دام زنده يا دلال، کداميک باعث اخلال در بازار شد؟
طي ماه‌هاي گذشته قيمت گوشت قرمز با نوسان و افزايش بي‌رويه‌اي در بازار مصرف مواجه شده و در حالي که معاون وزير صنعت، معدن و تجارت کمبود و عدم تامين به هنگام دام زنده را عامل گراني گوشت قرمز اعلام کرده، معاون وزير جهاد کشاورزي مي‌گويد دلالي و اختلال در سيستم توزيع گوشت قرمز، عامل گراني اين محصول است و از اجراي طرح عرضه گوشت قرمز تازه و منجمد در بازار مصرف براي حل مشکل گراني خبر داد.
در اين رابطه سيد محمود نوابي - معاون وزير صنعت، معدن و تجارت و رئيس سازمان حمايت از مصرف کنندگان و توليدکنندگان - در اين باره به خبرنگار ايسنا گفت: عدم تامين به موقع دام زنده و کمبود آن به دليل صادرات دام زنده سبب افزايش قيمت آن از کيلويي ۱۲ هزار تومان به بيش از ۱۷ هزار تومان شده است که همين عامل در گراني گوشت قرمز موثر است اما وزارت جهاد کشاورزي به عنوان مسئول تنظيم و تجارت در بازار مصرف کشاورزي موظف است اين مسئله را مديريت کند. گرچه اين از وظيفه نظارتي سازمان حمايت چيزي را کم نخواهد کرد.
اين اظهارات در حالي مطرح شد که حسن رکني ، معاون وزير جهاد کشاورزي در امور دام به در پاسخ به ايسنا، دلالي برخي واسطه‌گران و اختلال در سيستم توزيع گوشت قرمز را يکي از عوامل موثر در گراني گوشت قرمز عنوان کرد و گفت: هم‌اکنون در توليد و بازار گوشت قرمز هيچ مشکلي وجود ندارد و قيمت‌ها و بازار در همان شرايط عادي گذشته به سر مي‌برد اما در بازار گوشت قرمز گوسفندي نوسانات و افزايش قيمتي به وجود آمد که از نظر وزارت جهاد کشاورزي منطقي نيست و ارتباطي به صادرات دام زنده يا کمبود آن ندارد.
وي با بيان اينکه هيچ کمبودي در تامين دام زنده سبک وجود ندارد، گفت: وزارت جهاد کشاورزي طرح تامين دام زنده سبک و توزيع گوشت قرمز تازه گوسفندي را آغاز کرده و به زودي در سطح گسترده و ملي اين طرح را در راستاي تعادل بخشي به بازار اين مسئول اجرا خواهد کرد. همچنين ذخاير بيش از ۱۵ هزار تني گوشت قرمز در کشور وجود دارد و هم‌اکنون گوشت قرمز يخ زده ذخيره سازي شده به هر اندازه که نياز باشد به قيمت کيلويي ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه خواهد شد.
رکني با تاکيد بر اينکه قيمت هر کيلوگرم گوشت قرمز تازه گوسفندي از نظر وزارت جهاد کشاورزي نهايتا بايد کيلويي ۳۰ هزار تومان باشد، تصريح کرد: در بخش کشاورزي به ويژه در حوزه دامپروري و گوشت قرمز هم صادرات دام زنده وجود دارد و هم واردات گوشت قرمز صورت مي‌گيرد؛ بنابراين صادرات جزئي دام زنده در شرايطي که ۶۰ ميليون رأس دام زنده سبک در کشور توليد مي‌شود نمي‌تواند روي قيمت اثرگذار باشد اما اميدواريم تا گسترده شدن طرح توزيع گوشت تازه به قيمت کيلويي ۳۰ هزار تومان در سطح ملي، بازار اين محصول متعادل شود.
معاون وزير جهاد کشاورزي تاکيد کرد: گرچه وزارت جهاد کشاورزي همه توان مجموعه خود را در زيربخش‌هاي مختلف براي تنظيم و تامين بازار محصولات کشاورزي به کار بسته است اما دستگاه‌هاي نظارتي بايد به بازار ورود کنند تا بتوانند با گران‌فروشي در اين حوزه برخورد کنند.
ضعف مديريت گوشت را گران کرد
رئيس انجمن واردکنندگان فراورده‌هاي خام دامي‌با اشاره به افزايش قيمت گوشت قرمز گفت: به دنبال اجرايي شدن قانون انتزاع، وزارت جهاد کشاورزي متولي تنظيم بازار گوشت است اما اين وزارتخانه هنوز نتوانسته نسبت به مديريت گوشت قرمز اشرافيت کامل پيدا کند.
