مديرعامل بانک قرض الحسنه رسالت با آيت اللههاشميرفسنجاني رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام ديدار کرد.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عموميبانک قرض الحسنه رسالت، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در ديدار مديرعامل بانک قرض الحسنه رسالت، استاندار و جمعي از مديران و مسؤولان بخشهاي دولتي، تعاوني و خصوصي استان کرمان، تحت عنوان «اعضاي ستاد اجراي سياستهاي اقتصاد مقاومتي» با ابراز رضايت از گزارشهاي مسؤولان بخشهاي مختلف، گفت: امام راحل براساس تعاليم مکتب اسلام و مذهب اهل بيت در همه مراحل زندگي، مبارزه و انقلاب، بر مردم و استفاده از ظرفيتهاي مردميتأکيد ميکردند. آيت اللههاشميرفسنجاني، با تشريح دستورات رهبري براي واگذاري امور به مردم و قطع وابستگي کشور به نفت، افزود: رهبري بر اجراي فوري آن سياستها تأکيد ميکردند که وقتي در مجمع بحث کرديم، گزارشي خدمت ايشان داديم که براي تأثيرگذاري بهتر آن است که کارها به تدريج انجام شوند. وي در بخش ديگري از سخنان خود با ستودن افکار و عملکرد استاندار کرمان، به طرحهاي بسيار خوب در مناطق محروم استان مخصوصا قلعه گنج اشاره کرد و گفت: اگر گزارش جامع و ميداني از تأثيرگذاري اين طرحها براي مردم و مسؤولان کشور تهيه و منتشر شود، بسياري از استانهاي کشور از اين الگو استفاده خواهند کرد. رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، با بيان اين جمله که «کارها را بايد مردم انجام دهند»، گفت: راه توسعه واقعي و ماندگار قابل صدور، تکيه بر توان مردم است. در ادامه مديرعامل بانک قرض الحسنه رسالت از طرحهاي قابل اجرا در منطقه گلباف گزارش داد و گفت: با پرداخت تسهيلات قرضالحسنه، برآنيم که هر خانه گلباف، کارخانهاي براي توليدات بوميمنطقه، اما بر پايههاي علميباشد. محمدحسين حسينزاده با بيان اينکه يکي از اهداف اين بانک کمک به ايجاد مشاغل خرد و کسب وکارهاي کوچک است، افزود: سعي بر آن داريم که با همکاري مردم منطقه، گلباف را باري ديگر احيا کرده و شغلهاي را در منطقه ايجاد کنيم.
پيام عابدي
abedi.payam@gmail.com
بررسي سرانه مصرف گوشت قرمز نشان ميدهد که يکي از اصليترين اقلام اصلي سبد مصرفي خانوارها ديگر
ميمانند گذشته «خريدار» ندارد. آنطور که «سعيد سلطاني سروستاني»، مدير عامل اتحاديه سراسري دامداران ايران سال ۹۳ سرانه مصرف گوشت را براي هر نفر ۱۳ کيلوگرم ...
ادامه در صفحه 3
گزارش «تجارت» از شروع تنش در صد و پانزدهمین کنگره جديد آمريکا
گروه بين الملل - مراسم اداي سوگند نمايندگان جديد سنا و مجلس نمايندگان آمريکا در کنگره جديد برگزار شد. صد و پانزدهمين کنگرهامريکا بيش از هميشه نمايندگان زن رنگينپوست دارد و خبر بد اين است که هنوز هم تنها ۱۹ درصد کنگره را زنان تشکيل ميدهند.
به گزارش گاردين، اولين روز صد و پانزدهمين کنگره با تحقيرنمايندگان همراه شد و نمايندگان جمهوريخواهان پشت درهاي بسته به لغو دفتر اخلاقيات کنگره راي مثبت دادند. اين کميته اخلاقي يک گروه تحقيقاتي بدون وابستگي حزبي است که سال ۲۰۰۸ پس از رسوايي لابيگري و دريافت رشوه جک آبراموف ايجاد شد. در جريان ديدار اضطراري دوشنبه شب نمايندگان پشت درهاي بسته، به لغو کار اين کميته راي دادند تصميميکه بدون هشدار قبلي صورت گرفت و باعث تحريک دموکراتها و فعالان طرفدار شفافيت در کنگره شد. برطبق گزارشها اين تصميم گيري نمايندگان جمهوريخواه با توجه به فشارها و سخنان دونالد ترامپ رئيس جمهور منتخب بوده است که در توييتر خود نوشته بود «اولويت مجلس تمرکز بر اصلاحات مالياتي ، بهداشت و موضوعات بسيار مهمتر از کار با کميته اخلاقيات کنگره». حتي پيش از توييت ترامپ بسياري از مقامات ارشد جمهوريخواه نسبت به اين تصميمگيري ابراز نگراني کردند. نانسي پلوسي رياست اقليت مجلس نمايندگان دراينباره گفت « شب گذشته جمهوريخواهان رنگ واقعي خود را نشان دادند » . تصميم لغو کار کميته اخلاقيات کنگره يک پيروزي براي ترامپ بود که منعکس کننده رويکرد وي در چهار سال آينده است.پل رايان قانونگذار ايالت «ويسکانسين» و رئيس فعلي مجلس نمايندگان آمريکا با کسب 236 راي از 247 راي بار ديگر در اين سمت ابقا شد. وي از ماه اکتبر سال ۲۰۱۵ ميلادي و بعد از «جان بينر»، رياست مجلس نمايندگان امريکا را بر عهده دارد.پل رايان وعده داد تا وضعيت نمايندگان جمهوريخواه را بهبود بخشد.
چهرههاي آشناي جمهوريخواه در کنگره
به گزارش روزنامه نيويورک تايمز، کنگره جديد آمريکا چهرههاي آشناي بسياري دارد. لئون پانهتا، وزير دفاع و رئيس سابق سيا به همراه پسرش جيميپانهتا که نماينده دموکراتها در کاليفرنياست، به کنگرهامده بود. علاوه بر او ميتوان به حضور ديک چني، معاون رئيسجمهوري سابق آمريکا اشاره کرد که در کنار دخترش ليز چني، نماينده جمهوريخواه از ايالت وايومينگ قرار گرفته بود. ديک چني هم خودش يک دهه عضو مجلس نمايندگان آمريکا بود. بسياري ديگر از نمايندگان هم به همراه فرزندان کوچک خود آمده بودند. اين کنگره که رسما سهشنبه سوگند ياد کرد، به لحاظ نژادي متنوعترين کنگره در طول تاريخ آمريکا خواهد بود اما تنوع جنسيتي مساله ديگري است.در حالي که ۱۴ زن جديد سال ۲۰۱۶ در انتخابات کنگره پيروز شدند، مجموع تعداد زنان در کنگره دقيقا همان رقمياست که قبلا بود؛ ۱۰۴ نماينده در دو مجلس کنگره (سنا و مجلس نمايندگان). با روي کار آمدن ترامپ در ۲۰ ژانويه، جمهوري خواهان کنترل هر دو مجلس کنگره و نيز کاخ سفيد را براي اولين بار از سال ۲۰۰۷ به دست ميگيرند. کنگره جديد تحت حمايت جمهوريخواهان قرار است به استقبال يک رئيسجمهوري جمهوريخواه در کاخ سفيد برود اما ساعات اوليه شروع کار کنگره نشان داد که دولت متحد هم احتمالا با فراز و نشيبهايي در قدرت مواجه خواهد شد.
سخنگوي قوه قضائيه به توئیت رئیس جمهور پاسخ داد:
سخنگوي دستگاه قضا گفت: بدون آنکه شرط بگذارند، به مردم بگويند که در دوران انتخابات رياست جمهوري، چقدر هزينه شده و از چه کساني گرفته شده است.
