کسي نمي‌تواند منکر رشوه شود
دادستان کل کشور گفت: حقيقت اين است که فساد آنقدر گسترده نيست که ما را دچار وحشت کند، اما همان قدري هم که مطمئن باشيم واقعي است سم مهلک است. به گزارش ايسنا، حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظري در صبحانه کاري با اعضاي اتاق بازرگاني، گفت: اگر حتي حلقه اقتصاد مقاومتي مقداري هم نازک و باريک باشد، آمادگي دارم که اين حلقه را تقويت کرده و بر اساس موازين شرعي و قانوني هر کمکي که از دستم برآيد انجام دهم و با توجه به وظايف قانوني کوتاه نخواهم آمد.
دادستان کل کشور گفت: نقش اقتصاد در کشور نقش بقا و فنا است؛ اگر کشور يک اقتصاد پويا و مبتني بر دانش اقتصادي داشته باشد حيات و زندگي‌اش قطعي است و اگر اقتصاد در دست افراد نا آشنا به مسايل اقتصادي باشد، قطعا جامعه رو به نابودي مي‌رود. دادستان کل کشور با تاکيد بر اينکه بسياري از مشکلات بازار ناشي از عدم شناخت علم و فقه تجارت است گفت: در همين جا به معاون اقتصادي دادستان ماموريت مي‌دهم تا کميته اي را تشکيل دهد. اين کميته بايد دو کار انجام دهد. نخست تعامل با اتاق بازرگاني و ديگري چون در خود دادستاني تشکيل مي‌شود بايد نظارت بر مشکلات استان‌ها هم داشته باشد. موضوع مشاوره هم که مطرح کردند بايد بابش را بگشاييم؛ استقلال قاضي منافاتي با مشورت ندارد. وي گفت: ما در محافل گوناگون از افراد مختلف و مسئولان مساله مبارزه با فساد را مي‌شنويم. حقيقت اين است که فساد آنقدر گسترده نيست که مارا دچار وحشت کند، اما همان قدري هم که مطمئن باشيم واقعي است سم مهلک است. بخش عمده فساد ناشي از عملکرد خود ماست. همين جا با خود پيمان ببنديد هر جا فسادي ديديد به دادستاني گزارش دهيد، براي هرکسي باشد پيگيري خواهم کرد.
 دادستان کل کشور همچنين در جمع خبرنگاران گفت: کسي نمي‌تواند منکر رشوه شود، اما بايد در بخش‌هاي دولتي و به ويژه خصوصي اين آسيب به حداقل برسد. رشوه وجود دارد منتها با درصد بالا يا پايين، هر جا هم وجود داشته باشد قوه قضاييه با آن برخورد مي‌کند. منتظري افزود: مسايل اقتصادي از مهم‌ترين مسايل کشور به‌شمار مي‌رود و همکاري همه دستگاه‌ها را طلب مي‌کند، البته برخي از اين مسائل به قوه قضاييه باز مي‌گردد و من اظهارات عزيران را در اين جمع شنيدم، برخي از اين صحبت‌ها قابل قبول است و به حوزه کاري من مربوط مي‌شود.
 تلاش مي‌کنيم مشکلات را برطرف کنيم و بخشي ديگر مربوط به قسمت‌هاي ديگر مي‌شود. وي بيان کرد: در دادستاني کل به عنوان مسئول نظارت بر حقوق عامه، معاونت اقتصادي خودمان را مکلف مي‌کنيم تا اين موضوعات را دنبال کند و تا آنجايي که در توان ما باشد تلاش مي‌کنيم در عرصه اي که نيازمند همکاري همه قواست به خصوص بخش دولتي و خصوصي کارها دنبال شود.
رئيس قوه قضاييه با بيان اينکه عملکرد قوه قضاييه نبايد به گونه اي نادرست زير سوال برود، راجع به پرونده بابک زنجاني گفت: اين شخص اموال دولتي زيادي را به يغما برده است.
آيت الله‌املي لاريجاني در جلسه مسئولان عالي قضايي، با انتقاد از برخي اظهارات اخير درباره پرونده بابک زنجاني، گفت: اينکه گاهي گفته مي‌شود پشت پرده اين پرونده چرا معلوم نشده و چرا قوه قضاييه پاسخگو نيست، حرف نادرستي است. اولا علاوه بر حکمي‌که راجع به اين شخص داده شده، افرادي که با اين پرونده مرتبط بودند از جمله برخي وزراي سابق، رئيس سابق بانک مرکزي و ديگران مکررا به دستگاه قضايي احضار شدند و ساعتها مورد تحقيق و بازجويي قرار گرفتند. ما نه پرونده‌هاي مرتبط را بسته‌ايم و نه قصد عدم رسيدگي داريم؛ منتها اولين هدفمان بازگرداندن اموال مردم است و در اين زمينه هم هيچ مسئله مخفي نداريم.
