اصل افزود: اگر پتروشيمي‌ها مواد اوليه را به صورت عادلانه تقسيم کنند، هيچ زمان غبار خاک بر دستگاه‌هاي توليدي نخواهند نشست . متاسفانه اکنون نظارت کاملي بر روند توزيع مواد اوليه و نرخ‌ها صورت نمي‌گيرد و مشکل اصلي توليدکننگان صنعت پلاستيک و نايلون، توزيع ناعادلانه مواد اوليه است وگرنه مشکلي براي توليد نداريم. وي با بيان اينکه دستگاه‌هاي ميلياردي توليدکنندگان صنعت نايلون و پلاستيک به دليل کمبود مواد اوليه پتروشيمي‌خوابيده است، تصريح کرد: پتروشيمي‌هر زمان که بخواهند مواد را مي‌فروشند و هر زمان که نخواهند از فروش مواد اوليه سرباز مي‌زنند و اين وضعيت مشکلات عديده را براي توليدکنندگان صنعت پلاستيک ايجاد کرده است. مقيمي‌اظهار کرد: وضعيت بازار تامين مواد اوليه پتروشيمي‌به گونه اي است که در اين ميان واسطه گران و دلالان نيز اقدام به فروش مواد اوليه با نرخ‌هاي متفاوت مي‌کنند در حالي که مطلع هستيم تمام انبارهاي جنوب تهران مملو از مواد پلاستيک است که مي‌تواند خوراک ۳ تا ۴ ماه توليدکننده را تامين کند اما از فروش آن سرباز مي‌زنند و اگر اين خوراک در انبارها بماند، توليد متوقف مي‌شود. وي در عين حال يادآور شد : در حال حاضر وضعيت تامين مواد اوليه صنعت پلاستيک به گونه اي است که اگر مواد اوليه را بخواهيم از خارج تامين کنيم ارزان تر برايمان تمام خواهند شد. رئيس اتحاديه نايلون و پلاستيک از انعقاد قرار دادهاي جديد صادراتي با کشورهاي آسيايي و اروپايي خبر داد و اظهار کرد: اگر بخواهيم صادرات داشته باشيم و قراردادهاي صادراتي ما افزايش داشته باشد بايد نسبت به تامين مواد اوليه توليد با نرخ مطلوب مطمئن باشيم ؛ در غير اين صورت ميزان صادرات اين صنعت به ۱۰ درصد کاهش مي‌يابد. مقيمي‌تصريح کرد: توليدات داخلي به لحاظ قيمت و کيفيت، قابل رقابت با تمام محصولات خارجي است و اگر پتروشيمي‌ها بتوانند توزيع عادلانه به تمام توليدکنندگان داخلي داشته باشند، صادرات بسيار گسترده اي را خواهيم داشت و خلاءهاي اقتصادي موجود را مي‌توان پر کرد اما در شرايط فعلي پتروشيمي‌ها با وجود امتيازهاي خوبي که از دولت مي‌گيرند اما حتي يک دهم درصد هم خدمات به توليد کنندگان ارائه نمي‌دهند.
وي اظهار کرد: قبلا شهرداري مخزن‌هاي زباله توليد داخل را بالاتر از نرخ کشورهاي اروپايي خريداري مي‌کرد اما اکنون اين مخزن‌ها با وجود کيفيت مطلوب خريداري ندارد.
تعرفه ترجيحي بين ايران و ترکيه سبب شده اين کشور تبديل به دروازه واردات کالاهاي چيني بشود به طوريکه‌امروز شرکت‌هاي ترک سفارش کالاي خود را به چين مي‌دهند.
رئيس اتحاديه توليد کنندگان و فروشندگان کالاي کشباف و جوراب تهران در گفت‌وگو با ايلنا، در رابطه با مهم‌ترين مشکل اعضاي اين اتحاديه گفت: مانند بيشتر صنف‌ها ما نيز با مشکل قاچاق کالا روبرو هستيم و با وجود تذکر‌هاي متعددي که هيئت رئيسه اتاق اصناف در مورد اين پديده شوم و تهديد صنايع ملي داده‌اند اما همچنان اين مسئله تبديل به مهم‌ترين دغدغه ما شده است.
علي اصغر بهبهاني ادامه داد: تعرفه ترجيحي که بين ايران و ترکيه وجود دارد سبب شده اين کشور تبديل به دروازه واردات کالاهاي چيني بشود به طوريکه‌امروز شرکت‌هاي ترک سفارش کالاي خود را به چين مي‌دهند و سپس سفارش خود را با اسم توليد ترکيه و با استفاده از تعرفه ترجيحي وارد کشور مي‌کنند.
وي ادامه داد: اين واردات در حالي صورت مي‌گيرد که تريکو، بلوز، بافت حلقه‌اي و کشباف همه داخل کشور توليد مي‌شود و کالاهاي چيني که به اسم ترکيه وارد مي‌شوند تبديل به رقباي ما شده‌اند اين درحاليست که کيفيت کارهاي ايراني به مراتب بالا‌تر از چيني است و در واقع اين کالا‌ها تحت نام برند ترکيه‌اي توانسته‌اند در ايران بازار پيدا کنند همين عامل سبب شده که‌امروز نزديک به ۵ ميليارد دلار ما در اين صنف قاچاق داشته باشيم.
رئيس اتحاديه توليدکنندگان و فروشندگان ادامه داد: در اين صنف ظرفيت اشتغال بالا است و اگر حمايت‌هاي لازم ازسوي دولت و بانک‌ها صورت بگيرد مي‌توان قشر عظيمي‌از افراد بيکار را جذب کرد هرچند رکود در سالهاي اخير سبب شده که نزديک به ۱۵ درصد از کارگاه‌هاي ما مجبور شوند کار خود را تعطيل کنند.
بهباني در رابطه با وضعيت اتحاديه گفت: اتحاديه توليدکنندگان و فروشندگان کالاي کشباف و جوراب مانند ساير اتحاديه‌ها به دليل کثرت اعضا داراي اختلاف سليقه است اما همگي در ‌‌نهايت در جهت پيشبرد منافع اعضا حرکت مي‌کنند اين اتحاديه داراري ۳۵۰۰ عضو توليدکننده و هزار عضو فروشنده است و يکي از بزرگ‌ترين اتحاديه‌هاي کشوري است.

