ونزوئلا براي بهبود وضعيت اقتصادي اقدام به انتشار اوراق قرضه به ارزش 5ميليارد دلار خواهد کرد.
به گزارش تجارت آنلاين به نقل از فايننشال تايمز، اين اوراق تازه توسط بانک ونزوئلا منتشر مي‌شود تا راهي براي کسب درآمد و وارد کردن مواد غذايي و دارو باشد. شرکت فرانسوي گروه تجاري بازارهاي نوظهور جهانيGEM اعلام کرد که در تنظيم ساختاري اين برنامه مشاوره داده است.اين طرح همچنين با کمک موسسه چيني‌هايتونگ نوشته شده است.
شرکت فرانسوي GEM در انتظار انتشار اين اوراق و سرمايه گذاري در بخش معادن و کشاورزي ونزوئلا است. با کاهش شديد قيمت نفت و تحريم‌هاي پي در پي، اقتصاد ونزوئلا دچار مشکلات اساسي شده و بسياري از خانواده‌هاي متوسط و فقير اين کشور را در آستانه سقوط قرار داده است. صندوق بين المللي پول پيش بيني کرده نرخ تورم ونزوئلا ۱۶۶۰ درصد در سال ۲۰۱۷ افزايش پيدا مي‌کند.طبق آمار وب سايت دلارتودي که يک منبع غيررسمي‌نرخ مبادلات ارزي در ونزوئلا است، بوليوار ۷۱ درصد در سال ۲۰۱۶ در برابر دلار ريزش کرد.

ژان کلود يونکر رياست کميسيون اروپايي در زمان نخست وزيري خود در لوکزامبورگ به طور مخفيانه سعي در جلوگيري از تلاش‌هاي کميسيون اروپاي براي مبارزه با فرار مالياتي شرکتهاي چند مليتي کرده است.
به گزارش تجارت آنلاين به نقل از گاردين، براساس اسناد افشا شده براي رياست کميسيون اروپايي بسيار شرم آْور است که در زمان نخست وزير اش از سال 1999 تا 2013 نسبت به سياست‌هاي مالياتي و ارائه تسهيلات به شرکت‌هاي چند مليتي تلاش کرده است. لوکزامبورگ با وجود جمعيت 560 هزارنفري اش قادر به به مقاومت دربرابر سياست اصلاحات مالياتي اتحاديه اروپا شد. لوکزامبورگ حتي طرح شناسايي اعضاي درخواست کننده طرح اصلاحات براي اعتراض را داده بوده است.به دليل مقرارات ساده مالياتي در لوکزامبورگ ماليات اندکي را پرداخت کردند. کشورهاي هلند و لوکزامبورگ با ارائه پناه مالياتي، سرمايه‌هاي هنگفت شرکت‌هاي خارجي را که تمايلي به پرداخت ماليات به دولت‌هاي کشور اصلي‌شان ندارند، به بانک‌هاي خود جذب کردند برطبق گزرشها لوکزامبورگ به طور پنهاني به 340 شرکت چند مليتي تسهيلات مالياتي ارائه کرده است.

