افزايش غلظت آلاينده‌ها در هواي تهران 
مديرکل محيط زيست استان تهران با اشاره به پيش‌بيني‌هاي هواشناسي مبني بر ادامه پايداري هوا و احتمال تشديد آلاينده‌ها در هواي تهران گفت: نشست کميته مواقع اضطرار آلودگي هوا براي اتخاذ تصميمات پيشگيرانه تشکيل مي‌شود. ناصر مهردادي گفت: با توجه به پيش‌بيني‌هاي سازمان هواشناسي مبني بر تداوم پايداري هوا در روزهاي آينده و احتمال افزايش غلظت آلاينده‌ها به احتمال زياد قرار است تا کميته مواقع اضطرار الودگي هوا تشکيل شود تا بتوانيم اقدامات پيشگيرانه‌اي را براي جلوگيري از تشديد الودگي هوا اتخاذ کنيم. وي افزود: همانطور که در هفته گذشته نيز قبل از تشديد آلودگي هوا اين کميته تشکيل و تصميمات پيشگيرانه‌اي را اتخاذ کرد.


تعرض شهرداري به روستاهاي اطراف پايتخت 
معاون توسعه روستايي و مناطق محروم کشور با اشاره به تعرض شهرداري تهران به روستاهاي اطراف پايتخت تصريح کرد: شهرداري با اين اقدام به دنبال سرمايه‌اندوزي است. ابوالفضل رضوي همچنين با بيان اينکه شهرداري تهران بايد با ارائه طرح‌هاي جديد براي جمعيت مستقر خود مسائل را حل کند نه اينکه به سطح شهر بيفزايد، عنوان کرد: شهرداري تهران اراضي روستايي را ارزان قيمت به نام طرح جديد شهرداري تملک کرده و به اين کار اقدام به سرمايه‌اندوزي مي‌کند. معاونت مناطق محروم همچنين اظهار کرد: با تملک اراضي توسط شهرداري قيمت زمين‌هاي مذکور افزايش يافته و در اين بين آن افرادي که ضرر مي‌بيند؛ روستاييان هستند.

تحقق ۴ميليارد تومان زکات در سال ۹۵ 
استاندار تهران با بيان اينکه حرکت خوبي در تهران در زمينه زکات آغاز شده، گفت: امسال پيش‌بيني‌ها بر جمع‌آوري ۹ ميليارد تومان زکات دلالت داشت که تاکنون ۴ ميليارد تومان طي هشت‌ماهه‌امسال محقق شده است. سيدحسين‌هاشمي‌اظهار کرد: براساس سياست تشويق زکات معادلي براي کساني که زکات پرداخت مي‌کنند در زمينه پروژه‌هاي عمراني در نظر گرفته شود. براساس تصميم‌گيري شورا مقرر شد مبلغ يک ميليارد و 500 ميليون تومان براي طرح‌هاي تشويقي زکات در نظر گرفته شود. براي تشکيل شوراي زکات در روستاها، بخشداري‌ها و دهياري‌ها، تشکيل شوراي زکات توسط ائمه جمعه و فرمانداران و سرکشي به واحدهاي توليدي و کشاورزي تصميماتي اتخاذ شد.


دفاع مدیرکل امور اسناد و قوه قضائیه از تغییر در قوانین ازدواج کودکان:
گروه اجتماعي: ازدواج كودكان پديده‌اي است كه اين روزها بحث‌هاي زيادي پيرامون آن مطرح مي‌شود. آمارها حكايت از افزايش اين پديده در سال‌هاي اخير دارد، چند هفته پيش بود كه زهرا کهرام، دبير سمينار ازدواج کودکان اعلام كرد كه ۱۷‌ درصد از ازدواج‌هاي کشور مربوط به ازدواج دختران زير ۱۸‌سال بوده و در ‌سال ۹۴ بيش از ۵‌ درصد ازدواج‌ها در سنين کمتر از ۱۵سالگي ثبت شده است. اين آمار تنها مربوط به ازدواج‌هاي ثبت‌شده در دوران کودکي است.
