برداشت نفت از ياران‎جنوبي امسال آغاز مي‎شود
ميدان مشترک ياران جنوبي در ادامه روند افزايش توليد نفت در ميدان‎هاي غرب کارون، امسال به توليد مي‎رسد.
به نقل از مهر، همايون کاظميني، مجري طرح توسعه ميدان ياران جنوبي در شرکت مهندسي و توسعه نفت (متن) در اين ارتباط گفت: هم‌اکنون عمليات حفاري ١٨ حلقه چاه پايان يافته و از اين ميان، عمليات نصب رشته تکميلي ١٥ حلقه چاه هم نهايي شده است. ميدان ياران به ٢ بخش ياران شمالي و جنوبي تقسيم شده است و با حدود ٢ ميليارد بشکه ذخيره نفت درجا با ميدان مجنون عراق مشترک است. توسعه اين ميدان بر اساس مصوبه هيئت مديره شرکت ملي نفت ايران در تيرماه سال ٩٢ به شرکت مهندسي و توسعه نفت (متن) سپرده شد.


دوگانه سوزشدن واحد شهرک‌هاي صنعتي مازندران
معاون فني شرکت شهرک‌هاي صنعتي مازندران گفت: تمامي‌واحد‌هاي توليدي مستقر در شهرک‌هاي صنعتي مکلف به ايجاد سامانه دو گانه سوز شدند. ياسر اميني در گفتگو با ايرنا افزود: بر اساس قرارداد شرکت شهرک‌هاي صنعتي با صاحبان واحد‌هاي توليدي ،برخورداري از گاز طبيعي در کنار وجود سامانه سوخت فسيلي است. وي گفت: همچنين بر اساس قرارداد، شرکت شهرک‌هاي صنعتي تعهدي براي تامين گاز واحد‌هاي صنعتي در فصل زمستان ندارد. معاون فني شرکت شهرک‌هاي صنعتي مازندران در عين حال بيان داشت: البته با هماهنگي ستاد سوخترساني استان، شرکت پخش فرآورده‌هاي نفتي مازندران متعهد شد تا سهميه سوخت واحدهاي توليد شهرک‌ها را تامين کند.


ساخت حسگر تشخيص آلاينده‎هاي زيست‎محيطي
پژوهشگران پژوهشگاه صنعت نفت با استفاده از فناوري‎هاي نو، موفق به طراحي و ساخت حسگر تشخيص آلاينده‎هاي زيست‎محيطي ناشي از فعاليت‎هاي صنايع بالادستي شدند. به نقل از شانا، آزمايشگاه حسگرهاي زيست محيطي پارسال در پژوهشکده محيط زيست و بيوفناوري پژوهشگاه صنعت نفت راه‌اندازي شد. آزمايشگاه حسگرهاي زيست‎محيطي پژوهشگاه صنعت نفت از مجهزترين آزمايشگاه‎هاي داخل کشور است. ارائه خدمات علمي‌و آزمايشگاهي، رفع معضلات صنايع نفت و گاز به کمک نانوفناوري، شبيه‏سازي فرايندهاي صنايع نفت و پتروشيمي‌به کمک نرم‏‎افزارهاي مهندسي مرتبط و ارائه فناوري‏‎هاي نوين  از تاسيسات نفتي پژوهشگاه صنعت نفت است.

نمايندگان مجلس و مقامات وزارت نفت: مردم در مصرف گاز صرفه‌جويي کنند
قصه واردات گاز از ترکمنستان براساس قراردادي که از ٢٠ سال پيش ميان شرکت ملي گاز ايران و شرکت ترکمن‌گاز امضا شد آغاز و طبق آن قرار شد بخشي از گاز مصرفي مناطق شمالي با واردات از اين کشور تأمين مي‎شود.
قصه‌اي که در طول آن از اين همسايه شمالي هرازگاهي، رفتارهايي مغاير با اصول قرارداد و حسن همجواري سرزده است که مهم‎ترين آن قطع جريان گاز در اوج سرماي سال ٨٦ بود که متاسفانه منجر به پذيرش خواست نامعقول شرکت ترکمن گاز و افزايش ٩ برابري قيمت گاز شد. با قطع واردات گاز از ترکمنستان و احتمال بروز مشکل در تامين گاز استان‌هاي شمالي و شمال شرقي، کارشناسان راهکارهاي متفاوتي را براي مقابله با اين بحران احتمالي ارائه مي‌کنند که يکي از مهم‌ترين آنها صرفه‌جويي در مصرف گاز توسط مردم است.
