افزايش 2900 مگاواتي پيک مصرف برق
ميزان ذخيره نيروگاهي نيز در اين روز 9 هزار و 656 مگاوات گزارش شده که نسبت به روز گذشته يک هزار و 457 مگاوات کاهش داشته است.
به گزارش ايلنا، پيک مصرف برق در روز شنبه با ثبت عدد 34 هزار و 393 مگاوات نسبت به روز گذشته بيش از 2 هزار و 900 مگاوات افزايش يافت.
آمارها نشان مي‌دهد پيک مصرف برق شبانه در روز گذشته (شنبه) به 34 هزار 393 مگاوات رسيد که در مقايسه با روز جمعه 2 هزار و 912 مگاوات افزايش داشته است.
گزارش‌ها حاکي از اين است، پيک مصرف برق در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته با افزايش 4 هزار و 893 مگاواتي رو برو شد.

کاهش 15 درصدي مصرف برق آبي اروپا
مصرف انرژي بادي نيز در طول 14 سال گذشته از رشد بسيار خوبي برخوردار بوده و از 1.9 درصد سال 2000 به 10.8 درصد در سال 2014 رسيده است. به گزارش ايلنا، مصرف انرژي برق آبي از 31.3 درصد در سال 2000، به 16 درصد و در همين زمان مصرف انرژي زمين گرمايي از 4.7 درصد در سال 2000، به 3.1 درصد در سال 2014 رسيده است.
بر اساس آخرين گزارش اتحاديه اروپا از ميزان مصرف انرژي در سال 2014 و مقايسه آن با سال 2000 نشان مي‌دهد که مصرف انرژي خورشيدي در اتحاديه اروپا افزايش قابل توجهي داشته و از 0.4 درصد در سال 2000 به 6 درصد در سال 2014 رسيده است.

افزايش 1640 مگاواتي ظرفيت شبکه برق در 95
با ابلاغ ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي، مسئوليت اجراي 4 پروژه در حوزه برق برعهده شرکت مادر تخصصي توليد نيروي برق حرارتي قرار گرفته است. به گزارش ايلنا، معاون برنامه‌ريزي شرکت مادر تخصصي توليدنيروي برق حرارتي گفت: براي اجرايي کردن پروژه‌هاي اولويت دار اقتصاد مقاومتي در سال 1395، از ابتداي امسال تاکنون 1640 مگاوات به ظرفيت شبکه برق کشور افزوده شده است. "حميدرضا عظيمي" با بيان اين خبر اظهار داشت: اين پروژه‌ها شامل بخش گاز نيروگاه‌هاي سيکل ترکيبي ماهشهر، بهبهان، سمنگان، گل گهر، سمنگان و بخش بخار نيروگاه‌هاي سيکل ترکيبي چادرملو و شوباد بوده که از هفته اول ارديبهشت تا هفته سوم شهريورماه سال جاري وارد مدار برق کشور شده‌اند.




امکان پهلوگيري نفتکش‌ها در پايانه نفتي نکا فراهم شد
همزمان با آغاز مذاکرات نهايي ايران و روسيه براي امضاي قرارداد فروش ۱۰۰ هزار بشکه نفت، برنامه‌ريزي براي تغيير آرايش شبکه خطوط لوله و آماده سازي پايانه نفتي نکا آغاز شده است. به نقل از مهر، بيژن زنگنه و «الکساندر نواک» وزيران نفت و انرژي ايران و روسيه آذر ماه‌امسال در تهران بر روي نهايي کردن قرارداد فروش روزانه ۱۰۰ هزار بشکه نفت خام به توافق رسيدند.
 از اين رو در صورت توافق نهايي تهران- مسکو بر روي قرارداد فروش نفت، ۵۰ هزار بشکه نفت به صورت نقد و ۵۰ هزار بشکه در ازاي دريافت خدمات فني و مهندسي به روسها فروخته خواهد شد. با اين وجود يکي از ابهامات اجراي اين قرارداد تاريخي نفت بين ايران و روسيه، امکان انتقال نفت از جنوب به شمال کشور با اعمال تغيير آرايش در شبکه خطوط لوله نفتي از نظر فني و عملياتي است.
