صعود نفت در روز نخست معاملات ۲۰۱۷
قيمتهاي نفت در نخستين ساعات معاملات سال ۲۰۱۷ تحت تاثير اميدواري بازار به توافق ميان کشورهاي عضو و غيرعضو اوپک براي کاهش توليد که از روز يکشنبه آغاز شد و به حذف اشباع عرضه جهاني کمک مي‌کند، صعود کرد.
به گزارش ايسنا، نفت برنت که قيمت پايه بازار بين المللي است، ۱۶ سنت يا ۰.۳ درصد افزايش يافت و به ۵۶.۹۸ دلار در هر بشکه رسيد که نزديک به رکورد ۵۷.۸۹ دلار در ۱۲ دسامبر بود. بازارهاي نفت روز دوشنبه به دليل تعطيلات سال نو بسته بودند.
نفت وست تگزاس اينترمديت آمريکا ۲۲ سنت يا ۰.۴۱ درصد افزايش يافت و در ۵۳.۹۴ دلار ايستاد.

فراخوان عمومي‌شناسايي خريداران گاز طبيعي
فراخوان عمومي‌شناسايي متقاضيان واجد شرايط خريد گاز طبيعي منتشر شد. در سال "اقتصاد مقاومتي؛ اقدام و عمل" و با هدف اجرايي نمودن منويات مقام معظم رهبري (مدظله‌العالي) در خصوص سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي و اصل ۴۴ قانون اساسي و به منظور تشويق سرمايه گذاري در احداث واحدهاي کوچک ‌مقياس توليد گاز طبيعي مايع شده ("LNG") و يا گاز طبيعي فشرده شده ("CNG") در سواحل جنوبي کشور، شرکت ملي نفت ايران به نمايندگي از وزارت نفت در نظر دارد تا نسبت به شناسايي متقاضيان واجد شرايط خريد گاز طبيعي جهت بهره‌گيري در واحدهاي مذکور با ظرفيت حداکثر ۱.۵ ميليون تن در سال با هدف صادرات و مطابق با شرايط 8 گانه اقدام نمايد.

مطالعه Delft روي ميدان نفتي اهواز
عضو هيئت علمي‌پژوهشگاه صنعت نفت از مطالعه دانشگاه Delft هلند روي ميدان نفتي اهواز و مذاکره با شرکت OMD اتريش براي مطالعه ميدان يادآوران خبر داد. به نقل از تسنيم، «محمدرضا کمالي» عضو هيئت علمي‌پژوهشگاه صنعت نفت در نشست ازدياد برداشت نفت در ايران اظهار داشت: ضريب بازيافت از مخازن نفتي ايران در مقايسه با متوسط ضريب بازيافت نفت در جهان بسيار پايين است و اين امر مستلزم انجام تحقيقات گسترده و کار اجرايي و سرمايه گذاري زياد است تا بتوانيم ضريب بازيافت نفت در کشور را ارتقا دهيم. وي افزود: خوشبختانه چند سالي است که موضوع مهم افزايش ضريب برداشت نفت در محوريت برنامه‌هاي وزارت نفت قرار گرفته است.

«بريتيش پتروليوم» از حضور در صنعت نفت ایران انصراف داد؛
فاينانشينال تايمز در گزارشي نوشت: گروه نفتي بريتيش پتروليوم (BP) تصميم گرفته است از نخستين موج توافقات براي توسعه ذخائر نفت و گاز ايران در دوران پساتحريم حضور پيدا نکند و راهش را از دو رقيب اروپايي بزرگ خود رويال داچ شل و توتال جدا کرده است.
