عرضه اسناد خزانه اسلامي‌در 4 نماد 
در 4 نماد معاملاتي مختلف در مجموع تعداد يک ميليون و 64 هزار و 72 ورقه اسناد خزانه اسلامي‌از سوي تامين سرمايه ملت در فرابروس عرضه شد.
شرکت تامين سرمايه ديروز تعداد 476,468 ورقه معادل 3.17 درصد از کل اوراق اسناد خزانه اسلامي‌مرحله نهم با تاريخ سررسيد 13 شهريور 96 در نماد "اخزا94"، تعداد 286,479 ورقه معادل 1.90 درصد از کل اوراق اسناد خزانه اسلامي‌مرحله هشتم با تاريخ سررسيد 23مرداد 95 در نماد " اخزا84" و در نهايت تعداد 201,124 ورقه معادل 1.34 درصد از کل اوراق اسناد خزانه اسلامي‌مرحله هفتم با تاريخ سررسيد دوم مرداد 95 در نماد "اخزا74" را روانه ميز فروش بازار ابزارهاي نوين مالي فرابورس کرد.

«معاملات برخط» بورس ۶ ساله شد 
شش سال پيش در چنين روزي يعني چهاردهمين روز ديماه سال ۸۹، همزمان با چهارمين نمايشگاه تخصصي بورس، بانک، بيمه و خصوصي سازي، سامانه معاملات برخط(آن لاين) با هدف توسعه بازار سرمايه و سهولت و عدالت در معاملات رونمايي شد. شش سال پيش در چنين روزي يعني چهاردهمين روز ديماه سال 89، همزمان با چهارمين نمايشگاه تخصصي بورس، بانک، بيمه و خصوصي سازي، سامانه معاملات برخط(آن لاين) با هدف توسعه بازار سرمايه و سهولت و عدالت در معاملات و همچنين سامانه تالار مجازي بورس ايران با هدف توسعه فرهنگ سهامداري در کشور با حضور وزير امور اقتصادي و دارايي افتتاح و از تمبر يادبود بورس نيز رونمايي شد.

بورس کالا ميزبان 38 هزار تن مواد پليمري
تالار فرآورده‌هاي نفتي و پتروشيمي‌بورس کالاي ايران روز سه‌شنبه 14 دي ماه ميزبان عرضه 38 هزار و 749 تن مواد پليمري است.
به نقل از روابط عمومي‌بورس کالاي ايران، در اين روز 36 هزار و 600 تن انواع قير، 4 هزار تن گوگرد و 5 هزار تن وکيوم باتوم نيز در اين تالار عرضه مي‌شود.
اين گزارش حاکي است، 42 هزار و 550 تن انواع قير، عايق رطوبتي، لوب کات سبک و وکيوم باتوم در تالار صادراتي عرضه مي‌شود.
علاوه براين، يک هزار و 500 تن شمش هزار پوندي و 200 تن بيلت آلومينيوم و يک هزار و 700 تن کک متالورژي در تالار محصولات صنعتي و معدني عرضه مي‌شود.
در پي درخواست خريداران بلوک مخابرات از رئيس‌جمهور صورت گرفت:
در پي درخواست خريداران بلوک مخابرات از رئيس جمهور، حسن روحاني تا ۲۰ ديماه مهلتي را براي تسويه اقساط و بدهي‌هاي خريداران مخابرات اعلام کرد. به نقل از تسنيم؛ سازمان خصوصي سازي در روز 23 آذر امسال اعلام کرد در چارچوب مفاد قرارداد منعقده با خريدار بلوکي سهام شرکت مخابرات ايران و نظر به عدم ايفاي تعهدات قراردادي مزبور از جانب خريدار اين سهام و نقض مکرر اين تعهدات، از حق فسخ مندرج در قرارداد ياد شده استفاده نموده است و قرارداد معامله تاريخي مخابرات را فسخ شده اعلام مي‌کند.