داريوش امير سرداري گودرزي درباره‌اماده سازي شبکه انتقال نفت در شمال کشور براي آغاز صادرات نفت ايران به روسيه، گفت: هم اکنون خط لوله پايانه نفتي نکا به تهران از ظرفيت انتقال روزانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار بشکه نفت خام در روز برخوردار است. معاون شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ايران با اعلام اينکه در صورت نهايي شدن قرارداد فروش نفت بين ايران- روسيه از نظر فني و عملياتي امکان معکوس کردن و تغيير آرايش اين خط لوله نفتي وجود دارد، تصريح کرد: هم اکنون عمليات آماده سازي اين خط لوله نفتي با وجود توقف سوآپ نفت از کشورهاي حاشيه درياي خزر انجام شده و حتي امکان انتقال نفت از جنوب به شمال کشور با رويکرد صادرات به کشورهاي همجوار از جمله روسيه وجود دارد. اين مقام مسئول با تاکيد بر اينکه‌اماده‌سازي خط لوله نفتي نکا- تهران (انبار نفت ري در جنوب تهران) با هدف صادرات نفت در مدت زمان کوتاهي انجام خواهد شد، تاکيد کرد: براي معکوس کردن جريان انتقال نفت بايد يکسري تغييرات فني در برخي از مراکز انتقال نفت در مسير اين خط لوله انجام شود.
در همين حال حسن باقريان مدير خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه تهران شهريور ماه‌امسال در جمع خبرنگاران از اعمال تغييراتي در برخي از توربين‌ها و ايستگاه‌هاي انتقال نفت در مسير خط لوله نکا- ري خبر داده و گفته بود: با اعمال تغييرات جديد بر روي تاسيسات و خطوط لوله حتي امکان سوآپ برعکس و صادرات نفت به کشورهاي حاشيه خزر از طريق اين خطوط لوله وجود دارد.
ايران آماده ميزباني نفتکش‌هاي روسي شد
از سوي ديگر در پايانه نفتي نکا هم به عنوان بزرگترين ترمينال نفتي ايران در درياي خزر با انجام عمليات لايروبي و ساخت اسکله‌هاي جديد ظرفيت پهلوگيري کشتي‌هاي نفتکش با ظرفيت بالا فراهم شده است. سيد پيروز موسوي مديرعامل شرکت پايانه‌هاي نفتي ايران با اشاره به‌اماده سازي پايانه نفتي نکا براي از سرگيري سوآپ نفت و يا صادرات نفت به کشورهاي متقاضي، گفت: در صورتي‌که سياست شرکت ملي نفت ايران فروش نفت به کشورهاي حاشيه درياي خزر باشد محدوديتي براي پهلوگيري نفتکش‌هاي خارجي در اين ترمينال نفتي وجود ندارد. هم اکنون طراحي و ساخت پروژه عظيم حوضچه فراگير و افزايش ١٢ پست اسکله و عمق آبخور کشتي‌هاي نفتکش در پايانه نکا آغاز شده است. علاوه بر اين هم اکنون امکان پهلوگيري کشتي‌هاي نفتکش با ظرفيت ۱۲ تا ۱۴ هزار تن در پايانه نفتي نکا با تکميل طرح توسعه حوضچه فراگير فراهم شده ضمن آنکه در اين پايانه نفتي ظرفيتي براي ذخيره‌سازي يک ميليون و ۳۵۰ هزار بشکه نفت ايجاد شده است. بر اين اساس در صورت توافق نهايي ايران و روسيه بر روي قرارداد فروش روزانه ۱۰۰ هزار بشکه نفت خام، محدوديتي به منظور پهلوگيري کشتي‌هاي نفتکش روسي در پايانه نفتي نکا وجود ندارد. ايران در طول دوران پسابرجام بالاترين ميزان مشارکت با شرکت‌هاي نفتي روسي را داشته به طوري‌که تاکنون تفاهم نامه توسعه هفت ميدان نفت و گاز ايران با شرکت‌هاي متعدد روسيه همچون گازپروم نفت، لوک اويل، تات نفت، روس نفت و زابرژ نفت امضا شده است.

