حمله بابانوئل مسلح به کلوب شبانه ترکیه
سال 2017 با در ترکيه با يک حمله تروريستي شروع شد.حمله مسلحانه بامداد ديروز در يک کلوب شبانه استانبول دست‌کم ۳۹ کشته و ۶۹ زخمي‌بر جاي گذاشت. به گفته فرماندار استانبول،‌ يک تروريست به روي مردم آتش گشوده است.
خبرگزاري اسپوتنيک گزارش داده بود که افراد مهاجم عرب‌زبان بوده‌اند. شبکه تلويزيوني ان.تي.وي. گزارش داده است که مهاجمان دو تن بودند اما فرماندار استانبول از وجود يک تروريست سخن گفت. طبق گزارش‌ها، فرد مهاجم از صحنه گريخته و نيروهاي امنيتي در جستجوي او
هستند.
 تلاش‌ها براي شناسايي و دستگيري عامل حمله به باشگاه شبانه «رينا» در استانبول همچنان ادامه دارد. مهاجم مسلح به کلاشينکف که لباس بابانوئل به تن داشت، قبل از ورود به باشگاه، يک پليس و همچنين فردي غيرنظامي‌را که در ورودي باشگاه حضور داشتند کشت.
 سپس وارد باشگاه شد و به روي مردمي‌که در حال برگزاري جشن بودند، آتش گشود. سليمان سويلو، وزير کشور ترکيه اعلام کرد که با توجه به يافته‌هاي اوليه، اعتقاد بر اين است که عامل اين حمله، تنها يک نفر بوده است.او گفت: «۳۹ نفر در اين حمله جان خود را از دست داده‌اند و تا کنون اجساد ۲۱ نفر از کشته شدگان شناسايي شده است که در ميان آنها اجساد ۱۶ خارجي نيز وجود دارد.»
 باشگاه «رينا» که يکي از مشهورترين باشگاههاي تفريحي استانبول است در کنار تنگه بسفر قرار دارد و در زمان وقوع اين حادثه نزديک به ۸۰۰ شهروند ترک و گردشگر خارجي در داخل آن بودند. با آغاز تيراندازي‌ها، برخي براي نجات، خود را داخل آبهاي بسفر انداخته‌اند که توسط پليس نجات يافتند. رئيس‌جمهور ترکيه با محکوم کردن حمله مسلحانه بامداد امروز در استانبول گفت: برخي تلاش مي‌کنند کشورمان را به سمت بي‌ثباتي سوق دهند. ما اين تهديدات تروريستي را از منشا نابود خواهيم کرد و اجازه وقوع چنين بازي‌هاي کثيفي را در کشورمان نخواهيم داد.
وي ادامه داد: بانيان اينگونه حملات تروريستي به دنبال بي‌ثبات کردن کشور، برهم زدن آرامش ملت ترکيه و ايجاد بحران در کشور هستند. اما ما با حفظ خونسردي خود بيش از گذشته در کنار هم خواهيم ايستاد و اجازه نخواهيم داد که چنين بازي‌هاي کثيفي در کشورمان انجام شود. هنوز فرد يا گروه خاصي اين حمله تروريستي را برعهده نگرفتند.
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، ند پرايس، سخنگوي شوراي امنيت ملي دولت آمريکا در واکنش به حمله به کلوب شبانه در استانبول بيانيه‌اي صادر کرد. در اين بيانيه‌امده است: آمريکا حمله وحشتناک به کلوب شبانه شهر استانبول ترکيه را که در آن ده‌ها تن کشته و چندين تن ديگر زخمي‌شدند، محکوم مي‌کند.
وزارت امور خارجه‌امريکا، فدريکا موگريني رييس‌ سياست خارجي اتحاديه اروپا، دبيرکل ناتو، وزير امور خارجه فرانسه، سفير انگليس در ترکيه ،وزارت خارجه آلمان، وزراي خارجه بلژيک و کانادا، وزارت خارجه بحرين، وزير خارجه لبنان و رييس جمهوري آذربايجان نيز اين حمله را محکوم کردند.
شبکه سي ان ان درپي تيراندازي بامداد ديروز در استانبول گزارش داد:حملات تروريستي تنها درشش ماه دوم سال گذشته درترکيه 92کشته و550 مجروح برجاي گذاشته است. سي ان ان با وخيم خواندن وضعيت امنيتي درترکيه گزارش داد تنها درشش ماه گذشته، پنج حادثه تروريستي رخ داده که با حادثه بامداد امروز تعداد کل کشته‌ها به 131نفر ومجروحين به حدود 600نفرمي‌رسد.

آنتونيو گوترش رسما دبيرکل سازمان ملل شد
آنتونيو گوترش نخست وزير سابق پرتغال، در حالي سکان دبير کلي سازمان ملل را بدست مي‌گيرد که ميراث دشوار، حساس و سنگيني را از بان کي مون به ارث مي‌برد. او در حالي دبير کلي را بر عهده مي‌گيرد که جهان شاهد بحران‌هاي عميقي است.جنگ داخلي در سوريه و تاثيرات جهاني آن، تنش‌هاي مداوم در روابط ميان روسيه و غرب، گسترش ترور در مناطق مختلف جهان، رنج و گرفتاري پناهجويان، افزايش موج مهاجرت از آفريقا و آسيا به سوي اروپا، فقر رو به رشد در آفريقا و مشکلات زيست محيطي که آينده بشريت را تهديد مي‌کند از جمله چالش‌هاي جدي پيش روي دبير کل جديد است.در مواجهه با اين چالش‌ها، جهان از سازمان ملل انتظار ارائه راه حل‌هاي واقعي و عملي را دارد اما در سالهاي اخير عملکرد اين سازمان مايوس کننده بوده است بطوري که نتوانسته ماموريت‌هاي خود را بخوبي به انجام برساند. آنتونيو گوترش نخست وزير سابق پرتغال که مردي عملگرا شناخته مي‌شود در ماه اکتبر گذشته به اتفاق آرا از سوي پنج عضو دائم شوراي امنيت انتخاب شد. نخستين سخنراني او در سازمان ملل گوياي آغاز دوران جديدي در اين سازمان است. آنتونيو گوترش دبير کل جديد سازمان ملل متحد گفت: «با چشم انداز استقبال از حقوق بشر و با رويکردي جدي بر اساس ارزش‌هايي که حقوق بشر را نمايندگي مي‌کند، معتقدم که مي‌توانيم گرايش رو به زوال به حقوق بشر را که در سطح بين المللي شاهدش هستيم، تغيير دهيم.» از نظر بسياري از تحليل گران او داراي چنين ظرفيتي است. مشکل بزرگ پيش روي او اعضاي دائم شوراي امنيت سازمان ملل هستند که سياست‌ها را به او ديکته مي‌کنند و محدوده اختيارات او به همين خاطر چندان گسترده نيست. با اين حال نقش او از هميت بسزايي برخوردار است و برخي تحليل گران اميدوارند که او بتواند همچون پطرس غالي يا کوفي عنان دبير کل‌هاي سابق در موضوعات حساس بطور مستقل تري عمل کند.