با اين وجود پس از اطلاعيه خصوصي‌سازي مبني بر فسخ قرارداد واگذاري بلوک 50 درصد بعلاوه يک سهم مخابرات شرکت مخابرات ايران، سازمان بورس هم به عنوان نهاد ناظر در بازار سرمايه بلافاصله با صدور اطلاعيه‌اي از مديران مخابرات و سهامدار عمده (توسعه اعتماد مبين) خواهان ارايه توضيحات فوري درباره ترکيب سهامداري شد. در ادامه نيز مديرعامل شرکت توسعه اعتماد مبين طي نامه‌اي به مديرعامل شرکت مخابرات ايران در خصوص نامه سازمان بورس توضيحاتي ارايه داد و اعلام کرد: اطلاعيه سازمان خصوصي سازي مبني بر فسخ قرارداد واگذاري سهام کنترلي و مديريتي شرکت مخابرات ايران، اعتبار قانوني نداشته و چنانچه فروشنده سهام موضوع و واگذاري ادعايي نيز داشته باشد بايد مطابق مقررات، ادعاي خود را از طريق هيات داوري موضوع ماده 30 قانون اجراي سياستهاي کلي اصل 44 پيگيري کند. در ادامه نيز سازمان خصوصي‌سازي بلافاصله با انتشار نامه اي اعلام کرد اين سازمان به موجب مفاد قراردادي في مابين از جمله ماده 11 و تبصره ذيل آن، داراي حق فسخ قرارداد به دليل عدم ايفاي تمام يا بخشي از تعهدات از سوي خريدار بوده و به اعتبار همين حق مبادرت به فسخ قرارداد نموده است. بنابراين ابلاغ فسخ، قانوني و داراي اعتبار کافي حقوقي بوده است. البته خريدار حق داشته که در صورت شکايت يا هر گونه اعتراض به اقدام سازمان خصوصي سازي به هيات داوري مراجعه نمايد. در ادامه اين حواشي نيز سرانجام کار به محکمه هيات داوري کشيده شد تا اين که چند روز پيش شرکت توسعه اعتماد مبين در اطلاعيه‌اي اعلام کرد: اين هيات ضمن اعلام موافقت با تقاضاي صدور دستور موقت، قرار توقف کليه اقدامات سازمان خصوصي سازي در مورد نقل و انتقال سهام شرکت مخابرات ايران را صادر نمود. بدين ترتيب، شرکت توسعه اعتماد مبين کماکان مالک سهام و حقوق کنترلي و مديريتي شرکت مخابرات ايران بوده و هيچگونه تغييري در ساختار کنترلي و مديريتي اين شرکت رخ نداده است.»
با اين وجود گويا خريداران بلوک 50 درصد بعلاوه يک سهمي‌مخابرات به راي هيات داوري اکتفا نکردند و چندي پيش مديران توسعه اعتماد مبين طي ديداري با حسن روحاني خواستار حل اين معما توسط رئيس جمهور شدند که بر اين اساس روحاني نيز تا 20 ديماه مهلتي را براي تسويه اقساط و بدهي‌هاي خريداران مخابرات اعلام کرده است.