به گزارش تسنيم حجت الاسلام غلامحسين محسني اژهاي در همايش تخصصي معاونين و رؤساي ادارات مبارزه با سرقت پليس آگاهي گفت: با توجه به ابعاد مختلف سرقت، آيا ميشود تنها يک دستگاه را مسئول دانست و همه بار آن را متوجه نيروي انتظامييا دستگاه قضايي دانست؟ معاون اول قوه قضاييه با بيان اين پرسش "آيا رفع فقر و بيکاري در اختيار نيروي انتظاميو قوه قضاييه است؟" افزود: بايد دستگاههاي مختلف مسئوليتپذير و پاسخگو باشند و معتقديم همه در برابر اين مسئله مسئولند و دولت براي رفع شکاف طبقاتي موظف به برنامهريزي است؛ اگر فردي ماهانه بيش از 60 ميليون تومان از دولت حقوق ميگيرد و در مقابل يک نفر با چهل و چند هزار تومان يارانه بايد زندگي کند با اين شکاف طبقاتي چه اتفاقي ميافتد؟ محسنياژهاي اضافه کرد: الآن کسي که بيش از 1000 ميليارد تومان با کلک از اموال عموميگرفته دستگير ميشود مجبور ميشويم براي معرفياش بگوييم مثلاً «جيم ميم»؛ خوب؛ مردم مسخرهمان ميکنند؛ لذا اگر قانون اجازه ميداد دادگاهها علني برگزار شود هم بهنفع دستگاه قضايي بود هم بهنفع مردم و البته بهضرر مجرم. وي گفت: ميگويند «بايد شفاف بود»، ولي بايد توجه کرد شفافيت با شفافيتنمايي فرق دارد، اگر مردم را محرم ميدانيم در همه چيز است يا مرز دارد؟ متأسفانه در ايام انتخابات از شفافيت بهعنوان ابزار استفاده ميکنند، مثلاً وقتي راجع به خودمان است توجيه ميآوريم ولي وقتي مربوط به ديگري ميشود موضوع را به اوج ميبريم.
وي با اشاره به موضوعات امنيتي گفت: آيا دولت همه قراردادها را بهصورت شفاف مطرح ميکند؟ قطعاً نه؛ مثلاً در برجام خيلي چيزها را نگفتند ولي وقتي افشا ميشد و يا آمريکاييها ميگفتند مجبور به اطلاعرساني ميشدند، يا اينکه جواب بدهند؛ همه بانکها سودده هستند؟ حتماً اينطور نيست، پس چطور پاداشهاي چندين ميليوني داده ميشد؟
سخنگوي قوه قضاييه با اشاره به عدم انتشار برخي مطالب بهدليل مسايل امنيتي گفت: اگر ميخواهيم بگوييم شفافيت، فريبکاري نکنيم و با تفکيک کردن موضوعات محرمانه و امنيتي براي مردم، موضوعات را شفاف کنيم لذا اگر تنها براي جلب آرا است موضوع فرق دارد. من از قول ايرنا شنيدم که رييسجمهوري نوشتهاند «حسابهاي قوه قضاييه بايد شفاف شود»؛ لذا من اينجا ميگويم به مردم و همه کساني که دانسته اين حرف را ميزنند که اين حسابها کاملاً شفاف است و جمع کثيري از دولتمردان و نمايندگان مجلس طي بيست سال گذشته در جريان موضوع هستند؛ تحليل من اين است که از مدتي پيش يک فشار مضاعفي عليه قوه [قضائيه] و برخي نهادها وارد کردند و تا انتخابات ادامه ميدهند چراکه قوه با دانهدرشتها و آقازادهها و صاحبمنصبان در حال برخورد است، شما ببينيد هفتههاي گذشته چهکساني بازداشت شدند؟
سخنگوي قوه قضاييه افزود: در اين چند روز کساني بازداشت شدند که 600 ميليارد و 1000 ميليارد بدهي داشتند و متأسفانه من نميتوانم اسم ببرم در حالي که بايد به مردم معرفي شوند، خوب، چرا اينها را شفافسازي نميکنيد؟ چرا بدهي بانکها به دولت و دولت به بانک مرکزي را شفاف اعلام نميکنند؟ اينها ميخواهند قوه را تحت فشار قرار دهند تا دست از مبارزه با دانهدرشتها برداريم؛ شما اگر 1000 سارق معمولي را بگيريد صداي هيچ کسي در نميآيد ولي وقتي يک بدهکار 600 يا 1000 ميلياردي را ميگيريد قضيه فرق ميکند. محسنياژهاي گفت: اين فشارها از داخل و خارج بيشتر خواهد شد و احتمالاً تا انتخابات ادامه خواهد داشت. خوب؛ شما گفتهايد حاضريد يک سامانه براي دخل و خرجها راهاندازي کنيد؛ خوب بکنيد؛ يا ديگري اعلام کرده «حاضريم منابع انتخاباتيمان را شفاف کنيم بهشرط شفاف کردن ديگري»؛ خوب، اگر راست ميگوييد چرا شرط ميگذاريد؟ آنوقت معلوم ميشود پولها از کجا آمده است. الآن از شما ميپرسم: براي ستاد انتخاباتي رياست جمهوري يک نفر چقدر پول لازم است؟ قطعاً بالاتر از 20 ميليارد؛ خوب، شما بگوييد؛ اين پول از کجا آمده است؟
همچنين اژه اي در جمع خبرنگاران گفت: حسابهاي قوه قضائيه شفاف است و شفاف تر از اين هم هرکه بخواهد در اختيارش قرار ميگيرد. کثيري از نمايندگان مجلس هم آمدند و همه مسائل را از نزديک ديدند. معاون اول قوه قضائيه تصريح کرد: نقل قول شده که آقاي ترکان گفتهاند که ما حاضريم بگوييم چقدر پول خرج کردهايم و از چه کساني گرفتهايم و نيز از چه منابعي اين را گرفتهايم. اين را بگويند؛ شرط نميخواهد؛ يعني واقعا همين يک کلمه را به مردم بگويند که در دوران انتخابات رياست جمهوري، چقدر هزينه کردهاند و اين از چه منابع و چه کساني گرفته شده است. حجت الاسلام اژه اي بيان کرد: يکي از وزرا مسئول مالي اين قضيه بوده و آن وزيري که ميگويند بيش از 1000 ميليارد تومان سرمايه اش است -که البته من اين را هم نميدانم و فقط مطرح ميکنم- اشکالي ندارد؛ بگويند همه آنچه خرج شده ، مال شخص ايشان و يا افرادي از اين قبيل بوده است.
وي تصريح کرد: خبرگزاري ايرنا از قول جناب آقاي روحاني در توييتر نوشتهاند که ما حاضريم سامانه اي را تشکيل داده و همه دخل و خرج دولت را اعلام کنيم؛ اگر حاضر هستند، عمل کنند؛ کسي جلوي اين حضور را نگرفته است و حتما مردم و قوه قضائيه از اين حضور استقبال ميکنند.
سخنگوي دستگاه قضا در پاسخ به اينکه اتهام اصلي آرش صادقي چيست و اينکه برخي بر روي اين موج سوار شدهاند و مطرح کردهاند که بحث اعتصاب غذاي وي تاثير گذاشته و همسر صادقي آزاد شده است، اظهار کرد: شواهد و قرائني در اين زمينه وجود دارد که موضوع ازخارج سرچشمه ميگيرد و برخي از عوامل داخلي آن را دنبال ميکنند و دامن ميزنند مبني بر اينکه افراد را وادار ميکنند که به هر نحوي قوه قضائيه را تحت فشار قرار دهند. علت آن هم اين است که قوه قضائيه با مفسدين دانه درشت ، آقازادههاي داراي فساد و افراد منتسب به قدرت برخورد ميکند و آنها احساس ميکنند که عنقريب قوه قضائيه سراغ برخي از افراد ميرود؛ بنابراين ميخواهند پيشگيري کنند و جو سازي کنند و فشار بياورند. محسني اژه اي تصريح کرد: افراد را وادار به اعتصاب غذا ميکنند که اين مسئله در سازمان زندانها قوانيني دارد. وي در ارتباط با اتهامات آرش صادقي گفت: اين فرد اتهامات مختلفي دارد، سه اتهام دارد که محکوم شده و حکمش قطعي است و همسرش نيز همينطور؛ البته اين امر با اين مسئله منافات ندارد که کسي به حکم خود اعتراض داشته باشد و از طريق مجراي صحيح اعتراض کند و اگر واقعا اشکال وارد شود و لازم باشد اعمال ماده 477 هم بشود. معاون اول دستگاه در ارتباط با بدهکاران بانکي گفت: متاسفانه قانون جلوي ما را گرفته و نميتوانيم اسم اين افراد را ببريم. دو سه نفر دستگير شدهاند؛ اما به صرف گرفتن تسهيلات و معوق شدن، کسي بازداشت نميشود؛ بلکه اگر بدون رعايت مقررات بانکي ،تقلب، تباني و پرداخت رشوه تسهيلاتي را گرفته باشد و آن را در مسيري که بايد صرف کند، صرف نکرده باشد و از طرفي داراييهاي دارد و بدهي اش را به بانک نميپردازد، با اين افراد برخورد ميشود. سخنگوي دستگاه قضا گفت: در ماههاي اخير فردي که بيش از 6هزار ميليارد تومان بدهي داشته، بازداشت شده است؛ طبيعي است که اين افراد خودشان نميتوانند فشار بياورند و حرفشان را به ديگران ميگويند و از تربيون ديگري ميزنند؛ البته اين ميزان با سود و تاخير است و اصل آن بيش از 2هزار ميليارد بود. حجت الاسلام محسني اژه اي تصريح کرد: افرادي نيز با بدهيهاي سنگين طي اين هفته و در اواخر هفته گذشته بازداشت شدهاند که دادستان به آنها اشاره کرد.
