مارتين وولف
فايننشال تايمز
درحاليکه دوره جهاني سازي رو به پايان مي‌رود، اين پرسش مطرح است که تنش و رويکرد حمايتگري چه نتيجه اي به دنبال داشت. اين امر درست نيست که بشر قادر به يادگيري از گذشته نيست. بشر مي‌تواند وغرب درسهايي از دوره تاريک 1914 و 1945 آموخته است. اما به نظر مي‌رسد که اين درس‌ها را فراموش کرده است. ما باري ديگر در دوره اي از ناسيوناليسم افراطي و بيگانه هراسي زندگي مي‌کنيم. اميد جهاني تازه،‌هارموني و دموکراسي که توسط بازارها در دهه 80 شکل گرفت به خاکستر تبديل شده است. آنچه در روبروي آمريکا ، قدرت ليبرال پس از جنگ قراردارد توسط رئيس جمهوري کنترل خواهد شد که طرفدار حمايتگري از توليد داخلي و تحسين افراد مستبد است. آنچه در روبروي اتحاديه اروپا قراردارد رشد مخالفان ليبرال‌ها در شرق اروپا ، برگزيت و احتمال رياست جمهوري مارين لوپن است. آنچه در پيش روي ولاديمير پوتين است افزايش تاثيرگذاري برجهان بوده و چين نيز شي جين پينگ را به عنوان رهبر اصلي خودبراي سالهاي آينده برميگزيند. سيستم سياست و اقتصاد معاصر جهان از عکس العمل دربرابر فاجعه جنگ جهاني اول و دوم و رکود بزرگ در اوايل قرن بيستم شکل گرفت. با پايان جنگ جهاني دوم جهان بين دو کمپ تقسيم شد:دموکراسي ليبرال و کمونيسم. با تشويق آمريکا امپراتوري‌هاي اروپايي ازهم پاشيده کشورهاي تازه "جهان سوم" را تشکيل دادند. با توجه به تخريب تمدن اروپايي و تهديد کمونيسم، آمريکا يکي از اقتصادهاي شکوفاي جهان نه تنها از ثروت به عنوان نمونه اي براي تشکيل قدرت دموکراتيک استفاده کرد بلکه باعث الهام به کشورهاي غربي در ترانس آتلانتيک شد.
 با اينکار رهبران اين کشورها از اشتباهات سياسي اقتصادي گذشتگان خود در سال 1917 درس گرفتند. در سطح جهاني موسسات تازه اي چون صندوق بين المللي پول، بانک جهاني، سازمان تجارت جهاني شکل گرفتند که شاهد بازسازي اروپا و توسعه اقتصاد جهاني بودند ناتو پايه اتحاد ميان کشورهاي اروپايي در 1949 تشکيل شد و عهدنامه رم توسط جامعه اقتصادي اروپايي امضا شد شروعي براي اتحاديه اروپا بود. اين فعاليت پاسخي به بدبختي‌هاي اقتصادي پس از جنگ اروپا و تهديد اتحاد جماهير شوروي بود اما منعکس کننده ديدگاهي به جهان با تعاون و همکاري بيشتر بود. از نظر اقتصادي دوره پس از جنگ به دو دوره تقسيم مي‌شود. دوره کينزي که اقتصاد اروپا و ژاپن بايکديگر وارد رابطه شدند و درنهايت بازارهاي جهاني شکل گرفت که در دوره اصلاحات دنگ شائوپينگ در چين و روي کار آمدن مارگارت تاچر و رونالد ريگان رخ داد. دوره دوم با تاسيس سازمان تجارت جهاني در سال 1995 و ورود چين به اين سازمان و گسترش اتحاديه اروپا بود. دوره اول اقتصادي با تورم دهه 70 پيان يافت. دوره دوم با بحران مالي سال 2007- 2009 . بين اين دو دوره زماني از آشوب اقتصادي و بي اطميناني وجود داشت که اکنون نيز وجود دارد.