 کمبود گاز جبران مي‌شود
نوفرستي، کارشناس حوزه انرژي در اين راستا به ايسنا گفت: آمارهاي مختلفي در مورد تامين گاز کشور توسط ترکمنستان وجود دارد. برخي آمارها مي‌گويند ۵ تا ۹ ميليون مترمکعب از گاز کشور توسط ترکمنستان تامين مي‌شد برخي آمار ديگر اين ميزان را ۳ درصد و برخي منابع نيز اين ميزان را ۱.۵ درصد اعلام کرده‌اند. در هر حال همه اين اعداد به راحتي مي‌تواند جبران شود و اميدوارم ما از نظر غيرت ملي کوتاه نياييم.
نوفرستي با اشاره به زمستان سال ۸۶ و بدعهدي ترکمنستان در تامين گاز ايران در آن زمستان اظهار کرد: سال ۸۶ که سرماي شديدي در استان‌هاي شمالي کشور رخ داد، ترکمنستان قيمت گاز خود را افزايش داد و از ايران باج‌خواهي کرد. اي کاش از آن سال تاکنون پيش‌بيني مي‌کرديم که ممکن است اين کشور بدعهدي کند. در هر صورت اگر حتي ۵ درصد گاز کشور توسط ترکمنستان تامين مي‌شد، با صرفه جويي در بخش خانگي قابل جبران است. وي با اشاره به اولويت مصرف گاز در بخش خانگي اظهار کرد: هنگامي‌که با سرما مواجه مي‌شويم معمولا اولويت دولت‌ها بخش خانگي که يک بخش غيرمولد محسوب مي‌شود، است و در اين شرايط گاز نيروگاه‌ها، صنايع و پتروشيمي‌با محدوديت مواجه مي‌شود که اين تصميم اشتباه است.
اين کارشناس حوزه انرژي ادامه داد: اولين اقدام پس از قطع واردات گاز از ترکمنستان قطع کردن گاز شرکت سيمان و نيروگاه‌هاي مازندران بود. گاز پتروشيمي‌قطع نشده‌اما ظرفيت آن کاهش يافت. اين در حالي است که ميزان مصرف گاز در بخش خانگي به ۶۵۰ ميليون مترمکعب در روز نيز مي‌رسد.
نوفرستي با بيان اينکه يکي از افتخارات دولت استفاده از سوخت گاز براي نيروگاه‌ها به جاي سوخت مايع و مازوت است، تصريح کرد: هنگامي‌که با کمبود گاز مواجه مي‌شويم نيروگاه‌ها به جاي گاز از سوخت مايع و مازوت استفاده مي‌کنند که آلودگي آن چند برابر گاز است. با توجه به‌امارهاي جهاني موجود در ايران سالي ۲۶ هزار فوت ناشي از آلودگي هوا اتفاق مي‌افتد.
وي ادامه داد: بنابراين مردم کشور بايد براي سلامتي خودشان در مصرف گاز صرفه‌جويي کنند. بايد در اين شرايط موضوعات اقتصادي و سياسي را کنار بگذاريم و براي سلامتي خودمان در مصرف گاز صرفه‌جويي کنيم. در حال حاضر دماي اکثر خانه‌ها ۲۵ تا ۲۷ درجه است حتي اگر هر خانه يک درجه از مصرف گاز خود بکاهد، ۵ درصد صرفه‌جويي در مصرف گاز خانگي اتفاق مي‌افتد که باعث مي‌شود ديگر نيازي به واردات گاز از ترکمنستان نداشته باشيم. از سوي ديگر صرفه‌جويي يک درجه‌اي مصرف گاز در هر خانه معادل ۳۰ ميليون متر مکعب گازي است که به ترکيه صادر مي‌کنيم.
وي در ادامه با اشاره به صحبت‌هاي مديرعامل شرکت گاز مازندران اظهار کرد: طبق گفته‌هاي مديرعامل شرکت گاز مازندران چنانچه دما به زير ۵ درجه برسد، استان‌هاي شمالي با افت فشار گاز مواجه خواهند شد و با توجه به اينکه حدود ۷۸ روز از زمستان باقي مانده و ممکن است اين اتفاق رخ دهد، بهتر است از بروز هر گونه مشکل از طريق صرفه‌جويي، پيشگيري کنيم.