در اين ميان هرچند با پيشرفت تكنولوژي و تغيير نگاه والدين به اين موضوع بايد انتظار كاهش ازدواج كودكان را داشته باشيم اما آمارها نشان از واقعيت ديگري دارند و خبر از افزايش ازدواج كودكان در سال‌هاي اخير دارند.
کافي بودن وجود اذن پدر براي ازدواج کودکان و شرعي بودن ازدواج دختران بالاي ٩‌سال دست قانون‌گذار را براي سروسامان دادن به مشکلات ايجادشده بسته بود تا اينکه طي ماه‌هاي گذشته نمايندگان زن مجلس دهم با اتکا بر فقه پويا توانستند نخستين اقدام مهم، براي ارايه طرحي کار‌آمد در مجلس را کليد بزنند.
زنان پارلمان به‌دنبال حل مشكل ازدواج كودكان
در همين حال پروانه سلحشوري با تأکيد بر پيگيري جدي اصلاح در قوانين سن ازدواج دختران با اشاره به اينكه کميته‌اي در فراکسيون زنان مجلس به دنبال اصلاح سن ازدواج دختران است.
همچنين به دنبال رايزني‌هاي نمايندگان با مراجع عظام، فاطمه ذوالقدر از آيت‌الله العظمي‌مکارم شيرازي درخصوص ازدواج دختران زير ١٣‌سال که با اذن ولي و مجوز دادگاه انجام مي‌شود، اذعان كرد: ممکن است در گذشته‌ها نيز جايز بوده باشد، اما الان به دليل مفاسدي که دارد جايز نيست و تا دختر به بلوغ عقلي نرسد اجازه ازدواج ندارد.
 از طرف ديگر طيبه سياووشي شاه‌عنايتي عضو فراكسيون زنان مجلس مي‌گويد: با توجه به مشكلات زيادي كه ازدواج كودكان به همراه داشته قرار است سن بلوغ عقلي مبناي ازدواج افراد قرار گيرد، البته موضوع اذن پدر كه در قانون حمايت از خانواده لازم و ضروري دانسته شد همچنان پابرجاست و نمي‌توان اين شرط را ناديده گرفت.
چراغ سبز قوه قضائيه براي حل موضوع
در همين حال روز گذشته يكي از مسئولان قوه قضائيه نيز در آخرين صحبت‌هاي خود مسائلي را مطرح كرده كه به نوعي مي‌توان آن را چراغ سبز قوه قضائيه براي حل موضوع ازدواج كودكان دانست.
 مديرکل امور اسناد و مترجمان قوه قضاييه مي‌گويد: بايد ضمانت اجرا به قدري محکم باشد که کسي خارج از فرآيند قانوني ازدواج نکند و با اين مشکل که فرد ۷۰ ساله با فرد ۱۵ ساله ازدواج مي‌کند؛ مواجه نشويم يا فردي که اختلال پدوفليا دارد با يک کودک ازدواج نکند.
علي کاظمي‌در گفتگو با ايلنا درباره ضرورت تغيير قانون سن ازدواج در ايران گفت: متعهد به رعايت موازين شرعي در قانونگذاري هستيم و براساس قانون اساسي بايد قوانين و مقررات ما براساس موازين اسلامي‌باشد. ضروري است بررسي شود که در چارچوب اسلامي‌چقدر در اين حوزه دستمان باز است، لذا بررسي‌هاي فقهي نياز است.
کاظمي‌با تاکيد بر عدم توازن مقررات کشور در اين زمينه‌، عنوان کرد: در قانون خانواده حضور کودک زير ۱۵ سال در دادگاه خانواده ممنوع شده، اما در جاي ديگر يک کودک ۱۰ ساله مي‌تواند ازدواج کند که اين دو ماده با يکديگر در تعارض هستند.
اين حقوقدان اضافه کرد: براساس مقررات استخدامي‌کودک زير ۱۵ سال نمي‌تواند؛ در جايي استخدام شود، حالا چگونه يک پسر ۱۵ ساله مي‌تواند درآمد داشته و هزينه خانواده را بپردازد. وي اضافه کرد: براي تعيين سن ازدواج مي‌توان چند شاخص در نظر گرفت از جمله آنکه ازدواج در سني صورت پذيرد که کودک به رشد عقلي، روحي و رواني لازم رسيده و توان کارکردن در جامعه را داشته
باشد.
