فعاليتهاي بخش توليدات و ساخت و ساز در بريتانيا در ماه دسامبر گذشته به بالاترين ميزان رشد از سال ۲۰۱۴ رسيده است.
به گزارش گاردين، شاخص موسسه مطالعات اقتصادي مارکيت از اين بخش به رقم ۵۶.۱ واحد رسيده که نسبت به ماه نوامبر ۲.۵ واحد رشد دارد.افزايش تقاضاي داخلي و خارجي براي بخش توليدات و ساخت و ساز به رشد آن شتاب بخشيده است. درعين حال بخش خرده فروشان هشدار دادند که سال 2017 براي آنها تيره خواهد بود.در ايرلند نيز فعاليتهاي اين بخش در ماه دسامبر به بالاترين ميزان رشد خود طي ۱۷ ماه اخير رسيده است.آخرين آمار و ارقام از فعاليتهاي بخشهاي مختلف اقتصادي در بريتانيا طي ماههاي اخير نشان مي‌دهد اقتصاد اين کشور نسبت به تبعات راي مردم براي خروج از اتحاديه اروپا در همه پرسي ماه ژوئن مقاومت بالايي داشته است. بانک مرکزي انگلستان نيز اعلام کرده است که پيش بيني رشد اعتبار مالي از سال 2005 افزايش سريعتري داشته است. بسياري از بخش‌هاي انگليس نگرانند با خروج از اتحاديه اروپا ، بسياري از سرمايه گذاران تمايلي به سرمايه گذاري نخواهند داشت.

تمايل سرمايه گذاران در بازارهاي نوظهور بورس و اوراق قرضه به پايين تريسن سطح خود از بحران مالي جهان رسيد که به دليل انتخاب دونالد ترامپ باعث خروج سرمايه‌ها شد.به گزارش وال استريت ژورنال، سرمايه گذاران خارجي در بازارهاي نوظهور در سال گذشته ميلادي، تنها 28 ميليارد دلار بوده است.
 دراين ميان ورود سرمايه به اين بازارها 90 درصد پايين تر از ميانگين سرمايه گذاري از سالهاي 2010 تا 2014 بوده است. راي خروج انگلستان از اتحاديه اروپا در ماه ژوئن باعث خروج گسترده سرمايه‌ها از بازارهاي نوظهور چون اندونزي و مکزيک شد.اين امر با انتخاب شگفت آور ترامپ و افزايش نرخ بهره بانکي از سوي فدرال رزرو آمريکا شدت گرفت و سرمايه گذاران به سوي سرمايه گذاريهاي امن تر رفتند. سرمايه گذاران به طور تخميني 3.4 ميليارد دلار را در ماه دسامبر از بازارهاي نوظهور خارج کردند که بيشترين سرمايه خروجي از بخش اوراق قرضه بوده است. سرمايه گذاري در آسيا و آمريکاي لاتين کاهش شديد داشته است.افزايش قيمت دلار به بالاترين سطح در 14 سال اخير مي‌تواند باعث فشار بيشتر براين بازارها شود.

گزارش «تجارت» از شروع تنش در صد و پانزدهمین کنگره جديد آمريکا
گروه بين الملل - مراسم اداي سوگند نمايندگان جديد سنا و مجلس نمايندگان آمريکا در کنگره جديد برگزار شد. صد و پانزدهمين کنگره‌امريکا بيش از هميشه نمايندگان زن رنگين‌پوست دارد و خبر بد اين است که هنوز هم تنها ۱۹ درصد کنگره را زنان تشکيل مي‌دهند.