همه مجتمع‎هاي پتروشيمي‌کشور در مدار توليد هستند
به نقل از شانا، علي محمد بساق زاده با اشاره به قطع گاز ارسالي ترکمنستان به ايران اظهار کرد: با همکاري شرکت ملي گاز ايران تاکنون گاز هيچکدام از مجتمع‌هاي پتروشيمي‌قطع نشده‌اما در برخي از مجتمع‌ها توليد با حداقل ظرفيت در حال انجام است؛ اميد است، با تدابير اتخاد شده و نيز صرفه جويي مردم روند توليد پايدار ادامه داشته باشد.
وي افزود: هرگونه قطع احتمالي گاز مجتمع‌هاي پتروشيمي‌از سوي ديسپچينگ شرکت ملي گاز ايران اعلام خواهد شد و انتظار داريم با همکاري تمام هموطنان عزيز، صنايع کشور از جمله پتروشيمي‌ها نيز بتوانند توليد خود را ادامه دهند.
مدير کنترل توليد شرکت ملي صنايع پتروشيمي‌با بيان اين که تامين گاز بخش خانگي در فصل سرما در اولويت قرار دارد، تصريح کرد: با تدبير وزارت نفت، خوراک مجتمع‌هاي پتروشيمي‌با وجود افزايش مصرف گاز خانگي، تامين مي‌شود و همه شرکت‌ها در حال توليد هستند. شرکت ملي گاز ايران با انتشار بيانيه اي رسمي، ضمن اعلام اين‎که جريان گاز وارداتي از ترکمنستان به دليل کارشکني اين کشور قطع شده است، با درخواست از عموم مشترکان شبکه گاز مصرفي براي رعايت اصول مصرف بهينه، از تمهيدات لازم براي تامين گاز استان‎هاي شمالي خبر داد.
قطع گاز 4 نيروگاه شمالي براي تامين نياز خانگي
مديرکل دفتر پشتيباني فني و نظارت بر توليد شرکت برق حرارتي به ايرنا گفت: گاز چهار نيروگاه از پنج نيروگاه مناطق شمالي کشور با هدف پاسخگويي به مصارف خانگي قطع شد اما با هماهنگي شرکت پخش فرآورده‌هاي نفتي و تامين سوخت دوم، مشکلي در تامين برق اين مناطق وجود ندارد.
استاندار مازندران: با صرفه‌جويي درمصرف، دولت را در تامين گاز کمک کنيد
ربيع فلاح روز دوشنبه در گفتگو با ايرنا افزود: مشترکان گاز خانگي در مازندران اطمينان داشته باشند که تامين گاز مصرفي آنان با وجود بدعهدي شرکت ترکمني، در اولويت قرار دارد.
وي گفت: ستاد مديريت بحران مازندران از مدت‌ها قبل برنامه ريزي‌هاي لازم را براي مقابله با قطعي احتمالي گاز صادراتي ترکمنستان به ايران انجام داد و امکانات و تجهيزات لازم براي مقابله با اين اقدام پيش بيني شده است.
بر اساس آمارهاي رسمي، شرکت گاز مازندران يک ميليون و 215 هزار مشترک دارد و مصرف روزانه اين استان هم 22 تا 26 ميليون متر مکعب است.
مسئولان شرکت گاز مازندران ابراز اطمينان کرده‌اند که قطعي گاز صادراتي ترکمنستان با صرفه‌جويي مشترکان خانگي هيچ مشکلي ايجاد نخواهد کرد. برآوردهاي صورت گرفته ثابت کرده است اگر مشترکان خانگي در مازندران يک درجه از دماي هواي خانه‌هايشان کم کنند، حدود پنج ميليون متر مکعب در مصرف گاز استان صرفه‌جويي خواهد شد.
نقش مردم در مواجهه با تهديد گازي ترکمنستان چيست؟
درحالي که ترکمن‌ها برخلاف توافق انجام شده، در صادرات گاز به ايران بدعهدي کرده و گمان کردند با تهديد و قطع گاز مي‌توانند از کشورمان باج بگيرند، مسئولان داخلي تاکيد دارند که تمهيدات لازم براي مقابله با بحران کم‌گازي انجام شده و حتي اگر قرار به تحمل سختي باشد، ايران کشوري است که مردمش زير بار زور نمي‌روند و قطعا گرماي همياري مردمانش اجازه نمي‌دهد سرماي قطعي گاز، لرزه به تن هموطنانشان بياندازد.