 اين قاضي دادگستري با اشاره به اينکه ماده ۱۰۴۱ قانون مدني هيچ حداقل سني را براي ازدواج مشخص نکرده، تصريح کرد: براساس اين ماده قانوني زير سن ۱۳ سال با رعايت سه شرط مصلحت کودک، موافقت دادگاه و موافقت والدين مي‌تواند در هر سني ازدواج کند. كاظمي‌گفت: سن بلوغ جنسي به تنهايي براي ازدواج کافي نيست.

وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي گفت: مجبور کردن پزشکان به کار کردن در بخش دولتي يا خصوصي، موجب خالي شدن بيمارستان‌هاي دولتي از پزشکان حاذق شده و به ضرر مردم تمام مي‌شود.
 سيدحسن‌هاشمي‌افزود: نمايندگان مردم در مجلس مراقب باشند قوانيني تصويب نکنند که به ضرر مردم به خصوص در مناطق محروم تمام شود در هيچ جاي دنيا نيز نتوانسته‌اند با زور و اجبار پزشکان را در بخش دولتي نگهدارند، اگر چنين قانوني در مجلس تصويب شود به هر حال پزشکان مختار هستند و بخش خصوصي را انتخاب مي‌کنند و نتيجه آن اين است که بيماران براي درمان مجبور مي‌شوند به بخش خصوصي بروند و هزينه سنگيني به آنان تحميل مي‌شود. وي ادامه داد: راه حل‌ها بايد علمي‌و کارشناسي باشد نه احساسي، هيچ جاي دنيا نيز چنين قانوني ندارند. خدمات‌رساني به مردم فقط در صورتي امکان‌پذير است که با پزشکان با زبان اين صحبت کنيم و امکان رقابت و حق انتخاب را براي آنان در نظر بگيريم.

شهردار تهران گفت: آلودگي هوا را اولين و سپس آلودگي آب و خاک را چالش شهر تهران مي‌دانيم.
به گزارش فارس،‌ محمدباقر قاليباف ادامه داد: چندين سال است که اولويت شهرداري تهران حل اين چالش‌ها است و از جوانب مختلف به آن توجه کرده‌ايم و نيازمند اين بوده‌ايم که گره‌هاي ترافيکي را برطرف و احداث‌هاي زيرساختي را انجام دهيم. وي افزود: وظيفه داشته‌ايم که به حمل و نقل عمومي‌با تأکيد ريلي براي مترو اقداماتي را انجام دهيم. وي يادآور شد: ‌اقدامات ما قطعاً کفايت شهر تهران را ندارد ولي اگر توسعه شهرمان را با ديگر شهرهاي داخلي و خارجي مقايسه کنيم رشد و پيشرفت تهران کم نظير است. وي افزود: در طول عمر 25 ساله مترو 35 ايستگاه مترو احداث شده و در طول 10 سال گذشته 106 ايستگاه به بهره‌برداري و افتتاح رسيده و در چند ماه آينده از 120 ايستگاه عبور خواهيم کرد. قاليباف گفت: شهرداري تهران براساس اولويت‌ها و ضرورت‌ها کار خود را انجام داده است.

مديرعامل شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي
مديرعامل شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران، طرح پيمايش را يک اقدام درخشان در سطح شرکت متبوع عنوان کرد و گفت: در حال حاضر روزانه ۹ ميليون ليتر نسبت به سال ۹۳ نفتگاز صرفه جويي مي‌شود.