ايران در هفته‌هاي اخير مجموع توافقاتي با گروه‌هاي انرژي خارجي از جمله توتال و شل داشته و قصد دارد در سال ۲۰۱۷ قراردادهاي بيشتري اعطا کند، زيرا تهران به دنبال جذب سرمايه‌گذاري‌ خارجي مورد نياز براي تسريع روند توسعه بخش نفت و گاز است با اينهمه شرکت BP در آستانه رياست جمهوري دونالد ترامپ که ممکن است تنش‌هاي ديپلماتيک آمريکا با تهران را تجديد کند، رويکرد محتاطانه‌تري برگزيده است. به گفته يک منبع آگاه، شرکت BP براي شرکت در مناقصه آينده حق اکتشاف و توليد در ايران تقاضا نکرده است وهيچ برنامه‌اي براي توافقات جداگانه مشابه توافقاتي که شل و توتال با ايران داشته‌اند، ندارد. منابع آگاه اظهار کرده‌اند: دليل اصلي تصميم BP تجاري بوده است و عنوان کرده‌اند اين پرسش مطرح است که آيا بهترين سود در سرمايه‌گذاري مي‌تواند حاصل شود و بعلاوه، BP فرصت‌هاي سرمايه گذاري جذاب زيادي در نقاط ديگر دارد.
با اين‌همه منابع آگاه خاطر نشان کرده‌اند که تداوم برخي از تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران و دورنماي مواضع سرسختانه دولت ترامپ عليه تهران، بازدارندگي خاصي براي BP داشته است.
اگرچه شرکت BP در انگليس مستقر است اما نسبت به ساير گروه‌هاي نفتي اروپايي حضور بيشتري در آمريکا دارد زيرا حدود ۴۰ درصد از سهامدارانش و ۳۰ درصد از کارمندانش از جمله باب دادلي – مدير عامل اين شرکت – آمريکايي هستند.
فعاليت‌هاي تجاري در ايران تحت تحريم‌هاي واشنگتن عليه براي شهروندان آمريکايي ممنوع است. شرکت BP يک کميته نظارتي جداگانه تشکيل داده که شامل دادلي و ساير مديران آمريکايي نمي‌شود و اين کميته بر هرگونه سرمايه‌گذاري در ايران نظارت خواهد کرد.
گروه‌هاي انرژي آمريکايي مانند اکسون موبيل و شورون تاکنون در حاشيه قرار گرفته و براي ورود به بازار ايران اقدامي‌نکردند.
شرکت BP اقداماتي براي بازسازي روابط با ايران انجام داده که شامل بازگشايي يک دفتر در تهران و خريد يک محموله نفت ايران در اکتبر بوده، اما بسيار کندتر از رقيبان غيرآمريکايي خود عمل کرده است.
طبق گزارش اداره اطلاعات انرژي آمريکا، ايران صاحبان دومين ذخائر گاز و چهارمين ذخائر بزرگ نفت در جهان است، اما براي مدرنيزه کردن زيرساخت قديمي‌خود به سرمايه و تخصص خارجي نياز دارد. ايران پس از توافق سال ۲۰۱۵ با قدرت‌هاي بزرگ جهان براي محدود کردن فعاليت هسته‌اي در قبال لغو تحريم‌هاي بين‌المللي، جذب ۲۰۰ ميليارد دلار سرمايه‌گذاري نفت و گاز در پنج سال آينده را هدف گرفته است. توتال فرانسه نخستين شرکت نفتي بزرگ غربي بود که با امضاي يک قرارداد در نوامبر براي توسعه فاز بعدي ميدان گازي پارس جنوبي به اتفاق شرکت ملي نفت چين به بازار ايران بازگشت. شرکت انگليسي شل در دسامبر حرکت رقيب فرانسوي خود را دنبال کرد و براي مطالعات ميدان‌هاي نفتي آزادگان و يادآوران و همچنين ميدان‌هاي گازي کيش در خليج فارس توافق امضاء کرد.
ساير شرکت‌ها که سال گذشته با ايران توافق امضاء کردند شامل گازپروم، روس‌نفت و لوک اويل روسيه، شرکت ONGC هند و DNO نروژ بودند. ايران اعلام کرده است ده‌ها شرکت خواستار حضور در مناقصه براي ۵۰ بلوک اکتشاف و توليد شدند که قرار است اوايل سال ۲۰۱۷ برگزار شوند.