تدوين و پيشنهاد آيين نامه حاکميت شرکتي در موسسات بيمه ايراني
رئيس پژوهشکده بيمه، از انجام و تکميل مطالعه‌اي در زمينه حاکميت شرکتي و تدوين آيين‌نامه پيشنهادي حاکميت شرکتي در موسسات بيمه کشور خبر داد . به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌پژوهشکده بيمه، امير صفري اعلام كرد: پژوهشکده بيمه در اين مطالعه، علاوه بر مطالعه مقررات حاکميت شرکتي موسسات بيمه در کشورهاي استراليا، هند، مالزي، هنگ‌کنگ و سنگاپور، به بررسي سند مشترک انجمن بين المللي ناظران بيمه (IAIS) و سازمان همکاري و توسعه اقتصادي (OECD) در خصوص حاکميت شرکتي، اصول اساسي بيمه شماره 7 انجمن بين المللي ناظران بيمه با عنوان "حاکميت شرکتي" (ICP7)، اصول اساسي بيمه شماره 8 انجمن بين المللي ناظران بيمه با عنوان "مديريت ريسک و کنترل‌هاي داخلي" (ICP8) و رهنمود‌هاي اصول حاکميت شرکتي در بانکها که توسط کميته بال تهيه شده، پرداخته است. وي افزود، انجام اين مطالعه بنا به درخواست بيمه مرکزي و با توجه به تاکيدات رئيس کل بيمه مرکزي و پس از برگزاري جلسات متعدد کارگروه ذيربط در پژوهشکده بيمه با حضور نمايندگاني از بيمه مرکزي، کميته ايراني اتاق بازرگاني بين‌المللي و ساير متخصصان مربوط از صنعت بيمه و دانشگاه انجام شده است. صفري اشاره کرد: در تهيه آيين‌نامه پيشنهادي از طيف وسيعي از خبرگان و کارشناسان صنعت بيمه، خبرگان دانشگاهي، کارشناسان امور مالي و حقوقي نظرسنجي شده و آيين‌نامه پيشنهادي در چندين نوبت مورد بازنگري و اصلاح قرار گرفته است. وي با بيان اينکه مطالعه مزبور به تدوين نسخه مقدماتي آيين نامه حاکميت شرکتي در موسسات بيمه کشور انجاميد، اظهار داشت: اهداف آيين‌نامه حاکميت شرکتي در موسسات بيمه کشور شامل تقويت شفافيت، مسئوليت پذيري، پاسخگويي، درستکاري و برخورد منصفانه و مستقل با بيمه گذاران، سهامداران و ساير ذينفعان توسط هيات مديره موسسه بيمه و مديران ارشد آن است، که اين اهداف در خلال ماده‌هاي آيين نامه صراحتاً دنبال مي‌شوند. رييس پژوهشكده گفت: بر اساس آيين نامه حاکميت شرکتي، همه اعضاي هيات مديره و مديران ارشد موسسه بيمه بايد از عواقب و پيامدهاي مثبت و منفي تصميمات خود آگاه بوده و مسئوليت آن‌ها را بايد پذيرفته و در قبال آن پاسخگو باشند.