منصور رياحي در جلسه هيات مديره اين شرکت با پرسنل منطقه کرمانشاه اظهار کرد: با اجراي طرح پيمايش و صرفه جويي در مصرف نفتگاز، ظرفيت‌هاي صادراتي اين بخش نيز فعال تر شده است. به گفته وي، در حال حاضر روزانه حدود ۶۰ تا ۶۴ ميليون ليتر انواع فرآورده توسط شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران صادر مي‌شود.وي همچنين در خصوص سوخترساني در ايام اربعين، گفت: استان‌هاي مرزي و معين ما در اين ايام نقش عظيمي‌بر عهده داشتند که افتخار بزرگي بود که بر مجموعه شرکت پخش متبلور شد.رياحي با بيان اينکه، مجموعه منطقه کرمانشاه از مجموعه‌هاي قديمي‌شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران است، افزود: در اين منطقه همه چيز اعم از تجهيزات و .. قديمي‌است ولي با اين تهديدات و اين سيستم و تجهيزات قديمي‌هيچ کوتاهي در انجام وظايف نشده است.سيدرمضان‌هاشمي، مصرف سي ان جي در ۸ ماهه نخست امسال ۸ ميليون و ۷۰۶ هزار و ۷۳۹ کيلوگرم معادل ۱۲ ميليون و ۲۷۶ هزار و ۵۰۲ ليتر در مصرف بنزين صرفه جويي داشته که نسبت به سال گذشته ۸ درصد افزايش داشته است.‌هاشمي‌فروش جايگاه‌هاي سيار مرز پرويزخان از تاريخ ۱۴ دي ۹۳ تا پايان آبان ماه‌امسال را ۱۵ ميليون و ۲۵۱ هزار و ۹۱۳ ليتر معادل ۱۷۹ ميليارد و ۸۰۵ ميليون ريال عنوان کرد.وي با بيان اينکه اجراي طرح باک پر جهت نفتکشهاي عراقي و ايراني در خط ترانزيت خروجي از مرزپرويز خان يکي ديگر از فعاليت‌هاي شرکت متبوع است، افزود: فروش در باک از تاريخ ۱۵ مهر ۹۳ تا پايان آبان امسال را ۸۲ ميليون و ۳۶۴ هزار و ۱۲۹ ليتر معادل ۷۶۵ ميليارد و ۲۵۹ ميليون ريال بوده است.نماز خانه منطقه، آزمايشگاه انبار نفت و ساختمان دفاتر شرکت‌هاي حمل و نقل در محل پارکينگ نفتکش‌ها پروژه‌هايي بود که توسط رياحي، مديرعامل شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران افتتاح شد.

مديرعامل شرکت توزيع برق ايلام در آيين افتتاحيه کارگاه فني بازآموزي سرويسکاران و نصابان لوازم خانگي گفت: در تقسيم بندي نعمت‌هاي موجود براي بشر برق بعد از امنيت به عنوان يکي از مهمترين موهبت‌هاي انسان به شمار مي‌آيد ولي متاسفانه در کشور ما به دليل قيمت پايين اين انرژي مهم با رفتار ناشايست مصرف گرايي و بد اخلاقي‌هاي اجتماعي رو بروست.
مهندس‌هادي شيرخاني افزود:سهم بسيار کمي‌از تلفات انرژي الکتريکي در حال حاضر مربوط به مشکلات فني شبکه است اين در حالي است که ما با رشد معظلات فرهنگي که باعث تلفات مي‌شوند مواجهيم.
وي از جمله اين بد اخلاقي‌هاي اجتماعي را عدم مديريت مصرف صحيح انرژي و پديده شوم سرقت انرژي برشمرد و تصريح کرد: برق دزدي از چند جنبه مورد نکوهش است چرا که در وهله اول تعدي و دست درازي به بيت المال است و در وهله دوم تجاوز به حقوق اجتماعي و ملي است چرا که تمام کساني که به قانون احترام گذاشته و برق بهاي مصرفي خو را پرداخت مي‌نمايند به اين صورت متضرر مي‌شوند.
رئيس هيئت مديره شرکت توزيع برق ايلام خاطر نشان کرد: انتظار مي‌رود با برگزاري اين کارگاه‌هاي آموزشي نگاه تمامي‌توليد کنندگان و از سويي نصابان و سرويسکاران به مقوله مديريت مصرف انرژي مطوف شود.