رئيس دستگاه قضايي با ابراز تأسف از القاي برخي مسائل به گونه اي وارونه که گويي قوه قضاييه قصد پرده پوشي دارد، اظهار کرد: البته ما حرمت بعضي‌ها را در اين پرونده حفظ کرده‌ايم. بابک زنجاني بسياري ادعاها را مطرح کرده که ما براي حفظ آبروي عده‌اي و براي تحفظ بر قانون آنها را علني نکرده‌ايم. البته ما چون سخنان او را عين واقع نمي‌بينيم، دليلي ندارد که هر آنچه مي‌گويد را بپذيريم. البته در وقت خود بايد تمام کساني را که با اين موضوع مرتبط بوده‌اند احضار کنيم اما در زمان فعلي که مقصود اصلي بازگردان اموال است نمي‌خواستيم «حاشيه‌هاي فوق متن» درست کنيم.
رئيس قوه قضاييه تصريح کرد: ما حرفي نداريم و مي‌توانيم تمام کساني را که بابک زنجاني ادعاهايي در موردشان مطرح کرده است، احضار و در صورت لزوم بازداشت ‌کنيم تا معلوم شود که قضيه چه بوده است. دهها قلم از اين قبيل ادعاها وجود دارد و هيچ اختصاصي هم به دولت سابق ندارد! اما تمرکز ما عمدتا بر بازگرداندن اموال به بيت المال است.
آيت الله‌املي لاريجاني با بيان اينکه طوري القا مي‌شود که گويي قوه قضاييه در اين پرونده، راه خودش را به تنهايي رفته و از کمکهاي وزارت اطلاعات استفاده نکرده است، تاکيد کرد: گاهي انسان احساس مي‌کند جاي شاکي و مشتکي عنه عوض شده است! اتفاقا ما شاکي هستيم. دليلش اين است که در سال 92 بابک زنجاني بازداشت شده، در سال 94 آقاي رئيس جمهور در جواب نامه وزير اطلاعات مطلبي نوشتند مبني بر اينکه خوب است پرونده در اختيار وزارت اطلاعات قرار بگيرد. بنده هم دو سه روز بعد اين نامه به دادستان ارجاع داده و تأکيد کردم که پيشنهاد خوبي است و اين کار را انجام بدهيد؛ منتها بعد مشخص شد که موانعي وجود دارد که مربوط به دستگاه قضايي نبوده، بلکه از ناحيه برخي وزارتخانه‌ها و افراد بوده است.
رئيس قوه قضاييه با بيان اينکه ان‌شاءالله به موقع در خصوص اين موارد توضيحات لازم ارائه خواهد شد، اظهار کرد: در طول سال 92 و 93 بيش از سي چهل جلسه مشترک بين دادستان، معاون وزير اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه و بانک مرکزي برگزار شده و دائما موضوعات را رصد مي‌کردند، حال چگونه ادعا مي‌کنند که همکاري نشده است ؟
رئيس قوه قضاييه تاکيد کرد: ما از اول گفتيم که وزارت خارجه بايد پاي کار باشد. بايد از دولت‌هاي مذکور پيگيري کنند که اين پولي که بانک مرکزي ايران به صورت دلار واريز کرده، کجا رفته است؟
آيت الله‌املي لاريجاني گفت: متأسفانه دولت به جاي آنکه پاسخگو باشد، قضيه را وارونه جلوه مي‌دهد. آقايان در دستگاه ديپلماسي ظاهرا تمام توان خود را متوجه برجام کردند که آن هم نتيجه‌اش همان شد که همه مي‌بينيم. به هر حال در عالم ديپلماسي کارهاي ديگري هم در کشور وجود دارد؛ از جمله همين موضوع که کار دستگاه ديپلماسي کشور بود. از نهادهايي مثل وزارت اطلاعات و وزارت خارجه به مالزي سفر کردند اما کسي به حرفشان اعتنا نکرد. آيا مقصر قوه قضاييه است؟
رئيس قوه قضاييه با بيان اينکه سخن گفتن از زبان مردم با نيات تبليغاتي کار صحيحي نيست، تاکيد کرد: ما اتفاقا معتقديم که بايد براي مردم روشن شود که چه کسي کوتاهي کرده است؟ ان‌شاءالله سخنگوي قوه قضاييه با ذکر اسناد و تاريخ اقدامات، بيان خواهد کرد که تا کنون چه کارهايي و به چه ميزان در قوه قضاييه انجام شده است. آيت الله‌املي لاريجاني با بيان اينکه پس از بازگشت اصل اموال به بيت المال، قطعا به حواشي اين پرونده نيز رسيدگي خواهد شد، خاطرنشان کرد: رديابي اموال بابک زنجاني در خارج از کشور با دولت است، نه با قوه قضاييه. چرا اين کار را انجام نمي‌دهيد؟ اين ارزها را بانک مرکزي يا وزارت نفت يا شرکت نيکو که تابعه وزارت نفت است، به کجا فرستاده و به چه کسي داده است؟
رهبر انقلاب در ديدار دانشجويان دانشگاه شريف:
حضرت آيت الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي‌با جمعي از نخبگان و مدال آوران علمي‌دانشگاه صنعتي شريف ديدار کردند و در اين ديدار، مدال‌هاي کسب شده از سوي نخبگان در مسابقات و المپيادهاي کشوري و جهاني به رهبر معظم انقلاب اسلامي‌اهدا شد.
