حرکت شتابان براي اتمام پروژه مسکن مهر
رئيس کميسيون تلفيق لايحه برنامه ششم گفت که مصوبه روز دوشنبه مجلس در مورد مسکن مهر به معني حرکت شتابان به سمت اتمام پروژه مسکن مهر است نه توقف آن. حميدرضا حاجي بابايي در گفت‌وگو با ايسنا اظهار کرد: ما در بند "د" ماده ۷۳ برنامه ششم بانک مسکن را موظف کرديم باقي مانده تعهدات خود و منابع مورد نياز مسکن مهر را تامين کند بدون اين‌که تعهدي به احداث واحد جديد بدهد. وي گفت: با مصوبه مجلس و تعهداتي که بانک مسکن بايد انجام دهد واحدهاي کسانيکه مسکن مهر دارند و در اين پروژه مشارکت کرده‌اند زودتر آماده و تحويل آن‌ها مي‌شود لذا اين مصوبه به معني حرکت شتابان به سمت اتمام پروژه مسکن مهر است.

حضور ۳۰۰ شرکت در نمايشگاه صنعت ساختمان
چهارمين نمايشگاه بين المللي صنعت ساختمان و فناوري‌هاي نوين ۶ تا ۹ اسفند امسال با حضور بيش از ۳۰۰ شرکت داخلي و خارجي در محل دائمي‌نمايشگاه‌هاي بين المللي تهران برگزار مي‌شود. به گزارش تجارت، قرار است در اين نمايشگاه 250 شرکت داخلي و 70 شرکت خارجي از 15 کشور جديدترين محصولات و نوآوري‌هاي مرتبط با توليد ابزارآلات، تجهيزات و ماشين آلات ساختماني، در و پنجره، شيشه و ماشين آلات وابسته، مصالح ساختماني پايه تونل،سد، راه، زهکشي و آبياري، سنگ‌هاي ساختماني، لوله و اتصالات، يراق آلات ساختماني، پوشش سقف و ديوار و قطعات پيش ساخته، حمام، سونا، آشپزخانه، سيستم تصفيه فاضلابئ و .. را به معرض نمايش بگذارند.

پيشنهاد افزايش وام پرديس در کميسيون اعتباري
بررسي پيشنهاد افزايش سقف تسهيلات مسکن مهر پرديس به 40 ميليون تومان در نوبت بررسي کميسيون اعتباري بانک مرکزي قرار دارد. به گزارش فارس ، وزارت راه و شهرسازي براي از سر گيري اجراي برخي از پروژه‌‌هاي مسکن مهر پرديس افزايش سقف وام مسکن اين پروژه‌ها را به بانک مرکزي پيشنهاد کرده است. بر اساس اين گزارش با طولاني شدن اجراي پروژه‌هاي مسکن مهر، آورده متقاضيان مسکن مهر و سقف وام پيش‌بيني شده ديگر پاسخگوي تکميل ده‌ها هزار واحد نيمه تمام در اين شهر جديد نيست و به همين دليل وزارت راه و شهرسازي پيشنهاد افزايش سقف وام پروژه‌هاي مذکور از 30 به 40 ميليون تومان را داده است.


با کاهش 50 درصدی صورت گرفت؛
به گفته رئيس اتحاديه مشاوران املاک در ۱۱ روز ابتداي دي ماه سال جاري تعداد معاملات مسکن کل کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل نصف شده است.
به گزارش تجارت ، حسام عقبايي اظهار کرد: در ۱۱ روز ابتداي ديماه ۱۸ هزارو ۱۴۹ قرارداد خريد و فروش در کشور ثبت شد. اين در حالي است که سال گذشته ۳۴ هزار قرارداد داشتيم که نشان مي‌دهد معاملات حدود ۵۰ درصد کاهش يافته است و مي‌توان گفت بازگشت به رکود داشتيم. پيش‌بيني ما اين بود که هشت ماه افزايش حجم معاملات مسکن تهران به سطح کشور تسري پيدا کند.
