سودآوري 500 ميليارد توماني صنعت خاكستري با حذف تخفيفات در سال 95
گروه صنعت، معدن و تجارت: انتظارها براي اعلام قيمت نهايي سيمان همچنان ادامه دارد. از ماهها پيش فعالان صنعت سيمان وعده اعلام قيمت نهايي اين محصول را دادهاند. حالا به نظر ميرسد كه قرار است قيمت سيمان در زمستان با افزايش قيمت مواجه شود.
به گزارش تجارت آنلاين، مدتي پيش عبدالرضا شيخان، دبير انجمن صنفي کارفرمايان صنعت سيمان اعلام کرده بود که براساس گزارش شرکت حسابرس، افزايش قيمت سيمان تا ۱۵ درصد توجيهپذير است. با اين حال هنوز هيچ قيمت نهايي و رسميبراي اين محصول اعلام نشده است. البته حذف تخفيفات در دستور كار كارخانههاي سيماني قرار گرفته بود كه خود اين موضوع تا اندازهاي به بهبود درآمد سيمانيها كمك كرده است.
متعادلسازي قيمت سيمان و رساندن آن به مصوبات سال ۱۳۹۳ هدفي بود که انجمن سيمان را مدتها براي تنظيم بازار، حذف تخفيفات و تعيين قيمتهاي منطقي به تکاپو وا داشته بود که در نهايت در مهرماه سالجاري دبير اين انجمن اعلام کرد که برنامههاي تنظيم بازار به ثمر نشسته و تخفيفات سيماني تقريبا به صفر رسيده و قرار بود تا اعلام قيمت نهايي اين محصول در جلسه مديران عامل صنعت سيمان پس از قرائت گزارش شرکت پيمانکار حسابرس که مسئوليت بررسي اسناد مالي و ترازنامههاي شرکتهاي سيماني را برعهده داشت، صورت گيرد اما بعدتر اعلام شد که گزارش شرکت حسابرس به جلسه مديران عامل نرسيد و عليرغم آمادگيهايي که وجود داشت قيمتگذاري سيمان همچنان به تعويق افتاد.
با اين حال در پيگيريهاي انجام شده درخصوص آخرين وضعيت قيمتگذاري سيمان، عبدالرضا شيخان، دبير انجمن صنفي کارفرمايان صنعت سيمان اعلام كرده بود كه که گزارش شرکت حسابرس به انجمن تحويل شده است که براساس محتواي آن افزايش ۱۴ تا ۱۵ درصدي سيمان توجيهپذير اعلام شده است. در اين ميان هرچند بارها انجمن سيمان تاکيد کرده که قصد افزايش قيمت سيمان را خارج از برنامه ندارد، اما افت تقاضا در زمستان و باقي ماندن هزينههاي جاري باعث شده رئيس انجمن صنفي صنعت سيمان از بررسي افزايش قيمت اين محصول براي زمستان خبر دهد. عبدالرضا شيخان در گفتگو با ايسنا، با اشاره به آخرين وضعيت توليد سيمان در فصل سرد سال گفت: توليد سيمان مانند هر سال در آستانه زمستان با کاهش روبرو است اما امسال نسبت به سال گذشته، هم در آذرماه و هم در آمار ۹ ماهه توليد با کاهش توليد روبرو بوديم و حتي در حوزه تحويل داخلي و صادرات سيمان نيز ارقام، سير نزولي داشتند. وي با بيان اينکه قيمتها را در زمستان افزايش خواهيم داد، اظهار کرد: اکنون ما با ۶۰ درصد از ظرفيت توليد در حال کار هستيم و دچار کاهش تقاضا شدهايم اما همانطور که قبلا گفته شده، با کاهش تقاضا و توليد، هزينههاي جاري، کاهش نمييابد و برخي هزينهها به صورت ثابت باقي است که اين امر چارهاي نميگذارد جز اينکه قيمتها را افزايش دهيم.
سودآوري سيمانيها از حذف تخفيفات
شيخان درباره وضعيت عموميسيمان بعد از شروع طرح متعادلسازي قيمتها عنوان کرد: با وجود تمام آمارها و شاخصهايي که در حوزه سيمان سمت و سوي نزولي دارند، بايد گفت که حذف تخفيفات فروش سيمان که در پي آغاز طرح متعادلسازي قيمتها از بهمنماه سال گذشته با کمک و همکاري مديران عامل واحدهاي سيماني آغاز شد، موجب شده واحدهاي سيماني نه تنها ضرر نکنند بلکه وضعيت مطلوبي را نيز نسبت به قبل داشته باشند و حتي سود تقسيم هر سهم از واحدشان در بورس مثبت شود و نزديک به ۴۵۰ تا ۵۰۰ ميليارد تومان سودآوري داشته باشند. رييس انجمن صنفي صنعت سيمان همچنين درباره عملکرد توليد و صادرات سيمان در ماههاي اخير گفت: عملکرد ۹ ماهه صنعت سيمان تا انتهاي آذرماه نشان ميدهد که تاکنون ۴۶ ميليون تن کلينکر و ۴۲.۵ ميليون تن سيمان توليد شده است که از اين مقدار ۳۶.۶ ميليون تن تحويل داخلي ميشود و ۵.۸ ميليون تن صادر شده است.