فرهاد آگاهي در گفتگو با تسنيم با اشاره به افزايش قيمت گوشت قرمز در بازار گفت: از گذشته‌ها، گوشت قرمز، پرهزينه‌ترين کالاي موجود در سبد غذايي خانوارها بوده و به همين جهت مصرف آن در خانواده‌هاي غني و مرفه با خانواده‌هايي که از لحاظ مالي تحت فشار هستند، تفاوت چشم گيري دارد و از اين رو است که دولت‌ها برنامه ريزي‌هاي ويژه اي را براي تامين آن تدارک مي‌بينند.
رئيس انجمن واردکنندگان فراورده‌هاي خام دامي‌با اشاره به ضعف برنامه ريزي براي تامين گوشت مورد نياز مردم ادامه داد: واقعيت اين است که ميانگين قيمت ساليانه گوشت در سال بايد به گونه اي باشد که خانواده‌ها در دهک‌هاي پايين جامعه و با حداقل دريافت دستمزد هم بتوانند به هر صورت شاخص پروتئين گوشتي مورد نياز خود را تامين کنند. ولي متاسفانه به نظر مي‌رسد اين تقاضاي عمومي‌پاسخ داده نمي‌شود.
آگاهي افزود: متاسفانه وضعيت مصرف گوشت قرمز در سال‌هاي اخير سير نزولي داشته است. به طوري که بر اساس آمار، سرانه مصرف گوشت قرمز در حالي که در مدت سال‌هاي 80 الي 89 سير صعودي و افزايشي بوده است، ناگهان از اين سال، شيب نزولي پيدا کرده که عمده دليل آن به افزايش قيمت آن و کاهش قدرت خريد خانواده‌ها باز مي‌گردد.
به گفته رئيس انجمن واردکنندگان فراورده‌هاي خام دامي، به دنبال اجرايي شدن قانون انتزاع، وزارت جهاد کشاورزي متولي تنظيم بازار گوشت است، ولي به نظر مي‌رسد که اين وزارتخانه هنوز نتوانسته نسبت به مديريت گوشت قرمز اشرافيت کامل پيدا کند و دليل آن نيز به سه مولفه عدم اعتماد به بلوغ بخش خصوصي، عدم تمايل به واگذاري امور تصدي گري از سوي دولت و همچنين عدم وجود سازوکار لازم از لحاظ نرم افزاري و سخت افزاري باز مي‌گردد.

نصب دوربين مدار بسته براي جلوگيري از سرقت
نايب رئيس دوم اتاق اصناف مشهد گفت: با همکاري و تعامل پليس اماکن نصب دوربين مدار بسته در واحدهاي متقاضي پروانه کسب الزامي‌شد. سيدمحسن خاوري‌هاشمي‌افزود: الزام تمام صنوف به نصب دوربين‌هاي مداربسته به منظور پيشگيري از وقوع جرم و سرقت در واحدهاي صنفي بوده که در کميسيون نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان رضوي براي اجرا به تصويب رسيده است. رئيس اداره نظارت براماکن عمومي‌فرماندهي انتظامي‌خراسان رضوي در خصوص بکارگيري افراد معتمد براي نصب دوربين‌هاي مدار بسته توسط واحد‌هاي صنفي و کيفيت تجهيزات اظهار داشت: ضوابط خاصي براي قبل و بعد از افتتاح امکنه عمومي‌وجود دارد که بايد در اين دو موضوع دقت نظر لازم صورت پذيرد و بعضي از صنوف حتما بايد مجوز لازم را براي نصب دوربين مداربسته دريافت کنند.سرهنگ منصورزاده ضمن تأکيد نصب تابلوي هشدار وجود دوربين مداربسته در اماکن مختلف خاطرنشان کرد: نصب اينگونه دوربين‌ها علاوه بر مسايل امنيتي، مسائل اخلاقي را هم به دنبال دارد، استنباط بسياري از افراد اين هست که مي‌توانند اين تجهيزات را در هرمکاني قرار دهند، حال اينکه نبايد دوربين در مکان‌هاي مخفي باشد و در صورت مشاهده اينگونه موارد با خاطي برخورد شديد قانوني صورت خواهد گرفت.