به گفته جيسون روزي چاک، متخصص نفت و گاز در شرکت پينسنت ميسونز، سرمايه‌گذاري تهران پس از يک شروع آهسته سرعت بيشتري پيدا کرده و سطح علاقه بالايي از سوي همه شرکت‌ها مشاهده مي‌شود.
 ۲۹ شرکت اکتشاف و توليد خارجي تعيين صلاحيت شدند
در همين زمينه، روز گذشته بود که شرکت ملي نفت ايران از ميان شرکت‎هاي متقاضي حضور در مناقصه‎هاي بالادستي صنعت نفت، ۲۹ شرکت اکتشاف و توليد نفت و گاز خارجي را تعيين صلاحيت کرد.
به نقل از شرکت ملي نفت ايران، اين شرکت در نظر دارد براي تعدادي از پروژه‌هاي اکتشاف و توليد نفت و گاز ايران، طي چند دوره مناقصه برگزار کند و از اين رو از شرکت‎هاي اکتشاف و توليد (E&P) خارجي معتبر و واجد شرايط دعوت به عمل آورد تا در فرآيند ارزيابي صلاحيت شرکت کنند.
بر پايه اين گزارش، اسناد ارزيابي صلاحيت و اطلاعات مرتبط مانند شيوه‌ها، معيار و رويه‌هاي ارزيابي از روز دوشنبه (۲۶ مهر ماه ۱۳۹۵- ١٧ اکتبر ۲۰۱۶) در تارنماي رسمي‌شرکت ملي نفت ايران به نشاني www.nioc.ir قرار گرفت؛ بر اين است متقاضيان فرصت داشتند يک نسخه از مدارک مورد نياز و اطلاعات مرتبط با آن را به همراه فايل‌هاي الکترونيکي تا ۱۴ آذرماه‌امسال (٤ دسامبر ۲۰۱۶) ارسال کنند.
شرکت‎هاي اکتشاف و توليد خارجي در ادامه اعلام حضور خود در مناقصات بالادستي، مدارک خود را به سامانه اي که از سوي مديريت فناوري اطلاعات و ارتباطات شرکت ملي نفت ايران طراحي و بر روي وب‎سايت رسمي‌اين شرکت بارگذاري شده بود، ارسال کردند. در ضمن شرکت‎هاي خارجي در طول اين مدت سوال‎هاي خود را از طريق آدرس پست الکترونيکي مطرح کردند و شرکت ملي نفت ايران در اسرع وقت پاسخگو بوده است.
دبيرخانه مناقصات قراردادهاي بالادستي نفت و گاز پس از دريافت اطلاعات شرکت‎هاي خارجي متقاضي و ارزيابي مدارک و مستندات، اسامي‌۲۹ شرکت تعيين صلاحيت شده خارجي را اعلام کرده است. در ميان شرکت‎هاي تعيين صلاحيت شده خارجي، نام شرکت‌هاي معتبري از کشورهاي آلمان، فرانسه، ايتاليا، نروژ، مالزي، روسيه، اتريش، تايلند، ژاپن، لهستان، هلند، انگليس، اسپانيا، چين و ... به چشم مي‌خورد.

آل‌سعود پشت پرده قطع صادرات گاز ترکمن‌هاست؟
با توجه به نفوذ رژيم سعودي در قرقيزستان و قزاقستان، شکل‌گيري برخي روندهاي ضد ايراني در آسياي مرکزي به ويژه در ترکمنستان به هيچ وجه بعيد نيست.
«الکساندر کنيازف» کارشناس سياسي روس در يادداشتي که در اختيار خبرگزاري فارس در دوشنبه قرار داد، دلائل قطع گاز ترکمنستان به ايران و عوامل پشت پرده اين اقدام را بيان کرد.