وي همچنين در خصوص تعداد معاملات شهر تهران گفت: در ۱۱ روز اول دي ماه در شهر تهران ۵۷۲۲ قرارداد خريد و فروش داشتيم. در مدت مشابه سال قبل نيز ۶۱۹۵ قرارداد امضا شده بود. اما در مجموع فکر مي‌کنم تا پايان سال شاهد افزايش نسبي معاملات در شهر تهران خواهيم بود. با اين حال تا پايان سال ۱۳۹۵ ظرفيت افزايش قيمت مسکن وجود ندارد.
رئيس اتحاديه مشاوران املاک اظهار کرد: بازار مسکن در ايران بالاترين ارزش افزوده را در سطح جهان دارد که از سرمايه‌گذاران خارجي دعوت مي‌کنيم در اين بازار ورود پيدا کنند. بازار مسکن در ايران بالاترين ارزش افزوده در سطح دنيا را دارد، لذا حتي در شرايط فعلي که مسکن در رکود است، اين بازار نسبت به بسياري از کشورهاي منطقه شرايط بهتري داشته که از سرمايه‌گذاران و شرکت‌هاي خارجي دعوت کرده و تاکيد مي‌کنم ايران اين آمادگي را دارد که در خصوص جذب سرمايه گذاري براي توليد مسکن اماکن تجاري و حتي اماکن ورزشي با آنها همکاري کند.
وي درخصوص آخرين وضعيت قانون پيش فروش به ايسنا گفت: قانون پيش فروش ساختمان با توجه به شرايطي که الان در کشور داريم قابليت اجرايي ندارد؛ زيرا زيرساخت‌هاي لازم براي اجراي آن فراهم نيست. لذا مشاوران املاک و نيز صد در صد از فعالان حوزه ساختمان از سازمان نظام مهندسي، نظام کارداني، شهرداري‌ها و ساير نهادهاي مرتبط با مسکن که نسبت به اجرايي شدن اين قانون نقش دارند زيرساختهاي لازم را براي اجراي آن نمي‌بينند.
عقبايي افزود: تهديدي که وجود دارد اين است که هم اکنون به دليل عدم نقش مشاوران املاک در بحث پيش فروش، عملا اين ابزار که ۴۰ درصد بازار مسکن را به خود اختصاص داده در يک فضاي غيرقانوني صورت مي‌گيرد و اين مساله مي‌تواند طرح دعواهاي حقوقي را بالا ببرد. لذا اين مطالبه را از کميسيون عمران مجلس، وزارت راه و شهرسازي و دولت داريم و اميدواريم که اصلاح قانون پيش فروش در دستور کار قرار گيرد.
وي درباره علت کاهش معاملات مسکن در آذرماه‌امسال نسبت به سال قبل گفت: چون برنامه جامعي در حوزه اقتصادي ايران وجود ندارد قاعدتا تحليل‌ها و گمانه‌زني‌ها تحت تاثير بسياري از شرايط مقطعي قرار مي‌گيرد. پيش‌بيني اين بود که با توجه به سياست‌هاي دولت سرعت خروج از رکود بالا برود که اين اتفاق در آبان ماه افتاد و حدود ۱۸ درصد تعداد معاملات بالا رفت، ولي در آذرماه شاهد کاهش معاملات بوديم. در آذرماه تعداد قراردادهاي تهران خريد فروش ۱۳ هزار مورد بود، در حالي که در مدت مشابه سال قبل ۱۵ هزار مورد بود. علت آن قرار داشتن در زمستان نبود بلکه پايين بودن انگيزه بازار سرمايه اي در اين زمينه بود. بالا رفتن قيمت دلار هم به اين نابساماني کمک کرد. عقبايي همچنين در خصوص ابزارهاي نوين معاملاتي گفت: افراد، شرکت‌ها و مجموعه‌هاي مختلفي در حوزه ارايه خدمات خاص به مشاوران املاک در سراسر کشور فعاليت مي‌کنند، اما شرکت‌هايي که در زمره خانواده مشاوران املاک قرار دارند انگشت شمار هستند.