حجم گازسوزي در صنعت نفت به سالانه ۱۲ تا ۱۷ ميليارد مترمکعب رسيده که ارزش اين حجم گاز سوخته شده حدود ۴ تا ۶ ميليارد دلار برآورد مي‌شود. به نقل از مهر، ايران پس از آنکه با حدود ۳۴ تريليون مترمکعب با پيشي گرفتن از روسيه بزرگترين دارنده ذخاير گاز جهان شد، حالا با ثبت يک رکورد جديد با پيشي گرفتن از روسها به بزرگترين اتلاف کننده گاز در مشعل تاسيسات صنعت نفت هم تبديل شده است.
 مرکز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي‌با انتشار گزارشي حجم گازسوزي در مشعل تاسيسات صنعت نفت، گاز و پتروشيمي‌کشور را حدود ۱۷ ميليارد مترمکعب در سال اعلام کرد و يادآور شد: ارزش گازهاي سوزانده شده در مشعل تاسيسات نفت و گاز کشور حدود ۴ تا ۶ ميليارد دلار در سال برآورد مي‌شود.
علاوه بر اين با اين حجم اتلاف گاز، ايران به بزرگترين سوزاننده گاز همراه نفت در جهان تبديل شده است، با اين وجود بانک جهاني هفته گذشته با انتشار گزارشي بار ديگر از روسيه به عنوان بزرگترين اتلاف کننده گاز جهان نام برده است. بر اساس گزارش بانک جهاني تا پايان سال ۲۰۱۵ ميلادي حجم اتلاف و گازسوزي روسيه حدود ۲۱ ميليارد و ۲۰۰ ميليون مترمکعب در روز بوده که در مقايسه با سال ۲۰۱۴ ميلادي حجم اتلاف گاز اين کشور حدود ۵۰۰ ميليون مترمکعب در سال افزايش يافته است. در رده بندي جديد بانک جهاني پس از روسيه، عراق با سوزاندن حدود ۱۶ ميليارد و ۲۰۰ ميليون مترمکعب دومين سوزاننده گاز جهان بوده که حجم اتلاف گاز در اين کشور همسايه در سال ۲۰۱۵ در مقايسه با سال ۲۰۱۴ ميلادي حدود ۲.۲ ميليارد مترمکعب افزايش يافته است. در شرايط فعلي ايران در رتبه سومين سوزاننده گاز جهان قرار گرفته و تا پايان سال ۲۰۱۵ ميلادي به طور متوسط سالانه ۱۲ ميليارد و ۱۰۰ ميليون مترمکعب گاز بدون استفاده در ايران صرفا سوخته و آلاينده‌هاي آن وارد محيط زيست شده است.
نکته قابل توجه درباره اتلاف گاز در صنعت نفت کشور آن است که معادل سوخت و خوراک کل صنايع پتروشيمي‌صرفا گاز در مشعل تاسيسات صنعت نفت به ويژه فازهاي پارس جنوبي، ميادين نفتي خليج فارس و ... گاز دود مي‌کنيم. حجم گازسوزي‌هاي ايران سال ۲۰۱۵ در مقايسه با سال ۲۰۱۴ ميلادي حدود ۱۰۰ ميليون مترمکعب کاهش يافته‌اما در مقايسه با سال ۲۰۱۳ حدود يک ميليارد مترمکعب افزايش يافته است. پس از ايران به ترتيب آمريکا با سوزاندن ۱۱ ميليارد و ۹۰۰ ميليون مترمکعب و ونزوئلا با سوزاندن ۹ ميليارد و ۳۰۰ ميليون مترمکعب به ترتيب چهارمين و پنجمن اتلاف کننده بزرگ گاز جهان تا پايان سال ۲۰۱۵ ميلادي هستند. علاوه بر اين کشورهايي همچون الجزاير، نيجريه، مکزيک، آنگولا، مالزي و برخي از کشورهاي عربي منطقه خاورميانه هم در اين رتبه بندي جاي گرفته‌اند.  در مجموع سال ۲۰۱۵ ميلادي حدود ۱۴۷ ميليارد و ۳۰۰ ميليون مترمکعب گاز در جهان سوخته شده که اين ميران اتلاف گاز معادل توليد گاز نروژه به عنوان بزرگترين توليدکننده گاز اروپا است.

