برگزاري مراسم معارفه سهام نماد «اَوان» 
"مبين‌وان کيش"، که با نماد " اوان" به تابلوي آيفکس وارد خواهد شد سومين شرکت حوزه انفورماتيک بورسي است. دو شرکت قبل هر يک با حدود قيمتي هر سهم ۹۰۰ تومان روي تابلو ثبت شدند که با گذشت چند ماه در حال حاضر به ۲.۵ برابر قيمت معامله مي‌شوند. سهام شرکت مبين‌وان کيش که يکي از فعالان حوزه خدمات مخابراتي و انفورماتيک در کشور است، هفته آينده براي اولين بار در فرابورس عرضه خواهد شد.
به گزارش سنا، اين شرکت يکي از فعالان عرصه مخابرات است که با ارائه راهکارهاي نوين در حوزه خدمات ارزش افزوده، امکانات متنوعي را براي مشترکان تلفن همراه، تلفن ثابت و ساير بسترهاي ارتباطي فراهم کرده است.


آغازبه‌کار صندوق نيکوکاري لوتوس رويان 
تأمين سرمايه لوتوس پارسيان يک‌سال است که با پژوهشگاه رويان همکاري خود را آغاز و تا کنون يک صندوق جسورانه و يک صندوق نيکوکاري براي تأمين مالي طرح‌هاي تحقيقاتي اين پژوهشگاه تأسيس کرده‌است. مراسم معارفه صندوق نيکوکاري لوتوس رويان همزمان با گراميداشت يازدهمين سالگرد درگذشت سعيد کاظمي‌آشتياني (بنيانگذار پژوهشگاه رويان) عصر سه شنبه ۱۴ دي ماه، با همکاري تأمين سرمايه لوتوس پارسيان و پژوهشگاه رويان برگزار شد. به نقل از تأمين سرمايه لوتوس پارسيان، در اين مراسم که در محل سالن همايش پژوهشگاه رويان برگزار شد، مديران تأمين سرمايه لوتوس پارسيان، سيدحميدرضا طيبي رئيس جهاد دانشگاهي  و ... حضور داشتند.

کولاک بهمن در نيمه نخست سال‌مالي‌جاري 
سود خالص هر سهم "خبهمن" در نيمه نخست سال مالي جاري مبلغ 21 ريال اعلام شده که اين عدد سال گذشته 18 ريال زيان بود بدين ترتيب اين گروه خودرويي در مقايسه با دوره مشابه رشد 216 درصدي را ثبت کرده است.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني بازار سرمايه (سنا)، گروه بهمن اطلاعات و صورت‌هاي مالي ميان دوره اي 6 ماهه منتهي به 31 شهريور 95 را به صورت حسابرسي شده اعلام کرد.
گروه بهمن سود ناشي از تغيير ارزش سرمايه گذاري در اوراق بهادار را در اين دوره در مقايسه با مدت مشابه قبل با رشد 225 درصدي به مبلغ 132 ميليارد و 944 ميليون ريال اعلام کرد.



کارشناسان با اشاره به منطقي نبودن رفتار بازار سهام عنوان کردند:
کارشناسان بازار سهام با اعتقاد به اينکه رفتار بورس هم اکنون منطقي نيست، معتقدند: توقف طولاني مدت نماد معاملاتي بانکهاي بورسي هم از نقاط ضعف اين بازار به شمار مي‌رود.
عبدالله رحيم لوي بنيس در گفت‌وگو با فارس وضعيت بازار سهام را ناشي از حاکم شدن تفکر دولت مبني بر تقويت بازار بدهي عنوان کرد و افزود: هم اکنون رفتار بازارسهام به هيچ وجه منطقي نيست. وي گفت: اتفاقي که هم اکنون افتاده اينکه با طولاني شدن توقف نمادهاي معاملاتي هم اکنون اعتماد عمومي‌به بازار سهام اندکي سلب شده است. اقدامي‌که علاوه بر خدشه دار شدن چهره بازار به کاهش نقدشوندگي بازار منجر شده که به لحاظ شرعي، قانوني و اخلاقي صحيح نيست. اين کارشناس بازار سرمايه افزود: در عين حال ماجراي مجامع امسال بانک‌ها و تداوم توقف نمادهاي معاملاتي آنها نيز باعث شده تا دورنماي بازگشايي اين نمادها با قيمت‌هاي نازل بر کليت بازار سهام احاطه داشته باشد.