«تجارت» پیامدهای انتقال سازمان بیمه سلامت به وزارت بهداشت را بررسی می کند؛
گروه اجتماعي: نمايندگان مجلس شوراي اسلاميروز گذشته و در جريان بررسي ماده ۸۷ لايحه برنامه ششم مربوط به نظام سلامت با انتقال سازمان بيمه سلامت به وزارت بهداشت موافقت کردند.
ديروز و در جريان بررسي جزئيات لايحه برنامه ششم، ماده ۸۷ اين لايحه را به تصويب نمايندگان مجلس رسيد، ماده قانوني که براساس آن توليت نظام سلامت شامل سياستگذاري اجرايي، برنامهريزيهاي راهبردي، ارزشيابي، اعتبارسنجي و نظارت در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي متمرکز ميگردد. همچنين کليه اشخاص حقيقي وحقوقي اعم از دولتي و غيردولتي، از جمله ارايهکنندگان خدمات سلامت، سازمانها و شرکتهاي بيمه پايه و تکميلي، موظفند از خط مشي و سياستهاي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي، با تأکيد بر خريد راهبردي خدمات و واگذاري امور تصديگري با رعايت ماده ۱۳ قانون مديريت خدمات کشوري و سطح بندي خدمات، تبعيت کنند. به موجب اين مصوبه از زمان ابلاغ اين قانون، سازمان بيمه سلامت از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي منتزع و با حفظ شخصيت حقوقي و استقلال مالي براساس اساسنامهاي که به تصويب هيأت وزيران ميرسد وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي اداره ميشود. اساسنامه اين سازمان مطابق قانون به پيشنهاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي به تصويب هيأت وزيران ميرسد. همچنين نمايندگان مجلس با انتقال شوراي عالي بيمه سلامت و دبيرخانه آن از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي مخالفت کردند. اين پيشنهاد با 121 رأي موافق، 106 رأي مخالف و 7 رأي ممتنع از 263 نماينده حاضر در مجلس در مجلس رأي نياورد که به گفته رئيس مجلس تنها يک رأي کم داشت. بعد از اعلام نتيجه رأي شهرياري عضو کميسيون بهداشت در جايگاه هيأت رئيسه حاضر شد و بارها تأکيد کرد که دستگاهش براي دادن رأي خراب بوده و حتي آن را به هيأت رئيسه اعلام کرده است. در واكنش به اين راي نمايندگان بود ديروز طاهر موهبتي، معاون برنامهريزي، هماهنگي، حقوقي و امور مجلس وزارت بهداشت از آنها قدرداني و تاکيد کرد كه حمايت موثر نمايندگان محترم را از نظام سلامت کشور، ارج نهاده و مراتب سپاس تلاشگران عرصه سلامت را به محضر شريفتان تقديم ميدارم. اين اما تمام واكنشهاي صورت گرفته روز گذشته به تصويب اين ماده از برنامه ششم توسعه نبود. بسياري از كارشناسان اين اقدام را حركت مثبتي براي اجراي بهتر خدمات در حوزه سلامت در زيرمجموعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي اعلام كردند.
نياز به بيمهاي داريم كه مشكل مردم را حل كند
در همين حال دکتر ايرج فاضل، وزير اسبق بهداشت با اشاره به مصوبه مجلس تاکيد کرد: بيمه درماني کشور نياز به بازخواني دارد. وي درخصوص انتقال سازمان بيمه سلامت به وزارت بهداشت، اظهار کرد: من با انتقال بيمه سلامت به وزارت بهداشت موافقم؛ چراکه يکي از بزرگترين مشکلات بخش سلامت، بيمه ناتوان و ناکارآمدي است که در کشور داريم؛ اين بيمهها نه تعهدات خود نسبت به بيمارستانها را انجام ميدهند و نه نسبت به بيماران. در عين حال بدهکاريهاي بسيار طولاني و غيرقابل قبولي دارند. وي تاکيد کرد: بيمه درماني کشور نياز به بازخواني دارد. نياز به بيمهاي داريم که مشکل مردم را حل کنيم. وزارت بهداشت متولي سلامت است و اگر بيمه هم در اختيار او باشد، وزارت بهداشت بهتر ميتواند اين حوزه و امور سلامت را اداره کند. در اين صورت اختلافات فعلي نيز که بسيار مزاحم است، از بين ميرود.
وزارت بهداشت به دنبال تجميع بيمهها بود
در همين ارتباط محمدباقر هوشنگي، مديرکل اسبق دفتر بيمههاي سلامت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي درباره انتقال اين بيمه در گفتگو با ايسنا، با بيان اينکه انتقال بيمه سلامت نميتواند کمک چنداني به وزارت بهداشت کند، گفت: اگر قانونگذار همه بيمههاي پايه را تجميع ميکرد و وزارت بهداشت مکلف ميشد در طول برنامه بيمارستانهاي غيرآموزشياش را واگذار کند و با حفظ مالکيت و بدون ادغام فيزيکي بيمهها، توليت امور را انجام دهد کمک خوبي به حل مشکلات نظام سلامت ميکرد. وي درباره مصوبه مجلس براي انتقال سازمان بيمه سلامت ايران به وزارت بهداشت اظهار کرد: آن چيزي که وزارت بهداشت دنبالش بود و ميتوانست اثربخش باشد تجميع و انتقال همه بيمهها بود تا بتوانند با توجه به ماموريتها، قوانين بالادستي و سياستهاي ابلاغي رهبري در حوزه سلامت ساماندهي بهتري داشته باشند. وي افزود: اما اکنون شايد با آمدن سازمان بيمه سلامت به وزرات بهداشت به تنهايي، وزارت بهداشت نتواند به اهدافي که مدنظر داشته است دست يابد و اين يک اتفاق ناقص است. هوشنگي گفت: انتقال بيمه سلامت نميتواند کمک چنداني به وزارت بهداشت کند.
انتقال با ارزش بيمه سلامت به وزارت بهداشت
دکتر رضا ملکزاده، وزير اسبق بهداشت نيز در گفتگو با ايسنا انتقال بيمه سلامت به وزارت بهداشت را اقداميبا ارزش و مبارک خواند و گفت: اميدواريم بخش سلامت بيمه تامين اجتماعي نيز به وزارت بهداشت بيايد و شاهد تجميع همه بيمهها باشيم. وي ضمن تاکيد بر اينکه در صورت انتقال شوراي عالي بيمه به وزارت بهداشت، وضعيت بهتر ميشد، ادامه داد: تجربه تجميع بيمهها را قبلا نيز در وزارت بهداشت داشتهايم، در صورت تجميع بيمهها در وزارت بهداشت، به صورت سازمانهاي مستقلي فعاليت خواهند داشت. ملكزاده درباره مباحث مطرح مبني بر يکي بودن خريدار و فروشنده در صورت انتقال بيمهها به وزارت بهداشت، گفت: در تمام دنيا که يک نظام بيمه موفقي وجود دارد، توليت بيمه با وزارت بهداشت است. هرکسي اين موضوع را بيان ميکند يا اطلاعي از آن ندارد يا اشتباه ميکند.
انتقال بيمه سلامت ميتواند موجب نگراني شود
در همين حال يک فعال صنفي کارگري معتقد است: انتقال سازمان بيمه سلامت به وزارت بهداشت براي نظام درمان کشور مخاطراتي دارد چراکه تفکيک و استقلال فروشنده، خريدار، سياستگذار و ناظر درمان را زير سوال ميبرد. عليرضا حيدري، مسئول کميته بيمه و درمان اتحاديه پيشکسوتان جامعه کارگري در گفتگو با ايلنا اظهار داشت: تصويب انتقال سازمان بيمه سلامت به وزارت بهداشت را تاحدودي ميتوان براي کارگران و همه کساني خواستار حفظ استقلال ارکان سازمان تامين اجتماعي هستند، نگران کننده تلقي کرد. وي با بيان اينکه سياستهاي سلامت در لايحه برنامه ششم توسعه را به گونهاي مورد توجه قرار گرفته که وزرات بهداشت بتواند توليت نظام درمان کشور را عهدهدار شود، افزود: انتقال سازمان بيمه سلامت به وزارت بهداشت براي نظام درمان کشور مخاطراتي دارد چراکه تفکيک و استقلال فروشنده، خريدار، سياستگذار و ناظر درمان را زير سوال ميبرد. حيدري ادامه داد: براساس بند ۷ سياستهاي ابلاغي سلامت تفکيک بخشهاي مختلف درمان در جهت تحقق عدالت و ارائه خدمات درماني مطلوب ضرورري است. وي در ادامه با اشاره به اختيارات بيمه سلامت در شوراي عالي بيمه، تصريح کرد: از جمله اختياراتي که بيمه سلامت در شوراي عالي بيمه داشت تعيين نرخها و تعرفهها بود.