بهترين راهکار تامين گاز استان‌هاي شمالي
مهدي اميرمعيني در گفت‌وگو با ايسنا با تاکيد بر اينکه سياستي که ايران در مورد واردات گاز از ترکمنستان اتخاذ مي‌کند، بستگي به مفاد قرارداد بين دو کشور دارد، اظهار کرد: بايد قراردادي که بين دو کشور بسته شده مورد بررسي قرار بگيرد تا متوجه شويم آيا ترکمنستان اجازه دارد که صادرات گاز به ايران را قطع کند و اينکه در صورت غيرمجاز بودن اين فرآيند ايران از چه طريقي مي‌تواند آن را پيگيري کند. در اين مورد شرکت ملي گاز بايد پاسخگو باشد که آيا مي‌توان اين موضوع را از طريق مراجع قانوني پيگيري و درخواست خسارت کرد يا خير.
وي با تاکيد بر اينکه تجارت بين کشورها مي‌تواند سودآور باشد، افزود: من شخصا مخالف واردات از کشورهاي ديگر نيستم زيرا تجارت مي‌تواند فارغ از مسائل استراتژيک، سودآور باشد اما اينکه به غير از ترکمنستان از چه کشور ديگر مي‌توانيم گاز وارد کنيم، جاي فکر و بررسي دارد. در حال حاضر تنها کشوري که براي واردات گاز نزديک ايران بوده، آذربايجان است اما بايد ديد که آيا امکانات لازم براي واردات گاز از اين کشور را داريم يا خير؟
نامه نمايندگان مازندران به وزير نفت در پي قطع گاز توسط ترکمنستان
جمعي از نمايندگان مازندران طي نامه‌اي از وزير نفت درخواست کردند با توجه به قطع گاز توسط ترکمنستان نسبت به رفع مشکل و جلوگيري از پيامدهاي احتمالي اقدامات لازم را به عمل آورند.
در متن اين نامه‌امده است:
«وزير محترم نفت
با سلام و ادب
با توجه به اين که در انتقال گاز ترکمنستان به ايران در خبرها به علت عدم توافق بين ايران و ترکمنستان آمده است و گاز استان مازندران از مسير ترکمنستان تامين مي‌شود و قطع گاز در اين فصل سرد سال (زمستان) آسيب‌هاي زيادي را در استان ايجاد خواهد کرد و صرف تامين گاز براي مصارف خانگي و قطع گاز بخش صنعت، کشاورزي و گردشگري خسارات زيادي را به استان در طول فصل زمستان ايجاد مي‌کند، نارضايتي شديد مردمي‌را به دنبال خواهد داشت؛ فلذا نمايندگان استان مازندران مراتب شديد نگراني خود را نسبت به اين موضوع ابراز داشته و درخواست دارند که هر چه سريعتر و به هر طريق ممکن نسبت به رفع مشکل و جلوگيري از پيامدهاي احتمالي اقدام لازم به عمل آورده و نتيجه را اعلام کنند.» اين نامه را علي محمد شاعري، قاسم احمدي لاشکي، علي اسماعيلي، ولي الله نانواکناري، سيدعلي ادياني، عبدالله رضيان، محمد دامادي، علي اصغر يوسف نژاد، عزت الله يوسفيان ملا، شمس الله شريعت نژاد، علي نجفي و حسين نيازآذري امضا کرده‌اند.
دستورات ويژه زنگنه پس از توقف صادرات گاز ترکمنستان
وزير نفت با صدور دستوراتي خواستار تامين پايدار و مطمئن سوخت مايع مورد نياز تمامي‌صنايع و نيروگاه‌هاي شمال و شمال شرق کشور با توجه به قطع صادرات گاز ترکمنستان شده است.

شرکت ملي نفت ايران از ميان شرکت‎هاي متقاضي حضور در مناقصه‎هاي بالادستي صنعت نفت، ۲۹ شرکت اکتشاف و توليد نفت و گاز خارجي را تعيين صلاحيت کرد. به نقل از شرکت ملي نفت ايران، اين شرکت در نظر دارد براي تعدادي از پروژه‌هاي اکتشاف و توليد نفت و گاز ايران، طي چند دوره مناقصه برگزار کند و از اين رو از شرکت‎هاي اکتشاف و توليد (E&P) خارجي معتبر و واجد شرايط دعوت به عمل آورد تا در فرآيند ارزيابي صلاحيت شرکت کنند.