رئيس اتحاديه مشاوران املاک تاکيد کرد: در شرايط امروز کشور موضوع خريد مسکن يکي از مشکلات مردم است. علي‌رغم تکثر مشاوران املاک در کشور پاي حرف دل مردم که مي‌نشينيم مردم خواسته شان اين است که ارايه خدمات به مردم با سرعت بيشتر و با روش‌هاي نوين تر، با وقت کمتر و ضريب امنيت بالاتر صورت گيرد.
عقبايي با بيان اينکه بخشي از مطالبات مردم وظايف صنفي است و بخشي ديگر بر عهده بخش خصوصي است، گفت: در دنياي امروز که تجارت الکترونيک حرف اول را مي‌زند و از آنجا که رتبه کشور ما در بين کشورهاي دنيا در پايين‌ترين سطح در اين زميه قراردارد، قاعدتا کسب و کار ايران بايد استقبال کند از افراد و شرکتهاي قانونمند در حوزه مجازي که قصد دارند خدمات صنفي ارايه دهند.
وي اظهار کرد: با توجه به اينکه در شرايط رکود مسکن قرار داريم ابزارهاي نوين مي‌تواند براي خروج از رکود کمک کند. اگر از اين ابزارها درست و اصولي استفاده شود مي‌توانيم دوره خروج از رکود را کوتاه کنيم. کما اينکه در کشورهاي توسعه يافته يکي از ابزارهاي سرعت بخشيدن به خروج از رکود، تحريک تقاضا، ايجاد انگيزه و ابزارهاي لازم براي متقاضيان و اقناع و سرعت بخشيدن به خدمات حوزه مهندسي فروش است. عقبايي خاطرنشان کرد: زماني که سامانه اطلاعات املاک يا کد رهگيري را رونمايي مي‌کرديم در بسياري از نقاط کشور برايشان سنگين بود، ولي الان مي‌بينيم در مرز افغانستان هم به سامانه اطلاعات املاک و مستغلات متصل هستند و کد رهگيري دريافت مي‌کنند. لذا اگر مشاوران املاک مجازي نيز در مسير خود قرار گيرد مي‌تواند مفيد باشد. اين موضوع در لبه تيغ قرار دارد اما اگر درست استفاده شود، ضرر آن به کمترين حد خود مي‌رسد.

معاون بازسازي بنياد مسکن گفت: با تلاش‌هايي که بعد از سال ۱۳۸۴ انجام شده تعداد واحدهاي مسکوني روستايي که در برابر زلزله مقاوم هستند از حدود ۸ به ۴۰ درصد رسيده است.
به گزارش ايسنا، عزيزالله مهديان اظهار کرد: بنياد مسکن انقلاب اسلامي‌از ابتداي سال ۱۳۸۴ تا کنون حدود يک ميليون واحد مسکن روستايي را نوسازي کرده است.  تا قبل از سال ۱۳۸۴ حدود ۸-۷ درصد خانه‌هاي روستايي داراي سازه بودند يعني اسکلت داشتند که هم‌اکنون اين رقم به ۴۰ درصد رسيده است. البته در بعضي استان‌ها از جمله کرمان، همدان، ‌مازندران و گيلان اين رقم به ۶۰ درصد مي‌رسد و بالطبع بعضي استان‌ها همچون خراسان رضوي کمتر از ۴۰ درصد است. تلاشمان اين است که تا پايان سال ۱۴۰۵ بيش از ۷۵ درصد خانه‌هاي روستايي در برابر زلزله مقاوم باشند. منظور از مقاوم بودن اين است که خانه با زلزله ۶-۷ ريشتر تخريب نشود. وي افزود: در زلزله آذربايجان شرقي خانه کساني که از تسهيلات نوسازي استفاده کردند سالم ماند. هم‌چنين در زلزله ريگان بم که پنج سال بعد از زلزله بم با همان شدت رخ داد يک واحد هم در روستاها و شهرها خراب نشد؛ زيرا تمام ساخت و سازها در آن‌جا مقاوم شده بود. معاون