انتقال بيمه سلامت، فرصت يا تهديد؟
نمايندگان مجلس درحالي روز گذشته با پيشنهاد انتقال سازمان بيمه سلامت از وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعي به وزارت بهداشت موافقت کردند و در مقابل با مخالفت در برابر پيشنهاد انتقال شوراي عالي بيمه سلامت به وزارت بهداشت، مسئوليت آن را در اختيار وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعي باقي گذاشتند. اين مصوبه از اين حيث حائز اهميت است که يك روز پيش از اين گروههاي مختلفي از کارگران با تجمع در مقابل ساختمان مجلس خواستار به رسميت شناخته شدن استقلال ارکان مختلف سازمان تامين اجتماعي شده بودند. در حالي كه برخي چهرههاي نزديك به اتحاديههاي كارگري معتقدند كه انتقال سازمان به بيمه سلامت به وزارت بهداشت ميتواند اثرات مثبتي در پيگيري خواستههاي كارگران داشته و تا حدودي از انتقال بيمه درماني تامين اجتماعي به زيرمجموعه وزارت بهداشت جلوگيري كند، برخي كارشناسان از نكات منفي اين انتقال ميگويند. به اعتقاد آنها با قطعي شدن انتقال اختيارات بيمه سلامت از زير مجموعه وزارت رفاه به وزارت بهداشت، تفکيک و استقلال فروشنده، خريدار، سياستگذار و ناظر درمان تا اندازه زيادي زير سوال ميرود و به اين ترتيب ممكن است مشكلاتي ايجاد شود.
با چراغ سبز فرانسه صورت گرفت
گروه صنعت، معدن و تجارت: هرچند هنوز هم بسياري از واحدهاي قطعهسازي فعال در داخل كشور نسبت به نقشآفريني در قراردادهاي جديد خودرويي ابراز نگراني ميكنند، اما دبير انجمن قطعهسازان آخرين صحبتهاي خود ميگويد كه در حال حاضر پيش قراردادي براي حضور قطعهسازان داخلي در قرارداد با پژو بهامضا رسيده است.
به گزارش تجارت آنلاين، چند روز پيش بود كه برخي رسانهها از تمايل پژو براي همكاري با قطعهسازان اروپايي براي توليد محصولات جديد در ايران خبر دادند. از ماهها قبل نيز برخي قطعهسازان نسبت به آينده همكاري آنها با خودروسازان طبق قراردادهاي جديد صحبتهايي را مطرح كرده بودند، صحبتهايي كه با واكنش مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت همراه شده بود. تا جايي كه نعمتزاده از خودروسازان داخلي خواسته بود تا در اجراي قراردادهاي جديد خودرويي با خودروسازان خارجي براي نقش قطعهسازان داخلي اهميت ويژهاي قائل باشند. داخليسازي همواره يکي از مهمترين بندهايي بوده که در قراردادهاي منعقد شده در صنعت خودرو در پسابرجام مورد تاکيد قرار گرفته است تا از اين طريق علاوه بر واردات تکنولوژي به کشور قراردادها به گونهاي پيش برود که فقط مونتاژ قطعات صورت نگيرد. در اين راستا در مورد قرارداد پژو پيش قرارداد با تعدادي از قطعهسازان بهامضا رسيده است. البته چند ماه پيش از اين بود كه زمزمههايي مبني بر آغاز توليد محصولات جديد ايرانخودرو و پژو با داخليسازي 20 درصدي مطرح شد، خبرهايي كه با واكنش قطعهسازان داخلي همراه شد. پس از آن بود كه صالحينيا، معاون امور صنايع وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت كه علت اين موضوع توليد نخستين محصولات مشترك در زمستان سالجاري است و تا زمان اصلي پيشبيني شده در قراردادها (يعني تا يك سال ديگر) داخليسازي قطعات محصولات جديد توليد شده توسط ايرانخودرو و پژو به 40 درصد خواهد رسيد. در همين حال مازيار بيگلو، دبير انجمن قطعهسازان در گفتگو با اقتصاد آنلاين با اشاره به اينکه از نظر ما هر قراردادي که موجب ايجاد دانش و فناوري شود و بازار و درآمد ايجاد کند مثبت است، تصريح کرد: انتقاداتي از سوي برخي نسبت به قراردادهاي خودرويي مطرح ميشود که بيشتر زمان و نحوه کار را در برميگيرد. وي در ادامه با اشاره به اينکه عملياتي شدن توليد داخل و خودکفايي زمان لازم دارد، و در فازهاي مختلف تعريف ميشود، خاطرنشان کرد: در قرارداد پژو فازهاي خودکفايي در حال انجام است و با مرور زمان پيش ميرود. دبير انجمن قطعهسازان فازهاي اول و دوم را مربوط به بدنه و قطعات مکانيکال دانست و گفت: در قرارداد آمده است که طي مدت يک سال بايد 40 درصد توليد داخلي در اين قراردادها محقق شود و اين در حالي است که اگر براي تسريع اين روند فشار وارد کنيم سرعت ممکن است بر کيفيت اين روند تاثير نامطلوب داشته باشد. بيگلو با تاکيد بر اينکه در راستاي همکاري با قطعهسازان داخلي در قرارداد پژو، پيش قرارداد منعقد شده، اظهار کرد: جزييات اين قراردادها و اينکه با چه تعداد از شرکتها پيش قرارداد منعقد شده را ايکاپ بايد اعلام کند. وي در ادامه با اشاره به اينکه بنا به سند چشمانداز ميزان صادرات قطعات در 1404 بايد به 6 ميليارد دلار برسد، تاکيد کرد: با توجه به اينکه بازار سوريه و ونزوئلا را از دست دادهايم اکنون ميزان صادرات پايين است اما بايد توجه کرد که صادرات قطعات ارتباط مستقيم با صادرات خودرو دارد و با اميدواريم با رشد صادرات خودرو صادرات قطعات نيز بهبود يابد. خودروسازان خارجي ملزم به آغاز فعاليت خود در ايران با داخليسازي 40درصدي هستند تا از اين راه، قطعهسازي کشور نيز از قراردادهاي خارجي منتفع شود، اما خودروسازان داخلي با توجه به الزام وزارت صنعت و در راستاي کاهش هزينههاي توليد، خواستار افزايش ساخت داخل خودروهاي خارجي جديد هستند، با اين حال مشخص نيست تا چهاندازه در اين راستا با شرکاي خارجيشان چانهزني کردهاند.
هزينههاي خوراک بالغ بر ۴۰ درصد افزايش يافته است
گروه اقتصاد کلان- پيام عابدي: رشد تورم به دنبال افزايش تحريمها و سياستهاي اقتصادي تورم زاي دولت گذشته موجب افزايش سطح قيمت اقلام مصرفي سبد خانوارها شده است و تاکنون نيز که بخش اصلي تحريمها برداشته شده است، شاهد کاهش قيمت اقلام مصرفي نبودهايم.
با بررسي سرانه مصرف گوشت قرمز به راحتي ميتوان دريافت، که سهم اين کالاي مهم و حياتي در سبد مصرفي خانوارها کاهش چشمگيري داشته است؛ به گونهاي که بسياري از حداقل بگيران و زير حداقل بگيران ديگر قادر به خريد گوشت قرمز نيستند و اگر هم هرازچندگاهي به صورت گرميو نه، کيلويي و شقهاي از آن خريداري ميکنند، سعي ميکنند که به خاطر حفظ آبرويشان صحبتي از آن نکنند.
تصويري که چندي پيش از يک مغازه قصابي در شبکه اجتماعي منتشر شده بود را هيچگاه فراموش نميکنيم. مغازه دار پشت شيشه يک تکه کاغذ چسابنده بود که روي آن نوشته شده بود: آشغال گوشت موجود است.
البته کاربران در فضاي مجازي به تدريج بازنشر اين تصوير را به دست فراموشي سپردند؛ اما اين تصوير در ذهن همه حک، و به يک مسئله اجتماعي براي افکار عموميتبديل شد.
اما خارج از فضاي شبکههاي اجتماعي، ميتوان با استناد بهامارها و روايتهاي که در اين خصوص در رسانههاي رسميوجود دارد، تصوير بهتري از کاهش مصرف گوشت قرمز در دست داشت.