۲۵۸ هزار بازرسي از صنوف کشور
تعداد کل بازرسي‌ها از صنوفِ سراسر کشور در آذر ماه سال جاري ۲۵۸ هزار و ۱۴۹ فقره بود که توسط بازرسان اتاق‌هاي اصناف انجام شده است. بازرسي‌هاي انجام شده منجر به تشکيل ۱۳ هزار و ۵۳۱ پرونده با برآورد جريمه پيشنهادي به مبلغ بيش از ۴۰ ميليارد و ۶۲۵ ميليون ريال شد که پرونده‌هاي متشکله به تعزيرات حکومتي يا سازمان‌ها و ادارات صنعت، معدن و تجارت ارجاع شده است. همچنين در آذر ماه‌امسال ۹ هزار و ۹۳۰ فقره شکايت توسط واحدهاي بازرسي اصناف دريافت شد که ۶۱ درصد در بخش کالا و ۳۹ درصد آن مربوط به بخش خدمات بود. از مجموع شکايات دريافتي ۲۲ درصد به صورت حضوري، ۵۰ درصد تلفني و ۲۸ درصد به صورت کتبي دريافت و مورد رسيدگي قرار گرفت. بيشترين تخلفات به وقوع پيوسته آذر ماه‌امسال در بخش کالا، مربوط به ميوه و مرکبات ، نان ، تخم مرغ وگوشت مرغ و در بخش خدمات ، مربوط به مشاوران املاک و آرايشگران بود.

ماليات ارزش افزوده، مضاعف دريافت نشود
عضو هيات رئيسه اتاق اصناف ايران گفت: ماليات بر ارزش افزوده در برخي کالاها همچون طلا که کالاي سرمايه اي محسوب مي‌شود، نبايد به گونه اي باشد که در هر بار خريد و فروش و تبديل کالا ۹ درصد ماليات دريافت شود. محمدعلي صديقي بر لزوم اصلاح قانون ماليات بر ارزش افزوده تاکيد کرد و افزود: ماليات بر ارزش افزوده که به اصطلاح ماليات بر مصرف هم گفته مي‌شود، بايد از کساني دريافت شود که مصرف بيشتري دارند .وي ماليات را براي اداره کشور امري لازم دانست و گفت: در دريافت ماليات بايد شفاف سازي صورت گيرد و فراريان مالياتي شناسايي شوند تا بر کساني همچون اصناف که هر ساله و به موقع ماليات خود را مي‌پردازند، فشار وارد نشود.صديقي با بيان اينکه اصناف مخالف پرداخت ماليات نيستند، تصريح کرد: ماليات بخشي از سود فعاليت‌هاي اقتصادي است که نصيب دولت مي‌شود و فقط بايد از درآمد دريافت شود.
هند در حال آماده کردن هيئتي براي اعزام به ايران است تا از سهم خود از بازار برنج ايران در برابر شرکت‌هاي پاکستاني دفاع کند.
 به گزارش خبرگزاري تسنيم به نقل از پايگاه خبري اينديا تايمز، هند در حال آماده کردن هيئتي براي اعزام به ايران است تا از سهم خود از بازار برنج ايران در برابر شرکت‌هاي پاکستاني دفاع کند. به گفته موهيندر پال جيندال، رئيس اتحاديه صادر کنندگان برنج هند، اين هيئت که متشکل از مقامات دولتي و صادر کنندگان خواهد بود، روزهاي 27 تا 29 ژانويه به تهران سفر خواهد کرد. وي افزود، صنعت برنج هند اميدوار است که ايران ممنوعيت واردات برنج باسماتي از هند را که در طي 4 ماه گذشته برقرار بوده لغو نمايد. يک مقام دولتي هند که نخواست نامش فاش شود گفت: «ما بايد به تلاش‌هاي ديگر کشورها واکنش نشان دهيم زيرا سهم ما از بازار ايران به شدت کاهش يافته است.» ايران در طي سال‌هاي اخير يکي از وارد کنندگان بزرگ برنج باسماتي هند بوده است. اما در سال 16-2015 صادرات برنج باسماتي هند به ايران تقريبا به نصف کاهش يافت و از 1.1 ميليارد دلار در سال قبلي به 571 ميليارد دلار رسيد. در نيمه نخست سال مالي جاري، صادرات برنج باسماتي هند به ايران به 356 ميليون دلار رسيده است. هم هند و هم پاکستان از صادر کنندگان برنج به ايران هستند. اروگوئه نيز ديگر کشوري است که به ايران برنج صادر مي‌کند.
ايران پس از لغو تحريم‌ها در ماه ژانويه 2016، تجارت خارجي خود را به کشورهاي بيشتري گسترش داده است. يک مقام ديگر دولتي هند گفت: «ما بايد صادرات برنج باسماتي به ايران را گسترش دهيم زيرا کشورهاي ديگر با جديت در حال گسترش صادرات انواع برنج‌هاي خود (به ايران) هستند.»هند تمايل دارد هرگونه نگراني مقامات ايراني در مورد کيفيت برنج باسماتي را مرتفع سازد.