بازسازي و مسکن روستايي بنياد مسکن با بيان اين‌که هم‌اکنون در روستاها اين فرهنگ‌سازي صورت گرفته که افراد بدون نقشه و مشخصات اقدام به ساخت و ساز نمي‌کنند گفت: بسياري از نکات ايمني و فني همچون وجود ناظر، شناژبندي و اسکلت در ساختمان‌هاي روستايي انجام مي‌شود. خوشبختانه عوامل اجرايي بنا و کارگر نيز آموزش ديده‌اند. هم‌چنين بيش از ۱۴ هزار نفر مهندس جوان را با کمک سازمان نظام مهندسي و وزارت راه و شهرسازي در روستاها آموزش داده‌ايم و در قالب نظام فني روستايي، نظارت بر ساخت و ساز را بر عهده دارند. منابع اين مساله هم از طريق مردم تامين مي‌شود و هزينه‌اي روي دوش دولت و بنياد مسکن نيست. به گفته‌ي مهديان، حدود ۵.۲ ميليون واحد مسکن روستايي در کشور وجود دارد که دولت از سال ۱۳۸۴ در قالب برنامه چهارم توسعه پيش‌بيني کرد ساليانه ۲۰۰ هزار مسکن روستايي که عموما در برابر حوادث آسيب‌پذير بودند نوسازي شود. قبل از آن در برنامه دوم و سوم توسعه ساليانه حدود ۲۰-۳۰ هزار سهميه به ما مي‌دادند که در طول دو برنامه دوم و سوم توانستيم ۱۹۳ هزار واحد مسکوني را بازسازي کنيم. اما اين رقم در برنامه چهارم به ساليانه ۲۰۰ هزار واحد رسيد.
معاون بازسازي و مسکن روستايي بنياد مسکن انقلاب اسلامي‌خاطرنشان کرد: نوسازي اماکن روستايي با اختصاص تسهيلات ارزان قيمت از سال ۱۳۸۴ با ۵ ميليون تومان و کارمزد ۵ درصد به روستاها آغاز شد که هر سال ۱۵ درصد اين مبلغ افزايش يافت. هم‌اکنون سقف تسهيلات به ۱۸ و ۲۰ ميليون تومان با کارمزد ۵ درصد رسيده است.
مديربخش زلزله شناسي مرکز تحقيقات راه،مسکن و شهرسازي بااشاره به وقوع فرونشست درنقاط مختلف تهران،گفت:بزرگراه آزادگان باعمق فرونشست۳۶سانتي متري درصدر ليست مناطق نشست کرده،قرار دارد.
علي بيت اللهي در گفتگو با مهر، افزود: در حوالي فرونشست‌ها، ترک‌هاي بزرگي رخ داده و ناحيه وسيعي درگير مي‌شود؛ در تهران بيشترين ميزان(ماکزيمم) فرونشست در بزرگراه آزادگان و به عمق ۳۶ سانتي متر است.
وي، ادامه داد:زمين‌هاي اطراف اين بزرگراه، هر روز حدود يک ميلي‌متر نشست مي‌کند که اين فرونشست به خطوط ريلي، دکل‌هاي فشار قوي برق و... آسيب وارد مي‌کند.
بيت اللهي، اظهار داشت: بررسي‌هاي اوليه کارشناسان مرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازي نشان مي‌دهد که در دولت گذشته، مجوز بهره برداري از چاه‌هاي بسياري صادر شد و استفاده بي رويه از چندين هزار حلقه چاه در استان تهران، حجم آب‌هاي زير سطحي را کاهش داد و کمبود بارندگي‌ها در سال‌هاي اخير هم مزيد بر علت شد.
به گفته مدير بخش زلزله شناسي مرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازي در سال‌هاي گذشته سيستم فاضلاب شهري وجود نداشت و آب فاضلاب به زير زمين نفوذ و زمين را تغذيه مي‌کرد اما هم اکنون به علت مسايل زيست محيطي و افزايش آلودگي مانع از نفوذ فاضلاب به زير زمين مي‌شويم.