«تجارت» از برخورد «شی جین پینگ» با 45 نماینده فاسد مجلس گزارش می‌دهد؛
گروه بين الملل - فاطمه مهتدي: پکن همچنان به سياست سختگيرانه خود در مبارزه با فساد مالي در حزب خلق ادامه مي‌دهد.تازه‌ترين آمارها نشان مي‌دهد که به دليل دست داشتن 45 تن از نمايندگان کنگره ملي خلق چين در رسوايي خريد راي جهت راهيابي به کنگره، از مجلس اين کشور اخراج شده‌اند.
اين رسوايي نيز که هم اکنون در کنار فساد مالي ديگر مقامات سياسي و نظامي‌در حال تبديل شدن به موضوعي بسيار نگران کننده براي رهبران حزب حاکم است، باعث شده ‌در چهار سال گذشته مبارزه جدي با فساد از سوي دولت «شي جين پينگ» رئيس جمهوري خلق چين با شدت بيشتري دنبال شود.به گزارش ساوت چاينا، کمپين مبارزه با فساد شي جينپينگ براي از بين بردن رقباي خود در حزب است. افزايش بالاي فساد مقامات حزب باعث گمانه زني شده که خروج گسترده سرمايه‌ها توسط اين مقامات صورت گرفته است. در اين ميان شئي جينپينگ رئيس جمهور چين براي جلوگيري از کاهش بيشتر ارزش يوآن و ميزان صادرات کشور بر دستگيري و اخراج افراد فاسد تاکييد دارد و اعلام کرده اين فساد گسترده باعث لطمه شديد به حزب خلق خواهد شد. اين کشمکش درحالي رخ مي‌دهد که دونالد ترامپ رئيس جمهور منتخب آمريکا از مقابله احتمالي با تجارت چين با تقويت تجارت محافظکارانه و اقتصاد داخلي و مخالفت با جهاني سازي سخن گفته است. شي جين پينگ تلاش دارد تا با سياست‌هاي سختگيرانه اقتصادي و سياسي در اجلاس سالانه کنگره ملي خلق چين که بزرگترين رويداد سياسي اين کشور محسوب مي‌شود و پنجم ماه مارس با حضور نزديک به سه هزار نماينده برگزار مي‌شود ، همچنان خود را به عنوان رهبر قدرتمند چين نشان دهد و با توجه به گسترش موج رهبران ناسيوناليستي چون پوتين و ترامپ او مي‌تواند به عنواني فردي مقتدر براي دوره اي ديگر در رياست جمهوري باقي بماند.سياست پاکسازي فساد در ميان نمايندگان کنگره باعث شد تا شهريور ماه جلسه ويژه اي را اعضاي حزب و کنگره ملي خلق تشکيل داده و به بررسي اينگونه رسوايي‌ها در ميان نمايندگان بپردازند.در پايان اين جلسه نزديک به دو سوم از نمايندگاني که به پارلمان محلي استان «ليائونينگ» در شمال شرق چين راه يافته بودند ضمن خلع کرسي، تحت پيگرد حقوقي قرار گرفته‌اند. به گزارش ساوت چاينا ، براي خريد کرسي‌ها توسط نمايندگان فاسد، آنها ميليون‌ها يوان در سال‌هاي اخير پرداخت کرده‌اند و بعضا براي هر رايي به منظور کسب يک کرسي مجلس بين ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ دلار پرداخت شده است.
تلاش براي بهبود اعتبار مالي
مقامات چين نيازمند بررسي دقيق شرايط مالي و جلوگيري از سرمايه گذاريهاي خطرناک و کاهش ارزش يوآن هستند تا اقتصاد کشور سالم بماند. به گزارش وال استريت ژورنال، چين در دستور کارکرد سال 2017 خود سعي در جلوگيري از کاهش بيشتر درسيستم اقتصادي و رشد سطح اعتبارات مالي را دارد. هدف اخير دولت چين بازار اوراق قرضه 9 تريليون دلاري است و بانک مرکزي چين اعتبار مالي کوتاه مدت را به زودي کاهش خواهد داد تا وام گيرندگان در سرمايه گذاري‌هاي پرخطر شرکت نکنند. امري که بر بهبود وضعيت يوآن کمک کرده و از خروج سرمايه‌ها به خارج از کشور جلوگيري مي‌کند.درسال 2016 بيش از 833 ميليارد دلار از چين خارج شه اس که نسب به سال قبل افزايش داشته است. ارزش يوآن در برابر دلار درسال 2016 به پايين‌ترين سطح خود از سال 2008 رسيده است و وام‌هاي آسان در بخش مسکن و ساخت و ساز از ديگر مشکلات روبروي پکن است .مقامات چيني نزديک به ميلياردها يوآن را به بازارها تزريق کردند. تحليلگران معتقدند چين بايد سرعت تزريق نقدينگي را افزايش دهد تا از بدترشدن اوضاع جلوگيري کند.

گروه‌هاي مخالف دولت سوريه از تعليق رايزني‌ها در رابطه با مذاکرات آستانه پايتخت قزاقستان خبر دادند.به گزارش شبکه خبري الجزيره گزارش داد، اسامه ابو زيد، سخنگوي هيئت مخالفان مسلح سوريه خبر توقف و تعليق هر گونه مذاکره و رايزني در رابطه با مذاکرات آستانه را تاييد کرد و بهانه مخالفان را اقدامات نظام به خصوص در وادي بردي اعلام کرد.
وي خاطرنشان کرد: بازگشت ما به مذاکرات مشروط به تعهد کامل نظام نسبت به توافق آتش‌بس است.ابو زيد تصريح کرد، توافقنامه آتش‌بس در صورت تداوم اعمال فشارها بر وادي بردي و غوطه شرقي ترجيحا در حکم ملغي است.اين مقام مخالف مسلح مدعي شد، دو منطقه غوطه شرقي و وادي بردي در معرض حملات و يورش روزانه قرار دارند و اين تجاوزات در حد نقض توافقنامه آتش بس است.پيشتر گروه‌هاي مخالف مسلح در بيانيه‌اي مشترک تعليق هر گونه رايزني در رابطه با مذاکرات آستانه را تعليق کردند و مدعي شدند که موارد "عمده" نقض آتش‌بس از سوي ارتش سوريه در منطقه وادي بردي و غوطه شرقي و حومه حماه و درعا، دليل اين تصميم است.گروه‌هاي معارض سوري بلافاصله پس از اعلام اين موضع، با حمله خمپاره‌اي به دو روستاي ربيعه و سلحب در حومه حماه، آتش‌بس را نقض کردند.در بيانيه‌اي که به‌امضاي شماري از گروه‌هاي مخالف مسلح سوري رسيد، اين ادعا مطرح شده است که دولت سوريه و متحدان آن "همچنان مشغول آتش گشودن هستند و آتش‌بس را در موارد متعددي نقض کرده‌اند."در ادامه اين بيانيه‌امده است: با ادامه اين موارد، جناح‌هاي شورشي اعلام مي‌کنند که کليه مباحث مرتبط با مذاکرات آستانه متوقف مي‌شود.اين بيانيه ادعا دارد که روسيه به عنوان ضامن آتش‌بس به توافقنامه پايبند نبوده و هيچ فشاري بر دولت سوريه در اين زمينه وارد نمي‌کند.