به گزارش گاردين، اولين روز صد و پانزدهمين کنگره با تحقيرنمايندگان همراه شد و نمايندگان جمهوري‌خواهان پشت درهاي بسته به لغو دفتر اخلاقيات کنگره راي مثبت دادند. اين کميته اخلاقي يک گروه تحقيقاتي بدون وابستگي حزبي است که سال ۲۰۰۸ پس از رسوايي لابي‌گري و دريافت رشوه جک آبراموف ايجاد شد. در جريان ديدار اضطراري دوشنبه شب نمايندگان پشت درهاي بسته، به لغو کار اين کميته راي دادند تصميمي‌که بدون هشدار قبلي صورت گرفت و باعث تحريک دموکرات‌ها و فعالان طرفدار شفافيت در کنگره شد. برطبق گزارش‌ها اين تصميم گيري نمايندگان جمهوريخواه با توجه به فشارها و سخنان دونالد ترامپ رئيس جمهور منتخب بوده است که در توييتر خود نوشته بود «اولويت مجلس تمرکز بر اصلاحات مالياتي ، بهداشت و موضوعات بسيار مهمتر از کار با کميته اخلاقيات کنگره». حتي پيش از توييت ترامپ بسياري از مقامات ارشد جمهوريخواه نسبت به اين تصميم‌گيري ابراز نگراني کردند. نانسي پلوسي رياست اقليت مجلس نمايندگان دراينباره گفت « شب گذشته جمهوريخواهان رنگ واقعي خود را نشان دادند » . تصميم لغو کار کميته اخلاقيات کنگره يک پيروزي براي ترامپ بود که منعکس کننده رويکرد وي در چهار سال آينده است.پل رايان قانون‌گذار ايالت «ويسکانسين» و رئيس فعلي مجلس نمايندگان آمريکا با کسب 236 راي از 247 راي بار ديگر در اين سمت ابقا شد. وي از ماه اکتبر سال ۲۰۱۵ ميلادي و بعد از «جان بينر»، رياست مجلس نمايندگان امريکا را بر عهده دارد.پل رايان وعده داد تا وضعيت نمايندگان جمهوريخواه را بهبود بخشد.
چهره‌هاي آشناي جمهوريخواه در کنگره
به گزارش روزنامه نيويورک تايمز، کنگره جديد آمريکا چهره‌هاي آشناي بسياري دارد. لئون پانه‌تا، وزير دفاع و رئيس سابق سيا به همراه پسرش جيمي‌پانه‌تا که نماينده دموکرات‌ها در کاليفرنياست، به کنگره‌امده بود. علاوه بر او مي‌توان به حضور ديک چني، معاون رئيس‌جمهوري سابق آمريکا اشاره کرد که در کنار دخترش ليز چني، نماينده جمهوري‌خواه از ايالت وايومينگ قرار گرفته بود. ديک چني هم خودش يک دهه عضو مجلس نمايندگان آمريکا بود. بسياري ديگر از نمايندگان هم به همراه فرزندان کوچک خود آمده بودند. اين کنگره که رسما سه‌شنبه سوگند ياد کرد،‌ به لحاظ نژادي متنوع‌ترين کنگره در طول تاريخ آمريکا خواهد بود اما تنوع جنسيتي مساله ديگري است.در حالي که ۱۴ زن جديد سال ۲۰۱۶ در انتخابات کنگره پيروز شدند، مجموع تعداد زنان در کنگره دقيقا همان رقمي‌است که قبلا بود؛ ۱۰۴ نماينده در دو مجلس کنگره (سنا و مجلس نمايندگان). با روي کار آمدن ترامپ در ۲۰ ژانويه، جمهوري خواهان کنترل هر دو مجلس کنگره و نيز کاخ سفيد را براي اولين بار از سال ۲۰۰۷ به دست مي‌گيرند. کنگره جديد تحت حمايت جمهوري‌خواهان قرار است به استقبال يک رئيس‌جمهوري جمهوري‌خواه در کاخ سفيد برود اما ساعات اوليه شروع کار کنگره نشان داد که دولت متحد هم احتمالا با فراز و نشيب‌هايي در قدرت مواجه خواهد شد.

پليس ترکيه مي‌گويد هويت تيرانداز باشگاه شبانۀ رينا در استانبول را شناسايي کرده است اما از ارائۀ نام وي به رسانه‌ها خودداري کرد. به گفتۀ پليس ترکيه، عامل اين حمله که گفتۀ مي‌شود اهل يکي از کشورهاي آسياي مرکزي است، به همراه همسر و دو فرزندش در ماه نوامبر گذشته وارد ترکيه شده و در شهر قونيه مستقر شده بود.