راجن سوندارسان، دبير اجرايي اتحاديه صادر کنندگان برنج هند گفت: «ما بايد شايعات در مورد برنج باسماتي را که از سوي طرف‌هاي ذي نفع ساخته شده برطرف کنيم... ايران يک بازار با ثبات و مهم براي ماست. آنها تا به‌امروز مجوز واردات را صادر نکرده‌اند، در حالي که اين اتفاق بايد در ماه نوامبر مي‌افتاد.»

رئيس اتحاديه فروشندگان خودرو از افزايش قيمت خودروهاي ايران خودرو، ثبات قيمتي خودروهاي سايپا و توقف در افزايش قيمت خودروهاي خارجي خبر داد.
سعيد موتمني درباره درباره افزايش قيمت خودروهاي داخلي و خارجي گفت: قيمت خودروهاي داخلي به ويژه خودروهاي شرکت ايران خودرو از دي ماه با افزايش قيمت مواجه شده است.
وي از افزايش قيمت يک تا دو ميليوني قيمت در خودروهاي شرکت ايران خودرو خبر داد و افزود: پژو ۴۰۵ که تا پيش از اين به قيمت ۳۰ ميليون و ۳۰۰ هزار تومان عرضه مي‌شد، همزمان با عرضه و توزيع در بازار با يک ميليون تومان افزايش قيمت رو به رو شد، پژو ۲۰۶ تيپ ۵ با افزايش ۹۰۰ هزار توماني در قيمت به ۳۸ ميليون و ۹۰۰ هزار تومان و سمند اس اي از ۲۸ ميليون به ۲۸ ميليون و ۷۰۰ هزار تومان، تندر ۹۰ از ۳۹ ميليون و ۳۰۰ هزار تومان به ۳۹ ميليون و ۷۰۰ هزار تومان و تندر ۹۰ اتوماتيک به ۴۸ ميليون تومان رسيد.
رئيس اتحاديه دارندگان نمايشگاهها و فروشندگان خودرو همچنين درباره افزايش قيمت خودروهاي شرکت سايپا نيز ضمن اعلام آنکه افزايشي روي قيمت خودروهاي شرکت سايپا اعمال نشده است، افزود: هم اکنون پرايد ۱۱۱ به قيمت ۲۱ ميليون و ۲۰۰ هزار تومان، پرايد ۱۳۱ با قيمت ۲۱ ميليون، تيبا ۲۵ ميليون، ساينا به قيمت ۲۸ ميليون تومان و سراتو اتوماتيک با قيمت ۸۸ ميليون تومان در بازار بفروش مي‌رسد.
وي درباره قيمت خودروهاي شرکت پارس خودرو نيز گفت: هم اکنون ساندور اتوماتيک ۵۳ ميليون و ۷۰۰ هزار است که قيمت آن نسبت به ۱۰ روز گذشته ۷۰۰ هزار تومان افزايش يافته ضمن آنکه بريليانس نيز که تا ۹ ماه گذشته ۵۶ ميليون تومان بود، هم اکنون به ۵۲ ميليون تومان کاهش يافته است.
رئيس اتحاديه فروشندگان خودرو با اعلام آنکه افزايش قيمت خودروهاي داخلي ربطي به افزايش قيمت ارز ندارد و محدوديت در عرضه به افزايش قيمت خودروهاي داخلي منجر مي‌شود، تصريح کرد: تنظيم بازار خودرو داخلي در دست شرکت‌هاي خودروساز است و در صورتي که با عرضه محدود رو به رو باشيم، افزايش قيمت صورت مي‌گيرد.
بررسي چالش‌هاي بيمه‌گري در بازار مالي
مجيد مشعلچي فيروزآبادي، مديرعامل شرکت بيمه کوثر در گفت‌وگو با «دنياي‌اقتصاد» درباره نقش صنعت بيمه در مثلث بازار مالي (بانک – بيمه -بورس) اظهار کرد: صنعت بيمه کشور در مقايسه با ساير ساختارهاي مالي و اقتصادي دنيا مثل بانک و بورس وضعيت ضعيف‌تري دارد.
مديرعامل بيمه‌کوثر افزود: نکته حايز اهميت اين است که در سال‌هاي گذشته روي موارد توسعه‌اي صنعت بيمه، ضريب نفوذ آن و تمام شاخص‌هاي تقويت‌کننده اين صنعت کار نشده است و به همين خاطر به‌رغم روند رو به رشدي که از نظر توليد حق بيمه داشته، اما در مقايسه با بانک و بورس در جايگاه ضعيف‌تري قرار دارد. مجيد مشعلچي فيروزآبادي در پاسخ به اين پرسش که «چرا طي سال‌هاي گذشته صنعت بيمه به موازات نظام بانکي و بازار سرمايه توسعه نيافته است؟» يادآور شد: تقريبا در مدت 10 سال گذشته شاهد افزايش تعداد شرکت‌هاي بيمه‌اي و تلاش‌هاي مسوولان آنها براي توسعه صنعت و رونق کسب‌وکار بوده‌ايم؛ ولي متاسفانه به‌دليل نبود خلاقيت و نواوري و نيز ضعف فرهنگ در اين حوزه اقدامات آنها منجربه افزايش قابل توجهي در ضريب نفوذ بيمه در کشور نشده است.