تهديد اصلي اقتصادي در دوره اول افزايش تورم بود اينبار کاهش تورم است. امروز غرب با نا اميدي ژئوپوليتيکي و اقتصادي روبروست. خاورميانه در آشفتگي است و مهاجرت‌هاي گسترده تهديدي بر ثبات اروپا تبديل شده ، پوتين در روسيه قدرت گرفته و شي جين پينگ در چين قاطع تر شده است.اين تغييرات ژئو پوليتيکي نشانگر تمايل به تغيير و گسترش توسعه اقتصادي فراتر از غرب به خصوص در ميان غول‌هاي آسيايي چون هند و چين است. افزايش نرخ بيکاري در اقتصاد کشورهاي پيشرفته پيش درآمد بحران هستند.پاسخ به بحران باعث زيرسئوال رفتن منصافانه بودن سيستم اقتصادي براي عامه مردم بوده است.امري که باعث ازبين بردن اطمينان به قابليت اقتصادي و سياستگذاري نخبگان شده است که به طور کلي شوک بحران اقتصادي سال 2007 به ترس و خشم تبديل شده است.با انتخاب ترامپ حفره اي در رهبري آمريکا پديد آمده است و ما در پايان دوره اقتصادي رهبري غرب در جهاني سازي است.با تسليم شدن به راهکارهاي اشتباه و توهم ، غرب ممکن است بنيان‌هاي فکري و موسسات را نابود کند و غرب نمي‌تواند با بي توجهي به گذشته خود را شفا دهد.
ترجمه: فاطمه مهتدي

فعاليتهاي بخش خدمات در بريتانيا در ماه دسامبر گذشته به بالاترين ميزان رشد خود طي ۱۷ ماه اخير رسيده است.
به گزارش گاردين ، شاخص موسسه مطالعات اقتصادي مارکيت از اين بخش ۵۶.۲ واحد گزارش شده که نسبت به ماه نوامبر رشد يک واحدي دارد. شاخص بالاي رقم ۵۰ نشانه گر رونق بالاي فعاليتهاي اين بخش است.جيمز بيون، کارشناس از شرکت مديريت سرمايه گذاري سي سي ال اي اعتقاد دارد: «موضوعي که به نظر مي‌آيد بهبود اوضاع پس از روزهاي سخت برکسيت، يعني زماني که همه بدبين بودند است. اکنون مي‌توان بصورت منطقي تصور کرد که رسيدن به‌امار و ارقام مثبت در فضاي پس از برکسيت هنوز ممکن است.»کاهش ارزش پوند يکي از تبعات برکسيت بود. با اين وجود بخش صادرات و شرکتهاي خدماتي وابسته به آن از اين روند نزولي بهره برده‌اند. پويايي بخش خدمات در تقويت روند رشد اقتتصادي بريتانيا نقش داشته و پيش بيني کارشناسان مبني بر کندي رشد فعاليتهاي اقتصادي در کشور را زير سئوال برده است.

بزرگترين بازار انرژي ذغال سنگ در جهان به سوي انرژي‌هاي تجديد پذير حرکت مي‌کند . چين از پروژه سرمايه گذاري خود در بخش انرژيهاي تجديدپذير پرده برداشت. براساس اين طرح ۵ ساله سرمايه گذاري معادل ۳۳۴ ميليارد يورو برابر با 2.5 تريليون يوآن، براي گسترش استفاده از انرژي‌هاي تجديدپذير و کاهش وابستگي به ذغال سنگ اختصاص خواهد يافت.
 به گزارش نيويورک تايمز، لي يانگژي، معاون آژانس انرژي چين گفت: «تا سال ۲۰۲۰ حجم استفاده از انرژي‌هاي تجديدپذير معادل ۵۸۰ ميليون تن ذغال سنگ خواهد بود. هدف اينست که ۱۵ درصد از انرژيهاي مصرفي از بخش انرژيهاي تجديد پذير باشد.»اين سرمايه گذاري از نقطه نظر اشتغالزايي نيز براي کشور سودمند ارزيابي شده است. با اجراي پروژه، حدود ۱۳ ميليون فرصت شغلي ايجاد خواهد شد.حدود ۶۰ درصد برق توليدي در چين از ذغال سنگ بدست مي‌آيد. امري که در بالابردن ميزان آلودگي هوا بويژه در شهرهايي چون پکن نقش موثري داشته است.