در اين يادداشت آمده است: نکته اصلي به آن بر مي‌گردد که رفتارهاي فعلي «عشق آباد» بخش مستقلي از سياست خارجي ترکمنستان نبوده بلکه بخشي از برنامه خارجي منزوي سازي ايران و محاصره آن توسط همسايه‌هاي متخاصم و بدخواه مي‌باشد.
از اين نظر وضعيت موجود روابط بين عشق آباد و تهران با شرايطي که در مناسبات تاجيکستان با جمهوري اسلامي‌مشاهده مي‌شود، قابل مقايسه مي‌باشد.
اين نکته نيز جلب توجه مي‌کند که در يک سال پيش در رابطه با تاجيکستان و هم اينک در مورد ترکمنستان اقدامات ضد ايراني در حالي شدت مي‌يابند که اين کشورها بيش از هر زماني به عربستان سعودي نزديک شده‌اند.
در هر دو مورد هم رويکردهاي ضد ايراني برخواسته از قول‌هاي سعودي‌ها در خصوص اعطاي وام‌ها و اعتباراتي براي دوشنبه و عشق‌آباد مي‌باشد. بعيد نيست که اين سياست «رياض» در دورنما بتواند روي برخي از ديگر کشورهاي اين منطقه نيز تاثير بگذارد. با اين حال به نظر مي‌رسد که کشورهاي آسياي مرکزي در حال تبديل شدن به ميدان رويارويي‌هاي ميان رياض و تهران مي‌باشند که به نوعي حالت بازتاب برخورد منافع اين دو طرف در خاورميانه را دارد.
اگر اين نتيجه گيري را مبنا قرا دهيم پس با توجه به بحث جغرافيايي مي‌توان تشديد فعاليت‌هاي ضد ايراني عربستان سعودي در افغانستان و پاکستان و همچنين آذربايجان را نيز قابل پيش بيني دانست.
اما بايد اين بحث را هم در نظر گرفت که رياض نه هميشه در تعيين سياست خارجي خود استقلال داشته بلکه بيشتر نقش ابزار سياست‌هاي آمريکا، رژيم صهيونيستي، پادشاهان عرب، ترکيه و کشورهاي اروپايي نسبت به ايران و در مجموع منطقه را ايفا مي‌کند.
بنابر اين دستگاه سياست خارجي ايران لازم است با توجه به منافع ملي خود براي پاسخ گفتن به چالش‌هاي موجود (در روابط با تاجيکستان و ترکمنستان) و آتي (که حتما ظهور خواهند کرد) پاسخ مناسب داشته باشد.
در افغانستان و پاکستان اقدامات ضد ايراني مي‌تواند به صورت فشار بر جامعه شيعه، ايجاد درگيري‌هاي مرزي و حمايت‌هاي جدي تر از گروه‌هاي تروريستي ضد جمهوري اسلامي‌ايران (نظير داعش و...) دنبال شود.
اما نسبت به آذربايجان ممکن است از تاکتيک ديگري استفاده شده و بيشتر روي تقويت تعاملات بين «باکو» و «تل آويو» تاکيد شود. با توجه به نفوذ موجود عربستان سعودي در قرقيزستان و قزاقستان، شکل گيري برخي از روندهاي ضد ايراني به هيچ وجه بعيد نخواهد بود.
البته وضعيت ازبکستان با توجه به سطح نسبتا پائين روابط با ايران و عدم وجود کانال‌هاي نفوذ رياض بر تاشکند، مقداري با کشورهاي ديگر منطقه متفاوت مي‌باشد ولي باز هم اتفاق افتادن برخي از تحرکات ضد ايراني از سوي متحدان رياض (واشنگتن و تل آويو) در ازبکستان را نمي‌توان غير ممکن دانست.
در رابطه با «اسلام آباد» با در نظر گرفتن فعاليت‌هاي احتمالي گروه‌هاي تروريستي بلوچ در مناطق مرزي ايران با پاکستان (و همچنين افغانستان)، پروژه خط لوله گاز «صلح» نقطه به اصطلاح آسيب پذير خواهد بود.