شرکت ملي گاز ايران با انتشار بيانيه رسمي، ضمن اعلام اينکه جريان گاز وارداتي از ترکمنستان به دليل کارشکني اين کشور قطع شده، ضمن درخواست از عموم مشترکان شبکه گاز مصرفي براي رعايت اصول مصرف بهينه، از تمهيدات لازم براي تامين گاز استان‎هاي شمالي خبر داد.
به نقل از وزارت نفت، متن بيانيه رسمي‌شرکت ملي گاز ايران به شرح زير است: «به آگاهي ملت شريف ايران مي‎رساند، براساس قراردادي که از 20 سال پيش ميان شرکت ملي گاز ايران و شرکت ترکمن گاز امضا شده است، بخشي از گاز مصرفي مناطق شمالي با واردات از اين کشور تأمين مي‎شود. اما در طول اين مدت، هر ازگاهي، رفتارهايي مغاير با اصول قرارداد و حسن همجواري از شرکت ترکمني سرزده است که مهم‎ترين آن قطع جريان گاز در اوج سرماي سال ٨٦ بود که متاسفانه منجر به پذيرش خواست نامعقول شرکت ترکمن گاز و افزايش 9 برابري قيمت گاز شد.
در سه سال اخير و با تلاش‎هاي صورت گرفته خوشبختانه مبالغ مربوط به خريد گاز به طور کامل به شرکت ترکمن پرداخت شد و مذاکرات براي چگونگي بازپرداخت بدهي‎هاي گذشته با حفظ ادعاهاي ايران مبني بر خسارت کمي‌و کيفي نيز آغاز شد که در مذاکرات اخير مورد توافق طرفين قرار گرفت اما شرکت ترکمن گاز به طور ناگهاني و خارج از توافق به عمل آمده به صورت غير منطقي و در اقدامي‌مغاير با چارچوب قرارداد بار ديگر با آغاز فصل سرما با اين ادعا که بايد مبلغ مورد مناقشه و اختلاف را به سرعت دريافت کند، از صبح امروز اقدام به قطع گاز ارسالي به ايران کرده است. از آن‌جا که اين رفتار شرکت ترکمن گاز خلاف قرارداد في مابين دو شرکت مي‌باشد ما همچنان بر موضع به حق خود پافشاري نموده و ضمن درخواست از عموم مردم براي مصرف بهينه گاز اعلام مي‌داريم در سايه سخت‎کوشي کارکنان زحمت‎کش صنعت نفت در سه سال اخير ميزان توليد گاز به حدي افزايش يافته که ديگر نيازي به واردات نداشته و صرفا با صرفه جويي در نيروگاه‌ها، صنايع و بخش خانگي در فصل زمستان مي‌توان آن را جبران نمود.
همچنين به آگاهي مي‎رسانيم همکاران ما در صنعت نفت و شرکت گاز تمهيدات لازم را براي جلوگيري از قطع گاز شبکه مصرف خانگي در نظر گرفته‎اند و با ياري خداوند و همراهي مردم در کاهش مصرف سوخت اين دوره سرما نيز با حداقل مشکل پشت سر گذاشته خواهد شد.» این در حالی است که روز جمعه هیات ایرانی پس از عدم توافق با ترک‌ها جلسه مذاکره را ترک کرده بود و به فرودگاه برای بازگشت به ایران مراجعه کرد. اما ترکمن ها هراسان خود را به هیات ایرانی رسانده و با پذیرش شروط تهران قبول کردند که در وهله نخست صادرات گاز به ایران را قطع نکرده و سپس درباره طلب ادعایی خود به مجامع بین المللی شکایت کنند و اگر ادعایشان ثابت شد طلب خود را به صورت قسطی از ایران دریافت کنند. تا صبح روز شنبه نیز این توافق به قوت خود باقی بود اما طی روز شنبه تا دیروز که خبر قطع صادرات گاز منتشر شد، معلوم نیست در عشق آباد چه گذشته است که به ناگاه نظرشان تغییر کرد و شیر گاز را به روی ایران بستند.