حضور صدها تن از تروريست‌هاي داعش در شهرستان "حويجه" در جنوب کرکوک، چالشي تازه در مقابل نيروهاي عراقي و تهديدي عليه وضعيت امنيتي به خاطر اهميت اين منطقه استراتژيک و نزديکي آن به تأسيسات نفتي است.
به گزارش روزنامه مستقل رأي اليوم، در همين راستا و به دنبال افزايش نگراني‌ها از تهديدهاي داعش براي شهرستان الحويجه، عبدالله الجبوري، استاندار صلاح‌الدين از حيدر العبادي، نخست وزير عراق خواست تا شهرستان الحويجه در کرکوک و الشرقاط در استان صلاح‌الدين را آزاد کند.وي گفت نيروهاي امنيتي صلاح‌الدين در آماده باش کامل هستند و شهروندان براي همکاري با نيروهاي امنيتي تشويق مي‌شوند اما جنايات روزانه تروريست‌ها در الحويجه و الشرقاط نيازمند عمليات فوري براي آزادسازي اين مناطق است.عبدالعزيز حسن، عضو کميته‌امنيت و دفاع پارلمان عراق نيز گفت: کميته‌امنيت و دفاع هفته گذشته موضوع حضور تروريست‌هاي داعش در جنوب کرکوک و خطري را که عليه‌امنيت اين استان و تأسيسات نفتي و پروژه‌هاي توليد گاز ايجاد مي‌کند، مورد بررسي قرار داد.استان کرکوک مقر شرکت نفت شمال وابسته به دولت مرکزي است و مهم‌ترين ميادين نفتي از جمله ميدان نفتي "الخبار" که شامل ۳۰۰ چاه نفتي است و روزانه ۳۰۰ هزار بشکه نفت توليد مي‌کند و پروژه‌هاي استخراج گاز در اين استان قرار دارند.پيشتر منابع عراقي اعلام کرده بودند که طرف عراقي قصد داشته عمليات آزادي مناطق جنوب کرکوک را قبل از عمليات موصل آغاز کند اما با فشارهاي طرف آمريکايي براي آغاز عمليات موصل مواجه شد. در همين حال، شبکه الجزيره گزارش داد، داعش جاده بين بغداد و موصل را با سيطره بر روستايي در استان صلاح الدين و حمله به روستاي ديگري در ديالي در شمال شرق عراق در دو روز گذشته بست. منابع گفتند که درگيري‌ها همچنان ميان دو طرف با استفاده از سلاح‌هاي مسلسل و خمپاره ادامه دارد.