مدير دفتر مديريت مصرف شرکت توزيع برق ايلام نيز هدف از برگزاري اين کارگاه يک روزه را که با حضور مهندس زربخش مدير دفتر آموزش شرکت (سابا)، مهندس شراره کامراني معاون انجمن لوازم خانگي ايران، مهندس خوب خصلت مدرس سازمان فني و حرفه اي کشور و جمع کثيري از نصابان و سرويسکاران لوازم خانگي استان برپا شد، کاهش تلفات انرژي اکتريکي و آشنايي شکت کندگان با آموزه‌هاي مديريت مصرف برق در هنگام خريد و نصب لوازم برقي عنوان کرد.
مهندس جمشيد درويشي ادامه داد: دفتر مدييت مصرف برق اين شرکت در حال تدوين يک تقويم آموزشي به عنوان حلقه موثر در کاهش مصرف براي اقشار مردم است که اين کارگاه بر اساس همين تقويم برگزار شد و با استقبال خوب شرکت کنندگان انتظار مي‌رود به زودي کارگاه‌هاي ديگري نيز در سطح استان برگزار گردد.

بوشهر- خبرنگارتجارت : با راه‌اندازي دو غرفه جديد بازيافت در شهر بوشهر شمار غرفه‌هاي بازيافت اين شهر به شش غرفه افزايش يافت.
به گزارش روابط عمومي‌سازمان مديريت پسماند شهرداري بندر بوشهر مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري بندر بوشهر گفت: پيش از اين چهار غرفه بازيافت در سطح خيايان‌هاي ليان غربي، جانبازان،باهنر و كنار ميدان رفاه شهر بوشهر فعاليت داشتند و هم اکنون دو غرفه جديد نيزدر خيابان شهيد عاشوري و خيابان امامزاده بوشهر استقرار يافتند.
 مسعود غلامزاده فرد افزود: راه‌اندازي غرفه جديد در راستاي پاسخ به درخواست فراوان شهروندان در دو خيابان شهيد عاشوري وخيابان امامزاده صورت گرفته است.
غلامزاده فرد با اشاره به ساعت كاري غرفه‌هاي بازيافت در شهر بوشهر عنوان کرد: غرفه‌هاي بازيافت در نوبت صبح از ساعت ۸تا ۱۲ و در نوبت بعدظهر از ساعت ۱۶تا۱۸ خدمات خود را به شهروندان ارائه مي‌دهند.
وي در ارتباط با محور فعاليت غرفه‌هاي بازيافت در شهر بوشهر نيز افزود: غرفه‌هاي ياد شده با جمع آوري مواد بازيافتي مانند پلاستيك، شيشه، انواع فلزات از شهروندان هدايايي از قبيل مواد شوينده ، دستمال كاغذي ، كيسه زباله و... به آنها اهداء مي‌كنند.
مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري بندر بوشهر گفت: فعاليت مستمر خودروهاي اين سازمان در سطح شهر بوشهر كه با آرم سازمان مديريت پسماند در سطح شهر اقدام به جمع آوري مواد بازيافتي مي‌كنند براساس زمان بندي‌هاي صورت گرفته به درب منازل تمامي‌شهروندان مراجعه و پسماند‌هاي بازيافتي كيسه‌هاي آبي رنگ ويژه بازيافت را به شهروندان اهداء مي‌كنند . وي يادآور شد: با تدابير پيش بيني شده پسماندهاي الكترونيكي در شهر بوشهر شامل قطعات تلفن همراه، باتري و لامپ نيز در راستاي جمع آوري مواد بازيافتي خطرناك از سطح شهر جمع آوري خواهند شد كه در اين زمينه نيز انتظار داريم شهروندان بوشهري همچون گذشته ياري رسان سازمان مديريت پسماند براي گسترش فرهنگ بازيافت باشند.
غلامزاده فرد تاكيد كرد: هم اكنون نزديك به پنج درصد از پسماندهاي شهر بوشهر بازيافت مي‌شوند كه افزايش اين ميزان بازيافت را در اولويت‌هاي اصلي خود قرار داده‌ايم.

رئيس اداره ورزش و جوانان اراک از حضور چهار ورزشکار اراکي در بين نفرات برتر رنکينگ ملي تنيس روي ميز خبر داد.