برداشت نفت از ميدان مشترک ياران‎جنوبي امسال آغاز مي‎شود
در ادامه روند افزايش توليد نفت در ميدان‎هاي غرب کارون، امسال ميدان مشترک ياران جنوبي به توليد مي‎رسد و برداشت روزانه 10 هزار بشکه نفت از اين ميدان محقق مي‎شود. همايون کاظميني، مجري طرح توسعه ميدان ياران جنوبي در شرکت مهندسي و توسعه نفت (متن) در گفت‎وگو با شانا اعلام کرد: هم‎اکنون عمليات حفاري 18 حلقه چاه پايان يافته و از اين ميان، عمليات نصب رشته تکميلي 15 حلقه چاه هم نهايي شده است. ميدان ياران به 2 بخش ياران شمالي و جنوبي تقسيم شده است و با حدود 2 ميليارد بشکه ذخيره نفت درجا با ميدان مجنون عراق مشترک است. توسعه اين ميدان بر اساس مصوبه هيئت مديره شرکت ملي نفت ايران در تيرماه سال 92 به شرکت مهندسي و توسعه نفت (متن) سپرده شد.
طبق مصوبه اوليه، هدف از توسعه ياران جنوبي توليد 50 تا 60 هزار بشکه نفت در روز و 60 ميليون فوت مکعب گاز با حفاري 30 حلقه چاه بود؛ اين در حالي است که روزآمد کردن اطلاعات اين ميدان در سال 94 نشان داد لايه فهليان ياران جنوبي ظرفيت مناسبي براي توليد ندارد. کاظميني در اين‎باره توضيح داد: براين اساس، ميزان توليد نفت هدف‎گذاري شده در ميدان ياران جنوبي به 25 هزار بشکه در روز کاهش يافت و با اطلاعات جديد به دست آمده، برنامه‎ريزي‌هاي توسعه ميدان نيز تغيير کرد. پيش از اين همه برنامه‌ها بر اساس توليد روزانه 50 تا 60 هزار بشکه تدوين شده بود و بسته‎هاي کاري و حفاري‎ها هم براين اساس بود.
وي درباره دلايل تاخير در اين طرح توسعه‎اي گفت: از آنجا که ياران جنوبي با منابع داخلي شرکت ملي نفت ايران توسعه مي‌يابد، در ابتدا با مشکل تامين مالي مواجه بوديم اما اين مشکل رفع شد. نداشتن اطلاعات دقيق از مخزن و تغيير در برنامه‎ريزي نيز از ديگر دلايل تاخير در فرايند توسعه اين ميدان بوده است.
مدير گازرساني شرکت ملي گاز ايران گفت: 23 هزار واحد صنعتي در کشور تاکنون به شبکه سراسري گاز متصل شده‌اند.