آنطور که «سعيد سلطاني سروستاني»، مدير عامل اتحاديه سراسري دامداران ايران سال ۹۳ سرانه مصرف گوشت را براي هر نفر ۱۳ کيلوگرم اعلام کرده بود. اين در حالي است که در سال ۹۵ به گفته «علي اصغر ملکي»، رئيس اتحاديه فروشندگان گوشت گوسفندي سرانه مصرف گوشت قرمز براي هر نفر به ۹ کيلو گرم رسيده است. به طور کلي سرانه استاندارد مصرف گوشت قرمز بايد چيزي در حدود ۱۳ کيوگرم باشد و بيشتر از اين ميزان براي بدن ضررهاي جبران ناپذيري دارد؛ اما اينکه بگوييم علت شيوع امراضي مثل سرطان به علت افزايش مصرف گوشت قرمز است نوعي فرافکني است تا کوتاهي در انجام وظيفه در قبال سلامت مردم را به گونهاي توجيه کرده باشيم. طبق گزارش سازمان خواربار جهاني (فائو) که به بهبود سطح تغذيه مردم جهان ميپردازد، در حال حاضر کشورهاي توسعهيافته مصرفکننده ۴۰ درصد ازگوشت توليدي در جهان هستند. گزارش فائو از مصرف گوشت قرمز در سطح جهان نشان ميدهد که کشور دوک نشين لوکزامبورگ با مصرف ۱۳۶ کيلوگرم گوشت قرمز در رتبه نخست و کشور هند با مصرف ۳ کيلوگرم در رتبه ۱۷۷ و آخر اين رتبهبندي قرار دارد. گشتي در بازار نشان ميدهد که قيمتها آنقدر بالا هست که هر کسي نتواند گوشت بخرد يا گوشت با کيفيت بخرد. هم اکنون فيمت گوشت چرخ کرده بيش از ۳۰ هزار تومان است. البته با قيمت کمتر هم پيدا ميشود، اما با اطمينان ميتوان گفت که گوشت واقعي نيست. حال که تصوير روشن تري از پايينتر رفتن قدرت خريد مردم در خصوص اقلام اصلي سبد مصرفي مثل گوشت قرمز داريم. به صورت کلي تر ميتوانيم بپرسيم که چرا دولت با وجود پرداخت يارانه نقدي به مردم در بيش از ۶ سالي که از آن ميگذرد نتوانسته است کوچک شدن سبد مصرفي خانوارها جلوگيري کند؟ آيا سياستهاي دولت گذشته و دولت فعلي در زمينه پرداخت يارانه نقدي خود عامل کوچک شدن سبد مصرفي خانوارها نبوده است؟ آيا پيامدهاي بعدي پرداخت نقدي، يعني گسترش نقدينگي، منجر به افزايش سطح عموميقيمتها نشده است؟
بحران حاد تقاضاي موثر در سبد مصرفي
سال گذشته در نشست «عدالت اجتماعي» که در دانشکده علامه برگزار شده بود. «فرشاد مومني»، اقتصاددان با اشاره با افزايش هزينههاي زندگي مردم بر اثر اجراي قانون هدفمندي يارانهها گفته بود: زماني که به سبد مصرفي ايرانيها از سال۸۳ تاکنون نگاه ميکنيم بحران حاد تقاضاي موثر را مشاهده ميکنيم، بحراني که سبب شده هزينه درمان، آموزش و تغذيه خانوارها افزايش پيدا کند. اين استاد دانشگاه افزود: يکي از راههاي نجات کشور اين است که دولت به سمت سياست و راهبرد توسعه عادلانه پيش رود و وظيفه ديگر ما کمک به دولت براي رسيدن به بلوغ فکري است تا به صورت دقيقتر کانونهاي مشکلات را شناسايي و در جهت رفع آن تلاش کند. مومني در جاي ديگري، يک سال پس اجراي هدفمندي يازانهها گفته بود: به گواه گزارشهاي رسميمرکز آمار، در سبد شاخص هزينه مصرف کنندهها، هزينههاي مربوط به خورد و خوراک از سال ۸۹ تا ۹۰ بالغ بر ۴۰ درصد افزايش يافته است. اين در شرايطي بود که در همان زمان، حدود ۷۰ درصد کارکنان دولت و ۸۵ درصد کارگران مشمول بيمه تامين اجتماعي کساني هستند که دريافتيهايشان حول وحوش حداقل دستمزد بود و مواد غذايي هم بيشترين سهم را در سبد مصرفي آنها داشت.
*کاهش فقر درآمدي و فقر قابليتي
عدم وجود بعضي اقلام در سبد مصرفي خانوارها را ميتوان از منظري ديگري نيز نگاه کرد. «وحيد محمودي»، اقتصاددان در گفتوگو با سايت فودنا، کاهش فقر درآمدي و فقر قابليتي را راهکار اساسي اين مسئله ميداند.
محمودي اعتقاد دارد که با تمرکز بر رفع فقر و محروميت قابليتي از طريق توانمندسازي، افزايش دانش تغذيهاي و مديريت مناسب اقتصاد خانواده تا حدود زيادي ميتوان سوءتغذيه را کاهش داد. اين اقتصاددان براي نمونه، گوشت را مثال ميزند و ميافزايد: ممکن است خانوادهاي حتي ماهي يکبار هم امکان خريداري گوشت را نداشته باشد. حال آنکه اگر از سرپرست خانوار بخواهيد با جايگزيني سويا به جاي گوشت در سبد خانواده، مواد مغذي مورد نياز را تامين کند ممکن است حتي اسم سويا را هم نشنيده باشد. بنابراين اگرچه ممکن است با افزايش آگاهي، افراد از زيرخط فقر خارج نشوند اما سوءتغذيه را با آموزش و تخصيص بهتر منابع ميتوان کاهش داد.
*گوشت سفيد مکمل گوشت قرمز
در خصوص ساير اقلام سبد مصرفي نيز ميتوان به همين شکل ورود کرد و هر کدام را از زواي متفاوتي بررسي کرد. اما بايد با جديت بيشتري به افزايش هزينههاي اقلام خوراکي پرداخت. در غياب گوشت قرمز، مردم تمايل بيشتر به مصرف گوشت سفيد دارند و آن را جايگزيني آبرومندانه در سفرههاي خود ميدانند اما واقعيت اين است که مصرف گوشت سفيد بايد در کنار گوشت قرمز و مکمل آن باشد و متخصصين تغذيه به هيچ وجه حذف گوشت قرمز را توصيه نميکنند.
رئيس جهاد کشاورزي مازندران خبرداد
کورش شرفشاهي - يک سرما و هزاران دردسر براي کشاورزاني که يک سال زحمت ميکشند تا نتيجه زحمات خود را با برداشت محصولات کشاورزي مشاهده کنند.
اما در بسياري از موارد کشاورزان نااميد از همه چيز ميشوند و براي ادامه زندگي درسال آينده، ناچار ميشوند به مشاغل فصلي يا دست فروشي روي بياورند تا بتوانند چشم به محصول درختاني داشته باشند که اگر بحران خشکسالي، تگرگ، سرما، يخ زدگي، برف، سيل و... پيش نيامد، دسترنج کارشان را تبديل به نقدينگي کنند. يکي از اين موارد، سرمايي بود که يک باره گريبانگير کشاورزان مازندراني شد و مرکبات اين منطقه را به ضايعات تبديل کرد.
در اين رابطه رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان مازندران گفت: ۳۰ ميليارد تومان براي کمک بلاعوض به باغداران مرکبات شمال مصوب شده که براي امحاي ۱۲۰ هزار تن پرتقال يخزده کيلويي ۳۵۰ تومان بلاعوض به باغداران پرداخت ميشود. دلاور حيدرپور در گفتوگو با فارس، آخرين وضعيت مرکبات استان مازندران را تشريح کرد و گفت: امسال برآورد کرده بوديم که بين 2.7 تا 2.8 ميليون تن توليد مرکبات داشته باشيم، اما سرماي نابه هنگاميآمد که در تاريخ هواشناسي مازندران بيسابقه بود و طي سي چهل سال اخير، سرماي زير 5 درجه آذرماه و برف 70 سانتيمتري بي سابقه بود. وي اضافه کرد: در عين حال، قبل از اين برف، 70 درصد نارنگي توليدي برداشت شده بود، اما تنها 7 تا 8 درصد محصول پرتقال استان را برداشت کرده بوديم. چون رشد فيزيولوژي آن کامل نشده بود و 50 درصد محصول کيوي هم تا پيش از سرمازدگي برداشت شده بود. رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان مازندران گفت: محصول پرتقال تا دماي زير 3 درجه سانتيگراد مقاومت ميکند، اما اين مسئله در مورد کيوي صدق نکرده و در دماي منفي يک درجه يخزده شده و قابل مصرف نيست. بنا بر اذعان متولي بخش کشاورزي استان مازندران، اين سرمازدگي 900 ميليارد تومان به باغات مرکبات، دام، طيور و گلخانههاي استان مازندران خسارت وارد کرد. وي گفت: به دليل پهن بودن شاخه درختان کيوي و سنگيني برف، با شکستگي درختان مواجه شدهايم که 15 تا 20 درصد باغات کيوي نياز به مرمت و بازسازي دارند. حيدرپور با اشاره به اينکهامسال پيشبيني افزايش 15 درصدي توليد مرکبات را داشتيم، خاطرنشان کرد: اما متأسفانه پس از سرمازدگي، با بداخلاقيهايي از سوي دلالان مواجه شديم که پرتقال را کيلويي 300تومان از باغداران خريداري کرده و به يکباره از حجم زيادي محصول در بازار مواجه شديم. رئيس جهاد کشاورزي استان مازندران گفت: با تصويب 30 ميليارد تومان کمک بلاعوض دولت، 120 هزار تن پرتقال يخزده از سطح باغات جمعآوري و از مدار خارج شد که ما به ازاي هر کيلوگرم پرتقال 350 تومان بلاعوض به باغدار کمک کردهايم و همچنين 12 هزار تن پرتقال آسيبديده خريداري و به کارخانجات براي تبديل آن به کنسانتره ارسال شده است.