بر اين اساس سازمان خصوصي سازي نيز دقايقي پيش با صدور اطلاعيه اي جديد اعلام کرد: نظر به اينکه در خصوص اقدام اين سازمان مبني بر فسخ قرارداد واگذاري سهام بلوکي شرکت مخابرات ايران، اخباري ناقص و در برخي موارد ناصحيح و جهت‌دار انتشار يافته است به اطلاع مي‌رساند:
بر اساس درخواست شماره م-487-9-94 مورخ 30/9/1395 که از سوي طرف قرارداد تقديم مقام محترم رياست جمهوري گرديده و دستور مورخ 4/10/1395 صادره، مقرر گرديده است در صورتي که ظرف پانزده روز (پنجم الي بيستم ديماه) کليه بدهيهاي طرف قرارداد پرداخت شود اقدام سازمان منتفي گردد. همچنين به موجب دستور موقت هيأت داوري موضوع ماده ‹30› قانون اجراي سياستهاي کلي اصل ‹44› قانون اساسي در پرونده کلاسه 21/95/د/ﻫ مورخ 8/10/1395 که در تاريخ 12/10/1395 به اين سازمان واصل شده است تا زمان رسيدگي به خواسته شرکت توسعه اعتماد مبين در خصوص فسخ قرارداد، اين سازمان به طور موقت و تا رسيدگي به اصل خواسته خواهان از انتقال سهام شرکت منع شده است. بنابراين سازمان منتظر اقدام خريدار سهام براي انجام کليه تعهدات و پرداخت تمامي‌ديون معوقه تا بيستم ديماه سالجاري مي‌باشد. حالا پايان ماراتن واگذاري بلوک 50 درصد بعلاوه يک سهمي‌شرکت مخابرات ايران به روز 20 ديماه موکول شده است و بر اين اساس بايد منتظر ماند و ديد در اين روز سرانجام خوشي براي سهامداران بورسي اين شرکت و نيز داستان اين واگذاري بزرگ و پرحاشيه رقم خواهد خورد يا نه؟!

عضو کميته فقهي سازمان بورس با اشاره به تصويب مصوبه راه‌اندازي صندوق‌هاي کالايي در کميته فقهي سازمان بورس گفت که بر اساس ضوابط مصوب کميته فقهي، تاسيس صندوق‌هاي کالايي مشکلي از نظر شرعي نخواهند داشت.
سيدعباس موسويان، پژوهشگر ارشد مالي اسلامي‌و عضو کميته فقهي سازمان بورس در گفت‌وگو با ايسنا، به راه‌اندازي آپشن طلا اشاره کرد و گفت: قرارداد آپشن نيز از نظر فقهي مورد بررسي قرار گرفت و با سه شرط در کميته فقهي پذيرش شده است که با توجه به رعايت آن موارد در بورس کالا، قراردادهاي اختيار معامله نيز اشکال شرعي ندارند. به گفته موسويان، اين سه شرط اين است که دارايي پايه بايد واقعي باشد، قدرت بر تسليم وجود داشته و بازار قابل کنترل زير نظر نهاد ناظر باشد. اين عضو شوراي عالي بورس در ادامه در پاسخ به اين پرسش که راه‌اندازي ابزارهاي مالي در بورس کالاي ايران را چه طور ارزيابي مي‌کنيد؟ گفت: امسال شاهد تامين مالي ۲۶۵۰ ميليارد توماني براي پرداخت مطالبات گندمکاران از طريق انتشار اوراق سلف موازي در بورس کالا بوديم که اين اقدامي‌پسنديده و مثبت در بازار سرمايه بود. وي ادامه داد: همچنين بحث‌ها و بررسي‌هايي نيز در خصوص انتشار اوراق سلف پيش خريد خودرو در بورس کالا انجام شد که اين اوراق مي‌تواند در زمينه پيش خريد خودرو به عنوان اهرم کار ساز باشد. موسويان در پايان به راه‌اندازي بازار مشتقه ارزي اشاره کرد و گفت: راه‌اندازي اين بازار در شوراي عالي بورس و همچنين کميته فقهي سازمان بورس مورد تاييد قرار گرفته است. همچنين امروز فعالان اقتصادي کشور از جمله واردکنندگان و صادرکنندگان با انواع نوسانات نرخ ارز روبه رو هستند و در مسير فعاليت خود ريسک‌هاي زيادي را متحمل مي‌شوند، در اين بين زمان آن رسيده تا بازار مشتقه ارز با حمايت بانک مرکزي شکل بگيرد.