به گفتۀ پليس وي در اواسط ماه دسامبر به مدت چند روز به استانبول سفر کرده و موقعيت جغرافيايي باشگاه رينا و اطراف آن را شناسايي کرده بود.همسر و دو فرزند اين تيرانداز در بازداشت به سر مي‌برند و علاوه بر آنها، پليس تاکنون ۱۶ نفر را دستگير کرده که گفته مي‌شود دو نفر از آنها تابعيت خارجي دارند و در فرودگاه استانبول بازداشت شده‌اند. نمايندگان پارلمان ترکيه با درخواست دولت اين کشور براي تمديد وضعيت اضطراري در اين کشور تا اوايل بهار ۲۰۱۷ موافقت کردند.به گزارش پايگاه «ديلي صاباح»، پارلمان ترکيه سه‌شنبه شب با طرح تمديد سه ماهه وضعيت اضطراري در اين کشور موافقت کرد.اين لايحه روز گذشته از سوي دفتر نخست‌وزيري به پارلمان ارائه شده بود.تمديد وضعيت اضطراري که اختيارات ويژه‌اي به نيروهاي امنيتي مي‌دهد و امکان بازداشت بدون تفهيم اتهام افراد را فراهم مي‌کند، سه روز پس از آن رخ مي‌دهد که افراد مسلح با ورود به يک باشگاه شبانه در استانبول، حاضران را به رگبار بستند.در آن حادثه که داعش مسئوليتش را بر عهده گرفت، نزديک به 40 نفر کشته و ده‌ها تن زخمي‌شدند. مظنون اصلي اين حادثه هنوز بازداشت نشده است.وضعيت اضطراري کنوني در ترکيه اولين بار پس از آن اعلام شد که دولت ترکيه از کودتاي گروهي از نظاميان جان به در برد. پس از آن به لطف وضعيت اضطراري، دولت‌ها ده‌ها هزار نفر از مردم اين کشور را با ادعاي حمايت آن‌ها از «فتح الله گولن» واعظ مذهبي مخالف دولت بازداشت يا از کار برکنار کرده است.شرايط اضطراري پيشتر يک بار براي دوره‌اي سه ماهه که سه هفته ديگر به پايان مي‌رسد، تمديد شد.
جديدترين داده‌هاي آماري از کسري بودجه کشورهاي عربي به دليل شرايط پر نوسان بازار نفت و کمبود منابع مالي حکايت دارد.
 موسسه ضمانت سرمايه گذاري عربي با انتشار گزارشي در پايگاه رسمي‌خود با اشاره به ادامه روند کسري بودجه کشورهاي عربي در سال 2017 گفت : کشورهاي عربي کسري بودجه 200 ميليارد دلاري را پشت سر گذاشته‌اند و ميانگين درآمد سرانه براي هر يک از شهروندان به 7750 دلار رسيده است .اين مؤسسه همچنين از افزايش 5.7 درصدي ميانگين نرخ تورم در کشورهاي عربي خبر داد.پيش از اين نيز شاخص‌ها آماري حکايت از آن داشت که اعتماد شهروندان کشورهاي عربي از جمله کشورهاي حوزه جنوبي خليج فارس به سيستم‌هاي اقتصادي کشورهاي خود به دنبال تشديد بحران مالي و مشکلات ناشي از کسري بودجه به حداقل رسيده است .کشورهاي عربي حوزه خليج فارس که شهروندان آن به زندگي‌هاي پرخرج خود در ميان عرب‌ها شهرت دارند، امروزه بدنبال کاهش درآمدهاي نفتي با چالش جدي روبرو شده و سطح معيشت شهروندان روند نزولي داشته است. علاوه بر آن افزايش قيمت بنزين و کالاهاي مصرفي نيز به عنوان يک عامل مهم موجب تشديد مشکلات شده است .بر اساس آمار ارائه شده از سوي مؤسسه اقتصادي 'کامکو' که يکي از نهادهاي اقتصادي معتبر در حوزه جنوبي خليج فارس است مبادلات تجاري کشورهاي شوراي همکاري خليج فارس طي سال  گذشته 22 درصد کاهش يافته است و همزمان ضرر و زيان مستمر بورس اوراق بهادار در اين کشورها لطمات فراواني را به سيستم اقتصاديشان وارد کرده است .شرايط نامناسب معيشتي و کاهش قدرت خريد مردم در عربستان و بحرين نيز تا حدي پيش رفته است که بر اساس آمار‌هاي موجود  بسياري از شهروندان  سفرهاي خود را طي سال جاري متوقف کرده و ترجيح داده‌اند تا روشن شدن وضعيت از هزينه در اين بخش خودداري کنند.