نقش دولت در به کما رفتن بازار سهام
مديرعامل شرکت کارگزاري بانک انصار با بيان اينکه به نظر مي‌رسد، به کما رفتن بازار سهام ناشي از علاقه دولت براي رونق بازار بدهي و تامين مالي از بازار سرمايه است، گفت: بورس دماسنج اقتصاد واقعي است و روند سودآوري حدود 500 شرکت تاثير گذار بر توليد ناخالص داخلي کشور به دليل سخت تر شدن فضاي کسب و کار هر روز در حال کاهش است که به تبع آن تبخير ارزش بازار سهام را در پي داشته است. به گفته وي تحت تاثير قرار گرفتن بانک‌ها از فضاي کسب و کار فعلي باعث شکل گيري روند غير طبيعي در بازار سرمايه و نظام بانکي شده و در اين شرايط نمي‌توان توصيه‌اي براي سرمايه گذاران براي ماندن يا نماندن در بازار سهام داشت.
تهديد حقوقي‌ها براي بازگشايي نماد بانک‌ها
مهدي فرحزادي از کارشناسان بازار سرمايه نيز، ترس از بازگشايي نماد معاملاتي بانک‌ها با قيمت‌هاي نازل و کمتر از قيمت اسمي‌در تابلوي معاملات بورس را دليل رکود و رخوت بازار سهام دانسته و معتقد است: هم اکنون اغلب شرکت‌هاي حقوقي بازار سهام معتقد به فروش سهام به هر قيمتي در صورت بازگشايي نماد بانک‌ها با نرخ‌هاي نازل بوده و اين ديدگاه باعث شده که روند حرکتي بازار سهام نيز تحت تاثير قرار گرفته و بازاري توام با رعب و نا اميدي را در شرايط کنوني به نمايش بگذارد.
بانک‌ها پاشنه آشيل برجام
وي افزود: با اينکه سخت گيري بانک مرکزي براي شفافيت صورت‌هاي مالي بانک‌ها و بکارگيري استاندارد‌هاي حسابداري بين المللي منجر به وقوع اتفاق‌هاي مثبت در آينده براي بانک‌ها و موسسات مالي از جمله گشايش‌هاي اعتباري مي‌شود، اما هم اکنون بانک‌هاي بورسي به پاشنه آشيل برجام تبديل شده‌اند.
اين کارشناس بازار سرمايه با اشاره به نگاه منفي حقوقي‌ها به وضعيت کنوني بازار سهام گفت: متولي بازار سهام نيز با طولاني کردن توقف نماد‌هاي معاملاتي باعث دامن زدن به اين نگاه شده، طوري که مديران سرمايه گذاري و سبد گردان‌ها عطاي بورس را به لقايش بخشيده‌اند، زيرا با احتساب دوره خواب سرمايه در تکافوي يافتن ساير دارايي‌هاي مالي از جمله ابزارهاي بدهي و جايگزين کردن آنها با سهام با وجود شناسايي زيان هستند.