علي اوسط کرمي‌اظهار داشت: در جديدترين رنکينگ ملي تنيس روي ميز ايرانپس از تور حرفه‌اي جام اميرکبير در اراک نام چهار نفر از ورزشکاران اراکي به چشم مي‌خورد.
وي تصريح کرد: در اين فهرست که از سوي فدراسيون تنيس روي ميز منتشر شده است، نام مرتضي رضايي در جايگاه 50، عليرضا آبايي در جايگاه 58، محمد حسين صمدي در جايگاه 70 و سينا ملکي در جايگاه 71 افراد داراي رنکينگ به چشم مي‌خورد.
رئيس اداره ورزش و جوانان اراک گفت: همچنين نيما عالميان با قهرماني در تور اراک همچنان در صدر رنکينگ قرار دارد و افشين نوروزي دوم است.  کرمي‌همچنين از حضور سه نفر از کشتي‌گيران اراکي در چهل و سومين دوره مسابقات قهرماني کشتي فرنگي ناشنوايان کشور خبر داد و بيان داشت: چهل و سومين دوره مسابقات قهرماني کشتي فرنگي ناشنوايان کشور با شرکت 16 تيم در اصفهان برگزار شد که سه نفر از کشتي‌گيران اراکي پس از مدت‌ها تمرين و شرکت در اردوهاي مختلف توانستند به اين دوره از مسابقات راه پيدا کنند.
وي گفت: علي فراهاني در وزن 66 کيلوگرم مقام اول، اکبر صابري در وزن 98 کيلوگرم مقام اول و ابوذر روحي در وزن 130 کيلوگرم مقام پنجم اين رقابت‌ها را از آن خود کردند.
به گفته وي اين قهرمانان در اردوهاي تيم ملي کشتي فرنگي ناشنوايان کشور به منظور آماده سازي براي حضور در مسابقات المپيک جهاني ناشنوايان که تير ماه سال آينده در سامسون ترکيه برگزار مي‌شود، فراخوانده شدند.
در حال حاضر روزانه 13 ميليون متر مکعب گاز طبيعي در سطح استان به مصرف مي‌رسد که از اين ميزان بيش از 70 درصد مربوط به مصارف بخش خانگي و تجاري و مابقي در بخش صنعتي به مصرف مي‌رسد.
به گزارش روابط عمومي‌شرکت گاز استان کرمانشاه، امير مرادي با بيان اين مطلب اظهار کرد: با تلاشها و اقداماتي که همکاران ما در شرکت گاز استان کرمانشاه داشته‌اند و نيز با همراهي خوب مردم استان تاکنون هيچ مشکلي در تامين گاز مشترکين در هيچ نقطه اي از استان نداشته‌ايم و جريان پايدار گازرساني در گستره استان به صورت مطلوب برقرار بوده است.
وي ضمن تاکيد بر اهميت مديريت مصرف گاز طبيعي توسط مشترکين، مصرف بهينه گاز را از دو جهت حائز اهميت عنوان کرد و گفت: از يک طرف بايد به اين نکته واقف باشيم که ذخائر ارزشمند گاز طبيعي سرمايه‌هاي بين نسلي هستند که بايد با مصرف بهينه سهم نسل‌هاي آينده را محفوظ نگه داريم.
مرادي افزود: علاوه بر اين با توجه به محاسبه گازبهاء بصورت پلکاني مشترکين گاز طبيعي مي‌توانند با مقداري صرفه جويي به ميزان قابل توجهي هزينه گاز بهاء مصرفي را کاهش دهند.مديرروابط عمومي‌شرکت گاز استان کرمانشاه تصريح کرد: معمولا در مصارف بالا 10 درصد صرفه جويي در مصرف گاز به ميزان 30 درصد مبلغ گاز بهاء را کاهش مي‌دهد فلذا مديريت مصرف گاز طبيعي از حيث اقتصادي هم مي‌تواند کمک مؤثري به اقتصاد خانواده باشد.