اين مقام مسئول بيان کرد: با توجه به اينکه سطح معابر شهر تهران، آسفالت است و نسبت به نفوذ آب عايق است، درصورت بارش باران، آب به زمين منتقل نمي‌شود که همين موضوع موجب کاهش سطح آب زير زميني شده است.
وي تصريح کرد: علاوه بر کاهش ميزان بارش باران و افت آب زير زميني، شاهد مصرفه بي رويه آب طي اين سال‌ها بوديم.
بيت اللهي به فرونشست ۲۲ سانتي متري زمين در منطقه ورامين اشاره کرد و گفت: در جنوب و جنوب‌غربي استان تهران، عمق نشست۳۶ سانتي متر و با حرکت به سمت جنوب شرقي اين عمق کاهش يافته و در برخي مناطق تهران هم به صفر مي‌رسد.
مدير بخش زلزله شناسي مرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازي گفت: در مناطق شمالي تهران سفره آب زيرزميني نداريم و بيشتر رگه‌هاي آب و قنات وجود دارد بنابراين فرونشستي دراين مناطق رخ نداده و در اين مناطق اغلب فروريزش رخ مي‌دهد.
وي اضافه کرد: فرونشست بيشتر در مناطق جنوبي تهران، دشت‌ها و مناطقي که حلقه‌هاي چاه آب دارند، اتفاق مي‌افتد. رئيس سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران به تازگي درباره فرونشست‌هاي تهران گفته بود که پايتخت در طول سال بين ۳۱ الي ۳۶ سانتي متر فرونشست دارد.

عقد قرارداد خريد ۸۰ فروند بوئينگ و ۱۰۰ فروند ايرباس از سوي شرکت هواپيمايي ايران‌اير برخي انتقادها را مطرح کرده که خريد هواپيما در شرايط فعلي اولويت کشور نبوده است. موضوعي که دفاعيه رسمي‌رييس جمهور از اين قراردادها آن را باطل مي‌کند.
به گزارش ايسنا، روحاني در جريان گفت‌وگوي مستقيم خود با مردم که بخش قابل توجهي از آن به برنامه‌هاي اقتصادي دولت مي‌پرداخت، بار ديگر از قرارداد خريد هواپيما با شرکت‌هاي بزرگ جهان دفاع کرد. دفاعي که به نظر مي‌رسد واقعيت را از جهتي ديگر نشان مي‌دهد.
زمين‌گيري نزديک به نيمي‌از هواپيماهاي ايران و البته رسيدن ميانگين عمر هواپيماها به بيش از ۲۰ سال باعث شده زنگ خطر براي نياز جدي به توسعه ناوگان هوايي کشور احساس شود. موضوعي که نه تنها براي صنعت حمل‌ونقل ايران اهميت بسياري دارد که حتي مي‌تواند در نگاهي کلان ضمانت ثبات و اعتماد جهاني به ايران باشد.
طبق توافق‌هاي صورت گرفته با بوئينگ و ايرباس، ايران‌اير تنها ۱۵ درصد از مبلغ کل توافق براي خريد هواپيما را به شکل نقدي پرداخت مي‌کند و مابقي با استفاده از فاينانسي تامين مي‌شود که اين شرکت‌ها خودشان آن را براي ايران ايجاد کردند.