بر پايه اين گزارش، اسناد ارزيابي صلاحيت و اطلاعات مرتبط مانند شيوه‌ها، معيار و رويه‌هاي ارزيابي از روز دوشنبه (۲۶ مهر ماه ۱۳۹۵- ١٧ اکتبر ۲۰۱۶) در تارنماي رسمي‌شرکت ملي نفت ايران به نشاني www.nioc.ir قرار گرفت؛ بر اين است متقاضيان فرصت داشتند يک نسخه از مدارک مورد نياز و اطلاعات مرتبط با آن را به همراه فايل‌هاي الکترونيکي تا ۱۴ آذرماه‌امسال (٤ دسامبر ۲۰۱۶) ارسال کنند. شرکت‎هاي اکتشاف و توليد خارجي در ادامه اعلام حضور خود در مناقصات بالادستي، مدارک خود را به سامانه اي که از سوي مديريت فناوري اطلاعات و ارتباطات شرکت ملي نفت ايران طراحي و بر روي وب‎سايت رسمي‌اين شرکت بارگذاري شده بود، ارسال کردند.  دبيرخانه مناقصات قراردادهاي بالادستي نفت و گاز پس از دريافت اطلاعات شرکت‎هاي خارجي متقاضي و ارزيابي مدارک و مستندات، اسامي‌۲۹ شرکت تعيين صلاحيت شده خارجي را اعلام کرده است. در ميان شرکت‎هاي تعيين صلاحيت شده خارجي، نام شرکت‌هاي معتبري از کشورهاي آلمان، فرانسه، ايتاليا، نروژ، مالزي، روسيه، اتريش، تايلند، ژاپن، لهستان، هلند، انگليس، اسپانيا، چين و ... به چشم مي‌خورد.

ظرفيت توليد محصولات پتروشيمي‌در کشورهاي حاشيه خليج فارس در دهه گذشته با افزايش سه برابري به ۲۶ ميليون و ۲۰۰ هزار تن در سال ۲۰۱۵ رسيد که درآمدي معادل ۳۲ ميليارد دلار در بر داشته است.
 به نقل از ايسنا، ميزان مصرف محصولات مختلف پتروشيمي‌کشورهاي عضو شوراي همکاري خليج فارس ظرف يک دهه گذشته تا ۱۰ درصد در سال افزايش يافته است. بر اساس مطالعات اخير انجمن پتروشيمي‌و مواد شيميايي خليج‌فارس (GPCA) در ماه ژانويه سال گذشته ميلادي، انتظار مي‌رود ميزان توليد محصولات پلاستيکي کشورهاي حاشيه خليج فارس تا پايان دهه جاري ميلادي با نرخ ثابت ۳.۲ درصد رشد يابد. ظرفيت توليد اين محصولات در طول ۱۰ سال گذشته با افزايش سه برابري به ۲۶ ميليون و ۲۰۰ هزار تن در سال ۲۰۱۵ رسيد که درآمدي معادل ۳۲ ميليارد دلار در بر داشته است
بر اساس گزارش نيپنا به نقل از تريد عربيا، صنايع شميايي کشورهاي حاشيه خليج فارس با در اختيار داشتن حدود ۱۴۳ هزار نيروي انساني، يکي از بزرگترين کارفرماهاي منطقه محسوب مي‌شود.
همچنين تازه‌ترين گزارش انجمن پتروشيمي‌و مواد شيميايي خليج‌فارس (GPCA) موسوم به "حقايق و ارقام" (Facts and Figures) که در نشست اخير اين انجمن در ماه نوامبر سال ۲۰۱۶ منتشر شد؛ مي‌گويد: صنايع شيميايي و پتروشيمي‌کشورهاي شورهاي همکاري خليج فارس در سال ۲۰۱۵ به ظرفيت توليد ۱۴۴ ميليون و ۶۰۰ هزار تن دست يافت که بيش از دو برابر افزايش را در مقايسه با سال ۲۰۰۵ نشان مي‌دهد.

نيروگاه گازي توس با استفاده از سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي همچون افزايش بازده نيروگاه، کاهش مصرف سوخت،کاهش مصرف آب و افزايش بهره وري به يک نيروگاه سيکل ترکيبي تبديل شده است.