22 ميليون نفر بيکار در اروپا
در اروپا بيش از ۱۰ ميليون نفر بيش از يکسال است که شغل ندارند. بحران بيکاري طولاني مدت بخش بزرگي از جامعه را به خطر مي‌اندازد. اروپا درگير بحران بيکاري طولاني مدت است. در بسياري از کشورهاي اروپايي، نيمي‌از جمعيت بيکار با اين بحران روبرو هستند، يعني بيشتر از يکسال است که بيکارند. اين مسئله يکي از عواملي است که از زمان آغاز بحران اقتصادي در اروپا، باعث افزايش فقر شده است. بيش از ۲۲ ميليون نفر در سراسر اروپا بيکارند و نيمي‌از آنها هم بيش از يکسال است که شغل ندارند. دو سوم آنها نيز از ۲ سال پيش بيکارند. در واقع بحران بيکاري طولاني مدت زندگي ۱۰ ميليون و پانصد هزار نفر در اروپا را به خطر انداخته است. اتحاديه اروپا براي مقابله با اين مشکل بايد وارد عمل شود.

سفر به عربستان و قطر دربرنامه ميشل عون
 رئيس‌جمهوري لبنان قصد دارد طي هفته آينده به عربستان سعودي و قطر سفر کند و با مقام‌هاي اين کشورها درباره روابط دوجانبه و آخرين تحولات اوضاع در منطقه گفت‌وگو کند.به گزارش آناتولي، «رفيق شلالا» مدير دفتر رسانه‌اي کاخ رياست‌جمهوري لبنان، روز سه‌شنبه اعلام کرد، «ميشل عون» رئيس‌جمهوري اين کشور «روزهاي دوشنبه و سه‌شنبه آينده در عربستان سعودي خواهد بود و روز چهارشنبه هفته آينده نيز براي سفري دو روزه عازم قطر خواهد شد.»شلالا تصريح کرد، عون در سفر هفته آتي خود به «روابط دوجانبه ميان کشورش با رياض و دوحه، مسائل مورد اهتمام مشترک و آخرين تحولات اوضاع در منطقه را مورد بحث و رايزني قرار خواهد داد.» خالد الفيصل امير مکه و «محمد بن عبدالرحمن آل‌ثاني» وزير خارجه قطر طي سفرهاي جداگانه‌اي که ماه نوامبر گذشته به بيروت داشتند، از ميشل عون براي سفر به کشورهاي‌شان رسما دعوت کردند.با توجه به اينکه رئيس‌جمهوري لبنان از زمان تصدي اين سمت، تاکنون سفري خارجي صورت نداده است، عربستان سعودي نخستين ايستگاه سفرهاي خارجي ميشل عون خواهد بود.