در متن تشديد اقدامات ضد ايراني در کشورهاي آسياي مرکزي مي‌توان افزايش فشار بر همکاري‌هاي موجود در عرصه‌هاي اقتصادي، تجاري، فرهنگي و... (که نمونه‌هاي از آن در تاجيکستان و ترکمنستان قابل ملاحظه مي‌باشد) و مقابله با پروژه‌هاي فرامرزي مرتبط با ايران نظير ايجاد دهليزهاي حمل و نقلي بين ايران و چين قابل پيش بيني
دانست.
در رابطه با ترکمنستان بايد به اين نکته مهم توجه داشت که رهبري اين کشور در حالتي قرار گرفته است که در واقع نه تنها پروژه‌هاي مهم در اختيار ندارد بلکه برايش راه دقيق برون رفت از بحران موجود نيز متصور نمي‌باشد.
تعامل فعلي ترکمنستان با چين در زمينه صدور گاز (صدور گاز به عنوان پرداخت اعتبارات چين)، انصراف کامل شرکت «گازپروم» روسيه از خريد گاز ترکمني، حالت بن بست تمام برنامه‌هاي عشق آباد در زمينه عرضه گاز به اروپا از طريق درياي خزر و آذربايجان، نبود چشم انداز تحقق پروژه «تاپي» و غيره عشق آباد را در وضعيتي قرار داده‌اند که براي دريافت کمک‌هاي مالي حتي مقطعي نيز آماده اجراي هر گونه سفارشات طرف‌هاي خارجي مي‌باشد.
در حال حاضر روابط ترکمنستان با روسيه نيز شبيه روابط اين کشور با ايران است و فقط با اين تفاوت که روسيه در آينده نزديک نيازي به گاز ترکمني ندارد.
در اين زمينه سفر «قرباقلي بردي محمداف» در ماه نوامبر سال گذشته به مسکو بدون نتيجه انجام شد و اين موضوع نشان مي‌دهد که «کرملين» به طور خاص به حوزه‌هاي امنيتي و از جمله در حوزه درياي خزر توجه نشان مي‌دهد.
در اين عرصه روسيه با ايران داراي منافع مشترک مي‌باشد که همسويي منافع قزاقستان و تا حدودي ازبکستان نيز مشاهده مي‌شود.
براي ايران بحث مهم تامين نياز مربوط به گاز ترکمني از حساب منابع داخلي خود کشور مي‌باشد. اما در ابعاد وسيعتر ايران ضمن رايزني با طرف‌هاي ذينفع خود نظير روسيه، چين، قزاقستان و ازبکستان (چون استفاده از ترکمنستان و همچنين تاجيکستان و قرقيزستان به عنوان پايگاه بي ثبات سازي منطقه مغاير منافع آنهاست) بايد به فکر پيدا کردن اهرم‌هاي فشار بر ترکمنستان باشد.
رشد نفوذ عربستان سعودي در نهايت به معناي افزايش سطح بي ثباتي منطقه است که منافع ملي کشورهاي يادشده را هدف قرار مي‌دهد. بنابر اين بهره گيري از سياست به اصطلاح «چماق و هويج» موثر خواهد بود زيرا استفاده روسيه فقط از فشار و زور تاکنون نتوانسته است به موفقيت دست
پيدا کند.

ششمين نشست مديران صنعت نفت اصفهان برگزار شد. به نقل از روابط عمومي‌شرکت گاز استان اصفهان، در اين نشست براي ارتقاي روحيه شادابي، نشاط و تعامل کارکنان مجموعه صنعت نفت اصفهان برگزاري همايش پياده روي خانوادگي در روز جمعه مورخ 95.10.17 که جزئيات آن قبلاً در نشست مشترک مديران امور ورزش صنعت نفت تهيه شده بود به تصويب رسيد.