سيا: ويکي‌ليکس با روسيه در ارتباط است
سازمان‌هاي اطلاعاتي آمريکا اين بار مدعي وجود رابطه ميان سايت افشاگر ويکي‌ليکس و مسکو شدند.به گزارش پايگاه خبري کنگره‌امريکا، مقام‌هاي اطلاعاتي آمريکا از کشف واسطه‌هايي که روسيه براي انتقال ايميل‌هاي ربوده شده به دست ويکي‌ليکس استفاده کرده است، خبر دادند.مقام‌هاي آمريکايي به سي‌ان‌ان اعلام کردند شبکه اينترنتي کشف شده به شکل گزارشي محرمانه به «باراک اوباما» رييس‌جمهوري آمريکا ارائه شد.«جوليان آسانژ» بنيانگذار سايت افشاگر ويکي‌ليکس پيشتر ادعاي آمريکا مبني بر اينکه روسيه‌ايميل‌هاي حزب دموکرات را در اختيار ويکي‌ليکس قرار داده است، را رد کرده بود.
گزارش تجارت از سياست‌هاي احتمالي ايتاليا در اجلاس اقتصادي جي 7
گروه بين الملل- فاطمه مهتدي: ايتاليا از روز يکشنبه اول ماه ژانويه 2017 ميلادي، رياست دوره اي گروه هفت کشور اول صنعتي جهان با اقتصادي پيشرفته را عهده دار شد.
اين کشور همچنين از روز دوشنبه دوم ژانويه در شوراي امنيت سازمان ملل متحد نيز حضور يافته و در شش ماه آينده يکي از کرسي‌هاي اين شورا را در اختيار خواهد داشت. ايتاليا که اخيرا با بحران سياسي شاهد کناره گيري متئو رنتسي بود ، علاوه بر بدهي‌هاي بالا و اقتصاد ضعيف به دنبال بهبود وضعيت و استفاده از رياست خود بر يکي از قدرتمندترين گروههاي اقتصادي سياسي جهان است.
ميانجيگري ايتاليا براي برداشتن تحريم‌هاي روسيه
پائولو جنتيلوني نخست وزير ايتاليا در اين ارتباط در توييترخود نوشت: صداي ايتاليا با حضور در شوراي امنيت در مسير رسيدن به توسعه پايدار، صلح، و تعهد جهاني در مورد مهاجران قوي تر خواهد بود. به گزارش اسپوتنيک ، ايتاليا به دنبال ميانجيگري براي برداشته شدن تحريم‌ها عليه روسيه است. اين کشور با استفاده از سمت رياست اجلاس جي 7 براي بهبود روابط با روسيه استفاده خواهد کرد.
پيشتر نيز ايتاليا نسبت به تحريم‌هاي روسيه ابراز نگراني کرده بود و از تاثير بد آن بر تجارت محلي ايتاليا و روسيه ابراز نارضايتي کرده بود.
از سال 1998 الي 2014 ميلادي روسيه نيز در گروه هفت که‌امروز شامل کشورهاي ايتاليا، فرانسه، آلمان، ژاپن، انگليس، کانادا و آمريکا است حضور داشته و نام گروه در آن مقطع زماني گروه هشت بوده است. مسکو به دنبال تحريم‌هاي اعمالي بابت الحاق کريمه که منجر به بحران اوکراين گرديده و از نقطه نظر اروپا و آمريکا نامشروع تلقي مي‌شد، از گروه مذکور کنار گذاشته شد.