مشکل صنعت سيمان تنها رکود نيست
مشکل اصلي صنعت سيمان تنها رکود حاکم بر اقتصاد کشور نيست، بلکه مازاد عرضه بر تقاضا با بهرهبرداري از کارخانجات جديد بدون توجه به پراکندگي جغرافيايي يکي ديگر از مشکلات حال و آينده اين صنعت است. اين عامل نتيجه خوشبيني گذشتگان از رشد اقتصادي و فشاري سياسي به جهت ايجاد اشتغال در بعضي از مناطق کشور، رشد دانش فني اين صنعت بدون توجه به ظرفيت تقاضا در کشور و همچنين دروننگر بودن روند جهاني حاکم بر اين صنعت است که اين امر ناشي از بالابودن هزينههاي حمل و نقل اين کالا (حجيم بودن) در مقايسه با اکثر کالاهاي تجاري است و در واقع چنين ويژگي موجب محدود شدن تجارت جهاني سيمان شده است. تغيير الگوي مصرف و جايگزيني ساختمانهاي پيش ساخته و يا ساير محصولات جديد ساختماني نيز تاثير ناچيزي بر فرآيند مصرف سيمان خواهد گذاشت. نبود زيرساختهاي لازم حمل و نقل و متمرکز بودن کارخانجات سيمان در مرکز کشور و نداشتن برندينگ در اين صنعت شرايط صادرات به کشورهاي مصرفکننده سيمان را ميسر نكرده است و صنعتي که در اشتغالزايي مستقيم و غيرمستقيم در کشور تاثيرگذار است، با بحران جديدي مواجه گشته است.
راه حل مشكلات صنعت سيمان
عدم دستيابي به پيشبينيهاي صادراتي و شرايط منطقهاي نشان از انباشت کلينکر و سيمان و توقف خطوط توليدي اين صنعت در ماههاي آينده را ميدهد که البته تلاشهاي هلدينگهاي سيماني با همراهي انجمن صنفي صنعت سيمان به جهت مديريت بازار توانسته نقشآفريني كند و ميبايست دولت همانگونه که سريعا در مقابل حل بحران صنايع ديگري مثل صنعت خودرو واکنش نشان ميدهد، ضروري است که براي حل مشکلات اين صنعت وارد عمل شود.
راهکارهايي مثل تغيير الگوي مصرف، سرمايهگذاري در بخش گردشگري، استفاده از رويههاي بتني، پرداخت يارانه حمل و نقل به صادرات سيمان، مشوقهاي صادراتي، کاربردهاي جديد بتن و فرهنگسازي آن و ايجاد برند مشترک، يا کنسرسيومهاي صادراتي و ايجاد نمايندگي در کشورهاي هدف به همراه مديريت بازار ميتواند تا حدودي مشکلات اين صنعت را حل كند.
صادرات ترکيه به ايران در ۱۱ ماهه سال ۲۰۱۶ با رشد ۴۱ درصدي نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شد و به ۴.۶۳۵ ميليارد دلار رسيد.
به گزارش تسنيم، آمارهاي منتشر شده توسط ادارهامار ترکيه نشان ميدهد مبادلات تجاري ايران و ترکيه در 11 ماهه سال 2016 با افت 1.6 درصدي نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است. مبادلات تجاري دو کشور که در ماههاي ژانويه تا نوامبر 2015 بالغ بر 8.948 ميليارد دلار گزارش شده بود در 11 ماهه 2016 به 8.798 ميليارد دلار کاهش يافته است. افت مبادلات تجاري دو کشور در اين دوره مربوط به افت واردات ترکيه از ايران بوده است. ترکيه در ماههاي ژانويه تا نوامبر سال ميلادي 2015 بالغ بر 5.657 ميليارد دلار کالا از ايران وارد کرده بود. اين رقم با افت 26 درصدي در 11 ماهه 2016 به 4.163 ميليارد دلار رسيده است. نفت و گاز مهمترين کالاهاي وارداتي ترکيه از ايران هستند و افت واردات ترکيه از ايران(به لحاظ ارزش) طي ماههاي اخير عمدتا به دليل افت قيمت نفت و گاز بوده است. در عين حال صادرات ترکيه به ايران در 11 ماهه 2016 با رشد 41 درصدي نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به 4.635 ميليارد دلار رسيده است. ترکيه در 11 ماهه سال 2015 بالغ بر 3.291 ميليارد دلار کالا به ايران صادر کرده بود. صادرات ترکيه به ايران در سال 2014 با افت 7 درصدي نسبت به سال قبل از آن مواجه شد و به 3.886 ميليارد دلار رسيد. در سال 2015 نيز با وجود امضاي توافق تجارت ترجيحي صادرات ترکيه به ايران با افت 11.4 درصدي مواجه شد و به 3.665 ميليارد دلار رسيد. ايران نهمين مقصد صادراتي ترکيه و دهمين تامين کننده کالاهاي مورد نياز اين کشور در 11 ماهه سال 2016 شناخته شده است. نام تركيه هنوز هم در ميان پنج كشور نخست داراي مبادلات تجاري با ايران است. اين كشور پس از چين، امارات و كره جنوبي، چهارمين شريك بازرگاني اين روزهاي ايران است. با اين حال طي يک دهه گذشته از سال ۱۳۸۴ تا سال ۱۳۹۴ همواره تراز تجاري ايران با ترکيه منفي بوده است.