 به نقل از روابط عمومي‌شرکت مپنا طرح اوليه ساخت نيروگاه گازي توس به سال 1382 برمي‌گردد اما قرارداد احداث آن در سال 1383 به‌امضا رسيد. اين نيروگاه که در کيلومتر 15 جاده مشهد- قوچان واقع شده است نيروگاهي است که در زمستان سال گذشته کلنگ تبديل اين نيروگاه گازي ازحالت ساده به سيکل ترکيبي با حضور حميد چيت چيان وزير نيرو به زمين زده شد وعمليات اجرايي ساخت 3 واحد بخاري براي استفاده از بويلرهاي اين نيروگاه آغاز شد. طبق جدول و برنامه زماني مقرر شده است که خستين واحد بخاري اين نيروگاه در آذر سال آينده به بهره برداري برسد وواحد دوم وسوم اين نيروگاه در زمستان سال 97 افتتاح شود که با افتتاح از اين سه واحد بخاري ظرفيت توليد برق نيروگاه به بيش از هزار و400 مگاوات خواهد رسيد. البته نبايد از ذکر اين نکته مهم غافل شويم که فعاليت هر واحد 160 مگاواتي توليد برق روزانه به طور متوسط نياز به يک ميليون مترمکعب گاز طبيعي يا معادل آن يک ميليون ليتر سوخت مايع دارد و از اين رو، با افزايش 480 مگاواتي ظرفيت توليد برق در نيروگاه توس بدون مصرف سوخت، 3 ميليون مترمکعب در روز در مصرف سوخت گاز کشور صرفه جويي مي‌شود که سالانه اين رقم بيش از يک ميليارد مترمکعب خواهد بود. با تبديل شدن نيروگاه گازي توس به سيکل ترکيبي راندمامن اين نيروگاه بيش از 50 درصد رسيد. در واقع افزايش راندمان نيروگاه توس با سرمايه گذاري بالغ بر 402 ميليون يورو محقق مي‌شود. اما نکته مهمي‌که در اين نيروگاه سيکل ترکيبي حائز اهميت است خنک سازي واحدهاي حرارتي توليد برق است.

مدير برنامه‌ريزي و توسعه شرکت ملي صنايع پتروشيمي‌اعلام کرد که صادرات محصولات پتروشيمي‌ايران تا پايان امسال به ٢٠ ميليون تن مي‎رسد.
به گزارش شانا، فرناز علوي با تشريح عملکرد صنعت پتروشيمي‌و اشاره به به روند افزايشي ظرفيت نصب شده اعلام کرد که اين رقم تا سال ٩٥ به ٦٤ ميليون تن رسيده است. وي با اعلام اين که پارسال کل توليد صنعت پتروشيمي‌حدود ٤٦,٥ ميليون تن بود، افزود: در هفت ماه‌امسال توليد محصولات پتروشيمي‌٢٩ ميليون تن بوده که برآورد ما از مقدار توليد تا پايان امسال ٥٠ تا ٥١ ميليون تن است. مدير برنامه‌ريزي و توسعه شرکت ملي صنايع پتروشيمي‌با اشاره به عرضه توليد محصولات پتروشيمي‌به بازار داخل و صادرات اظهار کرد: در هفت ماه‌امسال صادرات ١١,٦ ميليون تن و عرضه داخلي ٨.٥ ميليون تن بوده است. وي عنوان کرد: انتظار مي‎رود صادرات محصولات پتروشيمي‌تا پايان امسال به ٢٠ ميليون تن برسد. علوي، ارزش صادرات محصولات پتروشيمي‌در سال ٩٤ را ٩,٦ ميليارد دلار اعلام کرد و گفت: تا پايان مهرماه‌امسال ٤.٨ ميليارد دلار صادرات داشتيم که مي‌توان انتظار داشت اين رقم تا پايان امسال به حدود ٩ ميليارد دلار برسد. وي با اشاره به اين که ارزش محصولات صنعت پتروشيمي‌متاثر از قيمت خوراک و تحولات بازار انرژي است، گفت: از اواسط سال ٢٠١٤ با کاهش قيمت روبه‎رو بوده‌ايم و قيمت نفتا به عنوان خوراک اصلي توليد اتيلن در بازارهاي بين‌المللي نيز، روندي همسو با قيمت نفت خام داشته و با کاهش قيمتي رو به رو بوده است. بر اين اساس ميانگين قيمت فروش محصولات پتروشيمي‌از سال ٩٠ تا ٩٤ با روند کاهشي روبه‎رو بوده و قيمت محصولات صادراتي ٥٠ درصد و فروش محصولات در بازارهاي داخلي با ٤٠ درصد کاهش روبه رو بوده است.
۵ سد در شرايط قرمز آبي
مدير عامل شرکت مديريت منابع آب ايران گفت: پنج سد زاينده‌رود، درودزن، استقلال، دوستي، شميل و نيان در شرايط قرمز منابع آبي قرار دارند.