پرتقال جنوب گران شد
هميشه يک جاي کار ايراد پيدا ميکند تا بخش ديگري به سود بالايي برسند. اگر چه سرما و يخبندان بلاي جان کشاورزان مازندراني شد و آينده آنان را به چالش کشيد، اما کشاورزان جنوب کشور که در آب و هواي بهاري زندگي ميکنند، از سرما و يخبندان شمال منفعت بردند و شاهد افزايش قيمت محصولات خود شدند. به نوعي که رييس اتحاديه فروشندگان ميوه و سبزي از افزايش قيمت 10 هزار ريالي پرتقال نافل جنوب به دليل افزايش تقاضا خبر داد و گفت: قيمت ساير ميوهها نسبت به هفتههاي گذشته تغيير چنداني نداشته است. حسين مهاجران در گفت و گو با ايرنا علت گراني پرتقال جنوب را افزايش تقاضاي مصرف به دليل وجود پرتقالهاي يخ زده شمال کشور در بازار عنوان کرد و افزود: اکنون هر کيلوگرم پرتقال نافل جنوب (جيرفت) به قيمت 70 هزار ريال و نارنگي بندرعباس 140 هزار ريال عرضه ميشود.وي قيمت هر کيلوگرم پرتقال شمال را 4 هزار تا 15 هزار ريال، نارنگي شمال بين 10 تا 25 هزار ريال، کيوي بين 15 تا 25 هزار ريال، ليموشيرين بين 15 تا 30 هزار ريال، گريپ فروت قرمز 15 تا 30 هزار ريال، انار سردخانه اي 50 هزار ريال و انار متوسط 15تا 25 هزارريال، انواع سيب درختي قرمز و سفيد بين 20 تا 40 هزار ريال، انگور بين 30 تا 40 هزارريال، خرمالو کن 60 هزار ريال، خرمالو شمال بين 20 تا 30 هزارريال، گلابي عطري 70 هزار ريال و گلابي نطنز 160 هزارريال، موز 35 تا 40 هزارريال، ازگيل 60 تا 80 هزار ريال اعلام کرد. اگرچه قيمت پرتقال شمال به کمتر از يک هزار تومان رسيده و کشاورزان چوب حراج به محصولاتشان زدهاند تا حداقل درآمد را براي ادامه زندگي در سال آينده داشته باشند،اما اکنون مردميکه براي خريد پرتقال به سراغ ميوه فروشان ميروند، اولين جمله اي که بر زبان ميآورند، اين است که مبادا يخ زده وتلخ باشد؟ جمله ديگر مشتريان پرتقال اين است که مبادا پرتقال را زود برداشته کردهاند و آبدار نيست؟ البته اين دو سوال بي جا نيست و اين معضل پرتقالهايي است کهامروزه در بازار عرضه ميشود.
عرضه مسکن در شرایط فعلی از تقاضا پیشی گرفت؛
کارشناسان معتقدند رکود پنج ساله بخش مسکن با همه مشکلاتي که براي اشتغال کشور ايجاد کرد، با بحراني عجيب غريب در بخش عرضه همراه نبود، لذا برآوردها از نياز سالانه ۱.۵ ميليون واحد مسکوني ميتواند مورد تجديدنظر قرار گيرد.
به گزارش ايسنا، تا پيش از مسکن مهر عنوان ميشد کشور ساليانه به ۱.۲ تا ۱.۵ ميليونمسکن نياز دارد؛ برآوردي که حالا با توجه به وجود ۱۱۷ هزار مسکن مهر بدون متقاضي، وجود ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار مسکن خالي در استان تهران، وجود ۱.۷ ميليون مسکن خالي در کشور، کاهش روند مهاجرت و جانمايي بخش زيادي از جمعيت به چالش کشيده ميشود؛ تا جايي که عباس آخوندي ميگويد با توجه به اسکان جمعيت، معادلات مسکن ديگر مثل دهههاي قبل نيست. بر اين اساس کارشناسان برآوردهايي بين ۷۰۰ هزار تا يک ميليون واحد دارند اما آيا بازار مسکن توان جذب اين تعداد توليد را دارد؟
در سال گذشته ۶۸۵ هزار ازدواج در کشور انجام شد که برخي سازندگان معتقدند کشور به همين تعداد مسکن نياز دارد. در سوي مقابل عدهاي ميگويند اگر صرفا بر اساس تعداد ازدواجها اقدام به توليد مسکن کنيم و مسائلي چون شرايط خانوار، فرهنگ، نحوهي استقرار، اشتغال، درآمد و آمار طلاق را در نظر نگيريم با مازاد عرضه مسکن مواجه ميشويم که منجر به هدررفت منابع ميشود؛ بخصوص اينکه طي سالهاي اخير تعداد ازدواجها هر ساله کاهشي ۴۰ تا ۵۰ هزار فقرهاي را تجربه ميکند.
از سوي ديگر وزير راه و شهرسازي ميگويد: تحولات شهري ايران نشان ميدهد بخش عمدهاي از جمعيت جابهجا شده است. در حال حاضر ۷۲ درصد جمعيت ايران شهري و ۲۸ درصد روستايي است يعني جابهجايي بزرگي در ايران رخ داده که بايد در طرح مباحث متناسب با اين شرايط اقدام کنيم.
به گفتهي عباس آخوندي، تقاضاهاي جديد در تهران ديگر کارکرد ندارد. در شيراز، مشهد و تبريز هم با اين مسئله مواجهيم. يک اتفاقي رخ داده که ما متوجه نشديم و به روند بساز و بفروشي ادامه دادهايم. در حال حاضر گفته ميشود بيش از ۲۵۰ هزار مسکن خالي در شهر تهران وجود دارد. در اين شرايط بدون داشتن طرح و برنامه ۲۴۰ هزار واحد مسکوني در شهرهاي جديد مانند پرند، پرديس، هشتگرد در اطراف تهران تعريف کردند که ظرفيت براي اين مقدار جمعيت وجود ندارد.
يک کارشناس مسکن نيز با بيان اينکه ارزش افزوده بخش مسکن در حال کاهش است، خاطرنشان کرد: رشد بخش مسکن در دهههاي قبل ناشي از مهاجرتهاي روستايي بود ولي هماکنون روستاها خالي شدهاند، لذا توليد مسکن در کلانشهرها کار بيهودهاي است.
محمد عدالتخواه گفت: اگر دولت تصميم بگيرد پولهاي هنگفتي به بخش مسکن تزريق کند در ازاي ايجاد اشتغال موقت، در واقع منابع خود را هدر خواهد داد. به هر حال همهي بخشهاي اقتصاد تلاش ميکنند که بگويند ما در شرايط پساتحريم در اولويت هستيم ولي من به عنوان يک مهندس بخش مسکن ميگويم اين اولويت در بخش مسکن وجود ندارد.
اما با فرض اين احتمالات نميتوان مساله ۱۱ ميليون حاشيهنشين و ۱۹ ميليون بدمسکن را ناديده گرفت؛ موضوعي که کارشناسان اجتماعي و اقتصادي را نگران کرده است. جمعيت کلان شهر تهران بعنوان پرجمعيتترين منطقه در ايران، از ۱۰.۳ ميليون در سال ۱۹۹۶ به ۱۴.۵۹ ميليون نفر در سال ۲۰۱۱ رسيده است. ديگر مناطق شهري نيز به نسبت منطقه شان نرخ رشد جمعيت بسيار زيادي را تجربه کردهاند.