افزايش 3 درصدي تلفات غرق‌شدگي در کشور
سازمان پزشکي قانوني کشور از افزايش 3.3 درصدي تلفات غرق‌شدگي از ابتداي فروردين تا پايان آبان‌ماه‌امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته در کشور خبر داد. به گزارش سازمان پزشکي قانوني در هشت ماهه‌امسال، 753 تن بر اثر غرق‌شدگي در کشور جان خود را از دست دادند، اين رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته (1394) با رشد 3.3 درصدي مواجه بوده است. از کل تلفات غرق‌شدگي، 663 تن مرد و 90 تن هم زن بودند. براساس اين گزارش در هشت ماهه‌امسال از کل تلفات غرق‌شدگي 226 تن در رودخانه‌ها و 156 تن در دريا جان باختند. از غرق‌شدگان در دريا 149 تن در مناطق خارج از طرح و هفت تن در محدوده‌هاي مجاز و ايمن‌سازي شده جان خود را از دست دادند. همچنين در اين مدت 109 تن در استخر، 60 تن در درياچه‌هاي مصنوعي و سد، 56 تن در کانال‌ها، 26 تن در چاه، 24 تن در درياچه‌هاي طبيعي و 96 تن در ساير مکان‌ها بر اثر غرق‌شدگي جان باختند.

فرصتي براي همگامي‌دانش و تجربه براي کيفي‌سازي پروژه‌هاي اتاف
سبحان يحيائي، مدير مطالعات و برنامه‌ريزي اموراجتماعي و فرهنگي ضمن اشاره به لزوم بررسي ابعاد مختلف پيوست‌هاي اجتماعي و فرهنگي که تاکنون براي پروژه‌هاي شهري تدوين شده به سابقه 8 ساله اجراي اتاف در شهرداري تهران افزود: برآنيم تا اين تجربه نو در مديريت شهري و پيامدهاي آن در عرصه‌هاي مختلف را مورد واکاوي قرار دهيم و اميدواريم که اينگونه برنامه‌ها در ارتقاي کيفي و بهبود اين پيوست‌ها در آينده مؤثر واقع شود. يحيائي خاطرنشان کرد: شهرداري تهران نسبت به ساير دستگاه‌هاي اجرايي در ارزيابي تأثيرات اجتماعي فرهنگي پروژه‌هاي خود پيشگام بوده و مرکز مطالعات براي ارتقاء کيفي اين گزارش‌ها، تعيين معيارهاي کيفيت سنجي و استاندارسازي نحوه واگذاري اين پروژه‌ها دست ياري خود را به سوي دانشگاه گشوده است. يحيائي اجراي پروژه‌هاي اتاف را آغاز يک رويه علمي‌براي ارزيابي پروژه‌هاي شهري دانست و گفت: چشم‌انداز اوليه اتاف در يک افق 10 ساله ترسيم شده و نگاه برنامه‌ريزان بر اين بود که در آينده نزديک شهرداري تهران به‌عنوان الگويي در اجراي پروژه‌هاي ارزيابي تأثيرات اجتماعي و فرهنگي براي ساير دستگاه‌هاي اجرايي و شهرداري‌هاي ديگر کلان‌شهر‌ها مطرح گردد.

توسعه طرح ترافيک در کاهش آلودگي هوا تاثيري ندارد
جانشين رئيس پليس راهور تهران بزرگ گفت: در زمان آلودگي هوا توسعه طرح ترافيک به محدوده زوج و فرد نقش بسزايي ندارد. سرهنگ حسن عابدي در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار داشت: هواي شهر تهران در شرايط ناسالم قرار دارد و بزودي کميته اضطرار آلودگي هواي تهران تشکيل خواهد شد و درخصوص افزايش محدوديت‌ها تصميم‌گيري مي‌شود. وي در ادامه افزود: توسعه محدوده طرح ترافيک به محدوده طرح زوج و فرد در زمان آلودگي هوا تاثيري چنداني در کاهش آلودگي نداشته است. عابدي تصريح کرد: طرح شبانه پليس با تخلفات حادثه‌ساز همچنان به قوت خود باقي است و در تعطيلات طرح نيز تشديد مي‌شود و با متخلفان برخورد و علاوه بر جريمه، خودروهاي متخلفاني که همزمان مرتکب 2 تخلف حادثه‌ساز شوند توقيف مي‌شود.