سعيد مومني در گفتگو با ايرنا اظهار کرد: بخش صنعت سالانه 52 ميليارد متر مکعب گاز توليدي را مصرف مي‌کند و بر اساس ارزيابي‌ها حدود 30 درصد گاز استحصال شده در اين بخش مصرف مي‌شود در حاليکه 27 درصد در بخش خانگي و 34 درصد در بخش نيروگاهي و مابقي در ساير حوزه‌ها مصرف شده است. وي افزود: قيمت تمام شده گاز در ايران به مراتب بالاتر از ميزان اخذ شده از مشترکان است و دولت سالانه يارانه قابل توجهي را براي حمايت از مصرف کنندگان پرداخت مي‌کند. مومني تاکيد کرد: قيمت گاز در بخش خانگي در ساير کشورها از بخش صنعت به مراتب بالاتر است ولي در ايران اين موضوع برعکس بوده و بخش صنعت هزينه بيشتري را براي دريافت گاز پرداخت مي‌کند. مدير گازرساني شرکت ملي گاز ايران با اشاره به اينکه ايران هم اکنون با در اختيار داشتن 34 تريليون مترمکعب گاز رتبه نخست منابع گازي دنيا را به خود اختصاص داده است، گفت: با وجود اين ذخائر، توليد کننده چهارم گاز در دنيا هستيم. وي يادآور شد: ايران با تنها يک درصد جمعيت دنيا سومين مصرف کننده گاز در جهان است که اين موضوع نشان دهنده رعايت نشدن الگوي مصرف و پايين بودن قيمت عرضه گاز به مشتريان است. مومني اضافه کرد: بخش قابل توجهي از شهرهاي کشور به شبکه سراسري گاز متصل شده‌اند و تا پايان امسال نيز با تکميل خطوط انتقال و شبکه توزيع ساکنان شهر زاهدان نيز از اين نعمت خدادادي برخوردار خواهند شد، ضمن اينکه به اجراي اين طرح گاز مورد نياز براي بخش‌هاي صنعت و نيروگاهي اين استان نيز تامين خواهد شد. وي همچنين از اتصال 21 هزار و 600 روستا در سراسر به شبکه سراسري گاز خبر داد و افزود: برنامه ريزي براي اتصال پنج هزار روستاي ديگر در دست اقدام است که تا پايان امسال عمليات اجرايي سه هزار روستا به پايان مي‌رسد.
معاون شرکت پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران، با اشاره به توسعه و نوسازي پالايشگاه‌ها اظهار کرد: نوسازي پالايشگاه‌ها با همکاري شرکت‌هاي بزرگ بين‌المللي و با هدف کاهش نفت کوره و استانداردسازي محصولات اين پالايشگاه‌ها انجام مي‌شود.
شاهرخ خسرواني در گفتگو با ايسنا، با بيان اينکه توسعه و نوسازي پالايشگاه اراک انجام شده و طرح توسعه آبادان مصوب شده است، درمورد پالايشگاه‌هاي کرمانشاه و شيراز توضيح داد: پالايشگاه کرمانشاه، پالايشگاه کوچکي است و نمي‌توان روي آن کار بهينه سازي انجام داد. امور توسعه در پالايشگاه شيراز در حال انجام است اما به طور کلي روي پالايشگاه‌هاي کرمانشاه و شيراز تمرکز نشده است زيرا اين دو پالايشگاه آنچنان روي توليد اثري ندارند.
وي با بيان اينکه چهار پالايشگاه اصفهان، بندرعباس، تهران و تبريز در دستور قرار دارند درمورد طرح توسعه پالايشگاه اصفهان اظهار کرد:طرح توسعه پالايشگاه اصفهان شروع شده و در حال انجام است. توسعه اين پالايشگاه در دو بخش تصفيه گازوئيل و تقطير دوم که در حال ساخت است و اواخر سال ۱۳۹۷ به بهره برداري مي‌رسد و بخش دوم طرح توسعه براي به روز رساني پالايشگاه و کاهش نفت کوره اين پالايشگاه است.
معاون شرکت پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران ادامه داد: نفت کوره بايد بر اساس ماده ۵۹ سياست‌هاي ابلاغي الگوي مصرف سالانه دو درصد کاهش پيدا کند تا سال ۱۴۰۴ به زير ۱۰ درصد برسد. طرح توسعه کاهش نفت کوره و افزايش بنزين اصفهان با دايلم کره جنوبي است. خسرواني درمورد سه پالايشگاه بندرعباس، تهران و تبريز نيز توضيح داد: طرح کاهش توليد نفت کوره و اينکه کل محصولات اين سه پالايشگاه بر اساس استانداردهاي روز باشد، مراحل نهايي را طي مي‌کند و بعد از طراحي، تامين منابع مالي و اجراي پروژه در دستور کار قرار مي‌گيرد.
