گزارش «تجارت» از آخرين تلاشهاي رییس جمهور فرانسه برای حفظ قدرت؛
گروه بين الملل- فاطمه مهتدی: فرانسوا اولاند در دومين روز سال نوي ميلادي به عراق سفر کرد تا بر روند جنگ عليه گروه تروريستي داعش تاکيد کند ، اين سفر درحالي رخ مي‌دهد که چند ماه تا برگزاري انتخابات رياست جمهوري فرانسه باقي مانده است و اولاند که در انتخابات شرکت نخواهد داشت سعي دارد تا دستاورد بهتري را در پايان دوره خود نشان دهد و اشتباهات امنيتي دولتش در زمان حملات تروريستي داعش را در سياستگذاري خارجي جبران کند.
 رئيس‌جمهور فرانسه صبح ديروز وارد عراق شد و با مقامات اين کشور درباره روند جنگ عليه داعش بحث و گفتگو کرد. اولاند پس از رسيدن به فرودگاه بين المللي بغداد گفت: جنگ عليه داعش در عراق از ما در برابر حملات تروريستي محافظت مي‌کند . هرگونه مشارکتي در بازسازي عراق بايد دربرگيرنده شروطي درخصوص ممانعت از اقدامات تروريستي داعش در سرزمين ما باشد. به گزارش اسکاي نيوز، اولاند در ديدار با حيدر العبادي، نخست وزير عراق گفت: ما اميدواريم که سال 2017 سال پيروزي بر تروريسم باشد. وي گفت: فرانسه‌اماده برگزاري کنفرانس بين المللي براي جمع‌آوري کمک مالي و سهيم شدن در بازسازي موصل بعد از آزادي آن است. بعد از دو سال از آغاز عمليات نظامي‌ائتلاف بين المللي عليه داعش که فرانسه نيز عضو آن است، اولاند تنها رهبر ارشد اروپايي است که به عراق سفر مي‌کند. اولاند در اين سفر با سربازان فرانسوي که در نزديکي جبهه‌هاي جنگ به نيروهاي عراقي مشورت و آن‌ها را آموزش مي‌دهند، نيز ديدار خواهد کرد.اين دومين سفر اولاند به عراق محسوب مي‌شود. وي سپتامبر ۲۰۱۴ نيز بعد از سقوط موصل به دست داعش به عراق سفر کرده بود.فرانسه سربازانش را به مناطق مختلف در چارچوب جنگ عليه داعش در آفريقا و خاورميانه مي‌فرستد.
بازداشت و خشونت در شب سال نو
به دنبال حملات تروريستي سال 2016 در فرانسه ، تمهيدات امنيتي شديد توسط دولت اولاند اعمال شد. وزير کشور فرانسه اعلام کرد: 454 نفر در آستانه شب سال نو ميلادي در اين کشور بازداشت و 650 وسيله نقليه به آتش کشيده شد..به نوشته روزنامه فرانسوي فيگارو، بازداشت 454 نفر در جريان خشونت‌‌هاي سال نو ميلادي در فرانسه در حاليست که «برنو لورو» وزير کشور فرانسه اعلام کرد که جشن‌هاي سال نو ميلادي در اين کشور به خوبي و بدون مشکل بزرگ برگزار شد.به گفته وزير کشور فرانسه، اين افراد به دليل خشونت عليه نيروهاي پليس و پرتاب اشياء مختلف به سمت اين نيروها بازداشت شدند. وزارت کشور فرانسه همچنين از به آتش کشيده شدن 650 خودرو در سراسر فرانسه در جريان اين خشونت‌ها خبر داد و اعلام کرد که اين رقم در مقايسه با سال قبل افزايش داشته است. در شب سال نو ميلادي، حدود ١٠٠ هزار پليس و سرباز براي تأمين امنيت جشن‌هاي اين شب در سراسر کشور بسيج شده بودند
آينده نامعلوم چپ‌ها در انتخابات فرانسه
فرانسوا اولاند در نطق سال نوي خود نسبت به رشد ناسيوناليسم در فرانسه هشدار داد اين سخنان که پيش از برگزاري انتخابات رياست جمهوري صورت مي‌گيرد بيانگر نگراني سوسياليست‌ها و احزاب چپ از رشد راست‌هاي افراطي از جمله جبهه ملي به رهبري مارين لوپن در سياست فرانسه است. با توجه به رشد احزاب پوپوليستي در اروپا و انتخاب ترامپ در آمريکا اين نگراني بيشتر شده است. اولاند يکي از روئساي جمهوري است که محبوبيت بسيار کمي‌دارد و اين امر در آراي مردم به حزب سوسياليست و مانوئل والس نامزد اصلي چپ‌ها تاثير گذار خواهد بود.مانوئل والس نخست وزير مستعفي فرانسوا اولاند بر اساس نظرسنجي‌هاي پيشين، به عنوان مهمترين گزينه احزاب چپ براي انتخابات رياست جمهوري 2017 اين کشور شناخته مي‌شود. 87 درصد شرکت کنندگان در نظرسنجي فيگارو معتقدند که مانوئل والس بختي براي پيروزي در رقابت‌هاي مقدماتي جناح چپ ندارد. انتخابات مقدماتي احزاب چپ فرانسه 22 و 29 ژانويه 2017 (سوم و دهم بهمن 95) با حضور هفت نامزد برگزار مي‌شود.
پيش بيني مي‌شود که در انتخابات مقدماتي احزاب چپ فرانسه بين يک ميليون و 500 تا 2 ميليون راي دهنده شرکت کنند. تاکنون «فرانسوا فيون» به عنوان نامزد اصلي احزاب راست و ميانه و «مارين لوپن» به عنوان نامزد اصلي حزب راست افراطي جبهه ملي براي انتخابات سال آتي رياست جمهوري فرانسه، مشخص شده‌اند. بر اساس اعلام وزارت کشور فرانسه، انتخابات رياست جمهوري در دو مرحله، روزهاي 23 آوريل و هفت مي‌(سوم و هفدهم ارديبهشت 96) برگزار شود.