پليس رژيم صهيونيستي اعلام کرد که نخست وزير اين رژيم را به مدت سه ساعت در پرونده "دريافت غيرقانوني هديه از سرمايه داران" داخلي مورد بازجويي قرار داده است.به گزارش شبکه اسکاي نيوز عربي، آنگونه که سخنگوي پليس رژيم صهيونيستي گفته است اين بازجويي شامگاه دوشنبه در محل اقامت نتانياهو در قدس اشغالي انجام شده است.
سخنگوي پليس رژيم صهيونيستي در ادامه گفت که نمي‌تواند جزئيات بيشتري از بازجويي نخست‌وزير در اختيار رسانه‌هاي بگذارد. اين در حالي است که وزارت دادگستري گفته که روند بازجويي از نتانياهو را بازجوياني از اداره موسوم به "لاهاف 443" وابسته به پليس اسرائيل که در زمينه مبارزه با فساد تخصص دارد، انجام داده‌اند.
نخست وزير رژيم صهيونيستي متهم است که به شکل غيرقانوني از تجار و سرمايه‌داران در سرزمين‌هاي اشغالي هدايا و امتيازاتي را به شکل غيرقانوني دريافت کرده است.
وزارت دادگستري اسرائيل اعلام کرده "نتانياهو به ظن دريافت هديه از سرمايه داران بازجويي شده است" که اولين تاييد رسمي‌از سوي نهادهاي قضايي اسرائيلي درباره اين پرونده محسوب مي‌شود.اين وزارتخانه اعلام کرد: برخي اطلاعاتي که به پليس درباره اقدامات نتانياهو رسيده است از جمله اينکه او بليط مسافرتي و هدايايي از برخي ثروتمندان اسرائيلي دريافت کرده ظني موجه ايجاد مي‌کند مبني بر اينکه احتمال دارد جرمي‌رخ داده باشد پس بايد درباره آن تحقيق شود".نتانياهو پيشتر هرگونه دست داشتن در فساد را رد کرده است.براساس قانون اساسي رژيم صهيونيستي هر يک از اعضاي کابينه اين رژيم از جمله نخست وزير در صورتي که به شکل رسمي‌به فساد متهم شوند بايد از سمت خود استعفا دهند.

انتشار اولين تصاوير از مهاجم حمله استانبول
پليس ترکيه تصاويري از مظنون اصلي حمله مسلحانه به کلوب شبانه در استانبول را منتشر کرد.به گزارش خبرگزاري آناتولي، اين تصاوير در حالي از سوي پليس ترکيه منتشر شد که عمليات تعقيب اين مظنون هنوز ادامه دارد. اين تصاوير توسط يک دوربين امنيتي گرفته شده است. اما کاملا مشخص نيست که اين تصاوير چه زماني ثبت شده است. در تصاوير منتشر شده يک مرد جوان با موهاي مشکي ديده مي‌شود.پس از وقوع حمله مسلحانه اخير در استانبول تنها ويدئويي از لحظاتي که مردم پس از شليک مداوم مهاجم به بيرون مي‌دويدند، منتشر شده بود.در اين حمله مسلحانه 39 نفر کشته و نزديک به 70 نفر زخمي‌شدند و داعش مسئوليت اين حمله بر عهده گرفت.همچنين سايت خبري "خبر ترک" يک تصوير واضح‌تر از مهاجم اصلي اين حمله تروريستي منتشر کرد که در آن مهاجم عکسي را به صورت سلفي گرفته است. همچنين به نقل از اين سايت خبري نيروهاي ويژه پليس عمليات تعقيب را در منطقه "زيتون بورنو" انجام دادند.نيروهاي امنيتي يک خانه را براي يافتن مظنون اصلي مورد تفتيش قرار دادند اما هنوز عمليات تعقيب ادامه دارد.

گسترش همکاري‌هاي کويت و مصر
دولت کويت ضمن تاکيد بر ادامه تقويت مناسبات با مصر به رغم شرايط کنوني منطقه اي و تنش در روابط مصر و عربستان سعودي از گسترش همکاري‌هاي قضايي با طرف مصري و امضاي توافقنامه معاضدت قضايي مشترک با قاهره خبر داد. 'فالح العزب' وزير دادگستري کويت در سفر به مصر مذاکراتي را با مقامات عالي رتبه اين کشور در زمينه‌هاي حقوقي انجام داده و توافقنامه مبادله متهمان ميان دو کشور امضا مي‌شود.اين اقدام کويت در حالي است که مناسبات مصر و عربستان سعودي دوره پر تنشي را پشت سر مي‌گذارد و دولت کويت به همراه‌امارات متحده عربي و بحرين از تلاش‌هاي گسترده سياسي و انجام رايزني‌هاي مشترک با هدف عادي سازي روابط قاهره و رياض خبر مي‌دهد.دولت کويت طي سال‌هاي اخير به ويژه پس از سال ٢٠١٢ميلادي و تغييرات سياسي در اين کشور، ميلياردها دلار در مصر سرمايه گذاري کرده است و در ادامه اين روند، قصد دارد با استفاده از ظرفيت يکي از بزرگترين شرکت‌هاي نفتي خود به نام 'کويت انرژي' در بخش نفتي مصر سرمايه گذاري کند.کويت همچنين به مدت دو سال است که با فعال کردن تشکل سياسي کشورهاي عربي و آفريقايي تلاش مي‌کند که با راه‌اندازي صندوق مالي با سرمايه اوليه يک ميليارد دلاري زمينه را براي نزديک کردن روابط کشورهاي عربي حوزه خليج فارس تقويت کند.صندوق رشد و توسعه اقتصادي کويت با اعزام هياتي عالي رتبه به مصر سه توافقنامه همکاري با طرف مصري براي سرمايه گذاري در صنايع انرژي خورشيدي و ديگر بخش‌هاي مورد نياز اين کشور امضا مي‌کند .همچنين يک شرکت کويتي در ادامه حضور فعال شوراي همکاري خليج فارس در بخش‌هاي مختلف اقتصاد مصر، قصد دارد با در دست گرفتن يک ميدان نفتي در صحراي مصر، اقدام به استخراج و توليد نفت خام کند.