رشد اندک شاخص کل بازار سرمايه
شاخص کل قيمت و بازده نقدي بورس تهران در پايان معاملات ديروز‌ با افزايش 14 واحدي روي رقم 78 هزار و 983 واحد ايستاد.  به نقل از ايسنا، ديروز سه‌شنبه شاخص کل بازده نقدي و قيمتي بورس اوراق بهادار تهران از ابتداي شروع معاملات روند صعودي را پيش گرفت و از کانال ۷۹ هزار واحدي بالاتر رفت، اما در ادامه با روند نزولي مواجه شد و در نهايت با ۱۴ واحد رشد نسبت به روز گذشته در تراز ۷۸ هزار و ۹۸۳ واحدي قرار گرفت. در عين حال شاخص کل هم‌وزن ۶۲ واحد افت کرد و به رقم ۱۵ هزار و ۴۷۰ واحدي رسيد. شاخص آزاد شناور نيز ۸۲ واحد پايين رفت و رقم ۸۶ هزار و ۷۱۰ واحدي را تجربه کرد، اما شاخص بازار اول با ۴۴ واحد رشد به عدد ۵۶ هزار و ۲۸ واحدي رسيد. همچنين شاخص بازار دوم با ۱۶۰ واحد افت به عدد ۱۶۸ هزار و ۲۹۵ واحدي رسيد. در معاملات چهارمين روز بورس اوراق بهادار تهران صنايع پتروشيمي‌خليج فارس بيشترين تاثير نزولي را در شاخص برجاي گذاشت. پس از اين نماد، سايپا، ايران‌خودرو، سرمايه‌گذاري غدير، پارس خودرو بيشترين تاثير نزولي را بر دماسنج بازار داشت. در طرف مقابل نفت و گاز پتروشيمي‌تامين (تاپيکو) بيشترين تاثير مثبت را در شاخص داشت و پس از اين نماد گسترش نفت و گاز پارسيان، ملي صنايع مس ايران و پتروشيمي‌خارک بيشترين تاثير مثبت را در نوسانات شاخص داشتند. ارزش معاملات ديروز به رقم ۳۸۸ ميليارد و ۴۶۴ ميليون و ۹۰۰ هزار تومان بالغ شد که اين رقم ناشي از دست به دست شدن ۶۹۵ ميليون و ۱۸۱ هزار سهم و اوراق مالي قابل معامله طي ۴۷ هزار و ۷۷۱ نوبت دادوستد بود. ديروز در گروه خودرو اکثريت قريب به اتفاق نمادها شاهد ريزش قيمت‌ها بودند. در اين گروه ۱۴۷ ميليون و ۸۸۶ هزار سهم به ارزش بيش از ۱۸ ميليارد در ۱۱ هزار و ۲۲۸ معامله مورد دادوستد قرار گرفت. همچنين در گروه ساير محصولات کاني غيرفلزي نيز در اکثر نمادها شاهد افت شديد قيمت پاياني بوديم. در اين گروه شش ميليون و ۵۴۳ هزار سهم به ارزش بيش از دو ميليارد تومان در ۱۷۶۱ نوبت معامله مورد دادوستد قرار گرفت.
همچنين در گروه محصولات شيميايي که اين روزها به خاطر صحبت‌هايي که در مورد نرخ خوراک پتروشيمي‌ها شده بود شاهد نوسان‌هاي بيشتري نسبت به گذشته بودند ۳۹ ميليون و ۷۳۱ هزار سهم به ارزش ۱۳ ميليارد و ۵۸۶ ميليون و ۷۰۰ هزار تومان در ۳۷۰۰ نوبت معامله، مورد دادوستد قرار گرفت.
از جمله معاملات درون‌ گروهي ديروز مي‌توان به معاملاتي در نمادهاي خودرو، تاپيکو و صندوق اشاره کرد به‌طوري که در نماد معاملاتي ايران خودرو پنج ميليون و ۲۰۱ هزار سهم به ارزش يک ميليارد و ۴۲۰ ميليون و ۹۰۰ هزار تومان تنها در يک معامله درون گروهي مورد دادوستد قرار گرفت و در نماد تاپيکو ۲۰ ميليون سهم به ارزش نزديک به سه ميليارد و ۷۰۰ ميليون تومان در دو معامله کد به کد شد.