وي ادامه داد: بنابراين براي توسعه صنعت بيمه متناسب با توسعه‌يافتگي نظام بانکي و بازار سرمايه، لازم است روي زيرساخت‌هاي رشد و توسعه اين صنعت از قبيل فرهنگ، آموزش نيروي انساني، خلاقيت و نوآوري و فناوري‌هاي ارتباطي نوين کار شود.وي درباره عرضه بيشتر خدمات بيمه‌اي به دو بازار پول و سرمايه با توجه به سرمايه‌گذاري‌هاي قابل‌توجهي که بيمه‌گران در اين دو بازار دارند، متذکر شد: آيين‌نامه «60» حد و مرز سرمايه‌گذاري در شرکت‌هاي بيمه را در حوزه بانک و بورس مشخص کرده است. تا زماني‌که صنعت بانکداري و بازار سرمايه براي سرمايه‌گذاري جذاب است و از طرف ديگر اقتصاد کشور رشد و پويايي لازم را نداشته باشد، سرمايه‌ها به سمت اين دو بازار سوق داده مي‌شود و با رشد اقتصادي کشور زمينه‌هاي سرمايه‌گذاري شرکت‌هاي بيمه در حوزه‌هاي مختلف اقتصادي فراهم مي‌شود.
مديرعامل بيمه‌کوثر از بيمه‌هاي زندگي به‌عنوان ابزاري براي توسعه بازارهاي پول و سرمايه نام برد و ادامه داد: بيمه‌هاي زندگي يکي از شاخصه‌هاي اصلي توسعه‌يافتگي کشورها است. به اين صورت که پول‌هاي خرد مردم در دوره‌هاي زماني مختلف تبديل به منبع مالي عظيمي‌مي‌شود که‌امکان سرمايه‌گذاري‌هاي بزرگ و ملي و در نهايت موجبات رشد اقتصاد کشور و رونق کسب‌وکار را در جامعه فراهم مي‌کند.
مجيد مشعلچي فيروزآبادي افزود: ازسوي ديگر اين امر بر عرصه اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي عموم جامعه اثرگذار خواهد بود و منزلت اجتماعي افراد جامعه را افزايش مي‌دهد. وي «کنترل نرخ تورم» و «کاهش نرخ‌هاي سود بانکي» را دو عامل اصلي تاثيرگذار بر توسعه بيمه‌هاي زندگي اعلام کرد و گفت: کنترل نرخ تورم و کاهش نرخ‌ سود بانکي، جذابيت بيمه‌هاي زندگي را براي مردم بيشتر و مردم را به خريد بيمه‌نامه‌هاي عمر و سرمايه‌گذاري ترغيب مي‌کند. به گفته مديرعامل بيمه‌کوثر با افزايش ضريب نفوذ بيمه، سرمايه‌گذاري در حوزه‌هاي مختلف اقتصادي و ايجاد ارزش‌افزوده مي‌توانيم زمينه جلوگيري از تاثير تکانه‌هاي اقتصادي بر زندگي جاري بيمه‌گذاران را فراهم سازيم.
مجيد مشعلچي فيروزآبادي در پاسخ پرسش خبرنگار ما مبني‌بر اينکه موضوع همايش امسال بيمه و توسعه بررسي فضاي کسب‌وکار بود، به‌نظر شما بازار بيمه کشور چگونه بازاري است، ياداور شد: بازار بيمه کشور در حال حاضر بسيار فني، چندلايه و پرمخاطره است و تصميم‌گيري در اين صنعت بايد با درنظر گرفتن تمام جوانب صورت گيرد. وي ادامه داد: البته نظارت دقيق بيمه‌ مرکزي در شرايط فعلي مي‌تواند عامل بسيار مهمي‌در کاهش اقدامات پرريسک شرکت‌هاي بيمه‌گر باشد. ولي به هر حال به‌علت تنوع و تعدد بسيار بالاي تصميم‌گيري‌ها و اقدامات در شرکت‌هاي بيمه که برخي مواقع موجب مخاطرات زيادي براي صنعت بيمه هم مي‌شود، مي‌توان اذعان کرد اين صنعت يکي از پيچيده‌ترين، فني‌ترين و پرمخاطره‌ترين انواع کسب‌وکار در کشور است.