همچنين پيش نويس اساسنامه مجمع تعاوني مسکن صنعت نفت اصفهان تهيه و براي تصويب، تحويل مديران حاضر در اين نشست گرديد تا در صورت تصويب، اقدامات لازم جهت ثبت مجمع انجام گيرد.   در ادامه مقرر گرديد گزارشي از وضعيت سلامت کارکنان صنعت نفت اصفهان توسط مرکز مشاوره نفت اصفهان ارائه تا برنامه ريزي بيشتري براي رسيدگي به خانواده‌ها بعمل آيد.
 ارائه مدل آموزشي پيش از بازنشستگي توسط مرکز بهداشت و درمان و کانون بازنشستگي، اطلاع‌رساني و برگزاري دوره‌هاي آموزشي تجميعي ويژه روساي آموزش شرکت‌هاي تابعه صنعت نفت اصفهان، ارائه گزارشي از روند تشکيل دبيرخانه بهينه کاوي و انتقال تجربيات موفق به همه شرکت‌هاي تابعه نفت اصفهان ارسال و برنامه ريزي براي برگزاري سومين المپياد ورزشي صنعت نفت از ديگر موارد مهمي‌بود که در ششمين نشست مديران صنعت نفت اصفهان مورد بررسي و تصويب شد. نشست مديران صنعت نفت اصفهان، بصورت فصلي برگزار مي‌شود.

طي مراسمي‌با حضور مديران ارشد، کارکنان و خانواده کارکنان، جشن نظام پيشنهادها شرکت پالايش گاز شهيد‌هاشمي‌نژاد در شهرستان سرخس برگزار شد.
به نقل از روابط عمومي‌شرکت پالايش گاز شهيد‌هاشمي‌نژاد، مديرعامل اين شرکت در اين مراسم با تبريک ورود نظام پيشنهادهاي اين مجتمع گازي به عرصه‌هاي ملي گفت: نظام پيشنهادها از دوران طفوليت به دوران بلوغ رسيده و نوع تکاليف آن متفاوت شده و بايد بتواند نقش آفريني کرده و سودآوري داشته باشد.
سيد مجيد منبتي با بيان اينکه‌امروز توجه به چالش‌هاي پالايشگاهي و رفع مشکلات فرآيندها چاره کار نبوده و اثر بخش نيست اظهار داشت: ما امروز در عرصه بزرگ تري وارد شده‌ايم و حضور ما در صحنه اقتصاد کشور، بايد مبتني بر راهبري يک بنگاه اقتصادي در عرصه بين المللي باشد.
اين مقام مسئول تصريح کرد: بيکاري جوانان از دغدغه‌هاي مسئولين نظام به شمار مي‌رود و خدمتگذاران به انقلاب به فکر ايجاد اشتغال در کشور هستند.
منبتي با اشاره به اينکه نظام پيشنهادها ابزار بسيار ارزشمندي است و بايد از آن به نحو درست و مناسبي بهره مند شد تاکيد کرد: نظام پيشنهادها بايد بتواند دغدغه‌هاي کشور را بر طرف کند.
وي خاطر نشان کرد: مهمترين چالش نظام پيشنهادها تبيين دکترين راهبري آن براي دهه آينده
 است.

وزارت نيرو بايد جلوي غارت‌کنندگان آب را بگيرد
معاون وزير کشاورزي تاکيد کرد که بايد جلوي هر کسي را که به هر نحوي مانند حفر چاه غيرمجاز، آب را غارت مي‌کند، گرفت که اين وظيفه بر عهده وزارت نيرو است و طي سال گذشته حدود ۱۶ هزار حلقه چاه غيرمجاز مسدود شده‌ است و امسال نيز حدود ۷۰۰۰ حلقه ديگر به آن اضافه شد.
به نقل ايسنا، عليمراد اکبري در نشست خبري اظهار کرد: مسدود کردن چاه‌هاي غير مجاز بر اساس قانون وظيفه وزارت نيرو است که سال گذشته بر اساس آمارهاي اين وزارتخانه ۱۶ هزار حلقه چاه غيرمجاز مسدود شد که البته برخي مسئولان اين وزارتخانه همين آمار را ۱۰ هزار حلقه چاه اعلام کرده‌اند اما روز گذشته در جلسه‌اي با يکي از مديران اين وزارتخانه مطلع شديم که در سال جاري نيز ۷۰۰۰ حلقه چاه غيرمجاز ديگر مسدود شده است.