سايه "آکنتور" بر بازار سهام
در همين رابطه يک مدير سرمايه‌گذاري، عملکرد ناشر کنتور سازي بر بازار سهام را دليل طولاني شدن توقف نماد‌هاي معاملاتي مي‌داند و مي‌گويد: اين اتفاق باعث شده تا متولي بازار سهام براي ممانعت از تکرار دوباره چنين رخدادي به سمت تمرکز سفت و سخت بر نماد‌هاي معاملاتي متوقف گرايش يابد، اما وقتي ابزارهاي سلبي و قانوني جدي در مورد رفتار اين ناشر متخلف به کار گرفته نمي‌شود و به نوعي با تسامح به دنبال عبور اين جريان از فرايند زنده بازار سهام هستند، نمي‌توان به عدم تخريب اعتماد سرمايه گذاران در بازار سرمايه خرده گرفت. مجتبي وزيري با بيان اينکه هم اکنون بازار سهام فارغ از ريسک‌هاي سيستماتيک، موضوع‌هاي ديگري به عنوان ريسک سرمايه گذاري در استراتژي‌هاي خود دخيل کرده، گفت: همواره رفتار بازار سهام نه تنها در ايران بلکه در تمام دنيا نسان داده وقتي رعب و ترس حاکم بر بازار باعث فشار فروش سهام شده و روزهاي سياه را رقم زده، بلافاصله افزايش شديد نماگرها را پس از عبور از اين دوره رقم زده است، هرچند که در ايران به دليل وجود دامنه نوسان قيمتي باعث شده تا تمام روزها سياه باشد.
جهش بازار از اواخر بهمن ماه
به باور وي در صورت بازگشايي نمادهاي معاملاتي بانک‌ها، بازار سهام به احتمال زياد از اواخر بهمن ماه‌امسال بايد منتظر حرکت اساسي نماگر‌هاي منتخب خود باشد، چرا که دست‌هاي پشت پرده در کمين شکار سهم‌هاي ارزان شده و در آستانه انتخابات رياست جمهوري پيشرو در زمان مناسبي به بازار وارد خواهند شد و سپس درست در زماني که قيمت‌ها به اوج خود مي‌رسند، با هدف تامين نقدينگي رخدادهاي پيشرو عرضه کننده سهام در زمان ورود سرمايه گذاران خواهند بود. در نهايت مدير عامل يک شرکت کارگزاري نيز با انتقاد از تمرکز حقوقي‌ها بر بازار بدهي و رها شدن بازار سهام به خبرنگار ما مي‌گويد: هم اکنون 90 درصد مشتريان کارگزاري وي علاقه مند به خريد اوراق مشارکت و ساير ابزارهاي بدهي در بازار سرمايه هستند، زيرا اين اوراق از ريسک برخوردار نيستند.
رييس‌جمهوري گوشه چشمي‌به بورس داشته باشد
وي که از انتشار نام خود صرف نظر کرده، معتقد است: هم اکنون با وجود نقدينگي اما حجم گسترده انتشار انواع اوراق بدهي با هدف تامين مالي دولت باعث شده، تا روند بازار سهام با رخوت و سکون مواجه باشد. اين کارشناس بازار سرمايه گفت: بايد دولت حجم اوراق بدهي را کاهش داده و شرکت‌هاي بورسي نيز آمار گزارش‌هاي عملکردي 9 ماهه خود را به بازار سهام سريع تر اعلام کنند. در عين حال رييس جمهور نيز در کنار ارايه گزارش‌هاي عملکردي اقتصادي دولت خود نسبت به سرمايه گذاري خارجي و نقش بورس نيز اشاره و گوشه چشمي‌به بازار سرمايه داشته باشد.