 به گزارش ايسنا، رهبر انقلاب اسلامي، ديدار با جمعي از نخبگان جوان علمي‌کشور را، باز شدن پنجره‌اي به سوي يک باغ دلگشا و ورود هواي تازه، و فروزان‌تر شدن اميدها به تحقق اهداف والاي نظام و کشور، توصيف کردند و گفتند: من شکرگزار خداوند متعال به سبب وجود جوانهاي خوب، صالح و نخبه کشور هستم و اين جوانان نيز بايد شکرگزار نعمت نخبگي و ظرفيت‌ها و استعدادهاي بالاي خود باشند. حضرت آيت الله خامنه‌اي مطالب مطرح شده از جانب نخبگان علمي‌را مطالبي پخته، صحيح، دقيق و منطبق با آرمانها خواندند و تأکيد کردند: هسته‌هاي نخبگي که همچون گلخانه‌هايي در سراسر کشور پراکنده هستند، قطعاً آينده کشور را سرشار از عطر علم و تجربه و استعداد و تدين و انقلابي گري خواهند کرد. ايشان با اشاره به فراگير شدن گفتمان توليد علم در کشور و پديدار شدن نتايج عملي آن، افزودند: تلاش و حرکت علمي‌در کشور به هيچ وجه نبايد کُند يا متوقف شود بلکه بايد با شتاب بيشتري ادامه يابد. رهبر انقلاب اسلامي‌مدال‌هاي نخبگان علمي‌را بسيار با ارزش و نماد استعداد دروني و هويت والاي اين جوانان دانستند و خاطرنشان کردند: ارزش معنوي اين مدال‌ها بسيار بالاتر از ارزش مادي آن است و به همين دليل من مدال‌هاي اهدايي جوانان نخبه را با کمال ميل و با افتخار مي‌پذيرم اما بعد به خود آنان باز خواهم گرداند. حضرت آيت الله خامنه‌اي، موضوعِ تعهد ديني و انقلابي را در کنار تلاش علمي‌بسيار مهم ارزيابي و تأکيد کردند: پيشرفت علمي‌به تنهايي يک ملت و کشور را سعادتمند نخواهد کرد بلکه همراه شدن حرکت علمي‌با آرمانهاي والاي معنوي و انقلابي، زمينه‌ساز به سامان رسيدن مسائل کشور و الگو شدن آن براي منطقه و دنياي اسلام و جهان خواهد بود. ايشان دليل شکافها، کمبودها و سستي‌هاي کنوني بنيان تمدن غرب را با وجود پيشرفت‌هاي فراوان مادي آن، نبود معنويت و آرمانهاي الهي دانستند و گفتند: انحراف‌هاي گوناگون فکري، عملي و اخلاقي، متلاشي شدن بنيان خانواده، خشونت روزافزون، فساد اخلاقي و خودکشي‌ها در جوامع غربي به‌ويژه‌امريکا، ناشي از همين موضوع است، برخي از متفکرين و انديشمندان آمريکايي صراحتاً به اين شکافها و آسيب‌ها و نبود اخلاق، اذعان مي‌کنند. رهبر انقلاب اسلامي‌با اشاره به خشونت‌هاي روزافزون در جامعه‌امريکا و کشتار به‌وسيله سلاح، افزودند: آدمکشي و رواج اسلحه در آمريکا به يک مشکل جدي تبديل شده است که علاج آن، توقف استفاده از سلاح در ميان مردم است اما به دليل سلطه مافياي کمپاني‌هاي اسلحه‌سازي در آمريکا، هيأت حاکمه اين کشور جرأت غيرقانوني کردن استفاده از سلاح را ندارد. حضرت آيت الله خامنه‌اي، «اهتمام جدي به آرمانهاي ديني و الهي و تعهد انقلابي» را لازمه پيشرفت واقعي کشور دانستند و تأکيد کردند: اين موضوع بايد در همه عرصه‌هاي کشور اعم از اقتصاد، سياست، کار علمي، اداره کشور و گزينش مديران مورد توجه ويژه قرار گيرد. ايشان سومين عامل براي پيشرفت کشور را، «ثبات و ايستادگي در راه دين و انقلاب» برشمردند و گفتند: انجام کارهاي بزرگ همچون پيروزي انقلاب اسلامي‌و يا موفقيت در ۸ سال دفاع مقدس و همچنين مقابله با فشارها و تعارض‌ها عليه نظام اسلامي، به دليل انسانهايي بوده است که داراي ثبات قدم و ايستادگي بودند و در مسير دين و انقلاب دچار انحراف و تزلزل نشدند و از افراد متزلزل در راه دين و انقلاب بايد حذر و پرهيز کرد.