مدير عامل بيمه معلم: مسئوليت متقابل صنعت بيمه و نمايندگان مجلس
محمد ابراهيم تحسيري، مدير عامل شرکت بيمه معلم: هميشه در بحث توسعه بيمه از عنصري به نام فرهنگ بيمه صحبت مي‌شود و اين مبتني بر شناختي است که عموم جامعه از بيمه دارند و به باور آنها تبديل شده است. هر جا انسان هست، زندگي هست. هر جا زندگي هست، حرکت و فعاليت هست. هر جا حرکت و فعاليت هست، ريسک وجود دارد و هر جا ريسک هست، نقش حضور بيمه واجب و بدون جانشين است؛ به خصوص در جوامع بزرگ و پيچيده‌امروزي و اين ايجاب مي‌کند که در فرهنگ، رفتار، محاسبات، کسب و کار و کليه تعاملات جامعه، نقش آن مورد توجه عميق قرار گيرد.
مجلس شوراي اسلامي‌که عصاره ملت است و مسئول تصميم گيري و برنامه ريزي براي تنظيم کليه شئونات يک زندگي شايسته براي مردم و تامين رفاه و تعالي جامعه است، به طريق اولي بايد عالمانه و کارشناسانه به موضوع مهمي‌چون بيمه که مي‌تواند از مهمترين عوامل رشد و پيشرفت هر کشور باشد بپردازد.
به کارگيري مناسب بيمه جهت پوشش ريسک‌هاي اجتماعي نظير بيماري، بيکاري، بازنشستگي و اتفاقات پر هزينه زندگي مثل ازدواج، تحصيل و غيره، عمده ناهنجاري‌هاي اجتماعي را از بين مي‌برد. آرامش و اميد به تامين آينده را به جامعه اعطا مي‌کند و زمينه بسياري از جرائم در جامعه برچيده خواهد شد.
در زمينه کسب و کار نقش بيمه براي مردم روشن تر و ملموس تر است. شايد کسي جرات کند يک کاسبي کوچک و يا کوتاه مدت را بدون بيمه انجام دهد، ولي بعيد است کسي هر چقدر هم سرمايه دار بزرگي باشد، بدون پوشش بيمه دست به فعاليت اقتصادي متوسط و بزرگ يا بلند مدت بزند. همه اينها مسئوليت دست اندرکاران بيمه و تصميم گيرندگان جامعه و در راس آن مجلس شوراي اسلامي‌را دو چندان مي‌کند که در ارتقا و کيفيت صنعت بيمه و خدمات آن کوشيده و از توانايي‌هاي آن در جهت خدمت به جامعه استفاده نمايند و اين نيازمند تعامل نزديک بين آنها و توجه به علم و ابزارهاي روز و تجربه جوامع موفق بوده و مهمتر از همه اين که در اجراي صحيح آنها با به کارگيري مديران عالم، سالم و داراي تجربه مناسب دقت شود و شرکتهاي بيمه نيز بر اساس استانداردهاي روز سازماندهي و فعاليت نمايند و همچنين داراي فعاليت شفاف و پاسخگو باشند و در يک محيط رقابتي سالم در افزايش خدمات خود به جامعه کوشا باشند. برخي اظهار نظرها نشان مي‌دهد ابعاد صنعت بيمه و خدماتي که مي‌تواند به جامعه بدهد هنوز که هنوز است، ميان مردم و برخي نمايندگان مجلس ناشناخته است. سنديکاي بيمه گران ايران رابطه خوبي ميان صنعت بيمه و مجلس شوراي اسلامي‌برقرار کرده و با افزايش اين ارتباط مي‌توان به بهبود شرايط صنعت بيمه‌اميدوار بود.

از دو کارشناس بيمه ايران به دليل ارائه طرح بيمه اي تقديرشد
اکبر منصوري ومختار رحيمي‌از کارشناسان مديريت بيمه‌هاي کشتي ،هواپيماوحمل کالا با ارائه يک طرح بيمه اي مخصوص با حضور محمد حيدري عضو هيات مديره ومعاون فني ،محمد زاهد نيا دبير شوراي فني ومطالعات،بهروز اسد نژاد مدير برنامه ريزي وبودجه ومحمد رضا صباغي موحد دبير شوراي تحقيق وتوسعه تقدير شدند.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌بيمه ايران ، طبق مصوبه نظام پيشنهاد‌ها ، چارچوب اوليه اين طرح پس ازتدوين در شوراي تحقيق وتوسعه واخذ مجوز‌هاي لازم به صورت پايلوت در دو استان اصفهان وخراسان رضوي به مرحله اجرا در آمد.