تقويت شاخص بورس به مدد فلزات اساسي
در آخرين روز معاملات اين هفته تالار شيشه‌اي گروه محصولات شيميايي در اکثر نمادها افت قابل توجهي را تجربه کرد. در اين روز دماسنج بازار سرمايه در ابتداي معاملات توانست از کانال ۷۹ هزار واحدي بالا رود، اما در ادامه با افت‌هايي مواجه شد و به رقم ۷۸ هزار و ۹۹۱ واحدي رسيد. به نقل از ايسنا، ديروز چهارشنبه دماسنج بازار سرمايه در پنج دقيقه اوليه شروع معاملات کانال ۷۹ هزار واحدي را رد کرد، اما در ادامه با نوسان‌هايي مواجه شد و در نهايت نسبت به روز گذشته هفت واحد رشد کرد و به رقم ۷۸ هزار و ۹۹۱ واحدي رسيد. همچنين شاخص کل هم‌وزن با ۴۹ واحد کاهش عدد ۱۵ هزار و ۴۲۰ واحدي را نشان داد. شاخص بازار اول نيز پس از دو واحد رشد به رقم ۵۶ هزار و ۳۰ واحدي رسيد و شاخص بازار دوم با ۳۳ واحد صعود عدد ۱۶۸ هزار و ۳۲۸ واحدي را تجربه کرد. همچنين شاخص آزاد شناور پس از دو واحد رشد به رقم ۸۶ هزار و ۷۱۳ واحدي رسيد. در آخرين روز معاملات اين هفته بورس اوراق بهادار تهران نماد فولاد مبارکه اصفهان با ۳۹ واحد تاثير مثبت در شاخص بيشترين نقش را در رشد هفت واحدي شاخص داشت. پس از اين نماد فولاد خوزستان و صنايع پتروشيمي‌خليج فارس بيشترين نقش را در نوسانات صعودي دماسنج بازار سرمايه داشت. در نماد فولاد خوزستان که در رتبه دوم بيشترين تاثير در شاخص کل را داشت از مجموع عرضه‌ها بيش از ۹۶ درصد توسط سهامداران حقوقي خريداري شد. به‌طوري که پنج ميليون و ۴۹ هزار سهم را سهامداران حقوقي خريدند و تنها ۲۱۰ هزار و ۸۸۳ سهم توسط حقيقي‌ها خريداري شد.
ديروز اکثر نمادها در گروه محصولات شيميايي روند کاهشي قيمت را تجربه کرد. در اين گروه ۱۳ ميليون و ۴۳۵ سهم به ارزش بيش از چهار ميليارد تومان در ۱۸۶۷ نوبت معامله، مورد دادوستد قرار گرفت. همچنين نماد سرمايه‌گذاري غدير با ۱۱ واحد تاثير منفي در نوسانات شاخص بيشترين نقش کاهنده را در نوسانات دماسنج بازار سرمايه داشت. علاوه بر اين پالايش نفت بندرعباس، گسترش نفت و گاز پارسيان و پالايش نفت اصفهان نيز تاثيرات کاهشي در شاخص داشتند. ديروز در نماد حق تقدم سرمايه‌گذاري رنا از ۱۰۰ درصد عرضه‌ که معادل ۱۰ ميليون و ۸۸۹ هزار حق تقدم استفاده نشده بود نزديک ۹۲ درصد توسط سهامداران حقوقي خريداري شد و سهم خريد سهامداران حقيقي از اين عرضه تنها ۸۸۹ هزار حق تقدم استفاده نشده بود. اين حق تقدم که در روزهاي گذشته با قيمت ۱۷ و ۱۸ تومان معامله شده بود، ديروز با قيمت پاياني ۱۶.۵ تومان دادوستد شد. لازم به يادآوري است که نماد معاملاتي حق تقدم سرمايه‌گذاري رنا در روزها گذشته بابت عرضه ۹۹۰ ميليون و ۸۶ هزار و ۹۰۰ حق تقدم خريداري نشده بازگشايي شد. ارزش معاملات ديروز به رقم ۵۱۸ ميليارد و ۵۵۳ ميليون و ۱۰۰ هزار تومان رسيد که اين مبلغ ناشي از دست به دست شدن ۵۰۱ ميليون و ۶۶ هزار سهم و اوراق مالي قابل معامله طي ۳۶ هزار و ۳۲۷ نوبت دادوستد بود. در پنجمين روز معاملات اين هفته نماد حق تقدم پارس خودرو بيشترين حجم معامله را از آن خود کرد به‌طوري که در اين نماد ۱۲۲ ميليون و ۸۸۶ هزار حق تقدم به ارزش يک ميليارد و ۱۰۷ ميليون و ۹۰۰ هزار تومان در ۳۵۳۱ نوبت معامله مورد دادوستد قرار گرفت. ديروز در گروه محصولات فلزي ۲۳ ميليون و ۸۱۰ هزار سهم به ارزش بيش از ۹ ميليارد تومان در ۷۷۹ نوبت معامله شد و در گروه بانک‌ها ۲۶ ميليون و ۹۹۲ هزار سهم به ارزش بيش از هفت ميليارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت. آيفکس ديروز ۵.۹ واحد افت کرد و به رقم ۸۴۵.۵ رسيد. ارزش معاملات فرابورس ايران به رقم ۱۵۲ ميليارد و ۳۶۲ ميليون تومان رسيد که اين رقم ناشي از دست به دست شدن ۱۶۹ ميليون و ۸۱۴ هزار سهم و اوراق مالي قابل معامله طي ۱۴ هزار و ۸۳۸ نوبت دادوستد بود.