وي در پاسخ به سوال ايسنا مبني بر اينکه چرا روند مسدود کردن چاه‌هاي غيرمجاز کند است و با ادامه آن حدود ۲۰ سال براي انسداد همه آنها زمان نياز است، افزود: هم‌اکنون بر اساس آخرين آمارها حدود ۴۰۰ هزار حلقه چاه مجاز و بيش از ۳۵۰ هزار حلقه چاه غيرمجاز وجود دارد و اينکه چه زماني براي انسداد همه اين چاه‌ها لازم است و چرا روند انسداد آنها به کندي صورت مي‌گيرد، را بايد از مسئولان وزارت نيرو پرسيد اما از نظر وزارت جهاد کشاورزي بايد هر چه سريع‌تر جلوي هر کسي که آب را غارت مي‌کند را گرفت و چاه‌هاي غيرمجاز را سريع‌تر مسدود کرد.

پرداخت بدهي ۶۰۰ ميليارد توماني و تسريع اجراي طرح‌هاي آب و خاک
اکبري اعلام کرد در سال گذشته حدود ۶۰۰ ميليارد تومان به پيمانکاران مجري طرح‌هاي آبياري تحت فشار در مناطق مختلف کشور مانند درياچه اروميه بدهکار بوديم که‌امسال بالغ بر ۸۰۰ ميليارد تومان به استان‌هاي مختلف تزريق شد و هم‌اکنون طرح‌هاي در دست اجرا با سرعت بيشتري پيش مي‌رود. وي تشريح کرد در پروژه‌هايي مانند طرح ۵۵۰ هزار هکتاري دشت‌هاي خوزستان و ايلام که اعتبار آن از محل صندوق توسعه ملي تامين مي‌شود، هيچ مشکلي براي تامين اعتبار آن نداريم و تنها مشکل ما در سال گذشته براي اجراي طرح‌هاي آبياري تحت فشار بود که‌امسال از ۲۲۹ ميليارد تومان اعتبار اسناد خزانه‌اي ۱۶۰ ميليارد تومان و از ۵۰۰ ميليون دلار اعتبار در نظر گرفته شده صندوق توسعه ملي ۲۰۰ ميليون دلار تامين شد و به استان‌هاي مختلف پرداخت شده است. بنابراين هيچ مشکلي در اين زمينه وجود ندارد و بدهکاري‌هاي وزارت جهاد کشاورزي در اين حوزه به پيمانکاران در حال پرداخت است.

ساماندهي آب‌هاي جنوب تهران در راس برنامه‌ها
مديرعامل شرکت آب منطقه‌اي تهران گفت: سال آينده برنامه ساماندهي آب‌هاي جنوب تهران و همچنين طرح انتقال آب لار به کلان را در صدر برنامه‌هاي خود قرار داده‌ايم.
محمدرضا بختياري در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اين‌که مدل مالي طرح انتقال آب لار به کلان در سال 1394 انجام شد، گفت: مطالعات و اقدامات اوليه تهيه مدل مالي اين طرح نهايي شده و قرار است که در سال آينده طرح انتقال آب لار به کلان اجرايي شود.