به نقل از ايسنا، محمد حاج رسولي‌ها در نشستي خبري با بيان اين‌که پنج سد در کل کشور از شرايط حساس در زمينه‌ي ذخيره منابع آبي قرار دارند، اظهار کرد: در سد استقلال، شميل و نيان که تامين‌کننده آب بندرعباس هستند ميزان ذخيره آبي ۲۶ ميليون مترمکعب عنوان شده و اين درحالي است که در سال گذشته ذخيره اين دو سد بيش از ۶۶ ميليون مترمکعب بوده است. وي در خصوص سد درودزن که تامين‌کننده آب شرب شيراز است نيز گفت: در حال حاضر ذخيره آب اين سد ۳۴۵ ميليون مترمکعب تخمين زده شده در حالي که سال گذشته اين سد ۴۴۰ ميليون مترمکعب ذخيره آبي داشته است. مدير عامل شرکت مديريت منابع آب ايران ادامه داد: سد زاينده‌رود نيز در سال جاري ۲۲۵ ميليون مترمکعب و سد دوستي نيز در امسال ۲۶۰ ميليون مترمکعب ذخيره آبي دارد، در حالي که اين دو سد به ترتيب در سال گذشته ۲۴۰ ميليون مترمکعب و ۳۵۶ ميليون مترمکعب ذخيره آبي داشته است. حاج‌رسولي‌ها با اشاره به وضعيت بارندگي‌ها، تصريح کرد: براساس آخرين آمار تا امروز ۵۱ ميلي‌متر بارندگي در سطح کشور صورت گرفته که در سال گذشته که ۱۰۷ ميلي‌متر ثبت شده بود، شاهد ۵۲ ميلي‌متر کاهش بوده‌ايم. وي ادامه داد: در حوزه درياچه اروميه ميزان بارش‌ها نسبت به درازمدت چهار درصد افزايش داشته‌اما در حوزه مرزي شرق کشور شاهد ۹۵ درصد کاهش بارندگي‌ها بوده‌ايم. همچنين در حوزه خليج فارس و درياي عمان ميزان بارش‌ها نسبت به درازمدت ۳۷ درصد و در حوزه فلات مرکزي نيز ۳۴ درصد کاهش داشته است.

کاهش ۳۴ درصدي ورودي به مخازن
مدير عامل شرکت مديريت منابع آب ايران با اشاره به جريان‌هاي سطحي کشور، اظهار کرد: ميزان ورودي آب به سدها در سال جاري پنج ميليارد و ۹۶۰ ميليون مترمکعب تخمين زده که نسبت به سال گذشته ۳۴ درصد کاهش داشته است. حاج‌رسولي‌ها با بيان اين‌که اين در شرايطي است که با توجه به نياز مسائل کشاورزي ميزان خروجي از سدها ۲۱ درصد افزايش داشته است، عنوان کرد: در مجموع ذخيره سدهاي کشور ۲۳ ميليارد و ۳۰۰ ميليون مترمکعب تخمين زده شده که نسبت به سال گذشته ۹ درصد افزايش داشته است. به گفته وي، به لحاظ ميزان بارندگي در ۴۸ سال اخير رتبه بارندگي در شرايط فعلي ۴۲ ثبت شده و بايد گفت که‌امسال دهمين سالي است که ميزان بارندگي از سطح ميانگين پايين‌تر بوده است.

کاهش 29 درصدي ذخيره سدهاي پنج‌گانه تهران
مديرعامل شرکت مديريت منابع آب ايران در خصوص وضعيت سدهاي پنج‌گانه تهران، اظهار کرد: تاکنون ذخيره سدهاي پنج‌گانه تهران ۱۵۱ ميليون مترمکعب ثبت شده که نسبت به سال گذشته ۲۹ درصد کاهش داشته است. حاج‌رسولي‌ها با بيان اين‌که طرح‌هاي تملک اعتبارات به شرکت مديريت منابع آب ايران به دو بخش اعتبارات جاري و طرح‌هاي تملک دارايي تقسيم مي‌شود، ادامه داد: تاکنون ۶۰ درصد اعتبارات جاري تخصيص يافته‌اما در حوزه طرح‌هاي تملک دارايي تاکنون دريافتي نداشتيم. وي ميزان اعتبارات شرکت مديريت منابع آب را در سال ۱۳۹۶ معادل سال گذشته دانست و افزود: حدود ۳۰۰۰ ميليارد تومان اعتبار براي سال ۱۳۹۶ شرکت در نظر گرفته شده که بيشتر اين اعتبارات نيز سمت‌وسوي غيرسازه‌اي دارد.

مجتبي آزاديان
روزنامه‌نگار
mojtaba.azadiyan@gmail.com
شرکت ترکمن گاز از 12 دی ماه امسال شیر گاز صادراتی به ایران را بست. این شرکت مدعی طلب 1.8 میلیارد دلاری از شرکت ملی گاز ایران بابت صادرات درسال‌های 1386 و1387 شده است، درحالی که تهران آن را قبول ندارد و خواستار ارجاع موضوع به داوری بین المللی است.