همايش هم انديشي مديران بيمه تعاون
همايش هم انديشي شرکت بيمه تعاون با حضور اعضا هيئت مديره، مديران ستادي و رؤساي شعب اين شرکت 9 دي ماه در محل هتل بزرگ تهران برگزارشد.
 به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌شرکت بيمه تعاون در ابتداي جلسه آقاي دکتر شهرکي سرپرست معاونت امور شعب ضمن خوش آمدگويي، به بررسي عملکرد ۹ ماهه شعب اشاره نموده و اهداف شرکت براي سه ماهه پاياني سال جاري را بر شمرده و توضيحات مبسوطي در اين خصوص بيان نمود. سپس آقاي نجفي عضو هيئت مديره بيمه تعاون ضمن تأييد سخنان آقاي شهرکي اظهار داشت با توجه به بازار موجود بيمه‌اي، تمامي‌مديران ستادي و رؤساي شعب با تلاش و کوشش خود وارائه برنامه‌هاي مدون سعي بر اين داشته باشند تا بتوانند از اين بازار سهم خوبي براي فروش پرتفوي کسب کنند. در ادامه آقاي نعمتي معاونت فني شرکت بيمه تعاون با ارائه‌امار و چگونگي عملکرد شعب
 ارائه کرد.

افتتاح ساختمان سرپرستي غرب استان مازندران بيمه رازي
ساختمان جديد سرپرستي غرب استان مازندران (چالوس) شرکت بيمه رازي با حضور مديرعامل، مشاور بازرگاني ايشان، مديران ارشد، فرماندار چالوس جمعي از مديران استاني و ... افتتاح شد. به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌بيمه رازي، مراسم افتتاحيه اين شعبه با حضور دکتر يونس مظلومي‌مدير عامل بيمه رازي، مشاور بازرگاني ايشان، فرماندار شهر چالوس، امام جمعه محترم شهرستان چالوس و جمعي از مسئولين برگزار گرديد. گفتني است دکتر مظلومي، مدير عامل شرکت بيمه رازي به تشريح استراتژي‌هاي بيمه رازي در امر توسعه و يکسان سازي شعبه‌هاي شرکت در سراسر کشور و سهم آن در صنعت بيمه و جايگاه اين شرکت در سطح داخل و بين الملل پرداخت.

دومين نشست سراسري کميته وصول مطالبات بيمه آرمان
در دومين نشست سراسري کميته وصول مطالبات بيمه آرمان، بر لزوم تلاش و پيگيري وصول مطالبات معوق اين شرکت تأکيد شد. به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌بيمه آرمان، در اين جلسه که با حضور مدير عامل، اعضاي کميته وصول مطالبات و نمايندگان مناطق سراسر کشور اين کميته برگزار شد، عليرضا بيانيان ضمن تشکر از تلاش همه اعضاي کميته وصول مطالبات در وصول بيش از 800 ميليارد ريال در طي 3 ماه گذشته، بر لزوم تداوم تلاش همکاران به منظور جبران کمبود نقدينگي، افزايش بازدهي و پويايي و شکوفايي شرکت تأکيد کرد.