 بر اساس اين گزارش در راستاي اين طرح تاکنون 205 فقره بيمه نامه براي بيمه گذاران صادر شده که 58 فقره آن در استان اصفهان وبقيه دراستان خراسان رضوي صادر شده است ،بر همين اساس در نظام پيشنهاد‌هاي شرکت مصوب گرديد از طراحان طرح مخصوص با اهداي جوايز نفيس ،لوح تقدير وجايزه نقدي تقدير شايسته به عمل آيد.
اين گزارش مي‌افزايد :مراحل آزمايشي اين طرح با قبول ريسک‌هاي سنگين با موفقيت طي شده است ،وپس از پالايش ريسک وتدوين نرم افزارهاي متناسب از بهمن ماه سال جاري به صورت فراگير از طريق تمامي‌واحد‌هاي فروش در سراسر کشور عرضه
خواهد شد.
 
تبادل تفاهم نامه بين بيمه دانا و هولدينگ کشاورزي،غذايي و دارويي
مراسم تبادل تفاهم نامه همکاري بيمه اي بين بيمه دانا و هولدينگ کشاورزي،غذايي و دارويي با حضور مديران ارشد دو شرکت برگزار شد .
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌بيمه دانا، در اين مراسم که در محل شرکت صنايع شير ايران برگزار شد، دکتر صادق نايب رييس هيات مديره و مدير عامل بيمه دانا با ابراز خشنودي از امضاي تفاهم نامه همکاري ، به شرايط اقتصادي کشور اشاره کرد و اظهار داشت: تمام سعي و تلاش ما، ايفاي تعهدات و خدمت رساني صحيح به بيمه گزاران است و خوشحال هستيم که صنعت بيمه در اين وضعيت دشوار توانسته بهتر از گذشته عمل کند .
در اين مراسم دکتر علي رومي‌مدير عامل هولدينگ کشاورزي با ابراز رضايت از عملکرد و خدمات ارائه شده توسط بيمه دانا، امضاي تفاهم نامه بيمه اي را نکته‌اميدوارکننده اي براي آغاز همکاري‌هاي دوجانبه توصيف و اظهار اميدواري کرد با تبادل اين تفاهم نامه، گام‌هاي مثبت و رو به جلويي در جهت حفظ منافع طرفين برداشته شود .
گفتني است: در اين مراسم چند تن از مسوولان و مديران ارشد شرکت صنايع شير ايران با تشريح خدمات بيمه دانا، از نحوه خدمت رساني اين شرکت ابراز رضايت و قدرداني کردند .

همکاري مديريت بيمه دي مازندران و سازمان‌ها و نهادهاي دولتي
مديريت بيمه دي مازندران نشست همکاري با جمعي از مديران و معاونين سازمان‌ها و نهادهاي دولتي استان برگزار کرد.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌بيمه دي ؛ مديريت بيمه دي مازندران جلسه اي را با حضور جمعي از مديران سازمان‌هاي مختلف استان، در محل شعبه مرکزي استان برگزار کرد.
اين نشست با حضور دکتر جعفري عضو هيئت رئيسه شوراي اسلامي‌شهر ساري ، رئيس کميسيون بازرگاني اتاق بازرگاني ، صنايع و معادن و کشاورزي استان ، رئيس کميسيون بازرگاني حمل و نقل و گمرکي، رئيس کميسيون مديريت واردات اتاق بازرگاني صنايع و معادن و کشاورزي ايران برگزار شد.
در اين جلسه مديريت استان ضمن ابراز خرسندي از حضور شرکت کنندگان در جلسه ، عملکرد و دستاوردهاي بيمه دي را  باتوجه به تغيير رويکرد جديد برشمرد و اظهار کرد که افزايش سطح توانگري بيمه دي ، مديون همت و تلاش شبانه روزي مديران ، معاونين وهمه همکاران اين خانواده بزرگ بيمه اي است.
ايشان در انتهاي جلسه راه‌هاي همکاري با سازمان‌ها ، نهادها و ادارات در همه سطوح استاني و کشوري را مطرح و به گفتگو با ساير حضار در جلسه پرداخت .

همايش بيمه‌هاي مسئوليت با سخنراني دکتر يونس مظلومي
دومين همايش توسعه توان حرفه اي صنعت بيمه با موضوع "توسعه بيمه‌هاي مسئوليت" توسط انجمن حرفه اي صنعت بيمه برگزار خواهد شد.