در چنين برنامه‌ريزي زمان بازپرداخت کل فاينانس‌هاي ارائه شده براي قرارداد هواپيماهاي جديد به حدود ۱۸ سال افزايش پيدا مي‌کند و اين موضوع جداي از آنکه فشارهاي اقتصادي در ايران را پايين مي‌آورد، در نگاه کلان‌تر اهميت ويژه‌اي خواهد داشت. روحاني در صحبت‌هاي خود با مردم اعلام کرده "اين‌که ما هواپيماها را از راه اجاره به شرط تمليک خريديم و پولي که بابت اين هواپيماها قرار است پرداخت شود در يک مدت ۱۸ ساله داده خواهد شد به معناي آن است که دنيا به ايران برجام و ادامه‌ راهي که آغاز کرديم اعتماد دارد. "
اگر اين صحبت‌ها را در کنار اهميت ورود هواپيماهاي جديد براي صرفه‌جويي چهار ميليارد دلاري سالانه در کنار گذاشتن ايرلاين‌هاي خارجي قرار دهيم، مشخص مي‌شود که خريد اين هواپيماها نه تنها براي صنعت حمل‌ونقل هوايي کشور اهميت جدي داشته که حتي ديگر ابعاد اقتصادي و سياسي را نيز پوشش مي‌دهد. ابعادي که مي‌تواند برنامه‌ريزي‌هاي کلان براي توسعه کشور را ممکن سازد.
جلسات متعددي که با حضور نمايندگان ايرلاين‌ها برگزار شده نتايج مثبتي داشته و تقريبا تمامي‌ايرلاين‌ها برنامه‌ريزي دقيقي براي تسويه بدهي‌هاي خود به شرکت فرودگاه‌ها ارائه کردند.
غلامحسين باقريان ، عضو هيات مديره شرکت فرودگاه‌ها اظهار کرد: از چند ماه قبل که شرکت فرودگاه‌ها اعلام کرد در صورت انجام نشدن اقدامات لازم از سوي شرکت‌هاي هواپيمايي بدهکار اين شرکت مراتب اعتراض يا شکايت خود را به مراکز قضايي ارجاع خواهد داد، تقريبا تمامي‌شرکت‌هاي هواپيمايي نسبتا به تسويه اين بدهي‌ها اقدام کردند. وي ادامه داد: در اين ميان بعضي از شرکت‌ها بخش قابل توجهي از بدهي‌هاي خود را پرداخت کرده‌اند و ديگر شرکت‌ها نيز نسبتا به انجام برنامه‌ريزي‌هاي لازم براي تسويه اين رقم‌ها اقدام کردند. عضو هيات مديره شرکت فرودگاه‌ها در پاسخ به اين سوال که رقم 700 ميلياردي بدهي ايرلاين‌ها به شرکت فرودگاه‌ها کاهش يافته نيز گفت: با توجه به اقداماتي که در اين ماه‌ها صورت گرفته رقم بدهي‌ها به شکل جدي کاهش يافته است، اما هنوز ارقام باقي‌مانده بالاست و بايد نسبت به اجراي برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته اقدامات لازم انجام شود. به گفته باقريان، شرکت فرودگاه‌ها جلسات رسمي‌خود با نمايندگان شرکت‌هاي هواپيمايي در اين زمينه را ادامه مي‌دهد و اين اميدواري وجود دارد با توجه به رويکرد ماه‌هاي گذشته شرايط براي تسويه بدهي‌ها فراهم شود. به گزارش ايسنا، پس از آنکه چند سال قبل شرکت فرودگاه‌ها نرخ خدمات فرودگاهي ارائه شده به شرکت‌هاي هواپيمايي را افزايش داد و البته به دنبال سخت شدن اوضاع ايرلاين‌هاي ايراني در فضاي بين‌المللي بخشي از هزينه خدمات فرودگاهي معوق شد.
انتقاد از عمل نکردن به تعهدات بيمه کارگران ساختماني
بازرس انجمن صنفي کارگران ساختماني کشور گفت: دولت به تعهد خود براي بيمه کارگران ساختماني عمل نکرد. مسلم مکاري در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به اينکه وزير کار در روز کارگر امسال قول دادند تا ظرفيت‌هاي بيمه کارگري افزايش پيدا کند، تصريح کرد: قول حمايت وزير در روز کارگر امسال عملياتي نشد و تاکنون هيچ يک از کارگران ساختماني بيمه نشدند. وي بيان کرد: با وجود اينکه قول داده شده بود بيمه کارگران ساختماني پيگيري مي‌شود و پيگيريهاي زيادي نيز از سوي انجمن‌هاي صنفي کارگري صورت گرفت اما تامين اجتماعي به دليل نبود منابع مالي بيمه کارگران ساختماني را انجام نمي‌دهد. رئيس انجمن صنفي کارگران ساختماني آمل با تاکيد بر اينکه اعتراضات براي بيمه شدن همه کارگران ساختماني به نتيجه نرسيده است، تصريح کرد: تامين اجتماعي به اعتراضات و درخواست‌هاي کارگران پاسخ نمي‌دهد.