داعش مسئوليت حمله به کلوب شبانه استانبول را برعهده گرفت
گروه تروريستي داعش مسئوليت حمله به کلوب شبانه در استانبول را بر عهده گرفت.به گزارش شبکه الميادين داعش در بيانيه خود گفته است که عامل حمله يکي از سربازان اين گروه بوده است.در حمله مذکور که در شب سال نو ميلادي رخ داد، دستکم 39 تن کشته و بيش از 60 تن زخمي‌شدند.در بيانيه داعش در اين زمينه‌امده است: يکي از "سربازان شجاع خلافت اسلامي" به يکي از مشهورترين کلوبهاي شبانه حمله کرده "که مسيحيان مرتد در آن جشن مي‌گيرند".عامل حمله مذکور که کلا هفت دقيقه طول کشيد، همچنان تحت تعقيب پليس است. ترکيه اعلام کرده که احتمالا عامل اين حمله يک شهروند ازبکستاني يا قرقيزستاني وابسته به داعش باشد.

حبس ابد براي 148 عضو اخوان المسلمين مصر
دادگاه نظامي‌مصر 148 نفر از اعضاي اخوان المسلمين مصر را به اتهام حمله، غارت و نيز تخريب موزه ملي «ملوي» قاهره که پس از نا آرامي‌هاي ميدان رابعه عدويه در سال 2013 روي داد به حبس ابد محکوم کرد. به گزارش شبکه خبري روسيا اليوم، دادگاه نظامي‌شهر اسيوط همچنين 42 تن ديگر از اعضاي اخوان المسلمين را هريک به 10 سال زندان، دو تن ديگر از اعضاي اين گروه را به پنج سال حبس محکوم کرده و 10 نفر ديگر را نيز تبرئه کرد.دادستان مصر پيشتر اين افراد را متهم به آتش زدن عمدي موزه ملي ملوي قاهره، تخريب و ايجاد نا آرامي‌و برگزاري تظاهرات غير قانوني و برهم زدن نظم عمومي‌کرده بود.پيشتر نيز دادگاه نظامي‌شهر اسيوط مصر پس از رسيدگي به اتهامات 187تن از اعضا و طرفداران اخوان المسلمين مصر را به حبس ابد محکوم کرده بود.نيروهاي ارتشي مصر در ماه اگوست 2013 تظاهرات هواداران محمد مرسي را در ميدان رابعه عدويه و النهضه را سرکوب کردند که طي آن تعدادي کشته شدند.

بحران مالي عربستان منجر به خروج کارگران پاکستاني شد
رئيس شوراي استانداران عربستان اعلام کرد که در روزهاي گذشته 50 هزار کارگر مهاجر پاکستاني به دليل بحران در پرداخت دستمزدها ، اين کشور را ترک کرده‌اند. به نوشته روزنامه الوطن عربستان، 'أمجد ملک' روز دوشنبه طي سخناني در انجمن اتباع پاکستاني گفت :به دليل بحران مالي که برخي از شرکت‌هاي بزرگ عربستاني با آن روبرو هستند، پرداخت دستمزد کارکنان و کاگران اين شرکت‌ها ماهها است که به تعويق افتاده است.به گفته ي اين مقام عربستاني ، يک ميليون و 500 هزار کارگر پاکستاني در عربستان کار مي‌کنند.براساس اين گزارش هزاران کارگر خارجي در عربستان در انتظار دريافت حقوق و مزاياي عقب افتاده هشت ماهه خود از کارفرمايان سعودي هستند و اين در حالي است که نفت ارزان اقتصاد عربستان را در تنگنا قرار داده است.طي سالهاي گذشته با سقوط بيش از 70 درصدي قيمت نفت درآمد سعودي‌ها به شدت کاهش يافته، به طوري که اين کشور کسري بي‌سابقه‌اي که به گفته خود آنها 52 ميليارد دلار است را تجربه مي‌کند.گفته مي‌شود عربستان براي جبران بخشي از کسري بودجه سال گذشته دست کم 48 ميليارد دلار از ذخيره نقدي خود برداشت کرده و با اجراي سياست‌هاي جديد در زمينه ماليات تلاش کرده کسري خود را از جيب شهروندان جبران کند.