 به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌بيمه رازي،  با توجه به گستردگي زمينه‌هاي حرفه اي گري و نياز روزافزون به تبادل نظر و گسترش انديشه‌هاي نو در صنعت بيمه، انجمن حرفه اي صنعت بيمه، پس از برگزاري موفق اولين همايش در تبريز با موضوع "ارتقاء توانمندي‌هاي حرفه اي شبکه فروش" و استقبال گسترده اهالي صنعت بيمه، براي دومين بار و با حمايت سنديکاي بيمه گران، پژوهشکده بيمه، و شرکت‌هاي بيمه و همکاري انجمن صنفي کارگزاران رسمي‌بيمه خراسان رضوي در نظر دارد همايش توسعه توان حرفه اي صنعت بيمه با موضوع "توسعه بيمه‌هاي مسئوليت" را با محورهاي بيمه‌هاي مسئوليت، چالش‌ها و فرصت‌ها، بازاريابي و فروش بيمه‌هاي مسئوليت، مديريت ريسک و صدور بيمه‌هاي مسئوليت با تاکيد بر محصولات جديد و خسارت در بيمه‌هاي مسئوليت برگزار نمايد.
گفتني است يک از سخنرانان اصلي همايش فوق دکتر يونس مظلومي‌مدير عامل بيمه رازي هستند و محور سخنراني ايشان مديريت ريسک و صدور بيمه‌هاي مسئوليت با تاکيد بر محصولات جديد مي‌باشد.
لازم به ذکر است روز بعد از همايش چهار کارگاه با عناوين "روشهاي ارزيابي و برآورد خسارت در بيمه‌هاي مسئوليت" ،"بيمه‌هاي مسئوليت کارفرما در قبال کارکنان"، "روش‌هاي محاسبه و ارزيابي ريسک بيمه‌هاي ثالث پروژه‌هاي ساختماني و عمراني" و "روش‌هاي مناسب بازاريابي و فروش بيمه‌هاي مسئوليت" به صورت همزمان برگزار خواهد شد که ثبت نام کنندگان در همايش مي‌توانند به صورت رايگان از اين کارگاه‌ها استفاده نمايند.

برگزاري مجمع عمومي‌عادي به طورفوق العاده بيمه پاسارگاد
مجمع عمومي‌عادي به طور فوق العاده صاحبان سهام بيمه پاسارگاد با حضور بيش از ۷۸/۹۷ درصد سهامداران روز سه شنبه، هفتم دي ماه در دانشگاه خاتم برگزار شد و دستور جلسه اين مجمع به رأي سهامداران گذاشته شد. مجمع عمومي‌عادي به طور فوق العاده بيمه پاسارگاد به رياست آقاي علي اکبر امين تفرشي برگزار شد و آقايان سيد محمد آسوده و عباس کفافي به عنوان ناظر و آقاي پيروز باستاني عضو هيأت مديره در جايگاه منشي جلسه ، او را در برگزاري مجمع همراهي کردند. گفتني است در اين جلسه آقاي پيروز باستاني عضو هيأت مديره شرکت، گزارشي در مورد فعاليت هيأت مديره قبلي و عملکرد ايشان در کليه زمينه‌ها از جمله آخرين وضعيت پرتفوي بيمه و رشد و توسعه فعاليت‌هاي شرکت را به مجمع عمومي‌ارائه نمود. انتخاب اعضاء هيأت مديره با در نظر گرفتن شرايط مندرج در تبصره‌هاي ۲ و ۴ ذيل ماده ۳۳ اساسنامه، دستور جلسه مجمع عمومي‌عادي به طور فوق العاده بود که بر اين اساس بانک پاسارگاد (سهامي‌عام) و آقايان معصوم ضميري، احمد شفيعي هنجني، ابوالقاسم دباغ و پيروز باستاني به عنوان اعضاي اصلي و شرکت تأمين آتيه سرمايه انساني پاسارگاد (سهامي‌خاص) و شرکت تأمين مسکن گروه مالي پاسارگاد (سهامي‌خاص) به عنوان اعضاي علي البدل هيأت مديره براي مدت دو سال برگزيده شدند.

دومين نشست سراسري کميته وصول مطالبات بيمه آرمان
در دومين نشست سراسري کميته وصول مطالبات بيمه آرمان، بر لزوم تلاش و پيگيري وصول مطالبات معوق اين شرکت تأکيد شد.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌بيمه آرمان، در اين جلسه که با حضور مدير عامل، معاونان فروش و توسعه بازار، فني، مالي و سرمايه‌گذاري؛ اعضاي کميته وصول مطالبات و نمايندگان مناطق سراسر کشور اين کميته برگزار شد، عليرضا بيانيان ضمن تشکر از تلاش همه اعضاي کميته وصول مطالبات در وصول بيش از 800 ميليارد ريال در طي 3 ماه گذشته، بر لزوم تداوم تلاش همکاران به منظور جبران کمبود نقدينگي، افزايش بازدهي و پويايي و شکوفايي شرکت تأکيد کرد.