جزييات واگذاري سهام مديريتي و کنترلي 3 شرکت بورسي
يک مقام مسئول گفت: واگذاري سهام مديريتي شرکتهايي که‌امکان سرمايه گذاري بالاي 10درصد در سهام آنها وجود ندارد، در دستور کار «وتوسم» قرار گرفته است. مدير عامل سرمايه گذاري توسعه ملي در گفت‌وگو با فارس با اشاره به نامه شفاف سازي خود در سامانه کدال در مورد برنامه واگذاري برخي دارايي‌ها، گفت: «وتوسم» بنا دارد از طريق منابع حاصل از واگذاري سهام شرکت‌هايي که در آنها کرسي هيأت مديره داشته و خارج از موضوع فعاليت شرکت است، اقدام به بهينه سازي سبد دارايي‌ها و در عين حال پرداخت سود سهامداران نمايد. پژمان شعبان پور فرد با بيان اينکه واگذاري اين شرکت‌ها بر اساس عدم امکان سرمايه‌گذاري بالاي 10درصد در سهام شرکت‌هاي سرمايه‌پذير مطابق با اساسنامه شرکت‌هاي سرمايه گذاري بورسي صورت مي‌گيرد، افزود: از جمله اين دارايي‌ها مي‌توان به سهام سرمايه‌گذاري نيرو، گروه سرمايه گذاري مسکن و لاميران اشاره کرد که بخشي از منابع حاصل از اين واگذاري در راستاي بهينه سازي و افزايش نقدشوندگي سبد دارايي‌هاي "وتوسم" مصرف خواهد شد و مابقي براي پرداخت سود سهامداران در نظر گرفته مي‌شود. به گفته اين مقام مسئول هم اکنون "وتوسم" در شرکت سرمايه‌گذاري نيرو سهام کنترلي مديريتي را در اختيار داشته و در شرکت‌هاي سرمايه گذاري مسکن و لاميران يک کرسي هيأت مديره دارد. شرکت سرمايه گذاري توسعه ملي با سرمايه 4,500 ميليارد ريالي هم اکنون از سبد سهام بورسي و فرابورسي به بهاي تمام شده 8,533 ميليارد ريال و ارزش بازاري 9,400 ميليارد ريالي برخوردار است که در بازار سهام به عنوان يک شرکت حقوقي فعال به شمار مي‌آيد.

يک کشتارگاه دولتي ۱۴ ميليارد تومان فروخته شد
در پي برگزاري مزايده واگذاري کشتارگاه صنعتي ياسوج، اين کشتارگاه دولتي به قيمت ۱۴ ميليارد تومان به فروش رسيد.
به گزارش تسنيم؛ پاکتهاي مزايده واگذاري 100 درصد کشتارگاه صنعتي ياسوج در سازمان خصوصي سازي بازگشايي شد که بالاترين مبلغ پيشنهادي براي اين کشتارگاه 146 ميليارد ريال بود. بر اساس اين گزارش؛ کشتارگاه صنعتي ياسوج براي اين مزايده به قيمت کل پايه 100 ميليارد ريال صورت 5 درصد نقد و بقيه به صورت قسطي در مدت 8 سال با فواصل اقساط 6 ماهه قيمتگذاري شده بود. همچنين براي اين مزايده، کشتارگاه صنعتي ايلام نيز به قيمت کل پايه 100 ميليارد ريال آگهي شده بود که خريداران اقبالي براي خريد اين کشتارگاه از خود نشان ندادند.