گيلان پربارش‌ترين و سيستان و بلوچستان کم‌بارش‌ترين
از ابتداي سال آبي جاري تاکنون، ‌استان گيلان پربارش‌ترين و استان سيستان و بلوچستان کم‌بارش‌ترين استان‌هاي کشور بوده‌اند. به نقل از ايسنا، از ابتداي مهرماه سال جاري تا پايان هفته اول ديماه سال جاري (۸ دي‌ماه)، استان گيلان با ۴۳۵.۵ ميلي‌متر بارندگي، پربارش‌ترين و استان سيستان و بلوچستان با ۱.۴ ميلي‌متر بارندگي، کم‌بارش‌ترين استان‌هاي کشور اعلام شده‌اند. در رتبه‌بندي استان‌هاي پربارش، استان چهارمحال و بختياري نيز با ۲۵۲ ميلي‌متر بارندگي بعد از گيلان رتبه دوم و استان مازندران با ۲۳۳ ميلي‌متر بارندگي رتبه سوم پربارش‌هاي کشور را به خود اختصاص دادند. در ميان کم‌بارش‌ترين استان‌هاي کشور نيز استان هرمزگان با چهار ميلي‌متر بارندگي در رتبه دوم و استان خراسان جنوبي با ۴.۶ ميلي‌متر بارندگي در رتبه سوم کم‌بارش‌ها قرار دارند. آمارهاي وزارت نيرو نشان مي‌دهد که استان گيلان در مقايسه با سال آبي گذشته ۱۶ درصد کاهش و استان سيستان و بلوچستان ۹۳ درصد کاهش بارندگي داشته‌اند.

شبکه برق ايران به کشورهاي همسايه متصل مي‌شود
نمايندگان مجلس در مصوبه‌اي دولت را موظف کردند با تشکيل بازار منطقه‌اي شبکه برق کشور را به کشورهاي همسايه متصل کند. به نقل از ايسنا، نمايندگان مجلس در جلسه علني ديروز و در ادامه بررسي جزئيات لايحه برنامه ششم ماده 60 اين لايحه را با 148 رأي موافق، 17 رأي مخالف و 1 رأي ممتنع از مجموع 219 نماينده حاضر در مجلس به تصويب رساندند. بر اين اساس دولت موظف است از سال اول برنامه اقدامات لازم جهت تشکيل بازار منطقه‌اي و ايجاد قطب (هاب) منطقه‌اي برق انجام دهد به طوري که شبکه برق کشور از شمال، جنوب، شرق و غرب به کشورهاي همسايه متصل شود. همچنين ماده 61 اين لايحه نيز با 165 رأي موافق، 2 رأي مخالف و 4 رأي ممتنع از مجموع 223 نماينده حاضر در مجلس به تصويب رسيد. بر اساس اين مصوبه دولت مکلف است سهم نيروگاه‌هاي تجديدپذير و پاک را با اولويت سرمايه‌گذاري توسط بخش غيردولتي (داخلي و خارجي) با حداکثر استفاده از ظرفيت داخلي تا پايان برنامه به حداقل(5%) ظرفيت برق کشور برساند.