تقويت روابط اقصادي با ژاپن
بر طبق گزارشات نخست وزير ژاپن و ايتاليا از اهميت اقتصاد آزاد حمايت کرده و نسبت به رشد احساسات ضدجهاني سازي ابراز نگراني کرده‌اند. به گزارش NHK ،شينزو ابه نخست وزير ژاپن در کنفرانس تلفني با همتاي ايتاليايي خود درباره نياز گروه 7 به تقويت اقتصاد آزاد و اتحاد تاکيد کرد و اين امر را پيامي‌به جهان درباره حفظ بنيان‌هاي صلح و اقتصاد آزاد
خواند.
ابه با اشاره به بيانيه سال گذشته اجلاس که در ژاپن برگزار شد به تمرکز بر سياست‌هاي مالي و اصلاحات ساختاري براي تقويت اقتصاد جهاني اشاره کرد. بر اساس زمانبندي اعلام شده از سوي دولت ايتاليا، نشست‌هاي گروه هفت به رياست اين کشور تا ماه نوامبر سال جاري ادامه خواهد داشت.
در اين ميان مهمترين نشست گروه هفت در روزهاي 26 و 27 ماه مه با حضور سران کشورها و دولت‌هاي کشورهاي عضو در شهر تائورمينا در جنوب ايتاليا برگزار مي‌شود.نشست مهم ديگر اين گروه با حضور وزراي اقتصاد و دارايي در روزهاي 11 الي 13 ماه مه در شهر جنوبي باري برگزار مي‌شود و در آن روساي بانک‌هاي مرکزي کشورهاي عضو به همراه 'ماريو دراگي' رئيس بانک مرکزي اروپا نيز شرکت خواهند
 داشت.

وزير دادگستري ترکيه اعلام کرد: در ارتباط با حمله ازمير 18 نفر بازداشت شدند. هيچ ترديدي وجود ندارد که اين حمله توسط پ.ک.ک انجام گرفته است.
به گزارش خبرگزاري آناتولي، بکر بوزداغ با اشاره به حمله روز پنجشنبه در مقابل ساختمان دادگستري ازمير گفت: 18 نفر در اين باره بازداشت شدند. هويت تروريست‌ها شناسايي شده است اما به دلايل امنيتي نمي‌توانيم آن را بيان کنيم اما هيچ شکي وجود ندارد که اين حمله توسط پ.ک.ک انجام شده است.بوزداغ اعلام کرد: اينگونه اقدامات نمي‌تواند حقوق برادري ما را از بين ببرد.
 مبارزات ما عليه تروريسم عميق‌تر خواهد شد و با عزم راسخ‌تر به راه خود ادامه خواهيم داد. در حال حاضر ترکيه با حدود 10 گروه تروريستي در حال مبارزه است و تنها کشوري است که به طور همزمان با اين گروه‌ها مبارزه مي‌کند.اين حمله توسط سه فرد مسلح در مقابل دادگاه ازمير رخ داد که پليس توانسته دو عامل اين حمله را از پاي درآورد.پيش از آغاز تيراندازي به وسيله مهاجمان، يک خودروي بمب‌گذاري شده نيز منفجر شد. آنگونه که پليس ترکيه مي‌گويد هدف مهاجمان ورود به ساختمان دادگاه و احتمالا گروگان‌گيري يا به رگبار بستن مردم بوده است.جز کشته شدن دو مهاجم، کشته شدن کس ديگري تاييد نشده است اما برخي رسانه‌هاي ترکيه از کشته شدن يک پليس خبر داده‌اند. در پي اين انفجار، جمعي از مردم در محل حادثه تجمع کردند و شعارهايي عليه پ کا کا سر دادند.ترکيه در شب سال نو ميلادي نيز شاهد يک حمله تروريستي بود که 39 کشته بر جاي گذاشت. ترکيه عضو ناتو و بخشي از ائتلاف به رهبري آمريکا در مبارزه با داعش در سوريه است. اين کشور همچنين با نيروهاي پ کا کا در مناطق مرزي خود با سوريه و عراق مي‌جنگد.