وي با بيان اينکه دولتها نبايد کارگران را فقط در زمان انتخابات ببينند، عنوان کرد: قشر کارگر پشتوانه تمام دولت‌هاي نظام اسلامي‌بوده است پس تقاضا داريم به داد کارگران ساختماني برسند. مکاري با اشاره به اينکه تامين اجتماعي در سال جاري پالايش بيمه کارگران را در پيش گرفته است، يادآورشد: در اين طرح انجمن‌هاي کارگري نيز کمک کردند و ۵۰ هزار نفر از ليست بيمه خارج شدند اما وعده دولت محقق نشد. وي بيان کرد: مازندران به دليل دارا بودن تعداد بيشتري از کارگران ساختماني با بيمه نشدن کارگران دچار زيان بيشتري شده است.

 راه‌آهن هيچ قراردادي با شرکت‌هاي خارجي در بخش کترينگ منعقد نکرده است
روابط عمومي‌شرکت راه آهن جمهوري اسلامي‌ايران، در بيانيه اي نسبت به مسايل مطرح شده در مورد سرمايه گذاري و يا مشارکت در امور کترينگ قطارهاي مسافري توسط راه آهن با کشور اتريش در برخي از رسانه‌ها شفاف سازي کرد. به گزارش ايلنا، در بيانيه‌اي که روابط عمومي‌شرکت راه آهن در اختيار خبرگزاري ايلنا قرار داده، آمده است:  پيرو طرح مسايلي مربوط به سرمايه گذاري و يا مشارکت در امور کترينگ قطارهاي مسافري توسط راه آهن با کشور اتريش که در برخي از رسانه‌ها عنوان شده و خلاف واقع بوده و فرافکني شده است به استحضار مي‌رساند :  حوزه فعاليت راه آهن در امور مسافري حاکميتي است و اساسا کليه واگن‌هاي مسافري به بخش غيردولتي واگذار شده و کليه حوزه‌هاي خدماتي مربوط به آن از جمله تعمير و نگهداري، تجهيز و راهبري قطارهاي مسافري، امور مهمانداري و کترينگ و ... توسط مالکين واگن‌هاي مسافري انجام مي‌گيرد.  بنابراين راه آهن در اين مورد هيچ دخالتي نداشته و پر واضح است که هيچ قرارداد سرمايه گذاري و يا مشارکتي با هيچ يک از شرکت‌هاي خارجي و اتريشي جهت امور کترينگ، تهيه و طبخ غذا منعقد نکرده است. بنابراين انتساب اين موضوع به وزارت راه و شهرسازي و راه آهن برخلاف واقع بوده و وجاهتي ندارد .  تهيه غذاي قطارهاي مسافري جزو وظايف و تعهدات مالکين واگن‌هاي مسافري ( بخش خصوصي ) نسبت به مسافرين است و احيانا قرارداد سرمايه گذاري و يا مشارکتي بين بخش غير دولتي و شرکت‌هاي خارجي دراين ارتباط از جمله راه‌اندازي کترينگ هيچ رابطه حقوقي با راه آهن نداشته و ندارد.