يکي از عارضههايي که در نتيجهي اين رشد دوپينگ گونه ايجاد شده است، گسترش پديده حاشيهنشيني است. بنا به گفتهي معاون وزير راه و شهرسازي، جريان شهرنشيني شتابان و گسترشهاي افقي و نامتعادل که در دهههاي قبل اتفاق افتاده است در زمان کنوني مسائل و مشکلات متعددي را براي شهرها به بار آورده است. امروزه شهر با پديدهها و مسائل بزرگي مانند فقر شهري، پايين بودن تابآوري در عرصههاي گسترده، بحران هويت و محيط زيستي، تخريب زيستبومها و مسائل بسيار گستردهاي که حجم قابل توجهي از شهرها را هم به خود اختصاص داده روبهرو است.
محمدسعيد ايزدي افزود: ما در مواجهه با شهر و مسائل آن نيازمند رويکرد جديدي هستيم. اين رويکرد جديد در قالب سياستي (کهامروزه درحال دنبال آن هستيم) با عنوان بازآفريني شهري تلاش ميکند در وهله اول به شهر نه به عنوان يک ماشين بلکه به عنوان يک سازمان اجتماعي نگاه کند. به تبع بايد موجوديت اين سازمان اجتماعي که شهروندان هستند در اولويت قرار بگيرند و در وهله دوم بايد بررسي شود که چطور ميشود به اين مسائل از رويکردهاي ديگري نگاه شود. اگر به دو سال گذشته برگرديم ميبينيم که در امر سياست مسکن به برنامههاي بازآفريني به عنوان اولويت نگاه شده و پس از شناسايي فرصتها اجراي آنها در خط اول قرار گرفته است.
بر اين اساس ميتوان نتيجه گرفت کيفيسازي مسکن دهکهاي پايين، توليد مسکن کوچک متراژ براي اقشار متوسط و مسکن متناسب با توان اقتصادي زوجهاي متقاضي ميتواند اولويت اصلي عرضه مسکن کشور باشد و دولتيسازي در مقياس انبوه کنار گذاشته شود. با اينکه طي ۳.۵ سال گذشته بسياري منتظر پردهبرداري طرح مسکن اجتماعي به عنوان طرحي مناسب اقشار فرودست بودند، دولت مقداري تعلل کرد تا اينکه طي روزهاي اخير از طرح مسکن اجتماعي رونمايي کرد؛ طرحي که مديريت آن به عهدهي بنياد مسکن قرار دارد و در مقياس کوچک قرار است از طريق ساخت، خريد و اجاره، تامين ساليانه ۱۵۰ هزار مسکن خانوارهاي کم بضاعت را بر عهده بگيرد. براي اقشار متوسط و زوجهاي جوان نيز دولت بايد طرحهايي جداگانه در نظر بگيرد. يکي از اقدامات دولت در اين زمينه ارايه وام با بهره ۸ درصد به انبوهسازان است که چندان مورد استقبال آنان قرار نگرفته و برنامه ديگر پرداخت وام تا سقف ۱۶۰ ميليون توماني با بهره ۹ درصد به زوجهاي خانه اولي است. هر دو اين برنامهها در شرايط فعلي درگير رکود مسکن هستند؛ هرچند استقبال از وام ۱۶۰ ميليوني در سال جاري روند صعودي داشته است.
صنعت نفت احيا و وابستگي به دلار کاهش مييابد
رويترز به نقل از چهار منبع آگاه گزارش داد ويتول که بزرگترين شرکت بازرگاني نفت جهان است، با شرکت ملي نفت ايران قراردادي براي واميمعادل يک ميليارد يورو بسته است که با صادرات آينده فراوردههاي نفتي ضمانت شده است.
به نقل از ايسنا، اين قرارداد سرعت احياي صنعت نفت در ايران را با گذشت يک سال از لغو تحريمهاي هسته اي منعکس ميکند که به تهران امکان خواهد داد سهم بازارش از رقيب بزرگ خود عربستان سعودي را پس بگيرد.
همچنين بعضي قراردادهاي قديميبا شرکتهاي غربي را احيا ميکند زيرا تهران نه تنها از تسهيل تحريمهاي اتحاديه اروپا بهره مند شده است بلکه محدوديتهاي آمريکا براي دسترسي ايران به دلار هم کمتر شده است.
با اين همه شرکتهاي خارجي به دليل نگراني از نقض قوانين پيچيده، محتاط ماندهاند و غولهاي نفتي مانند شل، بريتيش پتروليوم و اني به عنوان خريداران نفتي، براي بازگشت به ايران به کندي عمل کردهاند.
مديراني کهامريکايي هستند حتي اگر براي شرکتهاي غيرآمريکايي کار کنند، اغلب در مذاکره با ايران کنار گذاشته ميشوند که قابل توجهترين نمونه، باب دادلي، مدير آمريکايي بريتيش پتروليوم بوده است.
انتقاد صريح دونالد ترامپ، رييس جمهور منتخب آمريکا از توافق هسته اي که از سوي دولت اوباما امضا شد، به ابهام و نگرانيهاي جديد شرکتها افزوده است.
اما شرکتهاي بازرگاني خصوصي انعطاف پذيري بيشتري داشته و ميتوانند براي بستن قرارداد نسبت به شرکتهاي سهاميعام، سريعتر عمل کنند.
معامله گران در سالهاي اخير براي دسترسي بلند مدت به حجم بزرگي از نفت و محصولات نفتي به ميزان فزاينده اي به پيش فاينانس روي آوردهاند. سيستم پيش فاينانس از سوي شرکتهاي بازرگاني بزرگي مانند ويتول به عنوان مثال منطقه کردستان عراق را در زمان جنگ با داعش در دو سال گذشته پا بر جا نگه داشت.
يکي از منابع آگاه در تهران به رويترز گفت: قرارداد ويتول با ايران در اکتبر بهامضا رسيد و ماه جاري اجرايي ميشود.
وي افزود: اين قرارداد به يورو با نرخ بهره حدود هشت درصد در قبال فراوردههاي نفتي است و بعضي از محصولات نفتي ممکن است به جاي شرکت ملي نفت ايران، از سوي بخش خصوصي تامين شود. توليدکنندگان بزرگ نفت خام در خاورميانه از جمله ايران تمايلي به فروش نفت خام به شرکتهاي بازرگاني ندارند زيرا آنها ترجيح ميدهند خودشان قيمت گذاري و مقصد را کنترل کنند.
شرکتهاي بازرگاني همچنين به دنبال آغاز مجدد سواپ نفت و محصولات نفتي درياي خزر با ايران هستند اما اين روند به کندي پيش ميرود.
طبق اعلام اوپک، ايران که سومين توليدکننده بزرگ عضو اين سازمان است، بيش از ۵۰۰ هزار بشکه در روز محصولات پالايش شده به بازارهاي آسيايي صادر ميکند که عمدتا نفت کوره، گاز مايع و نفتا هستند.
ويتول (Vitol) يک شرکت چندمليتي، به مرکزيت دو کشور هلند و سوئيس است، که در زمينه توليد و مبادله انرژي و کالا فعاليت ميکند.
دفاتر مرکزي گروه ويتول در شهرهاي روتردام، هلند و ژنو، سوئيس قرار دارند. اين شرکت، در سال ۲۰۱۱ درآمدي بالغ بر ۲۹۷ ميليارد دلار داشته است و کشتيهاي نفتکش اين شرکت، بيش از ۴۰۰ ميليون تُن نفت را، در اين سال جابجا کردهاند. ويتول در حالحاضر بزرگترين فروشنده نفت خام جهان، محسوب ميشود.
شرکت ويتول در سال ۱۹۶۶ توسط هنک ويتور و ژاک ديتايگر در شهر روتردام، هلند تأسيس و پس از چند سال به يکي از غولهاي صنعت کالا، تبديل شد. سپس با مديريت دو شرکت گلنکور و ترافيگورا، به يکي از بزرگترين معاملهگران نفت تبديل شد.
امروزه گروه ويتول، پس از شرکت سوئيسي گلنکور، در رتبه دوم از بزرگترين شرکتهاي بازرگاني کالا قرار دارد و بعنوان يکي از سه شرکت بزرگ فروشنده نفت خام جهان شناخته ميشود.
گروه ويتول، در عمل، يک شرکت خوشهاي (چند صنعتي) است، که طيف وسيعي از کالاها و خدمات را ارائه ميکند و سرمايهگذاريهاي بسياري را در شاخههاي مختلف صنعتي، در کشورهاي مختلف جهان دارد، ولي بخش اعظم فعاليتهاي اين شرکت هلندي، عمومأ در صنايع نفت و گاز، صنايع شيميايي، صنايع پتروشيمي، صنايع معادن و مبادلات کالا و انرژيهاي تجديدپذير، متمرکز است.