تنش ميان مقامات اطلاعات آمريکا و دونالد ترامپ افزايش يافته است در آخرين تنش‌ها ، رييس جمهوري منتخب آمريکا "دن کوتس"را که يک سناتور سابق جمهوري خواه است، براي تصدي پست اطلاعات ملي اين کشور انتخاب کرده است.
 انتظار مي‌رود که بيانيه رسمي‌انتخاب اين فرد براي پست مديريت اطلاعات ملي آمريکا در هفته آتي در حالي اعلام شود که ترامپ بايد براي پست‌هاي اصلي دولت تصميم گيري کند چون در ۲۰ ژانويه مراسم ايراد سوگند به عنوان رييس جمهوري جديد آمريکا برگزار مي‌شود. رياست اين پست در حال حاضر در اختيار جيمز کلاپر است. «دونالد ترامپ» رييس‌جمهوري منتخب آمريکا همچنين از سفراي «باراک اوباما» رئيس‌جمهوري اين کشور خواست در روز ۲۰ ژانويه و پس از مراسم تحليف، استعفاي خود را ارائه کرده و سفارتخانه‌ها را ترک کنند. اين در حالي است که مديران آژانس‌ها و نهادهاي اطلاعاتي و امنيتي آمريکا پنجشنبه در نشست مجلس سنا براي بررسي اتهامات وارده به روسيه در پرونده افشاي ايميل‌هاي حزب دمکرات، مقام‌هاي ارشد روسي را به اخلال در روند انتخابات آمريکا متهم کردند. جيمز کلاپر رييس سازمان اطلاعات ملي آمريکا مي‌گويد، مداخله دولت روسيه در انتخابات رياست جمهوري 2016 آمريکا چيزي فراتر از يک اقدام هکري بوده است. کلاپر در جلسه اي که درارتباط با دخالت روسيه در انتخابات تشکيل شده بود گفت: روسيه از هر وسيله‌اي براي بر هم زدن تماميت و اعتبار ما استفاده مي‌کند. روسيه از طريق رسانه‌هاي اجتماعي، اخبار جعلي و تبليغات مخرب درباره حقوق بشر در آمريکا مطالبي را منتشر مي‌کند. در بخش ديگري از اين بيانيه ادعا شده است: روسيه يک بازيگر فعال در عرصه سايبري و خطري جدي عليه دولت، ارتش و زيرساخت‌هاي ديپلماتيک، تجاري و حياتي آمريکاست.

اپوزيسيون ونزوئلا مي‌خواهد با اعلام اينکه نيکولاس مادورو "پست خود را ترک کرده است"، انتخاب زودهنگام در اين کشور برگزار کند.
 به گزارش خبرگزاري فرانسه، اپوزيسيون ونزوئلا که اکثريت پارلمان را براي دومين سال در دست دارد، رييس جديد پارلمان را انتخاب کرد.خوليو بورخس ۴۷ ساله به عنوان رييس جديد پارلمان ونزوئلا اعلام کرد: در روزهاي آينده ما بيانيه‌اي را تصويب خواهيم که نيکولاس مادورو، رييس جمهور ونزوئلا پست خود را ترک کرده است.براساس قانون اساسي اين کشور پارلمان ملي مي‌تواند با صدور چنين بيانيه‌اي جايگزيني براي رييس جمهور انتخاب کند.با اين حال مادورو اعلام کرده است که اقدامات اپوزيسيون عليه وي بيهوده است. در اين ميان چند روز قبل، رئيس جمهور ونزوئلا در جريان ترميم کابينه وزير کشور تندروي سابقش را به عنوان معاون جديد خود انتخاب کرد. مخالفان مادورو که دولت او را عامل مشکلات شديد اقتصادي و اجتماعي در ونزوئلا مي‌دانند در سال ۲۰۱۶ ميلادي تلاش کردند با برگزاري يک همه پرسي زمينه تغيير رئيس جمهوري را فراهم کنند اما درنهايت با مانع تراشي‌هاي دولت، موفق به برگزاري اين همه پرسي نشدند.