بازديد مدير عامل شرکت تله کابين ايران به اتفاق كارشناسان شهرداري گرگان
مدير عامل شرکت تله کابين ايران، به همراه کميته فني اداره کل منابع طبيعي گلستان، همچنين مشاور سرمايه گذاري شهرداري گرگان و گروهي از خبرنگاران از مسير زميني محوري که قرار است تله کابين گرگان در آن احداث شود بازديد کردند.
مدير عامل شرکت تله کابين ايران نيز در خصوص ميزان توليد ارزش افزوده حاصل از اجراي اين طرح گفت: ظرفيت جنگل در پذيرش گردشگر براورد شده است و بر اساس در نظر گرفتن استفاده از 85 درصد اين ظرفيت، سالانه 400 هزار گردشگر براي استفاده از اين سيستم ديده شده است. بليتي که براي هر نفر پيش بيني شده است 15 هزار تومان است و اين وراي استفاده از ساير امکان‌هاي گردشگري در اين تفرجگاه و شهر گرگان خواهد بود. البته اين نرخ براي سال نخست در نظر گرفته شده است و در سال‌هاي بعد با توجه به افزايش تورم و قيمت‌ها، بدون شک تعييراتي هم در قيمت بليت وجود خواهد داشت.
علي اکبرزاده درمورد اشتغال زايي اين طرح گفت: در بيست تا 24 ماهي که براي اجراي طرح پيش بيني شده است اشتغال زايي بيشتر انجام مي‌شود و پيش بيني مي‌کنيم روزانه بين 150 تا 200 نيروي کار در اين محل مشغول به کار باشند. اما بعد از راه‌اندازي خط، پرسنلي در حدود 30 نفر در بخش‌هاي، تعميرات، نگهداري و بهره برداري مشغول خواهند بود.
اکبرزاده ادامه داد: با توجه به موازين محيط زيست و منابع طبيعي، ارتفاع دکل‌هاي در نظر گرفته تا حدي است که از بالاي درخت‌ها عبور مي‌کند و نيازي به قطع درختان نيست، مگر درختاني که درست در نقاط احداث دکل باشند. با توجه به برداشت‌ها و نقشه برداري‌هاي دقيقي که انجام شده تعداد اين درختان هم به تعداد انگشتان دو دست نمي‌رسد.
 از سوي ديگر بعد از اين بازديد يک بار ديگر طرح نقشه برداري و مطالعاتي مورد بازبيني قرار مي‌گيرد تا همه موارد در آن ديده شود.
بعد از بازديد اين گروه از محل احداث 14 دکل، از مجموع 17 دکل در طول 3 کيلومتر، خط کابلي تله کابين، شرکت تله کابين ايران، مختصات دقيق انواع گونه‌هاي موجود، به همراه رشد ميزان رشد ارتفاعي گونه‌هاي درختي در مسير، را براي بازبيني مجدد طرح درخواست کرد.
طرح اوليه مطالعاتي، با برداشت دقيق از موقعيت استقرار درختان در پهناي کمينه 10 و بيشينه 30 متر در دو طرف مسير کابلي براي بررسي مجدد در اختيار اداره کل منابع طبيعي قرار گرفت.اين طرح در حالي رو به انجام است بسياري از کارشناسان توسعه پايدار، بر اين باورند که تله کابين از جمله طرح‌هايي است که پيامد و هدف بنياني آن، ايجاد گردشگري انبوه در منطقه است و ناهار خوران با توجه به شرايط فعلي و حضور حداکثري بوميان و گردشگران در آن به عنوان شناخته شده‌ترين محور تفرجي در گلستان، توان تاب اوري گردشگري انبوه را ندارد.
معاون فني اداره کل منابع طبيعي گلستان دراين باره گفت: در مطالعات صورت گرفته براي احداث تله کابين همه مطالعاتي که منطبق بر طبيعت است و بر اساس کتابچه اي که اخيرا در منابع طبيعي مصوب شده است ، اجرايي مي‌شود. در حقيقت در قرار دادي که با شهرداري منعقد مي‌شود، لزوم و ضرورت اجراي بندهاي کتابچه قيد خواهد شد.