فعاليتهاي اصلي و بينالمللي شرکت ويتول، در شهرهاي ژنو، هيوستون، سنگاپور و لندن متمرکز است. اين شرکت علاوه بر خريد و فروش نفت، سرمايهگذاريهاي کلاني در زمينه دادوستد زغال سنگ، گاز طبيعي، برق، فرآوردههاي نفتي، گازهاي گلخانهاي و سوختهاي زيستي نيز دارد.
شبکه مخازن و پايانههاي بينالمللي انتقال انرژي ويتول، با ظرفيت نزديک به شش ميليون متر مکعب در چهار قاره گسترده است. ارزش اين مخازن و ترمينالها، بالغ بر ۱ ميليارد دلار، برآورد ميگردد.
مراکز کليدي اين شبکه، عبارت است از آمستردام و يوروپورت در هلند، بندر کاناورال، در ايالت فلوريدا و ترمينال لنتسپايلز در لتوني.
کارشناسان با اشاره به منطقي نبودن رفتار بازار سهام عنوان کردند:
کارشناسان بازار سهام با اعتقاد به اينکه رفتار بورس هم اکنون منطقي نيست، معتقدند: توقف طولاني مدت نماد معاملاتي بانکهاي بورسي هم از نقاط ضعف اين بازار به شمار ميرود.
عبدالله رحيم لوي بنيس در گفتوگو با فارس وضعيت بازار سهام را ناشي از حاکم شدن تفکر دولت مبني بر تقويت بازار بدهي عنوان کرد و افزود: هم اکنون رفتار بازارسهام به هيچ وجه منطقي نيست. وي گفت: اتفاقي که هم اکنون افتاده اينکه با طولاني شدن توقف نمادهاي معاملاتي هم اکنون اعتماد عموميبه بازار سهام اندکي سلب شده است. اقداميکه علاوه بر خدشه دار شدن چهره بازار به کاهش نقدشوندگي بازار منجر شده که به لحاظ شرعي، قانوني و اخلاقي صحيح نيست. اين کارشناس بازار سرمايه افزود: در عين حال ماجراي مجامع امسال بانکها و تداوم توقف نمادهاي معاملاتي آنها نيز باعث شده تا دورنماي بازگشايي اين نمادها با قيمتهاي نازل بر کليت بازار سهام احاطه داشته باشد.
نقش دولت در به کما رفتن بازار سهام
مديرعامل شرکت کارگزاري بانک انصار با بيان اينکه به نظر ميرسد، به کما رفتن بازار سهام ناشي از علاقه دولت براي رونق بازار بدهي و تامين مالي از بازار سرمايه است، گفت: بورس دماسنج اقتصاد واقعي است و روند سودآوري حدود 500 شرکت تاثير گذار بر توليد ناخالص داخلي کشور به دليل سخت تر شدن فضاي کسب و کار هر روز در حال کاهش است که به تبع آن تبخير ارزش بازار سهام را در پي داشته است. به گفته وي تحت تاثير قرار گرفتن بانکها از فضاي کسب و کار فعلي باعث شکل گيري روند غير طبيعي در بازار سرمايه و نظام بانکي شده و در اين شرايط نميتوان توصيهاي براي سرمايه گذاران براي ماندن يا نماندن در بازار سهام داشت.
تهديد حقوقيها براي بازگشايي نماد بانکها
مهدي فرحزادي از کارشناسان بازار سرمايه نيز، ترس از بازگشايي نماد معاملاتي بانکها با قيمتهاي نازل و کمتر از قيمت اسميدر تابلوي معاملات بورس را دليل رکود و رخوت بازار سهام دانسته و معتقد است: هم اکنون اغلب شرکتهاي حقوقي بازار سهام معتقد به فروش سهام به هر قيمتي در صورت بازگشايي نماد بانکها با نرخهاي نازل بوده و اين ديدگاه باعث شده که روند حرکتي بازار سهام نيز تحت تاثير قرار گرفته و بازاري توام با رعب و نا اميدي را در شرايط کنوني به نمايش بگذارد.
بانکها پاشنه آشيل برجام
وي افزود: با اينکه سخت گيري بانک مرکزي براي شفافيت صورتهاي مالي بانکها و بکارگيري استانداردهاي حسابداري بين المللي منجر به وقوع اتفاقهاي مثبت در آينده براي بانکها و موسسات مالي از جمله گشايشهاي اعتباري ميشود، اما هم اکنون بانکهاي بورسي به پاشنه آشيل برجام تبديل شدهاند.
اين کارشناس بازار سرمايه با اشاره به نگاه منفي حقوقيها به وضعيت کنوني بازار سهام گفت: متولي بازار سهام نيز با طولاني کردن توقف نمادهاي معاملاتي باعث دامن زدن به اين نگاه شده، طوري که مديران سرمايه گذاري و سبد گردانها عطاي بورس را به لقايش بخشيدهاند، زيرا با احتساب دوره خواب سرمايه در تکافوي يافتن ساير داراييهاي مالي از جمله ابزارهاي بدهي و جايگزين کردن آنها با سهام با وجود شناسايي زيان هستند.
سايه "آکنتور" بر بازار سهام
در همين رابطه يک مدير سرمايهگذاري، عملکرد ناشر کنتور سازي بر بازار سهام را دليل طولاني شدن توقف نمادهاي معاملاتي ميداند و ميگويد: اين اتفاق باعث شده تا متولي بازار سهام براي ممانعت از تکرار دوباره چنين رخدادي به سمت تمرکز سفت و سخت بر نمادهاي معاملاتي متوقف گرايش يابد، اما وقتي ابزارهاي سلبي و قانوني جدي در مورد رفتار اين ناشر متخلف به کار گرفته نميشود و به نوعي با تسامح به دنبال عبور اين جريان از فرايند زنده بازار سهام هستند، نميتوان به عدم تخريب اعتماد سرمايه گذاران در بازار سرمايه خرده گرفت. مجتبي وزيري با بيان اينکه هم اکنون بازار سهام فارغ از ريسکهاي سيستماتيک، موضوعهاي ديگري به عنوان ريسک سرمايه گذاري در استراتژيهاي خود دخيل کرده، گفت: همواره رفتار بازار سهام نه تنها در ايران بلکه در تمام دنيا نسان داده وقتي رعب و ترس حاکم بر بازار باعث فشار فروش سهام شده و روزهاي سياه را رقم زده، بلافاصله افزايش شديد نماگرها را پس از عبور از اين دوره رقم زده است، هرچند که در ايران به دليل وجود دامنه نوسان قيمتي باعث شده تا تمام روزها سياه باشد.
جهش بازار از اواخر بهمن ماه
به باور وي در صورت بازگشايي نمادهاي معاملاتي بانکها، بازار سهام به احتمال زياد از اواخر بهمن ماهامسال بايد منتظر حرکت اساسي نماگرهاي منتخب خود باشد، چرا که دستهاي پشت پرده در کمين شکار سهمهاي ارزان شده و در آستانه انتخابات رياست جمهوري پيشرو در زمان مناسبي به بازار وارد خواهند شد و سپس درست در زماني که قيمتها به اوج خود ميرسند، با هدف تامين نقدينگي رخدادهاي پيشرو عرضه کننده سهام در زمان ورود سرمايه گذاران خواهند بود. در نهايت مدير عامل يک شرکت کارگزاري نيز با انتقاد از تمرکز حقوقيها بر بازار بدهي و رها شدن بازار سهام به خبرنگار ما ميگويد: هم اکنون 90 درصد مشتريان کارگزاري وي علاقه مند به خريد اوراق مشارکت و ساير ابزارهاي بدهي در بازار سرمايه هستند، زيرا اين اوراق از ريسک برخوردار نيستند.
رييسجمهوري گوشه چشميبه بورس داشته باشد
وي که از انتشار نام خود صرف نظر کرده، معتقد است: هم اکنون با وجود نقدينگي اما حجم گسترده انتشار انواع اوراق بدهي با هدف تامين مالي دولت باعث شده، تا روند بازار سهام با رخوت و سکون مواجه باشد. اين کارشناس بازار سرمايه گفت: بايد دولت حجم اوراق بدهي را کاهش داده و شرکتهاي بورسي نيز آمار گزارشهاي عملکردي 9 ماهه خود را به بازار سهام سريع تر اعلام کنند. در عين حال رييس جمهور نيز در کنار ارايه گزارشهاي عملکردي اقتصادي دولت خود نسبت به سرمايه گذاري خارجي و نقش بورس نيز اشاره و گوشه چشميبه بازار سرمايه داشته باشد.