زنان به آرایشگاه‌های بدون پروانه مراجعه نکنند
نايب رييس اتحاديه صنف آرايشگران زنانه تهران از عموم خانواده‌ها بخصوص بانوان خواست براي انجام خدمات مورد نياز خود، به واحدهاي صنفي بدون پروانه كسب مراجعه نکنند و در صورت شناسايي واحدهاي بدون مجوز مشخصات آنان را در اختيار اتحاديه بگذارند تا از طريق قانون از فعاليت آنان جلوگيري شود.شهربانو عابدي ادامه داد: متصديان و سرمايه گذاران آرايشگاههاي زنانه نقش مهم و بسزايي در كارآفريني و اشتغالزايي بانوان بويژه بانوان سرپرست خانواده، يا بي سرپرست و بد سرپرست دارند.عابدي در خصوص سختي کار اين حرفه تاکيد کرد: آرايشگران زنانه با توجه به سختي كار خيلي زود دچار مشکلات و بيماري‌هاي جسمي‌نظير ارتروز‌هاي پيشرفته مي‌شوند و اين اتحاديه درخواست بيمه تکميلي و بيمه مسئوليت براي حمايت از اعضاي صنفي اتحاديه متبوع خود انجام داده است.نايب رئيس اتحاديه صنف آرايشگران زنانه تهران با اشاره به فعاليت‌هاي نيکوکارانه اين صنف گفت: اين اتحاديه اکنون با همکاري اعضاي صنفي خير به زوج‌هايي که بضاعت مالي ندارند، کمک مي‌کند تا هزينه‌هايي نظير ميكاپ عروس و ديگر خدمات به صورت رايگان و با بهترين کيفيت انجام گيرد.

گراني فيلمبرداري عروسي بزرگ‌نمايي است
رييس اتحاديه عکاسان و فيلمبرداران گفت: قيمت‌هاي چندين ميليوني براي عکاسي و فيلمبرداري مجالس عروسي بزرگ‌نمايي است، چراکه قيمت خدمات عکاسي و فيلمبرداري مجالس عروسي مناسب است و در صورت نارضايتي، مشتري مي‌تواند به شوراي حل اختلاف اتحاديه مراجعه کند. منوچهر باستاني در گفت‌وگو با ايسنا، با خودداري از اعلام قيمت ميانگين يا سقف و کف براي خدمات عکاسي و فيلمبرداري عروسي گفت: نمي‌توان قيمت مشخصي براي اين خدمات عنوان کرد. ‌فقط براي عکس‌هاي پرسنلي قيمت مشخص وجود دارد و براي خدمات عروسي قيمت توافقي است. باستاني با تاکيد بر اين که خانواده‌ها به عکاسي‌هاي با مجوز مراجعه کنند، گفت: حتي اگر مجوز روي ديوار عکاسي وجود نداشت، آن را مطالبه کنند. به عکاسي‌ها پس از تاييد اماکن و گذراندن امتحان فني، مجوز تعلق مي‌گيرد و امنيت در اين عکاسي‌ها از نظر پخش شدن عکس‌ها بالاتر است. اما عکاسي‌هاي زير زميني که در خانه‌هاي مسکوني فعاليت مي‌کنند و توسط آرايشگاه يا تالارها معرفي مي‌شوند، امنيت زيادي ندارند و بيشتر شکاياتي که به شوراي حل اختلاف اتحاديه مي‌رسد از اين عکاسي‌هاست که در صورت مشاهده، اماکن دستور پلمب آن‌ها را صادر مي‌کند.

ماليات در دوران رکود نبايد افزايش يابد
رييس اتاق اصناف ايران گفت: ماليات در دوران رکود نبايد افزايش يابد اما ماليات اصناف از سال ۹۱ تا ۹۳ افزايش يافته و در سال گذشته ۲۲۰۰ ميليارد تومان ماليات توسط اصناف پرداخت شده است. با افزايش ماليات چگونه مي‌تواند انتظار داشت اصناف شغل ايجاد کنند.علي فاضلي در جمع اعضاي کميسيون صنايع و معادن مجلس افزود: وجود ۴۰ درصد فرصت شغلي دربنگاه‌هاي کوچک، کمترين رقم در کشورهاي در حال توسعه است در حالي که تعداد واحدهاي صنفي ما از ميانگين استانداردهاي جهاني بالاتر است.وي افزود: اصناف از توانمندي‌ها و ظرفيت‌هاي بسيار بالايي در مقايسه با ديگر بخش برخوردار هستند اما در برنامه‌هاي توسعه، تاکنون نقش اصناف ناديده گرفته شده است و اگر قرار باشد در اقتصاد کشور، تحولي رخ دهد از طريق اصناف بهتر محقق مي‌شود.