رهبر انقلاب اسلامي، «حضور جهادي» در عرصه‌هاي گوناگون، خصوصاً ميدانهاي تأثيرگذار براي آينده کشور را از ديگر عوامل موفقيت و پيشرفت دانستند و افزودند: اقدام جهادي به معناي خسته نشدن در مقابل سختي‌ها و موانع، و ايمان به مسير و حرکت براساس فکر و منطق است. حضرت آيت الله خامنه‌اي نسل جوان کنوني را بسيار تواناتر، آگاه‌تر و هوشمندتر از نسل اول انقلاب برشمردند و با اشاره به جنبش دانشجويي تأکيد کردند: جنبش دانشجويي به معناي حرکت جهادي در مسير و در خدمت آرمانهاي انقلاب است و نه بر ضد آرمانها سخن گفتن. رهبر انقلاب اسلامي‌گفتند: من جوانهاي مؤمن و انقلابي را بسيار دوست دارم و از آنها، در هر کجا باشند پشتيباني مي‌کنم و وظيفه رؤسا و مسئولين دانشگاهها و وزراي مربوطه، حمايت مضاعف از جوانان مؤمن و انقلابي در دانشگاهها است. ايشان همچنين با اشاره به سخنان يکي از دانشجويان نخبه درخصوص ايجاد شرايط لازم براي بانوان نخبه خاطرنشان کردند: مسئولان دانشگاهها بايد تسهيلات و شرايطي را فراهم کنند که زنان دانشجو و محقق، علاوه بر انجام کارهاي علمي‌خود، بتوانند وظيفه همسرداري و نگهداري از فرزندان را نيز انجام دهند و مجبور به کنار گذاشتن مسير علمي‌خود نشوند. حضرت آيت الله خامنه اي به سخنان يکي از نخبگان علمي‌درخصوص اقتصاد مقاومتي اشاره کردند و گفتند: اقتصاد مقاومتي يک انديشه تجربه شده در دنيا است و فقط اختصاص به ما ندارد. ايشان چگونگي بهره برداري از اقتصاد مقاومتي را منوط به اهداف کشورها دانستند و افزودند: جداي از نحوه جهت گيري و بهره برداري، اين موضوع که اقتصاد مقاومتي کشور را در برابر تکانه‌هاي گوناگون جهاني اعم از بدخواهانه يا غيربدخواهانه، حفظ خواهد کرد يک اصل پذيرفته شده است.  
رهبر انقلاب اسلامي‌دليل پيشرفتهاي علمي‌و صنعتي امريکا در يکصد و پنجاه سال گذشته را، بکارگيري اقتصاد مقاومتي دانستند و خاطرنشان کردند: البته‌امريکايي‌ها اين انديشه را در جهت مادي گري و پول بکار گرفتند اما همين تجربه پذيرفته شده جهاني را مي‌توان با جهت‌گيري متعالي‌تري به کار گرفت. حضرت آيت الله خامنه اي، امکانات و ظرفيت‌هاي طبيعي کشور را بسيار متنوع و گسترده و البته ناشناخته خواندند و تأکيد کردند: وجود چنين ظرفيت‌هايي يک اقبال بلند براي نسل جوان است که با بهره گيري از آنها، کشور را به پيشرفت همزمان مادي و معنوي برسانند.