تمهيدات در نيروگاه‌ها براي تامين برق  در زمان بحران
مديرعامل شرکت مادر تخصصي توليد برق نيروگاه‌هاي حرارتي مي‌گويد، وزارت نيرو با انديشيدن تمهيدات لازم در نيروگاه‌ها، براي تامين برق کشور حتي در زمان‌هاي بحراني آمادگي کامل دارد. «محسن طرزطلب» در گفتگو با ايرنا درباره شيوه‌هاي توانمندسازي نيروگاه‌هاي داخلي براي تامين انرژي مورد نياز در مواقع بحراني (مديريت بحران) اظهار داشت: از جمله راهکارهاي انديشيده شده در زمان ساخت نيروگاه‌ها، تجهيز آنها به مخازن سوخت ذخيره مايع به ميزان 45 روز مصرف است. به گفته اين مقام مسوول، اين مهم پيرو دستورالعمل ستاد پدافند غيرعامل کشور اجرايي شده و همه نيروگاه‌هاي گازي به اين مخازن براي ذخيره سوخت گازوئيل يا مازوت تجهيز شده‌اند که با هماهنگي شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي نسبت به تامين سوخت آنها اقدام مي‌شود. وي با اشاره به استفاده از ظرفيت پيش گفته در مديريت برف سنگين اخير در برخي نقاط کشور، افزود: استفاده از اين گزينه حتي در مواقع بحراني نظير بروز مشکل در خطوط انتقال گاز، حمله نظامي، زلزله و ... نيز کارگشا خواهد بود. مديرعامل شرکت توليد برق نيروگاه‌هاي حرارتي خاطرنشان کرد: مهندسان و کارشناسان داخلي بويژه در گروه مپنا و شرکت‌هاي وابسته، امروز فناوري‌هاي طراحي، ساخت و بهره برداري قطعات توربين‌هاي گازي و بخار را به طور کامل در اختيار گرفته‌اند. وي گفت: در زمان تحريم‌ها و فشارهاي اقتصادي، متخصصان داخلي توانستند همه نيروگاه‌هاي توليد برق کشور را سرپا نگه داشته و به تامين قطعات يدکي مورد نياز بپردازند. همچنين براي تعمير، نگهداري و بهره برداري از نيروگاه‌هاي حرارتي کشور مشکلي وجود ندارد. طرزطلب همچنين با اشاره به ورود فناوري‌هاي جديد به کشور، ادامه داد: گروه مپنا به نمايندگي از دولت جمهوري اسلامي‌ايران در ماه‌هاي گذشته قراردادي را براي ورود فناوري‌هاي جديد توربين‌هاي گازي با شرکت زيمنس آلمان منعقد کرد و تاکنون دو واحد کلاس F اين نيروگاه‌ها وارد کشور شده است. وي اضافه کرد: مطابق قرارداد، از واحد چهارم نيروگاهي به بعد و پس از سه سال، اين فناوري به صورت کامل در اختيار ايران قرار گرفته و 100 درصد داخلي سازي خواهد شد. به گفته اين مقام مسوول، امسال با بکارگيري تمهيداتي در نيروگاه‌هاي حرارتي توانستيم در زمان اوج مصرف برق (پيک بار)، از توان موجود نيروگاه‌ها استفاده حداکثري داشته باشيم؛ به طوري که 640 مگاوات به ظرفيت عملي نيروگاه‌هاي کشور اضافه شد.

پيشرفت 87 درصدي خط انتقال پساب تصفيه‌خانه فاضلاب جنوب تهران به پالايشگاه نفت
خط انتقال پساب تصفيه خانه فاضلاب جنوب تهران به پالايشگاه نفت که از ابتداي امسال آغاز شد، 87 درصد پيشرفت فيزيکي دارد. به نقل از ايلنا، مدير عامل شرکت فاضلاب تهران گفت: با توجه به تامين آب مصرفي پالايشگاه نفت تهران از آب شرب و چاه­هاي آب، موضوع انتقال بخشي از پساب تصفيه­خانه فاضلاب جنوب تهران مطرح شد وهمچنين موضوع کمبود آب و استفاده بهينه از منابع اين طرح را در اولويت‌هاي عمراني قرار داده است. اصغر رياضتي افزود: تاکنون بيش از 2500متر از مسير 3500متري خط انتقال پالايشگاه با قطر800 ميلي متر لوله گذاري شده که 1000 متر آن در محل تصفيه­خانه­ي جنوب و 1450 متر از مسير نيز از ميان زمين­هاي باير اجرا شده است.. به گفته مهندس رياضتي دبي متوسط پساب مورد نياز پالايشگاه حدود 600 ليتر بر ثانيه است و براساس توافقنامه صورت گرفته سالانه 20 ميليون متر مکعب پساب تصفيه شده تصفيه خانه جنوب تهران برابر با استاندارد مصوب سازمان محيط زيست کشور به شرکت پالايش نفت تهران واگذار مي‌شود.