عکس العمل ترامپ به فعاليت هسته اي کره شمالي
رئيس‌جمهوري منتخب آمريکا در پيامي‌توئيتري وعده داد که کره‌شمالي هرگز نتواند يک موشک هسته‌اي با قابليت رسيدن به خاک آمريکا توليد کند.به گزارش خبرگزاري فرانسه، اظهارات دونالد ترامپ، رئيس‌جمهوري منتخب آمريکا پس از آن مطرح شد که رهبر جوان کره‌شمالي متعهد شد يک موشک بالستيک قاره‌پيما را در سال جديد به بهره برداري برساند. ظاهرا کيم جونگ اون تلاش دارد تا با اعلام اينکه ساخت موشک بالستيک قاره‌ پيما آنها در مرحله نهايي است، آمريکا را تحت فشار قرار دهد. گرچه واشنگتن مکررا تاکيد مي‌کند که هرگز کره‌شمالي را به عنوان يک کشور هسته‌اي نخواهد پذيرفت اما ترامپ تاکنون به صورت شفاف نگفته‌ که سياستش در قبال اين کشور منزوي چيست.رهبر کره‌شمالي يکشنبه در سخنراني تلويزيوني‌اش به مناسبت سال نوي ميلادي گفت: تحقيق و توليد تجهيزات نوين با موفقيت و پويايي در دست انجام است و آماده‌سازي براي پرتاب آزمايشي موشک بالستيک قاره‌پيما در مراحل نهايي است.کره‌شمالي در سال ۲۰۱۶ به صورت بي‌سابقه‌اي موشک بالستيک آزمايش کرده است. با اين حال برخي کارشناسان معتقدند که اين کشور سال‌ها با ساخت يک موشک بالستيک با توان حمل کلاهک هسته‌اي که بتواند به‌امريکا برسد، فاصله دارد.

رکود شديد در اقتصاد عربستان
اداره مرکزي آمار دولت عربستان اعلام کرد، توليد ناخالص داخلي اين کشور که با نرخ تورم تطبيق داده شده، در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۶ نسبت به يک سال قبل تنها ۰.۹ درصد افزايش داشته، که پايين‌ترين رقم در طي بيش از ۳ سال گذشته است.به گزارش رويترز، اداره مرکزي آمار دولت عربستان اعلام کرد، توليد ناخالص داخلي اين کشور که با نرخ تورم تطبيق داده شده، در سه ماهه سوم سال 2016 نسبت به يک سال قبل تنها 0.9 درصد افزايش داشته، در حالي که اين رقم در سه ماهه دوم سال گذشته 1.4 درصد بوده است.اين ميزان نرخ رشد، پايين‌ترين رقم رشد اقتصادي عربستان در طي بيش از 3 سال گذشته است. نرخ رشد عربستان در سه ماهه نخست سال 2013 به رقم 0.3 درصد رسيده بود.نرخ رشد اقتصادي عربستان از سه ماهه سوم سال 2015 به اين طرف، در طي 5 دوره سه ماهه متوالي کاهش داشته و از 4.5 درصد به ترتيب به ارقام 1.8، 1.5، 1.4 و 0.9 رسيده است. همچنين بر اساس اين آمارها، رشد توليد در بخش غيرنفتي عربستان به منفي 0.7 درصد رسيده است. در اين امارها، سال 2010 به عنوان سال مبنا در نظر گرفته شده است.به دنبال افت شديد قيمت نفت از اواسط سال 2014 به اين طرف، اقتصاد عربستان که به شدت متکي به درامدهاي نفتي است، روند رو به افولي را سپري کرده و در سال 2015 با کسري بودجه بي سابقه 98 ميليارد دلاري مواجه شده است.دولت عربستان ناگزير شده به منظور تامين هزينه‌هاي خود، از ذخاير ارزي خود استفاده کند و اقدام به انتشار اوراق قرضه نمايد.