استعفاي سفير انگليس در اتحاديه اروپا
آيوِن راجرز سفير بريتانيا در اتحاديه اروپا روز سه شنبه از سمت خود کناره گيري کرد.به گزارش يورونيوز، "آيوِن راجرز" نماينده بريتانيا در اتحاديه اروپا امروز -سه‌شنبه- از سمت خود کناره‌گيري کرد. خبر استعفاي غير مترقبه سفير بريتانيا در اتحاديه اروپا در حالي منتشر مي‌شود که کمتر از سه ماه به اعلام رسمي‌درخواست لندن براي ترک اتحاديه اروپا باقي مانده است.بنا به گزارش رسانه‌هاي بريتانيا آيوِن راجرز به دنبال اختلاف با برخي اعضاي دولت بريتانيا تصميم به استعفا گرفته است.ترزا مِي، نخست وزير بريتانيا وعده داده است تا پايان ماه مارس (۱۱ فروردين) مذاکرات رسمي‌براي ترک اتحاديه اروپا را با مقامات اتحاديه اروپا آغاز کند.مردم بريتانيا سال گذشته در همه پرسي روز ۲۳ ژوئن (سوم تيرماه سال ۱۳۹۵ شمسي) رأي به خروج کشورشان از اتحاديه اروپا دادند.

حمله الشباب به مقر سازمان ملل در موگاديشو
پليس سومالي ديروز، اعلام کرد که انفجار يک خودروي بمب گذاري شده توسط گروه تروريستي الشباب در مجاورت مجتمع سازمان ملل در موگاديشو به کشته شدن چهار گارد اين نهاد منجر شد. به گزارش خبرگزاري رويترز، 'نور عثمان' افسر پليس سومالي در محل حادثه زخمي‌شدن چهار گارد سازمان ملل را تاييد کرد و افزود: بمب در يک دستگاه خودروي پارک شده در گاراژي در مقابل ساختمان‌هاي برنامه توسعه سازمان ملل تعبيه شده بود.گروه تروريستي الشباب وابسته به القاعده مسئوليت اين حمله را بر عهده گرفت و شمار زخمي‌شدگان سه نفر ذکر کرد.اين گروه تروريستي مسئوليت بيشتر حمله‌هاي مشابه را در موگاديشو بر عهده گرفته است. الشباب سرنگوني دولت سومالي را هدف خود عنوان کرده است.موگاديشو روز دوشنبه نيز صحنه حمله انتحاري به مقر نيروهاي صلحبان اتحاديه آفريقا بود. در اين حمله 3 نيروي امنيتي کشته شدند.الشباب معمولا نيروهاي امنيتي، اتباع خارجي و نيروهاي بين المللي را هدف قرار مي‌دهد، اما غيرنظاميان نيز از حمله‌هاي اين گروه تروريستي در امان نبوده‌اند.

عربستان قيمت نفت آسيا را در ماه فوريه افزايش مي‌دهد
کارگزاران نفتي انتظار دارند عربستان سعودي قيمت نفت را براي تحويل در ماه فوريه(بهمن) در بازارهاي آسيايي افزايش دهد. به گزارش رويترز؛ با توجه به روند افزايشي قيمت نفت و بهبود حاشيه سود پالايشگاه‌ها عربستان قيمت نفت خود را براي تحويل در ماه فوريه در بازارهاي آسيايي افزايش دهند.هم‌اکنون قيمت نفت سبک عربستان براي تحويل ماه فوريه به بازارهاي آسيايي 50 سنت افزايش يافته است.کارشناسان بازار نفت اعلام کرده‌اند که انتظار مي‌رود نفت‌هاي سنگين‌تر عربستان افزايش قيمت بيشتري را تجربه کنند.براساس پيش‌بيني‌ها اين احتمال وجود دارد که قيمت نفت سنگين عربستان 90 سنت تا يک دلار براي تحويل در ماه فوريه بازارهاي آسيايي افزايش يابد.عليرغم اين افزايش قيمت، عربستان قصد دارد صادرات نفت خود را به بازارهاي اروپايي کاهش و به بازارهاي آسيايي افزايش دهد چرا که عربستان مي‌خواهد حضور خود را در بازارهاي اروپا و آمريکا کاهش داده و در بازارهاي آسيا تقويت کند.شرکت آرامکو عربستان قيمت نفت را براساس درخواست مشتريان و همچنين در نظر گرفتن تغييرات قيمتي نفت طي ماه گذشته با توجه به هزينه‌هاي توليد محاسبه مي‌کند.