رييس انجمن واردکنندگان خودرو از توقف ثبت سفارش واردات خودروهاي مونتاژ شده در آمريکا از سوي وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر داد.
فرهاد احتشامزاد در گفتگو با ايسنا، اظهار کرد: به دنبال توقف شمارهگذاري خودروهاي مونتاژ شده در آمريکا از سوي پليس راهنمايي و رانندگي، وزارت صنعت، معدن و تجارت نيز از ابتداي ماه جاري ثبت سفارش واردات اين خودروها را متوقف کرده است. وي با بيان اينکه طبق آنچه که به ما اعلام شده، توقف ثبت سفارش واردات خودروهاي غير آمريکايي مونتاژ شده در آمريکا موقتي و تا روشن شدن وضعيت نهايي است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر تعداد قابل توجهي از شهروندان خودروهاي مونتاژ آمريکا را خريداري اما دچار مشکل عدم شمارهگذاري شدهاند، بنابراين اميدواريم پليس راهنمايي و رانندگي در جهت حل اين مشکل و جلوگيري از ضرر و زيان بيشتر خريداران اين خودروها اقدام کند. پيش از اين برخي خبرگزاريها براساس برخي اسناد به دست آمده اعلام کرد که عليرغم بيانات صريح مقام معظم رهبري مبني بر ممنوعيت واردات کالاهاي مصرفي از آمريکا، برخي خودروهاي توليدي در اين کشور با برندهاي تويوتا، بيامو، ولوو و هوندا وارد ايران شده است. افشا شدن اين موضوع موج انتقاد کارشناسان را به دنبال داشت.
رئيس مرکز برنامهريزي و نظارت بر دخانيات کشور گفت: 32 ميليارد نخ سيگار از ابتداي امسال تا پايان آذرماه در کشور توليد شد که در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته 56 درصد افزايش يافته است.
به گزارش شاتا، علي اصغر رمزي افزود: باتوجه به برآورد مصرف 9 ماهه سيگار درکشور که 41 ميلياردنخ ميباشد در واقع 78 درصد مصرف سيگار کشور از محل توليدات داخلي تامين شده است.
وي يادآور شد: در اين مدت شاهد 56 درصد افزايش توليد بودهايم و 12 ميليارد نخ بيشتر از مدت مشابه سال قبل توليد شده است. رئيس مرکز برنامهريزي و نظارت بر دخانيات، گفت: توليد سيگار در پايان امسال، نزديک به 45 ميليارد نخ شود که در مقايسه با برآورد مصرف سال قبل که 55 ميليارد نخ بوده، گفت: بيش از 80 درصد مصرف سيگار کشور از محل توليدات داخلي تامين ميشود.
رمزي با اشاره به نسبت توليد داخلي به مصرف که در سال گذشته حدود 55 درصد بوده، افزود: واردات 9 ماههامسال سيگار را به ميزان 3.7ميليارد نخ بوده که در مقايسه با مدت مشابه سال قبل 67 درصد کاهش يافته است. رمزي همچنين از کاهش 45 درصدي قاچاق سيگار در 9 ماههامسال
خبر داد.
کنگره مديريت مالي در صنعت خودرو و صنايع وابسته روز 21 دي در مرکز همايشهاي صدا و سيما برگزار ميشود. دکترعلي ديانت پي، دبير همايش مديريت مالي در صنعت خودرو و صنايع وابسته در نشست خبري که روز يکشنبه براي معرفي ابعاد مختلف برگزاري اين همايش برگزار شده بود، گفت: در اين همايش قرار است محمدرضا نعمتزاده، وزير صنعت، معدن و تجارت، منصور معظمي، معاون وزير و مديرعامل سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران، رئيس کميسيون برنامه و بودجه مجلس و تعدادي از دست اندرکاران صنعت خودرو و سازمانها حضور داشته باشند.