واگن‌هاي وارداتي به مرز رسيد
معاون برنامه‌ريزي راه‌آهن با بيان اين‌که وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز واردات واگن را صادر کرده و بخشي از آنها وارد شده و در مرز است، گفت: راه آهن هيچ دخالتي در خريد واگن از خارج ندارد. سعيد رسولي در گفت‌وگو با تسنيم در خصوص جديدترين وضعيت واردات واگن اظهار کرد:‌ بخشي از واگن‌هاي وارداتي آمده و در مرز است و بخش ديگري نيز در حال ورود است. وي با تاکيد بر اين‌که نکته مهم اين است که راه‌آهن اين واگن‌ها را وارد نکرده و مربوط به بخش خصوصي است، تصريح کرد: شرکت‌هاي حمل ونقل ريلي مسافري اقدام به خريد اين واگن‌ها کرده‌اند. وي در پاسخ به اين پرسش که اين شرکت‌ها مجوز واردات را از چه ارگاني گرفته‌اند، افزود: مجوز واردات واگن را وزارت صنعت، معدن و تجارت داده و ربطي به ما (راه آهن) ندارد. معاون برنامه ‌ريزي راه‌آهن با اشاره به اين‌که شرکت‌هاي خصوصي درخواست واردات واگن را به وزارت صنعت داده‌اند، گفت: در موضوع ناوگان راه‌آهن جمهوري اسلامي‌ايران يک عدد واگن مسافري را باري ندارد و همه آنها متعلق به بخش خصوصي ريلي است. اين شرکت‌ها بر اساس سياست‌هايي که براي توسعه دارند ثيت سفارش کرده و مطابق قانون و مقررات کشور تامين منابع کرده و خريد واگن را انجام مي‌دهند. رسولي بيان کرد: در اين بخش راه‌آهن هيچ دخالتي ندارد، مشخصا درباره يکي دو مورد اخير (واردات واگن) تامين منابع نيز توسط شرکت فروشنده انجام شده است.  وي با اشاره به اين‌که به دليل موضوع حمايت از توليد داخل وزارت صنعت فعلا روند واردات واگن را متوقف کرده و در حال مذاکره در اين رابطه هستند،‌افزود: رويکرد راه‌آهن جمهوري اسلامي‌ايران حمايت از توليد داخل در بحث تامين واگن است.

 ۱.۵ميليون سيم‌کارت بي‌هويت يکطرفه شد
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات گفت : ۱.۵ ميليون سيم‌کارت بي‌هويت يکطرفه شد. محمود واعظي به مصوبه شوراي عالي فضاي مجازي در حدود يک ماه قبل پيرامون ثبت اطلاعات مالکان سيم کارت‌هاي بدون هويت اشاره کرد و توضيح داد: با توجه به گزارشات پليس فتا از تخلفاتي که در اين حوزه انجام مي‌  شد و مزاحمت‌هايي که براي مردم بوجود مي‌آمد، در شوراي عالي فضاي مجازي تصميم گرفته شد تا همانند تلفن ثابت و کساني که از آي پي مشخص در اينترنت استفاده مي‌کنند، تمام استفاده کنندکان تلفن همراه هويت معلوم  داشته باشند بدين معنا که مالک هر شماره تلفن همراه در هر اپراتور تلفن همراه معلوم باشد. وي افزود: البته در گذشته حدود 10 ميليون شماره تلفن همراه مربوط به زمانيکه عملا نحو فروش سيمکارت‌ها در دکه‌ها و مغازه‌هاي بود، بدون نام مالک وجود داشت که خوشبختانه از وقتيکه اعلام کرديم، همکاري خوبي شد و  از مردم بابت آن تشکر مي‌کنم که بر اين اساس در مرتبه اول سيمکارت‌هاي بي هويت از 10 به 6 ميليون رسيد و شنبه به 4.2 ميليون رسيد. واعظي با اشاره به اينکه از نهم ديماه حدود 1.5 ميليون سيمکارت بدون هويت يک طرفه شده است، گفت: به هيچ وجه بنا نداريم که مالکيت کسانيکه اين سيم کارت‌ها را دارند را تغيير کند و مزاحمت ايجاد شود بلکه به دنبال اين  هستيم که بعد از يک ماه و 30 ميليون پيامکي که فرستاديم، مالکيت هر سيمکارت مشخص باشد.