ترکمن گاز در دی ماه 1386 که سرمای زمستان به اوج خود رسید و بیش از 20 استان کشور با افت شدید دمای هوا و یخبندان مواجه شدند، با سوءاستفاده از این فرصت و مغایر با قرارداد منعقد شده، قیمت گاز صادراتی خود به ایران را 9 برابر کرد و از 40 دلار به ازای هر هزار مترمکعب به 360 دلار افزایش داد.دولت وقت ایران، به هر دلیلی در آن مقطع زمانی با این درخواست غیرمنطقی موافقت کرد و بدین ترتیب بر اساس محاسبات ترکمن‌ها، طلبی حدود 1.8 میلیارد دلار به حساب ایران نوشته شد.شرکت ترکمن گاز این بار نیز بنا را بر سوءاستفاده گذاشته و چون شاهد سرمای کم‌سابقه پائیزی در مناطق مختلف ایران بوده، ادامه صادرات گاز به ایران را به دریافت طلب واهی 1.8 میلیارد دلاری مشروط کرده است.شرکت ملی گاز ایران اعلام کرده است که با توجه به رفتار خلاف قرارداد شرکت ترکمن گاز، ایران با قطع واردات گاز از ترکمنستان با شتاب بخشیدن به ساخت خط لوله های در دست ساخت و تغییر موقت سوخت صنایع از گاز به سوخت مایع، می‌تواند نیاز نواحی شمالی شرقی کشور را برطرف کند.برخی کارشناسان حقوقی و اقتصادی معتقدند شرکت ترکمن گاز بازنده اصلی این ماجرا خواهد بود زیرا بزرگ‌ترین مشتری خود را از دست خواهد داد.بر اساس آمارهای رسمی، شرکت گاز مازندران یک میلیون و 215 هزار مشترک دارد و مصرف روزانه این استان هم 22 تا 26 میلیون متر مکعب است.مسئولان شرکت گاز مازندران ابراز اطمینان کرده اند که قطعی گاز صادراتی ترکمنستان با صرفه‌جویی مشترکان خانگی هیچ مشکلی ایجاد نخواهد کرد.برآوردهای صورت گرفته ثابت کرده است اگر مشترکان خانگی در مازندران یک درجه از دمای هوای خانه هایشان کم کنند، حدود پنج میلیون متر مکعب در مصرف گاز استان صرفه‌جویی خواهد شد.مناقشه بین ایران و ترکمنستان که به نوعی به بگو مگوی بین المللی تبدیل شده حمایت مردم حداقل برای حفظ غیرت و حمیت ایرانی برای کوتاه نیامدن دولت مقابل حرف زور را می‌طلبد تا دولت با پشتگرمی مردمی بتواند پاسخ قاطعی به زیاده‌خواهی‌های ترکمن‌ها بدهد. ایرانی‌ها در چند دهه اخیر بارها این موضوع را به اثبات رسانده‌اند و بار دیگر فرصتی یافته‌اند تا کنار یکدیگر ثابت کنند که هیچگاه نباید یک ایرانی را تهدید کرد. این بار تنها نباید چشم به دولت دوخت، بلکه همه ما در این قصه، نقش داریم و موثر هستیم.درست است که قطع واردات گاز مشکلات عدیده ای را برای کشورمان در کوتاه‌مدت برای مردم و نیز پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها پدید خواهد آورد اما با نگاهی متفکرانه و عمیق به این مشکل درمی‌یابیم که راه حل درست و عاقلانه در خصوص این مناقشه، همکاری و صرفه‌جویی مردم در مصرف گاز است تا دولت بتواند با پشتوانه محکم‌تری مساله را پیگیری کند و حق خود را بازپس بگیرد و از طرفی در بلندمدت این اتفاق به نفع ایران و به ضرر ترکمن‌ها خواهد بود چراکه آنها بازار ایران را به طور کلی از دست خواهند داد اما ایران با برنامه‌های متفاوت می‌تواند 5 درصد گاز مورد نیاز خود را که از ترکمنستان وارد می‌کرد صرفه‌جویی کرده و این هزینه اضافی را برای تامین زیرساخت‌های کانال‌های ارتباطی دیگر در صنعت گاز مورد استفاده قرار دهد. مردم نیز با صرفه‌جویی از هزینه‌های قبوض خود خواهند کاست و در نهایت بازنده قطعی این جریان به شرط غیرت ایرانی، ترکمن‌ها خواهند بود.