وي با بيان اين‌که اجراي پروژه‌هاي عمراني تکميل تصفيه‌خانه‌ها، طرح تعادل‌بخشي و همچنين حفاظت از حريم رودخانه‌ها جزو مهم‌ترين اولويت‌هاي شرکت آب منطقه‌اي تهران تعريف شده است، تصريح کرد: يکي از مشکلات اساسي موجود در تاسيسات آبي استان فرسوده بودن تاسيسات آبي است، چرا که از عمر مفيد بسياري از اين سدها گذشته است لذا نيازمند توسعه و بازسازي اين تاسيسات هستيم. به گفته مدير عامل شرکت آب منطقه‌اي تهران، مشکلات حوزه آبي کشور در استان تهران به‌طور ملموسي قابل مشاهده است، ادامه داد: بايد تمهيدات لازم براي تامين منابع آب شرب در اين استان همانند سال‌هاي گذشته صورت بگيرد. بختياري با اشاره به مشکلات موجود در دشت‌هاي مهم تهران، اظهار کرد: عمق چاه‌ها در دشت‌هاي تهران مانند شهريار و ورامين به 250 متر رسيده که اين مساله مشکلاتي را براي استان تهران به وجود آورده است.

۳۰۰ ميليارد تومان در برق تهران پروژه براي گذر از پيک تابستان
مديرعامل شرکت برق منطقه‌اي تهران گفت: براي گذر از پيک مصرف برق در تابستان سال ۱۳۹۶، ۳۰۰ ميليارد تومان پروژه در حوزه پست‌ها و خطوط انتقال تعريف کرده‌ايم. غلامرضا خوش‌خلق در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اين‌که در حال حاضر مشغول آماده‌سازي شرايط براي گذر از پيک تابستان هستيم، اظهار کرد: پيش‌بيني مي‌شود که براي تابستان امسال نيز مانند سال گذشته مشکلي در زمينه‌ي تامين برق به وجود نيايد. وي پيک مصرف برق تهران در تابستان سال ۱۳۹۶ را ۱۰ هزار مگاوات پيش‌بيني کرد و افزود: سال گذشته با همکاري مردم و برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته هيچ مشکلي در حوزه برق به وجود نيامد که‌امسال نيز انتظار مي‌رود در اين زمينه هيچ مشکلي ايجاد نشود. مدير عامل شرکت برق منطقه‌اي تهران در خصوص تمهيدات در نظر گرفته شده براي گذر از زمستان سال جاري نيز، تصريح کرد: براي زمستان سال جاري نيز هيچ مشکل و مساله‌اي براي تامين برق نداريم. خوش‌خلق ادامه داد: قطعي‌هاي چند روز اخير در شرق و جنوب تهران به دليل بروز حادثه بوده و هيچ ارتباطي با نبود منابع برق نداشته است، لذا به‌طور قطع مي‌توان گفت که تامين برق تهران در مابقي سال جاري و تابستان سال ۱۳۹۶ با هيچ مشکلي مواجه نخواهد شد.

کويت از افزايش قيمت گاز مايع صادراتي خبر داد
شرکت ملي نفت کويت اعلام کرد، قيمت محصولات فرآورده‌هاي پتروشيمي‌و گازي اين کشور را که در ماه ژانويه عرضه مي‌شود افزايش داده است. به نقل از ايرنا، شرکت ملي نفت کويت با صدور بيانيه اي اعلام کرد قيمت گاز مايع شامل دو محصول پروپان و بيوتان روند صعودي داشته است به گونه اي که پروپان با قيمت 435 دلار براي هر تن و بيوتان با قيمت 495 دلار براي هر تن عرضه مي‌شود . بر اين اساس کويت قيمت هر تن پروپان را با افزايش 55 دلاري و قيمت بيوتان را با افزايش 75 دلاري نسبت به ماه گذشته ميلادي به فروش مي‌رساند.
 همزمان دولت کويت برنامه ريزي‌هاي گسترده اي براي تقويت صنايع گازي خود انجام داده و به تازگي به توافق جديدي با طرف عراقي دست يافته است.
 دولت کويت از نهايي شدن رايزني‌هاي به عمل آمده با طرف عراقي در مود تامين گاز مورد نياز خبر داد و اعلام کرد که قرار است عراق 200 ميليون فوت مکعب گاز به کويت صادر کند. اين توافق به زودي اجرا شود و هماهنگي‌هاي نهايي ميان مسئولان دو کشور در سفر اخير وزير نفت عراق به کويت انجام شده است.