وي افزود: آسيبشناسي صنعت خودرو و راهکارهاي انتقال منابع مالي به توليد در صنعت خودروسازي براي استفاده بهينه از اين منابع از محورهاي اصلي همايش يکروزه مديريت مالي در صنعت خودرو است. ديانت پي گفت: قرار است در اين کنگره با حضور مديران صنعت خودروسازي و بانکها با محوريت چگونگي تعامل و هماهنگي بيشتر ميان نظام بانکي و صنعت خودرو و افزايش بهرهوري در اين صنعت برگزار شود. وي افزود: استفاده از تجارب شرکت بزرگ خودروسازي تويوتا با سخنراني مدير مالي اين شرکت از ديگر برنامههاي اين همايش خواهد بود. ديانت پي گفت: تلاش خواهيم کرد در پايان همايش راهکارها و پيشنهادهاي بخش خصوصي و تخصصي صنعت خودروسازي براي اجرا به مجلس ارايه شود.
مهندس محمدعلي آقاعليخاني نيز در اين نشست خبري به تشريح تاثيرات اقتصادي مقاومتي و همچنين پسابرجام در صنعت خودرو و مديريت مالي در اين صنعت پرداخت و با تاكيد بر اينكه صنعت خودرو و واردات خودرو هر دو در ايران دولتي است گفت: درونزا بودن از ويژگيهاي مهم صنعت خودرو است و بايد به نقش مديريت مالي و تامين مالي اين صنعت توجه شود. وي همچنين در توضيحي درباره اين کنگره گفت: اين كنگره اهدافي چون آشنايي با روشهاي نوين مديريت مالي در صنعت خودرو و صنايع وابسته، ارائه خطوط راهنما به مديران صنعت جهت تصميمگيريهاي بهتر در حوزه مديريت مالي و همچنين شناخت چالشهاي پيشرو صنعت خودروسازي در شرايط پسابرجام را پيگيري ميكند. مهندس آقاعليخاني به اهميت زنجيره تامين در صنعت خودرو اشاره كرد و گفت: با وجود اينكه در طول 40 سال صنعت خودروسازي بر اهميت زنجيره تامين تاكيد شد اما در زمان تحريم زنجيره تامين نتوانست به كمك صنعت خودروي ايران بياييد.
دكتر حامد حيدري، مشاور عالي آينده پژوهي و عضو كميته سياستگذاري كنگره مديريت مالي در صنعت خودرو و صنايع وابسته نيز در اين نشست خبري با اشاره به اهميت صنعت خودرو در اقتصاد ايران گفت: علاوه بر محورهاي تخصصي همچون تركيب داراييها، نقش ماليات، قيمت تمام شده، زيرساختهاي بودجهاي، ساختار مديريت هزينه و چالشهاي صنعت خودرو، بررسي نقش حوزه راهبردي منابع انساني در توفيق نظام مديريت مالي از جمله محورهاي كليدي اين كنگره خواهد بود. اين متخصص حوزه استراتژي و منابع انساني با اشاره به دلايل توفيق سيستم توليد ابركارآمد شركت خودروسازي تويوتا اشاره نمود: نتيجه مطالعه ٢٠ سال الگوگيري خودروسازهاي ايالات متحدهامريكا از شركت تويوتا در يك امر به نظر ساده و در عين حال بااهميت نهفته بود و آن اين بود كه مبناي اصلي موفقيت تويوتا مجموعهاي بسيار متفاوت از اصول است: "باور رهبران شركت بر اينكه كاركنانِ خط مقدم ميتوانند چيزي بيش از چرخ دندههاي ماشين بيروح توليد باشند". حيدري اضافه نمود كه بدون بهرهگيري كامل از قدرت فكري كاركنان در صنعت خودروسازي، عليرغم همه تلاشها بايد در انتظار ادامه بهاي گزافي باشيم كه بابت اين بيتوجهي تاكنون پرداخت نمودهايم. ايشان تاكيد كرد كه در كنگره پيش رو تلاش خواهد شد راهكارهايي در اين حوزه راهبردي ارائه گردد.
گفتني است، در اين كنگره علاوه بر وزير صنعت و مديرعامل سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران، مهندس سجادي (مديرعامل سابق شرکت ملي پخش فرآوردههاي نفتي ايران)، محمدعلي وکيلي(عضو هيات رئيسه مجلس)، غلامرضا تاجگردون ( رئيس کميسيون بودجه مجلس) و برخي مديران شرکتهاي خودرو ساز نيز حضور خواهند داشت.